3D-tulostaminen

Viestiketju alueella 'Elektroniikka, rakentelu ja muut DIY-projektit' , aloittaja micko, 17.10.2016.

  1. dniwe69

    dniwe69

    Viestejä:
    809
    Rekisteröitynyt:
    11.03.2018
    Mistäs herrat suosittelis filamentin ostamista nuukalle ;) ? Tähän asti ostettu lähinnä Prentasta ja Clasulta.
     
  2. Maso

    Maso

    Viestejä:
    379
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Marwiol.pl tuolta on tullut tilattua halvinta PLA/PETG (12.5€/kg lähtöhinnat) ja hyvin tulostuu. Kiinteät 15€ postit eli kannattaa tilata kerralla useampi kela, alle viikossa tullut kotiovelle toimitukset.
     
    TheUnpronounceables ja dniwe69 tykkäävät tästä.
  3. iplo

    iplo

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Liity 3Djaken postituslistalle, siellä on välillä mukavia tarjouskampanjoita käynnissä ja ilmaiset postit yli 80e tilauksille, jotka on perillä noin 2-4 päivää tilauksesta. Kauppa Itävallassa, pari suomalaista likkaa asiakaspalvelussa, joten asiointi onnistuu suomeksikin.

    Mä oon pitkään etsiny hyvää aidon kullan näköistä filamenttiä ja aina ne on joko liian tummaa tai sitten lähinnä keltaista. Marwiolilta tullu Devil designin kulta on jo aika hyvää, mutta foorumeilta bongasin että Kiinasta on tullu uutta "silky gold" matskua ja se on näyttäny kuvissa hyvältä, joka kuitenkin postien kanssa on ollu tosi kallista, mutta nyt löysin ja pistin tilaukseen kohtuuhintaisen rullan, postien kanssa 24 euroa:
    US $12.99 |Silk Gold 1.75mm PLA Filament 3d Printer filament 1kg Silky Shine Shiny golden feeling like 3d silk gold pla printing materials-in 3D Printing Materials from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
     
    HiTec ja dniwe69 tykkäävät tästä.
  4. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Noniin, Ender 3 tulilla, stepper motor damperit asennettu yms. Tilailin amazonista jotain lankoja 16-17 € kilohintaan kun ei jaksanut metsästää tarkemmin, mutta pääsipähän ainakin alkuun. Tulostuksessa sillat tulostuu nätisti, eikä myöskään stringingiä esiinny.

    Pienet yksityiskohdat ovat pienehkö ongelma, samoin tulosteiden reunoilla näkyvät pienehköt "pisteet". Alla kuvia näytille. Line width oli jostain syystä aiemmin 0,44 mm ja tämä käsittääkseni pitäisi olla 0,40 mm, kuten suutinkin? Tähän 0,40 mm:ään arvon korjasin. Kulmien pyöreys ainakin parani, mitä nopeasti testasin kuutiolla.

    20190907_142513.jpg 20190907_142531.jpg 20190907_142602.jpg
     
  5. iplo

    iplo

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Ensimmäinen ajatus noita kuvia katsellessa on, että sulla on hiukan ylipursotusta.
    Tee tämä kalibrointi:
    Extruder Calibration
    Googleen hakusanoiksi: 3d printer extruder calibration, niin saat monia eri videoita jos tuo selostus ei ole helposti ymmärrettävissä.
    Tuon kalibroinnin jäljiltä sitten joko asetat sliceriin (esmes Curassa: Material: Flow) sopivan arvon tai jos olet bootladerin asettanu, säädä korjattu asetus suoraan firmwareen.

    Näyttäisi että käytit kerroskorkeutena 0.2 mm, tuon kun lasket vaikkapa 0.1mm, alkaa yksityiskohdatkin paraneen. Samalla tosin overhangit ja siltaukset vaikeutuu. Noita asetuksia joutuu vähän miettiin aina tulostettavan mallin mukaan.

    edit: mitä sulla oli asetettuna retractiin? Tuolla hieman on stringiäkin näkyvissä, joten ehkä hivenen kannattaisi muuttaa noita asetuksia, pitäisi saada noi reunan pisteetkin pois samalla. Itsellä on yleensä distance 5mm, speed 40mm/s ja prime speed 40mm/s. Mutta noi riippuu tulostettavan langan materiaalista ja millainen bowden tube on koneessa.
    Pliis sano että kokeilit tulostaa ensin ilman damppereita! Ilman sitä ei huomaa mikä ero noilla on, eikä osaa arvostaa niitä niiden ansaitsemalla tavalla :D
     
  6. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Pitänee tuo kalibrointi suorittaa ennen kuin yöllä laittaa isompaa printtiä tulille (pun not intended). Firmis tuli päiviteltyä toissapäivänä
    Retractionissa tällä hetkellä 6 mm / 25 mm/s (kopsasin jostain tutorialista, en ole kummemmin testannut vielä). Tuo stringing näyttää kameran valotuksesta huomattavasti pahemmalta kuin on, mutta tuota nopeutta voisi varmaan vähän nostaa.

    Tuli tulosteltua ennen dampereita :D Itsellä on vielä tässä prässätyt pulleyt, eli piti tulostella vähän osia, että sai edes damperit käymään. Kyllä kannatti, poistui tuo vittumainen ininä ja tulostin on kuitenkin tässä tietokoneen vieressä pöydällä.
     
  7. iplo

    iplo

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Kokeile jollain pienellä lyhyellä tulosteella noilla 5m / 40mm/s asetuksilla! Mitä pidemmälle vedät lankaa, sitä suurempi riski saada sulaa muovia jähmettyyn vääriin paikkoihin ja saada suutin tukkoon. Mulla oli joskus aikoinaan cr-10:ssä 8mm ja ikinä ei tullu mitään stringiä mihinkään, mutta kolmannen kerran kun availin tukkeutumia, rupesin tutustuun mistä se johtuu. Ideaalihan olisi jos pistäis direct feedin, niin retractiin riittäis 1mm. Tossa mun ender 3:ssa on vielä alkuperäinen bowden, ainakin 6kk on koneen vieressä asennusta odottanu carpricorn tuubi, jolla ilmeisesti retract pituutta voisi ainakin vielä millin vähentää.
    Mutta juu, sopiva pituus ja nopeus retractiin riippuu materiaalista, jotkut PLA:t on juoksevampia kuin toiset, TPU ei yleensä salli retractiä ollenkaan ja omasta kokemuksesta PETG on juoksevampaa kuin PLA.
     
  8. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Hmm, olettamuksestani poiketen tulostin alipursoittaa. 100 mm matkalla lankaa meni vain 98,7 mm.
     
  9. iplo

    iplo

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Ohhoh, menipä siis metsään. Noista kuvien yksityiskohdista päättelin että tursuis liikaa muovia. Täytyy miettiä vähän mistä muusta johtuisi nuo.
     
  10. Maso

    Maso

    Viestejä:
    379
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onko langan paksuus laitettu oikein sliceriin ja onko mitattu mitä oikeasti on paksuudeltaan? Joskus saattanut olla itsellä -+0.05mm heittoja noissa keloissa.
     
    iplo tykkää tästä.
  11. ississ

    ississ

    Viestejä:
    485
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Ei välttämättä mennyt, kuva näyttää lievästi ylipursotukselta.

    Jos 100mm käskyllä menee vähemmän nauhaa niin step/mm on väärin.
    Jos nauhan paksuus on väärin niin muovia tulee ylos liikaa tai liian vähän step- asetuksesta huolimatta.
    Ja kolmas joka vaikuttaa on asetettu nauhan leveys jonka mukaan slicerin pitäisi myös laskea.
    1. saa helposti, nyt kun tietää paljonko pyydettiin ja saatiin tietyllä step määrällä niin eron voi laskea ja muuttaa step- määrää.
    2. työntömitta käteen ja exceliin/paperille muutama 10 mittausta nauhan paksuudesta vähintään metrin matkalta eri puolilta. Nauhan paksuudeksi noiden keskiarvo.
    3. Leveyden asetus johonkin arvoon, oliko se 0.40mm. Sitten tulostus vaikka pieni laatikko jossa on yhden nauhan levyinen seinä ja lopuksi mittaus. Jos seinä on jotain muuta kuin 0.4mm niin pitäisi onnistua säätämällä pursotuksen kerrointa (ainakin slic3r) tai nauhan paksuutta. Muutama tulostus ja mittaus niin pitäisi olla lähellä oikeaa.

    Leveysasetus vaikuttaa tietysti myös siihen montako nauhaa lasketaan vierekkäin. Liian ohut todellisuuteen verrattuna=> muovia tulee liikaa kun ei mahdu kunnolla varsinkin jos tulostaa sisältä ulospäin.

    Tällä tekniikalla sain oman säätöihin kun tulostelin paljon pieniä ohutseinäisiä juttuja.
     
    Lassivv ja iplo tykkäävät tästä.
  12. Scratch

    Scratch

    Viestejä:
    177
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Helou! Ilmestyi tuossa viimeviikolla 3d-tulostin vuosien haaveilun jälkeen pöydän nurkalle. Creality Ender 3 Pro valikoitui lopulta vaihtoehdoista omaksi tulostimeksi ja täytyy sanoa, että olin todella yllättynyt, kuinka hintaisekseen laadukkaan oloinen härveli paketista löytyi ja kasauskin oli ensikertalaisellekin simppeli, sehän oli suurimmalta osin kasattu valmiiksi. Muutamia testiprinttejä olen sillä nyt tehnyt, pääasiassa mukana tulleella pienellä pätkällä Crealityn omaa PLA:ta.

    Siihen liittyykin ensimmäinen kysymykseni. Ensinnäkin, olin aidosti ihmeissäni, kuinka hyvää jälkeä jo ensimmäisistä printtauksista lähtien tuo Ender teki, 3d tulosteille ominainen kerrosten näkyvyys oli todellä häviävän pientä ja äkkiseltään varsinkin pystypinnat näyttivät lähes täysin sileiltä. Noh, sillä pikkupätkällä mitä mukana tuli ei kovin pitkään tulostella, joten kävin ensihätään Clas Ohlsonilta pari rullaa heidän omaa PLA:ta. Nyt sillä tulostin pari juttua ja ero on huomattava, ne tulosteet näyttävät (vähän huonossa mielessä) siltä miltä kuvittelinkin 3d-tulosteiden näyttävän livenä.

    Syy eroon vaikuttaisi olevan kiiltoaste, tuo laitteen mukana tullut PLA on tulostettuna lähes mattaa ja ei heijastele epätasaisuuksia juurikaan (eikä näy läpi). Tuo Clas Ohlsonin PLA taas kiiltää todella paljon ja tuo esille kaikki epätasaisuudet ja raidat. JA suoraan sanottuna se näyttää siltä miltä 3d-tulosteiden oletinkin näillä turtsotusvehkeillä näyttävän.

    Kysynkin, mistähän tuollaista mattapintaista ja laadukasta PLA:ta kannattaisi kysellä lisää? Ehdin jo tykästyä tuon ulkonäköön ja koska se oli ensikosketukseni 3d-tulostamiseen, kuvittelin aluksi, että tällaista jälkeä tää masiina vaan tekee! Ohessa kuva erosta, on vielä livenä paljon selkeämpi. Asetukset ovat verokeissa molemmissa samat, vain tulostamiseen käytetty PLA on eri.

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Viimeksi muokattu: 10.09.2019
  13. Maso

    Maso

    Viestejä:
    379
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joskus olen huomannut että korkea lämpötila pla langalla saattaa tehdä siitä kiiltävää, vähän niinkuin lasittuisi jotenkin, hankala selittää. Ehkä voisit kokeilla laskea lämpötilaa 5c kerrallaan ja katsoa onko eroa.
     
    Scratch tykkää tästä.
  14. ississ

    ississ

    Viestejä:
    485
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Myös eri värit ovat erilaisia tulostaa. Tilasin samasta paikasta saman firman eriväristä ABSää ja tässä tulos:
    hopeanharmaa oli aivan kamalaa, ei tahtonut edes kerrokset pysyä kiinni toisissaan
    valkoinen, punainen ja vaalean vihreä ei ongelmia
    sininen ei tahdo pysyä pedissä kiinni

    Harmaalla oli kaamea säätö lämpötilojen ja nopeuksien kanmssa että sai osat pysymäänm kasassa, muilla onnistui helpommin.
    Kiiltoasteissakin on tietysti eroja.
     
    Scratch tykkää tästä.
  15. Scratch

    Scratch

    Viestejä:
    177
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kiitos vastauksista! Kokeilen matalemmalla lämmöllä tuota keltaista ja täytyypä testata nuo muutkin värit mitä tuli hommattua, musta ja harmaa. Ja uusi valkoinen rullakin on postista tulossa.

    Täytyy tulostaa sellanen filamenttiohjuri tuohon, äkkiseltään en kyllä muuta parannuspalikkaa tuohon koe näin alkuvaiheessa tarvivani. Parjattu magneettipetikin on minusta todella näppärä, seku vain ottaa lätyn pediltä, taivuttaa ja tuloste ponnahtaa irti. Joka kerta kyllä joutuu manuaalisesti leveliin pistämään pedin kun alkaa tulostamaan, mutta eipä tuo haittaa. Varmaan kun ei paremmasta tiedä :D
     
  16. jkaart

    jkaart

    Viestejä:
    620
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niin, olikos sulla mitkä lämpötila asetukset tossa valkosessa ja keltasessa?! Clas Ohlsonin valkonen PLA on ainakin yhtä kiiltävää/mattaa kuin toi sun valkonen suuttimen olessa 200 astetta ja bedin 60 astetta. Clas Ohlsonin musta taas ehkä jonnin verran kiiltävämpää samoilla asetuksilla.
     
  17. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 971
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Devil Design PLA valkoinen on hyvin matta ja näyttäisi niiden perusväritkin olevan hyvin matan näköisiä sivustonsa mukaan. Läpinäkyvät näyttäisi kiiltelevän enemmän.
     
  18. Scratch

    Scratch

    Viestejä:
    177
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Juurikinnoilla lämmöillä tulostelin!

    Kiitos, pistetään mieleen!

    Kokeilin vasiten tuota Clasun mustaakin ja se on myös hurjan kiiltävää, muutoin tulostui sekin nätisti.

    Tässä kuvassa oikeastaan se lopputulos mitä haen takaa, täytynee hommata ihan tuollaista mataksi speksattua lankaa testiin!
    EBA8F65C-A2F8-49C0-AAE2-948F314DE98C.jpeg
    https://images.app.goo.gl/paQ8juP3Bo8JdtbAA
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2019
  19. gaattori

    gaattori

    Viestejä:
    66
    Rekisteröitynyt:
    15.08.2019
    Kirkas matta spraylakka auttaa, jos kappale kiiltää liikaa.

    Näiden luulisi olevan samankaltaista kuin näytekappale: Filament
     
  20. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tulostin lithophanea, 3mm paksu ja kaareva. Sisällä osa viivoista on siksakkia, jolloin akseli vaihtaa todella nopeasti suuntaa jatkuvalla syötöllä, joka johtaa jäätävään tärinään ja meteliin. Tästä syystä yllättäen tulostus menee perseelleen. Mitä tuohon liittyen pitäisi säätää? Nopeutta on jo laskettu aika reilusti, mutta ei viitsisi mennä ihan minimiin, koska tällöin suorat linjatkin tulostuvat todella hitaasti. Simplify 3D:tä olen nyt käyttänyt.
     
  21. Maso

    Maso

    Viestejä:
    379
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Koitas laittaa 3-5 ulkokerrosta ettei pääse tulemaan infilliä siksakkina.
     
  22. iplo

    iplo

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Lithophanessa ei saa käyttää infilliä! Laita joko infill 100% tai ehkä mieluummin laita perimeter luku niin isoksi, ettei slicer pääse laittaan infilliä.

    edit: täällä on hyviä vinkkejä: Lithophane Print Settings - 3D NEWB
     
  23. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Infill oli siis 100 %. Testaan muuttuuko tuo sisempien viivojen muoto jos laittaa perimetrin isommaksi.
     
  24. Maso

    Maso

    Viestejä:
    379
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Laita infill 0% ja hoida se täyteen muovia Outline/Perimeter asetuksilla.
     
  25. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Laitoin. Tuota siksakkia esiintyy, mutta vain eri kohdissa ja hivenen eri tavoilla. Eli ei vaikuttane lopputulokseen. Jostain luin että acceleration/jerk-sääntöjä pitäisi säätää. Mitä sitten käytännössä tarkoittaakaan. Alla vielä kuva yhdestä layeristä.

    zigzag.jpg
     
  26. Maso

    Maso

    Viestejä:
    379
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kokeiles laittaa vielä infill concentric tjsp.
     
  27. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eipä auttanut tuokaan.
     
  28. TheUnpronounceables

    TheUnpronounceables

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    26.02.2019
    Täältäkin ääni Marwiol.pl:lle. Nopea toimitus ja halvat hinnat. Mitään eroa en ole huomannut esim Das Filamentin PETG:n kanssa. Olen tilannut heiltä myös Devil Designin TPU:ta, jolla on onnistunut joustavien kappaleiden tulostus mainiosti vaikka setuppina on piiitkät bowdenit. Nuo halvimmat PETG rullat on Devil Desing:n valmistamia, mutta heiltä saa myös muiden valmistajien kalliimpia muoveja, esim. Polymaker, jos nuo puolalaiset muovit jostain syystä epäilyttää. Tavarat tulleet aina noin viikossa koti ovelle. Sähköposteihin vastattu yleensä parissa tunnissa ja viimeistään seuraavana arkipäivänä. Saisi muutamakin kotimainen kauppias ottaa mallia.

    [Edit] Niin ja jos jollain on kokemuksia Nylonforce Carbon ja Nylonforce Glass filamenteista, niin kiinnostaisi. Lähinnä millaisella setupilla olette tulostaneet(lämmöt suutin/pöytä, suutin materiaali, onko lämmitetty tulostus kammio jne.), kuinka kestäviä ovat olleet ja onko pahasti warppaillut tulostettaessa?
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2019
    Maso ja dniwe69 tykkäävät tästä.
  29. Scratch

    Scratch

    Viestejä:
    177
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Heh,tulostin eilen 0,2 kerrosvahvuudella Curan oletuksilla tommosen toleranssitestin. Lukot aukes 0,2:seen asti heittämällä, mutta viimeinen 0,15 oli jumissa. Arvelin, että johtuu tietty siitä että tulostettu 0,2:lla niin toki se on jumissa. Yritin ihan pihdeillä lopuksi, mutta ihan jumissa oli. Tänään näytin härveliä vaimolle ja se sai sen viimeisenkin auki :eek:
    EB585AA1-F1C9-494D-882F-499BC61F2BA9.jpeg
     
  30. Pekka_L

    Pekka_L

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2018
    Olisiko Helsinki-Vantaa-Espoo akselilla kellään tulostusvehkeitä? Olisi tarvis parille pikkuosalle näppikseen.
     
  31. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Espoosta löytyy täältä. Minkälaista tarvitsee?
     
    Pekka_L tykkää tästä.
  32. yyri

    yyri

    Viestejä:
    926
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pistä niitä perimeter layereitä enemmän ja täppä allow single extrusion fill:iin. Voin huomenna töissä kattoa tätä huvikseen kun pääsen simplifyn ääreen, mistä ton stl filun saa mitä koitat tulostaa?
     
  33. Pekka_L

    Pekka_L

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2018
    Laittelen yv sulle.
     
  34. gaattori

    gaattori

    Viestejä:
    66
    Rekisteröitynyt:
    15.08.2019
    Sanoisin että tuo litomalli itsessään saattaa olla virheellinen. Turhaan kapenee keskeltä. Vaikka poistaa infill ja gap filling, ei voi olla tasalaatuinen lopputulos.
     
  35. OG George 666

    OG George 666

    Viestejä:
    75
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tuo kyseinen malli on siis tehty itse 3dprocksin litogeneraattorilla. Kuuluukin olla keskeltä melko ohut, koska kuva on keskellä melko kirkas. Voin koittaa huomenna upata tuon mallin johonkin.
     
  36. mk1978

    mk1978

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Onko kenelläkään kokemusta tästä kaupasta ja erityisesti näistä DR 3D Filamenteista? Ainakin värivalikoima tuntuisi olevan kattava.

    PLA - City Plus Oy

    Itse en ole edes aikaisemmin huomannut tätä kyseistä kauppaa.
     
  37. jkaart

    jkaart

    Viestejä:
    620
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mistä voisi johtua suuttimen +/- 5 asteen lämpötilan seilaus edestakasin PETG muovia tulostaessa 240 asteessa? PLA:lla ei tämä seilaus ole kuin luokkaa +/- 2 astetta 205 asteisella suutimella.

    Ennen kuin ajo pid autotunen tolle niin tämä heitto oli parhaimillaan 10 astetta ja marlinin lämpösuoja puuttu peliin ja keskeytti tulostuksen.
     
  38. Kakkaramauppias

    Kakkaramauppias

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itse tappelin juuri petg tulostuksen kanssa kun pukkasi jatkuvasti thermal runawayta. syylliseksi ilemeni part cooleri joka oli muutaman millin liian ylhäällä. Puhalsi hieman heatblokkiin. laskin pari milliä alaspäin jotta puhaltaa enemmän osaan, niin minulla korjasi tilanteen. Laitoin vielä varmuudeksi silikonisukan blokin päälle. Nyt tulee nättiä jälkeä petgillä.
     
  39. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    135
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    Tuli lukaistua koko ketju läpi ja en kyllä tunne oloa yhtään sen viisaammaksi :dead:. Pakko se oma tulostin on hommata kun on niin pirusti projektikoteloillekin tarvetta ja eipä tuo taida muutenkaan mikään kurja harrastus olla.

    Ilmeisesti siis pienellä budjetilla aloittelevalle cr-10 ja ender 3 ovat ne mistä suositellaan lähtemään matkaan? Printterin kaveriksi filamentit (clasu, marwiol, 3djake), varaosia, stepper damppereita, buildtak?

    Olen tässä ketjun lukemisen ohella varmaan liian vähän itsenäisesti tutkinut näitä eri vaihtoehtoja, mutta pikaisesti kun katsoo miltä yllämainitut printterit näyttävät niin jotenkin tuli heti fiilis, että ovat ilmeisesti hyvin valmiita paketteja joissa kuitenkin säätövaraa riittää halutessaan. Monesti tullut esimerkiksi ebayssa vastaan joku arduino mega ramps setti vastaan niin pääseekö näiden tulostimien kanssa yleisesti ottaen HALUTESSAAN tutustumaan printterin sielunelämään, eli minkälaista koodia masiinan sisällä vilisee ja mahdollisesti jopa muokkaamaan sitä itse, toki omalla vastuulla? Tuokin puoli kiinnostaa näissä koneissa vaikka en mikään koodari olekaan. Vai olisiko tämä mahdollisesti printteri numero kaksi mihin sitten tulostelee osat numero yhdellä?

    Jos lähden, sanotaan vaikkapa tuolla ender 3:lla matkaan niin mistä kaupasta sen saisi suhteellisen nopeasti kotiovelle/postiin?

    Kenelläkään kokemuksia, että kuinka nopea toimitus? Creality Ender-3 3D-tulostin 220x220x250mm tulostusala
    Ebay:ssä creality-3d-printer niminen myyjä, hieman halvemmalla ~160e hinnalla ja tuote lähtee ilmeisesti saksasta.
    Creality 3D® Ender-3 V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer Kit 220x220x250mm Printing Size With Power Resume Function/MK10 Extruder 1.75mm 0.4mm Nozzle 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com ja tuolla uk varastolla.
     
  40. LaturiLewis

    LaturiLewis

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    19.09.2017
  41. H2SO4

    H2SO4

    Viestejä:
    1
    Rekisteröitynyt:
    22.04.2018
    Näyttäisipä olevan HobbyKing.com:ssa tarjouksessa CR-10S ja Ender 3 tulostimet, hintoihin 284€ ja 163€.

    Myös tulostuslangat ovat alennuksessa, tosin kokemukseni mukaan ko. putiikin langat vaativat aika korkeita suutinlämpötiloja (PETG 265 celsiusta, PLA 245+).

    Yli 80€ tilauksiin euroopan varastosta saa ilmaisen kuljetuksen, minkä johdosta tilasin justiinsa 11kg lankoja. Saas nähdä, millaista laatua tällä kerralla tulee.
     
  42. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    135
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    Nyt on sitten offisiaalisti liitytty tähänkin sakkiin. Ender 3 tilattu. Nyt olen sitten suurten kysymysten edessä, eli mitäs tuon kaveriksi? Mitä kannattaa filamentin ohella tilailla varastoon ettei tule viikkojen odottelua kun varaosat seilaa ties missä? Jätin lasilevyn pois tilauksesta eli mitä tuon tilalle ja mistä? Teinkö lasilevyn poisjättämisen kanssa jo ensimmäisen virheen :D
     
  43. iplo

    iplo

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Ender 3 ei varsinaisersti ole mikään mölytoosa, mutta kyllä sitä silti vielä hiljaisemmaksi saa. Tilaa näitä 2 kpl (huom, asenna vain x- ja y-moottoreihin, ei z-moottoriin eikä extruderiin). Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor Mechanical Parts from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com
    En nyt tiedä tarvitsetko mitään varaosia varastoon, omasta ei ainakaan ole hajonnut mitään...olisiko toi puolitoista vuotta puksutellu menemään. Jos tulostat filamentteja joissa on lisäaineita mukana (kuten metallia, puuta tms), joudut vaihteleen suuttimia aina silloin tällöin, tai sitten niiden tulostamisen ajaksi vaihtaa kovemmasta materiaalista tehdyn suuttimen. Se perus kuparinen suutin kestää varmaankin kymmeniä rullia perus PLA:ta tulostaa, mutta esimerkiksi metallihiukkasilla rikastettu PLA syö kuparisen suuttimen jo noin 1 rullan jälkeen.
    Muutama modausosa kannattaa tulostaa:
    Ender 3 Fan Cover by makken104
    Ender 3 pressure fitting fix by Redsalamander
    Ender 3 Filament Guide easy install remix by balages74

    Tee koneeseen heti alussa extruderin kalibrointi, tästä linkistä löytyy muutakin hyödyllistä: Ender 3 Calibration – How to Calibrate Your Ender 3 | All3DP
    Jos sun koneessa on bootloader flashatty valmiiksi, kopeloi firmistä sen verran että laita thermal runaway päälle, se taitaa uusimmissakin olla oletuksena pois päältä. Jos et pääse firmikseen käsiksi, tarvitset arduinon. Tuolla ei nyt ole kiirus, varsinkin jos et jätä tulostinta yksistään asuntoon työskentelemään, mutta täällä siihen hommaan ohjeet: Ender 3 & Marlin: How to Install Marlin Firmware on an Ender 3 | All3DP

    edit: ainiin, siitä lasilevystä piti vielä kirjoittaa...jos sun koneessa tulostusalusta ei ole täydellisen tasainen, tarvitset sen lasilevyn. Ikea myy 30x30cm peililevyjä muistaakseni 4kpl/6e, itse käytän niitä. Peililevy on helppo palastella sopivan kokoiseksi, mm youtubesta löytyy kasapäin ohjevideoita.
     
    Astire, brthrsam ja pinppi tykkäävät tästä.
  44. pinppi

    pinppi

    Viestejä:
    135
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2017
    Kiitos paljon näistä ohjeista ja linkeistä. Dampereita mietin itsekin kun printteri tulee samaan oleskelutilaan eli huomenna lähtee nuo linkkaamasi tilaukseen. Filamenteista ja suuttimista niin aluksi taidan suosiolla tutustua pelkästään tuon pla:n avulla tähän 3d maailmaan. Mutta pistetään korvan taakse kuitenkin tuokin vinkki.

    Kiitoksia tästä firmis vinkistä erityisesti. Arduinoja löytyy onneksi jo valmiiksi. Tilailin tuollaisen magneettisen alustan niin tarvitsenko tässäkin tapauksessa tuollaista lasilevyä?
     
  45. iplo

    iplo

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Crealityn tulostimissa on usein se ongelma, että peti ei ole täysin tasainen, yleensä keskeltä se on hieman kuopalla. Jos olet onnekas ja sinun tulostimessasi on täysin tasainen alusta, voit lopettaa lukemisen tähän! Helpoin tapa korjata tuo vika, on tulostaa lasilevyn päälle. Huomioitavaa on, että Kiinasta tilatut lasilevytkin saattaa olla keskeltä vähän kuopalla tai sitten ovat niin ohuita että ajanmittaan myötäilevät epätasaista alustaa. Jotkut ovat tilanneet borosilikaattilasin, mutta siinä ei ole mitään erikoista suhteessa halpaan peililevyyn. Suoraan lasille tulostamisessa on omat niksinsä. Jos osaat/opit asettamaan suuttimen ja lasin välyksen juuri oikeaksi, et tarvitse mitään liimoja, lakkoja tai muita kiinnityskikkoja. Sitten yksi vaihtoehto on ostaa PEI-levy, jossa pinnan kuviointi lisää kiinnityspintaa ja siten tulosteet pysyy paremmin kiinni. Omaa kokemusta noista ei ole, mutta niitä myydään esimerkiksi täällä: PEI Sheet (1mm) 3D Printing Build Surface
    Magneettiset alusta jakaa mielipiteitä, mutta huomioitavaa on, että niiden kanssa pedin lämpötilaa ei voi nostaa muistaakseni 65 asteen yläpuolelle tai magneettisuus katoaa. Magneettialustoissa on erinomaisia yksilöitä (mm alkuperäisen Prusan printterien mukana tulevat) ja halpoja kopioita (kuuleman mukaan mm Crealityn mukana tulevat, omaa kokemusta niistä ei ole). Tilaamasi alusta ei siis ilmeisesti ole mikään täysi susi, mutta paljon parempiakin on olemassa.

    Tulosten kiinnittyminen alustaan on se ylivoimaisesti suurin puheenaihe 3D tulostuksen ympärillä ja ihan kaikilla on siinä joskus ongelmia. Eri materiaalit vieläpä kiinnittyvät erilailla ja erilaisin niksein, mutta PLA on yleensä niitä helpompia saada kiinnittyyn. Eikä siinä mitään, välillä tulostus menee hieman pilalle, ei muuta kuin tulostuksen katkaisu, pedin säätäminen ja/tai puhdistus ja uudelleenyritys. Joskus tarttee tulostukseen laittaa slicerista brim, joka isontaa tarttumapinta-alaa tai sitten kun oikeasti palaa hermot eikä jaksa enää, niin liimapuikosta liimaa lasin pinnalle :)
     
  46. Meetio

    Meetio

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
  47. iplo

    iplo

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Tuo on datasheetin mukaan 50-75% isopropanolia ja loppu on hydrokarbonaatteja. Mä olen sitä mieltä, että älä missään nimessä vaihda toimivaa systeemiä, mutta aika hintavaa matskua tuo. 99% isopropanolia saa 4 euroon litra Puuilosta (Polaric Go). Valmiissa ruiskepullossakin löytyy mm täältä: Viimeistelypuhdistuaine Padboys IPA, 500 ml ...tosin tuonkin hinta nousee 30 euroon litralta jos laskee tislatun veden pois.
     
  48. Meetio

    Meetio

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ostin litran pullon jotain isopropanolia, mutta ei toiminut läheskään samalla tavalla, ja eipä tuota hirveästi edes kulu
     
  49. iplo

    iplo

    Viestejä:
    260
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Joissain isopropanolituotteissa on mukana voiteluaineita, jotka jää sitten puhdistettavalle pinnalle kun isopropanoli haihtuu pois.
     
  50. Meetio

    Meetio

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ahaa tuo tulikin uutena tietona :D saattas selittää temppuilun ja pitää koittaa tuota puuilon tavaraa.