3D filamentit ja niiden ostopaikat

Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
3Dkaupassa tänään asioin ja jatkossakin tulen käymään. Ei tällä kertaa tullut filamentteja ostettua mutta Capricornia ja PTFE leikkurit tuli hommattua. Iso valikoima oli kyllä lankoja hyllyssä. Suosittelen :thumbsup:
Pitäisi keskiviikkona mennä poikkeamaan, mutta ei löydy noutoaikoja/aukiolo-aikoja mistään. Pitänee huomenna varmaan soitella.
 
Liittynyt
30.05.2019
Viestejä
122
Mulla ollut käytössä Ender 3 v2 kanssa SUNLU PLA ja Tecbears PLA. Jälkimmäisellä tekee paljon parempaa jälkeä ja voi tulostaa useamman rullan ilman säätöjä. SUNLUn kanssa ollut vähän väliä ongelmia, vaikka käytössä ollut useampi rulla.

Eli lähinnä yritän sanoa, että Tecbears PLA suosittelen.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
45
Mulla ollut käytössä Ender 3 v2 kanssa SUNLU PLA ja Tecbears PLA. Jälkimmäisellä tekee paljon parempaa jälkeä ja voi tulostaa useamman rullan ilman säätöjä. SUNLUn kanssa ollut vähän väliä ongelmia, vaikka käytössä ollut useampi rulla.

Eli lähinnä yritän sanoa, että Tecbears PLA suosittelen.
Itse ajattelin kokeilla Ender 3 v2:n kanssa Crealityn omaa melko edullista filamenttia. Onko siitä kokemuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
542
Minkäslaista filamenttia pitäis käyttää että uskaltaisi tehdä tällasen shottilasin täyttöasian? En siis tiiä pitääks tommosta varten käyttää jotain "turvallisempaa" filamenttia.
Tuo on muuten erittäin hyvä kysymys. Alkoholihan on tunnetusti erittäin hyvä liuotin. PETG ainakin mainostetaan elintarvike käyttöön sopivaksi. Sitten on toki TEC-filamentti, mutta johtuen aivan törkeästä hinnasta 100g/58€ tuo on vain massikeisareille.
Jos omistat vanhaa PLA maissi filamenttia niin siitä voi tehdä myös. Se on helppo erottaa uusista PLA:sta, haisee tulostaessa popcornille. Uusia PLA filamentteja ainakin itse välttäisin elintarvike käytössä.

ABS älä ainakaan käytä. Siihen ei ole luottamista alkoholin kanssa.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
45
Enderin mukana tullut sample-PLA tuotti erinomaista jälkeä, nyt kun vaan tietäisi, mitä filamenttia oli. Sillä jatkaisin ilman muuta.
Verkkokauppa.comissa kohtuuhintaisia n. 20€/kg, mutta kovin vähän arvosteluja. Löytyykö ketään, jolla kokemusta noista?
Tuntuu, että PLA helppoudesta huolimatta tuottaa varsin eritasoista tulosta filamentista riippuen, esim. todella suuret erot tulosteissa!
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
https://gst3d.eu/en/product-category/pla/ Ei ole omaa kokemusta näiden PLAsta, mutta ainakin tarjoushinnat on kohillaan. Esim. 10xpack PLA+ 9,99€/kg ilmaisilla posteilla
Mä pääsin tamperelaisella yhteistyöllä yhtä noiden rullaa testaamaan ja ainakin toistaiseksi vaikuttaa hintaansa nähden pätevältä filamentilta. Filamentin valmistumaaksi on paketissa mainittu Argentiina, mutta heillä on varasto Espanjassa josta tulee noin viikon toimituksella. Lisäsin ketjun ensimmäiseen viestiin linkin.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Marwiolilta tilattu taas 7kg lankaa, 5kg pla:ta ja 2kg petg:tä. Itse ainakin edelleen suosittelen. Devil designin langoilla tullut jo useampi kilo tulosteltua eikä noista pahaa sanottavaa.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Mä pääsin tamperelaisella yhteistyöllä yhtä noiden rullaa testaamaan ja ainakin toistaiseksi vaikuttaa hintaansa nähden pätevältä filamentilta. Filamentin valmistumaaksi on paketissa mainittu Argentiina, mutta heillä on varasto Espanjassa josta tulee noin viikon toimituksella. Lisäsin ketjun ensimmäiseen viestiin linkin.
Jatko-infoa tästä. Tilasin oman 10 rullan erän GST:ltä. Rahdin kuljettajana oli UPS ja nimi on kyllä enne miten palvelu sujuu. Paketti tuli viikossa Suomeen, mutta sitten alkoi 10 päivän rumba, jossa paketti sahasi Tampereen ja Helsingin väliä ainakin 5 kertaa. Ensimmäisellä jakoyrityksellä kuski ei ollut löytänyt osoitetta ja oli merkannut seurantaan "osoitetta ei olemassa". Sikäli hassua että samana päivänä sekä DHL että Posti toi paketteja ovelle. Ilmeisesti paketti oli jo lähdössä takaisin Espanjaan, eikä UPS yrittänyt minua tavoitella mitenkään, vaikka paketissa luki sekä mailiosoite että puhelinnumero. Toisella jakoyrityksellä valehtelivat että oli käyty mutta ketään ei ollut paikalla. Noh paikalla oli 4 henkilöä ja yksi heistä jopa teki etätyötä ikkunan takana jonka ohitse kuskin pitää kävellä. Lopulta kun paketin sain, pahvilaatikko näytti sinnittelevän viimeisillä voimillaan ja muutama filamenttilaatikko sisälläkin oli ottanut kovaa iskua vastaan. Antaisin UPS:lle tästä suorituksesta arvosanan 1/10 ja siitä se yksi piste tulee kun asiakaspalvelu väitti ettei meidän osoitetta ole olemassa, arvostan huumoria!

Mutta se filamentti. Osa rullista on valmistettu Euroopassa ja osa Argentiinassa. Vannon kyllä laaturullien perään, mutta aiempi kokeilu-rulla vaikutti toimivan ihan ok ja tässä tuli semmoinen projekti eteen johon uppoaa ainakin 3 rullaa matskua, niin aattelin kokeilla GST:tä siihen. Rullat ovat aika hyvin kelattuja, ei ihan tiptop, mutta niin hyvin ettei tarvitse pelätä jumeja tulevaksi. Langan paksuus on yllättävän hyvin pysynyt tasaisena, mitä nyt kolmesta rullasta testaillut eri kohdista rullaa ja nauha on myös täysin pyöreätä. Valkoinen väri on ehkä hieman liian kermanväristä omaan silmään, mutta muutoin värit on oikein hyvät. En tiedä mistä johtuu, mutta jokaisen rullan avaamisessa on ilmoille pelmahtanut oikein pistävä haju, mutta rullan ollessa avoimena muutaman tunnin haju on hävinnyt. Tuollaista en ole huomannut minkään muun merkin kanssa.
210 asteella tulostelen, pöydässä 65 astetta ja tulostusjälki on yllättävän hyvää.

Mä sanoisin että tuossa taitaa olla tämän hetken hinta/laatu -kuningas Eurooppalaisista filamenteista!
 
Liittynyt
30.05.2019
Viestejä
122
Mutta se filamentti. Osa rullista on valmistettu Euroopassa ja osa Argentiinassa. Vannon kyllä laaturullien perään, mutta aiempi kokeilu-rulla vaikutti toimivan ihan ok ja tässä tuli semmoinen projekti eteen johon uppoaa ainakin 3 rullaa matskua, niin aattelin kokeilla GST:tä siihen. Rullat ovat aika hyvin kelattuja, ei ihan tiptop, mutta niin hyvin ettei tarvitse pelätä jumeja tulevaksi. Langan paksuus on yllättävän hyvin pysynyt tasaisena, mitä nyt kolmesta rullasta testaillut eri kohdista rullaa ja nauha on myös täysin pyöreätä. Valkoinen väri on ehkä hieman liian kermanväristä omaan silmään, mutta muutoin värit on oikein hyvät. En tiedä mistä johtuu, mutta jokaisen rullan avaamisessa on ilmoille pelmahtanut oikein pistävä haju, mutta rullan ollessa avoimena muutaman tunnin haju on hävinnyt. Tuollaista en ole huomannut minkään muun merkin kanssa.
210 asteella tulostelen, pöydässä 65 astetta ja tulostusjälki on yllättävän hyvää.

Mä sanoisin että tuossa taitaa olla tämän hetken hinta/laatu -kuningas Eurooppalaisista filamenteista!
Ite tilasin samasta paikasta 10 rullaa PLA+. Ensimmäisen rullan kanssa printit epäonnistu ja tuli semmosta kuplintaa ekoihin kerroksiin, vaikka rulla vasta avattu pakkauksesta. Laitoin rullan kuivumaan uuniin muutamaksi tunniksi ja nyt toistaiseksi printit onnistunut.
 
Liittynyt
26.06.2019
Viestejä
204
Onkos kellään kokemuksia hyvistä filamenteissa pahvirullassa? Aattelin että josko yrittäis vähentää tuota muovijätettä noista rullista ja mitkään niistä tehtävät lokerotkaan ei liiemmin kiinnosta niin josko koittais vaihtaa pahvirulliin. Elikkä ideoita ja ajatuksia hyvistä sellaisista? Ja ihan tosiaan PLA mitä haen mutta ideat ja ajatukset muistakin aineista kelpaa :)
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Proto-pasta ainakin on pahvirullissa, mutta se on jenkkivalmisteinen, joten satunnaisia eriä Amazonissa lukuunottamatta postikulut nousee korkeiksi. Pakkausmateriaalin lisäksi tärkeä seikka on että missä se on valmistettu. Ostamalla Eurooppalaista, ostaa tuotteen jota on kuljetettu ~8 000 km vähemmän.
Ehkä paras keino vähentää keloista syntyvää muovijätettä on siirtyä Master spool -systeemiin. Monet eurooppalaisetkin valmistajat tarjoaa niihin refillejä. Täältä lisätietoa tuosta.
Mä en ole siirtynyt tuohon, sillä vaikka siinä hieman säästääkin pakkausmateriaalia, samalla filamentin kelaus rullassa heikkenee ja se altistaa tulostusongelmille, jolloin syntyy enemmän tulostusjätettä kun joutuu tulostaan saman kahteen kertaan.

Muakin ketuttaa turha roskaaminen, mutta olen huomannut että 3D tulostus ei ole sen suhteen iso tekijä. Mutta sitten on esimerkiksi Atria, joka pakkaa leikkelemakkaransa pakettiin, jossa on vain pieni ikkuna ja tuote on asetettu sen ikkunan alle ja sitten muovipaketissa on iso osa tyhjää vain luodakseen illuusion että asiakas olisi ostamassa enemmän. Mä otin Atriaan yhteyttä että miksi teillä on 30% pakkauksesta tyhjää, turhaan odotin vastausta. Tietenkään he eivät halua ääneen sanoa että isompi pakkaus on tietoinen valinta jolla vain luodaan positiivisia mielikuvia välittämättä roskaamisesta.
Tässä taloudessa on 3 tulostinta aktiivisessa käytössä, mutta tulostusjätteen osuus kaikesta kotitalousjätteestä on alle 0,1%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
91
Onkos kellään kokemuksia hyvistä filamenteissa pahvirullassa? Aattelin että josko yrittäis vähentää tuota muovijätettä noista rullista ja mitkään niistä tehtävät lokerotkaan ei liiemmin kiinnosta niin josko koittais vaihtaa pahvirulliin. Elikkä ideoita ja ajatuksia hyvistä sellaisista? Ja ihan tosiaan PLA mitä haen mutta ideat ja ajatukset muistakin aineista kelpaa :)
Enderin saavuttua taloon hain ensimmäisen rullan Real Filamentin mustaa PLA:ta suoraan Prentalta. Tuossa oli pahvirulla. Ei mitään valittamista yhden rullan perusteella vaikka on muitakin merkkejä tullut nyt tulosteltua.
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
394
Onko kuinka moni tulostellut erinäisiä hiilikuitu filamenttejä? Onko pidemmässä käytössä tullut jotain ongelmia? Kulumaa extruderissa tms? Mulla on 1 rulla jotain petg hiilikuidulla. Kuparisuuttimella yhden pikkuosan tulostelin eikä ainakaan heti kulunut pilalle.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Mä oon PETG-CF sekoitusta tulostellut 0,5 kg, kerrosten välinen tarttuvuus on niin heikko että käytän sitä nykyään vaan sellaisissa osissa jotka ei tartte mekaanista kestävyyttä niin paljon ja tarvitsee saada "matta" pinta osaan. Siihen se on oivallinen peli. Messinkisuuttimesta mäkin tuuttasin noi läpi, mutta paskoin itse sen suuttimen joskus ja vaihdoin nozzle x:n suuttimeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Sattuu löytymään cdoniin kohta vanhaksi menevä lahjakortti enkä keksi mitään mihin sitä käyttää, mutta vahingossa löysin filamentteja. Cdonin sivut vaan on ehkä surkeimmat mitä 2021 vuonna on tullut vastaan.
Eli onko joku noinkin omituisesta paikasta tilannut filamenttia ja mitä merkkiä? PETGiä saisi olla.
Esun ainakin löytyy, hinta sama kuin 3Dkaupassa joten ei menisi lahjakortti hukkaan. Ketjun perusteella se on ok merkki?
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Sattuu löytymään cdoniin kohta vanhaksi menevä lahjakortti enkä keksi mitään mihin sitä käyttää, mutta vahingossa löysin filamentteja. Cdonin sivut vaan on ehkä surkeimmat mitä 2021 vuonna on tullut vastaan.
Eli onko joku noinkin omituisesta paikasta tilannut filamenttia ja mitä merkkiä? PETGiä saisi olla.
Esun ainakin löytyy, hinta sama kuin 3Dkaupassa joten ei menisi lahjakortti hukkaan. Ketjun perusteella se on ok merkki?
Esun on vissiinkin sitä vähän parempaa laatua mitä kiinasta tulee, mutta ei pärjää sekään eurooppalaisille hinta/laadussa. Jos sulla on lahjakortti niin toki vain siihen!
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Nyt kun tässä tuon PC:n kanssa tulostellut niin ajattelin kokeilla miten ASA matsku toimii, PC:n huonoimpiin puoliin lukeutuu se, että ei kestä siltoja ollenkaan (tietty kun tuuletin nollilla) ja vaikka koittais säätää sitä niin ei jäähdy tarpeeksi nopeasti jos kotelossa on se 45 astetta ja tukirakenteet on todella tiukassa kiinni ja vaatii paljon jälkityöstöä.

Pistin extrudr ASAa tilaukseen kun siitä merkistä on muuten ollut hyvät kokemukset PETG:n kanssa.

Alkaa vissiin olla tarvetta tulostimen huollolle kun kerrosten välit ovat karhentuneet kun piti tulostaa samanlainen osa kuin mitä joskus alkuaikoina niin sama materiaali (eri erä) ja nyt paljon karheampi pinta.. En ole kyllä muuta prusalle tehnyt kuin silloin tällöin lisännyt rasvaa ja pyyhkinyt johteista paskat pois.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Nyt kun tässä tuon PC:n kanssa tulostellut niin ajattelin kokeilla miten ASA matsku toimii, PC:n huonoimpiin puoliin lukeutuu se, että ei kestä siltoja ollenkaan (tietty kun tuuletin nollilla) ja vaikka koittais säätää sitä niin ei jäähdy tarpeeksi nopeasti jos kotelossa on se 45 astetta ja tukirakenteet on todella tiukassa kiinni ja vaatii paljon jälkityöstöä.

Pistin extrudr ASAa tilaukseen kun siitä merkistä on muuten ollut hyvät kokemukset PETG:n kanssa.

Alkaa vissiin olla tarvetta tulostimen huollolle kun kerrosten välit ovat karhentuneet kun piti tulostaa samanlainen osa kuin mitä joskus alkuaikoina niin sama materiaali (eri erä) ja nyt paljon karheampi pinta.. En ole kyllä muuta prusalle tehnyt kuin silloin tällöin lisännyt rasvaa ja pyyhkinyt johteista paskat pois.
PC:llä ei vissiin voi tukirakenteitakaan tehdä? Olen ymmärtänyt että ne hitsautuu niin tautisesti kiinni että ovat pysyvä osa rakennelmaa? Mites PC muutoin, eikös se ole vähän saman tyyppinen materiaali kuin Nylon? Mitä juttuja teit sillä?

Extrudr:n PLA on myös toiminut kuin unelma. Pistä sitten tänne kokemuksia ASAsta!
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Olen tehnyt veneisiin luukkujen kahvoja, ARCA -kiskoa joihin kohdistuu paljon voimaa. Kiinnikkeitä ja kierteitä sekä erilaisia kahvoja. Yleensä teen siten, että jos osa tulee itselle niin teen PETG:stä "proton" ja jos se sattuu kestämään niin en välttämättä ala tekemään siitä lopullisestakaan PC-versiota. Mut jos proto hajoaa heikkouttaan niin silloin yleensä tulostelen PC:stä uuden. Yhtään PC:stä tehtyä osaa en ole saanut rikki niissä käyttötarkoituksissa mihin ne on suunniteltu. Jotkin osat olen tulostuksen jälkeen uunittanut valmistajan ohjeen mukaisesti mutta en ole kaikkien osalta niin tehnyt.

Joo juuri ne tukirakenteet on se ongelma, varsinkin jos tekee jollekkin toiselle asiakastyönä niin jälkikäsittely on aivan liian aikaa vievää. Ittelle jos jonkin yksittäisin osasen tekee niin ei ole väliä, mutta välillä osat ovat sen verran monimutkaisia, että tarvitsisi osan sisäisiä tukirakenteita ja niitä on mahdoton jo sitten poistaa järkevästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
112
https://gst3d.eu/en/product-category/pla/ Esim. 10xpack PLA+ 9,99€/kg ilmaisilla posteilla
Näistä muutkin oli kommentoinu, mut mulle tuli kanssa 10kg GST:tä. Kaikista paketeista vain kolmessa oli vakuumit kunnossa, mutta en vaivautunut kuivaamaan, eikä ollut mitään murheita. Kaikkia kymmentä rullaa en toki ole vielä ehtinyt testaamaan. 200 astetta suuttimessa ja 60 pedissä, tuostuu hyvin ja tarttuu Crealityn lasilevyyn ehkä turhankin hyvin. Aika pitkälti mun go-to filamenttimerkki jatkossa jos ei jotain efektejä halua. :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 053
Näkyykö tässä GST3D-tilauksessa mitään huomautettavaa?

1635439508133.png

Printteri on juuri hankittu ja ostelisin vähän varastoon noita. Minulla on 2x ruskeaa rullaa, jotka tuli mukana.

edit: tilasin jo - ja tunnissa oli käsitelty ja UPS-tunnus luotu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Tuli lähetyksen 3djakesta perille, tilasin tosiaan ASAa ja sitten Fillamentumin CPE100HG kans yhden rullan (musta). Koska sitä oli mainostettu melkein yhtä helpoksi tulostaa kuin PETG jotka kai se onkin niin testasin sitä ensin, vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä, kerrosten välinen tarttuvuus on ainakin minun asetuksilla parempi kuin extrudrin PETG:llä. Neljä osaa tulostellut sillä ja ollut kyllä viimesen päälle, tein temp towerin ja oikeastaan kaikki 275-255 välit näytti miltei samalta niin tulostuslämpötilaksi valikoituis 270 ja retraction testit niin paljon pienempää haituvaa kuin PETG:llä. Oli kyllä positiivinen yllätys ja aion kyllä testien jatkuessa varmaan vaihtaa jollain aikataululla PETG:n kokonaan tähän jos vaan värivalikoimasta mieleiset löytyy.

ASAA en ole ehtinyt vielä edes säätämään, antaa olla paketissa nyt niin kauan että saan muutamat muut tulostettua alta pois kun ne ei vaadi materiaaleilta ihmeitä.

Pettymys oli tosin extrudrn PETG Pronssi, samoilla asetuksilla kuin musta tai oranssi niin tulee ihan kuin olisi liian kuumaa, tiputin nyt sitten 10 astetta lämpöjä ja katotaan mitä sieltä pukkaa ulos. Täytyy vielä vetää kuivurissa yön yli ja tehdä temp toweri tälle erikseen. Mulla on yleensä eri värit kyllä tulostuneet samoilla asetuksilla niin hyvin etten ole jaksanut alkaa säätelemään, tämä on kyllä selkeä poikkeus. Tosin mulla jostain syystä toi kuivaus vaikuttaa ihan älyttömästi eli sekin voi olla syynä.
 
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
394
Tuli lähetyksen 3djakesta perille, tilasin tosiaan ASAa ja sitten Fillamentumin CPE100HG kans yhden rullan (musta). Koska sitä oli mainostettu melkein yhtä helpoksi tulostaa kuin PETG jotka kai se onkin niin testasin sitä ensin, vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä, kerrosten välinen tarttuvuus on ainakin minun asetuksilla parempi kuin extrudrin PETG:llä. Neljä osaa tulostellut sillä ja ollut kyllä viimesen päälle, tein temp towerin ja oikeastaan kaikki 275-255 välit näytti miltei samalta niin tulostuslämpötilaksi valikoituis 270 ja retraction testit niin paljon pienempää haituvaa kuin PETG:llä. Oli kyllä positiivinen yllätys ja aion kyllä testien jatkuessa varmaan vaihtaa jollain aikataululla PETG:n kokonaan tähän jos vaan värivalikoimasta mieleiset löytyy.

ASAA en ole ehtinyt vielä edes säätämään, antaa olla paketissa nyt niin kauan että saan muutamat muut tulostettua alta pois kun ne ei vaadi materiaaleilta ihmeitä.

Pettymys oli tosin extrudrn PETG Pronssi, samoilla asetuksilla kuin musta tai oranssi niin tulee ihan kuin olisi liian kuumaa, tiputin nyt sitten 10 astetta lämpöjä ja katotaan mitä sieltä pukkaa ulos. Täytyy vielä vetää kuivurissa yön yli ja tehdä temp toweri tälle erikseen. Mulla on yleensä eri värit kyllä tulostuneet samoilla asetuksilla niin hyvin etten ole jaksanut alkaa säätelemään, tämä on kyllä selkeä poikkeus. Tosin mulla jostain syystä toi kuivaus vaikuttaa ihan älyttömästi eli sekin voi olla syynä.
Itse en ASAa sanut oikein ikinä kunnolla toimimaan. Ongelmaksi muodostu kerrostarttuvuus. Ehkä vähän liian kylmässä tulostin, tykkäisi ilmeisesti kammiosta tms. korkeemmasta ilmanlämmöstä.
Toi cpe vaikuttaa kyllä myyntipuheissa ihan hyvältä. Täytynee itsekkin ottaa rulla testiin kun seuraavan kerran jotain tilailee.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
375
Näkyykö tässä GST3D-tilauksessa mitään huomautettavaa?


Printteri on juuri hankittu ja ostelisin vähän varastoon noita. Minulla on 2x ruskeaa rullaa, jotka tuli mukana.

edit: tilasin jo - ja tunnissa oli käsitelty ja UPS-tunnus luotu.
Raportoi miten tulostuu, itsekin houkuttaisi ostaa satsi perusvärejä, mutta en ole vielä uskaltanut tarttua.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Ja näköjään extrudr kuivaus yön yli auttoi, nyt tulostuu normaalisti. Sellainen huomio kun tein tuollekkin temp towerin, että itseasissa kerrostarttuvuus oli 240 asteessa jo paljon parempi kuin 235, millä normaalisti olen tulostellut, täytynee varmaan kokeilla muitakin värejä 5 astetta korkeammalla asetuksella. Joskus kun huomasin tuon kosteuden vaikutuksen niin kuivattelin uudetkin rullat, mutta extrudrin osalta näin en ole tehnyt ja ovat toimineet, liekkö pakkaus vuotanut tuon pronssin osalta tai jotain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Onkos hyviä Singles day filamentti tarjouksia näkynyt? Tarttisi riittävän laadukasta PETGiä useammalla värillä.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Lisäsin Filatex 3D:n listaukseen, Saksassa sijaitsee valmistaja ja linkki menee heidän omaan shoppiinsa. Aika laaja värejä ja hinnat kohtuullisia.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
3DJakella alkoi black friday kampanja...kaikki yrittää olla ensimmäisiä ja sitten ei ole väliksi vaikka olisi viikon etuajassa...hoh hoijaa.
Mitä selailin alennettuja juttuja, silmä osui Extrudr filamentteihin jotka on 30% alessa. Esmes heidän erinomainen PLA NX-2 on nyt kilohinnalla 16e tai 17.2e riippuen minkäkokoisessa rullassa ostaa. Toi on erinomainen filamentti, mutta erinomainen on myös Fillamentum, josta tuli ennakkotietoa että sekin saattaa tulla heidän omassa kaupassaan 30% aleen.
 
Liittynyt
19.11.2021
Viestejä
3
Moikka!

Puuhailen miehelle joulukalenteria ja sain idean laittaa ainakin muutamaan luukkuun 3D-printtailuun matskuja. Printteri on Elegoo Neptune 2 ja tässä kohtaa hän on käyttänyt sitä lähinnä hyödyllisiin pieniin arjen juttuihin (hammasharjateline, johtojen järjestely jne.) ja pieniin figuureihin/esineisiin.

Mitä materiaalia suosittelette mua tilaamaan ja miltä sivulta? Ideana olisi ottaa useampaa erikoisempaa väriä, joita ei tarvitse niin paljoa kuin mustaa ja muita perusvärejä, mutta että olisi sitten saatavilla jos iskee inspiraatio tai voi kokeilla tiettyä väriä ennekuin sitä tilaa lisää isomman satsin.

Tärkeää on toimitus ennen joulukuuta ja matalat postikulut (tai jos postikulut ovat korkeat niin tuotteiden hinnat halvemmat kuin kilpailijoilla).


EDIT: myöskin jos muita 3D-tulosteluun hyödyllisiä oheistuotteita tulee mieleen, mitkä soveltuis tarkoitukseen, niin saa vinkata! Miksei toki myös teistä löydy muutenkin samanhenkisiä tyyppejä, niin ihan voi heittää vähän OT:na mitä haluaisitte itse tämmöisestä joulukalenterista löytyvän :D
 
Liittynyt
19.11.2021
Viestejä
3
Mitä ootte mieltä esim. näistä:









Nää bläkkisalennukset tekee tästä 3DJakesta varmaan nyt suht järkevän valinnan, tällä ostoskorilla 6,90€ postikulut, mitkä ei oo älyttömät.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
Puhdistava filamentti on turhake.
EcoGlo tarvii tulostimeen kulutusta kestävän suuttimen, vakiosuutin kuluu puhki hyvin nopeasti.
250 gramman rullissa filamentin kilohinnaksi tulee 29 euroa ja tuo on keskilaatuista tai jopa heikkolaatuista filamenttia.
Pinsetit on tärkeä miniatyyrien kanssa touhuamisessa ja pienoismallirakentamisessa, ei juurikaan tarvita 3D tulostamisessa.
Toi PrintaClean on etanolia, paljon parempi puhdistusaine on isopropanolialkoholi, eli vaikkapa tämä:
Suuttimien puhdistussarja on myös turhake, uudet suuttimet tulee halvemmaksi kuin tuo sarja.

Tuon IPAn lisäksi suosittelisin näitä:
(tuota materiaalia, värivaihtoehtoja on monia, laadukas filamentti jonka kilohinta on 17e)

Tuosta tuo 1.75mm / 1m versio
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
375
En sanoisi noita puhdistussarjoja ihan turhakkeiksi. Itellä oli suutin tukossa ja vasta printterin mukana tulleella neulahässäkällä sain tukoksen purettua , ei auttanut cold pullit yms. Huomattavasti helpompi operaatio kun repiä suutin irti ja alkaa säätämään Z-offsettia yms. Varmaan jollain toisellakin keinolla esim. normaalilla nuppineulalla olisi saanut avattua, mutta vitosella voi säästää paljon vaivaa.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
112
Ei taida tuollaisia pikkurullia olla (edulliseen hintaan) moneltakaan valmistajalta. 3D Kaupassa (suomalainen) on Primacreatorin neljän värin pakettia valikoimassa, mutta näyttävät PLA:t olevan loppu:
Tuon valmistajan lankaa olen pari kiloa tulostanut, ihan hyvää laatua.

Rainbow-filamentti voisi myös olla kiva lahja, toki näyttää jännältä vasta isommissa printeissä:
Esunia on tullut kanssa tulosteltua jonkin verran, ihan ok

3D Jakella taas on Polyterra-filamentteja mitkä on jännän pastillivärisiä ja helppoja tulostaa (tosin oon käyttänyt vain mustaa tähän mennessä), ainakin jossain vaiheessa lupasivat istuttaa puun jokaista myytyä rullaa kohden:
 
Liittynyt
19.11.2021
Viestejä
3
Kiitos vinkeistä! Tulee vähän kallis kalenteri jos pistän rahaa vajaan 20e per luukku, joten siksi ottaisin mielummin huonomman kilohinnan mutta halvemman yksilön. Myöskin kalleimmaksi tulee tietenkin matskut joita ei käytä ja yli kilo voi olla yhtäkkiä tosi paljon matskua, jos vaikka väriä ei tuukkaan sitten käytettyä jne.!

Pinsetit olis siihen, kun nyppii välillä mun kulmakarvapinseteillä niitä semmosia tukirakenteita vaikeimmista väleistä irti, jotka ei tietty parhaat oo tuohon hommaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
375
Pinsetit on ihan näppärät, mutta oma kokemus on ettei niissä oikein riitä vääntö tukien irrotteluun. Kärkipihdeillä pystyy paremmin vääntää kun ei notku. Mutta tietty jos tekee on jotain pienen resoluution printtejä ja niitä pitää putsailla niin varmaan ihan pätevä. Tai sitten joku skalpellin tyylinen jolla saa rumat kököt pois voi olla kova.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
735
En sanoisi noita puhdistussarjoja ihan turhakkeiksi. Itellä oli suutin tukossa ja vasta printterin mukana tulleella neulahässäkällä sain tukoksen purettua , ei auttanut cold pullit yms. Huomattavasti helpompi operaatio kun repiä suutin irti ja alkaa säätämään Z-offsettia yms. Varmaan jollain toisellakin keinolla esim. normaalilla nuppineulalla olisi saanut avattua, mutta vitosella voi säästää paljon vaivaa.
Uus suutin maksaa about 0.2 euroa, aikaa vaihtoon ja uuteen pedin säätöön menee suurinpiirtein sama aika kuin cold pulliin ja neulojen kanssa tökkimiseen ja lopputulos on parempi kun niitä suuttimia pitää jokatapauksessa silloin tällöin vaihdella, koska se reikä isonee pikkuhiljaa vaikka tulostaisikin vain PLA:ta. Asia on tietenkin eri jos käyttää jotain "30 euron micro swiss suutinta".

Kiitos vinkeistä! Tulee vähän kallis kalenteri jos pistän rahaa vajaan 20e per luukku, joten siksi ottaisin mielummin huonomman kilohinnan mutta halvemman yksilön. Myöskin kalleimmaksi tulee tietenkin matskut joita ei käytä ja yli kilo voi olla yhtäkkiä tosi paljon matskua, jos vaikka väriä ei tuukkaan sitten käytettyä jne.!

Pinsetit olis siihen, kun nyppii välillä mun kulmakarvapinseteillä niitä semmosia tukirakenteita vaikeimmista väleistä irti, jotka ei tietty parhaat oo tuohon hommaan.
Kyllähän se kilo pitkälle riittää, mutta väreillä nyt ei ihan niin paljon ole väliä, tulosteita voi kuitenkin maalata. Onhan parikymppiä paljon yhteen joulukalenterin ruutuun, mutta mitä jos se olisi jouluaaton ruutu ja parissa muussa ruudussa sitten sen sijaan normaalia halvempi yllätys.

Haha, kuulostaa tutulta. No tukirakenteiden poistoon parempi työkalu on harrasteveitsi, esimerkiksi tämmöinen:

Sitten voisit ehkä ostaa akryylivärisetin, jolla maalata printtejä, esimerkiksi tässä on hyvä hinta/laatu-suhde:
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
9
Extrudr - High Quality Filament cyber week sale koodilla: EXCYBER2021
-20 % auf TPU
-30 % auf ASA, GreenTEC, GreenTEC Pro,Flax, WOOD
-40 % auf PLA, Biofusion, ABS, XPETG
-50 % auf PETG

Mainittakoon ettei ole omaa kokemusta kaupasta, tuli vaan tarjouskoodi netissä vastaan.
Olen käyttänyt pelkästään GST3Dn lankoja nyt puolisen vuotta. Ne on halpoja ja toimii ongelmitta:thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Extrudr filamentit ei ilmeisesti ole ihan mitään kuraan, joten pistin nyt testiin 9kpl eriväristä 1,1kg rullaa tilaten. Hintaa jäi jotain 170-180e luokkaan, joten ei mahdoton kun lähes 10kg PETGiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 053
Jos joku haluaa ostaa tuolta GST 3D:n tarjouksesta, niinkuin minä, niin:

Voin ostaa 4-5 rullaa, tapaaminen Tripla, 10€/rulla.

edit: alkoi taas saldot käydä vähiin, niin ostin jo. Jos haluaa ostaa musta+kristalli+valkoinen -kombon saa 30€ hakemalla Triplasta/Malmilta - kun nuo nyt saapuu joskus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Geeetech musta PLA ollut ihan hyvää kamaa. Väriaineessa ei ole käytetty metalleja (mitattu XRF spektrometrillä) ja tulostuksen laatu ollut hyvä. Kun tuppaa nuo väriaineet normaalisti olemaan erilaisia metallioksideja (valkoinen == titaanidioksidia).

Muut värit tosin kiertäisin kaukaa. Kaksi valkoista PLA rullaa tuli tilattua yhdessä vaiheessa ja ne olivat silkkaa sekundaa. Valmistusvirheen takia filamentti oli sotkuisasti keritty ja kaiken lisäksi se oli osittain sulanut yhdeksi isoksi donitsiksi mistä filamentti ei irronnut ilman että otit hammaslangan minkä avulla purit koko rullan ja keritsit sen uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Olen kanssa ajanut pari rullaa Geeetechin mustaa PLAata ilman mitään ongelmia. Eli se on loistokamaa.
Muita värejä en ole kokeillut, mutta Geeetechin mustaa PETGiä muistaakseni kokeilin ja siitä ei tullut yhtään mitään. Ehkä käyttäjässä vika, mutta suuri ero ainakin muihin oli. Säädöllä ehkä kuntoon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 053
GST 3D:tä on eka rulla menossa ja ihan hieno katti tuli:
1638166555978.png


Musta ja valkoinen on tylsiä värejä ja tilasin sitten kunnolla värejä tuosta BF-tarjouksesta.. Jos joku ei Enderin mukana saanut filamentteja, niin voin myydä mustan+valkoisen (GST 3D) yhteensä 20€ noudolla.

Pakattu hyvin, tuli ehjänä perille, mutta huonommin keritty kuin Crealityn omat , mukana tulleet filamentit. Tuommoista vähän sotkuista:
1638167049817.png


Lisäksi kun miettii ne sisäänleivotut postikulut, niin tuossa on 3 kympin rullaa + 12€ pk.:

Se voi sieltä hetken tulla (1-2vk), mutta tuolta minä ostan tulevaisuudessa taas, kun nämä loppuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Extrudr - High Quality Filament cyber week sale koodilla: EXCYBER2021
-20 % auf TPU
-30 % auf ASA, GreenTEC, GreenTEC Pro,Flax, WOOD
-40 % auf PLA, Biofusion, ABS, XPETG
-50 % auf PETG

Mainittakoon ettei ole omaa kokemusta kaupasta, tuli vaan tarjouskoodi netissä vastaan.
Olen käyttänyt pelkästään GST3Dn lankoja nyt puolisen vuotta. Ne on halpoja ja toimii ongelmitta:thumbsup:
PETGit saapui nopeasti (alle viikko!) ja eilen vihdoinkin ehdin lyödä koneeseen. 3 testitulostusta ja ainakaan vielä homma ei toimi. Pöytään tarttuu hyvin, rafti on todella vahva ja oikealla tavalla joustava. Mutta itse tuloste on ihan rapsakka ja katkeaa kerrosten välistä kun hipaisee vielä 1,5mm ainevahvuudella. Hyvä muistutus taas että kun löytää hyvän filamentin kannattaa pysyä siinä vaikka muualta saa halvemmalla. Testit jatkuu ja eiköhän sopivat lämmöt lopulta löydy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 053
PETGit saapui nopeasti (alle viikko!) ja eilen vihdoinkin ehdin lyödä koneeseen. 3 testitulostusta ja ainakaan vielä homma ei toimi. Pöytään tarttuu hyvin, rafti on todella vahva ja oikealla tavalla joustava. Mutta itse tuloste on ihan rapsakka ja katkeaa kerrosten välistä kun hipaisee vielä 1,5mm ainevahvuudella. Hyvä muistutus taas että kun löytää hyvän filamentin kannattaa pysyä siinä vaikka muualta saa halvemmalla. Testit jatkuu ja eiköhän sopivat lämmöt lopulta löydy.
Itsekin tilasin ja on vielä matkalla. Taitaa kuitenkin olla jo Suomessa.

Mitä lämpöjä käytät nyt?

Noissa on sekin, että siellä sanottiin: soveltuu elintarvikekäyttöön. Näin näistä voi tulostaa osia olutharrastukseeni tai vaikka hammasmukin. Mutta ei niillä tee mitään, jos ei kestä käyttöä. Jäi kuitenkin hintaa ~20€/rulla, niin kyllä nuo pitäisi saada toimimaan.

--

Nyt on kyllä rullia tarpeeksi ainakin vuodeksi. PLAat GST 3D:stä ja PETG:it tuolta.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
375
Ite tilasin myös extrudrilta PETG. Ilmottele millä lämmöillä lähtee sujumaan. Mites ne lämmöt siellä extrudrin sivuilla, siellähän oli jotain suosituksia?

Miten muuten porukka on Marwiolin PETG:stä tykännyt? Itsellä tuntuu että jonkin verran haituvia tulee, mutta kyseessä eka PETG rulla niin en oikein osaa sanoa pitäiskö kuivatella tms.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 729
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom