3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
PETG on kyllä aivan loistavaa tavaraa. 240c/60c, 5-10mm/s vähemmän nopeutta mitä pla, suuttimen tuuletus pois päältä ja tulee sellaista kappaletta mitä voi kääntää ja vääntää käsissä miten haluaa ilman että murtuu. Pinnaltaan ei ihan pääse PLA laatuun (ender-2/3, voi olla omat asetukset vielä hakusessa) ja kiinnityksen petiin tulee olla aika hyvä etenkin isoissa kappaleissa, tuppaa aika voimakkaaseen jännitykseen kun jäähtyy. Liimaa ja brimmiä niin itse olen selvinnyt aika hyvin isoissa kappaleissa.
 
Viimeksi muokattu:
PLA:ta on tullut vain tulosteltua ja kiinnostais koittaa jotain muutakin. Mistä ostitte tuota PETG:iä?
 
PLA:ta on tullut vain tulosteltua ja kiinnostais koittaa jotain muutakin. Mistä ostitte tuota PETG:iä?

Itse olen tilannut marwiol.pl. Halvimmat pla/petg kelat 12.5-17.5€/kg, osa firman omaa kamaa. Ei mitään ongelmia tulostaa ja tasalaatuista kamaa halkaisijaltaan. Toimitusajat ovat helvetin nopeat (ellei oman maan sisällä kuse).

Edit: Petg 17.5€/kg
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan törmännyt ChangeAtZ pluginin kanssa ongelmaan ettei se vaihda oikean layerin asetuksia? Yrittänyt jo monta kertaa saada ensimmäisen kerroksen asetuksia muutettua erilaisiksi mutta toimii täysin sattumanvaraisesti. Milloin vaihtaa toisen/kolmannen kerroksen asetuksia, milloin vaihtaa printtausnopeutta 10%:iin tms yhtä häröä. Eli ei toimi yhtään järkevästi.

Slicerina Cura ja printterinä Ender-3
 
En tiedä tuosta pluginista mitään, mutta mielenkiinnosta kysyn...mitä toiminnallisuutta haet siltä, mitä ei löydy ihan vakio Curasta? Esimerkiksi ensimmäistä layeriä pystyy aika laajasti säätää ihan Curassa itsessään.
Mitä Curan versiota käytät?
 
En tiedä tuosta pluginista mitään, mutta mielenkiinnosta kysyn...mitä toiminnallisuutta haet siltä, mitä ei löydy ihan vakio Curasta? Esimerkiksi ensimmäistä layeriä pystyy aika laajasti säätää ihan Curassa itsessään.
Mitä Curan versiota käytät?


4.0.0 on versio. Ihan vain haluaisin vaihtaa ekan kerroksen lämpötilan ja nopeuden parametreja paremman adheesion varmistamiseksi lasilevyyn. Mistä noita pystyy vaihtamaan ilman plugineja?
 
4.0.0 on versio. Ihan vain haluaisin vaihtaa ekan kerroksen lämpötilan ja nopeuden parametreja paremman adheesion varmistamiseksi lasilevyyn. Mistä noita pystyy vaihtamaan ilman plugineja?

Initial layer, speed ja temperature löytyy ihan asetuksista, laittaa vaan näkyviin jos ei ole esillä. Ekan kerroksen nopeus taitaa olla aina puolet määritetystä tulostus nopeudesta jos ei ole itse muutellut.
Ite olen nostanut Initial layer flow:ta tarttumisen parannukseen, oisko ollu 10%
 
Ender pro paketti tuli
Tilattu micro swiss hot end kitti
Ajatuksena Nylonin yms. tulostaminen.
Ajattelin vaihtaa Duet wifi uudeksi emolevyksi, koska siihen saa helpommin tarvittavan lämpötila-anturin
 
Ender 3 Pro seisoi käyttämättömänä 4 kuukautta, ja nyt tauon jälkeen huomasin että tulosteiden laatu on paljon huonompi kuin alussa 5 kk sitten eivätkä kaikki tulosteet edes onnistu. Käytössä on vielä sama ensimmäinen Clas Ohlsonilta ostettu musta PLA.

Tulostin on pedin kalibrointeja lukuunottamatta siinä kunnossa kuin sen paketista kokosin ja asetukset ovat samat joilla on toiminut. Alla olevista kuvista järkeilin että vika on syötössä ja huomenna on tarkoitus tarkastaa e-stepit vai mikä olikaan se extruder-juttu.

Ennen tuntui että magneettipeti toimi loistavasti eikä pedin lievä epätasaisuus haitannut, mutta nyt myös petiin tarttumisessa on nyt alkanut olemaan ongelmia.

Kuvia:
20190514-143446.jpg

Testikoira, ensimmäinen tuloste 5 kk sitten. Pidän tätä onnistuneena vaikka pientä rypylää näkyy koiran niskassa.

20190514-143334.jpg

20190514-143404.jpg

Epäonnistunut kypärä eiliseltä. Kerrosväli taisi olla "yhden pykälän" isompi kuin Curan default, mutta ei kai niiden silti pitäisi noin selvästi erottua. Yläpäässä näyttäisi jopa puuttuvan tavaraa parista kerroksesta.

20190515-092233.jpg

20190515-092543.jpg

Raftia vääntäessä näkee selvästi kuinka viivat ovat eripaksuisia. Tarkoittaako tuo että vika on syötössä?
 
Ender 3 Pro seisoi käyttämättömänä 4 kuukautta, ja nyt tauon jälkeen huomasin että tulosteiden laatu on paljon huonompi kuin alussa 5 kk sitten eivätkä kaikki tulosteet edes onnistu. Käytössä on vielä sama ensimmäinen Clas Ohlsonilta ostettu musta PLA.

Tulostin on pedin kalibrointeja lukuunottamatta siinä kunnossa kuin sen paketista kokosin ja asetukset ovat samat joilla on toiminut. Alla olevista kuvista järkeilin että vika on syötössä ja huomenna on tarkoitus tarkastaa e-stepit vai mikä olikaan se extruder-juttu.

Ennen tuntui että magneettipeti toimi loistavasti eikä pedin lievä epätasaisuus haitannut, mutta nyt myös petiin tarttumisessa on nyt alkanut olemaan ongelmia.

Tulostelangat imee kosteutta ilmasta ja aiheuttaa sitten ongelmia, kun kosteus hotendissä muuttuu höyryksi. Missä olet säilyttänyt filamentit? Tutki asiaa, esim How to Dry Filament: PLA, ABS and Nylon | All3DP
 
Tuohon kosteaan filamenttiin koskien, olisiko arvon raadilla ehotuksia filamentin läpivientiin Ikea Lack pöydän läpi ilmatiiviisti?
Nyt tällä hetkellä siinä on pätkä powden putkea, mutta jos filamentin jättää seisomaan siihen putkeen puoleksi viikoksi niin filamentti katkeaa yhtähelposti kuin kuiva spagetti.
 
Ender 3 Pro seisoi käyttämättömänä 4 kuukautta, ja nyt tauon jälkeen huomasin että tulosteiden laatu on paljon huonompi kuin alussa 5 kk sitten eivätkä kaikki tulosteet edes onnistu. Käytössä on vielä sama ensimmäinen Clas Ohlsonilta ostettu musta PLA.

Tulostin on pedin kalibrointeja lukuunottamatta siinä kunnossa kuin sen paketista kokosin ja asetukset ovat samat joilla on toiminut. Alla olevista kuvista järkeilin että vika on syötössä ja huomenna on tarkoitus tarkastaa e-stepit vai mikä olikaan se extruder-juttu.

Ennen tuntui että magneettipeti toimi loistavasti eikä pedin lievä epätasaisuus haitannut, mutta nyt myös petiin tarttumisessa on nyt alkanut olemaan ongelmia.
Teemuki:n mainitsema filamentin kosteus voi hyvinkin olla ongelma josta tuo heikko jälki johtuu. Kun laitat jotain tulostumaan, kuuluuko tulostuspäästä poksahtelua ja ritinää (vähän niinkuin riisimuroista kun kaadat maitoa niihin)? Jos ongelma on siinä, kuivaa filamentti uunissa tai hanki uutta filamenttia.
Toinen potentiaalinen ongelma on osittain tukkeutunut tulostuspää. Ender tulostimissa on ollut ongelmaa siinä, että bowden tuubi pääsee liikkumaan tulostuspäässä, johtuen heikkolaatuisesta bowden-liittimestä. Tuon kosteusongelman poissuljettuasi, kokeile "hellävaraisesti" nykiä bowden tuubia poispäin ja takaisin tulostuspäästä, jos siinä on millikin klappia, ongelma on todennäköisesti juurikin siinä. Modaamattomassa Enderin tulostuspäässä bowden tuubi menee aina suuttimeen asti ja päästessään liikkumaan millinkin, se jättää sinne väliin tyhjän tilan, jonne sulaa muovia kertyy retracktissä ja se aiheuttaa osittaisia tukoksia. Tähän ongelmaan korjausvaihtoehtoja on useampi. Varmin vaihtoehto on ostaa uusi kiinnike, jossa on laadukkaammat hammaskiinnitykset ja vaihda samalla koko bowden tuubi, mieluusti Capricorn -merkkiseen. Voit myös kokeilla josko tulostettu coupler toimisi riittävän hyvin: Tapered thread bowden coupling PC4-M6, PC4-M10 by krtektm
Kolmas vaihtoehto on, että olet käyttänyt liian korkeaa lämpötilaa (240+) ja koneesi mukana ollut bowden tuubi on kärähtänyt. Huom, kokeile tämä vasta viimeisenä, jos kumpikaan noista aiemmasta viasta ei materialisoitunut. Ruuvaa bowden coupler irti tulostuspäästä ja tarkista tuubin pää, jos siinä on tummentumaa, se putki on entinen ja tarvitsee vaihtaa. Uusi putki maksaa Kiinasta euron, mutta paljon laadukkaampaa Capricorn tuubia saat Englannista muutamalla eurolla: Capricorn Bowden Tubing (100mm)
Tuo Capricorn on sekä "liukkaampaa" aiheuttaen vähemmän kitkaa filamentin pyrkiessä tulostyspäähän ja se kestää korkeampia lämpötiloja (väittävät että jopa 340 astetta, mutta todellisuudessa ainakin 300, joka riittää kotitarpeisiin). Tulosteiden laatu parantuu joka tapauksessa, eikä sen jälkeen tarvii enää olla huolissaan yhdestä potentiaalisesta vikakohdasta.

Magneettipeti on vissiin ihan kiva kun tulostelee yksinomaan PLA:ta, mutta mm ABS ja muutamat muut filamentit tarvitsevat pediltä enempi lämpöä ja korkeampi lämpötila tappaa magneetit. Niissä on pinnoite, jonka tarkoitus on lisätä kiinnittymistä, mutta ajan kanssa se kuluu pois (varsinkin halvoista kiinakopioista) ja sen jälkeen täytyy käyttää liimoja yms. Kokeile vaikka ClasOhsonilta löytyvää lilaa liimapuikkoa, sen väri muuttaa valkoiseksi kun se on kuivunut ja valmiina tulostukseen. Jotkut käyttää hiuslakkaa, mutta älä ruiskuta sitä koneen päällä, vaan vie se magneettipeti ulos ja ruiskuta siellä. Onko sun peti ihan tasainen?
Miksi sä tulostat raftia? Senkö takia kun kiinnittymisen kanssa oli muutoin ongelmaa? Tuossa menee hirveästi filamenttia hukkaan, ehkä kantsis hoitaa se kiinnittymisongelma, eikä vain koittaa kiertää sitä? Tietty joissakin tietyissä tulosteissa raft saattaa olla paras ongelma, mutta itse en ole vielä törmänny sellaiseen, itse käytän vain brimmiä tai skirttiä tulosteesta riippuen.

Linkit eivät ole referrer linkkejä!
 
Kiitos perusteellisesta vastauksesta! Pitää yrittää huomenna kuivattaa tuo rulla ja kokeilla muita neuvoja.

Magneettipeti on vissiin ihan kiva kun tulostelee yksinomaan PLA:ta, mutta mm ABS ja muutamat muut filamentit tarvitsevat pediltä enempi lämpöä ja korkeampi lämpötila tappaa magneetit. <snip>
Onko sun peti ihan tasainen?
Oon tulostanut vain 200 asteessa PLA:ta niin magneettialusta on ollut kätevä, mutta se (tai itse peti) ei tosiaan ole tasainen ja A4-paperi pääsee joissain kohti lähellä keskustaa liikkumaan vapaasti jos nurkat on oikein. Olen tulostanut vain pieniä juttuja ja laitan ne aina tulemaan reuna-alueelle joka on 100% oikealla korkeudella. Se testikoira tulostui kummallisesti hyvin keskelle vaikka kalibroin vain reunat, ja keskikohta oli loivalla kuopalla. Mielessä on käynyt että kokeilisin lisätä jotain magneettialustan toiselle puolelle kompensoimaan, mutten ole jaksanut kun ei ole ollut pakollista tarvetta.

Suunnitelmissa on lasi- tai peilipedin hankkiminen. Ei kai se tarvitse muuta kuin että ottaa magneettialustan väliaikaisesti pois ja laittaa lasin joidenkin nipsuttimien kanssa jotta pysyy paikoillaan. Multa löytyy infrapunalämpömittari lämpöjen tarkastukseen.

Miksi sä tulostat raftia?
Vahinko ja eka kerta. :D Skirt on normaalisti jos tulosteen pohja on kovin pieni.
 
Tuohon kosteaan filamenttiin koskien, olisiko arvon raadilla ehotuksia filamentin läpivientiin Ikea Lack pöydän läpi ilmatiiviisti?
Nyt tällä hetkellä siinä on pätkä powden putkea, mutta jos filamentin jättää seisomaan siihen putkeen puoleksi viikoksi niin filamentti katkeaa yhtähelposti kuin kuiva spagetti.

Oletko tällaista ratkaisua miettinyt?

SAMLA Filament Storage System by pernahajder

PTFE tuubi molemmista päistä ilmatiiviiksi. Sama homma pöydän kannen alta hotendiin. Silicabägejä tms. laatikon pohjalle. Itsellä ei ole kokemusta näistä kylläkään.

Edit: Korjattu linkki
 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelmissa on lasi- tai peilipedin hankkiminen. Ei kai se tarvitse muuta kuin että ottaa magneettialustan väliaikaisesti pois ja laittaa lasin joidenkin nipsuttimien kanssa jotta pysyy paikoillaan. Multa löytyy infrapunalämpömittari lämpöjen tarkastukseen.
Tästä peililasi:
LOTS Peili - IKEA
Tällä sen saa leikattua sopivan kokoiseksi:
LASIVEITSI VU-4135 JOKRA 12 | K-rauta.fi
Näillä lasin saa alustaan kiinni:
FULLFÖLJA Kansioklipsi - IKEA
Eli noin 20 eurolla saa 4kpl sopivan kokoisia peililaseja kiinnitystarvikkeineen. Kiinasta tilatut lasilevyt kuulemma taipuu ennenpitkää alustan muotoon, niitä kannattaa välttää.
 
Prusa I3 kopio on ollut nyt jonkin aikaa kasassa ja pieniä parannuksia ja säätöjä on tullut tehtyä. Nyt alkaa olemaan kokoonpano jo sen kaltainen että tulosteen voi laittaa octoprintillä tulostamaan ja mennä hakemaan valmiin kappaleen vain pois. Toimii siis luotettavasti ja jälki on siistiä. Voi olla että jossain vaiheessa jalostan tätä vielä kiinteillä Z-akselin moottoreilla/kierretangoilla ja muutamalla pienellä parannuksella.

3d1.jpg 3d2.jpg
 
@Narvakaali vaihda kaksi moottoria päittäin, jos mahdollista.
Tuo vref kannattaa ensin katsoa, jos toisellakin moottorilla on ongelma.

Tuollai kokeilin ja päädyin uuden laudan tilaamaan. Se on nyt asennettu ja tulostetta pukkaa. Samalla laudan versio päivitty 2.1 -> 2.2 ja firmis (th3d) myös version pari. Pehmeni Y:n liike. Ennen nopeat liikkeet aiheutti eräänlaisen "kolauksen" nyt ei.
 
Prusa I3 kopio on ollut nyt jonkin aikaa kasassa ja pieniä parannuksia ja säätöjä on tullut tehtyä. Nyt alkaa olemaan kokoonpano jo sen kaltainen että tulosteen voi laittaa octoprintillä tulostamaan ja mennä hakemaan valmiin kappaleen vain pois. Toimii siis luotettavasti ja jälki on siistiä. Voi olla että jossain vaiheessa jalostan tätä vielä kiinteillä Z-akselin moottoreilla/kierretangoilla ja muutamalla pienellä parannuksella.

Hyvän näköistä settiä! Mitä tämä on kustantanut tähän mennessä, jos mukaan luetaan octoprint yms. elämää helpottavat tekijät?
 
Hyvän näköistä settiä! Mitä tämä on kustantanut tähän mennessä, jos mukaan luetaan octoprint yms. elämää helpottavat tekijät?

Itse tulostin ~550€. Linkit osien ostopaikkoihinkin löytyy tarvittaessa kun ne on tosiaan hankitty ympäri suomea, ebaytä ja aliexpressiä.
 
Asensin tänään Curaan CreawsomeModin ja kylläpä se paransi tulostuksen laatua kummasti. Tulostimena Ender 3 Pro.

Vasemmalla on ennen ja oikealla jälkeen modin, Curan asetukset on kummassakin tulosteessa samat. Nyt vihdoin alan olla tyytyväinen tulostimen jälkeen :).

Kuva: Imgur

Edit: korjattu kuva
 
Viimeksi muokattu:
Asensin tänään Curaan CreawsomeModin ja kylläpä se paransi tulostuksen laatua kummasti. Tulostimena Ender 3 Pro.

Vasemmalla on ennen ja oikealla jälkeen modin, Curan asetukset on kummassakin tulosteessa samat. Nyt vihdoin alan olla tyytyväinen tulostimen jälkeen :).
J34MFxy.jpg
Viikonloppuna kaikki hehkuttivat tuota CreawsomeModia facebookin Ender3-ryhmässä ja meinasin tulla itsekin kertomaan mutten kerennyt testata. Kyseessä on siis pelkästään Curaan vaikuttava modi (korvataan pari kansiota), eikä itse tulostimeen lisätä mitään.
 
Edellä mainittu viistoon leikkaus ja tulostat tuohon moottorin akselin päähän nupin josta voit käsin pyöräyttää.

Juu vinoon leikkaus onnistui !
Mutta Tasaus meni aluksi pieleen
Pitääkö ostaa uusi printti alusta ?
20190528_185956.jpg
 
Juu vinoon leikkaus onnistui !
Mutta Tasaus meni aluksi pieleen
Pitääkö ostaa uusi printti alusta ?
Näyttää siltä että pitää ostaa. Kannattaa hankkia suoraan lasialusta niin saa samalla paremman :). Suosittelen Crealityn alustaa, tulosteet tarttuu siihen hyvin ilman liimoja tai muita kikkoja (kunhan pitää sen puhtaana esim. IPA:lla).

Alusta (235mm): US $20.0 20% OFF|CREALITY 3D Tempered Glass Plate 235*235mmm/310*310mm For Ender 3 CR 20 Pro Ender 3Pro Ender 5 CR 10 CR 10S 3D Printer Optional-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Klipsit sen kiinnittämiseen (03 small): US $1.26 |10 pcs/lot Black Metal Binder Clips 19 / 25 / 32 mm Notes Letter Paper Clip Office Supplies Binding Securing clip Product-in Clips from Office & School Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Asensin tänään Curaan CreawsomeModin ja kylläpä se paransi tulostuksen laatua kummasti. Tulostimena Ender 3 Pro.

Vasemmalla on ennen ja oikealla jälkeen modin, Curan asetukset on kummassakin tulosteessa samat. Nyt vihdoin alan olla tyytyväinen tulostimen jälkeen :).

Kuva: Imgur

Edit: korjattu kuva
Kiitos tästä vinkistä. Vaikuttaa hyvältä!
 
Kappalepuhallinsuutinta ei nähtävästi olisi kannattanut tulostaa PLA:lla. Pitkään kyllä kesti, mutta lämpö vääntänyt sen sellaiseksi, että törmää tulosteeseen.
 
Tuli myös mk3s päivitykseen tarvittavat palikat tulosteltua extruderiin. Eli samalla kun päivitellään tuo mmu2(s) niin päivitellään printteri eli toisin sanoen extruder ja y-kiristin mk3s versioon.

6F498A7A-7068-4345-B43C-81F33BF1C925.jpeg
 
Olisikohan heittää veikkauksia mistä tämmönen johtuu? Ajattelin kokeilla miten curan säätäminen vaikuttaa, mutta toki ottaisin vihjeitä vastaan jos on vastaavaa ollut. Tulostimena ender 3 Pro.

Yksi puoli aivan hyvä
IMG_20190601_123711.jpg
Ja toinen puoli tällainenIMG_20190601_123655.jpg
 
Kysytty ja vastattu varmaan useita kertoja, mutta en malttanut alkaa selaamaan koko ketjua läpi. Tarkoitus olisi yrittää tulostaa kaupungin kirjaston 3d-tulostimella kotelo raspberry pi3+:lle. Onko näille 3d-malleille olemassa jokin yleisesti käytetty formaatti? Voisitteko suositella jotain mallinnussoftia (ilmaisia mieluusti)?
Toinen kysymys: Mikäli haluaisi ns. halvalla hankkia kotiin 3d-tulostimen, millaiseen budjettiin olisi syytä varautua? Käyttöä en ole tarkemmin miettinyt, mutta aina sitä jotain TSI-rojuja voisi tulostella.
 
Kysytty ja vastattu varmaan useita kertoja, mutta en malttanut alkaa selaamaan koko ketjua läpi. Tarkoitus olisi yrittää tulostaa kaupungin kirjaston 3d-tulostimella kotelo raspberry pi3+:lle. Onko näille 3d-malleille olemassa jokin yleisesti käytetty formaatti? Voisitteko suositella jotain mallinnussoftia (ilmaisia mieluusti)?
Toinen kysymys: Mikäli haluaisi ns. halvalla hankkia kotiin 3d-tulostimen, millaiseen budjettiin olisi syytä varautua? Käyttöä en ole tarkemmin miettinyt, mutta aina sitä jotain TSI-rojuja voisi tulostella.

Autodesk fusion 360 on harrastekäyttöön ilmainen mallinnusohjelma.

Yleensä tulostusta varten malli pitää tallentaa stl- tiedostoksi.
 
Ei mene filamentti reikään
Taitaa vaan uupua oikea tekniikka
Kuten sanottu jo, leikkaa pää vinoksi, mutta melkeimpä tärkeämpää on, että suoristat langan ihan suoraksi noin 10 sentin matkalta! Netistä löytyy myös monia kikkakolmosia, joilla sen bowden-tuubin ja extruderin rajan saa sileämmäksi, mutta itsellä ainakin tuo langan suoristaminen riittää vallan mainiosti. Myönnän että joskus taannoin tuli muutamia kirosanoja heitettyä ilmaan ennenkuin suoristin langan :)

Asensin tänään Curaan CreawsomeModin ja kylläpä se paransi tulostuksen laatua kummasti. Tulostimena Ender 3 Pro.

Vasemmalla on ennen ja oikealla jälkeen modin, Curan asetukset on kummassakin tulosteessa samat. Nyt vihdoin alan olla tyytyväinen tulostimen jälkeen :).

Kuva: Imgur

Edit: korjattu kuva
En nyt epäile modin toimivuutta, mutta mulla tulee ilman modia ihan saman näköinen tuloste kuin sulla modin kanssa. Kyse on slicerin (tässä tapauksessa Cura) asetuksista ja että ne saa säädettyä kohdalleen. Verkosta löytyy varmaankin 10 000 valmista profiilia ja jokainen kehuu omaansa. Jokainen tulostin on oma yksilönsä ja parastakin profiilia pitää yleensä vähän säätää juuri sille omalle laitteelle sopivaksi. En siis tiedä mitä tuo modi tekee, mutta saman tuloksen saa ilman modiakin.

edit: Öh, katselin nyt vähän tarkemmin tuota modia...heh, eihän se ole mikään modi ollenkaan, se on hankalasti asennettava tulostinprofiili :)
Tuo säätää monia juuri sellaisia asetuksia mitä juuri pitääkin säätää jotta tulosteiden laatu paranee. Ja siellä Curassa on vielä satoja muitakin säätöjä, joihin täytyy koskea riippuen mitä tulostaa. 3D tulostaminen on vielä kaukana plug and playstä, eikä tuo "modi" muuta sitä mihinkään.


Olisikohan heittää veikkauksia mistä tämmönen johtuu? Ajattelin kokeilla miten curan säätäminen vaikuttaa, mutta toki ottaisin vihjeitä vastaan jos on vastaavaa ollut. Tulostimena ender 3 Pro.
Ohhoh, jopas on erikoinen, en muista nähneeni vastaavaa aikaisemmin. Oletko itse tehnyt tuon mallin? Onko tuota tulostettu jollakin muulla tulostimella? Ensimmäinen idea mulla on, että stl on viallinen. Se että tuo tulostuu vain toiselle puolelle, poissulkee sitä mahdollisuutta että tulostimessa olisi fyysinen ongelma. Enempi vaikuttaa siltä, että mallinnussofta on tehnyt jotain hämärää tai file on jostain muusta syystä korruptoitunut. Meshmixer on ilmainen ja erinomainen softa stl filujen korjaamiseen.
www.meshmixer.com

Mistä porukka on tilannut filamentit?
juu-zo:n mainitsema marviol.pl on hyvä, tsekkaa myös 3djake.fi

Kysytty ja vastattu varmaan useita kertoja, mutta en malttanut alkaa selaamaan koko ketjua läpi. Tarkoitus olisi yrittää tulostaa kaupungin kirjaston 3d-tulostimella kotelo raspberry pi3+:lle. Onko näille 3d-malleille olemassa jokin yleisesti käytetty formaatti? Voisitteko suositella jotain mallinnussoftia (ilmaisia mieluusti)?
Toinen kysymys: Mikäli haluaisi ns. halvalla hankkia kotiin 3d-tulostimen, millaiseen budjettiin olisi syytä varautua? Käyttöä en ole tarkemmin miettinyt, mutta aina sitä jotain TSI-rojuja voisi tulostella.
Rasbin koteloita löytyy valmiiksi mallinnettuina netistä satoja erilaisia. Yleisin formaatti on STL, mutta jotkut koneet ymmärtävät myös OBJ tai 3MF.
Suosituin alusta valmiille malleille on thingieverse.com, toinen vaihtoehto on käyttää jotakin 3D mallien hakukonetta kuten stlfinder.com. Thingieversessä kaikki mallit ovat ilmaisia, monessa muussa paikassa mallit maksavat yleensä muutamia euroja.
Alle 200 euron saa jo hyvän tulostimen (kuten Creality Ender 3), erinomaisten tulostimien kanssa budjetti nousee lähelle tuhatta euroa (mm Original Prusa i3 MK3).
 
Viimeksi muokattu:
Ei mene filamentti reikään
Taitaa vaan uupua oikea tekniikka

20190527_193143.jpg

Lainaan tätä kuvaa, kun Anet A8 filamentin syötössä ei näyttäisi olevan pitoa, kun filamentti ei juurikaan liiku. Askelmoottori kyllä pyörii ja voimalla..hampaat näyttää ok:lta. Siis tuo jousi pitäisi saada kireämmälle, että tuo sileämpi rulla painaisi kovemmin filamenttia askelmoottorin hammasratasta kohden? Nyt se on ainakin löysä, että käsin työntelee tuolla noiden välissä filamenttia helposti.
Tuli vaan tulostuksessa hylsy ja pienehkö paakku filamenttia jäi tulostuspäähän, kun en ollut vahtimassa, että sen seurauksena tuollaista.


Ai niin AP:n viestiin vielä lisäys, että yksi kikka on nostaa tuota kierrekaulaa ylemmäs, jos ei viistoonleikkaus ja pään liiskaus pihdeillä auta.
 
Uuteen tulostimeen olisi hakusessa min. 300x300mm PEI levy, paksuudeksi kävisi kaikki alle 1mm. Aliexpress on noita pullollaan, mutta kommenttien perusteella mahdollisuus saada jotain muuta materiaalia on aika korkea. Olisiko suositella varmaa ostopaikkaa?

Toinen hieman haastavampi hankittava tuntuu olevan eSUN ABS+ mustana. Tuntuu olevan kaikkialta euroopasta lopussa, jos törmäätte jossakin niin saa vinkata!
 
Uuteen tulostimeen olisi hakusessa min. 300x300mm PEI levy, paksuudeksi kävisi kaikki alle 1mm. Aliexpress on noita pullollaan, mutta kommenttien perusteella mahdollisuus saada jotain muuta materiaalia on aika korkea. Olisiko suositella varmaa ostopaikkaa?

Toinen hieman haastavampi hankittava tuntuu olevan eSUN ABS+ mustana. Tuntuu olevan kaikkialta euroopasta lopussa, jos törmäätte jossakin niin saa vinkata!

Itsellä tämä käytössä ja tulosteet jämähtää liiankin tiukkaan paikalleen: US $15.71 10% OFF|Funssor 2pcs*4.5x4.5"/120mm/8''/220mm/10''/12''/16''/500mm 3D Printer Build Surface Polyetherimide PEI Sheet 1mm thickness-in 3D Printer Parts & Accessories from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Lainaan tätä kuvaa, kun Anet A8 filamentin syötössä ei näyttäisi olevan pitoa, kun filamentti ei juurikaan liiku. Askelmoottori kyllä pyörii ja voimalla..hampaat näyttää ok:lta. Siis tuo jousi pitäisi saada kireämmälle, että tuo sileämpi rulla painaisi kovemmin filamenttia askelmoottorin hammasratasta kohden? Nyt se on ainakin löysä, että käsin työntelee tuolla noiden välissä filamenttia helposti.
Tuli vaan tulostuksessa hylsy ja pienehkö paakku filamenttia jäi tulostuspäähän, kun en ollut vahtimassa, että sen seurauksena tuollaista.

Tämä filamentin syöttöongelma nähtävästi korjaantui. Oli tullut laitettua liian pitkä ruuvi kappalepuhaltimen takia niin se sitten esti jousivoiman kiilapyörältä puristamasta sitä hammasratasta vasten.:facepalm:
Saa olla kyllä tosi tarkka mihin laittaa minkäkin kokoisia pultteja/ruuveja.

edit: Siitäpä johtui tosiaan ja paranikin kun z-akselien molemmat askelmoottorit kalibroi samalle korkeudelle metallimitalla. Meinaan helppo ja nopea toimenpide. Sen verran voimaa tuli käytettyä ja askelmoottorit tuli vapautettua niin ei yllättänyt, että z-akselit meni vituralleen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä hyviä pointteja on kossel mallisessa 3d-tulostimessa näihin perinteisiin verrattuna?
 
Mitä hyviä pointteja on kossel mallisessa 3d-tulostimessa näihin perinteisiin verrattuna?
Piti googlata mikä on Kossel-mallinen printteri, mutta hakutulosten mukaan Kossel on vain tietyn valmistajan käyttämä tuotenimi ja ne printterit ovat itseasiassa Delta-mallisia printtereitä. Deltassa etuihin kuuluu mm nopeampi tulostusnopeus ja helpommin saavutettavissa oleva suurempi tulosteen korkeus. Haittapuolena taas mm heikompi tulostuslaatu.
 
Asensin tänään Curaan CreawsomeModin ja kylläpä se paransi tulostuksen laatua kummasti. Tulostimena Ender 3 Pro.

Vasemmalla on ennen ja oikealla jälkeen modin, Curan asetukset on kummassakin tulosteessa samat. Nyt vihdoin alan olla tyytyväinen tulostimen jälkeen :).

Kuva: Imgur

Edit: korjattu kuva
CHEP kokeili tuota Creawesomia:



Huomasi että hieman parantaa hänen pieniä tulosteita, mutta dramaattisesti heikentää vähän isompia tulosteita. Ja tuloksethan siis riippuu täysin millaisilla asetuksilla on aikaisemmin tulostanut.
 
CHEP kokeili tuota Creawesomia:



Huomasi että hieman parantaa hänen pieniä tulosteita, mutta dramaattisesti heikentää vähän isompia tulosteita. Ja tuloksethan siis riippuu täysin millaisilla asetuksilla on aikaisemmin tulostanut.


CHEP:in pätkiä tullut ennenkin katsottua ja hyvin perillä noista vehkeistä. Ei yllätä miksi sillä on pitkä sponsorilista.
 
Pla+
220/70
80% nopeus
100fill
60% puhallin
Liimapuikkoa
Miksi ?
20190623_213510.jpg

Mitä matskuu tulostusalusta on? Jos lasia tai vastaavaa jonka voi uittaa vedessä niin kokeile erikeepperiä ohut kerros, tota käytetään töissä lasilevyjen kanssa ja tarttuvuus on hyvä pla:lle.
 
Mitä matskuu tulostusalusta on? Jos lasia tai vastaavaa jonka voi uittaa vedessä niin kokeile erikeepperiä ohut kerros, tota käytetään töissä lasilevyjen kanssa ja tarttuvuus on hyvä pla:lle.
Joo lasilevy karkee puoli
Eli printti on siis lähtenyt irtikö ?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom