3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
upload_2017-12-18_8-36-37.png


Kokeilin tuota Slic3r ohjelmaa, mutta esimerkiksi kun kokeilin tuota Enderin säätönuppia tulostaa, niin siitä tulee tämän näköinen. Miksi se noin menee?
 
Se malli on hiukan rikki, lataa korjaussofta, esim. netfabb basic, jonne ajat tuon tiedoston. Korjaat sen ja exporttaat sen ulos sieltä netfabbista ja uudestaa Slic3riin :)

 
Ohjaan tulostimen sähköjä Octoprintin kautta plugarilla, ostin joskus alennusmyynnistä TP-Linkin HS-100 pistorasian. Helppoa kun pystyy päivän päätteksi katkaisemaan virrat käyttöliittymän kautta. Tietenkään tuota ei tarvitse jos tulostin on koneen vieressä, minulla se on kellarin harrastetilassa.
 
joo laitoin tänään aamulla viestiä kahteen kertaan vähän eri reittejä mutt ei ainakaan vielä ole tullut mitään vastausta. Ennen tilausta vielä kysyin että jos tilaan Suomeen niin lähetetäänkö Saksasta ettei tartte maksaa tulleja ja alv:tä niin siihen tuli heti vastaus että Saksasta lähtee. Ninpä sitten lähetin kyselyn tänä aamuna sillekkin vastaajalle.
Tänään aamulla tuli vastaus että on lähetetty ja laittoi seurantakoodin mukaan.
Oli jo melkein perillä silloin aamulla ja päivällä oli posti yrittänyt tuoda kotiin mutta ei ketään ollut kotona joten noudin sen nyt illalla postista.
On vaan outoa etteivät sitä seurantakoodia voi laittaa kysyättä.
 
Mitähän asetuksia pitäis Curassa vielä muuttaa. Pohjaan tulee nuo siirtymäjäljet näkyviin vaikka tuo Retraction on päällä.
35c707574b07dbbaaea932e1deb21530.jpg
d33745affe80b0e85839950dd961bb66.jpg
 
S3Dssä on nimeltään Retraction Vertical Lift, Curassa taitaa olla Z Hop. Travel-valikon alla, en muista onko vakiona päällä.

Preferences - Configure Cura - Settings - Sieltä klikkaa Z Hop-asetukset päälle Travelin alta.
 
Ajattelin testata tulostimessa preemiumboardia, onko kenelläkään Duet Wifi/Ethernet tai Smoothieboardia käytössä? Duettia ainakin kehutaan paljon, Smoothiekin kyllä saanut hyvän vastaanoton. Smoothiesta tulossa ilmeisesti uusi versio piakkoin.
 
^ Smoothien uusi versio on ollut tulossa jo varmaan pari vuotta. Itsellä on Smoothien kiinalainen kopio nimeltä MKS SBase, jossa toimii Smoothien softa mutta hinta huomattavasti huokeampi. Lisäksi SBasessa on parempina pidetyt stepper driverit.

Kaiken kaikkiaan käyttö on helppoa, asetukset siirretään muistikortille, joka näkyy koneessa muistitikkuna. Lisäpalikoille oleva tuki on hitusen huonompi esim. näyttöjen osalta, mutta toki nekin saa osaava toimimaan.

Itseä tosin kiinnostaisi myös vaihtaa Duettiin tai johonkin muuhun, jossa on SilentStepStickit tai mieluusti helposti vaihdettavat stepper driverit. Ihan RAMPS käynyt myös mielessä.

Olen noita boardeja katsellut ja kattavasti noita löytyy, (RAMPS, RAMBO, MKS Base/GEN-L etc.). RAMPS tittui listalta oikeastaan noiden sulakkeiden takia, osa on paremmin tehtyjä ja sulakkeiden tilalle saa vaihdettua ihan autossa käytettävän erillisen kotelon kanssa. RAMBO taas pirun kallis vrt. RAMPS+Arduino 2560. MKS voisi pian mennäkin, mutta noita malleja on niin paljon ja osa on huonomaineisia. Tarkoitus oli hankkia Marlinilla pyörivä board, sitä kun on tullut konfattua, mutta tuo Duetin käyttöliittymä lähiverkon kautta on aika nätti.

Kallistuin siis Duetin puoleen, samalla hankin 5" kosketusnäytön. Saatavilla on myös 7", mutta niissä on ollut laatuongelmia ja lopettivat myynnin. Stepper drivereita kehutaan kyllä hiljaiseksi, saa nähdä hiljeneekö miten paljon.
 
Ajattelin testata tulostimessa preemiumboardia, onko kenelläkään Duet Wifi/Ethernet tai Smoothieboardia käytössä? Duettia ainakin kehutaan paljon, Smoothiekin kyllä saanut hyvän vastaanoton. Smoothiesta tulossa ilmeisesti uusi versio piakkoin.

Itsellä duet wifi ollu nyt vajaan vuoden verran käytössä. Varsin soiva peli ja ainakin itse tykkään, kun saa suoraan muokattua asetuksia selaimen kautta wifin yli, eikä tarvitse koko firmwarea olla lataamassa pienen muutoksen jälkeen. Lisäksi moottorit on lähes äänettömät tuon 32bit ohjaimien ansiosta.

Itsellä duetissa käytössä mm. pöydän kalibrointi 64 pisteen mittauksella ja automaattinen pöydän säätö tulostuksen aikana tuon mittauksen perusteella. Omassa tulostimessa pöytä kahdella ruuvilla joten näiden keskenään kalibrointiin löytyy duetista myös käskyt. Vaatii sen että molemmat moottorit omissa ohjaimissa. Makrot on varsin käteviä myös. Verkko toimii todella hyvin. Ei ole kertaakaan pätkinyt niin että olisin huomannut.

Enpä oikeastaan voi kun suositella. Itsellä ei näyttöä ole kun tulostin metrin päässä koneesta.
 
Jees, Duet Wifi lähti kuriiritoimituksella Englannista tilaukseen. Jätin näytön vielä pois, muistin että mulla seisoo vähän käytetty läppäri kaapissa. Siitä saan tulostimelle oman koneen.
 
Valmistajan nimi on Makerbase, jolla on oma kauppa Aliexpressissä. SBase on nimenomaan se Smoothien kopio ja siitä sekä muista piireistä löytyy datat sivuilta ja ketut RepRapin foorumilta.

Mutta peukkua Duetille. :tup:
Missä se suurin käytännön hyöty tulee, jos vaihtaa vaikkapa (CR-10, tai Ender 2) alkup.lankun johonkin yllämainittuun? Näen kyllä listan ominaisuuksista, mutta siitä ei selviä, mitä virkaa niillä oikeasti on, erona printterin mukana tulleisiin lankkuihin?
 
Missä se suurin käytännön hyöty tulee, jos vaihtaa vaikkapa (CR-10, tai Ender 2) alkup.lankun johonkin yllämainittuun? Näen kyllä listan ominaisuuksista, mutta siitä ei selviä, mitä virkaa niillä oikeasti on, erona printterin mukana tulleisiin lankkuihin?
Merkittävin syy vaihtoon on multiextruderin käyttö, johon ei Crealityn vakioboardit taivu.
 
Missä se suurin käytännön hyöty tulee, jos vaihtaa vaikkapa (CR-10, tai Ender 2) alkup.lankun johonkin yllämainittuun? Näen kyllä listan ominaisuuksista, mutta siitä ei selviä, mitä virkaa niillä oikeasti on, erona printterin mukana tulleisiin lankkuihin?

Itse vaihdan dualin takia. Ja mahdollisen raudan päivityksenä tullessa, olisi tarkoitus jossain vaiheessa alkaa rakentaa uutta tulostinta. CR-10S saa silloin oman boardin takaisin, Duet siirtyy projektiin.
 
Tuohon Topeliuksen ongelmaan voisi ehkä auttaa jos nostaisi vähän ylemmäs tulostinpäätä että on vähän isompi rakonen pedin ja nozzlen välillä. Itelläkin oli suuria ongelmia saada eka kerros kunnolliseksi kun aloittelin tulostinharrastusta, mutta kun aikani jauhoin pedin ja nozzlen väliä eri suuntiin niin löytyi hyvä näppituntuma siihen ja ekan kerroksen ongelmat poistuivat. Omasta mielestäni se voi olla vähän isompi kuin mitä moni neuvoo niin ei ainakaan hankaa kun tulostupää liikkuu. Aika hyvin se muovi tarttuu siihen kun laittaa vaikka ekalle kerrokselle 10 astetta petiin lisää lämpöä asetuksista ja käyttää lasilevyn päällä hiuslakkaa/liimaa/abssää. Z-hoppina mulla itelläni taitaa olla 0.5mm että en usko että siitä on kiinni. Tosin vanha Cura käytössä että en tiedä onko nuilla muilla asetuksilla merkitystä miten paljon.

Nyt on käytössä BLTouch ja se on kyllä hyvä laite niin ei tarvitse petiin/end stoppiin enää koskea kun kerran on asetuksista laittanut välin kohdalleen.
 
Slic3r ei tee noita ylimääräisiä siirtymisviivoja, mutta taas muuten en ole oikein pääasyt yhteisymmärrykseen sen ohjelman kanssa. Alkaisi muuten aikalailla olemaan Curan asetukset kunnossa kun sais nuo siirtymäjäljet pois päältä.
 
Ahaa. Voi olla että tuo siirtymisjuttu johtuu siitä että retractionia ei ole tarpeeksi tai se ei tapahdu tarpeeksi nopeasti. Nuihin en osaa antaa apua kun minulla on direct drive laite johon riittää pienemmät arvot. Pikkaisen se miullakin tekee tuota, varsinkin juoksevalla muovilla, mutta ei näy valmiissa tulosteessa kun tulee vain ohut siima, joka häviää kun tulostin tekee kerroksen kokonaan loppuun.

Äsken vaan pisti silmään kun vähän on irronnut pedistä osa reunoista.
 
Seuraava ongelma on että miten tuon saisi tulostamaan tuon pohjakuvion ihan järjestelmällisesti suoraan, eikä miten sattuu pohjan muodon mukaan. Tuosta pinnasta tulee nyt melko ruma.


5be2e4fc4421788d3981482a8867947d.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Seuraava ongelma on että miten tuon saisi tulostamaan tuon pohjakuvion ihan järjestelmällisesti suoraan, eikä miten sattuu pohjan muodon mukaan. Tuosta pinnasta tulee nyt melko ruma.

Curassa pystyy valita noi pohjan ja kannen tulostuskuviot (Top/Bottom pattern). Mulla on Curassa (3.1.0) käytössä usein "lines", defaulttina on vissiin tuo "concentric" mikä just myötäilee muotoja, mutta se jättää joissakin pienissä kappaleissa melkoisia aukkoja välillä. Löytyy tuosta Print setup --> Shell kohdalta, kun klikkaa siitä pienestä mutterista. (mutteri pitäis olla kuvassa tossa ympyrän kohdalla)
Ajallisesti ei suurta vaikutusta ole tuolla pintakuviolla ollut.

curashell2.png


Tässä on Cura 2:sta noita ohjeita, mutta about samat asetukset on kolmosessakin.
Shell | Ultimaker

--------------------------------------------------------------

Selvisi tässä omat layer adhesion ongelmatkin. Ainakin luulen niin. :D (Tein yhden 6 tunnin tulostuksen joka hajosi käsissä ihan murusiksi, oli kiva yllätys.)
Olin suutinta vaihtaessa repinyt noi heatblockin eristeet pois. Printtasin nyt sellaisen tuuletinpidikkeen, jossa tuuletin on about sentin pari korkeammalla ja myötäilee tota heatsinkin muotoa. Tämäkin halkesi tuosta keskeltä ennen kuin kiinnitin ruuveja.
Nyt ei ole kyllä ongelmia ollut, mutta myös samalla on tuo printtituuletin on ollut vieressä irti, että voihan tämä ongelma liittyä siihenkin... Ei oikein pystynyt poistamaan yhtä muuttujaa kerralla.
Tulostusjälki on silti ollut ihan hyvä, vaikka olen elänyt siinä uskossa että PLA:n kanssa ei haittaa vaikka kuinka puhaltais.
extruderp.jpg


Pitää varmaan suunnitella samanlainen palikka, mutta lisätä siihen tuo tuulettimen paikka. Tämä on toiminut ihan hyvin PLA:sta tehtynäkin, vaikka tuleekin about puolen sentin päähän tuosta heatblockista.

edit: lämpötila ainakin poissuljettu, kun tuossa oleva tuloste tehty matalemmalla lämpötilalla ja nyt on ku sementistä olis valettu. (mitä nyt yhden kulman sain rikki ku rupesin oikein vääntelemään...:D)
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli Duet Wifi, pitää illalla vaihtaa kaikki liittimet uusiin.

Chimera on asennettu CR-10Ssään, suunnittelin sille uuden telineen. Thingiversestä löytyi tasan yksi ja sekin liian monesta osasta tehty.
 
Kun teen ohutseinämäistä sylinterimäistä pientä kappaletta. Sisäpuolen pinnanlaatu olisi tärkein. Nyt siellä on törstöjä ja sitten hiuksen ohutta nauhaa kun tulostuspää siirtymillä menee yli. Mitä keinoja/asetuksia olisi tätä parantaa ? .
 
Kun teen ohutseinämäistä sylinterimäistä pientä kappaletta. Sisäpuolen pinnanlaatu olisi tärkein. Nyt siellä on törstöjä ja sitten hiuksen ohutta nauhaa kun tulostuspää siirtymillä menee yli. Mitä keinoja/asetuksia olisi tätä parantaa ? .
Riippuu sliceristä, eli mikä käytössä? Asetuksista voinee vaihtaa tulostetaanko uloin vai sisin kerros ensimmäisenä. Lisäksi saanee jonkun asetuksen, ettei ylitetä kappaletta, vaan kierretään reunoja pitkin. Lisäksi vaikuttanee myös se, mistä kohtaa seuraava kerros aloitetaan.
 
Duet Wifi asennettuna CR-10Ssään ja onhan tuo ihan eri planeetalta nyt. XYZ-akselit 16x mikrostepeillä interpolaatio päällä, hiljainen ku mikä. Ja nuo liikkeet on niin smootheja kun vähän sääti kiihtyvyyksiä, oikein ilo katsella kun tekee homingin. Nyt suurin äänen aiheuttaja on vasta hankittu 40mm Noctua Chimerassa. Plussaa myös tuon heat sinkin tuulettimen ohjauksesta, Noctua pärähtää päälle jos kummankaan suuttimen lämpö nousee yli 45C.

Juuri värkkään ATX-virtalähdettä tulostimelle, Duet saa virrat +5VSB-pinniltä ja PSUn ohjaus onnistuu suoraan Duetin liitännästä.

Webbihallinta on tosi näppärä, omia makroja saa tallennettua (itse tein 0,02 mikrostepit ylös ja alas), asetuksien muuttaminen helpompaa vrt. Marlin, jossa pitää aina firmware ajaa uudestaan ja yleinen vasteaika, niin käyttiksellä kuin myös tulostimella, parani Marliniin/Octoprinttiin nähden.

Hankinta kannatti, alan käyttää Duetia tulevaisuudessakin jos/kun tulostimet lisääntyy.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuisi että Gearbest pystyi aika hyvin toimittamaan mitä oli tarkoitus. CR-10 lähti EU-5 varastolta juurikin viimeisenä päivänä mitä lupasivat lähtevän. Seurantakoodi tuli kyllä paljon aiemmin. Saksasta Suomeen DHL:llä normaali vajaa viikko.

Tuossa nyt muutaman kipaleen tulostanut ja ihan vaikuttaisi hyvältä. Yllättävän yksinkertainen nopea kokoonpano ja osia ja tarvikkeita yllättävän hyvin mukana, vaikkakin yhtä tarvittavaa kuusiokolo avainta ei ollut mukana enkä tiedä edes olisiko pitänyt olla.

Onko kokemuksia noista tulostusmateriaaleista, mitä kannattaisi hankkia ja varsinkin mistä. Sellaisia jotka sopisi kotona oleskeluhuoneessa printtaukseen. PLA nyt kiinnostaa ja mitä vaihtoehtoa ABS:lle olisi, joka olisi mukavampi kotioloissa printattavaksi, mutta kestäisi vähän paremmin kuumuutta kuin PLA. Jos käyttökohdetta ajattelisi niin esimerkiksi autoon kännykkäteline. Voisiko Nylon olla sopiva, kunhan vaihtaa Capriconiin putken?
 
ABS tilalle lähin olisi ehkä PETG. Lähestulkoon yhtä helppo tulostaa kuin PLA. Itse tilaan marwiol.pl omat langat.
 
Minulle on tulossa Marwiolta ASAa, siinä on hyvä UV-suojaus. Tarkoitus on tulostaa uusi mountti Chimeralle, ASAlla on hyvät lämpötekniset ominaisuudet. Tuuletus kannattaa olla tuota tulostettaessa kunnossa, samalla lailla kun ABSsää tulostaessa.
 
Mikä on ollut pienin kappaleen täyttöaste millä olette onnistuneet?
5% täyttöä tuli kokeiltua tälläiseen Amiibo Stand System - With Connectors by amarand (tekijä suosittelee 30% täyttöä :facepalm:) ja melko hyvin onnistui, mutta hieman reikäiseksi jäi tuo pohja mihin figuuri laitetaan. Nyt kokeilen samaa 5%, mutta nostan 10% täytön, kun lähestyy tuota pohjaa. 3DS:llä onnistuu tuollainen muokkaus. Sääli, kun ei ole valmiiksi tarpeeksi älykäs ohjelma, että osaisi järkevästi kennot muotoilla kappaleen sisälle tarpeen mukaan.
 
^ Itsellä ainakin 5% täyttö on sellainen, jossa näkyy selkeä mutta pieni täyttökuvio ja ensimmäisenä siitä tulisi mieleen, että kyseessä olisi noin 50% täyttö. Niin pienet ylitykset pitäisi onnistua millä tahansa tulostimella. 2-3 kattotasoa luulisi peittävän kaikki epätasaisuudet kunhan asetukset ovat muutoin ok.

Tuossa 5% on se ongelma, että jos tulostus osuu kennon keskelle tyhjään niin siinä tyhjässä on heikko tarttuvuus. Tässä näkyy -->
Dropbox - 5%täyttö.jpg
Dropbox - 5%täyttö2.jpg
 
^ Itsellä ainakin 5% täyttö on sellainen, jossa näkyy selkeä mutta pieni täyttökuvio ja ensimmäisenä siitä tulisi mieleen, että kyseessä olisi noin 50% täyttö. Niin pienet ylitykset pitäisi onnistua millä tahansa tulostimella. 2-3 kattotasoa luulisi peittävän kaikki epätasaisuudet kunhan asetukset ovat muutoin ok.
5% täyttö on 5% täyttö, oli kuvio tai täytön ulkonäkö mitä tahansa. Laita vaan reilummin top-layereita millä saa nuo reiät piiloon, jos ei halua täyttöä nostaa.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
 
Ainakin KISSlicerissa on ominaisuus nimeltään sparse infill, joka käytännössä tihentää täyttöä muutaman kerroksen ennen pintakerroksia. Auttaa juurikin ongelmiin harvan täytön kanssa.

Ohjaimista: tuo Duet Wifi on kiinnostava, mutta tässä katsellut muita 32-bit vaihtoehtoja:
- Panucatt Re-ARM for RAMPS: Panucatt Re-ARM Controller for RAMPS | MatterHackers. Eli jos nurkissa on RAMPS-levyjä, mutta haluaa päivitellä nopeampaan niin tästä. Smoothieware softana. Tietenkin voi miettiä olisiko samalla fixua hankkiutua eroon RAMPS:sta...
- RADDS shield Arduino Due:lle: RADDS - RADDS Electronics for 3D Printer. Vähän niinkuin RAMPS, mutta Due:lle ja näyttäisi olevan muutenkin paremmin suunniteltu. Softana Repetier, Marlin (joku kehitysversio, ei finaali), Reprap firmware.

Wifi noista uupuu, ehkä jollain lisämoduulilla tai jos on Octoprint ennestään kuten itsellä. Nuo kiinnostaa tuon muokattavuuden suhteen ja voi käyttää olemassa olevia palikoita. Sinänsä nopeammalle raudalle ei ole mitään akuuttia tarvetta, ainoastaan Dollossa nopeat liikut jökittää koska käytössä mesh bed leveling joka tekee koko ajan töitä.
 
Lukasin tässä puolen tusinaa sivua taaksepäin ja selvisi että Clasun FlashForge on pieni ja kallis, CR-10 iso ja halpa, mutta vaatii oman varaosavarastonsa.

Hakusessa olis siis eka tulostin, oma tarve olis käyttää aikaa enemmän tulostamiseen kuin tulostimen remppaamiseen, joten CR-10 tipahtanee pois. FlashForge jää taas ehkä liian pieneksi heti alkujaan.

Joku mainitsi Prusan, joka alkaa olemaan hinnan puolesta kipurajoilla Original Prusa i3 MK2S kit

Mitäs muita järkeviä vaihtoehtoja löytyy?
 
Mulla tuo Flashforgen Finder ja Ender 2 tulostin. Vaikka tuo Flashforge oli kalliimpi, niin on kyllä myös todella hyvä ja helppokäyttöinen tulostin. Toimii kuim junan vessa, eikä tarvitse säädellä.
 
CR-10 iso ja halpa, mutta vaatii oman varaosavarastonsa.

Mistäs tälläinen on iskostunut päähän?

Itse olen tuolla Anet A2 (Tevo Tarantula kopio, CR-10 myös toiminnaltaan aika lähellä) tulostellut yli vuoden ja ei ole mikään osa vielä vaihdon tarpeessa. Kyseessä on kuitenkin vielä kämäisempi "kiinatulostin" kuin tuo CR-10.
 
Itsekin mainostin omaa varaosalistaa CR-10lle, ei niitä tarvitse tosiaankaan olla isoja määriä. Tuo malli nyt vaan on sellainen että se houkuttaa modaukseen, itse tulostin originellinä riittää ja toimii ensimmäisenä tulostimena oikein hyvin. Voisin olettaa että tulostimen hankinnan jälkeen nälkä ja osavarasto kasvaa huomaamatta, näin kävi minullekin, ihan suunnitellusti.

Jos pitäisi hankkia uusi tulostin, hankkisin toisen CR-10n, isompana mallina vaan. Tulen kumminkin sen uuden rakentamaan osista.
 
Lukasin tässä puolen tusinaa sivua taaksepäin ja selvisi että Clasun FlashForge on pieni ja kallis, CR-10 iso ja halpa, mutta vaatii oman varaosavarastonsa.

Hakusessa olis siis eka tulostin, oma tarve olis käyttää aikaa enemmän tulostamiseen kuin tulostimen remppaamiseen, joten CR-10 tipahtanee pois. FlashForge jää taas ehkä liian pieneksi heti alkujaan.

Joku mainitsi Prusan, joka alkaa olemaan hinnan puolesta kipurajoilla Original Prusa i3 MK2S kit

Mitäs muita järkeviä vaihtoehtoja löytyy?

Mistäs tälläinen on iskostunut päähän?

Itse olen tuolla Anet A2 (Tevo Tarantula kopio, CR-10 myös toiminnaltaan aika lähellä) tulostellut yli vuoden ja ei ole mikään osa vielä vaihdon tarpeessa. Kyseessä on kuitenkin vielä kämäisempi "kiinatulostin" kuin tuo CR-10.

IMO jos tulostin "samanlainen" tulostin maksaa 100€, 500€ tai 1000€ niin tottakai jossain on eroa. Lähin vertailukohta itselläni tuon CR-10 kanssa on Ultimaker 2, jota käytin/huolsin muiden jäljiltä aika paljon aikanaan. Näin muutaman päivän kokemuksella tulostusjälki on ihan samaa, pla kuumuuksiin peti kumenee yhtä hitaasti ja ABS:ään en ole kokeillut, mutta Ultimaker nyt sai edes pedin sinne 100 asteeseen, mikä ei taida onnistua CR-10:llä. Toinen on että en kyllä ABS:ää kotona ala edes printtaamaan. Kummankaan tulostusalue ei ole eristetty jne. Lähinnä suurin ero noilla on, että jos/kun Ultimakerista hajoaa jotain saa soittaa maahantuojalle ja kertoa mikä mättää, niin uusi osa on parissa päivässä, mutta CR-10 kanssa pitää ensin selvittää kaikki itse ja lopulta varaosat joutuu tilaamaan Kiinasta. Toisaalta palvelu näkyy sitten myös varaosien hinnoissa. 3D tulostinta nyt ei saa jättää valvomatta tulostamaan, mutta varsinkin näissä oikeasti halvoissa Kiinalaisissa saa käsittääkseni jopa varoa ettei saa sähköiskua saati sitten pelätä että syttyy tuleen (nähny millaista jälkeä tulee kun palokunta sammuttaa 3d printterin). CR-10:ssä nyt ei näytä heti olevan jännitteellisiä johtoja näkyvissä, mutta kotelon sisään en ole vielä katsonut mitä siellä on.
Tuosta tulostusalasta... ainakin itsellä tuli kokoajan tuolla Ultimakerillä vastaan tulostusalan pienuus, joten ainakin itselle tämä 30cmx30cm peti oli minimi, mutta riippuu tietty mitä tekee. Isolle pedille voi vaikka laittaa useampia kappaleita tulostumaan samalla, mutta pienelle pedille ei saa isoa kappaletta kuin palasina.
Oma ajatteluni meni niin, että en halunnut täysin rakentaa tulostinta, kuten nämä halvimmat Kiinalaiset. Toisaalta sähköpuoli piti olla nyt edes sillä tasolla ettei jännitteellisiä johtoja näy ja mielellään aika yleinen tulostin, että löytyy muitakin käyttäjiä. 10S oli 100-150€ enemmän, jolloin olisi voinut jo alkaa miettiä noita aitoja Prusia. Toinen suunta olisi ollut Tevo Little Monster. Näillä spekseillä päädyin CR-10:een ja en nyt näe miksi olisin maksanut enemmän. Itsellä sattui nurkissa pyörimään yksi ylimäärinen gen 1 raspi, webbikamera ja tulostin vedonpoiston pedin lämmitysjohdoille sekä tulostuslangan ohjaimen. Jos tarvitsee PLA:ta kuumempaa tulostaa niin tilaa Capricornin putken, joka taitaa maksaa alle kympin toimituksineen. Ikeasta hain 30x30 peilejä paketin, vaikka lasi tuntuukin olevan aika suora.
Asiat riippuu mitä tulostimella tekee... itse tulostan omia juttuja, mutta on täysin eri asia jos tulostimen ostaa firmalle, usealle käyttäjälle tai tekee tulostimella bisnestä. Tuntuu että nämä tulostimet halpenee tällä hetkellä niin hurjaa vauhtia, että varastoon ei kannata tulostimen ominaisuuksia ostaa.
 
CR-10 iso ja halpa, mutta vaatii oman varaosavarastonsa.

Kiinalaisissa tuo quality control taso on vähän mitä sattuu. Sähköturvallisuuskin on jätetty melko lailla huomiotta.
Mutta ainakin crealityn kohdalla asiakkaita on kuunneltu ja parannuksia ilmeisesti tehtiin cr-10 --> cr-10s välillä. Ja sähköturvallisuuskin on periaatteessa korjattu yhdellä kytkimellä.
(toki vastuu näissä on aina maahantuojalla/rakentajalla, eli itsellä, jos laite on ostettu ulkomailta tai siihen on tehty muutoksia.)
Ilman valvontaa en jättäisi mitään laitetta.

Omasta mielestä se on aika pieni vaiva ostella vähän "varaosia", koska jossain vaiheessa kuitenkin tekee mieli vaihtaa isompaa/pienempää suutinta, koska tulostus on hidasta tai haluaa tarkempaa jälkeä.

Tuolla kiinalaisen ja jonkun Ultimakerin 2:sen erotuksella ostaa jo aika perkeleesti niitä varaosia ja filamenttia.
Ja voi omalle käytetylle ajallekin laskea aika kovaa tuntipalkkaa.

Itsellä ainoa tavallaan hajonnut osa CR-10:ssä oli tuulettimet. Myös yksi suutin meni ilmeisesti tukkoon. Tuulettimista sain 30€ takaisin ja suutin maksoi 0,5€.
Muita romuja ostin sen takia, ettei sitten tarvitse odotella kiinanpostia tai maksaa itsensä kipeäksi jostain pienestä osasta, jos jotain sattuu hajoamaan.

Tulostimen kokoa miettiessä kannattaa pohtia, missä sitä käyttää, koska pienessä asunnossa ei kukaan nuku, jos tulostin surisee kolme vuorokautta sängyn vieressä.:D
Youtubesta kun katseli videoita tulostimista, niin itsellä hämärtyi se käsitys, kuinka hitaita nämä loppujen lopuksi ovat.

Toki jos haluaa niin sanotusti istua valmiiseen pöytään, niin varmaan joku aito Prusa on paras vaihtoehto, kun rupeaa vertaamaan kiinalaisiin hinnassa.
Kalliinkin laitteen kanssa saattaa kuitenkin tulla ongelmia, jos esimerkiksi filamenteissa on laatuvirheitä.
 
Sellaiseen käsitykseen olen päässytkin, ettei CR-10:n tarvitse hävetä tulostusjälkeään verrattessa vaikka Prusaan. Kiinalaista halpista on tullut ihan työnkin puolesta kirottua, jotenkin ei vain haluaisi enää käsiään siihen saveen upottaa. Toisaalta taas budjetti venyisi aitoon Prusaankin niin miksipä ei. Pitää varmaan pahvista taitella noiden maksimitilavuudet että ymmärtää sen kokoeron kunnolla.

Tarkotushan olis tulostella näin alkuun koteloita yms. yksinkertaista mekaniikkaa IOT vehkeille.
 
Tuotannossa kiinalainen halpis? Toki jos haluaa projektia venyttää.

Näistä tulostimista tutustuin ensimmäisenä Ultimaker 2+aan, jolla jotain pientä hexakopteriin tulostin. Tuo tulostin oli paikallisen teknologiapajan tiloissa ja ekan tulosteen jälkeen päätin hankkia oman. Sormi oli jo liipaisimella Ultimaker 3n kohdalla, mutta jäin selaamaan vielä valikoimaa.

Niinkuin monessa muussa asiassa, menin sieltä missä aita on suht korkealla, ei hinnan takia, vaan sen että saan itse tutustua tekniikkaan ja toimintaan. Ennemmin rassaan tulostinta, parantelen sitä pikkuhiljaa ja pyrin saamaan hyvän tulostusjäljen aikaan.

Hommaa @jase ihmeessä Prusa jos hiukankaan tuo Crealityn virtalähde tai muu haittaa. Se on varmaa että sellaista tulostinta ei ole jota et joutuisi purkamaan tai osia vaihtamaan. Kalleimissa suunnittelu ja toiminta on parempaa, osat myös hintavampia. Prusaan ja Crealityyn saat vielä osia halvalla.

Tein niinkuin moni on tehnyt ja vaihdoin CR-10n virtalähteen ATX-malliseen, vanha tuuletin PSUsta ulos ja Gentle Typhoon tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Hommaa @jase ihmeessä Prusa jos hiukankaan tuo Crealityn virtalähde tai muu haittaa. Se on varmaa että sellaista tulostinta ei ole jota et joutuisi purkamaan tai osia vaihtamaan. Kalleimissa suunnittelu ja toiminta on parempaa, osat myös hintavampia. Prusaan ja Crealityyn saat vielä osia halvalla.
:tup:
Kun vuodenvaihde on niin on taasen listoja menneistä ja tulevista voittajista ja all3dp.com lista pisti silmään, joka vetää aika hyvin yhteen mitä tälläkin palstalla tämän hetkisistä tulostimista puhutaan. En tiedä kuinka puolueellinen lista on ;). Listalta löyty myös maininta SLA- tulostimita ja mitä yhtä Formlabsia olen käpistellyt niin aika mielenkiintoinen peli. Rahalla tuohon alkaa saamaan jo ihan mielenkiintoisia materiaalejakin ja tulostusnopeus sekä tarkkuus ihan toista luokkaa kuin FDM laitteilla.

Kun tässä joutuu tulostelemaan ihmisten ja eläinten kanssa samassa tilassa niin vähän huolestuttaa nuo tulostimen päästöt, kun ei ole kunnon ilmanvaihtoa eikä voi järjestää. Periaatteessa jos tulostimen tunkisi tiiviiseen metallikaappiin, jonne järjestäisi alipaineen, poisto ilma suodattimien kautta, saisi ilmaa puhdistettua, äänet hiljenisi, tulostusalueen lämpötilaa voisi hallita + vielä saisi vähän suojaa tulipaloa vastaan. Käytännössä tuo nyt ei ole mahdollista itsellä. Kevyempänä vaihtoehtoa mietin jos vetäisi tulostimen päältä ilmaa aktiivihiilisuodattimen läpi. Mitä olen etsinyt netistä, niin en tuollaista ratkaisua ole nähnyt vaan yleensä suodattimet on tehty umpikoteloihin. Toimiihan tuollainen kohdeilmanpoisto teollisuusympäristössäkin ja ei tarvitse olla kovin suuri imu että 50cm päästä saa aika suuren osan kaasuista imettyä suodattimen läpi.
 
:tup:
Kun vuodenvaihde on niin on taasen listoja menneistä ja tulevista voittajista ja all3dp.com lista pisti silmään, joka vetää aika hyvin yhteen mitä tälläkin palstalla tämän hetkisistä tulostimista puhutaan. En tiedä kuinka puolueellinen lista on ;).
Mulla on jääny vaikutelma, että all3dp listaukset on hyvin erikoisia. Jos en nyt ihan väärin muista, aikaisemmin tekivät saman listauksen ja Prusan mk2S oli silloin Ultimaker 3:n edellä. Eivät ilmeisesti ole päässeet Prusan mk3:sta vielä kokeilemaan, kun se puuttuu kokonaan. Listaavat Prusan kit-tulostimiin, vaikka sitä saa kyllä ihan valmiiksi koottuna ja kalibroituna/testattuna versiona. Kannattaa ottaa myös huomioon, että all3dp käyttää referrer -linkkejä, joten jos nyt eivät suoraan ole lahjottuja tuloksia heidän listauksensa, voisi kuvitella että ainakin jollakin tavalla tuo ansaintalogiikka vaikuttaa lopputulokseen.

Itse antaisin ohjeeksi että tulostimen ostossa on tällä hetkellä 2 hyvää vaihtoehtoa:
- alle 400€ budjetissa paras on CR-10S (halvimmillaan tuota saa noin 330 euroon)
- alle 1000€ budjetissa paras on Prusa i3 MK3 (jos hankkii kit -version, hinnaksi jää 770€)
Tulostimia saa kyllä jopa alle 200 euron, mutta niissä tulostinalue on niin pieni, että hyvin nopeasti nousee harmitus ja kuitenkin jo ensimmäisen vuoden aikana suurin kuluerä on itse tulostinlangat, eli ei kannata säästää 200 euroa tulostimessa, vaan hankkia heti sellainen joka riittää vähän pidemmälle.
Tulostimia löytyy pilvin pimein hintakategoriassa 1000-5000 euroa, mutta vain muutama niistä pääsee edes lähelle Original Prusan laatua ja niistä jotka pääsevät edes lähelle tai vaikkapa samalle viivallekin, voi kyseenalaistaa kannattaako sijoittaa kaksin- tai kolmin-kertainen hinta saamatta oikeastaan mitään lisäsijoituksesta vastineeksi. Prusa on tällä hetkellä alan johtava innovaattori ja heidän tulostimiaan muut kopioivat.
DLP ja SLA tulostimet eivät ole vielä lähelläkään kuluttajaystävällisiä, tulostusmateriaalin hinta on vielä liian korkealla ja siihen mennessä kun matskun hinta laskee, laskee myös tulostimien hinnat ja kilpailua tulee lisää. Jos kaipaa moniväritulosteita, tuohon Prusaan saa reilulla 300 eurolla (MK3 -versio tulossa lähiaikoina) 4-väripäivityksen ja lähiviikkoina Creality julkistaa heidän moniväriversionsa (ilmeisesti tulossa 2-väritulostin, päivitysmahdollisuudesta ei vielä ole tietoa), mutta kannattaa ottaa huomioon, että moniväritulostuksessa tulostuslankaa kuluu noin tuplaten ja hukkaa tulee paljon.

Ja tuosta CR-10:stä sen verran, että sen kokoamisessa menee noin 10-15 minuuttia, eli vaikka on se tavallaan kulkee rakennussarjan nimellä, se kuitenkin on tulostuskunnossa lähes suoraan paketista nostettaessa. Ihan vakiovarustein sillä tulostaa pitkälle, mutta koska sitä on myyty niin järjettömiä määriä, sille on kehittyny laajat viritysmarkkinat. Varaosio tarvitsee ihan kaikki tulostimet, kaikissa on kulutusosio. Jos haluaa säästää, varaosat kannattaa tilata ennen niiden hajoamista, sillä Suomesta ostamalla saa maksaa jopa kymmenkertaisen hinnan, kivijalkakauppa kun joutuu ottamaan katteensa välistä. Kuten mainittu jo aiemmin, Kiinassa laatu vähän vaihtelee ja joskus on jotain ruuveja löysällä. Normaalin asennuksen lisäksi suosittelen käymään kaikki ruuvit läpi, myös ohjausyksikön sisältä. Mitään ylimääräistä tulipalon pelkoa ei tässä laitteessa ole, mutta kaikissa 3D printtereissä tulostuspään lämpötila nousee yli 200 asteen, joten ehdottomasti palovaroitin lähistölle, tuon nyt pitäisi olla jo maalaisjärjellä selvää.

Hyvää uutta vuotta!
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 674
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom