3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Linssin erilaisilla kuvioinneilla hajoittamaan LEDin valoa, saapi nähdä , mitä tulee. En ole ideaa vielä tarkemmin tutkaillut, mutta onhan netissä joku tulostellut kameraankin linssejä.
Noi on vaikeita printata, mutta jotkut onnistuu todella hyvin:
 
Onko kukaan vaihtanut Creality CR-10 tulostimen kontrolboxin pohjassa olevaa virtalähteen 6015 tuuletinta ja osaatteko sanoa miten päin tuuletin pitää asentaa?

Itselläni tämä tuuletin rupesi pitämään kovaa ääntä ja päätin vaihtaa sen. En kuitenkaan muistanut katsoa miten päin tuuletin oli alunperin ja nyt en tiedä pitäisikö tuulettimen puhaltaa ilmaa ulos vai sisään ja miten päin tuuletin pitäisi yleensäkin asentaa.

EDIT: Tämä viedeo löytyikin, joka selkeyttää asiaa:
 
Viimeksi muokattu:
Kerron tämän nyt täällä, jospa joku säästäisi tunnin pari ihmettelemisaikaa jossain kohtaa.

Päätin vaihtaa suuttimen, ihan vaan tyyliin määräaikaishuoltona samalla kun vaihdoin Ender 3:n alkuperäisen muovisen extruderin metalliseen tarvikeosaan. Uuden suuttimen otin 0.4mm pussista, en ole koskaan nähnyt tarvetta pistää pienempää tahi isompaa, vaikka niitäkin on tossa varalla. Extruderin asennus sujui muutamassa minuutissa, suutin irti, uusi tilalle, suuttimen lämmitys ja sen jälkeen kiristys ja testitulokseen. Olin sen verran rohkea, etten ruvennu petiä säätämään paperikikalla, vaan heitetään peti kuntoon lennosta kun kuitenkin 5 millin brimmi tulosteessa. Hämmästyin kuinka vähän piti säätää, kahta rullaa taisin millin liikauttaa. Sitten tuli yhtäkkiä usean millin rako ekaan kerrokseen. Ei muuta kuin pedin korkeutta alas...ei vaikutusta. Hetken hämmästeltyäni huomasin että extruderissa pyörii vain hammasratas, mutta sen vastakappale ei ollenkaan. Ensimmäinen ajatus oli että nonni, uusi suutin on heti tukossa. Suutin pois, uusi tilalle ja uusi tulostus. Sama homma. Hmmm, eikö tämä sitten vain purista filamenttia tarpeeksi lujaa hammasratasta vastaan, mutta jos sormin pikkasenkin lisää painetta, extruderi alkaa naksuun ja missaan askelia. Käsin filamenttia työntämällä homma sujui, mutta heti kun päästää irti, tavaraa ei tule suuttimesta. Voisko mulla olla päässy 0.4mm suutinpussiin jotain pienemmällä reiällä olevia...laitoin alkuperäisen suuttimen takaisin koneeseen kiinni. Uusi tulostus ja sama homma jatkuu. Filamentin paksuuden mittaus, tulos näyttää kolmesta eri kohtaa ja eri kulmasta, lähes aina 1.75mm, yksi mittaustulos oli 1.68. Päätin kokeilla jollain toisella nauhalla, mutta sitten paljastu ongelman syy. En saanut vanhaa filamenttia ulos, en sitten millään. Sitten mä tajusin, että kyseessä tosiaan on jotain "markkinoiden halvinta nauhaa", rullassa ei lue edes valmistajan nimeä. Koneessa on kiinni sininen Capricorn XS, jonka sisähalkaisija on 1,9mm, kun normaalit halvemmat tuubit on 2.0mm. Jos siinä nauhassa on yksikin kohta joka ylittää tuon 1.75mm normaalia vaihteluväliä enemmän, tottakai se on siellä jumissa, eikä extruder pysty työntään sitä. Vaihdoin Capricornin pois, joku halpa valkonen tilalle ja tulostusjälki on täydellistä.

Summarum:
Capricorn on huipputuote, sillä pystyy nostaan suuttimen lämpötilan jopa Nyloneihin asti, vaikkei hot end olisikaan mallia all metal. Mutta tärkeä seikka on, että sillä pystyy tulostamaan vain markkinoiden parhaita filamentteja! Tässä kohtaa mun onkin pakko perua aiemmin antamani suositus Capricorn bowdenista!

Yksi vaihtoehto on tehdä Capricornista vain pikku pätkä hot endin sisään, kuten tässä on tehty: https://www.thingiverse.com/thing:3203831
Toinen vaihtoehto korkeiden lämpötilojen käyttöön on vaihtaa hot end täysmetalliseen: V6 All-Metal HotEnd
Täysmetallisessa hot endissä on omat ongelmansa, ehkä paras vaihtoehto on vain olla nostamatta suuttimen lämpötilaa 235 astetta korkeammaksi.
 
Tuosta z-akselin nopeustarpeesta tuli heti tämä mieleen

8-9min kohdalla tuloksia.

Tuo vaikuttaisi mielenkiintoiselta, ja joissain kappaleissa tuosta olisi iloakin. Siis tulevaisuudessa jos siirrytään pois tästä kaksiulotteisesta tasotulostuksesta, sitä nopeutta voidaan myös siltä z-akselilta kaivata. Ongelmansa tuolla toki vielä on, esim. extruderin alakerran lisäosat (kappaletuulettimet, bltouch /ym. anturit) rajoittaa tulostettavien kappaleiden muotoa.
 
Eiköhän tuosta jonkinlainen hybridi-moodi johonkin sliceriin rakenneta. Toiminee tuollaisilla loivilla pinnoilla parhaiten - ja varsinaisen kappaleen pintakerroksia tulostaessa.
 
Siis tulevaisuudessa jos siirrytään pois tästä kaksiulotteisesta tasotulostuksesta, sitä nopeutta voidaan myös siltä z-akselilta kaivata.
Tuo on vain kikkailua ja välivaihe, on vain ajan kysymys koska tulee ensimmäiset 5 axis 3D printterit kuluttajamarkkinoille! Sen jälkeen naureskellaan miten yksinkertaisilla ja rajoittuneilla koneilla joskus on touhuttu.

 
Jos olisi 5-akselinen tulostin niin silloin saisi paremmin pidettyä tuon suuttimen ja kappaleen välisen kulman samana eikä kappaleen muoto rajoittaisi niin paljoa. Sellaisen rakentelu mekaanisesti ei mahdottumuus olisi mutta voipi mennä vielä hetki ennenkuin Marlinissa/Klipperissä/Reprapissa nähdään tuki sellaiselle, saati slicereissä :D
Ah, katos vaan, säkin kirjoitit samasta asiasta :)
Juu mää luulen että Marlinit ja muut voi hyvinkin olla pian muinaismuisto, tuota 5-axis tulostusta on esitelty jo 5 vuotta sitten ja kokoajan monet firmat kovasti työstää alaa eteenpäin. Alla video miten metallitulostus voidaan suorittaa 5-axis koneella, ilman sitä jauhoa.

 
Tuo on vain kikkailua ja välivaihe, on vain ajan kysymys koska tulee ensimmäiset 5 axis 3D printterit kuluttajamarkkinoille! Sen jälkeen naureskellaan miten yksinkertaisilla ja rajoittuneilla koneilla joskus on touhuttu.


Ei vakuuta tuommoinen lieriöiden tulostus lieriön seinään. En äkkiseltään löydä järkevämpää mallitulostetta tuolta, enemmän esittelevät miten perinteisempää 3D-tulostetta cnc-jyrsitään 5D samalla koneella. En epäile etteikö teknologiassa olisi itua, mutta kiinnostaisi nähdä parempi demo.
 
Ei vakuuta tuommoinen lieriöiden tulostus lieriön seinään. En äkkiseltään löydä järkevämpää mallitulostetta tuolta, enemmän esittelevät miten perinteisempää 3D-tulostetta cnc-jyrsitään 5D samalla koneella. En epäile etteikö teknologiassa olisi itua, mutta kiinnostaisi nähdä parempi demo.
Älä muuta sano, selkeesti tuo on insinöörien mielestä paras keino tuoda teknologian etuja esille, ne selkeesti tarttis firmaan jonkun "Elon Muskin" joka ajattelee laatikon ulkopuolelta. Ehkä se sitten jää käyttäjien tehtäväksi, kunhan noita koneita saadaan markkinoille järkihintaan. Mutta tärkein tuosta nyt käy selville, että teknologia toimii...tai ainakin on kehityskelpoinen. Englantilainen 5axisworks myy 5000 puntaan (+alvit) konetta jonka työala on 400x400x400mm, mutta tuokin on vielä lähinnä prototyyppiasteella. Softan kun saavat hiottua ja hinnan puolitettua, noi koneet rupee valtaan markkinoita. Ja lopulta kiinalaiset puolittaa hinnan vielä siitäkin.
 
Naurattaa seurata tätä keskustelua ja katsella yllä olevia videoita, samalla kun itse ryssi ensimmäisen printterikasauksen kanssa niin naurettavan asian. No varaosia odotellessa ennen kuin sai ulos ensimmäistäkään printtiä :beye:.

Vähäsen jo kävi mielessä, että jättäisikö tämän leikin teille viisammille :darra:
 
Naurattaa seurata tätä keskustelua ja katsella yllä olevia videoita, samalla kun itse ryssi ensimmäisen printterikasauksen kanssa niin naurettavan asian. No varaosia odotellessa ennen kuin sai ulos ensimmäistäkään printtiä :beye:.

Vähäsen jo kävi mielessä, että jättäisikö tämän leikin teille viisammille :darra:
Miten kävi?
 
Naurattaa seurata tätä keskustelua ja katsella yllä olevia videoita, samalla kun itse ryssi ensimmäisen printterikasauksen kanssa niin naurettavan asian. No varaosia odotellessa ennen kuin sai ulos ensimmäistäkään printtiä :beye:.

Vähäsen jo kävi mielessä, että jättäisikö tämän leikin teille viisammille :darra:

Tekemällä oppii ja väärin tekemällä muistaa. Tuskin samaa virhettä uudelleen teet.
 
Sellainen huomio tuosta Ender 3:sta (ei PRO), että minulta häviää talosta kaikki TV-kanavat kun laitteen virtalähteeseen kytkee virrat. Tämä tapahtuu silloin jos myös USB piuha on kytketty tietokoneeseen samanaikaisesti. Jos piuha ei ole kytkettynä, riippuu ihan tuurista vaikuttaako tuo lähetykseen vai ei. Välillä häviää osa kanavanipuista, välillä kaikki. Normaalisti kaikki kanavat näkyy häiriöittä.

Minulla on aktiivisen antennin vahvistin kiinni samassa sulakeryhmässä kuin Ender, eli pitänee kokeilla vetää jatkojohto toisesta huoneesta.

Googlella löytyy muutamia muitakin samoja kokemuksia, ja syy on nähtävästi tuossa halvassa virtalähteessä.

Muuten kyllä vaikuttaa aika hyvältä peliltä, alle 130 euroa kotiin kuljetettuna saksasta.
 
En kyllä varmaan ikinä oman kodin pistorasiaan tunkis mitää tollasta virtalähdettä. Jokainen voi kuitenkin päätellä minkä verran tosta 130e on virtalähteen osuutta. Ja laadukas virtalähde maksanee kuitenkin uutena 50-100e.

...................

Onkos kukaan tulostellut aprinta pro pet-g cf20 filamenttia. Onko ollut minkälaisia kokemuksia?
 
Eka isompi tulostus viimeisillään. CGTradersiltä käyttäjältä "djon" ostetut piirustukset T-800 1:1 kalloon. V2 versio, eli irrotettavalla prosessorilla.



Useamman päivän se on jo tuota höylänny. Muutama jännä paikka on ollu tulostuksen aikana. Eka sattu suurinpiirtein päivän tulotuksen jälkeen, kun oikee reuna alko pikkuhiljaa irtoomaan alustasta. Otin riskin alustan rikkoutumisesta ja sekottelin araldiittia ja täppäsin sitä pariin kolmeen kohtaan. (Näkyy kallon edessä, ylähampaiden kohdalla) Vääntyminen loppu kyllä, saa nähdä miten irtoo tulostusalustasta... :D

Seuraava jännitysnäytelmä oli viimeyönä, kun pari pienempää kallon takalovien tukirakennetta irtos kesken tulostuksen. Yritin niihin lennossa askarrella tukea, kun alko tekemään niihin kohtiin rakettispagettia. Eihän siitä mitään tullu. Loppujenlopuks langanpätkiä jäi tulostimen omilta jäljiltä viimein tulosteen reunoihin kiinni, mut niiden reunat nousi suuttimen noustessa ylemmäs kuin muun tulosteen, eli irtoaisivat taas jossain vaiheessa tulostusta. Kuumensin sytkärillä askarteluveitsen terää ja painoin kuumalla terällä langanpätkiä alemmas -> great success!

Prusa PLA käytössä, 10% infill, 0,20 layer height, supports everywhere (en jaksanu itse ruveta niitä ruuvailemaan kun vähä opetteluttaa vielä). Ekan tunnin tulostin 50% nopeudella, siitä eteenpäin pääosin 78%, nyt tämä päivä on menny loppua kohden hidastaen, kun tuntuu olevan sellasta lyhyttä sauhausliikettä joissain kohdin piirustusta, joka ravistaa tota vehjettä aika rankasti jos yrittää hätäillä nopeuden noston kanssa.

Ja tulostin on siis jauhanu keskeytyksettä koko ajan, edes noiden kikkailujen ajan ei tullu pysäytettyä tulostinta, hidastin vaan vähä liikettä.

On tämä hienoa kyllä. UPSiin on ostettava kyllä uus akku, vähä riskillä tässä mennään jos tulis pidempi sähkökatko. Toi pulverimaalattu tulostusalusta kun jäähtyessään elää jonkun verran, niin tuloste rapsahtaa itsestään irti.

Edellinen tulostus oli DJI Mavic kopion tulostus PETGistä. Ensilentoo ei oo päässy vielä kopasemaan, kun vehje odottelee vielä sähköjä.

Edit: Tossa aikasemmin tulostettu alaleuka.

 
Viimeksi muokattu:
Eka isompi tulostus viimeisillään. CGTradersiltä käyttäjältä "djon" ostetut piirustukset T-800 1:1 kalloon. V2 versio, eli irrotettavalla prosessorilla.

Paljon sliceri näytti että lankaa menee? Riittääkö puoli kiloa? :vihellys:
 
Dampereita ei uuteen ender-3 malliin saa asennettua koska hammaspyörät ovat valssattu kiinni moottoreihin.
Eipä siinä tarvinnut kuin hieman dremeliä näyttää hiomisen muodossa ja hyvin mahtuivat kiinnittää vaikka hammaspyörät kiinni olivat.
 
Sit lähtee heti kokeiluun orginaali prusa, kun niitä alkaa saamaan 300x300 pedillä.
Saa hetken odottaa, tän jälkeen seuraavaana työjonossa on XL 400x400 pedillä ja sen jälkeen revamppaavat uudet ominausuudet 3 sarjaan. Näin siis prusan omassa kirjeessä kerrottiin.

Edit: Tai siis prusaahan saa 300x300 pedillä koko ajan?
 
Suuttimen kärjen vaihto alkaisi olla ajankohtaista. Mikähän+mistä olisi hyvä ja edullinen suutin Ender-3:een? Samalla voisi hommata setin erikokoisilla rei'illä.. Materiaali joko messinki tai vastaava hyvän lämmpöjohtokyvyn omaava.

Ebayssahan on 16 kpl:n settejä kolmella eurolla, mutta veikkaan että näistä saa laatua etsiä sitä löytämättä.
 
Suuttimen kärjen vaihto alkaisi olla ajankohtaista. Mikähän+mistä olisi hyvä ja edullinen suutin Ender-3:een? Samalla voisi hommata setin erikokoisilla rei'illä.. Materiaali joko messinki tai vastaava hyvän lämmpöjohtokyvyn omaava.

Ebayssahan on 16 kpl:n settejä kolmella eurolla, mutta veikkaan että näistä saa laatua etsiä sitä löytämättä.
Itselle vain halvin on ollut kyllin hyvä. Aliexpressistä 5kpl ~50snt, ei kummempia valitteluja. Joka kerta olen suutinta vaihtaessa tarkistanut valoa vasten, että siellä varmasti on reikä porattu. Vain yhdessä 0.8mm suuttimessa reikä oli selkeästi enempi D:n muotoinen, mitä pyöreä joten heitin menemään.
 
Tuli hommattua ensimmäinen 3d tulostin, päädyin Ender 3. Versioksi näyttää 1.1.6 eli saako tähän suoraan päivitettyä esim marlin firmwaren ilman mitään lisäkikkareita?
 
Naurattaa seurata tätä keskustelua ja katsella yllä olevia videoita, samalla kun itse ryssi ensimmäisen printterikasauksen kanssa niin naurettavan asian. No varaosia odotellessa ennen kuin sai ulos ensimmäistäkään printtiä :beye:.

Vähäsen jo kävi mielessä, että jättäisikö tämän leikin teille viisammille :darra:
3-4 vuotta harrastanut ja vieläkin ryssin toisinaan tulostimet käyttökelvottomaan kuntoon kun yritän jotain säätää. Sitten saa odotella sen pari viikkoa varaosia eBaystä, kun Suomessa ei ole enää kokonaisvaltaista 3d-kauppaa pystyssä. Prentasta saa jotain, mutta ei läheskään kaikkea tarvittavaa.
 
Saa hetken odottaa, tän jälkeen seuraavaana työjonossa on XL 400x400 pedillä ja sen jälkeen revamppaavat uudet ominausuudet 3 sarjaan. Näin siis prusan omassa kirjeessä kerrottiin.

Edit: Tai siis prusaahan saa 300x300 pedillä koko ajan?
Ei saa tuolla koolla, mk3 on 250x210x210. mk2 taisi olla sama mutta Y 10 milliä vähemmän.
XL version hinnaksi Josef arvioitsi noin 1200+ euroa ja tulevan mk4 hinnaksi varmaankin sama mitä mk3 on nyt. Saavat hintaa putoamaan siirtymällä 8 bittisestä prossusta 32 bittiseen ja säästetty hinta siirtyy uusiin ominaisuuksiin.
Tuli hommattua ensimmäinen 3d tulostin, päädyin Ender 3. Versioksi näyttää 1.1.6 eli saako tähän suoraan päivitettyä esim marlin firmwaren ilman mitään lisäkikkareita?
Toi 1.1.6 on varmaankin Marlinin versio, ei Enderin.
Tuosta on vähän vastakkaisia tietoja näkyny, jotkut väittää että 1.1.5 emolla (tää on vissiinkin uusin?) olisi bootloader valmiiksi asennettuna, toiset sanoo ettei olisi.
3-4 vuotta harrastanut ja vieläkin ryssin toisinaan tulostimet käyttökelvottomaan kuntoon kun yritän jotain säätää. Sitten saa odotella sen pari viikkoa varaosia eBaystä, kun Suomessa ei ole enää kokonaisvaltaista 3d-kauppaa pystyssä. Prentasta saa jotain, mutta ei läheskään kaikkea tarvittavaa.
Suomalaisia:
An-CAD solutiuons: 3D-tulostimien osat - AN-Cadsolutions
Fenno3D: Fenno3D | Kotimainen 3d-tulostimien huolto- ja asennuspalvelu.
Mutta yhtä nopeasti eli 2-3 päivässä tulee postissa mm:
Ruotsista 3DPrima: PARTS
Itävallasta 3DJake: https://www.3djake.fi/3d-tulostimet-ja-tarvikkeet/tarvikkeet-ja-varaosat
Englannista E3D (no näillä välillä on kestäny 4-5 päivää): 3D Printer Parts & Spares |Buy from E3D Online | E3D Online
 
On tämä hienoa kyllä. UPSiin on ostettava kyllä uus akku, vähä riskillä tässä mennään jos tulis pidempi sähkökatko. Toi pulverimaalattu tulostusalusta kun jäähtyessään elää jonkun verran, niin tuloste rapsahtaa itsestään irti.
Hieno projekti! Tommosessa just ketuttaa jos tukirakennelma kaatuu ja kone on jo käyttäny melkein kilon nauhaa tai tulee toi sähkökatkos, mutta jos tarkoituksena ei ole jättää tulostimen jälkeä lopulliseksi pinnaksi, voit ihan hyvin mitata millä korkeudella tulostus meni pilalle, slicerissa siirtää kappaletta sen verran alaspäin ja aloittaa keskenjääneestä kohdasta ja sitten liimata osat yhteen. Jos jokatapauksessa hiot mallin ennen maalaamista, sauma on kohtuu helppo piilottaa primer/fillerillä ja hiomisella ja maalaus piilottaa sitten loput.

Mulla ihan sama taistelu ollu pari kertaa, enkä myöskään ole laittanu tulostusta tauolle, siinä riskinä että tekee palluran jatkokohtaan josta tulee uusia ongelmia. Teippiä, liimoja, balsatikkuja ja muita taikakonsteja. Kerran teippasin balsatikun päähän pahvilapun vaateriin, sitten balsatikku teipillä tulostusalustaan kiinni ongelmakohtaan ja muutaman kerroksen jälkeen tulostettu spagetti antoi sen verran tukirakennetta että tulostin sai virheen kurottua kiinni. Sitten valmiiseen kappaleeseen vikakohtaan 3D kynällä materiaalia jota sitten Dremelillä ja tarkkuusveitsellä muotoileen, lopuksi filleriä, hionta ja maalaus. Kohtuullisen järjetöntähän se on pelastaa joku 10 euron edestä filamenttia tekemällä pari tuntia ylimääräistä jälkikäsittelyä, mutta se fiilis kun saa "katastrofin" pelastettua.
 
Onko kenelläkään kokemuksia 3D tulostimen kanssa käytettävistä ilmanlaadun tarkkailuun käytettävistä mittareista? Itselläni on 3 tulostinta autotallissa ja talvella joudun rajaamaan alueen pressuilla jotta ei tarvitsisi lämmittää koko tallia, joten olen harkinnut jonkinlaisen ilmanlaatusensorin hankkimista.

Tällainenkin löytyi kun googlailin hieman mutta en oikein ymmärtänyt vielä onko näistä lopulta mitään hyötyä ilmanlaadun tarkkailuun.
3D Printer Emission Monitor Quantifies The Stench
 
Mistä olette hommanneet laadukkaita filamenttiputken päätyliittimiä? Eli näitä PC4-M6 & PC4-M10. Yksi paskakiinalainen korkkasi kierteiden juuresta vaikka en edes kunnolla kiristänyt.. Vaati jo hieman jumppaamista että sai kierteen jämät irti extruderista.
Mielellään sellaisia jotka pitävät putken paikoillaankin ilman että elää liittimen juuresta.
 
@avei Noitahan saa melkein mistä tahansa teollisuuden koneliikkeestä joka vähänkään pneumatiikkatarvikkeita myy. Työmaalla käytetään jotain rosterisia, joissa tuo muovilukko on oranssi. Merkkiä en muista, mutta niiden kanssa ei oo ikinä ollu mitään ongelmia, vaikka onkin pitäny repiä paineisena ja kaiken paskan keskellä pneumaletkua lennosta irti jne.

Edit: Merkki oli "Metal Work". Näkyy mm. IKH myyvän noita.

Toinen merkki mitä meillä rikastamolla joissain kohteissa käytetään on muistaakseni Festo. Mut ne on jotain komposiittirunkosia.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa vielä pari kuvaa tosta kallon yläosasta tukirakenteet poistettuna:





Edit: Ja tossa vielä linkki malliin:

Terminator T-800 Skull Bust V2 | CGTrader

Ja joo, oli kyllä voittajafiilis kun sai tulosteen pelastettua. :D Sama fiilis vähä laimeni kun sitä araldiittia perkasin tulostusalustasta irti, mut lähtihän tuo viimein kun pistin alustan lämpenemään 80 asteeseen, ja sit hemmetin varovasti askarteluveitsen terällä lähti kampeamaan pehmenneen liiman nurkasta ylöspäin. Jotkut taitaa käyttää mm. noissa tukirakenteiden pelastusoperaatioissa niitä kyniä joissa on UV-valon avulla kovetettavaa liimaa. Joskus mulla sellanen liima olikin testissä muissa projekteissa, mut ei sillä ainakaan "normaaleissa" liimaushommissa tehny hienoista mainosvideoista huolimatta mitään. Tässä hommassa vois toimiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tukirakenteissa yksi asia mikä ärsyttää on slicerista riippuen tukirakenteiden kosketuspinta petiin. Esmes KISSliser aloittaa printin siten että spruuttaa ensimmäiseksi tukirakenteiden harvat pohjat ja sitten vast brimmin. Jos tukirakenne on pieni, tuo on useasti hieman riskaabelia jos sattuu että tarttuvuus ei ole kohillaan juuri siinä kohtaa. Prusa slicer tekee tuon fiksummin, ensim brim johon kiinnittyen tukirakenteet, mutta sekään ei tee tukirakenteita siten että alla olisi brim. S3D en edes muista miten, en ole käyttänyt vähään aikaa. Joihinkin malleihin olen itse lisännyt kiinteän 0.2mm paksun palasen joka toimii brimminä sekä alustana tukirakenteille.
Tuo tukirakenteiden heikkous on myös ajoittain ongelmana. KISSlicerissa sain ongelmaa korjattua tunaamalla arvoa joka laajentaa tukirakennetta ympäriinsä ja tukirakenteen tiheyttä. Materiaalia menee jonkin verran enemmän, mutta ei ole ollut ongelmia että tuet hajoaa alta kesken printin.
 
Mistä olette hommanneet laadukkaita filamenttiputken päätyliittimiä? Eli näitä PC4-M6 & PC4-M10. Yksi paskakiinalainen korkkasi kierteiden juuresta vaikka en edes kunnolla kiristänyt.. Vaati jo hieman jumppaamista että sai kierteen jämät irti extruderista.
Mielellään sellaisia jotka pitävät putken paikoillaankin ilman että elää liittimen juuresta.
Noista "aliexpresseistä" on kyllä vaikea sanoa mitä laatu on kun kuvat harvoin näyttää sisälle, mutta itse tilasin näitä ja näissä oli koko ympäryydeltä hampaat sisällä, kun esmes Crealityn mukana tulevissa on vain muutama hammas. Toimii mulla ainakin hyvin.
US $0.63 8% OFF|Pneumatic Connector PC4 01 M10 1.75mm 3mm PTFE Tube quick coupler j head Fitting for 3d V6 j head remote hotend bowden extruder-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on AliExpress - 11.11_Double 11_Singles' Day
Tukirakenteissa yksi asia mikä ärsyttää on slicerista riippuen tukirakenteiden kosketuspinta petiin. Esmes KISSliser aloittaa printin siten että spruuttaa ensimmäiseksi tukirakenteiden harvat pohjat ja sitten vast brimmin. Jos tukirakenne on pieni, tuo on useasti hieman riskaabelia jos sattuu että tarttuvuus ei ole kohillaan juuri siinä kohtaa. Prusa slicer tekee tuon fiksummin, ensim brim johon kiinnittyen tukirakenteet, mutta sekään ei tee tukirakenteita siten että alla olisi brim. S3D en edes muista miten, en ole käyttänyt vähään aikaa. Joihinkin malleihin olen itse lisännyt kiinteän 0.2mm paksun palasen joka toimii brimminä sekä alustana tukirakenteille.
Tuo tukirakenteiden heikkous on myös ajoittain ongelmana. KISSlicerissa sain ongelmaa korjattua tunaamalla arvoa joka laajentaa tukirakennetta ympäriinsä ja tukirakenteen tiheyttä. Materiaalia menee jonkin verran enemmän, mutta ei ole ollut ongelmia että tuet hajoaa alta kesken printin.
Curassa saa asetettua brimmin myös tukirakenteiden alle. Pitää vaan muistaa toisesta kohtaa valita että tukirakenteen voi tulostaa brimmin päälle.
 
Mikäs boardi tuohon ender 3 kannattaa päivittää? Onko tuo skr mini e3 vai jokin muu kannattavampi?
Saisi hieman nopeammaksi vehkeen tarkkuudesta tinkimättä?
 
Tuli hommattua ensimmäinen 3d tulostin, päädyin Ender 3. Versioksi näyttää 1.1.6 eli saako tähän suoraan päivitettyä esim marlin firmwaren ilman mitään lisäkikkareita?
Itsellä Ender 3 samalla sw-versiolla ollut reilun kk:n käytössä. Piirilevyversio laitteessani oli muistaakseni v.1.1.4, mutta askelmoottori-ohjaimet ovat halpis versiot(vinkuu kuin sika pienenä) ja bootloaderi puuttuu eli ei päivitystä suoraan USB kaapelilla.
Päivityksenä Creality myy piirilevyversiota 1.1.5 , jossa hiljaiset ohjaimet ja bootloaderi. Vaihtoehtona on Bigtreetechin SKR E2 mini 32-bitin STM32 kontrollerilla hiljaisilla askelmootoriohjaimilla halvemmalla.Siinä päivitykset onnistuu uSD kortilta tai STLink v2 sovittimella.
En ole vielä tilannut uutta piirilevyä, mutta kai se on jossain vaiheessa hankittava.
 
Mietin kun on tuo Simplify3D lisenssi myös niin voikohan sitä myydä täällä eteenpäin?
Softafirmat on tuota vastaan ja ovat kehitelleet kaikenlaisia kiemuroita tuota estääkseen. EU on tuon puolella ja kaikki toimet jälleenmyynnin estämiseksi on EU:n alueella laittomia. Voit siis myydä softasi eteenpäin, melko varmasti softafirma hangoittelee vastaan ja ehkä jopa uhkaa oikeustoimillakin. Microsoftilla on Windowsin lisenssisopimuksessa kohta jossa jälleenmyynti kielletään ja he olivatkin aikeissa nostaa jättimäisen kanteen saksalaista softajälleenmyyntiyritystä vastaan, mutta käyttivät kuitenkin hyväkseen EU:n tarjoamaa palvelua (nyt on tuon palvelun nimi hukassa, ihan kielenpäällä pyörii), jossa tuomioistuin tutkii tapauksen ja antaa siitä tavallaan ennakkopäätöksen. Tuo oikeusistuin antoi Microsoftille murskatuomion ja mahdollisuuden kanteen voittamiseen äärimmäisen pieneksi. Microsoft päätti olla hiljaa asiasta, eikä EU ole nostanut tapetille lisenssiehdoissa mainitusta jälleenmyyntikiellosta...koska lisenssiehdot ovat nyt aivan huuhaata eivätkä ne itseasiassa päde millään tavalla eivätkä sitouta yritystä eikä kuluttajaa tipan vertaa...vain lait merkitsee. EU:ssa on myös alkamassa laajat taistelut kaikenlaisia digitaalisen softan myynnistä, ensimmäisenä tulilinjalla on Steam. Kyllä, EU laki sanoo aivan selkeästi, että jos kuluttaja ostaa Steamistä pelin, hänellä on täysi oikeus myydä se myös eteenpäin.

Palataas takaisin aiheeseen, anteeksi, taidan olla vähän maistissa...en tiedä miten S3D asennetaan tai onko siinä jotakin online tarkistusta omistuksesta, mutta jos sulla on S3D:stä asennustiedosto, annat sen sun lisenssin ostajalle sekä salasanasi, sitten S3D:n nettisivujen tietokannassa vaihdat oman sähköpostisi tilalle ostajan sähköpostin, eiköhän tuo riitä.
 
Tuli tilattua tuo skr mini e3 v1.2 ja sille tft35 +wifi palikka. Eli olisiko tuo 1.2 uusi malli parempi? Mitä niissä aikaisemmissa oli huonoa?

Tuo Enderin peruskorttikin on ihan hyvä (V1.1.4 ja vanhemmat). Niissä käytetty A4988 driveri on vakaa kuin kallio, siinä riittää potkua isommallekin moottorille (kunhan säätää vrefin), ei skippaa askelia ja pysyy viileänä. Tulostuslaadussa ei ole eroa tai ero on hiuksenhieno vaikka vaihtaisi TMC2208 driverillä olevaan vastaavaan korttiin, äänessä on sitten kyllä melkoinen ero.

8-bittisessä kortissa riittää puhti tulostella nopeampaankin kunhan tulostaa muistikortilta käsin, olettaen että on tavalliset 1,8ast stepperit ja vakio 20t hinhapyörillä. USBin kautta ei kannata tulostella edes 32-bittisellä kortilla sillä se aiheuttaa helposti pientä pätkimistä varsinkin kaarevia muotoja tulostellessa sillä yleensä ohjainkorteissa käytettään 115200bps serial-usb muunninta joka rajoittaa nopeutta. Lisää juttua ohjainkorttien, välitysten yms. vaikutuksesta voi luke täältä: Step rates - RepRap Ainoa poikkeus milloin usbin kautta kannattaa tulostella on jos käyttää Marlinin sijaan Klipperiä.

Yleensäkin tulostelut yli 100mm/s vauhdilla on CoreXY- ja Delta-tulostinten hommia. Cartesianillakin pääsee aika hyviin nopeuksiin kelvollisella laadulla mutta silloin pitää olla myös mekaanisesti kaiken kohdallaan. Hillittömän vauhdin sijaan kannattaa ennemmin käyttää vaikka 0,6mm suutinta ja paksumpia kerroksia jos kappale sen sallii.

Noissa kiinan 32-bittisissä korteissa on ollut joitain ongelmia suunnittelussa ja välteltäviä kortteja ovat SKR mini E3, Fysetc Cheetah 1.0-1.1 versiot (v1.2a on ilmeisesti jo hyvä). Ja jos aikoo laittaa vaihdettavilla ohjaimilla olevan kortin ja TMC2208/9 driverit niin ehdottomasti valmiiksi UART kytketyt driverit niin ei tarvitse kolvailla tai vedellä hyppyjohtoja.
 
Itsellä Ender 3 samalla sw-versiolla ollut reilun kk:n käytössä. Piirilevyversio laitteessani oli muistaakseni v.1.1.4, mutta askelmoottori-ohjaimet ovat halpis versiot(vinkuu kuin sika pienenä) ja bootloaderi puuttuu eli ei päivitystä suoraan USB kaapelilla.
Päivityksenä Creality myy piirilevyversiota 1.1.5 , jossa hiljaiset ohjaimet ja bootloaderi.
Ei välttämättä tule bootloaderilla! Sen verran on ristiriitaista tietoa, että ilmeisesti tässä on taas kyse siitä ettei Creality viitti tehdä uutta SKU numeroa tehdessään merkittäviä muutoksia koneiden komponentteihin, eli se minkä version satut saamaan, riippuu täysin siitä koska kone on valmistettu, eikä sitä tietoa ole saatavilla mistään.

lähde: "the 1.1.5 board does not come with the Boot Loader installed. You still need to do that step before upgrading the 1.1.8 firmware"
Creality Ender3 Board 1.1.5 with 2208 Drivers
 
Olisi muutama kysymys jos joku osaisi hiukan neuvoa. :)

1) Harkitsen 3D tulostimen hankkimista. Tarkoitus ei olisi törsätä mahdottomia summia, mutta ei ottaa mitään käyttökelvotonta paskaakaan eli mikä olisi nyt se go-to valinta hintalaatu-suhteeltaan? Ender 3:sta olen kuullut paljon hyvää.

2) Mitkä ovat 3D tulostamisen reaalikustannukset? Eli siis jos unohdetaan itse tulostimen hankkiminen eikä anneta ajalle arvoa vaan keskitytään esim. pelkkään materiaaliin ja ehkä sähkönkulutukseen (ellei ole niin marginaalinen että pyöristyy nollaan) niin paljon esim. jonkin testikappaleen (esim. 10x10x10cm figuuri tai vaikka 100g painoinen palikka yms.) tulostaminen maksaa?

3) Onko näissä 3D tulostimissa jotain kriittistä "need to know before buy" juttua mitä normaali kaduntallaaja ei välttämättä osaisi arvata. Esim. vaatii vahvasti ilmastoidun tilan tms.
 
1) Harkitsen 3D tulostimen hankkimista. Tarkoitus ei olisi törsätä mahdottomia summia, mutta ei ottaa mitään käyttökelvotonta paskaakaan eli mikä olisi nyt se go-to valinta hintalaatu-suhteeltaan? Ender 3:sta olen kuullut paljon hyvää.
Aiemmin tällä sivulla linkattiin Prusan uuteen printteriin, Prusa miniin, jonka hankintakustannukset ovat myöskin hyvin maltilliset. Sitä tosin ei ole valmistajan lisäksi muut vielä päässeet näpelöimään, joten negatiiviset asiat on vielä selvittämättä. Siinä on myös se ongelma, että vaikka perusjampalta 90% tulosteista mahtuukin sen 18x18cm pinta-alalle, puolella Prusa minin hinnalla (349e) saa Ender 3:sta (~170e) 22x22cm tulostusalueen ja tulostusjälki on vähintäänkin identtinen. Enderin myöskin saa muutamassa päivässä, Prusa minin saa loppuvuodesta tai ensi vuoden alusta jos nyt heti tilaa. Suosittelen Ender 3:sta.
2) Mitkä ovat 3D tulostamisen reaalikustannukset? Eli siis jos unohdetaan itse tulostimen hankkiminen eikä anneta ajalle arvoa vaan keskitytään esim. pelkkään materiaaliin ja ehkä sähkönkulutukseen (ellei ole niin marginaalinen että pyöristyy nollaan) niin paljon esim. jonkin testikappaleen (esim. 10x10x10cm figuuri tai vaikka 100g painoinen palikka yms.) tulostaminen maksaa?
Sähkönkulutus on hyvin maltillista, mittailin vuosi sitten sen tarkemmin ja luvut on muistin varassa, mutta keskiarvokulutus taisi olla 150W luokkaa, josta valtaosa menee pedin lämmittämiseen. Jos siis asut sähkölämmitteisessä talossa ja maksat itse lämmityksen, sähkönkulutuksesta suurin osa menee "hyötykäyttöön". 10x10x10cm figuuri tulostunee noin 3-5 tunnissa. Kilo PLA:ta maksaa noin 15-20 euroa riippuen merkistä ja postikuluista. Filamentin kulutus riippuu mallista, käyttötavaroihin laitetaan yleensä enemmän infilliä/täytettä, jolloin kulutkin nousevat, mutta 10x10x10cm figuuri tulee maksamaan 1-3 euroa.
Varaosia mainitsemiini tulostimiin ei juurikaan tarvitse, Enderin modaamiseen voi mennä muutama kymppi, mutta ilmankin pärjää.
Filamentteihin silti kuluu alussa helposti parikin sataa kun oikein innostuu erilaisista väreistä, mutta satunnaisessa käytössä se parin sadan euron rullavarasto kestää usean vuoden.
3) Onko näissä 3D tulostimissa jotain kriittistä "need to know before buy" juttua mitä normaali kaduntallaaja ei välttämättä osaisi arvata. Esim. vaatii vahvasti ilmastoidun tilan tms.
3D tulostimet eivät ole plug&play, mutta alkuun pääsee ihan perus tietokonetaidoilla ja yleissivistyksellä. Erikoisfilamentit tarvitsevat enemmän perehtymistä (kuten ABS tarvitsee koteloinnin, Nylon tarvitsee täysmetallisen tulostuspään, joustavat filamentit tarvitsevat joko suorasyöttö-modin tai vähintään modatun extruder-pään jne), mutta PLA tulostukset kyllä onnistuu sultakin. Ilmastointia ei perusmateriaaleilla tarvita (PLA, PETG, TPU...), mutta esimerkiksi ABS:ää ei kannata asuintiloissa tulostella. Se ei varsinaisesti ole mitään kauheen myrkyllistä, mutta haju on voimakas. Mutta ABS (ns Lego-muovi) on lähes täysin korvattavissa esimerkiksi PETG muovilla, joka tulostuu paljon helpommin. PLA muovi on sitä yleisintä kotikäytössä, siitä tulee hyvin mieto tuoksu, johon kriittisinkin naisväki tottuu hyvin nopeasti.
 
Aiemmin tällä sivulla linkattiin Prusan uuteen printteriin, Prusa miniin, jonka hankintakustannukset ovat myöskin hyvin maltilliset. Sitä tosin ei ole valmistajan lisäksi muut vielä päässeet näpelöimään, joten negatiiviset asiat on vielä selvittämättä. Siinä on myös se ongelma, että vaikka perusjampalta 90% tulosteista mahtuukin sen 18x18cm pinta-alalle, puolella Prusa minin hinnalla (349e) saa Ender 3:sta (~170e) 22x22cm tulostusalueen ja tulostusjälki on vähintäänkin identtinen. Enderin myöskin saa muutamassa päivässä, Prusa minin saa loppuvuodesta tai ensi vuoden alusta jos nyt heti tilaa. Suosittelen Ender 3:sta.

Sähkönkulutus on hyvin maltillista, mittailin vuosi sitten sen tarkemmin ja luvut on muistin varassa, mutta keskiarvokulutus taisi olla 150W luokkaa, josta valtaosa menee pedin lämmittämiseen. Jos siis asut sähkölämmitteisessä talossa ja maksat itse lämmityksen, sähkönkulutuksesta suurin osa menee "hyötykäyttöön". 10x10x10cm figuuri tulostunee noin 3-5 tunnissa. Kilo PLA:ta maksaa noin 15-20 euroa riippuen merkistä ja postikuluista. Filamentin kulutus riippuu mallista, käyttötavaroihin laitetaan yleensä enemmän infilliä/täytettä, jolloin kulutkin nousevat, mutta 10x10x10cm figuuri tulee maksamaan 1-3 euroa.
Varaosia mainitsemiini tulostimiin ei juurikaan tarvitse, Enderin modaamiseen voi mennä muutama kymppi, mutta ilmankin pärjää.
Filamentteihin silti kuluu alussa helposti parikin sataa kun oikein innostuu erilaisista väreistä, mutta satunnaisessa käytössä se parin sadan euron rullavarasto kestää usean vuoden.

3D tulostimet eivät ole plug&play, mutta alkuun pääsee ihan perus tietokonetaidoilla ja yleissivistyksellä. Erikoisfilamentit tarvitsevat enemmän perehtymistä (kuten ABS tarvitsee koteloinnin, Nylon tarvitsee täysmetallisen tulostuspään, joustavat filamentit tarvitsevat joko suorasyöttö-modin tai vähintään modatun extruder-pään jne), mutta PLA tulostukset kyllä onnistuu sultakin. Ilmastointia ei perusmateriaaleilla tarvita (PLA, PETG, TPU...), mutta esimerkiksi ABS:ää ei kannata asuintiloissa tulostella. Se ei varsinaisesti ole mitään kauheen myrkyllistä, mutta haju on voimakas. Mutta ABS (ns Lego-muovi) on lähes täysin korvattavissa esimerkiksi PETG muovilla, joka tulostuu paljon helpommin. PLA muovi on sitä yleisintä kotikäytössä, siitä tulee hyvin mieto tuoksu, johon kriittisinkin naisväki tottuu hyvin nopeasti.
Jees, kiitos paljon loistavasta vastauksesta. Ehkä tuohon enderiin voi jonkin verran tutustua netissä ja laittaa tilauksen menemään. :tup:
 
Olisi muutama kysymys jos joku osaisi hiukan neuvoa. :)

1) Harkitsen 3D tulostimen hankkimista. Tarkoitus ei olisi törsätä mahdottomia summia, mutta ei ottaa mitään käyttökelvotonta paskaakaan eli mikä olisi nyt se go-to valinta hintalaatu-suhteeltaan? Ender 3:sta olen kuullut paljon hyvää.

2) Mitkä ovat 3D tulostamisen reaalikustannukset? Eli siis jos unohdetaan itse tulostimen hankkiminen eikä anneta ajalle arvoa vaan keskitytään esim. pelkkään materiaaliin ja ehkä sähkönkulutukseen (ellei ole niin marginaalinen että pyöristyy nollaan) niin paljon esim. jonkin testikappaleen (esim. 10x10x10cm figuuri tai vaikka 100g painoinen palikka yms.) tulostaminen maksaa?

3) Onko näissä 3D tulostimissa jotain kriittistä "need to know before buy" juttua mitä normaali kaduntallaaja ei välttämättä osaisi arvata. Esim. vaatii vahvasti ilmastoidun tilan tms.

Itsellä juuri samat aikomukset ja päätymässä myös tuohon samaiseen tulostimeen. Saiko tuota Ender 3 mistä tuohon 170€ hintaan ja suht nopealla toimituksella?

Ohjelmistopuoli on itsellä vielä hieman hakusessa. CAD pyörii kotona millä on tarkoitus mallinnella omia juttusia. Kun tuon Enderin nyt päätyy tilamaan niin minkä ohjelman siihen tarvii vielä kylkeen että saa ensimmäiset osat ulos? (Joku) Slicer ohjelma vissiinkin, mikä olisi passeli ja syökö nämä slicer ohjelmat mitä CADin tiedostoformaatteja?
 
Itsellä juuri samat aikomukset ja päätymässä myös tuohon samaiseen tulostimeen. Saiko tuota Ender 3 mistä tuohon 170€ hintaan ja suht nopealla toimituksella?

Ohjelmistopuoli on itsellä vielä hieman hakusessa. CAD pyörii kotona millä on tarkoitus mallinnella omia juttusia. Kun tuon Enderin nyt päätyy tilamaan niin minkä ohjelman siihen tarvii vielä kylkeen että saa ensimmäiset osat ulos? (Joku) Slicer ohjelma vissiinkin, mikä olisi passeli ja syökö nämä slicer ohjelmat mitä CADin tiedostoformaatteja?
Tuosta on jatkuvasti jossakin tarjouksia, kyseinen laite on vähän niinkuin kahvi suomessa, sisäänheittotuote. Nopealla vilkaisulla, ainakin tämä on halpa:
Creality Ender 3 3D Printer 220X220X250mm 1.75mm PLA DC 24V New Version UK Stock | eBay
137e + 20e postit, tosin kummallisesti "expedited shipping" ja silti kestäisi 2 viikkoa, en tiedä sitten mikä on todellisuudessa.
Slicer ohjelmia on monia, eikä yksiselitteisesti mikään ole absoluuttisesti paras. Ilmaisia ja hyviä on mm Cura, Prusa control, Ideamaker, MatterControl, Slic3r...
Yleisin fileformaatti on STL, mutta 3MF on yleistymässä ja varmaankin jossain kohtaa ohittaa STL:n. Myös OBJ käy moniin slicereihin. Tulostettavia malleja voi katsella myös netistä, isoin ilmaisten mallien paikoista on Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
 
Enderiin ostaisin ainakin kunnon powerin ennenkun sitä käyttäisin vaikka Mouser:lta meanwellin valikoimasta
 
Ei välttämättä tule bootloaderilla! Sen verran on ristiriitaista tietoa, että ilmeisesti tässä on taas kyse siitä ettei Creality viitti tehdä uutta SKU numeroa tehdessään merkittäviä muutoksia koneiden komponentteihin, eli se minkä version satut saamaan, riippuu täysin siitä koska kone on valmistettu, eikä sitä tietoa ole saatavilla mistään.

lähde: "the 1.1.5 board does not come with the Boot Loader installed. You still need to do that step before upgrading the 1.1.8 firmware"
Creality Ender3 Board 1.1.5 with 2208 Drivers
Tarkemmin katsottuna Aliexpressin myyntitiedoissa näyttäisi olevan ATMELin 128kB flashillä, jossa ei ole välttämättä tilaa reilusti bootloaderille. Jostain katselin, että olisi 256kB muistilla.
 
Tuli tilattua tuo skr mini e3 v1.2 ja sille tft35 +wifi palikka. Eli olisiko tuo 1.2 uusi malli parempi? Mitä niissä aikaisemmissa oli huonoa?
Eilen tilasin myös tuon SKR mini E3 v1.2:n , mutta on vielä awaiting shipment tilassa. Mikä lienee saatavuus noilla TMC2209 ohjaimilla?
Tuotetietojen mukaan levyn pitäisi olla parempi ohjainten lämmön hallinnassa ja piirilevyn lämmön johtamisessa kuin alkuperäinen Ender 3 levy.
 
Mikähä mahtais olla paras Fusion360 tutoriaalisarja mikä youtubesta löytyy? Ajattelin vähän lämmitellä tässä cadi taitoja tulostinta odotellessa.
 

Frankestaini välillä tekee kierrettä.

Kaverille pusle

DSC_0107.jpg

katso liitettä 294887
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom