Kerron tämän nyt täällä, jospa joku säästäisi tunnin pari ihmettelemisaikaa jossain kohtaa.
Päätin vaihtaa suuttimen, ihan vaan tyyliin määräaikaishuoltona samalla kun vaihdoin Ender 3:n alkuperäisen muovisen extruderin metalliseen tarvikeosaan. Uuden suuttimen otin 0.4mm pussista, en ole koskaan nähnyt tarvetta pistää pienempää tahi isompaa, vaikka niitäkin on tossa varalla. Extruderin asennus sujui muutamassa minuutissa, suutin irti, uusi tilalle, suuttimen lämmitys ja sen jälkeen kiristys ja testitulokseen. Olin sen verran rohkea, etten ruvennu petiä säätämään paperikikalla, vaan heitetään peti kuntoon lennosta kun kuitenkin 5 millin brimmi tulosteessa. Hämmästyin kuinka vähän piti säätää, kahta rullaa taisin millin liikauttaa. Sitten tuli yhtäkkiä usean millin rako ekaan kerrokseen. Ei muuta kuin pedin korkeutta alas...ei vaikutusta. Hetken hämmästeltyäni huomasin että extruderissa pyörii vain hammasratas, mutta sen vastakappale ei ollenkaan. Ensimmäinen ajatus oli että nonni, uusi suutin on heti tukossa. Suutin pois, uusi tilalle ja uusi tulostus. Sama homma. Hmmm, eikö tämä sitten vain purista filamenttia tarpeeksi lujaa hammasratasta vastaan, mutta jos sormin pikkasenkin lisää painetta, extruderi alkaa naksuun ja missaan askelia. Käsin filamenttia työntämällä homma sujui, mutta heti kun päästää irti, tavaraa ei tule suuttimesta. Voisko mulla olla päässy 0.4mm suutinpussiin jotain pienemmällä reiällä olevia...laitoin alkuperäisen suuttimen takaisin koneeseen kiinni. Uusi tulostus ja sama homma jatkuu. Filamentin paksuuden mittaus, tulos näyttää kolmesta eri kohtaa ja eri kulmasta, lähes aina 1.75mm, yksi mittaustulos oli 1.68. Päätin kokeilla jollain toisella nauhalla, mutta sitten paljastu ongelman syy. En saanut vanhaa filamenttia ulos, en sitten millään. Sitten mä tajusin, että kyseessä tosiaan on jotain "markkinoiden halvinta nauhaa", rullassa ei lue edes valmistajan nimeä. Koneessa on kiinni sininen Capricorn XS, jonka sisähalkaisija on 1,9mm, kun normaalit halvemmat tuubit on 2.0mm. Jos siinä nauhassa on yksikin kohta joka ylittää tuon 1.75mm normaalia vaihteluväliä enemmän, tottakai se on siellä jumissa, eikä extruder pysty työntään sitä. Vaihdoin Capricornin pois, joku halpa valkonen tilalle ja tulostusjälki on täydellistä.
Summarum:
Capricorn on huipputuote, sillä pystyy nostaan suuttimen lämpötilan jopa Nyloneihin asti, vaikkei hot end olisikaan mallia all metal. Mutta tärkeä seikka on, että sillä pystyy tulostamaan vain markkinoiden parhaita filamentteja! Tässä kohtaa mun onkin pakko perua aiemmin antamani suositus Capricorn bowdenista!
Yksi vaihtoehto on tehdä Capricornista vain pikku pätkä hot endin sisään, kuten tässä on tehty:
https://www.thingiverse.com/thing:3203831
Toinen vaihtoehto korkeiden lämpötilojen käyttöön on vaihtaa hot end täysmetalliseen:
V6 All-Metal HotEnd
Täysmetallisessa hot endissä on omat ongelmansa, ehkä paras vaihtoehto on vain olla nostamatta suuttimen lämpötilaa 235 astetta korkeammaksi.