3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa hyödyllisiä printtejä?

NodeMCU & Arduino koteloa, pidike Ikean LEDivalon kytkimelle ja uudet vetimet 50-luvun lipastoon... :D
nVDS940.jpg


Sitten tietty...
Ang3iOE.jpg

(Viimeistely kesken)

F6jDN3g.jpg
 
Jaa hyödyllisiä printtejä?

NodeMCU & Arduino koteloa, pidike Ikean LEDivalon kytkimelle ja uudet vetimet 50-luvun lipastoon... :D
nVDS940.jpg


Sitten tietty...
Ang3iOE.jpg

(Viimeistely kesken)

F6jDN3g.jpg

Mistä tuo NodeMCU kotelo löytyy?

Kyllä mielestäni Raspberry Pi on hyvä koteloida, että ei oikosulku yllätä tai kissankarvalla. Onko tuossa kotelossa nuo napit toiminnassa vai pelkästään koristeena?

Itse tullut tulosteltua kolmeen Raspberry Pi:lle sopovat kotelot. Kaupallinen kotelo oli huonompi, kun ei saanut microusb-liitäntää pysymään, kun mäntisti suunniteltu kotelo.

Osaa kyllä olla karun näköinen tuo johtokytkinpidike, mutta hoitaa asiansa.:D
 
Kiitos tuosta. Testailen ensi viikolla tai kun saan kiireimmät asiat printtailtua. Ohessa ehkä pienin ja hyödyllisin printti mitä tulen tekemään :D

Tälle plussaa. Nyt itsekin muistin että omasta ITX kotelosta on tuo kiinnike mennyt rikki, tosin muistaakseni myös se vastakappale on rikki. Eli pitää tähän liittyen jotain soveltaa.
 
Mistä tuo NodeMCU kotelo löytyy?

Kyllä mielestäni Raspberry Pi on hyvä koteloida, että ei oikosulku yllätä tai kissankarvalla. Onko tuossa kotelossa nuo napit toiminnassa vai pelkästään koristeena?

Itse tullut tulosteltua kolmeen Raspberry Pi:lle sopovat kotelot. Kaupallinen kotelo oli huonompi, kun ei saanut microusb-liitäntää pysymään, kun mäntisti suunniteltu kotelo.

Osaa kyllä olla karun näköinen tuo johtokytkinpidike, mutta hoitaa asiansa.:D
Kotelo on ihan itse suunniteltu 1602 näyttöä sekä DHT22 sensoria silmälläpitäen kun valmiit eivät oikeen täyttäneet tarvetta.
Nuo tapit eivät "ihan" osuneet kohdilleen (liian paksut :D). Eli versio 2 on jossain vaiheessa suunnitelmissa sitten kun laitan taloon lisää noita "sensoreita" (webbiliittymästä voi lukea dataa min/max lämpö/kosteus -arvoista, graafi, jne ja tarkoitus olisi laittaa RPi lokittamaan niitä eri puolilta taloa, tms).

SNES-Raspin napit toimii, siellä on kaksi painonappia (tällaisia, mutta mustia eBaystä); toinen on start/resetti (RUN-pinnit), toinen (ohjelmallinen) shutdown. Ledikin on vedetty tuohon viereen.

Kotelo on siis tämä: Mini NES Pi 3 Case (Customizable) by LKM
Ja nappeja varten tämä: Button and led holder for Mini NES Pi 3 Case by ElTacoLoco


Kytkimen pidike tosiaan on sellainen "alkaa *tuttamaan tuo roikkuva johto - käytämpä 5 min suunnittelemiseen ja 10 min printaamiseen". Meni vielä ekalla kerralla kohdilleen mitatkin (joustaa hiukan). :D
 
Kotelo on ihan itse suunniteltu 1602 näyttöä sekä DHT22 sensoria silmälläpitäen kun valmiit eivät oikeen täyttäneet tarvetta.
Nuo tapit eivät "ihan" osuneet kohdilleen (liian paksut :D). Eli versio 2 on jossain vaiheessa suunnitelmissa sitten kun laitan taloon lisää noita "sensoreita" (webbiliittymästä voi lukea dataa min/max lämpö/kosteus -arvoista, graafi, jne ja tarkoitus olisi laittaa RPi lokittamaan niitä eri puolilta taloa, tms).

SNES-Raspin napit toimii, siellä on kaksi painonappia (tällaisia, mutta mustia eBaystä); toinen on start/resetti (RUN-pinnit), toinen (ohjelmallinen) shutdown. Ledikin on vedetty tuohon viereen.

Kotelo on siis tämä: Mini NES Pi 3 Case (Customizable) by LKM
Ja nappeja varten tämä: Button and led holder for Mini NES Pi 3 Case by ElTacoLoco


Kytkimen pidike tosiaan on sellainen "alkaa *tuttamaan tuo roikkuva johto - käytämpä 5 min suunnittelemiseen ja 10 min printaamiseen". Meni vielä ekalla kerralla kohdilleen mitatkin (joustaa hiukan). :D

Mulla on tossa yksi, joka mittaa sisälämpötilaa huonommalla DHT11 sensorilla ja kun alkoi nämä pakkaset niin selvästikin alkoi sisälämmöt tippumaan niin kuin nyt vaan 18 astetta. Yleensä yleensä ainakin 20 astetta. Sitten on näyttönä SSD1306 OLED ja vierittyy tiedot siinä, että näkyy myös jonkun lähisääaseman ulkolämmöt ja 3 päivän ennuste kuvakkeilla, että mitä sieltä taivaalta oikein tulee. Kaikenlaisia koteloita on tullut jo tulosteltua, mutta en vaan ole tuota viritelmää sellaiseen vielä laittanut.

Ulos olisi tarkoitus laittaa DHT22 tai DS18B20. Jälkimmäisessä ei ole kosteusmittausta, mutta ovat törky halpoja, kun meinaan tuli tänään 5kpl satsi DHT22 hinnalla. En tuolla kosteusarvolla oikeastaan tee mitään. Tuollaisen ajattelin tulostaa kunhan saan hommattua valkoista abs:ää --> Small Sun Screen (Stevenson Screen) for 1-wire temperature sensors by nwall Ei ehkä haittaa auringon moilotus tuollaiseen.

Saisikin nuo tiedot pilveen. ThinkSpeakin kokeilin laittaa tietoja, mutta ne graaffiset käppyrät oli liian karkeat. Ei vaan riitä minun kaltaiselle autistille, että ehkä sitten samanlailla raspiin kaikki tiedot.

Pidän raspin jatkuvasti päällä, kun ne ei juurikaan vie watteja. Tietysti, jos saisi ne jonkinlaiseen horrostilaan ja saisi heräteltyä ssh kautta tai jotain aika nopeasti. Kyllä näyttäisi Armbianin käyttiksessä olevan ainakin cpu:n kellotaajuutta vähentävä ominaisuus valmiina, kun vähäisessä käytössä.
 
Kyllähän nämä pöytätulostimet on pikkupoikien leluja, äijät leikkii isommilla leluilla.



Pyörii Duetilla, sillä sai toteutettua ylimääräisen akselin käännön tuolle suuttimen kiertymiselle. Tulostusalue 8x8x6 metriä.
 
Hep o/

Olen myös kaipaillut 3d tulostajille omaa aluetta tai foorumia jossa olisi aiheittain omat alueet eikä kaikki sillisalaattia, mutta häslätään täällä kun suomeksi olisi kysymyksiä tulossa.
Itse pistin prusan mk3 preorderin sisään ja odotellessa koitan etsiä pikkuhiljaa tietoa miten tuota käytetään.
Aluksi ajattelin pitäytyä prusan omissa ohjelmissa, mutta pikkuhiljaa octoprinttiä tms raspille ja kone elämään omaa elämäänsä kopperossaan...

Ei ole tarkoitus vaan printtailla valmiita palikoita, vaan niitä malleja pitäisi aluksi muokkailla itse, ja piakkoin luoda myös omia simppeleitä malleja.
Millä ohjelmalla teette nuo 3d mallit? (muita kun tinkercad)
 
Viimeksi muokattu:
Hep o/

Olen myös kaipaillut 3d tulostajille omaa aluetta tai foorumia jossa olisi aiheittain omat alueet eikä kaikki sillisalaattia, mutta häslätään täällä kun suomeksi olisi kysymyksiä tulossa.
Itse pistin prusan mk3 preorderin sisään ja odotellessa koitan etsiä pikkuhiljaa tietoa miten tuota käytetään.
Aluksi ajattelin pitäytyä prusan omissa ohjelmissa, mutta pikkuhiljaa octoprinttiä tms raspille ja kone elämään omaa elämäänsä kopperossaan...

Ei ole tarkoitus vaan printtailla valmiita palikoita, vaan niitä malleja pitäisi aluksi muokkailla itse, ja piakkoin luoda myös omia simppeleitä malleja.
Millä ohjelmalla teette nuo 3d mallit? (muita kun tinkercad)

Käytin Sketchupia melkein 10 vuotta, lähinnä havainnollistamaan erilaisia suunnitelmia ja taisin sillä muutamat laserleikkeetkin piirrellä.

3d-tulostimen saavuttua taloon oli selvää ettei Sketchup enää riitä. Katselin markkinoilla olevia softia ja päädyin Autodesk Fusion 360een. Katsoin Larsin neliosaisen tutoriaalisarjan ja siitä se lähti.



Perusteita valinnalle vaikea antaa, mutta päällimmäisenä selkeä käyttöliittymä ja valmiiden pulttien/muttereiden/laakerien/younameit mallien tuominen suoraan projektiin.
 
Perusteita valinnalle vaikea antaa, mutta päällimmäisenä selkeä käyttöliittymä ja valmiiden pulttien/muttereiden/laakerien/younameit mallien tuominen suoraan projektiin.
hinta/laatu on voittamaton (ilmainen ainakin opiskelija/edu-henkilökunnalle) ja loppujen lopuksi oppimiskynnys perusjuttuihin on matala vaikka käyttöliittymän logiikka välillä onkin... ”erikoinen”.
 
hinta/laatu on voittamaton (ilmainen ainakin opiskelija/edu-henkilökunnalle) ja loppujen lopuksi oppimiskynnys perusjuttuihin on matala vaikka käyttöliittymän logiikka välillä onkin... ”erikoinen”.

Fusionin lisenssin saa onneksi ilmaiseksi muutkin kuin opiskelijat/henkilökunta. Vaikka voisin maksaakin tuosta, nyt jo niin hyvin päässyt sisään.

Jos aloittaa melkein tyhjältä pohjalta, ei tuo Fusion niin erikoiselta tunnu käyttää. Ja tuokin softa on kehityksessä, päivityksiä tippuu tasaisin ajoin. Joissain toiminnoissa on erikoisia glitchejä, syöttämällä ikkunan alempiin kenttiin ensin tietoa ei tapahdu mitään. Kaikki pitää nollata ja alkaa täyttämään kenttiä ylhäältä alas.
 
Hep o/

Olen myös kaipaillut 3d tulostajille omaa aluetta tai foorumia jossa olisi aiheittain omat alueet eikä kaikki sillisalaattia, mutta häslätään täällä kun suomeksi olisi kysymyksiä tulossa.

@Sampsa alkuunsa ainakin tyrmäsi ehdotukseni omasta alueesta 3D-tulostukselle. Ehdotin nyt sitten että siirrettäisiin tämä threadi tuonne "Elektroniikka, rakentelu ja muut Diy projektit" alle, ja jos ketjun otsikoksi vaihtaisi vaikkapa "Yleistä keskustelua 3D-tulostamisesta". Sitten voitaisiin laittaa pari muutakin aihetta pystyyn, esim. "3D-tulostus: Ongelmat ja kalibrointi" sekä "3D-tulostus: mallinnus ja mallinnusohjelmistot" tjsp. Tuolla nyt pääsisi ainakin alkuun.

Toki tuohon alueen nimeen voisi myös sen 3D-tulostuksen ympätä niin keskustelu kehittyisi itsekseen jos on kehittyäkseen. Ehkä se oma aluekin sitten joskus saataisiin.
 
Ei ole tarkoitus vaan printtailla valmiita palikoita, vaan niitä malleja pitäisi aluksi muokkailla itse, ja piakkoin luoda myös omia simppeleitä malleja.
Millä ohjelmalla teette nuo 3d mallit? (muita kun tinkercad)

Itselläni on koulun kautta Solidworks ja Siemens NX. Aikaisemmalla statuksellani myös Catia/Delmia, joista kahta jälkimmäistä olen opettanut ja ensimmäisä käytän nyt työssäni. Nuo kaikki on aika erillaisia jo myös hinnaltaan. Jos nyt pitää jotain mallintaa, niin Solidworks on perus CAD, ei enempää eikä vähempää, mutta hoitaa sen ihan hyvin. Noidan kahden mammutin ja varsinkin NX:n hyvyys alkaa nousemaan esiin silloin kun pitää alkaa hallitsemaan koko valmistusketjua suunnittelusta, valmistukseen, tuotetiedon hallintaan jne. NX:llä on DMG:n kanssa ainettalisäävä mallinnuspaketti ja on odoteltu että DMG yksinoikeus loppuisi. Jos tuo tulee joskus yleisesti saataville, on sen jälkeen NX:n helppo (ehkä suhteellista ;) ) tehdä tälläisen perus FDM tulostimen konemalli ja posta, jolloin suoraan CAD:stä pystyy simuloimaan tulostuksen ja tekemään G- koodin. Välissä ei tarvitse STL- muunnosta. Lisäksi koodiin saa myös ympyränkaaret g- koodeina, kuten materiaalia poistavassa valmistuksessa. Käytännössähän tämä melkein vaatii että on pääsy oppilaitosversioon, jossa on lähes kaikki optiot päällä ;)

Mallinnuksen osalta NX on mielestäni helpoiten lähestyttävä, koska siinä kaikki on esillä ja ulkonäkö on moderni ribbon tyyli. Optioita on paljon ja lähes kaikkea voi muokata, jopa valikoista lähtien, kunhan vain tietää mitä tekstitiedostoja muokkaa. Solikka voi olla helpoin ensimmäiseksi Cadiksi, mutta jos osaa jo käyttää jotain toista, sen logikka voi olla vähän outo. Toisaalta Solikalla opetelleet pitää taasen Catiaa ja NX.ää vaikeina. Catia on oma lukunsa... "Click OK to terminate".

Nämä nyt ei ole ilmaisia, mutta jos opiskelee niin kannattaa selvittää voiko koulun kautta saada kaupallisia cadejä. Vaikka itse lukee jotain ei teknistä alaa, mutta koulussa on tekninen linja, voi hyvinkin olla oikeus käyttää teknisen puolen ohjelmia. Kannattaa selvittää...
 
Koulut on käyty vuosia sitten, sieltä peruna vain ikivanha sähkö cads lisenssi josta on aikaa...
Hieman on tullut viimevuosina omatoimisesti piirreltyä Draftsightilla ja Scetchupilla.

Pitänee kokeilla Fusion 360.

Ps Ehkä pitäisi pystyttää oma forkka. Olen tarvittaessa tukemassa jos joku innostuu pystyttämään 3d tulostusfoorumin.
Ketjut eri laitteille erikseen. modaukset kloonit jne
Softille.
Materiaaleille
ja muutamat yleiset tietenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Käytin Sketchupia melkein 10 vuotta, lähinnä havainnollistamaan erilaisia suunnitelmia ja taisin sillä muutamat laserleikkeetkin piirrellä.

3d-tulostimen saavuttua taloon oli selvää ettei Sketchup enää riitä. Katselin markkinoilla olevia softia ja päädyin Autodesk Fusion 360een. Katsoin Larsin neliosaisen tutoriaalisarjan ja siitä se lähti.


Perusteita valinnalle vaikea antaa, mutta päällimmäisenä selkeä käyttöliittymä ja valmiiden pulttien/muttereiden/laakerien/younameit mallien tuominen suoraan projektiin.

Olen katsellut Fusion 360 videoita koko yön, huomenna alkaa reeni.
Kiitos tästä, vaikuttaa pätevältä.
 
Ajattelin omat kokemukseni jakaa kun niin paljon puhetta CR-10:stä on ollut. Kokemusta tosiaan löytyy reilu niin perus cr-10:stä + cr-10S:stä ja Mini mallista, jokaisessa on omat hyvät / huonot puolensa - mutta jokainen ehdottamasti rahansa arvoisia!

Tuulettimet noissa kaikissa on tosiaan täyttä kuraa/äänekkäitä jotka kannattaa suosiolla heti alkuun vaihtaa hiljasempiin/laadukkaampiin. Virtalähteiden tuulettimet jätin aluksi vaihtamatta, mutta melkeimpä järjestäen 2-3kk kohdalla ne alkoi sellaista mekkalaa pitämään että piti nekin vaihtaa. Sitten vielä kun vaihtaa "stepper damper"it laittaa XY moottoreihin niin sen jälkeen pystyy jo nukkumaankin samassa huoneessa!

Tulostuslasit CR-10 + CR-10S:ssä on omalla kohdalla ollut kaikki epätasaisia ja oon ne korvannut suoraan Ikean palapeilin paloilla ja hyvin on toiminut! Mini -mallissa ei tuota ongelmaa ollut, mutta en ole siitä lueskellut että onko muilla ollut ongelmia sen kanssa.

Nykyiset myyntiversiot CR-10 :stä taitaa olla sen verran päivitettyjä ettei enää vaadi mitään pakollista modausta että pääsee käyttämään turvallisesti, silloin kun itse sen ostin niin piti hotbedin johdoilla suoja printata ettei pelkästään juotoksien varassa heilu. Itse en aikasemmin ollut näitä "koottavia" printtereitä omistanut, mutta kasaus+asennus oli helppoa ettei siitä kauaa mennyt - aloittelijan kannattaa jokin tutoriaali katsoa youtubesta läpi niin tietää mitä pitää tarkastaa läpi ennen laitteen käyttöön ottoa ettei mikään ole löysällä. Mini -malli nyt on periaatteessa sama kuin perus cr-10, mutta pienemmässä koossa ja pienemmällä tulostusalalla.

Jos nyt CR-10 ja CR-10S malleja vertailisin niin ehdottomasti vähemmän säätöä vaatii perus CR-10 malli. S mallissa kun on "Dual-Z rod" niin niitä saa tarkistella/säätää aika ajoin että ovat samalla tasolla ennen printin alkamista, ei nyt mikään suuri juttu - mutta aikaa vievää jos vähänkin tönäsee väärään paikkaan niin taas saa säästää kohdalleen jne. Filament sensori on omassa S mallissa toiminut moitteetta, ongelma vain että se tuntuu aina olevan tiellä ja ei kyl ilman virittelyä pysy paikallaan mitenkään (itsellä minipuristin apuna). Tuohonkin toki löytyy valmiina malleja että pysyy paikallaan, kun sais vain joskus aikaseksi printata ja testata miten hyvin ne sitten toimisi :) Enkä muutenkaan sanoisi että mitenkään "välttämätön" tuo sensori on, toki pitkien printtien kanssa mukava jos yönkin yli printtaa niin voi huoletta jättää pauhamaan. Sitten CR-10S:ssä oli vielä se suoja sähkökatkojen varalle, se on kätevä jos asuu alueella mistä sähköt katkeilee - mutta täällä päin ei ainakaan ole vielä ongelmaa siitä ollut.

Varaosista täällä oli jo puhetta niin niitä kannattaa vähän hankkia varastoon niin on sitten mistä vaihtaa jos jotain hajoaa, niitäkin alkaa jo pikku hiljaa Euroopankin puolelta saamaan ettei välttämättä tartte Kiinasta asti tilailla. Suurinosa mitä itse joutunut vaihtelemaan on ollut omien mokien takia ettei niin laitetta voi syyttää, mutta se on tosi hyvä puoli näissä on niin näihin saa kaikkia varaosia hyvin ja ei maksa paljoa! Aikaisemmat Xyzprinting -merkkiset tulostimet mitä omistin niin niihin oli yhtä tuskaa etsiä varaosia ja maksoi älyttömyyksiä joku perus hotend ostaa.

Loppu yhteenvetona voisin sanoa että jokaiseen tulostimeen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen! Perus CR-10 malli on itsellä pauhanut menemään pian vuoden verran ilman suurempia ongelmia, Euroopan puoleltakin tätä saa jo kuluineen alle 300e niin en usko että ihan helpolla parempaa löytää samaan hintaan! Päivityspakettia tuohon saa n.100eurolla jos innostuu CR-10S:ään päivittämään, aloittelijalle sanoisin kumminkin että perus CR10 malli on helpompi! (vähemmän säätöä - enemmän toimintaa!:D)

Mini -malli taitaa hintansa puolesta olla aika samaa luokkaa kuin CR10, sitä voin suositella jos ei ole tarvetta niin isolle tulostusalalle tai tila mihin printteri tulee ei ole kovin iso. CR-10S:n edut sanoisin olevan isoissa ja pitkissä printeissä, sähkökatkoturva ja filament sensor tuo mukavaa turvaa vuorokausien printeissä. Dual-Z rodin suurimmat hyödyt taitaa olla kun korkeissa printeissä tai jos tekee jotain isompia modauksia jotka tuo lisäpainoa X akselille niin silloin Dual-Z on välttämätön. Noistakin ominaisuuksista Dual-Z ja filament sensorin saa ostettua cr-10:iin jos ne haluaa.
 
9af0ef6f3fcd57a5290d021ca9699f0d_preview_featured.jpg


Sain jalat tulostettua, joutui tekemään M5 kiskomutterille sopivan version, M4t pääsi loppumaan. Kantaa hyvin tulostimen painon ja on samassa korkeudessa mitä orkkisjaloilla.

edit: Jalat löytyy täältä, käy tosiaan kaikkiin profiileihin joissa uran leveys max. 6,2mm.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Fusion 360 oli itsellä vaihtoehtona kun aloittelin tulostelemaan. Ei ollut sitten aikaa harjoitteluun niin tyydyin Tinkercadiin. Täytyy jossain vaiheessa tuohon kuitenkin perehtyä.

Jos jollekulle tulee vastaan hyvä RPi kotelo mihin mahtuu näppärästi PiFace Digital I/O 2 paikoilleen siten, että kytkennät jää ulkopuolelle, niin otan mielellään vinkkejä vastaan. Muuten voi joutua suunnitteluhommiin. :)
 
Ketju siirretty Elektroniikka, rakentelu ja muut DIY-projektit-osion alle, jonne sen arvioitiin sopivan paremmin. Ketjun aloittajaa voi pyytää tarvittaessa muokkaamaan otsikkoa spesifimmäksi ja muita 3D-tulostuksen aihepiiriin liittyviä ketjuja on nyt sitten ehkä luontevampi luoda tänne uudelle alueelle.
 
Jos jotain sivustakatsojaa kiinnostaa niin Anet A8 löytyisi uutena/kokoomattomana :)
 
Kiinnostaisi, pitää tutkia illemmalla tuon speksit ja minkälaista jälkeä tulee.

Mulla siis kaksi näitä erinäisten sekoilujen jälkeen :P toinen meni omaan käyttöön.
Iha ok vehje mun mielestä ollu hintasekseen. Thingyversestä löytyy vaikka mitä tähän.

Ite nyt jotain kiristimiä ja tukia tulostanut.
Eilen leikkasin peilistä uuden alustan ja pitäisi vielä hienosäätää kohilleen ja keksiä miten saan sen kunnolla kiinni alustaan kun en metalliklipsejä löytänyt kaupasta mitä fläppitauluissa käytetään :confused2:
Aikaa saanu kyllä kulumaan :vihellys:

Vaimoki sai kolme koukkua :lol:
 

Liitteet

  • 20180128_132332.jpg
    20180128_132332.jpg
    1,5 MB · Luettu: 147
Joutuuko jatkuvasti säätelemään vai kuinka? Osaako se itse säätää itsensä?

Ei tosiaan kauhean kallis näyttänytkään uutena olevan.
Jostain se harrastus pitäisi alotella :D
 
Joutuuko jatkuvasti säätelemään vai kuinka? Osaako se itse säätää itsensä?

Ei tosiaan kauhean kallis näyttänytkään uutena olevan.
Jostain se harrastus pitäisi alotella :D

Mielestäni lämpöpeti vähän kieroksi menny. Niin kuin monella muullakin. Siksi lasi/peili alustaksi.

Vakiona käsisäätönen. Tulostin itse sormiruuvit muttereille tuohon säätöön ja vähän erilainen nyt kun vakio mutta paljon kätevämpi.

Autoleveli ei paljoa maksa. Anturi löytyy multa mutta en ole ehtinyt säätää sitä. En tiedä ottaako yhdestä vai useammasta kohtaa korkeuden. Yhtä veikkaisin ja olettaa sitten että peti suorassa.
Pari eri firmwarea tähän löytyy. Mulla nyt päivitettynä tuo vakio mikä tukee autoleveliä.

Joo siksi itsekki tän ostin kun en halunnut aluksi mitään 500e sijoittaa :)
Uus tuttavuus niin vähän hakusessa vielä jotkut jutut :p
 
Mielestäni lämpöpeti vähän kieroksi menny. Niin kuin monella muullakin. Siksi lasi/peili alustaksi.

Vakiona käsisäätönen. Tulostin itse sormiruuvit muttereille tuohon säätöön ja vähän erilainen nyt kun vakio mutta paljon kätevämpi.

Autoleveli ei paljoa maksa. Anturi löytyy multa mutta en ole ehtinyt säätää sitä. En tiedä ottaako yhdestä vai useammasta kohtaa korkeuden. Yhtä veikkaisin ja olettaa sitten että peti suorassa.
Pari eri firmwarea tähän löytyy. Mulla nyt päivitettynä tuo vakio mikä tukee autoleveliä.

Joo siksi itsekki tän ostin kun en halunnut aluksi mitään 500e sijoittaa :)
Uus tuttavuus niin vähän hakusessa vielä jotkut jutut :p

Ainakin omaan silmään aika hyvän jäljen jättää. Mulla autoleveli tekee sellasen 3x3 ruudukon pedistä ja sen mukaan säätää jos tarvetta on. Isot pojat sanoo että lasten hömpötystä koko autoleveli ja tulostimessa jotain vialla jos sellaisen vaatii. Mutta itse oon ainakin tyytyväinen.
 
Anycubic I3 mega odottaa budjettia multimaterial palikoille, mutta sitä ennen pitää varmaankin tehdä jotain Y-akselin johteille. Eli ongelmana on todennäköisesti tankojen mutkalla olo, koska koko tulostusaluetta ei vaan saa säädettyä suoraan. Youtubessa oli videoita missä niitä johteita pyöritellään ja hierotaan optimiasentoon. Vanhasta jyrsinprojektista jääneet lineaarijohteet olisi varastossa, mutta vähän arvelluttaa niiden kitka mikä on huomattavasti suurempi kuin nylonilla terästangon päällä. Toisaalta eipä niiden asennus valtava operaatio ole, joten voisihan sitä vaikka testata... Ja jos kitka aiheuttaa ongelmia, niin niistähän pääsee kun lisää voimaa. :)
 
Missäs hinnoissa noi tulostuspalvelut on. Eli paljon esim. tuollaisen setin tulostus tulisi maksaa. Shifter & buttons for simulator - wireless/wired by jkoljo Vai pystyykö tuollaisen tulostaa ihan tuolta linkistä jollain 100e kiinan kuralla? Kuin itteä alkoi tämä 3d tulostus kiinnostaa nyt :D :D :D
Ei pysty tulostaan "100e kiinan kuralla", sillä tulostusalue ei riitä. Tarvitsee esimerkiksi CR-10:n ("kiinan kuraa" sekin), jonka hinta liikkuu siellä vähän päälle 300 euron. Materiaalikulut noihin tulostettaviin osiin on noin 2-5 euron tietämissä.
Tulostuspalveluista mulla ei ole ihan tarkkaa tietoa, mutta näppituntumalta noi tulostettavat osat tulis maksamaan noin 80-120 euroa toimitettuna.
 
Onko mulla joku aivovamma tms. kun en ole millään tavalla, edes aivan pikkuisen kiinnostunut 3d-tulostamisesta? Jonkinlainen teknofriikki olen kuitenkin ja elektroniikka-alan asiantuntija.
Ei vain jaksa innostaa odottaa vuorokautta että saan sen jokaiselle-niin-ehdottoman-tärkeän karkean Yodan pään työpöydälleni. Lähes tulkoon kaiken mitä olen näillä tulostimilla nähnyt tehtävän, voisi valmistaa jyrsimellä ja suuren osan tuiki tärkeistä päivittäisitä kodinkoneiden varaosista, joiden valmistamisen helppoudella näiden olemassaoloa yritetään perustella, tekee nopeammin rautasahalla, käsiporalla ja viilalla.
 
Onko mulla joku aivovamma tms. kun en ole millään tavalla, edes aivan pikkuisen kiinnostunut 3d-tulostamisesta? Jonkinlainen teknofriikki olen kuitenkin ja elektroniikka-alan asiantuntija.
Ei vain jaksa innostaa odottaa vuorokautta että saan sen jokaiselle-niin-ehdottoman-tärkeän karkean Yodan pään työpöydälleni. Lähes tulkoon kaiken mitä olen näillä tulostimilla nähnyt tehtävän, voisi valmistaa jyrsimellä ja suuren osan tuiki tärkeistä päivittäisitä kodinkoneiden varaosista, joiden valmistamisen helppoudella näiden olemassaoloa yritetään perustella, tekee nopeammin rautasahalla, käsiporalla ja viilalla.
Luultavasti on. Mikä oli viestin idea..?
 
Missäs hinnoissa noi tulostuspalvelut on. Eli paljon esim. tuollaisen setin tulostus tulisi maksaa. Shifter & buttons for simulator - wireless/wired by jkoljo Vai pystyykö tuollaisen tulostaa ihan tuolta linkistä jollain 100e kiinan kuralla? Kuin itteä alkoi tämä 3d tulostus kiinnostaa nyt :D :D :D

Tämähän vaikuttaa ihan veikeältä projektilta. Eipä noiden tulostaminen mitään ihan hirveitä vaadi, paitsi tietysti sen tulostimen missä tarpeeksi suuri tulostusalue. Mitä nyt kuvista katsoin niin "perus" 20x20 cm pedillä nuo onnistuu.

Voisi kuvitella että täältä löytyisi joku joka voisi tulostaa esim. samalta paikkakunnalta tms ja muutenkin ehkä sitten siinä samalla perehdyttää tulostamisen hienoon maailmaan?
 
...tekee nopeammin rautasahalla, käsiporalla ja viilalla.
Repesin! :D

Myönnän, en ole yhtään Yodan päätä, Aria-lohikäärmettä, baby Grootia tai mitään muutakaan koriste-esinettä tulostanut. Aivan korvaamaton tulostin on ollu mm tulostaessa työkalupidikkeitä reikäseinään (mistään ei voi ostaa sellaisia mitä olen tarvinnut. Tottakai näitä voisi tietystä rautanaulastakin väännellä, muttei nyt olla enää luolamiehiä), työhommiin muutamaa tiettyä pikkuosaa (tulostetun osan hinta noin 7 senttiä, tukusta sama osa 1,7 euroa, menekki vuodessa noin 40-50 kpl) ja lapsille erilaisia pulma-leluja. Tietty oon tulostanu kaikenlaista vähemmän korvaamatonta, kuten johtopidike kännykkälatureille, RC-autojen osia yms, mutta ehkä kaikkein tärkein pointti laitteessa on, että saa tehdä itse. CNC-sorvi tekisi jotkut asiat yhtä hyvin, ja on yhtälailla itsetekemistä, mutta kustannuksiltaan taas aivan eri luokkaa, eikä siten mahdu enää kategoriaan "kiva pikku harrastus". Itse kiinnostuin 3D tulostamisesta jo noin 4 vuotta sitten, mutta silloin laitteet oli vielä sellaisissa hinnoissa, ettei hyötysuhde ollut lähelläkään hankintapäätöstä. Nyt kun sekä laitteet että materiaalit on pudonnut mukavalle tasolle, ei tarvitse mistään muusta tinkiä jotta saa hankittua. Ei 3D tulostus missään nimessä ole kaikille! Itseasiassa mä olen sitä mieltä, että se soveltuu vain noin 5% ihmisistä ja ne muut eivät missään nimessä ole aivovammaisia! Mäkään en ole pätkääkään kiinnostunut kansantansseista ja sukurutsauksesta, mutten tuomitse niitä harrastavia.
 
Missäs hinnoissa noi tulostuspalvelut on. Eli paljon esim. tuollaisen setin tulostus tulisi maksaa. Shifter & buttons for simulator - wireless/wired by jkoljo Vai pystyykö tuollaisen tulostaa ihan tuolta linkistä jollain 100e kiinan kuralla? Kuin itteä alkoi tämä 3d tulostus kiinnostaa nyt :D :D :D
Tulostus hinnoista en osaa sanoa, mutta tuota buttonplate osaa ei kannata tommosena tulostaa. Tulee liian joustava, kun ei ole tukirakenteita. Itse shifteri näyttää hyvältä.
 
Tulostuspalveluista mulla ei ole ihan tarkkaa tietoa, mutta näppituntumalta noi tulostettavat osat tulis maksamaan noin 80-120 euroa toimitettuna.

Koulujen (amk, yliop) tulostuspelveluista saa halvalla ja ilmaiseksi, jos on opiskelija. Myös jos on hacklab kaupungissa niin siellä vois saada tulostettua.
 
Onko mulla joku aivovamma tms. kun en ole millään tavalla, edes aivan pikkuisen kiinnostunut 3d-tulostamisesta? Jonkinlainen teknofriikki olen kuitenkin ja elektroniikka-alan asiantuntija.
Ei vain jaksa innostaa odottaa vuorokautta että saan sen jokaiselle-niin-ehdottoman-tärkeän karkean Yodan pään työpöydälleni. Lähes tulkoon kaiken mitä olen näillä tulostimilla nähnyt tehtävän, voisi valmistaa jyrsimellä ja suuren osan tuiki tärkeistä päivittäisitä kodinkoneiden varaosista, joiden valmistamisen helppoudella näiden olemassaoloa yritetään perustella, tekee nopeammin rautasahalla, käsiporalla ja viilalla.
Tulostimet on nykyään aika halpoja ja niillä pystyy tekemään helposti pieniä "one off" juttuja ilman että tarvitsee verstasta jossa kalliita yhden asian koneita. Onhan tulostus vielä vähän lastenkengissä, ja siten tulostusajat pitkiä. Nykyiset "FDM" tekniikan tulostimet tulevat korvautumaan oman arvion mukaan 10v sisällä SLA (stereolithography) tulostimilla jotka käyttää jauhe- tai nestemateriaalia josta valon tai lämmön avulla tehdään osia. Nämä tulostimet tulee olemaan niin paljon nopeampia että kunhan hinnat laskee kuluttajatasolle niin varmaan sinuakin alkaa kiinnostamaan tulostus kun suurempiakin monimutkaisia esineitä saa tehtyä hyvinkin nopeasti. Nyt hinnat noilla tulostimilla on helposti siellä yli 10 000€ paikkeilla, mutta eiköhän nuokin ala putoamaan hinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tulostus hinnoista en osaa sanoa, mutta tuota buttonplate osaa ei kannata tommosena tulostaa. Tulee liian joustava, kun ei ole tukirakenteita. Itse shifteri näyttää hyvältä.
Joo kyllä tohon ehkä paras ratkaisu olisi leikata laserleikkurilla akryylilevystä tuo isoin osa, mutta kyllä mä uskoisin että ihan kestävä tulee myös kun tulostaa vaikka 100% infillillä PLA:sta (tolla paksuudella PLA ei jousta).
 
Joo kyllä tohon ehkä paras ratkaisu olisi leikata laserleikkurilla akryylilevystä tuo isoin osa, mutta kyllä mä uskoisin että ihan kestävä tulee myös kun tulostaa vaikka 100% infillillä PLA:sta (tolla paksuudella PLA ei jousta).
Ite olen muutamia tuon kaltaisia suoria levyjä kokeillu tehdä ja 65% infill ja edelleen joustaa melkosesti. En ole tuota kyseistä mallia tulostanu, mutta sanoisin että varmuudella joustaa. 65% on kuiten jo sen verta paksu täyttö, ettei juuri ilmaa jää.
Tässä oma näkemys samasta aiheesta. Muutaman testiprintin kokeillu ja ei jousta :)
Vaatii viel vähän hiomista, shifterit pitää suunnitella paremmin, ettei tarvis käyttää niin tehokkaita magneetteja.https://1drv.ms/f/s!Arc8s85l3_BMlz6aKLQ8jU0_FXPb

https://1drv.ms/f/s!Arc8s85l3_BMlz6aKLQ8jU0_FXPb

 
Ite olen muutamia tuon kaltaisia suoria levyjä kokeillu tehdä ja 65% infill ja edelleen joustaa melkosesti.
I stand corrected, seison korjattuna. Siinä xtomppax:n kuvassahan on selvästi akryylilevystä tehty se isoin osa, mutta se näytti niin paksulta (olisko joku 8mm paksuutta), että kuvittelin sen onnistuvan PLA:llakin.
 
Ite olen muutamia tuon kaltaisia suoria levyjä kokeillu tehdä ja 65% infill ja edelleen joustaa melkosesti. En ole tuota kyseistä mallia tulostanu, mutta sanoisin että varmuudella joustaa. 65% on kuiten jo sen verta paksu täyttö, ettei juuri ilmaa jää.
Tässä oma näkemys samasta aiheesta. Muutaman testiprintin kokeillu ja ei jousta :)
Vaatii viel vähän hiomista, shifterit pitää suunnitella paremmin, ettei tarvis käyttää niin tehokkaita magneetteja.

https://1drv.ms/f/s!Arc8s85l3_BMlz6aKLQ8jU0_FXPb

Toi näyttää hienolle :D Nyt kun olisi se tulostin :( Minkäs lainen vehje pitäisi vähintään olla, että tuollaisia edes kannattaa lähteä yrittämään.
 
Anet A8 käytössä, joten ihan mennään hinnat alkaen mallilla :)
Tulostusalue täytyy olla tuolle omalle viritelmälle vähintään 200x200.
Voin myydä tommosen tulostettuna. PM mikäli kiinnostaa.
 
Ender ollut ahkerassa käytössä ja tullut tulosteltua kaikenlaista hyödyllistä ja vähemmän hyödyllistä. Marwiolilta tilasin devil designin PLA:ta joka tuntuu vaativan 210-220 astetta lämpöä että extruuderi suostuu työntämään kamaa tarpeeksi ulos. Silloinkin joutuu flowratea laittamaan melkein 110%. Onko muilla vastaavia kokemuksia tuosta filamentista? BQ:n PLA tulee nätisti ulos 205 asteessa 100% flowratella.

Tulostelin ensin Cura 3.jollain mutta en ainakaan löytänyt siitä asetusta jolla saisi kerroskorkeutta muuteltua kesken printin (printin yläpäässä tarkkuutta vaativia yksityiskohtia). Vaihdoin slic3riin ja se tuntuu futaavan paremmin. Onko jotain perustetta miksi simplify olisi hintansa väärti verrattuna slic3riin?
 
Tulostelin ensin Cura 3.jollain mutta en ainakaan löytänyt siitä asetusta jolla saisi kerroskorkeutta muuteltua kesken printin (printin yläpäässä tarkkuutta vaativia yksityiskohtia). Vaihdoin slic3riin ja se tuntuu futaavan paremmin. Onko jotain perustetta miksi simplify olisi hintansa väärti verrattuna slic3riin?
Curan 3.2 betassa on tuo asetus, löytyy experimental -osiosta ja 4 alinta asetusta: Use adaptive layers, Adaptive layers maximum variation, Adaptive layers variation step size, Adaptive layers threshold. Ja tuo toimii siis siten, että Cura säätää kerroskorkeuden automaattisesti semmosiin kohtiin, joissa siitä on hyötyä, eli paikkoihin joissa on loivia muotoja.
 
Se näissä kans on huono puoli, että ovat vielä niin hitaita. About 13 tunnin työ joka jäi 8 tunnin kohdalla kesken kun hajos extruder moottorinohjain. Nice.
 
Anet A8 johon olen vaihtanut eri ohjainkortin, Ramps 1.4.
A4988 driveri hajos.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 724
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom