3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tässä itseäni viihdyttääkseni opiskellut FYSETC:n Prusa MK3S kloonin heikkouksia. Ilmeisesti hotend ja bearingit vaihtamalla ihan siedettävä laitos. Kuinkahan paljon tässä koijataan? Tavallisesti tuo setti on kait noin 250-350€? US $216.32 35% OFF|Clone Prusa i3 MK3S Printer Full Kit Upgrade Prusa i3 MK3 To MK3S 3D Printer Kit DIY MK2.5/MK3/MK3S 3D Printer|3D Printers| - AliExpress
Myyjällä ei ole yhtään arvosetelua. Veikkaan että apinaa koijataan, mutta tuohon hintaan voisi itsekkin kokeilla :hmm: . Itse tilasin tuon kitin Bear version Espaniasta US $111.25 11% OFF|Clone Prusa i3 MK3S Full Kit bear kit Clone Prusa mini DIY Full kit Clone Prusa i3 MK2.5S MK3S MMU2S Complete Kit 3D printer|3D Printers| - AliExpress

Tulostin on kasassa ja odottelee E3D heatbreakkia. Kasaamisessa sai keskittyä siihen, että sai kaikki kulmat 90 asteeseen yms. Liuottelin laakereita 2vrk ipassa ja heitin sinne uudet rasvat tulostetulla sovittemella CRC Multi Grease Yleis- ja laakerirasva 100 ml | Motonet Oy
Laakerit vaikuttivat olevan hyvälaatuiset omassa kitissä. Joillain on ollut ongelmia noiden laakereiden kanssa, niin minulla on tuossa Misumin laakerit ja tangot varalla. Tilasin Lecktorista prusan alkuperäiset tulostusalustat ennen kitin saapumista. Ratrigilta tilasin myös Bear upgraden tuohon tulostimeen täytyy katsoa jaksanko laittaa sitä kiinni...

Tulostusalusta (sileä PEI) tuntui toimivan todella hyvin PLA kanssa. Periaatteessa tuli ostettua tuo kitti ja melkein toinen tulostin osina (ei ollut kunnon tietoa kitistä, niin pelasin varmanpäälle) :D Tällä kokemuksella mitä itsellä on, niin tilaisin; kitin, full metal heatbreak (tilasin heatbreakin ja V6 hotendin E3D), prusan orginaalin kuvioidun tulostusalustan ja Triangle labsin BMG extruderin (tuosta saa hyvät rattaat extruderiin).

Ekassa kalibroinnissa oli kaikki suorassa ja 20mm kuutio tulostui hyvin. Voin kertoa lisää kokemuksia kunhan tuo FedEx saisi toimitettua E3D paketin tänne (kestänyt 2vko ja nyt se menee ruotsissa).
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, vajaa 48h meni kuulampussa MUTTA viime yönä oli jostain syystä tullut iso layer shift n. 70% kohdalla joten uusiksi menee. Annoin kuitenkin printata loppuun että sai kattoon jotain killumaan. Pahoittelut likaisesta linssistä.
IMG_20210223_232446.jpgIMG_20210224_170612.jpgIMG_20210224_194739.jpgIMG_20210224_221729.jpg

Tässä vielä kuva siitä mitä OP:n kautta tulostui reilussa 20 tunnissa. SD:ltä tulostus oli oikea ratkaisu.
IMG_20210223_190512.jpg

Hieman aiheen vierestä: printtasin tuon Clasun PLA:lla kun en ollut ihan varma riittäisikö vanha DevilDesignin rullan jämä. Tuo naru on yllättävän hyvin tulostuvaa. Temp towerin perusteella 205 astetta oli aika hyvä lämpö tuolle.
 
Tilasin tuohon Ender 5 tulostimeen uuden ohjauskortin v4.2.7. Löydättekö tuohon euroopasta bl-touch anturia? Tuo creality3dshopeu toimittaa ilmeisesti tarvikkeet kiinasta? Siellä olisi kyllä valmis setti

Mutta kävisikö tuohon Ender 3v2 tulostimen setti jos tulostaisi siihen itse telineen?
 
Löydättekö tuohon euroopasta bl-touch anturia?
Anturia saa kyllä suomestakin mutta johdot joudut tekemään itse tuohon ja tulostamaan telineen. En tiedä minkälaiset liitännät tuossa ostamassasi emossa on niin en osaa sanoa tarvitko sitä korttia väliin mikä ainakin vakio ender 3: sessa oli tarpeen jotta sai BL touchin pelaamaan.
 
Creality ender-5 tulostimen ostin ja nyt vähitellen tutustunut tähän 3d tulostukseen. Alkuun oli ongelmia kappaleen irtoamisen kanssa mutta nyt olen saanut muutamia kappaleita tulostettua sinisen maalarinteipin ja hiuslakan yhdistelmällä (pöydän lämmön nostin 60c ja annoin pitempään lämmetä ennen tulostuksen aloitusta). Lasinen crealityn pöytä. Pöydän olen tasannut lämpimänä liikuttelemalla käsin tulostuspäätä, tulostuspaperi ollut välissä. Onko parempia tapoja? valikoista en löytänyt mitään kohtaa mistä vois ajaa tasauspisteisiin automaattisesti.

3DLac PLUS liima tartuntaliima edullisesti 3Dkauppa.com voisiko tuolla liimalla korvata teipin ja lakan?

Katsoin että tähän tulostimeen olisi saatavana aika edullisesti uusi ohjainkortti. Saavuuttaako tuolla päivityksellä isojakin etuja?
Ilmeisesti ainakin BL-touch anturin asennus olisi helppoa tähän ja hiljaisempi tulostuskin?

Mitä muita päivityksiä tähän suosittelette?
Tuo 3DLac liima on hyvää PETG:n kanssa. PLAn kanssa pysyy vähemmälläkin. Ender 5+:ssa on kai sama pinta pedissä ja siinä olen kokenut käteväksi pelkällä isopropanolilla pyyhkimisen. Päälle hiuslakkaa tai tuota toista. Lasin jäähtymisen jälkeen irtoaa itsestään, mutta toisaalta ei tartu liian lujaa.

Pedin tasaamiseen voi myös käyttää rakotulkkia. Se on halpa hankinta M+ rakomitta 13-lehtinen 0,05-1mm (Motonetissä näkyi vain joku kalliimpi malli).
 
Mikä on tämän päivän paras hankinta sanotaan alle 300eur hintaluokassa (Voin tilata kiinasta tai mistä vaan missä hintalaatu kohdillaan) Mielellään sellainen mitä ei tartte heti ekana upgradettaa järjettömästi.
On yli budjetin, mutta olen ollut tyytyväinen Prusa Miniin (380e). Kasattua pääsi samantien tulostamaan ilman ylimääräisiä ongelmia. PrusaSliceristä löytyy profiilit valmiiksi PLAlle ja Petg:lle. Ja kaikki tarttuu petiin, ei tarvitse leikkiä liimojen tai teippien kanssa
 
Onkos täällä kokemusta koteloiden vaimentamisesta? Tuli tehtyä Ikean keittiökaapista tulostuskotelo, mutta äänieristys puuttuu. Nyt kotelon pohjalla on joku Encen hiirimatto ja pohja värisee kovaäänisesti.

2.png
1.png


Pohjalle ajattelin laittaa 40x40x5cm betonilaatan ja sen alle solumuovia. Seiniin pitäisi valita äänieristyslevy, niin olisiko suosituksia tuohon? Jimmssillä olisi tällaista levyä myynnissä the t.akustik HiLO-N40 -äänenvaimennuslevy, harmaa - 9,90€ ]Tuossa levyssä on jokin luokitus paloestollekkin.
 
Vuoraa se kotelo sisältä niillä betonilaatoilla. Massanlisäyshän on ehkä se paras äänenvaimennus menetelmä.
 
Kuinka monella on bl-anturi koneessaan? Näistä viesteistä päätellen monikaan ei käytä mitään ylimääräistä tartunta aineita? Pitää nostaa lämpöjä ja kokeilla ilman aineita. Itsellä nämä ongelmat johtuu kyllä varmasti hyvin pitkälti kokemuksen puutteesta...

Manuaalisen säädön olen paperin avulla tehnyt ja pitää nyt vielä tarkistaa ennen seuraavaa tulostusta.

Millaisia huoltoja laite vaatii? Pitääkö suuttimia tai mitään muuta putsailla normi PLA tulostuksissa?
 
Onkos täällä kokemusta koteloiden vaimentamisesta? Tuli tehtyä Ikean keittiökaapista tulostuskotelo, mutta äänieristys puuttuu. Nyt kotelon pohjalla on joku Encen hiirimatto ja pohja värisee kovaäänisesti.

2.png
1.png


Pohjalle ajattelin laittaa 40x40x5cm betonilaatan ja sen alle solumuovia. Seiniin pitäisi valita äänieristyslevy, niin olisiko suosituksia tuohon? Jimmssillä olisi tällaista levyä myynnissä the t.akustik HiLO-N40 -äänenvaimennuslevy, harmaa - 9,90€ ]Tuossa levyssä on jokin luokitus paloestollekkin.
Motonetistä löytyy auto puolen tarvikkeita.
Paljonko tuollainen kaappi maksoi?

 
Millaisia huoltoja laite vaatii? Pitääkö suuttimia tai mitään muuta putsailla normi PLA tulostuksissa?
Silloin tällöin kannattaa pari tippaa kuivavoitelu öljyä laittaa kierreruuveille. Endereissä on suljetut laakerit akseleissa niin hirveemmin niitä tarvitse rasvailla. Pölyt pyyhkii pois jos kovin sitä kertyy.
Suutin tulee menemään jossakin vaiheessa tukkoon joka tapauksessa. Sen saa polttamalla aukaistua, mutta jos kerran noin 10€ saat tilattua kiinasta tälläisen satsin päitä niin ei maksa vaivaa. Uutta kehiin vaan samantien.

IMG_20201212_001728.jpg

Itse olen aina tulostanut lasinpäälle, joten korkeusanturia en ole kaivannut kummassakaan tulostimessa. Nyt tehnyt tuttavuutta tuon 3Dlacin kanssa ja kyllä toimii.
Kokeillut myös tulostus mattoa, mutta siitä jäi huono maku suuhun. Se toimi ihan ok kun käytin pelkkää pla:ta, mutta eka tuloste hiilikuidusta jäi niin pahasti kiinni, että se siitä tulosteesta ja matosta.
 
Viimeksi muokattu:
Silloin tällöin kannattaa pari tippaa kuivavoitelu öljyä laittaa kierreruuveille. Endereissä on suljetut laakerit akseleissa niin hirveemmin niitä tarvitse rasvailla. Pölyt pyyhkii pois jos kovin sitä kertyy.
Suutin tulee menemään jossakin vaiheessa tukkoon joka tapauksessa. Sen saa polttamalla aukaistua, mutta jos kerran noin 10€ saat tilattua kiinasta tälläisen satsin päitä niin ei maksa vaivaa. Uutta kehiin vaan samantien.

IMG_20201212_001728.jpg

Itse olen aina tulostanut lasinpäälle, joten korkeusanturia en ole kaivannut kummassakaan tulostimessa. Nyt tehnyt tuttavuutta tuon 3Dlacin kanssa ja kyllä toimii.
Kokeillut myös tulostus mattoa, mutta siitä jäi huono maku suuhun. Se toimi ihan ok kun käytin pelkkää pla:ta, mutta eka tuloste hiilikuidusta jäi niin pahasti kiinni, että se siitä tulosteesta ja matosta.
Onko nuissa suuttimissa laatu eroja paljonki? Onko eri merkeillä erilaiset?
Nyt nostin pedin lämpötilan 68c ja suuttimen 205. Hyvin pysyi kiinni pelkässä lasissa tuollainen noin 8cm kanttiinsa oleva thingiversestä otettu yksinkertainen phone stand. Lankana oli ilmeisesti tulostimen mukana tullut crealityn valkoinen pla lanka.

Mitkä lankamerkit on laadukkaita?
 
Onko nuissa suuttimissa laatu eroja paljonki? Onko eri merkeillä erilaiset?
Tuollaiset messinkiset suuttimet on aikalailla samanlaisia loppupeleissä. Toki niitä kehutaan milloin milläkin ominaisuudella, mutta samalla lailla ne tuntuvat toimivan. Se onko siellä sisällä jotain erillaisia muotoiluja parantamassa tulostusta niin ainakaan itse en ole havainnut messinkisissä sillä olevan mitään vaikutusta. Tuo MK6/MK8 ero merkkaa kuinka pitkä suutin on. Sillä on sellanen merkitys, että silikoni suojus määrää kumpaa käyttää. Ostamalla MK6 ja MK8 silikonin, kummatkin käy kierteensä puolesta samaan tulostimeen.
Tai sit ei käytä suojusta ollenkaan.
Sitten kun harrastus alkaa viemään eteenpäin niin löytyy safiiria/rubiinia/terästä josta lompakon mukaan on vara valita.

Mitkä lankamerkit on laadukkaita?
Tuossa lisää langoista ketjussa. 3D filamentit ja niiden ostopaikat

Clasua haukutaan aika paljon, mutta itsellä toiminut hyvin. Toisaalta ainut kauppa lähistöllä, josta saa suoraan hyllystä 25€ hintaan rullan.
 
Motonetistä löytyy auto puolen tarvikkeita.
Paljonko tuollainen kaappi maksoi?


Kävin ostamassa Puuilosta tuollaista eristettä seiniin Plast-Team äänieristelevy ALU 500x1000x30mm itseliimautuva Motonetistä olisi saanut näköjään 5€ halvemmalla.

3.png 5.png

Kaappi ilman eristyksiä maksoi noin 126€. Tuhon päälle tulee 60x60 ovi jonka alle sijoietaan elektroniikka ja tarvittavat työkalut. Kokeilin yhden 40min printin, niin lämmöt oli jotain 55C. Elikkä ABS tulostus tulee onnistumaan hyvin tuolla, kunhan saa ohjattua tuota kotelon lämpötilaa. Laitan lisää kuvia kun on valmiina.
Tarkoituksena olisi pitää emäntä ja tulostin saman katon alla :D
 
No en mä oo tota ees pohtinu, mitä etuja kummassakin on?
En ole expertti, mutta resiini on yleensä tarkempaa, mutta kalliimpaa. Koneet ymmärtääkseni huomattavasti huoltovapaampia koska ei ole suuttimia tai vastaavia ja vähemmän liikkuvia osia. Resiinistä tulostettujen tuotteiden kestävyydestä en osaa sanoa mitään mutta filamentilla tulee käyttötavaraa helpommin.
Resiinitulostimiakin on sitten parillakin eri tekniikalla joten tarkkana niidenkin kanssa.
 
En ole expertti, mutta resiini on yleensä tarkempaa, mutta kalliimpaa. Koneet ymmärtääkseni huomattavasti huoltovapaampia koska ei ole suuttimia tai vastaavia ja vähemmän liikkuvia osia. Resiinistä tulostettujen tuotteiden kestävyydestä en osaa sanoa mitään mutta filamentilla tulee käyttötavaraa helpommin.
Resiinitulostimiakin on sitten parillakin eri tekniikalla joten tarkkana niidenkin kanssa.

Joo kattelin parit videot, ja kyllä filamentin kannalla ollaan, tarve nimenomaan käyttöesineille ja kestävyys etusijalla, joka noissa resiineissä tuntuu olevan about puolet. Jälki huomattavasti tarkempaa taasen resiini vermeissä.
 
Joo kattelin parit videot, ja kyllä filamentin kannalla ollaan, tarve nimenomaan käyttöesineille ja kestävyys etusijalla, joka noissa resiineissä tuntuu olevan about puolet. Jälki huomattavasti tarkempaa taasen resiini vermeissä.

Jod työkalut/taidot on hallussa, niin tuo aikaisemmin linkattu setti voisi olla kokeilemisen arvoinen US $216.44 35% OFF|Clone Prusa i3 MK3S Printer Full Kit Upgrade Prusa i3 MK3 To MK3S 3D Printer Kit DIY MK2.5/MK3/MK3S 3D Printer|3D Printers| - AliExpress

Siihe npäivityksenä Misumi - Prusa MK3/S MK2/S Upgrade Kit Smooth Rods + Linear Bearing P, 89,90 € ja Aliesxpressistä Triangle Labsin BMG Extruder ja all metall heatbreak. Tuo olisi vielä siinä 300€ tuntumassa. Toki tarvitset suuttimia, filamenttia yms. Kyllä tähän saa rahaa menemään. Yksi vaihtoehto voisi olla tuon Ender 3 V2 tilaus Aliexpressistä euroopan varastolta. Sen saa johonkin 200€ hintaan. Siihen tilaa uuden hotendin, BMG extruderin ja uudet jouset.
 
Ihan uteliaisuudesta, onko jossain haukuttu noita smooth rodeja? Pelkät bearingit saisi halvemmallakin.

Tässä oli ihan mielenkiintoinen lista huomioista: Prusa Clone (MK3S) Build Notes - HackMD Ei tuo nyt vältämättä ihan pöljä projekti olisi.
  • The ubolts didnt fit into the y-carriage at all. I needed to drill out bigger holes (this appears to be a quality control issue, so you may not have to do this with your parts).
  • You get a single long belt and have to cut it to the correct length for the x and y axis.
  • The wires for the heated bed are big and don’t fit into the printed cable holders, the cable wrap is also too big.
  • Screws for the Z-axis motor mounts are 2mm too long, ideally use M3x8mm screws instead of 10mm. If you don’t use 8mm long screws the Z motors aren’t fully attached to the frame and can move. This doesn’t seem to affect print quality, but it’s not great to have an entire axis on your printer jiggle around because it’s not attached properly.
  • Included M3 square nuts are 1.9mm thick instead of 1.7mm. This was a huge pain in the ass for any steps that involved inserting square nuts. I highly recommend getting the style of nuts found in the original kit that are 1.7mm thick.
  • The FYSETC kit does not include the same style of pliers found in the original kit. These pliers help tremendously for inserting the square nuts in, since it seems like Prusa designed all the parts to be inserted with the assistance of this tool. So get yourself a pair of similar pliers.
  • 3mm nylon filament is not included, so the extruder cable bundle sags during printing (somehow this doesn’t result in any issues)
  • Included LM8UU bearings are really bad, they have lots of play and are noisy. They should be replaced with high quality MYT/IKO/Misumi bearings. I recommend packing them with grease too (Superlube).
  • The included PINDA V2 probe was trash, and very inconsistent. It could’ve been a QC problem or inherent. I replaced it with the TriangleLab version. Upon further testing the original Prusa PINDA V2 seems to be better and more consistent than the TL version.
  • The two wires that connect to the LCD are not labeled, so you might have to swap them around if you don’t get it right the first time.
  • The SD Card reader doesn’t work properly on my unit, I have to turn the machine off and then back on for it to read it. Slight inconvenience but important to be aware of.
  • There is no included power supply cable, SD card, or filament spool holder.
Täysin linjassa tämän youtube-videon huomioiden kanssa:


 
Viimeksi muokattu:
Voihan noita pelkkiä laakereitakin käyttää. Itse ostin koko setin, kun se on sovitettu keskenään. Taitaa mennä hifistelyn puolelle, mutta tuolla pitäisi säästyä ainakin yhdeltä ongelmalta. Tuossa omassa kitissä laakerit olivat ihan ok. Ei olisi vielä tarvetta vaihtaa, mutta kyllä ne jossain välissä leviää. Voin käyttää nuo rodit ja laakerit jossain projektissa.
 
Ok, jollain äänellä jne ei ole mulla mitään merkitystä kun voin jättää sen talliin huutamaan, ite arvostaisin enemmän ns tuplatulostus päätä jolloin voisi 2:ta väriä / tukimateriaaleja tulostaa toisella päällä, koetteko te sellaset modit hyödyllisiksi?
 
Ok, jollain äänellä jne ei ole mulla mitään merkitystä kun voin jättää sen talliin huutamaan, ite arvostaisin enemmän ns tuplatulostus päätä jolloin voisi 2:ta väriä / tukimateriaaleja tulostaa toisella päällä, koetteko te sellaset modit hyödyllisiksi?
Useamman materiaalin järjestelmissä on omat haasteensa. Itse ajattelin myöhemmin kokeilla tuota prusa MMU2 settiä, jossa voi käyttää neljää eri materiaalia. Se on kaukana plug and play setistä. Tuohon linkkaamaani kittiin saa asennettua sen, mutta suosittelen lähtemään aluksi yhdellä materiaalilla liikkeelle. Kun kokemusta karttuu, niin sitten noiden multimateriaalejen perään.

En tiedä miten isoja communityjä muilla multimatriaalitulostimilla on. Tuo Prusan MMU2 on varmaankin, niistä suurimmista ryhmistä.
 
Ihan uteliaisuudesta, onko jossain haukuttu noita smooth rodeja? Pelkät bearingit saisi halvemmallakin.

Tässä oli ihan mielenkiintoinen lista huomioista: Prusa Clone (MK3S) Build Notes - HackMD Ei tuo nyt vältämättä ihan pöljä projekti olisi.
  • The ubolts didnt fit into the y-carriage at all. I needed to drill out bigger holes (this appears to be a quality control issue, so you may not have to do this with your parts).
  • You get a single long belt and have to cut it to the correct length for the x and y axis.
  • The wires for the heated bed are big and don’t fit into the printed cable holders, the cable wrap is also too big.
  • Screws for the Z-axis motor mounts are 2mm too long, ideally use M3x8mm screws instead of 10mm. If you don’t use 8mm long screws the Z motors aren’t fully attached to the frame and can move. This doesn’t seem to affect print quality, but it’s not great to have an entire axis on your printer jiggle around because it’s not attached properly.
  • Included M3 square nuts are 1.9mm thick instead of 1.7mm. This was a huge pain in the ass for any steps that involved inserting square nuts. I highly recommend getting the style of nuts found in the original kit that are 1.7mm thick.
  • The FYSETC kit does not include the same style of pliers found in the original kit. These pliers help tremendously for inserting the square nuts in, since it seems like Prusa designed all the parts to be inserted with the assistance of this tool. So get yourself a pair of similar pliers.
  • 3mm nylon filament is not included, so the extruder cable bundle sags during printing (somehow this doesn’t result in any issues)
  • Included LM8UU bearings are really bad, they have lots of play and are noisy. They should be replaced with high quality MYT/IKO/Misumi bearings. I recommend packing them with grease too (Superlube).
  • The included PINDA V2 probe was trash, and very inconsistent. It could’ve been a QC problem or inherent. I replaced it with the TriangleLab version. Upon further testing the original Prusa PINDA V2 seems to be better and more consistent than the TL version.
  • The two wires that connect to the LCD are not labeled, so you might have to swap them around if you don’t get it right the first time.
  • The SD Card reader doesn’t work properly on my unit, I have to turn the machine off and then back on for it to read it. Slight inconvenience but important to be aware of.
  • There is no included power supply cable, SD card, or filament spool holder.

Vähemmän yllättäen AliExpressistä löytyy myös nuo käytännöllisemmän näköiset u-boltit laakereille. US $3.79 5% OFF|Funssor 3pcs Reprap Prusa i3 MK2/MK2S Y axis bearing holder clips LM8UU / drylin RJ4JP 01 08 bearing holder|3D Printer Parts & Accessories| - AliExpress MK3S+ taisi käyttää tuon tyyppisiä?
 
Mistä materiaalista kannattaa tulostaa auton kojelaudalle tulevan kännykkä telineen? Värinä musta.
 
Pienellä varauksella nuo, ei näet kestänyt ohuessa parkkikiekkotelineessä kumpikaan (mistä muutama viesti sitten kuva), ensi kesänä kokeiluun Extrudr GreenTEC Pro.
 
Yksi vaihtoehto voisi olla tuon Ender 3 V2 tilaus Aliexpressistä euroopan varastolta. Sen saa johonkin 200€ hintaan. Siihen tilaa uuden hotendin, BMG extruderin ja uudet jouset.
Näin mielenkiinnosta tiedustelisin, miksi tarvii samantien 3D aloittelijan tilailla päivitys osia uuteen tulostimeen. Ender 3v2 kumminkin toimitetaan niin hyvillä osilla jo uutena, että sillä voi tulostella sellasenaan pitkiä 10h-päiviä kestäviä vetoja, kun alkuun asemoi tulostimen hyvin.
 
Näin mielenkiinnosta tiedustelisin, miksi tarvii samantien 3D aloittelijan tilailla päivitys osia uuteen tulostimeen. Ender 3v2 kumminkin toimitetaan niin hyvillä osilla jo uutena, että sillä voi tulostella sellasenaan pitkiä 10h-päiviä kestäviä vetoja, kun alkuun asemoi tulostimen hyvin.
Pistäppä PETG tulille vakiolla?
 
Pistäppä PETG tulille vakiolla?
Niin olen jo tulostanut vakiona Petg:stä kaiken näköistä. Mikäs siinä on ihmeellistä, ettei vakio ender 3v2 siitä suoriudu?
Alkuun toki karkasun kanssa tein omat mokani, mutta lämpötilan säädön myötä nekin ongelmat poistu.

En oikeasti keksi syytä, miksi alottelijan pitäisi alkamaan modailla tulostinta saman tien.
Edit.. siis sulla on prusa, niin ymmärrän ongelman....
 
Viimeksi muokattu:
...En oikeasti keksi syytä, miksi alottelijan pitäisi alkamaan modailla tulostinta saman tien...
Itse modasin tuulettimet CR-10S Pro V2:sta ja nyt sillä voi tulostaa ja nukkua samassa huoneessa.

Muuten ei modaaminen kiinnosta yhtään, ostin tulostimen sen takia kun tuli osia ostettua viitisen kertaa ja ajattelin että jos vielä tulee tarvetta niin ostan oman tulostimen.
 
Itse modasin tuulettimet CR-10S Pro V2:sta ja nyt sillä voi tulostaa ja nukkua samassa huoneessa.

Muuten ei modaaminen kiinnosta yhtään, ostin tulostimen sen takia kun tuli osia ostettua viitisen kertaa ja ajattelin että jos vielä tulee tarvetta niin ostan oman tulostimen.
Mulla on tuo ender 5 ja siinä on kans todella äänekkäät puhaltimet. Mistä hommasit puhaltimet?
 
...Mistä hommasit puhaltimet?
Oma aparaatti 24V, joten emon ja kotelon tuulettimet kytketään sarjaan, hotendille laitoin LM2596:sen.
Kolme kappaletta näitä ja yksi kappale tätä.
Kolme eri osaa piti tulostaa ja alkuperäistä metallikoteloa vähän modata.
Jäähdytystuuletin kun pois, niin kovinta ääntä pitää akseleiden moottorit.
 
Oma aparaatti 24V, joten emon ja kotelon tuulettimet kytketään sarjaan, hotendille laitoin LM2596:sen.
Kolme kappaletta näitä ja yksi kappale tätä.
Kolme eri osaa piti tulostaa ja alkuperäistä metallikoteloa vähän modata.
Jäähdytystuuletin kun pois, niin kovinta ääntä pitää akseleiden moottorit.
Kiitos. Onko sulla ohjauskortti mitä mallisarjaa? Tilasin itselle sen uudemman 4.2.7 kortin niin pitäis vinkuminen loppua moottoreista.
 
Mihin tuota LM2596:sta tarvitaan, mitä se siis tekee?
Edit, tiputetaanko sillä hotendin puhaltimen jännite ja jos kyllä, niin ite hotendin vai kappalepuhaltimen?
Kyllä, se on jännitteenalennin. Jos itse tekisin nyt uudestaan tuuletuksen niin laittaisin 2xLM2596
1. Hotend ja emolevy tuuletin
2. Kappaletuuletin

Jos virtalähteelle haluaa laittaa myöskin uuden tuulettimen niin ainakin omassa Ender 3 Pro mallissa tuulettimelle tulee 12v virta eli siihen voisi rakentaa sellaisen ulkopuolisen tuuletin mountin.
 
Kyllä, se on jännitteenalennin. Jos itse tekisin nyt uudestaan tuuletuksen niin laittaisin 2xLM2596
1. Hotend ja emolevy tuuletin
2. Kappaletuuletin
Tämähän onnistuu yhdellä step-down -muuntajalla. Ainakin Ender 3 V2 vakiolauta PW-moduloi miinuspotentiaalia, eli kaikkien tuulettimien pluskarva saman muuntajan taakse, ja miinuskarvat jätetään sinne, missä ne alunperinkin oli. Näin itse tein kappaletuulettimen ja ohjauslaudan tuulettimien kanssa.
 
Kiitos. Onko sulla ohjauskortti mitä mallisarjaa? Tilasin itselle sen uudemman 4.2.7 kortin niin pitäis vinkuminen loppua moottoreista.
Uusin pitäs olla ja ei kuulu vinkunaa, äänellä tarkoitin sitä ihan normaalia laakerista kuuluvaa ääntä kovemmassa vauhdissa...eli hiljainen on!

Hotend:n tuulettimelle alensin jännitteen, jäähdyttimen tuuletinta en ole vielä käyttänyt tulostuksessa.
Uskalsin sen tehdä koska modin tekijä kommenteissa kertoi toimivan ongelmitta ja tämän voin vahvistaa oman lyhyen kokemuksen perusteella.
Tässä kuva jännitteenalentimesta (olis toki voinu koteloida, mutta ihan ok noin)
 
Ainakin Ender 3 V2 vakiolauta PW-moduloi miinuspotentiaalia, eli kaikkien tuulettimien pluskarva saman muuntajan taakse, ja miinuskarvat jätetään sinne, missä ne alunperinkin oli.
En olekkaan tämmöisestä ollut tietoinen joten kiitos tiedosta. Pitää ottaa selvää miten tuossa SKR V2 emossa tuo on toteutettu. Tällähetkellä kaikki tuulettimet vaihdettu 24v "silent" versioiksi mutta meteli vain kasvoi :D. Virtalähteellä tosin alkuperäinen 12v tuuletin.
 
Mitä lämpöä johtavaa mömmöä olette käyttänyt hotendisissä? Tarvis huoltaa Prusa minin hotend, niin vanha omistaja on laittanut jotain mömmöä sinne. Ulkomailta tietenkin saa, mutta löytyykö Suomesta jotain sopivaa tavaraa?
 
Sitä tulee vain heatbreakin yläosan kierteisiin, eli heatbreakin ja heatsinkin välille joten lämmöt ei siinä kohtaa nouse korkeiksi jolloin tahnan ei tarvi olla erikoisempaa tavaraa, miltei mikä tahansa lämpötahna käy.
Jep. Siksi kysyinkin suosituksia :)
 
Mitä lämpöä johtavaa mömmöä olette käyttänyt hotendisissä? Tarvis huoltaa Prusa minin hotend, niin vanha omistaja on laittanut jotain mömmöä sinne. Ulkomailta tietenkin saa, mutta löytyykö Suomesta jotain sopivaa tavaraa?
edit.. olikin jo vastattu. Vois itse lukea tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom