3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo kyseinen malli on siis tehty itse 3dprocksin litogeneraattorilla. Kuuluukin olla keskeltä melko ohut, koska kuva on keskellä melko kirkas. Voin koittaa huomenna upata tuon mallin johonkin.
 
Onko kenelläkään kokemusta tästä kaupasta ja erityisesti näistä DR 3D Filamenteista? Ainakin värivalikoima tuntuisi olevan kattava.

PLA - City Plus Oy

Itse en ole edes aikaisemmin huomannut tätä kyseistä kauppaa.
 
Mistä voisi johtua suuttimen +/- 5 asteen lämpötilan seilaus edestakasin PETG muovia tulostaessa 240 asteessa? PLA:lla ei tämä seilaus ole kuin luokkaa +/- 2 astetta 205 asteisella suutimella.

Ennen kuin ajo pid autotunen tolle niin tämä heitto oli parhaimillaan 10 astetta ja marlinin lämpösuoja puuttu peliin ja keskeytti tulostuksen.
 
Itse tappelin juuri petg tulostuksen kanssa kun pukkasi jatkuvasti thermal runawayta. syylliseksi ilemeni part cooleri joka oli muutaman millin liian ylhäällä. Puhalsi hieman heatblokkiin. laskin pari milliä alaspäin jotta puhaltaa enemmän osaan, niin minulla korjasi tilanteen. Laitoin vielä varmuudeksi silikonisukan blokin päälle. Nyt tulee nättiä jälkeä petgillä.
 
Tuli lukaistua koko ketju läpi ja en kyllä tunne oloa yhtään sen viisaammaksi :dead:. Pakko se oma tulostin on hommata kun on niin pirusti projektikoteloillekin tarvetta ja eipä tuo taida muutenkaan mikään kurja harrastus olla.

Ilmeisesti siis pienellä budjetilla aloittelevalle cr-10 ja ender 3 ovat ne mistä suositellaan lähtemään matkaan? Printterin kaveriksi filamentit (clasu, marwiol, 3djake), varaosia, stepper damppereita, buildtak?

Olen tässä ketjun lukemisen ohella varmaan liian vähän itsenäisesti tutkinut näitä eri vaihtoehtoja, mutta pikaisesti kun katsoo miltä yllämainitut printterit näyttävät niin jotenkin tuli heti fiilis, että ovat ilmeisesti hyvin valmiita paketteja joissa kuitenkin säätövaraa riittää halutessaan. Monesti tullut esimerkiksi ebayssa vastaan joku arduino mega ramps setti vastaan niin pääseekö näiden tulostimien kanssa yleisesti ottaen HALUTESSAAN tutustumaan printterin sielunelämään, eli minkälaista koodia masiinan sisällä vilisee ja mahdollisesti jopa muokkaamaan sitä itse, toki omalla vastuulla? Tuokin puoli kiinnostaa näissä koneissa vaikka en mikään koodari olekaan. Vai olisiko tämä mahdollisesti printteri numero kaksi mihin sitten tulostelee osat numero yhdellä?

Jos lähden, sanotaan vaikkapa tuolla ender 3:lla matkaan niin mistä kaupasta sen saisi suhteellisen nopeasti kotiovelle/postiin?

Kenelläkään kokemuksia, että kuinka nopea toimitus? Creality Ender-3 3D-tulostin 220x220x250mm tulostusala
Ebay:ssä creality-3d-printer niminen myyjä, hieman halvemmalla ~160e hinnalla ja tuote lähtee ilmeisesti saksasta.
Creality 3D® Ender-3 V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer Kit 220x220x250mm Printing Size With Power Resume Function/MK10 Extruder 1.75mm 0.4mm Nozzle 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com ja tuolla uk varastolla.
 
Näyttäisipä olevan HobbyKing.com:ssa tarjouksessa CR-10S ja Ender 3 tulostimet, hintoihin 284€ ja 163€.

Myös tulostuslangat ovat alennuksessa, tosin kokemukseni mukaan ko. putiikin langat vaativat aika korkeita suutinlämpötiloja (PETG 265 celsiusta, PLA 245+).

Yli 80€ tilauksiin euroopan varastosta saa ilmaisen kuljetuksen, minkä johdosta tilasin justiinsa 11kg lankoja. Saas nähdä, millaista laatua tällä kerralla tulee.
 
Nyt on sitten offisiaalisti liitytty tähänkin sakkiin. Ender 3 tilattu. Nyt olen sitten suurten kysymysten edessä, eli mitäs tuon kaveriksi? Mitä kannattaa filamentin ohella tilailla varastoon ettei tule viikkojen odottelua kun varaosat seilaa ties missä? Jätin lasilevyn pois tilauksesta eli mitä tuon tilalle ja mistä? Teinkö lasilevyn poisjättämisen kanssa jo ensimmäisen virheen :D
 
Nyt on sitten offisiaalisti liitytty tähänkin sakkiin. Ender 3 tilattu. Nyt olen sitten suurten kysymysten edessä, eli mitäs tuon kaveriksi? Mitä kannattaa filamentin ohella tilailla varastoon ettei tule viikkojen odottelua kun varaosat seilaa ties missä? Jätin lasilevyn pois tilauksesta eli mitä tuon tilalle ja mistä? Teinkö lasilevyn poisjättämisen kanssa jo ensimmäisen virheen :D
Ender 3 ei varsinaisersti ole mikään mölytoosa, mutta kyllä sitä silti vielä hiljaisemmaksi saa. Tilaa näitä 2 kpl (huom, asenna vain x- ja y-moottoreihin, ei z-moottoriin eikä extruderiin). Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor Mechanical Parts from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com
En nyt tiedä tarvitsetko mitään varaosia varastoon, omasta ei ainakaan ole hajonnut mitään...olisiko toi puolitoista vuotta puksutellu menemään. Jos tulostat filamentteja joissa on lisäaineita mukana (kuten metallia, puuta tms), joudut vaihteleen suuttimia aina silloin tällöin, tai sitten niiden tulostamisen ajaksi vaihtaa kovemmasta materiaalista tehdyn suuttimen. Se perus kuparinen suutin kestää varmaankin kymmeniä rullia perus PLA:ta tulostaa, mutta esimerkiksi metallihiukkasilla rikastettu PLA syö kuparisen suuttimen jo noin 1 rullan jälkeen.
Muutama modausosa kannattaa tulostaa:
Ender 3 Fan Cover by makken104
Ender 3 pressure fitting fix by Redsalamander
Ender 3 Filament Guide easy install remix by balages74

Tee koneeseen heti alussa extruderin kalibrointi, tästä linkistä löytyy muutakin hyödyllistä: Ender 3 Calibration – How to Calibrate Your Ender 3 | All3DP
Jos sun koneessa on bootloader flashatty valmiiksi, kopeloi firmistä sen verran että laita thermal runaway päälle, se taitaa uusimmissakin olla oletuksena pois päältä. Jos et pääse firmikseen käsiksi, tarvitset arduinon. Tuolla ei nyt ole kiirus, varsinkin jos et jätä tulostinta yksistään asuntoon työskentelemään, mutta täällä siihen hommaan ohjeet: Ender 3 & Marlin: How to Install Marlin Firmware on an Ender 3 | All3DP

edit: ainiin, siitä lasilevystä piti vielä kirjoittaa...jos sun koneessa tulostusalusta ei ole täydellisen tasainen, tarvitset sen lasilevyn. Ikea myy 30x30cm peililevyjä muistaakseni 4kpl/6e, itse käytän niitä. Peililevy on helppo palastella sopivan kokoiseksi, mm youtubesta löytyy kasapäin ohjevideoita.
 
Kiitos paljon näistä ohjeista ja linkeistä. Dampereita mietin itsekin kun printteri tulee samaan oleskelutilaan eli huomenna lähtee nuo linkkaamasi tilaukseen. Filamenteista ja suuttimista niin aluksi taidan suosiolla tutustua pelkästään tuon pla:n avulla tähän 3d maailmaan. Mutta pistetään korvan taakse kuitenkin tuokin vinkki.

Kiitoksia tästä firmis vinkistä erityisesti. Arduinoja löytyy onneksi jo valmiiksi. Tilailin tuollaisen magneettisen alustan niin tarvitsenko tässäkin tapauksessa tuollaista lasilevyä?
 
Tilailin tuollaisen magneettisen alustan niin tarvitsenko tässäkin tapauksessa tuollaista lasilevyä?
Crealityn tulostimissa on usein se ongelma, että peti ei ole täysin tasainen, yleensä keskeltä se on hieman kuopalla. Jos olet onnekas ja sinun tulostimessasi on täysin tasainen alusta, voit lopettaa lukemisen tähän! Helpoin tapa korjata tuo vika, on tulostaa lasilevyn päälle. Huomioitavaa on, että Kiinasta tilatut lasilevytkin saattaa olla keskeltä vähän kuopalla tai sitten ovat niin ohuita että ajanmittaan myötäilevät epätasaista alustaa. Jotkut ovat tilanneet borosilikaattilasin, mutta siinä ei ole mitään erikoista suhteessa halpaan peililevyyn. Suoraan lasille tulostamisessa on omat niksinsä. Jos osaat/opit asettamaan suuttimen ja lasin välyksen juuri oikeaksi, et tarvitse mitään liimoja, lakkoja tai muita kiinnityskikkoja. Sitten yksi vaihtoehto on ostaa PEI-levy, jossa pinnan kuviointi lisää kiinnityspintaa ja siten tulosteet pysyy paremmin kiinni. Omaa kokemusta noista ei ole, mutta niitä myydään esimerkiksi täällä: PEI Sheet (1mm) 3D Printing Build Surface
Magneettiset alusta jakaa mielipiteitä, mutta huomioitavaa on, että niiden kanssa pedin lämpötilaa ei voi nostaa muistaakseni 65 asteen yläpuolelle tai magneettisuus katoaa. Magneettialustoissa on erinomaisia yksilöitä (mm alkuperäisen Prusan printterien mukana tulevat) ja halpoja kopioita (kuuleman mukaan mm Crealityn mukana tulevat, omaa kokemusta niistä ei ole). Tilaamasi alusta ei siis ilmeisesti ole mikään täysi susi, mutta paljon parempiakin on olemassa.

Tulosten kiinnittyminen alustaan on se ylivoimaisesti suurin puheenaihe 3D tulostuksen ympärillä ja ihan kaikilla on siinä joskus ongelmia. Eri materiaalit vieläpä kiinnittyvät erilailla ja erilaisin niksein, mutta PLA on yleensä niitä helpompia saada kiinnittyyn. Eikä siinä mitään, välillä tulostus menee hieman pilalle, ei muuta kuin tulostuksen katkaisu, pedin säätäminen ja/tai puhdistus ja uudelleenyritys. Joskus tarttee tulostukseen laittaa slicerista brim, joka isontaa tarttumapinta-alaa tai sitten kun oikeasti palaa hermot eikä jaksa enää, niin liimapuikosta liimaa lasin pinnalle :)
 
Itsellä on kanssa ender3 pro ja crealityn lasilevy, joka on keskeltä hieman kuopalla. Aluksi tahtoi olla hieman ongelmia kiinnittymisen kanssa mutta sitten ostin tätä: CRC Precision Cleaner PRO Elektroniikan puhdistusspray 250 ml | Motonet Oy Suihkutan tuota levylle ja pyyhin paperilla pois niin ei ole ollut pla:lla tai pteg:llä tarttumisen kanssa ongelmia.
Tuo on datasheetin mukaan 50-75% isopropanolia ja loppu on hydrokarbonaatteja. Mä olen sitä mieltä, että älä missään nimessä vaihda toimivaa systeemiä, mutta aika hintavaa matskua tuo. 99% isopropanolia saa 4 euroon litra Puuilosta (Polaric Go). Valmiissa ruiskepullossakin löytyy mm täältä: Viimeistelypuhdistuaine Padboys IPA, 500 ml ...tosin tuonkin hinta nousee 30 euroon litralta jos laskee tislatun veden pois.
 
Tuo on datasheetin mukaan 50-75% isopropanolia ja loppu on hydrokarbonaatteja. Mä olen sitä mieltä, että älä missään nimessä vaihda toimivaa systeemiä, mutta aika hintavaa matskua tuo. 99% isopropanolia saa 4 euroon litra Puuilosta (Polaric Go). Valmiissa ruiskepullossakin löytyy mm täältä: Viimeistelypuhdistuaine Padboys IPA, 500 ml ...tosin tuonkin hinta nousee 30 euroon litralta jos laskee tislatun veden pois.
Ostin litran pullon jotain isopropanolia, mutta ei toiminut läheskään samalla tavalla, ja eipä tuota hirveästi edes kulu
 
Ostin litran pullon jotain isopropanolia, mutta ei toiminut läheskään samalla tavalla, ja eipä tuota hirveästi edes kulu
Joissain isopropanolituotteissa on mukana voiteluaineita, jotka jää sitten puhdistettavalle pinnalle kun isopropanoli haihtuu pois.
 
Joissain isopropanolituotteissa on mukana voiteluaineita, jotka jää sitten puhdistettavalle pinnalle kun isopropanoli haihtuu pois.
Ahaa tuo tulikin uutena tietona :D saattas selittää temppuilun ja pitää koittaa tuota puuilon tavaraa.
 
Ainakin omasta Ender-3 Pro:sta nuo pyörät sai irti lämmön ja ulosvetäjän avulla, kahteen moottoriin tein operaation eli vaatii hieman askartelua mutta onnistuu. Toinen vaihtoehto hankkia varmaankin toiset moottorit (eivät maksa paljoa), tai vaimentaa laitosta muuten... Ainakin jossakin vaiheessa oli tuurista kiinni oliko tulostimessa valssatut vaiko ruuvikiristeiset hammaspyörät.
 
Itse suosittelen edelleen ehdottomasti Buildtak:a tai vastaavaa. Kaikki materiaalit ainakin itsellä tarttunut täysin ongelmitta, lasin kanssa oli aina melkoista pelaamista ja oikeiden aineiden tai ekan kerroksen korkeuden hakemista. Nykyisin ekan kerroksen säädöllä juurikaan ole merkitystä tarttuvuuteen aina tarttuu yhtä hyvin jos nyt ei satu olemaan 1mm ilmassa suutin :)

Itsellä suoraan alumiinilevyn päälle liimattuna tuo Buildtak. Ensimmäinen kalvo on nyt mennyt rikki noin 2vuoden jälkeen, kun rikkinäisellä puukolla huolimattomasti irrottelin kappaletta. Edelleen kylläkin käytössä vaikka halki onkin keskeltä ei muuten vaikuta mutta kappaleen pohjaan toki tulee pieni jälki halkeeman kohdalle. Helppous itselle ehdoton peruste tuon käyttöön. 2vuoden aikana en mitenkään huoltanut koko kalvoa. Jos seisoi pitkään niin niin karhunkielellä pyyhkäsin alustan läpi kevyesti niin samalla lähti pölyt pois. Mitään nesteitä en ole koskaan pintaan suihkutellut.

https://www.3djake.fi/buildtak/kestotulostuskalvo
 
Kokeilin buildtakkia. Sinällä toimi hyvin pla kanssa, mutta erehdyin kokeilemaan hiilikuitua sen kanssa. Laakista tuli entinen. Tuloste tarttui niin kovaan kiinni, ettei irroittamisesta tullut mitää. Palasiksi meni matto. Oli suutin luultavasti liian lähellä alustaa.
Kapton ja sille liimapuikkoa. Silloin tällöin ruiskaus jotain puhdistusainetta ja pyyhintä riittää.
 
Itsellä on irronnut petg, abs, pla, hiilikuitu petg hienosti tuosta buildtakista. Yleensä väännän pihdeillä irti joskus alle puukkoa, ei ole mitään ongelmia itsellä ainakaan noilla materiaaleilla ollut. Auto bed leveling käytössä niin ekan kerroksen korkeus toki aina kohdillaan.

Buildtakillahan on joku vähemmän tarraava olikohan PET versiokin nykysin tarjolla.
 
Ahaa tuo tulikin uutena tietona :D saattas selittää temppuilun ja pitää koittaa tuota puuilon tavaraa.
Ite väitän, että toi Polaric GO jättää harmaan rasvaisen kalvon lasiin/peiliin!
Ite oon parhaiten saanu puhtaaksi ihan normaalilla vesijohtovedellä, fairyllä ja tiskiharjalla.
Vinyylilevyjen(?) puhistusaine (musta ~0,5L sumupullo jossa lukee all tjsp.) on kans toiminu hyvin...
 
Itse olen huomannut parhaimmaksi puhistusaineeksi silmälasien puhistukseen tarkoitetun tuotteen. Neste sellasenaan tai valmiina puhdistus lappuna. Eivät jätä rasvakalvoa ja haihtuvat täydellisesti.
 
Ite väitän, että toi Polaric GO jättää harmaan rasvaisen kalvon lasiin/peiliin!
Ite oon parhaiten saanu puhtaaksi ihan normaalilla vesijohtovedellä, fairyllä ja tiskiharjalla.
Mä ihmettelin tota viimeksikin kun sanoit tuosta (oliko se sun se esimerkkikuva silloin?), ja seuraavalla puhdistuskerralla katselin lopputulosta normaalia tarkemmin valoa vasten katsellen, mutten pystynyt toistamaan sun saamaa tulosta. Linkkaan alle Polaric Go:n data sheetin ja kuten siitä käy ilmi, se on yli 98% puhdasta isopropanolia, joten sikälikin outoa. Voisiko olla, että lasin pinnassa oli vielä jotain töhnäjäämiä, etkä ollut saanut sitä täysin puhtaaksi? Mä aina ensin putsaan fairylla ja sen jälkeen fairyn jämät pois IPAlla.
http://www.s-taroil.fi/sites/default/files/tiedotteet/Polaric GO polttoaineen jäänesto.pdf
Dampereita ei uuteen ender-3 malliin saa asennettua koska hammaspyörät ovat valssattu kiinni moottoreihin.
Tää on kyllä täysin uskomatonta, miten Creality vaihtelee keneidensa komponentteja ilmoittamatta siitä mitään. Tuossa maassa on kyllä täysin erilaiset ajatukset asiakaspalvelusta. Tekisi niin mieli suositella jotain muita printtereitä Crealityn ohitse, mutta kun ne kilpailevatkin tulostimet tulevat samasta maasta ja samalla mentaliteetillä toimivilta yrityksiltä :D
Itse suosittelen edelleen ehdottomasti Buildtak:a tai vastaavaa.
.
.
.Helppous itselle ehdoton peruste tuon käyttöön.
Helppouden takia minäkin puhdasta lasialustaa suosittelen. Kun sen pedin korkeuden saa kohdalleen, menee hyvinkin vuosi ennenkuin siihen tarvitsee yhtään koskea ja sekin korkeintaa yhden kulman hienosäätö kesken ekan kerroksen tulostuksen. Mä putsaan lasilevyn vasta yli 30 tulostuksen välein, 4 euron litranen IPA-pullo kestää mulla varmaankin 10 vuotta. Jos tulostin on seissy pari päivää, ennen uutta tulostusta yhdellä voimakkaalla puhalluksella puhallan vain pölyt pois lasista. Se mikä tekee puhtaasta lasista sen kaikkein helpoimman alustan, on että tulosteen irroittamiseen ei tarvita yhtään mitään! Odotat että lämpötila laskee noin 35-40 asteeseen ja otat tulosteesta kiinni 2 sormella ja yksinkertaisesti vain nostat sen pois lasista. Metallilastaa mä käytän ainoastaan skirtin poistamiseen, jotten koske sormilla lasipintaan (jäisi heti rasvaa siihen kiinni ja lasi pitäisi pestä uudestaan).
 
Mä ihmettelin tota viimeksikin kun sanoit tuosta (oliko se sun se esimerkkikuva silloin?), ja seuraavalla puhdistuskerralla katselin lopputulosta normaalia tarkemmin valoa vasten katsellen, mutten pystynyt toistamaan sun saamaa tulosta. Linkkaan alle Polaric Go:n data sheetin ja kuten siitä käy ilmi, se on yli 98% puhdasta isopropanolia, joten sikälikin outoa. Voisiko olla, että lasin pinnassa oli vielä jotain töhnäjäämiä, etkä ollut saanut sitä täysin puhtaaksi? Mä aina ensin putsaan fairylla ja sen jälkeen fairyn jämät pois IPAlla.
En mä oo kuvaa laittanu...
Ollu varmaan Bogey:n kuva?
Mutta ihan samanlaiseksi se mullakin jätti pinnan.
 
Olisi ensimmäinen pla tilaus edessä. Jos puhutaan, että ottaisi edes muutamaa väriä jotta olisi vaihtelua niin katsoin että clasulta kolme rullaa 75€, marwiolilta viisi rullaa halvimpia 12,50€ rullia 77€. Meneekö metsään jos tilaa tuon marwiolin setin?

clasu.PNG marwiol.PNG
 
Itse en enää uulsonin PLA:han koske. Säilytyksessä katkeavat omia aikojaan. Tällä hetkellä otantana kolme rullaa.
 
Itse en enää uulsonin PLA:han koske. Säilytyksessä katkeavat omia aikojaan. Tällä hetkellä otantana kolme rullaa.
Juu, niin tekevät jos jäävät ns. venytykseen. Oon lukenu jostain päin nettiä, että samaa ongelmaa on ollu myös muillakin PLA filamenteilla.
 
Marwiolin halvat pla ja petg ovat toimineet täällä hyvin.
Sama homma täällä, ainakin Devil Designin PLA:t on toiminu mulla hyvin. Pari rullaa Marwiolin omaa (nekin Devil Designin valmistamia) filamenttia odottaa vielä testausta.
 
Onko suosituksia koteloidusta 3D-tulostimesta? Tarkoitus olisi hankkia mahdollisimman hiljainen setti ja mahdollisuus myös tulostella jotain vähän vaativampiakin filamentteja kuin PLA. Toki Prusa i3 mk3 ja sille joku kotelo voisi olla yksi vaihtoehto. Käsittääkseni tuo mk3 on melko hiljainen jo itsessään, ilman kotelointiakin. Esim. 60 cm syvä 15U laitekaappi sais samalla tulostimesta kisu-turvallisen, mahdollisesti hellasäröä pienentävän ja somewhat paloturvallisemman kokonaisuuden. Onko jollain kokemusta?
 
MK3 prusa on itsessään jo niin hiljainen että harvoin tarvitsee äänen takia varsinaisesti koteloida. Kotelossa varmaankin käytännössä äänetön.
 
Onko suosituksia koteloidusta 3D-tulostimesta? Tarkoitus olisi hankkia mahdollisimman hiljainen setti ja mahdollisuus myös tulostella jotain vähän vaativampiakin filamentteja kuin PLA.
Kerro ensin budjetti! Valmiiksi koteloidut printterit lähtevät noin 2000 eurosta ylöspäin, mutta jos lisäät omaa työtä, halvimmillaan pääset koteloituun, turvalliseen ja pätevään tulostimeen kiinni noin 300 eurolla. Sitten tuosta välistäkin löytyy kaikenlaista, mutta suositus riippuu budjetista ja siitä minkä verran olet valmis tekemään itse.
 
Kerro ensin budjetti! Valmiiksi koteloidut printterit lähtevät noin 2000 eurosta ylöspäin, mutta jos lisäät omaa työtä, halvimmillaan pääset koteloituun, turvalliseen ja pätevään tulostimeen kiinni noin 300 eurolla. Sitten tuosta välistäkin löytyy kaikenlaista, mutta suositus riippuu budjetista ja siitä minkä verran olet valmis tekemään itse.
Budjettina on aikalailla max 1k€, toki hinta voi mennä jonkinverran ylitsekkin, jos korkeampi hinta on hyvin perusteltu. Tulostuspinta-ala sais olla jotain luokaa 200mm x 200 mm.

Ihan esimerkkinä katsoin amazonista vaikka Bibo (vähän outo merkki) tulostinta hintaan 699€. Tuosta löytyy vain vähemmän revikoita. Työkalut ja kolvi pysyy kyllä kädessä, mutta varsinkin jos esim. puuta joutuu paljon työstämään, niin siihen ei oikein ole kerrostaloasujalla mahdollisuuksia. Siksi mietin, että jos koteloa pitää hankkia erikseen, niin vaikka tosiaan 15U laitekaappi voisi olla helppo ratkaisu.

Tämä tulostin oli siis kyseessä.
https://www.amazon.de/BIBO-Gravurmo...ef=sr_1_2?keywords=bibo&qid=1570169996&sr=8-2
 
Budjettina on aikalailla max 1k€, toki hinta voi mennä jonkinverran ylitsekkin, jos korkeampi hinta on hyvin perusteltu. Tulostuspinta-ala sais olla jotain luokaa 200mm x 200 mm.
No jos ei tartte olla aivan ready to print, sitten suosittelen joko Original Prusa mk3 tai Ender 3 ja Ikean Lack pöydästä tehtyä kotelointia. Prusaa saa sekä rakennussarjana (kokoamisaika noin 8h), että valmiiksi koottuna. Ender tulee lähes valmiiksi koottuna, ummikolta mennee noin 30min ennenkuin ensimmäinen kappale on tulostumassa. Prusan printteri on ns "valmis", eli siihen ei tarvita mitään modausosia ja siihen löytyy myös erittäin laadukas asiakaspalvelu ja se on Euroopassa valmistettu. Ender 3 on kiinalainen, mutta ihan toimiva printteri jo valmiiksi ja tekee täsmälleen samaa tulostuslaatua kuin Prusa, mutta jotta siihen saa samat ominaisuudet, joutuu itse laitetta vähän modaamaan. Asiakaspalvelu on lähes täysin olematonta, mutta netistä löytyy useita erittäin aktiivisia kanavia laitteen käyttäjiltä, joista saa apua nopeasti. Ender 3 maksaa noin 200 euroa, Prusa 770e rakennussarjana ja 1000e valmiiksi koottuna.
Kotelon hinnaksi tulee muutama kymppi, kun sen tekee Ikean Lack pöydästä. Kummatkin noista printtereistä mahtuu sisään. Ohjeita tekoon löytyy monia, tässä ensimmäinen mitä tuli pikahaulla vastaan:
Ikea Lack enclosure for Prusa i3 Mk2 : 3Dprinting
 
Ainakin omasta Ender-3 Pro:sta nuo pyörät sai irti lämmön ja ulosvetäjän avulla, kahteen moottoriin tein operaation eli vaatii hieman askartelua mutta onnistuu. Toinen vaihtoehto hankkia varmaankin toiset moottorit (eivät maksa paljoa), tai vaimentaa laitosta muuten... Ainakin jossakin vaiheessa oli tuurista kiinni oliko tulostimessa valssatut vaiko ruuvikiristeiset hammaspyörät.
Onhan tuohon vaihtoehtona uudet ruuvikiristeiset hammaspyörät tai tulostaa kiinnitysosat näille valsatuilla hammaspyörillä oleville askelmoottoreille ja rajakytkimille.
Itsellä on valssatut hammaspyörät ja en damppereita ole hankkinut.
Mutta taitaa ainakin uudet Ender 3 (40 taalaa kalliimmat) tulla uusilla hiljaisemmilla TMC2209 drivereilla emolevy versiolla 1.1.5 , jossa myös bootloader firmispäivitystä varten ja uudempi firmis.
Omasta Ender 3:sta, jossa piirilevyversio 1.1.4, en tiedä, onko hiljaiset askelmoottoriohjaimet TMC2208 vai halpikset( en viitsinyt irroittaa jäähdytysprofiilia ohjainpiirin päältä tarkistusta varten). Joten en tiedä kannattako noihin damppereihin uhrata aikaa tai kannattaako uuteen päälevyyn TMC2209 drivereilla sijoittaa,jos ei ole suurta vaikutusta.
Lasisen tulostusalustan ja läpinäkyvää PETG lankaa tilasin LED linssi kokeiluihin.
 
Onhan tuohon vaihtoehtona uudet ruuvikiristeiset hammaspyörät tai tulostaa kiinnitysosat näille valsatuilla hammaspyörillä oleville askelmoottoreille ja rajakytkimille.
Itsellä on valssatut hammaspyörät ja en damppereita ole hankkinut.
Mutta taitaa ainakin uudet Ender 3 (40 taalaa kalliimmat) tulla uusilla hiljaisemmilla TMC2209 drivereilla emolevy versiolla 1.1.5 , jossa myös bootloader firmispäivitystä varten ja uudempi firmis.
Omasta Ender 3:sta, jossa piirilevyversio 1.1.4, en tiedä, onko hiljaiset askelmoottoriohjaimet TMC2208 vai halpikset( en viitsinyt irroittaa jäähdytysprofiilia ohjainpiirin päältä tarkistusta varten). Joten en tiedä kannattako noihin damppereihin uhrata aikaa tai kannattaako uuteen päälevyyn TMC2209 drivereilla sijoittaa,jos ei ole suurta vaikutusta.
Lasisen tulostusalustan ja läpinäkyvää PETG lankaa tilasin LED linssi kokeiluihin.
Joo siis juurikin ruuvikiristeiset laitoin tilalle kun olin ensin saanut valssatut irti. Toinen lähti helpommin lämmöllä ja ulosvetäjällä, toiselle piti näyttää myös dremeliä. Muutos ääneen damperien kanssa on kyllä merkittävä.
 
odottaisi ender postissa :drool:. Tosiaan kun jätin tuon lasilevyn tilatessa pois ja jos tässä viikonloppuna jo pääsisi kokeilemaan laitetta niin voisiko näiden ehdotettujen ikean lots peililevyjen tilalla käyttää esim. valokuvakehyksen lasia jos sen leikkaa sopivan kokoiseksi?
 
odottaisi ender postissa :drool:. Tosiaan kun jätin tuon lasilevyn tilatessa pois ja jos tässä viikonloppuna jo pääsisi kokeilemaan laitetta niin voisiko näiden ehdotettujen ikean lots peililevyjen tilalla käyttää esim. valokuvakehyksen lasia jos sen leikkaa sopivan kokoiseksi?

Hienosti ainkain PLA:lla toiminut halpis valokuvakehys, ei sitä tarvitse edes leikata kunhan nyt sinnepäin sopiva on :)
En muista mihin asti olen petiä lämmittänyt. Klipseillä vaan kiinni petiin.
 
odottaisi ender postissa :drool:. Tosiaan kun jätin tuon lasilevyn tilatessa pois ja jos tässä viikonloppuna jo pääsisi kokeilemaan laitetta niin voisiko näiden ehdotettujen ikean lots peililevyjen tilalla käyttää esim. valokuvakehyksen lasia jos sen leikkaa sopivan kokoiseksi?

Melkein mikä tahansa lasi kelpaa kunhan on tasapaksu ja suora. Alle 3mm paksut voi haljeta helposti.
 
odottaisi ender postissa :drool:. Tosiaan kun jätin tuon lasilevyn tilatessa pois ja jos tässä viikonloppuna jo pääsisi kokeilemaan laitetta niin voisiko näiden ehdotettujen ikean lots peililevyjen tilalla käyttää esim. valokuvakehyksen lasia jos sen leikkaa sopivan kokoiseksi?
Kokeile ensin ilman lasia! Tulosta vaikka ensin joku lukuisista Enderin bed leveling stl:stä, niin näet vähän onko alusta kupera tai kovera.
Ne Ikean peililasit on useimmiten mainittu vain siitä syystä että ne on a) todella halpoja ja b) tasalaatuisia. Mikä tahansa lämpöä kestävä tasainen lasi kelpaa hyvin. Peileissä yleensä on keskimääräistä tarkemmat laatuvaatimukset sileästä pinnasta, mutta tavallinen lasi kelpaa myös.
 
Joo siis juurikin ruuvikiristeiset laitoin tilalle kun olin ensin saanut valssatut irti. Toinen lähti helpommin lämmöllä ja ulosvetäjällä, toiselle piti näyttää myös dremeliä. Muutos ääneen damperien kanssa on kyllä merkittävä.
Onko tietoa laitteesi piirilevyversiosta ja askelmoottoriohjaimista , jotka myös vaikuttaa hiljaisuuteen. Kannattaako damppereita laittaa, jos on hiljaiset ohjaimet?
 
Kannattaako damppereita laittaa, jos on hiljaiset ohjaimet?
Ne korjaavat samaa ongelmaa, eli jos sulla on hiljaiset ohjaimet, et tarvitse damppereita! Mutta jos ei ole uusinta emolevyä koneessa, damppereiden hinta on pari euroa, kun uuden emolevyn hinta on 40-50 euron tietämissä. 1.1.5 emolevystä on kyllä muutakin hyötyä kuin vain koneen hiljeneminen, joten ihan suositeltava vaihtoehto.
 
Ne korjaavat samaa ongelmaa, eli jos sulla on hiljaiset ohjaimet, et tarvitse damppereita! Mutta jos ei ole uusinta emolevyä koneessa, damppereiden hinta on pari euroa, kun uuden emolevyn hinta on 40-50 euron tietämissä. 1.1.5 emolevystä on kyllä muutakin hyötyä kuin vain koneen hiljeneminen, joten ihan suositeltava vaihtoehto.
Näyttäisi aiemmin palstalla mainittu Bigtreen 32 bittinen ARM emolevy enderiin olevan selvästi halvempi ja lisäksi firmispäivitys suoraan uSD kortilta. Tietysti samalla tulee uusi custom Marlin firmis. Mitkä lienee käyttökokemukset niitä hankkineilla?
 
Kokeile ensin ilman lasia! Tulosta vaikka ensin joku lukuisista Enderin bed leveling stl:stä, niin näet vähän onko alusta kupera tai kovera.
Ne Ikean peililasit on useimmiten mainittu vain siitä syystä että ne on a) todella halpoja ja b) tasalaatuisia. Mikä tahansa lämpöä kestävä tasainen lasi kelpaa hyvin. Peileissä yleensä on keskimääräistä tarkemmat laatuvaatimukset sileästä pinnasta, mutta tavallinen lasi kelpaa myös.

Rupeaa olemaan härveli kasassa ja on ihan suhteellisen hyvät ohjeetkin mukana. Alusta on uskoakseni niin suora kuin näissä voisi olettaa sen edes voivan olla, eli ihan hyvä etten lähtenyt heti ostamaan kehyksiä.
 
Näyttäisi aiemmin palstalla mainittu Bigtreen 32 bittinen ARM emolevy enderiin olevan selvästi halvempi ja lisäksi firmispäivitys suoraan uSD kortilta. Tietysti samalla tulee uusi custom Marlin firmis. Mitkä lienee käyttökokemukset niitä hankkineilla?
No siis se hintahaitari on paljon laajempi mitä mainitsin, jos ottaa huomioon muiden valmistamat viriosat, jotka käyvät Enderiin joko suoraan tai vähän konffaamalla, mutta siis tarkoitin Crealityn itsejulkaisemaa 1.1.5 emoa. Ja sitten on vielä alla olevassa linkissä olevat smootherit, en teidä varmaksi vaikuttaako noikin käyntiääniin tai että miten hyvin noi toimii. Jossakin vaiheessa eri foorumeilla kohistiin tommosista, mutta käyttökokemuksista en ole lukenut mitään.
BIQU 4PCS New TL-Smoother V1.0 Addon Module For 3D Printer Motor Drivers 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com
 
Rupeaa olemaan härveli kasassa ja on ihan suhteellisen hyvät ohjeetkin mukana. Alusta on uskoakseni niin suora kuin näissä voisi olettaa sen edes voivan olla, eli ihan hyvä etten lähtenyt heti ostamaan kehyksiä.
Ei vain olettaa, vaan edellyttää! Sen suoruus tulee olla millin sadasosissa! Mutta jos saat pedin säädettyä siten että joka puolella lanka tarttuu yhtä hyvin, olet voittanut printterilotossa, onneksi olkoon!
Ei muuta kuin hyviä printtauksia...koita ny välillä olla tuijottamatta langan pursottumista :D
 
Onhan tuohon vaihtoehtona uudet ruuvikiristeiset hammaspyörät tai tulostaa kiinnitysosat näille valsatuilla hammaspyörillä oleville askelmoottoreille ja rajakytkimille.
Itsellä on valssatut hammaspyörät ja en damppereita ole hankkinut.
Mutta taitaa ainakin uudet Ender 3 (40 taalaa kalliimmat) tulla uusilla hiljaisemmilla TMC2209 drivereilla emolevy versiolla 1.1.5 , jossa myös bootloader firmispäivitystä varten ja uudempi firmis.
Omasta Ender 3:sta, jossa piirilevyversio 1.1.4, en tiedä, onko hiljaiset askelmoottoriohjaimet TMC2208 vai halpikset( en viitsinyt irroittaa jäähdytysprofiilia ohjainpiirin päältä tarkistusta varten). Joten en tiedä kannattako noihin damppereihin uhrata aikaa tai kannattaako uuteen päälevyyn TMC2209 drivereilla sijoittaa,jos ei ole suurta vaikutusta.
Lasisen tulostusalustan ja läpinäkyvää PETG lankaa tilasin LED linssi kokeiluihin.
Voisitko kertoa linssikokeilusta jotain lisää? meinasitko tulostaa itse linssin vai kiinnikkeen jo olemassa olevalle linssille?
 
No siis se hintahaitari on paljon laajempi mitä mainitsin, jos ottaa huomioon muiden valmistamat viriosat, jotka käyvät Enderiin joko suoraan tai vähän konffaamalla, mutta siis tarkoitin Crealityn itsejulkaisemaa 1.1.5 emoa. Ja sitten on vielä alla olevassa linkissä olevat smootherit, en teidä varmaksi vaikuttaako noikin käyntiääniin tai että miten hyvin noi toimii. Jossakin vaiheessa eri foorumeilla kohistiin tommosista, mutta käyttökokemuksista en ole lukenut mitään.
BIQU 4PCS New TL-Smoother V1.0 Addon Module For 3D Printer Motor Drivers 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com

Hah :rofl:
Oikein pitää lisätä diodit liian halvalla tehtyyn moottoriohjaimeen josta ne puuttuu :darra:.

Oikeissa ohjaimissa diodit kuuluu vakiovarusteisiin eikä tarvitse lisätä.
 
Voisitko kertoa linssikokeilusta jotain lisää? meinasitko tulostaa itse linssin vai kiinnikkeen jo olemassa olevalle linssille?
Linssin erilaisilla kuvioinneilla hajoittamaan LEDin valoa, saapi nähdä , mitä tulee. En ole ideaa vielä tarkemmin tutkaillut, mutta onhan netissä joku tulostellut kameraankin linssejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom