3D-tulostaminen

Viestiketju alueella 'Elektroniikka, rakentelu ja muut DIY-projektit' , aloittaja micko, 17.10.2016.

  1. Topelius

    Topelius

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2017
    Kokeilen laittaa kaksi 12v tuulentinta peräkkäin, mutta siltikään tuo nopeussäätö ei toimi. Nyt toki puhaltimet pyörivät hitaasti ehkä juuri tuolla 1% nopeudella, mutta nyt niiden nopeutta en saa millään nopeutumaan.
     
  2. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    177
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Mielenkiintoinen tuo Nimble ja todella hyvä idea! Vaijerin käyttö kyllä arveluttaa, ne kun aina tuppaa kiertymään enemmän tai vähemmän ja toimii siten vähän kuin jousi.
     
  3. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    128
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Hakusessa ensimmäinen 3D tulostin. Tärkeimpinä kriteereinä:
    - Tarkkuus
    - Monipuoliset tulostusmateriaalivalinnat (tarkotus tehdä "lopullisia" osia ABS-muovista, myös hiilikuituvahvisteisena)
    - Isohko tulostusalue (joku 300mm suuntaansa olis kiva)
    - Sellanen jonka kanssa ei tarviis alussa tapella isommin ja rakentaa koko konetta heti joillain parannetuilla osilla uusiks. Osaamista löytyy elektroniikan ja mekaniikan suhteen, mutta ylimäärästä aikaa ei. Edit: Siis sen verran on aikaa, että koneen kasaan ihan mielellään itse.
    - Kone tulee sisäautotalliin, joten metelillä ei väliä.

    Kriteereihin sopivia koneita voisi listata hintaluokassa n.300e - n. 600e (0 alv) ja perustella konevalintoja ja mahdollisesti vähän vertailla niitä keskenään, että tietäis mistä hintaero muodostuu.

    Meinasin nimittäin aluks tilata verkkiksestä jonkun reilun tonnin koneen, mut sit eksyin tähän triidiin ja aikani selattua tulin siihen lopputulokseen että näissä halvemmissa koneissahan on isompaa tulostusaluetta, eikä tarvi käyttää jotain valmistajakohtasta muovirullaa jne.

    Kiitoksia jo etukäteen! Tätä on varmaan jo aikasemminkin kysytty, mut en jaksanu selata koko ketjua läpi, pahoittelut.
     
    Viimeksi muokattu: 04.04.2019
  4. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 467
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Jos hiilikuitua meinaa tulostaa niin varminta on vaihtaa vähintään täysmetallinen suutin tai jos lompakko kestää niin rubiininen suutin.

    Itse suosittelen Crealityn CR-10 tai kympin muita versioita. Itsellä ollut pari vuotta ja kertaakaan ei ole ongelmia ollut, jälki on hyvää ja tulostusalue iso. Siihen vaimentimet moottoreille ja mahdollisesti uusi lasi/peililevy (jos alkuperäinen on mutkalla).
     
    HiTec tykkää tästä.
  5. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Itse varmaan ottaisin Prusan jos noilla kriteereillä katsoo, pitäisi toimia melkosen luotettavasti ja jälki olla erinomaista. Tulostus alue toki jää hieman toivotusta ja hintakin hieman yli tuolla koottavalla kitillä, mutta ompahan ainakin pitkin maailmaan erittäin hyväksi todettu laite.

    Original Prusa i3 MK3 kit
     
  6. iplo

    iplo

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    CR-10 on hintatietoisen valinta, mutta jos luotettavuus on hintaa tärkeämpi valintaperuste, niin sitten tuo Lassivv:n linkkaama kone on paras vaihtoehto. Prusakin on siis edullinen omassa luokassa, mutta ABS:ää sekään ei tulosta ilman tulostimen kotelointia ja hiilikuituun sekin tarvitsee varaosasuuttimia, kuten Zyrppan mainitsema rubiininen suutin (toki teräksinenkin käy ihan hyvin). Jos haluaa Prusan tasoisen koneen, mutta valmiiksi koteloituna, hinta lähtee sieltä 2000 euron yläpuolelta.
    Huomautuksena kuitenkin, että Prusakaan ei ole mikään "huolto/säätö-vapaa" tulostin, siinä on ollut jopa isojakin ongelmia, mutta sen tuotekehitys sekä asiakaspalvelu on erinomaista. Ei ole olemassa plug'n'play 3D tulostimia, enkä usko niitä tulevan vielä ainakaan 3-5 vuoteen. On tulostin mikä tahansa, jos laatua haluaa tulostaa, slicerin hienosäädössä ja tulosteen kiinnittymisessä kuluu aikaa ja epäonnistuneita tulosteita tulee.
    Verkkiksen Flashforge on kyllä valmiiksi koteloitu tonnin hintaan, mutta tulostusalue riittää lähinnä figuriinien tulostamiseen, eikä tulostuslaadussa kilpaile samalla tasolla aidon Prusan tai CR-10 kanssa. Koteloinnin tekee helposti itse rautakaupasta ostetuilla tavaroilla muutamalla kympillä. Toinen vaihtoehto on, että unohtaa ABS:llä tulostamisen ja käyttää modernimpaa PET-G materiaalia, joka ominaisuuksiltaa on hyvin samankaltainen ABS:n kanssa, mutta siitä puuttuu koteloinnin tarve ja pahanhajuiset ja myrkylliset kaasut.

    CR-10 kasaa 20 minuutissa, Prusan saa koottunakin, mutta koottavan version kasaa noin 8 tunnissa. CR-10 yleensä toimii erinomaisesti ilman mitään modausta, mutta joskus mukana tuleva lasilevy (=tulostuspinta) on vähän kupera ja siihen joutuu muutaman euron lasilevyn ostaan. CR-10 on kiinalaistulostin, asiakaspalvelu on käytännössä olematonta, mutta internetissä on aktiivinen kymmenien tuhansien käyttäjäyhteisö. Prusa tehdään Tsekeissä ja asiakaspalvelu on ehkä alan parasta.

    edit: CR-10 tulostusalue on vähän isompi kuin Prusassa, mutta käytännössä Prusa riittää hyvin pitkälle. CR-10:stä löytyy myös kanttiinsa 400mmm ja 500mm versiot, jos oikeasti tarvitsee isoa tulostusaluetta. Oma kokemus on osoittanut, että harvoin tarvitsee yli 230mm.
     
    HiTec, Zyrppa ja Starglazer tykkäävät tästä.
  7. xtomppax

    xtomppax

    Viestejä:
    274
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Viimeksi muokattu: 05.04.2019
  8. Teemuki

    Teemuki

    Viestejä:
    186
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
  9. xtomppax

    xtomppax

    Viestejä:
    274
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Saas nähdä mitä tullimies tuumii tosta paketista, kun tilasin :D
     
  10. Starglazer

    Starglazer Tukijäsen

    Viestejä:
    1 432
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuskin tulee tullimiehen kiusaksi asti.. Eiköhän tuo ole hintavirhe tai huijaus.
     
  11. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    460
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei ne mitään tuumi kun sieltä korkeintaan tulee kolikko seurantanumerolla. Tässä esim liian halpa ollakseen totta oleva HID taskulamppu http://imgur.com/a/AZ9uczP Ei aivan tullut sitä mitä piti.
     
  12. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    177
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Säästyy paljolta vaivalta kun jättää tuonkaltaiset väliin. Ebayssä on nykyään paljon noita tuotteita joiden hinta on murto-osa oikeasta ja postikulut itetysti ilmaiset. Myyjältä saa siten keksityn seurantakoodin. Aika usein myyjällä on hyvää palautetta pohjalla.

    Onhan Ebayssä rahat takaisin-takuu, mutta ärsyttyvää hommaa vääntää venkoilevan myyjän kanssa ennenkuin Ebay/Paypal voi tehdä asialle jotain.
     
  13. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 148
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  14. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    128
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    Kiitoksia vastauksista! Vaikuttais siltä että Creality CR-10S Pro tai Prusa i3 MK3S kittinä.

    Crealityyn näkyy saavan kaikenlaista palikkaa niin kaupoista kun thingiversestäkin, tiedä sitten onko hyvä vai huono asia. Omalla tavallaan nyt kun noita Thingiversen palikoita esim. just Crealityyn aikansa selas, niin heräs kuitenkin se mielenkiinto vähä näprätä näitä.

    Crealityn sais näköjään 620 euroon + toimituskulut an-cadsolutionsilta, Prusa tulis maksamaan 812€ toimituskuluineen. Erotuksella vois ostaa vaikka lankaa ja sen "The Olsson Rubyn".

    Prusassa mainostetaan tota missattujen kerrosten estoa/tunnistusta, onko toi todellinen ongelma esim. Crealityn vehkeissä ja johtuuko noi raudasta vai softasta? Jotain youtubevideoita kattelin kummankin tulosteista, tulostuslaadun puolesta CR-10S Pro menis ihan täysiään meikäläisen hommissa.

    Decisions decisions.
     
  15. iplo

    iplo

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    95% Thingieversessä olevista CR-10 palikoista on korkeintaan kuvitteellisella tavalla tulostusjälkeen vaikuttavia ja vielä useammat niistä yrittää ratkaista samaa "ongelmaa" hieman eri tavoilla. Tulostin tulostaa suoraan laatikosta (noh, se 20min kasaamisen jälkeen) erinomaista jälkeä. Vielä vuosi sitten oli muutama elintärkeä modi jotka voi itse tulostaa, mutta Creality "lainasi" tärkeimmät käyttäjäkunnan suunnittelemat modaukset ja asensi ne myöhempiin iteraatioihin tulostimestaan (mm pedin lämmityspiuhojen suoja).
    On olemassa 2 juttua jotka ovat merkittäviä:
    1) mukana tullut tulostusalusta ei välttämättä ole täysin tasainen
    edit: katoin tota an-cadin kuvaa, näyttäisi että tohon malliin on lisätty jonkinlainen bl-touch kopio, onko jollain kokemusta miten hyvin toi toimii? Jos toimii hyvin, silloin ei pedin epätasaisuudella ole niin väliä

    2) tulostimen ääntä saat huimasti hiljennettyä ostamalla 2 kpl näitä:
    US$1.99 Shock Absorber Stepper Vibration Damper for Nema17 Stepper Motor Mechanical Parts from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com
    Toinen X-akselille, toinen Y-akselille.
    Ääntä voi hiljentää muutamalla muullakin tavalla, mutta noi asentamalla se on kaikkein yksinkertaisinta. Ei se tulostusääni ole siis iso, itse et edes huomaa sitä kun tuijottelet kerroksien syntymistä miettien "miten helv...", mutta samassa taloudessa oleva naisihminen keskittyy aivan eri asioihin. Noi asentamalla et kuuntelemalla pysty päättelemään tulostaako laite vai ei...ja mikä tärkeintä, pääset koirankopista takaisin sisäruokintaan.

    Suosittelen ehdottomasti tuota an-cadia! Vaikka vähän halvemmalla saisitkin ulkomailta, olemalla maahantuojana an-cad on lain mukaan vastuussa koneesta asiakkaan suuntaan, toimitus heiltä on nopeampi etkä joudu tekemään tulliselvityksiä (jos jäisi heidän käsiinsä, ei aina jää).

    Missatut kerrokset johtuvat raudasta ja se ei ole yleinen ongelma. Varmaankin Prusalla homma on päivitysten jälkeen kehittynyt, mutta heidänkään missattujen kerrosten tunnistaminen ei ole tapahtunut ongelmitta. Tai noh, ainakin aikaisemmin kone on tunnistanut missatun kerroksen, mutta ei ole pystynyt korjaamaan sitä.
    Tulostuslaatu CR-10 versus Original Prusa on kutakuinkin 1:1.
     
    HiTec ja Monologi tykkäävät tästä.
  16. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    128
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    @iplo Hemmetin hyvää infoa, kiitoksia!

    Ja tulostimen sijoituspaikan syyn arvasit myös oikein. Tuommonen rohjake esim. olohuoneen kulmassa rutisemassa tuntikaupalla on omiaan aiheuttamaan kehittävää keskustelua eukon kanssa.

    Mitenkäs, onko näihin porukka rakennellu minkälaisia koteloita? Esim. ABS muoveja tulostellessa kovempi lämpötilan tarve ei käy yhteen avoimen rakenteen kanssa?

    Samaan syssyyn (ABS) käryt olis hyvä poistaa johonkin muualle kun hengitysilmaan, tai ainakin puhdistaa jos kämpässä käryyttää. Työpaikan kivipölyssä nousee jo hengityssairausriskit taivaisiin nimeltämainitsemattomista syistä, vaikka suojaimia käyttääkin (3M Adflo puhallinmaskit), arvelin että oliskohan mahdollista rakentaa joku siisti pleksi/akryylikotelointi, jossa olis jonkunlainen ilmanvaihto vaihdettavan aktiivihiilisuodattimen muodossa (talvisaikaan), siten että enemmän lämpöä vaativien muovilaatujen tulostaminen silti onnistuu ongelmitta? Kesällähän voi pitää tallin ikkunoita auki, joten ongelma rajoittuu lähinnä talvisaikaan.
     
  17. iplo

    iplo

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    ABS:llä tulostaessa on olennaista että lämpötila pysyy tasaisena, kyllä se tietyin edellytyksin ilman kotelointiakin onnistuu, mutta joku kun avaa ulko-oven, tulee vetoa ja ABS ei tykkää. ABS:n pitää jäähtyä hitaasti. Toisaalta myös petilämpö pitäisi olla melko korkealla (mieluiten noin 100c, johon kumpikin noista tulostimista tarvitsisi sen koteloinnin), jotta tulostettava kappale ei aloita irtoamaan kulmistaan taipumalla ylöspäin.
    Itse tein CR-10:lle kotelon lastulevystä, levyt uppoo kotelon kulmissa olevien kakkoskakkosien jyrsittyihin uriin ja ovena on 3 millin akryylilevy. Toi Prusa mahtuisi Ikean valmiiseen ~20€ kaappiin (en muista nyt nimeä), johon saa lisäosana ikkunallisen oven. Aktiivinen ilmanvaihto on ongelmallinen aiheuttaessaan vetoa. Mulla ei tällä hetkellä ole mitään suodatusta, se tulostin on sijoitettuna autotall...askartelutilaan, mutta ostin pölynimuriin tarkoitetun hepa-filtterin, johon ajattelin mallintaa ja 3D tulostaa liitoskappaleen jolla sen saa asennettua koteloinnin kattoon kiinni. Mutta pääosin tulostan joko PLA tai PET-G, vaikka black friday tarjouksesta tarttui kymmenkunta rullaa ABS:ää pilkkahintaan. Kaikki muovit haisee jonkin verran, mutta niistä mitä mä olen kokeillut, vain ABS:ssä haju on epämiellyttävää ja ilmeisesti jonkin verran vaarallistakin.

    Yks juttu muuten vielä. Mun CR-10 on vanhempaa mallia, jossa elektroniikka oli vielä irtonaisessa yksikössä ja sen takia mä sain sen helposti koteloinnin ulkopuolelle. Sekä Prusassa että tuossa CR-10S Pro:ssa elektroniikat on laitteessa kiinteenä, eli niiden kanssa täytyy huolehtia ettei lämpötila nouse liian korkeelle kotelon sisällä. Pääset kyllä paljon helpommalla kun unohdat sen ABS:n kokonaan! :)

    edit: Ikean kamoista oon nähny kahdenlaista kotelointia Prusalle. Toinen on ostaa 2kpl Lack pöytää (5€/kpl), pistää ne päällekkäin (Thingieversestä löytyy tähän näppärät kiinnikkeet) ja ruuvata akryylilevyt tuohon rungon päälle.

    Se toinen on juuri se kaappi, jonka nimeä en nyt löydä, mutta se lasiovella tulee hieman halvemmaksi, koska akryylilevy on melko arvokasta.
     
    Viimeksi muokattu: 05.04.2019
    HiTec tykkää tästä.
  18. Potti5

    Potti5

    Viestejä:
    126
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Suosittelen tutustumaan co-polyester muoveihin ja unohtamaan tuon abs muovin. ;)
     
    HiTec tykkää tästä.
  19. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    177
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    ^ Samaa mieltä. Absilla on niin paljon miinuksia ja se on lähes mahdoton hallittava isommissa tulostuksissa. Yksi plussa absille on kyllä että pinnan viimeistely asetonilla on helppoa, mutta toisaalta se on myös miinuskin sillä kemikaalien kestävyys ei ole niin hyvä kuin muilla muoveilla.

    Omat tulostukset ovat nykyisin olleet enimmäkseen sellaisia joiden pitää kestää mekaanista käyttöä ja/tai vaihtelevia olosuhteita niin pla on jäänyt vähemmälle ja petgiä tulee käytettyä enemmän. Tarkoitus on kokeilla cpetä jossain vaiheessa. Onko muilla muuten kokemuksia cpe ja petg eroista?
     
    HiTec tykkää tästä.
  20. Potti5

    Potti5

    Viestejä:
    126
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Omat kokemukset petg:stä on sillon kun ensimmäiset ks. materiaalin langat alkoi tulla markkinoille joten en ihan tarkkaan tiedä mikä sen tämän hetkinen tila on, mutta cpe materiaaleilla on tullut tulostettua sitäkin enemmän. Parhaita puolia noilla cpe:llä on helppo tulostettavuus ja kova lämpötilan kesto. Kappaleista tulee myös paljon "sitkeämpiä" kun mitä petg:llä. Kovuus ei ehkä yllä ihan samalle tasolle petg kanssa, mutta monesti mekaaniseen rasitukseen tuo sitkeys on parempi. Vääntyilyä ei juurikaan tulostaessa ole. Miinuksena ehkä se että vaatii suht kovat pedin lämpötilat mutta sekään ei nykyisin enää suuri ongelma ole. Peditkin kun on kehittynyt paljon niistä alkuajoista. Itselläki PLA menee nykyisin enää protoiluun ja lopulliseen tuotteeseen tulee sitten käytettyä jotain "oikeaa" muovia :)

    ABS muovin ainut plussa on hinta ja sekin oikeastaan alkaa olemaan jo vain pieni plussa.
     
    Kvli tykkää tästä.
  21. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    3 148
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kattelin, että löytyisi myös korkista valmistettuja vaimentimiakin Nema 17:sta varten.

    Nuo kumiset tietysti parhaimmat vaimentimet tuon erikoisen rakenteensa takia.
     
  22. Teemuki

    Teemuki

    Viestejä:
    186
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    "No longer a registered user"
     
    Monologi tykkää tästä.
  23. HiTec

    HiTec

    Viestejä:
    128
    Rekisteröitynyt:
    31.03.2017
    ABS muovia on vähä pakko tulostaa jos meinas tehdä toisiin ABS muovisiin osiin esim. korjauspaloja, jotka vaatii muovihitsausta.

    Creality CR-10S Pro menee tilaukseen luultavasti jo seuraavasta palkasta, jos nyt ei harrasteauton ylimaalautuksessa satu tulemaan jotain yllättäviä lisäkuluja.

    Kiitoksia vielä kaikille jeesistä ja palaillaan meikäläisen osalta aiheeseen kunhan tulostin on kotitontilla. :)
     
    iplo, Kvli ja Potti5 tykkäävät tästä.
  24. Soukkadyydd

    Soukkadyydd

    Viestejä:
    78
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mikä on tämän hetken hintalaatusuhteeltaan paras mahdollisimman "out of the box" - tulostin ja vielä mahdollisimman opiskelijaystävälliseen hintaan? Kovin kauan olen ollut kiinnostunut aiheesta mutta en ole saanut aikaiseksi tilata mitään kun kokemuksia on tullut luettua joka laitteesta niin monenlaisia. Harrastuneisuutta löytyy säätöön ym. ja tähän budjettiin täytyykin varmaan löytyä, mutta mikä tulostin antaa parhaiten vastinetta rahalle?

    E: esim tämä ollut kiikarissa US$199.99 16% Creality 3D® Ender-3 Pro V-slot Prusa I3 DIY 3D Printer 220x220x250mm Printing Size With Magnetic Removable Platform Sticker/Power Resume Function/Off-line Print/Patent MK10 Extruder/Simple Leveling 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com
     
    Viimeksi muokattu: 07.04.2019
  25. Teemuki

    Teemuki

    Viestejä:
    186
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Mielipiteitä on yhtä monta kuin tekijöitä, mutta yleisesti Ender 3:sta on pidetty hintaluokassaan erinomaisena tulostimena. Näissä halvimmissa malleissa jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolet, joita kannattaa verrata. 200 euron hintaan Ender 3 Pro erinomainen tulostin. Mutta kannattaa huomioida, että 200 euron tulostimeen joutuu helposti ostamaan 50-100 eurolla lisää palikoita laatua ja käytännöllisyyttä lisäämään, sekä varaosiksi.

    Ender 3 Prossa on alkuperäiseen Ender 3 tulostimeen verrattuna lisätty paksumpi Y-akselin palkki, magneettinen irroitettava tulostusalusta, kehittyneempi extruder ja laadukkaampi Meanwellin poweri. Näistä omaan korvaan hyödyllisiltä kuulostavat vain Y-akselin paksu pakki ja laadukas poweri. Magneettinen alusta omassa käytössä lähtisi heti vaihtoon ja tilalle tulisi lasinen tulostusalusta.

    Banggoodsissa tavallisen ja Pro version välillä on hintaeroa kirjoitushetkellä 30 euroa. Tulostuslaadullisesti tulostimilla ei pitäisi olla mitään eroa. Jos opiskelijabudjetti on hyvin tiukka ja 30 euroa on iso raha, valitsisin ennemmin tavallisen Ender 3:en ja ostaisin säästetyllä rahalla siihen lisäksi BLTouch (tai kopio 3DTouch) anturin automaattisen pedin säätöön, sekä jonkun oikeasti hyvän tulostusalustan, esim. lasilevy ja PEI-kalvo (tai paksu PEI-kalvo). Näitä päivityksiähän ei heti tarvitse ostaa, vaan ne voi lisätä myöhemmin (ja varmasti tulet lisäämään).

    Summa summarum: Ender 3:lla et mene mönkään, oli se sitten tavan tai Pro malli.

    iplo oli koonnut pari sivua aikaisemmin samasta aiheesta vastauksen: 3D-tulostaminen ja @Jumi antanee sinulle pro vinkit Pro mallista muutaman kuukauden käytön perusteella.

    Edit: Lisätään vielä, että omien kokemuksien perusteella hyviä ja halpoja filamentteja on Devil Design PLA ja PETG (marwiol.pl Radioduo.fi) ja Dasfilament. Halvemmaksi ei kannata mennä, esim. Hobbyking PLA 11,50 euroa / kilo, laatu vaihtelee älyttömästi kelojen välillä.
     
    Viimeksi muokattu: 07.04.2019
    iplo ja jase tykkäävät tästä.
  26. Jumi

    Jumi

    Viestejä:
    1 081
    Rekisteröitynyt:
    27.03.2017
    Joo mulla on tuo Creality Ender 3 Pro. Paketissa tuli kaikki työkaluista SD-korttiin ja USB-SD-adapteriin. Kokoaminen on helpompaa kun perusversion ja tässä viestissä on kuvia kokoamisesta, ja seuraavissa viesteissä hihnan kiristämisestä (sopivasti!) kun ympyröistä tuli aluksi soikeita.

    Pro-version magneettipeti on pirun kätevä ja helppo ainakin kun tulostaa PLA:ta, mutta sen keskellä on tosiaan pieni kuoppa. Kalibroinnissa A4-paperi ottaa suuttimeen kiini reunoissa sopivasti kuten pitää mutta keskellä petiä suutin ei paperiin koske. Kummallisesti en ole huomannut että kuopasta olisi haittaa tulostaessa. PLA tarttuu petiin, sen saa helposti irti ja puhdistus on helppoa. Tarvittaessa tilalle voi laittaa itsehankitun lasin tai peilin johon suihkuttaa hiuskiinnettä jotta ensimmäinen kerros tarttuu, tätä en ole vielä tehnyt. En ole tehnyt mitään modauksia.

    Toisaalta en ole päässyt tulostelemaan ja testailemaan mielin määrin koska pienessä kaksiossa tulostimelle ei jää omaa huonetta. Haju ei haittaa minua mutta hajuherkkää tyttöystävää se häiritsee 100-0 ja vaikka melu ei ole kovaa se häiritsee kyllä kun vihkuminen kuuluu metrin päästä.

    Isoksi ongelmaksi voi nousta "herkkä" virtalähde koska se katkoo pahimmillaan tulostamista. Ender3:ssa on onneksi kätevä toiminto joka jatkaa napin painalluksella samasta kohti kun virrat ovat menneet poikki. Tässä tietokoneen vieressä samassa roikassa ollessa ongelmia ei ole vaikka PC:tä buuttailisi, mutta kun siirsin tulostimen saunaan ja otin virran vessan loisteputken vierestä tulostuskeskeytyi 15 minuutin välein, mikä on kohtuutonta kun siinä pienessä testituloste koirassakin menee 5 tuntia.

    Hyvä ja halpa tulostin tämä on.

    EDIT: Facebookissa on Ender 3 ryhmä jossa on paljon tietoa, mutta valitettavasti siellä on paljon amatöörejä jotka yrittävät "neuvoa" ja hukuttavat oikeat vastaukset. Yleensä mitään mistään tajuamattomat erottaa, mutta ei kannata uskoa heti ensimmäistä neuvoa jos vastaan tulee ongelma ja sieltä jotain kysyy.
     
    Viimeksi muokattu: 07.04.2019
  27. Mr.eikka

    Mr.eikka

    Viestejä:
    116
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pystyykös printteriin menevästä valmiista ohjelmasta (gcode) saamaan mitenkään selville printterin asetuksia? Meinaan kun joutui koneen asentamaan uudelleen niin hävis siinä samalla sitten kaikki printterin asetukset
     
  28. jase

    jase

    Viestejä:
    165
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mäkin oon pitänyt tuosta magneettipedistä, senku vaan hinkkaa sillä mukana tulleella skraballa brimin jäänteet pois, pyyhkäsee kädellä puhtaaksi ja uutta tulostusta. En tiedä onko sitten PETG yms. krantumpaa alustan suhteen verrattuna PLA:han. Varmaan toi pinnote kuluu jossain vaiheessa puhki, pitää sit kokeilla lasitasoa.

    Itse sain tuon kuopan pois kun asetin pedin lämpötilan 70 asteeseen. Nyt käytän Curassa ekalle tasolle 70:tä astetta ja normilämpönä 50:tä.

    Ite oon tulostellu kaikenlaista lisähärpäkettä asetuksia opetellessa, nyt löytyy cable chainia, laakeroitu rullan pidike, webcamille teline jne. Vielä kun raspille ja sen regulle sais kotelon niin alkais oleen siisti paketti.
     
    Jumi tykkää tästä.
  29. Wonder

    Wonder

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2018
    26,5 Kg painaa

    [​IMG]
     
    Lassivv, Kvli, Narvakaali ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  30. Jumi

    Jumi

    Viestejä:
    1 081
    Rekisteröitynyt:
    27.03.2017
    EISSSSSSS :D :D :D
     
  31. Soukkadyydd

    Soukkadyydd

    Viestejä:
    78
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kiitokset vinkeistä, laitoin niiden pohjilta tuon Ender 3 Pro:n tulemaan Aliexpressiltä. Hintaa jäi Puolan varastosta tilattuna parin alennuksen kera ~194€.
    Jäädäänpä oottelemaan saapumista, että pääsee kasaamaan!
     
  32. ississ

    ississ

    Viestejä:
    541
    Rekisteröitynyt:
    17.01.2018
    Oliko tuosta alunperin tulossa jyrsin ?
     
  33. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    855
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuossa juuri syy miksi luovuin omasta CR10Ssästä viime vuonna, puolen vuoden päästä sekin olisi näyttänyt tuolta. Aikaa meni enemmän päivittelyyn ja säätöön kuin itse tulostukseen. :D SLA/SLS-tulostimen voisi hankkia, vähemmän rassattavaa ja parempi jälki. Onkohan kuluttajalle sopivia tullut myyntiin?
     
  34. xtomppax

    xtomppax

    Viestejä:
    274
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ihan mielenkiinnolla oottelen että mitä sieltä tulee. Track17:n mukaan jotain on matkalla :D
    2019-04-07 19:49

    Suunnitelma purjehtia, suunnitelma lennon numero LH8411-LH848, aika taulun mukainen lähtö aika 06:20

    2019-04-06 10:24
    Saavu "Guangzhou Interchange Bureau"

    2019-04-05 19:54
    Lähtö "Postal Guangzhou International kirjeen vaihto", seuraava pysäkki "Guangzhou International"

    2019-04-05 14:08
    "Postal Guangzhou International kirjeen vaihto" vastaanotettu, Range Agent: hu Neo LAN _ Shi Jing

    2019-04-04 03:27
    Logistiikka tilaukset on luotu (WISH Mail Platform)
     
  35. Starglazer

    Starglazer Tukijäsen

    Viestejä:
    1 432
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mielenkiintoista! Pidä meidät ajan tasalla :tup:
     
  36. Shadowhunter

    Shadowhunter

    Viestejä:
    78
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vuoden päivät on rubiini suutin ollu ahkerassa käytössä. Tulostellu niin pla/abs/hiilikuitua ja uusinpana petgiä ilman takkuilua. Jos jotain voisin suositella on tuollainen suutin hintansa arvoinen. Alkuun käyttelin messinkisiä suuttimia niin yllätyin kuinka nopeasti ne kului. Ne toimivat hyvin alussa, mutta filamentti ilmeisesti kuluttaa sinne suuttimen sisälle, juuri ennen kun pursottuu ulos "kuopan suuttimen sisään". Mielestäni tästä johtuu suurin osa ongelmista, jossa tulee missattuja kerroksia tulosteeseen. Suutin niin sanotusti räkäsee tulpan pois.

    Talvi tuli tulosteltua hiiren loukkuja mökille ja suuttimen kautta meni yli 5kg kiinan lankaa ja noin rulla kaikkea muuta materiaalia. Toi rubiini oikeesti toimii hyvin.
     
  37. Lassivv

    Lassivv Tukijäsen Team H2O

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    12.02.2017
    Itse tullut huomattua että tuota kerrosten puuttumista välistä esiintyi pelkästään pla:lla, ei oikeastaan petg tee tuota ikinä liekkö originaalin v6 suuttimessa sanomista. Petg on aina kyllä tulostunut täydellisesti, ett liekkö suuttimen vika ollenkaan.
     
  38. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    1 007
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Ei kenellekkään olisi sattunut jäämään varastoon 16t gt2 5mm hihnapyöriä ja gt2 hihnaa? Voisin ostaa pois jos löytyy 2kpl hihnapyötiä ja ~2m hihnaa. Tuntuu kestävän noiden tuleminen nyt älyttömän kauan.
     
  39. vjlle

    vjlle

    Viestejä:
    172
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2017
    edit: Väärä ketju
     
  40. mk1978

    mk1978

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Onko kellään kokemuksia tästä tulostimesta, Ortus 4? Itselläni on 2 printteriä Creality Ender 3 and CR-10 ja ajattelin ostaa kolmannen printterin. Lähinnä tuo korkeampi tulostusnopeus (100-150mm/s) ja korkeampi nozzle lämpötila (275C) houkuttelisivat varsinkin kun hintaluokka on edelleen perus CR-10 tasolla.

    338,53€ 38% ORTUR® Ortur-4 3D Printer Kit With Dual-Axis Linear Guide Rail/260*310*305mm Print Size Support Auto-Leveling/Filament Run-Out Detection/Resume Printing 3D Printer & Supplies from Electronics on banggood.com

    Tämän arvostelun löysin netistä mutta käyttäjien kommentteja löytyy edelleen aika huonosti printteristä.
    Ortur 4 review, a $500 desktop 3D printer that delivers
     
    Viimeksi muokattu: 20.04.2019
  41. Kvli

    Kvli

    Viestejä:
    177
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Ei ole itsellä kokemusta Orturista. Vaikuttaa kyllä hintaisekseen todella hyvin viimeistellyltä ja sellaiselta että asioita on mietitty eikä kaikkea ole vain kopioitu muilta valmistajilta. Moni juttu näyttää olevan fiksummin toteutetu kuin muissa vastaavan hintaisissa vehkeissä.

    Jos mun pitäisi jokin valmistulostin tuosta hintaluokasta ostaa nyt niin tuo kyllä kiilaisi listan kärkeen.
     
  42. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    1 007
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Osaiskohan kukaan sanoa mistä johtuu slic3r pe:n tällainen virhekoodi?

    upload_2019-4-22_17-52-45.png
     
  43. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    1 007
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Slicer ongelmat selätetty. Onko joku tilaillut aliexpres/ebay akselilta jotain järkevää led nauhaa kiskossa jonka saisi viriteltyä printterille? Saisi printterille oman valon eikä tarvitse huoneen valoja pitää päällä jos jättää octoprintin valvomaan tulostetta.
     
  44. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    855
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mikä printteri löytyy?
     
  45. juu-zo

    juu-zo

    Viestejä:
    1 007
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Prusa i3 MK3 klooni
     
  46. Wonder

    Wonder

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2018
    DSC_0563.jpg DSC_0537.jpg
    Kyllä sillä jyrsiäkkin voi.
     
    pinppi, Kvli, J4nnu ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  47. avei

    avei

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    18.03.2018
    Täällä yksi 3d-noobie kyselee tyhmiä...

    Hankin Crealityn Ender-3:sen jota tuossa viikonloppuna testaillut urakalla PLA:lla ja PETG:lla. Pienemmät kappaleet 0,1 - 0,2mm Curan ilmoittamalla kerrospaksuudella toimivat hyvin tai ainakin siedettävästi. Mutta tuossa kun yritin tulostaa litteitä tai isompia kappaleita niin alkaa näkymään rakoja etenkin kaarreosuuksilla.

    Laitteessa 0,4mm nozzle, nopeudet 50-60mm/s

    Avaimenperälätkissä asetukset: 0,2mm kerrospaksuus, 200/60 astetta (nozzle/peti)

    110mm leveässä kiinnikkeessä: 0,6mm kerr.pak, 210/60 astetta. Tässä etenkin pystyseinien reunimmaiset kerrokset olivat 30%:sti irti. Myös tasaisilla osuuksilla ilmeni hieman langoittumista.

    Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle jos haluaisin parantaa isojen kappaleiden nopeaa tulostusta? Filamenttiputken tehdasnippusiteet löysätty kun olivan niin hiton kireällä. Onko tuo nopeus vain sellainen ettei 0,4mm nozzle pysy perässä?

    lätkä.jpg coupling.jpg
     
  48. iplo

    iplo

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Ensinnäkin, et voi tulostaa 0.4mm suuttimella 0.6mm kerrospaksuutta! 0.3mm on maksimipaksuus mitä voit 0.4mm suuttimella tulostaa.
    Tulostusnopeus on ihan suoraan verrannollinen tulosteen laatuun, mutta tuo 50-60mm/s on ihan ok vauhti Ender3:lle. Tulostimet ovat kuitenkin yksilöitä, kokeile erilaisia nopeuksia ja löydät mikä sopii juuri sinun tulostimellesi parhaiten. Myös eri materiaalit täytyy tulostaa eri nopeuksilla, jos esmes PLA tulostuu hyvin 50mm/s, TPU tarvitsee yleensä noin 10-20mm/s.
    Minkä merkkistä lankaa käytit? Mitä on tuo erikoinen lankaroska tuossa alimmassa kuvassa taustalla?
    Olethan kalibroinut koneesi? Extruder Calibration
    Tuossa ylemmässä kuvassa olevaa rakoa voi selittää monella eri tavalla, mutta ensiksi pitäisi tietää miksi rako on vain toisessa kappaleessa. Oletko tulostanut ne samaan aikaan vai erilaisilla asetuksilla?
     
  49. avei

    avei

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    18.03.2018
    No joo, nyt hieman nolottaa tuo kerrospaksuusjuttu, kun kävin myyjän sivuilta lukemassa saman :) Noh. Shit happens. Millinen kärki tilaukseen..

    Lanka on Real:in PLAta, ostettu an-cadsolutionsilta. Nuo pienet kappaleet on tulostettu samalla kertaa Curan Ender3:lle tarkoitetuilla oletusasetuksilla.

    Häätyypä tehdä tuo kalibrointi, kun en ollut tätä ennen siitä kuullutkaan.
     
  50. JMS_G

    JMS_G

    Viestejä:
    7
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Moi,

    oiskohan joku törmännyt tällaiseen, miksi tuota sanoisi, pokkaus tai ulkonema ehkä järkevimmät sanat mitä tulee mieleen. Eli kuten kuvassa näkyy, tuon oikealla olevan 6-kulmaisen reiän ylä- ja alatasolle tulee tuollaiset erikoiset ulkonemat. Toistuu uudelleen ja uudelleen. Jostain syystä siis tulee tuollainen offsetti printtiin siinä vaiheessa kun kerroksissa pääsee tuon reiän kohdalle. Slicerina Cura 4. Voisiko olla jostain asetuksesta kiinni? Materiaali Polymakerin PolyPlus PLA, layer height 0.16 ja printteri Ender 3 Pro.

    a.jpg