- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 113
Tuo kyseinen malli on siis tehty itse 3dprocksin litogeneraattorilla. Kuuluukin olla keskeltä melko ohut, koska kuva on keskellä melko kirkas. Voin koittaa huomenna upata tuon mallin johonkin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ender 3 ei varsinaisersti ole mikään mölytoosa, mutta kyllä sitä silti vielä hiljaisemmaksi saa. Tilaa näitä 2 kpl (huom, asenna vain x- ja y-moottoreihin, ei z-moottoriin eikä extruderiin). Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor Mechanical Parts from Tools, Industrial & Scientific on banggood.comNyt on sitten offisiaalisti liitytty tähänkin sakkiin. Ender 3 tilattu. Nyt olen sitten suurten kysymysten edessä, eli mitäs tuon kaveriksi? Mitä kannattaa filamentin ohella tilailla varastoon ettei tule viikkojen odottelua kun varaosat seilaa ties missä? Jätin lasilevyn pois tilauksesta eli mitä tuon tilalle ja mistä? Teinkö lasilevyn poisjättämisen kanssa jo ensimmäisen virheen
Crealityn tulostimissa on usein se ongelma, että peti ei ole täysin tasainen, yleensä keskeltä se on hieman kuopalla. Jos olet onnekas ja sinun tulostimessasi on täysin tasainen alusta, voit lopettaa lukemisen tähän! Helpoin tapa korjata tuo vika, on tulostaa lasilevyn päälle. Huomioitavaa on, että Kiinasta tilatut lasilevytkin saattaa olla keskeltä vähän kuopalla tai sitten ovat niin ohuita että ajanmittaan myötäilevät epätasaista alustaa. Jotkut ovat tilanneet borosilikaattilasin, mutta siinä ei ole mitään erikoista suhteessa halpaan peililevyyn. Suoraan lasille tulostamisessa on omat niksinsä. Jos osaat/opit asettamaan suuttimen ja lasin välyksen juuri oikeaksi, et tarvitse mitään liimoja, lakkoja tai muita kiinnityskikkoja. Sitten yksi vaihtoehto on ostaa PEI-levy, jossa pinnan kuviointi lisää kiinnityspintaa ja siten tulosteet pysyy paremmin kiinni. Omaa kokemusta noista ei ole, mutta niitä myydään esimerkiksi täällä: PEI Sheet (1mm) 3D Printing Build SurfaceTilailin tuollaisen magneettisen alustan niin tarvitsenko tässäkin tapauksessa tuollaista lasilevyä?
Tuo on datasheetin mukaan 50-75% isopropanolia ja loppu on hydrokarbonaatteja. Mä olen sitä mieltä, että älä missään nimessä vaihda toimivaa systeemiä, mutta aika hintavaa matskua tuo. 99% isopropanolia saa 4 euroon litra Puuilosta (Polaric Go). Valmiissa ruiskepullossakin löytyy mm täältä: Viimeistelypuhdistuaine Padboys IPA, 500 ml ...tosin tuonkin hinta nousee 30 euroon litralta jos laskee tislatun veden pois.Itsellä on kanssa ender3 pro ja crealityn lasilevy, joka on keskeltä hieman kuopalla. Aluksi tahtoi olla hieman ongelmia kiinnittymisen kanssa mutta sitten ostin tätä: CRC Precision Cleaner PRO Elektroniikan puhdistusspray 250 ml | Motonet Oy Suihkutan tuota levylle ja pyyhin paperilla pois niin ei ole ollut pla:lla tai pteg:llä tarttumisen kanssa ongelmia.
Ostin litran pullon jotain isopropanolia, mutta ei toiminut läheskään samalla tavalla, ja eipä tuota hirveästi edes kuluTuo on datasheetin mukaan 50-75% isopropanolia ja loppu on hydrokarbonaatteja. Mä olen sitä mieltä, että älä missään nimessä vaihda toimivaa systeemiä, mutta aika hintavaa matskua tuo. 99% isopropanolia saa 4 euroon litra Puuilosta (Polaric Go). Valmiissa ruiskepullossakin löytyy mm täältä: Viimeistelypuhdistuaine Padboys IPA, 500 ml ...tosin tuonkin hinta nousee 30 euroon litralta jos laskee tislatun veden pois.
Joissain isopropanolituotteissa on mukana voiteluaineita, jotka jää sitten puhdistettavalle pinnalle kun isopropanoli haihtuu pois.Ostin litran pullon jotain isopropanolia, mutta ei toiminut läheskään samalla tavalla, ja eipä tuota hirveästi edes kulu
Ahaa tuo tulikin uutena tietona saattas selittää temppuilun ja pitää koittaa tuota puuilon tavaraa.Joissain isopropanolituotteissa on mukana voiteluaineita, jotka jää sitten puhdistettavalle pinnalle kun isopropanoli haihtuu pois.
Ender 3 ei varsinaisersti ole mikään mölytoosa, mutta kyllä sitä silti vielä hiljaisemmaksi saa. Tilaa näitä 2 kpl (huom, asenna vain x- ja y-moottoreihin, ei z-moottoriin eikä extruderiin). Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor Mechanical Parts from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com
Ite väitän, että toi Polaric GO jättää harmaan rasvaisen kalvon lasiin/peiliin!Ahaa tuo tulikin uutena tietona saattas selittää temppuilun ja pitää koittaa tuota puuilon tavaraa.
Mä ihmettelin tota viimeksikin kun sanoit tuosta (oliko se sun se esimerkkikuva silloin?), ja seuraavalla puhdistuskerralla katselin lopputulosta normaalia tarkemmin valoa vasten katsellen, mutten pystynyt toistamaan sun saamaa tulosta. Linkkaan alle Polaric Go:n data sheetin ja kuten siitä käy ilmi, se on yli 98% puhdasta isopropanolia, joten sikälikin outoa. Voisiko olla, että lasin pinnassa oli vielä jotain töhnäjäämiä, etkä ollut saanut sitä täysin puhtaaksi? Mä aina ensin putsaan fairylla ja sen jälkeen fairyn jämät pois IPAlla.Ite väitän, että toi Polaric GO jättää harmaan rasvaisen kalvon lasiin/peiliin!
Ite oon parhaiten saanu puhtaaksi ihan normaalilla vesijohtovedellä, fairyllä ja tiskiharjalla.
Tää on kyllä täysin uskomatonta, miten Creality vaihtelee keneidensa komponentteja ilmoittamatta siitä mitään. Tuossa maassa on kyllä täysin erilaiset ajatukset asiakaspalvelusta. Tekisi niin mieli suositella jotain muita printtereitä Crealityn ohitse, mutta kun ne kilpailevatkin tulostimet tulevat samasta maasta ja samalla mentaliteetillä toimivilta yrityksiltäDampereita ei uuteen ender-3 malliin saa asennettua koska hammaspyörät ovat valssattu kiinni moottoreihin.
Helppouden takia minäkin puhdasta lasialustaa suosittelen. Kun sen pedin korkeuden saa kohdalleen, menee hyvinkin vuosi ennenkuin siihen tarvitsee yhtään koskea ja sekin korkeintaa yhden kulman hienosäätö kesken ekan kerroksen tulostuksen. Mä putsaan lasilevyn vasta yli 30 tulostuksen välein, 4 euron litranen IPA-pullo kestää mulla varmaankin 10 vuotta. Jos tulostin on seissy pari päivää, ennen uutta tulostusta yhdellä voimakkaalla puhalluksella puhallan vain pölyt pois lasista. Se mikä tekee puhtaasta lasista sen kaikkein helpoimman alustan, on että tulosteen irroittamiseen ei tarvita yhtään mitään! Odotat että lämpötila laskee noin 35-40 asteeseen ja otat tulosteesta kiinni 2 sormella ja yksinkertaisesti vain nostat sen pois lasista. Metallilastaa mä käytän ainoastaan skirtin poistamiseen, jotten koske sormilla lasipintaan (jäisi heti rasvaa siihen kiinni ja lasi pitäisi pestä uudestaan).Itse suosittelen edelleen ehdottomasti Buildtak:a tai vastaavaa.
.
.
.Helppous itselle ehdoton peruste tuon käyttöön.
En mä oo kuvaa laittanu...Mä ihmettelin tota viimeksikin kun sanoit tuosta (oliko se sun se esimerkkikuva silloin?), ja seuraavalla puhdistuskerralla katselin lopputulosta normaalia tarkemmin valoa vasten katsellen, mutten pystynyt toistamaan sun saamaa tulosta. Linkkaan alle Polaric Go:n data sheetin ja kuten siitä käy ilmi, se on yli 98% puhdasta isopropanolia, joten sikälikin outoa. Voisiko olla, että lasin pinnassa oli vielä jotain töhnäjäämiä, etkä ollut saanut sitä täysin puhtaaksi? Mä aina ensin putsaan fairylla ja sen jälkeen fairyn jämät pois IPAlla.
Juu, niin tekevät jos jäävät ns. venytykseen. Oon lukenu jostain päin nettiä, että samaa ongelmaa on ollu myös muillakin PLA filamenteilla.Itse en enää uulsonin PLA:han koske. Säilytyksessä katkeavat omia aikojaan. Tällä hetkellä otantana kolme rullaa.
Sama homma täällä, ainakin Devil Designin PLA:t on toiminu mulla hyvin. Pari rullaa Marwiolin omaa (nekin Devil Designin valmistamia) filamenttia odottaa vielä testausta.Marwiolin halvat pla ja petg ovat toimineet täällä hyvin.
Kerro ensin budjetti! Valmiiksi koteloidut printterit lähtevät noin 2000 eurosta ylöspäin, mutta jos lisäät omaa työtä, halvimmillaan pääset koteloituun, turvalliseen ja pätevään tulostimeen kiinni noin 300 eurolla. Sitten tuosta välistäkin löytyy kaikenlaista, mutta suositus riippuu budjetista ja siitä minkä verran olet valmis tekemään itse.Onko suosituksia koteloidusta 3D-tulostimesta? Tarkoitus olisi hankkia mahdollisimman hiljainen setti ja mahdollisuus myös tulostella jotain vähän vaativampiakin filamentteja kuin PLA.
Budjettina on aikalailla max 1k€, toki hinta voi mennä jonkinverran ylitsekkin, jos korkeampi hinta on hyvin perusteltu. Tulostuspinta-ala sais olla jotain luokaa 200mm x 200 mm.Kerro ensin budjetti! Valmiiksi koteloidut printterit lähtevät noin 2000 eurosta ylöspäin, mutta jos lisäät omaa työtä, halvimmillaan pääset koteloituun, turvalliseen ja pätevään tulostimeen kiinni noin 300 eurolla. Sitten tuosta välistäkin löytyy kaikenlaista, mutta suositus riippuu budjetista ja siitä minkä verran olet valmis tekemään itse.
No jos ei tartte olla aivan ready to print, sitten suosittelen joko Original Prusa mk3 tai Ender 3 ja Ikean Lack pöydästä tehtyä kotelointia. Prusaa saa sekä rakennussarjana (kokoamisaika noin 8h), että valmiiksi koottuna. Ender tulee lähes valmiiksi koottuna, ummikolta mennee noin 30min ennenkuin ensimmäinen kappale on tulostumassa. Prusan printteri on ns "valmis", eli siihen ei tarvita mitään modausosia ja siihen löytyy myös erittäin laadukas asiakaspalvelu ja se on Euroopassa valmistettu. Ender 3 on kiinalainen, mutta ihan toimiva printteri jo valmiiksi ja tekee täsmälleen samaa tulostuslaatua kuin Prusa, mutta jotta siihen saa samat ominaisuudet, joutuu itse laitetta vähän modaamaan. Asiakaspalvelu on lähes täysin olematonta, mutta netistä löytyy useita erittäin aktiivisia kanavia laitteen käyttäjiltä, joista saa apua nopeasti. Ender 3 maksaa noin 200 euroa, Prusa 770e rakennussarjana ja 1000e valmiiksi koottuna.Budjettina on aikalailla max 1k€, toki hinta voi mennä jonkinverran ylitsekkin, jos korkeampi hinta on hyvin perusteltu. Tulostuspinta-ala sais olla jotain luokaa 200mm x 200 mm.
Onhan tuohon vaihtoehtona uudet ruuvikiristeiset hammaspyörät tai tulostaa kiinnitysosat näille valsatuilla hammaspyörillä oleville askelmoottoreille ja rajakytkimille.Ainakin omasta Ender-3 Pro:sta nuo pyörät sai irti lämmön ja ulosvetäjän avulla, kahteen moottoriin tein operaation eli vaatii hieman askartelua mutta onnistuu. Toinen vaihtoehto hankkia varmaankin toiset moottorit (eivät maksa paljoa), tai vaimentaa laitosta muuten... Ainakin jossakin vaiheessa oli tuurista kiinni oliko tulostimessa valssatut vaiko ruuvikiristeiset hammaspyörät.
Joo siis juurikin ruuvikiristeiset laitoin tilalle kun olin ensin saanut valssatut irti. Toinen lähti helpommin lämmöllä ja ulosvetäjällä, toiselle piti näyttää myös dremeliä. Muutos ääneen damperien kanssa on kyllä merkittävä.Onhan tuohon vaihtoehtona uudet ruuvikiristeiset hammaspyörät tai tulostaa kiinnitysosat näille valsatuilla hammaspyörillä oleville askelmoottoreille ja rajakytkimille.
Itsellä on valssatut hammaspyörät ja en damppereita ole hankkinut.
Mutta taitaa ainakin uudet Ender 3 (40 taalaa kalliimmat) tulla uusilla hiljaisemmilla TMC2209 drivereilla emolevy versiolla 1.1.5 , jossa myös bootloader firmispäivitystä varten ja uudempi firmis.
Omasta Ender 3:sta, jossa piirilevyversio 1.1.4, en tiedä, onko hiljaiset askelmoottoriohjaimet TMC2208 vai halpikset( en viitsinyt irroittaa jäähdytysprofiilia ohjainpiirin päältä tarkistusta varten). Joten en tiedä kannattako noihin damppereihin uhrata aikaa tai kannattaako uuteen päälevyyn TMC2209 drivereilla sijoittaa,jos ei ole suurta vaikutusta.
Lasisen tulostusalustan ja läpinäkyvää PETG lankaa tilasin LED linssi kokeiluihin.
odottaisi ender postissa . Tosiaan kun jätin tuon lasilevyn tilatessa pois ja jos tässä viikonloppuna jo pääsisi kokeilemaan laitetta niin voisiko näiden ehdotettujen ikean lots peililevyjen tilalla käyttää esim. valokuvakehyksen lasia jos sen leikkaa sopivan kokoiseksi?
odottaisi ender postissa . Tosiaan kun jätin tuon lasilevyn tilatessa pois ja jos tässä viikonloppuna jo pääsisi kokeilemaan laitetta niin voisiko näiden ehdotettujen ikean lots peililevyjen tilalla käyttää esim. valokuvakehyksen lasia jos sen leikkaa sopivan kokoiseksi?
Kokeile ensin ilman lasia! Tulosta vaikka ensin joku lukuisista Enderin bed leveling stl:stä, niin näet vähän onko alusta kupera tai kovera.odottaisi ender postissa . Tosiaan kun jätin tuon lasilevyn tilatessa pois ja jos tässä viikonloppuna jo pääsisi kokeilemaan laitetta niin voisiko näiden ehdotettujen ikean lots peililevyjen tilalla käyttää esim. valokuvakehyksen lasia jos sen leikkaa sopivan kokoiseksi?
Onko tietoa laitteesi piirilevyversiosta ja askelmoottoriohjaimista , jotka myös vaikuttaa hiljaisuuteen. Kannattaako damppereita laittaa, jos on hiljaiset ohjaimet?Joo siis juurikin ruuvikiristeiset laitoin tilalle kun olin ensin saanut valssatut irti. Toinen lähti helpommin lämmöllä ja ulosvetäjällä, toiselle piti näyttää myös dremeliä. Muutos ääneen damperien kanssa on kyllä merkittävä.
Ne korjaavat samaa ongelmaa, eli jos sulla on hiljaiset ohjaimet, et tarvitse damppereita! Mutta jos ei ole uusinta emolevyä koneessa, damppereiden hinta on pari euroa, kun uuden emolevyn hinta on 40-50 euron tietämissä. 1.1.5 emolevystä on kyllä muutakin hyötyä kuin vain koneen hiljeneminen, joten ihan suositeltava vaihtoehto.Kannattaako damppereita laittaa, jos on hiljaiset ohjaimet?
Näyttäisi aiemmin palstalla mainittu Bigtreen 32 bittinen ARM emolevy enderiin olevan selvästi halvempi ja lisäksi firmispäivitys suoraan uSD kortilta. Tietysti samalla tulee uusi custom Marlin firmis. Mitkä lienee käyttökokemukset niitä hankkineilla?Ne korjaavat samaa ongelmaa, eli jos sulla on hiljaiset ohjaimet, et tarvitse damppereita! Mutta jos ei ole uusinta emolevyä koneessa, damppereiden hinta on pari euroa, kun uuden emolevyn hinta on 40-50 euron tietämissä. 1.1.5 emolevystä on kyllä muutakin hyötyä kuin vain koneen hiljeneminen, joten ihan suositeltava vaihtoehto.
Kokeile ensin ilman lasia! Tulosta vaikka ensin joku lukuisista Enderin bed leveling stl:stä, niin näet vähän onko alusta kupera tai kovera.
Ne Ikean peililasit on useimmiten mainittu vain siitä syystä että ne on a) todella halpoja ja b) tasalaatuisia. Mikä tahansa lämpöä kestävä tasainen lasi kelpaa hyvin. Peileissä yleensä on keskimääräistä tarkemmat laatuvaatimukset sileästä pinnasta, mutta tavallinen lasi kelpaa myös.
No siis se hintahaitari on paljon laajempi mitä mainitsin, jos ottaa huomioon muiden valmistamat viriosat, jotka käyvät Enderiin joko suoraan tai vähän konffaamalla, mutta siis tarkoitin Crealityn itsejulkaisemaa 1.1.5 emoa. Ja sitten on vielä alla olevassa linkissä olevat smootherit, en teidä varmaksi vaikuttaako noikin käyntiääniin tai että miten hyvin noi toimii. Jossakin vaiheessa eri foorumeilla kohistiin tommosista, mutta käyttökokemuksista en ole lukenut mitään.Näyttäisi aiemmin palstalla mainittu Bigtreen 32 bittinen ARM emolevy enderiin olevan selvästi halvempi ja lisäksi firmispäivitys suoraan uSD kortilta. Tietysti samalla tulee uusi custom Marlin firmis. Mitkä lienee käyttökokemukset niitä hankkineilla?
Ei vain olettaa, vaan edellyttää! Sen suoruus tulee olla millin sadasosissa! Mutta jos saat pedin säädettyä siten että joka puolella lanka tarttuu yhtä hyvin, olet voittanut printterilotossa, onneksi olkoon!Rupeaa olemaan härveli kasassa ja on ihan suhteellisen hyvät ohjeetkin mukana. Alusta on uskoakseni niin suora kuin näissä voisi olettaa sen edes voivan olla, eli ihan hyvä etten lähtenyt heti ostamaan kehyksiä.
Voisitko kertoa linssikokeilusta jotain lisää? meinasitko tulostaa itse linssin vai kiinnikkeen jo olemassa olevalle linssille?Onhan tuohon vaihtoehtona uudet ruuvikiristeiset hammaspyörät tai tulostaa kiinnitysosat näille valsatuilla hammaspyörillä oleville askelmoottoreille ja rajakytkimille.
Itsellä on valssatut hammaspyörät ja en damppereita ole hankkinut.
Mutta taitaa ainakin uudet Ender 3 (40 taalaa kalliimmat) tulla uusilla hiljaisemmilla TMC2209 drivereilla emolevy versiolla 1.1.5 , jossa myös bootloader firmispäivitystä varten ja uudempi firmis.
Omasta Ender 3:sta, jossa piirilevyversio 1.1.4, en tiedä, onko hiljaiset askelmoottoriohjaimet TMC2208 vai halpikset( en viitsinyt irroittaa jäähdytysprofiilia ohjainpiirin päältä tarkistusta varten). Joten en tiedä kannattako noihin damppereihin uhrata aikaa tai kannattaako uuteen päälevyyn TMC2209 drivereilla sijoittaa,jos ei ole suurta vaikutusta.
Lasisen tulostusalustan ja läpinäkyvää PETG lankaa tilasin LED linssi kokeiluihin.
No siis se hintahaitari on paljon laajempi mitä mainitsin, jos ottaa huomioon muiden valmistamat viriosat, jotka käyvät Enderiin joko suoraan tai vähän konffaamalla, mutta siis tarkoitin Crealityn itsejulkaisemaa 1.1.5 emoa. Ja sitten on vielä alla olevassa linkissä olevat smootherit, en teidä varmaksi vaikuttaako noikin käyntiääniin tai että miten hyvin noi toimii. Jossakin vaiheessa eri foorumeilla kohistiin tommosista, mutta käyttökokemuksista en ole lukenut mitään.
BIQU 4PCS New TL-Smoother V1.0 Addon Module For 3D Printer Motor Drivers 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com
Linssin erilaisilla kuvioinneilla hajoittamaan LEDin valoa, saapi nähdä , mitä tulee. En ole ideaa vielä tarkemmin tutkaillut, mutta onhan netissä joku tulostellut kameraankin linssejä.Voisitko kertoa linssikokeilusta jotain lisää? meinasitko tulostaa itse linssin vai kiinnikkeen jo olemassa olevalle linssille?