3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo ilmeisesti toimii myös Ultimaker Curassa, jota olen itse käyttänyt tulostukseen. Tuon oman mallin koko on 202kt STL formaatissa. Se sisältää suuren tasasen pinnan alustaan, joten jos plugini osaisi pätkiä suoria vetoja osiin, olisi siitä huomattava apu estäessä pla warppaamista kulmista.
 
Ah siis joo, voisi myös käyttää silikonia itse liimana jos ei varsinaista silikonin liimaukseen tarkoitettua liimaa löydy.
Yksi mikä tarttuu silikoniin on perinteinen syanoakrylaatti eli pikaliima. Se tarttuu niin hyvin, että sauma ei repeä vaan itse silikonista repeää kerros sauman päälle.
 
Tuo ilmeisesti toimii myös Ultimaker Curassa, jota olen itse käyttänyt tulostukseen. Tuon oman mallin koko on 202kt STL formaatissa. Se sisältää suuren tasasen pinnan alustaan, joten jos plugini osaisi pätkiä suoria vetoja osiin, olisi siitä huomattava apu estäessä pla warppaamista kulmista.

Tuohan on siis tarkoitettu vain kaarevien muotojen tulostukseen. Eli suorilla tuosta ei saa mitään apua.

Kuten tuossa videolla sanotaankin, nykyään sliceri pätkii kaikki kaaret suoriksi viivoiksi. Vaikka viivat on lyhyitä pätkiä niin silti se näkyy väkisin myös tulostus jäljessä, varsinkin isommissa kaarissa. Myös reiät tulostuvat pienempänä, kuin mitä ne on mallinnettu, juuri tuon takia. Suora viiva kun oikaisee aina vähän verrattuna oikeaan kaareen. Pluginin avulla käytetään G1 koodin sijaan G2 ja G3 koodeja jotka on tarkoitettu kaarien ajamiseen.

G1 koodilla annetaan X ja Y suunnan loppukordinaatit ja tulostin ajaa suorinta reittiä tuohon pisteeseen.

G2 ja G3 koodeille annetaan kaaren loppukoordinaatit ja joko kaaren säde tai keskipisteen paikka x ja y suunnassa, jota käytetään säteen laskemiseen. Tästä ohjainkortti pystyy laskemaan oikein liikeradan liikkeenaikana.

Tuosta voi vilkasta koodia
Arc or Circle Move

Mielenkiinnosta vielä esimerkki koodista ennen ja jälkeen. Nämä molemmat koodit tekevät siis täysin saman asian.
;TYPE:External perimeter
G1 F1800.000
G1 X243.950 Y148.490 E9.42703
G1 X243.742 Y150.769 E9.54189
G1 X243.469 Y153.005 E9.65493
G1 X243.128 Y155.231 E9.76797
G1 X242.720 Y157.447 E9.88101
G1 X242.245 Y159.648 E9.99405
G1 X241.711 Y161.807 E10.10563
G1 X241.096 Y164.004 E10.22013
G1 X240.423 Y166.153 E10.33318
G1 X239.685 Y168.281 E10.44622
G1 X238.882 Y170.387 E10.55929
G1 X237.830 Y172.877 E10.69495
G1 X237.088 Y174.517 E10.78533
G1 X236.097 Y176.540 E10.89837
G1 X235.046 Y178.532 E11.01141
G1 X233.934 Y180.492 E11.12446
G1 X232.764 Y182.416 E11.23750
G1 X231.536 Y184.304 E11.35054
G1 X230.251 Y186.154 E11.46358
G1 X228.910 Y187.964 E11.57662
G1 X227.516 Y189.733 E11.68966
G1 X226.068 Y191.459 E11.80270
G1 X224.568 Y193.139 E11.91575
G1 X223.018 Y194.774 E12.02879
G1 X221.420 Y196.360 E12.14183
G1 X219.773 Y197.898 E12.25487
G1 X218.081 Y199.385 E12.36791
G1 X216.345 Y200.819 E12.48095
G1 X214.566 Y202.201 E12.59399
G1 X212.745 Y203.527 E12.70704
G1 X210.886 Y204.798 E12.82008
G1 X208.988 Y206.012 E12.93312
G1 X207.055 Y207.168 E13.04616
G1 X205.087 Y208.264 E13.15920
G1 X203.088 Y209.301 E13.27224
G1 X201.057 Y210.276 E13.38528
G1 X198.998 Y211.189 E13.49832
G1 X196.912 Y212.039 E13.61137
G1 X194.801 Y212.825 E13.72441
G1 X192.668 Y213.547 E13.83745
G1 X190.513 Y214.204 E13.95049
G1 X188.340 Y214.795 E14.06353
G1 X186.149 Y215.320 E14.17657
G1 X183.944 Y215.779 E14.28961
G1 X181.726 Y216.170 E14.40266
G1 X179.497 Y216.493 E14.51570
G1 X177.259 Y216.749 E14.62874
G1 X175.014 Y216.937 E14.74178
G1 X172.765 Y217.057 E14.85482
G1 X170.513 Y217.108 E14.96786
G1 X168.261 Y217.091 E15.08090
G1 X166.010 Y217.005 E15.19395
G1 X163.763 Y216.852 E15.30699
G1 X161.521 Y216.630 E15.42003
G1 X159.287 Y216.340 E15.53307
G1 X157.064 Y215.983 E15.64611
G1 X154.852 Y215.558 E15.75915
G1 X152.653 Y215.066 E15.87219
G1 X150.471 Y214.508 E15.98523
G1 X148.307 Y213.884 E16.09828
G1 X146.163 Y213.194 E16.21132
G1 X144.040 Y212.440 E16.32436
G1 X141.941 Y211.621 E16.43743
G1 X139.459 Y210.551 E16.57310
G1 X137.824 Y209.796 E16.66347
G1 X135.809 Y208.790 E16.77652
G1 X133.825 Y207.723 E16.88956
G1 X131.899 Y206.612 E17.00113
G1 X129.958 Y205.412 E17.11564
G1 X128.080 Y204.170 E17.22868
G1 X126.239 Y202.871 E17.34172
G1 X124.439 Y201.517 E17.45476
G1 X122.681 Y200.109 E17.56780
G1 X120.989 Y198.667 E17.67938
G1 X119.298 Y197.135 E17.79388
G1 X117.675 Y195.573 E17.90693
G1 X116.101 Y193.962 E18.01997
G1 X114.576 Y192.305 E18.13301
G1 X113.102 Y190.601 E18.24605
G1 X111.699 Y188.877 E18.35763
G1 X110.313 Y187.064 E18.47213
G1 X109.000 Y185.234 E18.58518
G1 X107.743 Y183.365 E18.69822
G1 X106.543 Y181.458 E18.81126
G1 X105.403 Y179.516 E18.92430
G1 X104.321 Y177.540 E19.03734
G1 X103.300 Y175.533 E19.15038
G1 X102.340 Y173.495 E19.26342
G1 X101.443 Y171.429 E19.37647
G1 X100.609 Y169.337 E19.48951
G1 X99.838 Y167.220 E19.60255
G1 X99.132 Y165.081 E19.71559
G1 X98.492 Y162.922 E19.82863
G1 X97.917 Y160.744 E19.94167
G1 X97.415 Y158.578 E20.05325
G1 X96.967 Y156.341 E20.16775
G1 X96.593 Y154.120 E20.28080
G1 X96.286 Y151.888 E20.39384
G1 X96.047 Y149.648 E20.50688
G1 X95.964 Y148.550 E20.56216
G1 X95.947 Y148.090 F7800.000
G1 E18.56216 F3600.000
G92 E0

;TYPE:External perimeter
G1 F1800.000
G1 X222.750 Y105.590 E9.42703
G3 X74.763 Y105.65 I-73.995 J-5.585 E20.56215
G1 X74.747 Y105.190 F7800.000
G1 E18.56216 F3600.000
G92 E0
 
Kokeilin tuota ArcWelderiä tänään pari kertaa PrusaSlicer + Klipper kombolla, mutta ilmeisesti Klipperille pitäisi syöttää jotkin sopivat arvot [gcode_arcs] resolutionille tms. jotta homma rokkaa oikein.
Ainakin netistä kaivetulla ArcWelder+Klipper ohjeen resolution: 0.1 arvolla tulosteen pinnat olivat kamalan näköisiä (reilu alipursotus, pohja näytti siltä kun olisi ollut kokonaan irti pedistä ja kannessakin oli rakoja), piti keskeyttää kokeilu toistaiseksi kun piti saada valmiita osiakin aikaiseksi.
 
Taidan jättää kokeilut myös itsekin väliin niin kauaksi aikaa, kun enemmän testejä ArcWelderistä on saatavilla.

Just kokeilin pla lankaa, josta veinaan tuon pitkän tulostuksen tehdä, käyttämääni pussin sulkija testi-malliin. Niin raftin päälle tulostettuna normaalisti malli lähtee irti ihan helposti taivuttamalla. Nyt kun lanka rullan lämpötila on 26`c. Normaalisti 21-22`c niin tarttu lauttaan niin tiukasti kiinni, ettei lähde edes pihdeillä irti. Muutaman asteen korotus itse pla rullaan sai muovin käyttäytymään noin eri tavalla.

Sinällä kivaa tämä 3D tulostus kun välillä pääsee yllättämään ihan kympillä.
 
Kokeilin tuota ArcWelderiä tänään pari kertaa PrusaSlicer + Klipper kombolla, mutta ilmeisesti Klipperille pitäisi syöttää jotkin sopivat arvot [gcode_arcs] resolutionille tms. jotta homma rokkaa oikein.
Ainakin netistä kaivetulla ArcWelder+Klipper ohjeen resolution: 0.1 arvolla tulosteen pinnat olivat kamalan näköisiä (reilu alipursotus, pohja näytti siltä kun olisi ollut kokonaan irti pedistä ja kannessakin oli rakoja), piti keskeyttää kokeilu toistaiseksi kun piti saada valmiita osiakin aikaiseksi.
Ei oo itsellä tuota klipperin firmwarea missä kokeilla, mutta jossain tais olla laitettu resoluutioksi 0.05 ja että GCode_arcs asetus päällä. Pitäisi kyllä toimia suoraan siinäkin.

edit. joo suositus on resoluutioksi 0.05 (+-0.025mm)
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Onko 3D io-tehc Discord kanavaa. ko ei kukaan viiti tänne flooddaa ongelmii/saavutuksii?

DSC01354.JPG
 
Huomautus - ei useita peräkkäisiä viestejä samaan ketjuun, lisäykset voi muokata edelliseen
mulla joku 4 vuotta vanha Asuksen läppäri, sit M2 levy ja mitä nänä ojelmat tekee ko pitäis saman tien aukea ohjelma. Minäainekin lataisen oman profiilin ja si tyhjä kuutio.. varmaan pitää olla 4 tai x8 16 en muista 0 vai 1 raid piti olla attä rinnnana lukee
 
Ei oo itsellä tuota klipperin firmwarea missä kokeilla, mutta jossain tais olla laitettu resoluutioksi 0.05 ja että GCode_arcs asetus päällä. Pitäisi kyllä toimia suoraan siinäkin.

edit. joo suositus on resoluutioksi 0.05 (+-0.025mm)
Juu 0.05 arvolla vaikuttaisi toimivan paremmin, ilman mitään arvoa eli pelkkä [gcode_arcs] asetettuna testipalikka irtosi alustasta jo parin kerroksen jälkeen alipursotuksen vuoksi ja 0.1:llä tuli eilen myös heikkoa jälkeä. Tuolla resolution: 0.05 tein äsken yhden lego-palikan ja onnistui hienosti. Tiedostokoko noin pienellä palikalla kutistui 905KB->308KB.
 
Onko ender-3 v2 järkevämpi valinta kun 3 Pro, jos hinnalla ei väliä? Mites vaatiiko tuo v2:sen lasialusta jotain liimaa tai lakkaa että kappale pysyy kiinni?
 
Onko ender-3 v2 järkevämpi valinta kun 3 Pro, jos hinnalla ei väliä? Mites vaatiiko tuo v2:sen lasialusta jotain liimaa tai lakkaa että kappale pysyy kiinni?
Ainakin PLA ja PETG on tarttunut puhtaalle lasille, mitään side aineita en Ender 3:ssa ole käyttänyt.
 
Mikähän mahtaa olla, kun PrusaSlicer+Klipper kombolla legopalikan ulkomitat ja seinäpaksuudet ovat juuri mitä pitääkin, mutta päällä olevat nappulat jäävät 0.2mm liian pieniksi? Stl:ssä näkyy olevan halkaisija oikein 4.8mm mutta tulostettuna 4.6mm ja palikat eivät lukitu jämäkästi päällekkäin. Muut mitat kun ovat aivan oikein ja kalibroinnit kohdillaan niin en oikein meinaa hahmottaa mistä tässä on kyse... Kokeilin jo kasvattaa Extrusion multiplieriä ym. mutta ei tuntunut merkittävästi vaikuttavan. PrusaSlicerin 'External perimeters first'-asetus on päällä ja extrusion width 0.4mm. Voisin kokeilla Curaa jollakin vakioprofiililla seuraavaksi josko tämä on vain PrusaSlicerin ongelma.

Edit: Curan vakioprofiililla ja säädöillä tein saman kappaleen ja nyt nappulat ovat oikeaa kokoa, eli jokin PrusaSlicerissa tai asetuksissa pielessä, keksisi vain mikä.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyskö täältä joku joka pari pientä palikkaa tulostais korvausta vastaan? Tiedosto löytyy. Ylivieskasta oon mutta postikin kuljettaa. Laita yv jos kiinnostaa.
 
En ole käyttänyt Prusasliceriä vähään aikaan mutta sellainen muistikuva on että siinä oletusprofiileissa käytetään monia eri viivanleveyksiä samaan kappaleeseen ja se voi vaikuttaa Klipperin PA toimintaan.
Vakiona muistelisin samaa, olen kyllä asettanut kaikki extrusion width:t samaan 0.4mm arvoon (top infilliin näemmä käytetään silti isompaa), kokeilin myös SuperSliceria PrusaSlicerin asetuksilla ja samaa ongelma oli (mikä lienee luonnollista, koska pohjautuvat samaan koodiin).
Tässä vielä kuva samasta kerroksesta, miltä kappale näyttää SuperSlicer vs. Cura, yllättävän samalta mielestäni, mutta silti Curan gcodella tulee nastoista oikeamman kokoiset...
lego.png
 
Olen nyt kokeillut tuollaista säilytyspussukkaa jo useamman viikon ja availlut sitä useamman kymmenen kertaa vaihtaessani filamenttia toiseen. Nyt voin antaa oman arvioni tuotteen toimivuudesta.

Toimii niinkuin on luvattu. Todella näppärä imasta käsipumpulla tyhjiö pussiin. Venttiili ja pussin minicrip toiminto näyttää kestävän hyvin avauksia. En oikein keksi mitään huonoa asiaa, josta voisin mainita.
Tossa ollu jo viikkoja yksi ABS rulla vakuumissa ja havaittavaa vuotoa ei silmämääräisesti havaitse. Tyhjiö näyttää kestävän pussissa todella hyvin. Olen laittanut sellaisen pikkusen kosteutta imevän nyytin sinne rullan keskiön sisälle kaikeksi varmuudeksi. Niin minulla ei ole mitään kytköstä itse liikkeeseen taikka mitään mainostajan ominaisuutta. Kirjoitan vain sen mitä itse havainnon.

Tämä lopetti leikkimisen ikean laatikoiden kassa ihan nolliin. Tyhjiöpussisarja- Sisältää pumpun 1 setti

Jos tilaat niin tilaa samalla lisä pussukat, koska tilaat kumminkin ne jossakin vaiheessa ja samalla tilatessa säästät lähetyskulut. Et turhaan tee samaa kuin itse tein.
Tyhjiöpussi (5 kpl) 1 setti
 
Onkos siinä lasin päällä jokin pinnoite?

Ender 3v2 toimitetaan lasilevyllä, jossa on carborundum pinnoitus toisella puolella. Eli jonkin näköinen kuvioitu hiilikuitu pinnoite. Se toimii ihan kivasti peruskappaleisiin. Kivana yksityiskohtana kappale lähtee irti siitä itsekseen kun alusta jäähtyy. Tuo toimii kivasti noin kämmenen pinta-alaisiin kappaleisiin. Toinen puoli on puhdas lasi, jonne voi sitte käyttää teippejä/lakkoja/liimapuikkoja, jos on tarvetta suurenpaan kiinni tarttuvuuteen. Tämä sama lasilevy on myös saatavilla pro versioon suurempana. Se ajaa ihan kivasti asiansa perus protoilussa.
 
Mistäs kannattaa ostaa suuttimia ender 3een?

Olis suurempia tulosteita tulossa ja haluaisin nopeasti postilaatikkoon 0.8mm suuttimia. Ehkä myös millisiä.

Tietysti, jos joku kivijalka myy jkl alueella, niin vielä parempi.
 
Nyt on tullu erikoinen tilanne eteen Ender vitosen kanssa.

Ongelma:
Suoran kappaleen pinnassa tulee näkyviin 45-asteen kulmassa olevia juovia, jotka tuntee kynnellä. Kappaleen yläpinnassa juovat ovat vielä rajummassa kulmassa. Ongelma on molemmilla X- ja Y-akseleilla.

Sama kappale tulostettu ender kolmosella ja siinä ei ole ongelmaa.

E3 E5.png


Ohessa kalibrointikuutio, joka on tulostettu samaisella ender vitosella 45-asteen kulmassa. Kappaleen pinnassa näkyy myös "vertical banding" n. millimetrin välein. Liittyvätkö nämä toisiinsa vai 2 eri ongelmaa?

IMG_20210221_193356.jpg


Tarkastettu:
V-rullat kiristetty oikein, remmit kireellä, hotendin kiinnitys tarkastettu

Stealthchop päällä, driver currentit 800 (muuttamisella ei vaikutusta)

Ender 5 setuppi:
Micro-swiss direct drive
bltouch
SKR mini E3 (TMC2209)
Tupla 5015 tuulettimet custom ductissa
0.4 messinkinen suutin

Ender 3 setuppi:
Direct drive tulostetulla mountilla ja vakio hotendilla
bltouch
SKR 1.4 turbo (TMC2209)
Tupla 5015 tuulettimet custom ductissa
0.4 messinkinen suutin

Ideoita?
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs kannattaa ostaa suuttimia ender 3een?

Olis suurempia tulosteita tulossa ja haluaisin nopeasti postilaatikkoon 0.8mm suuttimia. Ehkä myös millisiä.

Tietysti, jos joku kivijalka myy jkl alueella, niin vielä parempi.
Prenta ainakin on toimittanut nopeasti tavarat joita olen tilannut. Kannattaa kysyä jos myyvät vielä suuttimia. 3DJake toimittaa myös nopeasti osat tilatessa.
Tuosta apu jos kiire on.

Tulevaisuutta ajatellen suunta kohti kiinan toimituksia ja sieltä kokoilma 0.2-1.0 suuttimia pilkkahinnalla. Toimitus kestää sen kuukauden, mutta riittää suuttimet vuosia.
 
Tronxy X5S pedin päällinen päätti sitten korkata lopullisesti kun koitin tulostaa PETG ja pedin lämmöt oli 80C. En olekkaan tuolla pedillä tulostanut noilla lämmöillä, aikaisemmat harvat PETG tulosteet on ollut alemmilla lämmöillä, koska silloin systeemi oli 12V ja emolevyssä ei vaan jerkku riittänyt, 60C oli tuolloin saavutus.
Tuo Tronxyn alusta on tuollainen irrotetava levy, johon on liimattu Buildtak-tyyppinen sheetti. Levy on aika jäykkää matskua, en tiedä mitä. Tuo buildtak-klooni on jo aikaisemmin hajoillut pinnastaan, pikku koloja ja halkeamia ilmaantunut, nyt sitten yksinkertaisesti liima petti kun mentiin yli 60C ja printti tietenkin warppasi mukavasti.

IMG_20210220_112719.jpg
Revin sitten builtak-kloonin hvettiin ja siivosin tuon huonosti toimivan ja lämmitettynä hvetin pahalta haisevan liiman pois sekä hioin levyn pinnan. Nyt tulostan suoraan tuolle levylle. Vähän jänskätti että tarttuuko, liikaa vai ei ollenkaan, mutta ainakin PETG:n kanssa homma toimii varsin hyvin. Liimapuikkoa laitoin kaiken varalta. Palikat tuntuu irtoavan jäähdyttyään aika helposti, mutta lämmityksen kanssa pysyy kiinni napakasti.
IMG_20210220_120945.jpgIMG_20210220_122732.jpg
Karkaistu lasikin olisi tilattu, mutta nyt kun tuo levy osottautui noin hyvin toimivaksi niin saapa nähdä onko se edes tarpeen.
 
Mitä liimaa kannattaa hankkia PLA tulosteiden yhteenliimaamiseen, joku ihan perus pikaliima? Pikaliima Super Glue Precision 5 g
Kokeileppa UHU liimaa. Omien havaintojen myötä voin suositella tuota tuotetta pla/abs tulosteiden liimaamiseen. Sopiva koostumukseltaan, eli ei valu niinkuin pikaliima tekee. Tarttuu todella hyvin jopa sileeseen pintaan.
UHU muoviliima allplast 33ml

Tulostin viikonloppuna todella vaikean, pitkiä yhtenäisiä vetoja tarvitsevan kappaleen käyttäen lasipetiä ja siinä pinnoitteena 3Dlac pinnoitetta. Se onnistui täydellisesti, warppaamista ei esiintynyt pienissäkään kohtaa. Kaiken lisäksi kappale lähti omineen irti pedistä kun jäähtyi rauhassa. Kappale sisälti 14*14cm pinnan lasia vasten, josta tuli tasainen kuin peili konsanaan. Oikeasti olen todella yllättynyt kuinka hyvin tuo lakka toimi. Ruiskutin kaksi kerrosta lasinpäälle varmuudella. Ekan kerroksen annoin kuivua rauhassa tunnin, vaikka näyttää se kuivuvan lähes samantien. Kun ruiskutin toisen kerroksen olin lähinnä paskaksi meni sekin kokeilu. Maaleista tuttu mosaiikki kuvio tuli lasin pintaan näkyviin. Olin jo menemässä pesemään lasin lämpimällä vedellä kun huomasin lakkapinnan alkavan tasoittumaan itsekseen. Oottelin vielä seuraavan tunnin niin lasin pinta oli sileä ja täydellinen tulostukseen. Tuo tuote oikeasti toimi niinkuin on luvattu.
Suihkutettava liima 400 ml
 
Kantapään kautta opittua tänään: Prusa ruksutti 20h noin kolmasosaa kuulampusta joka sopii ikean lamppujohtoon. Ei ollut ehkä paras idea laittaa tuota reilun 300 megan gcodea octoprintin kautta tulemaan koska hidasti printtiä todella merkittävästi. Serialin kautta ei vaan käskyt kulje niin ripeästi. Ja lopullisena bonuksena joku verkkohäiriö kaatoi koko raspin ja printti jäi siihen. Nyt sitten SD-kortin kautta uusi yritys ja näyttää siltä että vaikka 20h meni hukkaan, lamppu valmistuu nopeammin SD:ltä kuin OP:n kautta olisi valmistunut.
 
Creality ender-5 tulostimen ostin ja nyt vähitellen tutustunut tähän 3d tulostukseen. Alkuun oli ongelmia kappaleen irtoamisen kanssa mutta nyt olen saanut muutamia kappaleita tulostettua sinisen maalarinteipin ja hiuslakan yhdistelmällä (pöydän lämmön nostin 60c ja annoin pitempään lämmetä ennen tulostuksen aloitusta). Lasinen crealityn pöytä. Pöydän olen tasannut lämpimänä liikuttelemalla käsin tulostuspäätä, tulostuspaperi ollut välissä. Onko parempia tapoja? valikoista en löytänyt mitään kohtaa mistä vois ajaa tasauspisteisiin automaattisesti.

3DLac PLUS liima tartuntaliima edullisesti 3Dkauppa.com voisiko tuolla liimalla korvata teipin ja lakan?

Katsoin että tähän tulostimeen olisi saatavana aika edullisesti uusi ohjainkortti. Saavuuttaako tuolla päivityksellä isojakin etuja?
Ilmeisesti ainakin BL-touch anturin asennus olisi helppoa tähän ja hiljaisempi tulostuskin?

Mitä muita päivityksiä tähän suosittelette?
 
Kantapään kautta opittua tänään: Prusa ruksutti 20h noin kolmasosaa kuulampusta joka sopii ikean lamppujohtoon. Ei ollut ehkä paras idea laittaa tuota reilun 300 megan gcodea octoprintin kautta tulemaan koska hidasti printtiä todella merkittävästi. Serialin kautta ei vaan käskyt kulje niin ripeästi. Ja lopullisena bonuksena joku verkkohäiriö kaatoi koko raspin ja printti jäi siihen. Nyt sitten SD-kortin kautta uusi yritys ja näyttää siltä että vaikka 20h meni hukkaan, lamppu valmistuu nopeammin SD:ltä kuin OP:n kautta olisi valmistunut.
Mikä raspi sinulla on? Itellä tuo raspi 3 pyörittää mukavasti prusaa ja pitkät printit valmistuu siihen aikaan mitä Pursa slicerissa on.
 
Mikä raspi sinulla on? Itellä tuo raspi 3 pyörittää mukavasti prusaa ja pitkät printit valmistuu siihen aikaan mitä Pursa slicerissa on.

Samoin mulla pyörittää usempi raspi 3 ongelmitta. Sattaa nykiä pienen hetken jos aukasee webbi-ui:n ns. tyhjíltä eli joutuu lataamaan koko sivun, mutta muuten en omilla tulostusnopeuksilla huomaa eroa SD tulostukseen
 
Raspi on muistaakseni 3B+. Taitaa useampi plugari hidastaa touhua. Pitänee tutustua tarkemmin mikä siellä pidättelee bittejä.

Tässä tapauksessa gcode oli Curan tuottamaa kun PrusaSlicer ei oikein saanut tuosta STL:stä järkevää. Tai ei ainakaan minun asetuksillani. Lyhyet, max muutaman tunnin printit menevät suunnilleen PrusaSlicerin ilmoittamaan aikaan mutta tämä n. 50h printti (SD:ltä) olisi kestänyt OP:n kautta n. 80h.
 
Octopi ilmottamat ajat on ihan huuhaata. Tulostukset on ollut jotain 10-14h settejä, niin ne on valmistunut oikeaan aikaan.
 
Joo mutta tässä tapauksessa tuon ajan pystyi arvioimaan ihan tulosteen korkeudesta suhteessa käytettyyn aikaan ja siitä että silmällä näki SD:ltä käynnistetyn printin liikkuvan huomattavasti nopeammin. Nyt tuo on printannut SD:ltä karvan vajaan 18h ja printti on edistynyt huomattavasti pidemmälle kuin OP:n 20h. Gcode on kuitenkin tasan sama.
 
Jos on paljon pieniä segmenttejä niin kyllä tuo serial-yhteys voi alkaa tökkimään. Ainakin KISSlicerissa on ihan printterin asetuksissa min segment length tms. optio ja kaava millä sen voi laskea yhteysnopeuden mukaan (ja ompa z-akselin askelille myös määritys, kaiketi optimoi layer korkeuksia). En tiedä onko Prusaslicerissa ja Curassa vastaavaa ominaisuutta.
 
Raspille jos on huono virtalähde niin octoprintti vilkuttelee sitä salamankuvaa ja mahdollisesti toimii vähän rauhallisemmin. Itse käytin aluksi jotain perus usbi laturia ja se ei riittänyt
 
Tuossa kuussa niitä segmenttejä on aivan tuhottomasti. En ainakaan PrusaSlicerissa ole tuollaista nähnyt ja Curaa en ole juurikaan käyttänyt. Ei tietenkään tarkoita etteikö niissä tuollaista olisi.
 
Raspille jos on huono virtalähde niin octoprintti vilkuttelee sitä salamankuvaa ja mahdollisesti toimii vähän rauhallisemmin. Itse käytin aluksi jotain perus usbi laturia ja se ei riittänyt

Tähän joskus törmännyt ja nykyinen virtalähde vähintään riittävä. Tuo pienten segmenttien määrä kuulostaisi järkevimmältä tässä tapauksessa.
 
PrusaSlicerissa on Print Settings - Advanced - Slicing: Resolution millä voi rajottaa tarkkuutta, en osaa sanoa mikä tuohon olisi hyvä arvo. KISS asetus on Max nodes /s (lasketaan baud / 1600) ja käytännössä laskee nopeutta eli hidastuu tuollakin. Erikseen on myös tuo resoluutio jolla voinee sitten yksinkertaistaa tuotosta tarvittaessa
 
Creality ender-5 tulostimen ostin ja nyt vähitellen tutustunut tähän 3d tulostukseen. Alkuun oli ongelmia kappaleen irtoamisen kanssa mutta nyt olen saanut muutamia kappaleita tulostettua sinisen maalarinteipin ja hiuslakan yhdistelmällä (pöydän lämmön nostin 60c ja annoin pitempään lämmetä ennen tulostuksen aloitusta). Lasinen crealityn pöytä. Pöydän olen tasannut lämpimänä liikuttelemalla käsin tulostuspäätä, tulostuspaperi ollut välissä. Onko parempia tapoja? valikoista en löytänyt mitään kohtaa mistä vois ajaa tasauspisteisiin automaattisesti.

3DLac PLUS liima tartuntaliima edullisesti 3Dkauppa.com voisiko tuolla liimalla korvata teipin ja lakan?

Katsoin että tähän tulostimeen olisi saatavana aika edullisesti uusi ohjainkortti. Saavuuttaako tuolla päivityksellä isojakin etuja?
Ilmeisesti ainakin BL-touch anturin asennus olisi helppoa tähän ja hiljaisempi tulostuskin?

Mitä muita päivityksiä tähän suosittelette?
Päivityksiin en ota kantaa, mutta kannattaa ensialkuun säätää peti oikealle korkeudelle, puhdistaa peti kunnolla isopropanolilla, slicerista ensimmäisen kerroksen tulostusleveyttä esim.120-150% ja lasket ihan urakalla vaan vauhtia
Toki tähän vaikuttaa myös mitä filamenttia tulostelet.

Itse teen pedin karkean levelauksen ihan vastaavasti käsin paperin kanssa.
Kun "karkea" levelaus on tehty niin tulostan neljä kappaletta yhden layerin neliöitä, yksi joka nurkkaan, joiden perusteella teen sitten hienosäädön.
Crealityn ollessa kyseessä kannattaa tuo peti ehdottomasti tarkastaa, ettei ole mutkalla.

Kun levelaus ja säädöt on kunnossa niin PETG sekä PLA tulostuvat suoraan puhtaalle lasille ongelmitta.
 
Mikä on tämän päivän paras hankinta sanotaan alle 300eur hintaluokassa (Voin tilata kiinasta tai mistä vaan missä hintalaatu kohdillaan) Mielellään sellainen mitä ei tartte heti ekana upgradettaa järjettömästi.
 
Mikä on tämän päivän paras hankinta sanotaan alle 300eur hintaluokassa (Voin tilata kiinasta tai mistä vaan missä hintalaatu kohdillaan) Mielellään sellainen mitä ei tartte heti ekana upgradettaa järjettömästi.
Millä tekniikalla? Filamentti vai resiini?
 
Mikä ihme on sinisen teipin ja hiuslakan yhdistelmä? Onhan teippi nyt ScotchBlue eikä jotain Pirkkaa?
On se ihan scotchblue teippiä. Näin jälkikäteen epäilen että pedin lämpötila on se ratkaiseva tekijä. Nostin 60 asteeseen niin alkoi pysyä. Ja toinen syy voi olla se että en antanut tarpeeksi kauan tehdä esilämmitystä vaan annoin suoraan sen alkaa tulostamaan. Ehkä lasi ei ollut vielä tasaisesti lämmin... Hiuslakkaa laitoin sitten teipin päälle ni johan pysyi kappale kiinni
 
Pedin lämpöjä voi myös kokeilla nostaa lisää, lasipedin kanssa voi yleensä huoletta laittaa sen 5 astetta ekstraa kompensoimaan lasin eristysvaikutusta.
Cura ehdottaa 50 astetta. Alkuun yritin 55 asteella ja lopulta nostin 60 asteeseen. Millaisilla lämmöillä porukka yleensä tulostaa? PLA oli materiaali.
 
Olen käyttänyt PLA 60 ja ABS 80. Hankalissa kappaleissa (= pieni kiinnityspinta) ensimmäiselle kerrokselle 5-10 astetta enemmän.
Omassa pedin max on 90.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom