3D-tulostaminen

Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
557
Mikähän olis helppo vaihtoehto mallinnukseen? Toistaiseksi olen käyttänyt valmiita malleja ja pääasiassa Tinkeriä, silläkin pääsee, mutta alkaa mennä turhan vaikeaksi… Freecad tuntuu rönsyilevän kovasti ja vaikea löytää tarkkoja täsmällisiä ohjeita määrämuotoiseen piirtämiseen. Solid Edge community edition on myös koneella, mutta ei sekään helpolta näytä… ohessa vähän osviittaa minkä tyyppisiä juttuja tarkoitan.
Täältä ääni fusionille, saa ilmaiskäyttöön. Joku aika si siitä ne linkit täällä taas kerran oli, sille löytyy paljon ohjeitakin
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666
Mikähän olis helppo vaihtoehto mallinnukseen? Toistaiseksi olen käyttänyt valmiita malleja ja pääasiassa Tinkeriä, silläkin pääsee, mutta alkaa mennä turhan vaikeaksi… Freecad tuntuu rönsyilevän kovasti ja vaikea löytää tarkkoja täsmällisiä ohjeita määrämuotoiseen piirtämiseen. Solid Edge community edition on myös koneella, mutta ei sekään helpolta näytä… ohessa vähän osviittaa minkä tyyppisiä juttuja tarkoitan.
Fusion360 omasta mielestä helpoin käyttää. 10 projektin editointirajoitus ei ole haitannut kun vaan jaksaa klikkailla aina valmiit projektit read-only tilaan.
Onshape myös ihan ok. Kaikki mallit ilmaisversiolla tehtynä on julkisia. Käyttöliittymä ei ole yhtä intuitiivinen kuin fusionissa.
Ondsel on freecadin forkki ja pitäisi parantaa käyttökokemusta, mutta en saanut sillä mitään tehtyä. Todennäköisesti alkaa maksamaan jossain vaiheessa.
 

PekeP

Make ATK Great Again
Liittynyt
25.11.2020
Viestejä
26
Mikähän olis helppo vaihtoehto mallinnukseen? Toistaiseksi olen käyttänyt valmiita malleja ja pääasiassa Tinkeriä, silläkin pääsee, mutta alkaa mennä turhan vaikeaksi… Freecad tuntuu rönsyilevän kovasti ja vaikea löytää tarkkoja täsmällisiä ohjeita määrämuotoiseen piirtämiseen. Solid Edge community edition on myös koneella, mutta ei sekään helpolta näytä… ohessa vähän osviittaa minkä tyyppisiä juttuja tarkoitan.
Tähän on varmasti niin monta vastausta kun on vastaajia, mutta itse suosin ilmaisista Fusion 360. Youtube on täynnä step by step tutoriaaleja joiden avulla pääsee todella helposti jyvälle perusmallintamisessa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 030
Mikähän olis helppo vaihtoehto mallinnukseen? Toistaiseksi olen käyttänyt valmiita malleja ja pääasiassa Tinkeriä, silläkin pääsee, mutta alkaa mennä turhan vaikeaksi… Freecad tuntuu rönsyilevän kovasti ja vaikea löytää tarkkoja täsmällisiä ohjeita määrämuotoiseen piirtämiseen. Solid Edge community edition on myös koneella, mutta ei sekään helpolta näytä… ohessa vähän osviittaa minkä tyyppisiä juttuja tarkoitan.
No eiköhän tuo onnistu vielä millä tahansa. Ilmaisista hyödyllisin ehkä on fusion, siis sen kannalta että sen opettelu on hyödyllisin jos taidolle on jatkossa mahdollisesti käyttöä.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
379
Mikähän olis helppo vaihtoehto mallinnukseen? Toistaiseksi olen käyttänyt valmiita malleja ja pääasiassa Tinkeriä, silläkin pääsee, mutta alkaa mennä turhan vaikeaksi… Freecad tuntuu rönsyilevän kovasti ja vaikea löytää tarkkoja täsmällisiä ohjeita määrämuotoiseen piirtämiseen. Solid Edge community edition on myös koneella, mutta ei sekään helpolta näytä… ohessa vähän osviittaa minkä tyyppisiä juttuja tarkoitan.
Mä olen käyttänyt nyt Freecadia noin 3kk ja nyt rupeaa sujumaan ilman jatkuvaa ohjeiden selaamista. Koen että isoin ongelma alkuun pääsemisessä on keksiä paras tai edes jokin hyvä työkalu kuhunkin käyttötarkoitukseen (tämä pätee varmasti kaikkeen muuhunkin mallintamiseen).
Freecad on kyllä vähän "rönsyilevä" ja plugineja löytyy vähän joka lähtöön mutta parin pluginin testausta lukuunottamatta en ole tarvinnut mitään mitä ei ohjelmasta vakiona löytyisi. Ehkä suurin negatiivinen puoli Freecadissä on että ohjelmaa on vielä melko rankassa kehitysvaiheessa joten ohjelma ja toiminnot voi kai muuttua suurestikin päivitysten mukana. Myös pariin bugiin ja ohjelman kaatumiseen olen törmännyt joten työt kannattaa muistaa tallentaa tiheästi.
Pari osaa olen tehnyt ottamalla mitat suoraan fyysisestä mallista ja sain 3d tulostettua sopivan korvaavan osan.
 

Taizuuni

Jai Bhole Ki!
S Y N T H W A V E
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 444
390€ lähtis Creality K1 päivitetty versio geekbuyingista. Kannattaakohan tuolla hinnalla vai odotellakko Bambun A1 paluuta myyntiin?
 
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
63
390€ lähtis Creality K1 päivitetty versio geekbuyingista. Kannattaakohan tuolla hinnalla vai odotellakko Bambun A1 paluuta myyntiin?
Eikös sieltä lähde -25e yli 300e ostoksesta eli hintaa jäis 380e. Päivityksinä vanhaan versioon nähden

Upgraded extruder to avoid under-extrusion or jamming issues.
Upgraded firmware to optimize auto-leveling function.
Upgraded packaging to avoid any more damage to the printer door.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
375
Ite jättäsin Crealityn hyllyyn ihan firmiksen takia. Sinänsä taitaa olla ihan Klipper-pohjanen, mutta en luottaisi tuon puljun softapuoleen pennin vertaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Creality K1 on ihan eri asia, kuin Bambu A1. Toinen on bed slinger ja toinen FDM. Creality on speksien puolesta paljon parempi ja vastaa käytännössä P1S:ää.
(P1S ilman AMS on käytännössä 2x K1 hinta)

Creality on spekseiltään ja hinnaltaan unelmieni täyttymys. En kuitenkaan osta, kun laatuvaikutelma on jäänyt huonoksi ja geekbuyingistä ostaisin Ender 3 V3 SE:n, jos/kun hinta on laskenut alle 200€. Mieluiten paljon alle, kun Vk.com saa 250€.. Jos ostaa FDM:n, ostaa sitten kerralla kunnollisen.

edit: äh.. molemmat on FDM. Crealityn etuna on vaan suljettu kotelo. Valitan, termit meni sekaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Itse ummikkona en välttämättä ymmärrä asian merkitystä, mutta eikös tämä ole askel oikeaan suuntaan? Creality K1 Series & Creality Print Open Source Launch
Ehkä, ehkä ei. Jos tuo nyt julkaistaan ja julkaistaan kesällä K2, joka on suljettu lähdekoodi - niin ihmiset siirtyy siihen vaan ja ei korjaa crealityn bugista softaa vapaa-ajallaan, mitä he toivovat.
Käytännössä tuosta ehkä tulee joku Marlin-portti ja siinäpä se. Sitten toimii tai ei. Olen kääntänyt ja ajanut custom firmwareja Ender 3 V2:lla - ei se korjaa sitä, jos hardwaressa on jotain vikana. Ja noissa K1:ssa tuntuu olevan enemmän vikaa.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Creality K1 on ihan eri asia, kuin Bambu A1. Toinen on bed slinger ja toinen FDM. Creality on speksien puolesta paljon parempi ja vastaa käytännössä P1S:ää.
(P1S ilman AMS on käytännössä 2x K1 hinta)

Creality on spekseiltään ja hinnaltaan unelmieni täyttymys. En kuitenkaan osta, kun laatuvaikutelma on jäänyt huonoksi ja geekbuyingistä ostaisin Ender 3 V3 SE:n, jos/kun hinta on laskenut alle 200€. Mieluiten paljon alle, kun Vk.com saa 250€.. Jos ostaa FDM:n, ostaa sitten kerralla kunnollisen.
Meinaatko Core XY? Kyllähän A1:kin on FDM-tulostin, siinä missä kaikki muutkin bedslingerit..? :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Meinaatko Core XY? Kyllähän A1:kin on FDM-tulostin, siinä missä kaikki muutkin bedslingerit..? :hmm:
Äh.. näin aamulla meni termit sekaisin.. olet oikeassa.. käyn editoimassa.. ei siinä ole kuin suojakotelo lisänä..

Sitä suuremmalla syyllä vaan se Ender 3 V3 SE. Siinä on melkein samat asiat, kotelointi vaan puuttuu ja nopea tulostus (ja tulostus vaativammilla materiaaleilla).
 

Taizuuni

Jai Bhole Ki!
S Y N T H W A V E
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 444
Äh.. näin aamulla meni termit sekaisin.. olet oikeassa.. käyn editoimassa.. ei siinä ole kuin suojakotelo lisänä..

Sitä suuremmalla syyllä vaan se Ender 3 V3 SE. Siinä on melkein samat asiat, kotelointi vaan puuttuu ja nopea tulostus (ja tulostus vaativammilla materiaaleilla).
Laitoin tilaukseen. Bambut varmasti parempia mutta eiköhän tolla 159€ päästä tässä vaiheessa alkuun.
 
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
63
Äh.. näin aamulla meni termit sekaisin.. olet oikeassa.. käyn editoimassa.. ei siinä ole kuin suojakotelo lisänä..

Sitä suuremmalla syyllä vaan se Ender 3 V3 SE. Siinä on melkein samat asiat, kotelointi vaan puuttuu ja nopea tulostus (ja tulostus vaativammilla materiaaleilla).
Jaa-a, näinköhän sitä pitäisi kääntää kelkkansa. Viime aikoina olen miettinyt, että ostaisi "kunnollisen" hiukan kalliimman laitteen kun ei vielä mitään osaa säätää tai tuunata. Toisaalta jos kokeilisi ensin edullisella ja hyväksi todetulla laitteella sen, että onko sitä käyttöä ja riittääkö innostusta.
Onko sen 3 V3 se:n kanssa ostettava jotain olennaisia lisäosia vai vaan perus pla ja kovaa ajoa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Jaa-a, näinköhän sitä pitäisi kääntää kelkkansa. Viime aikoina olen miettinyt, että ostaisi "kunnollisen" hiukan kalliimman laitteen kun ei vielä mitään osaa säätää tai tuunata. Toisaalta jos kokeilisi ensin edullisella ja hyväksi todetulla laitteella sen, että onko sitä käyttöä ja riittääkö innostusta.
Onko sen 3 V3 se:n kanssa ostettava jotain olennaisia lisäosia vai vaan perus pla ja kovaa ajoa?
Itse ostin kympin PET-platen Aliexpress. Tarttuu se siihen mukanatulleeseenkin hyvin.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
399
Onko sen 3 V3 se:n kanssa ostettava jotain olennaisia lisäosia vai vaan perus pla ja kovaa ajoa?
Katsele vähän tulostusjälkeä ja mieti sen jälkeen, olisiko lineaariguideille apuja pitämään petiä paikallaan paremmin. Toinen juttu on itse "varren" vakaus eli sen stabilointi voisi olla tarpeellista. Riippuu kuinka hyvää laatua haluaa. Pienin modikaatio on siirtää se filamenttirulla pois sieltä ylhäältä. Tässä parit aihetta sivuavat videot:




 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
399
Mä olen käyttänyt nyt Freecadia noin 3kk ja nyt rupeaa sujumaan ilman jatkuvaa ohjeiden selaamista. Koen että isoin ongelma alkuun pääsemisessä on keksiä paras tai edes jokin hyvä työkalu kuhunkin käyttötarkoitukseen (tämä pätee varmasti kaikkeen muuhunkin mallintamiseen).
Itse alunperin parametristä mallinnusta opetellut CATIAlla ja sen jälkeen Fusion sekä Onshape onnistuu kyllä heittämällä. Itsekin haaveillut, että pääsisi niistä eroon, mutta tosiaan valitettavasti tuo FreeCAD tuntuu vielä sen verran raakileelta, että ei tarvitse katsella sen perään. Suurin vika siinä on juurikin tuo mitä sanot (jonka voi lukea melkein mistä tahansa arvostelusta), että kuten sanoin käytännössä soveltaneeni CATIAn oppeja suoraan Fusioniin ja Onshapeen, niin asiat eivät ole ollenkaan niin intuitiivisia Fusionissa. Niissä kun ei oikeastaan tarvitse keksiä mitään, vaan asiat menevät kuin itsestään. Ja toisekseen ilmeisesti kaikenlaisia mallinnusongelmia ja virheitä on aika paljon vrt. nämä ammattilaissoftat.

Ondsel on askel eteenpäin, mutta kuten tuolla heitettiinkin, niin tämä ei välttämättä jää ilmaiseksi ja kärsii kyllä ilmeisesti jonkin verran noista FreeCADin haasteista. Teaching Tech on näitä kaikki ohjelmia vertaillut aimmin, mutta tässä ihan juuri hiljattain tutkaili tuota Ondseliä:

Tähän joku muu kanava teki kyllä jonkinlaisen "vastauksen" tälle videolle eli kertoi vähän toisenlaisen lähestymisen näiden mallien tekemiseen.
 

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
147
Jos oikein ymmärsin kommenteista niin tuolla videolla Ondsellin etuna esitetty käyttöliittymä kai löytyy ihan FreeCadistäkin jos se niin konfiguroi. Ondsel vaan tarjoaa lisänä siihen pilvi ja ryhmätyötoiminnallisuutta.

Itse päädyin maksamaan SolidWorksin Maker versiosta 60€/vuosi, kun en jaksanut alkaa opettelemaan uutta. Se on toiminnoiltaan ihan täysi SolidWorks, voi tallentaa omalle koneelle jne., mutta tuotoksia saa myydä korkeintaan 2000€/vuosi edestä.

Jos tuo 2000€ ei riitä niin Fusion360 täydet kaupalliset lisenssit lienevät kyllä huomattavasti kohtuullisemman hintaisia kuin SolidWorksin, joten siinä sen opetteleminen voisi olla järkevää.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
557
Jos oikein ymmärsin kommenteista niin tuolla videolla Ondsellin etuna esitetty käyttöliittymä kai löytyy ihan FreeCadistäkin jos se niin konfiguroi. Ondsel vaan tarjoaa lisänä siihen pilvi ja ryhmätyötoiminnallisuutta.

Itse päädyin maksamaan SolidWorksin Maker versiosta 60€/vuosi, kun en jaksanut alkaa opettelemaan uutta. Se on toiminnoiltaan ihan täysi SolidWorks, voi tallentaa omalle koneelle jne., mutta tuotoksia saa myydä korkeintaan 2000€/vuosi edestä.

Jos tuo 2000€ ei riitä niin Fusion360 täydet kaupalliset lisenssit lienevät kyllä huomattavasti kohtuullisemman hintaisia kuin SolidWorksin, joten siinä sen opetteleminen voisi olla järkevää.
Ei fusionin oppiminen ole vaikeaa solidworksin jälkeen, itse aloitin solidilla mutta nyt mennään fusionilla ja nopsaan fusionista alkoi malleja tulla sekä asemblyjä yms
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
424
Näitten crelityjen kanssa menee kyllä sekasin. Onko tämä taas uusi versio?

Kyllä,
"The Ender-3 V3, as the latest Ender Series members, was released in Feb. 2024. This model stands out as Creality's first venture into utilizing the CoreXZ Motion System for Fast and Stable in a New Form. Compared with the Ender-3 V3 SE and V3 KE released in the fall of 2023, there are obvious upgrades in terms of appearance, print quality, and print speed."

Eli uusin malli niillä ja näillä uudistuksilla. Olikohan isoin muutos että tuo on CoreXZ vs cartesian, eli Z taso olisi liukutangoilla ja hihnavedolla?

Edit:
1711445135522.png
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
424
Ei kyllä ole hinnalla pilattu. Harmi kun vaan on jo nyt pari bed slingeriä, niin ei viitsi kolmatta tilata. Varsinkin kun kuu ottelee vähintään 300mm laitteen rakentelu omaan käyttöön.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
10
Bambu Lab A1 mini 269 e --> löytyy myös suoraan Suomesta 299 € rahteineen 3Dkauppa).
 

Taizuuni

Jai Bhole Ki!
S Y N T H W A V E
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 444
Ai hitto just kun sen Ender 3 V3 SE:n tilasin viikonloppuna :cigarbeye: Tolla hinnalla Bambun voisi kyllä tilaa

Tällä viikolla pitäisi UPS sen tuoda mutta näin ennakkoon jos jotakuta kiinnostaa nii voisin 150€ luopua eteenpäin ja PEI plate mukaan myöhemmin kun tulee aliexpressiltä.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
141
Mikä mahtais olla ongelma kun erityisesti infillissä on jotain pursotusvajetta?

Kesken tulostuksen jouduin vaihtamaan filamenttia, punaisella näkyy hyvin (mielestäni mustalla tätä ongelmaa ei ollut, muistan painineeni ongelman kanssa aikanaan myös PETG kanssa jonka käytön sittemmin lopetin).

Lämmöt 215C / 58C
Molemmat 3d jaken EcoPLA, punainen melko vanhaa (2v?) mutta kun laitoin parkkiin kuivasin filamentin ja laitoin kosteudensyöjän kera vakuumiin.
 

Liitteet

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
151
Oottako tulostellu bambulabin PLA mattella? Haisee jotenkin niin erikoiselle, että lieköhän yhtä turvallista, kuin perus PLA?
 

PekeP

Make ATK Great Again
Liittynyt
25.11.2020
Viestejä
26
Oottako tulostellu bambulabin PLA mattella? Haisee jotenkin niin erikoiselle, että lieköhän yhtä turvallista, kuin perus PLA?
Itse pääsääntöisesti tulostan juuri tuolla, mutta ei omaan nenään tuoksu mitenkään erikoiselta. Onkohan sulle sattunu joku maanantaikappale vai oletko useammassa huomannut samaa?
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
151
Itse pääsääntöisesti tulostan juuri tuolla, mutta ei omaan nenään tuoksu mitenkään erikoiselta. Onkohan sulle sattunu joku maanantaikappale vai oletko useammassa huomannut samaa?
Ensimmäinen rulla mattea menossa. Netin mukaan usealla ollu tietyillä väreillä samaa.
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
180
Ensimmäinen rulla mattea menossa. Netin mukaan usealla ollu tietyillä väreillä samaa.
Jos tulee vain tietyillä väreillä, niin on hyvin mahdollista että sieltä lähtee pigmenttien apuaineita tmv. tulostaessa. Itse pitäisin ilmanputsaria aina jos haistaa jotain, tuskin ne ainakaan terveellisiä on hengitellä.
 

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
147
Vaikka ei höyryjä haista, niin ei ne välttämättä sen terveellisempiä ole. Noin yleisesti mitä kuumempana tulostetaan niin sitä epäterveellisempää hajusta riippumatta. Styreeniä sisältävät muovit sitten vähän epäterveellisempiä kuin lämmöstä voisi suoraan päätellä.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
230
Ei fusionin oppiminen ole vaikeaa solidworksin jälkeen, itse aloitin solidilla mutta nyt mennään fusionilla ja nopsaan fusionista alkoi malleja tulla sekä asemblyjä yms
Menee vähän hiuksien halkomiseksi, mutta on Fusionissa myös paljon asioita mitkä toimii täysin eri logiikalla kuin Solidworksissä (&OnShapessa). Perus palikan mallinnus ja kokoonpanojen teko nyt menee samalla logiikalla millä tahansa CAD softalla, mutta on noissa myös merkittäviä eroja mitkä vaatii opettelua/totuttelua ja häiritsee tai ei häiritse käyttäjästä riippuen :D

Esimerkiksi itseäni aina ärsytti Fusionia käyttäessä, että kokoonpanoissa ei voi hyödyntää osien sisäisiä tasoja paikoituksessa/koordinaatistoon sitomisessa samaan tapaan kuin Solidworksissä ja muutenkin matet (mikä nimi olikaan Fusionissa) toimi eri tavalla. Varsinkin jos mitään abstraktimpaa tekee, niin tuosta tulee todella nopeasti este tai ainakin hidaste, jos yrittää tehdä samalla tavalla kuin tekisi Solidworksissä. Eli vaatii joko opettelua/totuttelua softan tavoille tai sit kipuilee ohjelman erojen kanssa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
351
Tähän on varmasti niin monta vastausta kun on vastaajia, mutta itse suosin ilmaisista Fusion 360. Youtube on täynnä step by step tutoriaaleja joiden avulla pääsee todella helposti jyvälle perusmallintamisessa.
Aloittelevalle en nyt ehkä ihan Fusionia sanoisi todella helpoksi. Itsekin sitä käytän jo aika hienostikin, mutta kun reilu vuosi sitten aloittelin pelkällä SketchUp kokemuksella, niin sanoisin ennemminkin, että Fusionissa on aluksi vähän matkaa aika jyrkkää oppimiskäyrää ennen kun helpottaa. Varmaan sama kaikissa kehittyneissä ohjelmissa. Ja näkyyhän se nettipalstoillakin kun usein kysellään apua tekemään malli loppuun kun taidot loppuneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 396
Onks kukaan testaillut Plasticityä? Tuli tämmöinen video vastaan Kevbot kävi oman softamatkansa läpi Blenderistä, Shaper3d:n ja Fusionin kautta Plasticityyn muttei nyt tehnyt mitään tarkempaa vertailua. Fusion tosin kaatui hänellä eniten lisenssiehtoihin jota malleja myydessä alkoi tulla vastaan sekä softan suorituskykyongelmiin. Suurimpana etuna Plasticityn voi ostaa 150 eurolla pysyvästi itselle ilman rajoitteita. Tossa on toki klassinen knoppi että versiopäivityksiä saa vaan vuodeksi eli todennäköisesti uusimmat featuret jää saamatta ellei osta maksullista päivitystä jossain kohtaa. Suurin puute taitaa olla parametrisen mallinnuksen puute.

 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Nyt olisi Huble Bundlessa 3D CAD versio 11 paketti tarjolla:

Tiedä sitten miten soveltuva tähän käyttöön?
"
Create amazing spaces with powerful software

Looking for the tools that’ll help you bring your ideal space to life? This bundle of 3D CAD software from Ashampoo has everything you need to design your dream home, create an amazing landscape, or nail your DIY remodel! Including pro-grade software like 3D CAD Professional 11, 3D CAD Architecture 11, Home Design 9, and a suite of specialized extensions for interiors, kitchens, and offices, these tools will help you visualize your ideas beautifully and accurately. Get the tools you need to make your vision build-ready, and support Cancer Research UK and American Cancer Society with your purchase!

"


Perus palikan mallinnus ja kokoonpanojen teko nyt menee samalla logiikalla millä tahansa CAD softalla
Eli jos pitää paikkansa kait tuo voisi olla "hyvä ja halpa" vaihtoehto vaikka tarkoitettu alunperin ehkä "hieman" eri hommiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
351
Suurin puute taitaa olla parametrisen mallinnuksen puute.
Tuohan on lähes pakollinen ominaisuus näissä hommissa.

En ymmärrä videon valitusta Fusionin hidastelusta. Jotkut mesh operaatiot tosi hitaita jos tuonut ison stl mallin sisään, mutta normimalleissa ei minulla ole ollut ongelmia ikinä hitauden kanssa.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
151
Tuohan on lähes pakollinen ominaisuus näissä hommissa.

En ymmärrä videon valitusta Fusionin hidastelusta. Jotkut mesh operaatiot tosi hitaita jos tuonut ison stl mallin sisään, mutta normimalleissa ei minulla ole ollut ongelmia ikinä hitauden kanssa.
Semmosessa alkaa tökkimään, jos tekee vaikka pintaa mihin joutuu kopioimaan samanlaisia bodyjä tuhat kappaletta.

Ja joskus jos on vähän monimutkasemmassa mallissa unohtanu laittaa kaikkia kohdistuksia pisteiden välille tai mittoja kaikkiin tarvittaviin väleihin, niin pakka leviää ihan kokonaan. Saattaa jonkun mitan jälkeenpäin muuttaminen sekottaa koko sketchin. Välillä vaikea löytää, että mitä kohdistua mulla nyt puuttuu.

Kyllä mää silti oon fusionin kannalla helppoudessa. Lisenssiongelmat saattaa kyllä tulla vastaan, jos alkaa rahaa tekemään.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
230
Semmosessa alkaa tökkimään, jos tekee vaikka pintaa mihin joutuu kopioimaan samanlaisia bodyjä tuhat kappaletta.

Ja joskus jos on vähän monimutkasemmassa mallissa unohtanu laittaa kaikkia kohdistuksia pisteiden välille tai mittoja kaikkiin tarvittaviin väleihin, niin pakka leviää ihan kokonaan. Saattaa jonkun mitan jälkeenpäin muuttaminen sekottaa koko sketchin. Välillä vaikea löytää, että mitä kohdistua mulla nyt puuttuu.

Kyllä mää silti oon fusionin kannalla helppoudessa. Lisenssiongelmat saattaa kyllä tulla vastaan, jos alkaa rahaa tekemään.
No joo, mikä tahansa CAD kyykkää jos pitää tuhansia bodyä kopioida. Parempi rauta auttaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta jossain kohtaa tulee softan/raudan rajat vastaan. Aika nopeasti Solidworks professionalkin kyykkää, jos mallintaa paljon esim. fyysisiä kierteitä kappaleisiin, laskettavia ja piirrettäviä piirteitä tulee vaan liikaa. Pakko kysyä, että millaisessa osassa tarvii kopioida bodyjä tuhat kappaletta? :D Pintaan upotetun/kohokuvioisen tekstuurin lisäys isoon pintaan?

Tovi siitä kun viimeksi Fusionia käytin, mutta eikö siinä viivojen väri kertonut onko se täysin määritetty vai ei? Tuo pitäisi olla jokaisessa ohjevideossa mainittuna, että älä koskaan jätä piirteitä "under defined" tilaan, siitä ei seuraa kuin vitutusta myöhemmin :lol:
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
151
No joo, mikä tahansa CAD kyykkää jos pitää tuhansia bodyä kopioida. Parempi rauta auttaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta jossain kohtaa tulee softan/raudan rajat vastaan. Aika nopeasti Solidworks professionalkin kyykkää, jos mallintaa paljon esim. fyysisiä kierteitä kappaleisiin, laskettavia ja piirrettäviä piirteitä tulee vaan liikaa. Pakko kysyä, että millaisessa osassa tarvii kopioida bodyjä tuhat kappaletta? :D Pintaan upotetun/kohokuvioisen tekstuurin lisäys isoon pintaan?

Tovi siitä kun viimeksi Fusionia käytin, mutta eikö siinä viivojen väri kertonut onko se täysin määritetty vai ei? Tuo pitäisi olla jokaisessa ohjevideossa mainittuna, että älä koskaan jätä piirteitä "under defined" tilaan, siitä ei seuraa kuin vitutusta myöhemmin :lol:
Nuo värit menny ohi. Tai joskus tuli vastaan ja valaistuin, mutta unohtu heti pitäis ottaa tavaksi katella värejä, eikä vaan heitellä kuviota toisen perään

Joo. Yks halus semmosen rypyläpinnan, että näyttää kyynellevyltä. Se onnistu kun joinas aina 10kpl yhteen ja siitä 10 muodon kappaleesta kopioi taas seuraavat 10.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
160
Jos uusi tuttavuus niin suosittelisin tutustumaan KIAUH:iin (GitHub - dw-0/kiauh: Klipper Installation And Update Helper). On aika näppärä ja saa lisäpalikat ns. samasta osoitteesta
Tämähän kävi helposti näin, klipperi fluidd combolla nyt jonkun verran tullut tulosteltua mutta tänään alkoin ongelmat, Y-akselilla järkyttävä siirtyminen ja nyt pienellä printillä kun kokeilin niin taitaa hetken liikkua ja sitten pysähtyä. Täytyy tutkia, voi olla hyvinkin Enderin vika.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 874
Aloittelevalle en nyt ehkä ihan Fusionia sanoisi todella helpoksi. Itsekin sitä käytän jo aika hienostikin, mutta kun reilu vuosi sitten aloittelin pelkällä SketchUp kokemuksella, niin sanoisin ennemminkin, että Fusionissa on aluksi vähän matkaa aika jyrkkää oppimiskäyrää ennen kun helpottaa. Varmaan sama kaikissa kehittyneissä ohjelmissa. Ja näkyyhän se nettipalstoillakin kun usein kysellään apua tekemään malli loppuun kun taidot loppuneet.
Minä koitin aluksi SketchUppia kun sitä suositeltiin aloittelijoille. En saanut sillä mitään aikaiseksi. Vaihdoin sitten Fusion 360. Sillä olen saanut aikaiseksi monimutkaisiakin asioita parin tunnin opettelun jälkeen. Jotenkin sen ajatustapa sopii aivoilleni paremmin.

Tiedän että mun workflow on ihan hatusta heitetty enkä käytä oikeita ominaisuuksia jotka tekisivät elämästä helpompaa, mutta ihan perus sketseille, push pull, cut join, chamfer jne. saa nopeasti aikaiseksi vaikka mitä. Pitäisi opetella käyttämään parametrejä niin nopeutuisi korjaukset jos mitat tulostuksen jälkeen ovat vähän väärässä.

Fusion 360 ilmais versiossa vähän ärsyttää 10 modelin raja ja muutaman kerran olisin tarvinnut maksullisia ominaisuuksia, mutta ilman niitäkin sain tehtyä vaikeamman kautta haluamami.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 311
Onko tuosta klipperistä jotain erityistä hyötyä ja jos kokeilee niin onko palaaminen orkkis firmikseen muutakuin flässää vaan päälle?
En hirveästi keksi anycubic vyper octoprint comboon parannettavaa. mutta kaikkea uutta kiinnostaa kokeilla :D
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
233
En tiedä onko vyperissäkin "kopio" driverit kuten kobra neossa jolloin drivereitten uart ei toimi. Jos ei ole kokemusta tai valmista conffia klipperiin niin ei varmaan kannata. Klipperissä saa lisää säädettävää sekä esimerkiksi tulostustason autolevelin paremmin toimivaksi (Kobran tapauksessa toimivaksi yleensäkkin)
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 311
Vyperissä on kyllä toiminu hyvin tuo autolevel, yhtä kertaa lukuunottamatta. Olikoha toinen kerta uutuuttaan niin kone vaan painoin tulostuspään alustaa vasten ja se haarukka joka tunnistuksen paineen haistaa meni rikki.
En kyllä joka tulostusta ennen ole ajanut tuota.
Ja nyt olen pähkäilllyt jos tilaisi bambun joko p1s tai x1c, amsllä.
P1s oli jo varma kunnes törmäsin x1plus firmikseen. No ehkei sen mahdollisuus ole sentään 600e arvoinen
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 460
Viestejä
4 200 207
Jäsenet
70 910
Uusin jäsen
Dewlin9000

Hinta.fi

Ylös Bottom