3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Joo tuo putkilo tuli Copperhead™: Available Now! mukana ja tosiaan käy myös thermistorin ja lämmitysvastuksen kanssa, itse laitoin vain sinne heatbreikin ja siilin välin, mutta voisipa jossain vaiheessa hifistellä ja sählätä sitä noihinkin rakoihin josko tuo parantas tarkkuutta lämmöissä. Copperheadin asennusohjeessa taisi olla että sitä laitetaan suunnilleen joka rakoon, jopa sinne heatbreikin ja blokin väliin jos en ihan väärin muista, liittyneekö tuo sitten tuohon bi-metal heatbreikkiin tms...

Itse hotend on edelleen paketissa odottamassa sopivaa aikaa että saa sen asennettua, kummasti löyty aina projektia ettei saa tehtyä. Ei oo kyllä eka osa joka odottaa vuoroaan hävyttömän pitkän ajan, varmaan unohtanutkin jotain mikä olisi ollut tarpeellinen vuos pari sitten... pitäsköhän tästä nyt ottaa ihan puuhapiste ja asentaa tuohon Tronxyyn koska se on ainoa 24V kampe, tulihan tuosta jonkun verran maksettua vaikka Kickstater-hankinta olikin
 
^ Oho! Kestääpäs paljon lämpoä ja johtaa aika hyvin. Pitääpä joskus ottaa testiin jos jossain vastaan tulee. Tuotahan vois laittaa myös vastuksen sekä thermistorin ja blokin väliin, ei tekis huonoa siinäkään välissä.
Olen vähän ihmeissä tarpeesta käyttää, jotain lämmön johtavaa tahnaa itse vastuksen ja blokin välissä. Saati sitte "heatbreakin ja heatsinkin välille".
Mitä ihmeen virityksiä teillä on? Eihän nyt vastuksen ja blokin väliin mitään tahnoja tarvita.
 
Olen vähän ihmeissä tarpeesta käyttää, jotain lämmön johtavaa tahnaa itse vastuksen ja blokin välissä. Saati sitte "heatbreakin ja heatsinkin välille".
Mitä ihmeen virityksiä teillä on? Eihän nyt vastuksen ja blokin väliin mitään tahnoja tarvita.

No vastuksen ja blokin välille ei sinänsä tarvi, mutta jos tuohon markkinointimateriaaliin on uskominen niin pitäisi parantaa tuon vastuksen kestoikää, kaiketi siten että se toimii tehokkaammin. Ja thermistorin kanssa parantaa tarkkuutta. Eri asia sitten onko nuo merkityksellisiä normikäyttäjälle. Tuo heatbreikin ja heatsinkin välille on kyllä ihan tarpeen all-metal hotendeissä, vähentää heatcreeppiä, olen sen ihan itse todennut. Myös mm. E3D tuota käskeepi tehdä: V6 Assembly
 
Sitten jos oikein haluaa optimoida tuota heatbreikkiä niin nämä bi-metal heatbreikit on sitä varten (ja kalliimpia): Copperhead™ Heat Break. Mulla ei tuota autenttista ole, mutta ostin Aliexpressistä joku aika sitten pari Trianglelabsin kloonia, jotka tuntuisi nekin toimivan. Testiä:
 
Piti laittaa töiden ajaksi tulostus, mutta ei sitten. Prusan ekstruuderi on tukossa. Eilen tulostin onnistuneesti ja poistin filamentin lopuksi. Aamulla yritin syöttää filamenttia, mutta se ei lähtenyt vetämään. Vetorullat vain jauhoivat kolot filamenttiin. Yritin vetää filamenttia pois, jolloin se meni poikki. Sitten kaivoin hännän esille ekstruuderin uumenista ja filamentti meni vedettäessä taas poikki, nyt Teflonputken yläreunan tasalta.

Miten sen saisi taas vetämään?

viimeinkin tämä tulee myös 3d-tulostin puolelle käyttöön. On sitä jo odotettu. CNC-koneiden puolella ollu iät ja ajat.


Hyvä juttu. Kyselinkin ympyräinterpolaatiosta 3d-tulostuksessa noin vuosi sitten. Menee heti kokeiluun, koska täytyisi tulostaa loivia kaaria sisältävä osa.
Uskomatonta, että työstökonepuolella varmaan 50-luvulta lähtien käytössä ollut konsepti on vasta nyt tullut 3d-tulostukseen. Syynä on varmasti ainakin osittain STL-tiedostomuoto, joka on aivan väärän tyyppinen 3d-tulostukseen.
 
Tuli omalle Ender 3 V2 masiinalle rakenneltua kotelo 15U seinäkaapista viileään autotalliin. Nyt olisi ajatuksissa rakennella tahi hankkia ilmansuodatin / puhdistin tuonne.
Löytyykö täältä kokemuksia joko ilmaa kierrättävistä / poistavien rakentamisesta? Yritin foorumin haulla hakea suodattimista tietoa, mutta aika laihasti oli asiaa.

Nettiä selailleena, näytti että suurimmilta osin melko tehottomilla flekteillä + HEPA suodattimella voisi onnistua. Nyt tätäkin comboa kokeilleena tuntuu että pitäisi olla rankempi kanavapuhallin jotta homma pelaisi.

Nyt kokeiltu:

100mm "kanavapuhallin"+ P3 suodatin + Pätkä 100mm salaojaputken sisäjatkoa
+ Paketti olisi mitoiltaan sopiva kotelon sisään ja ääni siedettävä.
+ Sundströmin suodattimet helposti napsautettavissa toisiinsa ja uppoaa 100mm putkeen nätisti.
- Ilman kulkusuunta kääntyy suodattimen vastuksesta :thumbsdown:

Tavoitteet:

- n. 99,7% suodatuskyky pienhiukkasista.
- Aktiivihiilisuodatin ympättävissä ABS ajatellen.
- Mieluiten kierrättäisin ilmaa kotelon sisällä jottei talvella varsinkaan lämpö karkaisi liikoja. Kotelon lämpötilat kylmänä n. 15 C° hujakoilla.
- Ei alipaineistaisi koko autotallia :rofl:
- Järkevän hintainen hankkija / rakentaa.
 
Onko jollain linkkejä E3D V6 mountteihin jolla saisi kiinni Ender 3 v2 kyseisen hotendin? Myös puhallinsetit kiinnostaa tähän komboon.
 
Silmämääräsesti, ainakin CR-10 ja Ender 3 ovat identtiset. Ainakin itsellä. En huomannut että sulla olikin v2...siit en ole varma, mutta uskoisin että käy.... Äkkiä sen kokeilet. Ja tuossa sarjasta löytyy kummatkin (volcano ja perus e3d kiinnikkeet.) Eli kelkkaan tuleva ensimmänen osa on vain vähän erillainnen. Mutta loput osat käyvät kumpaakin hotendiin. Itse tykännyt tuosta sarjasa, kun siihen käy bowdeni ja directi
 
Toi V2 taitaa erota V1 ja pro malleista, kai noita voisi vähän muuttaa mutta mielummin valmista testattua settiä etsin... Eli jos joku tietää valmiita V2 sopivia niin vielä olisi etsinnässä.
 
Päivitin ender 5 tulostimeen emolevyn 1.1.4 - - >4.2.7
Laite kyllä hiljeni todella paljon, vain puhaltimien äänet kuuluu enään häiritsevästi.

Sellainen ongelma oli käyttöönotossa että filamentin syöttömoottori pyöri väärään suuntaan. Googlettelun perusteella samaa ongelmaa muillakin ollut. Vaihdoin moottorin pään johdot eri järjestyksen niin alkoi toimia oikein. Eli A-B-C-D järjestykseen D-C-B-A.
 
Saiko silica geeliä pienissä pusseissa tai irtotavarana joka kylän kivijaloista? Pitäisi olla jotain pientä silppua että menee tuonne filamenttirullakotelon pohjalle:
prusa_filament_enclosure.jpg

Motonetistä ostin parin tälläista kosteuden poistajaa Kosteudenpoistaja 350g kuivattava | Motonet Oy ja laitoin kannelliseen säilytyslaatikkoon. Mittarin mukaan tuo sai laskettua ilmankosteuden laatikossa 18%:iin.
 
Saiko silica geeliä pienissä pusseissa tai irtotavarana joka kylän kivijaloista? Pitäisi olla jotain pientä silppua että menee tuonne filamenttirullakotelon pohjalle:
prusa_filament_enclosure.jpg

Motonetistä ostin parin tälläista kosteuden poistajaa Kosteudenpoistaja 350g kuivattava | Motonet Oy ja laitoin kannelliseen säilytyslaatikkoon. Mittarin mukaan tuo sai laskettua ilmankosteuden laatikossa 18%:iin.

Eikös kristalli kissanhiekka ole samaa tavaraa?
 
Saako pohjasta paremman näköisen millä säädöillä? Ender 5 tulostin.
 

Liitteet

  • IMG_20210307_190700.jpg
    IMG_20210307_190700.jpg
    1,5 MB · Luettu: 102
Toi kissanhiekka kannattaa varmaan pitää myös jossain ilmatiiviissä pussissa tai laatikossa?

Aloin viimein jumppaamaan printteriä autotalliin, onhan toi kaappi vähän itse tehdyn näköinen mutta josko ajais asiansa
PXL_20210307_170958658.MP.jpgPXL_20210307_171341440.MP.jpg
 
Äkkiseltään sanoisin, että suutin lähemmäs petiä.

Mikäs on tulostusalusta, lasilla saa melkolailla peilipinnan.
Crealityn lasi. Säädin alustaa lähemmäs. Tulostuspaperi oli tulkkina, oli tiukentamis varaa kyllä. Voiko curan asetuksilla vaikuttaa myös tuohon jälkeen?
 
Toi kissanhiekka kannattaa varmaan pitää myös jossain ilmatiiviissä pussissa tai laatikossa?

Aloin viimein jumppaamaan printteriä autotalliin, onhan toi kaappi vähän itse tehdyn näköinen mutta josko ajais asiansa
PXL_20210307_170958658.MP.jpgPXL_20210307_171341440.MP.jpg
Ajaa varmasti asiansa. Mukava nähdä muidenkin toteutuksia. Jokin rakennelma tarkoitus itsekin tehdä. Onko sulla virtalähde tuossa ulkopuolella? Mietin omasta Ender 5 tulostimesta jos siirtäisi virtalähteen ilmavampaan paikkaan ni ei välttämättä huutaisi niin isosti kokoajan. Oletan että se on virtalähteen tuuletin joka pitää suurinta ääntä...
 
Ajaa varmasti asiansa. Mukava nähdä muidenkin toteutuksia. Jokin rakennelma tarkoitus itsekin tehdä. Onko sulla virtalähde tuossa ulkopuolella? Mietin omasta Ender 5 tulostimesta jos siirtäisi virtalähteen ilmavampaan paikkaan ni ei välttämättä huutaisi niin isosti kokoajan. Oletan että se on virtalähteen tuuletin joka pitää suurinta ääntä...

Joo virtalähde ulkopuolella. Prusan virtalähde on passiivijäähdytteinen, joten sitä ei oikein pysty jättämään kaapin sisäpuolelle.
 
Oikean puoleinen tulostettu säädön jälkeen. Korkeus nyt 20.05. Ennen säätöä 20.25. Muut sivut noin 20mm.

Kyljissä näkyy aaltoilua. En tosin nyt ole aivan varma tulostus nopeudesta kun laskin sitä 80-->60 ja tuon tulostin muistikortilta. Voinko lukea jollain ohjelmalla gcodesta nopeuden?
 

Liitteet

  • IMG_20210308_155539__01.jpg
    IMG_20210308_155539__01.jpg
    1,9 MB · Luettu: 160
  • IMG_20210308_155719.jpg
    IMG_20210308_155719.jpg
    3,6 MB · Luettu: 161
Saako Suomesta jostain Enderiin 24 v puhaltimia. Hotendin puhallin ei jaksa kunnolla pyöriä. edit hain paikallisesta sähkötarvikeliikkeestä 50x50x15 puhaltimen kun oli lähinnä sopiva. Toivottavasti vanha jaksaa vielä muutaman tunnin puhaltaa uutta hotend kiinnikettä. Satsana with BLtouch for Ender 5 (updated) by PuDDeX
 
Viimeksi muokattu:
Jaha Prusa ei tykkää tallin 10C lämmöistä, jos yrittää yhdistää Octoprintillä niin se tekee jonkun paniikkipysäytyksen ja katkaisee sarjayhteyden. Joten joku lämmitin nyt hommattava tuolle?
 
Jaha Prusa ei tykkää tallin 10C lämmöistä, jos yrittää yhdistää Octoprintillä niin se tekee jonkun paniikkipysäytyksen ja katkaisee sarjayhteyden. Joten joku lämmitin nyt hommattava tuolle?
Ei kai sinne erikseen lämmitintä tulostimen takia kannata laittaa. Teet mielummin kotelon/kaapin tulostimelle, niin pääset samalla monesta ongelmasta eroon.
Peti lämmittää kyllä tuon kaapin samalla.
 
Ei kai sinne erikseen lämmitintä tulostimen takia kannata laittaa. Teet mielummin kotelon/kaapin tulostimelle, niin pääset samalla monesta ongelmasta eroon.
Peti lämmittää kyllä tuon kaapin samalla.

Kaappi on, mutta petiä ei saa lämpiämään kun tulostin rupeaa herjaamaan mintemppiä samoin tein eikä suostu tekemään mitään.
 
Kaappi on, mutta petiä ei saa lämpiämään kun tulostin rupeaa herjaamaan mintemppiä samoin tein eikä suostu tekemään mitään.
mintempin tullessa ei kyllä silloin kyse ole liian alhaisesta ympäristön lämpötilasta, vaan tulostimen suojasta ettei sun talli pala.
Prusa Knowledgebase

Niin viileä ei tuo talli ole, että se aiheuttaisi "mintemppiä"
E: näköjään voikin aiheuttaa kun meikäläinen olisi itsekkin lukenut artikkelin ensimmäiset rivit.. :rolleyes:
kai se ainoa on lämppäri hetkeksi kaappiin ennenkun tulostamisen aloittaa..
Kannattaa toki tuo artikkeli lukea, yleensä tuo Mintemp error johtuu hajonneesta thermistorista.
 
Viimeksi muokattu:
Jaha Prusa ei tykkää tallin 10C lämmöistä, jos yrittää yhdistää Octoprintillä niin se tekee jonkun paniikkipysäytyksen ja katkaisee sarjayhteyden. Joten joku lämmitin nyt hommattava tuolle?

Eikös sen minimi lämpötilan pysty jostain määrittämään? Laittaa vaan alemmaksi.
 
Eikös tuon lämpö ongelman voi ratkaista vain niin, että esilämmittää kaapin tilan vaikka ajamalla curan pre-heatin päälle tulostus alustaan. Sitte vasta itse tulostus käyntiin Octoprintillä.
Vaatii se toki kahden eri ohjelman käyttöä, mutta mitä siitä. Tai käyttää hiusten kuivaajaa, auton sisätilan lämmitintä yms hyväksi alkuun. Mahdollisuuksia on monia laittaa alotuslämmöt kohdille.

Itse jättäisin hehkulampun pulttaamisen kattoon ja ostaisin Kenkien kuivain
Jos lisälämpöä kaappiin ajattelisin.
 
Viimeksi muokattu:
Tohotin alustaa kuumailmapistoolilla ja jossain 20C kieppeillä mintemp herja lähti, tulostin piti vielä virtaboottaa ja sitä pystyi käyttämään normaalisti. Tulostin jonkun pikkujutun petg:llä ja se vaikutti tulostuvan normaalisti. Eli sinällänsä tulostin tuntui generoivan tarpeeksi lämpöä ja kaappi piti sen.

Tuo lämpötilaraja on ilmeisesti kovakoodattu jonnekin firmikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko Ender 3 v2 ilman modauksia tulostaa PETGiä? Pari kertaa kokeillu ja laatu ollut huonoa ja mennyt niin huonoksi että lopulta joutunut ottamaan palan pois siitä valkosesta letkusta missä materiaali tulee hotendiin.
 
Voiko Ender 3 v2 ilman modauksia tulostaa PETGiä? Pari kertaa kokeillu ja laatu ollut huonoa ja mennyt niin huonoksi että lopulta joutunut ottamaan palan pois siitä valkosesta letkusta missä materiaali tulee hotendiin.
En tiedä paljonko se valkoinen PTFE putki kestää lämpöä, mutta itsellä se piti aika-ajoin uusia tai lyhentää hot endin päästä, muuten tuli pahaa jumia ihan jo PLAlla.

PETG vaatii korkeampia lämpöjä, joten lienee suositeltavaa käyttää sinistä Capricorn putkea alkuperäisen valkoisen tilalla.

Eilen vaihdoin itselle Capricornin, katsotaan miten pitkään tuo nyt pelaa.
 
Ehdottomasti Capricorni kiinni, tuli tuossa juuri ostettua taas kerran uusi tulostin ja se tuli pelkästään 1mm suuttimella tulosteluun. Ehdin n. 5 tuntia tulostaa PET-G kunnes tuli ensimmäiset ongelmat vastaan. Orkkis valkoinen putki vaihtui 5minuutissa Capricorniin ja ongelmat katosivat.
 
olisi aika iso määrä ABS muovia, siis keloja lankaa eri värisiä, löytyisikö ostajaa täältä?
 
Vinkkejä kaivattaisiin.

Pienemmät printit onnistunut mutkitta, mutta kun nyt isompia alkanut PLA:lla kokeilemaan, niin irtoaa alustastaan jopa 4h tulostamisen jälkeen. Viime kappale näytti vähän kääntyneeltä pohjastaan.
Vaikka alustan olen linjannut ennen jokaista printtiä, näyttää ketuiksi mennyt kappale olevan pohjastaan kuitenkin vähän kiero / tarttunut huonosti.

- Tulostimena Ender3V2 lasi-alustalla.
- Koteloituna: 23c tasainen lämpö vaikka kaapissa jatkuva tuuletus.
- Tulostusnopeus 60mm/sec ,muuten vakioasetuksilla.
- 0.2mm tulostuskorkeus 200c/60c

Mistä olisi viisainta aloittaa ongelmaa ratkomaan?
 
Viimeksi muokattu:
Jos Enderin oma lasialusta niin IPAlla olen oman putsannut kunnolla. Huomasin, että jos en putsaa niin tarttuu onnettomasti ylipäätään.
Jostain luin ikkunanpesuaineenkin olevan toimiva keino puhdistamiseen mutta en ole koittanut itse. Pitäisi josko olisi edukkaampi kuin IPA.

Omat printit on pisimmillään ollut 12-14h ja pysynyt pedissä. Olisikohan ollut 55 pedissä jopa ja 215 langalle.
 
Mistä olisi viisainta aloittaa ongelmaa ratkomaan?
Jos tuo Enderin vakiolasi on kunnolla puhdas niin tarttumisen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Tarkoittaa myös sitä ettei pintaan tule koskea kädellä, aina jää hieman rasvaa. Suuttimen korkeus pedistä ensimmäistä kerrosta tulostettaessa on myös kriittinen, kuva tulostetun kappaleen pohjasta auttaisi arvioimaan tätä.
 
Noniin, vajaa 48h meni kuulampussa MUTTA viime yönä oli jostain syystä tullut iso layer shift n. 70% kohdalla joten uusiksi menee. Annoin kuitenkin printata loppuun että sai kattoon jotain killumaan. Pahoittelut likaisesta linssistä.
IMG_20210223_232446.jpgIMG_20210224_170612.jpgIMG_20210224_194739.jpgIMG_20210224_221729.jpg

Tässä vielä kuva siitä mitä OP:n kautta tulostui reilussa 20 tunnissa. SD:ltä tulostus oli oikea ratkaisu.
IMG_20210223_190512.jpg

Hieman aiheen vierestä: printtasin tuon Clasun PLA:lla... Temp towerin perusteella 205 astetta oli aika hyvä lämpö tuolle.
Hauskaa, että omalla kohdalla clasun pla:ta pitää tulostella 185-195. Tuosta yli, niin on niin paljon säikeitä, että menee printit pilalle.
 
Näin mielenkiinnosta tiedustelisin, miksi tarvii samantien 3D aloittelijan tilailla päivitys osia uuteen tulostimeen. Ender 3v2 kumminkin toimitetaan niin hyvillä osilla jo uutena, että sillä voi tulostella sellasenaan pitkiä 10h-päiviä kestäviä vetoja, kun alkuun asemoi tulostimen hyvin.
Vakio enderillä ei kyllä luotettavasti tulosta 2 tuntia pidempään vakiokiluilla.

Ensinnäkään se peti ei vakiojousilla pysy 6 tuntia pitempään samassa korossa.

Laitteen emo ylikuumenee, mikäli printteri ei ole avoimessa tilassa. Kotelossa pitää olla imuilma emon alta tai alkaa sekoilemaan.

Halppis ptfe putki ei tahdo jaksaa edes 210c vaan alkaa menettämään muotoaan, josta seuraa tukoksia varsinkin jos laitos on kotelossa.

Mukana tuleva lasipeti on kiero ja alumiininen laatta on sekin kiero.

Laite pitää noin 75 db ääntä toimiessaan, joten sitä ei hyvällä tahdollakaan voi pitää kotona vakiona.

Kolmas heikkous on emossa, joka ei tue linear advancea eli paras tulostaa alle 40mm/s mikäli tulosteessa on teräviä kulmia tai printti menee pilalle.

Jos tulostelee esim figuriineja thingiversestä, niin varmaan ihan riittävä kampe. Toiminnallisia osia ei kannata vakiona edes kokeilla.
 
Jaha Prusa ei tykkää tallin 10C lämmöistä, jos yrittää yhdistää Octoprintillä niin se tekee jonkun paniikkipysäytyksen ja katkaisee sarjayhteyden. Joten joku lämmitin nyt hommattava tuolle?
Löytyykö tuon tulostimen jostain valikosta Preheat ja sen alta Bed? Mun printterissä antaa valittamatta käyttää preheattia mintemp tilanteessa, vaikka sama laite ei suostukkaan mintemp tilanteessa suoraan tulostamaan. Valikosta muutama minuutti bedin (ja miksei myös hot endin) preheattia ja lämmöt ovat tasolla, josta tämä suostuu aloittamaan gcoden mukaisesti toimet. Aikaa jopa säästyy verrattuna siihen että laite olisi suostunut suoraan suorittamaan gcodea, jos on laittanut valikosta preheatit bedille ja hot endille vs. jos gcode on sellainen että ne tapahtuisivat peräkkäin.
 
Vakio enderillä ei kyllä luotettavasti tulosta 2 tuntia pidempään vakiokiluilla.

Ensinnäkään se peti ei vakiojousilla pysy 6 tuntia pitempään samassa korossa.

Laitteen emo ylikuumenee, mikäli printteri ei ole avoimessa tilassa. Kotelossa pitää olla imuilma emon alta tai alkaa sekoilemaan.

Halppis ptfe putki ei tahdo jaksaa edes 210c vaan alkaa menettämään muotoaan, josta seuraa tukoksia varsinkin jos laitos on kotelossa.

Mukana tuleva lasipeti on kiero ja alumiininen laatta on sekin kiero.

Laite pitää noin 75 db ääntä toimiessaan, joten sitä ei hyvällä tahdollakaan voi pitää kotona vakiona.

Kolmas heikkous on emossa, joka ei tue linear advancea eli paras tulostaa alle 40mm/s mikäli tulosteessa on teräviä kulmia tai printti menee pilalle.

Jos tulostelee esim figuriineja thingiversestä, niin varmaan ihan riittävä kampe. Toiminnallisia osia ei kannata vakiona edes kokeilla.
Ei kai kukaan Endereitä suosittelisi jos se näin huono olisi?
 
Saako Suomesta jostain Enderiin 24 v puhaltimia. Hotendin puhallin ei jaksa kunnolla pyöriä. edit hain paikallisesta sähkötarvikeliikkeestä 50x50x15 puhaltimen kun oli lähinnä sopiva. Toivottavasti vanha jaksaa vielä muutaman tunnin puhaltaa uutta hotend kiinnikettä. Satsana with BLtouch for Ender 5 (updated) by PuDDeX
Laitoin hotendiin koctuan 40x20 kokoisen jännittrrnsäätimellä.
Sunonia yms saa kyllä paikallisista elektroniikkaliikkeistä - ainakin tilaamalla.

Itse tilasin 2kpl 5015 osajäähdytykseen ja emolle sekä virtalähteelle 92x10 noctuat ja jännitteen säätimet.
 
Löytyykö jotain suomidiscordia 3d-tulosteluun (tai voisiko joku täältä perustaa semmoisen jos ei vielä ole?).

Voitteko suositella liimoja tulostuspedille? Mielellään jotain mitä saisi lähes kaikista kaupoista.
 
Vakio enderillä ei kyllä luotettavasti tulosta 2 tuntia pidempään vakiokiluilla.

Väärin! Enderillä tulostaa vaikka 27h putkeen vakiokiluilla. Olen sen pari kertaa nyt tehnyt, vailla ongelmia.

Ensinnäkään se peti ei vakiojousilla pysy 6 tuntia pitempään samassa korossa.

Väärin! Peti ollut jo 4 kuukautta putkeen samoilla säädöillä, joka paiväisessä käytössä.

Laitteen emo ylikuumenee, mikäli printteri ei ole avoimessa tilassa. Kotelossa pitää olla imuilma emon alta tai alkaa sekoilemaan.

Mahdollisesti oikein. Itsellä ei ole kotelossa, joten en ole havainnu ongelmaa.

Halppis ptfe putki ei tahdo jaksaa edes 210c vaan alkaa menettämään muotoaan, josta seuraa tukoksia varsinkin jos laitos on kotelossa.

Väärin! Olen tulostanut petgistä monen tunnin kappaleita, vailla ongelmaa. Lämmöt 210-230`c.

Mukana tuleva lasipeti on kiero ja alumiininen laatta on sekin kiero.

Omistan kaksi lasipetiä tulostimeen. Kummatkin Enderin virallisia. Täysin suoria kummatkin. Alumiininen laattakin suora. Kenties lotto sitte suosinut.

Laite pitää noin 75 db ääntä toimiessaan, joten sitä ei hyvällä tahdollakaan voi pitää kotona vakiona.

En omista desipelimittaria, mutta sanoisin huomattavasti hiljaisempi on. Ainut ääni tulee tuulettimista, jotka sijaitsevat laitteen pohjassa.

Kolmas heikkous on emossa, joka ei tue linear advancea eli paras tulostaa alle 40mm/s mikäli tulosteessa on teräviä kulmia tai printti menee pilalle.

Totaallisen väärin! Käytän 60mm/s yleisnopeutta ja jokainen kulma on jopa liian terävä, jolloin mallia on syytä pyöristää.

Jos tulostelee esim figuriineja thingiversestä, niin varmaan ihan riittävä kampe. Toiminnallisia osia ei kannata vakiona edes kokeilla.

Enempää et voisi olla väärässä! En edes tulostele mitään figureja, pelkkiä toiminnallisia osia laitteisiin.
Teet todellakin jotain väärin ja pahasti jos tollasia havaintoja olet Enderistä kokenut, vai ovatko nämä edes sinun havaisemia vikoja.
Omistatko edes Enderia? Laittaisitko pari valokuvaa siitä, niin voitaisiin verrata onko tulostimeen tullut jotain päivityksia, jotka selittävät niin erillaisen toiminnan.

Tuossa vakiokilkkeillä tehty 27h33min tulostus karkkiautomaatin kannesta, joka on suora kuin peili.

IMG_20210228_103333_HDR.jpg


Muutenkin täydellinen kappale.

IMG_20210228_103151_HDR.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom