3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
3DJake Suomi 3D-tulostimet, filamentit & tarvikkeet netistä! olen filamentit tilaillu, nykysin käyttänyt pelkkää formfuturaa juuri edelläkin mainitusta syystä että kun yhdelle on haettu säädöt niin laatu pysyy about samana. Formfuturan laadukkuuskin tuntuu olevan ok tasolla ja vissiin arvosteluiden yms perusteella tekevät ok filamenttejä.

Itsellä tässä ollut hieman ongelmia tuo re-arm:n toimintaan saamisessa kaikki meni hyvin mutta yhtäkkiä hävisi tossa säätäessä com porteista. PItemmän väännön jälkeen sain normaalisti toimimaan kun irrotin tuon ramps:sta ja yhdistin koneeseen niin toimi taas normaalisti. Liekkö Raspberryn usb portin virran tarjonta liian vähäistä/huonoa että vie tietyssä tilanteessa tuon boardin tuollaisen jumi tilaan ettei enää siitä nouse vaikka kuinka restarttailee yms.

rasbperryssä kiinni usb wlan ja syötän raspia Deltacon 2.0A powerilla.
 
Re-arm ongelmatkin kaikkosi. Hyvin tuntuisi Re-arm toimivan ja varsinkin näytön käyttö on ihan eri tasolla kun 8bittisellä megalla. Smoothiewaren congif tiedosto on myös kätevä asetuksien teossa ja toki suora Mkomentojen käyttö konsolista ja ne tallentuu suoraan muistikortille. Selvästi helpompaa siis conffaaminen kun megan kanssa tuo koko arduinon ympäristön kääntäminen joka asetuksen vaihdossa.

Nyt on muutamat ekat tulosteet tehty ja hyvin tuntuisi toimivan. Myös z akselit muutettu DRV8825 driverin perään, kun A49xx ei enää jaksanut pyörittää motteja. DRV älyttömän korkea vinkuna iski kyllä heti korville (johtunee tietystä moottori/käyttöjännite combosta).

Tilalle pitäisi siis löytää toinen driveri onko täällä kokemuksia kumpi näistä järkevin vaihtoehto jos miettii äänekkyyttä, kumpikin taitaa about samat virrankestot omata:
SureStepr SD6128 Stepper driver
SureStepr SD5984 Stepper driver

2extruderin kasaus jäänee vielä tulevaisuuteen otetaan nyt tää uus firmis haltuun ja katotaan miten alkaa pelaamaan.
 
Kätevä ajaa toss paikallisesti tolla omalla näytöllään tulostinta ja näkee tulostimella käydessä perus lämpötilat yms ett kaikki rullaa, samoin toki kokonaisnopeuden lasku potikalla yllättävän ok ominaisuus jossain tilanteissa varsinkin testaillessa erilaista tulostus laatua yhdessä kappaleessa. Eipä se välttämätön toki octopi:n rinnalle ole, mutta kun ton tollanen grafiikka näyttö sen 7€ posteineen kustantaa nii en oo huonojakaan puolia siitä löytänyt. Eipä tartte minkään läppärin tai puhelimen kans lähteä tonne tulostimen viereen pyörimään mikä ei järin kätevää ole sekään, jos pitää vaan käydä ajamassa akselia ylös tai tekemässä jotain muuta yksinkertaista.
 
Octopi:n tietojen saantia tulostimen omalle näytölle en sen paremmin tiennyt, mutta teoriassahan tuo on melko sama näkyykö siinä octopi:n tiedot vai ton firmwaren omat tiedot kohtuu samaa infoa kuitenkin. Samoin siitä firmiksen näytöltä onnistuu sitten perus käskyjen ajo ja muu ongelmitta, en nää syytä miksi väliin pitäisi sotkea octopi. Raspiin ei näyttö yksiköitä nurkissa pyöri niin sen näytölle ei oo ollut tarvetta. Muutenkin tuntuu tuo raspi 2 aika paljon ajoittain tahmaavan octopi:n kanssa kun tulostaa, live view päällä ja ottaa timelapsea, vaatisi melkein raspi3 jos se jo suoriutuisi, toki joku vanha läppäri mihin octoprint olis varmaankin aika paljon raspia tehokkaampi.

Ite en ainakaan nähnyt marlinin arduino softaa järin helppona päivittää. Koko aikanen arduino käännös ympäristön läpi ajo pienintäkin muutosta varten ei tuntunut järkevältä kaikki muutokset halusin kuitenkin tehdä firmikseen enkä lähetellä niitä M komentoina ja arvailla 2vuoden päästä mitä kaikkea sinne on sorkittu. Samoin uuteen merlin versioon päivitys oli kohtuu mielenkiintonen projekti kun piti käydä ne kaikki configuration ikkunat ja välilehdet yms läpi ja koittaa ettiä sieltä paikkoja mitkä muutettu vanhasta.

Smoothiessa vaan config filen pitää tallessa tai sitten kun tulee uusi firmis niin ajaa pelkästään uuden bin tiedoston muistikortille niin re-arm ajaa ite uuden smoothien sisään ja imaseen config filusta kaikki vanhat asetukset paikalleen.

Re-arm toki myös ihan mielenkiinnosta 32bit prossuja varten ja mahdollista delta tulostinta varten tulevaisuudessa, siellä tuo 8bit teho loppuu monessa paikkaa tai on ainakin hyvin hyvin rajoilla. Toki myös mahdollisuus nousta stepperien kanssa 32 ja yli steppeingeihin on 32bit hyviä puolia. Varmasti toki pärjää 8bittisilläkin varsinkin näissä perinteisissä cartesian tulostimissa.
 
Hommasin tollasen halvimman kikkareen ebaysta ja totesin et "eipä mulla muistikortinlukijaa et sais manuaalin" :facepalm: ladattua sieltä.

Koitin ettiä kyseistä versiota niin eihän sitten löytynyt manuaalia netistä. Huomenna varmaan sellanen käydä ostelee.
 
Thomas aikoo rakentaa mahdollisimman halvan Prusa kopion. Hän on originaalin "fani" (kts hänen arvostelu siitä) ja haluaa koittaa miten hyvään pääsee halvalla. Seuraan mielenkiinnolla.
 
Tuohon olen keräillyt päivitysosista collectionia..
CTC DIY Prusa i3 Pro: A Collection by Heyrst
Joitain osia saa scaalata kuten Clip glass bed for Prusa i3 / Wanhao Duplicator i3 with screw lock - Update by JonBAL muistaakseni 10mm venyttää et keskittyy oikeaan pöytä.
Mut kannattaa noi suojat verkkoliitännälle tulostella kun muuten on hengenvaarallisesti paljaat liittitännät. Y-frame bracet auttaa tukevuuteen kuten rungon liimaus erikeeperillä.

Niin ja lasilevyn alle keskelle kannattaa laitta palikka tai lyhyt jousi. Sivuilla olevilla säädöillä säätää sen jälkeen keskiosan korkeuden siten että lasi ei roiku keskeltä alempana. Eli samalla kun säätää lasin suoruuden. Sen jälkeen vasta säätää Z-stopparin oikealle korkeudelle. Suosittelen tuon Z-stopparin myös päivittämään täksi Optical endstop adjust fixture by David_Liao

Kasailin tuota tuossa ja alkais olla noin muuten valmista vailla kunhan kytken nuo piuhat piirilevylle.. Mietiskellen miten vetelisi nuo piuhat jokseenkin järkevästi..
Täytyy noihin linkkeihin perehtyä :)

Juu katselin noita virran syöttöjä et taitaa olla Tukes "no no" ja kuuluisat viimeiset sanat onhan mullakin sähköalan tutkinto.. Ja toki täytyy tuo asia hoitaa kun poikakin täällä joskus majailee.

Mää ihmetten noita yli jääneitä pultteja ja palailen asiaan :tup:
 
Oikean puoleinen etulevyn ruuvi on sit se matalakantainen yksittäinen ruuvi. Normaali ottaa kiinni x kiristimeen..

Heitin tuonne linkkeihin powerin suojuksen joka samalla tuon liittimen kiinnityksen hoitaa sähköturvallisesti. Malli on paskaakin paskempi jonka pikapikaa aikoinaa muokkasin tälle tulostimelle sopivaksi, mutta ainakin itsellä silloisilla asetuksilla istui kuin hanska ABS-muovista tehtynä. Tosin en muista oliko mulla Curas muutaman prosentin scaalaus ABS-muoville (saatto olla x103,y103,z101). Oli aikalailla ensimmäisiä tulostuksia tuolla tulostimella ja kalibroinnit silloin tekemättä.
CTC DIY Prusa i3 Pro Power Cover 12V 15A by Heyrst


Just eilen löin hanskat naulaan. Nuo kytkentä kaaviot on kyllä huippu suoritus kiinalaisilta veljiltämme. Ainakaan minun piirikortissa ole ensimmaistäkään numeroitua tai jollain tavalla identifikoitua liitintä.. Toki nyt täytyy muistaa että syön lääkettä ja se saattaa vaikuttaa keskittymis kykyyn..:vihellys:

Missaan nyt jotain. Vai olenko vain niin tyhmä :dead:
 
Onko kellään mielenkiintoa tulostaa snadi muotti meikäläiselle.pitäisi olla kai vähän joustava lanka että saisi valun irti?vai hoituuko se pienellä fillauksella? kaapelikampoja olisi tarkoitus tehä vähän useampi. jos kiinnustusta on niin laita yv.
 
Onko kellään mielenkiintoa tulostaa snadi muotti meikäläiselle.pitäisi olla kai vähän joustava lanka että saisi valun irti?vai hoituuko se pienellä fillauksella? kaapelikampoja olisi tarkoitus tehä vähän useampi. jos kiinnustusta on niin laita yv.
Niin minkälaista materiaalia on tarkoitus valaa? Jos jotain joustavaa silikonia, niin lienee helpointa tehdä muotista halkaistava.
 
Vai olisikohan parempi ratkaisu tulostaa muutama kampa ja niillä valaa silikoniin muotti?
 
Tuli askarreltua Prusalle kotelo Ikean Stuva-kaappiin. Näitä taitaa maailmalla olla jo useampikin.

IMG_20170305_162028.jpg

Edit:Tuli laitettua hyllyt kiskoille, eli tulostimen voi vetää ulos kaapista, jotta pääsee paremmin käsiksi laitteeseen jos jotain pitää säätää.

Kiskot eivät mahdottoman pitkät ole, jottei kotelo keikkaa syliin. Itsessään tuo lastulevyihme painaa niin vähän, että pitäisi kiinnittää seinään, jos kiskot olisivat pidemmät.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli askarreltua Prusalle kotelo Ikean Stuva-kaappiin. Näitä taitaa maailmalla olla jo useampikin.

IMG_20170305_162028.jpg

Edit:Tuli laitettua hyllyt kiskoille, eli tulostimen voi vetää ulos kaapista, jotta pääsee paremmin käsiksi laitteeseen jos jotain pitää säätää.

Kiskot eivät mahdottoman pitkät ole, jottei kotelo keikkaa syliin. Itsessään tuo lastulevyihme painaa niin vähän, että pitäisi kiinnittää seinään, jos kiskot olisivat pidemmät.

Itsekkin tuli laitettua Ikea kaappiin tuo oma vielä pitäis miettiä miten sähköistää mokoma siististi ja asentaa led valot rulla telineet yms.

Ledit
i.php


Kaappi + printteri viritelmä.
i.php


Stuva kaappi siis lack pöydän päällä toistaiseksi (ei kuvassa)
 
Viimeksi muokattu:
Se perinteinen kysymys... Mikä tulostin?
Ensimmäinen tulostin ja sen pitäisi kyetä tulostamaan mahdollisimman montaa eri materiaalia, ilman että hinta loikkaa.
TEVO Tarantulaa on nyt tullut katseltua, kannattaako silmäillä jotain muutakin?

252€ + tulli + vero + DHL:n lisämaksu olisi isommalla 200x280 pedillä ja auto levelillä varustettu versio.
upload_2017-3-6_12-2-35.png



44€ lisää maksaisi "Pro metal" extruderi, kannattaako se ottaa vai hankkiakko joku muu jostain muualta?

upload_2017-3-6_12-3-40.png
 
tuo teflon putki ei kestä yli 260astetta juuri ollenkaan, Wanhao duplicator 4x (ja kaverin 4s) aikansa kesti ABS tulosteissa 265 lämpöjä, joskin tiputin sitten 260 asteeseen kun huomasin tuon. mutta silti se aikaa myöten kutistuu ja aiheuttaa tukosta.
pääsin itse vaivasta ja hommasin all metal hotendin ( Micro Swiss LLC )
vaihdon jälkeen on pelannut hienosti, jätin tuohon 260asteeseen kun se kerran pelaa ihan hyvin.
 
Se 260 tai 265 taisi olla jonkun rullan kyljessä ja siitä jäänyt "kummittelemaan". Pitää kokeilla pienentää vaikkakin hyvää jälkeä tulee noinkin.
PLAlla olen tulostanut 210asteella ilman pedin lämmitystä.
ABSllä 100astetta.
 
Mikä olisi hinta/laatu-suhteeltaan hyvä 3d-printteri aloittelijalle. Budjetti alle 300€ ja mieluiten euroopan sisältä. Tuo DIY prusa-kitti kiinnostaisi, eli mikä valita ja millä upgradeilla? Kuinka kestävää tulostetta tuolta saa, onnistuuko esim 3d-tulostettu jakoavain kevyeen käyttöön? :)

Onko joku näistä huomattavasti parempi kuin nuo edullisimmat 200-euron kitit.

[Sintron] TW-101 2016 Upgrade Pro 3 in 1 3D Drucker Printer Reprap Prusa i3 MK8 | eBay

Tevo Tarantula 3D-Drucker DIY Bausatz Prusa i3 | eBay

Deutschland Warenhaus GEEETECH 3D Drucker Full Aluminum Prusa I3 Free taxes | eBay

Jos tulostaa esim tämän kokoisen maskin lapselle, paljonko suunnilleen ovat sen kulut materiaalissa?

war_machine.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon menee luultavasti 300-500g muovia ja PLA maksaa keskimäärin 20€/kg. On myös ymmärrettävä se tosiasia että tuon kokoisen kappaleen tulostamiseen hyvällä laadulla menee todella paljon aikaa ja pitkissä tulostuksissa on aina se riski että pieni virhe jossain kohtaa pilaa koko tulosteen. Jakoavaimien yms työkalujen tulostamisessa en näe järkeä, muovi on muovia ja tulostaminen ei tee siitä yhtään sen vahvempaa.

Tulostimista vielä sen verran että käytännössä kaikki vaatii työtä ja säätöä hinnasta riippumatta. Halvemmissa kiteissä ei välttämättä ole kaikki pultit ja mutterit ihan priimaa, joten kokoamisessa saattaa mennä aikaa jos joutuu tilaamaan lisää nippeleitä kiinasta. Itsellä on Tevo Tarantula ja ihan hyvää jälkeä sillä saa aikaan, enemmän käyttäjästä kiinni että osaa laittaa säädöt kohdilleen. Geeetechin ja muiden akryylirunkoisten ongelma on hankala laajennettavuus ja se että akryylinen runko tulee jossain vaiheessa hajoamaan. Tarantulassa on myös akryylimuovia pienemmissä osissa, mutta ne voi korvata muovisilla heti kun tulostin on toiminnassa. Tarantulan ongelmat ovat epäkeskomutterien vaihteleva laatu sekä liittimien ja sähköjohtojen tiukka mitoitus joka edellyttää että ne liitännät tehdään oikeaoppisesti, varsinkin isomman pedin kanssa. Facebook ryhmässä näkyy viikottain kuvia kuinka maallikot ovat sulattaneet liittimiä huonoilla liitoksilla.
 
Itsellä on tuo LJ18A3-8-Z/BX sensori, jota mm. Tom tällä videolla testailee:
Ajelen sitä 5 voltilla, ja tulostusalustana on lasi jonka päällä buildtak-alusta. Lasin alle liimattu alumiiniteipit, ja tunnistaa kyllä lasin läpi sen ihan hyvin. Eli ei ainakaan tuon videon väittämät oikein pidä paikkaansa. En sitten tiedä, onko noi kinukkianturit jotain kopioita, tämän tilasin saksasta, mutta epäilen lähtöpaikan olevan sama Aliexpress-sensoreiden kanssa.
 
Induktiivisia antureitahan on saatavana myös pitkäkeilaisina malleina jolloin tunnistus matka on muutaman millin pidempi, kun tavan keilaisessa anturissa. Noista tuotekoodeista selvinnee nuo kantomatkat. Mutta 12mm anturia näyttäisi saavan ainakin 8mm tunnistus etäisyydellä ja 18mm anturia 16mm tunnistus etäisyydellä. Aluminii tietenkin syö noita millejä jonkun verran, verrattuna rautaan.
 
No voi plaah taas. Sainpa koneen johdotettua ja sitten ihmettelemään asetuksia ja ihmettelin kun moottori jäi huutamaan. Syykin selvisi kai..

20170318_181245.jpg
 
Kyselläänpä sitten vähän suosituksia filamentistä?
Löytyykö Amazon.de:ltä bang for the buck tavaraa. Alkuun pitää varmaan hoitaa mustaa ja valkoista PLA:ta, kuten myös PETG:iä.
PLA:ta alkuun nyt ainakin, no ei sillä värilläkään välttämättä ole niin väliä :)

Eipä sillä kaupallakaan nyt sinänsä ole väliä, kunhan hinnat ovat asialliset ja toimitus ripeä.

edit:

Kokemuksia Devil Design filamenteistä?
PET filament, 1,75 mm, black, spool 1 kg marwiol.pl
PLA filament 1,75 mm, black, spool 1 kg marwiol.pl
 
Viimeksi muokattu:
Itse tykännyt paljon Formfuturan kamoista. Tekee huomattavasti parempaa ja kestävämpää jälkeä, kun ennen kokeilemani halvemmat merkit Esun, Real yms. PLA:ta en käytä ollenkaan eli siihen en ota kantaa. PETG ja ASA käytössä formfuturalta.

PETG:stä kun joku kehittäisi mattapintaisen version niin sitä tulis kyllä ostettua aina :)

https://www.3djake.fi/formfutura/hdglasstm-blinded-black
 
Prusan pitäisi saapua huomenna. OctoPi pyörii jo ja telegram integraatiolla on helppo ohjata, ilman että tarvitsi avata kotiverkkoa netistä. /status esim ottaa kuvan ja lähettää sen telegrammiin, joten voin jo katsella tyhjää prusan paikkaa.
 
Itse tykännyt paljon Formfuturan kamoista. Tekee huomattavasti parempaa ja kestävämpää jälkeä, kun ennen kokeilemani halvemmat merkit Esun, Real yms. PLA:ta en käytä ollenkaan eli siihen en ota kantaa. PETG ja ASA käytössä formfuturalta.

PETG:stä kun joku kehittäisi mattapintaisen version niin sitä tulis kyllä ostettua aina :)

https://www.3djake.fi/formfutura/hdglasstm-blinded-black

Vaatiiko tuo PETG sen spesiaalimpaa tulostinta kuin PLA:kaan, eli jos PLA onnistuu niin onnistuuko PETG?
 
PETG suositellaan noin 80asteen hotbediä ja 250C saisi hotendi pystyä ne jos täyttyy niin onnistunee tulostelu ihan ok. Onhan sitä joku vissiin ilman lämpöpetiäkin tulostellu, mutt itsellä ei siitä tietoa.
 
PETG suositellaan noin 80asteen hotbediä ja 250C saisi hotendi pystyä ne jos täyttyy niin onnistunee tulostelu ihan ok. Onhan sitä joku vissiin ilman lämpöpetiäkin tulostellu, mutt itsellä ei siitä tietoa.

Itsellä on ihan buildtak alusta ilman lämmitystä ja hyvin onnistuu petg silläkin. Isommat kappaleet vähän herkempiä rullaamaan kulmista irti mutta slicerista skirttiä vähän reilummin niin pysyy ihan ok.
 
Onko tästä monoprice select mini:sta kellään omakohtaista kokemusta? Näkyisi olevan hitusen yli 200e jenkeissä, en vielä löytänyt eu-alueelta.

Valmis paketti, pienehkö tulostusala. Mitähän tuosta osaisitte sanoa?
 
Itsellä on tuo LJ18A3-8-Z/BX sensori, jota mm. Tom tällä videolla testailee:
Ajelen sitä 5 voltilla, ja tulostusalustana on lasi jonka päällä buildtak-alusta. Lasin alle liimattu alumiiniteipit, ja tunnistaa kyllä lasin läpi sen ihan hyvin. Eli ei ainakaan tuon videon väittämät oikein pidä paikkaansa. En sitten tiedä, onko noi kinukkianturit jotain kopioita, tämän tilasin saksasta, mutta epäilen lähtöpaikan olevan sama Aliexpress-sensoreiden kanssa.


Itsekin tulin hakkineeksi pari kpl juuri noita sensoreita ja toisen asensin Dolloon: Dropbox - 2017-03-18 20.13.09.jpg. Peti on joku 3mm alumiinia oleva MK3 Reprap tms.
Koitin aluksi 5V, mutta tuossa oli sellaista ongelmaa että satunnaisesti G29 ajaessa sensorille ei trigannut -> suutin painoi petiä -> Z-moottorit skippaili steppejä. Juottelin kasaan jännitejaon ja syötän nyt sensorille 12V. Mutta eipä tuo muuttanut tilannetta, samalla tavoi satunnaisesti jäi triggaamatta. No loppujen lopuksi säädin sensoria hieman alemmaksi ja kompensoin slicerissa -0.25mm Z-akselille niin näyttää toimivan ok.

Toinen sensori on menossa FrankenCubeen, suunnitelen ja tulostan paraikaa uutta X-akselikehikkoa johon tuon saa kiinni. Taidan laittaa 5V kun ei se 12V tuntunut tekevän mitään, mitä nyt se ledi taisi hieman kirkkaammin loistaa
 
Tuli tuossa vaihdettua tulostusalusta peililasiksi, ja iskin alumiiniteipit pohjaan. Kuitenkin tunnistaa nyt kauempaa tuon alustan, vaikka lasit olivat yhtä paksuja. Tuli vaan mieleen, tuliko tehtyä turhaa työtä tuon alumiiniteipin kanssa - eikös nuo peilit nykyisin sisällä alumiinia? Ennenvanhaan noissa taidettiin käyttää hopeaa.
 
Jännitejako kannattaa tarkistaa ensinnä yleismittarilla, että menee reilusti oikein ettei jää käytettävällä powerilla esim peti ja hotendi päällä pyörimään raja alueille.

Itse ajanut LJ12A3-4-Z/BX thomaksen alkujaan suosittelemalla sensorilla täysin ongelmitta, samoin kaveri. Satoja tulostuksia takana ja ei ole pahaa sanottavaa, itse en oikein näe laadukkaamman sensorin hyviä puolia kun nämä halvatkin toimivat näin hyvin. Eri asia toki jos töitten tms kautta saa edullisesti jotain laadukkaampia niin voihan niitäkin kokeilla / tai jos niitä ylimääräisenä on. Tiedä sitten voiko alumiinin laatu olla niin huonoa ja vaihtelevaa todella rupuisessa alumiinilaadussa että triggaus etäisyys tai tarkkuus muuttuu? :S

Tuollainen valmis 5voltin anturi on toki kätevä kun jää vastusjaot yms juottelut pois, mutta eipä ne järin vaikeat tehtävät ole :)

Petinä 4mm alumiini.

-----

En usko että lasissa oleva olematon kerros alumiinia riittää triggaamaan juuri mitään anturia, äkkiäkös tuon 5sekuntin hommana koitat kun koitat ajaa peiliä päin anturit tai nostat peilin kiinni anturiin.
 
Perjantai-iltana alotin prusan kasaamisen. Versio siis se uunituore i3 MK2S. 8h ja 5min aktiivista kasausta, osa pe ja loput la ja virta oli päällä. Parissa kohtaa ohjekirjaa tarkistin kuvat netistä ja pari kertaa oli ristiriitaista tai jotenkin vain höh olo ja tarkistin netistä, niin molemmilla kerrolla oli typo ohjekirjassa. (esim kuvassa oli 45 astetta kiristä tätä ja tekstissä luki 1/4 osa kierros eli 90 astetta. Jälkimmäinen oli oikein) Ohjekirjassa on se "vika", että kertoo eka mitä pitää tehdä ja seuraavassa kuvassa vähän apuja miten se kannattaa tehdä. Monesti tuli tehtyä jo ekan ohjeen perusteella ja olisi pääsyt helpommalla, jos olisi lukenut seuraavan kohdan etukäteen.

Koko kasaaminen sujui mun taidoilla ihan hyvin ja taidot on luokkaa ikea-kalusteen kasaus onnistuu. Parissa kohdassa oli enemmäkin ongelmia nakkisormien kanssa, kun mutterit lenteli ja muutama sovitus on tosi tiukka. Esim filamentin syötön "idler" on laakeri, johon tulee 3d tulostettu tappi läpi. Se oli niin tiukka, että sai tosissaan painaa ja koko ajan oli vähän pelko että hajoaa. Mutta menihän se kun hetken tappeli.

Ekat kalibroinnit osoittivat x/y:n olevan vinossa. Tarkistin ja olikin pieni heitto. Korjasin, mutta vieläkin herjasi, että vasen etukalibrointipiste oli tavoittamattomissa. Uusintamittaus ja täsmälleen spekseissä kaikki. Sitten googlen avulla hokasin tarkistaa, että kierretangot oli täysin rungon pohjassa. Oli nytkähtänyt uudelleenkalibroinnissa millin irti ja kun sen kojasin niin jo lähti. "slight skew x/y" on silti vielä. Pitää joskus vielä ristimittailla jne, mutta testaamaan piti päästä, niin eteenpäin.

Seuraava hermoja raastava (no ei nyt niin, mutta helkutin hidasta puuhaa) oli pindan korkeuden säätö. Oli 2 kertaa liian korkeella ja "uusi, parannettu korkeudensäätö" ei tuntunut hirveen kätsyltä. 2 mutteria auki ja silti oli hankala liikuteltava. Ja ko testaus on aika pitkällä rutiinissa, joten kalibroinnissa meni aina tovi.

Sitten ekat viivat tulostustasolle eli calibration codea ja syvä huokaus. Enhän mä tästä osaa katsoa mitään. Sen verran kuitenkin, että tuli suurinpiirtein pyöreää joten reilusti lähemmäs ja 650 oli eka jolla tulostin sitten prusalogon. Onnistui. Muutama tuloste myöhemmin olen päätynyt siihen, että tuo on liian lähellä. Skirt on ihan lätty. Nostin 602 ja äsken tulostamani 20mm kuutio oli .1mm tolerassissa ja skirt näytti paremmalta. Ei lätty, mutta ei ympyräkään.

Oppiminen alkaa. Yhden spagettimonterin sain jo aikaan :D

Nyt sitten jos joku joka 3d printteriä kasaa ja osa on rikki tai hajoaa, jonka voin tulostaa, niin pm kannattaa yrittää kysästä apuva, ymmärrän tuskaa jos pitkään odotettua ei saakkaan heti kasaan. Jumbon lähellä asustelen.
 
Perjantai-iltana alotin prusan kasaamisen. Versio siis se uunituore i3 MK2S. 8h ja 5min aktiivista kasausta, osa pe ja loput la ja virta oli päällä. Parissa kohtaa ohjekirjaa tarkistin kuvat netistä ja pari kertaa oli ristiriitaista tai jotenkin vain höh olo ja tarkistin netistä, niin molemmilla kerrolla oli typo ohjekirjassa. (esim kuvassa oli 45 astetta kiristä tätä ja tekstissä luki 1/4 osa kierros eli 90 astetta. Jälkimmäinen oli oikein) Ohjekirjassa on se "vika", että kertoo eka mitä pitää tehdä ja seuraavassa kuvassa vähän apuja miten se kannattaa tehdä. Monesti tuli tehtyä jo ekan ohjeen perusteella ja olisi pääsyt helpommalla, jos olisi lukenut seuraavan kohdan etukäteen.

Koko kasaaminen sujui mun taidoilla ihan hyvin ja taidot on luokkaa ikea-kalusteen kasaus onnistuu. Parissa kohdassa oli enemmäkin ongelmia nakkisormien kanssa, kun mutterit lenteli ja muutama sovitus on tosi tiukka. Esim filamentin syötön "idler" on laakeri, johon tulee 3d tulostettu tappi läpi. Se oli niin tiukka, että sai tosissaan painaa ja koko ajan oli vähän pelko että hajoaa. Mutta menihän se kun hetken tappeli.

Ekat kalibroinnit osoittivat x/y:n olevan vinossa. Tarkistin ja olikin pieni heitto. Korjasin, mutta vieläkin herjasi, että vasen etukalibrointipiste oli tavoittamattomissa. Uusintamittaus ja täsmälleen spekseissä kaikki. Sitten googlen avulla hokasin tarkistaa, että kierretangot oli täysin rungon pohjassa. Oli nytkähtänyt uudelleenkalibroinnissa millin irti ja kun sen kojasin niin jo lähti. "slight skew x/y" on silti vielä. Pitää joskus vielä ristimittailla jne, mutta testaamaan piti päästä, niin eteenpäin.

Seuraava hermoja raastava (no ei nyt niin, mutta helkutin hidasta puuhaa) oli pindan korkeuden säätö. Oli 2 kertaa liian korkeella ja "uusi, parannettu korkeudensäätö" ei tuntunut hirveen kätsyltä. 2 mutteria auki ja silti oli hankala liikuteltava. Ja ko testaus on aika pitkällä rutiinissa, joten kalibroinnissa meni aina tovi.

Sitten ekat viivat tulostustasolle eli calibration codea ja syvä huokaus. Enhän mä tästä osaa katsoa mitään. Sen verran kuitenkin, että tuli suurinpiirtein pyöreää joten reilusti lähemmäs ja 650 oli eka jolla tulostin sitten prusalogon. Onnistui. Muutama tuloste myöhemmin olen päätynyt siihen, että tuo on liian lähellä. Skirt on ihan lätty. Nostin 602 ja äsken tulostamani 20mm kuutio oli .1mm tolerassissa ja skirt näytti paremmalta. Ei lätty, mutta ei ympyräkään.

Oppiminen alkaa. Yhden spagettimonterin sain jo aikaan :D

Nyt sitten jos joku joka 3d printteriä kasaa ja osa on rikki tai hajoaa, jonka voin tulostaa, niin pm kannattaa yrittää kysästä apuva, ymmärrän tuskaa jos pitkään odotettua ei saakkaan heti kasaan. Jumbon lähellä asustelen.


Kiitos kokemuksista! Mulle pitäs saapua muutaman viikon sisällä prusa. Jos hajotan jonkun natiaisen niin laitan sulle viestiä :)

Ootko katsonut tuon ? 11h:44min eteenpäin



Vissiin tärkein on että se alkaa tarttua hyvin pintaan?
 
Kiitos kokemuksista! Mulle pitäs saapua muutaman viikon sisällä prusa. Jos hajotan jonkun natiaisen niin laitan sulle viestiä :)

Ootko katsonut tuon ? 11h:44min eteenpäin

Vissiin tärkein on että se alkaa tarttua hyvin pintaan?

Tarttuu hyvin. Prusalogoa, joka tossakin kuvassa näkyy, oli työ saada irti, kun en omista (vielä) sopivaa spatulaa. Korkeemmista tulosteista saa kiinni ja "napsahtaa" helposti irti kun odottaa että peti jäähtyy. Ja jep katseltu on joskus, mutta pitänee katsoa uudelleen tuo kohta. Olin jo unohtanut.

Tulostin uudelleen yhden patsaan joka meni spagettimonsteriksi ilman tukia. Koitin eka slic3rillä tehdä tuet, mutta koko tuloste olisi ollut täpötäynnä supportteja. Otin meshmixerin ja tein tuet sillä. Tuli miljoonakertaa sirommat. Lisäsin vielä raftin, koska aikaisemmin irtosi yksi osa kesken tulosteen, koska kontaktipinta oli tosi pieni. Nyt tuloste valmistui juuri kotona. Ongelmia on vieläkin, mutta sentään tulostui kokonaan. Piti aloittaa toisi haastavalla, jotta oppii jotain :D

Ei muuten ainakaan minulle tullut haribojen lisäksi mitään lisukkeita. Joskus on tullut vara PEI sheet. Harmi kun prusan shopista on kaikki loppu. Vara PEI ja pari suutinta olisin tilaillut. Ja PLA:ta, ehkä.

Anttimiellä hyviä harrastuksia muutenkin näkyy olevan. Mun profiilikuva on otettu Saarenmaalla, jossa olin sukeltamassa hylkeiden kanssa. Hyvien sukellusten päälle hyvä sikari ja vähän deco-olutta :D
 
Onko tietoa mitä eroa noilla kahdella on, kun monopricen brändin idea lienee että teettävät halpavalmistajilla ja lisäävät itse vähän herkkua päälle..Mitä lienevät sitten herkut tässä tapauksessa?
Olen ainakin itse ymärtänyt että monoprice lätkäisee tuohon vaan oman logon päälle. Tilasin tuon ihan mielenkiinnosta kun sitä kerrankin oli saatavilla EU:n alueelta. Ja monopricella on uusi paranneltu malli tulossa lähiaikoina, jos malttaa vielä hetken odottaa. Sen saatavuudesta Euroopan alueelta ei tosin ole mitään tietoa. Redditissä on aika paljon keskustelua noista tulostimista: MP Select Mini 3D Printer Owners • r/MPSelectMiniOwners
 
Olen ainakin itse ymärtänyt että monoprice lätkäisee tuohon vaan oman logon päälle. Tilasin tuon ihan mielenkiinnosta kun sitä kerrankin oli saatavilla EU:n alueelta. Ja monopricella on uusi paranneltu malli tulossa lähiaikoina, jos malttaa vielä hetken odottaa. Sen saatavuudesta Euroopan alueelta ei tosin ole mitään tietoa. Redditissä on aika paljon keskustelua noista tulostimista: MP Select Mini 3D Printer Owners • r/MPSelectMiniOwners

suosittelisitko varauksetta ensimmäiseksi 3D -tulostimeksi? (ymmärrän 3D -tulostimiin liittyvän säätämisen yms, eli ei "varauksetta naapurin mummolle" :) )
 
suosittelisitko varauksetta ensimmäiseksi 3D -tulostimeksi? (ymmärrän 3D -tulostimiin liittyvän säätämisen yms, eli ei "varauksetta naapurin mummolle" :) )
Omani tilasin vasta tänään ja on itsellenikin ensimmäinen 3D-tulostin eli en voi oikein antaa suosituksia. Suhteellisen hyviä revikoita on youtube pullollaan ja aika monessa suosittelevat nimenomaan ensimmäiseksi tulostimeksi. Itse päädyin tähän ihan hinnan takia. Edullisin tulostin löysin ja pitäisi toimia suhteellisen hyvin "out of the box". Voin kertoilla lisää kun oma tulostin saapuu ja pääsen testailemaan.
 
okei. tässä pää märkänä oon sormi order -napilla et voi käydä et tilaan pois. kuinkahan korkean tilan tuo laite vaatii kun miettii paikkaa minne sen vaimolta piilottaa, mitenkähän tollanen tykkäis olla kaapissa jossa suljettu ovi? ihmiset rakentaa enclosureja muutenkin näille - eikös se vain tuo tasaisemmat lämmöt?
 
Monoprice ilmoittaa kooksi 343 x 287 x 190 mm, elikkäs suhteellisen helppo piilottaa vaimolta :D Näin olen itsekin ymmärtänyt että tuo tasaisemmat ja korkeammat lämmöt, josta hyötyä ainakin ABS:n tulostamisessa.
 
Milläkös näitten tulostimien osia kannattaisi voidella?
Löytyy noin 2 kuukautta vanha Prusa i3 klooni (e-villestä) ja alkaa vähän kuulua ärsyttävää ininää ja tuntuu muutenkin vaikuttavan tulostustuloksiin.
Netistä pikaisella lukemisella joku perus voiteluöljy kelpaa, eli olisiko esim polkupyöräöljy hyvä vaihtoehto?

Edit: Löytyisikö muuten keneltäkään tuon E-villen tulostimen mukana tulevaa firmistä tai valmiita asetuksia? Päivitin firmiksen LCD lisäosaa varten ja sen jälkeen kaikki tulostukset menneet päin vittua ja olen huomannut että Z akseli liikku aivan liian nopeasti. En jaksaisi kysyä e-villen asiakaspalvelusta taas koska viimeksi kysyessäni toista asiaa kesti ehkä noin 3 viikkoa ennen vastausta. Repetier hostilla kokeilin säätää steps per mm asetuksia mutta ei oikein natsannut.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki tavallinen koneöljy käy. CRC:t ja vastaavat tuntuu auttavan hetken, mutta tosiasissa pesee vanhat raskaammat öljyt pois jos sellaisia on esim laakereissa.

Steps/mm vaikuttaa liikkeen määrään ei niinkään nopeuteen. Feedrate on nopeus.
 
Onko alustan lasin materiaalilla käytännössä suurtakaan merkitystä?
Hakeeko paikallisesta liikkeestä jotain lasia parilla eurolla vai mitä hyötyä saa huomattavasti tyyriimmästä borosilikaattilasin palasesta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 308
Viestejä
4 508 809
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom