3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
ABS muovia on vähä pakko tulostaa jos meinas tehdä toisiin ABS muovisiin osiin esim. korjauspaloja, jotka vaatii muovihitsausta.

Creality CR-10S Pro menee tilaukseen luultavasti jo seuraavasta palkasta, jos nyt ei harrasteauton ylimaalautuksessa satu tulemaan jotain yllättäviä lisäkuluja.

Kiitoksia vielä kaikille jeesistä ja palaillaan meikäläisen osalta aiheeseen kunhan tulostin on kotitontilla. :)
 
Mikä on tämän hetken hintalaatusuhteeltaan paras mahdollisimman "out of the box" - tulostin ja vielä mahdollisimman opiskelijaystävälliseen hintaan? Kovin kauan olen ollut kiinnostunut aiheesta mutta en ole saanut aikaiseksi tilata mitään kun kokemuksia on tullut luettua joka laitteesta niin monenlaisia. Harrastuneisuutta löytyy säätöön ym. ja tähän budjettiin täytyykin varmaan löytyä, mutta mikä tulostin antaa parhaiten vastinetta rahalle?

E: esim tämä ollut kiikarissa US$199.99 16% Creality 3D® Ender-3 Pro V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer 220x220x250mm Printing Size With Magnetic Removable Platform Sticker/Power Resume Function/Off-line Print/Patent MK10 Extruder/Simple Leveling 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on tämän hetken hintalaatusuhteeltaan paras mahdollisimman "out of the box" - tulostin ja vielä mahdollisimman opiskelijaystävälliseen hintaan? Kovin kauan olen ollut kiinnostunut aiheesta mutta en ole saanut aikaiseksi tilata mitään kun kokemuksia on tullut luettua joka laitteesta niin monenlaisia. Harrastuneisuutta löytyy säätöön ym. ja tähän budjettiin täytyykin varmaan löytyä, mutta mikä tulostin antaa parhaiten vastinetta rahalle?

E: esim tämä ollut kiikarissa US$199.99 16% Creality 3D® Ender-3 Pro V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer 220x220x250mm Printing Size With Magnetic Removable Platform Sticker/Power Resume Function/Off-line Print/Patent MK10 Extruder/Simple Leveling 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com

Mielipiteitä on yhtä monta kuin tekijöitä, mutta yleisesti Ender 3:sta on pidetty hintaluokassaan erinomaisena tulostimena. Näissä halvimmissa malleissa jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolet, joita kannattaa verrata. 200 euron hintaan Ender 3 Pro erinomainen tulostin. Mutta kannattaa huomioida, että 200 euron tulostimeen joutuu helposti ostamaan 50-100 eurolla lisää palikoita laatua ja käytännöllisyyttä lisäämään, sekä varaosiksi.

Ender 3 Prossa on alkuperäiseen Ender 3 tulostimeen verrattuna lisätty paksumpi Y-akselin palkki, magneettinen irroitettava tulostusalusta, kehittyneempi extruder ja laadukkaampi Meanwellin poweri. Näistä omaan korvaan hyödyllisiltä kuulostavat vain Y-akselin paksu pakki ja laadukas poweri. Magneettinen alusta omassa käytössä lähtisi heti vaihtoon ja tilalle tulisi lasinen tulostusalusta.

Banggoodsissa tavallisen ja Pro version välillä on hintaeroa kirjoitushetkellä 30 euroa. Tulostuslaadullisesti tulostimilla ei pitäisi olla mitään eroa. Jos opiskelijabudjetti on hyvin tiukka ja 30 euroa on iso raha, valitsisin ennemmin tavallisen Ender 3:en ja ostaisin säästetyllä rahalla siihen lisäksi BLTouch (tai kopio 3DTouch) anturin automaattisen pedin säätöön, sekä jonkun oikeasti hyvän tulostusalustan, esim. lasilevy ja PEI-kalvo (tai paksu PEI-kalvo). Näitä päivityksiähän ei heti tarvitse ostaa, vaan ne voi lisätä myöhemmin (ja varmasti tulet lisäämään).

Summa summarum: Ender 3:lla et mene mönkään, oli se sitten tavan tai Pro malli.

iplo oli koonnut pari sivua aikaisemmin samasta aiheesta vastauksen: 3D-tulostaminen ja @Jumi antanee sinulle pro vinkit Pro mallista muutaman kuukauden käytön perusteella.

Edit: Lisätään vielä, että omien kokemuksien perusteella hyviä ja halpoja filamentteja on Devil Design PLA ja PETG (marwiol.pl Radioduo.fi) ja Dasfilament. Halvemmaksi ei kannata mennä, esim. Hobbyking PLA 11,50 euroa / kilo, laatu vaihtelee älyttömästi kelojen välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on tämän hetken hintalaatusuhteeltaan paras mahdollisimman "out of the box" - tulostin ja vielä mahdollisimman opiskelijaystävälliseen hintaan? Kovin kauan olen ollut kiinnostunut aiheesta mutta en ole saanut aikaiseksi tilata mitään kun kokemuksia on tullut luettua joka laitteesta niin monenlaisia. Harrastuneisuutta löytyy säätöön ym. ja tähän budjettiin täytyykin varmaan löytyä, mutta mikä tulostin antaa parhaiten vastinetta rahalle?

E: esim tämä ollut kiikarissa US$199.99 16% Creality 3D® Ender-3 Pro V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer 220x220x250mm Printing Size With Magnetic Removable Platform Sticker/Power Resume Function/Off-line Print/Patent MK10 Extruder/Simple Leveling 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com
Joo mulla on tuo Creality Ender 3 Pro. Paketissa tuli kaikki työkaluista SD-korttiin ja USB-SD-adapteriin. Kokoaminen on helpompaa kun perusversion ja tässä viestissä on kuvia kokoamisesta, ja seuraavissa viesteissä hihnan kiristämisestä (sopivasti!) kun ympyröistä tuli aluksi soikeita.

Pro-version magneettipeti on pirun kätevä ja helppo ainakin kun tulostaa PLA:ta, mutta sen keskellä on tosiaan pieni kuoppa. Kalibroinnissa A4-paperi ottaa suuttimeen kiini reunoissa sopivasti kuten pitää mutta keskellä petiä suutin ei paperiin koske. Kummallisesti en ole huomannut että kuopasta olisi haittaa tulostaessa. PLA tarttuu petiin, sen saa helposti irti ja puhdistus on helppoa. Tarvittaessa tilalle voi laittaa itsehankitun lasin tai peilin johon suihkuttaa hiuskiinnettä jotta ensimmäinen kerros tarttuu, tätä en ole vielä tehnyt. En ole tehnyt mitään modauksia.

Toisaalta en ole päässyt tulostelemaan ja testailemaan mielin määrin koska pienessä kaksiossa tulostimelle ei jää omaa huonetta. Haju ei haittaa minua mutta hajuherkkää tyttöystävää se häiritsee 100-0 ja vaikka melu ei ole kovaa se häiritsee kyllä kun vihkuminen kuuluu metrin päästä.

Isoksi ongelmaksi voi nousta "herkkä" virtalähde koska se katkoo pahimmillaan tulostamista. Ender3:ssa on onneksi kätevä toiminto joka jatkaa napin painalluksella samasta kohti kun virrat ovat menneet poikki. Tässä tietokoneen vieressä samassa roikassa ollessa ongelmia ei ole vaikka PC:tä buuttailisi, mutta kun siirsin tulostimen saunaan ja otin virran vessan loisteputken vierestä tulostuskeskeytyi 15 minuutin välein, mikä on kohtuutonta kun siinä pienessä testituloste koirassakin menee 5 tuntia.

Hyvä ja halpa tulostin tämä on.

EDIT: Facebookissa on Ender 3 ryhmä jossa on paljon tietoa, mutta valitettavasti siellä on paljon amatöörejä jotka yrittävät "neuvoa" ja hukuttavat oikeat vastaukset. Yleensä mitään mistään tajuamattomat erottaa, mutta ei kannata uskoa heti ensimmäistä neuvoa jos vastaan tulee ongelma ja sieltä jotain kysyy.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyykös printteriin menevästä valmiista ohjelmasta (gcode) saamaan mitenkään selville printterin asetuksia? Meinaan kun joutui koneen asentamaan uudelleen niin hävis siinä samalla sitten kaikki printterin asetukset
 
Pro-version magneettipeti on pirun kätevä ja helppo ainakin kun tulostaa PLA:ta, mutta sen keskellä on tosiaan pieni kuoppa. Kalibroinnissa A4-paperi ottaa suuttimeen kiini reunoissa sopivasti kuten pitää mutta keskellä petiä suutin ei paperiin koske. Kummallisesti en ole huomannut että kuopasta olisi haittaa tulostaessa. PLA tarttuu petiin, sen saa helposti irti ja puhdistus on helppoa. Tarvittaessa tilalle voi laittaa itsehankitun lasin tai peilin johon suihkuttaa hiuskiinnettä jotta ensimmäinen kerros tarttuu, tätä en ole vielä tehnyt. En ole tehnyt mitään modauksia.

Mäkin oon pitänyt tuosta magneettipedistä, senku vaan hinkkaa sillä mukana tulleella skraballa brimin jäänteet pois, pyyhkäsee kädellä puhtaaksi ja uutta tulostusta. En tiedä onko sitten PETG yms. krantumpaa alustan suhteen verrattuna PLA:han. Varmaan toi pinnote kuluu jossain vaiheessa puhki, pitää sit kokeilla lasitasoa.

Itse sain tuon kuopan pois kun asetin pedin lämpötilan 70 asteeseen. Nyt käytän Curassa ekalle tasolle 70:tä astetta ja normilämpönä 50:tä.

Ite oon tulostellu kaikenlaista lisähärpäkettä asetuksia opetellessa, nyt löytyy cable chainia, laakeroitu rullan pidike, webcamille teline jne. Vielä kun raspille ja sen regulle sais kotelon niin alkais oleen siisti paketti.
 
Onko paljonkin painoa tuolla tulostimella?

26,5 Kg painaa

_20190315_082626-jpg.205393
 
Kiitokset vinkeistä, laitoin niiden pohjilta tuon Ender 3 Pro:n tulemaan Aliexpressiltä. Hintaa jäi Puolan varastosta tilattuna parin alennuksen kera ~194€.
Jäädäänpä oottelemaan saapumista, että pääsee kasaamaan!
 
Siinä minun testailuja.

Puhdistan pedin aina auton tuulilasinpesunesteellä, talvi laadulla.

_20190315_082705.JPG


_20190315_082626.JPG

Tuossa juuri syy miksi luovuin omasta CR10Ssästä viime vuonna, puolen vuoden päästä sekin olisi näyttänyt tuolta. Aikaa meni enemmän päivittelyyn ja säätöön kuin itse tulostukseen. :D SLA/SLS-tulostimen voisi hankkia, vähemmän rassattavaa ja parempi jälki. Onkohan kuluttajalle sopivia tullut myyntiin?
 
Ei ne mitään tuumi kun sieltä korkeintaan tulee kolikko seurantanumerolla. Tässä esim liian halpa ollakseen totta oleva HID taskulamppu http://imgur.com/a/AZ9uczP Ei aivan tullut sitä mitä piti.
Ihan mielenkiinnolla oottelen että mitä sieltä tulee. Track17:n mukaan jotain on matkalla :D
2019-04-07 19:49

Suunnitelma purjehtia, suunnitelma lennon numero LH8411-LH848, aika taulun mukainen lähtö aika 06:20

2019-04-06 10:24
Saavu "Guangzhou Interchange Bureau"

2019-04-05 19:54
Lähtö "Postal Guangzhou International kirjeen vaihto", seuraava pysäkki "Guangzhou International"

2019-04-05 14:08
"Postal Guangzhou International kirjeen vaihto" vastaanotettu, Range Agent: hu Neo LAN _ Shi Jing

2019-04-04 03:27
Logistiikka tilaukset on luotu (WISH Mail Platform)
 
Ihan mielenkiinnolla oottelen että mitä sieltä tulee. Track17:n mukaan jotain on matkalla :D
2019-04-07 19:49

Suunnitelma purjehtia, suunnitelma lennon numero LH8411-LH848, aika taulun mukainen lähtö aika 06:20

2019-04-06 10:24
Saavu "Guangzhou Interchange Bureau"

2019-04-05 19:54
Lähtö "Postal Guangzhou International kirjeen vaihto", seuraava pysäkki "Guangzhou International"

2019-04-05 14:08
"Postal Guangzhou International kirjeen vaihto" vastaanotettu, Range Agent: hu Neo LAN _ Shi Jing

2019-04-04 03:27
Logistiikka tilaukset on luotu (WISH Mail Platform)
Mielenkiintoista! Pidä meidät ajan tasalla :tup:
 
Vuoden päivät on rubiini suutin ollu ahkerassa käytössä. Tulostellu niin pla/abs/hiilikuitua ja uusinpana petgiä ilman takkuilua. Jos jotain voisin suositella on tuollainen suutin hintansa arvoinen. Alkuun käyttelin messinkisiä suuttimia niin yllätyin kuinka nopeasti ne kului. Ne toimivat hyvin alussa, mutta filamentti ilmeisesti kuluttaa sinne suuttimen sisälle, juuri ennen kun pursottuu ulos "kuopan suuttimen sisään". Mielestäni tästä johtuu suurin osa ongelmista, jossa tulee missattuja kerroksia tulosteeseen. Suutin niin sanotusti räkäsee tulpan pois.

Talvi tuli tulosteltua hiiren loukkuja mökille ja suuttimen kautta meni yli 5kg kiinan lankaa ja noin rulla kaikkea muuta materiaalia. Toi rubiini oikeesti toimii hyvin.
 
Itse tullut huomattua että tuota kerrosten puuttumista välistä esiintyi pelkästään pla:lla, ei oikeastaan petg tee tuota ikinä liekkö originaalin v6 suuttimessa sanomista. Petg on aina kyllä tulostunut täydellisesti, ett liekkö suuttimen vika ollenkaan.
 
Ei kenellekkään olisi sattunut jäämään varastoon 16t gt2 5mm hihnapyöriä ja gt2 hihnaa? Voisin ostaa pois jos löytyy 2kpl hihnapyötiä ja ~2m hihnaa. Tuntuu kestävän noiden tuleminen nyt älyttömän kauan.
 
Onko kellään kokemuksia tästä tulostimesta, Ortus 4? Itselläni on 2 printteriä Creality Ender 3 and CR-10 ja ajattelin ostaa kolmannen printterin. Lähinnä tuo korkeampi tulostusnopeus (100-150mm/s) ja korkeampi nozzle lämpötila (275C) houkuttelisivat varsinkin kun hintaluokka on edelleen perus CR-10 tasolla.

338,53€ 38% ORTUR® Ortur-4 3D Printer Kit With Dual-Axis Linear Guide Rail/260*310*305mm Print Size Support Auto-Leveling/Filament Run-Out Detection/Resume Printing 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com

Tämän arvostelun löysin netistä mutta käyttäjien kommentteja löytyy edelleen aika huonosti printteristä.
Ortur 4 review, a $500 desktop 3D printer that delivers
 
Viimeksi muokattu:
Slicer ongelmat selätetty. Onko joku tilaillut aliexpres/ebay akselilta jotain järkevää led nauhaa kiskossa jonka saisi viriteltyä printterille? Saisi printterille oman valon eikä tarvitse huoneen valoja pitää päällä jos jättää octoprintin valvomaan tulostetta.
 
Slicer ongelmat selätetty. Onko joku tilaillut aliexpres/ebay akselilta jotain järkevää led nauhaa kiskossa jonka saisi viriteltyä printterille? Saisi printterille oman valon eikä tarvitse huoneen valoja pitää päällä jos jättää octoprintin valvomaan tulostetta.

Mikä printteri löytyy?
 
Täällä yksi 3d-noobie kyselee tyhmiä...

Hankin Crealityn Ender-3:sen jota tuossa viikonloppuna testaillut urakalla PLA:lla ja PETG:lla. Pienemmät kappaleet 0,1 - 0,2mm Curan ilmoittamalla kerrospaksuudella toimivat hyvin tai ainakin siedettävästi. Mutta tuossa kun yritin tulostaa litteitä tai isompia kappaleita niin alkaa näkymään rakoja etenkin kaarreosuuksilla.

Laitteessa 0,4mm nozzle, nopeudet 50-60mm/s

Avaimenperälätkissä asetukset: 0,2mm kerrospaksuus, 200/60 astetta (nozzle/peti)

110mm leveässä kiinnikkeessä: 0,6mm kerr.pak, 210/60 astetta. Tässä etenkin pystyseinien reunimmaiset kerrokset olivat 30%:sti irti. Myös tasaisilla osuuksilla ilmeni hieman langoittumista.

Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle jos haluaisin parantaa isojen kappaleiden nopeaa tulostusta? Filamenttiputken tehdasnippusiteet löysätty kun olivan niin hiton kireällä. Onko tuo nopeus vain sellainen ettei 0,4mm nozzle pysy perässä?

lätkä.jpg
coupling.jpg
 
Hankin Crealityn Ender-3:sen jota tuossa viikonloppuna testaillut urakalla PLA:lla ja PETG:lla. Pienemmät kappaleet 0,1 - 0,2mm Curan ilmoittamalla kerrospaksuudella toimivat hyvin tai ainakin siedettävästi. Mutta tuossa kun yritin tulostaa litteitä tai isompia kappaleita niin alkaa näkymään rakoja etenkin kaarreosuuksilla.

Laitteessa 0,4mm nozzle, nopeudet 50-60mm/s

Avaimenperälätkissä asetukset: 0,2mm kerrospaksuus, 200/60 astetta (nozzle/peti)

110mm leveässä kiinnikkeessä: 0,6mm kerr.pak, 210/60 astetta. Tässä etenkin pystyseinien reunimmaiset kerrokset olivat 30%:sti irti. Myös tasaisilla osuuksilla ilmeni hieman langoittumista.

Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle jos haluaisin parantaa isojen kappaleiden nopeaa tulostusta? Filamenttiputken tehdasnippusiteet löysätty kun olivan niin hiton kireällä. Onko tuo nopeus vain sellainen ettei 0,4mm nozzle pysy perässä?
Ensinnäkin, et voi tulostaa 0.4mm suuttimella 0.6mm kerrospaksuutta! 0.3mm on maksimipaksuus mitä voit 0.4mm suuttimella tulostaa.
Tulostusnopeus on ihan suoraan verrannollinen tulosteen laatuun, mutta tuo 50-60mm/s on ihan ok vauhti Ender3:lle. Tulostimet ovat kuitenkin yksilöitä, kokeile erilaisia nopeuksia ja löydät mikä sopii juuri sinun tulostimellesi parhaiten. Myös eri materiaalit täytyy tulostaa eri nopeuksilla, jos esmes PLA tulostuu hyvin 50mm/s, TPU tarvitsee yleensä noin 10-20mm/s.
Minkä merkkistä lankaa käytit? Mitä on tuo erikoinen lankaroska tuossa alimmassa kuvassa taustalla?
Olethan kalibroinut koneesi? Extruder Calibration
Tuossa ylemmässä kuvassa olevaa rakoa voi selittää monella eri tavalla, mutta ensiksi pitäisi tietää miksi rako on vain toisessa kappaleessa. Oletko tulostanut ne samaan aikaan vai erilaisilla asetuksilla?
 
Ensinnäkin, et voi tulostaa 0.4mm suuttimella 0.6mm kerrospaksuutta! 0.3mm on maksimipaksuus mitä voit 0.4mm suuttimella tulostaa.
Tulostusnopeus on ihan suoraan verrannollinen tulosteen laatuun, mutta tuo 50-60mm/s on ihan ok vauhti Ender3:lle. Tulostimet ovat kuitenkin yksilöitä, kokeile erilaisia nopeuksia ja löydät mikä sopii juuri sinun tulostimellesi parhaiten. Myös eri materiaalit täytyy tulostaa eri nopeuksilla, jos esmes PLA tulostuu hyvin 50mm/s, TPU tarvitsee yleensä noin 10-20mm/s.
Minkä merkkistä lankaa käytit? Mitä on tuo erikoinen lankaroska tuossa alimmassa kuvassa taustalla?
Olethan kalibroinut koneesi? Extruder Calibration
Tuossa ylemmässä kuvassa olevaa rakoa voi selittää monella eri tavalla, mutta ensiksi pitäisi tietää miksi rako on vain toisessa kappaleessa. Oletko tulostanut ne samaan aikaan vai erilaisilla asetuksilla?

No joo, nyt hieman nolottaa tuo kerrospaksuusjuttu, kun kävin myyjän sivuilta lukemassa saman :) Noh. Shit happens. Millinen kärki tilaukseen..

Lanka on Real:in PLAta, ostettu an-cadsolutionsilta. Nuo pienet kappaleet on tulostettu samalla kertaa Curan Ender3:lle tarkoitetuilla oletusasetuksilla.

Häätyypä tehdä tuo kalibrointi, kun en ollut tätä ennen siitä kuullutkaan.
 
Moi,

oiskohan joku törmännyt tällaiseen, miksi tuota sanoisi, pokkaus tai ulkonema ehkä järkevimmät sanat mitä tulee mieleen. Eli kuten kuvassa näkyy, tuon oikealla olevan 6-kulmaisen reiän ylä- ja alatasolle tulee tuollaiset erikoiset ulkonemat. Toistuu uudelleen ja uudelleen. Jostain syystä siis tulee tuollainen offsetti printtiin siinä vaiheessa kun kerroksissa pääsee tuon reiän kohdalle. Slicerina Cura 4. Voisiko olla jostain asetuksesta kiinni? Materiaali Polymakerin PolyPlus PLA, layer height 0.16 ja printteri Ender 3 Pro.

a.jpg
 
Ongelma näyttäisi ratkeavan, tehnyt tänään muutaman testivedon ja nyt laitoin Curasta päälle asetuksen "Outer before inner walls" -> jälki on perfectoa. Hieman outo siinä mielessä että aiemmin tuo asetus ei muistaakseni ole vaikuttanut asiaan. Voi olla että joku asetusten kombo on ollut eri, dunno, muttä pääasia että tilanne korjaantuu.
 
Moi,

oiskohan joku törmännyt tällaiseen, miksi tuota sanoisi, pokkaus tai ulkonema ehkä järkevimmät sanat mitä tulee mieleen. Eli kuten kuvassa näkyy, tuon oikealla olevan 6-kulmaisen reiän ylä- ja alatasolle tulee tuollaiset erikoiset ulkonemat. Toistuu uudelleen ja uudelleen. Jostain syystä siis tulee tuollainen offsetti printtiin siinä vaiheessa kun kerroksissa pääsee tuon reiän kohdalle. Slicerina Cura 4. Voisiko olla jostain asetuksesta kiinni? Materiaali Polymakerin PolyPlus PLA, layer height 0.16 ja printteri Ender 3 Pro.

a.jpg
Onko toisella puolella samalla kohtaa kerrokset saman verran sisäänpäin? Näyttäisi vähän layer shiftiltä, joka jostain syystä vain sattunut juuri noille kohdille, mutta toki voi olla että Cura tehny gcodeen jonku kummallisuuden. Curassa zoomaa noihin kohtiin ihan kiinni ja kato onko kerrokset täysin samalla kohdalla!
 
Hmm kyllä siellä tuollainen erikoinen poikkeama tulee kerrosten välillä kun katsoo previewia ja zoomaa. Tuo ilman poikkeamaa oleva on alempi kerros ja tuo missä glitch tulee, on seuraava. Sama toistuu ylempänä. Onko tuossa nimenomaan layer shiftissä kyse ja jos niin mistä se johtuu?

a.png b.png
 
Hmm kyllä siellä tuollainen erikoinen poikkeama tulee kerrosten välillä kun katsoo previewia ja zoomaa. Tuo ilman poikkeamaa oleva on alempi kerros ja tuo missä glitch tulee, on seuraava. Sama toistuu ylempänä. Onko tuossa nimenomaan layer shiftissä kyse ja jos niin mistä se johtuu?

a.png b.png

Olisko toi alotuspiste? Cura ei itelle ole niin tuttu. Layer shift on tilanne missä koko kerros siirtyy esim 2mm x-akselilla. Esimerkiksi jos syystä tai toisesta hotend ottaa tulosteeseen kiini ja stepperi hyppää pari askelta, niin uusi kerros on kokonaisuudessaan vähän sivussa. Tai paljon sivussa.
Tossa aika hyvä kuva ja selitys.
Layer Shift or Layer misalignment | AprintaPro
 
Hmm kyllä siellä tuollainen erikoinen poikkeama tulee kerrosten välillä kun katsoo previewia ja zoomaa. Tuo ilman poikkeamaa oleva on alempi kerros ja tuo missä glitch tulee, on seuraava. Sama toistuu ylempänä. Onko tuossa nimenomaan layer shiftissä kyse ja jos niin mistä se johtuu?

a.png b.png
Layer shiftillä tarkoitetaan tulostimessa tapahtunutta mekaanista vikaa, joka aiheuttaa sen että suutin siirtyy eri kohtaan kuin mihin gcode on sen määrännyt.
Jotain kummallista tossa Curassa taitaa nyt olla. Onko sulla vielä asennettuna vanhempaa versioo, toistuuko kummallisuus siellä? Voihan se toki olla vika myös stl:ssä, joskus pinnan alle on tekovaiheessa jäänyt niin erikoisia artefakteja ettei slicerit osaa käsitellä niitä.
 
Tulostin Mortal Kombat 11 kunniaksi jokusen logon. Pienemmät on euron kolikon kokoisia ja tulostin ne vieri viereen, silti yhden kohdalla PLA ei tarttunut kunnolla kuten kuvasta näkyy. Kalibroin kyllä pedinkin vain siihen nurkkaan mihin ne nopeasti tulostin ja tuo oli kauimmainen. :D

Onko joku maalannut tai pinnoittanut PLA-tulostuksia? Millähän tuohon isoimpaan saisi tasaisen mustan pinnan?

mk_logo_3dprint.jpg
 
Onko joku maalannut tai pinnoittanut PLA-tulostuksia? Millähän tuohon isoimpaan saisi tasaisen mustan pinnan?
Jälkikäsittelemällä tulosteista saa ihan niin hienon näköisiä kuin vain jaksaa nähdä vaivaa. Primer/filler, santapaperihionta, primer/filler, santapaperihionta, ...aina siirtyen hienojakoisempaan santapaperiin. Kun pinta on halutun tasainen, alusmaalaus ja sitten varsinainen maalaus. Elokuviin kun tekevät proppeja, 3D tulostus on se kaikkein helpoin työvaihe, sen jälkeen vasta alkaa varsinainen työ.
En tiedä sun käyttötarkoitusta tai kohdetta, mutta jos haluat tuosta tasaisen pinnan kaikkein pienimmällä vaivalla, tulosta ABS:llä ja tee asetonisumukäsittely. Siitä jää vieläpä semmoinen kiiltävä pinta, että ehkä et tarvitse maalausta ollenkaan. "Acetone smoothing" hakusanaksi ja löydät kaiken tarpeellisen, mutta pieni varoituksen sana, se homma ei ole semmoista jota voisi tehdä asuintiloissa eikä ilman kunnollisia henkilökohtaisia suojaimia. Ja tuossa käsittelyssä yksityiskohtia katoaa.
PLA tulosteille ei oikein ole olemassa samanlaista oikotietä, mutta joillekin tulosteille jotkut tuotteet saattaa jopa toimia. Kuten tämä:
Smooth-On XTC-3D 181g
 
Äh, tulipa toinen keino mieleen! Käännä tuloste väärinpäin ja tulosta puhtaalle lasille! Vaatii hyvän petikalibroinnin, mutta kun saat kohdalleen, pinnasta tulee tasainen kuin peili! Lasipinnan tulee olla täydellisen puhdas, etäisyys suuttimen ja lasin välillä juuri oikea ja extruder kalibroitu että ei ole yli- eikä ali-pursotusta.
 
Lueskelin ketjusta viimeiset 10 sivua enkä huomannut kenenkään mainitsevan tulostinta, jonka ostin pari viikkoa sitten, eli Wanhao Duplicator i3 plus, onko kellään tosta kokemuksia? Pienen googlailun perusteella omistajat ovat olleet kovinkin tyytyväisiä mutta miten on todellisuus? Iskinkö käteni paskaan ja kuinka syvälle? Hintaa tuolle oli an-cadilla 280€, vaan eivät ole vieläkään saaneet sitä lähtemään matkaan..
 
Wanhao on kiinalaisvalmistajista sellainen, jolta tulee välillä täydellisiä huteja ja välillä kohtalaisia printtereitä. Toi malli on kuuleman mukaan ihan kohtalainen, mutta ei ole pärjännyt laatu/hinta vertailussa, vaan aika moni muu printteri on jyrännyt sen ohi. Varmasti kuitenkin ihan riittävä tulostin. Etsi facebookista tuon mallin suosituin ryhmä ja liity sinne, sieltä saanet parhaat vinkit modailuun ja ongelmatilanteissa neuvoja.
 
Ender 3 pro
Se tuli tilattua juuri.
Mistä ja mitkä upgradet kannattaa hommata heti ?
Entä samalla filamentit ?
 
Tevo julkaissut Pro version Tarantulasta, toimitettuna 200 USD. Varmasti hyvä vaihtoehto Ender 3:lle. Ainakin itse tavalliseen Tevo Tarantulaan tyytyväinen, toki ei suoraan paketista "vedettynä".

US $199.0 |TEVO Tarantula Pro The most Affordable 3D Printer DIY Kits in 2019 Newest 3D Printer ( Presell link )-in 3D Printers from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Näyttäs aikalailla samalta vehkeeltä kuin Tevo Flash...
Vaivaakohan tuota samat ongelmat kuin Flashia? mm. bedin pyörät ja pieni radiaali kotelo tuuletin on ihan hirveen äänekäs muuten hiljasessa koneessa.
 
Mites tämmöset kyssärit, löytyisikö vinkkejä:

a) mattapintainen, semi-flexible (tai medium miten nyt haluaa asian muotoilla) filamentti jonka kovuus olisi luokkaa 95 A tai vastaava. Eli semi-joustava, musta ja mattapintainen.

b) printin pinnoittaminen, tietääkö joku aineen jossa olisi hyvin grippiä ja kestäisi hankausta? Voisi verrata esim. työkalujen kuten sivuleikkurit tms. pinnoitteeseen (ainakin nitriilikumia käytetään niissä). Toinen käytännön esimerkki voisi olla puutarhahanskat joissa sellainen suht paksu kumimainen ja tosi grippinen pinta joka kestää hankausta.
 
Mites tämmöset kyssärit, löytyisikö vinkkejä:

a) mattapintainen, semi-flexible (tai medium miten nyt haluaa asian muotoilla) filamentti jonka kovuus olisi luokkaa 95 A tai vastaava. Eli semi-joustava, musta ja mattapintainen.'

Ei kovin mattapintainen eikä 95A, mutta fillamentumin flexfill 98A tai 92A ihan hyviä ja kohtalaisen helppoja tulostaa.

Toiseen kysymykseen ei mulla vastausta. Tietysti tulosteen päälle voi printata vaikka juuri tuolla flexfillillä kun vaihtaa kerrosten välillä lankaa. Multimateriaaliprintterillä sitten muillekin sivuille.
 
Mites tämmöset kyssärit, löytyisikö vinkkejä:

a) mattapintainen, semi-flexible (tai medium miten nyt haluaa asian muotoilla) filamentti jonka kovuus olisi luokkaa 95 A tai vastaava. Eli semi-joustava, musta ja mattapintainen.

b) printin pinnoittaminen, tietääkö joku aineen jossa olisi hyvin grippiä ja kestäisi hankausta? Voisi verrata esim. työkalujen kuten sivuleikkurit tms. pinnoitteeseen (ainakin nitriilikumia käytetään niissä). Toinen käytännön esimerkki voisi olla puutarhahanskat joissa sellainen suht paksu kumimainen ja tosi grippinen pinta joka kestää hankausta.

ColorFabb - NGEN_FLEX
nGen_FLEX co-polyester 3D printing filament
tässäpä olis aika passeli siihen käyttöön.
 
Tronxy X5S single z motor modi alkaa olla vihdoin tehtynä ja tuntuu toimivan varsin hyvin. Samalla tein liukulaakereille hieman tukipalaa. Vielä tietenkin aikaista sanoa miten tuo pitkässä juoksussa toimii.
Uppasin thingiverseen: Tronxy X5S Single z motor mod by spegelius

Vetoraittaiksi printtasin 40-hampaiset käyttäen tätä scriptiä: Parametric pulley - lots of tooth profiles by droftarts. Vetoakseleiksi löytyi Puuilosta jotain 5mm tankoa about metrin pätkä, vielä siis yli 90cm varalla.
Hampaat ei vakioasetuksilla olleet tarpeeksi ottavat, piti jonkin verran hakea sopivia asetuksia.
Liukulaakereiden kanssa oli hieman ongelmaa, eivät liiku ihan tasaisesti. Ja muutama kuulakin yhdestä irtoili, pitää seurata miten toimii. Vaihtoehtona voisi melkein kokeilla tulostettuja laakereita, olettasin että z-akselilla kestävät huomattavan pitkän aikaa.

2019-05-06%2018.57.18.jpg

2019-05-03%2020.50.11.jpg

2019-05-03%2020.51.31.jpg
 
Laitetaan tänne myös maininta, kun harva varmaan tuolta myynti -alueelta bongailee.
Myydään - 3D tulostin -tavaraa

-----------------------------------

Itse tuli vaihdettua tuo oma prusa i2 direct driveksi takaisin ja jälki parani kaikin puolin bowleniin nähden. Asetuksiakin oli koitettu bowlenille vuosien varrella hakea.

Isoimpana erona tulee toki varmaan tuo recraction määrä. Bowlenilla oli 2.8mm ja nyt on muistaakseni 0.25mm. 0.2mm alkoi stringaamaan, 0.25mm näyttäisi hyvältä. Saapahan jatkossa sitten testattua flexible filamenttejakin.

direct_drive.jpg
 
Alkanut extruderin askelmoottori pitämään ääntä. Semmoista surisevaa/rallattavaa vaikea kuvailla. Kännyn kameran mikki reistaa joten en saa näytettä siitä mutta samanlaista kuin tässä videossa tuo Z akselin moottori

Ääni muuttuu sen mukaan millä vauhdilla moottori pyörii ja kuuluu myös kun käyttää tyhjiltään (esim vapauttaa käsin sen lankaa painavan jousen), mutta hiljaisemmin.

Sitä tässä lähinnä tuumaillu, että onko hajoamassa tuo moottori vai vikaa laudassa. Meinasin vielä tarkistaa yleismittarilla PSU jännitteen ja Stepper VREF Jännitteen. Onkohan mitään tapaa testa jolla saisi vian rajattua että onko lauta vai moottori.

CR-10s on siis laitteena. Eipä nuo kyllä aliexpressissä paljoa maksa lauta ja moottori.
 
Tronxyn toinen extruder-moottori pitää aika villejä sirityksiä, jos vref on liian korkea. En ole ihan varma onko syynä se että moottori kuumui noilla korkeammilla tehoilla liikaa vaiko itse stepperiohjurin lämpötila... mielenkiintoista on että toinen vastaavanlainen moottori toimii suunnilleen samalla vref arvolla ilman sirityksiä eli viittaisi moottorin ongelmaan. Pienemmällä vref-arvolla toimii kyllä hyvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom