3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Onko alustan lasin materiaalilla käytännössä suurtakaan merkitystä?
Hakeeko paikallisesta liikkeestä jotain lasia parilla eurolla vai mitä hyötyä saa huomattavasti tyyriimmästä borosilikaattilasin palasesta?

Tavallinen lasi "voi" haljeta jos sitä kuumentaa/jäähdyttää liian nopeasti. Lasi laajenee ja supistuu lämpötilan muuttuessa ja voi haljeta jos laajeneminen on epätasaista.

kyselin oulussa lasi lipposelta borosilikaattilasista Malyan M200 koossa eli 13x16cm jossa nurkista otettu 45 asteen kulmassa palat pois, 13mm nurkasta leikkaukset. Lasi olisi maksanut yli 100€ plus postit >=40€. Myyjä sanoi et tätä borosilikaattilasia käytetään jossain tähystysikkunoissa joiden pitää kestää varsinkin painetta ja lämpötilavaihtelua ja on kallista kamaa (US puolella ei...)

Kerroin sit et lämpötilavaihtelut olis max 20c - 100c välillä niin tavallinen karkaistu lasi sopisi vallan mainiosti. Pala vain oli niin pieni että heidän karkaisu-uunissa se ei onnistu tehdä :<

Oma printteri on vielä postissa mutta tilasin jo 2x näitä: Tempered Glass Screen Protector For HTC One M7 M8 M9 E9 Desire 510 516 616 626 820 816 2.5D 0.33mm 9H Film with Cleaning Kits-in Screen Protectors from Phones & Telecommunications on Aliexpress.com | Alibaba Group

nämä eivät sit juuri auta tulostusalustan kieroutumisen kanssa, mut kokeillaan alkuun. Next step on sit pitää silmät auki clas ohlsonilla ja muualla jos sattus oleen suoraan sopivan kokoisia lasilevyjä ihan tavis halpis taulun kehyksissä...
 
Itse käytän tavallista 3mm paksua peiliä jonka olen leikannut sopivaan kokoon. PLA:ta tosin vain tulostelen joten lämpötilat ovat tuolla olleet vain 0-65c välillä, en tiedä miten toimii jos tuosta joutuu vielä nostamaan lämpötiloja. Ei tarvitse käyttää liimoja yms. että tarttuu, mutta vaatii että suutin on suht. oikealla etäisyydellä. Lämmitän alustan tulostuslämpötilaan ja käytän 0.05mm rakotulkkia että saan suuttimen oikealle etäisyydelle.

Tulostimeni on siis tuollainen halppis kiinan ihme Anet A2 jota olen tässä ajankuluksi muokannut paremmaksi. Toinen z-moottori, paremmat puhaltimet suuttimelle yms. Hauska harrastus.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin nyt ensi hätään euron valokuvakehyksen ja siitä se ~2mm lasi käyttöön, katsotaan miten kestää vai kestääkö yhtään.. 3Dtouch (BLtouch klooni) odottaa myös asennusta.
Uuninluukku onkin hyvä vinkki, jos ei paikalliselta lasittajalta sattuisi sopivaa löytymään nurkista.
 
Mutta tuohon kieroutumiseen jne. niin mielestäni prusan lasilevyn kiinnitys on itsessään edesauttava roikkumiselle. Mainitsinkin aikasemmin tuolla että keskelle kannattaa jäykkää jousta laittaa ja siihen nähden säätää nurkat kuntoon. Vasta tuon jälkeen suuttimen välystä z akselin avulla kuntoon.

tällanen video(sarja) tuli katsottua tulostinta odotellessa:
tossa tyyppi asentaa pedin alle tollasen korkkimaton palan eristämään pohjasta karkaavaa lämpöä. Tämä sun kommentti roikkumisesta vahvisti omaa aikomusta asentaa tollanen tonne alle, jollain lailla tuokin tukee alustaa jos sen asentaa tarpeeksi tiukaksi paketiksi tonne alle.

Tilasin oulun lasipalvelusta tänään 2mm ikkunalasia kokoon leikattuna 13x16cm Malyan M200:lle, karkaisemattomana 8€. Nurkkien leikkaus olisi ollut 30€ lisää hintaan et jätin ottamatta. Kukaan ei vielä ole raportoinut rikkoontuneesta lasista et katotaan miten tää onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko ajatusta jos perustaisi filamenttipiirin? Tilasin tulostimen mukana 2x 0.5kg CoLiDo green ja black PLA filamenttia(https://hobbyking.com/en_us/3d-printers/filament/1-75mm.html)

Mietin just et jos pitäs saada jotain muuta väriä pikku pätkä, esim. jotain pinkkiä ei viitsisi koko rullaa ostaa ihan tarpeeseen. Samalla voisi testailla eri materiaaleja. Jos joku haluaa mustaa tai vihreää jonkun mittaisen kiepin joka kulkee kirjeessä niin voin ottaa vastaan tarjousta jostain muista väreistä. PLA :ta tässä vaiheessa.

Mikä voisi olla järkevä määrä tällaisissa vaihtareissa? Postit tieten maksaisi aina lähettäjä molemmissa päissä.

Olisiko järkevä muoto kysellä vaihtareita täällä esim:

Tarve: Viininpulainen PLA, esim. <linkki väriin tai tuotteeseen>
Löytyy: Punainen PLA, sininen ABS <linkit tuotteisiin>
Määrä: 50g
 
Suomessa oli äskettäin yksi nettikauppa joka möi ~5€ annospusseja muutamia värejä. Meni valitettavasti nurin, kun markkinat liian pienet ja ulkopuoliset tukirahat loppui. Nyttemmin kannattaa katsella ulkomailta 3d-kynille tarkoitettuja värisarjoja. Tuossa testi yhdestä:


Tai myydään niitä näköjään yksittäinkin, hintaa tosin tulee enemmän. 1X 1.75mm Modeling 3D ABS/ PLA Print Ink Filament For 3D Drawing Printer Pen New | eBay

Bowdenilla tulostaessa tosin hirvittää hukkapätkien määrä, en ole vielä ehtinyt testaamaan miten onnistuisi frankenlangan tekeminen jämistä. Täytyy joutessaan testata, jos sulattaisi päät yhteen ja hioisi suht tasapaksuksi.
 
Bowdenilla tulostaessa tosin hirvittää hukkapätkien määrä, en ole vielä ehtinyt testaamaan miten onnistuisi frankenlangan tekeminen jämistä. Täytyy joutessaan testata, jos sulattaisi päät yhteen ja hioisi suht tasapaksuksi.

Muutamaan otteeseen olen liittänyt lankoja yhteen kun alottanut printin riskillä että riittääkö lanka. Onnistuu, mutta hieman nyhräämistä. Kolvilla olen lämmittänyt langan päät ja tökännyt yhteen. Ja kolvilla tasotellut liitoskohdan sellaiseksi että menee systeemistä läpi. Mietiskelin että suunnittelisi ja printtaisi telineen tuota varten, ei tarvisi olla monimutkainen, riittää kunhan saa langat kohdistettua ja toiselle langalle kiinnitys. No ehkä joskus, aika harvoin tarvinnut turvautua kun yleensä ~1kg rullat käytössä.
 
Olen niitä katsellut, mutta ei ole vielä löytynyt tarpeeksi vakuuttavaa tapausta. Muuntajalla toimivia härpäkkeitä ei viitisi enää lisää tilailla, toisaalta 5v usb-malleissa epäilyttää virran riittävyys asialliseen nopeuteen. Tarvekin on vähentynyt, kun on oppinut tulostamaan niin ettei palikoihin tule enää juurikaan paikkailtavia kohtia ja ne vähät mene liimalla tai kolvilla.
 
Rigid.ink on myös kiinnostava ja myy 10m pätkiä. Sieltä saa myös kaupan päälle yhden kun huomaa ottaa. Sanoo 1/asiakas, ennen muistelisin olleen 1/tilaus.

Tuo 3d-tarvike.fi oli se muistamani. Se möi yksittäisiä 50g 5€ sisältäen kirjekulut. Yhden täyden rullan sieltä ehdin tilata ja oli vahvinta PLAta mitä olen käyttänyt, ei lohjennut väkivalloinkaan. Valmistaja oli kai Dutch Filaments.

iGo3d.com tilasin REC PLA:ta, mutta näköjään ne ei enää toimita kuin Saksan ympäristöön. Sekin on hyvä ja tasavarma PLA jos sitä jostain sattuu enää saamaan. Ei ole niin kiiltävä eikä tulostettaessa hänni yhtälailla kuin halvimmat. Itsellä tuota on parin vuoden tarpeisiin, kun oli Black Friday bundlessa puoleen hintaan 7.5kg satsi.

Siksi noita ihan pieniä värinäytteitä etsinkin, että saa sen yhden yksittäisen tulosteen tehtyä oikeampaan väriin jos sattuu tarvitsemaan ja suurin osa menee bulkilla.
 
clas ohlsonilla oli ainakin oulussa -20% kaikki tuotteet tän viikon ajan, huomenna lienee vielä. ostin valkoista PLA:ta 20€ kilo.

Onko kellään vinkata jotain sikahyviä tulosteita suomalaiselle?

Abloy-avainten ...jotain? Sälekaihtimien varaosia, tällasta mitä vain suomalainen juntti voisi arvostaa ja tarvia?
 
clas ohlsonilla oli ainakin oulussa -20% kaikki tuotteet tän viikon ajan, huomenna lienee vielä. ostin valkoista PLA:ta 20€ kilo.

Onko kellään vinkata jotain sikahyviä tulosteita suomalaiselle?

Abloy-avainten ...jotain? Sälekaihtimien varaosia, tällasta mitä vain suomalainen juntti voisi arvostaa ja tarvia?

No suomalaiselle tietenkin tuopinalusia: MakerBot Thingiverse
Löylykauha (varsin pitää kehitellä itte): Saunakauha by spegelius
Avaimiin liittyvää: MakerBot Thingiverse
Kaikenlaisia enmmän tai vähemmän hyödyllisiä härpäkkeitä: MakerBot Thingiverse
Säilytysboxeja yms:MakerBot Thingiverse
Kaapelit järjestykseen: MakerBot Thingiverse

Ei muuta kun hakusanaksi kiinnostuksen aihe, pyöräily, kalastus, yms niin aina jotain löytyy. Ainakin ideoita jos ei just sopivaa
 
Prusa saapui ja sain kasattua sen. Oli aika simppeli kasata, ja yllättävän mukava projekti. :)

Omia havaintoja rakennuksesta:
--> Kannattaa olla parempi ruuvimeisseli johonka saa sopivat vaihtokärjet. Jos kasaa koko projektin noilla mukana tuleville L-mallisilla avaimilla niin onnittelut sormille.
--> Nettiohjeet oli minulle helpompi tapa seurata ja niistä on hyvä tarkistella zoomaamalla jotain mikä ihmetyttää.
--> Laakerien U-pulttien kiristys on hyvä tehdä loppuun vasta, kun saa koko x-y akseliston valmiiksi. Sitten kiristää sen verran että saa laakerit hyvin linjaan & liukumaan hyvin.
--> Taisi olla jo vähän väsymyksen puolella siinä vaiheessa kun kasasin hotendia, niin en huomannut että siinä moottorissa on lovi johon messinkiosa tietenkin kiristetään. Aikani pyörittelin sitä pientä lukkoruuvia ja ihmettelin oliko siitä hajonnut kierteet vai mikä kun ei kiinnity. No joo kyllä se sitten selvisi kun otti silmät päähän ja lovi oikeaan asentoon ;)
--> Z-akselin live-adjust on hyvä tehdä useasti kun säätää pinda-anturin kanssa. Silmämääräisesti on aika vaikea sanoa onko se tulostusvana liian littana vai pyöreä. Sitten laittaa jonku muun isomman kappaleen tulostumaan ja liveadjustaa Z-akselia sen verran, ettei suutin enää ota siirtymävaiheessa kiinni malliin (sen huomaa että malliin jää hyvin pieniä jälkiä suuttimesta).

Muutama kuva mitä tullut tässä tulostettua. Kovin tyytyväinen ollut tulostulaatuun :)

 
Mulla seisoi prusa jumissa hetken aikaa. Eilen oli sitten aikaa nostaa se pöydälle ja aloittaa tutkiminen, että mikä mättää. No oli vain ihan tukos. Pienen analyysin jälkeen todennäköiseksi syyksi laitan liian kireälle vedetyn langansyötön. Mä luulen että se "söi" tulostusmateriaalia -> materiaalipölyä, joka sitten onnistui tukkimaan suuttimen. Avausmetodi oli siis mukanatulleella neulalla kuumaan suuttimeen tökkimällä aukesi ja tulostuskin onnistuu taas. Esioireena oli se, että edellinen tuloste hajosi käsiin joka viittaa siihen, että tarpeeksi matskua ei tullut suuttimesta ulos ja kun sitten tulostin marvinia, niin meni kokonaan jumiin. Niin jumiin, että sai vetää oikein voimalla, että sain langan pois. Ehkä pitäisi tulostaa se filamentinputsausosakin.

Tilasin Prusalta vara PEI:n ja suuttimet ja flexiä. Mielenkiintoisesti niitä ei ollut varastossa, mutta kun laitoin että laittavat viestiä, kun tulee varastoon, niin se viesti tuli päivän sisällä. Joko hullu tuuri tai avaavat tuotteita vain kun ennakkotilaa. Varmaan on vähän niukassa varastot?

Materiaaleista toistaiseksi tulostanut melkein kaiken Prusa PLA:lla, mutta viimeiset pari tulostetta on 3Djaken mustaa ja näyttää toimivan samoilla asetuksilla yhtä hyvin. Jonossa on muutama muukin testattava. PET-G:tä koitan kohta, kun on toi vara PEI, jos ottaa liian lujaa kiinni.

Octoprint on loistava peli. Telegram viestit lentelee, joten ei ole tarvinnut avata verkkoa ulkoapäin ja huomasin vasta, että Sli3ristä voi lähettää suoraan ja sehän toimii.
 
Onkos tuo Prusa i3 tällä hetkellä se joka kannattaa ostaa kun puhutaan vielä edullisista 3D tulostimista, vai onko jotain muuta suositusta? Ajattelin jonkun tulostimen tilailla tässä lähipäivinä. eBayssa noita näyttää paljon olevan ja myöskin pienillä eroilla rungossa tms. Osaisiko joku suositella näistä varmaa vaihtoehtoa, johon myös sitten materiaaleja saisi mahdollisesti myös jopa PK seudulta jos tulee äkillistä tarvetta?

Laite tulee erilliseen tilaan, joten ääni tms eivät ole ongelmia.
 
Mulla seisoi prusa jumissa hetken aikaa. Eilen oli sitten aikaa nostaa se pöydälle ja aloittaa tutkiminen, että mikä mättää. No oli vain ihan tukos. Pienen analyysin jälkeen todennäköiseksi syyksi laitan liian kireälle vedetyn langansyötön. Mä luulen että se "söi" tulostusmateriaalia -> materiaalipölyä, joka sitten onnistui tukkimaan suuttimen. Avausmetodi oli siis mukanatulleella neulalla kuumaan suuttimeen tökkimällä aukesi ja tulostuskin onnistuu taas. Esioireena oli se, että edellinen tuloste hajosi käsiin joka viittaa siihen, että tarpeeksi matskua ei tullut suuttimesta ulos ja kun sitten tulostin marvinia, niin meni kokonaan jumiin. Niin jumiin, että sai vetää oikein voimalla, että sain langan pois. Ehkä pitäisi tulostaa se filamentinputsausosakin.

Tilasin Prusalta vara PEI:n ja suuttimet ja flexiä. Mielenkiintoisesti niitä ei ollut varastossa, mutta kun laitoin että laittavat viestiä, kun tulee varastoon, niin se viesti tuli päivän sisällä. Joko hullu tuuri tai avaavat tuotteita vain kun ennakkotilaa. Varmaan on vähän niukassa varastot?

Materiaaleista toistaiseksi tulostanut melkein kaiken Prusa PLA:lla, mutta viimeiset pari tulostetta on 3Djaken mustaa ja näyttää toimivan samoilla asetuksilla yhtä hyvin. Jonossa on muutama muukin testattava. PET-G:tä koitan kohta, kun on toi vara PEI, jos ottaa liian lujaa kiinni.

Octoprint on loistava peli. Telegram viestit lentelee, joten ei ole tarvinnut avata verkkoa ulkoapäin ja huomasin vasta, että Sli3ristä voi lähettää suoraan ja sehän toimii.

Laitoin kans tuon octoprintin, on kyllä kätevä kikkare tuolla kännykkäjutulla. :)

Tilasin muuten noita silikoonisukkia tuohon hotendiin. Ei kyllä ole ollut lämpöjen kanssa ongelmaa, mutta huomaan että tuo lämpötila seilaa hieman, niin kaipa toi on hyvä laittaa. Niitä sai tilattua vaan 3kpl paketin, jos haluat yhden niistä niin voin laittaa tulemaan?



Silicone Socks for v6 - Pack of 3
 
Laitoin kans tuon octoprintin, on kyllä kätevä kikkare tuolla kännykkäjutulla. :)

Tilasin muuten noita silikoonisukkia tuohon hotendiin. Ei kyllä ole ollut lämpöjen kanssa ongelmaa, mutta huomaan että tuo lämpötila seilaa hieman, niin kaipa toi on hyvä laittaa. Niitä sai tilattua vaan 3kpl paketin, jos haluat yhden niistä niin voin laittaa tulemaan?



Silicone Socks for v6 - Pack of 3


Tilasin itsekin noita 3 packin, yksi menee Prusaan ja toinen Dolloon jossa kiinakopio E3Dv6 höystettynä originellilla heatbreakilla. Prusassa yksi asia mikä on ollut hieman pielessä on juurikin tuo lämpötilan seilaaminen. Ja toinen tietenkin se että hotendiin tarttuu tuota muovitauhkaa, muutaman kerran varsinkin PETG:n kanssa aiheuttanut ongelmia kun kokkareita kulkee suuttimen mukana ja jää random paikkaan haittaamaan menoa.
 
Se PID-säätö on väärin jos lämpötila seilaa..

Pid autotune ajettu pariinkin otteeseen, mutta ei vaikutusta. Laittaa arvot myös slicerin start gkoodiin (eeprom ei tuntunut toimivan). Voi olla että en ajanut sitä viimeisimmän fw updaten jälkeen, siinä muistaakseni oli juttua piditunauksesta ja eeprommista... noh kunhan saa tuon sukan asennettua niin pitää ajaa piditunaus joka tapauksessa.

Lämpötilakäyttäytymistä kun vertaa esmes tuohon Dollon E3Dv6 kopioon niin aika huonolla tolalla; Octoprintista kattoen Dollon graafi on suoraa viivaa, Prusassa +-5 astetta heittoa...

Edit: jep uusimman fw:n changenotesta:
  • PID tuning fixed and saving parameters to EEPROM enabled
Ei vaan ole joutanut ajamaan uudestaan päivityksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo Prusan PID autotune kyllä oikeen pelitä, edelleen jäi melkein +-5 astetta heilumaan. 8 rundia ajoin 220 asteessa ja kaikki oli tuota luokkaa. Tunasin sitten PID arvoja käsin kuten täällä mainitaan PID Tuning - RepRapWiki ja nyt pysyy melko tasaisena. Laitoin myös sen sukan hotendiin, ei äkkiseltään tapahtunut mitään galaxeja räjäyttävää, tulostin toimii edelleen. Ainakin se haisi hetken aikaa eka print aikana. Piruuttaan voisi kokeilla ajella sen autotunen tuon sukan kanssa.
 
Täytyy katsella tuota PID hommaa. Seilaa tosiaan aika paljon, mutta ei ole ollut mitään ongelmia siitä johtuen. Ehkä? Mulla on ollut first layer ongelmia. Ei tartu pla tyyppistä. Mutta mä luulen että olen pääsemässä sen juurille. Karhensin PEI:n ja putsasin kunnolla alkoholilla ja nyt on kolme viimeistä tarttunut tosi hyvin. Ongelma on ollut isompana kun tulostaa heti lisää ja en ole sitä nyt päässyt testaamaan. z säätöongelmasta ei minusta ole kyse. Skirt näyttää hyvältä, mutta kun piirtää raftia, niin tulostusjälki irtoili "kulmista" ja sitten tarttui hotendiin ja homma pipariksi. Root cause ehkä Lidlin talouspaperi + liian vähän alkoholia (ehkä) + kiillottunut PEI?

Laitan YV:tä tuosta sukasta.
 
Tuli tossa päivitettyä elektroniikka Smoothieware pohjaiseen ja nyt saa hitusen nopeaemmin siirrettyä gcode filet suoraan printteriin ilman
kortin kanssa leikkimistä (USB tai Ethernet) onkos täällä muut kokeilleet Smoothiewarea?
Siinä ainakin itsellä on lämmötkin pysyneet hyvin stabiilina.
 
Täytyy katsella tuota PID hommaa. Seilaa tosiaan aika paljon, mutta ei ole ollut mitään ongelmia siitä johtuen. Ehkä? Mulla on ollut first layer ongelmia. Ei tartu pla tyyppistä. Mutta mä luulen että olen pääsemässä sen juurille. Karhensin PEI:n ja putsasin kunnolla alkoholilla ja nyt on kolme viimeistä tarttunut tosi hyvin. Ongelma on ollut isompana kun tulostaa heti lisää ja en ole sitä nyt päässyt testaamaan. z säätöongelmasta ei minusta ole kyse. Skirt näyttää hyvältä, mutta kun piirtää raftia, niin tulostusjälki irtoili "kulmista" ja sitten tarttui hotendiin ja homma pipariksi. Root cause ehkä Lidlin talouspaperi + liian vähän alkoholia (ehkä) + kiillottunut PEI?

Minulla on myös ollut ajoittain ongelmia PEI:n kanssa, välillä ei meinaa tarttua ollenkaan. Karhennus auttaa ja tietenkin puhdistus. Nylonia tulostella jouduin viimein ottamaan käyttöön liimatikun PEI:n kanssa ja kun liimakerros tuli laitetua niin se on ollut käytössä siitä lähtien. Sekään ei kyllä ole oikotie onneen, jouduin vastikään puhdistelemaan liimaa pois alustalta, oli kertynyt kohtuullinen kerros. Nyt on taas pelittänyt todella hyvin. Liiman kanssa pikafixinä toimii kun pyyhkäsee kostealla talouspaperilla ja antaa liima kuivua ilman pedin lämmitystä, jostain syystä aina kun peti on kuuma ja puhdistelee liimaerrosta niin tartuminen vain huononee...
 
Tavallinen lasi "voi" haljeta jos sitä kuumentaa/jäähdyttää liian nopeasti. Lasi laajenee ja supistuu lämpötilan muuttuessa ja voi haljeta jos laajeneminen on epätasaista.

kyselin oulussa lasi lipposelta borosilikaattilasista Malyan M200 koossa eli 13x16cm jossa nurkista otettu 45 asteen kulmassa palat pois, 13mm nurkasta leikkaukset. Lasi olisi maksanut yli 100€ plus postit >=40€. Myyjä sanoi et tätä borosilikaattilasia käytetään jossain tähystysikkunoissa joiden pitää kestää varsinkin painetta ja lämpötilavaihtelua ja on kallista kamaa (US puolella ei...)

Kerroin sit et lämpötilavaihtelut olis max 20c - 100c välillä niin tavallinen karkaistu lasi sopisi vallan mainiosti. Pala vain oli niin pieni että heidän karkaisu-uunissa se ei onnistu tehdä :<

Oma printteri on vielä postissa mutta tilasin jo 2x näitä: Tempered Glass Screen Protector For HTC One M7 M8 M9 E9 Desire 510 516 616 626 820 816 2.5D 0.33mm 9H Film with Cleaning Kits-in Screen Protectors from Phones & Telecommunications on Aliexpress.com | Alibaba Group

nämä eivät sit juuri auta tulostusalustan kieroutumisen kanssa, mut kokeillaan alkuun. Next step on sit pitää silmät auki clas ohlsonilla ja muualla jos sattus oleen suoraan sopivan kokoisia lasilevyjä ihan tavis halpis taulun kehyksissä...
Noita kannattaa kokeilla jos saa ehjänä suomeen ja ei ole itsellä edes tulostinta. Eiköhän tuo 9€ posteineen irtoa. 5% ale tulee nyt automaattisesti.
Sinun kokoon saisikohan leikattua.
1pcs 3D Printer MK2 Heated Bed Borosilicate Glass Plate size 213*200*3mm | eBay

EDIT: tuo on halvempi:
1PCS 213*200*3mm Borosilicate Glass Plate Flat Polished Edge for MK2 MK3 Heatbed | eBay

Vaikka kuka tietää onko nuo tavallista lasia.

 
Viimeksi muokattu:
Varmaan ei kannata tilata kuin yksi kappale, niin ei ole kaksi kovaa vastakkain.
Ja myyjä antaa yleensä kyllä rahat takaisin jos tulee hajonneena (tai särkee itse :) )
 
Onkos tuo Prusa i3 tällä hetkellä se joka kannattaa ostaa kun puhutaan vielä edullisista 3D tulostimista, vai onko jotain muuta suositusta? Ajattelin jonkun tulostimen tilailla tässä lähipäivinä. eBayssa noita näyttää paljon olevan ja myöskin pienillä eroilla rungossa tms. Osaisiko joku suositella näistä varmaa vaihtoehtoa, johon myös sitten materiaaleja saisi mahdollisesti myös jopa PK seudulta jos tulee äkillistä tarvetta?

Laite tulee erilliseen tilaan, joten ääni tms eivät ole ongelmia.

Olisiko tähän kenelläkään antaa kommenttia?

Tätä olen katsellut noista eri malleista, että voisi olla hyvä hankinta? [Sintron] NEW! TW-101 2016 Upgrade Pro 3 in 1 3D Printer Reprap Prusa i3 MK8 LCD | eBay
 
Olisiko tähän kenelläkään antaa kommenttia?

Tätä olen katsellut noista eri malleista, että voisi olla hyvä hankinta? [Sintron] NEW! TW-101 2016 Upgrade Pro 3 in 1 3D Printer Reprap Prusa i3 MK8 LCD | eBay

Toi on varmaan yks parhaita hintaluokassaan mutta omissa kokemuksissa on sen verran että vaihdettiin bedi takuuseen useamman kerran kun oli niin kieroja että tosin lopulta syy oli frame joka bedin alla oli joista 3 tais olla suht suora tuon ongelman lisäksi ei juuri muuta moitittavaa ole
tosin pinda homin uusilla pindoilla tunttuu vaihtelevan onko lämmin vai alle 30c lämmöt printterissä vanhemmalla revikalla tota ei esiintyny.

Runko tossa prusassa on noh kierretankoa ja muttereita aikansa saa näprätä että on suorassa ite tuli tehtyä K3030 profiilista runko.
ja tulee käytettyä pedin päällä lasia kun on niin kiero tosin toi oma on oikeastaan aika seka sotku MKS SBASE + Smoothieware, hieman modifioitu MK2-X
runko, MK2 Extruder ja X akseli (vielä) ei toivottavasti kauaa.

Jos ostasin nyt uuden printterin niin ostasin varmaan ~300e kiina vehkeen ja muokkaisin mieleiseksi.
 
Euron valokuvakehyksen lasi toimii vallan hyvin, ainakin 60-70C lämmöillä. Kovemmista lämmöistä en osaa sanoa, kun ei ole vielä ollut tarvetta. Metalliklipsutkin saa samalla kaupanpäälle millä levyn saa petiin kiinni :)
 
Rahat juu palautu. Helpommin se yksi hajoaa kuin kaksi jos ympärillä on pelkkää kuplamuovia. Enkä keksi miten se yhden tilaaminen kunnolla pakatuissakaan olis huonompi kun lasit kuitenkin vastakkain tukemas toisiaan.
Jos laittavat myös väliin jotain, helposti eivät laita.


Olisiko sama Raspberry Pi 3B RetroPie 3D Printed MIni NES Case DIY, PI2, PI3 | eBay

Oikeasti tuommoinen pitäisi hioa kevyesti ja maalata sopivalla maalilla jotta olisi siisti.

Tuolla enemmän kuvia

NES2Pi
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko sama Raspberry Pi 3B RetroPie 3D Printed MIni NES Case DIY, PI2, PI3 | eBay

Oikeasti tuommoinen pitäisi hioa kevyesti ja maalata sopivalla maalilla jotta olisi siisti.

Tuolla enemmän kuvia

NES2Pi

Toi Ebayn linkki on Daft Mike:n versioon, johon voit tulostaa pienen pelikasetin ja lisätä nfc-kikkareet sisään ja peli käynnistyy laittamalla kasetti koteloon kuten oikeassa nes:ssä...

Onko näitä nes-koteloita techiläiset tulostellu?..
Saako ilman hiekkapaperia tasaista jälkeä?
Paljonko suurinpiirtein maksaa tulostaa tälläinen?
 
Onko näitä nes-koteloita techiläiset tulostellu?..
Saako ilman hiekkapaperia tasaista jälkeä?
Paljonko suurinpiirtein maksaa tulostaa tälläinen?

Tässä 0,20mm tarkkuudella tulostettu pohja, aikaa meni joku 2h30min.
Ei oo muuta tehty kuin supportit revitty irti.

IMG_20170430_160250.jpg

Matskut koko keissiin maksanee joku 3-5e riippuen asetuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä 0,20mm tarkkuudella tulostettu pohja, aikaa meni joku 2h30min.
Ei oo muuta tehty kuin supportit revitty irti.

IMG_20170430_160250.jpg

Matskut koko keissiin maksanee joku 3-5e riippuen asetuksista.

Kiitos kuvasta ja viestistä. Ei toi ihan hirmuisesti sitten maksa jos sellaisen joltain ostaa.... Mutta hiekkapaperia saa näköjään käyttää kyllä, että tulee tasainen...
 
Saako muuten alumiiniprofiilia 20x20 tai 20x40 jostakin kohtuu hintaan. En tarkoita 3m tankoja.

Shop 2040 extrusion profile online Gallery - Buy 2040 extrusion profile for unbeatable low prices on AliExpress.com

Jos pienestä määrästä kyse, niin lähtisin kyseleen metallifirmoilta ja alumiiniin erikoistuneilta erityisesti. Pienemmät firmat varmaan herkemmin ryhtyy pikkumääriä myymään.

Vanhalla työpaikalla kävi aika useinkin porukka kyseleen millon mitäkin ja toiveet toteutettiin jos ne oli tehtävissä. Kerro asiasi selkeästi, koska välillä käy ihme väkeä omituisine vaatimuksineen, jolloin kieltäydytään.
 
Kirjoitampas tännekin jos joku painii semmoisen ongelman kanssa että prusa i3 mk2 alkaa tulostaa mallia ihan hyvin ja ehkä noin 1cm jälkeen malli alkaa muuttua hyvin hataraksi. Lähinnä semmoiseksi söheröksi, jossa on vain epämääräisiä muovinpalasia. Enkuks voi puhua "under extrusion" termistä. Tai sitten sattumanvaraisesti uupuu kerroksia kokonaan välistä.

Tattis FinMakylle vinkistä privapuolella. Mahtaakohan olla jotain FB ryhmää jossa voisi vapaamuotoisemmin kysyä apua ja ihmetellä näitä juttuja? Nimittäin pientä harjoittelua tämä kyllä vaatii että keksii mikä vaikuttaa mihinkin.

Lyhyesti vika korjaantui sillä että kiristin kuvassa olevat ruuvit tarpeeksi tiukalle. Laitoin nyt 13mm jousen pituudeksi, niinkuin suositellaan. Kiristin ne kyllä kun kasasin laitteen. Ne oli nyt selkeästi löysentyneet. Ilmeisesti sitten filamentti jäi lyömään "sutia" sattumanvaraisesti ja sitten tuli tukos hotendiin.

prusasprings.jpg

Nyt lopulta tuli sitten ihan ok benchy! :)

2017-05-04 18.51.51.jpg
 
Vastaava voi johtua myös johtimien poikki menemisestä. Itsellä meni extruderin yksi johdoista poikki. Tulosti täydelliseti vasenta laitaa tulostuksesta mutta oikealle ei mitään. Ilmeni vasta kun muutama sentti oli tulostettu. Eli kun johto sopivassa asennossa se ei yhdistänyt.

Mmh tosiaan toihan selittää tuon alussa hyvälaatuisen tulostuksen. Kiitos pitääpä tutkia jos vielä ilmenee moista vaivaa :)
 
Ja mulle ilmeni sama ongelma, kun siitä nyt puhutaan. Eli tulostan tärkeää eli fidget spinneriä :D. Slicer kun tuon viipaloi, niin tulee tosi pienien alueiden infilliä -> filamenttia jumpataan sisään ulos oikeen urakalla -> filanmettiruuvi alkaa kerätä möhnää -> tulostuksen loppupuolella alkaa sutia -> eihän siitä mitään tule. Kokeilin 2 eri kireydellä noita ruuveja ja ei apua. 100% infill niin varmaan onnistuisi, koska ei ole tuota siirtelyjumppaa ihan hulluna ja osa on niin pieni. Tai seinämien paksuutta lisää -> ei inflliä.

Knurled Tri-Spinner EDC Fidget Widget / Triple Bearing Spinner by CarryTheWhat
 
Prusa MK2:ssa on Slic3rissa vakiona 0.8 tuo retracti ja toiminut todella hyvin tähän asti, jumituksia ei ole ollut eikä viitteitä että tarvitsisi pidempää retractia. Itse laittelin saman arvon KISSliceriin ja S3D:profiilissa on myös sama. Turhaa sitä tosiaan hinkkaa edestakaisin kun ei siitä mitään hyötyä ole.

Tuo muuten vaihtelee aika paljon eri slicerien välillä miten paljon sitä hinkataan edestakaisin, esmes KISS tuntuu tekevän joissain kohdin aika tiuhaan, jos säätää sen suck-etäisyyden tyyliin 1mm (eli kuinka paljon pään pitää liikkua jotta tehdään suck/prime). S3D tuntuu olevan hieman maltillisempi, vaikka asetuksista on kytketty päälle että retract aina kun mahdollista. Repetier host:in CuraEngine tuntuu välttelevän viimeiseen asti, vain reunojen yli mentäessä tehdään retractia.

Bowden systeemeissä olen käyttänyt 2-4mm, riippuen letkun pituudesta.
 
Löytyisikö joltain turun seudulta ylämääräistä E3D V5/6 jäähdytystä sekä heatbreakkia? Onnistuin katkaisemaan omani, sen saa ehkä vielä ulos jäähdytyselementistä, mutta tarvitsen uuden heatbraken. Olen tilannut varaosia kiinasta sekä aidon E3D V6 liten ruotsista, mutta niissä saattaa kestää hetki että saapuu.
 
Löytyisikö joltain turun seudulta ylämääräistä E3D V5/6 jäähdytystä sekä heatbreakkia? Onnistuin katkaisemaan omani, sen saa ehkä vielä ulos jäähdytyselementistä, mutta tarvitsen uuden heatbraken. Olen tilannut varaosia kiinasta sekä aidon E3D V6 liten ruotsista, mutta niissä saattaa kestää hetki että saapuu.

Mun oli tarkotus vaihtaa original E3D V6 liteen (Prusa 175mm extruder upgraden mukana tullut) kans heatbreak mutta sehän ei ole irtonainen vaan yhtäpuuta toisin kuin E3D V6 Full
 
Onkos tuo Prusa i3 tällä hetkellä se joka kannattaa ostaa kun puhutaan vielä edullisista 3D tulostimista, vai onko jotain muuta suositusta? Ajattelin jonkun tulostimen tilailla tässä lähipäivinä. eBayssa noita näyttää paljon olevan ja myöskin pienillä eroilla rungossa tms. Osaisiko joku suositella näistä varmaa vaihtoehtoa, johon myös sitten materiaaleja saisi mahdollisesti myös jopa PK seudulta jos tulee äkillistä tarvetta?

Laite tulee erilliseen tilaan, joten ääni tms eivät ole ongelmia.

Oli kanssa pakko tänne rekisteröitytä keskusteleen, kun jo useamman kuukauden seurannut kaikkia mahdollisia foorumeita, missä on vähäänkään puhetta 3D-tulostimista...

Jos ja kun olette tilaamassa ensimmäistä 3D-tulostinta niin älkää ihmeessä tilatko mitään useamman sadan euron laitetta. Alkuun on hyvä ottaa oppia ja kasata laite itse. Kalliimmissa vehkeissä ei maksa kuin merkki / valmiiksi kasaus / turhat ominaisuudet! Nämä turhat/uudet ominaisuudet ei oikeasti maksa mitään! Kaiken A ja O on "helkutin" tarkka kasaus. Parhaiten homman saloihin pääsee tosiaan itse kasaamalla ja hetken aikaa säätämällä, tämän kun teet tarkasti niin 200 € laitteella pääset samaan lopputulemaan mitä yli tonnin laitteilla.

Itse olen rakentanut halppis Geeetechin" Acrylic Geeetech Prusa I3 pro B 3D Printer DIY kit [800-001-0189] - $248.54 : geeetech 3d printers onlinestore, one-stop shop for 3d printers,3d printer accessories,3d printer parts " acryyli runkosena. Liima jokaiseen rungon liitokseen(pysyy runku vääntyilemättä), lukiteliima kaikkiin muttereihin, ja koko härvelin kasaus työntömitan ja tarkkojen ristimittojen kanssa. Rauhakseltaan muutama ilta ja ehkä muutama olut, softwaren kanssa säätämisen jokunen viikko.

Ebaystä koko paketti 190 € kotiovelle. Ja väitän että tulostustarkkus on täysin samaa ellei parempaa kuin esim. orkkis Prusalla, joka maksaa helkatisti enemmän. Perustan tätä vielä sillä, kun tilasin tulostimeen Z-akselin calibrointi anturin " 3DTouch Auto Leveling Sensor - Geeetech Wiki " niin tulostuksen alut alko olemaan vaan huonompia, vaikka oli anturi calibroitu ja softia säädetty. Alkuperäinen kasaus oli vain niin toleranssissa, että alko tällä homma pissimään... Toki on tällä hetkellä käytössä omien "tuskallisten" säätöjen ja softien ansiosta, eipä haittaa jos lasi alusta alkaa vääntyilemään.

Mutta summasummarum, jos haluatte hyvää lopputulosta, ja on oikeasti peukalo muualla kuin siellä kämmenen pohjalla, niin saman lopputuleman saatte pikkurahalla ja hiukan suuremmalla vaivalla. Lähtökohtana se että tämä on harrastus ja pirun hienoa ajanvietettä... Mikä sen mukavampaa kun seurata tulostimen liikettä, jonka on itse rakentanut ja saanut säätöihin. ...Hypnoottista suorastaan.
 
@JTKarhu totta. Itse myös katselin tuota prusa mk2 joka olisi ollut lähemmäs tonnin luokkaa. Päädyin tilaamaan Anet A2 jota olen nyt hionnut paremmaksi. Jälki on tällä hetkellä tuollaiselle 250€ tulostimelle todella hyvä joka ei häpeä kalliimmille tulostimille. Todella mukavaa ajanvietettä.
 
Täällä Tevo Tarantulan omistaja. Pakasta vedettynä tulostaa mielestäni 300 euron hintaan (iso peti ja toimimaton pedin kalibrointi palikka) erittäin hyvin. Yhdessä illassa töiden jälkeen kasasin ja seuraavana päivänä mitään säätämättä tai mistään mitään tajuamatta painoin printtiä ja hyvää jälkeä sai aikaan. Nyt tuota on vähän tullut paranneltua ja vielä on paljon tekemistä, kunhan olisi vain aikaa.

Kuten JTKarhu sanoi, hypnoottista seurattavaa. Kahden tunnin tulostus, ajattelit tehdä kotitöitä sillä aikaa kun tulostus käynnissä. Huomaat kahden tunnin päästä että olet istunut tulostimen vieressä ja seurannut tulostusta koko printtauksen ajan. :D
 
Onkos tuo Prusa i3 tällä hetkellä se joka kannattaa ostaa kun puhutaan vielä edullisista 3D tulostimista, vai onko jotain muuta suositusta? Ajattelin jonkun tulostimen tilailla tässä lähipäivinä. eBayssa noita näyttää paljon olevan ja myöskin pienillä eroilla rungossa tms. Osaisiko joku suositella näistä varmaa vaihtoehtoa, johon myös sitten materiaaleja saisi mahdollisesti myös jopa PK seudulta jos tulee äkillistä tarvetta?

Laite tulee erilliseen tilaan, joten ääni tms eivät ole ongelmia.

Laitanpas omia kokemuksia tänne, kun ovat niin tuoreessa muistissa.

Mietin tulostinta ostaessa pitkään, että ostanko jonkun kiina-kitin ja aloitan sillä, mutta olen näin jälkeenpäin ollut todella tyytyväinen että hommasin orggis prusan. Tutkin tulostimia youtuben kautta ja vertailemalla eri tulostimien arvosteluja netistä. Minulla ei siis ollut aikaisempaa kokemusta 3d-tulostuksesta. Pojoja tulee Prusan ilmaisesta slic3r:stä ja sen valmiit asetukset ovat olleet hyvät. Ainut mihin ei löytynyt suoraan asetuksia oli PETG, mutta löysin hyvät asetukset foorumilta.

Koitan nyt listata jotain pointteja. Ensinnäkin tuki jota prusalta saa on erittäin hyvää ja live-chatissa on aina jonku auttamassa. (jos enkku sujuu). Prusan tuki onkin auttanut jokaisessa ongelmassa mitä on tullut eteen ja on ehkä ihan hyvä ymmärtää heti alkuun että jonkinsortin oppimiskäyrä on vielä tässä harrastuksessa. Mutta kovaa vauhtia nämä laitteet kyllä kehittyy. Ehkäpä tulevaisuudessa on semmoisia laitteita että ne voi vaan unohtaa tulostamaan ja kaikki menee _aina_ kuin ruusuilla. Tarkoitan semmosia tulostimia jotka huomaavat virhetilanteet ja ovat ns fiksuja. (esim jätin yöksi tulostamaan isoja kappaleita ja lanka pirulainen loppui kesken :D ) Nykyäänhän tulostuksen aikana nämä ovat aika "tyhmiä" laitteita. Veivaavat vaan g-koodin mukaisia koordinaatteja & hotendin asetuksia.

Toinen pointti joka minut vakuutti oli, että Prusan printteri kehittyy jatkuvasti ja tulostuksen laatu on yksinkertaisesti erinomaista. Aika tasaista kehitystä voi seurata tästä aika kätsästi. http://www.prusa3d.com/downloads/firmware/changelog.txt Samoin prusan fb ryhmät on loistavia, sieltä saa hyviä vinkkejä ja porukka on viritellyt prusaa siellä vielä paremmaksi. Kannattaa liittyä ja tutustua siellä jos ihmetyttää. Se tässä orggis prusassa on parasta, että pääsi nopeasti sisään tähän harastukseen ja on hyvä yhteisö mukana. Valmis kitti opetti koko tulostimen toiminnan ja prusan netti-ohjeilla sen kasaaminen oli ihan helppoa. Lisäisin vielä että raspberry pi + octoprint on kyllä erittäin hyvä hankinta. Ilmankin pärjää, mutta on niin kätevä laittaa etänä tulostamaan (tulostin on minulla työpaikalla) ja voi vilkaista kätevästi kännykästä miten tulostin etenee.

JTKARHU:lla on toki hyviä pointteja ja jos ns. vasara pysyy kädessä ja jaksaa säätää niin silloin tollainen huokeampi kitti on varmaan ihan hyvä. Onko se sitten hyvä ensikokemus harrastukseen niin siitä voi olla montaa mieltä! :)

Jonkinsortin "oikotienä" pitäisin tätä prusan kittiä, tai jos ostaa ihan valmiiksi kasatun laitteen.. Lopputulos tulostusjäljessä on varmaankin on nykyään aika samaa tasoa menipä sitten millaista polkua pitkin harrastuksen pariin. Aika taikaa on kun saa aikaiseksi jotain hienoja printtejä, sehän tässä on pääasia :)

Tässäpä jotain mitä olen tulostellut viime-aikana.

Antti Miettinen (@prusa_i3_mk2) • Instagram photos and videos
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom