3D-tulostaminen

Viestiketju alueella 'Elektroniikka, rakentelu ja muut DIY-projektit' , aloittaja micko, 17.10.2016.

  1. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    389
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  2. Piilorasva

    Piilorasva

    Viestejä:
    56
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
  3. jase

    jase

    Viestejä:
    155
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikäs on kun ensimmäisessä tasolla häntii (stringing) niin pirusti? Bed levelingiä on yritetty, mutta onko tuo siitä kiinni vai jostain muusta asetuksesta? Toisesta tasosta ylöspäin ei ole ongelmia. Petihän on hieman kovera lämpimänäkin (60C), tai voisihan sitä koettaa lämmittää enemmän.

    Tulostimena Ender 3 Pro

    20190202_110908.jpg
     
  4. Piilorasva

    Piilorasva

    Viestejä:
    56
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Ehkä hot endin ja pedin väliä hieman pienemmäksi tai flow ratea hieman isommaksi? Näyttäisi jäävän joihinkin kohtiin ihan selkeää rakoa viereisten linjojen välille. Nyt kun olen itse päässyt ensimmäisiä tulosteita tekemään, niin aluksi oli ongelmana liian pieni flow rate. Liian pienen flow raten takia sitten piti olla petirako liian pienenä, jotta tarttuisi edes kiinni, mutta sitten lopputulosteesta tuli huono.

    Edit. Tätä olen itse katsellut kun on tullut ongelmia Print Quality Troubleshooting Guide | Simplify3D Software
     
  5. jase

    jase

    Viestejä:
    155
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuoltahan löytyikin vihiä. Ei ollut Curassa retraction päällä ja laitoin vielä Z-hop when retracted niin alkoi tulemaan hyvän näköistä aloitusta. Flow raten kalibroin jo aiemmin, mutta pitää vielä seurata tuleeko rakoja.

    Kiitän
     
    Piilorasva ja Potti5 tykkäävät tästä.
  6. jon1h

    jon1h

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    01.02.2017
    Curassa Combing-asetus kannattaa myös katella, jättää muistaakseen retractia tekemättä travel liikkeissä. Itse aina pitänyt combing-asetuksen pois päältä.
     
  7. Plasmid

    Plasmid

    Viestejä:
    174
    Rekisteröitynyt:
    25.07.2018
    Osaako mikään sliceri tehdä ulkoreunaa vaikkapa 0.1mm kerroksella mutta sisäpuolta vaikka 0.3mm kerroksella? Tässä on toki ulkoreunan roikkumisvaara kun se pitäsi tehdä erossa vieressä olevasta sisemmästä reunasta (että alempana oleva tulostuspää ei törmäisi korkeimpiin kerroksiin).. Jos ajatellaan että tulostetaan reuna kolmen tursotuksen leveydellä niin ensin 3*0.1mm paksuista ulkoreunaa ensin ja sitten sisimmät 0.3mm tursotukset. Jotenkin tuntuu että tuossa voisi leikata yli 50% tulostusajasta kun vain uloimmat reunat olisi tarkemmin tulostettu?

    Voisiko kikkailemalla onnistua siten että tekee kopion kappaleesta, trimmaa 0.4mm ulkokuoresta pois. Tulostaa kahdella prosessilla, uloin 0.1mm kerroskorkeudella pelkkä 1 kuori, sisempi kappale 0.3mm kerrostuksella?? Ongelma ehkä se että printteri optimoi liikkumisen ja ei tee noita samassa järjestyksessä..

    edit: ja voihan tuossa tulla muitakin kohdistusongelmia, jos vaikka 3*0.1mm kerrokset kallistuu 45asteen kulmassa niin jos ylimmän mukaan tulostaa sisemmat niin alimmaisten 0.1mm kerrosten kohdille voi tulla tyhjää..
     
    Viimeksi muokattu: 08.02.2019
  8. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 339
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
  9. ississ

    ississ

    Viestejä:
    410
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
  10. jarp

    jarp

    Viestejä:
    510
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Tulipa hankittua gearbestistä Anet A8 115 euron hämmentävän edulliseen hintaan. Kolme (3) kuukautta kesti tulla, ensin tuli rautateitä pitkin Unkariin käyden pyörähtelemässä Afghanistanissa, Valkovenäjällä, Puolassa jne. Unkarista sitten tuli UPS:lla (!) kotiinkannettuna (!).

    On kyllä just sellainen vehje, mistä on maksanut, eli ihan paska. 8 tuntia kesti kasata kahteen pekkaan ja jälki aluksi todella huonoa. MUTTA. Olen erittäin tyytyväinen, projektiksihan tämän ostinkin, enkä valmiiksi tuoteeksi. Tarpeeksi pitkään kun on jaksanut säätää osien kireyttä, välyksiä ynnä muita, niin on alkanut tulostamaan yllättävän nättiä jälkeä. Nyt olen sanut ensimmäiset "oikeat" tulostukset aikaan ja tyytyväinen olen. Suurin virhe oli itseasiassa oma(?) moka, sillä vaihdoin heti kasatessa laakerit monen suosittelemiksi DryLin muovilaakereiksi. Varmaan ihan hyviä laakereita, jos tulostin on hyvä, mutta tuossa Anetissa heittää joka ainoa mitta, mikään ei ole suoraa ja laakerit jää kanittamaan ja tulostusjälke on roskaa. En ymmärrä miksi noita DryLinin laakereita kukaan suosittelee nimenomaan Anetille, kun kuulalaakerit rullaavat paljon paremmin tällä masiinalla. Piti jättää siis laakeripesistä 3/4 ruuvista löysälle, etteivät laakerit kanita :) Postilaatikkoon tuli jo laadukkaammat Misumin laakerit, pitää asentaa myöhemmin.

    Tämä tuntuisi olevan vähän uudempaa mallia, piirilevyllä on kunnon jäähdytysrivat, kunnon ruuviliittimet jne. Olen mittaillut lämpötiloja jne, eikä mikään paikka tunnu kuumenevan liikaa. Paloturvallisuus ei ehkä ihan niin paha siis ole kuin ennen vanhaan, mutta enpä kyllä uskalla silti jättää yksin pörräämään. Tilasin jo uuden laadukkaan virtalähteen kiinanpaskan tilalle ja mosfetti odottaa asentamistaan. Käsittääkseni näillä muutoksilla tästä pitäisi tulla ihan ok paloturvallinen laite, tosin en silti halua jättää yksinään tulostamaan.

    Seuraavaksi pitäisi tehdä tähän alumiinirunko, black fridaynä jo sain ratrigiltä tilattua alennuksessa AM8 rungon, odottelen vain, että saan tulostimen tarpeeksi hyviin säätöihin, että kehtaan tulostaa tarvittavat muoviosat. Sitten voisi päivitellä sitä sun tätä... eihän tälle kovin paljoa muuta käyttöä ole, mutta on vähän kuin harrasteauto, onpahan jotain jota ropata...

    Joo ei tässä viestissä mitään muuta pointtia ollut, kuin että kyllä tällainen 115 euron tulostin ihan oikeasti on täysi susi, mutta siitä huolimatta sillä voi tulostaa ja modaamalla oikein hyvinkin. Hämmentävää.

    Edit: Jos tuo on paloturvallisuusriski, niin on kyllä sähköturvallisuuriskikin, ei ole kovin hääppöisesti suojattu verkkovirtapuolta. Eli aika hazardi laite, ei voi suositella jos ei tiedä mitä tekee...
     
  11. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Erittäin hyvin tiivistetty!

    Oon monelle koittanu tota painottaa, että jos siinä tulostimessa nyt alkuun säästää vaikkapa 80 euroa, niin sen jälkeen kun käyttää ylimääräiset 20 tuntia kokoomiseen ja säätämiseen ja ostaa vielä muutamalla kympillä parempia osia ja sen jälkeenkin lopputulos on paljon huonompi kuin se ~80e kalliimpi laite 2 tunnin kokoamisella ja säätämisellä ilman modattujen osien ostamisia, niin ei kyllä todellakaan kannata!

    Jos haluaa "harrasteauto-projektin" itselleen ja osaamista löytyy jonkin verran, suositten katseleen linear rail tai coreXY tyylisiä juttuja, muistaakseni ainakin spegelius on tässä ketjussa jakanut tietoja omasta projektistaan.

    Ja tosta paloturvallisuudesta ei kannata tinkiä! Tässä kohtaa tännekin varoituksen sana Ender 3:n omistajille!!! Creality on ostanu liittimet aliurakointina ja jossakin kohtaa alihankkija oli päättänyt tinkiä laadusta (koska Kiina) ja juottamisen sijasta johdot on vain puristettu liittimeen kiinni. Samaan yhtälöön kun liittää faktan, että kyseinen XT60 liitinkin on piraattiversio, se alkaa kuumeneen ja liitin saattaa sulaa. Tarkista oma liittimesi (se keltainen liitin joka on johdossa joka lähtee virtalähteeltä kohti kontrolliboksia) ja jos se on tummunut tai sulanut, vaihda tilalle aito XT60 ja juota johdot! Yhtään taloa ei ole tainnut vielä tuon johdosta palaa, mutta ongelma on kuitenkin vakava. Ei ole tiedossa minä aikana valmistetut Ender 3:t on viallisia, mutta ilmeisestikin viime syksynä ja mahdollisesti loppukesästä valmistetut.
    ...joo, taisin tästä jo aiemminkin kirjoittaa, mutta pidetään asiaa pinnalla, kaikki kuitenkaan joka viestiä lue...
     
    Kleimo ja Starglazer tykkäävät tästä.
  12. Plasmid

    Plasmid

    Viestejä:
    174
    Rekisteröitynyt:
    25.07.2018
  13. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    389
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eipä ole oma liitin tummunu eikä puristusliitos huono vaihtoehto ole jos vain liitin on semmoiselle suunniteltu. Pidemmän päälle parempi kuin juottaminen. Eikö pikaliittimen voi heittää mäkeen ja liittää johdot vaikka sokeripalalla?
     
    Rensu tykkää tästä.
  14. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Kyse on kontaktipinnan määrästä ja miten paljon amppeja piuhassa kulkee. Sanoin muuten vähän harhaanjohtavasti kun puhuin piraattikopiosta, sillä tuo xt60 on avoin standardi ja kuka vaan voi valmistaa niitä, mutta nuo alihankkijan tekemät ei ole yksyhteen kopioita ja materiaaleissakin on vähän joustettu. Hobbyking suunnitteli tuon liittimen jatkuvalle 60A virralle, johon tuo alihankkijan käyttämä liitin ja puristusliitos ei kertakaikkiaan kykene (eikä kuorimateriaalikaan taida olla korkeita lämpötiloja kestävää nylonia, vaan jotain halvempaa muovia).
     
  15. TLA

    TLA

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Itse vaihdoin aikanaan 3-osaiset vipuliittimet (jotkut noista Wagoinakin puhuvat), niin sain samalla valaistukselle sähköt ja kestoa pitäisi olla ihan riittävästi.
     
  16. jarp

    jarp

    Viestejä:
    510
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Pitää vielä tuosta Anet A8:sta jatkaa, että täysin puhtaasti opintomatkaksi tämä laite on oiva. En ole tiennyt 3d tulostamisesta aiemmin mitään, mutta tämä A8:n rakennus on opettanut paljon siitä, miten 3d tulostus toimii (ja ei toimi) jne. Odotan innolla tuota AM8 alumiinirunkoa ja sen jälkeen kiinnostaisi alkaa perehtymää noihin linear raileihin jne. Ehkä tällainen pitkän tähtäimen unelma voisi olla oman kevyen alumiiniin kykenevän CNC-koneen rakentaminen nollasta.

    Homma lähti liikkeelle siitä, kun paikallisen hacklabin 3d-tulostin ei toiminut, osaavilla ei ollut aikaa korjata ja itseä turhautti, kun en osannut korjata, koska en ymmärtänyt koneen rakennetta kunnolla. Samoin kävin CNC kurssit kurssit huvin vuoksi, mutta ei ole konetta millä jyrsiä. Rahaahan tässä palaa merkittävästi enemmän, kuin että ostaisi suoraan valmiin hyvälaatuisen koneen, ei siinä mitään.

    Mutta tosiaan kuten sanottu, niin kone on modaamattomana ihan täys romukasa, palopommi ja sähkötuoli ja kenenkään ei pitäisi tuota ostaa muuksi, kuin opintomatkaprojektiksi.
     
  17. ississ

    ississ

    Viestejä:
    410
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Jos teet oman niin kannattaa miettiä ensin tarkkaan mitä koneelta haluaa.
    Määrittele siis tarkkaan mitä tarkoitat "kevyt" ja "alumiiniin kykenevä".

    Tallissa on Optimum BF20L koneesta muunnettu cnc ja sen pystytolppa on liian vetelä. Pystyy kyllä aluun mutta helposti jälki jää huonoksi tai menee terät kun runko joustaa. Sen näkee myös mittakellolla ja nojaamalla... harmi ettei tila oikein riitä kunnon kokoiseen koneeseen.
    Muistaakseni alkuperäisen paino on vain ~120kg.

    Mutta projektina erinomainen, suosittelen.
     
  18. jarp

    jarp

    Viestejä:
    510
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Joo toki. "Kevyellä" tarkoitin lähinnä, ettei samanlaista konetta kuin CNC kurssilla. Siellä oli joku vanha teollisuusmasiina, painoi tonneja, tarkkuus oli muistaakseni tuhannesosamilli ja tehoa per akseli, no en muista mutta kilowatit oli yksikkönä joka tapauksessa. Kurssin vetäjällä kuulemma oli samankaltainen kotona, mutta täällä ehkä hellasärö olisi liian kova kun moista laitetta autotalliin alkaisi roudaamaan ;)

    Jos tässä jaksaa intoilla ja joitain CNC:tä rakentaa, niin ehkä ensimmäinen tavoite voisi olla, että voi muovia jyrsiä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2019
  19. Prkle

    Prkle

    Viestejä:
    160
    Rekisteröitynyt:
    25.09.2017
    Tänään tulostellu ahkerammin Ender3:lla ja ekaa kertaa kokeilin tuota xt60 liitintä. Oli polttavan kuuma... ei ole juotinta talossa. Millähän tuon nyt korjais?
     
  20. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    955
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Mistäs saisi edullisimmin E3D V6 hotendin osteltua? Uuteen mk3 prusaan tulossa.
     
  21. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    138
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tilaamalla E3D:ltä suoraan ja postikulutkin on maltilliset. Tuolla on nyt vähän ruuhkaa niin tilauksissa on pientä viivettä.

    Jos haluaa oikein säästölinjalla mennä niin mekaaniset osat Trianglelabilta ja sähköiset (thermistor & heater) E3D:ltä. Nuo Trianglelabin kloonit ovat yllätttävän laadukkaita ja edullisia. Olen muutamia noita tilannut, syynännyt tarkkaan ja mittaillut niin ovat olleet hyvin valmistettuja sekä hyvin mitoissaan.

    edit: Eikös Prusan mukana tule V6 Lite? Siinähän on samat sähköiset osat (thermistor & heater) kuin V6:ssa, eli tarvitsee vaihtaa vaan nuo mekaaneiset osat.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2019
  22. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    juu-zo, jos tilaat E3D:ltä jotain, ota samaan tilaukseen capricorn-tuubi, parantaa minkä tahansa tulostimen laatua! E3D on halvin paikka Euroopassa ostaa Capricornia.

    1) osta uusi xt60 liitinpari, niitä myy mm elektroniikkaliikkeet, mutta en tiedä missäpäin asut, en voi antaa suoraa linkkiä. Netistä niitä saa mistä vaan, jos Suomesta etsii niin ainakin akkulassa näyttää olevan edulliset (samalla postikululla voi tilata laatuakkuja): XT60 liitin - Uros - 1 kpl
    2) kysele kavereilta kuka osaa kolvata ja lupaa vastapalvelukseksi tulostaa joku kiva pikku himmeli (60% todennäköisyydellä kaverille tulee ekana mieleen dildo).
     
    Prkle tykkää tästä.
  23. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Menee muuten nyt vähän ohi aiheesta, mutta pikku vinkki jos hitaasti purkautuvia laatu-akkuja tarvitsee.
    Töissä tullu käytettyä muutama sata akkua loppuun ja empiirin tutkimuksen mukaan ylivertaiset ovat Japanissa valmistetut Eneloopit. Aikaisemmin kaikki valmistettiin Japanissa, mutta Panasonicin ostettua Sanyon, se siirti akut Fujitsun tytäryhtiön hoitoon ja osa tuotannosta siirtyi Kiinaan. Kuitenkin Pro mallit valmistetaan kaikki Japanissa. Normaalisti Eneloopin pro:t lähtee yli 20e/4kpl, mutta tuolta Akkulasta ne saa hintaan 16.50€/4kpl. Kuitenkin, ilmeisesti on niin, että Ikealta löytyy akku nimellä Ladda, jonka valkoinen versio mitä ilmeisemmin on itseasiassa Eneloop pro, mutta paljon kuluttajaystävällisempään hintaan 6.99€/4kpl. Ikea ei paljasta kuka heidän akkunsa valmistaa, mutta valmistusmaaksi mainitaan Japani. Internetin kollektiivinen tutkimusosasto on kaivanut esille, että Japanissa ei ole kuin yksi tehdas (Fujitsu) joka tekee akkuja noilla spekseillä. Paino, ulkomuoto ja speksit ovat yhtenäiset Pro-version kanssa. Muutama nettisivusto on testannut, eikä ole löytänyt merkittäviä eroja. Itsellä on ollut puolisen vuotta koekäytössä about 40 Ikean akkua, enkä pysty erottamaan niitä suorituskyvyssä Eneloopeista.

    Miinukset:
    - joutuu käymään Ikeassa...toisaalta saa hallitukselta irtopisteitä kun ottaa sen mukaan.
    - Ikea saattaa koska tahansa alkaa ostamaan toisesta tehtaasta, katso siis ennen ostoa että paketissa lukee valmistusmaana Japani.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2019
  24. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    955
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Katselinkin että varmaankin järkevin paikka tilailla e3d:ltä suoraan. En siis ole prusa kittiä ostamassa vaan kasailen osat sieltä täältä tilailemalla kuten tuon vanhankin printerin olen kasaillut. Säästää jonkin verran, mutta tietys osat haluan ostaa kuitenkin laatutavaroina.

    Kiitos, hyvä vinkki, ei maksa juuri mitään.
     
  25. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    389
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vipuliitin 3-osainen 5 kpl | Motonet Oy

    SDKF 24A virrankesto luulis riittävän.
     
  26. Starglazer

    Starglazer Tukijäsen

    Viestejä:
    1 282
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    3D tulostimista en varsinaisesti tiedä, mutta itse en lähtisi korvaamaan 60 ampeerin liitintä 24 ampeerin liittimellä. Mitä nämä 3D tulostimet vievät sähköä? 12 volttia * 24 ampeeria on kuitenkin vain 288 wattia.
     
  27. TLA

    TLA

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Ainaki tuo mainittu Ender 3 on 24V laite, ja oman Pron MeanWell virtalähde 14.6A. Eiköhän tuo kestä, enkä omissani ole ainakaan huomannut minkäänlaista lämpenemistä juurikin noilla SDKF :n liittimillä.
     
    jase ja Starglazer tykkäävät tästä.
  28. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    955
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Tilailtu E3D:ltä suoraan V6 hotend, 300mm capricorn putkea ja silikoni suojus paketti. Katsotaan onko nuo silikoni suojat kuinka käyttökelpoisia. Osa niistä tuntuu pitävän ja osa sanoo että putoilee tulosteelle eikä hyödytä mitään. Posteineen ~75€

    Edit. Sen verran vielä voisin vinkkiä kysyä, että millä hakusanalla löytäisi aliexpressistä tuota kaapelin suojasukkaa? Eli tuollaista itsestään sulkeutuvaa kangassukkaa.
     
  29. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Vakuutusyhtiöt muuten innoissaan ovat etsimässä tulipalon aiheuttajaa ja jos sieltä löytyy tommonen viritelmä, 110% varmuudella sanovat "kiitos ei" korvaushakemuksista. Erikoinen kohta kyllä lähteä leikkimään, kun ei säästä edes rahaa. Tietty jos säästää ottamatta kotivakuutusta, silloinhan se on ihan sama mitä kikkoja sinne kodin sähköjärjestelmiin kehittelee.
     
  30. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    389
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mitä sä nyt oikein selität? Liitin joka on tarkoitettu 24A virralle jatkuvaan käyttöön kymmeniksi vuosiksi kestää varmasti paremmin kuin hetkittäiseen 60A RC-käyttöön tarkoitettu liitin. :D Ja jos 24A liitin jännittää niin pistää sitten Wagon joka kestää 32A Yleisliitin 2-napainen 5 kpl | STARKin verkkokauppa
     
    Rensu ja Potti5 tykkäävät tästä.
  31. TLA

    TLA

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Joo nyt kuulosti kyllä, että lähti iplolta hitusen maalailut käsistä. Toinen asia toki, että mitä vakuutusyhtiöiden hyväksymää noissa kiinan viritelmissä yleensä alunperinkään on...
     
  32. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    138
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Wagon tavallisia rasialiittimiä tullut joskus käytettyä mutten ollut aiemmin noihin vipuliittimiin törmännyt ja hommasin nyt noita Wagon vipuliittimiä kokeeksi. Ja on kyllä loistavia!
     
  33. iplo

    iplo

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Mä selitän tätä: Jos menet vaihtaan ostamastasi sähkölaitteesta 60A liittimen 24A:ksi, siinä on vakuutusyhtiölle peruste olla korvaamatta kyseisen laitteen aiheuttamaa vahinkoa. En ole ikinä kuullut että mikään vakuutusyhtiö olisi kertaakaan korvannut vahinkoa jos heillä ei ole siihen pakotetta. Vakuutusyhtiöt on liikeyrityksiä, joiden tarkoituksena on tuottaa voittoa. Jos et usko, soita omaan vakuutusyhtiöösi ja kysy korvaako kotivakuutuksesi jos vaihdat sähköjärjestelmän komponentteja heikommaksi ja sitten siitä laitteesta alkaa tulipalo.

    TLA: Niin kauan kun kyseisiä laitteita ei aseteta EU:ssa myyntikieltoon, ne ovat vakuutusyhtiöidenkin mielestä hyväksyttyjä laitteita. Mm tuota Ender 3:sta voi ostaa ihan Suomestakin kaupasta, alvillisella hinnalla. Jos tulipalo on alkanut kyseisestä laitteesta ja vakuutusyhtiö siitä on joutunut korvaamaan vaikkapa nyt 400k euroa ja toteaa että laitteessa on tekninen ongelma, se melko varmasti ottaa yhteyttä valmistajaan ja neuvottelee minkä osuuden valmistaja korvaa. Kiinan kohdalla toki tuo on hankalampaa, mutta seuraava askel on sitten kyseisten laitteiden asettaminen myyntikieltoon Euroopassa.

    Tottakai voi tosiaan olla liikkeellä ajatuksella "no eiköhän se nyt ton kestä". Mä en tästä asiasta väännä enempää, tehkää mitä teette, olen tuonut varoittavan äänen esille.
     
  34. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    389
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kun poweri on 350W 24V niin 60A liitin ei ole mitenkään perusteltu. Turha mutuilla mitään.
     
    Rensu, Kvli ja Potti5 tykkäävät tästä.
  35. TLA

    TLA

    Viestejä:
    164
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Jep, käräyttäköön alkuperäisellä(tai omalla viritelmällään) johtonsa kuka haluaa jos kokee sen paremmaksi, itse nyt toistaiseksi tunnen oloni turvallisemmaksi valitsemallani tiellä. Lisäksi olen toki laittanut paljon muitakin varmistuksia, kun ei tuo liitos ole ainoa mahdollinen riski näissä laitteissa.
     
    Kvli ja Potti5 tykkäävät tästä.
  36. jarp

    jarp

    Viestejä:
    510
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Vakuutusyhtiöt eivät taida kyllä voida kieltäytyä korvaamasta vahinkoa vakuutuksenottajan tekemien muutosten takia, mikäli nämä muutokset eivät ole millään tavalla vahingon aiheuttamista edesauttanut. Tietenkään. Todistelun kanssa toki voi joutua tekemään itse vähän enemmän työt. Jos liitin on spekasttu 24A virralle (tosiasiallisesti, eikä ole mikään kiinan kopio) ja sen läpi menee vähemmän, niin eihän asiassa pitäisi olla mitään ongelma.

    Ei sillä, aina on hyvä tällaisissa asioissa pelata varman päälle, niin miksipä ei sitten samalla vaivalla laittaisi vaan ihan aitoa XT60 liitintä.
     
  37. ississ

    ississ

    Viestejä:
    410
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Eikös alkuperäisessa viestissä mainittu että ongelma on johtojen liitos liittimeen eikä itse liitin ?
    Jos on huonosti kiinnitetty niin ei auta vaikka olisi 100A liitin, se vaan lämpenee vähän hitaammin mutta lopulta kuitenkin liikaa.

    Mainospuheen mukaan 24V 15A joten 24A tai vaikka 20A liitin riittää. Eikä se varmaan syö kaikkea mitä powerista lähtee...
     
  38. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    389
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Siksi kun vipu Wago liittimen saa vaikka prismasta ja sen asentaa ilman mitään erikoistyökaluja.
     
  39. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    955
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Nyt on mk3 prusan osat tilailtu noctuan tuuletinta ja muutamaa muuta tilpehööriä lukuunottamatta. Laitan kuvia rakentelusta kun osia tippuu laatikkoon. Varmaankin siis reilun kuukauden päästä voisi olettaa olevan osien suunnilleen kasassa.
     
    iplo tykkää tästä.
  40. slarti

    slarti

    Viestejä:
    140
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    juu-zo tykkää tästä.
  41. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    955
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Harmi että tuli juuri tilattua nuo MK3 osat ja nyt tulee päivitettyä filament sensoria :D No eipä se mitään, tietää mitä tulostelee ensiksi eli mustaa petg lankaa hankintaan ja uusi sensori paikalle.
     
  42. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Pitänee MK2.5S upgrade tilata, on muutenkin ollut tarkoitus käyttää extruderi auki. Toivottavasti uusi design fixaa noita jumitteluongelmia. Vaihtoehdoksi alunperin mietin tätä: Skelestruder V1 for Prusa MK3 by jltx, mutta ei just nyt jaksa alkaa rakentelemaan.
     
  43. slarti

    slarti

    Viestejä:
    140
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    Purin kertaalleen MK3:n extruderin ja vaihdoin osat R3-osiin kun PLA alkoi jumittamaan kaikissa vähääkään pidemmissä printeissä. Sehän ei tietenkään auttanut ongelmaan ja purin sitä osittain vielä toisenkin kerran kun selvisi että kurkkuun menevä PTFE-putki ei ollut täysin pohjassa. Sinne jäi pieni rako johon muodostui pieni pallo extracteissa joka jumitti langan. Prusa ei suuressa viisaudessaan toimita 0,01€:n collet-clippiä hotendin mukana ja se putki oli päässyt löystymään jossain kohtaa. Sen pienen osan laittamisen jälkeen on ollut kyllä erittäin huoletonta tulostamista. Enderin kanssa sai kytätä aina ensimmäisen kerroksen loppuun saakka eikä senkään jälkeen voinut olla ihan varma onnistuuko. Ei myöskään ole yhtään ikävä sitä jatkuvaa pedin tasaamista. Taipuisa magneettialusta PEI-kuorrutuksella on myös äärimmäisen näppärä ja jättää nätin tasaisen kiiltävän pinnan. Joskus vaan tarttuu liiankin hyvin ohuet PETG-osat jotka taipuvat pellin mukana.

    Tuo Skelestruder vaikuttaa aika hyvältä mutta ei myöskään taida jaksaa alkaa säätämään. Prusan tuki vakiolle on sen verran hyvä että taidan pitääkin sen sellaisena.

    Taidan kuitenkin laittaa nuo R4-osat (MK3S) printteriin kiinni kun sattuu olemaan mustaa PETG:tä ja extruderin huoltamisen pitäisi olla huomattavasti yksinkertaisempaa näillä osilla.
     
  44. spegelius

    spegelius

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    R3-osiin vaihdoin kun tein MK2-2.5 päivityksen. Tuo PTFE-putken tarkistus on ollut itselläkin tarkoitus tehdä, mutta sain extruuderin moottorin tehoja nostamalla toimimaan enimmäkseen oikein niin ei ole jaksanut alkaa aukomaan. Toinen asia mikä auttoi oli että KISSlicerissa säädin retract hyppyjä siten että kappaleen sisäosissa alle 10mm hypyt ei tee retracteja. Tulostus noputui ja jumimiset väheni.
    Tuo paketti on tosiaan aika hankala huoltoa ajatellen, joutuu aukomaan aika paljon että pääsee käsiksi oleellisiin osiin.

    Alusta on kyllä näppärä. PETG tulostaessa laitan ohuen kerroksen liimapuikkoa, ei tartu liian tiukkaan. Sama joidenkin flex-materiaalien kanssa. Alussa tulostelin enemmän PETG:tä ja oli ilmeisesti jäänyt liimakerros uusimatta kun pieni palanen PEI-kalvoa lähti kappaleen mukana. Onneksi alusta on kaksi puoleinen.

    Prusasta Tronxyyn: asensin Raspiin kameramoduulin ja nyt voi seurata printin kulkua kännykällä Osctoprintistä suoraan. Yhteys mulla on kotiverkkoon OpenVPN, jonka rakentelin FreeNASsiin joku vuosi sitten. Tuli ihan tarpeeseen, laitoin optimisitisesti X5S:n tulostamaan Moon lamp-kupua, joka on nyt tuuskannut 38h ja ei edes puolessa välissä. Näin jälkikäteen pari asetusta pitäisi muuttaa, jotta nopeutuisi. On varsin v-mäinen tulostaa, koska tuo epätasainen pinta vaatii joka kerrokselle kymmeniä pieniä täyttöjä jolloin pää hyppii koko ajan uuteen kohtaa ja tekee retraktia... pitäisi saada slicerista päälle optio että retract vain ulkoreunoilla, en vain muista onko Slic3r PE:ssä tuota ominaisuutta.

    Tuo moon lamp on muutenkin ollut mielenkiintoinen projekti: alkup stl on ~250Mb, johon muokkasin alaosaan reiän sekä kierteet johon tulee jalka. Kaiken meshmixer yms kikkailun jälkeen lopullinen file on 1.2Gt (taisin ajaa jonkun Meshmixerin filtterin tms. ei tuon pitäisi olla noin iso). Noh Slic3r PE avaa tuon vielä suht ok. Seuraava ongelma onkin sitten supportit: yläosa tarvitsee supportit, mutta automaattiset supporttit on vähän joka paikassa ja syö muovia aikalailla. Ratkaisu: mallinsin onton sylinterin jonka korkeus on joku 70% kuvun korkeudesta, ideana on että supporttit tulisi tuon päälle ja tukisi yläosaa. Koska automaatiset supportit ei tunnu tuota oikein tajuavan, slaissasin filen kahteen kertaan, supporttien kanssa ja ilman. Editorilla yhdistin filut siten että alaosa ilman supportteja, loput supporttien kanssa. Previewissä näyttäisi toimivan saumattomasti, saa nähdä miten toimii, jos tuo printti pääsee sinne asti...
     
  45. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 816
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kuinka saa hotendin niin kuin kotipesälle, kun tulostus on valmis?
    Liittyy varmaankin g-codeen, kun en simplify3d:stä tai octoPrintistä löydä valmista rastiruutuun kohtaan pikaisella tutkimisella.
    Tuntuu vain olevan haittaa, kun jää tulosteeseen möllöttämään ja tursottaa vielä sulaa filamenttia.:facepalm:
     
  46. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    389
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tämmönen lopetus G-koodi mulla on enderillä. Jostain päin nettiä kopioitu.
    Koodi:
    G91; set coordinates to relative
    G1 F1800 E-3; retract
    G1 F3000 Z10; lift nozzle off the print 10mm
    G90; change to absolute
    G1 X0 Y220 F1000 ; prepare for part removal
    M106 S0 ; turn off cooling fan
    M104 S0 ; turn off extruder
    M140 S0 ; turn off bed
    M84 ; disable motors
     
  47. Kleimo

    Kleimo Töysäläinen Tukijäsen

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    gcodella saa mieluisan. End GCode routines - RepRap
     
  48. Lurluck

    Lurluck

    Viestejä:
    83
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2017
    Suunnittelen ensimmäisen 3D tulostimen ostoa ja Creality Ender 3 Pro vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta, mutta edelleen pyörittelen muita malleja myös mielessä. Hinta haitari pyörii 200-400€ välissä.

    CR-10 ja Ender 5 vaikuttaisi myös päteviltä vaihtoehdoilta, mutta ainakin Ender 5 on melko massiivisen kokoinen. Onko näissä jotain suurta ja hienoa miksi ne ovat parempia?

    Ender 3 ja Pro mallissa ei ilmeisesti suurta eroa ole, kuin virtalähteessä? Mielelläni maksan sen 50€ lisää luotettavasta ja turvallisemmasta powerista, jos se sitä oikeesti on.

    Mitkä upgrade palat ovat oikeasti hyödyllisiä hommata vai tarviiko niitä oikeasti? Onko esim auto bed leveling tunnistajasta suurta hyötyä tai kannattaako tuohon hommata Tempered Glass Plate?

    Mistähän mahtaisi saada tällähetkellä halvimmalla näitä? Onko jotain alennuskoodia?

    Softa puolella ilmeisesti fusion360 ja cura melko hyviä?

    Mikäs PLA-rulla olisi sitten hyvää tavaraa? 3Djake ecoPLA?
     
  49. Plasmid

    Plasmid

    Viestejä:
    174
    Rekisteröitynyt:
    25.07.2018
    Itteä ei kiinnostanut kasailla tai tuunailla tulostinta niin hommasin aikanaan käytetyn Wanhao 4s mallin.. 400€ oli se.. jämäkkä teräksinen runko ja saa melko umpinaiseksi. Ei ole ongelma tuon kanssa ollut. Mainittakoon toki että oli jo all-metal hotendi asennettuna kun ostin tuon.
    En nyt sano että tuo olisi sopiva sulle mutta mieti haluatko tulostaa vai viilailla laitetta ja sen mukaan laitevalinta.
     
  50. Lurluck

    Lurluck

    Viestejä:
    83
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2017
    Tottahan tuokin on, mutta aika pitkälti nuo valmiiksi kasatut mallit alkaa mennä yli kipurajan tai tulostus ala on hyvin pieni. Pieni säätäminen ei ole niinkään pahasta kuitenkaan ja varsinkin, kun Ender 3 -tulostimella on suuri käyttäjäkunta, niin saa apua helposti eri ongelmiin. Ilmeisesti kuitenkin nuo Ender tulostimet ovat aika hyvin toimineet suoraan laatikosta?

    Täytyy nyt kuitenkin käydä katsastamassa käytettyjen myyntimarkkinat :)