3D-tulostaminen

Viestiketju alueella 'Elektroniikka, rakentelu ja muut DIY-projektit' , aloittaja micko, 17.10.2016.

  1. taeraeyttaejae

    taeraeyttaejae

    Viestejä:
    209
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Pitääpä testata! Se elmers glue on kans violettia, mitä jenkit käyttävät. olisikohan samaa ainesta...?

    Joo, lasinleikkaajan kanssa on tullut mentyä naimisiin, kun vaimo innostui lasitöistä ja nyt on sitten lasinhiomakonekin sitten :)
     
    iplo tykkää tästä.
  2. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Dremelillä menee kans kulmat nätisti muutamassa minuutissa turvallisiksi. Muistakaa suojalasit!
     
    taeraeyttaejae tykkää tästä.
  3. taeraeyttaejae

    taeraeyttaejae

    Viestejä:
    209
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Ebaysta saisi 60x Elmer's purple glue stickkiä hintaan US $53.28 plus mahdolliset verot tullissa.... :)
    Kiinnostaako ketään Oululaista lähteä kimppatilaamaan :) Lähinnä siis tuon poskettoman suuren liiman määrän vuoksi. Tuossa tulisi noin euron per puikko hintaa, et 1/3 suomen hinnoista.

    Elmers Disappearing Purple School Glue, Washable, 60 Pack 0.24-ounce Sticks 696592718401 | eBay

    edit: ei helvetti, vaikka tuon jakaisi kolmen kera niin aika vaikea itselleenkin selittää että miksi mulla on 20 liimapuikkoa hyllyssä :D
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2019
  4. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    117
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    3DJaken tilaus lähti tänään tulemaan, ymmärsin varmaan väärin ton toimituspäivän, oiskohan se ollu sittenki arvioitu saapumispäivä tänne meikäläiselle. Myös Prusa lähti jo eilen matkaan, arvioitu saapumispäivä 22pv tätä kuuta.

    Noista alustoista ja tulosteiden tarttumisista kun nyt puhutaan, niin itse valkkasin tulostimen mukaan ton Prusan pulverimaalatun alustan. Lähinnä sen pinnan tekstuurin takia.
     
  5. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    811
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Tuossa juurikin syy miksi ei lasi kiinnosta, ei nappaa levitellä mitään liimoja/muuta ihmeellistä ennen tulostusta, siksi tuo buildtak jäänyt elääkseen ainakin itselle. Esim suosittu prusa mk2/mk3 toimii kans ilman mitään aineita muuta kun iskee tulostumaan, siinä taitaa olla kyllä jotkut putsaus ohjeet alustalle, mutta liimaa siinä ei tarvitse käyttää tai ainakaan tutut kellä tuo on ei ole liimaa käyttäneet.

    Tuon pitäisi toimia hyvin ilman mitään ylimääräistä työtä ja tuo tekstuuri on mielestäni kyllä hyvä myös kappaleiden pohjaan. En tiedä onko tuolle joku putsaus suositeltu joka tulostuksen jälkeen, mutta se on toki helppo pyyhkäistä läpi jos näin on.
     
    Calden tykkää tästä.
  6. Vikanen

    Vikanen

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    05.01.2017
    Ikean peileille peukku täältäkin.

    Itsellä ollut käytössä sekä Pirkan punaisessa putelissa oleva liimapuikko, ja nyt Scotchin vihreä puikko
    Peilille liimaa on tarvinnut vain ABS tulostuksissa, siinä Pirkan liima oli aivan ok, hoiti hommansa mutta ei mikään erikoinen tarttuvuus
    Scotchin liimalla taas tarraa oikeasti kiinni 90c peiliin. Ja abs tulostukset onnistuvat hienosti.
    Yksi kerros karkeesti levitettynä riittää n. 5 tulostukseen ongelmitta, sen jälkeen saa jo peilin pestä ja vetää uusi kerros
     
  7. taeraeyttaejae

    taeraeyttaejae

    Viestejä:
    209
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Joo, erisanin hiuskiinteellä 40C lämmöissä ainakin PLA korkkaa irti 15min tulostuksen jlk...mikähän näissä mättää.

    Taidan jatkaa liimapuikolla, sen levittämiseen menee noin 5sec ja sen saa pestyä vieressä olevassa pesualtaassa tulostimelle pyhitetyllä tiskiharjalla pois noin 10sec ajassa.

    Sumute lisäksi sotkenee paikkoja ajan kuluessa jos lasin kanssa ei kävele ulos...?

    Pitää testailla tuo scotchin puikko, sitä on saatavilla kans aika monessa paikkaa.
     
  8. ississ

    ississ

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Olen yleensä käyttänyt 60C, pitää olla kuiva ennen tulostusta. Ja kun ei aina jaksa lakata uudestaan niin pyyhkäisy hiomapaperilla (~120...240) ja pölyt pois on auttanut. Toisaalta oma spray on jo jonkun vuoden ikäinen, onhan koostumus voinut muuttuakin ;)

    Paremmin tuo on toiminut kuin pelkkä lasilevy. Ja totta kyllä se sotkee turhaan paikkoja.
     
  9. slarti

    slarti

    Viestejä:
    140
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Hyvä valinta, erittäin toimiva ja säätövapaa printteri kunhan vaan tosiaan kasaa sen huolella ja tarkasti. Siihen menee tunteja, älä oio tai pidä kiirettä. Ainoa ongelma joka tuli omalla oli se että filamentin retracteissa hotendiin menevä lyhyt PTFE-tuubi pääsi nousemaan hieman joka johti tukoksiin. Tuubin painaminen pohjaan ja collet-clipin lisääminen ratkaisi ongelman kokonaan. En ymmärrä miksei tuota clippiä Prusa toimita vakiona v6:sen kanssa.

    Itse suosin alustoissa Prusan PEI-päällysteistä koska tykkään kiiltävästä pinnasta tulosteissa ja tarttuvuus on todella hyvä, kunhan alustan pitää puhtaana (Fairypesu + IPA-pyyhintä aina kun lakkaa tarttumasta). PETG ja Flex saattaa jymähtää vähän liiankin lujaa jolloin käytän liimaa vähentämään tarttuvuutta.
     
  10. DonX

    DonX Tukijäsen Team Retro Köyhä

    Viestejä:
    205
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Viimeisin vastaus Crealityn puolelta:
    20190814_110741.jpg
     
  11. virta

    virta

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2017
    Ender 3:n pitämä meteli häiritsi, joten ratkaisuksi kiinasta trinamicin ajureilla oleva kortti tulostimeen. Skr mini e3. Tuo on fyysisesti samankokoinen/mallinen kuin crealityn oma kortti, joten plug'n'play.

    BIGTREETECH SKR mini E3

    Kyllä hiljeni. Suosittelen. Tuo on 32bit arm levy joten muitakin jatkojalostus mahdollisuuksia. Nykyinen enderin näyttö toimii ja liittimet automatic bedlevel sensoreille löytyy.

    IMG_20190815_121846.jpg
     
    J4nnu, jase ja iplo tykkäävät tästä.
  12. taeraeyttaejae

    taeraeyttaejae

    Viestejä:
    209
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Kiinnostaa. Oliko tässä 2209 silentstep ja se.. Toinen moodi mitä voi kytkeä päälle, eli vääntö tais vähentyä mut moottorit hiljenevät entisestään.

    Marlinissa sen sai kytkettyä päälle, mutta 32bit lankkuun marlinia ei vielä saa(?)

    Millaisia kokemuksia tulostusjäljen säätämisen kanssa, ja mikä firmis sulla käytössä?
     
  13. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Marlin bugfix-2.0.x branch tukee kyllä 32-bit lankkuja, tuolla listaa tarjolla olevista conffeista: MarlinFirmware/Marlin.
    Virallista julkaisua ei 2-versiosta ole vielä, mutta olen muutaman kuukauden ajellut tuota kehitysversiota MKS Sbase-lankulla ja ei mitään mainittavaa ongelmaa ole tullut vastaan, paitsi kun about kuukausi sitten koitin päivittää uusimpaan bugfix-versioon jossa moottorit ei toimineet Sbasessa oikein, joten palasin takaisin toimivaan kommittiin keväältä. Bugfix-branchien kanssa on aina mahdollisuus että mukana on tuubaa...
     
  14. virta

    virta

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2017
    Juu "stealthchop". En itseasiassa ole varma missä tilassa tuo nyt/oletuksena on. Mutta meteli ei enää häiritse. TMC2209-LA

    Marlin 2.0 bugfixin tuohon käänsin ihan default asetuksilla+bltouch. Ja kortin pin-määritykset löytyvät jo ihan upstream Marlinissa. Githubista toki löytyy heidänkin firmis valmiina. Mukana tulleessa firmiksessä oli X suntaan askel asetukset väärin, mutta githubista ladattava toimii. Firmis päivittyy muuten suoraan sd-kortilta näissä.

    Jäljessä en huomannut mitään eroa stockiin. Pari pientä tulostusta toki vasta tehnyt.
     
    taeraeyttaejae tykkää tästä.
  15. taeraeyttaejae

    taeraeyttaejae

    Viestejä:
    209
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    ok pitääpä pistää tilaukseen jos tuossa on 2209:t...mitähän lie heidän kauppansa aliexpertin sivuilla tuo nootti tarkoittaa?
    upload_2019-8-17_13-15-10.png

    edit eikun juu, tuossahan on et toimitus vasta 26.10.2019. okei
     
  16. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Muutetaan isompaan asuntoon viikon päästä ja saa ns. oman puuhasteluhuoneen johon voisi leluksi hankkia 3D-tulostimen. Creality Ender 3 yllättäen mielessä. Onko jotain muuta mitä kannattaa heti aluksi hankkia? Filamentteja tietysti, mutta mistä? Mistä tuo itse laite kannattaa ostaa, jos ulkomailta tilaa? Suomessa näyttäisi olevan tällä hetkellä 220 euroa hintaa. Mitä muuta tuon kanssa kannattaa alussa huomioida?
     
  17. Maso

    Maso

    Viestejä:
    360
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Aliexpressistä saa Tsekeistä 150€ normi ender-3 ja pro malli lähtee 175€. On vähän omaa lisää noissa suomen hinnoissa. Hyvin helppo koota ja hyvin tulostaa.
     
  18. gaattori

    gaattori

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    15.08.2019
    Milloin tilasit ja milloin saapui? Olen odotellut omaa tuolta myyjältä jo 2kk.
     
  19. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Huomioitavaa tähän, että EU:n ulkopuolelta on oman empiirisen tutkimuksen (otos muutaman kymmenen pakettia) mukaan noin 40% mahdollisuus että tulli lähettää tulliselvityspyynnön ja sen tehtyään pääsee maksamaan 24% alv-lisää, jolloin 150e tulostin muuttuu 186 euroksi, joten ero ei ole Suomen hintaan enää kuin 34 euroa ja sillä rahalla välttää mahdolliset tulliselvitystoimenpiteet, saa maahantuojan takuun sekä laitteen heti mukaansa. EU:n sisäisestä varastosta tullessaan tuo hintaero on kyllä jo selkeä.
    Toinen huomio, älkää ostako tuota pro-mallia, sen lisäksi että se maksaa enemmän, se on huonompi laite.
     
  20. TLA

    TLA

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    En nyt tiedä mikä Pro:ssa on varsinaisesti huonompaa, laadukkaampi virtalähde ja magneettisen pedin kanssa on ollut mukava käyttää tätä Pei-alustaa: US $17.91 20% OFF|ENERGETIC 3D Print Bed Removable Spring Steel PEI Build Surface Flex Plate 235x235mm for Ender 3 3D Printer-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group en ole tuon jälkeen enää peiliin koskenut, toimii niin tasaisesti ilman lisäaineita ja tarvittaessa voi taivuttaa sitkeämmän kappaleen irti. Alkuperäinen magneettikalvo on toki kökkö jos ja kun peti on yhtään epätasainen.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2019
  21. Maso

    Maso

    Viestejä:
    360
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tsekeistä tilatessa ei käsittääkseni alvia tarvitse maksaa.
     
  22. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Vastasitkin itse sen suurimman epäkohdan. Kyllä niitä modausosia voi halvempaankin versioon ostaa, mutta kaupasta ostettuna Pro-versio on huonompi kuin se halvempi.

    Ja kuten lainauksessasi kirjoitinkin, EU:n sisäisestä varastosta asia on eri, mutta veikkaan että 90% Suomeen tulevista Endereistä tulee Aasiasta. Kirjoitin alvista sen takia kun harva sitä osaa ottaa huomioon. Ja juuri tuon ALV-eron takia se Suomen hinta 220e ei ole kallis. Aika vaikea löytää mitään tuotetta missä olisi yhtä pienet katteet suomalaisessa kivijalkakaupassa.
     
  23. TLA

    TLA

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Eiköhän tuo Pro:n mukana tuleva Meanwellin virtalähde ole kuitenkin 20€ ekstran arvoinen etenkin jos ei halua alkaa virtalähdettä alkuun vaihtamaan, toki jos on vanhalle käyttöä niin voi olla kannattavampaa ostaa erikseen. Magneettialustan pedin puoleista osaa voi tosiaan käyttää suoraan tuon edellisessä viestissä linkkaamani viritelmän kanssa, ilman, että tarvitsee säätää klipsien tai lisämagneettien kanssa, mukavan kevytkin verrattuna lasiin/peiliin :) Mielipiteeni saattaa toki muuttua jos pedin magneettipinta menee joskus pilalle esim. liiasta lämmöstä, ei varmaankaan mikään mukavin irroittaa.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2019
  24. taeraeyttaejae

    taeraeyttaejae

    Viestejä:
    209
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Jos aikoo ostaa tulostimen leluksi ja pitää sitä leluna, eikä opettele jotain cadia(fusion 360 esim) niin se jää käyttämättä noin 6kk kuluttua.

    Noniin masentaminen sikseen, ja filamenttia siis itse olen päätynyt ostamaan hobbykingilta eu-varastosta. Esun on hyvä merkki hintaansa, pla+ myös.

    Olen todella nuuka ja on tullut ostettua aliexpressistä halpoja filamentteja aika paljon, PLA ja PETG varsinkin. Jos käteen sattuu paskaa filamenttia joka maksoi kympin, ei siinä paljon metsään mene mutta se itse pointti eli toimiva, kestävä ja hyvännäköinen tuloste ei siitä helpolla tule. Mielenterveyden puolesta halvemmaksi tulee ostaa jotain merkkitavaraa. Clas ohlsonin PLA on ollut yllättävän hyvää myös, vaikkakin kallista.

    Jos tulostat lasille, osta hyvä metallilasta jonka sitten teroitat vielä lisäksi. Sillä on hyvä lasilta kaapia tulosteita irti. Metallilastalla ei sitten raavita mitään joustavia tulostusalustoja.
     
  25. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Puuttuu enää se todiste että Meanwellin poweri olisi 20 extra euron verran parempi. Ei ole näkynyt valituksia alkuperäisestäkään powerista, enkä mä kyllä ole sitä koulukuntaa että pelkästään powerin merkin perusteella luokittelee powerin laadun. Vaikka Meanwell laatuun yleensä yhdistetäänkin, Ender 3 Pro tulostimessa olevaa poweria ei löydy Meanwellin omilta sivuilta, eli se varmaankin on tehty ihan Crealityä varten. En siis missään nimessä sano, että se poweri olisi huono, mutta pelkkä merkki ei anna takuuta sen hyvyydestä. Magneettialusta kestää vain noin 60 asteen lämpötilan, vaikka peti lämpiää yli 100 asteeseen. Vaikkei nyt vahingossa alustaa tuhoaisikaan, niin ABS ja muutama muukin jää materiaalina tulostamatta tuolla alustalla.
    Noista syistä, jos mä nyt ostaisin Ender 3:n, en missään nimessä ostaisi pro-mallia. Toisaalta, juuri nyt en ehkä ostaisi Ender 3:sta ollenkaan. Esimerkiksi Artillery Sidewinder X1 vaikuttaa erittäin pätevältä tulostimelta. 350 euron hintaan 300x300x400 tulostusalue, suorasyöttö, kosketusnäyttö yms vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta. Mutta ensimmäiseksi tulostimeksi Ender 3 on kyllä hyvin suositeltava. Jos ei ole varma tulostimen käyttömäärästä, tulee pienempi tappio kun on sijoittanut vähemmän.
     
  26. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Heh, mä teen tästä aiheesta kyllä joskus videon! :)
    Mulla loppu lastojen käyttö siihen paikkaan kun siirryin tulostaan puhtaalle lasille. Kun alustan lämpötila putoaa alle 40 asteen, kuuluu riks ja poks ja tuloste lähtee käteen ilman mitään voimankäyttöä.
     
  27. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Autodesk Inventorilla on tullut mallinneltua koulussa ja töissä jonkin verran, tosin ei enää vuosiin. Nopeasti katsottuna ei tuo fusion360 mitenkään vaikealta näytä.
    Kait sitä silti voi leluna ja harrasteluvälineenä käyttää? :think:
     
  28. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Yksinkertaiset osat mallintaa vaikka ilmaisilla Windowsin 3D builderillä tai Tinkercadillä, jotka ovat niin yksinkertaisia että lapsikin osaa käyttää. Blenderistäkin on nousemassa kova kilpailija Fusion360:lle.

    No toi on just, että sijoitus vaikkapa Ender 3:ssa on niin pieni, ettei sen ostamista tarvitse taloudellisesti perustella. Aika harva laitteesta saa niin paljon hyötyä, että sen ostamalla säästäisi rahaa, mutta aika harva lelu/harrastusväline sellainen onkaan. Ihan taloudellistakin hyötyä jotkut tietenkin saavat, esimerkiksi pienoismalliharrastajille 3D tulostus on nykyisin ihan välttämättömyys. Itse tarvitsen jonkin verran työhommissa ja jo pelkästään niissä olen säästänyt jo 2 tulostimen verran rahaa, mutta kaikkein suurin taloudellinen hyöty on ollut tulostella työkalutelineitä pajaan, jollaisia ei ole missään edes myytävänä. Lapsia jos on perheessä, esimerkiksi Harry Potter taikasauvat maksaa 20 euroa kaupassa, mutta kappas, tulostelin vielä komeammat ja hinnaksi tuli noin 1 euro per kappale. Thingieversestä löytää ainakin vuodeksi tulostettavaa. 3D tulostimen oston jälkeen joutuu ajattelemaan asioita aivan eri tavalla! Se juttu mikä ennen heitettiin roskiin koska siitä hajosi joku osa, tulostimen oston jälkeen ainoa mietinnän paikka on että löytyykö tarvittava osa netistä ilmaisena valmiiksi mallinnettuna vai jaksaako sitä mallintaa itse.
     
  29. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    138
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Ei tuo Meanwell LRS350-24 mikään custom-malli ole, se löytyy niin Meanwellin sivuilta kuin monilta kauppiailta ihan suomestakin. Itse molemmat Enderit omistaneena voin sanoa että noissa powereissa on eroa. Meanwell on hiljaisempi ja viileämpi sekä puolet ohuempi, joskaan paksuudella nyt ei ole merkitystä.

    Pro-mallissa on muitakin hyviä juttuja perusversioon nähden. Mm. ohjainkortti on käännetty ympäri eli tuuletin on alaspäin ja siten kortti paremmin suojassa perusversioon nähden. Y-akselia on myös parenneltu prossa tosin sen vaikutukset käytännössä on aika pieniä.

    Tuo vakiomagneettipeti on vähän makuasia. Huono juttu kyllä siinä tuo että käytetään vielä magneetteja jotka ei kestä lämpöä kun nykyisin saa jo sellaisia jotka kestää yli sadan asteen jatkuvaa käyttöä. Hyvä juttu on taas se että tuon pedin liimapinta oli sellainen että irtosi nätisti ilman kikkailuja eikä petiin jäänyt mitään liimapintoja.

    Jos hintaero on parin kympin luokkaa niin omasta mielestä Pro on sen väärti. Molemmat on kelpo vekottimia hintaisekseen, valitisi kumman tahansa niin ei metsään mene. Paljon kyllä tullu uusia malleja Endereiden jälkeen ja sieltä voi löytyä parempiakin.
     
    iplo tykkää tästä.
  30. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Perustin sanomani siihen, että Enderissä olevassa Meanwellissä oli mallikoodi, joka kyllä löytyi myös Meanwellin sivuilta, mutta sitten esimerkiksi liittimet oli eri värisiä, mallikyltti erilainen ja liittimien suojakin erilainen. Endereissä on myös ollut ainakin kahta (ilmeisesti kolmeakin) eri mallin Meanwelliä kiinni tehtaalta lähtiessä. Tuo juuri onkin yksi Crealityn tulostimien huono puoli, he vaihtelevat komponentteja jatkuvasti, vaihtamatta sku koodia tai kertomatta siitä asiakkaille. Välillä aika arpapeliä mitä sieltä tulee.

    Kyllä, molemmat pointit ovat naulan kantaan!
    Erot Pro ja tavallisen mallin välillä on pieniä ja hieman käyttäjän mieltymyksistä kiinni. Mäkin olin ensin erittäin kiinnostunu taipuisasta magneettipedistä, kunnes käyttäjien käytännön kokemukset käänsi mielipiteeni täysin päinvastaiseksi. Prusalla ne toimii hyvin, kopiot eivät niinkään. Maker Musesta Sanladereriin ja muihin ovat suositelleet perusmallia pro:n ohitse, etten mä ihan yksin näkökantani kanssa ole :)
     
  31. virta

    virta

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2017
    5 heinakuuta tilasin, ja keskiviikkona tuli.
     
  32. taeraeyttaejae

    taeraeyttaejae

    Viestejä:
    209
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Voi toki, mutta siis sen verran piti vakavoitua itse tässä et hain juuri itselleni leluna olleen cr-10:n, vieressä oli laari jossa kaikki thingiversen suosituimmat mallit tulosteina ja pari kissaa jne.

    Äkkiä se muuttuu turhaksi kun käy tylsäksi tulostaminen. Itsellä tulee tehtyä paljon osia ok-taloon, mm patterin putkien lattianrajaan koristekuvut tuli just tehtyä. Työkaverin matkalaukun nappi tuli 10min mallinnuksella seuraavaksi päiväksi töihin, ja just nyt vkl saman työkaverin käteen jääneen peugeot 308 penkin selkänojan pöydän kiskomekanismin tein uusiksi.

    Ps messinkiset kierreinsertit ovat loistavia.
     
  33. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    117
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Updatea:

    MK3S tosiaan saapukin jo 21pv, filamentit tuli jokunen päivä aikasemmin.

    Kasailin koneen kaikessa rauhassa kolmen päivän aikana. Runkoa en saanu ihan suoraks, yks kulma jäi lenkottamaan n. millin muita ylemmäs, vaikka löysäilin ruuveja ja kääntelin ja vaihtelin noita vaakatasossa olevia alumiinikepakoitakin keskenään.

    Kasauksessa ei ongelmia tullu, ainoastaan filamentin anturi oli mykkä. Tulostimen sensors valikosta anturin tilaa seuraamalla näky että se oli koko ajan tilassa 1, myös sillon kun filamentti oli nykäisty pois extruderista. Kuula kuitenkin liikku ihan oikein.

    Purin anturin suojakannen pois ja sisältä kuului pieni napsahdus. Pistin virrat uudelleen päälle ja koneilin pelaako anturi ilman suojakantta. Toimi. Suojakansi kiinni -> anturin tila filamenttia tökkimällä muuttu 0 -> 1, mut kun filamentin otti pois, niin tila jäi taas ykköseen. Löysäsin aavistuksen verran anturin kiinnitysruuvia ja pistin kannen varovasti kiinni.

    Nyt pelaa.

    Testit meni läpi ok ja tulostin ilmotteli että XYZ calibration ok. X/Y axes are perpendicular.

    First layer calibrationissa olikin sitten isompi homma, kun ei meinannu millään sattua oikein. Vaikutti myös siltä että peti olis epätasanen. Ajoin kalibroinnitkin uusiks, mut tässä välissä käänsin myös pedin ympäri, joten en nyt sitten tiedä kumpi autto, mut nyt piirtää first layer calibrationin kuvion oikein.

    3DBenchyä oon koitellu tulostella tässä muutamana päivänä, mut tuloste lähtee pikkuhiljaa tulostuksen edetessä kääntymään benchyn keulasta (aina samasta kohdasta ja samalla tavalla) irti tulostusalustasta ja kieroutuu tulosteen edetessä enemmän ja enemmän, kunnes tuloste napsahtaa irti alustasta. Myös Prusan logon tulostus on epäonnistunu muutaman kerran, kun siinäkin sama puoli (tulostimen edesta katsottuna oikea puoli) tulosteesta irtoaa. Yksi onnistunutkin tuloste tosin takana.

    Nyt vaihtuu työvuoro illasta yöhön, niin pitää koittaa pidemmällä kaavalla uusiks. Polaric Go puhdistusaineena, filamentti bq:n musta PLA, petilämpö 60c (kokeiltu myös 65c), suutinlämpö 215c. En oo vielä kerenny kokeilemaan ekan kerroksen tulostamista vähä hitaammin. Pitää raportoida tänne tämän yön testien tuloksista.
     
    iplo tykkää tästä.
  34. ississ

    ississ

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Eri tulostin, mutta olen käyttänyt PLAlla perusnopeutena 50-65 ja eka kerros siitä 60%. Lämmöt suunnilleen samoissa
     
    HiTec tykkää tästä.
  35. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Minkäs alustan valitsit? Tuo isopropanoli on erityisesti puhtaalle (eli siis kuvioimaton, naarmuton jne) lasipinnalle tulostettaessa erityisen hyvä puhdistusaine, mutta Prusalla ei taida sellaista olla edes valittavissa, vaan heillä petikiinnitys perustuu pinnan epätasaisuuteen, johon muovin on tarkoitus sulaa tiukemmin kiinni kuin aivan tasaiseen pintaan. Toki siihenkin lasipedin voi asentaa, mutta markkinoiden paras magneettipeti kannattaa kyllä hyödyntää ja lasialusta on vasta viimeinen oljenkorsi.

    Olet nyt siinä ehkä kaikkein haastavimmassa vaiheessa 3D tulostusta, petikiinnityksen kanssa tappelee ihan kaikki jossain vaiheessa "tulostus-uraansa". Älä lannistu, kun saat hommaan näppituntuman, homma rupee sujumaan ilman epäuskoa...ei se varmaankaan koskaan ongelmatonta tule olemaan, mutta ainakin tulet oppimaan mitä kaikkea kannattaa kokeilla.
    Ehkä kaikkein tärkein seikka petikiinnityksessä on se että suuttimen etäisyys petiin on optimaalinen. Prusassa tuosta pitäisi pitää huolta automatic mesh bed leveling, mutta kirjoittamasi perusteella tuo ei ehkä nyt toimi ihan kuin pitäisi. Prusalla on kuitenkin erinomainen (markkinoiden paras) asiakaspalvelu, sieltä kannattaa kysellä neuvoja!

    Älä yritä siirtyä PETG:hen ennenkuin saat PLA:n tarttumaan petiin kerta toisensa jälkeen, nimittäin PETG on tarttumisessa vielä paljon tarkempi. PETG tarvitsee sitten korkeammat petilämmöt, mulla taitaa olla 75 astetta laitettu materiaaliprofiiliin.
     
    HiTec tykkää tästä.
  36. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    117
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Kiitoksia näistä!

    Petinä on toi Prusan pulverimaalattu peti.

    Ja joo, olin kyllä varautunu tähän säätämiseen, mun mielestä toi rakenteluvaihekin oli hemmetin mukava, senkin takia tuli lähinnä naatiskeltua ilman mitään kiirettä. Just pistin Benchyn tulostumaan, pitänee kokeilla asia kerrallaan, joten kopasen nyt eka parin napsun verran ottaa ekan layerin perustasoo alemmas ja jos se ei toimi, niin pitää kokeilla jotain muuta. Onhan tossa noi alustan kulmien korkeudet nyt vielä omina säätöinään joita voi kokeilla jos mikään muu ei auta. (Tai siis sen että tulostuspää ottaa huomioon noi arvot tulostettaessa.)
     
  37. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    117
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Misc: 20190825_225234

    Nyt ollaan jo pidemmällä ilman pedistä irtoamista kun ikinä. Nytkö tämä onnistuu ja kahdesta napsustako se voi olla kiinni. Fingers crossed.

    Edit: Kylläpä kuulostaa videolla kovaääniseltä. Emännältä tuli eilen yllättäen positiivinen palaute, että keittiössä benchyn tulostusyrityksiä keskellä yötä yrittäneenä tulostimen pehmeällä surinalla oli ollu kuulemma rauhoittava vaikutus, eikä ollu häirinny unensaantia (makuuhuone viereisessä huoneessa).
     
  38. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Joo, se on yllättävän pienestä kiinni! Tässä vähän ideaa siitä mikä on hyvä:
    What is the correct distance from the nozzle to the bed for my 3D printer? : Polar Cloud Knowledge Base
    Ja mieluummin hivenen liian lähelle kuin hivenen liian kauas. Siinä vaiheessa kun ekassa kerroksessa tulee viivaan pieniä katkoksia, yks napsu takaspäin.

    Joo tota videoo katsoessa mun eka huomio oli, että mun Ender 3 on hiljaisempi kuin Prusa...rasti seinään, mutta taisi olla vain kameran vieminen lähelle joka voimisti ääniä.
    Eikö emäntä ole hajuhaitoista vielä valittanut? Edit: siis printterin hajuhaitoista, vaikka asentajakin taitaa olla vähän hikinen
     
    HiTec tykkää tästä.
  39. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    117
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Joo, oon noita kuvia koittanu katella ja verrata omiin tulosteisiin, mut ainakaan tosta prusan perus first layer calibration yhden säikeen langan ajosta ei tahdo ottaa selvää, oon sen vähän kalibroinnin tehny käytännössä sen pienen neliön perusteella jonka se kalibroinnin lopussa tulostaa.

    Videolla tosiaan kuulostaa tuulettimetkin joltain suihkukoneen tyyliseltä. Y-akseli tuossa on kaikista kovaäänisin jostain syystä, liekö hihna liian kireällä, vai tuleeko tuo ääni laakereista. Vähän heitin rasvaa niihin ekan ajon jälkeen, kun oli oikeesti kovaääninen. Sen jälkeen ei oo ollu yhtään häiritsevä, olohuoneesta erottaa just sopivasti että se jotain tekee.

    Ja ei oo emäntä sanonu mitään, kumpikin kissa on kyllä käyny tulostimen vierellä kyllä nuuskimassa ja ihmettelemässä vekotinta. Tuskanhiki tässä kyllä rehellisesti sanottuna onkin, niin töiden kuin tämän ekan näillä näkymin onnistuvan Benchyn aiheuttaman jännitystilan vuoksi (Piippu tulostumassa) :D Itse en haista mitään tuolla PLA:lla tulostellessa, liekö työpaikan ksantaattikäry tuhonnu hajureseptorit.

    Edit: Onnistu! 1 tunti 57min se leipo tuota. Suoraan mukana tulleelta kortilta ilman muutoksia. 150um. Näkyy netissä olevan tarkempiakin ensitulostuksia kortilta, mut tästä on hyvä lähtee rakentamaan ja hienosäätämään, kun sai ensin yhden edes kokonaan tulostettua.

    https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/Misc/20190826_003207.jpg?img=medium

    https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/Misc/20190826_003707.jpg?img=medium

    https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/Misc/20190826_003732.jpg?img=medium
     
    Viimeksi muokattu: 26.08.2019
  40. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Ne hihnat ei saa olla liian kireellä! Kato tämä video:

    Joo itse siihen hajuun tottuu yllättävän nopeasti ja niin tottuu perhekin. Sen huomaa vasta sitten kun tulee puhtaasta ulkoilmasta sisälle jossa tulostin on puksutellu menemään. Eikä se siis PLA:ssa paha haju ole eikä iso haitta, mutta kyllä sen huomaa.

    Komee Benchy tuli, pohjakuviosta näkee että nyt taitaa olla aika hyvä etäisyys petiin. Periaatteessa tulosteessa pitäisi olla ihan pieni "elefantin jalka" silloin kun suutin on tarpeeksi lähellä ja sen takia jotkut suunnitteleekin kappaleisiinsa ihan pienen bewelin sille reunalle joka tulee petiin kiinni ja sitten se elefantin jalka täyttää sen bewelin ja lopputuloksena pohjakulmakin on täysin normaali. Voi olla että on vain kuvausteknillinen omaisuus, mutta benchyn tuo kylki näyttää hiemän ...hmmm, ryppyiseltä. Aika outoa kun muissa pinnoissa tuota ei huomaa.
    Et varmaankaan koko 2 tuntia tuijottanut tulostusta ja ihmetelly miten helkutissa tämä voi olla mahdollista? :D


    Kyselyä kaikille "Euroopan varastoilta" Ender 3 tms -tulostimensa tilanneet: oliko teillä missään tositteessa näkyvillä arvonlisäveroa? Mä tilasin Tsekeistä kiinalaiselta myyjältä tarraleikkurin yritykselle ja näyttäisi nyt kovasti siltä että laite myytiin ilman ALV:ta. Perustuuko noitten EU-varastot nyt siis siihen, että heillä on paljon pikkufirmoja jotka myyvät kunnes alv-alaraja tulee vastaan, sen jälkeen vaihtavat ilmoituksiin myyvää firmaa ja ovat löytäneet reiän josta saavat tuotteet EU:n sisälle ilman alvin maksamista?
     
    HiTec tykkää tästä.
  41. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    117
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Joo, no tohon nähden mulla on ainakin toi Y-akselin hihna liian tiukalla, pitääpä vähä löysätä seuraavaan tulosteeseen. Tota akselia kasatessa ohjeessa ei sanottu miten monta hammasta ton määrämittasen hihnan pääkiinnikkeisiin pitäis jättää. Kasasin ensin sen silleen että hihnan päät jäi mukavasti hihnankiristimen ja toisen pään muovien toisten päiden tasalle ja sit olin ihmeissäni kun piti koittaa sitä hihnan kireyden säädön ruuvia koittaa saada kierteille. Purin sit vielä sen toisesta päästä irti ja "löysäsin" hihnaa kahden hampaan verran, että sai tuon kireyden säädönkin pelaamaan.

    No siis nämä muutamat päivät oon kytänny jokasta tulostusyritystä keittiön tuolilla kuin mykkä v***** ja ihmetelly että on tämä kyllä melkosta touhua kun tommosesta lankarullasta muodostuu hienon teknisen surinan säestämänä jotain järkevän näkösiä esineitä. :D On tämä vaan uskomatonta tekniikkaa nyt kun tätä pääsee livenä ensimmäistä kertaa eläessään seuraamaan.

    Ja joo, noissa benchyn kyljissä näkyy tommosta about 45 asteen kulmassa olevaa "ryppyä", kun valoa vasten peilaa. Kuvissa näyttää jostain syystä pahemmalta kun livenä. Mistähän tommoset voi johtua? (Sormenpäällä vaakatasoon liu'uttaen nuo ei tunnu, mut kynnellä nuo tuntee jollain tavalla.) Nuo kiinnitti nimittäin omankin huomion, sillä sanoinkin että siistimpiäkin ekoja tulosteita on nähty ja säätämistä pitää vielä tehdä, vaikka ei tämä kyllä huonoimmastakaan päästä ole, kun noita joitain hirvityksiä kattelee.

    Edit: Otin lisäkuvia tosta benchystä, löytyy tästä kuvakansiosta: Misc

    Nyt on ollu jonkun aikaa tulostumassa toi 50um sammakko. En raaski jättää kesken, joten hihnan säädöt pitää tehdä tämän tulosteen jälkeen. Tässä tosin menee se reilut 5 tuntia, pitää mättää vaikka änäriä boxilla tässä odotellessa.
     
    Viimeksi muokattu: 26.08.2019
  42. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Älä huoli liikaa tuosta kyljestä, kaikki muut mitä noista kuvista näkyy, on kutakuinkin täydellistä. Jos tuota samaa artefaktia esiintyy muissakin tulosteissa, sitten voi miettiä mistä nuo johtuu. Jos sulla on työntömittaa lähellä, vertaile tuon tulosteen mittoja tän kuvan mittoihin, niin näet kuinka tarkasti koneesi on kalibroitu.
    https://www.3dhubs.com/talk/uploads.../9556134afe59856aca55d716468c95f7db6629c0.jpg
     
    HiTec tykkää tästä.
  43. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    117
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Oolrait! Ainakin tuo sammakko, tai mitä siitä nyt on kerenny tulostumaan, näyttää tosi siistiltä valoa vasten peilattuna. Katoin tuon elikon tulostusajan väärin, eihän se viittä tuntia ollu, kun vajaat neljä.

    Täytyypä tässä joutoaikana käydä ettimässä autotallista tönäri. Pahoin pelkään että siinä onkin semmonen operaatio, että voi mennä tämä sammakon tulostuksen jäljellä oleva kaks puol tuntinen tuolla autoprojektikatastrofin keskellä sitä mittaa metsästäessä.
     
    Viimeksi muokattu: 26.08.2019
  44. ississ

    ississ

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Unohdin viimeksi mainita että teen ekan kerroksen ohuempana kuin muut.
    Omalla 0.35 suuttimella tulee ~0.4 leveä nauha paksuudella 0.05...0.3
    Ekan kerroksen paksuus 0.05...0.15 riippuen nauhan paksuudesta.
     
  45. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Oho, miten tuo on toiminu? Joka puolella on aina neuvottu että eka kerros paksumpana kuin muut ja slicereissakin taitaa vakioasetuksena olla eka paksumpana. Itsellä normaali kerroskorkeus on 0.2mm, mutta eka kerros 0.3mm.
     
  46. ississ

    ississ

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Slic3r ja asetus "first layer height", taisi olla advanced- asetusten takana.
    Heh, mulla on yleensä paksuudet suunnilleen toisin päin :D
     
  47. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Niin miten se on toiminu sulla? Hyvinkö kiinnittyy? Loogisestikin ajateltuna, se eka kerros pitäisi oikein puristaa kiinni petiin ja kun kerros on vähän paksumpi, silloin on enemmän tarttumapinta-alaa ja suutinkin voi olla hivenen kauempana pedistä ja säätövälikin on isompi eikä suutin lämähdä petiin kiinni niin helposti.
     
  48. ississ

    ississ

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Paremmin se on toiminut ohuemmalla ekalla kerroksella kuin paksulla. Ja nauhan leveyskin näyttää olevan hieman isompi kuin seuraavilla kerroksilla.
    Alustana on lasilevy ja se on säädetty mahdollisimman suoraan, 0.05 ekan kerroksen voi tulostaa eikä ota kiinni missään.

    Korkeissa ja ohutseinäisissä kappaleissa on ollut ongelmia kiinnittymisen kanssa koska pinta-alaa on niin vähän.
    Toinen hankala on isot levyt. muovi kun tahtoo muuttaa kookaan lämpötilan mukaan... Nämä taitaa kyllä olla ihan yleisiä ongelmia muodosta johtuen.
     
  49. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    117
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    PLA:lla tulostelu on sujunu hyvästi, on tulosteltu pieniä ja isoja palikoita. Isoimpana tommonen Thingiversestä löydetty kuuloketeline Xboxin viereen.

    Pistin just ekaa kertaa PETG osaa tulostumaan tommosen DJI Mavic kloonin rungon muodossa. Katotaan mitä tulee.

    Hyvä tuli:

    https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/3D Prints/20190831_180431.jpg?img=medium

    https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/3D Prints/20190831_180418.jpg?img=medium

    https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/3D Prints/20190831_180339.jpg?img=medium
     
    Viimeksi muokattu: 31.08.2019
    iplo tykkää tästä.
  50. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tronxy X5S päivitys 24V aikaan meinas tökätä pedin toimimattomuuteen, se kun tekstien mukaan on ns. reprap MK3 klooni ja pitäisi siis tukea 12V ja 24V, mutta lähemmän tutkinnan jälkeen osottautui joksikin muuksi. Tuossa pedissä oli siis vain yksi kupariveto ja resitanssi noin 1 ohm, mikä tarkoittaa n. 144W 12V ja n. 576W 24V. Aika iso lukema 24V, en ihan heti olisi tuollaisia tehomääriä tunkemassa petiin.
    Aluksi ajattelin että joko ajan tuota 12V erillisellä virtalähteellä tai ostan silikoonilämmittimen. Erillinen virtalähde ei houkuttanut ja jos tuohon joutuisi ostamaan lämmitysmaton niin sama hieman testailla: pähkäilin että jos nuo kuparivedot halkaisisi keskeltä ja kytkisi sitten sarjaan niin resistanssin pitäisi ainakin tuplaantua. Tuumasta toimeen ja kuten normaalisiti mennään niin ei paljo suunniteltu, vetelin mattopuukolla vedot kahtia. Lopputulos on sen näköinen ja aika monta vetoa oli poikki vääristä kohti ja ei poikki sieltä mistä piti. Tarkemman mittailun ja väärien leikkauksien juottelun jälkeen tuo yllättäen näyttää tomivan kuten pitääkin: 24VPSU ottaa seinästä 240W kun kuomana on pelkästään tuo peti. Lämpötila on myös suht tasaista koko pedin alueella eli virtaa menee ainakin suunnilleen oikeisiin paikkoihin.
    Eristysten kanssa tuo lämpeää 105 asti, jossa kohtaa lämmitys on käytännössä koko ajan päällä. Riittää näillä näkymin varsin hyvin, tuskin tulee ABS printattua tuolla.

    Kannatti leikkiä, näillä näkymin ei siis tarvitse tilata erillistä lämmitintä. Aika näyttää pysyykö toimintasavut sisällä :).


    2019-08-28 19.31.34.jpg 2019-08-29 22.07.42.jpg
     
    iplo ja taeraeyttaejae tykkäävät tästä.