3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Lines tais olla tossa patternina, mutta ei sillä ole mitään väliä tossa ko. kappaleessa, kun tekee ihan samalla lailla seinien suuntaan valihti minkä tahansa.
Wall line count on 4 ja bottom/top layers on 7.
Wall line count on 4 no sitten ei mahdu top / bottom layereita tuohon muotoon. Kokeile 2-3 wall line countia.
Myös bottom/top layers 3 pitäisi riittää.

Itsellä tulee tämän näköinen default draft asetuksilla ender 3 profiililla:
Screenshot 2018-12-13 at 16.24.38.png
 
Pikainen testi ikean peilille ~1ml isopropanolia.

Puuilon Polaric GO kuivui nopeammin aluksi, jätti kiiltävän kalvon joka haisee wd40:lle joka ajan mittaan myös harmaantui hieman.
Bilteman elektroniikanpuhdistusaine jätti harmaan kalvon joka ei omaan nenään haise.
Olen itse huomannut, että pelkkä isopropanoli ei ole hyvä aine puhdistaan rasvoja peilistä, siksi pesen ensin fairyllä rasvat pois ja sen jälkeen isopropanolilla fairyn jäämät pois, eikä ole koskaan jäänyt tuollaista harmaata kalvoa. Joskus aikoinaan kokeilin pelkällä IPAlla ja jälki oli suurinpiirtein tuommoista, eli IPA vain pyöritti rasvaa ympäriinsä ja ehti haihtua pois ennenkuin rasvat sai pyyhittyä kokonaan pois. Omaan nenään Puuilon myymä IPA haisee puhtaalle definsiointiaineelle ja sitä tukee myös tuoteseloste.

Sanoisin edelleen omasta kokemuksesta että pelkkä fairy riittää. Huuhtelee ensin ja kuivaa vaikka puhtaalla talouspaperilla niin ei siitä jää mitään jäämiä.
Fairyssä on mukana ammoniakkia (tosin kuulin jokinaika sitten huhua että ei olisi enää juuri ammoniakkia vaan jotain vastaavaa, mutta vahvistusta tuolle en ole löytänyt), joka jättää kalvon, sama juttu useimmissa ikkunapesuaineissa kuten Windex. Mutta jos tuo sinulla toimii hyvin, ei ole syytä vaihtaa. Jos jossain kohtaa ei toimikaan enää, voit kokeilla Fairyn poistamista IPAlla.
 
Tuo oli ihan rasvaton peili ja puhdas peili mihin kaadoin ipat ja jätin kuivumaan. En itsekään haistanut tuota öljyn hajua, ennenkuin ipat oli haihtunut.

Ja käyttöturvallisuustiedotteessahan lukee tuo voiteluaine.

Edit: voishan joku muukin tehdä saman testin, jos tuotteessa on tullut muutoksia. Oma pullo on jo pari kolme vuotta vanha (kuten myös Bilteman suihke)
 
Viimeksi muokattu:
Ja käyttöturvallisuustiedotteessahan lukee tuo voiteluaine.
Katohan joo, ei ole aikaisemmin osunu silmään kun tuolla ihan alalaidassa. Ei toi varmaankaan ole muuttunut, valmistajan sivuilla olevassa käyttöturvatiedotteessa päiväys 20.11.2012.

Mulla ei ole Biltema suihketta hyllyssä, mutta puhtaaseen peiliin oma Polaric ei jättäny harmaata kalvoo.
 
Tuo oli ihan rasvaton peili ja puhdas peili mihin kaadoin ipat ja jätin kuivumaan. En itsekään haistanut tuota öljyn hajua, ennenkuin ipat oli haihtunut.

Ja käyttöturvallisuustiedotteessahan lukee tuo voiteluaine.

Edit: voishan joku muukin tehdä saman testin, jos tuotteessa on tullut muutoksia. Oma pullo on jo pari kolme vuotta vanha (kuten myös Bilteman suihke)

Kokeilen testata pian. Katsotaan mitä tulee.
 
Itsellä on nyt pari vuotta ollu tällainen alumiininen pei levy alustana
PEI - Dauerdruckplatte - Aluminium-Guss - feinstgefräst - natur

Ei kyllä mitään valittamista ole ollut. Harvoin tulee levylle mitään tehtyä. Mikrokuitu liinalla pyyhin pölyt ennen tulostusta ja pari kertaa olen tuollasesta keittiöpesuaine suihkepullosta suhauttanut ja pyyhkiny rätillä jonka jälkeen kuivannu mikrokuituliinalla.

Kappale tarttuu tiukasti ja pysyy koko tulostuksen ajan. Ja vaikka 1cmx1cm ja 1000 kerrosta jos tarve vaatii. Irrotus lämpimänä onnistuu kun napauttaa kappaleeseen esim. ruuvarin perällä tai sitten odottelee että alusta jäähtyy, jolloin se irtoaa itsestään. Vähän hidashan tuo on jäähtymään, mutta eipä tämä tulostelukaan niin nopeaa puuhaa ole. Keskeytettyjä tulostuksia olen kyllä mattoveitsen terällä longistanut irti, että sekin kyllä onnistuu.

Vähän aika sitten pyyhkäsin 800 hiomapaperilla pinnan kevyesti, kun satuin jostain foorumilta lukemaan, että näin voisi tehdä sillon tällöin huoltotoimenpiteenä.

Tuohon on tarttunut kaikki materiaalit mitä tähän mennessä tulostanut eli ainakin pla, petg, ngen, xt, ht, ngen flex, formfuturan flex, corkfill, woodfill. Lämpöä tuo vaatii ekalle kerrokselle pykälän enemmän mutta ekan kerroksen jälkeen voi tiputella lämpöjä pienemmäksi.

Jos pitäisi jotain alustaa tulostimeen tulevaisuudessa ostaa niin tuon ottaisin varmasti.
 
Itsekin olen katsellut peisheettejä, mutta on aika kalliita, tuokin 55€ 235x235 ender 3:een.
Pei sheettejä löytyy myös Kiinasta mutta vähän riskiä tilata että onko miten laadukas...
Tätä olen nyt miettinyt kun löytyisi oikeaa kokoa
ENERGETIC PEI Flexible 3D printer heatbed, PEI sheet 3D Printer Platform, Removable 3D Printer Surface
https://s.click.aliexpress.com/e/bJE7QtBE

Edit: aika ohut pei tuossa energeticin bedissä, vain 0,125mm. Varmaan aika vaikea asentaa ilman kuplia ja kesto epäilyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo oli ihan rasvaton peili ja puhdas peili mihin kaadoin ipat ja jätin kuivumaan. En itsekään haistanut tuota öljyn hajua, ennenkuin ipat oli haihtunut.

Ja käyttöturvallisuustiedotteessahan lukee tuo voiteluaine.

Edit: voishan joku muukin tehdä saman testin, jos tuotteessa on tullut muutoksia. Oma pullo on jo pari kolme vuotta vanha (kuten myös Bilteman suihke)

Tässä on nyt polaricilla tehty testi, oli vaikeaa saada tuota parempaa kuvaa. Oikeassa reunassa kohta josta pyyhitty topsipuikolla.
Hieman harmaata tuossa on, mutta jännästi tuolla reunoilla toi "harmaus"


isopropanoli.jpg

E: toinen testi: paperilla kun levitti kerroksen IPA:a niin ei jäänyt minkäänlaisia jälkiä.
 
Itsekin olen katsellut peisheettejä, mutta on aika kalliita, tuokin 55€ 235x235 ender 3:een.
Pei sheettejä löytyy myös Kiinasta mutta vähän riskiä tilata että onko miten laadukas...
Tätä olen nyt miettinyt kun löytyisi oikeaa kokoa
ENERGETIC PEI Flexible 3D printer heatbed, PEI sheet 3D Printer Platform, Removable 3D Printer Surface
https://s.click.aliexpress.com/e/bJE7QtBE

Kyllähän noilla tosiaan hintaa on, mutta on tuo kyllä omasta mielestä ollut ihan hintansa väärti. Alkuun epäilin että kuinka kauan tuo pinnotus kestää tuossa alumiinilevyssä, mutta ei kyllä vielä ole merkkejä että olisi irtoamassa tai kulumassa pois. Että jos nyt vaikka 5vuottakin menisi niin ei niin paha hinta siitä, että ei tarttee hirveesti panostaa tuohon pöydän kiilottamiseen tms.
 
Mulla hajosi CR-10:stä thermistori kun tulostus meni spagetiksi ja koko hotend oli filamentin peitossa. Onneksi kaapista löytyi varathermistori mutta itselläni ei ole kolvia ollenkaan enkä muutenkaan innostu juottamisesta.

Olen aika amatööri elektroniikan kanssa, joten tiedättekö minkälaisilla liittimillä sais tehtyä CR-10 tulostuspäästä ns. "plug and play" version eikä tarvis lähteä juottamaan johtoja kiinni?
 
Itse käytin ensin muutaman kiinlaisen BuildTak-kopion ja sitten PEI:n, kunnes taas siirryi BuidTak-kopioon.

BuildTak-kopiot ovat helppokäyttöisiä, mutta tarttuvuus on joko liikaa tai liian vähän. Huomattavasti parempi kuin perusteippi, mutta liian usein pitää jollain voimakeinoin repiä irti.

PEI taaseen toimitetaan usein erillisellä liimalevyllä, jonka asemointi on tuskallista jos ei mahdotonta. Liimalevy kun on periaatteessa ohut hyytelö, joka pitäisi ensin saada osumaan kohdilleen PEI-levyyn ja sitten se vielä tulostusalustaan ilman kupruja. Jälkikäteen ajateltuna, liima kannattaisi ensin tähdätä tulostusalustaan ja sitten PEI siihen, mutta minkäs teet jos ohjeet ovat vaillinaiset ja kusi on jo sukassa.

Alista tosiaan ei paljoa maksa. Ja tulostus oli sinänsä mukavaa, että lämpöisenä 70C PLA tarttui huoletta ja jäähtyneenä nappasi irti ilman voimakeinoja. Kaduttaa että vaihdoin takaisin, mutta pihinä en vielä kehdannut tilata uutta PEI ennen kuin nämä BuildTak-kopiot on käytetty.
 
Mulla hajosi CR-10:stä thermistori kun tulostus meni spagetiksi ja koko hotend oli filamentin peitossa. Onneksi kaapista löytyi varathermistori mutta itselläni ei ole kolvia ollenkaan enkä muutenkaan innostu juottamisesta.

Olen aika amatööri elektroniikan kanssa, joten tiedättekö minkälaisilla liittimillä sais tehtyä CR-10 tulostuspäästä ns. "plug and play" version eikä tarvis lähteä juottamaan johtoja kiinni?

Esim. osaako kukaan sanoa miksi kutsutaan näitä kuvassa näkyviä liittimiä?

 
Esim. osaako kukaan sanoa miksi kutsutaan näitä kuvassa näkyviä liittimiä?

ÄLÄ asenna noita noihin piuhoihin!!!
Mä itseasiassa ostin juurikin noita CR10:iin, kun halusin tehdä siitä helpon ja nopean vaihtaa erityyppisiin tulostuspäihin, mutta ennen asennustöitä näin foorumilta kuvia kuinka juurikin noi liittimet oli sulanu, eivät kestä noissa piuhoissa kulkevaa virtamäärää!
...en kyllä muista noiden nimiä, joku JT...äh, en muista.
 
Juuri toi mitä Kleimo sanoi!
Vielä varoitus noista XT60 -liittimistä, niitä on olemassa aitoja ja sitten halpoja kopioita! Ne halvat kiinalaiset kopiot EIVÄT KESTÄ johdoissa kulkevia virtoja ja aiheuttavat tulipalovaaran! Facebookin Ender 3 ryhmässä on ollut kuvia sulaneista liittimistä (epäselväksi jäi, oliko liitin Crealityn toimittama vai jälkiasennettu) ja RC-foorumeilla olen nähnyt samanlaisia kuvia. Käyttäkää muutama euro enemmän sellaisissa osissa/tarvikkeissa, joilla on merkittävä osuus laitteen turvallisuudessa. Noi Kleimon linkissä olevat Hobbykingin liittimet ovat laadukkaita, Aliexpressistä löytää pääasiassa halpoja kopioita.

(JST-liitinhän se oli, aika lähelle muistirakkulat pääsi.)

edit: linkki: Ender 3 Power supply cable connector melted : FixMyPrint
 
Tilasin jokin aikaa sitten 1mm pei-levyjä 2kpl täältä. En ole vielä ehtinyt montaa tulostusta tekemään tuon kanssa, mutta voin raportoida myöhemmin kunhan olleet käytössä jonkin aikaa. Tuo millin vahvuinen tuntuisi asettuvan aika hyvin klipseilläkin niin liimaaminen ei ole välttämätöntä.

Onko nuo amber värisiä vai kirkkaita?
 
Itse käytin ensin muutaman kiinlaisen BuildTak-kopion ja sitten PEI:n, kunnes taas siirryi BuidTak-kopioon.

BuildTak-kopiot ovat helppokäyttöisiä, mutta tarttuvuus on joko liikaa tai liian vähän. Huomattavasti parempi kuin perusteippi, mutta liian usein pitää jollain voimakeinoin repiä irti.

PEI taaseen toimitetaan usein erillisellä liimalevyllä, jonka asemointi on tuskallista jos ei mahdotonta. Liimalevy kun on periaatteessa ohut hyytelö, joka pitäisi ensin saada osumaan kohdilleen PEI-levyyn ja sitten se vielä tulostusalustaan ilman kupruja. Jälkikäteen ajateltuna, liima kannattaisi ensin tähdätä tulostusalustaan ja sitten PEI siihen, mutta minkäs teet jos ohjeet ovat vaillinaiset ja kusi on jo sukassa.

Alista tosiaan ei paljoa maksa. Ja tulostus oli sinänsä mukavaa, että lämpöisenä 70C PLA tarttui huoletta ja jäähtyneenä nappasi irti ilman voimakeinoja. Kaduttaa että vaihdoin takaisin, mutta pihinä en vielä kehdannut tilata uutta PEI ennen kuin nämä BuildTak-kopiot on käytetty.
Buildtakkiin jää kyllä kiinni, itsellä repesi aidosta buildtakista palanen kun irrotin kappaleen voimakeinoin kun ei muuten lähtenyt.. :D
 
Jossain oli että kirkas ei tykännyt asetoonista. Tosin ei aitoakaan kannattaisi päivittäin asetoonilla puhdistaa ja sitäkään lämpimänä.
 
Buildtak:ssa pysyy tosiaan kiinni ja kunnolla, itselläkin ohut teränen veitsi minkä painan petiä vasten suoraksi ja painan kappaleen nurkasta alle niin lähtee hienosti irti. Pienemmät kappaleet toki lähtee vaan vääntämälläkin irti. PETG kovemmassa, PLA lähtee helposti ilman sen ihmeempiä. Siksi ihmettelenkin tuota aikasemmin käytyä keskustelua ettei Buildtak:ssa pysy kappaleet kiinni.

Itse ainakin kun muistelen noita lasi/kapton teippi aikoja, ainakaan omalta kohdalta ei ole niitä pätkääkään ikävä. Verraten tuohon Buildtakin helppouteen.
 
Buildtak kokeilin pari vuotta sitten, kunnes erehdyin printtaamaan Filaflexiä, joka bondautui sheettiin kiinni pysyvästi. En muista oliko tuosta missään varoitusta. Ja koska pinta vaikutti muutenkin toimivan vaihtelevasti, en hankkinut lisää. Toisaalta nykyinen Tronxyn ilmeisesti vastaava pinta tuntuu toimivan hyvin jopa ilman lämmitystä, kaiketi nuokin on kehittyneet.
Pariin koneeseen hankin PrintBite-sheettejä (https://flex3drive.com/printbite/). Varsin kestäviä ja ovat toimineet hyvin ainakin PLA, PETG, ABS ja Nyloniakin taisin kokeilla. Ehkä hieman tarkaa suuttimen etäisyyden suhteen, mutta kun sen saa kohdilleen niin toimii hyvin. Ja toimii tosiaan siten että alustan jäähtyessä kappale irtoaa käytännössä itsestään, pariin otteeseen ihmetellyt koneesta kuuluvia räsähdyksiä kun isommat kappaleeet irtoilee itsekseen printin jälkeen.
Prusa MK2 ja MK2.5 on PEI-pinnalla ja nekin toimivat ihan ok. Tiettyjen materiaalien kanssa pitää vain käyttää liimapuikkoa ettei tartu liian tiukkaan (PETG, flexibles). Hiomapaperia MK2 pintaan muutamaan otteeseen kokeillut, auttaa kyllä. Välillä pitää puhdistaa kun tarttuvuudessa alkaa olla ongelmia.
PEI-kalvoa hankin joku aika sitten kokeeksi yhteen alumiinipetiin (Ebaysta muistaakseni), toimi ok (vastaavastu kuin Prusan pinta) jonkun aikaa, mutta sitten siitä alkoi irtoilla pieniä palasia. Taisi olla että printtailin paljon PETG:tä ilman liimapuikkoa, mikä selittänee tuon. Kalvo oli myös aika ohutta, ehkä paksummalla olisi toiminut kauemmin.
Mitään myrkkyjä ei ole tullut kokeiltua, ainostaan fairyä käyttänyt puhdistukseen jonka sitten kostealla pyyhkeellä huolellisesti poistanut.
 
Itse käytin ensin muutaman kiinlaisen BuildTak-kopion ja sitten PEI:n, kunnes taas siirryi BuidTak-kopioon.

BuildTak-kopiot ovat helppokäyttöisiä, mutta tarttuvuus on joko liikaa tai liian vähän. Huomattavasti parempi kuin perusteippi, mutta liian usein pitää jollain voimakeinoin repiä irti.

PEI taaseen toimitetaan usein erillisellä liimalevyllä, jonka asemointi on tuskallista jos ei mahdotonta. Liimalevy kun on periaatteessa ohut hyytelö, joka pitäisi ensin saada osumaan kohdilleen PEI-levyyn ja sitten se vielä tulostusalustaan ilman kupruja. Jälkikäteen ajateltuna, liima kannattaisi ensin tähdätä tulostusalustaan ja sitten PEI siihen, mutta minkäs teet jos ohjeet ovat vaillinaiset ja kusi on jo sukassa.

Alista tosiaan ei paljoa maksa. Ja tulostus oli sinänsä mukavaa, että lämpöisenä 70C PLA tarttui huoletta ja jäähtyneenä nappasi irti ilman voimakeinoja. Kaduttaa että vaihdoin takaisin, mutta pihinä en vielä kehdannut tilata uutta PEI ennen kuin nämä BuildTak-kopiot on käytetty.

Ei oo tullu noita ohuita pei levyjä käytettyä, mutta tuo jonka linkitin aiemmin ja mikä itsellä on käytössä on 8mm paksu alumiinilevy joka jyrsitty suoraksi ja pinnoitettu tuolla pei materiaalilla. Eli se on valmis levy johon ei liimailla enää mitään. Pinnoitus on myös sellanen että siitä ei saa oikein mitään irti, jotenkin tuntuu kuin tuo pei olisi ns. anodisoitu tuohon levyyn :D en sitten tiedä miten se on tehty mutta hyvin se toimii.

Noita pei rakeita saa näköjään tuolta samasta liikkeestä. En tiedä miten alumiini levyn pinnoitus onnistuisi itse tehtynä. Kokeilemisen arvoinen juttu.
50Gramm - PEI - Ultem 1000 Natur Granulat
 
Alkoi crealityn lasin kanssa tarttumis ongelmat. Keskikohtaan ei oikein meinaa tarttua enää ja lasikin vähän vaaleampi siitä kohtaa. Kokeiltu puhdistaa vedellä,fairylla,puhdistusliinoilla... Onkohan vaan kulunut kohta kun keskelle kumminkin paljon tulosteltu.
eli tämä: Creality Upgrade Silicon Carbon Ender-3 Build Surface Tempered Glass Plate with Special Chemical Coating 235x235x3mm for MK2 MK3 Hot bed
Aikasemmin en ole liimaa joutunut tulostimilla käyttämään mutta tuohon nyt vähän tarjosin ja johan rupes tarttumaan.
 
Saakos tuota täällä mainittua Polaric Go:ta jostain muualtakin kuin Puuilosta?
 
Kun se on polttoaineen jäänestoainetta, niin voisi kuvitella että autotarvikeliikkeet vois myydä sitä.
 
Jos täytyy olla mahdollisimman puhdasta IPA:a niin oikein muuta vastaavaa ei ole löytynyt (siis juurikin jäänestoaineita). Ilmeisesti muissa vastaavissa on lisäaineita. Sitten puhdasta IPA:a jos haluaa niin elektroniikka hommissa käytetään eli elektroniikan puhdistusaineissa.

Joku joskus linkkasi (en muista kuka) RS-elektroniikan sivuilta kohtuu edullista IPA:a.

Sieltä ainakin löytyy:
448180 RS Pro | RS PRO 2.5 L Can Isopropyl Alcohol (IPA) for PCBs | 448-180 | Tervetuloa RS Onlineen
 
Kun puhutaan tulostusalustoista niin itse olen kokeillut myös aika monta vaihtoehtoa (Ikea peili, hiekkapuhallettu lasi, BuldTak, BuildTak kopio, Anucubic Ultrabase, jne.) Varmimman tartunnan saan edelleen Ender 3 tulostimen alkuperäisellä alustalla. Tilasin myös ylimääräisen 235x235mm Ender 3 alustan ja pistin sen kiinni Ikean peiliin, jota käytän CR-10 tulostimessani. Isommissa printeissä käytän sittten Anycubic Ultrabasea.
 
...Varmimman tartunnan...
Ei ole epäilystäkään että todella moni eri vaihtoehto on varmempi tartunta kuin Ikean peili, mutta siinä tulee mukana sitten muutama haittapuoli, kuten: 1) ylimääräiset kustannukset 2) enemmän valmistelutyötä 3) lisää jälkikäsittelyä tulosteelle ja 4) hankaluuksia irrottaa valmis tuloste pinnasta*.
Jos PLA ei kiinnity lasiin, on joko suuttimen etäisyys tulostuspinnasta väärä, lasi ei ole puhdas tai lasin lämpötila on väärä.

* Mä en ole käyttäny lastaa kertaakaan sen jälkeen kun siirryin puhtaaseen lasiin, muistan kyllä kun välillä tarvittiin varasaa ja talttaa että sai tulosteen irti pöydästä, nyt odotan 5 minuuttia ja nostan tulosteen kahdella sormella pois.
 
Kuukauden päivät olen ihmetellyt Ender 3 Pron magneettialustan keskustan pientä kuoppaa ja sitä miten tuollainen valmistusvirhe voi edes tapahtua. Kaiken lisäksi se näyttää olevan "tyyppivika" joka tulostimessa ja silti tulostukset ovat onnistuneet?! :confused:

Nyt vasta tajusin että sehän on lämpölaajenemista varten ja kuoppa katoaa kun alusta lämpeää. Olen kalibroinut alustan tähän asti kylmänä. :facepalm:
 
Sellainen hotendin silikonisuoja(1$) vaikuttaa hyvältä, kun pitää lämmöt tasaisempana kuin ilman.
Onko muut huomannut vastaavaa?
Näitä ei taida yleensä tulla 3d-tulostimen mukana?
 
Sellainen hotendin silikonisuoja(1$) vaikuttaa hyvältä, kun pitää lämmöt tasaisempana kuin ilman.
Onko muut huomannut vastaavaa?
Näitä ei taida yleensä tulla 3d-tulostimen mukana?
Juu, niitä on tullut käytettyä. PID-tuning kannattaa myös tehdä silikonisuojan laiton jälkeen.
Ei ole mulle ainakaan tulostimen mukana tullut. Enderiin otin tilatessa crealityn kaupasta ja uusien hotendien mukana on kyllä tullut (micro swiss, e3dv6)
 
Juu, niitä on tullut käytettyä. PID-tuning kannattaa myös tehdä silikonisuojan laiton jälkeen.
Ei ole mulle ainakaan tulostimen mukana tullut. Enderiin otin tilatessa crealityn kaupasta ja uusien hotendien mukana on kyllä tullut (micro swiss, e3dv6)

PID-tuning meni hieman ohi, että mistä sitä voi säätää?
 
Yhä ongelmia alustaan kiinnittymisessä. Onnistuu vain jos käyn ihan tiskaamassa sen peilin joka tulostuksen välissä ja aina ei silloinkaan. Muut täällä mainitut puhdistus keinot joita olen kokeillut, ei toimi olleskaan. Eli ipa tai elektroniikan puhdistusspray

Tulostin CR10s. Alustana 30x30cm peilin pala(vanha seinästä repäisty). Hiottu pinta. Pedin lämpö 68°C ja suutin 210°C lankana 3djaken musta ecopla. Matalemmilla lämmöilä ongelmia enemmän.

Semmoista tuli mieleeni kun jotain säätäessä huomasin. Niin tuon tuulettimen joka on aina päällä (ei siis kappaletta jäähdyttävä vaan se toinen) ilmavirta osuu kyllä suuttimen alle/kappaleeseen. Tila hieman viileä ehkä jotain 18°C. Voisiko viileä tila yhdessä sen puhaltimen ilmavirrankanssa jäähdyttää liikaa kappaletta alussa.

Ajattelin kokeilla ja väsätä 0.1mm pellistä semmoisen palan joka estää tuon tuulettimen ilmavirran kääntymästä ales kappaleeseen.

Sitkeästi olen yhä yrittänyt ilman liimoja tai muita. Täytyyhän se saada toimimaan kun muillakin toimii:vihellys:
 
Yhä ongelmia alustaan kiinnittymisessä. Onnistuu vain jos käyn ihan tiskaamassa sen peilin joka tulostuksen välissä ja aina ei silloinkaan. Muut täällä mainitut puhdistus keinot joita olen kokeillut, ei toimi olleskaan. Eli ipa tai elektroniikan puhdistusspray

Tulostin CR10s. Alustana 30x30cm peilin pala(vanha seinästä repäisty). Hiottu pinta. Pedin lämpö 68°C ja suutin 210°C lankana 3djaken musta ecopla. Matalemmilla lämmöilä ongelmia enemmän.

Semmoista tuli mieleeni kun jotain säätäessä huomasin. Niin tuon tuulettimen joka on aina päällä (ei siis kappaletta jäähdyttävä vaan se toinen) ilmavirta osuu kyllä suuttimen alle/kappaleeseen. Tila hieman viileä ehkä jotain 18°C. Voisiko viileä tila yhdessä sen puhaltimen ilmavirrankanssa jäähdyttää liikaa kappaletta alussa.

Ajattelin kokeilla ja väsätä 0.1mm pellistä semmoisen palan joka estää tuon tuulettimen ilmavirran kääntymästä ales kappaleeseen.

Sitkeästi olen yhä yrittänyt ilman liimoja tai muita. Täytyyhän se saada toimimaan kun muillakin toimii:vihellys:

Kannattaa määritellä sliceriin, että ensimmäiset 2-5 kerrosta tulostuu ilman puhallusta. Tuo puhallin aiheuttaa varmasti tarttumis ongelmia, jos puhaltelee heti alkuun. Ja siitäkin 2-5 kerroksen jälkeen kannattaa puhallusta isonnella pikkuhiljaa kerros kerrallaan siihen tavoitteeseen. Täysillä ei varmasti tarvitse puhaltaa viileässä tilassa ja mikään pakkohan ei ole puhaltaa ollenkaan jos sellaiseen ei ole välttämättä tarvetta. Siltauksiin ja jyrkkiin kulmiin tyhjänpäälle sitten puhallin kovemmalle.
 
Siis kappaleen tuuletin lähteekin vasta myöhemmin. Huomasin vaan että se tuuletin jonka tehtävä on viilentää hotendiä, niin sen ilmavirta osuu kappaleeseen. Sitähän ei voi edes pysäyttää
 
Ei se hotendin jäähdytyspuhaltimen ilmavirta ainakaan paranna tulostusta. Eli kannattaa kokeilla tehdä ilmanohjain, sittenpä näkee onko siitä apua.
 
Yhä ongelmia alustaan kiinnittymisessä. Onnistuu vain jos käyn ihan tiskaamassa sen peilin joka tulostuksen välissä ja aina ei silloinkaan. Muut täällä mainitut puhdistus keinot joita olen kokeillut, ei toimi olleskaan. Eli ipa tai elektroniikan puhdistusspray

Tulostin CR10s. Alustana 30x30cm peilin pala(vanha seinästä repäisty). Hiottu pinta. Pedin lämpö 68°C ja suutin 210°C lankana 3djaken musta ecopla. Matalemmilla lämmöilä ongelmia enemmän.

Semmoista tuli mieleeni kun jotain säätäessä huomasin. Niin tuon tuulettimen joka on aina päällä (ei siis kappaletta jäähdyttävä vaan se toinen) ilmavirta osuu kyllä suuttimen alle/kappaleeseen. Tila hieman viileä ehkä jotain 18°C. Voisiko viileä tila yhdessä sen puhaltimen ilmavirrankanssa jäähdyttää liikaa kappaletta alussa.

Ajattelin kokeilla ja väsätä 0.1mm pellistä semmoisen palan joka estää tuon tuulettimen ilmavirran kääntymästä ales kappaleeseen.

Sitkeästi olen yhä yrittänyt ilman liimoja tai muita. Täytyyhän se saada toimimaan kun muillakin toimii:vihellys:
Mulla ei ole CR-10:ssä alkuperäistä hotendin kiinnitystä ja modatussa ei vuoda tuuletin tulosteeseen, joten en osaa sanoa mikä merkitys tuolla on. Tosin mun Ender 3:ssa on vielä ihan alkuperäiset osat ja se on vissiin aikalailla identtinen CR-10:n tulostuspään osiin, eikä tuossa ole mulla ollu ongelmia. Mulla kappaleen tuuletin lähtee käyntiin 3-kerroksesta, ekan kerroksen vauhti on 25mm/s ja ekan kerroksen petilämpö 65 astetta, jonka jälkeen peti laskee 60 asteeseen (en ole koskaan edes kokeillu alhaisempaa ekan kerroksen lämpöä, en tiedä voisko 5 astetta vaikuttaa niin paljon), suutin 210c ja aika usein juurikin samaa ecopla:ta suuttimesta ulos. Noin 10 tulostuksen välein fairya 2 tippaa peilin pinnalle ja ruiskupullosta vettä perään sekä talouspaperilla hinkkaus. Sitten uus kerros vettä ja uus talosupaperi, vielä vesi kupliintuu fairyn jämistä ja lähtee loputkin rasvat pois. Sitten ruiskupullosta IPAa pinnalle ja puhtalla talouspaperin palalla uus hinkkaus ja kurkkaan valoa vasten onko pinta täysin puhdas ja tarvittaessa uus ruiskaus IPAa, kunnes ei ole mitään pinnassa.

Mua kokeneemmat on sanonu, että jos ei meinaa puhtaalle peilille tulostaminen onnistua, niin sitten hienolla santapaperilla tekee raitoja kulmista kohti keskustaa ja johan rupee tarttuun niinku baarissa vanhat piiat kainaloon.

Ehkä pellistä taiteltua tuulenohjainta parempi vaihtoehto olisi tulostaa jonkin Fang-tyylinen tuulenohjain, jotka yleensä parantaa hot endinkin tuulettimen ohjausta:
https://www.thingiverse.com/search?q=cr+10+fang&dwh=705c2559d2778f2
Käytä sitä erikeeperiä, sillä tarttuu. Puhtaalle peilille tai lasille täytyy tulostaa todella hitaasti (20-25mm/s) että ei irtoa.
Älä ny tyrkytä sitä erikeepperiä :D
Se on iso juttu kun saa tatsin siitä että pystyy tulostaan ilman mitään kikkakolmosia ja ylimääräisiä aineita!
25mm/s ei ole mikään "todella hidas" vauhti ensimmäiselle kerrokselle, vaan täysin normaali!!! Tottakai ekan kerroksen vauhtia pystyy lisäämään jos siihen työntää pihkaa, liimaa ja viime viikkoiset hernekeitot, mutta onko se muutaman minuutin säästö sitten sen arvoista?
 
Sain Ender 3 eilen. PLA:lla aloittelin ja laitoin tilatun lasialustan aluksi käyttöön, mikä aiheutti melko paljon haasteita, mutta sai sillä vähän aikaankin lopulta. Pehmeä perusalusta vaikuttaa ylihelpolta vaihtoehdolta PLA:lle.

Seuraavaksi haluaisin tulostaa "Filament guide" 2020 / Ender 3 Filament Guide by Filboyt mutta tuo on tulostimen sijaintiin nähden hieman liian ulottuva. Osaisiko joku neuvoa kuinka tuosta varresta saisi pari senttiä "leikattua" pois helpoiten?

"Filament guide end clip" kanssa kävi sellainen jännyys, että ei mahdu alumiinipäähän paikoilleen. Kutistuukohan tuo vai mikä auttaisi?
 
Viimeksi muokattu:
Itse tänään tulostin ekat tulosteet Ender 3 pro:lla. Hyvin toimii tuo mukana tullut peti toistaiseksi. Mitä tuo filament guide auttaa? Rullasta näyttää filu uppoavan perus asennuksellakin moitteetta.
 
Sain Ender 3 eilen. PLA:lla aloittelin ja laitoin tilatun lasialustan aluksi käyttöön, mikä aiheutti melko paljon haasteita, mutta sai sillä vähän aikaankin lopulta. Pehmeä perusalusta vaikuttaa ylihelpolta vaihtoehdolta PLA:lle.

Seuraavaksi haluaisin tulostaa "Filament guide" 2020 / Ender 3 Filament Guide by Filboyt mutta tuo on tulostimen sijaintiin nähden hieman liian ulottuva. Osaisiko joku neuvoa kuinka tuosta varresta saisi pari senttiä "leikattua" pois helpoiten?

"Filament guide end clip" kanssa kävi sellainen jännyys, että ei mahdu alumiinipäähän paikoilleen. Kutistuukohan tuo vai mikä auttaisi?

Stl filujen kohdalla palasten muokkaaminen onnistunee Meshmixerillä tai itse käytän OpenSCAD:ia monipuolisempaan muokkailuun. Periaatteessa slicerissakin voi skaalata yhtä akselia, mutta sitten tuo liitoskohta skaalautuu myös, mikä ei ole hyvä.

Tarviko tuolle Enderille tehdä kalibrointiprinttejä? Jos moottreiden stepit on pielessä niin kappaleet ei ole oikean kokoisia. Voi tietenkin kokeilla skaalata kappale slicerissa pienemmäksi
 
Stl filujen kohdalla palasten muokkaaminen onnistunee Meshmixerillä tai itse käytän OpenSCAD:ia monipuolisempaan muokkailuun. Periaatteessa slicerissakin voi skaalata yhtä akselia, mutta sitten tuo liitoskohta skaalautuu myös, mikä ei ole hyvä.

Tarviko tuolle Enderille tehdä kalibrointiprinttejä? Jos moottreiden stepit on pielessä niin kappaleet ei ole oikean kokoisia. Voi tietenkin kokeilla skaalata kappale slicerissa pienemmäksi

Kiitti, pitääpä opetella Meshmixeriä sitten lisää.

En oo kuullut, että tarvitsisi tehdä kalibrointiprinttejä, mutta vois ne toki olla hyödyllisiä. Oon kuitenkin jo saanut kaks muuta lisäosaa tulostettua, jotka on just oikean kokoisia mitoiltaan, niin pitäs kai se olla ihan hyvässä iskussa.

Edit: itseasissa ensimmäisenä tulostin XYZ-kuution, joka pitäs olla 20mm kanttiinsa ja nyt sitä mittasin digitaalisella työntömitalla, niin näyttää 19.90 x 20.20 x 20.35 olevan mitat.
 
Itse tänään tulostin ekat tulosteet Ender 3 pro:lla. Hyvin toimii tuo mukana tullut peti toistaiseksi. Mitä tuo filament guide auttaa? Rullasta näyttää filu uppoavan perus asennuksellakin moitteetta.

Kaiketi jossain tilanteissa filamentin tulo voi takerrella. Tuo Filament guide tekee kaarevamman syötön.
 
Kiitti, pitääpä opetella Meshmixeriä sitten lisää.

En oo kuullut, että tarvitsisi tehdä kalibrointiprinttejä, mutta vois ne toki olla hyödyllisiä. Oon kuitenkin jo saanut kaks muuta lisäosaa tulostettua, jotka on just oikean kokoisia mitoiltaan, niin pitäs kai se olla ihan hyvässä iskussa.

Edit: itseasissa ensimmäisenä tulostin XYZ-kuution, joka pitäs olla 20mm kanttiinsa ja nyt sitä mittasin digitaalisella työntömitalla, niin näyttää 19.90 x 20.20 x 20.35 olevan mitat.

Jep taitaa olla steppien kalibrointi tarpeen vain halvempien Kiinankittien kanssa. Voihan aina olla että kyseinen malli on tehty liian naftiksi ja ei sen takia sovi. Extrusion multiplieria voi kokeilla säätää jos vaikuttaa että on liian paksua jälkeä. Jos viimesen päälle haluaa kappaleet niin pitäisi vissiin joka langalle erikseen kalibroida tuo kerroin, itse en ole jaksanut säätää...
 
Ensimmäistä tulostinta hommaamassa, ja tarjontaa tuntuu olevan paljon. CR-10 ilmeisesti on hyvä aloittelijalle? Mistä saa edullisimmin tilattua? Tarve tehdä omat mallinnukset moottoripyörän mittareitten koteloista ym osista. Millä softalla kannattaa tehdä?
 
Kirkkaita. Osa sanoo ettei kirkasta peitä ole olemassa, mutta esim. Gizmodorksin 1mm peit on kirkkaita. Tiedä sitten mikä on totuus. Eiköhän tuo selviä parin seuraavan tulostuksen aikana että sainko kiinasta oikeaa peitä vai pleksiä :D
Oletko ehtinyt testailla vielä?
 
Mittasin tulostamani testikuution, jonka sivut ovat Curan mukaan 2,0cm. Aika tarkasti 1,9cm tulostetun kuution sivut. Mitenköhän tuon saisi korjattua?
Vehkeet: Ender 3 Pro, Cura 3.60, PLA
 
Se alarunko kannattaa suoristaa. Avaat kaksi ruuvia sivulta niin se asettuu suoraan. Kirjaimellisesti menee muutama sekunti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom