3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
..miten sait 2 kpl hintaan 11e? ..

..Itse taisin jonkun 11€ maksaa kpl kun ostin 2kpl ...

1kpl olen 11€ ostanut. 3djakelta taisin nuo omat silloin ostaa. Kaveri osti suoraan valmistajalta 5kpl paketin aikanaan, mutta eipä ole sekään tarvinnut kun yhden niistä vuosien saatossa. Filamentit tuli otettua 3djakelta silloin niin posteillä ei merkitystä ollut ja tällä kulumisella toki nyt posteilla muutenkaan hirveitä merkityksiä. Maanantai kappaleelta kovasti kuulostaisi kyllä.

Ainoa mitä tullut vastaan ett huononnettu/pilattu tota buildtakia on kun siihen on sotkettua kaikkia ihme liemiä mitä kukakin, missäkin on ehdotellut ja sillä saatu vissiin tuota pinnan tarttuvuutta pilalle. Ite en oo suihkauttanu tuohon mitään 2vuoden aikana, jos pölyä niin pyyhkäissyt pois karhunkielellä, muuten vaan tulostanut.
 
Tronxyssä tuli Builtakia vastaava pinnoite joka on toiminut hyvin. Tarttuvuusongelmia tuli kun jouduin käpistelemään sitä käsin jotain modeja asennellessa, rasva tietenkin tarttuu tuohonkin. Ongelma korjautui kun hioin pintaa kevyesti. Muistaakseni pelkkä pinnan puhdistus ei auttanut.
Tuo hionta toimii muuten PEI-pinnalle myös, muutamaan otteeseen Prusan petiä joutunut palauttelemaan. Nykyisellään kylläkin hyvin harvakseltaan on ongelmia tarttuvuuden kanssa ja yleensä johtuu rasvanäpeistä, puhdistus riittää. Hionta jollain suht hienolla paperilla, 800 karkeuden paperilla olen muistaakseni kevyesti hionut.
 
3djakelta taisin nuo omat silloin ostaa.
Lukeekohan ne 3DJakella tätä ketjua!?! Nimittäin ovat juuri pistäneet Buildtakit -15% viikkotarjoukseksi! :D
Siellä kyllä työskentelee 2 suomalaista tyttöä asiakaspalvelussa.
Harmi kun en tartte mitään lankaa juuri nyt, niin ei viitti tota pelkästään tilata.
 
Noniin. Muutama sivu aikaisemmin tulikin kyseltyä minkälaista tulostinta kannattaisi lähteä hankkimaan. Tässä hankinnassa nyt meni tuon autorevohkan takia aikaa vähän enemmän kuin mitä piti, mutta 15min sitten pistin tilauksen sisään. Ajattelin nyt kuitenki pistää aavistuksen verran lisää rahaa tulostinbudgettiin ja tilasin aidon Prusa i3 MK3S:n kittinä. Toimituskuluineen loppusumma meni karvan verran yli 800e. Kiitoksia vielä tässä välissä kaikille jeesaajille kaikista vinkeistä! Esimerkillistä toimintaa.

Pitää jatkaa enemmälti tarinointia tänne kunhan tulostin tulee, mut liekö tossa mitään erikoista huomioon otettavaa kasatessa, muuta kuin tietty normaali tarkkaavaisuus osia soviteltaessa?

Seuraavaks pitää pistää tulostusmateriaalia tilaukseen. Arvelin täältä bongatulta 3DJakelta tilata ainakin jokusen rullan PETGiä näin alkuun. Ekaks projektiks tulee varmaan toi ardumower, ihan siltä varalta että jos tulee tosiaan tämä vanha kotipaikka ostettua, niin eihän tota ruohokenttää jaksa jyystää/korjata joka välissä romua päältä ajettavaa, eikä huvita olla ainakaan heti ostamassa jotain 5000e Husqwarnan AWD automoweria. :D
 
tilasin aidon Prusa i3 MK3S:n kittinä
Onnittelut! Erinomainen tulostin!

liekö tossa mitään erikoista huomioon otettavaa kasatessa, muuta kuin tietty normaali tarkkaavaisuus osia soviteltaessa?
Kuuleman mukaan "kenelläkään" ei ole ollut ongelmia kasauksessa ja niitä on myyty yli 100 000 kpl. Mutta varaa kunnolla aikaa, hätäilemällä tulee virheitä. 8 tuntia taitaa olla täysin normaali ajankulutus kokoamisessa.

Arvelin täältä bongatulta 3DJakelta tilata ainakin jokusen rullan PETGiä näin alkuun.
Tilaa PLA:ta myös, se on useimpiin käyttökohteisiin paras materiaali. Se mitä luet alan keskustelupalstoilta, lehtien artikkeleista jne eivät aina täysin pidä paikkaansa. PLA kestää ulkonakin paljon paremmin kuin mitä väitetään. Olikohan Makers Muse youtube kanava joka ällistely 3 vuotta ulkona olleen PLA:sta tehdyn kukkaruukun olevan edelleen täysissä voimissa, vaikka materiaalin maine kertoo toista. PLA on halvempaa ja myös paljon helpompi tulostaa kuin PETG. PETG:n ehkä tärkein ominaisuus on siinä, ettei se ole aivan yhtä "jäykkä" kuin PLA, joka murtuu vähän helpommin rasituksessa kuin PETG.
3DJakella mm BQ:n PLA:t on hinta/laatusuhteeltaan erinomaisia, hyviä kokemuksia mulla on myös ecoPLA:sta joka on 3DJaken itse teettämä matsku, mutta ilmeisesti noiden rullien valmistaja vaihtuu välillä tarjouskilpailun perusteella. BQ on espanjalainen firma.
 
Kiitos taas! bq:n PLA:ta on nyt yks rulla ostoskorissa, sit hiilikuituvahvistettua ja "normaalia" PETGiä.

Tarviitko @iplo tuolta 3DJakelta jotain? Pistän kohta tilausta sisään. Voin esim. tollasen buildtakin sulle ostaa pienenä kiitoksena jeesistä, kattelin jo et ei oo kyllä suoraan 235x235mm kokoa, voiko noita leikellä sopivaks?
 
Nostetaas tänne esiin yks tuore video aiheesta josta ei juurikaan ole puhuttu. CNC Kitchen testasi minkä verran kappaletuulettimen poisjättäminen vaikuttaa kappaleen vahvuuteen. Lopputuloksena 0% kappaletuulettimen käyttö tekee tulosteesta 2x kestävämmän kuin 100% kappaletuulettimen käyttö!
 
Kiitos taas! bq:n PLA:ta on nyt yks rulla ostoskorissa, sit hiilikuituvahvistettua ja "normaalia" PETGiä.

Tarviitko @iplo tuolta 3DJakelta jotain? Pistän kohta tilausta sisään. Voin esim. tollasen buildtakin sulle ostaa pienenä kiitoksena jeesistä, kattelin jo et ei oo kyllä suoraan 235x235mm kokoa, voiko noita leikellä sopivaks?
Huomaa sitten, että tuota hiilikuituvahvistettua et voi tulostaa normaalilla messinkisellä suuttimella vaan tarttet siihen jotain vahvempaa suutinta kuten teräksisen!

Kiitos vain tarjouksesta, mutta kyllä mun jeesit on ihan ilmaisia :)
Voi niitä leikellä sopivaksi, mutta Prusa i3 MK3:n build volume on 250x210mm!
 
Viimeksi muokattu:
Joo, aattelin et jätän sen cf rullan avaamattomana vielä hyllyyn oottelemaan sitä olssonin rubiinisuutinta :D

Meinasin siis lähinnä sitä et kun sain tosta aikasemmasta viestistä sellasen kuvan et enderiin oisit mahdollisesti tarvinnu tota alustaa koossa 235x235, niin oisin ostanu vaikka isomman ja oisit sit leikelly sopivaks. :)

Mut jees, pistän tilauksen vetämään. Toimituspäiväks näyttää vasta 21pv tätä kuuta, joten ei tuu kiirettä tulostimen kasaamisen kanssa jos se muutamassa päivässä kerkeeki tänne. :D
 
...sitä olssonin rubiinisuutinta :D
Haha :D
Meinasin siis lähinnä sitä et kun sain tosta aikasemmasta viestistä sellasen kuvan et enderiin oisit mahdollisesti tarvinnu tota alustaa koossa 235x235, niin oisin ostanu vaikka isomman ja oisit sit leikelly sopivaks. :)
Ender 3:n levyn koko on toi 235x235, mutta tulostaa pystyy vain 220x220 ellei tee firmwareen muutoksia ja vakio Enderissä se tarkoittaa ensin bootloaderin fläshäämistä. Modaamattomaan Enderiin siis 220x220 Buildtak on sopiva.
Mut jees, pistän tilauksen vetämään. Toimituspäiväks näyttää vasta 21pv tätä kuuta, joten ei tuu kiirettä tulostimen kasaamisen kanssa jos se muutamassa päivässä kerkeeki tänne. :D
Toi tarkoittaa sitä että joku tilaamasi tuote oli loppunu varastosta, mulle on aina tullu 3DJaken toimitukset 3-5 päivässä, ja 5 päivän toimituksissa sunnuntai on ollu välissä.
 
Onnittelut! Erinomainen tulostin!

3DJakella mm BQ:n PLA:t on hinta/laatusuhteeltaan erinomaisia, hyviä kokemuksia mulla on myös ecoPLA:sta joka on 3DJaken itse teettämä matsku, mutta ilmeisesti noiden rullien valmistaja vaihtuu välillä tarjouskilpailun perusteella. BQ on espanjalainen firma.

3DJake Filamentin speksien mukaan näyttäis että EcoPLA on Dutch Filamentin perus PLA:ta PLA |

Itselläni on ollut sitä muutama kela ja se on toiminut mallikkaasti. Täytyykin kokeilla myös noita BQ:n filamentteja.
 
Tuo lasi homma kans itseltä jäänyt historiaan ei siihen tarttuminen koskaan ainakaan itselläni mitään järin loistavaa ollut. Putsasit sitä sitten millä vaan myrkyllä tai hioit tms. Kapton teippi toimi jotenkin mut oli järkyttävän työllistävää vr buildtak.

Mulla taas 3mm lasi ollut kahdessa tulostimessa ja aina adheesio ollut hyvä, jopa turhankin hyvä joskus jos eka layer turhan lintassa. Teroitetulla siklillä saa printit irti hienosti.

3v aikana saanut kaksi lasia rikki Malyan M200 tulostimesta jossa about 130x130 lasi, Oulun rakennuslasista saa muuten laseja olikohan 20e/2kpl.

Joustavat levyt kiinnostavat silti vähän, mutta lasihomma toimii niin hyvin että nyt polkaistaankin käyntiin

==SUURI LIIMAPUIKKOKYSELY 2019==

Eli mitä puikkoa käytätte lasille? Omista kokemuksista seuraavaa

Tesa stick(sininen tuubi, ei vihr) toimii. Se vain toimii aina, 60c saakka testattu.

Uhu stick ei toimi. En ymmärrä miksei se ole toiminut, koska sitä kehutaan kaikkialla, onko mulla ollut väärä malli uhua? Niitä on montaa mallia olemassa..

Kärkkäinen merkitön valkea tuubi 2kpl paketissa 1,9eur. Ei toimi, menee juoksevaksi 40c lämmöissä.

Mitä muita merkkejä olette huomanneet toimiviksi lasilla?
 
Halvin valokuvakehys, jossa noin suurinpiirtein oikean kokoinen lasi ja se kiinni asiakirjaklipsuilla pedille. Hinta euron. PLA toimii ainakin hyvin ilman mitään muuta.
IKEA:n peilejäkin löytyy, mutta ei ole vielä jaksanut leikata niitä sopiviksi, että mahtuvat joten ei kokeiltu.
 
Mitä muita merkkejä olette huomanneet toimiviksi lasilla?

Töissä Prentan tulostimille ja lasialustalle käytetään Loreal Paris Fix&Style Fixing Spray hiuskiinnettä. Pinnan tulee olla silti ehdottoman puhdas rasvasta jotta tuloste tarttuu hyvin. Lakkaa ei tarvitse suihkuttaa paljoa ja muutama minuutti kannattaa odottaa ennen tulostuksen aloittamista. Ensimmäisen kerroksen nopeus 30 mm/s ja kerroin 1,04. Kestää myös ABS tulostukset 110 lämmöllä, mutta silloin kannattaa suihkuttaa reilummin jotta kappale pysyy kiinni kulmien vääntymisen takia. Kaikki muovit irtoavat helposti alustan jäähdyttyä.
Liimapuikoista on käytetty etiketitöntä Prentan koneen mukana tullutta, mutta jätti tulosteisiin epätasaisuuksia ja levittäminen oli ikävää isolle alustalle joten siitä luovuttiin.
 
No mutta tämähän menee hiuslakaksi nyt tää liimapuikkokysely. Pitääpä tarkistaa tilanne, että miten CR-10:n lasille lähtis tuo hiuskiinne pelaamaan, kun aikanaan lidlin musta kiinne ei pelannut.

Saa silti kehua liimapuikkojakin, katotaan miten tässä nyt sitten käy.
 
Oulun rakennuslasista saa muuten laseja olikohan 20e/2kpl.
Ikean peilit 7e/4kpl ja nuo ovat juuri sen verran paksuja etteivät väänny kovillakaan lämmöillä pitkässä käytössä. Lasin leikkaaminen on helppoa ja siihen on monta eri tekniikkaa, youtubesta löytää opetusvideoita.

Joustavat levyt kiinnostavat silti vähän
Joustavissa levyissä on se huono puoli, että ne eivät aina ole täysin tasaisia. Prusalla taitaa olla parhaat, mutta muiden valmistamissa on ollut aika tököisiä yrityksiä. Toinen ongelma on siinä, että magneetit menettävät ominaisuutensa yli 70 asteen lämmöissä, eli jotkin materiaalit putoaa pois jos flexille tulostelee.

Eli mitä puikkoa käytätte lasille?
Clasun violetti liimapuikko on hyvä, se on violettia kun levität, joten näet selvästi missä liimaa on jo ja saat tasaisemman pinnan levitettyä. Kuivuttuaan muuttuu värittömäksi ja voit alkaa tulostamaan.
https://www.clasohlson.com/fi/Liimapuikko/34-9385
 
Clasun violetti liimapuikko on hyvä, se on violettia kun levität, joten näet selvästi missä liimaa on jo ja saat tasaisemman pinnan levitettyä. Kuivuttuaan muuttuu värittömäksi ja voit alkaa tulostamaan.
Liimapuikko - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

Pitääpä testata! Se elmers glue on kans violettia, mitä jenkit käyttävät. olisikohan samaa ainesta...?

Joo, lasinleikkaajan kanssa on tullut mentyä naimisiin, kun vaimo innostui lasitöistä ja nyt on sitten lasinhiomakonekin sitten :)
 
Ebaysta saisi 60x Elmer's purple glue stickkiä hintaan US $53.28 plus mahdolliset verot tullissa.... :)
Kiinnostaako ketään Oululaista lähteä kimppatilaamaan :) Lähinnä siis tuon poskettoman suuren liiman määrän vuoksi. Tuossa tulisi noin euron per puikko hintaa, et 1/3 suomen hinnoista.

Elmers Disappearing Purple School Glue, Washable, 60 Pack 0.24-ounce Sticks 696592718401 | eBay

edit: ei helvetti, vaikka tuon jakaisi kolmen kera niin aika vaikea itselleenkin selittää että miksi mulla on 20 liimapuikkoa hyllyssä :D
 
Viimeksi muokattu:
Toi tarkoittaa sitä että joku tilaamasi tuote oli loppunu varastosta, mulle on aina tullu 3DJaken toimitukset 3-5 päivässä, ja 5 päivän toimituksissa sunnuntai on ollu välissä.

3DJaken tilaus lähti tänään tulemaan, ymmärsin varmaan väärin ton toimituspäivän, oiskohan se ollu sittenki arvioitu saapumispäivä tänne meikäläiselle. Myös Prusa lähti jo eilen matkaan, arvioitu saapumispäivä 22pv tätä kuuta.

Noista alustoista ja tulosteiden tarttumisista kun nyt puhutaan, niin itse valkkasin tulostimen mukaan ton Prusan pulverimaalatun alustan. Lähinnä sen pinnan tekstuurin takia.
 
...

==SUURI LIIMAPUIKKOKYSELY 2019==

Eli mitä puikkoa käytätte lasille?..

Tuossa juurikin syy miksi ei lasi kiinnosta, ei nappaa levitellä mitään liimoja/muuta ihmeellistä ennen tulostusta, siksi tuo buildtak jäänyt elääkseen ainakin itselle. Esim suosittu prusa mk2/mk3 toimii kans ilman mitään aineita muuta kun iskee tulostumaan, siinä taitaa olla kyllä jotkut putsaus ohjeet alustalle, mutta liimaa siinä ei tarvitse käyttää tai ainakaan tutut kellä tuo on ei ole liimaa käyttäneet.

..Noista alustoista ja tulosteiden tarttumisista kun nyt puhutaan, niin itse valkkasin tulostimen mukaan ton Prusan pulverimaalatun alustan. Lähinnä sen pinnan tekstuurin takia.

Tuon pitäisi toimia hyvin ilman mitään ylimääräistä työtä ja tuo tekstuuri on mielestäni kyllä hyvä myös kappaleiden pohjaan. En tiedä onko tuolle joku putsaus suositeltu joka tulostuksen jälkeen, mutta se on toki helppo pyyhkäistä läpi jos näin on.
 
Ikean peileille peukku täältäkin.

Itsellä ollut käytössä sekä Pirkan punaisessa putelissa oleva liimapuikko, ja nyt Scotchin vihreä puikko
Peilille liimaa on tarvinnut vain ABS tulostuksissa, siinä Pirkan liima oli aivan ok, hoiti hommansa mutta ei mikään erikoinen tarttuvuus
Scotchin liimalla taas tarraa oikeasti kiinni 90c peiliin. Ja abs tulostukset onnistuvat hienosti.
Yksi kerros karkeesti levitettynä riittää n. 5 tulostukseen ongelmitta, sen jälkeen saa jo peilin pestä ja vetää uusi kerros
 
Joo, erisanin hiuskiinteellä 40C lämmöissä ainakin PLA korkkaa irti 15min tulostuksen jlk...mikähän näissä mättää.

Taidan jatkaa liimapuikolla, sen levittämiseen menee noin 5sec ja sen saa pestyä vieressä olevassa pesualtaassa tulostimelle pyhitetyllä tiskiharjalla pois noin 10sec ajassa.

Sumute lisäksi sotkenee paikkoja ajan kuluessa jos lasin kanssa ei kävele ulos...?

Pitää testailla tuo scotchin puikko, sitä on saatavilla kans aika monessa paikkaa.
 
Joo, erisanin hiuskiinteellä 40C lämmöissä ainakin PLA korkkaa irti 15min tulostuksen jlk...mikähän näissä mättää.

Taidan jatkaa liimapuikolla, sen levittämiseen menee noin 5sec ja sen saa pestyä vieressä olevassa pesualtaassa tulostimelle pyhitetyllä tiskiharjalla pois noin 10sec ajassa.

Sumute lisäksi sotkenee paikkoja ajan kuluessa jos lasin kanssa ei kävele ulos...?

Pitää testailla tuo scotchin puikko, sitä on saatavilla kans aika monessa paikkaa.

Olen yleensä käyttänyt 60C, pitää olla kuiva ennen tulostusta. Ja kun ei aina jaksa lakata uudestaan niin pyyhkäisy hiomapaperilla (~120...240) ja pölyt pois on auttanut. Toisaalta oma spray on jo jonkun vuoden ikäinen, onhan koostumus voinut muuttuakin ;)

Paremmin tuo on toiminut kuin pelkkä lasilevy. Ja totta kyllä se sotkee turhaan paikkoja.
 
Noniin. Muutama sivu aikaisemmin tulikin kyseltyä minkälaista tulostinta kannattaisi lähteä hankkimaan… … Ajattelin nyt kuitenki pistää aavistuksen verran lisää rahaa tulostinbudgettiin ja tilasin aidon Prusa i3 MK3S:n kittinä… ...mut liekö tossa mitään erikoista huomioon otettavaa kasatessa, muuta kuin tietty normaali tarkkaavaisuus osia soviteltaessa?

Hyvä valinta, erittäin toimiva ja säätövapaa printteri kunhan vaan tosiaan kasaa sen huolella ja tarkasti. Siihen menee tunteja, älä oio tai pidä kiirettä. Ainoa ongelma joka tuli omalla oli se että filamentin retracteissa hotendiin menevä lyhyt PTFE-tuubi pääsi nousemaan hieman joka johti tukoksiin. Tuubin painaminen pohjaan ja collet-clipin lisääminen ratkaisi ongelman kokonaan. En ymmärrä miksei tuota clippiä Prusa toimita vakiona v6:sen kanssa.

Itse suosin alustoissa Prusan PEI-päällysteistä koska tykkään kiiltävästä pinnasta tulosteissa ja tarttuvuus on todella hyvä, kunhan alustan pitää puhtaana (Fairypesu + IPA-pyyhintä aina kun lakkaa tarttumasta). PETG ja Flex saattaa jymähtää vähän liiankin lujaa jolloin käytän liimaa vähentämään tarttuvuutta.
 
Viimeisin vastaus Crealityn puolelta:
20190814_110741.jpg
 
Ender 3:n pitämä meteli häiritsi, joten ratkaisuksi kiinasta trinamicin ajureilla oleva kortti tulostimeen. Skr mini e3. Tuo on fyysisesti samankokoinen/mallinen kuin crealityn oma kortti, joten plug'n'play.

BIGTREETECH SKR mini E3

Kyllä hiljeni. Suosittelen. Tuo on 32bit arm levy joten muitakin jatkojalostus mahdollisuuksia. Nykyinen enderin näyttö toimii ja liittimet automatic bedlevel sensoreille löytyy.

IMG_20190815_121846.jpg
 
Ender 3:n pitämä meteli häiritsi, joten ratkaisuksi kiinasta trinamicin ajureilla oleva kortti tulostimeen. Skr mini e3. Tuo on fyysisesti samankokoinen/mallinen kuin crealityn oma kortti, joten plug'n'play.

BIGTREETECH SKR mini E3

Kyllä hiljeni. Suosittelen. Tuo on 32bit arm levy joten muitakin jatkojalostus mahdollisuuksia. Nykyinen enderin näyttö toimii ja liittimet automatic bedlevel sensoreille löytyy.

IMG_20190815_121846.jpg

Kiinnostaa. Oliko tässä 2209 silentstep ja se.. Toinen moodi mitä voi kytkeä päälle, eli vääntö tais vähentyä mut moottorit hiljenevät entisestään.

Marlinissa sen sai kytkettyä päälle, mutta 32bit lankkuun marlinia ei vielä saa(?)

Millaisia kokemuksia tulostusjäljen säätämisen kanssa, ja mikä firmis sulla käytössä?
 
Kiinnostaa. Oliko tässä 2209 silentstep ja se.. Toinen moodi mitä voi kytkeä päälle, eli vääntö tais vähentyä mut moottorit hiljenevät entisestään.

Marlinissa sen sai kytkettyä päälle, mutta 32bit lankkuun marlinia ei vielä saa(?)

Millaisia kokemuksia tulostusjäljen säätämisen kanssa, ja mikä firmis sulla käytössä?

Marlin bugfix-2.0.x branch tukee kyllä 32-bit lankkuja, tuolla listaa tarjolla olevista conffeista: MarlinFirmware/Marlin.
Virallista julkaisua ei 2-versiosta ole vielä, mutta olen muutaman kuukauden ajellut tuota kehitysversiota MKS Sbase-lankulla ja ei mitään mainittavaa ongelmaa ole tullut vastaan, paitsi kun about kuukausi sitten koitin päivittää uusimpaan bugfix-versioon jossa moottorit ei toimineet Sbasessa oikein, joten palasin takaisin toimivaan kommittiin keväältä. Bugfix-branchien kanssa on aina mahdollisuus että mukana on tuubaa...
 
Kiinnostaa. Oliko tässä 2209 silentstep ja se.. Toinen moodi mitä voi kytkeä päälle, eli vääntö tais vähentyä mut moottorit hiljenevät entisestään.
Marlinissa sen sai kytkettyä päälle, mutta 32bit lankkuun marlinia ei vielä saa(?)
Millaisia kokemuksia tulostusjäljen säätämisen kanssa, ja mikä firmis sulla käytössä?

Juu "stealthchop". En itseasiassa ole varma missä tilassa tuo nyt/oletuksena on. Mutta meteli ei enää häiritse. TMC2209-LA

Marlin 2.0 bugfixin tuohon käänsin ihan default asetuksilla+bltouch. Ja kortin pin-määritykset löytyvät jo ihan upstream Marlinissa. Githubista toki löytyy heidänkin firmis valmiina. Mukana tulleessa firmiksessä oli X suntaan askel asetukset väärin, mutta githubista ladattava toimii. Firmis päivittyy muuten suoraan sd-kortilta näissä.

Jäljessä en huomannut mitään eroa stockiin. Pari pientä tulostusta toki vasta tehnyt.
 
ok pitääpä pistää tilaukseen jos tuossa on 2209:t...mitähän lie heidän kauppansa aliexpertin sivuilla tuo nootti tarkoittaa?
upload_2019-8-17_13-15-10.png


edit eikun juu, tuossahan on et toimitus vasta 26.10.2019. okei
 
Muutetaan isompaan asuntoon viikon päästä ja saa ns. oman puuhasteluhuoneen johon voisi leluksi hankkia 3D-tulostimen. Creality Ender 3 yllättäen mielessä. Onko jotain muuta mitä kannattaa heti aluksi hankkia? Filamentteja tietysti, mutta mistä? Mistä tuo itse laite kannattaa ostaa, jos ulkomailta tilaa? Suomessa näyttäisi olevan tällä hetkellä 220 euroa hintaa. Mitä muuta tuon kanssa kannattaa alussa huomioida?
 
Aliexpressistä saa Tsekeistä 150€ normi ender-3 ja pro malli lähtee 175€. On vähän omaa lisää noissa suomen hinnoissa. Hyvin helppo koota ja hyvin tulostaa.
 
Ender 3:n pitämä meteli häiritsi, joten ratkaisuksi kiinasta trinamicin ajureilla oleva kortti tulostimeen. Skr mini e3. Tuo on fyysisesti samankokoinen/mallinen kuin crealityn oma kortti, joten plug'n'play.

BIGTREETECH SKR mini E3

Kyllä hiljeni. Suosittelen. Tuo on 32bit arm levy joten muitakin jatkojalostus mahdollisuuksia. Nykyinen enderin näyttö toimii ja liittimet automatic bedlevel sensoreille löytyy.

IMG_20190815_121846.jpg
Milloin tilasit ja milloin saapui? Olen odotellut omaa tuolta myyjältä jo 2kk.
 
Aliexpressistä saa Tsekeistä 150€ normi ender-3 ja pro malli lähtee 175€. On vähän omaa lisää noissa suomen hinnoissa. Hyvin helppo koota ja hyvin tulostaa.
Huomioitavaa tähän, että EU:n ulkopuolelta on oman empiirisen tutkimuksen (otos muutaman kymmenen pakettia) mukaan noin 40% mahdollisuus että tulli lähettää tulliselvityspyynnön ja sen tehtyään pääsee maksamaan 24% alv-lisää, jolloin 150e tulostin muuttuu 186 euroksi, joten ero ei ole Suomen hintaan enää kuin 34 euroa ja sillä rahalla välttää mahdolliset tulliselvitystoimenpiteet, saa maahantuojan takuun sekä laitteen heti mukaansa. EU:n sisäisestä varastosta tullessaan tuo hintaero on kyllä jo selkeä.
Toinen huomio, älkää ostako tuota pro-mallia, sen lisäksi että se maksaa enemmän, se on huonompi laite.
 
En nyt tiedä mikä Pro:ssa on varsinaisesti huonompaa, laadukkaampi virtalähde ja magneettisen pedin kanssa on ollut mukava käyttää tätä Pei-alustaa: US $17.91 20% OFF|ENERGETIC 3D Print Bed Removable Spring Steel PEI Build Surface Flex Plate 235x235mm for Ender 3 3D Printer-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group en ole tuon jälkeen enää peiliin koskenut, toimii niin tasaisesti ilman lisäaineita ja tarvittaessa voi taivuttaa sitkeämmän kappaleen irti. Alkuperäinen magneettikalvo on toki kökkö jos ja kun peti on yhtään epätasainen.
 
Viimeksi muokattu:
Huomioitavaa tähän, että EU:n ulkopuolelta on oman empiirisen tutkimuksen (otos muutaman kymmenen pakettia) mukaan noin 40% mahdollisuus että tulli lähettää tulliselvityspyynnön ja sen tehtyään pääsee maksamaan 24% alv-lisää, jolloin 150e tulostin muuttuu 186 euroksi, joten ero ei ole Suomen hintaan enää kuin 34 euroa ja sillä rahalla välttää mahdolliset tulliselvitystoimenpiteet, saa maahantuojan takuun sekä laitteen heti mukaansa. EU:n sisäisestä varastosta tullessaan tuo hintaero on kyllä jo selkeä.
Toinen huomio, älkää ostako tuota pro-mallia, sen lisäksi että se maksaa enemmän, se on huonompi laite.

Tsekeistä tilatessa ei käsittääkseni alvia tarvitse maksaa.
 
En nyt tiedä mikä Pro:ssa on varsinaisesti huonompaa
.
.
.
Alkuperäinen magneettikalvo on toki kökkö jos ja kun peti on yhtään epätasainen.
Vastasitkin itse sen suurimman epäkohdan. Kyllä niitä modausosia voi halvempaankin versioon ostaa, mutta kaupasta ostettuna Pro-versio on huonompi kuin se halvempi.

Tsekeistä ei käsittääkseni alvia tarvitse maksaa.
Ja kuten lainauksessasi kirjoitinkin, EU:n sisäisestä varastosta asia on eri, mutta veikkaan että 90% Suomeen tulevista Endereistä tulee Aasiasta. Kirjoitin alvista sen takia kun harva sitä osaa ottaa huomioon. Ja juuri tuon ALV-eron takia se Suomen hinta 220e ei ole kallis. Aika vaikea löytää mitään tuotetta missä olisi yhtä pienet katteet suomalaisessa kivijalkakaupassa.
 
Eiköhän tuo Pro:n mukana tuleva Meanwellin virtalähde ole kuitenkin 20€ ekstran arvoinen etenkin jos ei halua alkaa virtalähdettä alkuun vaihtamaan, toki jos on vanhalle käyttöä niin voi olla kannattavampaa ostaa erikseen. Magneettialustan pedin puoleista osaa voi tosiaan käyttää suoraan tuon edellisessä viestissä linkkaamani viritelmän kanssa, ilman, että tarvitsee säätää klipsien tai lisämagneettien kanssa, mukavan kevytkin verrattuna lasiin/peiliin :) Mielipiteeni saattaa toki muuttua jos pedin magneettipinta menee joskus pilalle esim. liiasta lämmöstä, ei varmaankaan mikään mukavin irroittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Muutetaan isompaan asuntoon viikon päästä ja saa ns. oman puuhasteluhuoneen johon voisi leluksi hankkia 3D-tulostimen. Creality Ender 3 yllättäen mielessä. Onko jotain muuta mitä kannattaa heti aluksi hankkia? Filamentteja tietysti, mutta mistä? Mistä tuo itse laite kannattaa ostaa, jos ulkomailta tilaa? Suomessa näyttäisi olevan tällä hetkellä 220 euroa hintaa. Mitä muuta tuon kanssa kannattaa alussa huomioida?

Jos aikoo ostaa tulostimen leluksi ja pitää sitä leluna, eikä opettele jotain cadia(fusion 360 esim) niin se jää käyttämättä noin 6kk kuluttua.

Noniin masentaminen sikseen, ja filamenttia siis itse olen päätynyt ostamaan hobbykingilta eu-varastosta. Esun on hyvä merkki hintaansa, pla+ myös.

Olen todella nuuka ja on tullut ostettua aliexpressistä halpoja filamentteja aika paljon, PLA ja PETG varsinkin. Jos käteen sattuu paskaa filamenttia joka maksoi kympin, ei siinä paljon metsään mene mutta se itse pointti eli toimiva, kestävä ja hyvännäköinen tuloste ei siitä helpolla tule. Mielenterveyden puolesta halvemmaksi tulee ostaa jotain merkkitavaraa. Clas ohlsonin PLA on ollut yllättävän hyvää myös, vaikkakin kallista.

Jos tulostat lasille, osta hyvä metallilasta jonka sitten teroitat vielä lisäksi. Sillä on hyvä lasilta kaapia tulosteita irti. Metallilastalla ei sitten raavita mitään joustavia tulostusalustoja.
 
Eiköhän tuo Pro:n mukana tuleva Meanwellin virtalähde ole kuitenkin 20€ ekstran arvoinen etenkin jos ei halua alkaa virtalähdettä alkuun vaihtamaan, toki jos on vanhalle käyttöä niin voi olla kannattavampaa ostaa erikseen. Magneettialustan pedin puoleista osaa voi tosiaan käyttää suoraan tuon edellisessä viestissä linkkaamani viritelmän kanssa, ilman, että tarvitsee säätää klipsien tai lisämagneettien kanssa, mukavan kevytkin verrattuna lasiin/peiliin :) Mielipiteeni saattaa toki muuttua jos pedin magneettipinta menee joskus pilalle esim. liiasta lämmöstä, ei varmaankaan mikään mukavin irroittaa.
Puuttuu enää se todiste että Meanwellin poweri olisi 20 extra euron verran parempi. Ei ole näkynyt valituksia alkuperäisestäkään powerista, enkä mä kyllä ole sitä koulukuntaa että pelkästään powerin merkin perusteella luokittelee powerin laadun. Vaikka Meanwell laatuun yleensä yhdistetäänkin, Ender 3 Pro tulostimessa olevaa poweria ei löydy Meanwellin omilta sivuilta, eli se varmaankin on tehty ihan Crealityä varten. En siis missään nimessä sano, että se poweri olisi huono, mutta pelkkä merkki ei anna takuuta sen hyvyydestä. Magneettialusta kestää vain noin 60 asteen lämpötilan, vaikka peti lämpiää yli 100 asteeseen. Vaikkei nyt vahingossa alustaa tuhoaisikaan, niin ABS ja muutama muukin jää materiaalina tulostamatta tuolla alustalla.
Noista syistä, jos mä nyt ostaisin Ender 3:n, en missään nimessä ostaisi pro-mallia. Toisaalta, juuri nyt en ehkä ostaisi Ender 3:sta ollenkaan. Esimerkiksi Artillery Sidewinder X1 vaikuttaa erittäin pätevältä tulostimelta. 350 euron hintaan 300x300x400 tulostusalue, suorasyöttö, kosketusnäyttö yms vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta. Mutta ensimmäiseksi tulostimeksi Ender 3 on kyllä hyvin suositeltava. Jos ei ole varma tulostimen käyttömäärästä, tulee pienempi tappio kun on sijoittanut vähemmän.
 
Jos tulostat lasille, osta hyvä metallilasta jonka sitten teroitat vielä lisäksi. Sillä on hyvä lasilta kaapia tulosteita irti.
Heh, mä teen tästä aiheesta kyllä joskus videon! :)
Mulla loppu lastojen käyttö siihen paikkaan kun siirryin tulostaan puhtaalle lasille. Kun alustan lämpötila putoaa alle 40 asteen, kuuluu riks ja poks ja tuloste lähtee käteen ilman mitään voimankäyttöä.
 
Jos aikoo ostaa tulostimen leluksi ja pitää sitä leluna, eikä opettele jotain cadia(fusion 360 esim) niin se jää käyttämättä noin 6kk kuluttua.

Autodesk Inventorilla on tullut mallinneltua koulussa ja töissä jonkin verran, tosin ei enää vuosiin. Nopeasti katsottuna ei tuo fusion360 mitenkään vaikealta näytä.
Kait sitä silti voi leluna ja harrasteluvälineenä käyttää? :think:
 
Autodesk Inventorilla on tullut mallinneltua koulussa ja töissä jonkin verran, tosin ei enää vuosiin. Nopeasti katsottuna ei tuo fusion360 mitenkään vaikealta näytä.
Kait sitä silti voi leluna ja harrasteluvälineenä käyttää? :think:
Yksinkertaiset osat mallintaa vaikka ilmaisilla Windowsin 3D builderillä tai Tinkercadillä, jotka ovat niin yksinkertaisia että lapsikin osaa käyttää. Blenderistäkin on nousemassa kova kilpailija Fusion360:lle.

No toi on just, että sijoitus vaikkapa Ender 3:ssa on niin pieni, ettei sen ostamista tarvitse taloudellisesti perustella. Aika harva laitteesta saa niin paljon hyötyä, että sen ostamalla säästäisi rahaa, mutta aika harva lelu/harrastusväline sellainen onkaan. Ihan taloudellistakin hyötyä jotkut tietenkin saavat, esimerkiksi pienoismalliharrastajille 3D tulostus on nykyisin ihan välttämättömyys. Itse tarvitsen jonkin verran työhommissa ja jo pelkästään niissä olen säästänyt jo 2 tulostimen verran rahaa, mutta kaikkein suurin taloudellinen hyöty on ollut tulostella työkalutelineitä pajaan, jollaisia ei ole missään edes myytävänä. Lapsia jos on perheessä, esimerkiksi Harry Potter taikasauvat maksaa 20 euroa kaupassa, mutta kappas, tulostelin vielä komeammat ja hinnaksi tuli noin 1 euro per kappale. Thingieversestä löytää ainakin vuodeksi tulostettavaa. 3D tulostimen oston jälkeen joutuu ajattelemaan asioita aivan eri tavalla! Se juttu mikä ennen heitettiin roskiin koska siitä hajosi joku osa, tulostimen oston jälkeen ainoa mietinnän paikka on että löytyykö tarvittava osa netistä ilmaisena valmiiksi mallinnettuna vai jaksaako sitä mallintaa itse.
 
Ei tuo Meanwell LRS350-24 mikään custom-malli ole, se löytyy niin Meanwellin sivuilta kuin monilta kauppiailta ihan suomestakin. Itse molemmat Enderit omistaneena voin sanoa että noissa powereissa on eroa. Meanwell on hiljaisempi ja viileämpi sekä puolet ohuempi, joskaan paksuudella nyt ei ole merkitystä.
Perustin sanomani siihen, että Enderissä olevassa Meanwellissä oli mallikoodi, joka kyllä löytyi myös Meanwellin sivuilta, mutta sitten esimerkiksi liittimet oli eri värisiä, mallikyltti erilainen ja liittimien suojakin erilainen. Endereissä on myös ollut ainakin kahta (ilmeisesti kolmeakin) eri mallin Meanwelliä kiinni tehtaalta lähtiessä. Tuo juuri onkin yksi Crealityn tulostimien huono puoli, he vaihtelevat komponentteja jatkuvasti, vaihtamatta sku koodia tai kertomatta siitä asiakkaille. Välillä aika arpapeliä mitä sieltä tulee.

Molemmat on kelpo vekottimia hintaisekseen, valitisi kumman tahansa niin ei metsään mene. Paljon kyllä tullu uusia malleja Endereiden jälkeen ja sieltä voi löytyä parempiakin.
Kyllä, molemmat pointit ovat naulan kantaan!
Erot Pro ja tavallisen mallin välillä on pieniä ja hieman käyttäjän mieltymyksistä kiinni. Mäkin olin ensin erittäin kiinnostunu taipuisasta magneettipedistä, kunnes käyttäjien käytännön kokemukset käänsi mielipiteeni täysin päinvastaiseksi. Prusalla ne toimii hyvin, kopiot eivät niinkään. Maker Musesta Sanladereriin ja muihin ovat suositelleet perusmallia pro:n ohitse, etten mä ihan yksin näkökantani kanssa ole :)
 
Kait sitä silti voi leluna ja harrasteluvälineenä käyttää? :think:
Voi toki, mutta siis sen verran piti vakavoitua itse tässä et hain juuri itselleni leluna olleen cr-10:n, vieressä oli laari jossa kaikki thingiversen suosituimmat mallit tulosteina ja pari kissaa jne.

Äkkiä se muuttuu turhaksi kun käy tylsäksi tulostaminen. Itsellä tulee tehtyä paljon osia ok-taloon, mm patterin putkien lattianrajaan koristekuvut tuli just tehtyä. Työkaverin matkalaukun nappi tuli 10min mallinnuksella seuraavaksi päiväksi töihin, ja just nyt vkl saman työkaverin käteen jääneen peugeot 308 penkin selkänojan pöydän kiskomekanismin tein uusiksi.

Ps messinkiset kierreinsertit ovat loistavia.
 
Updatea:

MK3S tosiaan saapukin jo 21pv, filamentit tuli jokunen päivä aikasemmin.

Kasailin koneen kaikessa rauhassa kolmen päivän aikana. Runkoa en saanu ihan suoraks, yks kulma jäi lenkottamaan n. millin muita ylemmäs, vaikka löysäilin ruuveja ja kääntelin ja vaihtelin noita vaakatasossa olevia alumiinikepakoitakin keskenään.

Kasauksessa ei ongelmia tullu, ainoastaan filamentin anturi oli mykkä. Tulostimen sensors valikosta anturin tilaa seuraamalla näky että se oli koko ajan tilassa 1, myös sillon kun filamentti oli nykäisty pois extruderista. Kuula kuitenkin liikku ihan oikein.

Purin anturin suojakannen pois ja sisältä kuului pieni napsahdus. Pistin virrat uudelleen päälle ja koneilin pelaako anturi ilman suojakantta. Toimi. Suojakansi kiinni -> anturin tila filamenttia tökkimällä muuttu 0 -> 1, mut kun filamentin otti pois, niin tila jäi taas ykköseen. Löysäsin aavistuksen verran anturin kiinnitysruuvia ja pistin kannen varovasti kiinni.

Nyt pelaa.

Testit meni läpi ok ja tulostin ilmotteli että XYZ calibration ok. X/Y axes are perpendicular.

First layer calibrationissa olikin sitten isompi homma, kun ei meinannu millään sattua oikein. Vaikutti myös siltä että peti olis epätasanen. Ajoin kalibroinnitkin uusiks, mut tässä välissä käänsin myös pedin ympäri, joten en nyt sitten tiedä kumpi autto, mut nyt piirtää first layer calibrationin kuvion oikein.

3DBenchyä oon koitellu tulostella tässä muutamana päivänä, mut tuloste lähtee pikkuhiljaa tulostuksen edetessä kääntymään benchyn keulasta (aina samasta kohdasta ja samalla tavalla) irti tulostusalustasta ja kieroutuu tulosteen edetessä enemmän ja enemmän, kunnes tuloste napsahtaa irti alustasta. Myös Prusan logon tulostus on epäonnistunu muutaman kerran, kun siinäkin sama puoli (tulostimen edesta katsottuna oikea puoli) tulosteesta irtoaa. Yksi onnistunutkin tuloste tosin takana.

Nyt vaihtuu työvuoro illasta yöhön, niin pitää koittaa pidemmällä kaavalla uusiks. Polaric Go puhdistusaineena, filamentti bq:n musta PLA, petilämpö 60c (kokeiltu myös 65c), suutinlämpö 215c. En oo vielä kerenny kokeilemaan ekan kerroksen tulostamista vähä hitaammin. Pitää raportoida tänne tämän yön testien tuloksista.
 
Nyt vaihtuu työvuoro illasta yöhön, niin pitää koittaa pidemmällä kaavalla uusiks. Polaric Go puhdistusaineena, filamentti bq:n musta PLA, petilämpö 60c (kokeiltu myös 65c), suutinlämpö 215c. En oo vielä kerenny kokeilemaan ekan kerroksen tulostamista vähä hitaammin. Pitää raportoida tänne tämän yön testien tuloksista.

Eri tulostin, mutta olen käyttänyt PLAlla perusnopeutena 50-65 ja eka kerros siitä 60%. Lämmöt suunnilleen samoissa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom