3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
3DBenchyä oon koitellu tulostella tässä muutamana päivänä, mut tuloste lähtee pikkuhiljaa tulostuksen edetessä kääntymään benchyn keulasta (aina samasta kohdasta ja samalla tavalla) irti tulostusalustasta ja kieroutuu tulosteen edetessä enemmän ja enemmän, kunnes tuloste napsahtaa irti alustasta. Myös Prusan logon tulostus on epäonnistunu muutaman kerran, kun siinäkin sama puoli (tulostimen edesta katsottuna oikea puoli) tulosteesta irtoaa. Yksi onnistunutkin tuloste tosin takana.

Nyt vaihtuu työvuoro illasta yöhön, niin pitää koittaa pidemmällä kaavalla uusiks. Polaric Go puhdistusaineena, filamentti bq:n musta PLA, petilämpö 60c (kokeiltu myös 65c), suutinlämpö 215c. En oo vielä kerenny kokeilemaan ekan kerroksen tulostamista vähä hitaammin. Pitää raportoida tänne tämän yön testien tuloksista.
Minkäs alustan valitsit? Tuo isopropanoli on erityisesti puhtaalle (eli siis kuvioimaton, naarmuton jne) lasipinnalle tulostettaessa erityisen hyvä puhdistusaine, mutta Prusalla ei taida sellaista olla edes valittavissa, vaan heillä petikiinnitys perustuu pinnan epätasaisuuteen, johon muovin on tarkoitus sulaa tiukemmin kiinni kuin aivan tasaiseen pintaan. Toki siihenkin lasipedin voi asentaa, mutta markkinoiden paras magneettipeti kannattaa kyllä hyödyntää ja lasialusta on vasta viimeinen oljenkorsi.

Olet nyt siinä ehkä kaikkein haastavimmassa vaiheessa 3D tulostusta, petikiinnityksen kanssa tappelee ihan kaikki jossain vaiheessa "tulostus-uraansa". Älä lannistu, kun saat hommaan näppituntuman, homma rupee sujumaan ilman epäuskoa...ei se varmaankaan koskaan ongelmatonta tule olemaan, mutta ainakin tulet oppimaan mitä kaikkea kannattaa kokeilla.
Ehkä kaikkein tärkein seikka petikiinnityksessä on se että suuttimen etäisyys petiin on optimaalinen. Prusassa tuosta pitäisi pitää huolta automatic mesh bed leveling, mutta kirjoittamasi perusteella tuo ei ehkä nyt toimi ihan kuin pitäisi. Prusalla on kuitenkin erinomainen (markkinoiden paras) asiakaspalvelu, sieltä kannattaa kysellä neuvoja!

Älä yritä siirtyä PETG:hen ennenkuin saat PLA:n tarttumaan petiin kerta toisensa jälkeen, nimittäin PETG on tarttumisessa vielä paljon tarkempi. PETG tarvitsee sitten korkeammat petilämmöt, mulla taitaa olla 75 astetta laitettu materiaaliprofiiliin.
 
Kiitoksia näistä!

Petinä on toi Prusan pulverimaalattu peti.

Ja joo, olin kyllä varautunu tähän säätämiseen, mun mielestä toi rakenteluvaihekin oli hemmetin mukava, senkin takia tuli lähinnä naatiskeltua ilman mitään kiirettä. Just pistin Benchyn tulostumaan, pitänee kokeilla asia kerrallaan, joten kopasen nyt eka parin napsun verran ottaa ekan layerin perustasoo alemmas ja jos se ei toimi, niin pitää kokeilla jotain muuta. Onhan tossa noi alustan kulmien korkeudet nyt vielä omina säätöinään joita voi kokeilla jos mikään muu ei auta. (Tai siis sen että tulostuspää ottaa huomioon noi arvot tulostettaessa.)
 
Misc: 20190825_225234

Nyt ollaan jo pidemmällä ilman pedistä irtoamista kun ikinä. Nytkö tämä onnistuu ja kahdesta napsustako se voi olla kiinni. Fingers crossed.

Edit: Kylläpä kuulostaa videolla kovaääniseltä. Emännältä tuli eilen yllättäen positiivinen palaute, että keittiössä benchyn tulostusyrityksiä keskellä yötä yrittäneenä tulostimen pehmeällä surinalla oli ollu kuulemma rauhoittava vaikutus, eikä ollu häirinny unensaantia (makuuhuone viereisessä huoneessa).
 
Nyt ollaan jo pidemmällä ilman pedistä irtoamista kun ikinä. Nytkö tämä onnistuu ja kahdesta napsustako se voi olla kiinni. Fingers crossed.

Edit: Kylläpä kuulostaa videolla kovaääniseltä. Emännältä tuli eilen yllättäen positiivinen palaute, että keittiössä benchyn tulostusyrityksiä keskellä yötä yrittäneenä tulostimen pehmeällä surinalla oli ollu kuulemma rauhoittava vaikutus, eikä ollu häirinny unensaantia (makuuhuone viereisessä huoneessa).
Joo, se on yllättävän pienestä kiinni! Tässä vähän ideaa siitä mikä on hyvä:
What is the correct distance from the nozzle to the bed for my 3D printer? : Polar Cloud Knowledge Base
Ja mieluummin hivenen liian lähelle kuin hivenen liian kauas. Siinä vaiheessa kun ekassa kerroksessa tulee viivaan pieniä katkoksia, yks napsu takaspäin.

Joo tota videoo katsoessa mun eka huomio oli, että mun Ender 3 on hiljaisempi kuin Prusa...rasti seinään, mutta taisi olla vain kameran vieminen lähelle joka voimisti ääniä.
Eikö emäntä ole hajuhaitoista vielä valittanut? Edit: siis printterin hajuhaitoista, vaikka asentajakin taitaa olla vähän hikinen
 
...Joo tota videoo katsoessa mun eka huomio oli, että mun Ender 3 on hiljaisempi kuin Prusa...rasti seinään, mutta taisi olla vain kameran vieminen lähelle joka voimisti ääniä.
Eikö emäntä ole hajuhaitoista vielä valittanut? Edit: siis printterin hajuhaitoista, vaikka asentajakin taitaa olla vähän hikinen

Joo, oon noita kuvia koittanu katella ja verrata omiin tulosteisiin, mut ainakaan tosta prusan perus first layer calibration yhden säikeen langan ajosta ei tahdo ottaa selvää, oon sen vähän kalibroinnin tehny käytännössä sen pienen neliön perusteella jonka se kalibroinnin lopussa tulostaa.

Videolla tosiaan kuulostaa tuulettimetkin joltain suihkukoneen tyyliseltä. Y-akseli tuossa on kaikista kovaäänisin jostain syystä, liekö hihna liian kireällä, vai tuleeko tuo ääni laakereista. Vähän heitin rasvaa niihin ekan ajon jälkeen, kun oli oikeesti kovaääninen. Sen jälkeen ei oo ollu yhtään häiritsevä, olohuoneesta erottaa just sopivasti että se jotain tekee.

Ja ei oo emäntä sanonu mitään, kumpikin kissa on kyllä käyny tulostimen vierellä kyllä nuuskimassa ja ihmettelemässä vekotinta. Tuskanhiki tässä kyllä rehellisesti sanottuna onkin, niin töiden kuin tämän ekan näillä näkymin onnistuvan Benchyn aiheuttaman jännitystilan vuoksi (Piippu tulostumassa) :D Itse en haista mitään tuolla PLA:lla tulostellessa, liekö työpaikan ksantaattikäry tuhonnu hajureseptorit.

Edit: Onnistu! 1 tunti 57min se leipo tuota. Suoraan mukana tulleelta kortilta ilman muutoksia. 150um. Näkyy netissä olevan tarkempiakin ensitulostuksia kortilta, mut tästä on hyvä lähtee rakentamaan ja hienosäätämään, kun sai ensin yhden edes kokonaan tulostettua.

https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/Misc/20190826_003207.jpg?img=medium

https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/Misc/20190826_003707.jpg?img=medium

https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/Misc/20190826_003732.jpg?img=medium
 
Viimeksi muokattu:
Ne hihnat ei saa olla liian kireellä! Kato tämä video:

Joo itse siihen hajuun tottuu yllättävän nopeasti ja niin tottuu perhekin. Sen huomaa vasta sitten kun tulee puhtaasta ulkoilmasta sisälle jossa tulostin on puksutellu menemään. Eikä se siis PLA:ssa paha haju ole eikä iso haitta, mutta kyllä sen huomaa.

Komee Benchy tuli, pohjakuviosta näkee että nyt taitaa olla aika hyvä etäisyys petiin. Periaatteessa tulosteessa pitäisi olla ihan pieni "elefantin jalka" silloin kun suutin on tarpeeksi lähellä ja sen takia jotkut suunnitteleekin kappaleisiinsa ihan pienen bewelin sille reunalle joka tulee petiin kiinni ja sitten se elefantin jalka täyttää sen bewelin ja lopputuloksena pohjakulmakin on täysin normaali. Voi olla että on vain kuvausteknillinen omaisuus, mutta benchyn tuo kylki näyttää hiemän ...hmmm, ryppyiseltä. Aika outoa kun muissa pinnoissa tuota ei huomaa.
Et varmaankaan koko 2 tuntia tuijottanut tulostusta ja ihmetelly miten helkutissa tämä voi olla mahdollista? :D


Kyselyä kaikille "Euroopan varastoilta" Ender 3 tms -tulostimensa tilanneet: oliko teillä missään tositteessa näkyvillä arvonlisäveroa? Mä tilasin Tsekeistä kiinalaiselta myyjältä tarraleikkurin yritykselle ja näyttäisi nyt kovasti siltä että laite myytiin ilman ALV:ta. Perustuuko noitten EU-varastot nyt siis siihen, että heillä on paljon pikkufirmoja jotka myyvät kunnes alv-alaraja tulee vastaan, sen jälkeen vaihtavat ilmoituksiin myyvää firmaa ja ovat löytäneet reiän josta saavat tuotteet EU:n sisälle ilman alvin maksamista?
 
Joo, no tohon nähden mulla on ainakin toi Y-akselin hihna liian tiukalla, pitääpä vähä löysätä seuraavaan tulosteeseen. Tota akselia kasatessa ohjeessa ei sanottu miten monta hammasta ton määrämittasen hihnan pääkiinnikkeisiin pitäis jättää. Kasasin ensin sen silleen että hihnan päät jäi mukavasti hihnankiristimen ja toisen pään muovien toisten päiden tasalle ja sit olin ihmeissäni kun piti koittaa sitä hihnan kireyden säädön ruuvia koittaa saada kierteille. Purin sit vielä sen toisesta päästä irti ja "löysäsin" hihnaa kahden hampaan verran, että sai tuon kireyden säädönkin pelaamaan.

No siis nämä muutamat päivät oon kytänny jokasta tulostusyritystä keittiön tuolilla kuin mykkä v***** ja ihmetelly että on tämä kyllä melkosta touhua kun tommosesta lankarullasta muodostuu hienon teknisen surinan säestämänä jotain järkevän näkösiä esineitä. :D On tämä vaan uskomatonta tekniikkaa nyt kun tätä pääsee livenä ensimmäistä kertaa eläessään seuraamaan.

Ja joo, noissa benchyn kyljissä näkyy tommosta about 45 asteen kulmassa olevaa "ryppyä", kun valoa vasten peilaa. Kuvissa näyttää jostain syystä pahemmalta kun livenä. Mistähän tommoset voi johtua? (Sormenpäällä vaakatasoon liu'uttaen nuo ei tunnu, mut kynnellä nuo tuntee jollain tavalla.) Nuo kiinnitti nimittäin omankin huomion, sillä sanoinkin että siistimpiäkin ekoja tulosteita on nähty ja säätämistä pitää vielä tehdä, vaikka ei tämä kyllä huonoimmastakaan päästä ole, kun noita joitain hirvityksiä kattelee.

Edit: Otin lisäkuvia tosta benchystä, löytyy tästä kuvakansiosta: Misc

Nyt on ollu jonkun aikaa tulostumassa toi 50um sammakko. En raaski jättää kesken, joten hihnan säädöt pitää tehdä tämän tulosteen jälkeen. Tässä tosin menee se reilut 5 tuntia, pitää mättää vaikka änäriä boxilla tässä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Älä huoli liikaa tuosta kyljestä, kaikki muut mitä noista kuvista näkyy, on kutakuinkin täydellistä. Jos tuota samaa artefaktia esiintyy muissakin tulosteissa, sitten voi miettiä mistä nuo johtuu. Jos sulla on työntömittaa lähellä, vertaile tuon tulosteen mittoja tän kuvan mittoihin, niin näet kuinka tarkasti koneesi on kalibroitu.
https://www.3dhubs.com/talk/uploads.../9556134afe59856aca55d716468c95f7db6629c0.jpg
 
Oolrait! Ainakin tuo sammakko, tai mitä siitä nyt on kerenny tulostumaan, näyttää tosi siistiltä valoa vasten peilattuna. Katoin tuon elikon tulostusajan väärin, eihän se viittä tuntia ollu, kun vajaat neljä.

Täytyypä tässä joutoaikana käydä ettimässä autotallista tönäri. Pahoin pelkään että siinä onkin semmonen operaatio, että voi mennä tämä sammakon tulostuksen jäljellä oleva kaks puol tuntinen tuolla autoprojektikatastrofin keskellä sitä mittaa metsästäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Oolrait! Ainakin tuo sammakko, tai mitä siitä nyt on kerenny tulostumaan, näyttää tosi siistiltä valoa vasten peilattuna. Katoin tuon elikon tulostusajan väärin, eihän se viittä tuntia ollu, kun vajaat neljä.

Täytyypä tässä joutoaikana käydä ettimässä autotallista tönäri. Pahoin pelkään että siinä onkin semmonen operaatio, että voi mennä tämä sammakon tulostuksen jäljellä oleva kaks puol tuntinen tuolla autoprojektikatastrofin keskellä sitä mittaa metsästäessä.

Unohdin viimeksi mainita että teen ekan kerroksen ohuempana kuin muut.
Omalla 0.35 suuttimella tulee ~0.4 leveä nauha paksuudella 0.05...0.3
Ekan kerroksen paksuus 0.05...0.15 riippuen nauhan paksuudesta.
 
Unohdin viimeksi mainita että teen ekan kerroksen ohuempana kuin muut.
Omalla 0.35 suuttimella tulee ~0.4 leveä nauha paksuudella 0.05...0.3
Ekan kerroksen paksuus 0.05...0.15 riippuen nauhan paksuudesta.
Oho, miten tuo on toiminu? Joka puolella on aina neuvottu että eka kerros paksumpana kuin muut ja slicereissakin taitaa vakioasetuksena olla eka paksumpana. Itsellä normaali kerroskorkeus on 0.2mm, mutta eka kerros 0.3mm.
 
Oho, miten tuo on toiminu? Joka puolella on aina neuvottu että eka kerros paksumpana kuin muut ja slicereissakin taitaa vakioasetuksena olla eka paksumpana. Itsellä normaali kerroskorkeus on 0.2mm, mutta eka kerros 0.3mm.

Slic3r ja asetus "first layer height", taisi olla advanced- asetusten takana.
Heh, mulla on yleensä paksuudet suunnilleen toisin päin :D
 
Slic3r ja asetus "first layer height", taisi olla advanced- asetusten takana.
Heh, mulla on yleensä paksuudet suunnilleen toisin päin :D
Niin miten se on toiminu sulla? Hyvinkö kiinnittyy? Loogisestikin ajateltuna, se eka kerros pitäisi oikein puristaa kiinni petiin ja kun kerros on vähän paksumpi, silloin on enemmän tarttumapinta-alaa ja suutinkin voi olla hivenen kauempana pedistä ja säätövälikin on isompi eikä suutin lämähdä petiin kiinni niin helposti.
 
Niin miten se on toiminu sulla? Hyvinkö kiinnittyy? Loogisestikin ajateltuna, se eka kerros pitäisi oikein puristaa kiinni petiin ja kun kerros on vähän paksumpi, silloin on enemmän tarttumapinta-alaa ja suutinkin voi olla hivenen kauempana pedistä ja säätövälikin on isompi eikä suutin lämähdä petiin kiinni niin helposti.

Paremmin se on toiminut ohuemmalla ekalla kerroksella kuin paksulla. Ja nauhan leveyskin näyttää olevan hieman isompi kuin seuraavilla kerroksilla.
Alustana on lasilevy ja se on säädetty mahdollisimman suoraan, 0.05 ekan kerroksen voi tulostaa eikä ota kiinni missään.

Korkeissa ja ohutseinäisissä kappaleissa on ollut ongelmia kiinnittymisen kanssa koska pinta-alaa on niin vähän.
Toinen hankala on isot levyt. muovi kun tahtoo muuttaa kookaan lämpötilan mukaan... Nämä taitaa kyllä olla ihan yleisiä ongelmia muodosta johtuen.
 
PLA:lla tulostelu on sujunu hyvästi, on tulosteltu pieniä ja isoja palikoita. Isoimpana tommonen Thingiversestä löydetty kuuloketeline Xboxin viereen.

Pistin just ekaa kertaa PETG osaa tulostumaan tommosen DJI Mavic kloonin rungon muodossa. Katotaan mitä tulee.

Hyvä tuli:

https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/3D Prints/20190831_180431.jpg?img=medium

https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/3D Prints/20190831_180418.jpg?img=medium

https://hitecmods.kuvat.fi/kuvat/3D Prints/20190831_180339.jpg?img=medium
 
Viimeksi muokattu:
Tronxy X5S päivitys 24V aikaan meinas tökätä pedin toimimattomuuteen, se kun tekstien mukaan on ns. reprap MK3 klooni ja pitäisi siis tukea 12V ja 24V, mutta lähemmän tutkinnan jälkeen osottautui joksikin muuksi. Tuossa pedissä oli siis vain yksi kupariveto ja resitanssi noin 1 ohm, mikä tarkoittaa n. 144W 12V ja n. 576W 24V. Aika iso lukema 24V, en ihan heti olisi tuollaisia tehomääriä tunkemassa petiin.
Aluksi ajattelin että joko ajan tuota 12V erillisellä virtalähteellä tai ostan silikoonilämmittimen. Erillinen virtalähde ei houkuttanut ja jos tuohon joutuisi ostamaan lämmitysmaton niin sama hieman testailla: pähkäilin että jos nuo kuparivedot halkaisisi keskeltä ja kytkisi sitten sarjaan niin resistanssin pitäisi ainakin tuplaantua. Tuumasta toimeen ja kuten normaalisiti mennään niin ei paljo suunniteltu, vetelin mattopuukolla vedot kahtia. Lopputulos on sen näköinen ja aika monta vetoa oli poikki vääristä kohti ja ei poikki sieltä mistä piti. Tarkemman mittailun ja väärien leikkauksien juottelun jälkeen tuo yllättäen näyttää tomivan kuten pitääkin: 24VPSU ottaa seinästä 240W kun kuomana on pelkästään tuo peti. Lämpötila on myös suht tasaista koko pedin alueella eli virtaa menee ainakin suunnilleen oikeisiin paikkoihin.
Eristysten kanssa tuo lämpeää 105 asti, jossa kohtaa lämmitys on käytännössä koko ajan päällä. Riittää näillä näkymin varsin hyvin, tuskin tulee ABS printattua tuolla.

Kannatti leikkiä, näillä näkymin ei siis tarvitse tilata erillistä lämmitintä. Aika näyttää pysyykö toimintasavut sisällä :).


2019-08-28 19.31.34.jpg 2019-08-29 22.07.42.jpg
 
Mistäs herrat suosittelis filamentin ostamista nuukalle ;) ? Tähän asti ostettu lähinnä Prentasta ja Clasulta.
 
Mistäs herrat suosittelis filamentin ostamista nuukalle ;) ? Tähän asti ostettu lähinnä Prentasta ja Clasulta.
Liity 3Djaken postituslistalle, siellä on välillä mukavia tarjouskampanjoita käynnissä ja ilmaiset postit yli 80e tilauksille, jotka on perillä noin 2-4 päivää tilauksesta. Kauppa Itävallassa, pari suomalaista likkaa asiakaspalvelussa, joten asiointi onnistuu suomeksikin.

Mä oon pitkään etsiny hyvää aidon kullan näköistä filamenttiä ja aina ne on joko liian tummaa tai sitten lähinnä keltaista. Marwiolilta tullu Devil designin kulta on jo aika hyvää, mutta foorumeilta bongasin että Kiinasta on tullu uutta "silky gold" matskua ja se on näyttäny kuvissa hyvältä, joka kuitenkin postien kanssa on ollu tosi kallista, mutta nyt löysin ja pistin tilaukseen kohtuuhintaisen rullan, postien kanssa 24 euroa:
US $12.99 |Silk Gold 1.75mm PLA Filament 3d Printer filament 1kg Silky Shine Shiny golden feeling like 3d silk gold pla printing materials-in 3D Printing Materials from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Noniin, Ender 3 tulilla, stepper motor damperit asennettu yms. Tilailin amazonista jotain lankoja 16-17 € kilohintaan kun ei jaksanut metsästää tarkemmin, mutta pääsipähän ainakin alkuun. Tulostuksessa sillat tulostuu nätisti, eikä myöskään stringingiä esiinny.

Pienet yksityiskohdat ovat pienehkö ongelma, samoin tulosteiden reunoilla näkyvät pienehköt "pisteet". Alla kuvia näytille. Line width oli jostain syystä aiemmin 0,44 mm ja tämä käsittääkseni pitäisi olla 0,40 mm, kuten suutinkin? Tähän 0,40 mm:ään arvon korjasin. Kulmien pyöreys ainakin parani, mitä nopeasti testasin kuutiolla.

20190907_142513.jpg 20190907_142531.jpg 20190907_142602.jpg
 
Ensimmäinen ajatus noita kuvia katsellessa on, että sulla on hiukan ylipursotusta.
Tee tämä kalibrointi:
Extruder Calibration
Googleen hakusanoiksi: 3d printer extruder calibration, niin saat monia eri videoita jos tuo selostus ei ole helposti ymmärrettävissä.
Tuon kalibroinnin jäljiltä sitten joko asetat sliceriin (esmes Curassa: Material: Flow) sopivan arvon tai jos olet bootladerin asettanu, säädä korjattu asetus suoraan firmwareen.

Näyttäisi että käytit kerroskorkeutena 0.2 mm, tuon kun lasket vaikkapa 0.1mm, alkaa yksityiskohdatkin paraneen. Samalla tosin overhangit ja siltaukset vaikeutuu. Noita asetuksia joutuu vähän miettiin aina tulostettavan mallin mukaan.

edit: mitä sulla oli asetettuna retractiin? Tuolla hieman on stringiäkin näkyvissä, joten ehkä hivenen kannattaisi muuttaa noita asetuksia, pitäisi saada noi reunan pisteetkin pois samalla. Itsellä on yleensä distance 5mm, speed 40mm/s ja prime speed 40mm/s. Mutta noi riippuu tulostettavan langan materiaalista ja millainen bowden tube on koneessa.
stepper motor damperit asennettu yms.
Pliis sano että kokeilit tulostaa ensin ilman damppereita! Ilman sitä ei huomaa mikä ero noilla on, eikä osaa arvostaa niitä niiden ansaitsemalla tavalla :D
 
Ensimmäinen ajatus noita kuvia katsellessa on, että sulla on hiukan ylipursotusta.
Tee tämä kalibrointi:
Extruder Calibration
Googleen hakusanoiksi: 3d printer extruder calibration, niin saat monia eri videoita jos tuo selostus ei ole helposti ymmärrettävissä.
Tuon kalibroinnin jäljiltä sitten joko asetat sliceriin (esmes Curassa: Material: Flow) sopivan arvon tai jos olet bootladerin asettanu, säädä korjattu asetus suoraan firmwareen.

Näyttäisi että käytit kerroskorkeutena 0.2 mm, tuon kun lasket vaikkapa 0.1mm, alkaa yksityiskohdatkin paraneen. Samalla tosin overhangit ja siltaukset vaikeutuu. Noita asetuksia joutuu vähän miettiin aina tulostettavan mallin mukaan.

edit: mitä sulla oli asetettuna retractiin? Tuolla hieman on stringiäkin näkyvissä, joten ehkä hivenen kannattaisi muuttaa noita asetuksia, pitäisi saada noi reunan pisteetkin pois samalla. Itsellä on yleensä distance 5mm, speed 40mm/s ja prime speed 40mm/s. Mutta noi riippuu tulostettavan langan materiaalista ja millainen bowden tube on koneessa.

Pliis sano että kokeilit tulostaa ensin ilman damppereita! Ilman sitä ei huomaa mikä ero noilla on, eikä osaa arvostaa niitä niiden ansaitsemalla tavalla :D

Pitänee tuo kalibrointi suorittaa ennen kuin yöllä laittaa isompaa printtiä tulille (pun not intended). Firmis tuli päiviteltyä toissapäivänä
Retractionissa tällä hetkellä 6 mm / 25 mm/s (kopsasin jostain tutorialista, en ole kummemmin testannut vielä). Tuo stringing näyttää kameran valotuksesta huomattavasti pahemmalta kuin on, mutta tuota nopeutta voisi varmaan vähän nostaa.

Tuli tulosteltua ennen dampereita :D Itsellä on vielä tässä prässätyt pulleyt, eli piti tulostella vähän osia, että sai edes damperit käymään. Kyllä kannatti, poistui tuo vittumainen ininä ja tulostin on kuitenkin tässä tietokoneen vieressä pöydällä.
 
Kokeile jollain pienellä lyhyellä tulosteella noilla 5m / 40mm/s asetuksilla! Mitä pidemmälle vedät lankaa, sitä suurempi riski saada sulaa muovia jähmettyyn vääriin paikkoihin ja saada suutin tukkoon. Mulla oli joskus aikoinaan cr-10:ssä 8mm ja ikinä ei tullu mitään stringiä mihinkään, mutta kolmannen kerran kun availin tukkeutumia, rupesin tutustuun mistä se johtuu. Ideaalihan olisi jos pistäis direct feedin, niin retractiin riittäis 1mm. Tossa mun ender 3:ssa on vielä alkuperäinen bowden, ainakin 6kk on koneen vieressä asennusta odottanu carpricorn tuubi, jolla ilmeisesti retract pituutta voisi ainakin vielä millin vähentää.
Mutta juu, sopiva pituus ja nopeus retractiin riippuu materiaalista, jotkut PLA:t on juoksevampia kuin toiset, TPU ei yleensä salli retractiä ollenkaan ja omasta kokemuksesta PETG on juoksevampaa kuin PLA.
 
Ohhoh, menipä siis metsään. Noista kuvien yksityiskohdista päättelin että tursuis liikaa muovia. Täytyy miettiä vähän mistä muusta johtuisi nuo.
 
Onko langan paksuus laitettu oikein sliceriin ja onko mitattu mitä oikeasti on paksuudeltaan? Joskus saattanut olla itsellä -+0.05mm heittoja noissa keloissa.
 
Ohhoh, menipä siis metsään. Noista kuvien yksityiskohdista päättelin että tursuis liikaa muovia. Täytyy miettiä vähän mistä muusta johtuisi nuo.

Ei välttämättä mennyt, kuva näyttää lievästi ylipursotukselta.

Jos 100mm käskyllä menee vähemmän nauhaa niin step/mm on väärin.
Jos nauhan paksuus on väärin niin muovia tulee ylos liikaa tai liian vähän step- asetuksesta huolimatta.
Ja kolmas joka vaikuttaa on asetettu nauhan leveys jonka mukaan slicerin pitäisi myös laskea.
1. saa helposti, nyt kun tietää paljonko pyydettiin ja saatiin tietyllä step määrällä niin eron voi laskea ja muuttaa step- määrää.
2. työntömitta käteen ja exceliin/paperille muutama 10 mittausta nauhan paksuudesta vähintään metrin matkalta eri puolilta. Nauhan paksuudeksi noiden keskiarvo.
3. Leveyden asetus johonkin arvoon, oliko se 0.40mm. Sitten tulostus vaikka pieni laatikko jossa on yhden nauhan levyinen seinä ja lopuksi mittaus. Jos seinä on jotain muuta kuin 0.4mm niin pitäisi onnistua säätämällä pursotuksen kerrointa (ainakin slic3r) tai nauhan paksuutta. Muutama tulostus ja mittaus niin pitäisi olla lähellä oikeaa.

Leveysasetus vaikuttaa tietysti myös siihen montako nauhaa lasketaan vierekkäin. Liian ohut todellisuuteen verrattuna=> muovia tulee liikaa kun ei mahdu kunnolla varsinkin jos tulostaa sisältä ulospäin.

Tällä tekniikalla sain oman säätöihin kun tulostelin paljon pieniä ohutseinäisiä juttuja.
 
Helou! Ilmestyi tuossa viimeviikolla 3d-tulostin vuosien haaveilun jälkeen pöydän nurkalle. Creality Ender 3 Pro valikoitui lopulta vaihtoehdoista omaksi tulostimeksi ja täytyy sanoa, että olin todella yllättynyt, kuinka hintaisekseen laadukkaan oloinen härveli paketista löytyi ja kasauskin oli ensikertalaisellekin simppeli, sehän oli suurimmalta osin kasattu valmiiksi. Muutamia testiprinttejä olen sillä nyt tehnyt, pääasiassa mukana tulleella pienellä pätkällä Crealityn omaa PLA:ta.

Siihen liittyykin ensimmäinen kysymykseni. Ensinnäkin, olin aidosti ihmeissäni, kuinka hyvää jälkeä jo ensimmäisistä printtauksista lähtien tuo Ender teki, 3d tulosteille ominainen kerrosten näkyvyys oli todellä häviävän pientä ja äkkiseltään varsinkin pystypinnat näyttivät lähes täysin sileiltä. Noh, sillä pikkupätkällä mitä mukana tuli ei kovin pitkään tulostella, joten kävin ensihätään Clas Ohlsonilta pari rullaa heidän omaa PLA:ta. Nyt sillä tulostin pari juttua ja ero on huomattava, ne tulosteet näyttävät (vähän huonossa mielessä) siltä miltä kuvittelinkin 3d-tulosteiden näyttävän livenä.

Syy eroon vaikuttaisi olevan kiiltoaste, tuo laitteen mukana tullut PLA on tulostettuna lähes mattaa ja ei heijastele epätasaisuuksia juurikaan (eikä näy läpi). Tuo Clas Ohlsonin PLA taas kiiltää todella paljon ja tuo esille kaikki epätasaisuudet ja raidat. JA suoraan sanottuna se näyttää siltä miltä 3d-tulosteiden oletinkin näillä turtsotusvehkeillä näyttävän.

Kysynkin, mistähän tuollaista mattapintaista ja laadukasta PLA:ta kannattaisi kysellä lisää? Ehdin jo tykästyä tuon ulkonäköön ja koska se oli ensikosketukseni 3d-tulostamiseen, kuvittelin aluksi, että tällaista jälkeä tää masiina vaan tekee! Ohessa kuva erosta, on vielä livenä paljon selkeämpi. Asetukset ovat verokeissa molemmissa samat, vain tulostamiseen käytetty PLA on eri.

01EEHT8 - Imgur.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joskus olen huomannut että korkea lämpötila pla langalla saattaa tehdä siitä kiiltävää, vähän niinkuin lasittuisi jotenkin, hankala selittää. Ehkä voisit kokeilla laskea lämpötilaa 5c kerrallaan ja katsoa onko eroa.
 
Helou! Ilmestyi tuossa viimeviikolla 3d-tulostin vuosien haaveilun jälkeen pöydän nurkalle. Creality Ender 3 Pro valikoitui lopulta vaihtoehdoista omaksi tulostimeksi ja täytyy sanoa, että olin todella yllättynyt, kuinka hintaisekseen laadukkaan oloinen härveli paketista löytyi ja kasauskin oli ensikertalaisellekin simppeli, sehän oli suurimmalta osin kasattu valmiiksi. Muutamia testiprinttejä olen sillä nyt tehnyt, pääasiassa mukana tulleella pienellä pätkällä Crealityn omaa PLA:ta.

Siihen liittyykin ensimmäinen kysymykseni. Ensinnäkin, olin aidosti ihmeissäni, kuinka hyvää jälkeä jo ensimmäisistä printtauksista lähtien tuo Ender teki, 3d tulosteille ominainen kerrosten näkyvyys oli todellä häviävän pientä ja äkkiseltään varsinkin pystypinnat näyttivät lähes täysin sileiltä. Noh, sillä pikkupätkällä mitä mukana tuli ei kovin pitkään tulostella, joten kävin ensihätään Clas Ohlsonilta pari rullaa heidän omaa PLA:ta. Nyt sillä tulostin pari juttua ja ero on huomattava, ne tulosteet näyttävät (vähän huonossa mielessä) siltä miltä kuvittelinkin 3d-tulosteiden näyttävän livenä.

Syy eroon vaikuttaisi olevan kiiltoaste, tuo laitteen mukana tullut PLA on tulostettuna lähes mattaa ja ei heijastele epätasaisuuksia juurikaan (eikä näy läpi). Tuo Clas Ohlsonin PLA taas kiiltää todella paljon ja tuo esille kaikki epätasaisuudet ja raidat. JA suoraan sanottuna se näyttää siltä miltä 3d-tulosteiden oletinkin näillä turtsotusvehkeillä näyttävän.

Kysynkin, mistähän tuollaista mattapintaista ja laadukasta PLA:ta kannattaisi kysellä lisää? Ehdin jo tykästyä tuon ulkonäköön ja koska se oli ensikosketukseni 3d-tulostamiseen, kuvittelin aluksi, että tällaista jälkeä tää masiina vaan tekee! Ohessa kuva erosta, on vielä livenä paljon selkeämpi. Asetukset ovat verokeissa molemmissa samat, vain tulostamiseen käytetty PLA on eri.

01EEHT8 - Imgur.jpg

Myös eri värit ovat erilaisia tulostaa. Tilasin samasta paikasta saman firman eriväristä ABSää ja tässä tulos:
hopeanharmaa oli aivan kamalaa, ei tahtonut edes kerrokset pysyä kiinni toisissaan
valkoinen, punainen ja vaalean vihreä ei ongelmia
sininen ei tahdo pysyä pedissä kiinni

Harmaalla oli kaamea säätö lämpötilojen ja nopeuksien kanmssa että sai osat pysymäänm kasassa, muilla onnistui helpommin.
Kiiltoasteissakin on tietysti eroja.
 
Kiitos vastauksista! Kokeilen matalemmalla lämmöllä tuota keltaista ja täytyypä testata nuo muutkin värit mitä tuli hommattua, musta ja harmaa. Ja uusi valkoinen rullakin on postista tulossa.

Täytyy tulostaa sellanen filamenttiohjuri tuohon, äkkiseltään en kyllä muuta parannuspalikkaa tuohon koe näin alkuvaiheessa tarvivani. Parjattu magneettipetikin on minusta todella näppärä, seku vain ottaa lätyn pediltä, taivuttaa ja tuloste ponnahtaa irti. Joka kerta kyllä joutuu manuaalisesti leveliin pistämään pedin kun alkaa tulostamaan, mutta eipä tuo haittaa. Varmaan kun ei paremmasta tiedä :D
 
Helou! Ilmestyi tuossa viimeviikolla 3d-tulostin vuosien haaveilun jälkeen pöydän nurkalle. Creality Ender 3 Pro valikoitui lopulta vaihtoehdoista omaksi tulostimeksi ja täytyy sanoa, että olin todella yllättynyt, kuinka hintaisekseen laadukkaan oloinen härveli paketista löytyi ja kasauskin oli ensikertalaisellekin simppeli, sehän oli suurimmalta osin kasattu valmiiksi. Muutamia testiprinttejä olen sillä nyt tehnyt, pääasiassa mukana tulleella pienellä pätkällä Crealityn omaa PLA:ta.

Siihen liittyykin ensimmäinen kysymykseni. Ensinnäkin, olin aidosti ihmeissäni, kuinka hyvää jälkeä jo ensimmäisistä printtauksista lähtien tuo Ender teki, 3d tulosteille ominainen kerrosten näkyvyys oli todellä häviävän pientä ja äkkiseltään varsinkin pystypinnat näyttivät lähes täysin sileiltä. Noh, sillä pikkupätkällä mitä mukana tuli ei kovin pitkään tulostella, joten kävin ensihätään Clas Ohlsonilta pari rullaa heidän omaa PLA:ta. Nyt sillä tulostin pari juttua ja ero on huomattava, ne tulosteet näyttävät (vähän huonossa mielessä) siltä miltä kuvittelinkin 3d-tulosteiden näyttävän livenä.

Syy eroon vaikuttaisi olevan kiiltoaste, tuo laitteen mukana tullut PLA on tulostettuna lähes mattaa ja ei heijastele epätasaisuuksia juurikaan (eikä näy läpi). Tuo Clas Ohlsonin PLA taas kiiltää todella paljon ja tuo esille kaikki epätasaisuudet ja raidat. JA suoraan sanottuna se näyttää siltä miltä 3d-tulosteiden oletinkin näillä turtsotusvehkeillä näyttävän.

Kysynkin, mistähän tuollaista mattapintaista ja laadukasta PLA:ta kannattaisi kysellä lisää? Ehdin jo tykästyä tuon ulkonäköön ja koska se oli ensikosketukseni 3d-tulostamiseen, kuvittelin aluksi, että tällaista jälkeä tää masiina vaan tekee! Ohessa kuva erosta, on vielä livenä paljon selkeämpi. Asetukset ovat verokeissa molemmissa samat, vain tulostamiseen käytetty PLA on eri.

01EEHT8 - Imgur.jpg
Niin, olikos sulla mitkä lämpötila asetukset tossa valkosessa ja keltasessa?! Clas Ohlsonin valkonen PLA on ainakin yhtä kiiltävää/mattaa kuin toi sun valkonen suuttimen olessa 200 astetta ja bedin 60 astetta. Clas Ohlsonin musta taas ehkä jonnin verran kiiltävämpää samoilla asetuksilla.
 
Devil Design PLA valkoinen on hyvin matta ja näyttäisi niiden perusväritkin olevan hyvin matan näköisiä sivustonsa mukaan. Läpinäkyvät näyttäisi kiiltelevän enemmän.
 
Niin, olikos sulla mitkä lämpötila asetukset tossa valkosessa ja keltasessa?! Clas Ohlsonin valkonen PLA on ainakin yhtä kiiltävää/mattaa kuin toi sun valkonen suuttimen olessa 200 astetta ja bedin 60 astetta. Clas Ohlsonin musta taas ehkä jonnin verran kiiltävämpää samoilla asetuksilla.
Juurikinnoilla lämmöillä tulostelin!

Devil Design PLA valkoinen on hyvin matta ja näyttäisi niiden perusväritkin olevan hyvin matan näköisiä sivustonsa mukaan. Läpinäkyvät näyttäisi kiiltelevän enemmän.

Kiitos, pistetään mieleen!

Kokeilin vasiten tuota Clasun mustaakin ja se on myös hurjan kiiltävää, muutoin tulostui sekin nätisti.

Tässä kuvassa oikeastaan se lopputulos mitä haen takaa, täytynee hommata ihan tuollaista mataksi speksattua lankaa testiin!
EBA8F65C-A2F8-49C0-AAE2-948F314DE98C.jpeg
https://images.app.goo.gl/paQ8juP3Bo8JdtbAA
 
Viimeksi muokattu:
Tulostin lithophanea, 3mm paksu ja kaareva. Sisällä osa viivoista on siksakkia, jolloin akseli vaihtaa todella nopeasti suuntaa jatkuvalla syötöllä, joka johtaa jäätävään tärinään ja meteliin. Tästä syystä yllättäen tulostus menee perseelleen. Mitä tuohon liittyen pitäisi säätää? Nopeutta on jo laskettu aika reilusti, mutta ei viitsisi mennä ihan minimiin, koska tällöin suorat linjatkin tulostuvat todella hitaasti. Simplify 3D:tä olen nyt käyttänyt.
 
Tulostin lithophanea, 3mm paksu ja kaareva. Sisällä osa viivoista on siksakkia, jolloin akseli vaihtaa todella nopeasti suuntaa jatkuvalla syötöllä, joka johtaa jäätävään tärinään ja meteliin. Tästä syystä yllättäen tulostus menee perseelleen. Mitä tuohon liittyen pitäisi säätää? Nopeutta on jo laskettu aika reilusti, mutta ei viitsisi mennä ihan minimiin, koska tällöin suorat linjatkin tulostuvat todella hitaasti. Simplify 3D:tä olen nyt käyttänyt.

Koitas laittaa 3-5 ulkokerrosta ettei pääse tulemaan infilliä siksakkina.
 
Tulostin lithophanea, 3mm paksu ja kaareva. Sisällä osa viivoista on siksakkia, jolloin akseli vaihtaa todella nopeasti suuntaa jatkuvalla syötöllä, joka johtaa jäätävään tärinään ja meteliin. Tästä syystä yllättäen tulostus menee perseelleen. Mitä tuohon liittyen pitäisi säätää? Nopeutta on jo laskettu aika reilusti, mutta ei viitsisi mennä ihan minimiin, koska tällöin suorat linjatkin tulostuvat todella hitaasti. Simplify 3D:tä olen nyt käyttänyt.
Lithophanessa ei saa käyttää infilliä! Laita joko infill 100% tai ehkä mieluummin laita perimeter luku niin isoksi, ettei slicer pääse laittaan infilliä.

edit: täällä on hyviä vinkkejä: Lithophane Print Settings - 3D NEWB
 
Laita infill 0% ja hoida se täyteen muovia Outline/Perimeter asetuksilla.
 
Laita infill 0% ja hoida se täyteen muovia Outline/Perimeter asetuksilla.
Laitoin. Tuota siksakkia esiintyy, mutta vain eri kohdissa ja hivenen eri tavoilla. Eli ei vaikuttane lopputulokseen. Jostain luin että acceleration/jerk-sääntöjä pitäisi säätää. Mitä sitten käytännössä tarkoittaakaan. Alla vielä kuva yhdestä layeristä.

zigzag.jpg
 
Marwiol.pl tuolta on tullut tilattua halvinta PLA/PETG (12.5€/kg lähtöhinnat) ja hyvin tulostuu. Kiinteät 15€ postit eli kannattaa tilata kerralla useampi kela, alle viikossa tullut kotiovelle toimitukset.

Täältäkin ääni Marwiol.pl:lle. Nopea toimitus ja halvat hinnat. Mitään eroa en ole huomannut esim Das Filamentin PETG:n kanssa. Olen tilannut heiltä myös Devil Designin TPU:ta, jolla on onnistunut joustavien kappaleiden tulostus mainiosti vaikka setuppina on piiitkät bowdenit. Nuo halvimmat PETG rullat on Devil Desing:n valmistamia, mutta heiltä saa myös muiden valmistajien kalliimpia muoveja, esim. Polymaker, jos nuo puolalaiset muovit jostain syystä epäilyttää. Tavarat tulleet aina noin viikossa koti ovelle. Sähköposteihin vastattu yleensä parissa tunnissa ja viimeistään seuraavana arkipäivänä. Saisi muutamakin kotimainen kauppias ottaa mallia.

[Edit] Niin ja jos jollain on kokemuksia Nylonforce Carbon ja Nylonforce Glass filamenteista, niin kiinnostaisi. Lähinnä millaisella setupilla olette tulostaneet(lämmöt suutin/pöytä, suutin materiaali, onko lämmitetty tulostus kammio jne.), kuinka kestäviä ovat olleet ja onko pahasti warppaillut tulostettaessa?
 
Viimeksi muokattu:
Heh,tulostin eilen 0,2 kerrosvahvuudella Curan oletuksilla tommosen toleranssitestin. Lukot aukes 0,2:seen asti heittämällä, mutta viimeinen 0,15 oli jumissa. Arvelin, että johtuu tietty siitä että tulostettu 0,2:lla niin toki se on jumissa. Yritin ihan pihdeillä lopuksi, mutta ihan jumissa oli. Tänään näytin härveliä vaimolle ja se sai sen viimeisenkin auki :eek:
EB585AA1-F1C9-494D-882F-499BC61F2BA9.jpeg
 
Olisiko Helsinki-Vantaa-Espoo akselilla kellään tulostusvehkeitä? Olisi tarvis parille pikkuosalle näppikseen.
 
Laitoin. Tuota siksakkia esiintyy, mutta vain eri kohdissa ja hivenen eri tavoilla. Eli ei vaikuttane lopputulokseen. Jostain luin että acceleration/jerk-sääntöjä pitäisi säätää. Mitä sitten käytännössä tarkoittaakaan. Alla vielä kuva yhdestä layeristä.

zigzag.jpg

Pistä niitä perimeter layereitä enemmän ja täppä allow single extrusion fill:iin. Voin huomenna töissä kattoa tätä huvikseen kun pääsen simplifyn ääreen, mistä ton stl filun saa mitä koitat tulostaa?
 
Sanoisin että tuo litomalli itsessään saattaa olla virheellinen. Turhaan kapenee keskeltä. Vaikka poistaa infill ja gap filling, ei voi olla tasalaatuinen lopputulos.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom