3D-tulostaminen

Viestiketju alueella 'Elektroniikka, rakentelu ja muut DIY-projektit' , aloittaja micko, 17.10.2016.

  1. Jumi

    Jumi

    Viestejä:
    917
    Rekisteröitynyt:
    27.03.2017
    Ender 3 Pron 220€ ostin viime marras/joulukuussa Aliexpressin Crealityn kaupasta, laitoin tilausvarastoksi Saksan niin tuli kotiovelle viikossa.

    Perusmalliin verrattuna kasausta oli vähemmän ja magneettipeti on loistava ainakin PLA:ta tulostaessa. Kirjoitin tähän ketjuun noin 3kk sitten kasauksesta ja hihnan kiristyksestä kun ympyröistä tulikin soikioita. Mitään lisäosia en ole tehnyt, mutta yhdelle kaapelille pitäisi kyllä tehdä tuki ettei se hankaa.

    PLA:ta ostin Clas Ohlsonilta kun mukana tullut pikku pätkä ei riittänyt edes siihen koiraan jonka gcode tuli matkassa. Muuten matkassa tuli kaikki tarvittava työkaluista usb-sd-kortti-adapteriin.

    Perhesovun kannalta kohtalainen haju ja melu ovat tämän laitteen ikävimmät puolet. Meidän kaksiossa käyttö on hankalaa kun tulostinta ei saa mihinkään työhuoneeseen pörisemään.
     
    Lurluck tykkää tästä.
  2. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    365
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Enderin mukana tullu pla haisi pahalle mutta ei clasun pla miltään haise. Ääntä kyllä lähtee.
     
    Lurluck tykkää tästä.
  3. iplo

    iplo

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Tuohon hintaväliin ei oikein mahdu muita kuin Ender 3 klooneja, niistä taitaa parhain olla Geetech A10. Anycubic i3 Mega on yks tulostin joka mahtuu tohon haarukkaan ja joka voisi olla katselemisen arvoinen.
    CR-10 jos tarvitset jatkuvasti isompia tulosteita, mutta se vie myös merkittävästi isomman tilan pöydältä.
    Ei ole suurta eroa, tulostuslaadullisesti tekevät aivan samaa, virtalähde lienee parempi Pro:ssa.
    Mitään et aivan välttämättä tarvitse, mutta suosittelen X ja Y askelmoottorien vaimentamista näillä:
    Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor
    Auto bed leveling on hifistelyä. Kun saat oikeasti tasaisen alustan ja säädät sen sopivalle etäisyyvelle suuttimesta, ei sun tarvii koskea alustan säätöihin moneen kuukauteen, ehkä jopa ikinä.
    Kunhan et osta GearBestistä! Suosittelen Banggood.comin, jossa luomalla tilin ja asentamalla puhelimeen heidän softan (se on käytännössä vain heidän kauppansa appi-muodossa), saat 10% alennuskoodin.
    Ender 3 - 177,61€ 5-8 päivän toimituksella:
    Creality 3D® Ender-3 V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer Kit 220x220x250mm Printing Size With Power Resume Function/MK10 Extruder 1.75mm 0.4mm Nozzle
    Ender 3 pro - 221,14€ 7-14 päivän toimituksella
    Creality 3D® Ender-3 Pro V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer 220x220x250mm Printing Size With Magnetic Removable Platform Sticker/Power Resume Function/Off-line Print/Patent MK10 Extruder/Simple Leveling
    Noissa on oman arvion mukaan noin 30% mahdollisuus päätyä tullin käsiin, jolloin saat sähköisen ilmoituksen maksaa 24% alvia valtiolle.
    Voit myös ostaa suoraan Suomesta ja varastotilanteen salliessa saat vielä nopeammalla toimitusajalla ja alv on jo mukana (myös takuu toimii helpommin):
    Ender 3 pro - 260€ Creality Ender-3 Pro 3D-tulostin 220x220x250mm tulostusala
    Fusion360 ei ole ihan entry level softa, mutta jos sulla on kokemusta cad ohjelmista, pääset nopeasti vauhtiin. Netistä löytyy kyllä hyviä oppaita jos opiskelu kiinnostaa. Hyvä entry level softa 3D mallinnukseen on mm tinkercad (ilmainen, jota käytetään nettiselaimessa ja se pyörii täysin pilvessä) tai 3D builder (joka tulee windows 10 mukana). Cura on suosituin slicer-softa ja joidenkin mielestä myös paras, mutta myös muita erittäin hyviä vaihtoehtoja on olemassa, ilmaisia on mm KISSlicer, Ideamaker ja MatterControl.
    3Djaken ecoPLA on ollut hintaansa nähden erinomaista (tsekkaa myös bq:n filamentit 3Djakella) ja vaikka tuon kaupan hinnat ei ole ihan markkinoiden parhaat, hintaa tasoittaa postimaksuttomuus yli 80€ tilauksiin ja suomenkielinen palvelu mahdollisissa ongelmatilanteissa. Tsekkaa myös nämä kaupat:
    PLA 1,75 mm - marwiol.pl
    SpectrumFilaments - 3D printing filament manufacturer
    Clasun filamentit tulevat ilmeisestikin Kiinasta ja niissä on ajoittain ollut laatuongelmia, lähinnä vaihtelua langan paksuudessa, joka aiheuttaa ali- tai ylipursotusta. Mutta Clasulta saa nopeasti haluamaansa väriä, nettikaupoissa on 3-5 päivän toimitusajat.

    Mikään viestin linkeistä ei ole referrer linkki!
     
    Lurluck ja Kleimo tykkäävät tästä.
  4. Lurluck

    Lurluck

    Viestejä:
    83
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2017
    Näillä tiedoilla siis lähtee tänään tilaukseen Banggoodista Ender 3 pro ja siihen nuo vaimentimet.

    Kiitokset :)

    Edit: Näköjään tuon 10% alennus ei laske hintaa, koska tuo on jo alennuksessa. Tosin löysin huiman 8$ alennuskoodin tuohon.
     
    Viimeksi muokattu: 18.02.2019
  5. slarti

    slarti

    Viestejä:
    138
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Juu, liimaa on tullut käytettyä juuri tuohon tarkoitukseen, välillä vaan laiskottaa...


    Onnistuiko ja onko kuvia?



    Ehdottomasti paras hinta/laatusuhde upgradeissa näiden asentaminen
    Tämä ei pidä paikkaansa Ender 2:sen kanssa mutta Ender 3 on ihan eri vehje.

    PLA-langoista BQ:n PLA ehdottomasti oma suosikki, ei ainuttakaan huonoa printtiä edes Enderillä. Marwiolilta Devil Designin PETG on halvaksi naruksi oikein hyvää ja ehdoton lemppari on karkin värinen läpikuultava Ruby Red. Nuo Spectrumin langat näyttävät epäilyttävästi Devil Designin tekemiltä.
     
  6. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    114h meni että Tronxy sai kuvun tulostettua. Heittämällä pisin tulostus mitä koskaan on tullut tehtyä. Mielenrauhan osalta tuo Octoprintin kamera tuli kyllä asennettua oikeaan aikaa, se että voi töissä tsekata tilanteen rauhottaa kummasti mieltä.
    Hieman venähti ennusteesta, muistaakseni slicer väitti että jotain 2.5 päivää olisi ollut arvio, saattoi kyllä olla sille osalle jossa ei ole tukimateriaalia. Tuli samalla tehtyä hieman stressitestausta Tronxylle ja tulostetulle extruderin planeettavaihteistolle, retracteja koko printissä rapiat ~300000 (292425 jos tarkkoja ollaan). Seuraavaan kokeiluun taidan laittaa täpän kohtaan notta retractia vain kun mennään reunojen yli...

    Kupu siis ~25cm halkaisijaltaan. Malli täältä (10"): Progressive Detail Moon Lamp by moononournation. Muokkasin siihen reiän ja kierteet jalustalle sekä virittelin custom tukirakennetta, jota pitää vielä säätää.

    Printti onnistui muuten hyvin ja ok-ish laadulla, mutta supporttia irrotellessa yläosasta irtosi palanen, mitä vähän pelkäsinkin. Oli aika työmaa saada supportit irti, viimeistä pientä palasta en saanut ollenkaan irti. Tuota pitää tuunata vielä, vaikkapa säätää support-malli rakoa isommaksi. Tai kokeilla ilman supportteja, mutta epäilen että tulos on laadultaan heikkoa...

    Tulostan lamppuun jalustan ja laitan polttimon sekä piuhat kiinni, katotaan onko tuo mistään kotoisin. Reiän voiso paikata vaikka jollain natsi-moonbase viritelmällä taikka tulostan jonkun kuuraketin ja tökkään sen tuosta reiästä.

    Tronxyn osalta pari juttua mitä tarvinnee säätää:
    - pedin laakereilla tukiosat, ilmeisesti pientä epävakautta vakio-osilla: X5S Z support System and bed lowering by simonvez
    - ja mielellään Z-ruuvien synkkaus: Tronxy X5S Single Z und stabiles Druckbett by mlapp. Joutuu välillä säätämään kun nuo menee satunnaisesti epäsynkkaan kun moottoreissa ei ole virtaa.
    - slicer asetuksien tunausta, retractit ja linear advance kuntoon. Nyt mentiin Slic3r PE:llä, mitä en ole tällä rintterillä paljoa käytellyt. Tuli sillä slaissattua kun kokeilin noita uuden version custom supportteja ja pari iltaa tuuskanneena ei jaksanut enää koittaa KISSliceria tai S3D:ta... näin isojen stl filujen kanssa alkaa palamaan aikaa melkolailla, kun joutuu ensin mesxmixerillä yhdistelemään ja exporttailemaan.
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    noreth ja slarti tykkäävät tästä.
  7. slarti

    slarti

    Viestejä:
    138
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    No näköjään, Slic3r viipaloi tuota 4 tuuman palleroa ilman mitään modifikaatioita ihan kiitettävän tovin, 10-tuumaisessa aika paljon enempi detaljia.
     
  8. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 296
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Joskus meinasin tuon tulostaa, mutta into loppui siinä vaiheessa kun slicer näytti tulostusajaksi yli vuorokautta (ja tähän tulee aina se 20-30% lisää aikaa)
     
  9. Rullakebab

    Rullakebab

    Viestejä:
    511
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kukaan kokeillut myydä tuolla jotain malleja?
    3dpassion.com
    Mikä lisenssi pitää valita että luovuttaa oikeuden vain mallien omaan käyttöön?
     
  10. mk1978

    mk1978

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Itse olen tulostellut seuraavilla filmenteilla: Fiberlogy, Esun, Das Filament ja Spectrum. Oma suosikkini on ollut Spectrum PLA Pro. Mikäli ostaa suurempia määriä niin Puolasta (Fiskomp.pl, www.3drukarki.pl) saa suht halvalla Fiberlogy, Spectrum filamentteja, joihin tulee noin 25€ toimituskuluja. Mutta jos ostaa vain muuutamia rullia esim. näitä Spectrum tai Fiberlogy filamentteja niin 3DJake on varmasti hyvä paikka kun postituskustannukset ovat paljon pienemmät.
     
    Lurluck tykkää tästä.
  11. yyri

    yyri

    Viestejä:
    878
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Fiberlogyillä on täällä ongelmaa, eli noin 1 cm paksuuden verran tulosteesta tulostuu hyvin, mutta sen jälkeen langan tulo suuttimesta stoppaa. Kun katsoo filamenttia extruderin kohdalta niin se on jauhanut siihen kolon. Kysyttiin valmistajalta niin epäilys oli että tuo sulaa liian aikaisin ja muuttuu spagetiksi-> kun köyttä työntäisi extruderin läpi. Ollaan kokeiltu lämpöjä 185-215 välissä ja eri extrusion multipliereitä mutta tuloksetta. Kaikki muut filamentit tulee ihan ongelmitta asetuksista riippumatta vrt tämä. Vinkkejä? Googlekaan ei tahtonut oikein kertoa.
     
  12. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Jos sulaa liian aikaisin niin hot-endin jäähdytys ei ole riittävä. Mikä tulostin, onko hotend all-metal? Jotkut PLA:t tykkää jumitella all-metal hot-endeissä, ilmeisesti sulaa heatbreikissä sen verran että alkaa tarttumaan metalliin. PTFE-kurkkuisissa hot-endeissä ongelma lienee yleensä rako suuttimen ja PTFE-tuubin välissä -> tulppa.

    Moon lamp jalusta tulostettu ja valot laitettu. Ihan toimiva lamppu, vaikkakin jonkin verran näkyy kerrokset siellä täällä. Lamppu in G9-kannallinen ledi-lamppu Tokmannilta. Kiinnitys el hazardi-ruuvi menetelmällä, ei ideat riittänyt mihinkään pikakiinnikkeisiin. No tuo toimii.
    Jalustan kierteet on pikkasen liian tiukat, ei saa ruuvattua ihan loppuun asti. Pitää hioa, eiköhän se siitä.

    Pitänee kokeilla pienempää versiota ja tulostaa vaikka Prusalla josko saisi parempaa laatua aikaiseksi. Pienempää lamppuu valaistusta voisi viritellä jollain usb-ledi härdellillä ehkäpä.

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    iplo ja Starglazer tykkäävät tästä.
  13. yyri

    yyri

    Viestejä:
    878
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016

    Minifactoryn innovator ja mf3. Firman koneita ja tosiaan eka kerta kun tuo ongelma tulee vastaan. Ilmeisesti noissa on all metal hot endi. Voiskohan tota jäähdytystä parannella pistämällä vaikka tehokkaamman tuulettimen? Tokihan tuo varmaan laskee vähän hotendin lämpötehoa mutta jos tuolla saisi tuonkin matskun toimimaan. Toki ihan sama, ei tilata enää tuota kun näissä toimivia vaihtoehtojakin on.
     
  14. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Jäähdytystä voi kokeilla tehostaa, itse vaihdoin yhteen kokeeksi 25mm -> 40mm tuulettimen, auttoi hieman all-metal hotendin kanssa. Mutta ei poistanut ongelmaa, jotkut PLA:t on vaan hankalia tulostaa, varsinkin jos retractit ei ole tunattu viimesen päälle. Varsinkin tuo Prometheus v2 hotend on aika altis jumittelulle. Yksi kikkakolmonen toimii mitä kokeilin -> oliiviöljy :). Kokeilin tuota vähän viimeisenä oljenkortena, koska loogisesti tuntuisi että öljy heikentää kerrosten bondausta, mutta ilmeisesti näin ei käy jos käyttää esmes oliiviöljyä. Tuolla testausta asian tiimoilta: .
    Ennen öljyä, tämän tulostaminen oli täysi mahdottomuus, musta PLA jumitti. Mutta öljyn kanssa kaikki toimi hyvin ja lopputulos ei ole mitenkään herkkä hajoamaan vaikka pieniä detaileja onkin mukana:
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]

    Voitelun hoidin vastaavalla kuten tämä: Filament Oiler/Filter by Tada3. Noita filament oiler malleja on vaikka kuinka paljon. Sisään vaikka pala vaahtomuovia/pesusientä johon tippa pari öljyä. Samalla tuo vaahtomuovi putsaa likaa langasta.
    Itse käytän tuota öljykikkaa jos tulee jonkun langan kanssa jumitteluongelmaa, muuten ilman öljyä. Tuo palikka on yleensä välissä, ei haitanne jos se tosiaan putsaa lankaa samalla.
     
  15. ississ

    ississ

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Vieläkö noissa uudemmissakin on kiinteä syöttörullan kiristys?
    Omassa MF2 versiossa oli ja joskus piti säätää kun oli eri paksuisia lankoja.
    Jossain suutinmallissa oli myös tukkeutumisongelmaa joka poistui suuttimen vaihdolla.
    Jos mukana on jotain kuitua niin menee helpommin tukkoon, silloin kannattaa käyttää vähän isompireikäistä suutinta.
    Ja taas vanhemmissa ainakin on kokometallinen. Voi tehostaa reilustikin ja jos lämpö huolettaa niin lämmityselementin ja sen päällä olevan jäähdyttimen väliin ohut alumiinilevy.
     
  16. yyri

    yyri

    Viestejä:
    878
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Taitaa noissa olla säädettävä, ainakin siinä on semmonen vipu mistä sen saa vapautettua. Pitääpä tsekkailla kun ehtii, ja testata tuo alumiinilevykikka+ tehokkaampi tuuletin. 0.6mm suuttimella ollaan tulosteltu. Nythän noista käytännössä loppui tuki kun MF siirtyi pelkästään noihin ultrapolymeereihin.
     
  17. iplo

    iplo

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Kokeilitko sillai, että lisäät pikkuhiljaa %-määrää mihin kulmaan laitetaan supportit? Mulla on tota säätämällä yleensä löytyny supportit oikeisiin kohtiin. Varsinkin kun tossa tulosteessa jopa 80% kulmakin pitäis mennä ihan hyvin ilman supportia kun saa tukea edellesestä kerroksesta kuitenkin.
    Toi ontto sylinteri kuitenkin varmaan paras ratkaisu, poistuu ongelma että supportit irtois alustasta. Miten toi sylinteri toimi käytännössä?
    Millä kerroskorkeudella tulostit? Entä langan merkki?
    Mä oon himostellu yhden litografin tulostamista, mutten ole ehtinyt asiaan vielä perehtyä sen tarkemmin.
     
  18. Plasmid

    Plasmid

    Viestejä:
    173
    Rekisteröitynyt:
    25.07.2018
    Minkälaisiin kompromisseihin olette asettuneet jos tulostettava pinta on tarkoutus maalata ja tavoitellaan hyvää pintalaatua? Hätähousuna sitä haluaa tulostaa nopeasti ja monessa tapauksessa se riittää mutta sitten kun halutaan viimmeisteltyä jälkeä niin missä menee raja? Esim. jos haluaa ABS:llä kiiltävän pinnan niin jo 0.2mm kerros toimii ilman hiontaa asetoni käsittelyyn hyvin. Kerrokset häviää mutta toki jotkut yksityiskohdatkin. Maalattavissa taas sitten on se hionta.. onko suurtakaan etua tulostaa hitaasti ja 0.1mm kerroksella kun hiomaan joutuu kuitenkin..

    Normisti tulostelen 60mm/s (+80% nopeus ulkoreunoissa..) Vahingossa jäi tulostuksen hidastus päälle (jos kerros on alle 5s valmis -> pudota nopeutta) ja pikku kappale tuli tulostettua 0.1mm kerroksella ja hitaasti niin olihan tuo jälki aika uskomattoman tarkkaa. Aikaa toki meni rutkasti.
     
  19. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kerroskorkeus 0.2mm. Lanka on 3DJake:n valkoista ecoPLA:ta. En ole tuota tulostanut muuten niin en osaa sanoa johtuuko nuo kerrosvirheet langasta vai mistä. Tulostin eilen Tronxyllä mustaa ecoPLA:ta ja se oli varsin tasaista kerrosten osalta, vaikkkkain kappale oli hyvin pitkälti suoria pintoja, joten tuota retract-helvettiä ei ole muuttujana.

    Tuo sylinteri toimi varsin hyvin, supporttit tulostui sen päälle nätisti. En kyllä ymmärrä miksi Slic3r PE veti aika tiheää settiä ainakin sentin kerroksen itse pinnan alle, oli tuskan takan repiä irti. Noh voisi tietenkin kokeilla vaikka S3D, custom supporteilla helpompi kikkailla.
    Tuota sylinteriä voisi optimoida siten että sylinterin päällä on kartio, vähentäisi supporttien määrää entisestään.

    Litograafin tulostaminen on itselläkin ollut tarkoitus kokeilla. Tämä tietenkin ajaa about saman asian, vaikkakin mallina hieman haastavampi. Tuo kerrosten heittely pitää saada fixattua kuitenkin. Epäilys on että tuo massivinen retractien määrä bowdenilla vääristää syöttöä ja sen takia lopputulos on epätasainen. Oletettavasti lanka muuttaa muotoaan kun sitä hinkataan kymmeniä-satoja kertoja lyhyen alueen kohdalla...
     
    iplo tykkää tästä.
  20. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    947
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Ensimmäiset mk3 prusa kloonin osat haalittu paikallisista puljuista sekä noudettu postista.

    IMG_7714.JPG
     
  21. Rullakebab

    Rullakebab

    Viestejä:
    511
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mistä saa tilattua kunnollisia teflon letkuja bowdeniin?
    Noi kiinalaiset on aivan paskoja kun muuttavat muotoaan muutaman tulostuksen jälkeen niin että menevät jumiin
     
  22. fabu

    fabu

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Capricorn Bowden Tubing (100mm) tuossapa sitä mitä yleensä suositellaan.

    Toimitus UK:sta ja kohtuulliset postikulut. Huomaa että myydään 100mm pätkissä, eli ostoskoriin 10x tuotetta niin saa metrin pätkän jne.
     
  23. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Oletteko tutustuneet vielä Pathio-sliceriin? On nyt betavaiheessa ja vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta: Pathio
     
  24. virta

    virta

    Viestejä:
    61
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2017
    Jos muuten joku kaipaa Crealityn ohjainkorttia. Täältä löytyy yksi ylimääräinen 1.1.3versiota. Vaikka 20e.
     
  25. J4nnu

    J4nnu

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    23.03.2017
    Viikolla pyörittelin ja vähän tutustuin aiheeseen mutten viellä ehtinyt tulostaa ja testaamaan sen paremmin. Thomas kävi myös aihetta läpi

    Vaikuttaa ihan pätevältä.
     
  26. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Vaihdoin eilen Tronxyyn vakiomoottoreiden tilalle 0.9 askelkulman moottorit, jolloin steps/mm muuttui 80->160. Yllätys oli suuri kun heti testiprinttiä aloittaessa ensimmäisessä nopeassa travel-liikussa pää ei liikkunutkaan vaan moottorit hyppi askelia ihan urakalla. Sama jatkui aina kun tuli vähänkään pitempi hyppy eri kohtaan. Koitin säätää moottorien tehoja isommaksi, mutta ei apua. Tarkemmin asiaa tutkittuani ongelma ratkesi kun rajoitin X ja Y akselien maksiminopeuden 150mm/s. Alunperin tuo oli 300mm/s. Olisiko tuossa nyt tullut jo Arduino Megan rajat vastaan? Ilmeisesti aika tiheään saa stepperille mennä pulssia kun 160 askelta/mm ja 300mm/s... normi 1.8 askelkulmalla olevat moottorit on toimineet hyvin tuolla nopeammalla max nopeudella. Uudet moottorit on itse asiassa hieman isommat ja pitäisi olla enemmän vääntöä.
    Jatkossa olisi tarkoitus siirtää Duet Wifi tuohon Tronxyyn, sittenhän tuon näkee auttaako nopeampi cpu tuohon.
     
    iplo tykkää tästä.
  27. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    365
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    spegelius tykkää tästä.
  28. ississ

    ississ

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Tai molemmat. Hieman riippuu firmwaresta mutta yleisesti nuo "normaalit" max 20MHz avr- ohjaimet pystyvät enimmillaan noin 40kHz askeltaajuuteen. Yleensä siihenkin kannattaa jättää vähän marginaalia.
    Pikaisesti laskien:
    80 askelta/sek * 300 mm/sek = 24000 askelta/sek = 24kHz
    160 askelta/sek * 300 mm/sek = 48000 askelta/sek = 48kHz
    160 * 150 = 24000 eli sama taajuus kuin alunperin.
    40kHz /160 askelta/sek = 250 mm/sek, jossain siellä suunnassa pitäisi löytyä max nopeus jolla kone vielä kulkee oikein olettaen että moottorien virta on riittävä (kuten myös jännite). Todennäköisesti jossain 200 paikkeilla (32kHz).
    Helppo testata, vaihda nopeutta vähän kerrallaan ja aja manuaalilla ensin akseli kerrallaan kummallekin akselille max- nopeus jolla yksi akseli pysyy vileä mukana ilman steppien hukkaamista. Sitten otetaan lähtökohdaksi haetuista arvoista pienempi ja ajetaan molempia yhtä aikaa, käytännössä x0 y0 => x100 y100 ja myös toisinpäin kulmittain kunhan molempia ajaa saman matkan. Jos askelia hukkuu niin sitten pitää vielä laskea nopeutta. Ja lopuksi kannattaa ottaa vielä vähän pois niin voi olla varma siitä että kulkee sinne minne pitääkin tulostettaessa.

    Kerro vielä moottorien tyyppi + arvot niin tuota voi spekuloida vähän pidemmälle.
     
    spegelius tykkää tästä.
  29. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Ok jotain tuollaista uumoilinkin. Lankku tuossa Tronxyssä käyttää jotain A49xx drivereita eli ei mitään tehokkaimpia, mutta peruskäyttöön ihan riittävät.
    Tuon 150mm/s sain testattua helposti Octoprintin plugarilla, jossa on täpät pedin eri kohtiin ja travel-nopeuden voi määrittää. Joku 10000mm/min eli 166mm/s toimi vielä ok kulmasta kulmaan, mutta sen jälkeen alkoi sakkaamaan. Jätin hiemna pelivaraa, 150mm/s riittänee.
    Nyt kun muistelen niin samantapainen efekti tuli vastaan kun vaihdoin Megatronics v3 -> Duet Wifi toiseen printteriin ja siinä on extruder moottorit planeettavaihteilla monimateriaalitulostusta varten; Arduino pohjaisella kaikki nopeat langan vaihdot (50mm/s+ extruder liikut) toimi hyvin, mutta Duet:lla moottorit ei pysyneet perässä. Eli Arduinolla nopeus oli oikeasti rajoittunut ceepun takia, Duet:lla ekaa kertaa moottoreita yritettiin ajaa todellisilla nopeuksilla -> fail.
     
  30. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    0,9 moottori on myös heikompi kuin vastaavan kokoinen 1,8 moottori joka myös pitää kompensoida jotenkin.
     
  31. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    148
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Jep näin olen käsittänyt. Moottorit:
    Uudet: Nema 17 Bipolar 0.9deg 46Ncm (65.1oz.in) 2A 2.8V 42x42x48mm 4 Wires
    Alkuperäiset on perus Nema 17(sl42sth40-1684a-23).

    Ilmeisesti vääntöä on kuitenkin jonkin verran vähemmän tuossa 0.9 moottorissa (65.1oz vs. 78oz mikä tuo arvo onkaan...) vaikka ne on fyysisesti hieman isommat.
     
  32. ississ

    ississ

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Jep, vääntöä on vähemmän. Väännön yksikkö on unssia tuumalle eli 25.4mm varren päässä pitovoima on 65unssia. Taulukkokirjan tai nettilaskurin avulla tuosta saa halutessaan Ncm tai Nm.
    Pikainen haku antaa uusille pitoa 46Ncm ja vanhoille 40Ncm, se on sen verran lähellä ettei pitäisi juuri huomata. Toisessa linkissä oli annettu 48Ncm, siis jotain sinne päin ;)

    Suurempi osuus voi olla virralla kun vanha on 1.7A ja uusi 2.0A. Jotta uusista saa voiman ulos niin virtaa pitää kasvattaa vastaavasti. Valitettavasti noilla A49- sarjalaisilla taisi kaikilla olla 2A raja eli pitäisi laittaa virrat täysille. Ja silloin ne vaativat mielellään myös jäähdytyslevyt ettei ohjaimet ylikuumene.

    Tuolta samasta kaupasta noille kaveriksi DM542T ohjaimet asetuksella 2.37A peak ja n. 40V poweri niin kulkee paremmin ;)
     
    Kvli tykkää tästä.
  33. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    947
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Tänään käyty hakemassa seuraava lasti osia printteriin sekä lankoja tuli marwiolilta läjä.
    Tulostettujen osien joukossa ei ollut powerille tuota suojaa mihin tulee myös power panic kiinni, joten jos jotakuta kiinnostaa tulostella niin makselen korvauksen. Värillä ja materiaalilla ei väliä, voin itse tulostella sitten mustasta petg:stä uuden kun printteri kasassa. Stl filun saa minulta jos kiinnostaa tulostella.

    EAA00537-1F77-4D11-87A0-CBA9EF77AED5.jpeg
     
  34. TLA

    TLA

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Onkos kukaan löytänyt edullista ja hyvälaatuista ns. Marble-lankaa, jota saisi vielä tilattua kohtuullisilla kuluilla Suomeen? Kiinnostaisi kokeilla, kun näyttää hyvältä ainakin Reddit-keskusteluissa, ja antaa hyvin anteeksi pienempiä virheitä tulosteessa. Mitä olen asiaa tutkinut, niin aika harva kauppa Euroopassa noita myy.

    Samoin tästä ja muista mattasävyisistä PLA:sta voisi antaa palautetta, josko joku on jo ehtinyt kokeilemaan https://www.dasfilament.de/filament-spools/pla-1-75-mm/349/pla-filament-1-75mm-tonweiss-matt?c=33
     
  35. J4nnu

    J4nnu

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    23.03.2017
    Me ollaan kaverin kanssa vallan siirrytty dasfilamentin tuotteisiin. Mulla pla ja petg käytössä eikä kyllä valittamista. Rulla menee alusta loppuun yksillä asetuksilla eikä ainakaan huomattavaa vaihtelua paksuudessa. Molemmilta kun alkaa olla hyllyt tyhjänä niin tilattu kerralla aina isompi läjä ja kulut puoliksi niin kohtuulliset hinnat.
     
    TLA tykkää tästä.
  36. slarti

    slarti

    Viestejä:
    138
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Pääkaupunkiseudulla voisi onnistua jos vielä tarve. Onko PSU prusan malli vai joku muu? Löytyy mustaa PETGtä niin ei tarvitse uudelleen tulostella.

    Itsellä ollut vähän tarkoitus muuttaa virtakatkaisijan paikkaa omassa tulostimessa mutta en ole vielä jaksanut alkaa purkamaan laitetta. MK3S-osat saapuivat viikolla mutta odottelen ledinauhaa vielä kaappiin joten taidan tehdä kaikki kerralla kunhan ne tulevat.

    Jos sinulla on originaalit virtaosat olemassa, viitsitkö ottaa katkaisijan takaa kuvan? Auttais siirron suunnittelussa.
     
  37. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    947
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Psu on prusan malli mutta ei originaali. Jotain pientä eroa siis voi olla. Ruuvien paikat kuitenkin mielestäni samoissa kohdissa. Power panic moduuli ja virtakytkin myös orkkis klooneja. Ne identtisiä orkkiksien kanssa. Voin nappailla kuvia jos haluat. Jatketaan vaikka yv:llä.
     
  38. xtomppax

    xtomppax

    Viestejä:
    243
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Keravalta löytyisi cr10 tukiraudat jos joku tarttisi niitä. Saa noutaa ihan ilmaiseksi.
     
  39. Starglazer

    Starglazer Tukijäsen

    Viestejä:
    1 227
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sattuuko täällä olemaan muita Kodama Obsidianin kickstatteriin osallistuineita?
    Obsidian 3D Printer: High Quality, Sleek, and Affordable.
    Vielä 2018 puolen välin paikkeille pidin toiveita yllä että saisivat tämän joskus valmiiksi mutta nyt alkaa jo usko loppumaan. Alkuperäinen tavoite oli joulukuu 2017.
    En onneksi kovin paljoa sijoittanut, Obsidian Plus 219$ + Shipping 70$ + extrat 65$ eli about 300€ nykykurssilla.
    Toisaalta jos nyt kovasti yllättävät ja saavatkin tämän tulemaan 2019 jouluna niin eihän tämä ole kuin kaksi vuotta myöhässä eli suht normaali Kickstarter viive.
    Kahdessa vuodessa vaan tullut aika kovia kilpailijoita samaan ~300€ hintaluokkaan. Tulostusalue on lisäksi todella pieni, 120x120x120 mm.
    Tuumailin silloin kun osallistuin että on hauska päästä näkemään miten näitä kehitetään. Mutta kohta kolmessa vuodessa on tullut 17 päivitystä joten ei tämä auttanut siihenkään. Jatkuvaa osien uudelleen suunnittelua ollut koko kampanja.
     
  40. xtomppax

    xtomppax

    Viestejä:
    243
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  41. xtomppax

    xtomppax

    Viestejä:
    243
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jahas sit näköjään kojahti tosta cr:stä emolevy. Peti ei enään liikkunut. Ja nyt olisi tarttis apuja vähän tossa marlinin kanssa. Kun sattuisi olemaan nurkissa mks gen v.1.4 emo ja dvr8825 driverit. Sain kyllä siihen jonku marvinin lopulta ähellettyä, mutta siinä ei taas liiku z-akselit. :D Eli jos joku voisi nakata yv:llä CR-10s+dvr8825+bltouch tolle mks:n enmolle, niin oisin toosi kiitollinen...
     
  42. xtomppax

    xtomppax

    Viestejä:
    243
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jatketaan tätä yksin puhelua. Eli nyt kaikki akselit pyörii oikein mutta bltouh ei toimi. Eli pin 11 kuitenkin pysyy marlinissa. (ainakin tämän mukaan Dream it! Print it! - How do I connect my BLTouch to my main board?)
    eli marvinissa edelleenkin pysyi
    #define X_DRIVER_TYPE TCM2100
    #define Y_DRIVER_TYPE TCM2100
    #define Z_DRIVER_TYPE TCM2100
    //#define X2_DRIVER_TYPE A4988
    //#define Y2_DRIVER_TYPE A4988
    //#define Z2_DRIVER_TYPE A4988
    #define E0_DRIVER_TYPE TCM2100
    #define E1_DRIVER_TYPE TCM2100
    //#define E2_DRIVER_TYPE A4988
    //#define E3_DRIVER_TYPE A4988
    //#define E4_DRIVER_TYPE A4988


    eli vanhasta muutettu
    Configuration.h

    Driverit

    (Löytyikin TCM2100)
    #define X_DRIVER_TYPE TCM2100
    #define Y_DRIVER_TYPE TCM2100
    #define Z_DRIVER_TYPE TCM2100
    //#define X2_DRIVER_TYPE A4988
    //#define Y2_DRIVER_TYPE A4988
    //#define Z2_DRIVER_TYPE A4988
    #define E0_DRIVER_TYPE TCM2100
    #define E1_DRIVER_TYPE TCM2100
    //#define E2_DRIVER_TYPE A4988
    //#define E3_DRIVER_TYPE A4988
    //#define E4_DRIVER_TYPE A4988


    #define DISABLE_X false
    #define DISABLE_Y false
    #define DISABLE_Z false
    // Warn on display about possibly reduced accuracy
    //#define DISABLE_REDUCED_ACCURACY_WARNING

    // @section extruder

    #define DISABLE_E false // For all extruders
    #define DISABLE_INACTIVE_EXTRUDER true // Keep only the active extruder enabled.

    // @section machine

    // Invert the stepper direction. Change (or reverse the motor connector) if an axis goes the wrong way.
    #define INVERT_X_DIR false
    #define INVERT_Y_DIR false
    #define INVERT_Z_DIR true

    Sitten vielä
    configuration adv.h
    #define Z_DUAL_STEPPER_DRIVERS

    Eli bltouch napsahtaa käynnistyessä pari kertaa ja sit jää palamaan paloauton punaisena koko ajan, ei reagoi enään mihinkään. Kahdella eri touchilla kokeiltu ja ilman välijohtoakin. ei mitään apua.
     
    Viimeksi muokattu: 06.03.2019
  43. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    947
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Tänään saapui runko, einsy ja muutama muu pikkuosa, joten päätin kasailla printteriä sen verran kun sitä nyt oli järkevä kasailla. Vielä puuttuu nippeleitä eli hihnaa, hihnapyörät ja idlerit ja jotain muuta pientä.

    105AC3F6-4C31-4C16-9D17-C7F03F27F0EA.jpeg
     
  44. jkaart

    jkaart

    Viestejä:
    562
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ottaako bltouchin nasta käynnistyessään bediin kiinni?
     
  45. xtomppax

    xtomppax

    Viestejä:
    243
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei.... Ratkaisu olikin niin yksinkertainen, että eri pinnit käytössä kuin tuossa ensimmäisen linkin kuvassa :D Kuvassa olevat pinnit oli vasemmalta toinen pystyrivi, mutta kun laitto vasempaan laitaan, niin alko toimia. Illan siinä saikin mukavasti vitutuksessa menemään. :D
     
  46. TeeDee

    TeeDee

    Viestejä:
    231
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    Tulevaisuus kyllä aika siistiä tälläki osa-alueella (yllättäen). Eli 3d-printteri joka printtaa koko paskan kerralla (ei kerros kerrokselta kuten nykyiset).

     
    -SD- ja Starglazer tykkäävät tästä.
  47. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    133
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tulipas Star Trekkien replicator mieleen :D

    [​IMG]
     
    Starglazer ja TeeDee tykkäävät tästä.
  48. -SD-

    -SD-

    Viestejä:
    1 937
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sitten on myös tällainen keino olemassa:

     
  49. MarkusM

    MarkusM

    Viestejä:
    57
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onko täällä Tevon printtereistä kokemuksia? Itselläni kanssa uuden 3d tulostimen hankinta edessä ja erityisesti iso tulostusalue kiinnostaa, alustavasti katsellut tuota uutta Tevo Nereusta (TEVO Nereus preassembled 3D printer Large Print 320*320*400mm Wifi/Touch Screen/Metal frame).

    320x320x400 ja muutenkin mielestäni ihan kivat ominaisuudet ~500 + tullit usd hintaluokkaan. Aikaisemmat mallit saaneet ihan ok arvosteluita mutta näistä Kiinamerkeistä ei oikein koskaan tiedä.
     
  50. Seinger

    Seinger

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2017
    Itsellä on Tevo Tarantula käytössä, ihan asiallinen kampe ja ainakin omiin tarpeisiin ihan riittävä. :)
     
    MarkusM tykkää tästä.