Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuin iso Frankesteini on liikkeiltään?
Tällä kaverilla on aika päteviä videoita:
Tässä ei ole kyse 3d-tulostimesta, mutta askelmoottoreista, joten täältä varmaankin löytyy tietoa. Pitäisi siis valita askelmoottori.
Olen laskenut paljonko kuorma, kitka ja kiihtyvyys edellyttävät vääntöä. Täytyykö ottaa vielä erikseen huomioon moottorin roottorin oma hitaus?
Kun sitten lopulta on saatu vääntölukema ja kerrottu se sopivalla varmuuskertoimella, niin valitaanko moottori pitomomentin perusteella? Se ei tunnu loogiselta, kun kyse on kuitenkin liikuttamisesta.
Katotaan sitten noin vuoden päästä onko mahdollista vai onko rahottajilla vain 4800USD lovi lompakossa...Toimivan elektroniikan tulostaminenkin näköjään jo mahdollista?
EFORGE | 3D Print Electronics On-Demand
Asensin v1.1.4 piirilevy version (A4988 driverit) tilalle Big Tree Tech SKR E3 mini v1.2:n jaTuo Enderin peruskorttikin on ihan hyvä (V1.1.4 ja vanhemmat). Niissä käytetty A4988 driveri on vakaa kuin kallio, siinä riittää potkua isommallekin moottorille (kunhan säätää vrefin), ei skippaa askelia ja pysyy viileänä. Tulostuslaadussa ei ole eroa tai ero on hiuksenhieno vaikka vaihtaisi TMC2208 driverillä olevaan vastaavaan korttiin, äänessä on sitten kyllä melkoinen ero.
8-bittisessä kortissa riittää puhti tulostella nopeampaankin kunhan tulostaa muistikortilta käsin, olettaen että on tavalliset 1,8ast stepperit ja vakio 20t hinhapyörillä. USBin kautta ei kannata tulostella edes 32-bittisellä kortilla sillä se aiheuttaa helposti pientä pätkimistä varsinkin kaarevia muotoja tulostellessa sillä yleensä ohjainkorteissa käytettään 115200bps serial-usb muunninta joka rajoittaa nopeutta. Lisää juttua ohjainkorttien, välitysten yms. vaikutuksesta voi luke täältä: Step rates - RepRap Ainoa poikkeus milloin usbin kautta kannattaa tulostella on jos käyttää Marlinin sijaan Klipperiä.
Yleensäkin tulostelut yli 100mm/s vauhdilla on CoreXY- ja Delta-tulostinten hommia. Cartesianillakin pääsee aika hyviin nopeuksiin kelvollisella laadulla mutta silloin pitää olla myös mekaanisesti kaiken kohdallaan. Hillittömän vauhdin sijaan kannattaa ennemmin käyttää vaikka 0,6mm suutinta ja paksumpia kerroksia jos kappale sen sallii.
Noissa kiinan 32-bittisissä korteissa on ollut joitain ongelmia suunnittelussa ja välteltäviä kortteja ovat SKR mini E3, Fysetc Cheetah 1.0-1.1 versiot (v1.2a on ilmeisesti jo hyvä). Ja jos aikoo laittaa vaihdettavilla ohjaimilla olevan kortin ja TMC2208/9 driverit niin ehdottomasti valmiiksi UART kytketyt driverit niin ei tarvitse kolvailla tai vedellä hyppyjohtoja.
Mistä tilasit? Tämä kortti ollut itselläkin mietinnässä.Big Tree Tech SKR E3 mini v1.2:n
Täältä tilasin SKR E3 mini v1.2:nMistä tilasit? Tämä kortti ollut itselläkin mietinnässä.
Täältä tilasin SKR E3 mini v1.2:n
US $27.3 16% OFF|BIGTREETECH SKR mini E3 V1.2 Control Board 32Bit With TMC2209 UART Driver 3D Printer parts skr v1.3 E3 Dip For Creality Ender 3-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on AliExpress - 11.11_Double 11_Singles' Day
16.10 ja tuli postiin 31.10.
Eli taitaa olla NMC2209 drivereitakin hyvin saatavilla.
Tulostettaessa hieman outoa, kun askelmoottoreista ei kuulu mitään ääntä ja tuulettimen ääni kuuluu.
Tuskin suutin on vielä kulunu, kun ei tolla suttimella oo tulostettu varmaan 20h pitempää ja on kaikenlisäksi hardened steel suutin...Jos ongelma alkanut itsekseen niin oisko suutin kulunut jo sen verran että tulee underextrusionia? Jos kynsi menee seinämien (perimeters/shells) väliin niin silloin ei pursosta tarpeeksi tai ole lämpöä tarpeeksi
Miten paljon toi lämmitettävä peti vaikuttaa PLA:n tulostumiseen/tarttumiseen? Tällä hetkellä käytössä flashforge finder ja tolla ei käytännössä voi tulostaa pohjaltaan yli 5cm kappaleita, kun aina lähtee kulmista irti.
Oisko esim. Ender niin paljon parempi, että kannattas hankkia?
Syynä oli liian rutussa ollut filamentti joka ei kulkenut kunnolla bowden putkessa.Sitten jostain muusta syystä johtuvaa underextrusionia. Suuttimen ja langan koko tarkistettu?
Kokeile lisätä extrusion multiplieriä reilummasti (vaikka n. 15%, eli jos ollut 1.0 niin nosta -> 1.15) ja katso auttaako. Jos auttoi niin hienosäädä sitten kohdilleen testiprinttien avulla. Jos ei nosto auta niin kokeile nostaa lämpöjä. Noiden terässuuttimien kanssa joutuu usein nostamaan lämpötilaa 5-20 astetta enemmän kuin tavallisilla.
Jos ei noistakaan apua ole niin sitten overlappia lisää. Tätä tosin harvoin tarvitsee säätää jos aiemmin printit onnistunut.
ai helkatti, muistin just et mullaki on yks tilaus sisässä.No niin. Alun töpeksinnän jälkeen ensimmäiset ender 3 printit vihdoin ja viimein ulkona, ja omaan silmään tekee hyvää jälkeä. Sain tuon fanguardin juuri tulostettua ja eipä ole omasta mielestä mitään moitittavaa tulostuksen laadussa ja pla:na hobbykingiltä tilattu coffee brown halpapaske. Omaan nokkaan pla ei haise juuri yhtään miltään.
Ei muuta kuin kovaa ajoa ja seuraavaksi todennäköisesti fusionin tai sketchupin harjoittelua. Tuli jo ensimmäinen tilauskin kaverilta .
Ei muuta kuin kovaa ajoa ja seuraavaksi todennäköisesti fusionin tai sketchupin harjoittelua. Tuli jo ensimmäinen tilauskin kaverilta .
Jos aloitat harjottelun ilman aikaisempaa kokemusta ohjelmista, suosittelen Fusionia. Sketchup työläämpi jos monimutkaisempia muotoja tekee.
Tilasitko aliexpress? Itse laittaisin disputea myyjälle jossa vaatisin 100% rahoja takaisin koska eihän tuota pysty käyttämään.
Kyllä ne pystyy nykykoneilla ja materiaaleilla jo tekeen ( 3D-tulostaminen ), mutta paljon nopeammin/helpommalla teet ne jollakin muulla valmistusmenetelmällä kuin 3D tulostamalla. Tai no itseasiassa mulle ihan ekana tulee mieleen että 3D tulostimella tekisi valumuotin johon sitten kaataa punaiseksi värjättyä ainetta joka kovettuessaan on ainakin lähes läpinäkyvää, mutta ainakin päästää valoa läpi. Muottiin ensin irroitusainetta ja siihen päälle ...epoksia? ...kuumaliimaa (sitä saa valmiiksi punaisena)? ...gelatiinia? ...aivot lyö nyt tyhjää mutta onhan niitä muitakin läpinäkyviä nesteitä jotka jähmettyy!Silmien linssien tulostustestiä.
Ei mahda oikein onnistua tulostamalla? Ongelma on kans se että tulostamalla ei saa täysin läpinäkyvää tehtyä. Vois tietysti olla että ostais jotkut sopivan kokoset kirkkaat LED-linssit ja niiden taustalle pistäis jotain punasta muovia (samantyylistä kun vanhempien autojen takavalojen umpioissa).
Niskan nikamat vedin slicerilla erilleen, keskiputkeks pitää kehitellä jotain joustavaa, että saa vähä liikettä tohon.
Silmien linssien tulostustestiä.
Pitäis jotenkin saada noihin tommosta kuviota/efektiä:
Ei mahda oikein onnistua tulostamalla? Ongelma on kans se että tulostamalla ei saa täysin läpinäkyvää tehtyä. Vois tietysti olla että ostais jotkut sopivan kokoset kirkkaat LED-linssit ja niiden taustalle pistäis jotain punasta muovia (samantyylistä kun vanhempien autojen takavalojen umpioissa).
Niskan nikamat vedin slicerilla erilleen, keskiputkeks pitää kehitellä jotain joustavaa, että saa vähä liikettä tohon.
Tuota olen monta rullaa tulostellut ja itsellä toiminut hyvin, eikä ole ollut sotkeutumisia. Varmaankin toiseksi yleisin merkki mun rullissa, heti bq:n jälkeen. Itseasiassa ainakin jossain vaiheessa tuokin oli bq:n valmistamaa, mutta valmistaja saattaa vaihdella kausittain.Kenelläkään kokemuksia 3DJAKE ecopla:sta? Tuntuu olevan filamentti rullattu huonosti kun saa olla kokoajan vahtimassa ettei jumita.
Muoks: Järjestelin filan uudelleen rullaan, katsotaan lähtiskö pelittämään.
Muoks 2: Pitää näköjään filamentin olla kireällä kokoajan ettei pääse sotkeentumaan? Pitää näköjään kehitellä joku laitos mikä kiristäs tota sopivasti.
Molemmat on hyviä tulostimia. Tuon esille 2 pointtia jotka on ehkä kaikkein oleellisimpia kysymyksiä sun kohdalla:Ender 3 pro ajattelin ostaa ekaksi tulostimeksi. Vähän vain häiritsee ettei mitenkään voi tietää mikä versio sieltä tulee.
Auto bed leveling kalibrointi ja filamentin loppumisen sensori tuosta puuttuu. Artillery sidewinder x1 sisältäisi nuo ominaisuudet ja lisäksi tulostaa 300x300 mm koossa. [US$379.99 47% OFF] Artillery® Sidewinder X1 3D Printer Kit with 300*300*400mm Large Print Size Support Resume Printing&Filament Runout Detection With Dual Z axis/TFT Touch Screen 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com
Onkohan hyvä ostos? Hinta toki tuplat enderiin nähden.
Vähän isompi tulostusalue. Se riippuu paljolti siitä mitä pääasiassa tulostelee, mutta tuolla Artilleryllä pystyy tulostaan esimerkiksi kypärän yhtenä kappaleena, kun Enderissä se pitää pilkkoa osiin ja sitten liimata osat yhteen. Itsellä 95% tulostuksista mahtuu Enderin pöydälle.Firmalle ajattelin tuon ostaa ja tulostaa osia tuotteisiin niin kauan kuin ei ole järkevää tehdä ruiskuvalulla. Lisäksi samalla kiinnostaa harrastaa.
Miksi Artillery on parempi suurissa tulostuksissa? Koska siinä on palautus sähkökatkon jälkeen?
Mitä pienempi suutin, sitä helpommin se tukkeutuu. 0.4mm suuttimen kanssa harvoin on ongelmia jos käyttää laatufilamentteja, mutta 0.2mm:llä hyväkin lanka tukkii aina välillä. Hitaampi syöttönopeus parantaa laatua riippumatta minkä kokoinen suutin on.Ihan hyvin saa tulostettua kierteitä. Vois tarvita ehkä 0.2mm suuttimen ja hiljasempi syöttö (joku 25-35mm/s).
Mitä pienempi suutin, sitä helpommin se tukkeutuu. 0.4mm suuttimen kanssa harvoin on ongelmia jos käyttää laatufilamentteja, mutta 0.2mm:llä hyväkin lanka tukkii aina välillä. Hitaampi syöttönopeus parantaa laatua riippumatta minkä kokoinen suutin on.
Outoja möykkyjä tuossa sun kierteissä, en kyllä heti keksi mistä tuo johtuu, mutta slicerin asetuksia säätämällä lähtevät pois. Oletko kokeillut muiden käyttämiä profiileja? Olethan kalibroinut extruuderisi?
Kuten Muumi jo sanoikin, ei Ender 3:sta tarvitse säätää yhtään sen enempää kuin Prusaakaan, kyse on vain siitä että Enderissä voi tulla mukana kiero peti, johon täytyy keksiä joku ratkaisu, eli yleensä siihen ostetaan lähikaupasta lasilevy. Prusassa laadunvalvonta on tiukempaa, joten sieltä ei yleensä tule maanantaikappaleita. Kyse ei siis ole isosta asiasta, lasilevyn ostaminen on muutaman euron ostos, mutta tietenkin se harmittaa kun uusi ja odotettu lelu...köh...työkalu ei heti toimikaan vaan joutuu vielä päivän pari odottaa lisää.Prusa i3 vs Ender 3 pro ollut tässä mielessä vähän. Sanotaan, että Prusa toimii luotettavasti ja Enderiä pitää tyyliin joka tulostukseen viilata ja säätää. Mistä tämä voi johtua? Mikä komponentti Enderissä on huono jotta se ei toimi kuin junan vessa?
Auttakaas nyt miestä mäessä. Pari vuotta sitten tilasin prusakopion kiinasta, sain sen rakenneltua mutta sitten meni moottori ja siinä samalla sitä tilaillessa sain pureman että alan upgradeen urakalla, tarkoituksena tulostella paloja ja tehdä lopulta kokonaan uusi tulostin (en ole/ollut tyytyväinen mm. Tuohon runkoon joka on ilmeisen helposti särkyvä).
Long story short, nyt on tuolla kaapin päällä vuoden verran ollu jos jonkumoista komponenttia ja nyt tarkotus kasailla niistä. Mutta enhän mä näin pitkän tauon jälkeen ymmärrä mikä menee mihinkäkin.
On siis arduinoon liitetty tuollainen punainen läpyskä, siihen kai pitäisi kytkeä virrat psu:sta (???), siihen kaiketi tulee myös moottorit. Ohjurinäytön sain kytketttä tuon "smart adapter" lämiskän kanssa. Nyt on vielä noi pikkusirut kytkemättä, muistelen että moottoreihin ne jotenkin liittyi, tuo isompi musta johonka siihenkin tulee virta jostain, ja sen kaiketi pitäisi lämmittää hotbed. Sit on tollasia pikkuriikkisiä värikkäitä nameja, ne näyttäis kytkevän pinnejä yhteen