3D-tulostaminen

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
198
Liitteenä on kuva ~30h langan jäljestä joka seisoo välillä kuivari - tulostinpää, eikä lopputulos ole siinäkään hääppöinen enää. Mielenkiintoisena seikkana ilmeisesti bowden tuubin sisällä oleva osuus pysyi parempana, mutta vapaassa ilmassa roikkunut pätkä on pilalla (joka seuraa tätä osiota). Lisäsin myöhemmin kuvan 2h tilanteesta ja siinä tuloste ei ole pilalla, mutta kosteuden vaikutuksia voi jo nähdä.

Yksi kodista kotiin vaihteleva muuttuja mikä tässä setupissani on, on tulostus kuumasta kuivaimesta. On tiedossa että kuumennettu lanka on entistä herkempi kosteuden vaikutuksille ja se pysähtyy jäähtymään huoneilmaan tulostuksen päätteeksi. Tässä mielessä aikajänne vaikutuksille voisi olla hitaampi, jos lankaa syötettäisiin passiivikuivarista millaista minulla ei nyt ole käytettävissä johtuen suomen helvetin ankeista laatikkovalikoimista. Sunlu S2 sisälle ei kannata rakeita pistää, palovaara on ilmeinen.

Mitä tulee lankojen tulostuslämpötilaan on 260C langan nominaalialueella edelleen, on kyse siitä millä tavalla kerrostenvälinen kytkös paranee kuumuuden noston myötä. Koko 3d tulostinkeskustelu on pitkälti akkatiedettä tällä hetkellä, on hyvin vaikea päästä jyvälle mikä ilmiö on seurausta mistäkin johtuen näistä perusasioiden hallinnan puutteesta. PETG pitäisi kuulemma puristaa paineella toiseen kerrokseen ja sitä rataa, no varmaan pitää jos lanka tulee jäykkänä suuttimesta ulos ja se sisältää 10% painoprosenttia vettä. "ai mutta ei minun lankani ole kostea, koska ostin sen kiinalaiselta katukauppiaalta juuri äsken".

Summa summarum. Jos tulostelet kuivaksi tiedetytkin tavarat niin ensimmäinen 50cm kannattaa laittaa vaikka skirttiin tai sitten pöräyttää jonkun minikuution pöydän kulmaan ekaksi.
Onko tuossa kestäny tulostus 30h, vai filamentti ollut pöydällä 30h? Vähän vaikea välillä saada kiinni tilanteesta mikä siellä nyt on.

Varmasti tulee ongelmia, jos sulla tulostuspaikassa on 100% kosteus, mikä kuulostaa hurjalta, sillä silloinhan vesi ei enää jaksa pysyä ilmassa ja pitäisi muodostua lammikoiksi. Itse en pesuhuoneessakaan ole päässyt koko kesänä kuin 70% piikkeihin. Tuommosissa olosuhteissa käyttäisin kesällä vapaa-ajan ulkona olemiseen ja jatkaa tulostusta vasta talven pimeinä tunteina.

Yksi kysymys, että millä tulostimella tulostat? Onko suljettu tila? Jos tuloste alkaa heikkenemään tietyn yhtäjaksoisen tulostusajan jälkeen, niin yksi syy voi olla, että suljetussa tilassa tulostimen sisälämpötila saattaa nousta liian suureksi ja aiheuttaa myös ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
634
Aiheeseen liittyen, nyppäisettekö aina langan tulostimesta irti tulostuksen päätteeksi vai annatteko olla koneessa kiinni?
Itse jättänyt langan koneeseen ja tulostuspäähän kiinni, kun tähän mennessä tulostanut ainoastaan PLA ja suurimmaksi ongelmaksi olen miettinyt lankakelan pölyyntymisen.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
624
Tulostin 240 asteessa nopeuden ollessa 70 mm/s hujakoilla 0.6 mm suuttimella. Tulosteessa ei näy mitään suuria langan syyksi luettavia virheitä muuten kuin muutamia harvoja kuplia. Jätän lopun langasta joksikin aikaa ilman suojapussia ja teen uuden tulosteen.
Mielenkiintoista, kokeile nostaa lämpötilaa 260C huvikseen ja tulosta matala versio. Lisäksi kokeile huomaatko eroa kerrosten välisessä liimautumisessa noiden kesken (leikkaa palan ja taivuttelee kerrosten väliä).

Minulla on myös valkoista PETG lankaa clasulta, mutta se on ollut kuivasäilytyksessä ilman lämmitystä. Kokeilen tulostaa sillä samanlaisen laatikon heti ja sitten annan taas olla muutaman tunnin. Kysehän voi olla pigmentinkin reaktiosta tai lämmitetyn kelan reaktiosta.
 
Viimeksi muokattu:

EGi

Liittynyt
14.04.2024
Viestejä
23
Laitetaanpas tänne tällainen:

eli minulla trimmeristä meni kaasuvipu halki ja on tietenkin muovia ja sen verran rimpula, että tuskin liimaamalla kestää.
En ole kysynyt, mutta olen 99.9 % varma, että varaosana ei saa tai pitää vähintään ostaa koko kahva.

Joten, jos saan 3d-mallin väännettyä korvaavasta vivusta niin voisiko joku täällä tulostaa ja postittaa kappaleen?
Toki jos Kuopion alueella niin voin hakeakin.

Missä muodossa mallin tulee olla, kelpaako esim. step tai IGES?
ABS lienee sopiva yleinen materiaali tuon tulostukseen, niin kestää paremmin ulkoilmassa. Ei tule ABS:ää tulostettua, niin en tulostuksessa voi auttaa, mutta eiköhän täältä/Torista löydy joku joka pientä korvausta vastaan tuon tulostaa :) STEP-tiedostomuoto toimii hyvin, toinen vaihtoehto on STL, mutta sen avaaminen 3D-mallinnusohjelmalla on ihan hanurista.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
858
ABS lienee sopiva yleinen materiaali tuon tulostukseen, niin kestää paremmin ulkoilmassa. Ei tule ABS:ää tulostettua, niin en tulostuksessa voi auttaa, mutta eiköhän täältä/Torista löydy joku joka pientä korvausta vastaan tuon tulostaa :) STEP-tiedostomuoto toimii hyvin, toinen vaihtoehto on STL, mutta sen avaaminen 3D-mallinnusohjelmalla on ihan hanurista.
eihän sitä tarvee avata jos on jo kerran mallennettu... riittää ko laittaa tulostimen laulamaan
edit mutta tosiaan muokkauksia si kukaan enää halua tehä tarpeen vaatiessa jos stl...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 296
Viestejä
4 334 034
Jäsenet
72 162
Uusin jäsen
MiikaTurku

Hinta.fi

Ylös Bottom