3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäs on tehokkain tapa Curassa infilliin? Eli protoilen 12mm rautalevyä jossa on reikiä yms. mutta todella paljon itse "rautaa". Kestävyyttä ei hirveästi tarvitse kun on tosiaan vain protoiluun.
Pieni käikäle ja infillinä oletus cubed niin tulostus kestää arviolta 7h ja 42g lankaa. Ajalla ei niin väliä mutta lankaa ei näihin kannattais tuhlailla.
 
Mikäs on tehokkain tapa Curassa infilliin? Eli protoilen 12mm rautalevyä jossa on reikiä yms. mutta todella paljon itse "rautaa". Kestävyyttä ei hirveästi tarvitse kun on tosiaan vain protoiluun.
Pieni käikäle ja infillinä oletus cubed niin tulostus kestää arviolta 7h ja 42g lankaa. Ajalla ei niin väliä mutta lankaa ei näihin kannattais tuhlailla.

Laita infill vaikka 10% niin ei mene niin paljoa lankaa.
 
Korona-aikana alkanut kaikenlaiset pienet kodin rempat kiinnostaa ja työhuoneeseen ollut lisäpöytä suunnitteilla jonkin aikaa. No hokasin että mulla on yksi Ikean Lack sohvapäydän päällyslevy tarpeettomana ja siitähän se ajatus sitten lähti. Ensin tarkoitus oli että käyn ostamassa jotain irtojalkoja pöytiä varten, mutta päädyin sitten kokeilemaan mitenkä onnistuisi tulostamalla. Ja ompahan sellaset kun sattuu tulemaan. Onnistui ihan hyvin, vaikkakin PETG kului yhteensä about pari rullaa eli ei ihan halvaksi tule.

Osat pääosin tulostettu parilla Dollo3D-perunalla mitä olen harrasteena kehitellyt muutaman vuoden. Nämä koneet onkin hyviä just tällaseen ei niin pikkutarkkaan nypräämiseen, kummassakin 0.6mm tai suurempi suutin käytännössä koko ajan.

IMG_20210327_164647_smol.jpgIMG_20210327_162034_smol.jpgIMG_20210327_152231_smol.jpgIMG_20210328_162742_smol.jpgIMG_20210328_162821_smol.jpg
 
Onnistui ihan hyvin, vaikkakin PETG kului yhteensä about pari rullaa eli ei ihan halvaksi tule.
Osat pääosin tulostettu parilla Dollo3D-perunalla mitä olen harrasteena kehitellyt muutaman vuoden. Nämä koneet onkin hyviä just tällaseen ei niin pikkutarkkaan nypräämiseen, kummassakin 0.6mm tai suurempi suutin käytännössä koko ajan.
Harrastukset tuppaavat maksamaan, mutta jälki jota teet, on rahan arvoista. Kertakaikkisesti täyden kympin arvoista. :thumbsup:
 
Mikä säätö auttaa kun testikuution nurkka tuppaa irtoaan pöydästä? Primavaluen valkoinen pla. 225 ja 70 oli nyt lämmöt niin vieläkin yksinurkka ainakin irvisti. Aloitin 210 ja 60 niin käpristy huomattavasti 5cm kappaleessa. Ender 5 tulostin.

 
Mikä säätö auttaa kun testikuution nurkka tuppaa irtoaan pöydästä? Primavaluen valkoinen pla. 225 ja 70 oli nyt lämmöt niin vieläkin yksinurkka ainakin irvisti. Aloitin 210 ja 60 niin käpristy huomattavasti 5cm kappaleessa. Ender 5 tulostin.
Tulostimen asemointi auttaa. Nosta kymmenesosa milli ylöspäin pedin nurkkaa säätöruuvista tai käytä avuksi tartunta-aineita. jotta nurkat pysyvät kiinni.
Tuon aiheuttaa itse filementin kutistuminen, jos pedin suhde itse nokkaan on väärällä.

Lämmöt sinällä on ok. Asemointi ongelma, tai huonosti puhdistettu alusta. Voit kiertää ongelman esim. Curassa vain laittamalla siihen "build plate adhesion" kohdasta Brim, niin se tekee parit tukevat vedot helpottamaan kiinni pysymistä. Oikein laiskalla tuulella kun on, eikä jaksa asemoida niin suoraan lautan päälle Raft asetuksella vinokin alusta toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Harrastukset tuppaavat maksamaan, mutta jälki jota teet, on rahan arvoista. Kertakaikkisesti täyden kympin arvoista. :thumbsup:

Thanks :). Varsin totta että pelkkä rahamäärän tuijottaminen rajottaa kyllä mitä saa tehtyä. Ja kyllähän tuosta projketista jäi mukava maku suuhun kun on itte ideoinut ja saanut toteutettua, omilla rojuilla vielä. Pari pientä ongelmaa oli toisen katiskan kanssa, hotendin piuha oli päättänyt kulua melkein poikki yhdestä kohtaa ja alkoi temppuilla, mutta onneksi ongelma löytyi aika äkkiä kun hoksasi että yksi kohta piuhasta lämpeää. Varmaan tuo tiukka mutka tuossa kaapeliketjussa pikkuhiljaa hajottanut. Ainahan noista Dolloista löytyy juttuja mitä voisi parannella eli harrastettavaa riittää kyllä ;).

Uppasin pöydänjalat nettiin kiinnostuneille: 3D printed table legs by spegelius
 
On myös yksi toinenkin mahdollisuus varmistaa nurkkien pysyminen kiinni alustassa, mutta keinoa ei taida enää hirveän moni käyttää. Tässä tehdään Mikki Hiiren korvat nurkkiin, paksuudelta 2 kerrosta, jolla sidotaan alustaan arka paikka. Valmista mallia käyttäen vaatii se 3D mallin muuttamista ohjelmistolla.

20210328_234407.jpg
 
Mikä säätö auttaa kun testikuution nurkka tuppaa irtoaan pöydästä? Primavaluen valkoinen pla. 225 ja 70 oli nyt lämmöt niin vieläkin yksinurkka ainakin irvisti. Aloitin 210 ja 60 niin käpristy huomattavasti 5cm kappaleessa. Ender 5 tulostin.

Tässä tehdään Mikki Hiiren korvat nurkkiin, paksuudelta 2 kerrosta, jolla sidotaan alustaan arka paikka. Valmista mallia käyttäen vaatii se 3D mallin muuttamista ohjelmistolla.
Curan markerplacesta plugin nimeltä TabAntiWarping tekee nuo hiiren korvat hiiren klikkauksella. Erittäin toimiva!
 
Mikäs on tehokkain tapa Curassa infilliin? Eli protoilen 12mm rautalevyä jossa on reikiä yms. mutta todella paljon itse "rautaa". Kestävyyttä ei hirveästi tarvitse kun on tosiaan vain protoiluun.
Pieni käikäle ja infillinä oletus cubed niin tulostus kestää arviolta 7h ja 42g lankaa. Ajalla ei niin väliä mutta lankaa ei näihin kannattais tuhlailla.

Laitoin infill 10% ja testasin myös arcwelderiä kun on paljon pyöreää muotoa. Jostain syystä ensimmäiset minuutit ajaa ihan sekavaa kuoviota ja räkii ympäriinsä. Sen jälkeen jatkaa ihan siististi. Ajelin noin 45min ja pistin poikki kun se alun sotku pilasi kaiken. Mallissa en näe mitään vikaa, joten joku curassa meni aivan pieleen.
 
Onko tämä ominaisuus langasta vai pöydästä johtuva ominaisuus? Auttaisiko Bltouch ongelmaan?
 
Voi olla mikkihiiri-kyssäri mutten osannut googlettaa oikeilla termeillä englanniksi. Eli käytän Cura-sliceria ja mietin että voiko siinä nähdä sellaista läpileikkausnäkymää? Joskus jossain youtubevideoissa nähnyt että slicereissa on tuollainen ominaisuus. Tuo preview-sivu on muutenkin jotenkin hassu omasta mielestä ja näyttää vain tuon päällimmäisen kerroksen eikä sillain koko tulostusprosessia. Näyttää siis tuon liitteen mukaisesti
Näyttökuva 2021-03-29 155621.png
 
Siinä previewin oikeassa laidassa on vipstaaki jossa on ne "viipaleet". Siitä ku vetelee alemmas vipstaakia ni saa haluamansa kerroksen näkyviin.

Onhan tuota nyt viime viikolla omaaki Enderi Pro:ta tullu käpisteltyä. Paljo on joutunu netistä tonkii tietoa ku uusia käsitteitäki on melkoisesti. Jotaki oon saanu jopa tulosteltuaki. Peti vaan on notkolla keskeltä. En ole vielä lasipetiä kokeillu mikä tuli mukana. Jospa se olisi suorempi.
 
Mikäs on tehokkain tapa Curassa infilliin? Eli protoilen 12mm rautalevyä jossa on reikiä yms. mutta todella paljon itse "rautaa". Kestävyyttä ei hirveästi tarvitse kun on tosiaan vain protoiluun.
Pieni käikäle ja infillinä oletus cubed niin tulostus kestää arviolta 7h ja 42g lankaa. Ajalla ei niin väliä mutta lankaa ei näihin kannattais tuhlailla.

Lines tai zig zag on nopein tulostaa. Sitten riippuen millä kerrospaksuudella tulostat ja jos suutin antaa periksi, niin voit myös laittaa "Infill Layer Thickness" asetuksesta paksuudeksi 2x kerrospaksuuden, niin infill tulostuu vain joka toisessa kerroksessa. Myös tuota "Gradual Infill Steps" voi käyttää jos haluaa välillä tulostaa harvemmalla täytöllä, mutta kuitenkin haluaa siistin pinnan kappaleen päälle. Tällä asetuksilla voit siis valita monessako kerroksessa Infill Density puolittuu ennen loppu täyttöä. Toki myös täytön nopeuksia säätämällä saa vähän aikaan pienemmäksi.
 
Siinä previewin oikeassa laidassa on vipstaaki jossa on ne "viipaleet". Siitä ku vetelee alemmas vipstaakia ni saa haluamansa kerroksen näkyviin.

Onhan tuota nyt viime viikolla omaaki Enderi Pro:ta tullu käpisteltyä. Paljo on joutunu netistä tonkii tietoa ku uusia käsitteitäki on melkoisesti. Jotaki oon saanu jopa tulosteltuaki. Peti vaan on notkolla keskeltä. En ole vielä lasipetiä kokeillu mikä tuli mukana. Jospa se olisi suorempi.
Kiitoksia! Ja itelläki peti oli notkolla mut kun laitoin curasta ekan layerin paksummaks nii ei oo ollu ongelmia
 
Peti vaan on notkolla keskeltä.
Jos sulla on Kapton/polyimiditeippiä niin tee siitä kerros sinne väliin. Tuolla teipillä on näppärä kompeisoida pikku vinot alustat. Keskelle muutama kerros enemmän luonnollisesti, tasaamaan notkoa.
Teippi johtaa kivasti lämpöä, jolloin sopivasti muutamilla pätkillä homma hoituu.

edit. Siis teippi sinne alustan alle. Ei tulostettavaan pintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, kiitti vinkistä shadowhunteri!

Saapikohan täältä qsamon korvesta edes tommosta teippiä. Pitää käyä kattelee. Voi joutua tilaamaan..

Se on sillai lontilla keskeltä että ku paperin paksuuden säätää suuttimen etäisyydeksi nurkkiin, niin keskeltä se on 2x paperin paksuus. Eli kympin heitto karkeesti.

Tuntuu mitättömältä virheeltä mut näkyy aiheuttavan silti ongelmia.

Nooh, opetellaan.. :lol:
 
Se on sillai lontilla keskeltä että ku paperin paksuuden säätää suuttimen etäisyydeksi nurkkiin, niin keskeltä se on 2x paperin paksuus. Eli kympin heitto karkeesti.
Tuntuu mitättömältä virheeltä mut näkyy aiheuttavan silti ongelmia.
Ajattelin yhtä, melko normaalia säätö juttua mielessä. Teetkö tuon pedin säädön kylmänä vai peti kuumana noin 60-70`c asteisena?
 
Oon kokeillu säätää sekä kylmänä että lämpimänä, aikalailla sama lopputulos molemmissa.

Kokeilin nyt myös sitä Crealityn lasipetiä, ni niiden mukana tulleiden klipsien kans vetää senki kieroksi. Muutenki tympeät ne isot klipsit ku jää sen tulostinpään tielle.

Ku muistas tallilta ottaa suoran metalliviiivottimen messiin, ni vois sillä varmistaa sen lasin suoruuden.

Melkeimpä vois kokeilla ite tulostaa pikku kiinnikkeet sille ni jospa ne ei niin pakottais sitä lasia kieroksi. Kun vaan pysyis se lasi paikoillaan, ni se riittäis. Epäilen vaan ettei PLA kestä siinä kovin pitkään ja mulla ei vielä muuta matskua ole.
 
Itse korjasin Ender 3 V2:n pedin kieroutta alumiinifoliolla, kunnes kyllästyin ja hommasin PEI-kalvollisen jousiteräslevyn magneettitarralla. On hyvä.
 
Onko vinkkiä miten saisin ison kappaleen pöytätartunnan tehtyä kappaleen sisäpuolelle. Kappale on noin 7mm kehys ja toisen suunnan leveys on aivan pöydän kokoinen.
 
Viikon nyt leikkinyt Ender3v2:lla. En tiedä sattuiko maanantaikappale vai käyttäjässä vika. Noin 10-15h tulostusta takana:
-Hotendin tuuletin huutaa kuolemaa kylmänä. Hetken huutamisen jälkeen lopettaa. On siis aivan holot laakerit
-Hotendin kannakeessa, profiiliin tulevat rullat syövät itseään. Eli onko se nyt sitten y-akseli mikä menee vaakasuunnassa? noh, siinä rullien muoto ei ole sama kuin profiilissa, tai sitten ne on liian lähekkäin. Tunnin ajon jälkeen olivat jo keränneet nöyhtää. Eilen purin paketin irti, putsasin ja totesin että rullien etäisyyttä ei voi säätää. Takaisin kasaan ja tunnin jälkeen taas nöyhtää rullat täynnä. Näihin alkaa jo kulumaan pientä uraa...
-Se ikävin ongelma, peti ei pysy paikallaan. Ensin ihmettelin kun unohdin käynnistää tulostuksen ja esilämmitys oli päällä 3h. Kaksi nurkkaa ei tullut edes kalvoa vaan kärki suorastaan raapi lasia. Säädin homman sitten varmasti kuumana, eli noin 3h lämmittelyn jälkeen. Toimi ok. Seuraavana päivänä kun käynnistin koneen, esilämmitin ehkä 10min ja pistin tulostuksen päälle niin ei tarttunut ollenkaan petiin. Välystä oli 2 nurkassa ehkä 1mm, se on ainakin liikaa siis :) Säädin taas suoraan. Tulostus toimi noin 1,5h hyvin kunnes ei enää tarttunut kappaleeseen, eli kesken tulostuksen irtosi ja peti oli valahtanut. Taas mittaus ja nyt oltiin jossain noin 0,5mm päässä siitä mitä olin juuri säätänyt. Säädin uudelleen. Alle tunti ja taas ihan päin mäntyä kesken tulostuksen.
Uudesta asti olen ihmetellyt että 2 säätörullaa on todella löysät. Kaksi tuntuu siltä että ne pysyy varmaan tuurilla paikallaan, mutta kaksi on niin löysiä että puhaltamalla rullaan niin kääntyy... Onko jollain ollut vastaavaa? Eli pelkkä koneen tärinä siirtää pöytää. En vielä ole tutkinut onko niin että rullat eivät pidä kierteissä kiinni, vai onko ne jouset pedin alla 2 rullalla liian lyhyt ja siksi ei ole mitään vastusta. Vaikuttaa että pöytä ei seuraa näitä kahta rullaa kääntämällä, vaan omaa tahtoa ja tärinää.
Tossa z-akselissa(?) pysty-akselissa ei taida olla keinoa tiputtaa raja-anturia 5mm alemmaksi? Tällä tavalla saisin jousiin vähän esikiristystä?
 
Tuo oma Ender 3 Pro on ainaki rungon suhteen jäsyn tuntuinen. Rullat säädin irrallaan profiileiden kans yhteen. Sitte kirrailin vasta subin päällä, missä sen tulostimen paikka siis on, alhaalta ylöspäin ruuvit kiinni. Pariin rullaan kerää täälläki jotain nöyhtää, vaikka kireys pitäs olla kyllä ok, eli löysät pois mutta liikkuu vielä kevyesti. Kyseisistä rullista näkee että pientä kulumaa niihin on tullut.

Pysty akseli ilmeisesti takertelee jonku verran ku tulosteissa näkyy tasaisin välein toistuva pieni pykälä. Käsin se kyllä liikkuu nätisti että voi se toki joku muukin syy sille olla.
 
Viikon nyt leikkinyt Ender3v2:lla. En tiedä sattuiko maanantaikappale vai käyttäjässä vika. Noin 10-15h tulostusta takana:
-Hotendin tuuletin huutaa kuolemaa kylmänä. Hetken huutamisen jälkeen lopettaa. On siis aivan holot laakerit
-Hotendin kannakeessa, profiiliin tulevat rullat syövät itseään. Eli onko se nyt sitten y-akseli mikä menee vaakasuunnassa? noh, siinä rullien muoto ei ole sama kuin profiilissa, tai sitten ne on liian lähekkäin. Tunnin ajon jälkeen olivat jo keränneet nöyhtää. Eilen purin paketin irti, putsasin ja totesin että rullien etäisyyttä ei voi säätää. Takaisin kasaan ja tunnin jälkeen taas nöyhtää rullat täynnä. Näihin alkaa jo kulumaan pientä uraa...
-Se ikävin ongelma, peti ei pysy paikallaan. Ensin ihmettelin kun unohdin käynnistää tulostuksen ja esilämmitys oli päällä 3h. Kaksi nurkkaa ei tullut edes kalvoa vaan kärki suorastaan raapi lasia. Säädin homman sitten varmasti kuumana, eli noin 3h lämmittelyn jälkeen. Toimi ok. Seuraavana päivänä kun käynnistin koneen, esilämmitin ehkä 10min ja pistin tulostuksen päälle niin ei tarttunut ollenkaan petiin. Välystä oli 2 nurkassa ehkä 1mm, se on ainakin liikaa siis :) Säädin taas suoraan. Tulostus toimi noin 1,5h hyvin kunnes ei enää tarttunut kappaleeseen, eli kesken tulostuksen irtosi ja peti oli valahtanut. Taas mittaus ja nyt oltiin jossain noin 0,5mm päässä siitä mitä olin juuri säätänyt. Säädin uudelleen. Alle tunti ja taas ihan päin mäntyä kesken tulostuksen.
Uudesta asti olen ihmetellyt että 2 säätörullaa on todella löysät. Kaksi tuntuu siltä että ne pysyy varmaan tuurilla paikallaan, mutta kaksi on niin löysiä että puhaltamalla rullaan niin kääntyy... Onko jollain ollut vastaavaa? Eli pelkkä koneen tärinä siirtää pöytää. En vielä ole tutkinut onko niin että rullat eivät pidä kierteissä kiinni, vai onko ne jouset pedin alla 2 rullalla liian lyhyt ja siksi ei ole mitään vastusta. Vaikuttaa että pöytä ei seuraa näitä kahta rullaa kääntämällä, vaan omaa tahtoa ja tärinää.
Tossa z-akselissa(?) pysty-akselissa ei taida olla keinoa tiputtaa raja-anturia 5mm alemmaksi? Tällä tavalla saisin jousiin vähän esikiristystä?

Ite sääsin sitä ala-asennon raja-anturia senverran alaspäin että sain kaikki rullat sopivan kireiksi. Varmaan 5mm laskin vakiopaikasta.
Leikkaat sen pienen nysän tasaseks siitä anturin bräketistä niin saat sitä laskettua.
Tuota nöyhtää nyt tuntuu tulevan ihan jatkuvalla syötöllä, varsinkin kun on kissoja. Mitään uria ei ole kulunut oman laitteeni pyöriin.
 
Viikon nyt leikkinyt Ender3v2:lla. En tiedä sattuiko maanantaikappale vai käyttäjässä vika. Noin 10-15h tulostusta takana:
-Hotendin tuuletin huutaa kuolemaa kylmänä. Hetken huutamisen jälkeen lopettaa. On siis aivan holot laakerit
-Hotendin kannakeessa, profiiliin tulevat rullat syövät itseään. Eli onko se nyt sitten y-akseli mikä menee vaakasuunnassa? noh, siinä rullien muoto ei ole sama kuin profiilissa, tai sitten ne on liian lähekkäin. Tunnin ajon jälkeen olivat jo keränneet nöyhtää. Eilen purin paketin irti, putsasin ja totesin että rullien etäisyyttä ei voi säätää. Takaisin kasaan ja tunnin jälkeen taas nöyhtää rullat täynnä. Näihin alkaa jo kulumaan pientä uraa...
Tuuletin oli huono omassakin yksilössä, kannattaa suosiolla tilata heti varalle uusi.
Noita pyöriä pystyy säätämään, hotendin tapauksessa x-akselilla alimmainen pyörä on säädettävä. Pyörässä on epäkeskomutteri, jota säätämällä kireys muuttuu. Samoin myös muilla akseleilla yksi tai kaksi pyörää ovat säädettäviä. Kireys on sopiva kun yksittäistä pyörää saa juuri pyöräytettyä erikseen, mutta väljää ei tunnu.
Alla melko hyvä video tulostimen kasaamisesta ja säädöstä, pitäisi olla aikaleima jossa näkyy noiden pyörien säätö:


Omaan makuun saattoi jättää z-akselin pyörät hieman löysälle.
 
Viimeksi muokattu:
Oon tässä suunnitellut tuon Ender 3 v2 hiljentämistä. Laitoin jo tilaten 2x92mm noctuat mainboardille ja psulle, mutta mites tuo hot end ja part cooling kannattaisi hoitaa? Mietin 2x 4020 sunoneita ja tällainen tuo pääty, tai sitten hero me gen 5 ja 2x 5015 blowereita. Mutta kumpikas voisi olla hiljaisuuden ja laadun hakijalle parempi? Tuo 2x 4020 ratkaisu olisi vissiin maksimeilla hiljaisempi, mutta tuolla hero me:llä voisi kai pitää blowerit hiljaisemmalla(?) ja sitten ne voisi olla hiljaisemmat. Onkos täällä kellään kokemusta tai mielipiteitä tähän mietintään?
 
Ite sääsin sitä ala-asennon raja-anturia senverran alaspäin että sain kaikki rullat sopivan kireiksi. Varmaan 5mm laskin vakiopaikasta.
Leikkaat sen pienen nysän tasaseks siitä anturin bräketistä niin saat sitä laskettua.
Tuota nöyhtää nyt tuntuu tulevan ihan jatkuvalla syötöllä, varsinkin kun on kissoja. Mitään uria ei ole kulunut oman laitteeni pyöriin.
Koitin eilen tätä. Eli leikkasin nysän alaraja-anturin kannakkeesta veke. Harmikseni huomasin, että en saa kuin 1-2mm tällä alaspäin. Pedin johdot tulee kannakkeeseen ja kannake on pedin ja säätötason välissä. Kannake on niin paksu että se ottaa jo 1-2mm jälkeen kiinni petiin ja säätö ei enää auta. Seurava ajatus onkin sitten loput kolme säätöruuvia niin laittaa säätöpedin ja jousen väliin 1-2mm paksulti prikkaa tms. mellaa. Täytyy jossain välissä testata tätä jos sillä saisi 2 jousta kireeksi. Jos jaksan niin täytyy samalla mitata jouset, koska vaikuttaa että 2 jousta on lyhyempää kuin loput 2.

Toi 1-2mm ei riittänyt, peti elää edelleen reilusti. Esim kappaleen irroitus pedistä tekee sen että se on aivan pielessä. Se on ok, mitä nyt tarvii säätää uudelleen. Eniten harmittaa noi kun se elää kesken tulostuksen. Kiva kun välys muuttuu lähes millillä kesken tulostuksen ja kappale menee roskiin.
 
Toi 1-2mm ei riittänyt, peti elää edelleen reilusti. Esim kappaleen irroitus pedistä tekee sen että se on aivan pielessä. Se on ok, mitä nyt tarvii säätää uudelleen. Eniten harmittaa noi kun se elää kesken tulostuksen. Kiva kun välys muuttuu lähes millillä kesken tulostuksen ja kappale menee roskiin.
Kai olet jo säätänyt sen epäkesko mutterin sieltä pedin alta? Ja tuo "anturi" mitä olet leikellyt niin ei vaikuta mitenkään tuohon vaan Typpi tarkoitti siinä tulostimen vasemmalla puolella olevassa alumiiniprofiilissa olevaa kytkintä joka triggeröityy tulostimen mennessä kotiasentoon. Sitä pystyy laskemaan löysäämällä pultit.
 
Kai olet jo säätänyt sen epäkesko mutterin sieltä pedin alta? Ja tuo "anturi" mitä olet leikellyt niin ei vaikuta mitenkään tuohon vaan Typpi tarkoitti siinä tulostimen vasemmalla puolella olevassa alumiiniprofiilissa olevaa kytkintä joka triggeröityy tulostimen mennessä kotiasentoon. Sitä pystyy laskemaan löysäämällä pultit.
Ai siellä pedin alla on joku epäkeskomutteri? Missä kohdin mahtaa olla? En nyt pääse laitteelle, täytyy illalla zekata.

Ja siis kyllä automaatioinsinöörinä tiedän mikä on raja-anturi ja missä se sijaitsee :) Eli se vasemmalla puolella pystyprofiilissa kiinni oleva anturi siis on paikoitettu sellaseisella kielekkeellä. Eli sillä estetään että sitä ei voi asentaa turhan alas ja kolaroi petiin kotiajossa. Leikkasin siis sen kielekkeen pois, että saan anturia enemmän alas. Ei tosiaan auttanut kun en tajunnut tuota johdon vedonpoistoa pedin ja säätölevyn välissä.
 
Ai siellä pedin alla on joku epäkeskomutteri? Missä kohdin mahtaa olla? En nyt pääse laitteelle, täytyy illalla zekata.

Ja siis kyllä automaatioinsinöörinä tiedän mikä on raja-anturi ja missä se sijaitsee :) Eli se vasemmalla puolella pystyprofiilissa kiinni oleva anturi siis on paikoitettu sellaseisella kielekkeellä. Eli sillä estetään että sitä ei voi asentaa turhan alas ja kolaroi petiin kotiajossa. Leikkasin siis sen kielekkeen pois, että saan anturia enemmän alas. Ei tosiaan auttanut kun en tajunnut tuota johdon vedonpoistoa pedin ja säätölevyn välissä.
Nyt kuulostaa siltä, että on lähdetty vähän hatarilla pohjatiedoilla kasaan laitetta. Suosittelisin melkein, että purat laitteen ja kasaat sen uusiksi esimerkiksi tämän videon ohjeita noudattaen:



Erityisinä huomion kohteina:
- Pystypalkit suorassa kulmassa pohjarunkoon nähden ja palkkien välinen etäisyys sama ylhäältä ja alhaalta mitattuna
- Pystypalkit ei kiertyneet
- X gantry (vaakapalkki, jossa hotend) suorassa eikä roiku toiselta puolen
- Kaikkien akseleiden epäkeskomutterit säädetty siten, että ei ole välystä ja akselit liikkuu "vaivatta" ilman tökkimisiä (erityisesti kiinnitä z-akseliin huomiota, että rullat ei ole liian kireät yhdessä ääripäässä ja liiaan löysät toisessa)
- Z lead screw on suora ja asennettu suoraan

Vähän sinnepäin kasattuna edellä mainitut aiheuttavat varmasti jatkossa päänvaivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kuulostaa siltä, että on lähdetty vähän hatarilla pohjatiedoilla kasaan laitetta. Suosittelisin melkein, että purat laitteen ja kasaat sen uusiksi esimerkiksi tämän videon ohjeita noudattaen:



Erityisinä huomion kohteina:
- Pystypalkit suorassa kulmassa pohjarunkoon nähden ja palkkien välinen etäisyys sama ylhäältä ja alhaalta mitattuna
- Pystypalkit ei kiertyneet
- X gantry (vaakapalkki, jossa hotend) suorassa eikä roiku toiselta puolen
- Kaikkien akseleiden epäkeskomutterit säädetty siten, että ei ole välystä ja akselit liikkuu "vaivatta" ilman tökkimisiä (erityisesti kiinnitä z-akseliin huomiota, että rullat ei ole liian kireät yhdessä ääripäässä ja liiaan löysät toisessa)
- Z lead screw on suora ja asennettu suoraan

Vähän sinnepäin kasattuna edellä mainitut aiheuttavat varmasti jatkossa päänvaivaa.


Kiitos, zekkaan vielä kerran noi asiat. En silti ymmärrä miten heiluva peti voi johtua X tai Z akselin asennuksesta! Otan mielelläni avun vastaan vaikka tuntuukin nyt että heittelet ilmoille jotain mikä ei liity asiaan... Arvostaisin jos lukisit ajatuksella minun epäselvät selitykset :)
Olen kyllä ylläolevat tarkistanut/säätänyt ja akselit liikkuu ihan hyvin. Eilen löysäsin myös vaaka-akselin rullien kireyttä kun en ollut tajunnut että siellä on epäkeskomutteri alemmassa rullassa. Se oli siis ehkä turhan tiukka kun keräsi rullista nöyhtää, liikkui silti ihan jouhevasti.
Toi laitehan tulee valmiiksi kasattuna, petiä en ole irroittanut tai mitään vaan se oli jo paikallaan. Ainoastaan tosiaan pystypalkit kiinni ja suoruuden mittaus sekä tietty varmistus että liikkuvat jouhevasti. Koitin jo eilen mittailla että Z korkeus pysyy samana, eli edelleen väitän että peti heiluu. Ja heiluuhan se, kun ei siihen tarvitse kuin hipaista niin on eri korkeudella. Ongelma siis ei ole akseleiden huono liike tai että ne olisivat vinossa. Tai en ainakaan käsitä miten joku Z-akseli voisi vaikuttaa siihen että peti heiluu. Jos säädän pedin oikealle korkeudelle niin kiristysrullat ei paina tasoa vasten, eli peti on ihan tuurilla oikealla korkeudella. Jouset ei siis riitä nostamaan petiä kun löysään petiä. Katso linkkaamastasi videosta rakenne niin ymmärrät. 7min kohdalla esimerkiksi. Minulla jouset on rimpulat ja 2 niistä ei ylety edes petiin kunnolla. Voin mä myöhemmin laittaa kuvan miten säätörullat ei ylety vastapintaan, eli jouset ei nosta petiä. Jos sen pystypalkkeja oikasemalla korjaat niin tarjoan oluet!
 
Kävinpä nyt ottamassa kuvia
Eli tässä esimerkki huonosta rullasta. Kuten näkyy se ei ota edes vastapintaan kiinni, peti on siis ihan tuurilla paikallaan. Jos kiristän rullalla niin peti on 1-2mm liian alhaalla. Kuvaa varten korostin vähän rakoa, mutta jos vedän rullan tuohon vastapintaan kiinni taso on liian alhaalla tästä nurkasta.
20210401_134611.jpg
Tässä esimerkki sellaisesta nurkasta missä säätö toimii. Pedin korkeus on sama kuin yllä:
20210401_134620.jpg
Tässä se takanurkan rakenne mikä estää petiä laskemasta lisää. Eli toi musta muovi on pedin kaapeleiden vedonpoisto.
20210401_134708.jpg

Joten en nyt edelleenkään keksi miten tämä on X tai Z akselin asennusvirhe?
Edelleen ainoa keino taitaa olla etsiä uudet jouset tai laittaa prikkoja 2 nurkkaan missä jouset on turhan voimattomat.
 
Kävinpä nyt ottamassa kuvia
Eli tässä esimerkki huonosta rullasta. Kuten näkyy se ei ota edes vastapintaan kiinni, peti on siis ihan tuurilla paikallaan. Jos kiristän rullalla niin peti on 1-2mm liian alhaalla. Kuvaa varten korostin vähän rakoa, mutta jos vedän rullan tuohon vastapintaan kiinni taso on liian alhaalla tästä nurkasta.
20210401_134611.jpg
Tässä esimerkki sellaisesta nurkasta missä säätö toimii. Pedin korkeus on sama kuin yllä:
20210401_134620.jpg
Tässä se takanurkan rakenne mikä estää petiä laskemasta lisää. Eli toi musta muovi on pedin kaapeleiden vedonpoisto.
20210401_134708.jpg

Joten en nyt edelleenkään keksi miten tämä on X tai Z akselin asennusvirhe?
Edelleen ainoa keino taitaa olla etsiä uudet jouset tai laittaa prikkoja 2 nurkkaan missä jouset on turhan voimattomat.
Onko se x-akselin palkki millaisessa asennossa? Voit säätää jonkun verran tämän akselin päätyjen sijaintia toisiinsa korkeussuunnassa.
Sillä tyylillä sain itse jousikuormitukset suht tasaisiksi.
 
Kävinpä nyt ottamassa kuvia
Eli tässä esimerkki huonosta rullasta. Kuten näkyy se ei ota edes vastapintaan kiinni, peti on siis ihan tuurilla paikallaan. Jos kiristän rullalla niin peti on 1-2mm liian alhaalla. Kuvaa varten korostin vähän rakoa, mutta jos vedän rullan tuohon vastapintaan kiinni taso on liian alhaalla tästä nurkasta.
20210401_134611.jpg
Tässä esimerkki sellaisesta nurkasta missä säätö toimii. Pedin korkeus on sama kuin yllä:
20210401_134620.jpg
Tässä se takanurkan rakenne mikä estää petiä laskemasta lisää. Eli toi musta muovi on pedin kaapeleiden vedonpoisto.
20210401_134708.jpg

Joten en nyt edelleenkään keksi miten tämä on X tai Z akselin asennusvirhe?
Edelleen ainoa keino taitaa olla etsiä uudet jouset tai laittaa prikkoja 2 nurkkaan missä jouset on turhan voimattomat.


Testaa kiristää noi kulmien rullat kunnolla, että ottaa jousiin kiinni. Lähe siitä sit löysentämään silleen että silmämääräsesti suutin on samalla etäisyydellä pedistä joka kulmassa ja keskellä. Testaa sen jälkeen asettaa suutin etäisyys sopivaksi.
 
Onko se x-akselin palkki millaisessa asennossa? Voit säätää jonkun verran tämän akselin päätyjen sijaintia toisiinsa korkeussuunnassa.
Sillä tyylillä sain itse jousikuormitukset suht tasaisiksi.
Tuota vähän mietin, mutta ajattelin että pystyakselista tulee huterampi jos laitan tavaraa sen väliin? Siksi mietin jotain prikkoja tms. tuonne jousien alle. Täytyy miettiä koneen äärellä kumpi on se parempi vaihtoehto.

123rollen ehdottamaa että kiristän ensin joka kulman kunnolla ja suunilleen suoraan. Sen jälkeen korkeuden hienosäätö niin tätäkin pari kertaa jo kokeillut. Ei riitä säätövarat kahdessa nurkassa ja kiristysvaiheessa peti jää tosi vinoon kun en voi tuota takanurkkaa laskea kun ottaa vedonpoistoon kiinni.
 
Kiitos, zekkaan vielä kerran noi asiat. En silti ymmärrä miten heiluva peti voi johtua X tai Z akselin asennuksesta! Otan mielelläni avun vastaan vaikka tuntuukin nyt että heittelet ilmoille jotain mikä ei liity asiaan... Arvostaisin jos lukisit ajatuksella minun epäselvät selitykset :)
Olen kyllä ylläolevat tarkistanut/säätänyt ja akselit liikkuu ihan hyvin. Eilen löysäsin myös vaaka-akselin rullien kireyttä kun en ollut tajunnut että siellä on epäkeskomutteri alemmassa rullassa. Se oli siis ehkä turhan tiukka kun keräsi rullista nöyhtää, liikkui silti ihan jouhevasti.
Toi laitehan tulee valmiiksi kasattuna, petiä en ole irroittanut tai mitään vaan se oli jo paikallaan. Ainoastaan tosiaan pystypalkit kiinni ja suoruuden mittaus sekä tietty varmistus että liikkuvat jouhevasti. Koitin jo eilen mittailla että Z korkeus pysyy samana, eli edelleen väitän että peti heiluu. Ja heiluuhan se, kun ei siihen tarvitse kuin hipaista niin on eri korkeudella. Ongelma siis ei ole akseleiden huono liike tai että ne olisivat vinossa. Tai en ainakaan käsitä miten joku Z-akseli voisi vaikuttaa siihen että peti heiluu. Jos säädän pedin oikealle korkeudelle niin kiristysrullat ei paina tasoa vasten, eli peti on ihan tuurilla oikealla korkeudella. Jouset ei siis riitä nostamaan petiä kun löysään petiä. Katso linkkaamastasi videosta rakenne niin ymmärrät. 7min kohdalla esimerkiksi. Minulla jouset on rimpulat ja 2 niistä ei ylety edes petiin kunnolla. Voin mä myöhemmin laittaa kuvan miten säätörullat ei ylety vastapintaan, eli jouset ei nosta petiä. Jos sen pystypalkkeja oikasemalla korjaat niin tarjoan oluet!
Ei ollutkaan tarkoitus antaa spefiä ratkaisua tähän tilanteeseen vaan antaa yleinen lista asioista, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota kasatessa. Pedin säätöruuvit pitäisi pystyä kiristämään niin kireälle, että peti ei valtoimenaan heilu. Jos näin ei ole, ensimmäinen veikkaus on, että jossain muualla on joku kierossa.
 
Tuota vähän mietin, mutta ajattelin että pystyakselista tulee huterampi jos laitan tavaraa sen väliin? Siksi mietin jotain prikkoja tms. tuonne jousien alle. Täytyy miettiä koneen äärellä kumpi on se parempi vaihtoehto.

123rollen ehdottamaa että kiristän ensin joka kulman kunnolla ja suunilleen suoraan. Sen jälkeen korkeuden hienosäätö niin tätäkin pari kertaa jo kokeillut. Ei riitä säätövarat kahdessa nurkassa ja kiristysvaiheessa peti jää tosi vinoon kun en voi tuota takanurkkaa laskea kun ottaa vedonpoistoon kiinni.
Ei mutta nyt kun katsoin kuvia tarkemmin, niin tuo löysä nurkkahan on samalla puolella kuin tuo vedonpoistaja.
Oliko tuo yksi nurkka aino nurkka, jossa jousi ei ole kunnolla puristuksessa.
 
Ei mutta nyt kun katsoin kuvia tarkemmin, niin tuo löysä nurkkahan on samalla puolella kuin tuo vedonpoistaja.
Oliko tuo yksi nurkka aino nurkka, jossa jousi ei ole kunnolla puristuksessa.
2 nurkkaa on noin ja ne on vastanurkat.

Ylhäältäpäin:
Vasenetu: Löysä
Vasentaka: Vedonpoisto ja säätö toimii ehkä +2-3mm säädetystä
Oikea-etu: Toimii ok ja säätövaraa on samat noin 2-3mm
Oikea-taka: Löysä
 
En ole jousia vielä ehtinyt irroittamaan. Ajattelin että täytyy nostaa peti pois paikaltaan ja mitata kaikki 4 jousta.
Printteri on uusi, viikko sitten sain ja ostin aliexpressistä Crealityn kaupasta.
 
En ole jousia vielä ehtinyt irroittamaan. Ajattelin että täytyy nostaa peti pois paikaltaan ja mitata kaikki 4 jousta.
Printteri on uusi, viikko sitten sain ja ostin aliexpressistä Crealityn kaupasta.
Eli jos kiristät kaikki jouset keyvesti niin kireälle kuin saa, ja lähdet siitä säätään petiä löysentämällä jokaista kulmaa vuorotellen pienen määrän, ajaudut aina tilanteeseen, jossa joku säätöruuvi on liian löysällä?

Olet varmistanut, että X gantryn päätyjen etäisyys pohjapalkeista on sama molemmin puolin?
1617276785159.png
 
Tota X:n korkeuseroa on vaikea uskoa koska on tosiaan vastanurkat, mutta täytyy myöntää että tuota en ole mitannut. Voin sen zekata.

Jos kiristän niin paljon että noista vastakulmista jouset on kireällä niin ollaan jossain 1mm päässä kärjestä. Tämä puristaa myös noita muita kulmia hieman kasaan.
Ymmärrän mitä haet takaa, koska peti ei taivu niin herkästi on 1-2 kulmaa ne jotka on kireellä ja säätää tätä. Tai miten sen sanoiksi kuvailisi. Tämä mahdollisesti tekee juuri tuon vastanurkkien kellumisen.
Toinen mikä täytyy zekata on toi alalevy, X mallinen levy mitä vasten noi säätörulla tulee. Jos se on kiero, eli noi kaksi nurkkaa alempana niin siitä tämä ongelma voisi tulla.
 
Tota X:n korkeuseroa on vaikea uskoa koska on tosiaan vastanurkat, mutta täytyy myöntää että tuota en ole mitannut. Voin sen zekata.

Jos kiristän niin paljon että noista vastakulmista jouset on kireällä niin ollaan jossain 1mm päässä kärjestä. Tämä puristaa myös noita muita kulmia hieman kasaan.
Ymmärrän mitä haet takaa, koska peti ei taivu niin herkästi on 1-2 kulmaa ne jotka on kireellä ja säätää tätä. Tai miten sen sanoiksi kuvailisi. Tämä mahdollisesti tekee juuri tuon vastanurkkien kellumisen.
Toinen mikä täytyy zekata on toi alalevy, X mallinen levy mitä vasten noi säätörulla tulee. Jos se on kiero, eli noi kaksi nurkkaa alempana niin siitä tämä ongelma voisi tulla.

Jos tosiaan vastanurkat on löysät, niin eipä tuossa ole hirveästi muita vaihtoehtoja, kuin tuon x-levyn kierous. Ainakin mitä nyt muistelen tulostimen rakennetta.
 
En silti ymmärrä miten heiluva peti voi johtua X tai Z akselin asennuksesta! Otan mielelläni avun vastaan vaikka tuntuukin nyt että heittelet ilmoille jotain mikä ei liity asiaan... Arvostaisin jos lukisit ajatuksella minun epäselvät selitykset :)
Eilen löysäsin myös vaaka-akselin rullien kireyttä kun en ollut tajunnut että siellä on epäkeskomutteri alemmassa rullassa. Se oli siis ehkä turhan tiukka kun keräsi rullista nöyhtää, liikkui silti ihan jouhevasti.
Toi laitehan tulee valmiiksi kasattuna, petiä en ole irroittanut tai mitään vaan se oli jo paikallaan. Ainoastaan tosiaan pystypalkit kiinni ja suoruuden mittaus sekä tietty varmistus että liikkuvat jouhevasti.
IcyT sanoi tuon, koska paljastui ettet edes ollut tietoinen epäkeskojen muttereiden olemassaolosta, oli todennäköistä että olet skipannut monta muutakin tärkeätä kohtaa printterin kasauksessa. Printteri ei ole plug and play, vaan DIY. Osat ovat kyllä laiteltu paikoilleen, mutta kaikki säätäminen ja testaaminen on jätetty kuluttajalle, siitä johtuu 700 euroa halvempi hinta Prusaan. Mukana tulleet ohjeet ovat sinnepäin, netistä muilta käyttäjiltä saa paljon tarkemmat ohjeet, jos ne ohjeet jättää huomioimatta, lopputulos on huono.
 
Jahans pari vuotta sitten hankitut PrintBite+-alustat päätti luovuttaa parissa koneessa. Eli liimat alkoi pettää ja alustat alkoi nauraa reunoilta kun osat warppaa ja nostaa reunoja. Otin irti kokonaan ja nyt pitäs päättää että koitanko kiinnittää nuo uudestaan vaiko laitan tille esmes lasilevyä tai jotain muuta. Kaapissa olisi pari vuotta sitten Aliexpressistä tilattuja PEI-shiittejä, niistä kyllä saisi ainakin väliaikaisen alustan. Noitten liimamiseen ois jotain myöskin pari vuotta vanhoja M3-liima-arkkeja, lienevätkö nekään enää hengissä. Oiskohan jotain päheetä liimaa jolla nuo sais pysymään vaikkapa maailmanloppuun asti paikoillaan...

Pitäs viittiä alkaa puhistamaan pedit vanhoista liimoista. Samoin noista Printbiteistä jos meinaa niitä vielä käyttää. Levyt on kyllä sinänsä hyvässä kunnossa ja varsin toimiva että mielellään noita vielä käyttäs.

IMG_20210401_174351.jpgIMG_20210401_174159.jpg
 
Noniin, tunnin nyt tutkinut mikä konetta vaivaa. Vaikka monet epäilee niin on tota kyllä tullut hierottua jo asentaessa...
Pientä heittoa (n. 1mm) oli X levyssä pedin alla, millin luokkaa juurikin noihin nurkkiin missä ongelma on. Mutta kun otin pedin irti niin jouset hyppäs täyteen mittaan. Olivat siis jotenkin jumissa tms? Heittoa X-levyssä on niin vähän että jousien tulisi riittää ongelmitta. Laitoin paikalleen ja voin kertoa että ongelma on edelleen. Vaikka useaan kertaan koitin säätää kuten ohjeistitte.

Mittailin kaikkea, pystypuut yms. on runkoon nähden suorassa.
Mutta! Petiä siirtävä akseli ei ole rungossa suorassa. Takareunasta yli 4mm korkeammalla kuin etureunasta! Eli kun mittaan pedin korkeuden suhteessa runkoprofiileihin. Tästä tulee se ongelma että joudun säätämään toista reunaa ihan älyttömästi että saan kärjen petiin nähden suoraan. Eli siksi säädöt pohjaa ja se mitä aikaisemmin muut jo nosti esiin että olenko epätasapainoon säätänyt ruuvit niin toteutuu vähän vahingossa kun säätövara ei riitä. Eli oikeassa olitte siinä että peti oli säädetty ns. killiin ja tilanne vaan paheni kokoajan kun koitin sitä parantaa.
Tota ei tullut aikaisemmin mitattua kun keskityin vaan mittamaan pedin suhdetta kärkeen nähden.

EDIT: Tässä kun asiaa tarkemmin mietti niin eihän tuolla pitäisi olla mitään merkitystä. Peti on aina samassa korkeudessa kärjen alla... Eli ei tämä nyt ota selvitäkseen.
 
Mitä olet tykännyt muuten noista Printbiteistä? Harkitsin kalvoja yhdessä välissä ja Printbitet kiinnosti siksi kun ovat ilmeisesti kovempia pinnaltaan kuin monet muut kalvot? Edelleen joskus tekisi mieli kokeilla jousiteräslevyjä johon lätkäisisi jonkun hyvän kalvon taikka pei-pinnoitettuna mutta toisaalta tykkään lasista sen kestävyyden, helppouden ja suoruuden takia.

Ihan hyvin nuo on toiminut useamman vuoden, oisinko joskus 2017 tai 2018 ostanut kummankin kalvon eli ovat kestäneet useita satoja tunteja tulostusta, lämmöt tuolla pienemmällä vaihdellut välillä 60-110 riippuen mitä tulostaa, isompi 60-85. Nuo on aika kovaa materiaalia, nyt kun tutkin tarkemmin niin on noihin naarmuja tullut, mutta ei mitään sellaista mikä haittaisi. Tarttuminen on ilman liimoja yms ollut hieman vaihtelevaa, välillä ollut ongelmaa ja olen sitten laittanu liimapuikkoa kun ei ole jaksanut säätää mikä toimii noitten kanssa hyvin. Monesti ongelma on hävinnyt kun on puhdistanut kalvon kunnolla. Ohjeissa kyllä sanotaan että lämpöihin kannattaa lisätä joku +5 astetta ja voi olla myös että noissa on sama kuin lasissakin että kannattaa lämmittää kunnolla niin sitten toimii ns. oikein. Itseasiassa tuo fakta upposi vihdoin omaan kaaliin hieman yllättäen säätäessä yhtä konetta jossa on lasilevy vaikka tätä hommaa on jo monta vuotta tullut harrastettua ;). Ilman liimapuikkoa alustan jäähtyessä kappaleet rapsahtelee irti melkein itsestään.

Aikaisemmin tuon pienemmän tilalla oli PEI-kalvo jostain Kiinasta tilattuna, toimi jonkun aikaa hyvin kunnes tuli pieni halkeama, joka kasvoi ja kohta lähti palasia irti. Kai tuonkin olisi voinut välttää, taisin tulostaa PETG ilman liimatikkua ja se tarttuu PEI-kalvoon hieman liian hyvin.

Itse alan kallistumaan enemmän lasin suuntaan, se tuntuu toimivan hyvin kun se on puhdas ja sen malttaa lämmittää kunnolla. Nyt kun on muutaman koneen kanssa ollut ongelmaa että nämä special kalvot irtoilee liimoistaan niin lasissa ei ainakaan sitä ongelmaa ole. Myös Prusan jousiteräslevy osottautui olevan ongelmallinen, eräs PETG printti warppasi ilman tuulestusta ja nosti tuon levyn reunat eli magneetit ei jaksaneet pitää sitä aloillaan. Kappale oli kyllä pahimmasta päästä warppauksen suhteen. Muuten nuo Prusan irroitettavat levyt on näppäriä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom