3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Vinkkejä kaivattaisiin.

Pienemmät printit onnistunut mutkitta, mutta kun nyt isompia alkanut PLA:lla kokeilemaan, niin irtoaa alustastaan jopa 4h tulostamisen jälkeen. Viime kappale näytti vähän kääntyneeltä pohjastaan.
Vaikka alustan olen linjannut ennen jokaista printtiä, näyttää ketuiksi mennyt kappale olevan pohjastaan kuitenkin vähän kiero / tarttunut huonosti.

- Tulostimena Ender3V2 lasi-alustalla.
- Koteloituna: 23c tasainen lämpö vaikka kaapissa jatkuva tuuletus.
- Tulostusnopeus 60mm/sec ,muuten vakioasetuksilla.
- 0.2mm tulostuskorkeus 200c/60c

Mistä olisi viisainta aloittaa ongelmaa ratkomaan?
Suosittelen, että tilaat jostakin 3DLac pullon, vaikka 3djakelta Suihkutettava liima 400 ml

Puhistat lasin pesemällä sen saippua vedellä. Sitten kuivuttuaan ruiskutat kevyen kerroksen lakkaa pinnalle, annat kuivua 10min, sitte uusi kerros. Puolen tunnin päästä lasi tulostimeen ja tarkka säätö petiin, lämmön ollessa 60-70`c. Se siitä tarttuvuus ongelmasta. Isokin kappale lähtee irti itsestään pedin jäähdyttyä.

Lakan kestävyydestä voin jo sanoa, että tällä hetkellä tulostelen hiirenloukun astinlautaa samaan kohtaan yksitoisensa jälkeen. kestää aina sen 3h30min tulostua ja kahdeksas levy lähtee ensiyönä tulostumaan.
Lakassa ei näy mitään jälkeä, että siihe olisi edes tulostettu jotain. Kaikki astinlaudat ovat aivan peilejä pinnasta. Tuo lakka pullo on todella riittoisa.
 
Väärin! Enderillä tulostaa vaikka 27h putkeen vakiokiluilla. Olen sen pari kertaa nyt tehnyt, vailla ongelmia
Itsellä suurimmat ongelmat itse laitteessa on se kiero peti ja alulevy sekä surkea bowden putki. Lasista huomaa mitä tahansa pintaa vasten, että se on kiero. Viivottimella huomaa, että peti on notkolla oikean etukulman ja vasemman takakulman välillä.
Pedin saisi varmaan pysymään korkeudessa jos laskisi z-kytkintä hieman alaspäin.
Tällä hetkellä jousista loppuu vastus juuri niillä holleilla kun paperi alkaa ottamaan kitkaa pään ja pedin välissä.

Oma kone - aivan saman näköinen - on vielä täysin vakio lukuunottamatta firmistä, joka on marlinin vakio, mutta tulostusalue on muutettu 230x230 ja curasta on puolestaan poistettu kielletyt alueet.

Tuossa on nyt osa korjausroippeesta tullut:
2x noctua 92x10 tuulettimet
1x noctua 40x20 tuuletin
Metallinen 2 rattainen extruderi
Capricorn tube
Jäykemmät jouset

Saapumatta:
Jännitteen säätimet 24->12v
Silikonijouset (ehkä paremmat tässä keississä)
2kpl 5015 puhaltimia

Printeistä on valmiit psu kuori 92mm tuumettimelle sekä emolevyn suoja myöskin 92mm tuulettimelle.

Osajäähdytykselle tulee hero me satsi. Enderin oma on ihan toimiva, mutta jäähdyttää vain yhdestä suunnasta, jolloin "väärään suuntaan" mentäessä alkaa sula filamentti roikkumaan.

Se että sekoileeko kone on vissiin kiinni emolevystä. 4.2.2 on paskaa ja 4.7.2 on toimiva

Tuo kulmien terävöityminen on tosiaan täysin siitä kiinni, että driverit on legacy modessa ja linear advance ei täten ole tuettu. Se on suurin ongelma toiminnallisien osien kanssa.

Esimerkkinä, jos teen kaksi osaa jossa neliön malliset täpät yhdistämiseen, niin se uros osa EI mahdu siihen reikään ellei ota 0.4mm välystä. Ja sama ongelma jokaisen terävän reunan kanssa. Kaikki turpoaa sen 0.1-0.2mm ulos.

Muuten laite on tehnyt säädön jälkeen x-y suunnassa mittatarkkaa tavaraa. Z-heittää, koska pedin jouset on aivan liian löysät.

Olen tosiaan itsekkin tulostanut yli 20h putkeen, mutta siinä vaiheessa osat ei ole enää mittatarkkoja ja usein tulee layer shiftiä.
 
Lasista huomaa mitä tahansa pintaa vasten, että se on kiero. Viivottimella huomaa, että peti on notkolla oikean etukulman ja vasemman takakulman välillä.
Pedin saisi varmaan pysymään korkeudessa jos laskisi z-kytkintä hieman alaspäin.
Tällä hetkellä jousista loppuu vastus juuri niillä holleilla kun paperi alkaa ottamaan kitkaa pään ja pedin välissä.
Harmi kun olet saanut lotossa huonon lasin. Ilmeisesti olen ollut jo toistamiseen onnekas. Itse tilasin toisen lasin juuri näitä isoja ja pitkäkestosia tulosteita varten. Tuo pinnoite ei mielestäni toimi hyvin suurilla kappaleilla, varsinkin kun tulosteen terävä kulma osuu alumiinin ruuvin kohtaan. Irti tuppaa lähtemään siitä kohdasta. Lakalla tuo ongelma hoituu.

Itsellä oli jo uutena Enderissä niin vahvat jouset kulmiin, että tuottaa suurta vaikeutta saada kulma painettua edes millin kasaan sormilla. Oisko päivitetty osia. Tämä tulostin on 4kuukautta vanha ja ostettu uutena.

Se että sekoileeko kone on vissiin kiinni emolevystä. 4.2.2 on paskaa ja 4.7.2 on toimiva
Pystyyköhän tuon näkemään muuten kuin purkamalla emo näkyville.

Mulla on firmis 1.0.2
 
Löytyykö tuon tulostimen jostain valikosta Preheat ja sen alta Bed? Mun printterissä antaa valittamatta käyttää preheattia mintemp tilanteessa, vaikka sama laite ei suostukkaan mintemp tilanteessa suoraan tulostamaan. Valikosta muutama minuutti bedin (ja miksei myös hot endin) preheattia ja lämmöt ovat tasolla, josta tämä suostuu aloittamaan gcoden mukaisesti toimet. Aikaa jopa säästyy verrattuna siihen että laite olisi suostunut suoraan suorittamaan gcodea, jos on laittanut valikosta preheatit bedille ja hot endille vs. jos gcode on sellainen että ne tapahtuisivat peräkkäin.

Mielestäni koko valikko ei toiminut. Tuo liittyyy jotenkin siihen oletukseen, että jos lämpötila näyttää alle 18C tms niin pedin lämpöanturi oletetaan silloin olevan rikki ja tulostin sammutetaan varotoimenpiteenä ettei syty tulipaloa tms. En nyt haluaisi hakkeroidakaan tuota rajaa pois siltä varalta jos se anturi oikeasti hajoaa, pitää tätä hieman pohtia.
 
Muuten laite on tehnyt säädön jälkeen x-y suunnassa mittatarkkaa tavaraa. Z-heittää, koska pedin jouset on aivan liian löysät.
Minulle tuli tässä mieleen yksi asia joka voisi olla ongelmasi syynä.

Kun otat sen kierretangon irti koko tulostimesta niin pysyykö z-palkki paikoilla, eikä laske alas omasta painosta.
Jos laskee alas, siinä syy miksi korkeus heittää ja luonnollisesti suutin painaa petiä voimalla alas. Samalla menetetään tarkkuus koko tulosteesta.
Asemoi palkki niin, että voit siirtää sitä yhdellä sormella ylös ja alas, mutta kun otat sormen pois kuuluisi palkin jäädä paikoille joka matkalla. Eikä tippua mahdollisesti alas omasta painosta.
 
Minulle tuli tässä mieleen yksi asia joka voisi olla ongelmasi syynä.

Kun otat sen kierretangon irti koko tulostimesta niin pysyykö z-palkki paikoilla, eikä laske alas omasta painosta.
Jos laskee alas, siinä syy miksi korkeus heittää ja luonnollisesti suutin painaa petiä voimalla alas. Samalla menetetään tarkkuus koko tulosteesta.
Asemoi palkki niin, että voit siirtää sitä yhdellä sormella ylös ja alas, mutta kun otat sormen pois kuuluisi palkin jäädä paikoille joka matkalla. Eikä tippua mahdollisesti alas omasta painosta.
Mitä tarkoitat Z-palkilla? X gantry? Ainakin X gantryn tapauksessa optimitilanne on se, että liikkuu mahdollisimman pienellä kitkalla oli kierretanko paikallaan tahi ei. Eihän se suutin paina petiä siinä vaiheessa kun moottori on aktiivisena.
 
Mitä tarkoitat Z-palkilla?
Tarkoitan z-palkilla tuota poikittaista alumiini profiilia, jossa on tulostinpää kiinni. Tässä Ender3v2 tulostimessa ei saa olla tippaakaan löysää kyseisessä akselissa.
Kun katsotaan tarkemmin enderin käyttäytymistä kesken tulostuksen niin se z-askelmoottori tekee pientä eestaas liikettä täyttäessä kappaletta koko ajan.
Tuolla liikkeellä kompensoidaan ruuvista johtuvaa löysää, koska kyseessä on kumminkin melko iso kierre tangossa. Hieno kierteisellä tangolla tuon saisi poistettua.

Jos jättää hiukankin löysälle z-akselin asemoinnin niin se näkyy tulosteessa juuri korkeus-suunnassa.
 
Tarkoitan z-palkilla tuota poikittaista alumiini profiilia, jossa on tulostinpää kiinni. Tässä Ender3v2 tulostimessa ei saa olla tippaakaan löysää kyseisessä akselissa.
Kun katsotaan tarkemmin enderin käyttäytymistä kesken tulostuksen niin se z-askelmoottori tekee pientä eestaas liikettä täyttäessä kappaletta koko ajan.
Tuolla liikkeellä kompensoidaan ruuvista johtuvaa löysää, koska kyseessä on kumminkin melko iso kierre tangossa. Hieno kierteisellä tangolla tuon saisi poistettua.

Jos jättää hiukankin löysälle z-akselin asemoinnin niin se näkyy tulosteessa juuri korkeus-suunnassa.
Ei saa olla löysää, mutta ei missään nimessä niin tiukalle kiristetty rullat, että X gantry ei pääsisi ilman kierretankoa putoamaan. Jos ei pääse, kyseessä ongelma nimeltään Z binding.

Mitä tarkoitat sillä, että Z-stepperi tekee edestakaista liikettä? Että akselia ajettaisiin edestakaisin?
 
Ei saa olla löysää, mutta ei missään nimessä niin tiukalle kiristetty rullat, että X gantry ei pääsisi ilman kierretankoa putoamaan. Jos ei pääse, kyseessä ongelma nimeltään Z binding.

Mitä tarkoitat sillä, että Z-stepperi tekee edestakaista liikettä? Että akselia ajettaisiin edestakaisin?
Eihän nyt tietenkään liian tiukalle saa rullia vetää. Sellaseen kireyteen, että sormella liikkuu eestaas, mutta ei saa jättää liikaa löysääkään, muuten z-akseli alkaa pomppimaan liikkeessä.

Vilkaiseppa ender3v2:sen z-askelmoottoria kesken tulostuksen mitä se tekee. Kyllä se vain ajaa sopivaa korkeutta koko ajan tulostuksessa. Alkuun kun pohjat on tulostettu niin liikettä alkaa tulemaan.
Näin ainakin curalla tulostaessa ender3 profiililla, joka sattumoisin toimii hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän nyt tietenkään liian tiukalle saa rullia vetää. Sellaseen kireyteen, että sormella liikkuu eestaas, mutta ei saa jättää liikaa löysääkään, muuten z-akseli alkaa pomppimaan liikkeessä.

Vilkaiseppa ender3v2:sen z-askelmoottoria kesken tulostuksen mitä se tekee. Kyllä se vain ajaa sopivaa korkeutta koko ajan tulostuksessa. Alkuun kun pohjat on tulostettu niin liikettä alkaa tulemaan.
Näin ainakin curalla tulostaessa ender3 profiililla, joka sattumoisin toimii hyvin.

Nimenomaan ehdottomasti mahdollisimman pienellä kitkalla, mutta väljääkään ei saa olla.
Tubesta löytyy hyvä tuto nimellä ender 3 full gantry rework.
Siinä käydään läpi kohta kohdalta, miten linjataan kehys ja kiristetään rullat juuri oikein.
Ennen tuota mulla oli koko x-akseli kallellaan, eikä petiä saanut suoraksi lainkaan.

Ja edelleen se ongelma on kierossa alustassa, puutteellisessa ja bugailevassa emossa, äänekkäissä tuulettimissa sekä huonossa bowden putkessa.

Voi myös olla, että laite ilmoittaa suuttimen lämpötilan väärin. Selvittäisi kummasti miksi jo 205 asteessa tulee niin helvetisti seittiä ja miksi pidemmissä printeissä saattaa filamentti jumiutua ja sulaa putkeen.
 
Nyt kun muistelen tarkemmin niin minulla saattaapi olla jokin monia vuosia vanha muutos koneella, jonka joku linkkasi aikoinaan muron puolelta. Sen piti tehdä muutoksia tulostimeen ja tulostaa eri kohdat yksinään ja laskea tulostuspäätä uuteen kohtaan kesken tulostuksen. Se ei silloin toiminut kokeilussa, mutta en sinällä kyllä muista, että olisin sen poistanut. Lähinnä unohtanut koko asian.
Nyt se tuli mieleen kun kävin läpi mahdollisia asetuksia curasta läpi.

Tuo pitää yrittää jäljittää. Saan aikaan huomattavan paljon kestävimpiä tulosteita kuin youtube videoiden pla testeissä.
Ne muutokset oli jotain tiedostoja, jotka asennettiin curan alkuperäisten päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat sillä, että Z-stepperi tekee edestakaista liikettä? Että akselia ajettaisiin edestakaisin?

Keijolla on vahva tunne, että tässä on tuijoteltu extruderia.
Tai sit z-hop on päällä, mutta ei sekään koko ajan hypi.
 
Viimeksi muokattu:
Keijolla on vahva tunne, että tässä on tuijoteltu extruderia.
Tai sit z-hop on päällä, mutta ei sekään koko ajan hypi.
Keijolla on nyt väärä tunne. Kyllä se z-steppimoottori on.
Olen vuosia käyttänyt cnn ja 3D tulostimessa omaa tietokonetta ohjaamiseen. Tuo kone ei ole netissä edes kiinni. Pyhitetty vain näiden cnn/3D ohjaamiseen.
 
Uudet puhaltimet on nyt paikalla, saanko jostain pudotettua hotend puhaltimen nopeutta. Koko kasvoi 40 mm > 50 mm niin virtaus varmaan riittää vähän pienemmälläkin mölyllä.
Tulostin Ender 5 pro
 
Kyllä z-moottori voi liikkua lähes koko ajan jos mesh leveling on käytössä. Silloin tulostin seuraa sitä pedistä luotua height mappia eli korkeuskarttaa. On firmiksen asetuksista kiinni että seuraako tulostin koko tulostuksen ajan tuota karttaa vaiko häivytetäänkö se tiettyyn korkeuteen mennessä jonka jälkeen mennään flattinä ilman korjausta.

Totta. Tätä en tullut ajatelleeksi, kun itsellä ei bl touchia ole. Jos siihen sais kaveriks moottoroidut pedin säätöruuvit, niin ostaisin kiljuen. Tällä hetkellä en näe siitä iloa, koska pedin on oltava toiminnallisissa osissa täysin suora, joten sama hinkutus olis bl touchin kanssa kuin ilman. Toki olis helpompi shimmata peti suoremmaksi jos olis kartta mitä katsella.
 
Uudet puhaltimet on nyt paikalla, saanko jostain pudotettua hotend puhaltimen nopeutta. Koko kasvoi 40 mm > 50 mm niin virtaus varmaan riittää vähän pienemmälläkin mölyllä.
Tulostin Ender 5 pro
Hotend on aina päällä täysillä.
Hommaa siihen vaikka buck converter, jolla tipautat jänöä hieman.
 
Totta. Tätä en tullut ajatelleeksi, kun itsellä ei bl touchia ole. Jos siihen sais kaveriks moottoroidut pedin säätöruuvit, niin ostaisin kiljuen. Tällä hetkellä en näe siitä iloa, koska pedin on oltava toiminnallisissa osissa täysin suora, joten sama hinkutus olis bl touchin kanssa kuin ilman. Toki olis helpompi shimmata peti suoremmaksi jos olis kartta mitä katsella.
Saat sen myös käyttöön enabloimalla firmiksestä manual mesh bed leveling.
 
Moro! Aiheen kanssa amatööri täällä miettii että sijoittaisi ensimmäiseen 3d-printteriin harrastus- ja hupikäyttöön. Noita nyt jonkun aikaa tutkittua olen miettinyt että hankkisin Ender 3 v2 tai Biqu b1. Budjetti ei siis ole tarkka, mutta noiden hintojen lähistöllä olisi hyvä. Muita varteenotettavia vaihtoehtoja noiden kahden lisäksi ei kai tuohon hintaan ole vai onko? Tuota enderiä on ilmeisesti tälläkin palstalla useita mutta entäs Biquja? Vertailuja katsoessa nuo vaikutti aika tasaisilta vehkeiltä, Biqu ehkä jopa paremmalta hardwaren suhteen jos oikein ymmärsin. Biqun "harvinaisuus" vain hieman mietityttää, enderiin varmaan löytyy helpommin esim valmiita modeja jne vaikka en kyllä pelkää itsekkään opetella paremmin mallinnusta ja muuta. Osaisikos väki kertoa mielipiteitään ja faktoja tätä valintaa helpottamaan?

Lisäksi kun täämä harrastus nyt aika uusi itselle on, niin olisikos ohjata mikä olisi paras opas jossa neuvottaisiin yleisiä asioita aiheen tiimoilta, huoltoa, vinkkejä ja muuta.
 
Moro! Aiheen kanssa amatööri täällä miettii että sijoittaisi ensimmäiseen 3d-printteriin harrastus- ja hupikäyttöön. Noita nyt jonkun aikaa tutkittua olen miettinyt että hankkisin Ender 3 v2 tai Biqu b1. Budjetti ei siis ole tarkka, mutta noiden hintojen lähistöllä olisi hyvä. Muita varteenotettavia vaihtoehtoja noiden kahden lisäksi ei kai tuohon hintaan ole vai onko? Tuota enderiä on ilmeisesti tälläkin palstalla useita mutta entäs Biquja? Vertailuja katsoessa nuo vaikutti aika tasaisilta vehkeiltä, Biqu ehkä jopa paremmalta hardwaren suhteen jos oikein ymmärsin. Biqun "harvinaisuus" vain hieman mietityttää, enderiin varmaan löytyy helpommin esim valmiita modeja jne vaikka en kyllä pelkää itsekkään opetella paremmin mallinnusta ja muuta. Osaisikos väki kertoa mielipiteitään ja faktoja tätä valintaa helpottamaan?

Lisäksi kun täämä harrastus nyt aika uusi itselle on, niin olisikos ohjata mikä olisi paras opas jossa neuvottaisiin yleisiä asioita aiheen tiimoilta, huoltoa, vinkkejä ja muuta.
Itse pohdin samaa syksyllä ja päädyin ostamaan Enderin. Molempien extruder on vakiona toimiva, mutta ei kovin hyvä tai kestävä. Omaan Enderiin olen päivittänyt Trianglelabin BMG-kloonin ja saman puljun Microswiss-kloonin hotendiksi. BMG-kloonin kanssa poistui vakio-extruderia välillä vaivannut ongelma jossa toistuvat retractit kuluttivat filamenttia ja saattoivat aiheuttaa syöttöhäiriön. Kokometallinen hotend antaa ainakin mielenrauhaa jos haluaa tulostaa korkeampaa lämpötilaa vaativia filamentteja. Netissä varoiteltiin että kokometallinen hotend on kelvoton valinta PLA:n tulostukseen, mutta en ole saanut kertaakaan tuota tukkeutumaan. Ilmeisesti suurimmalla osalla joilla tuon kanssa on ongelmia on retract-asetukset pielessä. Itse käytän 2-3mm retractia. Bowden-putken vaihdoin jossain välissä Trianglelabin versioon, joka tuntuu vakioon verrattuna hieman vähemmän väljältä filamentin ymäpärillä.

Kokonaisuutena Ender 3 V2 on ollut uskomattoman hyvä hintaansa nähden, ainoa varsinainen vika on ollut hotendin tuulettimen hajoaminen melko lyhyen käytön jälkeen, ilmeisesti laakeri ei ole kovin kummoista laatua.

Vakiona Enderissä kappalepuhallin on vain toisella puolella. Tulostin hiljattain Satsana-jäähdytyskanavan, joka vaikuttaisi parantavan kappalejäähdytystä tulostettaessa PLA-muovia. Tuon kanssa 30-40% puhallus vaikuttaa riittävältä eikä ole mahdottoman meluisa.

20210306_132747.jpg

20210306_182320.jpg

Enderin vakiolasi on ollut riittävän suora eikä ole aiheuttanut ongelmia. Peti on pysynyt myös säädöissään, ei ole tarvinnut säätää uudelleen. Ensimmäinen kerros onnistuu sen verran luotettavasti ettei aina tule jäätyä katsomaan edes sen sujumista. Kappaleet ovat pysyneet hyvin kiinni, esimerkkinä kuvassa oleva gorilla joka oli kiinni lasissa vain jaloistaan eikä lähtenyt yhtään irti edes reunoista.

20210312_104433.jpg
Stepperit eivät juuri pidä ääntä tulostettaessa vaan suurin äänilähde on tuulettimet. Johtokytkennät ohjauslevyn ruuviliittimiin on tehty käyttäen tinattuja johtoja. Tämä on huono tapa joten leikkasin tinatut osuudet johdoista pois ja puristin johtoihin pääteholkit. Eipähän ainakaan aiheuta ongelmia myöhemmin liitoksen resistanssin kasvaessa.

Omien kokemusten pohjalta Ender oli hyvä valinta, pääasiassa laajan käyttäjäkunnan ja erilaisten päivitysten hyvän saatavuuden vuoksi.
 
Mikähän säätö auttaa PLA tulostuksessa kun nyt jää jo liian lujaan pöytään lasiin kiinni kappale? 60c bed ja 210c. Pelkästään pesty lasi, ei liimoja. Hajosi kappale osittain kun revin väkisin irti. Oli jäähtynyt kunnolla jo peti. Filamenttina joku crealityn valkoinen.
 
Tere,

Alko tuossa tekee mieli kokeilla tommosta 3d tulostinta, ni fundeerasin tuota Crealityn Ender 3 Pro:ta (Creality Ender 3 Pro - Best Budget 3D Printers for 2021, Best DIY 3D Printer for Beginners and creators – Creality3D Store® Official Store for Creality 3D Printers and Accessories) tulostimeksi. Ilmeisesti tuo on hintaansa nähden ihan pätevä laitos.

Pari asiaa tuli tuossa mieleen noista tulostinhärveleistä;
- tuota hintaa fundeerasin että kai tuossa alvi jo on mukana kun kerta eu varastolta tuon 177€ antaa hinnaksi?
- kuinka tuo äänekäs ruukaa olla? Jos esim olkkariin jättäs tommosen yöksi touhuamaan ni että sais vielä seinän takana herkempi uninenki nukuttua kohtuudella..
- kuinka nuo mallinnussoftat vaatii koneelta jerkkua. Nuo omat koneet on vähä retro kamaa, joku vanha amd 7750 dual core tais prossuna olla, 4gigaa rammia ja olikohan näyttiksenä joku radeonin 7750 (1gb) tms.. Muistelen tuolla kyllä jotain Cadia joskus pyöritelleeni. Loput on vanhoja läppäreitä joilla ei kyllä tee tuossa hommassa senkään vertaa..
Toki se kappaleen monimutkaisuus vaikuttaa paljon että miten se vie koneelta resursseja. Varmaan ilmasella Cura ja SketchUp/FreeCad linjalla täytyy mennä..
- paljoko tuo Pro härveli vie pöydältä tilaa? Löyty jotain 44x44x46cm kokotietoja, mut se näyttää omaan silmään nettikuvien mukaan kyllä isommalta..

Lähinnä ajankuluksi tätä mietin ja aihealueena ois silleem mielenkiintoinen, jos vaikka jotain ihan hyödyllistäki kilkettä sillä sais tehtyä..
 
GCODE kysymys. Eli pystyykö millään GCodella muuttamaan tuota autolevelin pisteiden mittaus määrää. Kun välillä riittäisi ihan 9 pisteen mittaus ja välillä haluaisi käyttää 25 pistettä. ja ei viittisi aina uutta marliniakaan ajaa sisään.
 
GCODE kysymys. Eli pystyykö millään GCodella muuttamaan tuota autolevelin pisteiden mittaus määrää. Kun välillä riittäisi ihan 9 pisteen mittaus ja välillä haluaisi käyttää 25 pistettä. ja ei viittisi aina uutta marliniakaan ajaa sisään.
G29 P3 ; 3x3 matrix
Tuota vois kokeilla. Ainakin mulla toimii :)
 
Kiitos paljon mielipiteestä! Pitää vielä hieman itekseni fundeerata mutta enderi kyllä houkuttaisi käyttäjäkunnan takia.
Itse laitoin eilen tilaukseen elämäni ensimmäisen 3d-printterin, joksi valikoitui viikon pähkäilyn tuloksena Sovol SV01. Tuossa suurin miinus on lukemani perusteella melutaso (sekä moottorit että tuulettimet), mutta itse kun en ole sijoittamassa sitä ihan korvan juureen, muut ominaisuudet painoivat enemmän.

Joustavien materiaalien printtaus kiinnostaisi, ja siihen tuon direct driven pitäisi toimia paremmin kuin bowdenin. Samoin hieman Endereitä isompi tulostusvolyymi houkutti, vaikka luultavasti suuri osa printeistä tulee olemaan pieniä adaptereita, kiinnikkeitä ja vastaavia hyötyosia. Volyymin kasvattaminen ei kuitenkaan onnistu kuin uuden printterin hankkimalla.

Melustakin pääsee tarvittaessa eroon vaihtamalla tilalle "hiljaisen" emolevyn ja modaamalla ilmankierrosta fiksumman ja vaihtamalla tuulettimia. Käyttäjäkunta luonnollisesti suppeampi kuin Enderillä, mutta ihan hyvin tuntuu kuitenkin tukea löytyvän FB-ryhmässä. Aika näyttää, oliko valinta fiksu – mutta ainakin se on nyt tehty :)

Kaksiväristä versiota harkitsin, mutta tulostuslaatu vaikutti näissä turhan heikolta, jos samassa layerissa on useampaa väriä. Jos taas väri vaihtuu vain per layer, tulostus onnistuu yksiväriselläkin. Mielummin lähtee tällä alkuun ja odottelee kehityksen kehittymistä monivärisyyden saralla – ihan kuten aikanaan 2d-printtereissä.

Aika haastavaa tuo vertailu on testejä ja kokemuksia lukemalla, kun näiden halpislaitteiden ja niiden testaajien laatu vaihtelee kovasti. Siihen vielä päälle erilaiset softat ja asetukset, materiaalit ja niiden valmistaja ja laatu, paikallinen ilmasto, yms. muuttujat. Sama laite voi siis saada ihan erilaisia arvosteluja testistä riippuen, ja vielä pitää huomioida mitä ongelmia on jo mahdollisesti korjattu siinä mallirevisiossa joka on testattu, jos lukee hieman vanhempia arvioita. Parhaasta tulostusalustan materiaalistakin on yhtä monta mielipidettä kuin testaajaa.
 
Mikähän säätö auttaa PLA tulostuksessa kun nyt jää jo liian lujaan pöytään lasiin kiinni kappale? 60c bed ja 210c. Pelkästään pesty lasi, ei liimoja. Hajosi kappale osittain kun revin väkisin irti. Oli jäähtynyt kunnolla jo peti. Filamenttina joku crealityn valkoinen.

Irrotus heti tulostuksen jälkeen. Näyttää tekevän tuota kun jäähtyy.
Absllä lähtee joskus lasia mukana...
 
Kyllähän tuo PLA:n irroitus omien kokemuksien mukaan on paljon helpompaa jäähtyneenä. Enderin mukana tulevalla lastalla rupeaa kampeamaan irti. Kun tulosteen alle pääsee hieman ilmaa, niin sittempä tuo irtoaa nätisti.
Kappale sattaa jäähtyneenä jäädä liukumaan lasin pintaan, eikä nostamalla irtoa, lastalla avittamalla sitten irtoaakin.

Lämpimästä alustasta irroittaessa (lastaa apuna käyttäen) kappale herkästi vääntyy ja pohjasta tulee kiero.

Petgin kanssahan moni käyttää esim liimaa lasin päällä, koska tuo materiaali tarttuu petiin kiinni aika tautisen lujaa. Silleensä, että lasia lähtee herkästi kappaleen mukana.
 
IMG_20210316_141723.jpg

Kiinnostaisko ketään tälläinen satsana ender 3v2:lle?
40x10 hotend ja 4010 bloweri eli vakiotuulettimille.
Piti tulostaa 5015 versio, mutta tekijä oli ilmoittanut filut väärin
Löytyy paikka myös bltouchille
 
Jokos joku on näitä klooneja päässyt testailemaan?
Itseltä löytyy "tallista" tuollainenkin prusa "bear" versio.
Orginaali prusaa ei löydy, niin en voi vertailua sanoa.
Omassa versiossa oli jonkin verran Kiinalainen laadunvalvonta pettänyt.
Emon sulake oli ja hotendin anturi olivat valmiiksi rikki.
Ja muutenkin tulostetut osat olivat aika "viimeistelemättömät"
Mutta muuten ihan toimiva laite. Ei häpeä tulostusjäljessä yhtään jos vertaa ender3 tau cr-10s pro
Mutta jos minulta kysyttäisiin että kumman ostaisi tuollaisen vai Enderin, niin päätyisin suosittelemaan Ender 3 pienillä modeilla.
(skr mini, bltouch, direct drive, e3d, double z ja noctuat.) Enderiä modaamalla pääsee kuitenkin helpommalla.
Mutta jos tykkää näperrellä niin tuollainen kiinan kloonikin on ihan hyvä, pienellä varauksella.
 
Pahoittelut pitkästä vastausviiveestä. Tuli oltua mökkeilemässä useampi päivä ja ei ole tullut käytyä foorumilla.

Jos tuo Enderin vakiolasi on kunnolla puhdas niin tarttumisen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Tarkoittaa myös sitä ettei pintaan tule koskea kädellä, aina jää hieman rasvaa. Suuttimen korkeus pedistä ensimmäistä kerrosta tulostettaessa on myös kriittinen, kuva tulostetun kappaleen pohjasta auttaisi arvioimaan tätä.

Vakiolasi kyseessä. ja IPA:lla putsannut melkeinpä joka kolmannen printin välissä. Pieni mahdollisuus toki on että rasvaa olisi sormenpäistä päässyt tarttumaan kappaleita irroittaessa. Pienemmät printit ovat onnistuneet nätisti. Suuttimen ja lasin väliin menee peti lämpöisenä juuri ja juuri paperinpala.
Liitin pari kuvaa 4h printtaamisen jälkeen pettäneestä palikasta. Puhelin ei oikein taivu tähän hommaan, mutta näyttää jotenkin että ensimmäisellä layerillä oikoo linjoja / ei sulata tarpeeksi. Tässä kappaleessa oli vielä lisäksi 15% cubic supportit jotka irroitin.


IMG_20210316_201451_1.jpg IMG_20210311_222214_1.jpg



Suosittelen, että tilaat jostakin 3DLac pullon, vaikka 3djakelta Suihkutettava liima 400 ml

Puhistat lasin pesemällä sen saippua vedellä. Sitten kuivuttuaan ruiskutat kevyen kerroksen lakkaa pinnalle, annat kuivua 10min, sitte uusi kerros. Puolen tunnin päästä lasi tulostimeen ja tarkka säätö petiin, lämmön ollessa 60-70`c. Se siitä tarttuvuus ongelmasta. Isokin kappale lähtee irti itsestään pedin jäähdyttyä.

Lakan kestävyydestä voin jo sanoa, että tällä hetkellä tulostelen hiirenloukun astinlautaa samaan kohtaan yksitoisensa jälkeen. kestää aina sen 3h30min tulostua ja kahdeksas levy lähtee ensiyönä tulostumaan.
Lakassa ei näy mitään jälkeä, että siihe olisi edes tulostettu jotain. Kaikki astinlaudat ovat aivan peilejä pinnasta. Tuo lakka pullo on todella riittoisa.
Kiitos vinkistä pitää ottaa vakavasti harkintaan!
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä enderi näyttää taas laatunsa.
Tunteja takana ehkä 120 ja hotwndin tuulettimen laakeri petti sekä bowden putken coupleri petti extruderin päästä. Liikkuu jo 4mm retractionin mukana. Ei hyvä.

Onneksi on päivitysosat valmiina
 
Tilailin toissailtana tommosen Ender 3 Pron + pari narukelaa. 217€ yhteensä. Jospa se ens viikolla ois jo kynsissä ja pääsis kokeilemaan..

Cura:n ja FreeCadin jo asentelin koneelle ja mallinnokset on tehty, exportattu stl tiedostona Cura:an ja senkin saloja tuli jo tutkittua..
 
Kun siinä ei kerran ole mitään hyvää, niin eikö kannattaisi vaihtaa koko roska toiseen, niin loppuisi ongelmat kuin seinään?

Onko sun mielestä ok, että koneesta pettää osat jo alta 100h printtauksen jälkeen?

Ostin jo konetta tilatessa päivitysosia noiden hajonneiden tilalle.
Odottelen tuulettimien jännitteenmuuntimia ennen kuin alan mitään modaileen.

Tuulettimien, jousien, extruderin ja couplereiden huonon laadun tiesin jo ennestään, mutta alko suunnattomasti vituttamaan kun huomasin kuinka moni perusominaisuus on jätetty emosta pois.
Tuo 32 bittinen emo oli juuri syynä v2 mallin valintaan.

Olisin voinut suorilta ostaa laadukkaamman laitteen, sillä tällä haavaa laite päivitysosineen on maksanut lähes 400e.
Tuolla hinnalla olisi saanut isommalla tulostusalueella olevan idex koneen, joka olis ollut valmiiksi hiljainen.

Tilailen nyt varmaan jonkun pätevän emon, mutta sitä ennen kokeilen kolvailla sen uart pinnin suorittimeen, jos linear advancen ja s-curve accelerationin sais toimimaan.

Nyt laite sentään tulostaa yli 2h putkeen kun siirsin koneen imuilman sisääntulon suoraan koneen alle.

Ja on siinä koneessa hyvääkin:
Osia saa halvalla ja helposti
Suuri käyttäjäkunta
Paljon hyviä modeja

Toinen kone pitäisi kyllä hankkia, mutta tälle kaveriksi, eikä tilalle. Tuo tulostaminen on niin vittumaisen hidasta, että olisi kiva olla vaikka tuo enderi vapaana muulle, kun toinen kone printtailee valmiita designeja.

Tällä hetkellä mielessä olisi tenlog tl-d3, jossa isohko tulostusalue ja idex.

Toisaalta nopeampi corexy kiinnostaisi, mutta niistä ei ole vielä kukaan tehnyt idex versiota. Ilmeisesti paino alkaa olemaan ongelma silloin kun x-akselille lisätään tulostuspää, moottori ja hihnat.
Normaalisti corexy-konfiguraatiossa moottorit ovat rungossa ja pelkkä x-akseli liikkuu tulostuspään kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Sain eilen Anettiin seuraavan päivityspaketin, SKR 1.4 turbo+TMC2209, tft35 ja bltouch. Tuossa jo asennus tutoriaalia katselin ja mainittiin "sensorless homing" ja pitäisi pinni katkaista drivereista ettei mene päälle,siis jos ei sitä halua käyttää. Onko tuo semmonen ominaisuus että kannattaa jättää paikalleen? Mietin että menetänkö paljon jos katkasen heti vaan :lol: Tuo niinkun toimii ilman endstoppeja?
 
Tulipa jälleen muistutus miksi näitä laitteita ei kannata yksin jättää vartioimatta. Tulostelin palikkaa työpäivän ajan tossa vieressä. Päivän päätteeksi jätin yksin tulostamaan kun näytti vielä puoli tuntia kestävän ja menin tekemään ruokaa. Reilun puolen tunnin päästä tulin tarkastamaan ja sammuttamaan tulostimen. Tässä puolessa tunnissa oli käynyt jotain ja hotendille menevä kaapelinipusta oli osa sulanut ja piuhoista näkyi kuparit. Järjestelmä sammui normaalisti eikä mitään tulipaloa tai savua ollut. Selkeä sulaneen muovin tuoksu kylläkin. Tämä itsessään ei yllättänyt kun kiinalaisista laitteista on kyse, ja tästä syystä en tuota yksin jätä tulostamaan. Kaapelin tutkimisen jälkeen syylliseksi paljastui palikka mistä viimoiseksi olisin odottanut vikaa löytäväni.
IMG_20210318_080157984_HDR.jpg

4V vanha. Ollut tuossa käytössä koko ajan, hotendiä jäähdyttämässä. Ei mitään ääniä pitänyt että olisi jotenkin estynyt pyörimästä eikä mitään tuoksuja tulostuksen aikana. En olis tosiaan yllättynyt jos vika olis lähteny jostain crealityn osasta, mutta tuosta hieman yllätyin.
No lopputulos on että täytyy vaihtaa koko hotendin pää. Näytti onneks löytyvän koko palikka crealityn sivuilta järkevään hintaan. Täytyy vielä tarkistaa noi liittimet tuolta kontrollerilta, että onko ne sulaneet sieltäkin.
 
Joskus 10-15v sitten askartelin omaa 3D tulostinta. Ikinä en sitä valmiiksi asti saanut. Oli aika överi laite kun oli servoilla ja painoakin noin 500kg. Sattui vaan olemaan osia ylämääräisenä... Tulostusalue olisi ollut noin 1000x1000x200mm. Runko ja rojut on vielä tallella, mutta ei nyt aika riitä viimeistelyyn. Varsinkin kun kaikki tulostukeen liittyvät pitäisi uusia. 15v sitten kun nämä tulostukseen liittyvät osat oli aika huonoja nykyisiin verrattuna.
Edelleen tässä odotellut että noita 500x500mm koneita tulisi järkihintaan saataville. Ei ole ei noin 500e budjetissa mikä mielestäni olisi sopiva hinta.

Nyt tuli kuitenkin tarve tulostaa iso nippu rojua. Näihin riittäisi pienempikin kone (alle 100x100x100). Osia tulee sen verran paljon (20+kpl), että ei kannata alkaa kenellekkään maksamaan mitään.
Onko toi Ender nyt sitten se helpoin tie onneen pienellä alkuinvestoinnilla. PLA varmaan riittävä kun huoneenlämpöön ja sisäkäyttöön.
Perus Ender maksaa alta 200e, Ender 3 V2 maksaa 260+e. Onko erotus tämän arvoinen? Koneelle on jo nyt tiedossa kymmenien tuntien urakka joten haluaisin mahdollisimman helpolla tulostamaan ja luotettavasti. Noi Crealityn koneet on hankalia kun "samasta" koneesta on 10 versiota hieman eri nimellä mutta ominaisuudet vaihtelee aika paljon.
 
Sattuuko keneltäkään löytymään tällaista heatbreakkiä:

Sieppaa.PNG


M6 kierre ja ulkohalkaisia 6mm. 30mm pitkä ja toinen pää supistettu niin, että ptfe putki ei pääse karkaamaan. Onnistuin porsimaan tosta CTC i3 romppeesta tuon. Tilasin jo uuden, mutta ei jaksaisi odotella montaa viikkoa, että kiinasta saapuu. Myös heatblock ja suuttimet kiinnostaa. Laita vaikka YV:tä.

tietty voi yrittää myös tehdä itse tuollaisen:

DIY heatbreak
 
Perus Ender maksaa alta 200e, Ender 3 V2 maksaa 260+e. Onko erotus tämän arvoinen?

Eikös perus enderissä ole moottoreita ohjaamassa A4988 kun Ender 3 V2 ne on päivitetty TMC2208 ohjaimiin.
Jos tulostimelta toivoo hiljaisuutta ja ei halua räpeltää vain räpeltämisen takia niin suosittelen vahvasti tuota V2.
Jo pelkästään noiden ohjaimien päivittäminen hiljaisempiin kuroo melkein kiinni tuon ender 3 ja ender 3 V2 välisen hintaeron.

Tosin ei tuo ender 3 V2 täysin hiljainen ole, vakiotuulettimet todennäköisesti pitää kohtalaista huminaa
 
Tosin ei tuo ender 3 V2 täysin hiljainen ole, vakiotuulettimet todennäköisesti pitää kohtalaista huminaa
Ihan jäätävää meteliä pitää. Omaan on nyt vaihdettu emon ja powerin föönit Noctuan 92x14mm ja heatbreak/kappaletuulettimet Noctua 40x20mm -tuulettimiin ja ero on melkoinen. On tuossa kyllä suht kova hintakin päivitykselle...
 
Bangoodissa näköjään Ender 3 V2 on 220e. Kai se on sillä sitten mentävä.
Äänellä ei sinänsä ole väliä, autotallissa tuota ajatus käyttää. Mutta ei ne paremmat ohjaimet yleensä muutenkaan huonompia ole.

Mistä kannattaa tilata riittävän laadukasta PLA:ta?
 
Samaa mieltä. Ketjua seurannut aktiivisesti sen alusta lähtien. Silti nyt kun oma hankinta edessä niin en ole varma onko se tuo Ender 3 v2 paras :)
Malleja on miljoona ja kehitystä tapahtuu onneksi aika tiuhaan. Tuo v2 on kyllä ollut jo aika pitkään markkinoilla mutta silti ilmeisesti parasta mitä halvalla saa.
 
"Mistä ja minkä 3D-tulostimen ostan" -ketjulle voisi olla jo tarvetta, sen verran usein ollut siihen liittyvää juttua lähiaikoina.
Tai sitten aloitukseen joku erittäin kattava viesti eri malleista/hintaluokista. Sitten ei tarvitsisi auttajien vastailla samoihin kysymyksiin kun jos sellanen ostoapuketju olisi niin veikkaisin ettei väki sitä lukisi läpi ennen avun kysymistä.
 
Tai sitten aloitukseen joku erittäin kattava viesti eri malleista/hintaluokista. Sitten ei tarvitsisi auttajien vastailla samoihin kysymyksiin kun jos sellanen ostoapuketju olisi niin veikkaisin ettei väki sitä lukisi läpi ennen avun kysymistä.
Aivan mahdoton tehtävä! Tarpeita on niin paljon erilaisia, ettei pysty edes viiteen viestiin kartoittaa kaikille sopivaa laitetta ja vuodessa tulee jo pelkästään Crealityltä 250 uutta printteriä. Jos nyt tekee jonkun listan, se on muutaman viikon päästä vanhentunut. Ja sitten tulee vielä se mahdoton tehtävä miellyttää kaikkia, kun yhden mielestä kaikki Kiinasta tuleva on pelkkää paskaa ja toisen mielestä paras printteri on se jonka saa absoluuttisesti halvimmalla.

Youtubessa on monta asiantuntevaa kanavaa jotka arvioivat tulostimia. Jos oikeasti ei osaa vuonna 2021 hakukonetta käyttää eikä löydä printtereiden arvosteluita, silloin emme mekään voi tällä foorumilla hommaa tehdä yhtään helpommaksi. Puolen tunnin tutustumisella 3D tulostamiseen ja jokapaikassa nostetaan Ender 3 ensikertalaiselle ja oman hintaluokkansa parhaaksi, voi vain itseään syyttää jos ostaa jonkun himmelin pari kymppiä halvemmalla.
Jos ei jaksa sitä puolta tuntia keskittyä ja aiheeseen hakukoneella tutustua, ei häntä voi täälläkään auttaa...se on nähty jo niin monta kertaa.

All3DP sivusto ylläpitää ostajan opasta jota päivittävät muutaman kuukauden välein, viimeksi helmikuussa. Toki sivusto on kaupallinen ja osa printterivalmistajista mainostaa heidän sivustollaan, joten testien puolueettomuutta voi vapaasti miettiä, mutta aika vaikea kuvitella että me täällä pystyttäis tekemään parempaa listausta...tahi pitämään sitä ajantasalla.
2021 Best 3D Printers (February Update) | All3DP
 
ei pirkanmaalla kellään nurkissa loju ylimääräistä tulostinta kokeiluihin ja opetteluun?
 
Ihan jäätävää meteliä pitää. Omaan on nyt vaihdettu emon ja powerin föönit Noctuan 92x14mm ja heatbreak/kappaletuulettimet Noctua 40x20mm -tuulettimiin ja ero on melkoinen. On tuossa kyllä suht kova hintakin päivitykselle...
Oliko sulla powerin tuuletin 12v vai 24v?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom