3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tuosta kierteen teosta mieleen, että ihan tuolla 3d-tulostimella saanut tehtyä pienimmillään M4-koon pultteja ja muttereita niin ihan toimivia ovat olleet päikseen.
 
Se näköjään tuo CR-10S vaati tuon ikean peilin. Ihme homma mite ne voi saada lasilevyn mutkalle.
 
Tässä ei ole kyse 3d-tulostimesta, mutta askelmoottoreista, joten täältä varmaankin löytyy tietoa. Pitäisi siis valita askelmoottori.
Olen laskenut paljonko kuorma, kitka ja kiihtyvyys edellyttävät vääntöä. Täytyykö ottaa vielä erikseen huomioon moottorin roottorin oma hitaus?
Kun sitten lopulta on saatu vääntölukema ja kerrottu se sopivalla varmuuskertoimella, niin valitaanko moottori pitomomentin perusteella? Se ei tunnu loogiselta, kun kyse on kuitenkin liikuttamisesta.
 
Tässä ei ole kyse 3d-tulostimesta, mutta askelmoottoreista, joten täältä varmaankin löytyy tietoa. Pitäisi siis valita askelmoottori.
Olen laskenut paljonko kuorma, kitka ja kiihtyvyys edellyttävät vääntöä. Täytyykö ottaa vielä erikseen huomioon moottorin roottorin oma hitaus?
Kun sitten lopulta on saatu vääntölukema ja kerrottu se sopivalla varmuuskertoimella, niin valitaanko moottori pitomomentin perusteella? Se ei tunnu loogiselta, kun kyse on kuitenkin liikuttamisesta.

Moottorin oma hitaus vaikuttaa jos moottorin max vääntö on lähellä tarvittavaa vääntöä. Yleensä kannattaa mitoittaa sopivalla kertoimella jolloin tuon osan voi unohtaa.

Askelmoottorin vääntö pienenee kierrosluvun kasvaessa joten monesti pitää valita sen perusteella että jaksaa riittävästi halutulla/vaaditulla max nopeudella.
Kannattaa valita sellainen moottori jolle valmistaja antaa vääntökäyrän (siis monentti/kierrosluku). Yleensä käyrissä on vielä mukana askellus (full/half/micro) ja käytetty ohjain + jännite.

Jos tarvitset paljon kierroksia niin silloin pitää valita moottori jonka induktanssi on pieni, muuten isoilla kierroksilla tarvitaan järkyttävä jännite jotta virran nousunopeus on tarpeeksi iso.
Jos kierrokset ovat pienet ja tarvitaan enemmän voimaa niin valitaan isomman induktanssin moottori.

Haluatko kertoa mihin olet hommaamassa moottoria ?
Ei muuten mutta on helpompi ehdottaa jotain kun vähän hahmottaa missä kokoluokassa liikutaan...
 
Tuo Enderin peruskorttikin on ihan hyvä (V1.1.4 ja vanhemmat). Niissä käytetty A4988 driveri on vakaa kuin kallio, siinä riittää potkua isommallekin moottorille (kunhan säätää vrefin), ei skippaa askelia ja pysyy viileänä. Tulostuslaadussa ei ole eroa tai ero on hiuksenhieno vaikka vaihtaisi TMC2208 driverillä olevaan vastaavaan korttiin, äänessä on sitten kyllä melkoinen ero.

8-bittisessä kortissa riittää puhti tulostella nopeampaankin kunhan tulostaa muistikortilta käsin, olettaen että on tavalliset 1,8ast stepperit ja vakio 20t hinhapyörillä. USBin kautta ei kannata tulostella edes 32-bittisellä kortilla sillä se aiheuttaa helposti pientä pätkimistä varsinkin kaarevia muotoja tulostellessa sillä yleensä ohjainkorteissa käytettään 115200bps serial-usb muunninta joka rajoittaa nopeutta. Lisää juttua ohjainkorttien, välitysten yms. vaikutuksesta voi luke täältä: Step rates - RepRap Ainoa poikkeus milloin usbin kautta kannattaa tulostella on jos käyttää Marlinin sijaan Klipperiä.

Yleensäkin tulostelut yli 100mm/s vauhdilla on CoreXY- ja Delta-tulostinten hommia. Cartesianillakin pääsee aika hyviin nopeuksiin kelvollisella laadulla mutta silloin pitää olla myös mekaanisesti kaiken kohdallaan. Hillittömän vauhdin sijaan kannattaa ennemmin käyttää vaikka 0,6mm suutinta ja paksumpia kerroksia jos kappale sen sallii.

Noissa kiinan 32-bittisissä korteissa on ollut joitain ongelmia suunnittelussa ja välteltäviä kortteja ovat SKR mini E3, Fysetc Cheetah 1.0-1.1 versiot (v1.2a on ilmeisesti jo hyvä). Ja jos aikoo laittaa vaihdettavilla ohjaimilla olevan kortin ja TMC2208/9 driverit niin ehdottomasti valmiiksi UART kytketyt driverit niin ei tarvitse kolvailla tai vedellä hyppyjohtoja.
Asensin v1.1.4 piirilevy version (A4988 driverit) tilalle Big Tree Tech SKR E3 mini v1.2:n ja
ja heti ensimmäinen tulostus osoitti 2 olennaista asiaa. Askelmoottoriäänet hävisi kokonaan ja tulostuksen laatu parani.
Ei ihme , että sitä pidetään parhaana hankintana Ender 3:een.
Liitinten irroittelu ja vaihtaminen oli hieman hankalaa , kun vanhan liittimien kiinnitykset oli varmistettu kuumaliimalla.
 
Mistä tilasit? Tämä kortti ollut itselläkin mietinnässä.
Täältä tilasin SKR E3 mini v1.2:n
US $27.3 16% OFF|BIGTREETECH SKR mini E3 V1.2 Control Board 32Bit With TMC2209 UART Driver 3D Printer parts skr v1.3 E3 Dip For Creality Ender 3-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on AliExpress - 11.11_Double 11_Singles' Day
16.10 ja tuli postiin 31.10.

Eli taitaa olla TMC2209 drivereitakin hyvin saatavilla.
Tulostettaessa hieman outoa, kun askelmoottoreista ei kuulu mitään ääntä ja tuulettimen ääni kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:
Täältä tilasin SKR E3 mini v1.2:n
US $27.3 16% OFF|BIGTREETECH SKR mini E3 V1.2 Control Board 32Bit With TMC2209 UART Driver 3D Printer parts skr v1.3 E3 Dip For Creality Ender 3-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on AliExpress - 11.11_Double 11_Singles' Day
16.10 ja tuli postiin 31.10.

Eli taitaa olla NMC2209 drivereitakin hyvin saatavilla.
Tulostettaessa hieman outoa, kun askelmoottoreista ei kuulu mitään ääntä ja tuulettimen ääni kuuluu.

Onko ihan drop in vai vaatiiko lisää säätöä?
 
Ei vaatinut lisäsäätöä, bugfix Marlin 2.0 firmware sisällä 20.09 päiväyksellä. Ilmeisesti netissä voisi olla uudempaakin tarjolla.
Hankalinta oli liitosten ja liitinten vaihto vanhasta uuteen.
 
Mikähän mahtais olla vialla kun PLAlla on alkanu irtoilemaan ensimmäisen kerroksen seinät kun poistaa brimmiä? Joskus irtoaa koko pohja, siitä kohtaa mistä alkaa täyttö...
 
Jos ongelma alkanut itsekseen niin oisko suutin kulunut jo sen verran että tulee underextrusionia? Jos kynsi menee seinämien (perimeters/shells) väliin niin silloin ei pursosta tarpeeksi tai ole lämpöä tarpeeksi
Tuskin suutin on vielä kulunu, kun ei tolla suttimella oo tulostettu varmaan 20h pitempää ja on kaikenlisäksi hardened steel suutin...
 
Miten paljon toi lämmitettävä peti vaikuttaa PLA:n tulostumiseen/tarttumiseen? Tällä hetkellä käytössä flashforge finder ja tolla ei käytännössä voi tulostaa pohjaltaan yli 5cm kappaleita, kun aina lähtee kulmista irti.

Oisko esim. Ender niin paljon parempi, että kannattas hankkia?
 
Miten paljon toi lämmitettävä peti vaikuttaa PLA:n tulostumiseen/tarttumiseen? Tällä hetkellä käytössä flashforge finder ja tolla ei käytännössä voi tulostaa pohjaltaan yli 5cm kappaleita, kun aina lähtee kulmista irti.

Oisko esim. Ender niin paljon parempi, että kannattas hankkia?

Riippuu millainen peti. Lasille tykkään pitää 50-60c, tuollainen ender-3 mukana tuleva lasi jossa karhea pinnoite niin ei tarvitse edes lämmittää että tarttuu. Kokeile laittaa helma (skirt) kappaleen ympärille, esim 5-15 outlineä kiinni kappaleessa. Tuolla tavalla saa todella tiukkaan kyllä kiinni petiin ja ei pitäisi irrota. Kannattaa myös kokeilla pienentää suuttimen etäisyyttä pedistä hieman jos tarttuisi paremmin, tuolloin tosin saattaa tulla pientä "elefantinjalkaa" koska eka kerros pursottuu pienestä etäisyydestä johtuen enemmän.
 
Sitten jostain muusta syystä johtuvaa underextrusionia. Suuttimen ja langan koko tarkistettu?

Kokeile lisätä extrusion multiplieriä reilummasti (vaikka n. 15%, eli jos ollut 1.0 niin nosta -> 1.15) ja katso auttaako. Jos auttoi niin hienosäädä sitten kohdilleen testiprinttien avulla. Jos ei nosto auta niin kokeile nostaa lämpöjä. Noiden terässuuttimien kanssa joutuu usein nostamaan lämpötilaa 5-20 astetta enemmän kuin tavallisilla.

Jos ei noistakaan apua ole niin sitten overlappia lisää. Tätä tosin harvoin tarvitsee säätää jos aiemmin printit onnistunut.
Syynä oli liian rutussa ollut filamentti joka ei kulkenut kunnolla bowden putkessa.
 
No niin. Alun töpeksinnän jälkeen ensimmäiset ender 3 printit vihdoin ja viimein ulkona, ja omaan silmään tekee hyvää jälkeä. Sain tuon fanguardin juuri tulostettua ja eipä ole omasta mielestä mitään moitittavaa tulostuksen laadussa ja pla:na hobbykingiltä tilattu coffee brown halpapaske. Omaan nokkaan pla ei haise juuri yhtään miltään.

Ei muuta kuin kovaa ajoa ja seuraavaksi todennäköisesti fusionin tai sketchupin harjoittelua. Tuli jo ensimmäinen tilauskin kaverilta :rofl:.
 
No niin. Alun töpeksinnän jälkeen ensimmäiset ender 3 printit vihdoin ja viimein ulkona, ja omaan silmään tekee hyvää jälkeä. Sain tuon fanguardin juuri tulostettua ja eipä ole omasta mielestä mitään moitittavaa tulostuksen laadussa ja pla:na hobbykingiltä tilattu coffee brown halpapaske. Omaan nokkaan pla ei haise juuri yhtään miltään.

Ei muuta kuin kovaa ajoa ja seuraavaksi todennäköisesti fusionin tai sketchupin harjoittelua. Tuli jo ensimmäinen tilauskin kaverilta :rofl:.
ai helkatti, muistin just et mullaki on yks tilaus sisässä. :D
 
Ei muuta kuin kovaa ajoa ja seuraavaksi todennäköisesti fusionin tai sketchupin harjoittelua. Tuli jo ensimmäinen tilauskin kaverilta :rofl:.

Jos aloitat harjottelun ilman aikaisempaa kokemusta ohjelmista, suosittelen Fusionia. Sketchup työläämpi jos monimutkaisempia muotoja tekee.
 
Jos aloitat harjottelun ilman aikaisempaa kokemusta ohjelmista, suosittelen Fusionia. Sketchup työläämpi jos monimutkaisempia muotoja tekee.

Tätä kannattaa myös harkita jos ei ole aikaisempaa kokemusta 3D mallinnusohjelmista. The Leading Mobile 3D Design App for iPad | Shapr3D Valitettavasti ilmainen versio ei oikein toimi jos haluaa 3D tulostaa osia, koska se exporttaa vain low poly malleja. Maksullinen versio on taas hieman kallis pelkkään harrasteluun.
 
Magneettinen alusta tuli. Valitettavasti hieman mutkalla saapuessaan :oops:. Onneksi saanut muutaman printin tulostumaan tuohon alkuperäiseen mukana tulleeseen alustaan vaikka ei ole lasiakaan käytössä. No tällä mennään niin kauan kunnes ilmenee ongelmia :tup:

IMG_20191108_210651.jpg
 
Itellä tuli uusi virtalähde ennen itse tulostinta (Ender 3), ja varmaan tulee muutkin osat. :D Näköjään lakko jo alkanut kun 2 päivää seisonut helsingissä. (Tilasin EU:n sisältä)
 
Magneettinen alusta tuli. Valitettavasti hieman mutkalla saapuessaan :oops:. Onneksi saanut muutaman printin tulostumaan tuohon alkuperäiseen mukana tulleeseen alustaan vaikka ei ole lasiakaan käytössä. No tällä mennään niin kauan kunnes ilmenee ongelmia :tup:

IMG_20191108_210651.jpg

Tilasitko aliexpress? Itse laittaisin disputea myyjälle jossa vaatisin 100% rahoja takaisin koska eihän tuota pysty käyttämään.
 
Tilasitko aliexpress? Itse laittaisin disputea myyjälle jossa vaatisin 100% rahoja takaisin koska eihän tuota pysty käyttämään.

Ebayn kautta ostin tämän ja olinkin jo myyjään yhteyksissä tuosta. Saa nähdä mutta luulisi, että jotenkin hyvittää. Pitänee tässä näpätä sauna päälle, niin saa mokoma mennä ottamaan löylyä lämpöiseen ja päälle paino. Tosiaan onneksi olen ollut tyytyväinen tuohon mukana tulleeseen alustaan kun siihenkin saa kelvollista printtiä kiinni :joy:
 
Edit. Löysin kysymykseen vastauksen googlella.
 
Viimeksi muokattu:
Silmien linssien tulostustestiä.



Pitäis jotenkin saada noihin tommosta kuviota/efektiä:

studiocanal__terminator_2_t800_endoskeleton_11_scale_art_mask_not_hot_toys_mezco_prime_1_studio_xm_s_1540977405_e8a50804_progressive.jpg


studiocanal__terminator_2_t800_endoskeleton_11_scale_art_mask_not_hot_toys_mezco_prime_1_studio_xm_s_1540977405_10350268_progressive.jpg


Ei mahda oikein onnistua tulostamalla? Ongelma on kans se että tulostamalla ei saa täysin läpinäkyvää tehtyä. Vois tietysti olla että ostais jotkut sopivan kokoset kirkkaat LED-linssit ja niiden taustalle pistäis jotain punasta muovia (samantyylistä kun vanhempien autojen takavalojen umpioissa).

Niskan nikamat vedin slicerilla erilleen, keskiputkeks pitää kehitellä jotain joustavaa, että saa vähä liikettä tohon.
 
Silmien linssien tulostustestiä.

Ei mahda oikein onnistua tulostamalla? Ongelma on kans se että tulostamalla ei saa täysin läpinäkyvää tehtyä. Vois tietysti olla että ostais jotkut sopivan kokoset kirkkaat LED-linssit ja niiden taustalle pistäis jotain punasta muovia (samantyylistä kun vanhempien autojen takavalojen umpioissa).

Niskan nikamat vedin slicerilla erilleen, keskiputkeks pitää kehitellä jotain joustavaa, että saa vähä liikettä tohon.
Kyllä ne pystyy nykykoneilla ja materiaaleilla jo tekeen ( 3D-tulostaminen ), mutta paljon nopeammin/helpommalla teet ne jollakin muulla valmistusmenetelmällä kuin 3D tulostamalla. Tai no itseasiassa mulle ihan ekana tulee mieleen että 3D tulostimella tekisi valumuotin johon sitten kaataa punaiseksi värjättyä ainetta joka kovettuessaan on ainakin lähes läpinäkyvää, mutta ainakin päästää valoa läpi. Muottiin ensin irroitusainetta ja siihen päälle ...epoksia? ...kuumaliimaa (sitä saa valmiiksi punaisena)? ...gelatiinia? ...aivot lyö nyt tyhjää mutta onhan niitä muitakin läpinäkyviä nesteitä jotka jähmettyy!
 
Silmien linssien tulostustestiä.

Pitäis jotenkin saada noihin tommosta kuviota/efektiä:


Ei mahda oikein onnistua tulostamalla? Ongelma on kans se että tulostamalla ei saa täysin läpinäkyvää tehtyä. Vois tietysti olla että ostais jotkut sopivan kokoset kirkkaat LED-linssit ja niiden taustalle pistäis jotain punasta muovia (samantyylistä kun vanhempien autojen takavalojen umpioissa).

Niskan nikamat vedin slicerilla erilleen, keskiputkeks pitää kehitellä jotain joustavaa, että saa vähä liikettä tohon.

Punainen led, isompi etuvastus (ettei pala niin kirkkaasti) ja tulostaa tuollaisen ruudukon siihen linssiin?
 
Mä pikaisella kuvahaulla jarruvalo tai punainen heijastin ja tuli hyviä aihioita. Siihen päälle esim ledivalolampuista löytyvä puolipyöreä linssi.
 
Tuli tilattua eilen SKR 1.3, saas nähä saako sitä toimimaan CR-10 oman näytön kanssa. Ihan täysin varmaa vastausta en löytänyt netin syövereistä kun toinen sanoo toista ja toisaalla sanotaan toista. Mutta katsotaan..
 
Yllättävän helppo oli ender 3:n kasaus. 45 minuuttia josta osien etsimiseen meni ainakin 10min. :btooth:
 
Kenelläkään kokemuksia 3DJAKE ecopla:sta? Tuntuu olevan filamentti rullattu huonosti kun saa olla kokoajan vahtimassa ettei jumita.

Muoks: Järjestelin filan uudelleen rullaan, katsotaan lähtiskö pelittämään.

Muoks 2: Pitää näköjään filamentin olla kireällä kokoajan ettei pääse sotkeentumaan? Pitää näköjään kehitellä joku laitos mikä kiristäs tota sopivasti.
 
Viimeksi muokattu:
Kenelläkään kokemuksia 3DJAKE ecopla:sta? Tuntuu olevan filamentti rullattu huonosti kun saa olla kokoajan vahtimassa ettei jumita.

Muoks: Järjestelin filan uudelleen rullaan, katsotaan lähtiskö pelittämään.

Muoks 2: Pitää näköjään filamentin olla kireällä kokoajan ettei pääse sotkeentumaan? Pitää näköjään kehitellä joku laitos mikä kiristäs tota sopivasti.
Tuota olen monta rullaa tulostellut ja itsellä toiminut hyvin, eikä ole ollut sotkeutumisia. Varmaankin toiseksi yleisin merkki mun rullissa, heti bq:n jälkeen. Itseasiassa ainakin jossain vaiheessa tuokin oli bq:n valmistamaa, mutta valmistaja saattaa vaihdella kausittain.
 
Ender 3 pro ajattelin ostaa ekaksi tulostimeksi. Vähän vain häiritsee ettei mitenkään voi tietää mikä versio sieltä tulee.

Auto bed leveling kalibrointi ja filamentin loppumisen sensori tuosta puuttuu. Artillery sidewinder x1 sisältäisi nuo ominaisuudet ja lisäksi tulostaa 300x300 mm koossa. [US$379.99 47% OFF] Artillery® Sidewinder X1 3D Printer Kit with 300*300*400mm Large Print Size Support Resume Printing&Filament Runout Detection With Dual Z axis/TFT Touch Screen 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com

Onkohan hyvä ostos? Hinta toki tuplat enderiin nähden.
 
Ender 3 pro ajattelin ostaa ekaksi tulostimeksi. Vähän vain häiritsee ettei mitenkään voi tietää mikä versio sieltä tulee.

Auto bed leveling kalibrointi ja filamentin loppumisen sensori tuosta puuttuu. Artillery sidewinder x1 sisältäisi nuo ominaisuudet ja lisäksi tulostaa 300x300 mm koossa. [US$379.99 47% OFF] Artillery® Sidewinder X1 3D Printer Kit with 300*300*400mm Large Print Size Support Resume Printing&Filament Runout Detection With Dual Z axis/TFT Touch Screen 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com

Onkohan hyvä ostos? Hinta toki tuplat enderiin nähden.
Molemmat on hyviä tulostimia. Tuon esille 2 pointtia jotka on ehkä kaikkein oleellisimpia kysymyksiä sun kohdalla:
1) Jos ajattelet tulostaa paljon isoja tulosteita (esmes cosplay kypäriä), niin Artillery on ihan selkeä valinta.
2) Enderin hinta kun on se puolet Artillerystä, niin jos tulostimelle ei sitten tulekaan kauheasti käyttöä, kokeilemisen hinnaksi jää pienempi summa rahaa. Mä sanon ihan suoraan, että valtaosan suomalaisista ei kannata hankkia 3D tulostinta. Vaikka se ei ole kauhean kallis hankinta ja vaikka sillä säästää joissakin kohtia muutaman kympinkin verrattuna että ostaisi tarvitsemansa osan kaupasta, loppujen lopuksi suurimmalla osalla ei ole tarpeeksi tulostettavaa jotta hankintaa voisi perustella taloudellisesti. Harrastusmielessä tulostin on kiva kapistus, kyllähän jotkut mielellään virkkaa sukkiakin, vaikka halvemmalla saisi kaupasta ostamalla, mutta sitten tarvitsisi osata tai oppia myös 3D mallinnustaitoja. Tietenkin on paljon ihmisiä joille 3D tulostin on likipitäen korvaamaton työkalu. Esimerkiksi työkalutelineitä ei edes pysty ostamaan kaupasta/netistä, pienoismallirakentamisessa tulostin korvaa satoja ellei tuhansia tunteja työaikaa jne jne. Jos siis epäröit kuinka paljon laitteelle on sulla käyttöä, hanki Ender halvemmalla hinnalla (se perusmallikin on erinomainen laite ja tulee kotio asti noin 160 eurolla).
 
Firmalle ajattelin tuon ostaa ja tulostaa osia tuotteisiin niin kauan kuin ei ole järkevää tehdä ruiskuvalulla. Lisäksi samalla kiinnostaa harrastaa.

Miksi Artillery on parempi suurissa tulostuksissa? Koska siinä on palautus sähkökatkon jälkeen?
 
