Piti avata tuo oman ender5 virtalähde ja katsoa tuulettimen malli. Liitteenä kuvia jos jollekki olisi apua. Pienempi tuuletin on kotelon tuuletin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Haen clasulta. Helppoa eikä juuri kalliimpaa. Tietenkin jos tilaa 10kg satseja niin saa ulkomailta 11-16e/kgBangoodissa näköjään Ender 3 V2 on 220e. Kai se on sillä sitten mentävä.
Äänellä ei sinänsä ole väliä, autotallissa tuota ajatus käyttää. Mutta ei ne paremmat ohjaimet yleensä muutenkaan huonompia ole.
Mistä kannattaa tilata riittävän laadukasta PLA:ta?
12V.Oliko sulla powerin tuuletin 12v vai 24v?
Miten asensit? Itse katoin että tuota 60x15 isompaa ei mahdu powerin sisälle.12v oli oman Ender 3 Pro (1.5v sitten hankittu) powerin tuuletin. Pistin tilalle 120mm arcticin tuulettimen jonka sai jimmsillä muutamalla eurolla.
Emolle menossa 80mm tuuletin kunhan saa "buck converterit" hankittua.
Thingiversestä latasin jonkun poweri kannen ja siihen ulkopuolelle sitten.Miten asensit? Itse katoin että tuota 60x15 isompaa ei mahdu powerin sisälle.
Voisitko kertoa kuinka kyseinen tuloste on ylipäänsä tehty? Onko pää tehty eka harmaalla ja rintakehä vihreellä? Ketjut erikseen tulostettuna?Pistetään alle vielä viimeisin tuloste, joka odottaa maalipintaa.
Ilmeisesti puhut siitä irtopäästä? Se oli kans alunperin vihreellä tulostettu ja jossain määrin harjoitellu maalaamista siihen. Eddie taas on tosiaan useammasta osasta kasattu, mutta ei ole vielä liimattu, lähinnä vaan sovitettu kuvas varten.Voisitko kertoa kuinka kyseinen tuloste on ylipäänsä tehty? Onko pää tehty eka harmaalla ja rintakehä vihreellä? Ketjut erikseen tulostettuna?
Liimalla osat kasaan, vai kuinka kokonaisuus rakentuu?
Mielenkiinnosta kyselen, koska resin tulostus sinällä kiinnostaisi, mutta onko se siltikään itseäni varten. Itse tulostan vain käyttökappaleita tulostimella ja nuo nestetulostimet eivät taida taipua muuhun kuin figureiden tulostukseen. Toisaalta eikös tuollakin saralla kehitys mene eteenpäin ja kappaleen vahvuus on parantunut huomattavasti.
Samaa mieltä, en pitäisi ainakaan kovin pitkä ikäisenä.Tollanen kytkinkahva saa aika kovaa rasitusta ja voimaa. Ei ihan jokainen materiaali kestä ja en ainakaan itse lähtisi tulostelemaan.
Tee-itse rakenteena varmaan kestävin, että leikkaa/hitsaa sisustan rakenteen ja siihen päälle piirtää käytön mukavuutta lisäävää muovia. Sinänsä jos olisi parametrisoitu malli olemassa, niin sen muokkaaminen ja tulostaminen olisi jo aika pienen suunnittelutyön asia. Tuollaiseen ulkonäön parantamiseen tehty tulostus kai voisi olla ABS/ASA, ainakin kun liikutaan halvemmissa tee-itse tulosteissa. Jos on ABS:ää, niin puolikkaiden liimaaminen toisiinsa on asetonilla helppoa. Palikoita sovittaessa sisustan metallin optimilämpötila saattaa olla 240C ja metalliosa sopii täydellisesti ympärille laitettaviin puolikkaisiinSamaa mieltä, en pitäisi ainakaan kovin pitkä ikäisenä.
Jos tuollaisen nyt kuitenkin itse haluaisin tehdä, niin tulostaisin puolikkaina ja laittaisin väliin rst levyn. Liimalla ja parilla niitillä sitten kiinni.
Jos mallinnat tuon kahvan 3D muotoon, niin voisin kokeilla ottaa itselle sellasena haasteena vastaan, tehdä siitä niin kestävä kuin osaan tulostaa. Lähinnä tehdä se ihan pla tulosteena, runko jollakin 40-80% täytöllä, jonka vahdistaisin abs käsittelyllä. Kyseinen tapa tuottaa huomattavan kestäviä kappaleita arki käyttöön.No tuohon on nyt tulossa ihan muovinen kahva ja tässä mopossa ei kytkintä tarvitse käyttää kuin käynnistämisen yhteydessä ja jäykkyyttä säädetään kytkinkopassa olevalla jousella. Vaihdoin kevyimmän jousen millä kytkin ei luista ja yhdellä sormella painamalla saa moottoriin vedon päälle. Eli mahdotonta rasitusta ei kahvalle tule. Ja alkuperäinen kahva on kestänyt kumminkin 55 vuotta joten joskoos tuo mun pienet kesäajot kestäisi. Ja koitetaan nyt ensin tällä ja korjataan jos sattuu hajoomaan
Lähinnä tehdä se ihan pla tulosteena, runko jollakin 40-80% täytöllä, jonka vahdistaisin abs käsittelyllä. Kyseinen tapa tuottaa huomattavan kestäviä kappaleita arki käyttöön.
PLA ei taida asetonista siloittua. Mun arvauksen mukaan tässä on nyt kyse ABS slurryn/juicen levityksestä PLA kappaleen päälle ikäänkuin pinnoittaen.Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kun mainitset abs käsittelyn niin tarkoitatko PLA tulosteen käsittelyä "Aceton vapor smoothing" menetelmällä, vai onko tämä jokin toinen menetelmä?
Toinen menetelmä. Siinä asetoniin sulatetaan sopiva määrä abs muovia. Tulostettu kappale sinne uimaan ja pieni alipaine purkkiin, jolloin asetonin avulla abs muovi tunkeutuu pienistä rakosista tulosteen sisälle ja kuivuttuaan kovettaa tulosteesta kestävemmän.Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että kun mainitset abs käsittelyn niin tarkoitatko PLA tulosteen käsittelyä "Aceton vapor smoothing" menetelmällä, vai onko tämä jokin toinen menetelmä?
Onko kukaan tehnyt tuota abs siloitusta asetoonilla?
Eikös pet astiat kestä asetoonia?
Astiaan laitetaan vaan asetonilla kostutettuja rättejä ja kappaleen annetaan olla höyryissä aikansa ja sit kuivaus?
PET hapertuu asetonista. Varmaan jonkun paksumman astian käyttö lyhytaikaiseen rasitukseen ihan ok, mutta asetonia ei kannata säilöä PET-pulloissa.Onko kukaan tehnyt tuota abs siloitusta asetoonilla?
Eikös pet astiat kestä asetoonia?
Astiaan laitetaan vaan asetonilla kostutettuja rättejä ja kappaleen annetaan olla höyryissä aikansa ja sit kuivaus?
Minkälaisia kameroita ootte käyttänyt octoprintin kanssa? Onko octoprintin käytön kannalta eroa onko raspberry 3 vai 4? Saako tuolla oikeasti muutakin etua kun pelkän etäohjauksen ja valvonnan tulostimelle?
Hitaampi raspi voi vaikuttaa lopputulokseen, kun joissain kohdissa ehkä ei ehdi syöttämään dataa riittävän nopeasti. Miten katsotaan se riittävä laskentateho? En ole vielä ottanut Raspi 4:sta käyttöön, mutta se kai ehtisi myös olemaan web-kameran serverinä. Jos se aiheuttaa häiriötä, niin pois käytöstä -- voi verrata.Octoprint myös kiinnostaa. Yllä jo kysyttiin mutta en nähnyt vastausta, enkä löytänyt octoprintin sivuiltakaan: Onko eroa käyttääkö rasp3 vai rasp4? Muistilla tuskin on väliä? Tuskin myöskään raspin versiolla jos ei pienellä etsimisellä löydy että nelonen ehdottomasti.
Eli mistä halvin rasp3?
Testaapa tätä modia curaan ja tulostat testit sun Enderillä. Saatat saada kierrettyä vinon pöydän ongelmat.Keijolla on vahva tunne, että tässä on tuijoteltu extruderia.
Itsellä 3B+ ja hyvin toimii, tosin kameraa en ole vielä asentanut kun odottelen sopivaa kaapelia. Kerrosten reaaliaikainen näyttö tuntuu toimivan välillä hitaalla, mutta en ole sitä pahemmin käyttänytkään, enkä tiedä onko softan vai laitteen hitaudesta kiinni. Raspi 4:stä kannattaa muistaa, että prossu vaatii jäähdytystä. Passiivinen alumiinikotelo on varmasti tässä tapauksessa paras vaihtoehto, jos raspia ei halua sammuttaa tulostusten välillä, ettei tarvitse kuunnella pienen tuulettimen melua silloinkin kun tulostin on pois päältä.Octoprint myös kiinnostaa. Yllä jo kysyttiin mutta en nähnyt vastausta, enkä löytänyt octoprintin sivuiltakaan: Onko eroa käyttääkö rasp3 vai rasp4? Muistilla tuskin on väliä? Tuskin myöskään raspin versiolla jos ei pienellä etsimisellä löydy että nelonen ehdottomasti.
Suutin tukossa? Minkäs merkkistä filamenttia käytössä?Mikähän mahtaa olla vika kun välillä kerros on tosi heikkolaatuinen. Ender 3v2 bltouch käytössä. 225C PLA filamentillä. Alle 220C ei tunnu pahemmin printtaavan tuota. Z akselin kierretanko rasvattu ja liukuu moottorit disabloituna todella kevyesti. Filamenttirulla laakereilla, joten uskoisin että extruder ei jumita. Kuvasta näkee noita heikkoja kerroksia. Samaa tapahtuu eri kerroksissa vaihtelevasti ja eri printeillä myös. Printteri on suljetussa 35C tilassa. Onko kokemuksia 4.2.2 lämpeisi liikaa ja aiheuttaisi tuota? Mielestäni tämmöistä lukenut ulkomaisilta sivustoilta. Mikäli tuosta johtuisi, onkohan kukaan siirtänyt elektroniikkaa erikseen Ender3v2 pois printterin sisältä? Tai toimisiko homma 4.2.7 levyllä?
Sunlua tuo. Sillä myös onnistuneita printtejä aikaisemmin, mutta korkeat lämmöt pitäny aina käyttää tuolla merkillä. Miten estää tukokset mikäli semmoisesta kyse? Tuntuu että mitä tahansa nyt printtaa ja vaikka välissä putsais suuttimen ni samanlaisia ongelmia muissakin printeissä.Suutin tukossa? Minkäs merkkistä filamenttia käytössä?
Yks syylinen vois olla tietysti retraction joka toimii vähän laiskasti sulla. Koitas tulastaa retraction disabloituna?Sunlua tuo. Sillä myös onnistuneita printtejä aikaisemmin, mutta korkeat lämmöt pitäny aina käyttää tuolla merkillä. Miten estää tukokset mikäli semmoisesta kyse? Tuntuu että mitä tahansa nyt printtaa ja vaikka välissä putsais suuttimen ni samanlaisia ongelmia muissakin printeissä.
PLA:n tulostukseen tuo suljettu 35 °C tila ei ole optimaalinen ja tulostimen elektroniikkakin lämpenee tarpeettomasti. Stepperidriverin ylikuumeneminen saattaa olla ongelma. Oman kokemuksen mukaan kuitenkin Enderin vakio hotend aiheuttaa mystisiä ekstruusio-ongelmia mikäli suuttimen ja ptfe-putken väliin on päässyt muodostumaan rako. Bowden-putken kiinnikkeet ovat ilmeisesti tunnettu heikko kohta tuossa tulostimessa. Enderin ekstruuderi ei myöskään ole liian voimakas, joten pienikin tukoksen alku hotendissä saattaa aiheuttaa hukattuja steppejä. All-metal microswiss-klooniin vaihtamisen jälkeen olen tulostanut yli 200 tuntia ilman ongelmia, enkä ole kaivannut ptfe-putkellista hotendiä edes PLA:n kanssa.Mikähän mahtaa olla vika kun välillä kerros on tosi heikkolaatuinen. Ender 3v2 bltouch käytössä. 225C PLA filamentillä. Alle 220C ei tunnu pahemmin printtaavan tuota. Z akselin kierretanko rasvattu ja liukuu moottorit disabloituna todella kevyesti. Filamenttirulla laakereilla, joten uskoisin että extruder ei jumita. Kuvasta näkee noita heikkoja kerroksia. Samaa tapahtuu eri kerroksissa vaihtelevasti ja eri printeillä myös. Printteri on suljetussa 35C tilassa. Onko kokemuksia 4.2.2 lämpeisi liikaa ja aiheuttaisi tuota? Mielestäni tämmöistä lukenut ulkomaisilta sivustoilta. Mikäli tuosta johtuisi, onkohan kukaan siirtänyt elektroniikkaa erikseen Ender3v2 pois printterin sisältä? Tai toimisiko homma 4.2.7 levyllä?
Ota bowden tuubi irti hotendistä ja tarkasta sen pään kunto. Kuulostaa siltä että sun tuubi on vähän sulanut ja estää filamentin läpimenoa. Yksinkertaisimmillaan tuon voi korjata katkeisemalla pätkän pois tai vaihtamalla koko putken jos mitta on niin tiukka ettei voi vähän ottaa pois tai sitten pysyvämpi korjaus tämän videon ohjeilla: Luke Hatfieldin hot end modiMiten estää tukokset mikäli semmoisesta kyse? Tuntuu että mitä tahansa nyt printtaa ja vaikka välissä putsais suuttimen ni samanlaisia ongelmia muissakin printeissä.