3D-tulostaminen

Viestiketju alueella 'Elektroniikka, rakentelu ja muut DIY-projektit' , aloittaja micko, 17.10.2016.

  1. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Aiheeseen liittyen ja vähän vierestä. Tässä pari nyrkkisääntöä kun miettii sopivia tulostusasetuksia:

    Maksimi kerrospaksuus (max layer height)= = 0,8 x suuttimen koko
    Viivan leveys (Line width, extrusion widht) = 1,2 x suuttimen koko
    Volumetrinen nopeus (Volumetric speed) = Viivan leveys * nopeus /mm/sec) * kerrospaksuus

    Isommilla kerrosvahvuuksilla tai suuttimilla tulee yllättävän äkkiä tavallisen hotendin rajat vastaan ja kannattaakin välillä laskeskella ettei liian kovalla vauhidlla hurjastele. Esimerkiksi E3D V6 maksimi volumetrinen vauhti on teoriassa n. 15mm3/s mutta käytännössä 12mm3/s paikkeilla PLA:ta tulostaessa. Petgillä se on jossain 10mm3/s paikkeilla. Enderin vakio hotendillä tuntuu olevan aika samaa luokkaa tuo maksimi volumetrinen nopeus kuin E3D V6:lla. Volcanolla ja Supervolcanolla pääsee sitten jo kovempaa jos tarvii puskea enemmän tavaraa.

    Esimerkki: Suutin 0,6 (0,72 line widht), kerrosvahvuus 0,3 ja nopeus 60mm/s tekee 12,96 mm3/s
     
    iplo tykkää tästä.
  2. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 220
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tarkoitat varmaan noita "pullistuneita" kerroksia? Voi olla z-akselin kierretanko käyrä tai se coupler on kiero
    [​IMG]
     
  3. JMS_G

    JMS_G

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Ongelma näyttäisi ratkeavan, tehnyt tänään muutaman testivedon ja nyt laitoin Curasta päälle asetuksen "Outer before inner walls" -> jälki on perfectoa. Hieman outo siinä mielessä että aiemmin tuo asetus ei muistaakseni ole vaikuttanut asiaan. Voi olla että joku asetusten kombo on ollut eri, dunno, muttä pääasia että tilanne korjaantuu.
     
  4. iplo

    iplo

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Onko toisella puolella samalla kohtaa kerrokset saman verran sisäänpäin? Näyttäisi vähän layer shiftiltä, joka jostain syystä vain sattunut juuri noille kohdille, mutta toki voi olla että Cura tehny gcodeen jonku kummallisuuden. Curassa zoomaa noihin kohtiin ihan kiinni ja kato onko kerrokset täysin samalla kohdalla!
     
  5. JMS_G

    JMS_G

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Hmm kyllä siellä tuollainen erikoinen poikkeama tulee kerrosten välillä kun katsoo previewia ja zoomaa. Tuo ilman poikkeamaa oleva on alempi kerros ja tuo missä glitch tulee, on seuraava. Sama toistuu ylempänä. Onko tuossa nimenomaan layer shiftissä kyse ja jos niin mistä se johtuu?

    a.png b.png
     
  6. J4nnu

    J4nnu

    Viestejä:
    128
    Rekisteröitynyt:
    23.03.2017
    Olisko toi alotuspiste? Cura ei itelle ole niin tuttu. Layer shift on tilanne missä koko kerros siirtyy esim 2mm x-akselilla. Esimerkiksi jos syystä tai toisesta hotend ottaa tulosteeseen kiini ja stepperi hyppää pari askelta, niin uusi kerros on kokonaisuudessaan vähän sivussa. Tai paljon sivussa.
    Tossa aika hyvä kuva ja selitys.
    Layer Shift or Layer misalignment | AprintaPro
     
  7. iplo

    iplo

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Layer shiftillä tarkoitetaan tulostimessa tapahtunutta mekaanista vikaa, joka aiheuttaa sen että suutin siirtyy eri kohtaan kuin mihin gcode on sen määrännyt.
    Jotain kummallista tossa Curassa taitaa nyt olla. Onko sulla vielä asennettuna vanhempaa versioo, toistuuko kummallisuus siellä? Voihan se toki olla vika myös stl:ssä, joskus pinnan alle on tekovaiheessa jäänyt niin erikoisia artefakteja ettei slicerit osaa käsitellä niitä.
     
  8. Jumi

    Jumi

    Viestejä:
    889
    Rekisteröitynyt:
    27.03.2017
    Tulostin Mortal Kombat 11 kunniaksi jokusen logon. Pienemmät on euron kolikon kokoisia ja tulostin ne vieri viereen, silti yhden kohdalla PLA ei tarttunut kunnolla kuten kuvasta näkyy. Kalibroin kyllä pedinkin vain siihen nurkkaan mihin ne nopeasti tulostin ja tuo oli kauimmainen. :D

    Onko joku maalannut tai pinnoittanut PLA-tulostuksia? Millähän tuohon isoimpaan saisi tasaisen mustan pinnan?

    mk_logo_3dprint.jpg
     
  9. iplo

    iplo

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Jälkikäsittelemällä tulosteista saa ihan niin hienon näköisiä kuin vain jaksaa nähdä vaivaa. Primer/filler, santapaperihionta, primer/filler, santapaperihionta, ...aina siirtyen hienojakoisempaan santapaperiin. Kun pinta on halutun tasainen, alusmaalaus ja sitten varsinainen maalaus. Elokuviin kun tekevät proppeja, 3D tulostus on se kaikkein helpoin työvaihe, sen jälkeen vasta alkaa varsinainen työ.
    En tiedä sun käyttötarkoitusta tai kohdetta, mutta jos haluat tuosta tasaisen pinnan kaikkein pienimmällä vaivalla, tulosta ABS:llä ja tee asetonisumukäsittely. Siitä jää vieläpä semmoinen kiiltävä pinta, että ehkä et tarvitse maalausta ollenkaan. "Acetone smoothing" hakusanaksi ja löydät kaiken tarpeellisen, mutta pieni varoituksen sana, se homma ei ole semmoista jota voisi tehdä asuintiloissa eikä ilman kunnollisia henkilökohtaisia suojaimia. Ja tuossa käsittelyssä yksityiskohtia katoaa.
    PLA tulosteille ei oikein ole olemassa samanlaista oikotietä, mutta joillekin tulosteille jotkut tuotteet saattaa jopa toimia. Kuten tämä:
    Smooth-On XTC-3D 181g
     
    Jumi tykkää tästä.
  10. iplo

    iplo

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Äh, tulipa toinen keino mieleen! Käännä tuloste väärinpäin ja tulosta puhtaalle lasille! Vaatii hyvän petikalibroinnin, mutta kun saat kohdalleen, pinnasta tulee tasainen kuin peili! Lasipinnan tulee olla täydellisen puhdas, etäisyys suuttimen ja lasin välillä juuri oikea ja extruder kalibroitu että ei ole yli- eikä ali-pursotusta.
     
  11. Sipuliteemakkara

    Sipuliteemakkara Artesaanirakastelija

    Viestejä:
    76
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Lueskelin ketjusta viimeiset 10 sivua enkä huomannut kenenkään mainitsevan tulostinta, jonka ostin pari viikkoa sitten, eli Wanhao Duplicator i3 plus, onko kellään tosta kokemuksia? Pienen googlailun perusteella omistajat ovat olleet kovinkin tyytyväisiä mutta miten on todellisuus? Iskinkö käteni paskaan ja kuinka syvälle? Hintaa tuolle oli an-cadilla 280€, vaan eivät ole vieläkään saaneet sitä lähtemään matkaan..
     
  12. iplo

    iplo

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Wanhao on kiinalaisvalmistajista sellainen, jolta tulee välillä täydellisiä huteja ja välillä kohtalaisia printtereitä. Toi malli on kuuleman mukaan ihan kohtalainen, mutta ei ole pärjännyt laatu/hinta vertailussa, vaan aika moni muu printteri on jyrännyt sen ohi. Varmasti kuitenkin ihan riittävä tulostin. Etsi facebookista tuon mallin suosituin ryhmä ja liity sinne, sieltä saanet parhaat vinkit modailuun ja ongelmatilanteissa neuvoja.
     
  13. DonX

    DonX Tukijäsen Team Retro Köyhä

    Viestejä:
    192
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ender 3 pro
    Se tuli tilattua juuri.
    Mistä ja mitkä upgradet kannattaa hommata heti ?
    Entä samalla filamentit ?
     
  14. Teemuki

    Teemuki

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
  15. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Das filamentin petgiä reilun rullan ja yhden näytekiepin verran tulostaneena on ihmetyttänyt se kun tulostaessa se haisee samalta kuin pla mutta tulosteet ovat ominaisuuksiltaan kuten petg, paitsi ehkä himpun verran hauraampia kuin muilla petgeillä. Tähän asti kaikkien muiden käyttämieni merkkien petgit ovat olleet täysin hajuttomia ja vähän sitkeämpiä.

    Onko muilla samankaltaisia kokemuksia Das filamentin petgistä vai sattuikohan mulle jokin maanantaierä?
     
  16. jkaart

    jkaart

    Viestejä:
    542
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Näyttäs aikalailla samalta vehkeeltä kuin Tevo Flash...
    Vaivaakohan tuota samat ongelmat kuin Flashia? mm. bedin pyörät ja pieni radiaali kotelo tuuletin on ihan hirveen äänekäs muuten hiljasessa koneessa.
     
  17. JMS_G

    JMS_G

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Mites tämmöset kyssärit, löytyisikö vinkkejä:

    a) mattapintainen, semi-flexible (tai medium miten nyt haluaa asian muotoilla) filamentti jonka kovuus olisi luokkaa 95 A tai vastaava. Eli semi-joustava, musta ja mattapintainen.

    b) printin pinnoittaminen, tietääkö joku aineen jossa olisi hyvin grippiä ja kestäisi hankausta? Voisi verrata esim. työkalujen kuten sivuleikkurit tms. pinnoitteeseen (ainakin nitriilikumia käytetään niissä). Toinen käytännön esimerkki voisi olla puutarhahanskat joissa sellainen suht paksu kumimainen ja tosi grippinen pinta joka kestää hankausta.
     
  18. slarti

    slarti

    Viestejä:
    135
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Ei kovin mattapintainen eikä 95A, mutta fillamentumin flexfill 98A tai 92A ihan hyviä ja kohtalaisen helppoja tulostaa.

    Toiseen kysymykseen ei mulla vastausta. Tietysti tulosteen päälle voi printata vaikka juuri tuolla flexfillillä kun vaihtaa kerrosten välillä lankaa. Multimateriaaliprintterillä sitten muillekin sivuille.
     
  19. Potti5

    Potti5

    Viestejä:
    126
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    ColorFabb - NGEN_FLEX
    nGen_FLEX co-polyester 3D printing filament
    tässäpä olis aika passeli siihen käyttöön.
     
  20. JMS_G

    JMS_G

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Thanks ehdotuksesta mutta tuo on speksien mukaan kiiltävä, ei matta.
     
  21. Potti5

    Potti5

    Viestejä:
    126
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    ei oo ikävä kyllä olemassa mattana vastaavaa.
     
  22. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    145
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tronxy X5S single z motor modi alkaa olla vihdoin tehtynä ja tuntuu toimivan varsin hyvin. Samalla tein liukulaakereille hieman tukipalaa. Vielä tietenkin aikaista sanoa miten tuo pitkässä juoksussa toimii.
    Uppasin thingiverseen: Tronxy X5S Single z motor mod by spegelius

    Vetoraittaiksi printtasin 40-hampaiset käyttäen tätä scriptiä: Parametric pulley - lots of tooth profiles by droftarts. Vetoakseleiksi löytyi Puuilosta jotain 5mm tankoa about metrin pätkä, vielä siis yli 90cm varalla.
    Hampaat ei vakioasetuksilla olleet tarpeeksi ottavat, piti jonkin verran hakea sopivia asetuksia.
    Liukulaakereiden kanssa oli hieman ongelmaa, eivät liiku ihan tasaisesti. Ja muutama kuulakin yhdestä irtoili, pitää seurata miten toimii. Vaihtoehtona voisi melkein kokeilla tulostettuja laakereita, olettasin että z-akselilla kestävät huomattavan pitkän aikaa.

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    J4nnu tykkää tästä.
  23. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    767
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Laitetaan tänne myös maininta, kun harva varmaan tuolta myynti -alueelta bongailee.
    Myydään - 3D tulostin -tavaraa

    -----------------------------------

    Itse tuli vaihdettua tuo oma prusa i2 direct driveksi takaisin ja jälki parani kaikin puolin bowleniin nähden. Asetuksiakin oli koitettu bowlenille vuosien varrella hakea.

    Isoimpana erona tulee toki varmaan tuo recraction määrä. Bowlenilla oli 2.8mm ja nyt on muistaakseni 0.25mm. 0.2mm alkoi stringaamaan, 0.25mm näyttäisi hyvältä. Saapahan jatkossa sitten testattua flexible filamenttejakin.

    direct_drive.jpg
     
  24. Narvakaali

    Narvakaali

    Viestejä:
    78
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Alkanut extruderin askelmoottori pitämään ääntä. Semmoista surisevaa/rallattavaa vaikea kuvailla. Kännyn kameran mikki reistaa joten en saa näytettä siitä mutta samanlaista kuin tässä videossa tuo Z akselin moottori

    Ääni muuttuu sen mukaan millä vauhdilla moottori pyörii ja kuuluu myös kun käyttää tyhjiltään (esim vapauttaa käsin sen lankaa painavan jousen), mutta hiljaisemmin.

    Sitä tässä lähinnä tuumaillu, että onko hajoamassa tuo moottori vai vikaa laudassa. Meinasin vielä tarkistaa yleismittarilla PSU jännitteen ja Stepper VREF Jännitteen. Onkohan mitään tapaa testa jolla saisi vian rajattua että onko lauta vai moottori.

    CR-10s on siis laitteena. Eipä nuo kyllä aliexpressissä paljoa maksa lauta ja moottori.
     
  25. juhaa

    juhaa

    Viestejä:
    422
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    @Narvakaali vaihda kaksi moottoria päittäin, jos mahdollista.
    Tuo vref kannattaa ensin katsoa, jos toisellakin moottorilla on ongelma.
     
  26. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    145
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tronxyn toinen extruder-moottori pitää aika villejä sirityksiä, jos vref on liian korkea. En ole ihan varma onko syynä se että moottori kuumui noilla korkeammilla tehoilla liikaa vaiko itse stepperiohjurin lämpötila... mielenkiintoista on että toinen vastaavanlainen moottori toimii suunnilleen samalla vref arvolla ilman sirityksiä eli viittaisi moottorin ongelmaan. Pienemmällä vref-arvolla toimii kyllä hyvin.
     
  27. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 220
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Muutama päivä sitten kokeilin ensimmäistä kertaa tulostaa PETG:tä. Tähän asti vältellyt sitä, koska ollut käsitys että hankala tulostettava ja jälki ei ole samaa kuin PLA:lla.
    Mutta olin väärässä. Jälki on melko hyvää vaikka asetuksia en vielä hakenutkaan kohdilleen ja tulostuu yhtä helposti kuin PLA. Taidan vaihtaa kokonaan tuohon, kunhan nyt saa nuo 2-3kg PLA:ta käytettyä.
     
  28. Maso

    Maso

    Viestejä:
    336
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    PETG on kyllä aivan loistavaa tavaraa. 240c/60c, 5-10mm/s vähemmän nopeutta mitä pla, suuttimen tuuletus pois päältä ja tulee sellaista kappaletta mitä voi kääntää ja vääntää käsissä miten haluaa ilman että murtuu. Pinnaltaan ei ihan pääse PLA laatuun (ender-2/3, voi olla omat asetukset vielä hakusessa) ja kiinnityksen petiin tulee olla aika hyvä etenkin isoissa kappaleissa, tuppaa aika voimakkaaseen jännitykseen kun jäähtyy. Liimaa ja brimmiä niin itse olen selvinnyt aika hyvin isoissa kappaleissa.
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2019
  29. Jumi

    Jumi

    Viestejä:
    889
    Rekisteröitynyt:
    27.03.2017
    PLA:ta on tullut vain tulosteltua ja kiinnostais koittaa jotain muutakin. Mistä ostitte tuota PETG:iä?
     
  30. Maso

    Maso

    Viestejä:
    336
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itse olen tilannut marwiol.pl. Halvimmat pla/petg kelat 12.5-17.5€/kg, osa firman omaa kamaa. Ei mitään ongelmia tulostaa ja tasalaatuista kamaa halkaisijaltaan. Toimitusajat ovat helvetin nopeat (ellei oman maan sisällä kuse).

    Edit: Petg 17.5€/kg
     
    Viimeksi muokattu: 11.05.2019
    Jumi tykkää tästä.
  31. Wonder

    Wonder

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2018
     
    jon1h ja iplo tykkäävät tästä.
  32. avei

    avei

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    18.03.2018
    Onko kukaan törmännyt ChangeAtZ pluginin kanssa ongelmaan ettei se vaihda oikean layerin asetuksia? Yrittänyt jo monta kertaa saada ensimmäisen kerroksen asetuksia muutettua erilaisiksi mutta toimii täysin sattumanvaraisesti. Milloin vaihtaa toisen/kolmannen kerroksen asetuksia, milloin vaihtaa printtausnopeutta 10%:iin tms yhtä häröä. Eli ei toimi yhtään järkevästi.

    Slicerina Cura ja printterinä Ender-3
     
  33. iplo

    iplo

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    En tiedä tuosta pluginista mitään, mutta mielenkiinnosta kysyn...mitä toiminnallisuutta haet siltä, mitä ei löydy ihan vakio Curasta? Esimerkiksi ensimmäistä layeriä pystyy aika laajasti säätää ihan Curassa itsessään.
    Mitä Curan versiota käytät?
     
  34. avei

    avei

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    18.03.2018

    4.0.0 on versio. Ihan vain haluaisin vaihtaa ekan kerroksen lämpötilan ja nopeuden parametreja paremman adheesion varmistamiseksi lasilevyyn. Mistä noita pystyy vaihtamaan ilman plugineja?
     
  35. jon1h

    jon1h

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Initial layer, speed ja temperature löytyy ihan asetuksista, laittaa vaan näkyviin jos ei ole esillä. Ekan kerroksen nopeus taitaa olla aina puolet määritetystä tulostus nopeudesta jos ei ole itse muutellut.
    Ite olen nostanut Initial layer flow:ta tarttumisen parannukseen, oisko ollu 10%
     
  36. DonX

    DonX Tukijäsen Team Retro Köyhä

    Viestejä:
    192
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ender pro paketti tuli
    Tilattu micro swiss hot end kitti
    Ajatuksena Nylonin yms. tulostaminen.
    Ajattelin vaihtaa Duet wifi uudeksi emolevyksi, koska siihen saa helpommin tarvittavan lämpötila-anturin
     
  37. Jumi

    Jumi

    Viestejä:
    889
    Rekisteröitynyt:
    27.03.2017
    Ender 3 Pro seisoi käyttämättömänä 4 kuukautta, ja nyt tauon jälkeen huomasin että tulosteiden laatu on paljon huonompi kuin alussa 5 kk sitten eivätkä kaikki tulosteet edes onnistu. Käytössä on vielä sama ensimmäinen Clas Ohlsonilta ostettu musta PLA.

    Tulostin on pedin kalibrointeja lukuunottamatta siinä kunnossa kuin sen paketista kokosin ja asetukset ovat samat joilla on toiminut. Alla olevista kuvista järkeilin että vika on syötössä ja huomenna on tarkoitus tarkastaa e-stepit vai mikä olikaan se extruder-juttu.

    Ennen tuntui että magneettipeti toimi loistavasti eikä pedin lievä epätasaisuus haitannut, mutta nyt myös petiin tarttumisessa on nyt alkanut olemaan ongelmia.

    Kuvia:
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
  38. Teemuki

    Teemuki

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Tulostelangat imee kosteutta ilmasta ja aiheuttaa sitten ongelmia, kun kosteus hotendissä muuttuu höyryksi. Missä olet säilyttänyt filamentit? Tutki asiaa, esim How to Dry Filament: PLA, ABS and Nylon | All3DP
     
  39. jkaart

    jkaart

    Viestejä:
    542
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tuohon kosteaan filamenttiin koskien, olisiko arvon raadilla ehotuksia filamentin läpivientiin Ikea Lack pöydän läpi ilmatiiviisti?
    Nyt tällä hetkellä siinä on pätkä powden putkea, mutta jos filamentin jättää seisomaan siihen putkeen puoleksi viikoksi niin filamentti katkeaa yhtähelposti kuin kuiva spagetti.
     
  40. iplo

    iplo

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Teemuki:n mainitsema filamentin kosteus voi hyvinkin olla ongelma josta tuo heikko jälki johtuu. Kun laitat jotain tulostumaan, kuuluuko tulostuspäästä poksahtelua ja ritinää (vähän niinkuin riisimuroista kun kaadat maitoa niihin)? Jos ongelma on siinä, kuivaa filamentti uunissa tai hanki uutta filamenttia.
    Toinen potentiaalinen ongelma on osittain tukkeutunut tulostuspää. Ender tulostimissa on ollut ongelmaa siinä, että bowden tuubi pääsee liikkumaan tulostuspäässä, johtuen heikkolaatuisesta bowden-liittimestä. Tuon kosteusongelman poissuljettuasi, kokeile "hellävaraisesti" nykiä bowden tuubia poispäin ja takaisin tulostuspäästä, jos siinä on millikin klappia, ongelma on todennäköisesti juurikin siinä. Modaamattomassa Enderin tulostuspäässä bowden tuubi menee aina suuttimeen asti ja päästessään liikkumaan millinkin, se jättää sinne väliin tyhjän tilan, jonne sulaa muovia kertyy retracktissä ja se aiheuttaa osittaisia tukoksia. Tähän ongelmaan korjausvaihtoehtoja on useampi. Varmin vaihtoehto on ostaa uusi kiinnike, jossa on laadukkaammat hammaskiinnitykset ja vaihda samalla koko bowden tuubi, mieluusti Capricorn -merkkiseen. Voit myös kokeilla josko tulostettu coupler toimisi riittävän hyvin: Tapered thread bowden coupling PC4-M6, PC4-M10 by krtektm
    Kolmas vaihtoehto on, että olet käyttänyt liian korkeaa lämpötilaa (240+) ja koneesi mukana ollut bowden tuubi on kärähtänyt. Huom, kokeile tämä vasta viimeisenä, jos kumpikaan noista aiemmasta viasta ei materialisoitunut. Ruuvaa bowden coupler irti tulostuspäästä ja tarkista tuubin pää, jos siinä on tummentumaa, se putki on entinen ja tarvitsee vaihtaa. Uusi putki maksaa Kiinasta euron, mutta paljon laadukkaampaa Capricorn tuubia saat Englannista muutamalla eurolla: Capricorn Bowden Tubing (100mm)
    Tuo Capricorn on sekä "liukkaampaa" aiheuttaen vähemmän kitkaa filamentin pyrkiessä tulostyspäähän ja se kestää korkeampia lämpötiloja (väittävät että jopa 340 astetta, mutta todellisuudessa ainakin 300, joka riittää kotitarpeisiin). Tulosteiden laatu parantuu joka tapauksessa, eikä sen jälkeen tarvii enää olla huolissaan yhdestä potentiaalisesta vikakohdasta.

    Magneettipeti on vissiin ihan kiva kun tulostelee yksinomaan PLA:ta, mutta mm ABS ja muutamat muut filamentit tarvitsevat pediltä enempi lämpöä ja korkeampi lämpötila tappaa magneetit. Niissä on pinnoite, jonka tarkoitus on lisätä kiinnittymistä, mutta ajan kanssa se kuluu pois (varsinkin halvoista kiinakopioista) ja sen jälkeen täytyy käyttää liimoja yms. Kokeile vaikka ClasOhsonilta löytyvää lilaa liimapuikkoa, sen väri muuttaa valkoiseksi kun se on kuivunut ja valmiina tulostukseen. Jotkut käyttää hiuslakkaa, mutta älä ruiskuta sitä koneen päällä, vaan vie se magneettipeti ulos ja ruiskuta siellä. Onko sun peti ihan tasainen?
    Miksi sä tulostat raftia? Senkö takia kun kiinnittymisen kanssa oli muutoin ongelmaa? Tuossa menee hirveästi filamenttia hukkaan, ehkä kantsis hoitaa se kiinnittymisongelma, eikä vain koittaa kiertää sitä? Tietty joissakin tietyissä tulosteissa raft saattaa olla paras ongelma, mutta itse en ole vielä törmänny sellaiseen, itse käytän vain brimmiä tai skirttiä tulosteesta riippuen.

    Linkit eivät ole referrer linkkejä!
     
  41. Jumi

    Jumi

    Viestejä:
    889
    Rekisteröitynyt:
    27.03.2017
    Kiitos perusteellisesta vastauksesta! Pitää yrittää huomenna kuivattaa tuo rulla ja kokeilla muita neuvoja.

    Oon tulostanut vain 200 asteessa PLA:ta niin magneettialusta on ollut kätevä, mutta se (tai itse peti) ei tosiaan ole tasainen ja A4-paperi pääsee joissain kohti lähellä keskustaa liikkumaan vapaasti jos nurkat on oikein. Olen tulostanut vain pieniä juttuja ja laitan ne aina tulemaan reuna-alueelle joka on 100% oikealla korkeudella. Se testikoira tulostui kummallisesti hyvin keskelle vaikka kalibroin vain reunat, ja keskikohta oli loivalla kuopalla. Mielessä on käynyt että kokeilisin lisätä jotain magneettialustan toiselle puolelle kompensoimaan, mutten ole jaksanut kun ei ole ollut pakollista tarvetta.

    Suunnitelmissa on lasi- tai peilipedin hankkiminen. Ei kai se tarvitse muuta kuin että ottaa magneettialustan väliaikaisesti pois ja laittaa lasin joidenkin nipsuttimien kanssa jotta pysyy paikoillaan. Multa löytyy infrapunalämpömittari lämpöjen tarkastukseen.

    Vahinko ja eka kerta. :D Skirt on normaalisti jos tulosteen pohja on kovin pieni.
     
  42. Teemuki

    Teemuki

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Oletko tällaista ratkaisua miettinyt?

    SAMLA Filament Storage System by pernahajder

    PTFE tuubi molemmista päistä ilmatiiviiksi. Sama homma pöydän kannen alta hotendiin. Silicabägejä tms. laatikon pohjalle. Itsellä ei ole kokemusta näistä kylläkään.

    Edit: Korjattu linkki
     
    Viimeksi muokattu: 16.05.2019
  43. iplo

    iplo

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Tästä peililasi:
    LOTS Peili - IKEA
    Tällä sen saa leikattua sopivan kokoiseksi:
    LASIVEITSI VU-4135 JOKRA 12 | K-rauta.fi
    Näillä lasin saa alustaan kiinni:
    FULLFÖLJA Kansioklipsi - IKEA
    Eli noin 20 eurolla saa 4kpl sopivan kokoisia peililaseja kiinnitystarvikkeineen. Kiinasta tilatut lasilevyt kuulemma taipuu ennenpitkää alustan muotoon, niitä kannattaa välttää.
     
  44. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Lasin/peilin leikkaus voi olla turhauttavaa hommaa ellei ole aiemmin leikellyt. Jos noita Ikean peilejä käyttää niin kannattaa muistaa ottaa se muovikalvo takaakin pois.

    Olen tulannut täältä valmiiksi sopivan kokoisia paljoja useamman kerralla, ei ole kallista ja saa omien mittojen mukaan ilman ekstrahintaa. 3mm tavallinen kirkas lasi on hyvä. Terävät reunat voi pyyhkäistä hiomapaperilla.

    Float-ikkunalasi 2mm ja 3mm, lasikoko alle 600 x 600 mm
     
  45. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    918
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Prusa I3 kopio on ollut nyt jonkin aikaa kasassa ja pieniä parannuksia ja säätöjä on tullut tehtyä. Nyt alkaa olemaan kokoonpano jo sen kaltainen että tulosteen voi laittaa octoprintillä tulostamaan ja mennä hakemaan valmiin kappaleen vain pois. Toimii siis luotettavasti ja jälki on siistiä. Voi olla että jossain vaiheessa jalostan tätä vielä kiinteillä Z-akselin moottoreilla/kierretangoilla ja muutamalla pienellä parannuksella.

    3d1.jpg 3d2.jpg
     
  46. Narvakaali

    Narvakaali

    Viestejä:
    78
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuollai kokeilin ja päädyin uuden laudan tilaamaan. Se on nyt asennettu ja tulostetta pukkaa. Samalla laudan versio päivitty 2.1 -> 2.2 ja firmis (th3d) myös version pari. Pehmeni Y:n liike. Ennen nopeat liikkeet aiheutti eräänlaisen "kolauksen" nyt ei.
     
    juhaa tykkää tästä.
  47. Teemuki

    Teemuki

    Viestejä:
    179
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Hyvän näköistä settiä! Mitä tämä on kustantanut tähän mennessä, jos mukaan luetaan octoprint yms. elämää helpottavat tekijät?
     
  48. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    918
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Itse tulostin ~550€. Linkit osien ostopaikkoihinkin löytyy tarvittaessa kun ne on tosiaan hankitty ympäri suomea, ebaytä ja aliexpressiä.
     
  49. DonX

    DonX Tukijäsen Team Retro Köyhä

    Viestejä:
    192
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei mene filamentti reikään
    Taitaa vaan uupua oikea tekniikka

    20190527_193143.jpg
     
  50. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tuo ekstruuderimalli on vähän hankala mutta leikkaa langan pää mahdollisimman viistoon niin helpottaa