Firmalle ajattelin tuon ostaa ja tulostaa osia tuotteisiin niin kauan kuin ei ole järkevää tehdä ruiskuvalulla. Lisäksi samalla kiinnostaa harrastaa.

Miksi Artillery on parempi suurissa tulostuksissa? Koska siinä on palautus sähkökatkon jälkeen?
Vähän isompi tulostusalue. Se riippuu paljolti siitä mitä pääasiassa tulostelee, mutta tuolla Artilleryllä pystyy tulostaan esimerkiksi kypärän yhtenä kappaleena, kun Enderissä se pitää pilkkoa osiin ja sitten liimata osat yhteen. Itsellä 95% tulostuksista mahtuu Enderin pöydälle.
 
Octoprintin wifi lakkasi jostain syystä toimimasta, raspberry 3 siis käytössä, jollain kokemuksia mistä kannattaisi lähteä purkamaan?
Ethernet kaapelilla toimii kyllä.
 
Ihan hyvin saa tulostettua kierteitä. Vois tarvita ehkä 0.2mm suuttimen ja hiljasempi syöttö (joku 25-35mm/s).

a5QLPXv.jpg
 
Ihan hyvin saa tulostettua kierteitä. Vois tarvita ehkä 0.2mm suuttimen ja hiljasempi syöttö (joku 25-35mm/s).
Mitä pienempi suutin, sitä helpommin se tukkeutuu. 0.4mm suuttimen kanssa harvoin on ongelmia jos käyttää laatufilamentteja, mutta 0.2mm:llä hyväkin lanka tukkii aina välillä. Hitaampi syöttönopeus parantaa laatua riippumatta minkä kokoinen suutin on.
Outoja möykkyjä tuossa sun kierteissä, en kyllä heti keksi mistä tuo johtuu, mutta slicerin asetuksia säätämällä lähtevät pois. Oletko kokeillut muiden käyttämiä profiileja? Olethan kalibroinut extruuderisi?
 
Mitä pienempi suutin, sitä helpommin se tukkeutuu. 0.4mm suuttimen kanssa harvoin on ongelmia jos käyttää laatufilamentteja, mutta 0.2mm:llä hyväkin lanka tukkii aina välillä. Hitaampi syöttönopeus parantaa laatua riippumatta minkä kokoinen suutin on.
Outoja möykkyjä tuossa sun kierteissä, en kyllä heti keksi mistä tuo johtuu, mutta slicerin asetuksia säätämällä lähtevät pois. Oletko kokeillut muiden käyttämiä profiileja? Olethan kalibroinut extruuderisi?

Möykyt luultavasti johtuu siitä kun wall thickness oli vain 1.2mm ja M12 kierteelle saisi kyllä olla omasta mielestäni yli 2mm. En ole vielä kerinnyt kalibroida extruderia.
 
Prusa i3 vs Ender 3 pro ollut tässä mielessä vähän. Sanotaan, että Prusa toimii luotettavasti ja Enderiä pitää tyyliin joka tulostukseen viilata ja säätää. Mistä tämä voi johtua? Mikä komponentti Enderissä on huono jotta se ei toimi kuin junan vessa?
 
Eipä ole tarvinnut viilata Enderiä joka tulostukseen. En edes muista milloin olisi viimeksi pitänyt säätää edes petiä.
 
Prusa i3 vs Ender 3 pro ollut tässä mielessä vähän. Sanotaan, että Prusa toimii luotettavasti ja Enderiä pitää tyyliin joka tulostukseen viilata ja säätää. Mistä tämä voi johtua? Mikä komponentti Enderissä on huono jotta se ei toimi kuin junan vessa?
Kuten Muumi jo sanoikin, ei Ender 3:sta tarvitse säätää yhtään sen enempää kuin Prusaakaan, kyse on vain siitä että Enderissä voi tulla mukana kiero peti, johon täytyy keksiä joku ratkaisu, eli yleensä siihen ostetaan lähikaupasta lasilevy. Prusassa laadunvalvonta on tiukempaa, joten sieltä ei yleensä tule maanantaikappaleita. Kyse ei siis ole isosta asiasta, lasilevyn ostaminen on muutaman euron ostos, mutta tietenkin se harmittaa kun uusi ja odotettu lelu...köh...työkalu ei heti toimikaan vaan joutuu vielä päivän pari odottaa lisää.
 
Auttakaas nyt miestä mäessä. Pari vuotta sitten tilasin prusakopion kiinasta, sain sen rakenneltua mutta sitten meni moottori ja siinä samalla sitä tilaillessa sain pureman että alan upgradeen urakalla, tarkoituksena tulostella paloja ja tehdä lopulta kokonaan uusi tulostin (en ole/ollut tyytyväinen mm. Tuohon runkoon joka on ilmeisen helposti särkyvä).

Long story short, nyt on tuolla kaapin päällä vuoden verran ollu jos jonkumoista komponenttia ja nyt tarkotus kasailla niistä. Mutta enhän mä näin pitkän tauon jälkeen ymmärrä mikä menee mihinkäkin.

On siis arduinoon liitetty tuollainen punainen läpyskä, siihen kai pitäisi kytkeä virrat psu:sta (???), siihen kaiketi tulee myös moottorit. Ohjurinäytön sain kytketttä tuon "smart adapter" lämiskän kanssa. Nyt on vielä noi pikkusirut kytkemättä, muistelen että moottoreihin ne jotenkin liittyi, tuo isompi musta johonka siihenkin tulee virta jostain, ja sen kaiketi pitäisi lämmittää hotbed. Sit on tollasia pikkuriikkisiä värikkäitä nameja, ne näyttäis kytkevän pinnejä yhteen
V2OTwss


IMG_20191116_133355.jpg
V2OTwss
 
Auttakaas nyt miestä mäessä. Pari vuotta sitten tilasin prusakopion kiinasta, sain sen rakenneltua mutta sitten meni moottori ja siinä samalla sitä tilaillessa sain pureman että alan upgradeen urakalla, tarkoituksena tulostella paloja ja tehdä lopulta kokonaan uusi tulostin (en ole/ollut tyytyväinen mm. Tuohon runkoon joka on ilmeisen helposti särkyvä).

Long story short, nyt on tuolla kaapin päällä vuoden verran ollu jos jonkumoista komponenttia ja nyt tarkotus kasailla niistä. Mutta enhän mä näin pitkän tauon jälkeen ymmärrä mikä menee mihinkäkin.

On siis arduinoon liitetty tuollainen punainen läpyskä, siihen kai pitäisi kytkeä virrat psu:sta (???), siihen kaiketi tulee myös moottorit. Ohjurinäytön sain kytketttä tuon "smart adapter" lämiskän kanssa. Nyt on vielä noi pikkusirut kytkemättä, muistelen että moottoreihin ne jotenkin liittyi, tuo isompi musta johonka siihenkin tulee virta jostain, ja sen kaiketi pitäisi lämmittää hotbed. Sit on tollasia pikkuriikkisiä värikkäitä nameja, ne näyttäis kytkevän pinnejä yhteen
V2OTwss


IMG_20191116_133355.jpg
V2OTwss

Kannattaa googlailla ohjeet. Löytyy aika hyvin kuvien kanssa selitettynä. Tossa nyt yksi esimerkki: Wiring 3D Printer RAMPS 1.4
Ajatuksella lukee läpi jos kerran pidempi tauko. Tossa linkin ohjeessa ei ihan jokaista kohtaa ole kerrottu "tee juuri näin" koska tietyt asiat riippuu sun komponenteista. Sillon pitää googlata lisää että miten joku jumpperi pitää juuri näillä osilla laittaa yms..
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom