Curalla näytti 2h50min, tallensin gcoden, latasin tuonne ja näytti 3h30min. Varmaan lähempänä oikeaa mutta mikähän curassa on kun näyttää liian vähän?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Curalla näytti 2h50min, tallensin gcoden, latasin tuonne ja näytti 3h30min. Varmaan lähempänä oikeaa mutta mikähän curassa on kun näyttää liian vähän?
Mulla heittää samallalailla eli kestää reilut 20% kauemmin, puolen tunnin tulostus on 40 minuuttia, jne. Tosin aivan viimeisin tulostus tänään valmistui minuutilleen ajallaan. En ole käyttänyt muutakuin Cura 3.6.0 ja vakioasetuksilla mennään, supporttia vain napsauttelen päälle jos tarvii.Cura:n arvioitu tulostusaika heittää ihan pirusti, muilla?
pari viimestä tulostusta:
1. cura 5h, tulostus kesti 7,5h
2. cura 7h50min, tulostus kesti reilu 10h
Cura 3.6.0 (heitto oli myös edellisellä versiolla)
Yritin tehtä "Arduinoalustalle" jatkokappaletta ja huomasin että kaikki pienet ympyrät ovatkin soikioita. Syy löytyi x-akselin löysästä kumihihnasta ja korjaantui kiristämällä.
Perjantaina lähtee Ender-3 Pro Saksasta 196,40€. Päivitykset ovat ehdottomasti 40€ arvoiset.
Newest 3D Printe Ender 3 Pro/Ender 3/Ender 3X DIY KIT printer 3D UpgradCmagnet Build Plate Resume Power Failure Printing-in 3D Printers from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Ender 3 ja Ender 3 pro on kutakuinkin sama printteri, sillä erotuksella että pro-versio on pidemmälle koottuna. Mulla meni 52 minuuttia Ender 3 kokoamisessa, kun pro version kasaa noin 10 minuutissa.Noi on kyllä hinta/laatu-suhteeltaan lyömättömiä tuohon hintaan, vaikea perustella esim. Prusa mk3:n hankintaa, siinä on jo veroja enemmän mitä Ender 3 maksaa kuluineen. Vaikea on Eurooppalaisen valmistajan kilpailla hinnalla.
Onko oikeesti? Tuolta BubblingVacuumin linkistä näkyy powerista kuva, jossa lukee Meanwell RSP-500-24, mutta kun menet Meawellin omille sivuille, on mm konkkien väri erilainen, näkyy joku ylimääräinen konkka, liitin erivärinen ja jotain läpinäkyvää muovilevyäkin tungettu sekaan. Myös foorumikeskusteluissa on käynyt ilmi että joko kyseessä on Meanwellin Crealitylle tekemä erikoisversio, tai sitten kyseessä on tuoteväärennys. Tuo kauppa tosin ei ole Crealityn oma kauppa, vaan joku väärennys sekin! Crealityn omassa Aliexpress kaupassa saman printterin tuotesivulla näkyy powerista kuva jossa lukee Meanwell RSP-350-24. Mutta sielläkin konkkien värit on eri kuin Meanwellin omissa tuotekuvissa. Meanwellin RSP-500-24 powerin hinta vaihtelee 75-100 euron välissä, jos ovat oikeasti sellaisen laittaneet 196 euron printteriin, ohhoh. Kun kyseessä on kiinalainen firma, suhtaudu kaikkeen epäillen!Ender-3 Prossa on Meanwell LRS350-24 poweri, tai omassa ainakin on. Tyyppikilpi löytyy sen mustan päätypsan alta. Tuon Meanwellin erottaa aiemmasta Enderin powerista jo paksuuden puolesta, Meanwell on liki puolet ohuempi.
Päivittelin joku aika sitten poweria omaan enderiin ja koitin etsiä Pro-mallin powerin tyyppiä. Mainintoja itsekkin löysin 500w powerista mutta epäselväksi jäi. Ostin sitten lrs350-24 powerin kotimaisesta elektroniikka puljusta, hinta oli jotain 25-30€Tuotesivun kuvassa vaan on tosiaan tuo kalliimpi 500W malli, joka saattaa tosin olla vain summassa otettu stock-kuva ilmentämään Meanwelliä. Taulukoissa taas vaihtelee 270W ja 350W. Tästä syystä moni on epäillyt mitä siellä oikeasti on, mutta tuo LRS350-24 on ihan uskottava.
LRS350-24 saa 35-50€ toimitettuna, riippuen miten luotettavasta paikasta tilaa. Voisi siis silti tilata tuon lasilevyllisen jotta saa suoremman tulostusalustan ja katsoa sitten tilaako jostain tuon virtalähteen ennen kasausta vai vasta oireiden ilmettyä. Lasiin ei ainakaan tule huoltokuluja.
Koittanut kyllä käydä läpi curan acceleration/jerk asetukset ja näyttäs olevan oikein. 500 näissä taitaa olla accelerationit ja jerkin olen vaihtanut 10.Cura ei tiedä tulostimesi oikeita jerk ja acceleration arvoja.
Minulla oli aikoinaan yksi tulostin jossa oli lasi ilman lämmitystä, ja kyllä sen sopivalla liimauksella toimii. Uskoisin että lämmityksen kanssa tuo ei voi ainakaan heikommin toimia.Koulussa olen käyttänyt eritulostimissa lasipetiä johon lisätään ennen tulostusta hiuskiinnettä/liimaa jotta tulostus tarttuisi.
Voi hyvinkin olla jompi kumpi. Saunassa tulostin saunajakkaran päällä joka tuntui tukevalta, mutta ehkä se silti heilui juuri sen verran että muistikortti heilahti. Toinen todennäköisempi syy voi olla että otin sähköt jatkoroikalla lavuaarin päällä olevan loisteputkilampun pistokkeessa ja ehkä se syttyessään räpsäyttää sähköjä pois hetken ajan tjsp.
Valinta oli lopulta tämä, turha lähteä venklaamaan virtalähteen kanssa.Perjantaina lähtee Ender-3 Pro Saksasta 196,40€. Päivitykset ovatehdottomasti40€ arvoiset, jos haluaa taivutettavan alustan.
Newest 3D Printe Ender 3 Pro/Ender 3/Ender 3X DIY KIT printer 3D UpgradCmagnet Build Plate Resume Power Failure Printing-in 3D Printers from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Ei taida tämäkään ero pitää paikkansa. Maker's Muse kasasi molemmat livenä ja ei mitään eroa. Vaikka kommentoijat ja muu häröily häiritsi, niin silti n. tunnissa molemmat. Pron katsoin läpi kun oli uusi ja vanhemman skippailin aika tiuhaan.Ender 3 ja Ender 3 pro on kutakuinkin sama printteri, sillä erotuksella että pro-versio on pidemmälle koottuna. Mulla meni 52 minuuttia Ender 3 kokoamisessa, kun pro version kasaa noin 10 minuutissa.
Oliko juuri avattu kela vai pidempään seissyt? Jos oli juuri avattu, niin oliko päällikelmu ehjän oloinen? Usein nuo pla:t tuntuu haurastuvan kun seisovat jonkin aikaa huoneilmassa ja imaisevat hieman kosteutta sisuksiinsa.Jotain vikaa tuossa Ohlsonin valkosessa PLA lankassa näyttäs olevan. Napsahtelee poikki kuin kuiva spaketti konsanaan n. 1-1,5m matkalla n. 20cm pätkiksi, jonka jälkeen ei taas tunnu katkeavan.
Jotain laatu ongelmaa ilmeisesti...
Aika lailla kuukauden toi on ollu tossa silica geeli pussin kanssa ilma tiiviissä astiassa. Toi on se sama rulla josta oli kuukaus sitten juttua täällä, että tulostaa möykkyjä. Möykyt tosin hävis curan asetukset resetoimalla.Oliko juuri avattu kela vai pidempään seissyt? Jos oli juuri avattu, niin oliko päällikelmu ehjän oloinen? Usein nuo pla:t tuntuu haurastuvan kun seisovat jonkin aikaa huoneilmassa ja imaisevat hieman kosteutta sisuksiinsa.
Riippuu PLA merkistä miten käyttäytyy. Yksi alkoi alkoi tekemään tuota parissa kuukaudessa, mutta sama rulla on vielä nyt 25kk jälkeen täsmälleen samanlaista. Toinen merkki on ollut 22 kk avattuna samassa huoneessa ja käyttäytyy yhä kuin uusi, ei katkea vaikka taittaisi. En usko että Suomen ilmankosteudet juurikaan on ongelmallisia PLA:lle. Itse pidän avattuja rullia ihan vain siltään pöydällä.
Ennemmin kokeilisin toista merkkiä kuin lähtisin esim kuivaimiin tai säilytyslaatikoihin enempää investoimaan. Tuo pois katkottava haperokin on suhteellisen vähäinen määrä koko rullan mittaan, joten en olisi liian huolissaan tuolla kilohinnalla.
Kyllä tuo ihan oikealta, olemassa olevalta kaupalta vaikuttaa. Ovat tsekkiläisiä ja vasta keväällä perustettu, joten ehkä on vielä vähän hakusessa toimitustavat. Kannattaa vaan kysellä aika-ajoin, ettei pääse paketti kääntymään takaisin. Parempiakin paikkoja olisi kyllä ollut tilata.Onkos kukaan muu täällä tilannut tuolta tulostinta tai mitään?
3D Printers Archives - Smartie.Store
Itse tilasin 2 kuukautta sitten eikä vieläkään ole tullut. Nyt kun kyselee heiltä statusta niin aina vaihtuu mistä mihin tulostin on viimeksi saapunut. Alkaa epäilyttämään ettei kaikki ole tuolla kunnossa.
Mitäs paikkaa voisit suositella? Tuolta smartie.storesta tulossa siis hyvitys.Kyllä tuo ihan oikealta, olemassa olevalta kaupalta vaikuttaa. Ovat tsekkiläisiä ja vasta keväällä perustettu, joten ehkä on vielä vähän hakusessa toimitustavat. Kannattaa vaan kysellä aika-ajoin, ettei pääse paketti kääntymään takaisin. Parempiakin paikkoja olisi kyllä ollut tilata.
Heh, mä viime yönä Project highrisee pelatessa pyöritin toisessa ruudussa tota Anguksen Pron:n kasaus-streamiä läpi ja kummastelin samaa. Emmä ihan tarkkaan katsellut, mutta huomasin tosiaan saman jutun. Joko Creality on muuttanut tuota betatestausvaiheen jälkeen tai sitten youtube-ihmisille ovat lähettäneet valmiimmaksi kootut ja valikoidut masiinat. Oon siis nähny videon jossa Ender 3 pro koottiin samanlailla kuin CR-10, eli osat pois laatikosta, kymmenkunta ruuvia kiinni ja virrat päälle.Ei taida tämäkään ero pitää paikkansa. Maker's Muse kasasi molemmat livenä ja ei mitään eroa. Vaikka kommentoijat ja muu häröily häiritsi, niin silti n. tunnissa molemmat. Pron katsoin läpi kun oli uusi ja vanhemman skippailin aika tiuhaan.
Onkos kukaan muu täällä tilannut tuolta tulostinta tai mitään?
3D Printers Archives - Smartie.Store
Itse tilasin 2 kuukautta sitten eikä vieläkään ole tullut. Nyt kun kyselee heiltä statusta niin aina vaihtuu mistä mihin tulostin on viimeksi saapunut. Alkaa epäilyttämään ettei kaikki ole tuolla kunnossa.
Edit: Sain tuon kaupan kiinni ja sovin refundista. Eli josko tuo nyt on legit paikka, mutta isoja haasteita logistiikan kanssa tms.
Ender 3 Pro mallin kasaus on tosiaan nopea homma ja melkein kaikki on jo paikoillaan. Minulla meni silti reilu tunti kun olin ylivarovainen ja tarkastin ruuvit sun muut jutut moneen kertaan, eka tulostin niin vedin varman päälle.Heh, mä viime yönä Project highrisee pelatessa pyöritin toisessa ruudussa tota Anguksen Pron:n kasaus-streamiä läpi ja kummastelin samaa. Emmä ihan tarkkaan katsellut, mutta huomasin tosiaan saman jutun. Joko Creality on muuttanut tuota betatestausvaiheen jälkeen tai sitten youtube-ihmisille ovat lähettäneet valmiimmaksi kootut ja valikoidut masiinat. Oon siis nähny videon jossa Ender 3 pro koottiin samanlailla kuin CR-10, eli osat pois laatikosta, kymmenkunta ruuvia kiinni ja virrat päälle.
Tuossa BubblingVacuumin viestissä on ihan tuore video Anguksen (MakersMuse) Pro:n kasaamisesta ja tuon videon perusteella nykyisin pro -versio on sama kasaaminen kuin normaaliversiossa. Se on siis selkeästi jossain kohtaa muutettu.Ender 3 Pro mallin kasaus on tosiaan nopea homma ja melkein kaikki on jo paikoillaan. Minulla meni silti reilu tunti kun olin ylivarovainen ja tarkastin ruuvit sun muut jutut moneen kertaan, eka tulostin niin vedin varman päälle.
Viikossa tuli kun tilasin Crealityn aliexpressistä ja laitoin tilausvarastoksi Saksan.
Irrota hihnan kiristysruuvit, kampea kuusiokoloavaimeilla hihnankiristin sormivoimin ja samaan aikaan toisella kädellä kiristä ruuvit. Hihna on liian kireellä jos se soi sitä napauttamalla. Hihnat venyvät ajanmyötä, riippuu hihnan laadusta kuinka nopeasti, kannattaa kiristää uudelleen vähintään vuoden välein.Onko jotain tapaa saada x- ja y-akselin hihnat oikealle kireydelle?
Mikähän noissa on se oikea kireys?
Sehän se tässä Tevo Tarantulassa on, kun siinä ei ole hihnankiristintä.Irrota hihnan kiristysruuvit, kampea kuusiokoloavaimeilla hihnankiristin sormivoimin ja samaan aikaan toisella kädellä kiristä ruuvit. Hihna on liian kireellä jos se soi sitä napauttamalla. Hihnat venyvät ajanmyötä, riippuu hihnan laadusta kuinka nopeasti, kannattaa kiristää uudelleen vähintään vuoden välein.
Ahaa, no Tevon tulostimista en osaa sanoa, Thingieversestä löytyy näköjään hihnan kiristäjiä Tarantulaan:Sehän se tässä Tevo Tarantulassa on, kun siinä ei ole hihnankiristintä.
Jotkut sanoo, että sen pitäisi soida kuin bassokitara ja toiset taas, että ei pidä soida.
Ja ei tota pysty oikeen soittamaankaan, kun se menee suurimmalta osin aluprofiilin sisässä molemissa akseleissa...
Ahaa, no Tevon tulostimista en osaa sanoa, Thingieversestä löytyy näköjään hihnan kiristäjiä Tarantulaan:
Adjustable Belt Tensioner/Tightener and Belt Tie (Tevo Tarantula) by supasorn
Belt tensioner pulley for Tevo Tarantula by Banholm
Jos hihna soi kuin bassokitara, hihna kuluu/venyy nopeammin ja myös tulostusjälki heikentyy! Tässä hyvä video asiasta:
Tosin, tuo "6 sekunnin sääntö" ei päde tulostimiin joissa on lyhyemmät hihnat kuin tuossa tulostimessa, mutta tuosta videosta saa kyllä hyvää osviittaa.
No tossa videossa on aika pitkä hihna, niin se näyttää tosi löysältä, mutta periaate on just se, että ei liian kireälle!Ai se kuuluu tulla noin löysälle?!
Onhan tuolla Thingiversessä noita, muttakun tällä hetkellä tota tulostinta vaivaa ns. muna kana ongelma.
Mä koitin etsiä kuvia mimmonen Tarantulan hihnankiinnityssysteemi on, muttei löydy kuin kuvia modatuista. Saatko hihnan kiinnityksessä käsin kiristettyä sitä sen verran että pääset tulostaan tommonen säätöjutskan?
Nyt täytyy tyhmänä kysyä, että tarkoitatko niitä 300x300mm peilejä? Siis näitä: LOTS Peili - IKEAIkeasta saa 6 euroon 4kpl peililevyjä.
Nyt täytyy tyhmänä kysyä, että tarkoitatko niitä 300x300mm peilejä? Siis näitä: LOTS Peili - IKEA
Mahtuvatko ne pedille leikkaamatta?
CR-10:iin mahtuu suoraan leikkaamatta, Ender 3:een joutuu leikkaamaan. Leikkaaminen on simppeliä ja onnistuu myös ilman lasiveistä (youtubesta löytyy monia erilaisia tekniikoita), mutta lasiveitset ei paljoa maksa, Biltemasta 3.5e: LasiveitsiNyt täytyy tyhmänä kysyä, että tarkoitatko niitä 300x300mm peilejä? Siis näitä: LOTS Peili - IKEA
Mahtuvatko ne pedille leikkaamatta?
Ender 3 Pron saisit halvemmalla Crealityn Aliexpress kaupasta ja kun laitat tilausvarastoksi Saksan niin saat sen viikossa kuten minä.Tuota Ender 3:sta tuijottelin amazonista 210€ hintaan
En usko että kannattaa. Kaikki palkit ja virtalähde ovat kiinni vain kahdella ruuvilla, kun tuon on kerran saanut koottua niin kokoamiseen menee tuskin viittä minuuttia.mutta sellasta mietin, saisko tota päällisosaa modattua kokoontaitettavaks?(esim lukittuvat nivelet tai pika-kliksit jotta mahtuu laukkuun)
vai onko pystyakselin stepperit tuossa alarungossa kiinni? yrittäny kuvista katella mut ei oikein saa selvää