3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Tämähän kävi helposti näin, klipperi fluidd combolla nyt jonkun verran tullut tulosteltua mutta tänään alkoin ongelmat, Y-akselilla järkyttävä siirtyminen ja nyt pienellä printillä kun kokeilin niin taitaa hetken liikkua ja sitten pysähtyä. Täytyy tutkia, voi olla hyvinkin Enderin vika.
Akselin hihna ilmeisesti oli löysällä, en tiedä miksi sitten mykisti koko moottorin, hainkohan liikoja nopeutta tuolla klipperillä.
 
No nyt on aika mielenkiintoinen printteri tulossa; $3000 SLS (selective laser sintering) tulostin, jossa siis laserilla sulatetaan hienojakoista "pölyä" yhteen. Voi printata ilman supportteja, monessa kerroksessa ja printit on 100% täytöllä.
 
No nyt on aika mielenkiintoinen printteri tulossa; $3000 SLS (selective laser sintering) tulostin, jossa siis laserilla sulatetaan hienojakoista "pölyä" yhteen. Voi printata ilman supportteja, monessa kerroksessa ja printit on 100% täytöllä.

Katselin tuota kanssa ja vaikuttaa ihan pätevältä peliltä. Harrastelijalle taitaa olla aika kova hintalappu, mutta jos 3d printtejä myy niin luulisi tuon maksavan itsensä takaisin aika ripeästi.
 
No nyt on aika mielenkiintoinen printteri tulossa; $3000 SLS (selective laser sintering) tulostin, jossa siis laserilla sulatetaan hienojakoista "pölyä" yhteen. Voi printata ilman supportteja, monessa kerroksessa ja printit on 100% täytöllä.


Ai saakeli kun tulis joku Voronin tyyppinen DIY versio tosta. Olis hyvin houkutteleva.
 
SLS -tulostin on ollut haaveissa pitkään. Vieläkin on hinta hieman liian suuri omaan tarpeeseen, mutta tuolla hinnalla löytyy jo varmasti markkinoilta ostajia. Videolla lyhyesti esitelty Unreal Engineen pohjautuva slicer -demo oli mielenkiintoinen. Kappaleet tipahtivat virtuaaliseen astiaan ja pakkautuivat kohtalaisen optimaalisesti ihan "itsestään".
 
Noista 3D-mallinnussoftista. Aloin pari vuotta sitten Blenderillä vääntämään, koska oli ilmainen ja avoin softa ja sillä näytti saavan tarpeellisia asioita tehtyä. Ei varmasti kaikenlaiseen suunnitteluun optimaalinen, mutta niin vain sillä on tullut tehtyä kaikenlaista.

Blenderillä osaan vain melko perusjuttuja. Ne kun on oppinut niin ei kestä kuin minuutteja luonnostella joku uusi esine. Käytän paljon boolean modifieriä ja joskus array ja bevel modifiereitä. Mallit teen siten, että Blenderin scale 1.0 vastaa oikeassa elämässä 1 cm. Exporttaan stl-tiedostoksi 5.0 scalella ja avaan sliceriin.

Tinkercadia testailin vähän, mutta hieman kömpelöltä vaikutti. Ilmaisversio Fusionista voisi kiinnostaa, se jäänyt toistaiseksi kokeilematta. Jotenkin noihin kaupallisiin tuotteisiin ei oikein innosta sitoutua, koska käyttö kuitenkin niin vähäistä. Monet muutkin maksulliset on jotain pilveen ja yhteistyöhön nojaavia palveluita, eikä sellaisesta ole itselle mitään iloa. Maksullisuus itsessään ei ole ongelma, mutta ei niistä kovin paljoa haluaisi maksaa vähäisellä käytöllä, eikä mielellään subscription tyyppistä rahasyöppöä.

Kokeilin nopeasti FreeCADia ja se voisi olla potentiaalinen vaihtoehto. Hieman hankalalta kyllä vaikutti.

Ehkä vaan pysyttelen Blenderissä ja saan siitä lisää kokemusta. Ei varmasti tarvi muutamankaan vuoden päästä miettiä saako jonkun tallennetun tiedoston avattua.
 
FreeCadin oppimiskynnys saattaa olla hieman korkea, mutta olen sitä jo muutaman vuoden käyttänyt Linux Mintissä.
Lisäksi FreeCadissa on ollut paljon kehitystä tapahtunut ja itsellä Linux AppImage versio 20.1 käytössä,
joka ollut helpompi käyttää , kuin vanhemmat versiot.
 
No nyt on aika mielenkiintoinen printteri tulossa; $3000 SLS (selective laser sintering) tulostin, jossa siis laserilla sulatetaan hienojakoista "pölyä" yhteen. Voi printata ilman supportteja, monessa kerroksessa ja printit on 100% täytöllä.

Aikoinaan olin töissä firmassa, missä valmistettiin osia SLM (Selective Laser Melting) menetelmällä. Siisti tekniikka, mutta hirvittää tuollaisten materiaalien käsitteleminen ilman asianmukaista suojausta. Siellä tulostimet oli omassa suljetussa tilassa ja sisään mennessä laitettiin hengityssuojain/moottorimaski päähän. Ei varmasti ole terveydelle hyväksi hengitellä tuollaista metallipölyä. Siisti tulostin kuitenkin ja yllättävän edullinen tuollaiseksi, firman laitteet (toki paljon isompia) maksoi satoja tuhansia :D
 
Mitä liimaa käytätte tulostuspedissä, vai hiuslakalla? Qidin mukana tullut puikko on ollut tehokas, mutta ei ole järin suuri, joten pitää hommata uutta ennen kuin vanha loppuu. PETG ei tarttunu alustaan juuri ollenkaan ilman liimaa, sen kanssa menee todella todella hyvin. Samoin pienempien PLA-osien kanssa liimasta oli selvä apu, mutta mustan filamentin pohjaan tahtoo näköjään jäädä hieman vaaleaa liimakerrosta kun irrottelee osat alustalta.

Hyviä pesuaine-ehdotuksia millä vanhan liiman saa poistettua tulostusalustasta? Astianpesuaine ja vesi ei ainakaan nopealla kokeilulla pelannut, mutta toimisko jos alustan lämmittää ensin kuumaksi?
 
Olen ostamassa ensimmäistä 3D-tulostinta ja budjettina n. 300e. Tällä hetkellä valinta on osumassa Creality Ender 3 V3 KE tulostimeen. Myös Bambu Lab A1 mini oli harkinnassa mutta sen melko pieni tulostusalue ei oikein innosta. Onko näitä parempia vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa? Budjettikin venyy kyllä hiukan jos pienellä lisäpanostuksella saa vielä jotain selvästi parempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä liimaa käytätte tulostuspedissä, vai hiuslakalla? Qidin mukana tullut puikko on ollut tehokas, mutta ei ole järin suuri, joten pitää hommata uutta ennen kuin vanha loppuu. PETG ei tarttunu alustaan juuri ollenkaan ilman liimaa, sen kanssa menee todella todella hyvin. Samoin pienempien PLA-osien kanssa liimasta oli selvä apu, mutta mustan filamentin pohjaan tahtoo näköjään jäädä hieman vaaleaa liimakerrosta kun irrottelee osat alustalta.

Hyviä pesuaine-ehdotuksia millä vanhan liiman saa poistettua tulostusalustasta? Astianpesuaine ja vesi ei ainakaan nopealla kokeilulla pelannut, mutta toimisko jos alustan lämmittää ensin kuumaksi?
Tiskiaine, jossa ei mitään ylimääräistä, ja karkea tiskisieni. Karkealla puolella skrabaat enimmät liat pois, ja huuhtelun jälkeen hienolla puolella loput. Jos PETG ei tartu alustaan, niin siellä on jotain välissä, tai alustassa vikaa. Kun alusta on puhdas, siihen tarttuu kyllä hyvin (olettaen ettei ole mitään fluoropolymeeriä). Alustasta ja materiaalista riippuen voi kerätä epäpuhtauksia tai hikoilla jotain pintaan, eli kannattaa tiskata alustaa säännöllisesti.

Oman kokemuksen perusteella liimat ja hiuslakat ovat turhia, paitsi jos omaan alustaan tarttuu liian tiukkaan. Omalla tulostimella ja teksturoidulla PEI-pedillä on kaikki materiaalit (PLA, PETG, TPU, PA) tarttuneet hyvin tulostaessa, ja irronneet tulostuksen jälkeen hyvin, kunhan peti on ollut riittävän puhdas.
Youtubessa näkyy paljon ihmisiä, jotka lääppivät petiä sormilla, mikä on huono tapa. Sormissa on aina rasvaa, joka haittaa tartuntaa.
 
Mitä liimaa käytätte tulostuspedissä, vai hiuslakalla?...

...pesuaine-ehdotuksia millä vanhan liiman saa poistettua tulostusalustasta? Astianpesuaine ja vesi ei ainakaan nopealla kokeilulla pelannut, mutta toimisko jos alustan lämmittää ensin kuumaksi?

Pirkka liimapuikko ollut käytössä (PETG:lle). Vähän ehkä pehmeänpuoleista tuo on, että vaikea saada kauttaaltaan ohutta ja tasaista liimakerrosta, mutta kun peti lämpiää ja liima kuivuu, niin silottanut / "höylännyt" epätasaisuudet metallilastalla ja pyyhkäissyt liimapölyt kuivalla liinalla pois. Tuolla menetelmällä on toiminut, niin en ole vielä muita liimoja kokeillut.

Fairilla ja lämpimällä vedellä olen pedin pessyt, silloin harvoin kun olen pessyt. Käytännössä siis laitan vaan uuttaa liimaa vanhan päälle.
(Toinen puoli pedistä omistettu PLA:lle, enkä sinne liimaa ole laittanut lainkaan.)
 
Katselin tuota kanssa ja vaikuttaa ihan pätevältä peliltä. Harrastelijalle taitaa olla aika kova hintalappu, mutta jos 3d printtejä myy niin luulisi tuon maksavan itsensä takaisin aika ripeästi.
Joo, pikkasen on vielä liikaa hintaa keskiverto harrastelijalle, mutta selvästi useampien saavutettavissa, kuin aiemmat SLS-printterit. Ehkä noissakin nähdään lähitulevaisuudessa samanlaista hintakehitystä kuin FDM-printtereissä ja muutaman vuoden päästä lähtee jo tonnilla - tai ainkin toivossa on hyvä elää. :D

Mitä liimaa käytätte tulostuspedissä, vai hiuslakalla? Qidin mukana tullut puikko on ollut tehokas, mutta ei ole järin suuri, joten pitää hommata uutta ennen kuin vanha loppuu. PETG ei tarttunu alustaan juuri ollenkaan ilman liimaa, sen kanssa menee todella todella hyvin. Samoin pienempien PLA-osien kanssa liimasta oli selvä apu, mutta mustan filamentin pohjaan tahtoo näköjään jäädä hieman vaaleaa liimakerrosta kun irrottelee osat alustalta.

Hyviä pesuaine-ehdotuksia millä vanhan liiman saa poistettua tulostusalustasta? Astianpesuaine ja vesi ei ainakaan nopealla kokeilulla pelannut, mutta toimisko jos alustan lämmittää ensin kuumaksi?
Itse en jaksanut säätää liiman kanssa, niin hain filamenteille asetukset, joilla pysyy ilman liimaa ja sekä PLA, että PETG irtoaa itsestään, kun alusta viilenee. Alustana itsellä Bambun Engineering Plate, jolle valmistaja siis väittää liimapuikon olevan pakollinen.

Olen ostamassa ensimmäistä 3D-tulostinta ja budjettina n. 300e. Tällä hetkellä valinta on osumassa Creality Ender 3 V3 KE tulostimeen. Myös Bambu Lab A1 mini oli harkinnassa mutta sen melko pieni tulostusalue ei oikein innosta. Onko näitä parempia vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa? Budjettikin venyy kyllä hiukan jos pienellä lisäpanostuksella saa vielä jotain selvästi parempaa.
Täälläkin jo muutamaan otteeseen todettu, että jos haluat 3D-tulostaa, niin osta Bambu, jos haluat harrastaa 3D-tulostusta (=säätöä, näperrystä, ongelmanratkontaa), niin sitten joku muu. :D
 
Aiemmin koitin clasun puikkoliimaa, oli kätevää kun se oli violetin väristä niin näkyi selkeästi missä liimaa on ja missä ei. tulostuksen jälkeen alustalle pari tippaa vettä niin saman liiman sai levitettyä tasolle uudelleen. Lasipedin pesu ihan vaan vedellä ensin liimat pois ja ehkä tippa tiskiainetta niin saa rasvatkin pois.

Nyt en ole vähään aikaan käyttänyt mitään lisäainetta pedissä ja hyvin pysyy kiinni. Eilen tulostettu pyöreä ja ontto 9mm halkaisijalla oleva "jousipyssyn" nuoli pysyi tasossa ja pystyssä 3mm brimin avustuksella. Brimiäkään ei olisi tarvittu mutta nuoli oli 7cm korkea niin oli parempi varmistaa.

Materiaalina pla 3d+. Pedin puhdistus ipa suihkeella ja nukkaamattomalla liinalla tulostuskertojen välillä. Hyvin pysyy tulosteet kiinni kunhan säädöt on kunnossa varmasti bltouch ja 5x5 korjaus matriisi auttaa myös. Tulostimena Ender 3v2 (melko kierolla) lasipedillä. Tulosteet irtoaa lähes itsestään kun peti jäähtyy 30c paikkeille.
 
Täälläkin jo muutamaan otteeseen todettu, että jos haluat 3D-tulostaa, niin osta Bambu, jos haluat harrastaa 3D-tulostusta (=säätöä, näperrystä, ongelmanratkontaa), niin sitten joku muu. :D
Juu olen kyllä ketjua sen verran selaillut, että tämä konsensus on tullut. Mutta tosiaan tuon A1 minin olen nyt pudottanut pois sen tulostusalueen takia ja A1:ssä on niin pitkä toimitusaika, että ei jaksa odotella. Sen varmaan hankkisin vaikka meneekin jo aika rajusti yli suunnittelun budjetin.

Lähinnä tässä mietin nyt tuon Crealityn leiriä (ja toki muidenkin), että tarjoaako joku laite parempaa hinta-laatusuhdetta kuin Ender 3 V3 KE. Noita malleja kun on aika pirusti ja uusia tulee myös suhteellisen tiuhaan tahtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä tässä mietin nyt tuon Crealityn leiriä (ja toki muidenkin), että tarjoaako joku laite parempaa hinta-laatusuhdetta kuin Ender 3 V3 KE. Noita malleja kun on aika pirusti ja uusia tulee myös suhteellisen tiuhaan tahtiin.

Itse pohdin juuri tuon ja Neptune 4 Pro:n välillä. Päädyin sitten tähän: ELEGOO Neptune 4 Pro FDM 3D Printer
Kun se ongelma mitä jotkut mainitsivat (voi tehdä "ei pyöreää pyöreää") johtui siitä että tuon yläosan voi kiinnittää ruuveilla "vinoon". Eli siinä on hieman varaa liikutella tuota yläosaa mutta sanoisin että se on omaa kädettämistä jos ei erikseen siihen merkitylle alueelle saa tuota kahdella ruuvilla kiinnitettyä vaan väkisin tunkee esim. vasemman puolen niin eteen kuin saa ja oikean puolen niin taakse jolloin ympyrästä tulee enempi soikio (no ei se niin paljoa varmaan heittäisi mutta kuitenkin) kun sellaista yrittää tulostaa.

Samaan aikaan oli myös filamenttejä tarjouksessa (12,99€ / kg). Eli tuli sitten 5kg lankaa ja laite maksamaan 330,94€ kun "onnen ruletista" sain 10€ alennuskoodin rekisteröityessäni sivustolle. Toki sen tarkoitus on vain kalastella asiakkaita ja saada tekemään ensimmäinen tilaus mutta en valita.

Tuo on Print Volume: 225 x 225 x 265 mm³ ja maksimi nopeus 500 mm/s eli ei tarvitse jäädä läpi yön tulostelemaan (toki riippuu siitä mitä tulostaa) vaikka käyttäisi ns. järkevää noin 200-300 mm/s asetusta eikä väkisin paahtaisi täysillä menemään.
Pro mallissa on myös metallisia osia lisätty vs perusmalli ja sisältää 2 eri kohdasta lämpiävän alustan (eli pienemmät tulosteet saa tehtyä nopeammin, katsoin että hieman alle minuutissa siitä kun kylmän koneen laittaa päälle tulostus alkaa [ = tulostetta alkaa tulemaan pedille] mikä on itselleni tarpeeksi nopea tahti)
 
Noista 3D-mallinnussoftista. Aloin pari vuotta sitten Blenderillä vääntämään, koska oli ilmainen ja avoin softa ja sillä näytti saavan tarpeellisia asioita tehtyä. Ei varmasti kaikenlaiseen suunnitteluun optimaalinen, mutta niin vain sillä on tullut tehtyä kaikenlaista.

Blenderillä osaan vain melko perusjuttuja. Ne kun on oppinut niin ei kestä kuin minuutteja luonnostella joku uusi esine. Käytän paljon boolean modifieriä ja joskus array ja bevel modifiereitä. Mallit teen siten, että Blenderin scale 1.0 vastaa oikeassa elämässä 1 cm. Exporttaan stl-tiedostoksi 5.0 scalella ja avaan sliceriin.

Tinkercadia testailin vähän, mutta hieman kömpelöltä vaikutti. Ilmaisversio Fusionista voisi kiinnostaa, se jäänyt toistaiseksi kokeilematta. Jotenkin noihin kaupallisiin tuotteisiin ei oikein innosta sitoutua, koska käyttö kuitenkin niin vähäistä. Monet muutkin maksulliset on jotain pilveen ja yhteistyöhön nojaavia palveluita, eikä sellaisesta ole itselle mitään iloa. Maksullisuus itsessään ei ole ongelma, mutta ei niistä kovin paljoa haluaisi maksaa vähäisellä käytöllä, eikä mielellään subscription tyyppistä rahasyöppöä.

Kokeilin nopeasti FreeCADia ja se voisi olla potentiaalinen vaihtoehto. Hieman hankalalta kyllä vaikutti.

Ehkä vaan pysyttelen Blenderissä ja saan siitä lisää kokemusta. Ei varmasti tarvi muutamankaan vuoden päästä miettiä saako jonkun tallennetun tiedoston avattua.
Oletko kokeillut pilvessä (tai siis selaimen päällä toimivaa) Onshape sovellusta. Itse aika tyhjästä lähdin kokeilemaan (testasin kyllä FreeCadin ja Fusionin) ja Onshapella tuntui suht helposti onnistuvan omien 3D tulostusten suunnittelu. Tässä on se juju, että rekisteröitymällä pääsee ilmaiseksi käyttämään, mutta kaikki tuotokset on julkisia ja kenen tahansa kopioitavissa. Vastaavasti voit etsiä suunnittelun pohjaksi toisten tekemiä tuotoksia tai vaan käyttää valmiita suunnitelmia opiskeluun.
 
Lähinnä tässä mietin nyt tuon Crealityn leiriä (ja toki muidenkin), että tarjoaako joku laite parempaa hinta-laatusuhdetta kuin Ender 3 V3 KE. Noita malleja kun on aika pirusti ja uusia tulee myös suhteellisen tiuhaan tahtiin.

Ostin tuon V3 KE alkuvuodesta, ja aikamoista rulettia siinä pelataan että millainen yksikkö sattuu tulemaan. Erityisesti kyseisen laitteen redditissä tullut esille todella monta erilaista sekä nähtävästi yllättävän yleistä laatuvirhettä, esimerkiksi moni tehtaalla laitetuista ruuveista löysällä, puomit vinossa, hotendi vinossa jne. Kokeneelle harrastelijalle varmasti helposti havaittavissa ja korjattavissa, mutta aloittelijalle voi tulla yllätyksenä nämä, kuten minulle.

Itselle sattui onneksi tulemaan yllättävän "hyvä" yksilö, muutamat ruuvit piti kiristellä / vaihtaa, esim Y akselin tankojen kiinnitys runkoon, alkuperäiset ruuvit etupuolella ei edes ylety tankoon. Tämän pystyi nopeasti toteamaan heiluttamalla vähän tankoja, ja toteamalla jopa millien heiton joka suuntaan. korjautui vaihtamalla pidätinruuviin.

Mutta todettava, että vaikka niitä ongelmia on tullut ja mennyt, niin aikalailla kaikinpuolin tyytyväinen laitteeseen, harrastus kun on. Värkkäämistä ja säätelyä tehtävä, mutta näihin löytyy kyllä helposti ohjeet. Eli jos muu tekeminen ja "harrastaminen" kuin vain valmiit tulostukset kiinnostaa, niin siihen creality ok valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta todettava, että vaikka niitä ongelmia on tullut ja mennyt, niin aikalailla kaikinpuolin tyytyväinen laitteeseen, harrastus kun on. Värkkäämistä ja säätelyä tehtävä, mutta näihin löytyy kyllä helposti ohjeet. Eli jos muu tekeminen ja "harrastaminen" kuin vain valmiit tulostukset kiinnostaa, niin siihen creality ok valinta.
Juu ei se sinänsä ole ongelma. Työkaluja kyllä löytyy ja ne pysyvät välttävästi kädessäkin. Onkos tietoa, onko kukaan kerännyt ko. laitteesta mitään kivaa listaa siitä, mitkä tarkastukset tuolle kannattaa tehdä kokoonpanovaiheessa? Painoin nimittäin juuri tilausnappia, kun en nyt jaksanut ämpyillä enempää.
 
Juu ei se sinänsä ole ongelma. Työkaluja kyllä löytyy ja ne pysyvät välttävästi kädessäkin. Onkos tietoa, onko kukaan kerännyt ko. laitteesta mitään kivaa listaa siitä, mitkä tarkastukset tuolle kannattaa tehdä kokoonpanovaiheessa? Painoin nimittäin juuri tilausnappia, kun en nyt jaksanut ämpyillä enempää.

nopeasti katsottuna löysin redditistä tämmöisen. Enimmäkseen ihan päteviä pointteja, mutta jättäisin pedin ruuvien liimauksen ja emolevyn plugien tarkistuksen pois, jos laite ei anna mitään erroria. Suurimmat huolenaiheet tästä printteristä taitaa olla että kehikko ei ole suorassa petiin nähden ( itse "korjasin" tämän tekemällä foliosta pienen kiilan kehikon ja rungon väliin), sekä suutin ja muutenkin hotendi vinossa / jäänyt ruuvit löysälle. Ehkä tärkeimpänä "modina" pitäisin listassakin mainittua filamentti pidikkeen siirtämistä pois kehikon päältä, aiheuttaa aika paljon ylimääräistä tärinää ja rasitetta, erityisesti jos nopea tulostus kiinnostaa
 
Ostin tuon V3 KE alkuvuodesta, ja aikamoista rulettia siinä pelataan että millainen yksikkö sattuu tulemaan. Erityisesti kyseisen laitteen redditissä tullut esille todella monta erilaista sekä nähtävästi yllättävän yleistä laatuvirhettä, esimerkiksi moni tehtaalla laitetuista ruuveista löysällä, puomit vinossa, hotendi vinossa jne. Kokeneelle harrastelijalle varmasti helposti havaittavissa ja korjattavissa, mutta aloittelijalle voi tulla yllätyksenä nämä, kuten minulle.

Kas, tuosta en lukenutkaan. Eli katsoin lähinnä noiden kahden arvosteluja sekä keskinäisiä vertailuita ja olin aika pitkään kahden vaiheilla kumman tilata.

Youtube video (tosin 4 eikä Pro versio)

vs
 
Kas, tuosta en lukenutkaan. Eli katsoin lähinnä noiden kahden arvosteluja sekä keskinäisiä vertailuita ja olin aika pitkään kahden vaiheilla kumman tilata.

Enimmäkseen tuli luettua juuri kans vertailuja ja isojen sivustojen revikoita, mutta sanoisin että ainakin itse todella pienellä värkkäämisellä selvinnyt. Odotin että ensimmäiset viikot menee pelkästään että saa edes jotenkin laitteen soimaan, mutta ainakin omalla kohdalla yllättävän kivutonta toimintaa
 
Erittäin mielenkiintoinen vaihtoehtoinen mallinnustapa ja softa: Fullcontrol GCODE. Mallinnus Excelissä lukuja syötämällä ja tekee suoraan GCODEn eikä viipalointia ole ollenkaan. Joo, ei todellakaan sovi kaikkeen, mutta joihinkin asioihin ihan ylivoimainen. Esimerkiksi jos massatulostusta tekee niin tuolla saa tehtyä huomattavasti optimoidumpaa tulostusta kuin slicerit tekee. Samoin matemaattisiin tulostusmalleihin kätevä. Tuossa siis käytännössä kerrotaan suoraan miten tulospää liikkuu.
 
Painoin nimittäin juuri tilausnappia, kun en nyt jaksanut ämpyillä enempää.

Minkä muuten tilasit? Katsoin että tuota Ender 3 V3 KE saisi 269€ hintaan:
Tuota Elegoo Neptune 4 saisi 238,99€ hintaan:
Kun taas Neptune 4 Pro olisi sen 275,99€
 
Oletko kokeillut pilvessä (tai siis selaimen päällä toimivaa) Onshape sovellusta. Itse aika tyhjästä lähdin kokeilemaan (testasin kyllä FreeCadin ja Fusionin) ja Onshapella tuntui suht helposti onnistuvan omien 3D tulostusten suunnittelu. Tässä on se juju, että rekisteröitymällä pääsee ilmaiseksi käyttämään, mutta kaikki tuotokset on julkisia ja kenen tahansa kopioitavissa. Vastaavasti voit etsiä suunnittelun pohjaksi toisten tekemiä tuotoksia tai vaan käyttää valmiita suunnitelmia opiskeluun.
Oikein hienolta näytti, mitä vähän esittelyvideoita katselin. Tuo selaimen päällä toiminta ja kaiken jakaminen julkisesti on vähän epämukava ajatus. Ja tietysti "sitoutuminen" (opetella ja totutella johonkin) sellaiseen, jossa ilmaisen ja maksullisen hintaero on aika suuri on myös vähän mietityttävä ajatus. Voi olla, että joskus haluaisi tai pitäisi syystä tai toisesta maksulliseen siirtyä. Pitää kuitenkin joskus testata.
 
Minkä muuten tilasit? Katsoin että tuota Ender 3 V3 KE saisi 269€ hintaan:
Tuota Elegoo Neptune 4 saisi 238,99€ hintaan:
Kun taas Neptune 4 Pro olisi sen 275,99€

Tuosta otin bundlen johon tuli 2kg PLA:ta mukaan. 279e jäi hinnaksi kun oli vielä 10e alennuskoodi.
 
Erittäin mielenkiintoinen vaihtoehtoinen mallinnustapa ja softa: Fullcontrol GCODE. Mallinnus Excelissä lukuja syötämällä ja tekee suoraan GCODEn eikä viipalointia ole ollenkaan. Joo, ei todellakaan sovi kaikkeen, mutta joihinkin asioihin ihan ylivoimainen. Esimerkiksi jos massatulostusta tekee niin tuolla saa tehtyä huomattavasti optimoidumpaa tulostusta kuin slicerit tekee. Samoin matemaattisiin tulostusmalleihin kätevä. Tuossa siis käytännössä kerrotaan suoraan miten tulospää liikkuu.

Mallinus onnistuu myös Pythonissa. Siisti systeemi on. Tein esimerkiksi itse RC-lennokkien siipigeneraattorin.
 
Täällä monesti kehuttu PETGiä yhtä helppona tulostaa kuin PLA, mutta itsellä kyllä aina PETGin kanssa tulee ongelmia, kun taas PLA toimii aina nappia painamalla ilman säätöjä. Nyt olen tulostanut samaa tuotetta PLA:lla ja PETGillä (bambulabin basiceja kumpikin), niin PETGillä tietyt kohdat muuttuu murusiksi. Vaikuttaa siltä, että bridgen jälkeen ei tulostu enää oikein, vaan filamentti menee murusiksi ja nousee jopa tulosteen yläpuolelle nozzlen tielle. Saattaa myös koko peti olla täynnä pieniä lentäneitä murusia. Tämä toistuu pahemmin ilman supporttia, mutta supportin kanssa myös sama ilmiö hieman lievempänä.

Kysymyksenä, että onko PETGillä tulostelijat huomannu, että pienellä layervahvuudella olisi tällaista ilmiötä, vai onko aina ihan normaalia? Tässä tapauksessa kerroksien korkeutena 0.08, mikä PLA:lla toiminut moitteettomasti.
 
Täällä monesti kehuttu PETGiä yhtä helppona tulostaa kuin PLA, mutta itsellä kyllä aina PETGin kanssa tulee ongelmia, kun taas PLA toimii aina nappia painamalla ilman säätöjä. Nyt olen tulostanut samaa tuotetta PLA:lla ja PETGillä (bambulabin basiceja kumpikin), niin PETGillä tietyt kohdat muuttuu murusiksi. Vaikuttaa siltä, että bridgen jälkeen ei tulostu enää oikein, vaan filamentti menee murusiksi ja nousee jopa tulosteen yläpuolelle nozzlen tielle. Saattaa myös koko peti olla täynnä pieniä lentäneitä murusia. Tämä toistuu pahemmin ilman supporttia, mutta supportin kanssa myös sama ilmiö hieman lievempänä.

Kysymyksenä, että onko PETGillä tulostelijat huomannu, että pienellä layervahvuudella olisi tällaista ilmiötä, vai onko aina ihan normaalia? Tässä tapauksessa kerroksien korkeutena 0.08, mikä PLA:lla toiminut moitteettomasti.
Jos veikata pitää jotain, niin sulla on bambulab ja tulostelet sillä kaasu pohjassa kuten pla:ta? Mulla tulostuu molemmat samalla tavalla kun tulostimen ideaali nopeus menee siellä n. 50mm/s. Ite käytän 0,15 ylöspäin kerrosvahvuutta ku tulostusnopeus on mitä on. Mutta kokeilemallahan tuo selviää, mutta normaalia tuo ei ole.
 
Jos veikata pitää jotain, niin sulla on bambulab ja tulostelet sillä kaasu pohjassa kuten pla:ta? Mulla tulostuu molemmat samalla tavalla kun tulostimen ideaali nopeus menee siellä n. 50mm/s. Ite käytän 0,15 ylöspäin kerrosvahvuutta ku tulostusnopeus on mitä on. Mutta kokeilemallahan tuo selviää, mutta normaalia tuo ei ole.
Kaasu pohjassa tietenkin sen mukaan mitä bambulabin asetukset vakiona on. Mitä sitä turhia bambulabia ostelee, jos 50mm/s tulostaa muutenkin. Siihen kykenee muutkin :)
 
Mikä mahtais olla potentiaalisin virhelähde kun PLA-tulosteen pohja näyttää muutamasta kohdasta tältä? Alko tulla vasta kun otin uuden rullan ajoon, ja sitäkin käytin pari tuntia kuivurissa ensin. Onko suuttimen osittainen tukos mahdollinen, vaikka ylemmät kerrokset tulostuu normaalisti? Tätä virhettä siis vain pohjimmaisissa layereissä, ja vain muutamissa kohdissa tulostetta.
 

Liitteet

  • PLA_Error1.png
    PLA_Error1.png
    2,3 MB · Luettu: 173
Mikä mahtais olla potentiaalisin virhelähde kun PLA-tulosteen pohja näyttää muutamasta kohdasta tältä? Alko tulla vasta kun otin uuden rullan ajoon, ja sitäkin käytin pari tuntia kuivurissa ensin. Onko suuttimen osittainen tukos mahdollinen, vaikka ylemmät kerrokset tulostuu normaalisti? Tätä virhettä siis vain pohjimmaisissa layereissä, ja vain muutamissa kohdissa tulostetta.
Näyttäs tarttuneen huonosti petiin.. Joko jotain likaa/mähmää pedissä, esim. rasvaa sormista, tai sitten jos uus rulla on eri PLA:ta, niin saattaa vaatia vähän enempi lämpöä pedille, että pysyy kiinni. Tai sitten pedissä on pientä epätasaisuutta ja on noista kohdista aavistuksen kuopalla, jolloin filamentti ei suuttimesta tullessaan painaudu kunnolla sitä vasten ja tartu kiinni.
 
Näyttäs tarttuneen huonosti petiin.. Joko jotain likaa/mähmää pedissä, esim. rasvaa sormista, tai sitten jos uus rulla on eri PLA:ta, niin saattaa vaatia vähän enempi lämpöä pedille, että pysyy kiinni. Tai sitten pedissä on pientä epätasaisuutta ja on noista kohdista aavistuksen kuopalla, jolloin filamentti ei suuttimesta tullessaan painaudu kunnolla sitä vasten ja tartu kiinni.
@Reivn
Itekkin veikkaan jotain tällasta vikaa. Näyttää puuttuvan kokonaan ensimmäinen kerros noista kohdista. Onko minkälainen tulostin/peti? Kun näyttää noissa ehjissäkin kohdissakin kuvio "epätasaiselta"
 

Tuosta otin bundlen johon tuli 2kg PLA:ta mukaan. 279e jäi hinnaksi kun oli vielä 10e alennuskoodi.

Noita saa ihan Suomestakin, jos on valmis maksamaan enemmän.

 
Noita saa ihan Suomestakin, jos on valmis maksamaan enemmän.

Juu tämä oli tiedossa :thumbsup: Tosin muutama päivä sitten verkkiksen sivuilla oli muistaakseni pidempi toimitusaika-arvio. Tuo oma Creality on tosin jo UPS:n mukana tullut maahan ja onkin maanantaina jo minulla. Tässä on ollut hyvää aikaa kerätä kaikenlaista krääsää tulostettavaksi :lol:

Muutama oikeasti hyödyllinenkin tuloste on löytynyt, esim MSI X570 emolevylle IO-shield, kadonneen alkuperäisen tilalle.
 
@Reivn
Itekkin veikkaan jotain tällasta vikaa. Näyttää puuttuvan kokonaan ensimmäinen kerros noista kohdista. Onko minkälainen tulostin/peti? Kun näyttää noissa ehjissäkin kohdissakin kuvio "epätasaiselta"
Qidi XMax3, alustan päällä koneen mukana tullut kuvioitu HF Plate. Aiemmilla rullilla ei tosiaan ole ongelmia ollut, ilmesty tän viimesimmän kanssa. Tulostin pari objektia petg-rullasta liiman kanssa, sen jälkeen~200g pla ilman ongelmia vanhemmalla rullalla, ja nyt tehny noin parin printin kanssa, viimesimmän kohdalla pahin ja selvästi huomattavissa. Putsasin alustan kyllä liimoista parhaan mukaan petg jälkeen, mutta voihan siihen olla jääny jotain joka ei ole lähteny pois, tai oon nuo kyseiset ongelmia aiheuttavat kohdat pyyhkiny huonosti.

Pitää nyt putsata tuo plate kunnolla kuumalla vedellä ja pesuaineella ensin. Jos jatkuu niin tarkistaa ettei ole paksu alumiinilevy vääntäny itteään kaarelle, kun lämmitin sitä tuon petg->pla välissä reilummin. Piti testata miten nopeasti pinta lämpenee asa-filamentin vaatimiin lämpöihin...
 
Qidi XMax3, alustan päällä koneen mukana tullut kuvioitu HF Plate. Aiemmilla rullilla ei tosiaan ole ongelmia ollut, ilmesty tän viimesimmän kanssa. Tulostin pari objektia petg-rullasta liiman kanssa, sen jälkeen~200g pla ilman ongelmia vanhemmalla rullalla, ja nyt tehny noin parin printin kanssa, viimesimmän kohdalla pahin ja selvästi huomattavissa. Putsasin alustan kyllä liimoista parhaan mukaan petg jälkeen, mutta voihan siihen olla jääny jotain joka ei ole lähteny pois, tai oon nuo kyseiset ongelmia aiheuttavat kohdat pyyhkiny huonosti.

Pitää nyt putsata tuo plate kunnolla kuumalla vedellä ja pesuaineella ensin. Jos jatkuu niin tarkistaa ettei ole paksu alumiinilevy vääntäny itteään kaarelle, kun lämmitin sitä tuon petg->pla välissä reilummin. Piti testata miten nopeasti pinta lämpenee asa-filamentin vaatimiin lämpöihin...
Miten tuossa muuten toimii pedin kalibrointi? Pitääkö tehdä itse vai tekeekö esim joka tulostuksen alussa automaattisesti?
 
Miten tuossa muuten toimii pedin kalibrointi? Pitääkö tehdä itse vai tekeekö esim joka tulostuksen alussa automaattisesti?
Z-offset jokaiselle filamentille/pedin lämpötilalle manuaalisesti paperin kanssa ja se tallennetaan asetuksiin. Sen lisäks voi jokaisen tulostuksen alussa teettää laitteella tulostusalueen skannauksen, jossa se tarkistaa ruudukolla et on sama offset kaikilla kohdilla, tai jättää tekemättä jollon se tarkistaa yhden pisteen pedin keskeltä. Tuo vaatii just ton HF Platen, sensori toimii magneetin arvoja lukemalla tai jotain, tarkemmat termit on hukassa :D

Alussa teetin tuon koko alueen skannauksen aina, mutta viime aikoina en oo sitä tehny kun ei ole ollut tarvetta. Pitäs varmaan ajaa input shaper myös uusiks nyt kun tuli mieleen, sen verran kovaa nuo tulostaa ja koppa sen myötä värisee, että onpahan siinäkin voinu tulla muutoksia sitten kalibroinnin.
 
Tulipa äänieristettyä omaa Bambu Lab P1S:ää. Loistava tulostin, mutta turhan äänekäs tuo on jos samassa huoneessa pitää olla tulostuksen aikana. Eipä tuo loppupeleissä hirveästi auttanut, desibelimittarin mukaan kovimmat huiput leikkaantuivat pois mutta muuten aika pieni vaikutus. Vaatisi aika radikaaleja muutoksia, jos kovin isosti haluaisi melutasoa tiputtaa. Itse päädyin laittamaan tuon omatekoiseen kaappiin, sillä oli ylivoimaisesti suurin vaikutus.

Soundproofing.jpg

En löytänyt suoraan videota mistä näkisi millainen melutaso tuossa on, niin tuli tehtyä tämmöinen nopea video itse. Pieni mainostus (poistan linkin jos kiellettyä :)), mutta jos joku pohtii kyseisen tulostimen melutasoa niin videolta saanee vähän osviittaa. Äänekäs on, varsinkin tuo "chamber fan" on jo melko koomisen äänekäs, onneksi sitä ei yleensä huudateta täysillä kierroksilla :D

 
Tulipa äänieristettyä omaa Bambu Lab P1S:ää. Loistava tulostin, mutta turhan äänekäs tuo on jos samassa huoneessa pitää olla tulostuksen aikana. Eipä tuo loppupeleissä hirveästi auttanut, desibelimittarin mukaan kovimmat huiput leikkaantuivat pois mutta muuten aika pieni vaikutus. Vaatisi aika radikaaleja muutoksia, jos kovin isosti haluaisi melutasoa tiputtaa. Itse päädyin laittamaan tuon omatekoiseen kaappiin, sillä oli ylivoimaisesti suurin vaikutus.

Soundproofing.jpg

En löytänyt suoraan videota mistä näkisi millainen melutaso tuossa on, niin tuli tehtyä tämmöinen nopea video itse. Pieni mainostus (poistan linkin jos kiellettyä :)), mutta jos joku pohtii kyseisen tulostimen melutasoa niin videolta saanee vähän osviittaa. Äänekäs on, varsinkin tuo "chamber fan" on jo melko koomisen äänekäs, onneksi sitä ei yleensä huudateta täysillä kierroksilla :D



Bambua kans harkinnut mutta pitäisi joku hiljentämistapa keksiä kun pitäisi säilyttää ja käyttää olohuoneessa. Kaapilla taitaa tosiaan helpoimmin ilman modaamista hiljaisemmaksi. Jos ton vielä tekee järeämmin ja äänieristeisemmin niin saa melkein äänettömäksi. Pari vastaantullutta esimerkkä Youtubesta osittain eri tulostimilla: Chappel, aim6mac ja Max Maker. Vielä kun saisi ulkonäöllisesti paremmin olohuoneeseen kelpaavan. Toinen vähän rankempi menetelmä on sit vaihtaa noi sirkkelituulettimet Noctuoihin. XYZprintillä oli X1 Carbonin osalta pudonnut desibelit 58dB-> 46dB tuuletinmodilla ja vaimennusmatoilla.
 
Bambua kans harkinnut mutta pitäisi joku hiljentämistapa keksiä kun pitäisi säilyttää ja käyttää olohuoneessa. Kaapilla taitaa tosiaan helpoimmin ilman modaamista hiljaisemmaksi. Jos ton vielä tekee järeämmin ja äänieristeisemmin niin saa melkein äänettömäksi. Pari vastaantullutta esimerkkä Youtubesta osittain eri tulostimilla: Chappel, aim6mac ja Max Maker. Vielä kun saisi ulkonäöllisesti paremmin olohuoneeseen kelpaavan. Toinen vähän rankempi menetelmä on sit vaihtaa noi sirkkelituulettimet Noctuoihin. XYZprintillä oli X1 Carbonin osalta pudonnut desibelit 58dB-> 46dB tuuletinmodilla ja vaimennusmatoilla.
Joo, eipä tuossa kaapissa mitään ihmeellistä sinänsä. Tärkeintä saada tiiviiksi ja jokin jäähdytys, jotta sisälämpötila ei ala nousemaan liikaa tulostimen lämmetessä. Omassa on erillinen ilmansuodatin ja toistaiseksi vielä iso aukko pohjassa (tein kaapin eri tulostimelle, niin siinä jäähdytys oli pohjassa). Tarkoitus noihin ähertää vielä jonkinlaiset ratkaisut, mitkä pakottaa äänen tekemään pari mutkaa eikä vaan suoraan päästä läpi. Nyt ääni selvästi menee tuon ilmansuodattimen läpi, kun se on käytönnössä avoin reikä.

Toinen mikä ehkä kannattaa miettiä, että mitä jos kaikki menee pieleen ja tulostin syttyykin palamaan. Äärimmäisen epätodennäköistä, mutta tuollainen vaahtomuovi (kuten yhdellä videolla) leimahtaa kyllä ihan eri tavalla kuin perus puu, vaikka huono vaihtoehto sekin. Oma kaappi puuta, ei ideaali ratkaisu, mutta helpoin. Joku metallinen serverikaappi ois ihan hyvä ratkaisu.

Tuota jälkimmäistä videota hämmästelen. Siis joo tuon chamber fanin sammutus tiputti äänitasoja heti parilla desibelillä P1S:ssä, eli Noctua modi varmasti vaikuttaa. Itse en lähtenyt tuohon kovin kattavaan äänieristämiseen kun ei tuo kotelo ole niin tiivis, että pelkkien sivujen/pohjan/takaseinän eristämisen pitäisi auttaa noin paljoa :hmm: Kun ääni karkaa just oven saranapuolen raosta ja takapaneelin monista rei'istä. Noh, omia mutuiluja mutta vähän epäilen onko tuo ihan realistinen tulos tuo yli 10 dB tiputus noin vähillä modeilla, ken tietää. Ei ainakaan korreloi omien testien/kokemusten kanssa, mutta netissä kaikki on totta niin ei kyseenalaisteta liikaa :)
 
Joo, eipä tuossa kaapissa mitään ihmeellistä sinänsä. Tärkeintä saada tiiviiksi ja jokin jäähdytys, jotta sisälämpötila ei ala nousemaan liikaa tulostimen lämmetessä. Omassa on erillinen ilmansuodatin ja toistaiseksi vielä iso aukko pohjassa (tein kaapin eri tulostimelle, niin siinä jäähdytys oli pohjassa). Tarkoitus noihin ähertää vielä jonkinlaiset ratkaisut, mitkä pakottaa äänen tekemään pari mutkaa eikä vaan suoraan päästä läpi. Nyt ääni selvästi menee tuon ilmansuodattimen läpi, kun se on käytönnössä avoin reikä.

Toinen mikä ehkä kannattaa miettiä, että mitä jos kaikki menee pieleen ja tulostin syttyykin palamaan. Äärimmäisen epätodennäköistä, mutta tuollainen vaahtomuovi (kuten yhdellä videolla) leimahtaa kyllä ihan eri tavalla kuin perus puu, vaikka huono vaihtoehto sekin. Oma kaappi puuta, ei ideaali ratkaisu, mutta helpoin. Joku metallinen serverikaappi ois ihan hyvä ratkaisu.

Tuota jälkimmäistä videota hämmästelen. Siis joo tuon chamber fanin sammutus tiputti äänitasoja heti parilla desibelillä P1S:ssä, eli Noctua modi varmasti vaikuttaa. Itse en lähtenyt tuohon kovin kattavaan äänieristämiseen kun ei tuo kotelo ole niin tiivis, että pelkkien sivujen/pohjan/takaseinän eristämisen pitäisi auttaa noin paljoa :hmm: Kun ääni karkaa just oven saranapuolen raosta ja takapaneelin monista rei'istä. Noh, omia mutuiluja mutta vähän epäilen onko tuo ihan realistinen tulos tuo yli 10 dB tiputus noin vähillä modeilla, ken tietää. Ei ainakaan korreloi omien testien/kokemusten kanssa, mutta netissä kaikki on totta niin ei kyseenalaisteta liikaa :)

Joo lähinnä noilla matoilla taitaa saada resonointia pienemmäksi. Onhan noissa tuulettimien spekseissa aika iso ero kun Noctualla 2000rpm, 78,9 m³/h ja 22,8 dB(A) kun toi stockki näyttää olevan 4800rpm ja 92,56 CFM = 157m³/h. Bambu olisi kyllä voinut vähän optimoida noita tuuletinvalintoja äänitason suhteen. XYZPrint väittää tulostaneensa 400h Noctualla ilman ongelmia. En huomannutkaan kommenteista että siellä oli linkki YT Shorttiin, jossa jonkinlainen ääninäyte lopputuloksesta:



Unohdin muuten että MandicReallyllä oli vastaavasta modista vähän parempi ja vertailukelpoisempi video (tosin unohti testata eron ilmavirrassa). Hän tosin käytti Noctuan eri tuuletinta eli NF-B9 redux-1600 PWM, joka on vielä huonommilla spekseillä 1600 RPM ja 64,3 m³/h.

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: EGi
Joo lähinnä noilla matoilla taitaa saada resonointia pienemmäksi. Onhan noissa tuulettimien spekseissa aika iso ero kun Noctualla 2000rpm, 78,9 m³/h ja 22,8 dB(A) kun toi stockki näyttää olevan 4800rpm ja 92,56 CFM = 157m³/h. Bambu olisi kyllä voinut vähän optimoida noita tuuletinvalintoja äänitason suhteen. XYZPrint väittää tulostaneensa 400h Noctualla ilman ongelmia. En huomannutkaan kommenteista että siellä oli linkki YT Shorttiin, jossa jonkinlainen ääninäyte lopputuloksesta:



Unohdin muuten että MandicReallyllä oli vastaavasta modista vähän parempi ja vertailukelpoisempi video (tosin unohti testata eron ilmavirrassa). Hän tosin käytti Noctuan eri tuuletinta eli NF-B9 redux-1600 PWM, joka on vielä huonommilla spekseillä 1600 RPM ja 64,3 m³/h.


Joo, pahapa tuohon on sanoa, ei se ainakaan parempaan suuntaan mene, vaikka näyttää riittävän videoiden perusteella. Tuo 400h nyt on aika lyhyt aika tuulettimelle, Bambu Labin omankin pitäisi kestää 20000 tuntia, niin eihän tuo kerro vielä juurikaan kestävyydestä. Toki jos se kestää sen 2000h, niin tuskin normikäyttäjällä koskaan hajoaisi tulostimen elinkaaren aikana. Takuu tuon modin myötä taitaa ainakin mennä :D Vähän varauksella suhtaudun tuohon, mutta näyttääpä se ainakin hiljentävän tulostinta reilusti ja onpa tulostimiin ennenkin vaihdettu tuulettimia.

Harmi kun tuossa ekassa videossa ei ole ennen-jälkeen melumittauksia. Lähinnä, että onko samalla setupilla mitattu tuo 58 dB vai otettu Googlesta ns. "yleisenä tietona". Kun läppärin mikki tuskin on kalibroitu täydellisesti melumittauksia varten ja mikin suunta lienee poispäin tulostimesta (eli näyttö jää väliin), mikä saattaa vääristää tuloksia jonkun verran. Olisi mielenkiintoista nähdä, että pomppaako melutaso sinne 50-55 dB lukemiin jos tulostimen oven avaa, kun silloin tuolla vaimennuksella ei pitäisi olla juurikaan merkitystä. Omien mittausten perusteella jotenkin hankala nähdä miten ei-tiivis kotelo tiputtaisi noin paljon melutasoja, mutta noh, ehkä muilla on vaan parempaa äänieristysmattoa :asif:

Samaa mieltä, voihan se olla, että uusia malleja mainostetaan hiljaisempina. Siinä olisi ainakin helppo parannuskohde :D
 
Jos jollain tarvetta 3d-tulostimen laadukkaille osille, niin pistelin päivitetyn listan myyntialueelle. Ajattelin tänne tuoda esille, kun varmaan tuonne myyntialueelle hautautuu kaiken muun alle. Tarjoilla voi rohkeasti ja isommassa läjässä kerralla toki saadaan entistä edukkaampi hinta aikaiseksi:
 
Creality Ender 3 v3 KE ollut nyt käytössä viikon verran ja toimii kyllä älyttömän hyvin. Ei ollut mitään huomautettavaa kokokoonpanon laadussa tms.

Olen tulostellut tuolla nyt pääosin Wifin kautta ihan kotiverkossa ja niin tahtoisin myös jatkaa. Olisi kuitenkin näppärää, jos pystyisi kännykästäkin tarvittaessa lähettämään tulostettavan mallin ja saisi esim. ilmoitukset, kun tulostus valmis jms. Pilveen en tahtoisi tehdä tiliä tai yhdistää tuota. Onko muita vaihtoehtoja? Nyt siis tietokoneen kautta olen pelkästään operoinut tuota.
 
Monta kertaa käynyt Creality Ender 3 v3 KE ostoskorissa, mutta aina tulee vastaan joku kommentti, jossa tuota parjataan jostain syystä (esim. laitteen laatu) ja jää ostamatta. Ei kai tuolle nyt oikeasti ole mitään syytä olla ostamatta?

Aloittelijana haluaa tietenkin toimivan paketin, mutta oikein tuota 300 € isompaa hintaa ei pysty nykyisellään perustelemaan. Ehkä jos tuolla tekisi jotain oikeaa säästöä tai myisi jotain...

Toimiiko tulostaminen niin, että lataan crealitycloud/thingiverse/printables -palveluista templaten, syötän sen suoraan tuonne Crealityn appiin ja suurinpiirtein kaikki toimii automaattisesti?
 
Toimiiko tulostaminen niin, että lataan crealitycloud/thingiverse/printables -palveluista templaten, syötän sen suoraan tuonne Crealityn appiin ja suurinpiirtein kaikki toimii automaattisesti?
Kyllä. Ainoa mitä itse olen säätänyt, on pedin lämpötilan nostaminen 10C, kun Clasulta ostettu PLA tarttui hiukan huonosti vakiotulostuprofiilin 60C arvolla. Muuten tuo oma yksilöni on ollut ihan plug and play vehje. Ja se on tulostanut nyt viikon melkein yötä päivää.

Toki olen tässä jo tehnyt sen perus modauksen, että filamenttitelineen siirsin pois sieltä laitteen päältä. Kaikki hoitui helposti valmiilla .STL tiedostoilla jotka latasin Printablesista.
 
Kyllä. Ainoa mitä itse olen säätänyt, on pedin lämpötilan nostaminen 10C, kun Clasulta ostettu PLA tarttui hiukan huonosti vakiotulostuprofiilin 60C arvolla. Muuten tuo oma yksilöni on ollut ihan plug and play vehje. Ja se on tulostanut nyt viikon melkein yötä päivää.

Toki olen tässä jo tehnyt sen perus modauksen, että filamenttitelineen siirsin pois sieltä laitteen päältä. Kaikki hoitui helposti valmiilla .STL tiedostoilla jotka latasin Printablesista.

Sama rullansiirto projekti menossa täälläkin. Askartelitko jotain ohjuria tms. vai miten toteutit sen?
 
Sama rullansiirto projekti menossa täälläkin. Askartelitko jotain ohjuria tms. vai miten toteutit sen?
Näiden yhdistelmä oli versio yksi, joka toimi kyllä ihan hyvin:



Nyt kuitenkin tein tuon lisäksi toisen telineen, jonka ruuvasin tulostimen päällä olevan hyllyn pohjaan, käyttäen alkuperäisen telineen metallista vartta:


Tämän kanssa ei ole tarvetta ohjurille.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom