3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Olisi tarve tulostaa muutama stl-tiedostona löytyvä muovikappale IoT-projektia varten. Osaisikohan kukaan suositella palveluntarjoajaa, jolla voisi tulostuttaa nämä kappaleet? Pystyykö kirjastoissa tai muissa vastaavissa laitoksissa käydä tulostamassa kappaleita?
 
Olisi tarve tulostaa muutama stl-tiedostona löytyvä muovikappale IoT-projektia varten. Osaisikohan kukaan suositella palveluntarjoajaa, jolla voisi tulostuttaa nämä kappaleet? Pystyykö kirjastoissa tai muissa vastaavissa laitoksissa käydä tulostamassa kappaleita?
Parhaiten ja nopeiten pääset eteenpäin, kun kerrot missä ja mitä pitäisi tulostaa. Onko mallit valmiit? Kirjastoissa ja muissa erinäisissä puuhapajoissa tulostaminen voi onnistua, mutta usein näissä on haasteena tulostusaika, joka voi olla "rajallinen". Todellisuudessa päässet helpommalla, jos joku lähistöltä ne sinulle vaikka printtaa....
 
Parhaiten ja nopeiten pääset eteenpäin, kun kerrot missä ja mitä pitäisi tulostaa. Onko mallit valmiit? Kirjastoissa ja muissa erinäisissä puuhapajoissa tulostaminen voi onnistua, mutta usein näissä on haasteena tulostusaika, joka voi olla "rajallinen". Todellisuudessa päässet helpommalla, jos joku lähistöltä ne sinulle vaikka printtaa....
Asun Tampereella. Tiedostot ovat olemassa ja löytyvät täältä. Jos tulostumista joutuu odottelemaan tunteja, niin kirjastot lienevät pois laskuista.
 
Nuo on alle tunnin tulosteita per osa, ellei kirjastossa ole hirmu hidasta printteriä (tai tahallaan laita sliceriin hitaan tulostuksen aiheuttavia säätöjä).
 
Kesäillan vinkki 3D tulostajille.
IPA (isopropanoli) on käytännöllinen aine moneen asiaan. Tiesitkö että sitä saa lähimarketista?
IPA::lla pystyt mm. puhdistamaan lasipedin ja irroittamaan liian tiukasti tarttuneet tulosteet. (Suihkuta vaan tulosteen reunoille ja IPA "ui" pedin ja tulosteen väliin)
Huom; IPA ei ole paras aine PEI-pedin puhdistamiseen, vaan siihen tulee käyttää astianpesuainetta ja kuumaa vettä.
 

Liitteet

  • ipajutut.jpg
    ipajutut.jpg
    215 KB · Luettu: 186
Olisi tarve tulostaa muutama stl-tiedostona löytyvä muovikappale IoT-projektia varten. Osaisikohan kukaan suositella palveluntarjoajaa, jolla voisi tulostuttaa nämä kappaleet? Pystyykö kirjastoissa tai muissa vastaavissa laitoksissa käydä tulostamassa kappaleita?

Mikä materiaali tarvis olla? Mulla sijainti Nokia ja Voin nuo tulostaa ehkä, Mutta täytyy sanoa että on paska design. Ei oo suunniteltu 3d tulostusta ajatellen.
 
Mitä meinaat. Latasin tuosta huvin vuoksi muutaman ja ei yhtään overhangia. Pari muutaman sentin bridgea, ihan normi heiniä :hmm: Klipsujen ei pitäisi sen kummempaa kidutusta nähdä.
 
Kesäillan vinkki 3D tulostajille.
IPA (isopropanoli) on käytännöllinen aine moneen asiaan. Tiesitkö että sitä saa lähimarketista?
IPA::lla pystyt mm. puhdistamaan lasipedin ja irroittamaan liian tiukasti tarttuneet tulosteet. (Suihkuta vaan tulosteen reunoille ja IPA "ui" pedin ja tulosteen väliin)
Huom; IPA ei ole paras aine PEI-pedin puhdistamiseen, vaan siihen tulee käyttää astianpesuainetta ja kuumaa vettä.
Hmm.. Pirkka;
Ainesosat
vesi isopropanol 67-63-0 Amiinit, C12-14(parillinen)alkyydidimetyyli, N-oksidit 308082-28-4 Natriumiminodisukkinaatti Alkyyli (C12-16) dimetyylibentsyyyliammoniumkloridi 68424-85-1 citrus acid
Rainbow;
Ainesosat
Aqua, Isopropanol, Propylene Glycol Butyl Ether, Nonoxynol-10, Ethanolamine.
Taidan ainakin itse pitäytyä 99.94% IPA:ssa, jota sitten tarvittaessa laimentaa akkuvedellä; IPA Isopropanoli 1 l | Motonet Oy



Mielenkiintoinen tekniikka värillisille/kuvioiduille printeille;

Vaatii tosin parin-kolmen satkun investoinnin printteriin, väreihin, ym. mutta varsinkin loppupuolella nähtävä käytännöllinen sovellus oli hyvinkin ammattimaisen oloinen (n. 16min kohdalta eteenpäin).
 
Esim Bambussa, mikä varmistaa sen että filan vaihdossa uusi matsku tarttuu jo tulostettuun materiaaliin?
 
Esim Bambussa, mikä varmistaa sen että filan vaihdossa uusi matsku tarttuu jo tulostettuun materiaaliin?
Kunhan on samaa materiaalia, niin kuuma uusi filamentti tarttuu vanhaan.
Itsellä taisi olla jotain 6h väliä, kun auto refill feilasi, eikä ollut mitään tarttumisongelmia vanhan kansaa.
 
Tänään ekan kerran ilmeni ensimmäinen ongelma bambu a1 kanssa, yksi layer shifti 5h printissä x akselilla, ei mitään tietoa mistä johtuu, tein nyt kalibroinnin uudestaan ja pääsee testaamaan.
Mutta siis ero entiseen enderiin on huima.
 
Olisi suunnitelmissa tehdä/teetättää osat metallista simurigiin. Suunnittelen rigin valmiiksi suuripiirteisesti, mutta ennen lopullista toteutusta kuulisin mielelläni kommentteja, että onko porukka täällä 3d-tulostanut metallia ja kuinka hintavaa se on teetättää ammattilaisella? Rigin tapauksessa ei toki tarvita mitään mullistavan monimutkaisia osia, niin perinteisempi koneistus saattaisi tulla myös kyseeseen?
 
Olisi suunnitelmissa tehdä/teetättää osat metallista simurigiin. Suunnittelen rigin valmiiksi suuripiirteisesti, mutta ennen lopullista toteutusta kuulisin mielelläni kommentteja, että onko porukka täällä 3d-tulostanut metallia ja kuinka hintavaa se on teetättää ammattilaisella? Rigin tapauksessa ei toki tarvita mitään mullistavan monimutkaisia osia, niin perinteisempi koneistus saattaisi tulla myös kyseeseen?
Yleisesti metallin 3D-tulostus on omiaan silloin, jos on joku monimutkaisempi muoto, joka ei helposti sovellu perinteisesti koneistettavaksi - ainakin vielä toistaiseksi, ehkä n. 5-10 vuoden sisään saadaan enemmän keskivertoharrastajan kukkarolle sopivia metallitulostimia markkinoille, jolloin myös tulosteiden hinnat laskevat selvästi.
Hintoja voi kysellä esim. tuolta; Metallin 3D-tulostus ✔️ 3D Formtech jos on jo mallit valmiina.
 
sama minulla, vanhoja rullia löytyi jotka oli pahvia tai ei mahtunu, ni tulostin akkukoneeseen palikan
että sai kelattua ams mukana tulleille rullille. jatkossa taidan kanssa tilata bambun refill filamentteja. lähinnä helppouden takia ja ei jää niitä keloja kuleksimaan.
3djakella oli tarjouksia ja tuo asa vähän kiinnosteli ni otin matkaan.
Tämähän menikin sitten vi...iksi. pari kelattua rullaa PLAta. Ihmettelin jossain välissä rapinaa no se selvisi, kelattu rulla ams ssä, oli pätkinä siellä rullalla.
30% on ollut kosteus eli 1-2 ams:n mukaan. Eli kuivaa, joten oletan että kun se alkuperäisen rullan pohja kerääntyi päälle niin se jännittyi sitten liikaa.
Kahdesta rullasta ehkä 1/4 meni roskiin. Eli en kyllä suosittele tuota kelaamista. kelaaminen voisi toimia jos sen lopun tekee lämmössä...?
Itse jatkossa tilaan bambun refillejä tai sitten vaan sopivia muovi rullia.
Ja se 3djaken ASA toimii hyvin, orcaslicerista löytyi 3djake ja käytin bambun asaa siinä kun se kysyy kopioidaanko jostain.
 
Olisi suunnitelmissa tehdä/teetättää osat metallista simurigiin. Suunnittelen rigin valmiiksi suuripiirteisesti, mutta ennen lopullista toteutusta kuulisin mielelläni kommentteja, että onko porukka täällä 3d-tulostanut metallia ja kuinka hintavaa se on teetättää ammattilaisella? Rigin tapauksessa ei toki tarvita mitään mullistavan monimutkaisia osia, niin perinteisempi koneistus saattaisi tulla myös kyseeseen?
Lienee nuo kiinalaiset vaihtoehdot edullisimpia, tuolta ilmeisesti saa vaan mallin lataamalla tarjouksen, toki valmistuspiirustuksen saattaa joutua tekemään (koneistukselle). Koneistus on kiinassa yllättävän halpaa, jos ei ole kovin monimutkainen osa niin voi olla jopa edullisempaa kuin SLS/SLM(metallin)-tulostus. Alumiini on halpaa.
 
Tulipa hankittua AMS alesta. Aikamoinen säätäminen se oli saada sovitettua tuohon kaapin päälle (tulostin sen sisällä), vaati pidemmän 6-pin kaapelin ja vähän pitkä PTFE-putken reitti tuli, muttei voi mitään. Ei suuresti merkitystä kun tuskin tulee monivärisenä kovin paljoa tulostettua.

Ei voi uskoa ennen kuin itse kokeilee, niin toki ensimmäisenä päätin kokeilla Elegoon PLA+ pahvirullalla toimintaa. Syötti hyvin niin ajattelin kokeilla. Tulostihan se, mutta ulosvedettäessä jäi jumiin vaikka mitä yritti. Ei lopulta auttanut kuin purkaa PTFE-letkuviritelmä ja kiskoa filamentti manuaalisesti ulos. Esunin muovirulla toimi kyllä hienosti, niin pakko se on uskoa ettei pahvirulla vaan sovi tuohon :D
Tämähän menikin sitten vi...iksi. pari kelattua rullaa PLAta. Ihmettelin jossain välissä rapinaa no se selvisi, kelattu rulla ams ssä, oli pätkinä siellä rullalla.
30% on ollut kosteus eli 1-2 ams:n mukaan. Eli kuivaa, joten oletan että kun se alkuperäisen rullan pohja kerääntyi päälle niin se jännittyi sitten liikaa.
Kahdesta rullasta ehkä 1/4 meni roskiin. Eli en kyllä suosittele tuota kelaamista. kelaaminen voisi toimia jos sen lopun tekee lämmössä...?
Itse jatkossa tilaan bambun refillejä tai sitten vaan sopivia muovi rullia.
Ja se 3djaken ASA toimii hyvin, orcaslicerista löytyi 3djake ja käytin bambun asaa siinä kun se kysyy kopioidaanko jostain.
Oisko esim. joku tämmöinen vaihtoehto tuon tilalle? Just Clasun vanhaa PLA:ta kuivurissa kuivumassa ja ajattelin huomenna tulostaa tuollaisen ja kokeilla toimiiko Elegoon pahvirullille. Olipa tietysti haurastunut tuo Clasun PLA ja katkennut rullan lukituskohdasta, niin mistä vetoa että huomenna 95% kohdalla löytyykin se solmukohta tuosta rullasta :asif:
 
Tämähän menikin sitten vi...iksi. pari kelattua rullaa PLAta. Ihmettelin jossain välissä rapinaa no se selvisi, kelattu rulla ams ssä, oli pätkinä siellä rullalla.
30% on ollut kosteus eli 1-2 ams:n mukaan. Eli kuivaa, joten oletan että kun se alkuperäisen rullan pohja kerääntyi päälle niin se jännittyi sitten liikaa.
Kahdesta rullasta ehkä 1/4 meni roskiin. Eli en kyllä suosittele tuota kelaamista. kelaaminen voisi toimia jos sen lopun tekee lämmössä...?
Itse jatkossa tilaan bambun refillejä tai sitten vaan sopivia muovi rullia.
Ja se 3djaken ASA toimii hyvin, orcaslicerista löytyi 3djake ja käytin bambun asaa siinä kun se kysyy kopioidaanko jostain.
Osassa langoista huomaa että se jännitys on ratkaisevaa, ja kosteudesta riippumatta voi rapsahdella palasiksi. Siitä veemäistä että voi tapahtua myös ajan myötä, kun se jännitys on siellä uudelleen rullatussa kelassa. Tuotannossa se kelataan todennäköisesti lämpimänä tai niin ettei se ole kiteytynyt vielä, ja uudelleen kelatessa se loppupätkä altistuu suurelle vaihtelulle.

Itellä ollut tiettyä lankaa, joka tuntui kelalta taittaessa olevan kunnossa, mutta oltuaan päivän tai pari AMS:ssä oli katkennut jostain kohti sieltä mistä lanka suoristuu.
 
Oisko esim. joku tämmöinen vaihtoehto tuon tilalle? Just Clasun vanhaa PLA:ta kuivurissa kuivumassa ja ajattelin huomenna tulostaa tuollaisen ja kokeilla toimiiko Elegoon pahvirullille. Olipa tietysti haurastunut tuo Clasun PLA ja katkennut rullan lukituskohdasta, niin mistä vetoa että huomenna 95% kohdalla löytyykin se solmukohta tuosta rullasta :asif:
No mietin tuota mutta kun oli vain 2 noita pahvirullia niin hylkäsin ajatuksen. Ja sitten jo toista kelatessa tuli mieleen että mitenköhän se olisi mennyt ihan vaan halkaisemalla pahvirullan pää ja siirtämällä kieppi bambun kelalla...

Edit: rullat oli jotain 3v vanhoja kuivia kuitenkin.
 
Tämähän menikin sitten vi...iksi. pari kelattua rullaa PLAta. Ihmettelin jossain välissä rapinaa no se selvisi, kelattu rulla ams ssä, oli pätkinä siellä rullalla.
30% on ollut kosteus eli 1-2 ams:n mukaan. Eli kuivaa, joten oletan että kun se alkuperäisen rullan pohja kerääntyi päälle niin se jännittyi sitten liikaa.
Kahdesta rullasta ehkä 1/4 meni roskiin. Eli en kyllä suosittele tuota kelaamista. kelaaminen voisi toimia jos sen lopun tekee lämmössä...?
Itse jatkossa tilaan bambun refillejä tai sitten vaan sopivia muovi rullia.
Ja se 3djaken ASA toimii hyvin, orcaslicerista löytyi 3djake ja käytin bambun asaa siinä kun se kysyy kopioidaanko jostain.
Mitä filamenttia käytät? Itsellä tuli enderin mukana geeetechin testi-filamentti. Tulostui tosi hyvin, mutta muutaman kuukauden jälkeen filamentti alkoi katkeilemaan. Nyt 4:n vuoden jälkeen huomannu, että kaikki sillä tulostetut kappaleet on ihan skeidaa. Menee rikki tosi helposti. Tulin siihen tulokseen, että jos joku filamentti menee helposti jo rullassa poikki, ni jätän jatkossa ostamatta. Sama tilannehan se on sitten tulostetussa tuotteessa.
 
Siitä tulikin mieleen, että onkohan kukaan tehny kestävyystestejä niin että tuotteet ollu puoli vuotta kuivassa ja kosteassa, että muuttuuko kestävyys.
 
Osaako autoleveling kompensoida tämän verran pielessä olevia lukemia vai pitäisikö vasemman puolen ruuveja hiukan kiristää (eikös vasen puoli alustaa ole korkeammalla)? Eikös auto levelingin tehtävä juuri ole ottaa huomioon alustan vinous, joten tuleeko vain enemmän ongelmia, jos alan ruuveja kiristämään? Tulostimena Crealite Ender-3 V3 KE.

Screenshot 2024-07-06 at 9.14.14.png
 
Osaako autoleveling kompensoida tämän verran pielessä olevia lukemia vai pitäisikö vasemman puolen ruuveja hiukan kiristää (eikös vasen puoli alustaa ole korkeammalla)? Eikös auto levelingin tehtävä juuri ole ottaa huomioon alustan vinous, joten tuleeko vain enemmän ongelmia, jos alan ruuveja kiristämään? Tulostimena Crealite Ender-3 V3 KE.

Screenshot 2024-07-06 at 9.14.14.png
Vasemman alanurkan ja oikean ylänurkan välillä on 1,5 mm eroa... Se on tosi paljon, aiemmalla Ender 3 V2 lasipedillä pääsi suht helposti +-0,05 mm ja PEI pedillä noin +- 0,1 mm heittoon.

Eli korjaisin itse. Ainakin V2:ssa luki niissä muttereissa kumpaan suuntaan menee ylös ja alas. Kokeilisin eka korjata tuon vasemman alanurkan ja oikean ylänurkan. Alanurkkaa alas vaikka puoli kierrosta ja ylänurkkaa ylös 1/4 kierros. Sit uusiksi bed level ja katsoo miten vaikuttaa. Varmasti joudut useamman kierroksen tuota säätämään, jotta saat kaikki esim. alle 0,15 mm, mutta pitäisi sen onnistua :)
 
No mietin tuota mutta kun oli vain 2 noita pahvirullia niin hylkäsin ajatuksen. Ja sitten jo toista kelatessa tuli mieleen että mitenköhän se olisi mennyt ihan vaan halkaisemalla pahvirullan pää ja siirtämällä kieppi bambun kelalla...

Edit: rullat oli jotain 3v vanhoja kuivia kuitenkin.
Tulipa tulostettua tuollainen, saipa vähän kulutettua Clasun vanhaa PLA:ta. Ihan hyvä malli, kierre toimii hienosti ja mitoitus muutenkin ihan hyvä. Näyttipä tuo toimivan mitä nyt pari kertaa kokeilin ja ladata ja vetää filamentin pois AMS:llä. Vähän vaivalloisen näköisesti liikkuu, mutta jos tuo nyt yhden rullan verran toimii niin sit ei ole enää kuin muovirullia jäljellä. 3dJaken ECO PLA rulla ei tosin näyttänyt AMS:n mahtuvan, mutta äh tulostaa sit ilman AMS:ää jos tarvii valkoista. Jatkossa sit vaan Bambun omia tai ESunin filamenttejä, niin pääsee helpommalla.
 
Vasemman alanurkan ja oikean ylänurkan välillä on 1,5 mm eroa... Se on tosi paljon, aiemmalla Ender 3 V2 lasipedillä pääsi suht helposti +-0,05 mm ja PEI pedillä noin +- 0,1 mm heittoon.

Eli korjaisin itse. Ainakin V2:ssa luki niissä muttereissa kumpaan suuntaan menee ylös ja alas. Kokeilisin eka korjata tuon vasemman alanurkan ja oikean ylänurkan. Alanurkkaa alas vaikka puoli kierrosta ja ylänurkkaa ylös 1/4 kierros. Sit uusiksi bed level ja katsoo miten vaikuttaa. Varmasti joudut useamman kierroksen tuota säätämään, jotta saat kaikki esim. alle 0,15 mm, mutta pitäisi sen onnistua :)

Vasta tajusin, että koska Ender 3 V3 KE:ssä on 'auto bed leveling', niin alustan säätömahdollisuuksia ei ole. Ainoastaan joka nurkassa ruuvi ja spaceri. Pitäisi siis printata uudet spacerit, jos haluaisi säätää alustaa. Eikö auto bed levelingin pitäisi osata kompensoida epätasainen alusta? Ensimmäisen kerroksen kanssa ollut ongelmia laadussa, nostin initial layer 0.20mm -> 0.30 mm ja nyt tulee paljon tasaisempaa. Kiristin myös ruuvit hiukan kireämmälle vas. etunurkasta, tiedä sitten oliko suurta vaikutusta..
 
Kysytäänpä jos täältä tärppäis kun google eikä valmistajan sivut kerro, onko kellään filamentumin asaa, mahtuuko rulla bambun Amssään?
750g malli
Bambun aivut sanoo max 50-68mm, sitten heidät omat rullat on 70mm
Ne nyt kuitenkin mahtuu.
Edit: ja sitten sieltä löytyikin...
 
On tää P1S kyllä vaivattoman vaivaton tulostin. PLA:ta ja ABS:ää tulostettu ja toiminut moitteettomasti. Tosin en tiedä onko oma hajuaisti ihan surkea kun en tuosta ABS:stä (eSUN ABS+) huomannut mitään hajuja sen erikoisemmin. Toki tulostimessa on tuo aktiivihiilisuodatin mutta luulisin että tulisi hajuja kuitenkin?
 
Itse olen todella tyytyväisenä käyttänyt A1 Comboa kuukauden ajan.
Tuli tilattua sen kaveriksi A1 Mini ilman comboa, kun isoveli tulostaa melkein vuorokauden ympäri, jotta voi siinä sivussa tulostaa jotain pienempää.
 
On tää P1S kyllä vaivattoman vaivaton tulostin. PLA:ta ja ABS:ää tulostettu ja toiminut moitteettomasti. Tosin en tiedä onko oma hajuaisti ihan surkea kun en tuosta ABS:stä (eSUN ABS+) huomannut mitään hajuja sen erikoisemmin. Toki tulostimessa on tuo aktiivihiilisuodatin mutta luulisin että tulisi hajuja kuitenkin?

Sitä ei välttämättä haista tai muuten huomaa mutta jotkut isommat tubettajat jotka noita 3D tulostuksia tekevät ovat kertoilleet miten ovat saaneet myrkytyksen eivätkä edes tajuneet.

Ajatelleet vaan että ovat kipeänä tai tulossa kipeiksi ja oksennelleet jopa ja sitten vasta kun ottaneet lepoa eri talossa (heillä studio missä tulostavat) ovat tajunneet kun ovat tulleet takaisin studioonsa että noi kaasut ovat syynä kun vastaava huono olo on tullut heti takaisin.

Eli jos ei missään erillisessä autotallissa tms. tee noita tulosteita niin kannattaa katsoa muitakin merkkejä kuin pelkkää tuoksua. Eipä sillä, en minäkään edes tuota tavallista PLA:n tuoksua ole mitenkään haistanut kun olen yrittänyt haistella ihan tarkoituksellakin.
 
Itsellä ottanut aina perus pla nenään. Enkä mielestäni ole herkkä hajuille. Sen takia tuli myös tehtyä tuuletus p1s perästä usb tuulettimella suoraan ulos. Nyt ei enää hajua ollenkaan.
 
Vasta tajusin, että koska Ender 3 V3 KE:ssä on 'auto bed leveling', niin alustan säätömahdollisuuksia ei ole. Ainoastaan joka nurkassa ruuvi ja spaceri. Pitäisi siis printata uudet spacerit, jos haluaisi säätää alustaa. Eikö auto bed levelingin pitäisi osata kompensoida epätasainen alusta? Ensimmäisen kerroksen kanssa ollut ongelmia laadussa, nostin initial layer 0.20mm -> 0.30 mm ja nyt tulee paljon tasaisempaa. Kiristin myös ruuvit hiukan kireämmälle vas. etunurkasta, tiedä sitten oliko suurta vaikutusta..
Eli ei mitään jousta/jousiprikkaa välissä, vaan oikeasti vaan ns. kiinteä asennus pedille? Vissiin Creality päättänyt säästää pari penniä :D Minusta tuo on jo ajatuksen tasolla väärin, että alunperin pedin tasomaisuuden epätasaisuuksien kompensointiin tarkoitettua "lisäominaisuutta" käytetään perusteluna tärkeän manuaalisäädön poistamiseen. Mikään ei ole absoluuttisen "tasaista" kun riittävän tarkkaan mittaamiseen mennään, mutta tuolla auto bed leveling toiminnolla saa kätevästi kompensoitua tuollaiset +- 0,05 mm heitot mitä löytyy tulostusalustasta, mitä ei muuten voi kompensoida. Pedin tasauksen tarvetta se ei kuitenkaan poista imo.

Eihän tuo mitään muuta tee kuin luo "verkon" noiden pisteiden perusteella ja kompensoi ekassa (tai muutaman kerroksen aikana, varmaan eri toteutustapoja tähänkin) kerroksessa nuo heitot. Eli ekasta kerroksesta ei tule aivan absoluuttisen täydellinen, mutta seuraaville kerroksille saadaan täysin tasainen tulostuspinta. Kuten tuossa sanoitkin, niin ekan kerroksen paksuus on sulla nyt 0,3 mm. Mittauksen mukaan sulla on pedin nurkkien välillä 1,5 mm heitto... En tiedä mitä tapahtuisi jos koittaisit tulostaa vaikka pedin kokoisen palikan, vaikka 3 mm paksuna. Tarttuuko ollenkaan ylänurkasta vai törmääkö alanurkassa vai tuleeko geometrialtaan ihan pielessä oleva kappale? Jos on aikaa niin kokeile, kiinnostaisi tietää mitä tapahtuu :geek: (En ota vastuuta jos törmää alanurkassa petiin :whistling:)
 
Minulla on kans p1s ja kyllä se abs sieltä vähän käryää,kuten myös pla.
Olen kyllä hajuherkkä ja parempi niin näiden kanssa.
Meinasin tommosen kehikon tehdä https://makerworld.com/en/models/490101#profileId-403458
Löytyy vähän eri kokoisia hepa ja aktiivihiilifilttereitä, niin joutuu piirtämään uusiksi.
Itsekin olen huomannut, että PLA ja PETG käryää kans. PETG vahvemmin, mutta kyllä PLAn tulostelukin tekee ilmasta "tunkkaisen" pidemmän päälle. Nykyään P1S kaapissa ja siinä "savupiippuna" tuommoinen halpa ilmanpuhdistin, tuon kanssa en ole huomannut isompaa hajuhaittaa PLA:lla ja PETG:llä tulostaessa (ei ole tyttökaverikaan kommentoinut asiaa). Tän takia olenkin sitä mieltä, että tuo P1S suodatin on vähän huono kun kammio ei ole riittävän tiivis ja suodattimen imukyky on sen verran heikko, että osa käryistä karkaa eikä mene suodattimen läpi. Parempi kuin ei mitään toki, mutta vähän tuollainen jälkiajatuksen tasoinen ratkaisu nykyisellään. Ehkä seuraavassa mallissa on tehokkaampi ja varsinkin hiljaisempi suodatin.

Riittääköhän chamber fanissa puhti puskea ilmaa yhtään huonommin virtaavan suodattimen läpi? Aika pieni tuo tuuletin tuossa kuitenkin. Toinen ratkaisu mitä tuohon olen nähnyt on adapteri millä tuohon poistopuhaltimen taakse saa putken liitettyä ja voi puhaltaa ulos käryt. Tai sitten laittaa letkun toisen pään toisen ilmansuodattimen imupuolelle, niin tulee kaksinkertainen suodatus ja todennäköisesti pieni alipaine letkuun, niin tulostimen puhallin pääsee helpommalla :hmm:
 
Suunnittelen ensimmäisen 3D-tulostimen hankkimista. Tarkoituksena ei ainakaan tässä vaiheessa ole harrastaa 3D-tulostimia, vaan enemmänkin tulostella osia muihin harrastuksiin. Rakentelu ja erilainen virittely kyllä kiinnostaa, mutta ainakin alkuun olisi hyvä päästä mahdollisimman plug and play tyyppisellä ratkaisulla.
Bambu labsin laitteet ovat lukemani mukaan hyvinkin aloittelija ystävällisiä?

Bambu labsin EU storessa on tällä hetkellä jonkinlainen ale meneillään, sitä en osaa sanoa onko kuinka normaalista tarjouksesta kyse?
Kuinka vertautuu esimerkiksi Black Friday tarjouksiin, kiire kun ei varsinaisesti ole?

A1 malli vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta? Suunnitteilla on tulostella esimerkiksi erilaisia kotiautomaatiossa käytettäviä koteloita ESP32 mikrokontrollereille, Ruuvitageille yms. Esimerkki: Printables
Lisäksi erinäistä tarpeellista ja tarpeetonta kotiin, kuten paristotelineitä, ständi pelikonsolin ohjaimelle, modaus osia ITX koteloon yms. Ideoita tulee varmaan jatkuvasti lisää, kunhan vauhtiin pääsee. :geek:

A1 riittää ymmärtääkseni hyvin PLA ja PETG tulostamiseen, mihin yleisesti ottaen on kotikäytössä tarvetta eksoottisemmalle materiaalille kuten ABS? Auton moottorikotelot yms, mutta jos tälläisiä ei ole tarkoitus tulostella? Mietin tätä lähinnä sen kannalta, että onko paremmalle tulostimelle omassa käytössä tarvetta.
Kestääkö PETG kesällä lasitetun terassin +40c lämpötiloja ja vastaavasti talven paukkupakkasia? (kyse yllä olevasta printables linkistä)

Mielipiteitä ja suosituksia otetaan vastaan!
 
Kommenttina. Bambulabin tarjoukset loppuivat ~viikko sitten ja kerran vuodessa lienee jotain vastaavaa.
 
Kommenttina. Bambulabin tarjoukset loppuivat ~viikko sitten ja kerran vuodessa lienee jotain vastaavaa.
Kyllä kaikki tulostimet näyttäisi olevan tällä hetkellä alennuksessa, esimerkiksi A1 ~350€ ja P1S ~620€.
Vai onko näiden hinnat aina isolla alennusprosentilla ja oikeita alennuksia on sitten joskus ja jouluna?
 
Suunnittelen ensimmäisen 3D-tulostimen hankkimista. Tarkoituksena ei ainakaan tässä vaiheessa ole harrastaa 3D-tulostimia, vaan enemmänkin tulostella osia muihin harrastuksiin. Rakentelu ja erilainen virittely kyllä kiinnostaa, mutta ainakin alkuun olisi hyvä päästä mahdollisimman plug and play tyyppisellä ratkaisulla.
Bambu labsin laitteet ovat lukemani mukaan hyvinkin aloittelija ystävällisiä?

Bambu labsin EU storessa on tällä hetkellä jonkinlainen ale meneillään, sitä en osaa sanoa onko kuinka normaalista tarjouksesta kyse?
Kuinka vertautuu esimerkiksi Black Friday tarjouksiin, kiire kun ei varsinaisesti ole?

A1 malli vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta? Suunnitteilla on tulostella esimerkiksi erilaisia kotiautomaatiossa käytettäviä koteloita ESP32 mikrokontrollereille, Ruuvitageille yms. Esimerkki: Printables
Lisäksi erinäistä tarpeellista ja tarpeetonta kotiin, kuten paristotelineitä, ständi pelikonsolin ohjaimelle, modaus osia ITX koteloon yms. Ideoita tulee varmaan jatkuvasti lisää, kunhan vauhtiin pääsee. :geek:

A1 riittää ymmärtääkseni hyvin PLA ja PETG tulostamiseen, mihin yleisesti ottaen on kotikäytössä tarvetta eksoottisemmalle materiaalille kuten ABS? Auton moottorikotelot yms, mutta jos tälläisiä ei ole tarkoitus tulostella? Mietin tätä lähinnä sen kannalta, että onko paremmalle tulostimelle omassa käytössä tarvetta.
Kestääkö PETG kesällä lasitetun terassin +40c lämpötiloja ja vastaavasti talven paukkupakkasia? (kyse yllä olevasta printables linkistä)

Mielipiteitä ja suosituksia otetaan vastaan!
Bambun synttäriale päättyi tosiaan viime viikolla, mutta silti monesta tulostimesta on vielä tarjouksia saatavilla. En yhtään muista oliko viime viikolla hinnat vielä hitusen pienempiä.
Bambun oman kaupan lisäksi 3dkauppa.com on hyvä vaihtoehto tilata, koska EU-postikulujen jälkeen hinta on about sama, mutta toimitus on paljon nopeampi.

Itse olen tyytyväisenä A1:llä kuukauden tulostanut. Ei mitään erityisiä ongelmia ole tullut vastaan, helppoa tulostamista. Tiesin jo etukäteen, että PLA ja PETG tulostus riittää itselle.

PETG kestää 70-80 asteen lämpötilaa ennen kuin alkaa pehmentymään. Pakkaskestävyydestä on vähemmän tietoa, joku sivu sanoi -40.
 
Ihan muistin mukaan, mutta tosiaan hinnat vaikuttaa samoilta, kuin oli synttäreiden aikaan. Synttärit kesti reilun kuukauden…
 
Elo A1 Minin kanssa ei alkanut yhtä auvoisesti kuin isoveljen kanssa.
Jo toisena päivänä jokin y-akselilla alkoi pitämään hirveää ääntä. Ihan kuin jokin raapisi jotain vasten.
Mutta vain kuin peti menee taaksepäin, eteen palatessa ei mitään.
Kokeilin jo säätää hihnan kiristystä, jos vika olisi siinä. Ei apua.

Onko muilla tullut samaa vastaan ja miten korjasitte?
Tosin vasta muutaman päivän vanha laite, niin sama olisi melkein laittaa takaisin.

Edit: korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Lohjan seudulla ketään, joka tulostelee? Tekisi mieli kokeilla muovista sand scooppia metallin etsintään.
Sand scoop esim tälläinen. Mahtaako kestää, ja mitä tuollaisen tulostamisen kustannukset ovat?
 
Kertokaas joku millä vivulla saa uusimmassa (2.1.x) Marlinin firmwaressa steps/mm valikon tulostimen näyttöön näkyviin?
Eli siis tämän valikon.
 
3D tulostamisessa ikävintä on tiedon virheellisyys ja erilaiset myytit joka rasittaa tälläisen pikkutarkan autistin elämää. Joutuu opettelemaan joka ikisen asian kantapään kautta itse ja tekstit netissä ovat 99% viikkorahoilla elävien teinilasten hourailua. Nyt kun olen näiden lasten kehittämässä hallusinaatiossa edennyt perse edellä viimeiseen vaiheeseen olen uskoakseni viimeinkin ohittanut ensimmäisen virstapylvään (eli siis toteutuneena viimeisen).

Filamentin kuivaus. Jo ennen printterin ostoa on ostettava ensimmäiset filamentit ja niiden kuivaimet. Tiesitkö että filamentit kastellaan tehtaalla? Tiesitkö että uudessa vakuumipakkauksessa oleva silica gel pakkaus on lähinnä homeenestoa varten?

1. Uusi paketista otettu filamentti kuivataan uunissa aina. Kuivaus ottaa muutaman vuorokauden, sitä ennen et siis voi lankaasi käyttää. Tämän aikajakson ja lämpötilavakaudenkin johdosta et voi käyttää äidin uunia vaan ostat siihen tarkoitukseen tehdyn turvallisen tuotteen Suomesta (ei siis mitään sienikuivainta tai aliexpress murhalaitetta).

1b. Pari kuivainta on vielä parempi, koska tarvitset kohdassa 4 melko varmasti toisen niistä muuhun tarkoitukseen.

2. Filamenttia säilytetään TIIVISTEELLISESSÄ lokerossa jossa on pohjalla pari kiloa silica gel papanaa. Filamentti on laitettava sinne heti kuumana uunista, koska langan reaktiivisuus on korkeimmillaan kuumana. Silica gel ei ole taikamateriaalia, jos se on avoinna ympäristöön vaikkapa kansi auki kun äiti huutaa syömään, luoja vain tietää kuinka nopeasti se on pilalla.

3. Tämä papana on varmasti kuivattava uudelleen ja uudelleen korkeassa lämpötilassa tietyin väliajoin huolellisestikin käytettynä, mutta tämä lasten kehittämä teollisuuden ala ei ole vielä siitä tiedä mitään, joten arvelisin että 1 vuoden välein. Tai sitten ostaa uudet papanat.

4. Kun otat langan käyttöön, sitä on syötettävä joko uunista (Sunlu S2) tai sitten erillisestä lokerosta jossa on runsaasti toimintakykyistä silica gel papanaa pohjalla.

4b. Tietyt materiaalit kuten TPU vettyy muutamassa minuutissa ilmankosteudesta. Ota huomioon keskeytysten välissä langan pätkä joka on ulkona kuivaimestasi, se on pilalla.

Ilman näitä konsteja törmäät mitä mielikuvituksellisimpiin ongelmiin tulosteidesi kanssa ja alat jahtaamaan muiden printtailijoiden kanssa reaktiivisia kangastuksia kuin Pavlovin koira. Tietenkin jos tekee vain jotain örkkifiguureita asialla ei ole välttämättä väliä.
 
3D tulostamisessa ikävintä on tiedon virheellisyys ja erilaiset myytit joka rasittaa tälläisen pikkutarkan autistin elämää. Joutuu opettelemaan joka ikisen asian kantapään kautta itse ja tekstit netissä ovat 99% viikkorahoilla elävien teinilasten hourailua. Nyt kun olen näiden lasten kehittämässä hallusinaatiossa edennyt perse edellä viimeiseen vaiheeseen olen uskoakseni viimeinkin ohittanut ensimmäisen virstapylvään (eli siis toteutuneena viimeisen).

Filamentin kuivaus. Jo ennen printterin ostoa on ostettava ensimmäiset filamentit ja niiden kuivaimet. Tiesitkö että filamentit kastellaan tehtaalla? Tiesitkö että uudessa vakuumipakkauksessa oleva silica gel pakkaus on lähinnä homeenestoa varten?

1. Uusi paketista otettu filamentti kuivataan uunissa aina. Kuivaus ottaa muutaman vuorokauden, sitä ennen et siis voi lankaasi käyttää. Tämän aikajakson ja lämpötilavakaudenkin johdosta et voi käyttää äidin uunia vaan ostat siihen tarkoitukseen tehdyn turvallisen tuotteen Suomesta (ei siis mitään sienikuivainta tai aliexpress murhalaitetta).

1b. Pari kuivainta on vielä parempi, koska tarvitset kohdassa 4 melko varmasti toisen niistä muuhun tarkoitukseen.

2. Filamenttia säilytetään TIIVISTEELLISESSÄ lokerossa jossa on pohjalla pari kiloa silica gel papanaa. Filamentti on laitettava sinne heti kuumana uunista, koska langan reaktiivisuus on korkeimmillaan kuumana. Silica gel ei ole taikamateriaalia, jos se on avoinna ympäristöön vaikkapa kansi auki kun äiti huutaa syömään, luoja vain tietää kuinka nopeasti se on pilalla.

3. Tämä papana on varmasti kuivattava uudelleen ja uudelleen korkeassa lämpötilassa tietyin väliajoin huolellisestikin käytettynä, mutta tämä lasten kehittämä teollisuuden ala ei ole vielä siitä tiedä mitään, joten arvelisin että 1 vuoden välein. Tai sitten ostaa uudet papanat.

4. Kun otat langan käyttöön, sitä on syötettävä joko uunista (Sunlu S2) tai sitten erillisestä lokerosta jossa on runsaasti toimintakykyistä silica gel papanaa pohjalla.

4b. Tietyt materiaalit kuten TPU vettyy muutamassa minuutissa ilmankosteudesta. Ota huomioon keskeytysten välissä langan pätkä joka on ulkona kuivaimestasi, se on pilalla.

Ilman näitä konsteja törmäät mitä mielikuvituksellisimpiin ongelmiin tulosteidesi kanssa ja alat jahtaamaan muiden printtailijoiden kanssa reaktiivisia kangastuksia kuin Pavlovin koira. Tietenkin jos tekee vain jotain örkkifiguureita asialla ei ole välttämättä väliä.
Onneksi en ole lukenut tuollaisia.
Säilytän muoveja tavallisessa vetolaatikossa ilman pusseja (pla, abs, laywood ja joku kipsiä sisältävä jonka nimeä en muista) normaalissa huonetilassa omakotitalossa. Yksi rulla on yleensä tulostinen päällä, sen ainoa ongelma on pöly... mutta kun lanka menee huopapalan läpi niin ei haittaa sekään.
Enkä kuivata tai kastele.
Yksi rulla on ollut "huono", se kovettui ajan mittaan ja mureni käsiin, muita ongelmia ei ole ollut.
Tulostimen hommasin joskus 2013 aikoihin
 
Kesällä useiden tuntien kuivaus siliga nopareilla osin täytetyllä yrttikuivaimella huomattu erittäin hyödylliseksi.

Kuivalla talvella Suomessa kuivuvat itsekseen sellaisessa lämmitetyssä tilassa huoneistoa, jossa ei oleskele ihmisiä eikä ole kasveja kostuttamassa ilmaa.
 
3D tulostamisessa ikävintä on tiedon virheellisyys ja erilaiset myytit joka rasittaa tälläisen pikkutarkan autistin elämää. Joutuu opettelemaan joka ikisen asian kantapään kautta itse ja tekstit netissä ovat 99% viikkorahoilla elävien teinilasten hourailua. Nyt kun olen näiden lasten kehittämässä hallusinaatiossa edennyt perse edellä viimeiseen vaiheeseen olen uskoakseni viimeinkin ohittanut ensimmäisen virstapylvään (eli siis toteutuneena viimeisen).

Filamentin kuivaus. Jo ennen printterin ostoa on ostettava ensimmäiset filamentit ja niiden kuivaimet. Tiesitkö että filamentit kastellaan tehtaalla? Tiesitkö että uudessa vakuumipakkauksessa oleva silica gel pakkaus on lähinnä homeenestoa varten?

1. Uusi paketista otettu filamentti kuivataan uunissa aina. Kuivaus ottaa muutaman vuorokauden, sitä ennen et siis voi lankaasi käyttää. Tämän aikajakson ja lämpötilavakaudenkin johdosta et voi käyttää äidin uunia vaan ostat siihen tarkoitukseen tehdyn turvallisen tuotteen Suomesta (ei siis mitään sienikuivainta tai aliexpress murhalaitetta).

1b. Pari kuivainta on vielä parempi, koska tarvitset kohdassa 4 melko varmasti toisen niistä muuhun tarkoitukseen.

2. Filamenttia säilytetään TIIVISTEELLISESSÄ lokerossa jossa on pohjalla pari kiloa silica gel papanaa. Filamentti on laitettava sinne heti kuumana uunista, koska langan reaktiivisuus on korkeimmillaan kuumana. Silica gel ei ole taikamateriaalia, jos se on avoinna ympäristöön vaikkapa kansi auki kun äiti huutaa syömään, luoja vain tietää kuinka nopeasti se on pilalla.

3. Tämä papana on varmasti kuivattava uudelleen ja uudelleen korkeassa lämpötilassa tietyin väliajoin huolellisestikin käytettynä, mutta tämä lasten kehittämä teollisuuden ala ei ole vielä siitä tiedä mitään, joten arvelisin että 1 vuoden välein. Tai sitten ostaa uudet papanat.

4. Kun otat langan käyttöön, sitä on syötettävä joko uunista (Sunlu S2) tai sitten erillisestä lokerosta jossa on runsaasti toimintakykyistä silica gel papanaa pohjalla.

4b. Tietyt materiaalit kuten TPU vettyy muutamassa minuutissa ilmankosteudesta. Ota huomioon keskeytysten välissä langan pätkä joka on ulkona kuivaimestasi, se on pilalla.

Ilman näitä konsteja törmäät mitä mielikuvituksellisimpiin ongelmiin tulosteidesi kanssa ja alat jahtaamaan muiden printtailijoiden kanssa reaktiivisia kangastuksia kuin Pavlovin koira. Tietenkin jos tekee vain jotain örkkifiguureita asialla ei ole välttämättä väliä.
En ole ihan varma onko tämä kieli poskessa kirjoitettua satiiria vai tosissaan, niin oletan että tosissaan.

On totta, että kostean langan tulostaminen aiheuttaa herkemmin ongelmia kuin kuivatun. Riippuu ihan valmistajasta ja varmaan erästäkin, miten kosteaa lanka on paketista. Itse tulostanut vajaa kilon Clasun PLA:ta tässä kesän aikana niin, että otin rullan suoraan paketista tulostimeen, eikä mitään ongelmia ole näkynyt. YMMV.

Pääsääntöisesti säilytän rullia muovilaatikoissa, joissa on silikarakeita pohjalla, ja kuivaan rakeet uunissa kun mittari näyttää kosteuden nousseen liikaa. Suomessa ainakin PLA-rullia voi normaalissa asunnossa ihan hyvin säilyttää huoneilmassakin, mutta jos pitkään säilyttää, niin kuivaamisesta on hyötyä.

TPU ei todellakaan ime muutamassa minuutissa ilmankosteudesta niin paljoa vettä, että olisi pilalla, paitsi jos tulostat sademetsäoloissa, eikä silloinkaan minuuteissa. Silikarakeetkaan ei ime niin paljoa vettä, ja ne on tehty siihen. Ne rakeet oikein kuumenee jos laitat tipan vettä päälle, kun se vesi imeytyy niin vauhdilla sinne.
Itsellä ollut TPU-rulla tulostimen perässä nyt kuukausia, kun en sitä keväällä muistanut laittaa pois, ja totesin että pitää kuivata kuitenkin. Ei mitään ongelmaa tulosteissa, viime viikolla viimeksi tulostin siitä osia.

Jos kohtaa omituisia ongelmia tulostaessa, niin kannattaa aloittaa langan kuivauksesta, ettei tule säädettyä tulostinta turhaan.
 
En ole ihan varma onko tämä kieli poskessa kirjoitettua satiiria vai tosissaan, niin oletan että tosissaan.

On totta, että kostean langan tulostaminen aiheuttaa herkemmin ongelmia kuin kuivatun. Riippuu ihan valmistajasta ja varmaan erästäkin, miten kosteaa lanka on paketista. Itse tulostanut vajaa kilon Clasun PLA:ta tässä kesän aikana niin, että otin rullan suoraan paketista tulostimeen, eikä mitään ongelmia ole näkynyt. YMMV.

Pääsääntöisesti säilytän rullia muovilaatikoissa, joissa on silikarakeita pohjalla, ja kuivaan rakeet uunissa kun mittari näyttää kosteuden nousseen liikaa. Suomessa ainakin PLA-rullia voi normaalissa asunnossa ihan hyvin säilyttää huoneilmassakin, mutta jos pitkään säilyttää, niin kuivaamisesta on hyötyä.

TPU ei todellakaan ime muutamassa minuutissa ilmankosteudesta niin paljoa vettä, että olisi pilalla, paitsi jos tulostat sademetsäoloissa, eikä silloinkaan minuuteissa. Silikarakeetkaan ei ime niin paljoa vettä, ja ne on tehty siihen. Ne rakeet oikein kuumenee jos laitat tipan vettä päälle, kun se vesi imeytyy niin vauhdilla sinne.
Itsellä ollut TPU-rulla tulostimen perässä nyt kuukausia, kun en sitä keväällä muistanut laittaa pois, ja totesin että pitää kuivata kuitenkin. Ei mitään ongelmaa tulosteissa, viime viikolla viimeksi tulostin siitä osia.

Jos kohtaa omituisia ongelmia tulostaessa, niin kannattaa aloittaa langan kuivauksesta, ettei tule säädettyä tulostinta turhaan.

Jos tulostelet anteeksiantavia tulosteita niin et välttämättä huomaa. Yksi TPU rulla oli toiselta puolelta märkä ja puoliksi vähän kuivempi, sen aiheuttamien ongelmien ja viikkokausien säätöjen jälkeen alkoi valaistuminen minulla, että en ole oppinut mitään koska oppimateriaalia ei ole kaikenkarvaiset keskustelut säätämisestä. Se on kuin puhuttaisiin säästä mutta et tiedä asuuko joku Venuksessa vai Marssissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom