Repesin!
Myönnän, en ole yhtään Yodan päätä, Aria-lohikäärmettä, baby Grootia tai mitään muutakaan koriste-esinettä tulostanut. Aivan korvaamaton tulostin on ollu mm tulostaessa työkalupidikkeitä reikäseinään (mistään ei voi ostaa sellaisia mitä olen tarvinnut. Tottakai näitä voisi tietystä rautanaulastakin väännellä, muttei nyt olla enää luolamiehiä), työhommiin muutamaa tiettyä pikkuosaa (tulostetun osan hinta noin 7 senttiä, tukusta sama osa 1,7 euroa, menekki vuodessa noin 40-50 kpl) ja lapsille erilaisia pulma-leluja. Tietty oon tulostanu kaikenlaista vähemmän korvaamatonta, kuten johtopidike kännykkälatureille, RC-autojen osia yms, mutta ehkä kaikkein tärkein pointti laitteessa on, että saa tehdä itse. CNC-sorvi tekisi jotkut asiat yhtä hyvin, ja on yhtälailla itsetekemistä, mutta kustannuksiltaan taas aivan eri luokkaa, eikä siten mahdu enää kategoriaan "kiva pikku harrastus". Itse kiinnostuin 3D tulostamisesta jo noin 4 vuotta sitten, mutta silloin laitteet oli vielä sellaisissa hinnoissa, ettei hyötysuhde ollut lähelläkään hankintapäätöstä. Nyt kun sekä laitteet että materiaalit on pudonnut mukavalle tasolle, ei tarvitse mistään muusta tinkiä jotta saa hankittua. Ei 3D tulostus missään nimessä ole kaikille! Itseasiassa mä olen sitä mieltä, että se soveltuu vain noin 5% ihmisistä ja ne muut eivät missään nimessä ole aivovammaisia! Mäkään en ole pätkääkään kiinnostunut kansantansseista ja sukurutsauksesta, mutten tuomitse niitä harrastavia.
Itseä 3D tulostamisessa viehättää juurikin ongelmanratkaisu jne. Näet jossain kohteessa puutteen ko. osalle, niin ei muutakun CAD-softa auki, piirtämään ja tulostamaan..
Jossei tule kerralla hyvää niin sitten muokataan, tulostetaan ja testataan uudelleeen.
Itsellä 99% tulosteista menee jonkinlaiseen tarpeeseen, omaan kalastuspaattiin on tullut suunniteltua ja tulostettua vaikka mitä kilkkeitä. Esim. kiinnikkeet kaikuluotaimille, työkalutelinettä, mukitelinettä jne.
Kaikille RAM kiinnikkeille mitä veneestä löytyy sekä mitä on vielä tulossa, tulisi ostettuna kuitenkin varmaan 400€ pintaan hintaa. Kunnon suunnittelulla ja eritoten rakennetta miettimällä, olen kuitenkin saanut joitakin osia tehtyä mitkä ovat yhtä kestäviä jollei jopa kestävämpiä kuin aidot tuotteet. Toki jos joku osa joskus hajoaa niin ei muuta kuin uutta tulostusta tulemaan.
Tämän viikon tulostuksia tulee olemaan pelkästään erilaiset RAM mountit ja viime viikolla tulostelin itse suunnittelemani sormiruuvilla kiristettävän "jokapaikan kiinnitysleuan", joka on siis vastine Rammin toughclawille. Osui kyllä kerralla melko nappiin suunnittelu ja toimiva tuli!