3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Minäkin olen ostamassa sitä ensimmäistä 3d tulostinta, ultimakeria olen päässyt testaamaan, mutta siihen ei budjetti riitä, siispä rajasin nyt ehdokkaat kahteen. Ensimmäinen olisi n.500€ i3 prusa klooni täältä

https://kitprinter3d.com/en/home/12...i3-steel-pro-easy-build.html#/extrusor-single. Ei ehkä juuri tämä mutta sinnepäin.

Toinen on tietysti se alkuperäinen prusa, jolla olisi sitten hintaakin hieman enemmän http://shop.prusa3d.com/en/3d-print...mk2-kit.html?gclid=CMTCv6i79tACFcaHsgodoZMJ4A

Kokeneemmat varmaan tietää kertoa onko noilla mitään käytännön eroa?

Itse hankin vastikään alkuperäisen Prusa MK2 kitin ja siitä jo kokemuksia laittelin toiselle foorumille. Mutta summa summarum: kasaus on suoraviivainen prosessi hyvien ohjeiden ansiosta, tulostuslaatu on hyvää, automaattisäädöt toimii ja homma toimii. Helppokäyttöisin printteri mitä tähän mennessä olen käyttänyt.

En osaa kommentoida noita klooneja, mutta uskoisin että metallirunkoinen eikä kaikkein halvin voi olla ihan käypä laite; nuo automaattikalibroinnit taitaa kuitenkin klooneista uupua.
 
Tosiaan tuo Prusan mk2 on noista se mitä itse harkitsisin todella vahvasti, jos uutta olisin hommaamassa.
 
@sytem Tuosta linkittämästäni luinkin että jollain oli mennyt 2 - 3 päivää kasatessa, mulla varmaan menis yhtä kauan.

Mä taisin puuhailla neljänä iltana 2-4h per ilta, kolme iltaa siihen että laite oli fyysisesti kasassa, neljäs tota firmware-säätöä joka oli vähän omaa itsepäisyyttä kun en ohjetta halunnut noudattaa. Sit pari iltaa sen jälkeen testitulostuksia että alkoi homma sujua.
 
Kannaatko tuollaista p3steeliä alkaa rakentelemaan ihan paloista? (ei edes kitistä).

Tuola reprap in wiki sivulla on cadi kuvat ja osa listat minkä avulla vois hommata osia edullisesti työnantajan kautta ja kaveri voisi leikellä laserilla tuon rungon osat yms pientä.

Sähköosat jostain aliexpres/ebay suunalta
 
Kannaatko tuollaista p3steeliä alkaa rakentelemaan ihan paloista? (ei edes kitistä).

Tuola reprap in wiki sivulla on cadi kuvat ja osa listat minkä avulla vois hommata osia edullisesti työnantajan kautta ja kaveri voisi leikellä laserilla tuon rungon osat yms pientä.

Sähköosat jostain aliexpres/ebay suunalta

Miksi ei? Samat osat sieltä kitistäkin tulee. Itsellä oli ajatuksena rueta seuraavaksi rakentelemaan https://bigbox-3d.com/ tuollainen. Kaikki muoviosat on tulostettavissa ja oikeastaan ainut mitä vielä odottelen on että mihin hintaan nuo freimit saa leikkautettua. Kaverin piti kysellä jostain tutultaan hintoja, mutta ei ole vielä kuulunut. Mutta kuitenkin jos yhtään järkevään hintaan saan ne, niin sit laitan nykyisen tulostimen laulamaan ja kiinasta tilauksia vetämään. Suht edullisesti noita moottoreita yms. kuitenkin saa.

Itsellä tällä hetkellä tosiaan tuo Velleman Vertex 3d http://vertex3dprinter.eu/producten/vertex/ jonka kitistä kasailin. Varsin toimiva peli ja omasta mielestä tekee todella hyvää jälkeä, kun saa säädöt kohilleen. Tupla tulostuspäänkin hommasin, mutta aika vähälle on jäänyt nuo kahden värin tulostukset. Mitä nyt miinuksia tuosta tulee mieleen, niin tuo bowden langan syöttö rajottaa vähän noita tulostus materiaaleja, eli kaikki nuo flex langat saa ainakin unohtaa. Tuo nyt ollut käytössä jonkun 1,5vuotta ja olisinko jonkun 6kg lankaa sillä nyt tulostanut. Tuossa ei ole lämmitettävää alustaa, mutta oikein säädettynä ainakin omasta mielestä jopa parempi tuo buildtak alusta. Tosin sitä ei kannata rikkoa, kun uusi maksaa aina sen 10e. Nyt taitaa olla kolmas menossa kun pari kertaa säätäny pöydän perseelleen ja kappale tarttunu niin lujasti kiinni, että lähteny pinnote mukaan irrottaessa.

Näyttäisi vielä olevan tarjouksessakin ihan suomen maalla https://www.radioduo.fi/tuote/3d-tulostin-rakennussarja-k8400-vertex/K8400/
 
Kuinka paljon noi abs muovit käryää tulostettaessa? Tarvis muutamat osat abs muovista tulostaa.
Joudun kotonani tulostaan, ni tuon abs käytön huonetiloissa olis kiva tietää. Vai olisko jollakulla aikaa pari kikkaretta tulostaa.
Mistään isosta ei ole kyse, vaan e3d v6 kiinnitysosista.
 
Käryäähän ne, tarkemmin noiden höyryjen vaikutuksia ei liene tutkittu, mutta en itse ole lähtenyt tuota tulostamaan juuri käryn takia kun muksukin talossa on. Ainakin aktiivihiilisuodattimen läpi noi höyryt ajaisin jos kotona tulostelisin.
 
Sitä minäkin vähän meinasin. Pla:ta olen ainoastaan käyttänyt. Mutta olis tarkoitus muuttaa tuo mk8 hotend e3d v6:si pitäis muutos palikat
tulostaa, mutta tuo pla ei noissa oikeen varmastikkaan kestä.
 
jos on koteloitu tulostin niin ei ne juurikaan käryä tulostimen ulkopuolella. itselläni on Wanhao duplicator 4x joka on koteloitu..
eilenkin 3 tunnin tulostuksen tein niin ei se kärynnyt muualle kämppää varsinkin kun pitää oven kiinni.
olen kyllä aktiviihiili viritystä miettinyt tuohon jotta saisi nekin vähäiset käryt pois..
 
Itse hankin vastikään alkuperäisen Prusa MK2 kitin ja siitä jo kokemuksia laittelin toiselle foorumille. Mutta summa summarum: kasaus on suoraviivainen prosessi hyvien ohjeiden ansiosta, tulostuslaatu on hyvää, automaattisäädöt toimii ja homma toimii. Helppokäyttöisin printteri mitä tähän mennessä olen käyttänyt.

En osaa kommentoida noita klooneja, mutta uskoisin että metallirunkoinen eikä kaikkein halvin voi olla ihan käypä laite; nuo automaattikalibroinnit taitaa kuitenkin klooneista uupua.

Tosiaan tuo Prusan mk2 on noista se mitä itse harkitsisin todella vahvasti, jos uutta olisin hommaamassa.

Kiitokset, taidan taipua Prusa mk2 suuntaan, pitänee vuoden vaihteen jälkeen laittaa tilausta menemään niin pääsee tulostamaan.
 
Sitä minäkin vähän meinasin. Pla:ta olen ainoastaan käyttänyt. Mutta olis tarkoitus muuttaa tuo mk8 hotend e3d v6:si pitäis muutos palikat
tulostaa, mutta tuo pla ei noissa oikeen varmastikkaan kestä.

Riippuen vähän millaista palikkaa tuolle teet, mutta itsellä oli ainakin e3d v6 hotendin kiinnityspalikka ihan pla:sta tulostettu ja hyvin toimi. Tuo metalliputkihan ei juuri kuumene eikä saakkaan kuumeta kun sen läpi pitäisi mennä materiaalin vielä ihan lankana. Siinähän on myös vielä puhallin juurikin sitä varten.
 
Pystyisitkö sinä timop tulostamaan minulle abs:stä?
En nyt vielä viitsisi tuntemattomille tulostella kun on välillä tuon absn tulostelun kanssa ongelmia... Sulaa teflon putki suuttimessa ja tulee sutta (liian korkeat lämmöt)
 
Kannattaa harkita PETG:tä vaihtoehtona ABS:lle. Itse en kotikäytössä tulostaisi ABS:llä ollenkaan koska ei sitä käryä pääse pakoon edes ilmastoidussa tulostuslabrassa ja illalla on sitten pää kipeä.
 
niin jäi mainitsematta etten kyllä tulostuksen aikaan (ABSllä tai PLAllakaan) samassa tilassa ole koskaan ei tuota nitkutusta jaksa kuunnella :)
ja ettei joku saa väärää kuvaa niin kyllä siitä hajua irtoaa mutta ei haitaksi asti...
 
Onkos joku modannut tulostintaan niin että tulostuspinnalla olisi 1x1cm grid, eli sama kuin ainakin Repeatier-Host:n näkymässä. Helpottaisi merkittävästi liiman levityksen arviointia. Muuttuuko lämmön johtuminen jos tuonne väliin printtaa piirtoheitinkalvon tai paperin? Vai onko parempi tehdä lämpölevyn pintaan tussilla nuo merkinnät niin ei vaikuta toimintaan?

Toki ainakin mulla tämän Geeetechin kanssa pitäisi ensin jaksaa kalibroida tulostusalueen koko ja sijainti softaan oikein, nyt tulostuspää ottaa X-akselin maksimissa kiinni hihnan akselipulttiin, eli käytännössä tuo ei tulosta kuin ehkä 18cm siihen suuntaan.

Toinen mikä pitäisi jossain kohtaa konffata kuntoon on tulostuksen lopetus, nyt tämä ajaa Y-akselin minimiin ja X:n keskelle, eli piilottaa valmiin tulostuksen mahdollisiman hankalasti koneen sisään. Siis tavoite voisi olla ajaa Y maksimiin eli täysin eteen ja tulostuspää eli X minimiin, ohi tulostusaluueen reunasta jossa yli valuva muovi päätyisi hallittuun paikkaan (samaan jossa tulostuspää lämmitetään aluksi).
 
nyt kun tätä hetken pohti niin tuli mieleen "helppo" tapa tuon gridin tekoon, tekee kiinnikkeen tussille tulostuspään viereen ja vaikka käsiajolla ajelee 10mm gridin.

miksi tehdä asioita käsin jos sen voi koneellistaa...
 
Näköjään filamentilla ja filamentilla on eroa. Posti toi pari uutta kelaa, eri merkkisiä PLA:ta eri värisinä. Latasin punaisen Real-PLA:n ( http://www.prenta.fi/shop/real-pla-175mm/72--real-pla-red-spool-of-1kg-175mm-.html ) ja yllätyin paketissa olleista lämpöasetuksista. Tuolla edellisellä ebay-kelalla olin tulostanut onnistuneesti 220 astetta ja lämpölevy 65 astetta, liimapuikosta kerros levylle.

Tämän uuden ohje sanoo että tulostuspää 190-210, lämpölevy 20-35 muttei välttämättä tarvi. Säädin nuo ja vanhasta tottumuksesta liima mukaan. Ensimmäinen palikka, 35x20x10mm kuutio tarvi papukaijapihdit irrotakseen levystä, ja aloitusrengas lähti muutaman millin paloina rapsuttamalla.

Nyt sitten kokeilin 50mm korkean pultin 12mm kannalla, ilman liimaa. Vääntöä tarvi tuokin irrotakseen valmiina, tuolla edellisellä filamentilla olisi tuskin tulostus onnistunut loppuun asti.

Voinee todeta tuon varsin toimivaksi materiaaliksi, ja samoin tuo suomalainen kauppa oli varsin toimiva (pieni miinuspiste kun rekisteröitymismailissa tuli salasana plaintekstinä, eli tietoturva ei oo ehkä ihan palvelunsa tasolla...). Paketti oli kotipostissa 2 päivää tilauksesta.
 
Tilasin itse juuri samaa tavaraa viikko sitten ja tein vähän samanlaisia havaintoja.

Itsellä edellinen vellemanin pla lanka meni kevyesti 190C, mutta tuo real vaati sen 200 astetta ennen kun alkoi hyvin kulkea. Lisäksi mitä huomasin niin lanka oli ensimmäiset 2 metriä n. 1.68mm paksua jonka jälkeen paksuni n. 1.72mm. Nyt on pysynyt kutakuinkin samoissa mitoissa. Paketissa lukee että toleranssi on 0.05mm mutta ei kuitenkaan ikinä yli 1.75. Eli siinä mielessä vähän alle toleranssin tuo alku. Muuten lanka vaikuttaisi suht laadukkaalta ja tulostus jälki on hyvä.

Kannattaa tosiaan tarkastaa tuo langan paksuus ja syöttää se oikein sinne sliceriin. Tuokin vaikuttaa tuohon tarttumiseen aika paljon, jos vanhan langan paksuus on ollut huomattavan paljon ohuempaa kuin uusi lanka. Konehan syöttää sitä paksumpaa lankaa pituuden mukaan saman määrän, kun mitä sitä ohuempaa, joten materiaalia tulee suuttimesta huomattavasti enemmän.

Lisäksi monessa paikassa ohjeistetaan etsimään kullekkin langalle pienin toimiva tulostuslämpötila. Eli hyvä kokeilu on laittaa tulostin tulostamaan testi palikkaa ja pudottaa tulostinpään lämpötilaa esim 5c. Kun lämpötila tasaantunut niin antaa tulostaa 5 kerrosta ja jos näyttää hyvälle niin pudottaa toiset 5c jne. Tätä jatkaa niin pitkään kunnes langan tulo alkaa tökkimään tai tulostus jälki huononee, jonka jälkeen nostaa 5c takas päin, kunnes jälki on taas hyvää.

Tuohon lämpölevyn lämpötilaan en osaa kommentoida, kun itsellä on käytössä tuo buildtak flexplate levy, johon on aina tarttunut pla niin hyvin, että ei ole tarvinnut kikkailla.

Ja prenta kauppa toimi hyvin ja tavara tuli nopeasti.
 
Nyt iski aika kova tulostinkuume. Opiskelijan budjetilla ja tarpeilla varmasti Prusa i3 olisi riittävä härveli omaan käyttöön. Bongasin kohtuuhintaisen alumiiniversion ebaystä (Duty Free! Geeetech aluminium plein Prusa I3 3D imprimante Sanguinololu LCD MK8 | eBay) verrattuna muihin. Myyjänä kuitenkin geeetech-official, joten luotettava pitäisi olla?

Onko samaan budjettiin sopivia parempia versioita tuosta/vastaavista kiteistä? Onko jotain, mitä tuohon kannattaisi parantaa/ottaa kaveriksi?
 
Mulla on samantyyppinen muovinen, isoin laitteesta johtuva ongelma on tähän mennessä ollut kierot kierrtangot z-akselilla. Eli siis kerroksien välillä oli hiukan heittoa lähinnä x-suunnassa, pystyreunat tulivat hiukan aaltoilevina. Tällä modauksella parani huomattavasti, toinen vaihtoehto olisi etsiä suoremmat kierretangot jostain: Geeetech Aluminum Prusa I3 Anti-Wobble Bracket by JimmyShawsTidbits

Kaveri suositteli tuohon samaan ongelmaan parannuksena X-akselin tankojen lukkojen siirtoa sisäpuolelle, ohjeen mukaan kun ne ovat ulkoreunoissa, mutta siellä eivät hillitse hihnan tekemää sisäänpäinvetoa Z-tangoille. Tämän modasin samalla kun nuo mutterit vaihdoin.

Firmiksen kanssa mulla oli alkuun hiukan säätöä kun en halunnut käyttää ohjeen mukaista, vanhaa arduino-ympäristöä. Siitä taisinkin jotain jo tähän ketjuun aiemmin kirjoittaa.
 
Mahtaako sitten olla valtavaa eroa muovisen ja alumiinisen rungon välillä? Tuo modaus kuulostaa ihan hyvältä, pääsisin koululla tulostamaan nuo palat jo etukäteen. Pitänee vielä vähän pohtia tilausta.
 
En osaa sanoa, tukevalta tämäkin vaikuttaa. Kasauksessa voi olla eroja, tässä oli pari kohtaa sellaisia jossa varoitettiin vääntämästä ruuvia liian tiukalle ettei vastakappale petä. Alumiinissa voi olla omat haasteensa sitten vastaavasti.

Noi modauspalat on sellaiset että ne voi ihan hyvin tulostaa laitteella itsellään sikäli jos kierretanko ei satu valmiiksi olemaan sopivan suora. Toki jos ne pääsee heti laittamaan kasausvaiheessa, jää yksi työvaihe pois, lähinnä ylimääräisen kalibroinnin osalta. Noiden vaihto ei itsellään ole monen minuutin homma, mutta sen jälkeen pääsee säätämään tulostuspään korkeuden ja mahdollisesti pedin suoruuden uudestaan.
 
Tilaus lähti Prusalle. Pitkään tutkin kaikkia mahdollisia optioita. Kiinan prusakopiot saa kiitosta hinnasta, mutta säätämistä on ja vaatii hyvää harrastetta. Nettiä kaiveltuani geeeetek ja kumppanit tuli nähtyä. Flashforge Finder oli saanut kehuja helppoudesta ja laadusta. Saa Clasulta joka plussa. Loppujen lopuksi oli Qidin tulostimet loppusuoralla. YouTubesta löytyi arvostelu jossa oli tulosteita ko pelillä ja laatu oli tosi hyvä out-of-box. Qidillä kun on sitten flashforge/makerbot kopio 2 tulostuspäällä, niin sehän alkoi kiinnostaa, mutta viimein prusa voitti kun törmäsin siihen että tulossa on 4 materiaalin upgradekit. En ole tarvitsemassa montaa matskua aluksi, mutta ei jää vanhaksi tulostin kun voi päivittää. Se on käyttö ja myyntiarvolle kova juttu. Nyt odottelemaan 7 viikkoa toimitusta. Kirjoittelen kun saapuu, että miten sujuu.

Prusan multimaterial upgrade kit, joka mainospuheiden perusteella on ylivoimainen verrattuna 2 tulostuspään tekniikkaan: Original Prusa i3 MK2 Multi Material Upgrade Release - Dual/Quad extrusion - Prusa Printers

Qidi arvostelu
 
Olen tässä itsekin alkanut pohtia 3D-tulostimen hankintaa ja nuo edulliset Prusa i3 kitit kiinnostavat, mutta revikoitten perusteella melkein kaikissa Z-wobblea. Onko kukaan yrittänyt korjata ongelmaa vaihtamalla ne kierretangot esim. tuollaisiin:
T8 - 2 - D8 300mm Stainless Steel + Chrome Steel Lead Screw-4.53 Online Shopping| GearBest.com

Mulla oli tulostimessa tollaset käytössä ja oli päähän tehty sorvilla ohennus ja omat couplerit (Suorat kiinnitys holkit) tilanpuutteentakia vikaan revikkaan niin eipä ne juurikaan heilunu enään, Nykynen viritys on sekasikiö ties mistä mm. Prusa MK2, MK2-X ja muita.

Mutta siis tehty 30x30mm Alumiini profiilista runko kun alkuperäinen plexi runko oli liian hutera ja heiluva.

Niin ja Firmikssenä on Prusa MK2 firmis muokattuna ja elektroniikkana Ramps 1.4 ja Arduino Mega2560

EDIT: Niin ja ne ketkä Aitoa Prusa MK2 harkitsee niin niissä on ollut tosipaljon ongelmia heatbedin runkojen kanssa (ainakin kiteissä en tiedä valmiista tulostimista) ne 6mm alumiinistä tehdyt rungot olleet kieroja mm. broidi joutui takuuseen valittamaan monesti ja tais saada 3 tai 4 runkoa jotka kaikki vähintään millin kieroja ja sit tuli kyllästyminen
touhuun ja tilas jenkeistä osat ja ongelmat poistu niiltä osin.
 
Viimeksi muokattu:
Z-wobblesta on helppo päästä eroon. Tuossa aiemmin jo maininnutkin miten. Kierretankoja voi toki vaihtaa jos ovat käyriä, mutta pitää huomioida sitten asetuksien muutto jos vaihtaa erilaiset kun voi vaatia firmwaren itse laiton. Halpiksessa eeprommin kirjoitusta ei välttämättä ole otettu käyttöön joten asetusmuutokset ei jää silloin talteen. Myöskään näis halvois ei välttämättä tule firmwaren koodia mukana saati asetuksia missään ylhäällä tai valmiina tiedostossa. Eli täytyy täysin alusta lähteä kuin itse tehdyssä kirjaten ylös käytössä olevat asetukset ja tutkiskella kytkennät joiden mukaan firmwaren asetukset laittaa. Sit sekin et noi asetukset ei välttämättä ole oikein. Itse octopin eeprom lisämodulilla saan korjata x/y/z akselien arvot sekä exruderin arvon mittatarkkaa tehdes. Toinen vaihtoehto olis toki ohjelmas slaalata jne. Mut mielummin käytän oikeita arvoja. Ole vielä viittinyt uutta firmistä laittaa kun octopillä käy sen verran simppelisti ja vähän hakien vielä parhaita arvoja.

Itsellä ei ole z-wobbleria kun kierretangot väänsin suoriksi ja pääsevät yläpäästään liikkumaan vapaasti.

Pahinta olisi tehdä jämpti laakeri yläpäähän jolloin pystyjohteiden on pakko antaa periksi kierretangon heitoissa. Tätäkin modia olen nähnyt yrityksenä korjata pahentaen tilannetta.

Ok. Eli jos ei ole koneituslaitteita ja yleisesti ottaen elektroniikasta ja ohjelmoinnista tietävä onko tämä "no no"? Kiinnostaisi mutta jos laittaa enempi rahaa kunnostamiseen ja säätöön niin..

Siis aikaahan olisi nyt tai se niin suhteellista mutta onko tuo jo susi syntyessään? Ja varmaan menee niin et halvalla hyvää saa mutta saa maksaa ihan niin paljon kuin haluu ja ei se sittenkään hyvä ole
 
Osallistutaan tänne keskusteluun myös. Alkuunsa omat suositukset youtubesta --> Thomas Sanladerer

Paljon asiaa pelkästään 3d tulostimiin liittyen live buildeja, artikkeleita, testejä, iso filament testi tällä hetkellä menossa yms.

---------------------------------------------------

Itse käytän nykyään Filamentteina Formfuturan kamaa. 3djake.fi:stä löytyy tai sitten esim valmistajan omilta sivuilta Jakelta postit pienemmät ja kela hinnat about samat. Prentaakin tuli käytettyä mutta isot ongelmat valkoisen ja mustan PETG saannissa vaikeutti sieltä ostoa näin ollen tuli testattua formfuturan aineita eikä ole ollut pettymys.

---------------------------------------------------

Itsellä tulostimena toimii jo 4vuotta vanha Prusa i2 (10mm rungolle muokattuna). Edelleen toimii hienosti, vaikka toki päivitystä on aika rajusti vuosien varrella tehty. Jotain mitä rakenneltu:

- 10mm kierretanko runko (vakio 6 tai 8mm)
- Aito E3D V6 hotend (1.75mm bowlen)
- Graphic Display/control
- Raspberry Pi 2 + Octoprint + Wlan +timelapse/live camera
- 2kpl stepper drivers (kummallekkin z akselille oma)
- X garriaga piirretty kokonaan uusiksi (oma "tuulitunneli" v6:sta varten ja induktio anturille kiinteä paikka).
- hihnojen kiristimet y ja x akseleille
- johdotusta parannettu/siivottu + status led (hotend ja hotbed)
- Aluminium 4mm bed + induction sensor + auto mesh leveling
- 12v 200W silicon heat pad
- Kiinnitetty 22mm MDF levyyn.

Suunnitteilla/tulossa:
- Re-Arm 32bit prosessorikortti Ramps:iin.
- dual bowlen / extruder system. Toinen extruder normaali filamentille, toinen supportti materiaali (veteen liukeneva filamentti) Käytetään vaan yhtä hotendiä.

 
Viimeksi muokattu:
Odottavan aika on pitkä, mutta nyt pitää suunnitella tulostettavaa eli mitä ohjelmia olette käyttäneet ja hyväksi havainneet? Jätetään ammattihintaiset pois laskusta. Onshapeen tein tunnukset, mutta tuolla ei voi tallentaa kuin julkiseksi ja 100$ kuussa on aika ihanan kallista pelkästä softasta.
 
Onshape julkisena ilmainen, eipä sitä ammattiversiota kai kukaan kotiharrastukseen hanki. Jos tekee niin salaisia piirroksia ettei julkiseksi saa jäädä niin sitten toki pois laskuista :)

Muutenhan erittäin kattava ohjelma ja helppoa kun mikä vaan kone on mahdollinen mallinnuksen eikä tartte miettiä onko versio oikea tai väärä vanhaan tai uuteen kuvaan tai jonkun toisen tiedostoon nähden :) Itse käytän pelkästään oikeastaan mekaanisten yms osien suunnitteluun eli taide/figuurit yms lienee eri ohjelmien juttuja. Korjaamis työkalut turhia Onshapen kanssa.
 
Tinkercadilla tuli aloitettua, toimii selaimessa (Cromessa parhaiten).
Tinkercad | Create 3D digital designs with online CAD

Autodesk Fusion 360 on harrastelijakäytössä ilmainen.
Cloud Powered 3D CAD/CAM Software for Product Design | Fusion 360

Meshmixer on hyvä. Sillä olen tarkastanut, että ei jää reikiä luomukseen. Voronoi kuvioita on tullut käytettyä ja lampunvarjostinta olen tällä tekemässä.

OpenScad on sitten, jos haluaa koodata. Kätevä lähinnä parametroitujen kappaleiden kohdalla.
OpenSCAD
 
Pikku varoitus jos tilaatte ebay:stä abs:sää, eli itse tilasin vajaa vuosi sitten täältä:
karambit-uk on eBay
kaksi rullaa abs filamenttia. Nyt kerkesin testaamaan ja ihmettelin osien heikkoa kestoa olivat todella hauraita. Kokeilin sitten liimata yhtä osaa ja tein asetonista ja abs langan pätkistä liimaa, mutta eipä tuo abs sulanutkaan tuohon asetoniin muuttui vain pehmeäksi mönjäksi.
Seuraavaksi tilasin merkki abs:sää ja sama asetoni testi ja sulaa kuten pitääkin samoin osat on varmaan kymmenen kertaa kestävämpiä. Oma veikkaus on että kiinalaiset tunkee tuohon abs:sän sekaan jotain halvempaa roskaa pvc tms? Tollasta ku tulostelee niin tiedä millaisia myrkkyjä siitä lähtee..
Merkki abs oli 3dJakelta Extrudr HF ABS.
 
Tilaus lähti Prusalle. Pitkään tutkin kaikkia mahdollisia optioita. Kiinan prusakopiot saa kiitosta hinnasta, mutta säätämistä on ja vaatii hyvää harrastetta. Nettiä kaiveltuani geeeetek ja kumppanit tuli nähtyä. Flashforge Finder oli saanut kehuja helppoudesta ja laadusta. Saa Clasulta joka plussa. Loppujen lopuksi oli Qidin tulostimet loppusuoralla. YouTubesta löytyi arvostelu jossa oli tulosteita ko pelillä ja laatu oli tosi hyvä out-of-box. Qidillä kun on sitten flashforge/makerbot kopio 2 tulostuspäällä, niin sehän alkoi kiinnostaa, mutta viimein prusa voitti kun törmäsin siihen että tulossa on 4 materiaalin upgradekit. En ole tarvitsemassa montaa matskua aluksi, mutta ei jää vanhaksi tulostin kun voi päivittää. Se on käyttö ja myyntiarvolle kova juttu. Nyt odottelemaan 7 viikkoa toimitusta. Kirjoittelen kun saapuu, että miten sujuu.

Prusan multimaterial upgrade kit, joka mainospuheiden perusteella on ylivoimainen verrattuna 2 tulostuspään tekniikkaan: Original Prusa i3 MK2 Multi Material Upgrade Release - Dual/Quad extrusion - Prusa Printers

Qidi arvostelu


Hei, täällä on saman tulostin ollut mietinnässä. Olisi mukava kuulla kokemuksia kun niitä saat :)
 
Hei, täällä on saman tulostin ollut mietinnässä. Olisi mukava kuulla kokemuksia kun niitä saat :)

Tilaustatus: Viikolla 5 tilattujen toimitus alkaa Maaliskuun 20 viimeisimmän arvion mukaan, joten ihan heti ei ole tulossa.

Katsenlin noita mallinnusohjemien vaihtoehtoja ja tinkercad / fusion360 yhdistelmä näyttää vahvalta.
 
Tilaustatus: Viikolla 5 tilattujen toimitus alkaa Maaliskuun 20 viimeisimmän arvion mukaan, joten ihan heti ei ole tulossa.

Katsenlin noita mallinnusohjemien vaihtoehtoja ja tinkercad / fusion360 yhdistelmä näyttää vahvalta.

Okei no eipä tässä kiire ole. Oletko noita ebaysta löytyviä malleja käynnyt läpi.

esim. prusa | eBay

Miten nuo eroaa tuosta prusan mallista jos ei halua muuta kuin 1 lankaa?
 
Prusan i3 mk2 on isompi tulostusala kuin perus i3:ssa ja automaattinen tulostusalustaan tason säätö/kompensointi valmiina. Eli eipä noihin perus i3 klooneihin kannata hirveästi verrata.
 
Anteeksi jos on väärä paikka kysyä;

Tekisikö joku muotista kopioita? Eli käytännössä lähettäisin tulostajalle objektin ja hän sitten tekee siitä 3D tiedoston ja tulostelee sitten niitä?

E: Toki olisihan tuo oma tulostin aika poikaa mutta vähän vielä arveluttaa että tuliskos sillä sitten väkerrettyä hintansa edestä tavaraa.
 
Okei no eipä tässä kiire ole. Oletko noita ebaysta löytyviä malleja käynnyt läpi.

esim. prusa | eBay

Miten nuo eroaa tuosta prusan mallista jos ei halua muuta kuin 1 lankaa?

Ei periaatteessa mitenkään, koska malli on täysin open souce. Miksi sitten org (org = original prusa i3 mk2) on noin paljon kalliimpi, kuin esim geeeetch tai anet a8, jotka on aika suosittuja halpiskittejä?
- Runko, mitä stabiilimpi sitä parempi tulos. Halpiksissa puusta, pleksistä. Org metallia
- HotEnd yleensä joku halvempi kuin orgin genuine e3d v6
- Ohjainelektroniikka voi olla suljettua tekniikkaa tai vaikea koodata, Org genuine Rambo board
- Tulostustaso ei ole lämmitettävä
- Firmwaressa vain perusteet. Org hurja määrä automatiikkaa ja ratkaisuja ongelmiin. Tason suoruuden tarkistus, automaattinen korjaus, x-y akselien vinouden korjaus, livenä voi muuttaa arvoja jne.
- Moottorit ei ole tarkkoja tai teho ei riitä.
- Kierretangot tulee kiinni moottoriin liittimellä, ei ole suoraan tehtaalla asennettuna, josta voi seurata huojuntaa.
- DIY kitin kanssa voit joutua kolvaamaan jopa muuntajan osia, Org ei tarvii koskea kolviin ja koko muuntaja on jo kasattu. Ja sisältää sulakkeet joka paikassa.
- Jäähdytykset, extruderit, tulostusala, tulostusalan pinnoite jne.
- Halpiskiteissä on näistä jotkut hyvin tai jopa paremmin ja toiset huonommin. Oikeeta komponenttilistaa voi olla mahdoton saada. Sen näkee kun boxi tulee.

Jos oikeasti haluaa harrastaa, niin halvasta kitistä saa yhtähyvän tai paremman kuin Org mutta se ottaa aikaa ja osien päivitys rahaa. Orgissa maksan siitä, että kaikki osat on näteissä pusseissa, joista helppo koota, kunnon ohjeet mukana ja monta youtube videota joissa joku samanlaisen kokoaa. Elektroniikka on testattu ja testausraportti mukana kitissä. Muutenkin kaikki osat on niin hyviä kuin tarpeellista. Tukea löytyy tehtaan ja harrastajien puolelta, koska monella on varmasti samanlainen kokoonpano. Firmwarea kehitetään ja viimeinen pointti, helppo myydä jos luopuu.

Kuitenkaan org ei ole mikään automaattisesti paras tai ainoa vaihtoehto. Kuten edelläkin laitoin, on sillä hyviä kilpailijoita. Mielenkiintoisia on minusta ne kolmionmuotoiset, jossa on kiinteä alusta. Ne näyttää kehittyvän kovaa vauhtia. Open source ei ole sekään ainutlaatuista. mm LulzBot, Ultimaker on mukana noissa.

Vikojakin löytyy. Itse olen lukenut ongelmista tässä tai edellisissä versioissa olleista käyrästä osasta (tässä langassa), jossain vaiheessa oli tulostuspään lämpöjen heittelyn kanssa ongelmia. Joku printattu osa olikin rikki saapuessaan. Liittimiä on sulanut käytössä jne. Noiden vikojen jälkeen on osia paranneltu ja vaihdettu ja osa on mennyttä aikaa toivottavasti, mutta harrastamaan orgillakin pääsee sitä ongelmanselvitystä, mutta todennäköisesti paljon vähemmän kuin halpiskiteillä.
 
Pakko todeta että paitsi kun ei ole ainakaan heatbedin valmistusdokkareita ei ole jaettu eikä kaiketi multimaterial upgraden.
Tossa Prusa Originaalissa on siis parasta Heatbed jossa on pisteet joihin firmware kalibroi printterin suoruuden mutta heatbedeja saa ostaa vain
Prusa tulostimen ostaneet (Heatbedin Hinta noin 90€) lisäksi Induktiivisen anturin mallia ei löydy mistään kiinan vastaavat ovat usein 2mm etäisyydellä olevia (ei oikein riitä) ja 12V kun Prusan anturi tyoimii 5V käyttöjännittteellä
Prusan suurimpia hienouksia on se Heatbedin pinnoite (Liimattava Ultem PEI arkki) johon vopi tulostaa suoraan ABS / PLA, TPE yms yms yms mutta ei petg koska se jää niin kovaan kiinni että pinnoite hajoaa lähes aina irroituksessa.
Myös alumiini framet tekee jäykemmän vsmonet kiinavehkeet mutta on myöäs parempia ja halvempia runkoja.

Firmware puolelta taasen jos haluaa esim Prusan firmwarea käyttää kiinaprintterissä niin sekin on täysin tehtävissä suht pienellä työmäärällä jos vähän osaa C/C++ lukea.
Tuo Firmware jota prusa kehittää pohjautuu suoraan Marlin firmwareen josta on siivottu ei haluttu pois (Tuki muille kun Rambo boartdeille muunmuassa)

Kiinalaisissa ihan halpiksissa on Frame usein 10mm akrylia ja se muuten heiluu jo 40mm/s ajoissa vaikuttaen tusoteen laatuun (ainakin näin omalla kokemiuksella)
Toki näitäkin on saatavana metalli rungolla mm K2020 profiilista väännettynä alle 300e tais olla e-villessä
Kiinalaisten hotendeistä osa on luokattoman huonoa kuraa samoin suuttimista siinä mielessä aito J-Head / E3D olis hyvä.

Kiina kitistä on tosiaan mahdollista tehdä ihan hyvä tulostin työllä tämä kyllä pätee omalla kokemuksella myös Prusa kittiin.
Jotain kumman syystä noissa prusa kiteissä on joko jätetty sisääntuylotarkastukset tekemättä tai tylnnetään huonommat osat markkinoille.

Moottoreita en itse pidä ongelmana koska kaikista niistä (Nema 17) löytyy oikeilla säädöillä riittävästi vääntöä printteri käyttöön kunhan koko ei pienene liikaa.

Tohon Prusan myymiseen varmaan helppo niinkuin kaikki muukin jos hinta on kohdallaan. Prusa Facessa on myuyty Prusa i3 mk2 orig $3-400 väliin kun jengiltä on menny usko
niiden toimintaan vinohjen Y carriereiden kanssa ja tosiaan esim broidi sai takuuseen 2 uutta eivät vaan vaivautunmeet tarkastamaan että olivat myös vinoja noin millin heittoa
kun Firmiksellä voi korjata 4 pisteestä 5 satkua +- niin ja tuo oli tosiaan kittinä ostettu mk2 suoraan prusan webshopista.

EDIT: niin ja koska prusan support ei aktiivisista yrityksistään huolimatta saanut tuota ratkaistua niin ko prinnteriin rakennettiin uusi runko uudella Y carrierilla
ja ongelmat loistavat poissaolollaan.
 
Pykäilin omaan vanhaan alumiinirunkoiseen Prusa i3:n tuon tulostusalustan tason kompensoinnin (eli auto bed levelin). Toteutin sen LJ18A3-8-Z/BX anturilla, vaikka onkin hieman möhkö kyseessä (18mm halkaisija). Speksien mukaan käyttöjännite 6-36v, mutta toimii ainakin itsellä myös 5 voltilla. Ledi tuossa ei tosin toimi noin matalilla jännitteillä, mutta sillä ei itselle ole merkitystä kunhan kone havaitsee tason. Speksin mukaan tuo tunnistaa 8mm päästä raudan, ja ei kovin kaukana ole tuon alumiininkaan kanssa tuosta. Omaani laitoin alumiiniteippiä tulostusalustan (lasi) alle ja tunnistin on noin millin päässä lasin pinnasta. Lopuksi vielä firmiksesta oikeat vivut kohdalleen ja G29 komento printtauksen alkuun niin 9 pisteen kalibrointi tehdään ennen tulostusta. Hyvin toimii.
 
Marlinissa on muuten tuki manuaaliselle pöydän säädölle. Hankaluushan tuossa taitaa olla se, että G28 komento hukkaa tuon kalibroinnin - vai saako noita EEPROMiin nykyään talteen?
 
Samaa mieltä kun heyrst aina parempi jos bedi on suoraan suora eikä tarvita mitään softakorjauksia.
Prusan heatbed on myös siitä kiva että on jämäkämpi toki kiinasta saa myös alumiinisia heatbedeja joita vois joskus kokeilla.

Pinnoitteesta (Prusa PEI) toimii ainakin PLA, ABS, TPE loistavasti ei ongelmia pysymisessä kunhan säädöt on kohdallaan eikä hajoa pinnoite
mutta PETG vaatii paperiliiman tms pintaan että lähtee irti rikkomatta pinnoitetta.
en näillä kokemuksilla vaihtais takaisin lasi + lakka liima tms. tosin tulostankin käytännössä vaan ABS + TPE tällähetkellä.

Side notena itellä lasin kanssa halpa Lidl Cien hiuslakka toimi pirun hyvin (2,5e purkki)
 
Kyllä tuossa moni kohta hyvin kyseenalaisesti lueteltuna. Esim. askelmoottorit kun on Nema17 mallia ei niissä tarkkuuseroja ole mistä tällaisessa hommassa kannata edes puhua. Moottorien vääntö menee aikalailla niiden pituuden mukaan Nemalla eli kuinka monta milliä pitkä on. Kaikissa noissa taitaa 40mm moottorit olla ettei ole näkynyt lyhyempää. Olisko kuvitelma väännön puutteesta siitä johtuvaa että käyttävät stepstick boardia jossa isompi ohmiset vastukset ja pitäisi vref ollakin tuplat et saadaan haluttu virta. 0.2ohmin stepstickit ei anna kuin 1A maksimi asennossaan ulos 1.6Vref jännitteellä ja käytetyt Nema17 ei ole kuin aavistuksen lämmin tuolla virralla. Oma lukunsa on täysin lelut kuten hero101 tyyliset joissa on vaihteistolliset leluaskelmoottorit, mutta vastaavilla diy moottoreilla on toyrep jota en ole nähnyt missään myytävänä.
Ohjauselektroniikkaa kun vilkaisee niin valtaosa halvoista on Ramps tai Geeetechin kopiota joka sama asia kuin Ramps. Jolloin firmiskin on Marlinia.

Automattisestä pöydänsäädöstä voi olla montaa mieltä ja oma mielipiteeni on ettei se ole mikään maailman pelastava. Epätarkempia tähän mennes olleet kuin huolellisesti tehty ja lukitemutterein varmistettu manuaalinen. Pyötä ei eläasetuksistaan jos sen huolella säätää eikä siihen käytä voimaa. Myös Z-endstopin luotettavuus on iso asia. Se prusan kytkin ei ole toistettavuudeltaan hyvä vaan parempaan pääse jos tulostaa tilalle aitoonkin optisen. Jonka jälkeen saa tarkemmin jos poistaa automaattiset säädöt.

Tulostusalan pinnoite niin koitappa sillä valmiilla pinnoitteella sitten pla, abs ja nailonia tulostaa luotettavasti ilman kikkailua ja saada alusta pysymään ehjänä. Pinnoitteita tullut kokeiltua ja paljon tulostettaessa se irtoava lasi jossa hiuslakkaa on kaikkein paras ollut (pitää löytää hyvä vaan hyvä lakka kun niissä eroja). Lämpivän veden alla puhtaaks ja kerros hiuslakkaa niin et kappaletta ei lasi ehjänä saa ennenkuin jäähtyneenä.
Ja lähes jokainen halpis prusa mitä nähnyt on lämmitettävällä alustalla. Piirilevytyyppisis jois lasialusta on yleisin ja jonka suunnitteluvirhe on se ettei keskellä lasia ole tukea. Joten lasi roikkuu 0.1mm verran jollei alle laita lyhyempää jousta ja säädä reunassa olevilla jousilla yhteisesti siten että keskiosa on tarkasti kohdallaan. Tällöin pöydän jousilla säädetään vaan suoruus ja Z-topparilla etäisyys.

Kerro toki ihmeessä missä kitissä joudut muuntajan osia kolvaan kun kaikki tietämäni käyttää valmis halpis versiota teollisuusmallin powerista ruuviliittimillä? Ongelmat mitä itse nähnyt on lähinnä sähköturvallisuudessa että paljasta metallia esillä. Eli joutuu tulostamaan tulostimella suojat heti aluksi.

Nää kaikki mun pointit tuli vastaan kun lueskelin arvosteluja eri laitteista ja kattelin youtubesta videoita. Jokaisen kohdan "faktat" on siis jonkun yksittäisen ihmisen kokemuksia, mutta noin yleisesti halusin tuoda esiin sitä, että mistä hintaero tulee. Jos et ymmärrä, kuten minä en ymmärrä, kaikkien osa-alueiden tärkeyttä, niin hommassa on monta kohtaa, minkä kanssa voi joutua vääntämään. En tiedä askelmoottoreista mitään ja voi olla että juuri jossain kickstarter halpisromussa oli jokut surkeet ja nykyisissä kiteissä hyvät. Samoin tuo sähköturvallisuus. Ääriesimerkki jostain oli tuo kolvaus, mutta jossain noista videoista siitä ja juuri noista suojattomista liittimistä varoitettiin. Toki helppo korjata, kun saa tulostettua.
 
Valitetavan usein kyllä porukalla täysin mutua jutut videoissa.

Tuohoin Vref juttuun ainakin itsellä ollut kaikissa (Stepstick pohjaisissa) rampsiin tulevissa drivereissä potikka Vref säätöä varten ja tuo
0.1/0.2Ohm viittais Rsense vastuksiin jotka on siis vaan virranmittaus shuntteja joiden avulla tietysti driveri säätää virran mutta sitä voi
kompensoida tuolla Vref potikalla.

EDIT: Tosin en tiedä mistä elektroniikasta tuossa oli kyse kun stepsttickeissä on ollut kaiketi 0,5Ohm Rsenset yleensä Ain akin A4988 pohjaisissa ilmeisesti DRV8825 on 0,1Ohm
 
Viimeksi muokattu:
Noinhan se on ite tosin säädin virrat ihan perstuntumalta niin että lämmöt ei nouse liikaa (moottoreissa ei käytännössä ollenkaan) ja ohjaimet
ei ala pätkimään mutta akselit liikkuu kunnolla tossa Allegron A4988 on suojauksetkin jotka mm lämmöstä rupee pätkimään.

Mulla ei siis ole edes hajua mikä virranmittaus vastus nykysissä stepstickeis (kattelin vaan kytkäreitä) on kun tuli itelle käytettynä liimatuilla siileillä ja toisaalta ei toi niin
ihmeellistä tarkkuutta säätöihin edes tarvitse.

Lähinnä toi munkin pointti oli siinä että ne Rsenset voi olla mitä tahansa pientä jonka voi sit kompensoida säätämällä potikkaa.
 
Ei periaatteessa mitenkään, koska malli on täysin open souce. Miksi sitten org (org = original prusa i3 mk2) on noin paljon kalliimpi, kuin esim geeeetch tai anet a8, jotka on aika suosittuja halpiskittejä?
- Runko, mitä stabiilimpi sitä parempi tulos. Halpiksissa puusta, pleksistä. Org metallia
- HotEnd yleensä joku halvempi kuin orgin genuine e3d v6
- Ohjainelektroniikka voi olla suljettua tekniikkaa tai vaikea koodata, Org genuine Rambo board
- Tulostustaso ei ole lämmitettävä
- Firmwaressa vain perusteet. Org hurja määrä automatiikkaa ja ratkaisuja ongelmiin. Tason suoruuden tarkistus, automaattinen korjaus, x-y akselien vinouden korjaus, livenä voi muuttaa arvoja jne.
- Moottorit ei ole tarkkoja tai teho ei riitä.
- Kierretangot tulee kiinni moottoriin liittimellä, ei ole suoraan tehtaalla asennettuna, josta voi seurata huojuntaa.
- DIY kitin kanssa voit joutua kolvaamaan jopa muuntajan osia, Org ei tarvii koskea kolviin ja koko muuntaja on jo kasattu. Ja sisältää sulakkeet joka paikassa.
- Jäähdytykset, extruderit, tulostusala, tulostusalan pinnoite jne.
- Halpiskiteissä on näistä jotkut hyvin tai jopa paremmin ja toiset huonommin. Oikeeta komponenttilistaa voi olla mahdoton saada. Sen näkee kun boxi tulee.

Jos oikeasti haluaa harrastaa, niin halvasta kitistä saa yhtähyvän tai paremman kuin Org mutta se ottaa aikaa ja osien päivitys rahaa. Orgissa maksan siitä, että kaikki osat on näteissä pusseissa, joista helppo koota, kunnon ohjeet mukana ja monta youtube videota joissa joku samanlaisen kokoaa. Elektroniikka on testattu ja testausraportti mukana kitissä. Muutenkin kaikki osat on niin hyviä kuin tarpeellista. Tukea löytyy tehtaan ja harrastajien puolelta, koska monella on varmasti samanlainen kokoonpano. Firmwarea kehitetään ja viimeinen pointti, helppo myydä jos luopuu.

Kuitenkaan org ei ole mikään automaattisesti paras tai ainoa vaihtoehto. Kuten edelläkin laitoin, on sillä hyviä kilpailijoita. Mielenkiintoisia on minusta ne kolmionmuotoiset, jossa on kiinteä alusta. Ne näyttää kehittyvän kovaa vauhtia. Open source ei ole sekään ainutlaatuista. mm LulzBot, Ultimaker on mukana noissa.

Vikojakin löytyy. Itse olen lukenut ongelmista tässä tai edellisissä versioissa olleista käyrästä osasta (tässä langassa), jossain vaiheessa oli tulostuspään lämpöjen heittelyn kanssa ongelmia. Joku printattu osa olikin rikki saapuessaan. Liittimiä on sulanut käytössä jne. Noiden vikojen jälkeen on osia paranneltu ja vaihdettu ja osa on mennyttä aikaa toivottavasti, mutta harrastamaan orgillakin pääsee sitä ongelmanselvitystä, mutta todennäköisesti paljon vähemmän kuin halpiskiteillä.


Kiitos tämä oli selventävä. Päädyin tähän prusan orggis kittiin. Odottelua piisaa täälläkin 7 viikkoa.
 
Prusan orggis kitin kanssa ei varmasti mene metsään.

Autobed leveling tai miksi sitä missäkin kutsutaan on kyllä mielestäni hyvä ominaisuus. Toki jos runko on täydellinen niin pysytään aika hyvin säädöissä ilmankin. Yleensä kuitenkin moni asia ei täysin suora ole tai sellaisena pysy. Z endstop on tärkeä että tuo säätö on järkevää induktiivista suosittelen myös mitä täällä jo edellä ehdotettiin myös.

Itsellä puhdas alumiinilevy tulostus alustana 4mm alumiinia ja sen alla silikooni lämpömatto. Toimii loistavasti. Yleensä pidän kaptoni teipin pinnassa mihin on tällä hetkellä tarttunut kaikki mitä tullut tulostettua: PLA, ABS, ASA. Ei tartte kikkailla minkään litkujen tms kanssa tai putsailla petiä sen kummemmin. Tollasella keittiön karhunkielellä pyyhkäsen alustan ennen tulostusta ja eipä oo tarttumisen kanssa ollut koskaan ongelmia.

Juuri alottelin Re-Arm 32bit prossun asentelua. Muuten tuntuisikin jo toimivan hyvin, mutta z proben kanssa ongelmia saada tuo ymmärtämään tota induktiivista. 3.3volttia tulee kun ei havaitse ja 0.2volttia kun havaitsee alustan. Siltikään mitään muutoksia ei tule endstoppien tilaan. Smoothieware nyt ekaa kertaa menossa niin ei mee hommakaan niin tutusti kun Marlinin kanssa. Pitää jatkaa painimista tuon kanssa, jos ei jollain satu olemaan vinkkejä. Vihdoin tuli myös kamat 2extruderin käyttöön (toiseen vesiliukoinen supportti ja toiseen normaali filamentti) sillä pääsis mukavammin tulosteleen monimutkasemmat kappaleet. Noh koitetaan nyt ensiksi saada tämä smoothieware pelaamaan.
 
Varma valinta ainakin.

En sitten tiedä mitä nämä ihmiset tulostelee näillä jotka pelkää sitä että tulostimen kanssa joutuu säätämään. Kyllä ne näiden vehkeiden kyvyt jää sinne rakentelijoille osiin pääasiassa. Taitaa eniten olla elektroniikka ja rc-harrastajillle hyötyä näistä, jollei sitten työkseen mallinnuksen käsinkosketeltavaa protoja varten. Ehkä se on vaan sitä etten itse tajua mitä iloa on tulostetusta sammakosta joka yhtä kökkö parhaimmillakin kotivehkeillä kuin 80-luvun pelien grafiikat.

Säätämistä se on kyllä prusallakin kuten kaikilla kuluttajatatulostimilla. Nää on vaan vielä niin raakileit laitteit ettei se tulostin ole et kliks sulla on oikein syntynyt tuloste pöydällä. Prusa siitä hyvä että pysty sen vaikka uudelleen rakentamaan jos siltä tuntu, mutta eräät kalliimmat jotka yrittää olla helpompia on jo sellaisia ettei niiden suuttimia edes availla omatoimisesti enää vaan satasella uutta suutinta jos tukos. Silti ne vehkeet ei kykene sitä tosiasiaa et jos haluat hyvän tulosteen suunnittelet tulostimelle soveltuvaa. Kuinka monta tulostinsukupolvea pitää vielä mennä että tulee täysin yksinkertaiseksi.

Noh pruusa aidosta kiinalaisiin tekee kyllä sellaista jälkeä et niitä voi käyttää käyttöesineinäkin tietyn varauksin (kaunistahan se ei ole). Kunhan muistaa kunkin materiaalin käyttön rajoitukset sekä erit tulostamisen hankaluudet.

Just vartti ennen tätä kirjoittamista oli ABS noin 180mm pitkä 50mm korkea tulostus mennyt sudeks. Ei pysynyt alustassa kiinni enää vanhoilla useita muita tulostetuilla lakoilla vaan oli 6mm käpristynyt reuna ylös. Jos lisään alustan lämpöä ensimmäinen kerros menee huonoksi. Jos vähennän tulostuspään lämpöä vaikkapa 5 astetta ei väänny yhtä herkästi, mutta ei tule yhtä lujaa. Omaa laiskuutta silti kunnen uusia lakkoja laittanut alustaan vaan aattelin et kyllä se viel yhden kestää tulostaa vanhoilla. Pitäis seuraavaks vaihdella ennen käyttämätöntä PLA:t koneeseen ja se tietää muutaman tulosteen verran taas harjoitusta/hakemista ennenkuin tulee tasaista hyvää laatua. Parasta olis jos aina samalta valmistajalta samaa tavaraa sais. Vaikka ei sekään sano ettei esim. erivärinen olis hiukan eri asetuksilla paremmin toimivaa.

Kaikilla varmaan omat kohteensa mitä aikoo tehdä. Erinäköiset telineet ja kiinnikkeet kiinnostaa tällähetkellä eniten. Mutta samapa se kai mitä sitä sillä tulostaa. Haha. Enemmänkin uusi harrastus, joka tukee entisiä harrastuksia. Kiva kuulla että tuo orggis Prusa on suosittu laite. Tyhmiä kysellyt tuolta prusan tuesta, niin nopeasti saa kyllä tietoa ja aina selvinnyt mitä kysellyt.

Varmaan jo käyty jossain läpi, mutta mistä kannattaa tilata filamentteja ja mitkä osoittautuneet parhaiksi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom