3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Minifactoryn innovator ja mf3. Firman koneita ja tosiaan eka kerta kun tuo ongelma tulee vastaan. Ilmeisesti noissa on all metal hot endi. Voiskohan tota jäähdytystä parannella pistämällä vaikka tehokkaamman tuulettimen? Tokihan tuo varmaan laskee vähän hotendin lämpötehoa mutta jos tuolla saisi tuonkin matskun toimimaan. Toki ihan sama, ei tilata enää tuota kun näissä toimivia vaihtoehtojakin on.

Jäähdytystä voi kokeilla tehostaa, itse vaihdoin yhteen kokeeksi 25mm -> 40mm tuulettimen, auttoi hieman all-metal hotendin kanssa. Mutta ei poistanut ongelmaa, jotkut PLA:t on vaan hankalia tulostaa, varsinkin jos retractit ei ole tunattu viimesen päälle. Varsinkin tuo Prometheus v2 hotend on aika altis jumittelulle. Yksi kikkakolmonen toimii mitä kokeilin -> oliiviöljy :). Kokeilin tuota vähän viimeisenä oljenkortena, koska loogisesti tuntuisi että öljy heikentää kerrosten bondausta, mutta ilmeisesti näin ei käy jos käyttää esmes oliiviöljyä. Tuolla testausta asian tiimoilta: .
Ennen öljyä, tämän tulostaminen oli täysi mahdottomuus, musta PLA jumitti. Mutta öljyn kanssa kaikki toimi hyvin ja lopputulos ei ole mitenkään herkkä hajoamaan vaikka pieniä detaileja onkin mukana:
2019-01-21%2020.34.42.jpg

Voitelun hoidin vastaavalla kuten tämä: Filament Oiler/Filter by Tada3. Noita filament oiler malleja on vaikka kuinka paljon. Sisään vaikka pala vaahtomuovia/pesusientä johon tippa pari öljyä. Samalla tuo vaahtomuovi putsaa likaa langasta.
Itse käytän tuota öljykikkaa jos tulee jonkun langan kanssa jumitteluongelmaa, muuten ilman öljyä. Tuo palikka on yleensä välissä, ei haitanne jos se tosiaan putsaa lankaa samalla.
 
Minifactoryn innovator ja mf3. Firman koneita ja tosiaan eka kerta kun tuo ongelma tulee vastaan. Ilmeisesti noissa on all metal hot endi. Voiskohan tota jäähdytystä parannella pistämällä vaikka tehokkaamman tuulettimen? Tokihan tuo varmaan laskee vähän hotendin lämpötehoa mutta jos tuolla saisi tuonkin matskun toimimaan. Toki ihan sama, ei tilata enää tuota kun näissä toimivia vaihtoehtojakin on.

Vieläkö noissa uudemmissakin on kiinteä syöttörullan kiristys?
Omassa MF2 versiossa oli ja joskus piti säätää kun oli eri paksuisia lankoja.
Jossain suutinmallissa oli myös tukkeutumisongelmaa joka poistui suuttimen vaihdolla.
Jos mukana on jotain kuitua niin menee helpommin tukkoon, silloin kannattaa käyttää vähän isompireikäistä suutinta.
Ja taas vanhemmissa ainakin on kokometallinen. Voi tehostaa reilustikin ja jos lämpö huolettaa niin lämmityselementin ja sen päällä olevan jäähdyttimen väliin ohut alumiinilevy.
 
Vieläkö noissa uudemmissakin on kiinteä syöttörullan kiristys?
Omassa MF2 versiossa oli ja joskus piti säätää kun oli eri paksuisia lankoja.
Jossain suutinmallissa oli myös tukkeutumisongelmaa joka poistui suuttimen vaihdolla.
Jos mukana on jotain kuitua niin menee helpommin tukkoon, silloin kannattaa käyttää vähän isompireikäistä suutinta.
Ja taas vanhemmissa ainakin on kokometallinen. Voi tehostaa reilustikin ja jos lämpö huolettaa niin lämmityselementin ja sen päällä olevan jäähdyttimen väliin ohut alumiinilevy.

Taitaa noissa olla säädettävä, ainakin siinä on semmonen vipu mistä sen saa vapautettua. Pitääpä tsekkailla kun ehtii, ja testata tuo alumiinilevykikka+ tehokkaampi tuuletin. 0.6mm suuttimella ollaan tulosteltu. Nythän noista käytännössä loppui tuki kun MF siirtyi pelkästään noihin ultrapolymeereihin.
 
Seuraava ongelma onkin sitten supportit: yläosa tarvitsee supportit, mutta automaattiset supporttit on vähän joka paikassa ja syö muovia aikalailla. Ratkaisu: mallinsin onton sylinterin jonka korkeus on joku 70% kuvun korkeudesta, ideana on että supporttit tulisi tuon päälle ja tukisi yläosaa. Koska automaatiset supportit ei tunnu tuota oikein tajuavan, slaissasin filen kahteen kertaan, supporttien kanssa ja ilman. Editorilla yhdistin filut siten että alaosa ilman supportteja, loput supporttien kanssa. Previewissä näyttäisi toimivan saumattomasti, saa nähdä miten toimii, jos tuo printti pääsee sinne asti...
Kokeilitko sillai, että lisäät pikkuhiljaa %-määrää mihin kulmaan laitetaan supportit? Mulla on tota säätämällä yleensä löytyny supportit oikeisiin kohtiin. Varsinkin kun tossa tulosteessa jopa 80% kulmakin pitäis mennä ihan hyvin ilman supportia kun saa tukea edellesestä kerroksesta kuitenkin.
Toi ontto sylinteri kuitenkin varmaan paras ratkaisu, poistuu ongelma että supportit irtois alustasta. Miten toi sylinteri toimi käytännössä?
Moon lamp jalusta tulostettu ja valot laitettu. Ihan toimiva lamppu, vaikkakin jonkin verran näkyy kerrokset siellä täällä.
Millä kerroskorkeudella tulostit? Entä langan merkki?
Mä oon himostellu yhden litografin tulostamista, mutten ole ehtinyt asiaan vielä perehtyä sen tarkemmin.
 
Minkälaisiin kompromisseihin olette asettuneet jos tulostettava pinta on tarkoutus maalata ja tavoitellaan hyvää pintalaatua? Hätähousuna sitä haluaa tulostaa nopeasti ja monessa tapauksessa se riittää mutta sitten kun halutaan viimmeisteltyä jälkeä niin missä menee raja? Esim. jos haluaa ABS:llä kiiltävän pinnan niin jo 0.2mm kerros toimii ilman hiontaa asetoni käsittelyyn hyvin. Kerrokset häviää mutta toki jotkut yksityiskohdatkin. Maalattavissa taas sitten on se hionta.. onko suurtakaan etua tulostaa hitaasti ja 0.1mm kerroksella kun hiomaan joutuu kuitenkin..

Normisti tulostelen 60mm/s (+80% nopeus ulkoreunoissa..) Vahingossa jäi tulostuksen hidastus päälle (jos kerros on alle 5s valmis -> pudota nopeutta) ja pikku kappale tuli tulostettua 0.1mm kerroksella ja hitaasti niin olihan tuo jälki aika uskomattoman tarkkaa. Aikaa toki meni rutkasti.
 
Kokeilitko sillai, että lisäät pikkuhiljaa %-määrää mihin kulmaan laitetaan supportit? Mulla on tota säätämällä yleensä löytyny supportit oikeisiin kohtiin. Varsinkin kun tossa tulosteessa jopa 80% kulmakin pitäis mennä ihan hyvin ilman supportia kun saa tukea edellesestä kerroksesta kuitenkin.
Toi ontto sylinteri kuitenkin varmaan paras ratkaisu, poistuu ongelma että supportit irtois alustasta. Miten toi sylinteri toimi käytännössä?

Millä kerroskorkeudella tulostit? Entä langan merkki?
Mä oon himostellu yhden litografin tulostamista, mutten ole ehtinyt asiaan vielä perehtyä sen tarkemmin.

Kerroskorkeus 0.2mm. Lanka on 3DJake:n valkoista ecoPLA:ta. En ole tuota tulostanut muuten niin en osaa sanoa johtuuko nuo kerrosvirheet langasta vai mistä. Tulostin eilen Tronxyllä mustaa ecoPLA:ta ja se oli varsin tasaista kerrosten osalta, vaikkkkain kappale oli hyvin pitkälti suoria pintoja, joten tuota retract-helvettiä ei ole muuttujana.

Tuo sylinteri toimi varsin hyvin, supporttit tulostui sen päälle nätisti. En kyllä ymmärrä miksi Slic3r PE veti aika tiheää settiä ainakin sentin kerroksen itse pinnan alle, oli tuskan takan repiä irti. Noh voisi tietenkin kokeilla vaikka S3D, custom supporteilla helpompi kikkailla.
Tuota sylinteriä voisi optimoida siten että sylinterin päällä on kartio, vähentäisi supporttien määrää entisestään.

Litograafin tulostaminen on itselläkin ollut tarkoitus kokeilla. Tämä tietenkin ajaa about saman asian, vaikkakin mallina hieman haastavampi. Tuo kerrosten heittely pitää saada fixattua kuitenkin. Epäilys on että tuo massivinen retractien määrä bowdenilla vääristää syöttöä ja sen takia lopputulos on epätasainen. Oletettavasti lanka muuttaa muotoaan kun sitä hinkataan kymmeniä-satoja kertoja lyhyen alueen kohdalla...
 
Ensimmäiset mk3 prusa kloonin osat haalittu paikallisista puljuista sekä noudettu postista.

IMG_7714.JPG
 
Mistä saa tilattua kunnollisia teflon letkuja bowdeniin?
Noi kiinalaiset on aivan paskoja kun muuttavat muotoaan muutaman tulostuksen jälkeen niin että menevät jumiin
 
Jos muuten joku kaipaa Crealityn ohjainkorttia. Täältä löytyy yksi ylimääräinen 1.1.3versiota. Vaikka 20e.
 
Oletteko tutustuneet vielä Pathio-sliceriin? On nyt betavaiheessa ja vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta: Pathio
Viikolla pyörittelin ja vähän tutustuin aiheeseen mutten viellä ehtinyt tulostaa ja testaamaan sen paremmin. Thomas kävi myös aihetta läpi

Vaikuttaa ihan pätevältä.
 
Vaihdoin eilen Tronxyyn vakiomoottoreiden tilalle 0.9 askelkulman moottorit, jolloin steps/mm muuttui 80->160. Yllätys oli suuri kun heti testiprinttiä aloittaessa ensimmäisessä nopeassa travel-liikussa pää ei liikkunutkaan vaan moottorit hyppi askelia ihan urakalla. Sama jatkui aina kun tuli vähänkään pitempi hyppy eri kohtaan. Koitin säätää moottorien tehoja isommaksi, mutta ei apua. Tarkemmin asiaa tutkittuani ongelma ratkesi kun rajoitin X ja Y akselien maksiminopeuden 150mm/s. Alunperin tuo oli 300mm/s. Olisiko tuossa nyt tullut jo Arduino Megan rajat vastaan? Ilmeisesti aika tiheään saa stepperille mennä pulssia kun 160 askelta/mm ja 300mm/s... normi 1.8 askelkulmalla olevat moottorit on toimineet hyvin tuolla nopeammalla max nopeudella. Uudet moottorit on itse asiassa hieman isommat ja pitäisi olla enemmän vääntöä.
Jatkossa olisi tarkoitus siirtää Duet Wifi tuohon Tronxyyn, sittenhän tuon näkee auttaako nopeampi cpu tuohon.
 
Tai molemmat. Hieman riippuu firmwaresta mutta yleisesti nuo "normaalit" max 20MHz avr- ohjaimet pystyvät enimmillaan noin 40kHz askeltaajuuteen. Yleensä siihenkin kannattaa jättää vähän marginaalia.
Pikaisesti laskien:
80 askelta/sek * 300 mm/sek = 24000 askelta/sek = 24kHz
160 askelta/sek * 300 mm/sek = 48000 askelta/sek = 48kHz
160 * 150 = 24000 eli sama taajuus kuin alunperin.
40kHz /160 askelta/sek = 250 mm/sek, jossain siellä suunnassa pitäisi löytyä max nopeus jolla kone vielä kulkee oikein olettaen että moottorien virta on riittävä (kuten myös jännite). Todennäköisesti jossain 200 paikkeilla (32kHz).
Helppo testata, vaihda nopeutta vähän kerrallaan ja aja manuaalilla ensin akseli kerrallaan kummallekin akselille max- nopeus jolla yksi akseli pysyy vileä mukana ilman steppien hukkaamista. Sitten otetaan lähtökohdaksi haetuista arvoista pienempi ja ajetaan molempia yhtä aikaa, käytännössä x0 y0 => x100 y100 ja myös toisinpäin kulmittain kunhan molempia ajaa saman matkan. Jos askelia hukkuu niin sitten pitää vielä laskea nopeutta. Ja lopuksi kannattaa ottaa vielä vähän pois niin voi olla varma siitä että kulkee sinne minne pitääkin tulostettaessa.

Kerro vielä moottorien tyyppi + arvot niin tuota voi spekuloida vähän pidemmälle.
 
Ok jotain tuollaista uumoilinkin. Lankku tuossa Tronxyssä käyttää jotain A49xx drivereita eli ei mitään tehokkaimpia, mutta peruskäyttöön ihan riittävät.
Tuon 150mm/s sain testattua helposti Octoprintin plugarilla, jossa on täpät pedin eri kohtiin ja travel-nopeuden voi määrittää. Joku 10000mm/min eli 166mm/s toimi vielä ok kulmasta kulmaan, mutta sen jälkeen alkoi sakkaamaan. Jätin hiemna pelivaraa, 150mm/s riittänee.
Nyt kun muistelen niin samantapainen efekti tuli vastaan kun vaihdoin Megatronics v3 -> Duet Wifi toiseen printteriin ja siinä on extruder moottorit planeettavaihteilla monimateriaalitulostusta varten; Arduino pohjaisella kaikki nopeat langan vaihdot (50mm/s+ extruder liikut) toimi hyvin, mutta Duet:lla moottorit ei pysyneet perässä. Eli Arduinolla nopeus oli oikeasti rajoittunut ceepun takia, Duet:lla ekaa kertaa moottoreita yritettiin ajaa todellisilla nopeuksilla -> fail.
 
Jep, vääntöä on vähemmän. Väännön yksikkö on unssia tuumalle eli 25.4mm varren päässä pitovoima on 65unssia. Taulukkokirjan tai nettilaskurin avulla tuosta saa halutessaan Ncm tai Nm.
Pikainen haku antaa uusille pitoa 46Ncm ja vanhoille 40Ncm, se on sen verran lähellä ettei pitäisi juuri huomata. Toisessa linkissä oli annettu 48Ncm, siis jotain sinne päin ;)

Suurempi osuus voi olla virralla kun vanha on 1.7A ja uusi 2.0A. Jotta uusista saa voiman ulos niin virtaa pitää kasvattaa vastaavasti. Valitettavasti noilla A49- sarjalaisilla taisi kaikilla olla 2A raja eli pitäisi laittaa virrat täysille. Ja silloin ne vaativat mielellään myös jäähdytyslevyt ettei ohjaimet ylikuumene.

Tuolta samasta kaupasta noille kaveriksi DM542T ohjaimet asetuksella 2.37A peak ja n. 40V poweri niin kulkee paremmin ;)
 
Tänään käyty hakemassa seuraava lasti osia printteriin sekä lankoja tuli marwiolilta läjä.
Tulostettujen osien joukossa ei ollut powerille tuota suojaa mihin tulee myös power panic kiinni, joten jos jotakuta kiinnostaa tulostella niin makselen korvauksen. Värillä ja materiaalilla ei väliä, voin itse tulostella sitten mustasta petg:stä uuden kun printteri kasassa. Stl filun saa minulta jos kiinnostaa tulostella.

EAA00537-1F77-4D11-87A0-CBA9EF77AED5.jpeg
 
Onkos kukaan löytänyt edullista ja hyvälaatuista ns. Marble-lankaa, jota saisi vielä tilattua kohtuullisilla kuluilla Suomeen? Kiinnostaisi kokeilla, kun näyttää hyvältä ainakin Reddit-keskusteluissa, ja antaa hyvin anteeksi pienempiä virheitä tulosteessa. Mitä olen asiaa tutkinut, niin aika harva kauppa Euroopassa noita myy.

Samoin tästä ja muista mattasävyisistä PLA:sta voisi antaa palautetta, josko joku on jo ehtinyt kokeilemaan https://www.dasfilament.de/filament-spools/pla-1-75-mm/349/pla-filament-1-75mm-tonweiss-matt?c=33
 
Onkos kukaan löytänyt edullista ja hyvälaatuista ns. Marble-lankaa, jota saisi vielä tilattua kohtuullisilla kuluilla Suomeen? Kiinnostaisi kokeilla, kun näyttää hyvältä ainakin Reddit-keskusteluissa, ja antaa hyvin anteeksi pienempiä virheitä tulosteessa. Mitä olen asiaa tutkinut, niin aika harva kauppa Euroopassa noita myy.

Samoin tästä ja muista mattasävyisistä PLA:sta voisi antaa palautetta, josko joku on jo ehtinyt kokeilemaan https://www.dasfilament.de/filament-spools/pla-1-75-mm/349/pla-filament-1-75mm-tonweiss-matt?c=33

Me ollaan kaverin kanssa vallan siirrytty dasfilamentin tuotteisiin. Mulla pla ja petg käytössä eikä kyllä valittamista. Rulla menee alusta loppuun yksillä asetuksilla eikä ainakaan huomattavaa vaihtelua paksuudessa. Molemmilta kun alkaa olla hyllyt tyhjänä niin tilattu kerralla aina isompi läjä ja kulut puoliksi niin kohtuulliset hinnat.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Tänään käyty hakemassa seuraava lasti osia printteriin sekä lankoja tuli marwiolilta läjä.
Tulostettujen osien joukossa ei ollut powerille tuota suojaa mihin tulee myös power panic kiinni, joten jos jotakuta kiinnostaa tulostella niin makselen korvauksen. Värillä ja materiaalilla ei väliä, voin itse tulostella sitten mustasta petg:stä uuden kun printteri kasassa. Stl filun saa minulta jos kiinnostaa tulostella.

EAA00537-1F77-4D11-87A0-CBA9EF77AED5.jpeg
Pääkaupunkiseudulla voisi onnistua jos vielä tarve. Onko PSU prusan malli vai joku muu? Löytyy mustaa PETGtä niin ei tarvitse uudelleen tulostella.

Itsellä ollut vähän tarkoitus muuttaa virtakatkaisijan paikkaa omassa tulostimessa mutta en ole vielä jaksanut alkaa purkamaan laitetta. MK3S-osat saapuivat viikolla mutta odottelen ledinauhaa vielä kaappiin joten taidan tehdä kaikki kerralla kunhan ne tulevat.

Jos sinulla on originaalit virtaosat olemassa, viitsitkö ottaa katkaisijan takaa kuvan? Auttais siirron suunnittelussa.
 
Pääkaupunkiseudulla voisi onnistua jos vielä tarve. Onko PSU prusan malli vai joku muu? Löytyy mustaa PETGtä niin ei tarvitse uudelleen tulostella.

Itsellä ollut vähän tarkoitus muuttaa virtakatkaisijan paikkaa omassa tulostimessa mutta en ole vielä jaksanut alkaa purkamaan laitetta. MK3S-osat saapuivat viikolla mutta odottelen ledinauhaa vielä kaappiin joten taidan tehdä kaikki kerralla kunhan ne tulevat.

Jos sinulla on originaalit virtaosat olemassa, viitsitkö ottaa katkaisijan takaa kuvan? Auttais siirron suunnittelussa.

Psu on prusan malli mutta ei originaali. Jotain pientä eroa siis voi olla. Ruuvien paikat kuitenkin mielestäni samoissa kohdissa. Power panic moduuli ja virtakytkin myös orkkis klooneja. Ne identtisiä orkkiksien kanssa. Voin nappailla kuvia jos haluat. Jatketaan vaikka yv:llä.
 
Sattuuko täällä olemaan muita Kodama Obsidianin kickstatteriin osallistuineita?
Obsidian 3D Printer: High Quality, Sleek, and Affordable.
Vielä 2018 puolen välin paikkeille pidin toiveita yllä että saisivat tämän joskus valmiiksi mutta nyt alkaa jo usko loppumaan. Alkuperäinen tavoite oli joulukuu 2017.
En onneksi kovin paljoa sijoittanut, Obsidian Plus 219$ + Shipping 70$ + extrat 65$ eli about 300€ nykykurssilla.
Toisaalta jos nyt kovasti yllättävät ja saavatkin tämän tulemaan 2019 jouluna niin eihän tämä ole kuin kaksi vuotta myöhässä eli suht normaali Kickstarter viive.
Kahdessa vuodessa vaan tullut aika kovia kilpailijoita samaan ~300€ hintaluokkaan. Tulostusalue on lisäksi todella pieni, 120x120x120 mm.
Tuumailin silloin kun osallistuin että on hauska päästä näkemään miten näitä kehitetään. Mutta kohta kolmessa vuodessa on tullut 17 päivitystä joten ei tämä auttanut siihenkään. Jatkuvaa osien uudelleen suunnittelua ollut koko kampanja.
 
Jahas sit näköjään kojahti tosta cr:stä emolevy. Peti ei enään liikkunut. Ja nyt olisi tarttis apuja vähän tossa marlinin kanssa. Kun sattuisi olemaan nurkissa mks gen v.1.4 emo ja dvr8825 driverit. Sain kyllä siihen jonku marvinin lopulta ähellettyä, mutta siinä ei taas liiku z-akselit. :D Eli jos joku voisi nakata yv:llä CR-10s+dvr8825+bltouch tolle mks:n enmolle, niin oisin toosi kiitollinen...
 
Jatketaan tätä yksin puhelua. Eli nyt kaikki akselit pyörii oikein mutta bltouh ei toimi. Eli pin 11 kuitenkin pysyy marlinissa. (ainakin tämän mukaan Dream it! Print it! - How do I connect my BLTouch to my main board?)
eli marvinissa edelleenkin pysyi
#define X_DRIVER_TYPE TCM2100
#define Y_DRIVER_TYPE TCM2100
#define Z_DRIVER_TYPE TCM2100
//#define X2_DRIVER_TYPE A4988
//#define Y2_DRIVER_TYPE A4988
//#define Z2_DRIVER_TYPE A4988
#define E0_DRIVER_TYPE TCM2100
#define E1_DRIVER_TYPE TCM2100
//#define E2_DRIVER_TYPE A4988
//#define E3_DRIVER_TYPE A4988
//#define E4_DRIVER_TYPE A4988


eli vanhasta muutettu
Configuration.h

Driverit

(Löytyikin TCM2100)
#define X_DRIVER_TYPE TCM2100
#define Y_DRIVER_TYPE TCM2100
#define Z_DRIVER_TYPE TCM2100
//#define X2_DRIVER_TYPE A4988
//#define Y2_DRIVER_TYPE A4988
//#define Z2_DRIVER_TYPE A4988
#define E0_DRIVER_TYPE TCM2100
#define E1_DRIVER_TYPE TCM2100
//#define E2_DRIVER_TYPE A4988
//#define E3_DRIVER_TYPE A4988
//#define E4_DRIVER_TYPE A4988


#define DISABLE_X false
#define DISABLE_Y false
#define DISABLE_Z false
// Warn on display about possibly reduced accuracy
//#define DISABLE_REDUCED_ACCURACY_WARNING

// @section extruder

#define DISABLE_E false // For all extruders
#define DISABLE_INACTIVE_EXTRUDER true // Keep only the active extruder enabled.

// @section machine

// Invert the stepper direction. Change (or reverse the motor connector) if an axis goes the wrong way.
#define INVERT_X_DIR false
#define INVERT_Y_DIR false
#define INVERT_Z_DIR true

Sitten vielä
configuration adv.h
#define Z_DUAL_STEPPER_DRIVERS

Eli bltouch napsahtaa käynnistyessä pari kertaa ja sit jää palamaan paloauton punaisena koko ajan, ei reagoi enään mihinkään. Kahdella eri touchilla kokeiltu ja ilman välijohtoakin. ei mitään apua.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään saapui runko, einsy ja muutama muu pikkuosa, joten päätin kasailla printteriä sen verran kun sitä nyt oli järkevä kasailla. Vielä puuttuu nippeleitä eli hihnaa, hihnapyörät ja idlerit ja jotain muuta pientä.

105AC3F6-4C31-4C16-9D17-C7F03F27F0EA.jpeg
 
Jatketaan tätä yksin puhelua. Eli nyt kaikki akselit pyörii oikein mutta bltouh ei toimi. Eli pin 11 kuitenkin pysyy marlinissa. (ainakin tämän mukaan Dream it! Print it! - How do I connect my BLTouch to my main board?)
eli marvinissa edelleenkin pysyi
#define X_DRIVER_TYPE TCM2100
#define Y_DRIVER_TYPE TCM2100
#define Z_DRIVER_TYPE TCM2100
//#define X2_DRIVER_TYPE A4988
//#define Y2_DRIVER_TYPE A4988
//#define Z2_DRIVER_TYPE A4988
#define E0_DRIVER_TYPE TCM2100
#define E1_DRIVER_TYPE TCM2100
//#define E2_DRIVER_TYPE A4988
//#define E3_DRIVER_TYPE A4988
//#define E4_DRIVER_TYPE A4988


eli vanhasta muutettu
Configuration.h

Driverit

(Löytyikin TCM2100)
#define X_DRIVER_TYPE TCM2100
#define Y_DRIVER_TYPE TCM2100
#define Z_DRIVER_TYPE TCM2100
//#define X2_DRIVER_TYPE A4988
//#define Y2_DRIVER_TYPE A4988
//#define Z2_DRIVER_TYPE A4988
#define E0_DRIVER_TYPE TCM2100
#define E1_DRIVER_TYPE TCM2100
//#define E2_DRIVER_TYPE A4988
//#define E3_DRIVER_TYPE A4988
//#define E4_DRIVER_TYPE A4988


#define DISABLE_X false
#define DISABLE_Y false
#define DISABLE_Z false
// Warn on display about possibly reduced accuracy
//#define DISABLE_REDUCED_ACCURACY_WARNING

// @section extruder

#define DISABLE_E false // For all extruders
#define DISABLE_INACTIVE_EXTRUDER true // Keep only the active extruder enabled.

// @section machine

// Invert the stepper direction. Change (or reverse the motor connector) if an axis goes the wrong way.
#define INVERT_X_DIR false
#define INVERT_Y_DIR false
#define INVERT_Z_DIR true

Sitten vielä
configuration adv.h
#define Z_DUAL_STEPPER_DRIVERS

Eli bltouch napsahtaa käynnistyessä pari kertaa ja sit jää palamaan paloauton punaisena koko ajan, ei reagoi enään mihinkään. Kahdella eri touchilla kokeiltu ja ilman välijohtoakin. ei mitään apua.

Ottaako bltouchin nasta käynnistyessään bediin kiinni?
 
Ottaako bltouchin nasta käynnistyessään bediin kiinni?
Ei.... Ratkaisu olikin niin yksinkertainen, että eri pinnit käytössä kuin tuossa ensimmäisen linkin kuvassa :D Kuvassa olevat pinnit oli vasemmalta toinen pystyrivi, mutta kun laitto vasempaan laitaan, niin alko toimia. Illan siinä saikin mukavasti vitutuksessa menemään. :D
 
Tulevaisuus kyllä aika siistiä tälläki osa-alueella (yllättäen). Eli 3d-printteri joka printtaa koko paskan kerralla (ei kerros kerrokselta kuten nykyiset).

 
Onko täällä Tevon printtereistä kokemuksia? Itselläni kanssa uuden 3d tulostimen hankinta edessä ja erityisesti iso tulostusalue kiinnostaa, alustavasti katsellut tuota uutta Tevo Nereusta (TEVO Nereus preassembled 3D printer Large Print 320*320*400mm Wifi/Touch Screen/Metal frame).

320x320x400 ja muutenkin mielestäni ihan kivat ominaisuudet ~500 + tullit usd hintaluokkaan. Aikaisemmat mallit saaneet ihan ok arvosteluita mutta näistä Kiinamerkeistä ei oikein koskaan tiedä.
 
Noista Ender 3:n liittimistä vielä. Omani lämpesi aikalailla kun hotendiä lämmitettiin huoneen lämmöstä tulostusvalmiuteen, joten päätin vaihtaa liittimet. Vaan olivatpa ihan oikein juotetut liittimet, eipä sillä, tuli samalla tehtyä Y-haara niin saa octopiille virrat.

Tulostuksen aikanahan liitin oli hyvä jos näppituntumalta lämmin, joten en erityisen huolestunut ollut missään vaiheessa.

20190309_182821.jpg
 
Itsellä on Tevo Tarantula käytössä, ihan asiallinen kampe ja ainakin omiin tarpeisiin ihan riittävä. :)
Hyvä tietää, onko sinulla tuossa bed leveling manuaalisesti vai automaattisesti? Ja jos automaattinen niin kuinka hyvin toimii oikeasti, pitääkö kuitenkin säätää manuaalisesti?
 
Ite en voi kyllä oikeen kehua Tevo Tarantulaa!
Mitään muuta ei tuon kanssa ole ollu kuin ongelmia.
Mukana tullut sn04 bed level sensori on ainakin ihan paska.
Alkuperäset suuttimet tuntu olevan aina tukossa ja tupla suutin mallissa (E3D Cyclop kopio) ei pysy hetbreak kiinni.
Mutta kyllähän tuosta kohtalaisen saa jos ostaa E3D V6 (tai aidon E3D Cyclopin) hotendiksi ja autolevel sensoriksi BLTouchin ja tukee runkon pöytään ettei huoju kovin hirveesti.
Vielä jos haluaa vehkeen hiljaseksi niin joutuu vaihtamaan emolevyn, että saa hiljasemmat moottorin ohjaimet.
Virtalähdekkin kannattaa vaihtaa tässä kohtaa vähän laadukkaampaan.
Ihan hirvee säätäminen, eikä tuolla siltikkään tunnu kovin älyttömän hyvää jälkeä saavan.
Edit: Niin ne jotka täällä suositteli Polaric Go:ta bedin puhdistukseen eivät ole varmaan ikinä ite ko. ainetta tässä tarkotuksessa käyttänyt.
Polttoaineen jäänestona ehkä toimii, mutta ei 3D tulostimen bedin puhdistuksessa.
Jättää nimittäin peili pinnan ihan harmaaksi, kun tuolla pyhkii eikä tulostettava kappale tartu.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Niin ne jotka täällä suositteli Polaric Go:ta bedin puhdistukseen eivät ole varmaan ikinä ite ko. ainetta tässä tarkotuksessa käyttänyt.
Polttoaineen jäänestona ehkä toimii, mutta ei 3D tulostimen bedin puhdistuksessa.
Jättää nimittäin peili pinnan ihan harmaaksi, kun tuolla pyhkii eikä tulostettava kappale tartu.
Harmillista kuulla, itsellä nimittäin toimii erinomaisesti. Eikä se mun oma keksintö ollu, pitkään etsin toimivaa pedinpuhdistustapaa ja isopropanolia monessa paikkaa suositeltiin parhaaksi aineeksi ja sen jälkeen etsin mistä halvimmalla ipaa saa ja tuo Polaric Go on monta luokkaa halvempaa kuin apteekissa myytävä.
Polaric Go:ta hieman kalliimpi, mutta kätevän suutinpullon kanssa toimitettava löytyy täältä: Isopropanoli 99% (PUHDAS IPA) -sumutinpullo mukana- KIILTOKAUPPA.fi
 
Mulla nuo @iplo :n ohjeet toiminut todella hyvin. Juurikin tuota Polaric Go:ta käyttänyt. Mukavasti päässyt siihen vaiheeseen harrastusta että yksinkertaiset hommat voi vain toteuttaa. Niin tulostamisen kuin fusion 360 käytön puolesta.

Tämmöinen tuli tehtyä viimeksi
IMG_20190226_163325.jpg
 
Saranan tappina toimii 1.5mm tig hitsauslanka. Kannen ja boksin reiät on poralla tulostuksen jälkeen vielä "avattu"

IMG_20190311_174713.jpg
Kätevä! Tuollanen ois kyllä komia. Saitko kerralla oikean kokoisen kannen että mahtuu menemään kiinni? Tuli vain mieleen kun tulostelin useampaan kertaan kahta osaa joiden piti sopia toisiinsa, mutta aina niitä piti jälkikäsitellä/hioa. Meikän Ender 3 Pro tekee ihan siistiä jälkeä, mutta PLA leviää tulostaessa 0.2mm. Eli seinämät on ikävästi 0.2mm liian isoja ja reiät 0.4mm liian pieniä.
 
Toi on proto #2. Joutui hieman lisätä välyksiä päittäin tuleviin tasoihin että kansi istui kunnolla. Sisäkkäin menevät seinämät on ilman välystä ja just hyvä. Pysyy kansi kiinni. Voi olla että käytössä löystyy ja pitää lisätä joku nasta+kolo viritys mihin napsahtaa kun sulkee.
 
Kätevä! Tuollanen ois kyllä komia. Saitko kerralla oikean kokoisen kannen että mahtuu menemään kiinni? Tuli vain mieleen kun tulostelin useampaan kertaan kahta osaa joiden piti sopia toisiinsa, mutta aina niitä piti jälkikäsitellä/hioa. Meikän Ender 3 Pro tekee ihan siistiä jälkeä, mutta PLA leviää tulostaessa 0.2mm. Eli seinämät on ikävästi 0.2mm liian isoja ja reiät 0.4mm liian pieniä.
Kuulostaa siltä että sun tulostimen extruderia ei ole kalibroitu. Tässä linkki joka neuvoo miten homma onnistuu muutamassa minuutissa:
Extruder Calibration

Edit: toinen vaihtoehto on, että sun käyttämä lanka ei ole ihan 1.75mm, vaan jotankin sen läheltä, tarkista työntömitalla muutamasta eri kohtaa.
 
Jatketaans tätä tyhmien kysymysten listaa. Paljon sitä uskaltaa vääntää virtaa noille tmc2100. Kun jotenkin tuntuu että toi y akseli hukkaa välillä askeleita. 0,71 lähin liikkeelle ja nyt siinä 0,9 tienoilla. Tuntuu kyllä jo pikkusen paremnmalta mutta uskaltaako vielä vääntää.
 
Sitäkin epäilin, mutta 0.71 lähteny ja parempaa suuntaan menty koko ajan (2x50 fannii kuitenkin puhaltaa niille suoraan.)¨
. Moottorie ei ainakaan kauhean kuumat vielä ole.
 
Saranan tappina toimii 1.5mm tig hitsauslanka. Kannen ja boksin reiät on poralla tulostuksen jälkeen vielä "avattu"

IMG_20190311_174713.jpg
Mä tein aikanaan tuollaisen boxin ja mitoitus kun osui, niin "kansi" pysyi paikallaan ihan kitkalla ja saranaa ei tarvittu. Jos en olisi myynyt koko laitetta, niin yksi projekti tähän olisi ollut variable speed tekniikalla jonkun kuvan tulostus pintaan.
 
Onko sattunu tulemaan vastaan kunnollista tulostinta, johon saisi suoraan e3d V6:sen ja BLtouchin kiinni ja löytyisi hiljaset moottorin ohjaimet?!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom