3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tämä triidi luettua alusta loppuun.

Olen siis kiinnostunut alle 200€ 3D-tulostimesta ja käsitin, että tuollainen kannattaisi laittaa kaappiin käryjen ja äänen takia. Kattelin tälläistä kloonia mikä lie--> Duty free! - CTC Prusa I3 Pro DIY imprimante 3D LCD MK8 printer ABS PLA WOOD | eBay
Meinasin, että tuollaisen saisi 40x40x40cm kaappiin tai sellaisen runkoon, kun tuon mitat on 36x38x43cm. Korkeutta lisää tuo näyttöpaneeli, mutta parempi, että se on jossain muualla. Runko on jonkinlaista puuta ja se oli siis huono juttu tukevuuden osalta, että pitäisi olla suoraa metallia?
Kuinka merkittävä tuo tulostusalue on, kun sellaisia pienempiä, missä tulostusalue on vain puolet?

En ymmärrä näitä ABS, PLA ja WOOD? Siis voiko puuta tulostaa vai mitä ihmettä? Ainakin mitä youtubesta kattelin, että joku oli tulostanut kännykän kuoria niin ABS oli haperoa ja PLA taipui paremmin. Eli mikä pointti ABS vai PLA? Miten itse päätätte?
Kattelin, että 20€ saisi ABS tai PLA kilon. On nuo kiinalaiset miten laadukkaita ja onko jotain hyvää brändiä?

Sitten mitä hyödyllistä olette tulostaneet valmiista lähteistä?

OT: Olen katellut myös 3D-kynää, että voiko sitä käyttää kuin kuumaliimapistoolia niin mikä materiaali on parasta liimaksi PLA vai ABS?
 
Wood-filamentti on PLA:ta johon on sekoitettu ~20% jotain puusälää, itse olen kokeillut bambufilamenttia ja sillä saa ihan nättiä jälkea, varsinkin jos viittii hioa ja tehdä muuta jälkikäsittelyä kuten lakkausta.
PLA, ABS, PETG, flexit, TPU yms filamentteja riittää, kannattaa tutustua ja päättää mitä ominaisuuksia tarvii. PLA lienee se helpoin tulostettava yleisesti, on kovaa mutta menee pehmeäksi yli 60C lämmöissä. ABS joustavampaa, mutta taas kestää 100C. Ja muitakin eroja on, netistä löytyy hyviä vertailuja.

Kiinasta saanee ihan kohtuullista tavaraa, mutta itse olen tilaillut enimmäkseen Suomesta esim. frenta.fi ja fenno3d.

Hyötytavaraa olen tulostellut mm. pyöriin lampunpidikkeitä, autoon ruosteenpaikkausta, ruohonleikkuriin kaapelinpidikettä, kännykkätelinettä jne. Niin ja yhden 3D tulostimen (Dollo3D) jolla tulostin löylykauhan (33cm korkea suunnilleen):
Dropbox - 2017-06-23 14.19.06.jpg
Dropbox - 2017-06-23 14.19.11.jpg
 
Itse olen filamentit tilannut täältä: marwiol.pl - Filament do drukarki 3D
Noin viikossa tulee ovelle ja nuo halvatkin 12.50€/1kg (ilmeisesti lafkan itse valmistamat?) langat tulostuvat hemmetin hyvin.

Halvat ilmeisesti DevilDesign:n jämä kamasta valmistettua Marwiol.pl brändättyä. Itsellä tuo halpa PLA ei oikein ole pelittänyt.

DevilDesignin PTEG:llä tulostelen suurimman osan ja ei valittamista.

Tulevat muuten alle viikossa kotiovelle toimitettuna. (Edit. Tämä mainittiinkin yllä.)
 
Marwiol PLA on ihan ok materiaalia, tahtoo vain all-metal hotendeissä ja bowden systeemin kanssa jumitella jos kappaleessa on paljon pieniä detaileja ja retractia joutuu tekemään jatkuvasti. Hotendit on Prometheus ja E3Dv6 millä tuota tapahtuu. Samoilla hotendeillä useimmat muut PLA:t mitä olen testannut, toimii samoilla retract-asetuksilla hyvin. Myös Prusa MK2:ssa, missä syöttö on hyvin lähellä (tuubi jotain 8cm), on viitteitä että taitaa välillä takkuilla, koska tulosteissa on satunnaisia patteja varsinkin pienissä detaileissa. Patithan tulee siitä kun jumittanut materiaali lähtee taas liikkeelle ja menee liikaa tavaraa väärään paikkaan.

Mietinnässä ollutkin josko hankkisi PLA:n tulostamiseen sellaisen hotendin, jossa on se PTFE tuubi lähellä suutinta -> PLA huilaa hyvin. Yksi J-head on, mutta se on 0.5mm kiinteällä suuttimella. Ja tietenkin se hotendin vaihtaminen...
 
@Monologi Jos tuo on vaneria, niinkuin näyttäisi olevankin, niin sehän on ihan jeppis. Minä tilasin joskus vuosi sitten erikseen kaikki osat, ja rakensin itse 27mm vanerista rungon, prusan i3:a esikuvana käyttäen. Sen takia niin paksusta vanerista, kun sitä oli valmiina olemassa. Kapeemmastakin olis varmasti tullut riittävän tukeva.
Tulostusalan koollahan ei mitään muuta merkitystä ole, kun kappaleen maksimimitat suuntaansa.
Onnenkantamoinen oli, että meillä on yksi kaappi, jossa on vain vaatteenripustustanko, ja siitäkin hajosi toinen tangonpidike. Sen sijaan että olisin tehnyt uuden pidikkeen, askartelin tulostimelle ruman mutta toimivan pöydän kaappiin, ja kärynpoistokin järjestyi, kun kaapin nurkassa luukun alta löytyi radon-putken huoltoluukku. Siihen askartelin adapterin tommoselle haitariputkelle, ja väliin pieni kanavapuhallin, niin toimii hyvin (Moi vaan rakennustarkastajat :D)

Dropbox - 20170728_130945.jpg

Esun PLA:ta ja Octofiberin PETG:a olen tulostellut aika paljon, ja molemmat toimii kuin Buick.
Valmiista lähteistä en ole mitään hyödyllistä tulostanut, yhden gargoyle-figuurin ja siitä tuli ainakin hyvä. Itse olen kaiken muun enemmän ja vähemmän hyödyllisen mallinnellut, kun se homma on kohtuullisesti hanskassa Rhinoceros-ohjelmalla.
En varmaan vastannut kunnolla mihinkään kysymykseesi, vaan tulipahan retosteltua internetissä saavutuksillani. :D

E: Seuraavia suurempia suunnitelmia on suunnitella ja toteuttaa tulostettu ukulele ja semmoinen robottikäsihässäkkä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei meinaa enää keretä tulostelemaan, joten saattaisin luopua aidosta Prusastani (MK2S eli uusin versio), jos tarpeeksi hyvä tarjous tulee (lue 700€), mutta mukaan reilusti filamentteja yms. 4 rullallista pla:ta yksi avaamaton, avaamattomat pet-g, hips ja flexi. PEI sheet, 2 suutinta .4 & 0.25, buliltek lasta, puhdistusviinaa. Eli käytännössä kaikki mitä tarvitset. Noista olen maksanut yli 1000€. Rasperry pi, jossa octopi asennettuna ja kamera lähtee 50€ lisähintaan paketin ostajalle. Toimitettuna helsingistä 100km säteellä.

Edit: Myyty
 
Viimeksi muokattu:
Marwiol PLA on ihan ok materiaalia...

Lisään vielä kun tuli mieleen. Kyseisen filamentin (1.75 mm) paksuus on vaihdellut mitatessani 1.6 - 1.8 mm välillä. Näkee ihan silmällä kahta pätkää verratessa että ei ole tasapaksua tavaraa. Tämä varmaan syynä epätasaiseen tulostuslaatuun. Ihan OK näköistä tulostetta mutta saattaa jostain kohtaa kerroksien välistä kappale murtua. Myös isot tulosteet kutistuu ja taipuu. Tätähän ei nyt PLA:n kanssa pitäisi tapahtua?

Minulla tosiaan käytössä bowden extruder ja E3Dv6 kopio.

Ja halpaa ja hyvää tulostinta etsiville omien kokemusten perusteella voin suositella Tevo Tarantulaa. Alumiinirunko ja muuy osat acryyliä. Acryyliosat korvattavissa alumiinisillä (40e) tai tulostaa itse uudet. Pitää vaan koota huonojen ohjeiden avulla. Facebookissa yli 30k jäsenen ryhmä, jossa keskustelevat ongelmistaan. Hintaa perusmallilla 170 euroa + verot ja DHL tullaus, eli menee jonkun kympin yli 200 euron.
 
Itse tilannut kaikki filamentit nykyisin 3djake.fi kautta. Reilu valikoima erilaisia filamenttejä pitänyt tuossa. Ennen piti tietyt ottaa tietystä paikkaa ja tietyt toisesta. Formfuturaa muutenkin tullut käytettyä niin tuo lienee paras tie ostaa niitä Suomeen.

Tuo puolalainen kauppa filamentien suhteen on kyllä mielenkiintoinen jos vaan on laadukasta. Itse sen verran järki määriä tulee tulostettua, että mieluummin ostan filamenttiä mikä on varmasti laadukasta ja tasalaatuista, myös seuraavalla osto kerralla ettei tarvitse käyttää aikaa asetuksien arpomiseen ja arpomiseen onko filamentissa vika.

Itse säätänyt aina kaikki driverit niin että niin paljon virtaa ettei moottori toimi enää kunnolla. Muistaakseni alkaa hukkaamaan steppejä samanlailla kun tekee liian pienellä virralla, en nyt ihan varmaksi muista mutta selvästi näki pyörityksestä jos virta meni liian isoksi. Missään driverissä ei ole jäähysiilejä. Koko elektroniikalla pyörii toki yksi 80mm tuuletin eli auttaa varmaan melko paljon. Moottorien lämpöjä en ole koskaan seuraillut askelmoottori kestää käydä vissiin aika lämpösenä niin en ole viitsinyt asiaan aikaa käyttää. Mitä lie noi omat mosat pahimmillaan olisi yleensä selvästi lämpösiä kädellä koittaessa, mutta ei ala polttamaan kättä vaikka pitäisi pitempäänkin sormea koneen kyljessä. Joskus extruder motti tais käydä sen verran lämpösenä että sormea alko poltteleen jos pitempään piteli kyljessä sormea.

Kellään kokemuksia miten ASA filamentin kerrokset on pysynees toisissaan esim verrattuna PLA ja PETG. Tuntuisi oleva aika heikkoa tuossa suhteessa vaikka muuten onkin melko kestävää tavaraa käsittääkseni.
 
Sitten on jotenkin pyörinyt potikka ympyrää tai vastaavaa, kun selvä ero ollut jos liikaa kääntänyt ja ympäri ei kuitenkaan potikka ole toki mennyt. Joka tapauksessa testailemalla on aina löytynyt sopivat arvot, en tiedä saavuttaisiko jotain jos mittailisi potikalta jänöä ja säätäisi sillä ohjeiden mukaan. Ei oo toiminnan kanssa ole ollut ongelmia niin mennyt aina korvakuulolla tuo säätö.

Drivereina on:
SureStepr SD8825 Stepper driver
Pololu - DRV8825 Stepper Motor Driver Carrier, High Current (Header Pins Soldered)
Pololu - A4988 Stepper Motor Driver Carrier (Header Pins Soldered)

-Ensimmäinen driveri eli A4988 perustuva on toiminut aina parhaiten.
-drv8825 toimii muuten ok mutta saa moottorit pitämään kohtuu ärsyttävää vinkumista ei haittaa jos ei tarvitse samassa tilassa olla.
-SD8825 tuli hankittua aikanaan jos pelaisi paremmin kun A4988 ajamaan kahta moottoria samalla driverilla. Pelasi vaan huonommin :) DRV8825 ajoi ihan mukavasti, mutta piti tuota vinkumista vasta painona. Nyt kun z akseli päivitetty trapetsi ruuveihin niin toimisi varmaan muilla drivereilla tuo tupla moottori paketti.

En tiedä olisiko nnäistä uusista 64 ja 128 microsteppingeistä hyötyä tuon z akseli tarkkuuteen kun autobedleveling käytössä ja trapetsiruuvien nousu on 8mm / per kierros. Eipä tällä hetkellä vaikuttais olevan ongelma tuolle 1/32 steppingillekkään, mutta melko pientä korjaus liikettä joutuu tekemään niin sikäli lisä stepeistä ei mahdollisesti olisi haittaa. Toki jos se toimii.. älä koske lienee ihan hyvä sääntö tässäkin :)
 
Kiitti vastauksista. Yritän vielä vähän enemmän perehtyä asiaan ennen kuin tilaan mitään.
 
Onkos kukaan muuten testaillut tuota KISSlicer 1.6 betaa? Uusia featureja iso kasa, mm. wizardeja asetusten tunaamiseen, preload eli pitäisi osata ottaa huomioon syöttöputken pituus ja materiaalin ominaisuudet syötön hienotunauksessa, sauman piilotukseen uutta optiota, supporteille pävitystä ja vaikka mitä. Muutoset ja lataukset kisslicertalk.com • View topic - KISSlicer 1.6 Beta 4.3 is here! (UPDATED 2017-08-09)

Itte en ole vielä ehtinyt ajamaan muuta kuin tuon preload-wizardin, jolla pitäisi saada materiaalille joku viskositeetti tms. arvo, jota sitten käytetään preload tunauksessa. Preload kiinnostaa noiden bowden-setuppien takia josko tuolla olisi jotain vaikutusta. Mielenkiintoisia uudistuksia, pitää koittaa ehtiä tutustua tarkemmin.
 
Anet A8 näyttäisi olevan gearbestissä vielä pari päivää -45% alennuksessa, jolloin hintaa jää posteineen n. 156$. Arvosteluja ja keskusteluja selattuani laitoin äsken tilaukseen. Pääsee sitten kirjoittelemaan tähänkin keskusteluun enemmän. :rolleyes:
 
Anet A8 näyttäisi olevan gearbestissä vielä pari päivää -45% alennuksessa, jolloin hintaa jää posteineen n. 156$. Arvosteluja ja keskusteluja selattuani laitoin äsken tilaukseen. Pääsee sitten kirjoittelemaan tähänkin keskusteluun enemmän. :rolleyes:
+ ALV ;)
Ihan hyvään hintaan lähti tuo Obsidian. Otin tuon plussaversion ja kortilta lähti 191 euroa. Tuo sisältää kaikki kulut. Lisäksi tulee 20 dollaria backerkit krediittejä.
Joulukuussa sitten ehkä tulostellaan! Sanokaas jotain mitä tulostelen niin voin laittaa kokemuksia :)
 
Mistähän löytyisi edullisilla posteilla Z-axis coupler? Tulee Creality CR-10 tulostimeen.
Kaikki USA kaupat myy kyllä, mutta postit on monta kymppiä. Oli tuo nykyinen mutkalla ja venynyt, painoin kasaan mutta
ajattelin että parempi ostaa ainakin varalle uusi.
Kiinasta?
2pcs Reprap Z Axis Couplers for Reprap 3D Printer stepper motor | eBay
E: Oli näitä Amazon.co.uk:ssakin
https://www.amazon.co.uk/d/tcj/Generic-Flexible-Coupler-Coupling-3D-Printer-Stepper/B01EN5PHSW/
 
Minulta saat kirjepostin hinnalla kaksi kappaletta juurikin tuommoisia, jotka on Starglazerin ensimmäisessä linkissä. Toisen puolen reikä on 5mm ja toinen 8mm.
Itsellä on 5mm kierretangot z-akselilla, ja couplerina toimii letkun pätkät, jotka on nippusiteillä kiristetty. Pelittää vähintäänkin yhtä hyvin, ellei jopa paremmin kun tuollaiset alumiiniset.
 
Itsellä myös letkun pätkät couplereina, vähentävät z-wobblea.
 
Varastetaan nyt sen verran kettulia että kysytään 3D tekijöitä ja muilta elektroteknikoilta, että onko tommoisella 3D-kynällä mitään käyttöä DIY-askarteluissa?

3D-kynä

Vaikka TM huikeasti vedätteleekin "taideteoksilla" niin niitä en kuvittele tekeväni, siihen ei varmasti kyvyt riitä.

Mutta onko tuommoisella "pennalla" mitään muuta käyttöä arjessa? Oletteko keksineet?
 
Auton puskuria korjasin viimeksi 3D kynällä hyvinkin onnistuneesti abs-muovia käyttämällä. Sekä onhan sillä montaa pikku käyttöä. Rinnastaisin lähinnä kuumaliimapistooliin. Jos sulla on sille käyttöä on sulla 3D kynällekin.

Lisäksi se on 3D tulostimen kaverina halkeamien korjaamises yms. hyvä kapistus. Itse en näe mielekkääks kallista hommata. Joku helposti säädettävä edullinen joka käyttää samaa filamenttia kuin tulostin.

No onhan mulla kuumaliimapistooli.

Tosta autonpuskurijutustas heräskin yksi korjaustarve. Olis vaan HD-PE muovinen, pystyyköhän noilla sulattelemaan sellaista ja onko noille edes HD-PE lankaa olemassa?

Juu ei kannata tuosta TM linkistä välittää, en ole sieltä ostamassa vaan varmaan jonkun halvan ja hyvän kiinalaisen jostain (vinkkiä saa siitäkin heittää). Kuhan ny nakkasin ekan googlella vastaan tulleen linkin "kuvituskuvaksi" niin vähemmän epäselvyyksiä mitä kysyn.
 
Anet A8 näyttäisi olevan gearbestissä vielä pari päivää -45% alennuksessa, jolloin hintaa jää posteineen n. 156$. Arvosteluja ja keskusteluja selattuani laitoin äsken tilaukseen. Pääsee sitten kirjoittelemaan tähänkin keskusteluun enemmän. :rolleyes:

Kävi Sulo Vilenit ja pistin myöskin tilaukseen, että pääsee tutustumaan tähän 3D-tulostelumaailmaan.:greedy:
Toki oli tarkoitus hitusen kalliimmalla hommata vanerirunkoinen 3D-tulostin, mutta tämä akryylinen näyttää olevan tosi yleinen. Itäblokin maista saisi 20-30€ kuitenkin MDF tai vanerirunkoisen, jos tarve. Sitä vaan, että tälle akryylimallille löytyy näitä päivitysosia hyvin.
Tuliko myös filamenttia tilattua myöskin?
 
Viimeksi muokattu:
PLA:ta ehkä tilaan Englannista kilon näin ensi alkuun Ebayn kautta, kun kohtuu hinnalla saa postikuluineen(kaikkiaan noin 22€) merkki: Go Inks. Roskaa?

marwiol.pl olisi siis 12,5€ ja 17,5€ PLA-filamenttia kilo. Halvempi ei siis olisi hyvää? Postarit näytti olleen 15€, että olisi parempi ostaa enemmän.
Hobbykingissä oli postarit jotain noin 12€, jos sai tilattua Hollannin varastolta. Kilohinta jostain 10 eurosta.

Ajattelin varmaankin ensi alkuuntulostella 3D-tulostimen parannus osia.

Ajattelin värinä valkoista. Musta ei oikein näyttänyt hyvältä, kun tulostin on muutenkin musta. Valkoisesta oli myös versio "luonnollinen" eli siinä ei kait ole väriä ollenkaan?
Aivan kuin joku mainitsi tässä triidissä, että mustassa ja valkoisessa väreissä on jonkinlaisia haasteita?
Kannattaako jotain tiettyä väriä katella?
Pystyykö näitä jotain maalata ja mikä muovi paras siihen sekä väri?

Jos tosiaan tekee isomman tilauksen niin kannattaako katella noita muita muoveja? Sellainen mikä kestää pakkasta? Tai erittäin kulutuskestävä esim. rattaana? Kuinka sitten 3D-tulostin pystyy näitä käyttämään sujuvasti? Käsitin, että PLA on helpoin.
Nylonista monet puhuneet kestävä. ABS ei jousta kuten PLA. Tuolla on niin pirusti kaikenlaisia muoveja, että olen ihan..:confused:
Halpa tulostin ei varmaan pystyä kaikkea tai näitä muoveja--> support ABS / PLA / wood / nylon PVA / PP / luminescent

nylon PVA se perinteinen nylon? Mitä nuo PP ja luminescent?
 
Viimeksi muokattu:
Itellä tulostin vasta harkinnassa.
Mustaan työnnetään sekaan kaikki sonta siksi halpaa.
Valkea ja kirkas sekä muut läpinäkyvät pidetään puhtaimpina ja helpoimpana.
Oranssi ja keltainen jostain syystä (lisä aineet ?) pidetään vahvimpana.

nylon varmaan paras rattaissa, mutta kannattaa varmaan ensin harjoitella pla:lla.
Nuo muut vaatii lämmitettävän pöydän vaikka pla:kin voi käyttää 50-60 lämmöllä.
 
Viimeksi muokattu:
PLA:ta ehkä tilaan Englannista kilon näin ensi alkuun Ebayn kautta, kun kohtuu hinnalla saa postikuluineen(kaikkiaan noin 22€) merkki: Go Inks. Roskaa?

Jos tosiaan tekee isomman tilauksen niin kannattaako katella noita muita muoveja? Sellainen mikä kestää pakkasta? Tai erittäin kulutuskestävä esim. rattaana? Kuinka sitten 3D-tulostin pystyy näitä käyttämään sujuvasti? Käsitin, että PLA on helpoin.
Nylonista monet puhuneet kestävä. ABS ei jousta kuten PLA. Tuolla on niin pirusti kaikenlaisia muoveja, että olen ihan..:confused:
Halpa tulostin ei varmaan pystyä kaikkea tai näitä muoveja--> support ABS / PLA / wood / nylon PVA / PP / luminescent

nylon PVA se perinteinen nylon? Mitä nuo PP ja luminescent?

Jos ihan polkuhintaan ostaa, niin se laatu ei tosiaan välttämättä ole ihan tasaisinta, tässä on tietty poikkeuksia, mutta nyrkkisääntöhän se on kaikissa..

Itse olen tilannut eSunin PLA:ta erinäisistä paikoista (Suomestakin saa n. 21-24 € / kg), hyvin ovat toimineet. :)
(tme.eu:sta saa myös Devil Designin muoveja suht hyvään hintaan (~20 € / kg) ja kiinteet ~8 € postit)

PLA on helpoin säätää asetukset kuntoon, kun tarttuvuuden kanssa on todella harvoin ongelmia. ABS ja muut vaativat enemmän lämpöä pedin ja suuttimen suhteen. Myös erilaiset liimat auttavat tässä.

PLA on helppo materiaali käsitellä, maalataan Primeri Fillerillä, hiotaan ja toistetaan kunnes on sileää, toinen on ABS:lle asetooni höyrytys, mitä ei sitten kannata ensimmäisen alkaa tekemään ellei ole jo jotain kokemusta asiasta, koske se on jo vaarallista jos ei tiedä mitä tekee.

PVA on veteen liukeneva materiaali, älä siitä tulosta käyttöesineitä :)

Luminescent on pimeässä hohtavaa, yritä välttää sitä ellei ole teräksistä nozzlea, muuten syö sinun nozzlen rikki.
 
Kävi Sulo Vilenit ja pistin myöskin tilaukseen, että pääsee tutustumaan tähän 3D-tulostelumaailmaan.:greedy:
Toki oli tarkoitus hitusen kalliimmalla hommata vanerirunkoinen 3D-tulostin, mutta tämä akryylinen näyttää olevan tosi yleinen. Itäblokin maista saisi 20-30€ kuitenkin MDF tai vanerirunkoisen, jos tarve. Sitä vaan, että tälle akryylimallille löytyy näitä päivitysosia hyvin.
Tuliko myös filamenttia tilattua myöskin?
Filamenttia en ole vielä tilannut. Varmaan 3DJake:lta laitan tulemaan vyyhdin jotain. Katsellaan sitten mistä seuraavat tilaan. Kunhan tuo tulostin ensin lähtisi matkaan. Tänään näyttäisi tilauksen tila muuttuneen processingista packediksi, jolloin tähän meni viikko. PLA:ta meinasin ensimmäiseksi tulostella ja tulostimen päivitysosia itsekin :vihellys:
 
Jos ihan polkuhintaan ostaa, niin se laatu ei tosiaan välttämättä ole ihan tasaisinta, tässä on tietty poikkeuksia, mutta nyrkkisääntöhän se on kaikissa..

Itse olen tilannut eSunin PLA:ta erinäisistä paikoista (Suomestakin saa n. 21-24 € / kg), hyvin ovat toimineet. :)
(tme.eu:sta saa myös Devil Designin muoveja suht hyvään hintaan (~20 € / kg) ja kiinteet ~8 € postit)

PLA on helpoin säätää asetukset kuntoon, kun tarttuvuuden kanssa on todella harvoin ongelmia. ABS ja muut vaativat enemmän lämpöä pedin ja suuttimen suhteen. Myös erilaiset liimat auttavat tässä.

PLA on helppo materiaali käsitellä, maalataan Primeri Fillerillä, hiotaan ja toistetaan kunnes on sileää, toinen on ABS:lle asetooni höyrytys, mitä ei sitten kannata ensimmäisen alkaa tekemään ellei ole jo jotain kokemusta asiasta, koske se on jo vaarallista jos ei tiedä mitä tekee.

PVA on veteen liukeneva materiaali, älä siitä tulosta käyttöesineitä :)

Luminescent on pimeässä hohtavaa, yritä välttää sitä ellei ole teräksistä nozzlea, muuten syö sinun nozzlen rikki.

Hyvä, että karsiutui tuo pimeässä hohtava niin ei tartte sitä edes miettiä. Jaahas kinukit oli kirjoittanut tuon nylon PVA yhteen, että ne olikin kaksi eri asiaa. PVA:lla ei sitten ole mitään tolkullista käyttöä.

Taidan tilata marwiol.pl:stä, kun siellä on tuota Devil Desingia 15€ kilo ja tilaan samalla kertaa enemmän. Testaan tota niiden omaa halppistakin tai tuskin 2,5€ takia:facepalm:
Tuolla löytyi hohtavan läpinäkyvä sininen ja siitä taidan nuo modausosat tulostimeen tehdä. Valkoista, kun se on varmaan hyvä maalata ja keltaista(se siis tosiaan vahvimmasta päästä?)
 
Viimeksi muokattu:
Filamenttia en ole vielä tilannut. Varmaan 3DJake:lta laitan tulemaan vyyhdin jotain. Katsellaan sitten mistä seuraavat tilaan. Kunhan tuo tulostin ensin lähtisi matkaan. Tänään näyttäisi tilauksen tila muuttuneen processingista packediksi, jolloin tähän meni viikko. PLA:ta meinasin ensimmäiseksi tulostella ja tulostimen päivitysosia itsekin :vihellys:

Muista pitää vaikka elmukelmussa ja vaikka silicageeli pussin kanssa, jos päiviä pidempi tulostustauko tulee.
PLA menee pilalle avonaisena ajan kanssa.
Ilmeisesti jotkin valmistajat käyttää jotain epämääräistä myös valkoisessa, joten sitäkin kannattaa välttää. Ainakin se vaatii helposti enemmän lämpöä.
Käytännössä mikä vain väri tai läpikuultava väri (tai neutraali,kirkas), pitäisi olla turvallinen valinta. Hohtavat, valkoiset, mustat jättäisin hyllyyn.

edit:
 
Viimeksi muokattu:
Muista pitää vaikka elmukelmussa ja vaikka silicageeli pussin kanssa, jos päiviä pidempi tulostustauko tulee.
PLA menee pilalle avonaisena ajan kanssa.
Ilmeisesti jotkin valmistajat käyttää jotain epämääräistä myös valkoisessa, joten sitäkin kannattaa välttää. Ainakin se vaatii helposti enemmän lämpöä.
Käytännössä mikä vain väri tai läpikuultava väri (tai neutraali,kirkas), pitäisi olla turvallinen valinta. Hohtavat, valkoiset, mustat jättäisin hyllyyn.

Itse tulee tulostettua pääasiassa valkoisella eikä minun mielestä sitä ole mitään syytä välttää. Valkoisen värin tekemiseksi värissä ilmeisesti käytetään jotain, joka voi ajan kanssa "hioa" suutinta, jolloin olisi hyvä käyttää jotain kestävämpää suutinta, mutta itse olen tulostellut ihan tavallisella suuttimella, eikä ole vielä ongelmia tähän päivään mennessä tullut. Valkoista pla:ta lienee menossa jo viides kilon rulla, eli enpä näe kovin suuria ongelmia sen tulostuksessa.

Joskus ketjun alussa puhuin BigBox tulostimen tekemisestä alusta alkaen pelkien ohjeiden mukaan, niin projektihan alkoi vuoden alussa ja valmistui tuossa touko-kesäkuussa. Jos nyt spekseistä puhutaan niin

- Tulostusalue (x y z) 300x200x300
- Ohjauksessa Duet Wifi, jossa siis 32bit steppereiden ohjaimet ja ohjaus selaimesta wifillä.
- Tulostusalusta E3D variable voltage heatedbed joka lämpiää 60asteeseen n.3min ja maksimi lämpötila jossain 125asteen paikkeilla johon lämpiäminen kestää n.10min.
- Clever 3d Alumiini Pei levy heatedbedin päällä johon ainakin toistaiseksi on tarttunut materiaali kuin mateeriaali ilman mitään lisäkikkailuja, kunhan pöydän lämpötila on oikea.
- BLTouch probe anturi pöydän automaattiseen tasaukseen.
- Hotendeissä E3D V6 ja extruderina titan x2
- Ja kyseessä siis direct extrude, jos kuvasta ei näe.

pari kuvaa projektista ja viimein kuva ensimmäisestä tulosteesta ks. tulostimella.

IMG_20170404_203102.jpg IMG_20170404_203125.jpg IMG_20170417_101745.jpg

Seuraavaksi rakenteilla tulostimeen IDEX tulostin yksiköt, jossa siis molemmat hotendit liikkuvat suunnassa X omilla moottoreilla. Tällöin toinen tulostinpää saa huilata sivussa kun toinen tulostaa. Tällä pääsee eroon siitä, että toinen tulostinpää ei raahaa mukana ja suutin osu tulostettavaan kappaleeseen silloin, kun sitä ei käytetä. Kaikki osat alkais olemaan kasassa, kunhan on taas aikaa niin aloittaa kasailemaan.

Todennäköisesti samalla kun teen tuon IDEXin niin muutan myös Z akselin ruuvien moottorit omille ohjaimille, kun näkyi uusimpaan duet wifin firmwareen tulleen tuki pöydän tasaamiseen automaattisesti 2,3 tai 4 z-akselin moottorilla. Tällä saisi ainakin noiden ruuvien välisen heiton korjattua automaattisesti.

Projekti jatkuu...

edit. Lisää kuvia osoitteessa Big Box from scratch
 
Viimeksi muokattu:
Muista pitää vaikka elmukelmussa ja vaikka silicageeli pussin kanssa, jos päiviä pidempi tulostustauko tulee.
PLA menee pilalle avonaisena ajan kanssa.

edit:


Tuli tilattua silicageelipusseja 100 kipaletta vajaalla eurolla. Laatikkoja löytyy valmiina. Vielä tiivistenauhaa laatikon ja kannen välille pitää jostain hommata, että saisi mahdollisimman tiiviiksi.
 
Kannattaako jotain lisävarusteita hommata tai yksinkertaisesti varalle jotain, mikä voi todennäköisesti hajota?
Eli mitkä tuossa Anet A8 on heikkouksia, jotka kannattaa jotenkin korjata heti alkuun?

Siis se sellainen kuumuutta kestävä lasi on paras tulostusalusta ja siihen sitten kynsilakkaa tai hiuslakkaa, että pysyy paikallaan? Mistä noita erikoislaseja saa? Vai pärjääkö sillä alustalla ihan hyvin, mikä on valmiina siihen nuo pitoaineet?

Filamentissa, jos 190-205 °C printtauslämpötila niin kannattaako tuon Anet A8 kohdalla mihin lämpöön säätää tuolla välillä? Entä sen pedin lämpötila?
 
Viimeksi muokattu:
Siis se sellainen kuumuutta kestävä lasi on paras tulostusalusta ja siihen sitten kynsilakkaa tai hiuslakkaa, että pysyy paikallaan? Mistä noita erikoislaseja saa? Vai pärjääkö sillä alustalla ihan hyvin, mikä on valmiina siihen nuo pitoaineet?

Filamentissa, jos 190-205 °C printtauslämpötila niin kannattaako tuon Anet A8 kohdalla mihin lämpöön säätää tuolla välillä? Entä sen pedin lämpötila?

Itsellä on tavallinen ikean peili leikattuna sopivaan kokoon. Oisko 4kpl peilejä ja lasileikkuri olleet yhteensä jotain alle 10€ luokkaa.

Pla tarttuu tuohon peiliin kiinni ilman liima-aineta kun pidän alustan lämpötilan 50-55c asteessa. Suuttimen lämpötila riippuu ihan materiaalista. PLA muoveissa on eroja joten yksi rulla saattaa tulostua parhaiten 195c kun toinen taas 215c. Kannattaa parit lämpötilatornit esimerkiksi tulostaa ja katsoa mikä on paras lämpötila. Itsellä siis Anet A2.
 
Itsellä on tavallinen ikean peili leikattuna sopivaan kokoon. Oisko 4kpl peilejä ja lasileikkuri olleet yhteensä jotain alle 10€ luokkaa.

Pla tarttuu tuohon peiliin kiinni ilman liima-aineta kun pidän alustan lämpötilan 50-55c asteessa. Suuttimen lämpötila riippuu ihan materiaalista. PLA muoveissa on eroja joten yksi rulla saattaa tulostua parhaiten 195c kun toinen taas 215c. Kannattaa parit lämpötilatornit esimerkiksi tulostaa ja katsoa mikä on paras lämpötila. Itsellä siis Anet A2.

Millä tuo peili on kiinni alustassaan? Pitääkö olla alla esim. piitahnaa, että lämpö johtuu paremmin?
 
Jos joutuu liimailemaan tulostettuja paloja yhteen mahdollisimman kestävästi niin parhaimmat vaihtoehdot siihen on 3D-kynä ja pikaliima-->
 
Tuli tarve päivittää pariin koneeseen nestejäähyn vesisäiliöt, nykyiset toimii vielä, mutta alkaa olla aika kehitellä jotain parempaa. Itsetehtyjä joka onkin syynä päivitykseen. Niin kävipä sitten mielessä että saisikohan 3D tulostimella tehtyä tarpeeksi tiivistä ja kestävää astiaa ja kun ei mikään hirmu hoppu ole kuitenkaan saada asioita uusille vesille niin sanotusti niin eikun mallintamaan, vaiheessa olevat mallit löytyy:

3DModels/Watercooling at master · spegelius/3DModels · GitHub

Ideana on käyttää kirkasta PETG lankaa, pitäisi olla hyvä kerrosten välinen tarttuvuus, mekaanisesti kestävää, kestää myös vettä ja lämpöä. Filaflexistä tiivisteet.
Kaikki liittimet ja saumat olisi tarkoitus pitää astian yläosassa jotta ei tarvitse tarpeettomasti testata tiivisteiden pitävyyttä.

En ole vielä printannut koko astiaa yms. tilpehööriä vaan lähinnä testaillut toleransseja printtailemalla muutamia testikappaleita astian ja kannen kulmasta, tiivisteestä sekä korkin kierteestä:
Dropbox - Watercooling

Seuraavaksi printtailen tuosta astiasta pienen testiversion (ilman kantta ja liitinreikiä) jolla näkee että pitääkö se vettä yleensä ollenkaan. Jos ei niin yksi optio on lisätä reunan ja täytön overlappia. Jos edelleenkään ei niin kaiketi voisi miettiä että pinnottas astian jollain?

Sitten on nuo kannen ja letkuliittimien tiivisteet: periaatteessa niiden ei tarvitse olla täysin tiiviitä, koska tuota astiaa ei tarvitse täyttää kokonaan -> tiivisteet ei veden alla. Tietenkin olisi vallan mahtavaa jos näillä 3D-kikattimilla saisi tehtyä tiivistä tavaraa, joten ei nyt luovuteta heti. Tarpeen vaatiessa jotain suht kankeaa tiivistetahnaa tms. voinee holvata joka paikkaan.

Jos saan kipon oheiskamoineen printattua niin taidan laittaa viikoksi pariksi nesteet pyörimään notta näkee mistä se pissii (pun intended).

Saa kertoa missä menee vikaan, mutta kokeilen silti :D
 
Pikkukippo oli vedenpitävä joten printtailin sitten astian oikeassa koossa ja kannen sekä siihen kierrekorkin:

2017-08-24 21.13.31.jpg
Dropbox - 2017-08-24 21.13.51.jpg
Dropbox - 2017-08-24 21.14.06.jpg
Dropbox - 2017-08-24 21.14.24.jpg
Dropbox - 2017-08-24 21.14.54.jpg

Kierteet toimii hyvin ja kaikki näyttäs olevan oikeassa koossa. Seuraavaksi sitten tiivisteet ja kokeilemaan.
Sivunoottina pitää mainita KISSlicerista, se osaa nykyään automaagisesti printata eri kerrosparksuuksilla riippuen siitä miten paljon overhangia olisi tulossa. Esimerkiksi nuo sivuseinän reiät on tulostettu yläosastaan varmaan jollain 0.1 mm layerilla ja suurin osa muuten 0.3mm (nuo laitoin minimiksi ja maksimiksi).
Edit: minimi 0.2, max 0.3

Niin ja 4-värisetuppi alkaa olla toiminnassa. Tuon jopa sai pyörähtämään auki eli toleranssit kunnossa:
2017-08-24 21.16.14.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin tuolta marwiol.pl sunnuntaina filamentit ja tänään tuli 3 kiloa sitä. Onko nämä Devil Designit puolassa tehtyjä?

Ikean Stuva runkokin(20€) jo kasattu ja tämä tulee seinään. Tuon päälle varmaankin tulee filamentti syöttärulla pyörimään, että tulee filamentti sujuvasti ja tietty reikä kaapin kattoon. Jotkut näköjään Ikean Lack pöydistä kasannut halpoja tasoja 3D-tulostimilleen, mutta kun on kissat niin ei.

Voi hitsin hitsi, kun ei edes lähetystunnareilla pysty seuraamaan Anet A8 matkaa. Kait se ens kuussa tulee..

Pystyykö tuolla Anet A8:lla tekemään kohtuullista jälkeä ilman modauksia? Näyttää vaan kovin monet niitä tekevän..


Sanladererin vertailussa PLA on yleisesti paras ominaisuuksiltaan. Kelailin vaan tuota vahvaa nylonia, että se imee kosteutta kuin pesusieni(PLA ei) ja jos Sanlanderin kaltainen ammattilainen saa Nylonilla tulostetut testiveneet irti puolikkaana niin en kyllä taida nylonia. Huvittavaa katella, kun sen selän takana olevat filamentit ovat keräämässä kosteutta ehkä se nylonkin ties kuinka pitkään:facepalm:
 
Oma cr-10 ollut aika kaukana plug & play kokemuksesta (z coupler rikki / lasi kiero / kierretanko vinossa) mutta pikkuhiljaa alkaa olla valoa tunnelin päässä. Facebook ryhmästä löytänyt ratkaisun kaikkeen mikä on tökkinyt ja dual Z axis modi tuli äherrettyä kiinni. Vielä kun löytäisi järkevän sijoituspaikan...
 
Muillekkin vinkiksi; clasohlson myy flashforge finderiä 399e jäsenille. Hinta-laatusuhde kohdillaan.. Omani hain juuri. Muutama ohranen ja asentelemaan :geek:
 
Itelle tuli tänään Anycuben i3 mega. Ehdin ruuvata sen kasaan ja tulostaan kortilla olleen tuplapöllön testimielessä. Yllätyin kuinka hyvää jälkeä tulee, ku joskus muutama vuosi sitten käpistelin jotain ei ihan yhtä hyvä laatuista tulostetta.
 
Ompahan taas melkoinen savotta ollut Prusa MK2:n ja FilaFlexin kanssa. Satunnaisesti printit onnistuu, mutta aika todennäköisesti vain jumittaa muovin kulkemisen jossain vaiheessa printtiä. Ja lähtee taas kulkemaan hetkittäin kun käsin painaa lankaa. Tuntuu olevan yleisempää jos koittaa tulostaa useampaa kappaletta samalla kertaa, lieneekö tuo pään 'matkustelu' kappaleiden välillä syyllinen... Kaikenlaista tullut kokeiltua, lisäsin mm. PTFE tuubin syöttöpuolelle kun ajattelin että muovi ei tule syöttörullalle suoraan: Dropbox - 2017-08-26 18.12.50.jpg. Ei havaittavaa hyötyä useamman printin otannalla, vaikkakin yhden onnistuneen sain tehtyä.

Noh sain kuitenkin toimimaan kohtuuvarmasti näillä kikoilla:
- Prusa Slc3rin Flex profiili pohjana, nopeus 20mm/s -> 15 mm/s ja Don't cross perimeters päälle
- tulostuslämpötila 240-245. Menee materiaalin ylärajalle, mutta ainakin tulostuu. Alemmat lämpötilat tuntuu jumittavan herkemmin. Ja lankahan on Recreus FilaFlexiä
- retraction 0, ei tuosta muutenkaan ole paljoa hyötyä FilaFlexsin kanssa. Kokeilin nostaa aluksi 0.8mm -> 3mm, mutta tuo aiheutti vain sen että lanka pääsi menemään mutkille ja sitä tursosi ulos estruderin sivusta...
- kannattaa myös varmistaa että lankaa irtoaa rullalta mahdollisimman helposti, tuntuu olevan aika rajoilla että alkaa tuo syöttörulla suttaamaan...
- idler ei saa olla liian tiukalla, saattaa painaa langan kasaan ja jumittaa. Tai sitten ei, en tuohon oikeen löytänyt mitään selkeää oikeaa kohtaa. Nykysellään mennään ~Prusan kasausohjeilla mainitulla asetuksella.

Kävi mielessä että on tämäkin työmaa, mikkää ei mee kohtuuella, saatana.
Syyksi tuohon huonoon kulkuun epäilen tuota syöttörullan hammastusta, se ei ota tarpeeksi hyvin tuohon joustavaan materiaaliin. Tällainen rulla saattas toimia paremmin: RobotDigg Filament Drive Gear - RobotDigg.

Mutta nyt olisi tiivisteitä, seuraavaksi kasaamaan ja tarkistamaan vuodot. Iterointia tarvittaessa:
Dropbox - 2017-08-27 14.34.46.jpg
Dropbox - 2017-08-27 14.34.52.jpg
 
Ompahan taas melkoinen savotta ollut Prusa MK2:n ja FilaFlexin kanssa. Satunnaisesti printit onnistuu, mutta aika todennäköisesti vain jumittaa muovin kulkemisen jossain vaiheessa printtiä. Ja lähtee taas kulkemaan hetkittäin kun käsin painaa lankaa. Tuntuu olevan yleisempää jos koittaa tulostaa useampaa kappaletta samalla kertaa, lieneekö tuo pään 'matkustelu' kappaleiden välillä syyllinen... Kaikenlaista tullut kokeiltua, lisäsin mm. PTFE tuubin syöttöpuolelle kun ajattelin että muovi ei tule syöttörullalle suoraan: Dropbox - 2017-08-26 18.12.50.jpg. Ei havaittavaa hyötyä useamman printin otannalla, vaikkakin yhden onnistuneen sain tehtyä.

Noh sain kuitenkin toimimaan kohtuuvarmasti näillä kikoilla:
- Prusa Slc3rin Flex profiili pohjana, nopeus 20mm/s -> 15 mm/s ja Don't cross perimeters päälle
- tulostuslämpötila 240-245. Menee materiaalin ylärajalle, mutta ainakin tulostuu. Alemmat lämpötilat tuntuu jumittavan herkemmin. Ja lankahan on Recreus FilaFlexiä
- retraction 0, ei tuosta muutenkaan ole paljoa hyötyä FilaFlexsin kanssa. Kokeilin nostaa aluksi 0.8mm -> 3mm, mutta tuo aiheutti vain sen että lanka pääsi menemään mutkille ja sitä tursosi ulos estruderin sivusta...
- kannattaa myös varmistaa että lankaa irtoaa rullalta mahdollisimman helposti, tuntuu olevan aika rajoilla että alkaa tuo syöttörulla suttaamaan...
- idler ei saa olla liian tiukalla, saattaa painaa langan kasaan ja jumittaa. Tai sitten ei, en tuohon oikeen löytänyt mitään selkeää oikeaa kohtaa. Nykysellään mennään ~Prusan kasausohjeilla mainitulla asetuksella.

Kävi mielessä että on tämäkin työmaa, mikkää ei mee kohtuuella, saatana.
Syyksi tuohon huonoon kulkuun epäilen tuota syöttörullan hammastusta, se ei ota tarpeeksi hyvin tuohon joustavaan materiaaliin. Tällainen rulla saattas toimia paremmin: RobotDigg Filament Drive Gear - RobotDigg.

Mutta nyt olisi tiivisteitä, seuraavaksi kasaamaan ja tarkistamaan vuodot. Iterointia tarvittaessa:
Dropbox - 2017-08-27 14.34.46.jpg
Dropbox - 2017-08-27 14.34.52.jpg

Ite oon onnistunu tulostaan TPU:ta ihan ilman mitään ongelmia ja jotain random flex pla:ta, nehän ei tietty yhtä joustavaa matskua ole, mutta ajavat monessa suhteessa asiansa. Käyttämäni TPU on ollut Collidon TPU:ta sitä jotai sai jossain välissä hobbykingistä 5 €/kg.
 
Filaflexiä tuli ostettua pari rullaa vuos sitten ja aika vähälle on jäänyt käyttö. Pirun sitkeää tavaraa, revin yhtä kappaletta viime keväänä Prusan PEI-alustasta pihdeillä hikipäässä kun en hoksannut että sehän tarttuu kiinni niin viimesen päälle. Niin filaflex printti kuin PEI selvisi operaatiosta vahingoitta, mitä pidän kyllä pienenä ihmeenä ottaen huomioon kuinka paljon voimaa piti käyttää. Nykyään alustalle kerros liimapuikkoa, irtoaa vähemmillä kirosanoilla.

Vesileikeistä: liittimet yms. tilpehöörit kiinni ja pesuhuoneeseen testiajolle:
Dropbox - 2017-08-27 15.24.46.jpg
Dropbox - 2017-08-27 21.13.09.jpg
Dropbox - 2017-08-27 21.18.06.jpg
Dropbox - 2017-08-28 18.15.52.jpg

Toimii vallan hyvin, liittimien kohdat tuntuisi pitävän mitä pikaisesti nostin veden tason niiden yläpuolelle. Kantta en kokeillut miten pitää, koska tiedän että se ei pidä; kansi on liian ohut -> joustaa ja tiivisteeseen tulee painetta vain ruuvien kohdalta. Pitäisi tehdä varmaan jotain 1cm paksu reunojen kohdalta että olisi tarpeeksi jäykkä
Muuten kokonaisuutena: 3D printattu on 3D printattu, 'hikoilee' muutamasta paikkaa:
Dropbox - 2017-08-28 18.16.00.jpg
Dropbox - 2017-08-28 18.16.11.jpg

Tuo reuna missä nuo vesipisarat on, on sauman kohta, joten se selittäisi tuon. Mutta eilen illalla huomasin myös että vastakkaisessa kulmassa on samaa ongelmaa, joten esimerkiksi saumakohdan randomisointi tuskin auttaa asiaa.
Voisi kokeilla seuraavia asioita:
- pistän kipon uuniin. Annealing eli
.
Ehkä auttaa, tuskin. Ja liian kovassa lämpötilassa taitaa kipon muoto muuttua, joten koitan tuota lähinnä siksi että printtiin imeytynyt neste haihtuisi pois. Ja tuleepahan kokeiltua tuokin, ollut tarkoituksena testata uunittaminen.
- jos kippo on vielä tunnistettavissa muodoissa, ehkäpä jotain pinnotetta. Joku vene-epoksi, tai joku sikafleksi?
- printtaan kipon tuosta filaflexistä. Tai tarkemmin sanoin printtaan filaflexistä kipon sisään pienemmän kerroksen. Tässä tietenkin ongelmana edelleen että saako tuotakaan viritystä tiiviiksi.
- printtaan kipon uudellen, mutta 0.8mm tai isommalla suuttimella ja jollain 0.4+mm kerroskoolla
.
Tämä kiinnostaisi, 0.8mm suutin olisi, pitäisi se vain äheltää kiinni tuohon Prusaan... mallia joutuisi kyllä muokkaaman jos meinaa vaasimoodissa printata.
 
Käytin astiaa uunissa muutaman tunnin ja mutkillehan se vääntyi:
Dropbox - 2017-08-29 21.17.15.jpg
Dropbox - 2017-08-29 21.17.23.jpg

Kutistumista tapahtui myös, 10cm -> ~9.5cm kanteiltaan. Samoin kansi, vaikkakaan ei ihan yhtä voimakkaasti. Korkki ei ollut muuttanut muotoaan lähes ollenkaan. Eli tuon uunin kanssa ongelmaksi tulee kutistuminen ja se että muoto ei pysy samana.
Uuni kieltämättä ei ole paras mahdollinen, iänikunen rohjo jossa ~50C säädettynä lämpötilat seilaa 80-40C...
Niin ja uunireissun jälkeen tuo ei pidä nestettä yhtään paremmin, joten tähän tarpeeseen turhaa hommaa. No näppituntumalta kippo on ainakin jäykemmän olonen eli ehkä jotain käyttöäkikkakolmoselle joskus löytyy.

Seuraavaksi kokeiluun 0.8mm suutin. Asensin sen jo eilen Prusaan ja tein testiprintin, mutta asetuksia pitää säätää (retract jne.). Taidan kokeilla myös Prusa Slic3ria.
Leikittelin myös ajatuksella että tekisin tuon kipon kolmessa osassa: pohja, runko (vaasi-moodissa) ja yläosaan erillinen palanen, jossa ruuvikiinnikkeet. Liimaisi pohjan ja yläosan epoksilla/sikaflexillä kiinni runkoon.

FilaFlexistä: kun tuon sain tulostumaan suht hyvin, ajattelin että Prusaan voisi suunnitella jalat. Aikaisemmin olen käyttänyt näitä: Vibration Damper for Prusa i3 mk2 by hofftari, mutta noiden kanssa on ollut välillä ongelmaa että xyz-kalibraatio valittelee että ei ole suora/jotain pistettä ei löydy. Virittelin OpenSCAD:lla tämmöiset:
Dropbox - 2017-08-27 20.54.57.jpg
Dropbox - 2017-08-27 20.55.58.jpg
Tuntuisi toimivan hyvin ja ei ongelmia rungon vääntyilyn suhteen
 
Tilasin tollasen
Onko jotain mitä siihen heti kannattais tilata lisää?
Tai huomioida jotain konffausta?
Pla:ta olis varmaan lähinnä tarkotus polttaa.
Mitä se löysä aine on mistä tulee sellasia lörppöjä puhelimenkuoria?
 
Viimeksi muokattu:
Sain vihdoinkin tilattua printterin. Tilasin Villen Mäntsälän varastolta Anycubic i3 Megan 449€. Vaikuttaa pätevältä peliltä, mitä tässä muutaman päivän ole ajellut.

Kukaan kyhäilly 3d skanneria?
 
Tilasin tollasen
Onko jotain mitä siihen heti kannattais tilata lisää?
Tai huomioida jotain konffausta?
Pla:ta olis varmaan lähinnä tarkotus polttaa.
Mitä se löysä aine on mistä tulee sellasia lörppöjä puhelimenkuoria?

Jotain kumia taitaapi olla sellainen. Kuitenkin pla parempi kun abs. Abs ei jousta.
 
Käytin astiaa uunissa muutaman tunnin ja mutkillehan se vääntyi:
Dropbox - 2017-08-29 21.17.15.jpg
Dropbox - 2017-08-29 21.17.23.jpg

Kutistumista tapahtui myös, 10cm -> ~9.5cm kanteiltaan. Samoin kansi, vaikkakaan ei ihan yhtä voimakkaasti. Korkki ei ollut muuttanut muotoaan lähes ollenkaan. Eli tuon uunin kanssa ongelmaksi tulee kutistuminen ja se että muoto ei pysy samana.
Uuni kieltämättä ei ole paras mahdollinen, iänikunen rohjo jossa ~50C säädettynä lämpötilat seilaa 80-40C...
Niin ja uunireissun jälkeen tuo ei pidä nestettä yhtään paremmin, joten tähän tarpeeseen turhaa hommaa. No näppituntumalta kippo on ainakin jäykemmän olonen eli ehkä jotain käyttöäkikkakolmoselle joskus löytyy.

Seuraavaksi kokeiluun 0.8mm suutin. Asensin sen jo eilen Prusaan ja tein testiprintin, mutta asetuksia pitää säätää (retract jne.). Taidan kokeilla myös Prusa Slic3ria.
Leikittelin myös ajatuksella että tekisin tuon kipon kolmessa osassa: pohja, runko (vaasi-moodissa) ja yläosaan erillinen palanen, jossa ruuvikiinnikkeet. Liimaisi pohjan ja yläosan epoksilla/sikaflexillä kiinni runkoon.

FilaFlexistä: kun tuon sain tulostumaan suht hyvin, ajattelin että Prusaan voisi suunnitella jalat. Aikaisemmin olen käyttänyt näitä: Vibration Damper for Prusa i3 mk2 by hofftari, mutta noiden kanssa on ollut välillä ongelmaa että xyz-kalibraatio valittelee että ei ole suora/jotain pistettä ei löydy. Virittelin OpenSCAD:lla tämmöiset:
Dropbox - 2017-08-27 20.54.57.jpg
Dropbox - 2017-08-27 20.55.58.jpg
Tuntuisi toimivan hyvin ja ei ongelmia rungon vääntyilyn suhteen

Minkälaisilla lämpötiloilla olet tulostanut noita kippoja? Kannattaa kokeilla tulostaa mahdollisimman suurella lämpötilalla ja pitää tuuletin pienellä tulostuksen aikana jos mahdollista. Näin ainakin itse olen tulostellut vesitiiviitä astioita ja hyvin on pitänyt. Myöskin perimetereitä kannattaa laittaa vähintään se 3 molemmin puolin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom