3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Kopsataas tämä tännekin-->
upload_2019-3-14_9-48-5-png.205029


Siis tuolla on myynnissä filamenttejä, että siinä mielessä. Muistelisin, että postarit oli normisti ainakin kympin.
 
Aika onneton säästö ~4e luokkaa ja kaiken lisäksi pitää ostaa vähintään 50eurolla "* Tarjous koskee tilauksia, joiden arvo ylittää 50 EUR netto (ilman kuljetuskustannuksia), joiden paino on alle 30 kg, ja ainoastaan niitä, joita asiakkaat Suomesta tekevät päivänä 14.03.2019."
 
Aika onneton säästö ~4e luokkaa ja kaiken lisäksi pitää ostaa vähintään 50eurolla "* Tarjous koskee tilauksia, joiden arvo ylittää 50 EUR netto (ilman kuljetuskustannuksia), joiden paino on alle 30 kg, ja ainoastaan niitä, joita asiakkaat Suomesta tekevät päivänä 14.03.2019."

Hyvä, että aika loppui kesken niin en lähtenyt edes selailemaan niiden sivua. Ei tod mitään 50€ tilausta olisi tullut tehtyä.
 
Ei varmaan tule suuria värinöitä tuolla vehkeellä. Kotelointi myös tyylikästä DIY-laatua, pyykkipoika kruunaa kokonaisuuden :tup:
 
Hyvä tietää, onko sinulla tuossa bed leveling manuaalisesti vai automaattisesti? Ja jos automaattinen niin kuinka hyvin toimii oikeasti, pitääkö kuitenkin säätää manuaalisesti?
Manuaalisesti on tullut säädettyä paperin palalla. Henkilökohtaisesti en näe tätä ongelmana, koska itseäni säätäminen ei haittaa ja yllättävän hyvin säätö pysyy kohdillaan.
Toki onhan tuohon tullut tehtyä muutoksia mm.
-hihnankiristimet
-peti kulkee lineaarijohteen päällä
-tulostinpään kaveriksi tuulettimet
-tulostin makaa MDF-levyyn kiinnitettynä
-kierretangosta tehdyt kulmatuet pystyprofiilista levyyn (tukevoitti rakennetta huomattavasti)

Ite en voi kyllä oikeen kehua Tevo Tarantulaa!
Mitään muuta ei tuon kanssa ole ollu kuin ongelmia.
Mukana tullut sn04 bed level sensori on ainakin ihan paska.
Alkuperäset suuttimet tuntu olevan aina tukossa ja tupla suutin mallissa (E3D Cyclop kopio) ei pysy hetbreak kiinni.
Mutta kyllähän tuosta kohtalaisen saa jos ostaa E3D V6 (tai aidon E3D Cyclopin) hotendiksi ja autolevel sensoriksi BLTouchin ja tukee runkon pöytään ettei huoju kovin hirveesti.
Vielä jos haluaa vehkeen hiljaseksi niin joutuu vaihtamaan emolevyn, että saa hiljasemmat moottorin ohjaimet.
Virtalähdekkin kannattaa vaihtaa tässä kohtaa vähän laadukkaampaan.
Ihan hirvee säätäminen, eikä tuolla siltikkään tunnu kovin älyttömän hyvää jälkeä saavan.
Edit: Niin ne jotka täällä suositteli Polaric Go:ta bedin puhdistukseen eivät ole varmaan ikinä ite ko. ainetta tässä tarkotuksessa käyttänyt.
Polttoaineen jäänestona ehkä toimii, mutta ei 3D tulostimen bedin puhdistuksessa.
Jättää nimittäin peili pinnan ihan harmaaksi, kun tuolla pyhkii eikä tulostettava kappale tartu.
Olenkohan ollut onnekas vai johtuneeko huolellisesta kokoonpanosta, että alkuperäisten suuttimien tms. muiden kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Noh, jokatapauksessa kappaleiden viimeistely tulee tehtyä kirurginveitsellä tai poranterällä :)
 
Hihnapyörät, idlerit ja hihna puuttuu vielä niin olisi valmista. Ei ole noiden takia vielä voinut extruderin piuhoja vetää nippuun. Näytölle tulee myös pidemmät lattakaapelit että ne saa kulkemaan siistimmin.

166A03DA-4984-4C06-A4C1-3012BB11F2A4.jpeg
 
Noniin sain viimein Anet AM8 konversion kansaan. Eli pohjana Anet A8, josta aiemmin jo kirjoittelin (täysi susi, mutta toimi siis pohjana tälle projektille ja opetteluvälineenä). Ihan ensimmäiseksi piti laittaa sähköturvallisuus kuntoon, eli MeanWellin virtalähde ja mosfetti. Tarpeeksi kun laitetta sääti, niin kohtuukelvollista jälkeä sillä sai aikaan, hämmentävän suorastaan.

Sen jälkeen haalin kasaan osat alumiinirunkoon; AM8 konversiokitti ja lisäksi alumiiniset tukiosat, moottorien ja tankojen pitimet jne. (näähän normaalisti tulostetaan itse tai ostetaan valmiiksitulostettuina, mutta eihän nuo nyt juurikaan alumiinisenakaan maksanut). Samalla vaivalla laitoin myös paremman Y-akselin tukilevyn (koska A8:n pulteilla kasattu oli kiero kuin korkkiruuvi), paremmat alumiiniset laakeripesät ja Misumin kunnolliset laakerit (kokeilin myös muovilaakereita, X-akselille ne jäikin paikalleen, mutta Y-akselilla on kuulalaakerit), sekä lasilevyn jne. Normaalisti en huomioi työkaluja hankinnoissa, mutta kunnollinen konepajakulma piti erikseen hankkia ja sillä huomasikin, että markettien markan suorakulmat ovat kovin kovin kaukana suorasta kulmasta. Samoin digitaalitönäri tuli hankittua, aivan ehdoton kun piti saada nopeasti lukemia useista eri kohdista.

Just tulostin ensimmäisen tulosteen ja onhan tämä aivan eri planeetalta nyt, kuin mitä tuo A8 oli. Melutaso tippui varmasti valehtelematta kolmannekseen ja kaikki sirinät, narinat yms. jäivät historiaan. Kun en ole 3D tulostusta aiemmin harrastanut, niin en oikein osa verrata mihinkään, mutta mielestäni kaikkien akselien liikkeet ovat nyt todella jämäkät ja napakat ilman isoa klappia tms. missään. Tulostuksen laatu on kanssa valovuoden A8:ia edellä, mutta on siinä vielä sanomista, veikkaan että asetuksia jne. säätämällä paranee edelleenkin.

Samoin laskun just loppulaskun ja eihän tässä mitään järkeä ole, samaan hintaan olisi tainnut saada jo kunnon tulostimen. Vai olisiko, en minä tiedä mitä nämä maksaa? Mutta ehdottomasti kannattava projekti 3D-noviisille, tulipahan opeteltua niin paljon aiheesta, ettei sille hintaa voi laittaa.

Seuraavaksi sitten lineaarilaakerit?

Osien hinnat (haalittu GearBestistä, Aliexpressistä, eBaysta, Amazonista ja paikallisesta elektroniikkaliitteestä):

Tulostin
Anet A8 121,59 €

Sähköturvallisuus
MeanWell LRS-350-12 virtalähde 39 €
Mosfet 2,54 €

AM8 konversio
AM8 konversiokitti 364mm 73,99 €
AM8 alumiiniset kulmat 33,08 €
AM8 alumiiniset Y-akselin tankojen pitimet 8,69 €
AM8 alumiininen Y-akselin moottorin pidin 4,5 €
AM8 alumiiniset Z-akselin moottorien ja tankojen pitimet 16,47 €

Muut parannukset
Parempi Y-akselin aluslevy 12,33 €
Alumiiniset LM8UU laakeripesät 10,52 €
Misumin laakerit 35 €
Lasilevy 10,46 €
Lasikuidulla vahvistettu hihna 7,6 €

Työkalut
Konepajakulma 8,06 €
Digitaalitönäri 19,9 €

Yhteensä: 403,73 €

- J

am8.jpg
 
Mutta ehdottomasti kannattava projekti 3D-noviisille, tulipahan opeteltua niin paljon aiheesta, ettei sille hintaa voi laittaa.
Täysin samaa mieltä.
Mulla ensimmäinen tulostin oli Ctc prusa i3 pro b, jota parissa vuodessa tullut päiviteltyä jonkun verran.
P3steel runko, e3dv6, bltouch, ultrabase lasi+peti, laakerit, meanwell, läjä tulostettua osaa....
Hintaa on tulostimelle tullut mutta on siinä tullut opittuakin paljon. Toisena tulostimena Ender3 joka myös päivitelty jonkun verran.
 
Elikkäs, jos haluaa opiskella autonasentajaksi, niin eikun ostamaan Trabantti ja modata se Porscheksi?
Tottakai on selvää, että kantapään kautta opituista virheistä oppii parhaiten, mutta esimerkiksi koulujärjestelmän perusteena on se, ettei jokaisen tarvitse tehdä samoja virheitä ja aina aloittaa kaikkea nollasta. Asioita voi opetella myös lukemalla muiden tarinoita ja jatkaa siitä mihin he ovat päätyneet. Eihän koodariopiskelijatkaan aloita reikäkorttikoneista.
3D-tulostusnoviisi jos ostaa karmean huonon tulostimen, on hyvin todennäköistä että se jää myös harrastuksen viimeiseksi laitteeksi. Hyvin harvalla riittää motivaatio mennä läpi harmaan kiven.
 
Tottakai on selvää, että kantapään kautta opituista virheistä oppii parhaiten, mutta esimerkiksi koulujärjestelmän perusteena on se, ettei jokaisen tarvitse tehdä samoja virheitä ja aina aloittaa kaikkea nollasta.

Ehdottomasti samaa mieltä tästä oppimisasiasta. Jos ei motivaatio ja innostus riitä oma-aloitteeseen tutkimiseen, opetteluun ja twiikkaamiseen, niin kannattaa suoraan luovuttaa. Eipähän tule kulutettua rahaa projekteihin, jotka eivät koskaan valmistu. Nykyaikanahan luovuttaminen ja yleinen kädettömyys on ihan hyväksytty juttu, ei siitä kannata tuntea häpeää.

Eihän koodariopiskelijatkaan aloita reikäkorttikoneista.

Tästä voisin tosin olla vähän eri mieltä, t. koodausta opiskellut.
 
Elikkäs, jos haluaa opiskella autonasentajaksi, niin eikun ostamaan Trabantti ja modata se Porscheksi?
Tottakai on selvää, että kantapään kautta opituista virheistä oppii parhaiten, mutta esimerkiksi koulujärjestelmän perusteena on se, ettei jokaisen tarvitse tehdä samoja virheitä ja aina aloittaa kaikkea nollasta. Asioita voi opetella myös lukemalla muiden tarinoita ja jatkaa siitä mihin he ovat päätyneet. Eihän koodariopiskelijatkaan aloita reikäkorttikoneista.
3D-tulostusnoviisi jos ostaa karmean huonon tulostimen, on hyvin todennäköistä että se jää myös harrastuksen viimeiseksi laitteeksi. Hyvin harvalla riittää motivaatio mennä läpi harmaan kiven.
Tottakai asia on eri jos ei rakentelu ja päivittely kiinnosta. Hankkii sitten kerralla valmiiksi hyvän ja tulostelee menemään. Oma mielipide pohjautui omiin kokemuksiin, ostin halpis tulostimen(toimi sellaisenaankin) ja päivittelin pikkuhiljaa nyky kuntoon. Mielenkiinnosta ja harrastus mielessä näitä on tullut rakenneltua. Mitään virhettä en mielestäni tehnyt halpiksen hankinnassa :D
 
Elikkäs, jos haluaa opiskella autonasentajaksi, niin eikun ostamaan Trabantti ja modata se Porscheksi?
Tottakai on selvää, että kantapään kautta opituista virheistä oppii parhaiten, mutta esimerkiksi koulujärjestelmän perusteena on se, ettei jokaisen tarvitse tehdä samoja virheitä ja aina aloittaa kaikkea nollasta. Asioita voi opetella myös lukemalla muiden tarinoita ja jatkaa siitä mihin he ovat päätyneet. Eihän koodariopiskelijatkaan aloita reikäkorttikoneista.
3D-tulostusnoviisi jos ostaa karmean huonon tulostimen, on hyvin todennäköistä että se jää myös harrastuksen viimeiseksi laitteeksi. Hyvin harvalla riittää motivaatio mennä läpi harmaan kiven.

Jos ei 3d tulostimiin jaksa perehtyä niin miksi yleensä ostaa koko laitetta? Näissä on kuitenkin diy vahvasti läsnä eikä aina voi netistä ottaa valmista kuvaa ja alkaa tulostella. Itekkin alottelin harrastuksen geetecin i3 kopiolla. Kyllähän se paketista suoraan tulosti jotain mutta paremman jäljen toivossa koko kikkare on tehty uudestaan ja matkalla opittu paljon. Ei sitä kerralla tarvi kaikkea rakentaa uusiksi vaan pikkuhiljaa sieltä täältä kunnes hyvälle tuntuu.
 
Jos ei 3d tulostimiin jaksa perehtyä niin miksi yleensä ostaa koko laitetta? Näissä on kuitenkin diy vahvasti läsnä eikä aina voi netistä ottaa valmista kuvaa ja alkaa tulostella. Itekkin alottelin harrastuksen geetecin i3 kopiolla. Kyllähän se paketista suoraan tulosti jotain mutta paremman jäljen toivossa koko kikkare on tehty uudestaan ja matkalla opittu paljon. Ei sitä kerralla tarvi kaikkea rakentaa uusiksi vaan pikkuhiljaa sieltä täältä kunnes hyvälle tuntuu.
Nyt puhutaan eri asiasta. En mä usko että kovin montaakaan laitetta on myyty henkilölle joka ei jaksaisi perehtyä 3D tulostamiseen (koska niitä ei ainakaan vielä myydä marketeissa samalla käytävällä kuin tukisukkia), mutta on aivan eri asia lähteä liikkeelle huonosta laitteesta joka ei tuo kuin murheita, kuin laitteesta joka aiheuttaa onnistumisia ja siten ruokkii innostusta.
Mä en siis sano etteikö huonoa laitetta paremmaksi modaamalla oppisi laitteiden sielunelämää, vaan että älkää ny vaan suositelko mitään huonoja tulostimia aloittelijoille siinä toivossa että he epäonnistumisien kautta tulisivat DIY velhoiksi. 90% luovuttaa ennen ensimmäistäkään onnistunutta tulostetta, eikä siinä ole kyse mistään "luovuttamisen kulttuurista" vaan ihan vaan realiteeteistä että nykyään on paljon muutakin mihin aikaansa voi käyttää. Kuka tyhmä hakkaa päivästä toiseen päätään seinään, kun voisi tehdä jotain muuta missä onnistuminen on helpommin saavutettavissa. Ihan sama pätee ihan kaikkiin harrastuksiin. Jos haluat RC-radalle lisää kisaajia, anna kavereillesi vinkki hyvästä autosta joilla he pärjäävät siellä, äläkä jostain paskakasasta joihin tarvii upottaa satoja tunteja aikaa ja enemmän rahaa kuin mitä sen hyvän auton olisi saanut valmiina. Tottakai voit huudella perään kädettömyydestä ja luovuttamisesta, mutta loppujen lopuksi olet edelleen yksin siellä radalla. (tuo oli täysin kuviteltu tilanne, meillä itseasiassa on välillä liikaakin kisaajia ja kaikilla hyvä kalusto). Sen jälkeen kun se noviisi on saanut jalat märäksi RC-maailmasta, hänelle saattaa tulla into opiskella sitä syvemmin ja kokeilla kaikenlaista.

Mulle siis särähti korvaan jarpin lause:
"Mutta ehdottomasti kannattava projekti 3D-noviisille, tulipahan opeteltua niin paljon aiheesta, ettei sille hintaa voi laittaa."
...jota jon1h puolsi. Kyllähän tuolle voi laittaa hinnan. Se maksoi yli 2x sen verran mitä valmiiksi hyvä laite olisi maksanut.
 
90% luovuttaa ennen ensimmäistäkään onnistunutta tulostetta, eikä siinä ole kyse mistään "luovuttamisen kulttuurista" vaan ihan vaan realiteeteistä että nykyään on paljon muutakin mihin aikaansa voi käyttää.

Vaikka ymmärrän mitä sanot ja tarkoitat, niin itse olen eri mieltä. 3D tulostimen rakennus ei ole rakettitiedettä ja kenen tahansa normaalit tiedot ja taidot omaavan aikuisen pitäisi kyllä hommaan kyetä aivan mainiosti. Samoin kenen tahansa pitäisi kyllä ymmärtää aiheeseen hetken perehdyttyään, että mitä tietoja ja taitoja, opettelua ja aikaa projekti vaatii ja täten pystyä tekemään valistuneen valinnan siitä, että lähteekö hommaan, vai ei.

En vittuillut kenellekkään täällä, kun ironisesti totesin, että nykyään on ok luovuttaa, vaan vittuilin nimenomaan nykyisin vallalla olevalle luovuttamisen kulttuurille ja yleiselle valtionkin kannustamalle kädettömyydelle ja sen ihailulle. Mutta olen aika varma, että nämä tällaiset ihmiset, jotka eivät kykene mihinkään, eivät myöskään ajattele aloittavansa mitään rakennusprojektia.

Asia olisi kokonaan eri, jos joku menisi suosittelemaan Anet A8:ia tai vastaavaa henkilölle, joka kyselee mikä tulostin olisi hyvä, että pääsisi tulostamaan suoraan paketista tai että mikä tulostin olisi hinta-laatu-suhteeltaan hyvä. Tai jos projekti oikeasti vaatisi merkittäviä taitoja, joita normaalilla ihmisellä ei ole ja joita ei pienellä vaivalla voi hankkia.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka ymmärrän mitä sanot ja tarkoitat, niin itse olen eri mieltä. 3D tulostimen rakennus ei ole rakettitiedettä ja kenen tahansa normaalit tiedot ja taidot omaavan aikuisen pitäisi kyllä hommaan kyetä aivan mainiosti. Samoin kenen tahansa pitäisi kyllä ymmärtää aiheeseen hetken perehdyttyään, että mitä tietoja ja taitoja, opettelua ja aikaa projekti vaatii ja täten pystyä tekemään valistuneen valinnan siitä, että lähteekö hommaan, vai ei.
Joo se on kyllä kumma homma miten niin yksinkertainen laite pystyy niin järkyttävän ihmeelliseen lopputulokseen. Mutta mä olen erimieltä siitä mitä hyötyä laitteen teknisten salojen perinpohjaisella osaamisella on, ainakaan alkuvaiheessa. Viisivuotiaasta lähtien kaikenlaisia elektronisia laitteita purkaneena ("miten tää toimii" -periaatteella) kyllä ymmärrän mitä ajat takaa, mutta 3D tulostamisessa tärkeintä on nimenomaan se tulostettavan mallin suunnittelu. Mä tykkään vertauksista, niin tämä on vähän sama kuin formula 1 -kuski keskittyisi siihen millä momentilla renkaiden pultit ovat kiinni, sen sijaan että löytäisi radalta parhaat ohituskohdat ja ajolinjat. Niiden pulttien kiinnitys tottakai on oleellinen osa lopputulosta, mutta kun palkkaa hyvät varikkoäijät (=ostaa heti hyvän tulostimen projektin sijasta), kuski pystyy keskittymään omaan hommaansa.
Meidän erilaisiin näkökantoihin on varmaankin pohjimmaisena syynä että me nähdään 3D tulostin erilailla. Mä näen sen työkaluna jolla voi tehdä ihmeellisiä juttuja.
Makers Muse (Angus Deveson) muuten puhui tästä samasta asiasta joku aika sitten, sanoen, että jos hänen ensimmäiseksi tulostimeksi olisi osunut joku täysi susi, hän tekisi tällä hetkellä jotain aivan muuta.

En vittuillut kenellekkään täällä, kun ironisesti totesin, että nykyään on ok luovuttaa, vaan vittuilin nimenomaan nykyisin vallalla olevalle luovuttamisen kulttuurille ja yleiselle valtionkin kannustamalle kädettömyydelle ja sen ihailulle.
Ymmärsin tuon ja sellainen kulttuuri tosiaan on olemassa, mutta siinähän ei ole siis mitään erikoista. Kyse on vain siitä että me eletään niin eri maailmassa kuin ennenvanhaan kun kaikki lelut oli puuta ja nekin patterin välissä. Ihan perus talonrakentaminenkin on mennyt niin pitkälle, ettei ole millään tavalla odotettavaa että kuka tahansa jamppa oman talonsa pystyyn bykäisi. Edes 45+v sähkömiehet eivät osaa rj45 kaapelia kytkeä oikein, vaikka se kyllä kuuluisi nimenomaan heidän osata.

Menee ehkä vähän ohi aiheesta, mutta mitä tarkoitat valtion kannustamisella kädettömyyteen?
 
3D tulostimet eivät omasta mielestäni vain ole vielä niin valmiita, että niitä pystyisi vielä ajattelemaan täysin työkaluna. Tavoite toki on, että jokin päivä 3D tulostinta voi käyttää samaan tapaan kuin tavallista tulostinta nykypäivänä välittämättä mitä se tekee ja miten se tekee kunhan valmis tuote syntyy. Tällä hetkellä 3D tulostimet vaativat vielä harrastuneisuutta ja ymmärrystä tulostimen tekniikasta koska niitä epäonnistuneita kappaleita tulee parhaimmillakin tulostimilla. Kaikkia virheitä kun ei pysty sillä kappaleen suunnittelulla poistamaan vaan se suunnittelu liittyy vahvasti myös sen oman printterin työntekoon. On monenlaisia henkilöitä ja siksi en sanokaan että millainen tulostin kenenkin pitäisi hankkia. Tekniikasta kiinnostuneen kannattaa ehdottomasti kasata printteri vaikka alusta asti palasista. Jos taas ei halua johtojen niputtamista ja muuta harrastaa vaan päästä tulostamaan nopeasti niin kannattaa hankkia valmis tulostin. Joka tapauksessa pitää asennoitua että sitä printteriä joutuu säätämään, virittelemään ja korjaamaan. Ostaa sitten valmiin tai rakentelee itse. Vielä eletään siis vahvassa kehitysvaiheessa 3D printtereiden osalta ja sitä varsinaista markkinoiden läpimurtoa ei ole tullut.
 
Mutta mä olen erimieltä siitä mitä hyötyä laitteen teknisten salojen perinpohjaisella osaamisella on, ainakaan alkuvaiheessa. Viisivuotiaasta lähtien kaikenlaisia elektronisia laitteita purkaneena ("miten tää toimii" -periaatteella) kyllä ymmärrän mitä ajat takaa, mutta 3D tulostamisessa tärkeintä on nimenomaan se tulostettavan mallin suunnittelu.

Ei tästä oikein väittelyä saada enää aikaan. Molemmat katsoo asiaa vähän eri näkövinkkelistä ja ymmärtää toisen pointin, niin paha nyt ainakaan minun vängätä vastaan enää. Itselleni tärkeintä on nimenomaan rakentaminen (olen tulostanut yhden oikeasti tarpeellisen osan so far, muu on virittelyä), mutta jollekulle toiselle se on jotain muuta. Mallinnuskin sinänsä on mielenkiintoista ja toisin kuin rakentelun kanssa, niin sen osalta kävinkin Autodesk Fusion kurssin, koska arvelin, että opettajavetoisesti homma aukeaa paremmin, kuin itse opiskellessa.

Menee ehkä vähän ohi aiheesta, mutta mitä tarkoitat valtion kannustamisella kädettömyyteen?

Olisi pitänyt käyttää ehkä termiä yhteiskunta, mutta tarkoitan tällä sitä, että jatkuvasti enemmän ja enemmän asioita laitetaan luvanvaraiseksi tai muuten vastuutetaan varsinaisille alan ammattilaisille. Siis sellaisia asioita, jotka eivät oikeasti vaadi vuosien koulutusta. Tuorein esimerkki on muutama päivä sitten kiinteistöliiton ottama kanta siihen, että hajulukon puhdistaminen on jatkossa taloyhtiön tehtävä. Yksi peruste taisi olla se, että joskus hajulukon avaaminen voi vaatia... gasp... työkaluja!

Tottahan toki kaikella tällaisella on hyvä tarkoitus, eli estää typeryksien tekemiä vahinkoja (vesilukon tapauksessa vesivahinkoja), ei siinä mitään. Itse näkisin kuitenkin mieluummin erilaisen lähestymiskulman tällaisille asioille, eli että ihmisiä aktiivisesti kannustetaan opettelemaan uusia tietoja ja taitoja ja järjestetään mahdollisuuksia oppimiselle niille, jotka eivät kota oppia saaneet, koska muuten elämme kohta yhteiskunnassa, jossa palanutta sulakettakaan ei osata, eikä saa, vaihtaa itse.
 
3D tulostimet eivät omasta mielestäni vain ole vielä niin valmiita, että niitä pystyisi vielä ajattelemaan täysin työkaluna. Tavoite toki on, että jokin päivä 3D tulostinta voi käyttää samaan tapaan kuin tavallista tulostinta nykypäivänä välittämättä mitä se tekee ja miten se tekee kunhan valmis tuote syntyy.
Pyörösahakin on työkalu, mutta sillä ei pysty koko lipastoa yksistään tekemään, se on työkalu juuri omaan tarkoitukseensa. Eikä tulevaisuudessakaan tule olemaan yhtä 3D tulostinta joka osaa kaikki hommat, vaan kuhunkin käyttötarkoitukseen on omat laitteensa. Ainakin ennenkuin päästään molekyylitason laitteisiin, muttei kannata niiden suhteen pidätellä hengitystä. Nykyisissä kotikäyttöön suunnitelluissa 3D tulostimissa on tosiaan rajoitteita, mutta monet niistä rajoitteista pystyy kiertämään tulostettavan kappaleen suunnittelussa. Siksi onkin mun mielestä paljon tärkeämpää suunnata keskittymisensä softan hallintaa raudan sijasta.


Tekniikasta kiinnostuneen kannattaa ehdottomasti kasata printteri vaikka alusta asti palasista.
Ehdottomasti samaa mieltä! Jos budjetissa riittää rahaa, Original Prusa mk3 on erinomainen tulostin, jonka saa vähän halvemmalla jos kokoaa tulostimensa itse ja samalla oppii tulostimen toiminnan, eikä tarvitse raapia modausosia pitkin nettiä.
 
Ei tästä oikein väittelyä saada enää aikaan.
En mä väittelyä hakenutkaan, vaan keskustelua. Nähdäkseni siinä onnistuttiin ja toivottavasti kaikilla on nyt laajempi ymmärrys muiden ihmisten näkökulmista. Harva asia on mustavalkoista (jääkiekon tuomarit ja muut nuijat kuten tepsi), mutta sitä kun touhuaa omia juttujaan, joskus on vaikea nähdä asian muita aspekteja kuin mihin on keskittynyt.
 
Prusa MK2.5S päivityskitti saapui eilen ja sainkin se iltasella kasattua. Vain Haribot puuttui :(. Uusi extruuderi tuntuu toimivan hyvin yhden testiprintin perusteella. Edelleen sen kasaaminen on omanlaisensa palapeli, mutta harvemmin tuota tarvii käyttää irti. Lankasensorin magneenttien kanssa piti hieman soveltaa, pienempi magneetti kun lensi aina ulos kolostaan ja olisi varmaan haitaanut toimintaa. Kiinnitin magneetin paremmin laittamalla koloon pätkän ohutta muovia (pala brimmiä), joka kiilasi magneetin kunnolla kiinni. Ja moottoriin kiinnitettävän palasen kanssa piti hoksata kiristää se oikeaan kohtaan, muuten lanka olisi mennyt hieman mutkalle syöttörattaan kohdalla. Vaihdoin samalla X-akselin laakeripalikat uusiin (X-moottorille hihnankiritys) ja E3Dv6:seen titaani-heatbreakki kun tuli sellainenkin tilattua joku aika sitten. Paketissa ei tullut tuota V6:sen collet-klippiä enkä muista olenko sen poistanut jostain syystä aikaisemmin, mutta onneksi noita on muutamia ylimääräisiä ja sain PTFE-tuubin kunnolla hotendiin kiinni. Tuon puuttuminen saatta olla yksi syy jumitteluun jota MK2.5:n kanssa olsi ajoittain.

KISSlicer, 0.1mm-0.25mm layerit, PLA
2019-03-22%2007.38.26.jpg

2019-03-22%2007.38.47-1.jpg
 
Liima tai hiuslakka tosiaan toimii tuossa tapauksessa tarttumisen hillitsijänä. Ja sitten jos vähänkin rasvaisia sormenjälkiä niin ei tartu ollenkaan... o_O
 
Mitä kikkoja olette käyttäneet tuohon ettei petg junttaa niin tiukasti lasiin kiinni?
Puhtaan lasin lisäksi myös puhdas BuildTak voi kiinnittää liian hyvin PETG:n ja se tarvitsee irroitusaineen (release agent), itse käytän liimapuikkoa. Tosin aika harvoin tulee tulostettua PETG:tä. Lukemani perusteella myös PC (polycarbonate) tarvitsee myös irroitusaineen.
 
Purin tuossa vanhasta serveristä tuulettimia Enderiin. Tuulettimissa on johdot väriltään musta, punainen, sininen ja keltainen. Millä väriyhdistelmällä saan myös tuon puhaltimen nopeussäädön toimimaan.
 
Jatketaan tätä tyhmien kysymysten sarjaa. Eli olen CR-10:tä muuttamassa 24V:si. Niin pedin kytkennästä kyselisin. Eli tälläinen peti 310x310mm CR10 Aluminum HeatBed Hotbed Heated Bed F/ Creality CR-10 3D Printer | eBay Missä on 2 lähtöä plussalle ja miinukselle. Kytkenkö plussat yhteen ja miinukset yhteen ja sitten mosfetille. Powerina toimii meanwellin 24v 350w virtalähde.

Näin tuo näyttäisi toimivan.

Purin tuossa vanhasta serveristä tuulettimia Enderiin. Tuulettimissa on johdot väriltään musta, punainen, sininen ja keltainen. Millä väriyhdistelmällä saan myös tuon puhaltimen nopeussäädön toimimaan.

En osaa varmaksi sanoa, mutta Enderissä ei varmaankaan ole RPM seurantaa, joten vain maa ja 12V tarvitsee kytkeä. Kokeilemalla selvinnee mikä noista on 12V, punainen tai keltainen... mites alkuperäisissä Enderin tuulettimissa, mitä piuhoja niissä on?
 
On tuossa tulostuspään puhaltimessa kierrostensäätö. Sitä vaan ihmettelen, että miten se on tehty kahdella johdolla. Nyt laitoin mustan ja punaisen, niin nuo kierrokset eivät muutu.
 
Ender käyttää 24v tuulettimia ja jos siihen laittaa 12v tuulettimen, se pyörii 50%-100% arvoilla yli alkuperäisen maksiminopeuden tai rajoittuu siihen, riippuen vähän tuulettimesta. Eli kokeile säätää jonnekin 25% jos haluat 50% jne.

Se säätää nopeutta pätkimällä virtaa nopeasti päälle ja pois.
 
Erittäin mielenkiintoinen tuote tämä Nimble extruder! Oon miettiny Ender 3:n muuttamista suorasyöttöiseksi, mutta toisaalta on arveluttanut tulostuspään painonnousun vaikutukset tulostusnopeuteen ja -laatuun. Hiukan on arvokkaan puoleinen vielä ja tuotekehityskin jatkuu, että ainakin oottelen jonkin aikaa, mutta erittäin lupaavalta näyttää.

 
Ender käyttää 24v tuulettimia ja jos siihen laittaa 12v tuulettimen, se pyörii 50%-100% arvoilla yli alkuperäisen maksiminopeuden tai rajoittuu siihen, riippuen vähän tuulettimesta. Eli kokeile säätää jonnekin 25% jos haluat 50% jne.

Se säätää nopeutta pätkimällä virtaa nopeasti päälle ja pois.
Kokeilen laittaa kaksi 12v tuulentinta peräkkäin, mutta siltikään tuo nopeussäätö ei toimi. Nyt toki puhaltimet pyörivät hitaasti ehkä juuri tuolla 1% nopeudella, mutta nyt niiden nopeutta en saa millään nopeutumaan.
 
Hakusessa ensimmäinen 3D tulostin. Tärkeimpinä kriteereinä:
- Tarkkuus
- Monipuoliset tulostusmateriaalivalinnat (tarkotus tehdä "lopullisia" osia ABS-muovista, myös hiilikuituvahvisteisena)
- Isohko tulostusalue (joku 300mm suuntaansa olis kiva)
- Sellanen jonka kanssa ei tarviis alussa tapella isommin ja rakentaa koko konetta heti joillain parannetuilla osilla uusiks. Osaamista löytyy elektroniikan ja mekaniikan suhteen, mutta ylimäärästä aikaa ei. Edit: Siis sen verran on aikaa, että koneen kasaan ihan mielellään itse.
- Kone tulee sisäautotalliin, joten metelillä ei väliä.

Kriteereihin sopivia koneita voisi listata hintaluokassa n.300e - n. 600e (0 alv) ja perustella konevalintoja ja mahdollisesti vähän vertailla niitä keskenään, että tietäis mistä hintaero muodostuu.

Meinasin nimittäin aluks tilata verkkiksestä jonkun reilun tonnin koneen, mut sit eksyin tähän triidiin ja aikani selattua tulin siihen lopputulokseen että näissä halvemmissa koneissahan on isompaa tulostusaluetta, eikä tarvi käyttää jotain valmistajakohtasta muovirullaa jne.

Kiitoksia jo etukäteen! Tätä on varmaan jo aikasemminkin kysytty, mut en jaksanu selata koko ketjua läpi, pahoittelut.
 
Viimeksi muokattu:
Itse varmaan ottaisin Prusan jos noilla kriteereillä katsoo, pitäisi toimia melkosen luotettavasti ja jälki olla erinomaista. Tulostus alue toki jää hieman toivotusta ja hintakin hieman yli tuolla koottavalla kitillä, mutta ompahan ainakin pitkin maailmaan erittäin hyväksi todettu laite.

Original Prusa i3 MK3 kit
 
CR-10 on hintatietoisen valinta, mutta jos luotettavuus on hintaa tärkeämpi valintaperuste, niin sitten tuo Lassivv:n linkkaama kone on paras vaihtoehto. Prusakin on siis edullinen omassa luokassa, mutta ABS:ää sekään ei tulosta ilman tulostimen kotelointia ja hiilikuituun sekin tarvitsee varaosasuuttimia, kuten Zyrppan mainitsema rubiininen suutin (toki teräksinenkin käy ihan hyvin). Jos haluaa Prusan tasoisen koneen, mutta valmiiksi koteloituna, hinta lähtee sieltä 2000 euron yläpuolelta.
Huomautuksena kuitenkin, että Prusakaan ei ole mikään "huolto/säätö-vapaa" tulostin, siinä on ollut jopa isojakin ongelmia, mutta sen tuotekehitys sekä asiakaspalvelu on erinomaista. Ei ole olemassa plug'n'play 3D tulostimia, enkä usko niitä tulevan vielä ainakaan 3-5 vuoteen. On tulostin mikä tahansa, jos laatua haluaa tulostaa, slicerin hienosäädössä ja tulosteen kiinnittymisessä kuluu aikaa ja epäonnistuneita tulosteita tulee.
Verkkiksen Flashforge on kyllä valmiiksi koteloitu tonnin hintaan, mutta tulostusalue riittää lähinnä figuriinien tulostamiseen, eikä tulostuslaadussa kilpaile samalla tasolla aidon Prusan tai CR-10 kanssa. Koteloinnin tekee helposti itse rautakaupasta ostetuilla tavaroilla muutamalla kympillä. Toinen vaihtoehto on, että unohtaa ABS:llä tulostamisen ja käyttää modernimpaa PET-G materiaalia, joka ominaisuuksiltaa on hyvin samankaltainen ABS:n kanssa, mutta siitä puuttuu koteloinnin tarve ja pahanhajuiset ja myrkylliset kaasut.

CR-10 kasaa 20 minuutissa, Prusan saa koottunakin, mutta koottavan version kasaa noin 8 tunnissa. CR-10 yleensä toimii erinomaisesti ilman mitään modausta, mutta joskus mukana tuleva lasilevy (=tulostuspinta) on vähän kupera ja siihen joutuu muutaman euron lasilevyn ostaan. CR-10 on kiinalaistulostin, asiakaspalvelu on käytännössä olematonta, mutta internetissä on aktiivinen kymmenien tuhansien käyttäjäyhteisö. Prusa tehdään Tsekeissä ja asiakaspalvelu on ehkä alan parasta.

edit: CR-10 tulostusalue on vähän isompi kuin Prusassa, mutta käytännössä Prusa riittää hyvin pitkälle. CR-10:stä löytyy myös kanttiinsa 400mmm ja 500mm versiot, jos oikeasti tarvitsee isoa tulostusaluetta. Oma kokemus on osoittanut, että harvoin tarvitsee yli 230mm.
 
Kiitoksia vastauksista! Vaikuttais siltä että Creality CR-10S Pro tai Prusa i3 MK3S kittinä.

Crealityyn näkyy saavan kaikenlaista palikkaa niin kaupoista kun thingiversestäkin, tiedä sitten onko hyvä vai huono asia. Omalla tavallaan nyt kun noita Thingiversen palikoita esim. just Crealityyn aikansa selas, niin heräs kuitenkin se mielenkiinto vähä näprätä näitä.

Crealityn sais näköjään 620 euroon + toimituskulut an-cadsolutionsilta, Prusa tulis maksamaan 812€ toimituskuluineen. Erotuksella vois ostaa vaikka lankaa ja sen "The Olsson Rubyn".

Prusassa mainostetaan tota missattujen kerrosten estoa/tunnistusta, onko toi todellinen ongelma esim. Crealityn vehkeissä ja johtuuko noi raudasta vai softasta? Jotain youtubevideoita kattelin kummankin tulosteista, tulostuslaadun puolesta CR-10S Pro menis ihan täysiään meikäläisen hommissa.

Decisions decisions.
 
Kiitoksia vastauksista! Vaikuttais siltä että Creality CR-10S Pro tai Prusa i3 MK3S kittinä.

Crealityyn näkyy saavan kaikenlaista palikkaa niin kaupoista kun thingiversestäkin, tiedä sitten onko hyvä vai huono asia. Omalla tavallaan nyt kun noita Thingiversen palikoita esim. just Crealityyn aikansa selas, niin heräs kuitenkin se mielenkiinto vähä näprätä näitä.
95% Thingieversessä olevista CR-10 palikoista on korkeintaan kuvitteellisella tavalla tulostusjälkeen vaikuttavia ja vielä useammat niistä yrittää ratkaista samaa "ongelmaa" hieman eri tavoilla. Tulostin tulostaa suoraan laatikosta (noh, se 20min kasaamisen jälkeen) erinomaista jälkeä. Vielä vuosi sitten oli muutama elintärkeä modi jotka voi itse tulostaa, mutta Creality "lainasi" tärkeimmät käyttäjäkunnan suunnittelemat modaukset ja asensi ne myöhempiin iteraatioihin tulostimestaan (mm pedin lämmityspiuhojen suoja).
On olemassa 2 juttua jotka ovat merkittäviä:
1) mukana tullut tulostusalusta ei välttämättä ole täysin tasainen
edit: katoin tota an-cadin kuvaa, näyttäisi että tohon malliin on lisätty jonkinlainen bl-touch kopio, onko jollain kokemusta miten hyvin toi toimii? Jos toimii hyvin, silloin ei pedin epätasaisuudella ole niin väliä

2) tulostimen ääntä saat huimasti hiljennettyä ostamalla 2 kpl näitä:
US$1.99 Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor Mechanical Parts from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com
Toinen X-akselille, toinen Y-akselille.
Ääntä voi hiljentää muutamalla muullakin tavalla, mutta noi asentamalla se on kaikkein yksinkertaisinta. Ei se tulostusääni ole siis iso, itse et edes huomaa sitä kun tuijottelet kerroksien syntymistä miettien "miten helv...", mutta samassa taloudessa oleva naisihminen keskittyy aivan eri asioihin. Noi asentamalla et kuuntelemalla pysty päättelemään tulostaako laite vai ei...ja mikä tärkeintä, pääset koirankopista takaisin sisäruokintaan.

Crealityn sais näköjään 620 euroon + toimituskulut an-cadsolutionsilta, Prusa tulis maksamaan 812€ toimituskuluineen. Erotuksella vois ostaa vaikka lankaa ja sen "The Olsson Rubyn".
Suosittelen ehdottomasti tuota an-cadia! Vaikka vähän halvemmalla saisitkin ulkomailta, olemalla maahantuojana an-cad on lain mukaan vastuussa koneesta asiakkaan suuntaan, toimitus heiltä on nopeampi etkä joudu tekemään tulliselvityksiä (jos jäisi heidän käsiinsä, ei aina jää).

Prusassa mainostetaan tota missattujen kerrosten estoa/tunnistusta, onko toi todellinen ongelma esim. Crealityn vehkeissä ja johtuuko noi raudasta vai softasta? Jotain youtubevideoita kattelin kummankin tulosteista, tulostuslaadun puolesta CR-10S Pro menis ihan täysiään meikäläisen hommissa.

Decisions decisions.
Missatut kerrokset johtuvat raudasta ja se ei ole yleinen ongelma. Varmaankin Prusalla homma on päivitysten jälkeen kehittynyt, mutta heidänkään missattujen kerrosten tunnistaminen ei ole tapahtunut ongelmitta. Tai noh, ainakin aikaisemmin kone on tunnistanut missatun kerroksen, mutta ei ole pystynyt korjaamaan sitä.
Tulostuslaatu CR-10 versus Original Prusa on kutakuinkin 1:1.
 
@iplo Hemmetin hyvää infoa, kiitoksia!

Ja tulostimen sijoituspaikan syyn arvasit myös oikein. Tuommonen rohjake esim. olohuoneen kulmassa rutisemassa tuntikaupalla on omiaan aiheuttamaan kehittävää keskustelua eukon kanssa.

Mitenkäs, onko näihin porukka rakennellu minkälaisia koteloita? Esim. ABS muoveja tulostellessa kovempi lämpötilan tarve ei käy yhteen avoimen rakenteen kanssa?

Samaan syssyyn (ABS) käryt olis hyvä poistaa johonkin muualle kun hengitysilmaan, tai ainakin puhdistaa jos kämpässä käryyttää. Työpaikan kivipölyssä nousee jo hengityssairausriskit taivaisiin nimeltämainitsemattomista syistä, vaikka suojaimia käyttääkin (3M Adflo puhallinmaskit), arvelin että oliskohan mahdollista rakentaa joku siisti pleksi/akryylikotelointi, jossa olis jonkunlainen ilmanvaihto vaihdettavan aktiivihiilisuodattimen muodossa (talvisaikaan), siten että enemmän lämpöä vaativien muovilaatujen tulostaminen silti onnistuu ongelmitta? Kesällähän voi pitää tallin ikkunoita auki, joten ongelma rajoittuu lähinnä talvisaikaan.
 
ABS:llä tulostaessa on olennaista että lämpötila pysyy tasaisena, kyllä se tietyin edellytyksin ilman kotelointiakin onnistuu, mutta joku kun avaa ulko-oven, tulee vetoa ja ABS ei tykkää. ABS:n pitää jäähtyä hitaasti. Toisaalta myös petilämpö pitäisi olla melko korkealla (mieluiten noin 100c, johon kumpikin noista tulostimista tarvitsisi sen koteloinnin), jotta tulostettava kappale ei aloita irtoamaan kulmistaan taipumalla ylöspäin.
Itse tein CR-10:lle kotelon lastulevystä, levyt uppoo kotelon kulmissa olevien kakkoskakkosien jyrsittyihin uriin ja ovena on 3 millin akryylilevy. Toi Prusa mahtuisi Ikean valmiiseen ~20€ kaappiin (en muista nyt nimeä), johon saa lisäosana ikkunallisen oven. Aktiivinen ilmanvaihto on ongelmallinen aiheuttaessaan vetoa. Mulla ei tällä hetkellä ole mitään suodatusta, se tulostin on sijoitettuna autotall...askartelutilaan, mutta ostin pölynimuriin tarkoitetun hepa-filtterin, johon ajattelin mallintaa ja 3D tulostaa liitoskappaleen jolla sen saa asennettua koteloinnin kattoon kiinni. Mutta pääosin tulostan joko PLA tai PET-G, vaikka black friday tarjouksesta tarttui kymmenkunta rullaa ABS:ää pilkkahintaan. Kaikki muovit haisee jonkin verran, mutta niistä mitä mä olen kokeillut, vain ABS:ssä haju on epämiellyttävää ja ilmeisesti jonkin verran vaarallistakin.

Yks juttu muuten vielä. Mun CR-10 on vanhempaa mallia, jossa elektroniikka oli vielä irtonaisessa yksikössä ja sen takia mä sain sen helposti koteloinnin ulkopuolelle. Sekä Prusassa että tuossa CR-10S Pro:ssa elektroniikat on laitteessa kiinteenä, eli niiden kanssa täytyy huolehtia ettei lämpötila nouse liian korkeelle kotelon sisällä. Pääset kyllä paljon helpommalla kun unohdat sen ABS:n kokonaan! :)

edit: Ikean kamoista oon nähny kahdenlaista kotelointia Prusalle. Toinen on ostaa 2kpl Lack pöytää (5€/kpl), pistää ne päällekkäin (Thingieversestä löytyy tähän näppärät kiinnikkeet) ja ruuvata akryylilevyt tuohon rungon päälle.

Se toinen on juuri se kaappi, jonka nimeä en nyt löydä, mutta se lasiovella tulee hieman halvemmaksi, koska akryylilevy on melko arvokasta.
 
Viimeksi muokattu:
@iplo Hemmetin hyvää infoa, kiitoksia!

Ja tulostimen sijoituspaikan syyn arvasit myös oikein. Tuommonen rohjake esim. olohuoneen kulmassa rutisemassa tuntikaupalla on omiaan aiheuttamaan kehittävää keskustelua eukon kanssa.

Mitenkäs, onko näihin porukka rakennellu minkälaisia koteloita? Esim. ABS muoveja tulostellessa kovempi lämpötilan tarve ei käy yhteen avoimen rakenteen kanssa?

...
.

Suosittelen tutustumaan co-polyester muoveihin ja unohtamaan tuon abs muovin. ;)
 
^ Samaa mieltä. Absilla on niin paljon miinuksia ja se on lähes mahdoton hallittava isommissa tulostuksissa. Yksi plussa absille on kyllä että pinnan viimeistely asetonilla on helppoa, mutta toisaalta se on myös miinuskin sillä kemikaalien kestävyys ei ole niin hyvä kuin muilla muoveilla.

Omat tulostukset ovat nykyisin olleet enimmäkseen sellaisia joiden pitää kestää mekaanista käyttöä ja/tai vaihtelevia olosuhteita niin pla on jäänyt vähemmälle ja petgiä tulee käytettyä enemmän. Tarkoitus on kokeilla cpetä jossain vaiheessa. Onko muilla muuten kokemuksia cpe ja petg eroista?

Omat kokemukset petg:stä on sillon kun ensimmäiset ks. materiaalin langat alkoi tulla markkinoille joten en ihan tarkkaan tiedä mikä sen tämän hetkinen tila on, mutta cpe materiaaleilla on tullut tulostettua sitäkin enemmän. Parhaita puolia noilla cpe:llä on helppo tulostettavuus ja kova lämpötilan kesto. Kappaleista tulee myös paljon "sitkeämpiä" kun mitä petg:llä. Kovuus ei ehkä yllä ihan samalle tasolle petg kanssa, mutta monesti mekaaniseen rasitukseen tuo sitkeys on parempi. Vääntyilyä ei juurikaan tulostaessa ole. Miinuksena ehkä se että vaatii suht kovat pedin lämpötilat mutta sekään ei nykyisin enää suuri ongelma ole. Peditkin kun on kehittynyt paljon niistä alkuajoista. Itselläki PLA menee nykyisin enää protoiluun ja lopulliseen tuotteeseen tulee sitten käytettyä jotain "oikeaa" muovia :)

ABS muovin ainut plussa on hinta ja sekin oikeastaan alkaa olemaan jo vain pieni plussa.
 
2) tulostimen ääntä saat huimasti hiljennettyä ostamalla 2 kpl näitä:
US$1.99 Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor Mechanical Parts from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com
Toinen X-akselille, toinen Y-akselille.
Ääntä voi hiljentää muutamalla muullakin tavalla, mutta noi asentamalla se on kaikkein yksinkertaisinta.

Kattelin, että löytyisi myös korkista valmistettuja vaimentimiakin Nema 17:sta varten.

Nuo kumiset tietysti parhaimmat vaimentimet tuon erikoisen rakenteensa takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom