3D-tulostaminen

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
266
Juu olen lähinnä noiden splitterillä toteutettujen x-in-1 systeemien kanssa tuuskannut. Tronxy X5S-2E:ssä tuli tuollainen Cyclops-klooni, joka sinänsä toimi, mutta ei vaikuttanut kovin laadukkaalta (2 tai kolme eri vuotopaikkaa) niin vaihdoin splitteriin ja E3D:n hotendiin.

Yleisesti ottaen nämä multimaterial systeemit vaatii aikaa ja säätämistä riippumatta toteutuksesta. Splittereillä toteutettu systeemi on herkkä jumimaan johtuen eri materiaaleista, langanvaihtosekvenssistä ja ties mistä asetuksista. Materiaalia menee hukkaan lankaa vaihdettaessa ja jotkut värit 'vuotaa' läpi jos sitä purgea ei tee tarpeeksi, esmes valkoinen + musta on yksi pari.
Tuollainen hybridi jossa 2x hotend ja niille splitterit voisi olla kohtuullinen kompromissi. Jos vielä olisi IDEX niin vielä parempi niin ei tarvi huolehtia 'vapaalla' olevasta suuttimesta.

Eka systeemi oli Prometheus System Kickstartterin kautta johon kuuluu 2 langan splitteri, oma hotend ja tehokkaat extruderit koska tuo langan vaihto vaatii enemmän jerkkua ja pitoa kuin perus-extrudereilla saa aikaiseksi. Tuo systeemi oli softan osalta tuohon aika raakile, ainoa tuettu sliceri oli Cura ja siihenkin piti manuaalisesti lisätä tuota materiaalin vaihtoa varten ramming-gkoodille erillinen pohjamalli ja asemoida se oikein yms. Sittemmin kirjottelin itse oman post-prosessorin joka nykysellään tukee Curaa, S3D, PrusaSliceria ja KISSliceria: spegelius/filaswitch. Tuo Prometheus toimi kohtuu luotettavasti ja oli hw:n osalta suht simppeli kun printtereiden emolevyillä on paikka kahdelle e-syöttömoottorille niin Marlin-muutoksetkin oli lähinnä config muutoksia. Softan kanssa tunkaamiseen meni tietenkin slicereiden yms. osalta tuhottomasti aikaa.


Sittemmin suunnittelin oman 4x ja myöhemmin 6x splitterin: Multi-material feeder part, 4x-materials by spegelius. Tuota varten tarvii tuen 4:lle extruuderille niin virittelin jonkun italialaisen(?) sivuston kuvien perusteella 8-porttisen releen, jolla voi vaihtaa aktiivista moottoria. Tuohon tarvi Marliniin tehdä hieman muutoksia, myöhemmin Duet2 kanssa ohjaus onnistuikin ihan suoraan koska RRF:llä voi about kaikkea muokata kuten haluaa ilman fw:n kääntämistä.


Nuo tulostetut splitterit on yleisesti ottaen toimineet varsin hyvin, jopa tuo 6x möhkäle, mutta halusin kokeilla että saisiko tehtyä sellaista versiota jossa olisi nuo putket PTFE-tuubista. 6x-splitterissa oli ajoittain ongelmaa että lanka jumitti sen sisään, en oo ihan varma miksi, saattoi johtua langanvaihtosekvenssistä mitä olisi pitänyt jaksaa hieroa enemmän. No kuitenkin virittelin sitten M4-ruuveilla ja leikkuujigeillä tuollaisen kasattavan 2x splitterin. Liittiminä käytän tuommosta omatekemää PTFE-liitintä joka toimii noiden M4-muttereiden kanssa ja tuolla systeemillä ketjutin noita 6x-langoille. Tuo on vielä aika protoiluvaiheessa, mutta muutamia 2-väritulosteita olen tehnyt jokaisella extruuderilla eli periaate toimii, vaikkakin nuo PTFE-tuubien liitoskohdat on luonnollisesti paikkoja jotka ahistaa.
Nykyisessä releessä olisi paikat olikohan 11 extruderille niin jos haluaisi niin voisi tuota laajentaa, mutta homman järki alkaa jo tässä kohtaa karata koska purge-blokin koko kasvaa jo 6-materiaalilla aika naurettavaksi...


Splittereiden lisäksi tuli Prusan MMU2S pari kk sitten testailuun. Tuo on sitten jo vähän next level kampe, toisaalta toimii fixummin ja tunnistaa vikatilanteet, mutta on se ollut sellaisissa jumeissa mihin näitä tyhmempiä kamppeita ei ikinä saa. Win some lose some. Tuosta ilmeisesti varmatoimisempi evoluutioversio on ihan kiinnostava: DIY MMU2+1S by kakou_fr

Kuvia tuosta Tronxystä jossa tuo 6x härdelli nykysellään on kiinni: TronxyX5S – Google Drive
Kuvia MMU2S: Prusa – Google Drive
Jes, kiitos kokemuksista, siinä tulikin paljon mielenkiintoista asiaa. Tuo releohjaus on hyvä idea, pärjäisi nykyiselläkin ohjainkortilla ja pystyisi moottoreita lisäilemään enemmänkin. Mulla käytössä Klipper firmiksenä, siinä samantyylinen lähestymistapa kuin RRF ja on myös aika joustava niin tuo releohjaus onnistunee suht kivuttomasti. Alkoi muuten Marlinissa tuskastuttamaan se että piti kääntää niin usein kun jotain muutoksia teki ja ne konfiguraatiotiedostot alkaa nykyisin olemaan karmeaa sekametelisoppaa ja jatkaa edelleen paisumistaan kun ahtavat liki kaikki olemassa olevat vaihtoehdot samaan.

Tuli vilkaistua tuota Prusan MMU2S tarkemmin sekä tuota paranneltua versiota ja vaikuttaisi ihan kelvollisilta, toimisi myös direct driven kanssa. Toisaalta tykkäisin pitää systeemit mahdollisimman yksinkertaisina. Mietin myös että periaatteessa splitterisysteemin voisi virittää direct driven kylkeen kun lisää vaan kullekin langalle vielä erilliset ekstruuderit. Sitten ne pitäisi joko vapauttaa jollain solenoidivirityksellä kun lanka on ladattu tai synkata ne toimimaan samaan tahtiin direct driven kanssa. Ei mahdoton mutta olisi niin monta muuttujaa taas lisää jotka voisi failata että fiksumpaa kai suosiolla vaihtaa bowdeniin jos splitteriä käyttää. Tai voisihan niitä lankoja manuaalisestikin syöttää splitteriin kun pysäyttää tulostuksen, helpottaisi sekin langanvaihtoa mutta sitten pitäisi muistaa olla päivystämässä tulostimen äärellä.

Pitääpä joku päivä jatkaa tuota kakkostulostimen rakentelua kun kaikki osatkin alkaa olla kasassa. Sille voisi tehdä tuollaisen splitterin ja alkaa tutustumaan multimaterial ja moniväritulostukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
266
Mä oon ihmetelly miten hidasta slicerien kehitys on, kun esimerkiksi olisi mun tajunnan mukaan kohtuullisen helppo slicerin huomata siltauskohdat ja sitten olisi säädettävissä kappaletuuletus päälle vain kerroksissa joissa tehdään siltauksia. Mä odottelen vesikielellä 5 axis printtaamista, mutta se on pääosin slicerkehityksestä kiinni.
Vaihdoin jokin aikaa sitten Ideamakeriin, on ilmainen. Vähän kankean alun jälkeen kun pääsi sen logiikasta kärryille niin olen todella tykännyt siitä. Preview todella hyvä, asetus- ja materiaaliprofiilien välillä on helppo vaihdella, on kattavat asetukset josta löytyy suurin piirtein kaikki kuviteltavissa oleva sekä myös per-model sekä per-layer asetukset. Tunnistaa myös bridgingin ja overhangit jolloin niille on erikseen liuta eri asetuksia valittavana, mm. tuo fan speed (kts. spoileri). Miinuksia on ollut se ettei osa asetuksista ole samalla tavalla toisistaan riippuvaisia kuten Prusaslicerissä tai Curassa, esimerkiksi jos muuttaa tulostusnopeutta niin infillin nopeus ei muutu samalla vaan ne pitää erikseen laittaa. Toinen miinus oli alkuun että tuli ähky asetusten määrästä, mutta aika pian ne omaksui ja oppi poimimaan oleelliset jutut.
1605640587886.png

Toi on mun mielestä ainut järkevä syy multimateriaalitulostukseen, en oikein ymmärrä kahden eri värin PLA:n tulostuksia, kun paljon paremman lopputuloksen jokatapauksessa saa jälkikäsittelyssä maalaamalla kappaleen. Sen lisäksi että käytetään purge blockkiin enemmän materiaalia kuin itse tulostamiseen, vielä hyväksytään huonompi lopputulos kuin maalaamalla on saavutettavissa. Mutta teknisessä mielessä suurella mielenkiinnolla luen sun kertomuksia!
Joku taisi muuten mainita, taisi olla tällä foorumilla, että PLA ja TPU toimii kelvollisesti yhteen. Sellaiselle voisi keksiä enemmänkin käyttöä, mutta omassa käytössä se olisi useimmiten varmaankin moniväritulostusta kun maalaushommat on aina olleet mulle jostain syystä katkeraa kalkkia. Joskus on ollut myös tarvetta tulostaa tukimateriaali eri matskusta.

edit: Screenshot korjattu, ei näkynyt oikein
 
Viimeksi muokattu:

Kleimo

Töysäläinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
366
Mä oon ihmetelly miten hidasta slicerien kehitys on, kun esimerkiksi olisi mun tajunnan mukaan kohtuullisen helppo slicerin huomata siltauskohdat ja sitten olisi säädettävissä kappaletuuletus päälle vain kerroksissa joissa tehdään siltauksia. Mä odottelen vesikielellä 5 axis printtaamista, mutta se on pääosin slicerkehityksestä kiinni.
Onhan tuo nytkin tehtävissä Curassa.

cura.PNG
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
94
PETG ongelmat vol 400

En tiedä mikä tossa ekstruuderissa nakutusta pitää. Otin bowden tuubin irti, luistaa kun rasvattu eikä kanita mistään. Se kylläkin liikkui tulosteiden aikana mutta sain tulosteltua palat mitkä varmasti pitää tuubin paikallaan, ja kuivatestauksen merkeissä ujuttelin lankaa ees taas niin ei edes kanita sen kanssa (ei ole liian kireällä vaikka kireällä on)

Jos koko bowden virityksen ottas pois ja jäljelle jättää vain tuon laakeriohjurin + hammaspyörän, niin niiden kanssa kyllä nakutus kuuluu kun vetelen edestakas lankaa. Kiristelin molemmat moneen kertaan ja katoin että silti pääsevät pyörimään "vapaasti" mutta aina vaan nakuttelua. Alan kallistumaan sen puoleen että tuo itse moottori skippaa, ei tossa mikään muu enää voi sitä ääntä pitää prkle. Minkälaisella moottorilla tuo pitäisi korvata? Jos ei vika sitten lopulta siinä ollutkaan niin ei haittaa, onpahan varamoottori.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
266
PETG ongelmat vol 400

En tiedä mikä tossa ekstruuderissa nakutusta pitää. Otin bowden tuubin irti, luistaa kun rasvattu eikä kanita mistään. Se kylläkin liikkui tulosteiden aikana mutta sain tulosteltua palat mitkä varmasti pitää tuubin paikallaan, ja kuivatestauksen merkeissä ujuttelin lankaa ees taas niin ei edes kanita sen kanssa (ei ole liian kireällä vaikka kireällä on)

Jos koko bowden virityksen ottas pois ja jäljelle jättää vain tuon laakeriohjurin + hammaspyörän, niin niiden kanssa kyllä nakutus kuuluu kun vetelen edestakas lankaa. Kiristelin molemmat moneen kertaan ja katoin että silti pääsevät pyörimään "vapaasti" mutta aina vaan nakuttelua. Alan kallistumaan sen puoleen että tuo itse moottori skippaa, ei tossa mikään muu enää voi sitä ääntä pitää prkle. Minkälaisella moottorilla tuo pitäisi korvata? Jos ei vika sitten lopulta siinä ollutkaan niin ei haittaa, onpahan varamoottori.
Voitko ottaa lyhyen videon äänien kera siten että kuvaat ekstruuderia läheltä silloin kun tulostus on käynnissä?
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
478
Onhan tuo nytkin tehtävissä Curassa.

Niin tuo on jokin erikseen ladattava plugin ja eipä tuossa näyttäisi olevan mitään automaattista, vaan itse täytyy etsiä kerrokset ja manuaalisesti säätää fan speedit joka kerroksille...automatiikkaa peliin!

edit: paitsi että näköjään experimental osastolla näyttää olevan Bridge fan speed...täytyypä joku kerta tutkia tuota käytännössä.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
94
Voitko ottaa lyhyen videon äänien kera siten että kuvaat ekstruuderia läheltä silloin kun tulostus on käynnissä?
Tässäpä video, meneillään infilli 25mms

Suurimmaksi osaksi se kuuluu retractionin aikana ja luulin eka jo että se olisi toi jousi mikä nakuttelee, mutta välistä se kuuluu myös syötön aikana, ja kun kokeilin ekstruuderi koottuna ilman tuota tuubia vedellä lankaa edestakaisin toinen käsi ekstruuderin alapuolella ja toinen yläpuolella niin silloinkin nakutus oli siellä.

Edit: Luulin siis jo yhdessä kohtaa että olisi vika tuossa jousessa ja se jotenkin lumpsuisi tuossa, mutta kun sormella hennosti pitelee tuota jousta nakutuksen aikana niin ei se tunnu oikein miltään, luulisi että jos se siitä kuuluisi niin se kyllä tuntuisi sormellekin :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2018
Viestejä
63
Tuo ohjurilaakeri taitaa olla äänen lähde.
Näyttäisi videolla siltä, että se liikkuu edes-takaisin ja ulos vedossa lyö laakerin runkoa vasten. Sisäänvedossa taas laakeri luistaa kohti ruuvin kantaa.
Ei saa videolta selvää likkuuko pelkkä ulkokehä, jolloin laakeri väljä ja vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
94
Tuo ohjurilaakeri taitaa olla äänen lähde.
Näyttäisi videolla siltä, että se liikkuu edes-takaisin ja ulos vedossa lyö laakerin runkoa vasten. Sisäänvedossa taas laakeri luistaa kohti ruuvin kantaa.
Ei saa videolta selvää likkuuko pelkkä ulkokehä, jolloin laakeri väljä ja vaihtoon.
No sepäs se näyttäisi olevan, ainakin nakuna on toistettavissa kun puristan jousen/tuon klipsin kertaalleen ja liikautan sen jälkeen laakeria ulos/sisään niin naksahtaa. perkele sentään. Mikäs se tuo tuommoinen laakeri on, pitääkö ostaa ihan koko roska missä on tuo ohjausosa samassa vai voiko sen laakerin pullauttaa sieltä vaan pihalle ja käydä puuilosta hakemassa vastaavan?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
206
Mä oon ihmetelly miten hidasta slicerien kehitys on, kun esimerkiksi olisi mun tajunnan mukaan kohtuullisen helppo slicerin huomata siltauskohdat ja sitten olisi säädettävissä kappaletuuletus päälle vain kerroksissa joissa tehdään siltauksia. Mä odottelen vesikielellä 5 axis printtaamista, mutta se on pääosin slicerkehityksestä kiinni.
Jep, ja tällä hetkellä ainoa slicer joka suoraan tukee näitä x-in-1 setuppeja taitaa olla PrusaSlicer, muissa on kyllä tuki usealle extruderille, mutta sen purge towerin ja eritoten tuon langanvaihtosekvenssin tuunaus on joko olematonta tai rajoittunutta. Tuki tuolle soluble matskulle kyllä on, mutta en ole löytänyt niin tarkkoja säätöjä että tuuletinta ja nopeutta voisi ohjata... nykysellään rajoitan PVA/BVOH max flow:n riittävän alas että onnistuu paremmin ja editoin käsin tuulettimen nopeuksia jos on simppeli printti, monimutkaisempia ei edes viitti alkaa säätämään.

Toi on mun mielestä ainut järkevä syy multimateriaalitulostukseen, en oikein ymmärrä kahden eri värin PLA:n tulostuksia, kun paljon paremman lopputuloksen jokatapauksessa saa jälkikäsittelyssä maalaamalla kappaleen. Sen lisäksi että käytetään purge blockkiin enemmän materiaalia kuin itse tulostamiseen, vielä hyväksytään huonompi lopputulos kuin maalaamalla on saavutettavissa. Mutta teknisessä mielessä suurella mielenkiinnolla luen sun kertomuksia!
Täytyy myöntää että ekan systeemin hankin lähinnä koska se tuntui siltä seuraavalta tekniseltä jutulta mitä tältä harrastukselta haluan. Noh jotain ideaa oli että jotain hienoja joulukoristeita yms. voisi tulostella, mutta se idea kaatui koska tuo kickstarter tais myöhästyä (ylläri...) ja vaikka setuppi ois ollut kasassa ajoissa niin jo pelkät softahaasteet olisi rajoittanut liikaa. Ja muutenkin meni aikaa systeemin oikkujen opetteluun...
Aika vähälle on kyllä tosissaan järkevät kappaleet jääneet, mutta muutamia koriste-esineitä olen saanut luotua mitä olisi hankala muuten tehdä, mm. tämä kestosuosikki sukulaisten valmistujaisjuhliin, läpikuultava PETG toimii tuossa varsin hyvin:
IMG_20200828_184210.jpg

Tuli vilkaistua tuota Prusan MMU2S tarkemmin sekä tuota paranneltua versiota ja vaikuttaisi ihan kelvollisilta, toimisi myös direct driven kanssa. Toisaalta tykkäisin pitää systeemit mahdollisimman yksinkertaisina. Mietin myös että periaatteessa splitterisysteemin voisi virittää direct driven kylkeen kun lisää vaan kullekin langalle vielä erilliset ekstruuderit. Sitten ne pitäisi joko vapauttaa jollain solenoidivirityksellä kun lanka on ladattu tai synkata ne toimimaan samaan tahtiin direct driven kanssa. Ei mahdoton mutta olisi niin monta muuttujaa taas lisää jotka voisi failata että fiksumpaa kai suosiolla vaihtaa bowdeniin jos splitteriä käyttää. Tai voisihan niitä lankoja manuaalisestikin syöttää splitteriin kun pysäyttää tulostuksen, helpottaisi sekin langanvaihtoa mutta sitten pitäisi muistaa olla päivystämässä tulostimen äärellä.
Direct drive olisi kyllä hyvä olla, hyvinkin tunatulla bowdenilla kuitenkin häviää laadussa hiukan ja nämä splitterit ei ainakaan helpota asiaa. Nykyiseen setuppiin teoriassa voisi lisätä direct drive-extruderin kunhan kalibroi tarkasti jokaisen extruderin. Ja tuolloin tuon splitterin ei tarvi olla mitenkään hienostunut kun se tarkkuus siirtyy parempaan paikkaan.
Kokeilemallahan tuo selviäisi, josko tuota innostuisi virittelemään. Edellisestä muutoksesta setuppiin ei ookkaan kovin pitkää aikaa ;)

Vaihdoin jokin aikaa sitten Ideamakeriin, on ilmainen.

Joku taisi muuten mainita, taisi olla tällä foorumilla, että PLA ja TPU toimii kelvollisesti yhteen. Sellaiselle voisi keksiä enemmänkin käyttöä, mutta omassa käytössä se olisi useimmiten varmaankin moniväritulostusta kun maalaushommat on aina olleet mulle jostain syystä katkeraa kalkkia. Joskus on ollut myös tarvetta tulostaa tukimateriaali eri matskusta.
Pitäisi tutustua tuohon Ideamakeriin, jossain oli juttua että pätevä. Vaatinee päivitystä filaswitchiin multimaterial:in osalta eli koodaushommia.
PLA ja TPU kuulostaa mielenkiintoiselta yhdistelmältä, pitänee testata. Tuo lienee toimivin MMU2S:llä, tuo bowden setuppi + langan vaihto ei oikein herätä luottamusta. Vois kyllä kokeilla niin selviääpä sekin.
PLA ja PETG koitin mielenkiinnosta, ideana oli käyttää PLA:ta tukimateriaalina. Kokeilu epäonnistui, PETG ei tarttunut yhtään PLA:han. Jossain oli kyllä että tuokin yhdistelmä olisi mahdollinen eli sopivat langat ja asetukset kun löytää niin tuo saattaisi toimia. PLA on kuitenkin huomattavasti halvemaa kuin PVA ja varsinkin BVOH.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
478
Kun tulostin kovasti yrittää peitellä sattuneet virheet...

IMG_20201113_223417.jpgIMG_20201113_223410.jpg

(3DJaken EcoPLA rulla oli loppupuolella niin huonosti kelattu, se nauhat meni toistensa yltä ja alta sikin sokin kunnes sitten jumitti oikein huolella ja yhteen kerroksen verran puuttui osasta tulostetta ja tuosta syystä myöhemmin yksi tötterö kaatoi, jonka jälkeen tulostin tulosti ilmaan, kunnes lopulta sai ilmassa kelluvista haituvista sen verran tukea että sai ihan viimeiset kerrokset tehtyä normaalisti)
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
94
Onko se laakeri itsessään väljä, vai onko tuo ruuvi niin löysällä, että laakeri pääsee liikkumaan itsekseen?
Laitoin ruuvin aika kireälle, enempää en uskaltanut kiristää ettei ne kierteet korkkaa siitä vastapalasta ja silti naksuna kuului. Siinä on sellanen kierreprikka ruuvin ja laakerin välissä, koitin vaihtaa prikkaa muttek löytänyt sopivaa kun ne prikat ottaa kiinni siihen pyörivään osaan sitten. Toi laakeri on niin pieni ettei sormilla oikein saanut otetta testatakseen onko väljä, mutta kun ruuvarin kärjen työntää siihen reikään niin ei se missään nimessä ole tiukka vaan lompsuu vähän
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
266
No sepäs se näyttäisi olevan, ainakin nakuna on toistettavissa kun puristan jousen/tuon klipsin kertaalleen ja liikautan sen jälkeen laakeria ulos/sisään niin naksahtaa. perkele sentään. Mikäs se tuo tuommoinen laakeri on, pitääkö ostaa ihan koko roska missä on tuo ohjausosa samassa vai voiko sen laakerin pullauttaa sieltä vaan pihalle ja käydä puuilosta hakemassa vastaavan?
Hyllyjen perältä löytyi pari tuollaista ekstruuderia, toinen muovinen ja toinen alumiininen. Testasin niiden laakerit ja molemmat lonksui vähän. Aika löysillä toleransseilla on nuo laakerit tehty mikä ei yllätä sillä kuten joku aiemmin mainitsi niin nuo kiinalaiset halpalaakerit on mitä on. :hmm: Mietin että jos olisin noita kirjeellä laittanut tulemaan muttei niistä välttämättä ole apua kun lonksuvat jo valmiiksi, ehkä parempi säästää nekin eurot ja harkita jos päivittää koko ekstruuderin parempaan. Tai sitten kokeilee tilata uuden laakerin. Laakerin tyyppi on U604ZZ/604UU. Esim NZBH storessa näyttää olevan yksittäin hintaan 0,26e mutta tulee postikuluja noin vitosen, tai sitten 10kpl 5,1e posteineen. Kiinastakin saa kelvollisia laakereita, kun ei tilaa halvinta ja merkitöntä. Muutaman kerran olen tilaillut juuri tuolta NZBH storesta pikkulaakereita tiukemmilla toleransseilla ja ovat olleet ihan asiallisia, eivät toki skf, nsk yms, tasoisia mutta toistaiseksi ovat kestäneet eivätkä ole olleet rimpuloita.

Jos päivittelyä harkitset niin hyviksi havaittuja ekstruudereita on BMG ja Titan. Molemmat ovat alkuperäisinä vähän hunajaisen hintaisia BMG n. 85e ja Titan n.40e. BMG etuna on se että syöttörullat on langan mlemmilla puolilla ja rakenne on hivenen tukevampi. Klooneissa hintaero noiden välillä on pienempi ja niissä kannattaa valita BMG. Kummankin kanssa voi käyttää sitä vakiomoottoria ja asennus on vähän näpertelyä mutta aika helppoa. Firmikseen ei tarvi muuta muutosta kuin vaihtaa e-stepiksi 415.

Klooneista Trianglelab ja Mellow tekevät hyvää laatua ja niitä uskaltaa suositella. Esim Trianglelab BMG v2.0 näyttäisi olevan nyt n.22e ilmaisilla posteilla. Mulla ollut jo pitkään käytössä tuon ykkösversio ja on ollut hyvä, tosin sitä piti vähän modata sillä filamentin kulkureiät oli pikkuisen sivussa syöttörulliin nähden joka aiheutti ylimääräistä kitkaa ja rajoitti nopeuksia. Tuo korjaantui kun porasi 2,5mm poralla läpi. Tuo on kuitenkin jo korjattu tuossa v2.0 versiossa. Jos tuolta tilaa niin kannattaa vilkaista noiden hotendit sekä liittimet samalla, eivät ole hinnankiroissaan. Tässä vielä suorat linkit kauppojen etusivuille: Mellow ja Trianglelab
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
94
Kiitos suosituksista, pitää illemmalla tutkia kun saa lapset nukkumaan. Taidan suorilta ostaa ekstruuderin, tarvikkeita, suuttimia ja liittimiä varastoon ja ehkä sit myös sen hotendin kun kerta jotain tilataan :D

Tässä muuten kuvaa projektista mihin noita petg paloja koitan tulostella, tällä hetkellä nuo putken pidikkeet yläosassa ja alaosassa sekä tuo monitorivarren kiinnike tuohon putkeen on PLA:lla tehtyjä, mutta mulla olisi parempi mieli kun ne olis PETG:tä koska tuo on aika iso kuorma tuohon kiinnikkeeseen kun tuo varsi on miltei suorana että mahtuu kolme näyttöä rinnan

IMG_20201118_152950.jpg
IMG_20201118_153014.jpg
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
289
Jos päivittelyä harkitset niin hyviksi havaittuja ekstruudereita on BMG ja Titan. Molemmat ovat alkuperäisinä vähän hunajaisen hintaisia BMG n. 85e ja Titan n.40e. BMG etuna on se että syöttörullat on langan mlemmilla puolilla ja rakenne on hivenen tukevampi. Klooneissa hintaero noiden välillä on pienempi ja niissä kannattaa valita BMG. Kummankin kanssa voi käyttää sitä vakiomoottoria ja asennus on vähän näpertelyä mutta aika helppoa. Firmikseen ei tarvi muuta muutosta kuin vaihtaa e-stepiksi 415.
Riippuu varmaan monestakin teknisestä seikasta, mutta ainakin itselläni piti vaihtaa tuo moottorin pyörimissuunta Triangle labsin BMG:n kanssa, koska siinä on tuota välitystä. Johtuen Marlinin vammaisesta konfiguroinnista (pieniinkin muutoksiin pitää aina kääntää firmis uudestaan) päädyin itse vaihtamaan liittimet kaapelista. Sinänsä helppo juttu toki.

Klooneista Trianglelab ja Mellow tekevät hyvää laatua ja niitä uskaltaa suositella. Esim Trianglelab BMG v2.0 näyttäisi olevan nyt n.22e ilmaisilla posteilla. Mulla ollut jo pitkään käytössä tuon ykkösversio ja on ollut hyvä, tosin sitä piti vähän modata sillä filamentin kulkureiät oli pikkuisen sivussa syöttörulliin nähden joka aiheutti ylimääräistä kitkaa ja rajoitti nopeuksia. Tuo korjaantui kun porasi 2,5mm poralla läpi. Tuo on kuitenkin jo korjattu tuossa v2.0 versiossa. Jos tuolta tilaa niin kannattaa vilkaista noiden hotendit sekä liittimet samalla, eivät ole hinnankiroissaan. Tässä vielä suorat linkit kauppojen etusivuille: Mellow ja Trianglelab
Itselleni jäi vähän se vaikutelma arvosteluiden perusteella, että noi Mellowin tuotteet yleisesti on aavistuksen viimeistelyltään heikompaa laatua kuin Trianglelabin. Voi olla tietysti vaan parempaa markkinointia.

Tota BMG V2.0 kuorta saa muuten parilla eurolla päivitysosana (tilasin tuon itselleni):

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
266
Riippuu varmaan monestakin teknisestä seikasta, mutta ainakin itselläni piti vaihtaa tuo moottorin pyörimissuunta Triangle labsin BMG:n kanssa, koska siinä on tuota välitystä. Johtuen Marlinin vammaisesta konfiguroinnista (pieniinkin muutoksiin pitää aina kääntää firmis uudestaan) päädyin itse vaihtamaan liittimet kaapelista. Sinänsä helppo juttu toki.
Joo totta, hyvä huomio tuosta pyörimissuunnasta.

Itselleni jäi vähän se vaikutelma arvosteluiden perusteella, että noi Mellowin tuotteet yleisesti on aavistuksen viimeistelyltään heikompaa laatua kuin Trianglelabin. Voi olla tietysti vaan parempaa markkinointia.
Mellow oli vielä vajaa pari vuotta sitten ihan rihkamakrääsä-kauppa mutta sitten nostivat tasoaan palkkaamalla osaavampaa porukkaa valmistukseen ja laadunvalvontaan. Heillä on edelleen jonkun verran rihkamatuotteitakin ja kaupan ulosanti on paikoin mitä on, mutta nuo tuotteet joissa mainitaan NF, sekä "High quality" ja "Gates"-kategorian tuotteet ovat olleet ok. Tekevät enemmän erilaisia versioita kuin TL ja kehittelevät omia tuotteita mutta osa noista kehittelyistä ei ehkä idealtaan ole penaalin terävimmän kynän tuotoksia vaikka laadultaan muutoin hyvää. Kun pysyttelee hyviksi todetuissa klooneissa tai katsoo että arvosteluja on tarpeeksi niin ihan jees pulju. Olen joitain juttuja tilannut tuolta ja ne ovat olleet laadullisesti samaa tasoa Trianglelabin kanssa, ekstrana paketointi ollut parempaa. Useammin kyllä edelleen tilaan Trianglelabista kuin Mellowista.

Tota BMG V2.0 kuorta saa muuten parilla eurolla päivitysosana (tilasin tuon itselleni):

Kyselin jokin aikaa sitten Trianglelabilta noita v2.0 kuoria että aikovatko tehdä leftinä myös, oma tulostin kun tarvii leftin. Vastasivat etteivät ole saaneet ykkösversionkaan leftin valmistuskuluja vielä kuitattua kun 99% tilauksista on rightiä, joten eivät aio kakkosversiota tehdä ollenkaan leftinä. Pitää varmaan joskus kääntää tuo koko hotend-paketti ja tulostella uudet osat rightiä varten kun todennäköisesti muiltakin saattaa kadota valikoimista mutta ei onneksi kiire ole kun tuo modattu ykkösversio pelaa vielä kuin Buick.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
94
Mitäs nopean/hyvän palvelun kauppoja on tässä lähistöllä? Olen filamentit tilannut 3djakelta ja todella mieltynyt olen siihen palveluun, onkohan siinä 2pv mennyt niin on jo paketti ollut kädessä. Ajattelin että nyt tulee tuo black friday niin voisin katsoa valikoimat ja tarjoukset, ostan ainakin nuo laakerinippelit jostain mistä ne nopeasti toimitetaan, ja jos on hyviä ekstruuderitarjouksia niin se kai sitten samalla. Jos ei mitään ylihyvää halpaan hintaan tule perjantaina niin sit vaan nuo välttämättömät 3djakelta tjsp ja ekstruuderi kiinasta
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
478
Mitäs nopean/hyvän palvelun kauppoja on tässä lähistöllä? Olen filamentit tilannut 3djakelta ja todella mieltynyt olen siihen palveluun, onkohan siinä 2pv mennyt niin on jo paketti ollut kädessä. Ajattelin että nyt tulee tuo black friday niin voisin katsoa valikoimat ja tarjoukset, ostan ainakin nuo laakerinippelit jostain mistä ne nopeasti toimitetaan, ja jos on hyviä ekstruuderitarjouksia niin se kai sitten samalla. Jos ei mitään ylihyvää halpaan hintaan tule perjantaina niin sit vaan nuo välttämättömät 3djakelta tjsp ja ekstruuderi kiinasta
Filamenttikauppoja on listattuna tänne: 3D filamentit ja niiden ostopaikat
Rauta-osia myy Euroopassa mm E3D online, josta postit on tullu alle viikossa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
266
Tässä pari rautakauppaa lisää euroopasta:

Ooznest - enimmäkseen hyvälaatuista merkkitavaraa
Makersupplies - "Tanskan Ooznest"
Rat rig - "Portugalin Ooznest"
Youprintin3D - Saksalainen E3D jälleenmyyjä sekä myös muitakin, enimmäkseen hyvää tavaraa
Roboter bausatz - Saksa. Vähän sellainen 3D tulostelijan halpahalli, paljon laadutonta kiinakrääsää mutta jonkun verran kelvollistakin
Reprapworld - Tanska. Enimmäkseen hyvää tavaraa. The Real filaments merkin takana oleva taho
Reprap.me - Tanska. Enimmäkseen hyvää tavaraa. Joskus tuskastuttavan hitaat sivut
Amazon DE - Saksan Amazon, paljon hyvää ja paljon uudelleenbrändättyä kiinakrääsääkin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
15 061
Osaisiko joku neuvoa, mikä olisi "helpoin" hassle-free ratkaisu parin suht yksinkertaisen 3D-tulostettavan mallin luomiseksi? (suppilo pienellä portaalla siinä ohuessa osuudessa ja pieni teline)
Tiedostoformaatti mitä tulostin syö on kuulemma STL
Audodesk Inventor olisi yksi vaihtoehto kuulemma, mutta jos homman voi hoitaa luomatta tiliä taas yhteen palveluun niin mieluummin niin päin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
206
Osaisiko joku neuvoa, mikä olisi "helpoin" hassle-free ratkaisu parin suht yksinkertaisen 3D-tulostettavan mallin luomiseksi? (suppilo pienellä portaalla siinä ohuessa osuudessa ja pieni teline)
Tiedostoformaatti mitä tulostin syö on kuulemma STL
Audodesk Inventor olisi yksi vaihtoehto kuulemma, mutta jos homman voi hoitaa luomatta tiliä taas yhteen palveluun niin mieluummin niin päin.
Tätä olen käyttänyt suppiloiden luomiseen: Parametric funnel by Shii. Koodi on OpenSCADia, joten ei ehkä helpoin jos tarvii alkaa rajumpia muutoksia tekemään, mutta jos noitten parametrien muutokset + mallin exporttaus.stl formaatiin riittää niin pitäisi olla suht suoraviivaista. Tuosta Thingiversen customizerista en tiedä miten hyvin toimii, en ole kokeillut, laitailin tuon .scad filun ja muokkasin OpenScadissa.
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
154
FreeCAD:llä suppilon on myös yksinkertaisesti piirrettävissä, mutta aloittamisessa oma kynnyksensä. Aloittaa voisi profiilin piirtämisestä (XZ-koortinaatistoon) ja pyöräyttää ympäri, "Revolve a selected sketch". Pyöräytyksen jälkeen lisää tarvittavat ulokkeet/telineet.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
15 061
Ei tarvinnut mennä merta edemmäs kalaan, Thingversen hausta löytyi näemmä just eikä melkein sopiva malli vaikka siitä se ajattelemani porras puuttuukin. Nyt pitää vielä etsiä sopivan näköinen teline josko joku sellaisenkin olisi tehnyt
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
478
Ei tarvinnut mennä merta edemmäs kalaan, Thingversen hausta löytyi näemmä just eikä melkein sopiva malli vaikka siitä se ajattelemani porras puuttuukin. Nyt pitää vielä etsiä sopivan näköinen teline josko joku sellaisenkin olisi tehnyt
Ilman "tilin tekemistä" paras ohjelma on Microsoftin 3D Builder, joka löytyy Windowsista valmiina. Jos ihan pienen rekisteröitymisen vaivan jaksaa nähdä, Tinkercad on toinen ohjelma jolla pystyy moisia juttuja tekeen ilman ohjelman opiskelua.
 
Liittynyt
19.09.2020
Viestejä
5
Dodii, Ender 3 v2 saapui ja on nyt koottu (vain pari ruuvia jäi yli...) Onko jossain tarkistuslistaa, mitkä asiat kannattaa erikseen tsekata ennen käynnistystä/ käynnistyksen jälkeen/ savun hälvettyä?
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
94
Tässä on hyvä guide noihin ender crealityn tulostimiin, osa ihan spesisifiä ender 3:een ja osa vähän yleisemmin samana valmistajan kaikkiin tulostimiin.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
289
Ilman "tilin tekemistä" paras ohjelma on Microsoftin 3D Builder, joka löytyy Windowsista valmiina.
Tää on muuten yllättävän hyvä. Jos pitää vaikka modifioida valmista STL-tiedostoa vähän, niin tuolla se onnistuu helposti. Olen tuolla poistanut valmiista osista logoja tai jotain tarpeettomia korvakkeita.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
478
Tää on muuten yllättävän hyvä. Jos pitää vaikka modifioida valmista STL-tiedostoa vähän, niin tuolla se onnistuu helposti. Olen tuolla poistanut valmiista osista logoja tai jotain tarpeettomia korvakkeita.
Joo, ja toi Tinkercad on siitä hyvä että jos on jokin kappale, jota useampi eri ihminen työstää/modifoi, niin tuolla tiedoston jakaminen onnistuu huikeen simppelisti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
206
Tää on muuten yllättävän hyvä. Jos pitää vaikka modifioida valmista STL-tiedostoa vähän, niin tuolla se onnistuu helposti. Olen tuolla poistanut valmiista osista logoja tai jotain tarpeettomia korvakkeita.
Tuolla muistaakseni sain fixattua yhden stl filun mikä ei OpenSCAD:issa tykännyt muokkauksesta. OpenSCAD tuntuu olevan aika ranttu stl filuille, vaikka niissä ei sinänsä olisi viheitä niin joillakin stl filuilla operaatiot feilaa rendauksessa epämääräiseen virheeseen. Vaikken asiasta mitään tarkemmin tiedä niin epäilys on että joidenkin stl filujen tarkkuus on paikoittain liian pieni OpenSCAD:in käsiteltäväksi -> virhe. Ja sitten jos avaa stl filun Tinkercadissa ja exporttaa uusiksi niin oisko että se yksinkertaistaa sitä sopivasti. Paljon mutua tässä kyllä...
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
174
Onko olemassa ilmaista tai etes jotain trial ohjelmaa jolla saisi kätevästi skaalattua 3d-mallia pienemmäksi, niin että mittasuhteet pysyy. Tiedosto on .stp muodossa. Blender ja 3d builder ei ymmärrä näitten parempien tiedostojen päälle.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
478
Onko olemassa ilmaista tai etes jotain trial ohjelmaa jolla saisi kätevästi skaalattua 3d-mallia pienemmäksi, niin että mittasuhteet pysyy. Tiedosto on .stp muodossa. Blender ja 3d builder ei ymmärrä näitten parempien tiedostojen päälle.
Fusion 360 on ilmainen harrastajalle ja se ymmärtää step fileitä. Autodesk vähän aikaa sitten kavensi ilmaisversion tiedostojen tukemista, mutta ainakin nettisivujensa mukaan .stp on edelleen tuettuna.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
94
Osaisiko joku neuvoa, mikä olisi "helpoin" hassle-free ratkaisu parin suht yksinkertaisen 3D-tulostettavan mallin luomiseksi? (suppilo pienellä portaalla siinä ohuessa osuudessa ja pieni teline)
Tiedostoformaatti mitä tulostin syö on kuulemma STL
Audodesk Inventor olisi yksi vaihtoehto kuulemma, mutta jos homman voi hoitaa luomatta tiliä taas yhteen palveluun niin mieluummin niin päin.
Jos on vielä suppilo hakusessa niin voin kokeilla suunnitella sen, laita vaik privana mahd tarkkaan minkälaista pitää olla. Pro bono. Hyvää harjoitusta itselle.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
49
Ender 5 pro, extruder puhallin jo hajosi. Onko jotain suositusta hotend päivitykseen. PLA tulostuu hyvin tälläkin mutta PETG on ongelmallista. ASA:a olis myös tarve tulostaa. Hankalaa löytää tietoa ja ohjeita, kun on niin paljon eriäviä mielipiteitä. Olisi mukava saada samalla vähän hiljiaisempi setup.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
266
Ender 5 pro, extruder puhallin jo hajosi. Onko jotain suositusta hotend päivitykseen. PLA tulostuu hyvin tälläkin mutta PETG on ongelmallista. ASA:a olis myös tarve tulostaa. Hankalaa löytää tietoa ja ohjeita, kun on niin paljon eriäviä mielipiteitä. Olisi mukava saada samalla vähän hiljiaisempi setup.
Riippuu minkä verran haluaa askarrella ja mikä on budjetti. Yleisesti jos hotendin aikoo vaihtaa niin kannattaa varautua siihen että joutuu tekemään johtotöitä, päivittämään firmwarea sekä kalibroimaan uudelleen z-rajakytkimen/proben/pedin. Todennäköisesti adaptereita kiinnitystä ja tuulettimia varten joutuu myös tulostelemaan. Yleisimmät all metal hotendit on E3D V6, Mosquito ja sen eri kloonit sekä Micro swiss ja sen eri kloonit. Tässä vähän plussia ja miinuksia mitä äkkiseltään tulee mieleen.

E3D (V6, Volcano) sekä kloonit (Trianglelab, Mellow):
Oli ensimmäisiä kunnollisia ja on yhä edelleen yksi suosituimmista. Rakenne on yksinkertainen ja toimiva, vaikka suuttimen vaihto vaatiikin kahta kättä. V6 on se suositumpi tavallinen versio ja Volcano on high flow-versio pidemmällä blokilla ja suuttimilla.

+ All metal (Ei kannata valita 4,1mm tai ptfe-versioita joita klooneissa näkee vaan all metal)​
+ Suosittu. Thingiversestä löytyy satoja erilaisia pulikoita tälle​
+ Perusvarma ja toimiva rakenne kun kasaa oikein lämpötahnan kanssa, kts. ohjeet
+ Osia ja suuttimia hyvin saatavilla monista kaupoista​
+ Moduulaarinen rakenne​
+ Tarvittaessa voi päivittää high temp-versioon​
- Vakiotuuletin (3010) on harvinaisempi koko jota ei ihan joka kaupasta löydy ja hiljaisia sellaisia vielä harvemmin. Thingiversessä on kuitenkin aika hyvin erilaisia pulikoita jotta voi käyttää 4010 tai muita tuulettimia​
- Suuttimen vaihto ei onnistu ns. yhdellä kädellä vaan heater blokkia pitää pitää toisella avaimella kiinni​
- Thermistor pakko vaihtaa, heater kannattaa myös samalla vaihtaa​
Volcano:​
+ Samat osat heater blokkia ja suuttimia lukuunottamatta kuin V6​
+ Tulostusnopeus parhaimmillaan moninkertainen, varsinkin isommilla suuttimilla​
+ Vahvemmat tulosteet kun kerrospaksuudet ja leveydet kasvaa​
- Pienin järkevä suutinkoko 0,4mm, eli ei sovellu mikroskooppisen pienien detailjien tulosteluun​
- Joskus hankalaa löytää sopivia tulostusasetuksia​
- Pidempi kuin V6, eli syö Z-korkeutta jonkun verran​


Mosquito (Standard, Magnum) sekä kloonit (mm. Dragon, NF Crazy plus, NF Crazy):
Tässä on ajatuksena se ettei heatbreakiin kohdistu mekaanista rasitusta joten se on voitu suunnitella puhtaasti lämmönhallinnan kannalta ja tätä mainostetaankin että ei vaadi välttämättä tuuletinta ollenkaan. Jotkut raportoivat että vaatii kuitenkin vähän tuuletusta. Tästä on kaksi versiota, standard ja magnum, joista Magnum on high flow-versio E3D Volcanon tapaan. Alkuperäinen versio on vähän "overengineered" mikä näkyy hinnassa, kloonit selvästi halvempia.

+ All metal​
+ Parhaimmillaan toimii ilman tuuletinta​
+ Kestävämpi rakenne, kestää paremmin petiin törmäilyt eikä heatbreak mene mutkalle​
+ Suuttimen vaihto onnistuu yhdellä kädellä​
+ Toimii myös E3D V6 suuttimilla​
+ Modulaarinen rakenne​
+ Päivitys high temp-versioon onnistuu tarvittaessa​
+ Adaptereita löytyy suht hyvin mm. Thingiversestä​
- Osia ei niin hyvin vielä saataville kuin E3D​
- Alkuperäinen poskettoman hintainen, osa klooneistakin hintavia​
- Thermistor pitää vaihtaa, heater kannattaa myös vaihtaa​
Magnum versio:​
+ Nopeampi tulostus, varsinkin isommilla suuttimilla​
+ Vahvemmat tulosteet paksumpien kerrosten ja leveämpien viivojen ansiosta​
- Ei toimi pienillä suuttimilla (alle 0,4mm)​
- Joskus hankala löytää sopivia tulostusaasetuksia​


Micro swiss ja sen kloonit:
Rakenteeltaan aika samanlaisia kuin perus mk8-hotendit joita mm. Creality ja monet muut käyttää. Tässä kuitenkin parempi laatu ja materiaalit.

+ All metal​
+ Sama kiinnitys kuin vakiossa, helpompi asentaa​
+ Thermistoria tai heateria ei tarvitse välttämättä vaihtaa joten säästyy johtotöiltä ja firmiksen roplaamiselta (riippuen thermistorista)​
- Vaikka onkin laadukkaampi ja paremmin tehty, hotendin rakenne yleisesti ei paras heatbreakin takia ja alttiimpi jumeille kuin muut all metal hotendit​
- Thermistor usein edelleen mallia kylkeen ruuvattava, huonompi kontakti, hajoaa helposti ylikiristämisellä ja johdot alttiimpia vaurioille​


Dragonfly:
Aika uusi tulokas. Vähän kuin sekoitus noita kolmea edellistä. Tästä löytyy kahta versiota, E3D kiinnityksellä sekä sellaisella joka sopii suoraan esim. Crealityn tulostimiin. Infoa ei ole vielä paljoa, mutta näyttäisi käyttävän E3D suuttimia, thermistoria ja heateria.

+ Parempi rakenne kuin Micro swississä​
+ E3D suuttimet (jos oikein katsoin)​
+ Siedettävä hinta​
- Vähän infoa ja kokemuksia vielä saatavilla​
- Thermistor ja heater eivät ilmeisesti kuulu myyntipakettiin​


On vielä lukemattomia muitakin hotendejä markkinoilla, ovat klooneja joistakin noista tai spesiaalimpia versioita. Yleensä parempi pysytellä sellaisessa johon saa helposti osia. Jos mulla ois Ender johon pitäisi valita jokin niin päätyisin varmaan Trianglelabin E3D V6 klooniin, vaikka siihen ottaisi vielä lisäksi titanium heatbreakin, pari suutinta sekä uudet tuulettimet niin hinta jää kaikkinensa alle 35e. Miinuksena se että joutuu näpertelemään tovin jos toisenkin että saa kaiken paikalleen sekä säädettyä mutta plussana että on todella hyvin tuettu sekä netti on pullollaan ohjeita V6 asennuksesta Enderiin. Saattaisin harkita myös Mosquito kloonia Mellowilta taikka tuota uutta Dragonflytä.

Edit: Jos harkitsee joskus päivittämistä direct driveen niin silloin kannattaa valita hotend joka käyttää sitä pyöreää E3D kiinnitystä sillä ekstruudereista mm. Titan ja BMG käyttävät sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
478
Nyt kun tässä on ehtiny vähän tulostella resin-printterillä (jostain syystä mun on tosi vaikea sanoa "hartsi-tulostin"), niin semmoista harkitseville jaan muutaman neuvon, joista itselle olisi ollut apua. Ensinnäkin, laite on aivan fantastinen, enkä yhtään kadu sen ostamista. Mutta loppujen lopuksi sille on yllättävän vähän tarvetta, mikäli jo omistaa hyvin kalibroidun FDM-printterin! Otetaan esimerkiksi vaikka kuva kahdesta lego-ukkelin kypärästä, vasempi on tehty Ender 3:lla (kerroskorkeus 0.1mm), oikeenpuoleinen on Phrozen Sonic Mini 4K:lla (kerroskorkeus 0.05mm). Tottakai kuvassa ero on aivan selkeä, mutta kuva on otettu hyvällä kameralla ja zoomattu aivan lähelle. Kun kappaleita pitää kädessään ja katsoo niitä noin 20cm etäisyydeltä, mitään eroa tulostuslaadussa ei ole.
DSC_0299.jpg
Ja tästä onkin helppo jatkaa toiseen vinkkiin joka olisi ollut hyvä tietää laitetta ostettaessa. Tuossa mun koneessa on tulostusalue 135 x 75 mm ja resoluutio on 3840 x 2160 pikseliä, eli 6.1 tuuman 4k näyttö. Tuo tarkoittaa että XY resoluutio on 0.035mm ja Z resoluutio on 0.01mm. Hyvin nopeasti tajusin, ettei ole mitään järkeä mennä 0.05mm kerroskorkeudesta tarkempaan, sillä edes siinä resoluutiossa kerrosrajoja ei näe edes 5x suurennuslasilla. Ja sama asia on myös XY-resoluutiossa, kun paljas silmä ei erota kahta kappaletta toisistaan, joista toinen on tehty 4k resoluution koneella ja toinen tehty 1080P resoluution koneella, voi ihan rauhassa maksaa koneestaan vain puolet siitä mitä se 4k kone maksaa! Tekee tulostimella sitten koruja, minifiguureja tai pienoismalleja, 4k resoluutiosta tulee hyötä vasta jos tulostusalue kasvaa A4 paikkeille.
DSC_0296.jpgDSC_0298.jpg
Tuossa yläpuolella on kalibrointikappale tulostettuna 0.05mm kerroskorkeudella. Ja alapuolella pari käytännön tulostetta, perhosista tulee kaulakoru maalauksen ja ketjun laittamisen jälkeen.
DSC_0290c.jpg
Hieman mut yllätti kuinka paljon tilaa resin-tulostimen kanssa operoiminen vie. Alapuolen kuvassa on vasemmassa reunassa itse tulostin ja oikeassa reunassa Anycubicin pesu- ja valotus-kone. Välissä on silikonimatto jonka päällä nippa nappa mahtuu käsittelemään kappaleita (tulostusalustasta poistaminen, tukirakenteiden poisto). Aivan minimissään tarvitset siis 120 senttiä työpöytätilaa ja mieluusti kyllä vielä toinen tuollainen silikoni matto viereen.
resin.jpg
Yllä kuvassa näkyy isopropanolialkoholia Polaric Go:n muodossa, sen suhteenkin mulla oli harhakäsitys, että sitä kuluisi paljon ja siksi hainkin sitä heti 5 litraa. Pari kolme litraa toki tarvitaan heti alkuunsa, mutta se ei olekaan ihan niin kertakäyttöistä kuin oletin, vaan ensinnäkin samassa astiassa puhdistaa monet kappaleet ennenkuin IPA muuttuu todella sameaksi ja sen jälkeen valottamalla astia, alkoholin seassa ollut hartsi kovettuu ja jäljelle jää...ei nyt täysin puhdasta alkoholia, mutta kuitenkin täysin käyttökelpoista ainetta.
Tuollainen pesu- ja valotus-kone ei ole pakollinen hankinta, aivan hyvin tulosteet voi pestä pudottamalla ne alkoholi-astiaan ja ravistelemalla astiaa minuutin tai pari ja valotuksen voi hoitaa itse tehdyllä valotuslaatikolla, jonne on asetettu tietyn aaltopituuden ledvalot. Tuollaisen koneen saa noin 120 eurolla, kun itsetehdyt vaihtoehtoiset menetelmät maksaa osina noin 40 euroa.
4 eri valmistajan tulostus hartseja on tällä hetkellä hankittuna, mutta pitää vielä paljon enemmän testailla ennenkuin niistä pystyn mitään sanomaan. Mutta se pitää kyllä hyvin paikkansa, että asuintiloissa noita kemikaaleja ei kannata käsitellä. Myös "low odor" -hartsit päästävät semmoisia höyryjä ilmaan, että mieluusti pidän altistumisen alle puolessa tunnissa kertaalleen. Kaasunaamariin en sentään ole vielä joutunut turvautumaan, nitriilihanskat ja suojalasit on ollu ainoat suojavarusteet.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
111
Ite haikailen edelleen resin tulostimen perään erityisesti figuurien yms. tulosteluun, missä tarvii enemmän yksityiskohtia. Kuitenkin resin tulostimen tarkkuus päihittää FDM tulostimen tarkkuuden, josta on iloa varsinkin jälkikäsittelyssä.

Positiivisia puolia resin tulostuksessa on parempi laatu ja nopeus. Ja nopeudessa voittaa aika kirkkaasti, kun ajattelee, että FDM:llä menee helposti päivä jonkun yksittäisen ja yksityiskohtaisen osan tulostukseen, niin resin tulostimella menee joitain tunteja koko figuurin tulostamiseen, jossa useita osia. Sillä kun ei ole väliä monta osaa kerralla tulostaa, niin nopeus on sama, kun koko kerros tulostuu samaan aikaan.

Jälkikäsittelykin on helpompaa resinillä, kuin esim. PLA:lla. Yhtä figuuria olen työstäny ja on siinä ollu hiomista. Maalausvaihe mulla on siinä jo menossa ja melko lähellä valmista. Paljon pienemmällä vaivalla varmasti ois päässy resinillä, joka on huomattavasti helpompi hioa ja oikeastaan tarviikin vähemmän hiomista. Parhaassa tapauksessa korkeintaan tukien kohdasta tarvii jätökset hioa pois.

Resin tulostuksessa on huonona puolena juurikin kemikaalien kanssa läträäminen, mutta se pesu ja valotuskone helpottaa sitäkin mukavasti. Jossain määrin sotkuista hommaa silti.

Yks tekniikka mitä meinaan kokeilla FDM tulosteeseen on pistää resin tulostimien resiniä niitten päälle, jonka ilmeisesti pitäisi mukavasti tasoittaa kerrokset. Viime viikolla posti toi tilaamani Elegoon water washable resin purkin, mutta vielä pitää UV valoa hommata. Muistin, että mulla olisi ollu ihan rulla UV led valonauhaa, mutta ei sitten ollukkaan. Tänään töitten jälkeen meinasin käydä jostain hakemassa.

Yks mitä oon kans miettiny, että pyytäis jotakuta tulostamaan jonkun figuurin mulle korvausta vastaan malliksi, joka saattaisi olla se viimeinen silaus, että tilaisin oman resin tulostimen. Hieman tässä kytänny myöskin Balck Friday tarjouksia. Erityisesti Elegoo Mars 2 Pro ollu tyrkyllä, mutta ainakaan heidän omassa putiikissa ei EU alueella ollu vielä tarjolla.
 
Liittynyt
17.11.2017
Viestejä
478
Joo noissa figuurien tulostuksessa laite on ehdottoman kova ja juurikin tuon jälkikäsittelyn helppoudessa! Kun tulostin lopettaa hommansa, menee noin puoli tuntia siihen, että kaikki tulostetut osat ovat putsattu, tuet poistettu, kuivatettu ja valotettu. Sen jälkeen menee vielä noin puoli tuntia kussakin mallissa hienokäsittelyyn suurennuslasien avulla, jossa saadaan tukirakenteiden viimeisetkin jäljet poistumaan ja malli valmiiksi maalaamiseen. Myönnän, että maalaamisvaiheessa voi olla etua siitä onko kappale tulostettu 1k, 2k vai 4k tulostimella, vaikkei laatueroa silmillä näkisikään.

Nopes on kyllä valttikortti, varsinkin jos laitteessa on mono-lcd-näyttö jolla kuva muodostetaan, noita malleja taitaa löytyä jo kaikilta isoimmilta valmistajilta. Väittävät myös, että mono-näytöt kestävät kauemmin, mutta siitä on vielä varsin vähän näyttöä (pun intended) kun tekniikkaa on myyty vasta puolisen vuotta.

Tuosta kemikaalien kanssa lutraamisesta vielä, itselle tuo aiheutti luontaantyöntävän asennoitumisen koko resin-tulostamiseen, mutta loppujen lopuksi ei se ollutkaan ihan niin paha rasti kuin mitä pelkäsin. Paljon on eduksi kun järjestää hyvän työpisteen (laajennan omaani kunhan saan tehtyä lisätilaa) ja etukäteen miettii tarkat toimintamenetelmät. Vaikka molemmissa käsissä on nitriilihanskat, niin silti pyrin työskenteleen siten ettei kosketusta hartsiin tule ollenkaan ja jos tulee, niin se on vain oikealla kädellä, tällöin vasen käsi pystyy koskemaan asioihin joihin en halua hartsijäämiä. Luin muiden kokemuksista, niin esimerkiksi noiden laitteiden kuvut ovat semmosia joista hartsiläikät ei lähde ikinä pois millään puhdistamisella. Sama homma on isopropanolialkoholin kanssa. Vaikka nitriilihanska kestää sitä kamaa paremmin kuin vinyyliset, luokituksissa lukee että läpäisy tapahtuu noin 4 minuutin altistumisen jälkeen. Mulla on mm muoviset grillauspihdit, joilla nostelen kappaleita IPA-kylvystä pois. Työpisteellä pitää olla runsaasti talouspaperia, sillä yksi tippa hartsia voi levitä tahattoman kosketuksen jälkeen jokapaikkaan. Jätehuoltoa pitää ajatella, sillä sekä hartsi että IPA tekee pahaa jälkeä viemärissä! Mutta hartsin voi laittaa sekäjätteisiin sen jälkeen kun se on UV valolla kovetettu ja IPAn voi haihduttaa. Tuon haihtumisen takia IPAa ei voikaan säilyttää missään Tuppervaara purkissa, vaan siihen tarvitaan kunnolla tiivistetty astia. Itse ostin Amazonista Sisteman valmistamia tiivisteellisiä purkkeja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
266
... E3D (V6, Volcano) sekä kloonit (Trianglelab, Mellow):
- Thermistor pakko vaihtaa, heater kannattaa myös samalla vaihtaa ...​
Kiitos kattavasta vertailusta :thumbsup: Mitä lämpövastusta ja termistoria suosittelet? Mulla on aito V6, jossa 12V sähköille sopiva vastus ja se pitäisi nyt vaihtaa 24V versioon. Haluaisin joskus kokeilla hiilikuituvahvisteisia nylon filamentteja, mutta lämmöt pysynee alle 300c. Sitä varten tulisi myös BMG extruderi ja E3D Nozzle X.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
266
Kiitos kattavasta vertailusta :thumbsup: Mitä lämpövastusta ja termistoria suosittelet? Mulla on aito V6, jossa 12V sähköille sopiva vastus ja se pitäisi nyt vaihtaa 24V versioon. Haluaisin joskus kokeilla hiilikuituvahvisteisia nylon filamentteja, mutta lämmöt pysynee alle 300c. Sitä varten tulisi myös BMG extruderi ja E3D Nozzle X.
Nozzle X olen kans katsellut että voisi joskus hankkia niin voisi huoletta tulostella kaiken mahdollisen. Hinta on pikkuhiljaa laskenut ja alkaa olla lähes siedettävä jo. Eipä siinä muuta miinusta taida olla kuin että pikkuisen kai pitää nostaa tulostuslämpöjä messinkiseen suuttimeen verrattuna.

Mulla on ollut tulostimet 24V virtalähteellä niin olen käyttänyt 24V ja 40W versioita. 30W pitäisi riittää myös lähemmäs 300c asti kun käyttää silikonisukkaa blokilla, ei tosin lämpeä niin nopeasti tulostuslämpötilaan kuin 40W. E3D vakiovastukset sekä Trianglelabin perusmallit ovat olleet molemmat käytössä ja ei ole ollut valittamista. Ei ole vielä toistaiseksi tarvinnut päästä yli 280c niin thermistoreina olen käyttänyt joko E3D omia tai Trianglelabilta joko tätä tai tätä. Kaikki noista on Semitec 104gt-2 tyyppisiä, eli 280c kestää jatkuvana. Kestäähän nuo oikeasti pikkuisen enemmänkin lämpöä (300c) mutta suositellaan pitämään pientä turvavaraa niin sillä noille ilmoitetaan usein maksimiksi 280 tai 285.

Nippelitietoa:
E3D toimitti ja taitaa edelleen toimittaa hotendiensä (Myös Volcanon) mukana 30W vastuksen ja syy on se että jos tulostin failaa ja jatkaa lämmittämistä loputtomiin niin 30W vastuksella alumiininen blokki ei vielä sula (joku muu kyllä sulaa ennen pitkää). 40W vastuksessa riittää ruuti sulattamaan alumiiniblokin ja silloin se valahtaa möntiksi pedille jolloin vastus pääsee vapaasti hehkumaan johtojen varassa ja tulipaloriski on moninkertainen. Riski tuollaiseen on kuitenkin aika minimaalinen jos firmwaressa on thermal runaway tai vastaava toiminto aktivoituna.

Tavallisetkin euron kiinalaiset sekä tulostimen mukana tulevatkin vastukset toimii mutta niissä on se ongelma että voivat olla halkaisijaltaan alle toleranssin, pari sellaista on tullut vastaan joiden halkaisija ollut n.5,7mm ja silloin kiristys blokkiin ei onnistu kunnolla ja/tai kontakti jää heikoksi. Noissa laadukkaammissa halkaisijat on just eikä melkein, eli tasan 6mm tai ihan pikkuisen alle sekä johdot ovat parempilaatuisia.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
49
Harmillisesti kaikki 3d keskustelu on hiukan hankalasti samassa ketjussa, mutta onko jollain vinkkiä miten esim pallon/sylinterin pintaan saisi suunniteltua piirtäessä reikiä niinkuin sählypallossa. Inventoria osaan vähäsen käyttää.
 
Liittynyt
03.08.2020
Viestejä
20
Katosikin osa ominaisuuksista, kun koitan muokata viestiä. Laitetaan kokonaan uusi.

Eli tähän tapaan onnistuu SolidWorksilla. Varmaan samaan tapaan myös Inventorilla:

Tuossa Inventoriin apuja. Karsea äänenlaatu.
 
Liittynyt
14.08.2019
Viestejä
5
Nyt vasta ketjun löytäneenä voisin mainostella, kun tuolla aiemmin oli figuurihommista puhe, että tarpeeksi pienellä suuttimella (esim 0.1mm) ja 0.05mm tasoilla saa FDM printterilläkin ihan kelpo figuureja:

20201124_184701.jpg20201029_195014.jpg
Hyviä ja huonoja puolia käsiteltiinkin jo, mutta mikäli vaan aikaa löytyy ja uskaltaa antaa printterinsä rullata yksin, niin aika pitkälle pääsee FDM:lläkin :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
918
Kutittanut jo kauan ostaa 3D tulostin...
Nyt olisi ihan kiwoja tarjouksia. Vaikka ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, niin haluaisin silti ehkäpä tilata tuon Soomesta.
Katselin, jotta 3DJakella olisi pari haluttavaa, Ender 3 V2 ja Ender 3 Pro. Enempää en juurikaan ole valmis maksamaan.
Tuon lasialustan takia jo varmaan yksistään kannattaa samantein harkita tuota V2:sta?
Ja ainakin pötkö filamenttia mukaan...

Onko eriäviä mielipiteitä tai parempia vaihtoehtoja?

Ja Amazonista löytyisi vaikkapa FLSUN:ia voucherilla 260€...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
353
Kutittanut jo kauan ostaa 3D tulostin...
Nyt olisi ihan kiwoja tarjouksia. Vaikka ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, niin haluaisin silti ehkäpä tilata tuon Soomesta.
Katselin, jotta 3DJakella olisi pari haluttavaa, Ender 3 V2 ja Ender 3 Pro. Enempää en juurikaan ole valmis maksamaan.
Tuon lasialustan takia jo varmaan yksistään kannattaa samantein harkita tuota V2:sta?
Ja ainakin pötkö filamenttia mukaan...

Onko eriäviä mielipiteitä tai parempia vaihtoehtoja?
AN-Cadsolutionsilta tilailin oman Ender 3 V2:n muutama viikko sitten. Ei siinä, ihan toimiva pelihän tämäkin on kunhan jaksaa viritellä, mutta harmittaa, että en tajunnut Prusan MK3S -kloonien olemassaoloa. Ehdottomasti näin jälkiviisaana olisin ostanut esim. Fysetc/Trianglelab MK3S -kloonin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
106 986
Viestejä
2 158 686
Jäsenet
43 768
Uusin jäsen
kookookoo

Hinta.fi

Ylös Bottom