3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Ostin aliexpressistä testiin halpoja 0.6-1.0mm suuttimia. Ovat fyysiseltä kooltaan selvästi pienempia kuin tuo parin kympin kovateräs suurin, jota normaalisti käytän. Tulostettaessa alkaa extruderin hampaat luistaan ja tulee alipursotusta. Eli onko noiden halpisten terminen massa vain yksinkertaisesti liian pieni normaalivauhtiseen tulostukseen (~35mm/s @ Ender 3) vai saisko nämä jollain säädöllä tulostaan kunnolla? Jos nopeutta tiputtaa jonnekin 15mm/s niin hyöty 0.4mm suuttimeen jäänee aika vähäiseksi. Lämpöä olisi kai vara nostaa vielä 15 astetta, firmiksessä taisi olla ylärajana 250C.

Onneksi maksoivat vain vitosen niin ei tästä kokeilusta vararikkoon joudu.
Suutinhan ei itse lämpöä tuota, vaan se lämpö siirtyy sinne johtumalla pääasiassa suuttimen kierteellisen osuuden kautta.
Joten - oliko näissä halpiksissa yhtä pitkästi kierrettä, kuin aiemmin käyttämissäsi suuttimissa? Ja onko halpis suutin kiristetty lämpöblokkiin koko kierteensä matkalta?

Sekin on mahdollista että halpis suuttimen reikä ei ole luvatun kokoinen ja/tai työstetty niin huonosti että jokin metallinokare/ylimääräinen uloke suuttimen sisällä haittaa virtausta. Itselle sattui kertaalleen tämä jälkimmäinen.
 
Ostin aliexpressistä testiin halpoja 0.6-1.0mm suuttimia. Ovat fyysiseltä kooltaan selvästi pienempia kuin tuo parin kympin kovateräs suurin, jota normaalisti käytän. Tulostettaessa alkaa extruderin hampaat luistaan ja tulee alipursotusta. Eli onko noiden halpisten terminen massa vain yksinkertaisesti liian pieni normaalivauhtiseen tulostukseen (~35mm/s @ Ender 3) vai saisko nämä jollain säädöllä tulostaan kunnolla? Jos nopeutta tiputtaa jonnekin 15mm/s niin hyöty 0.4mm suuttimeen jäänee aika vähäiseksi. Lämpöä olisi kai vara nostaa vielä 15 astetta, firmiksessä taisi olla ylärajana 250C.

Onneksi maksoivat vain vitosen niin ei tästä kokeilusta vararikkoon joudu.
Kuulostaa siltä että suuttimen ja teflonputken väliin on jäänyt ilmarako joka sitten aiheutti (osittaisen) tukoksen.
Onko kyseessä messinkisuutin? standardi mk8? standardi V6? Aika vaikea mennä tämän enempää arvailemaan ilman lisätietoa.

1mm suutin alkaa olemaan rajoilla että pystyykö vakio mk8 hotendi enää sulattamaan muovia tarpeeksi nopeasti. Siinä touhussa olisi parempi olla Volcano hotendi tai joku vastaava.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä porukka ostaa yleensä filamenttia Suomeen? Saksan Amazonista loppui ilmaisten postien antaminen neljälläkympillä eikä aina viitsisi 100€+ tilata kun varastointitilaa ei niin hirveästi ole niin mietin onko järkevämpiä vaihtoehtoja kuin esim. 3Dkauppa tjsp.
 
Mistä porukka ostaa yleensä filamenttia Suomeen? Saksan Amazonista loppui ilmaisten postien antaminen neljälläkympillä eikä aina viitsisi 100€+ tilata kun varastointitilaa ei niin hirveästi ole niin mietin onko järkevämpiä vaihtoehtoja kuin esim. 3Dkauppa tjsp.

Itselläkin Amazon on ollut pääasiallinen tilauspaikka yksittäisille rullille, joten kiinnostaa myös kuulla.

Jos ei ole tullut vielä vastaan, niin tuolla on ketjun aloitusviestiin on koottu aika kattavasti muita potentiaalisia ostopaikkoja. 3D filamentit ja niiden ostopaikat
 
Ite aattelin tilata 3dkaupasta esun pla plussaa, ku tuo amazoni laitto kuljetukselle korkeamman hinnan ku kotimaan posti.
Ostin ennen pla:ta amazonista ja crealityn kaupasta mutta crealityki laittanu kuljetukselle hinnan ja ei ole enää oikein comboalennuksia ni sama ostaa pla plussaa ja tukea suomalaista.
 
Mistä porukka ostaa yleensä filamenttia Suomeen? Saksan Amazonista loppui ilmaisten postien antaminen neljälläkympillä eikä aina viitsisi 100€+ tilata kun varastointitilaa ei niin hirveästi ole niin mietin onko järkevämpiä vaihtoehtoja kuin esim. 3Dkauppa tjsp.
Marwiol.pl. Ite käyttelen pelkästään Devil Designiä.
 
Sintosen palveluilta saa kans kohtuu hintaan devil designia nopealla toimituksella. 3do:lta kannattaa katella varsinki tota outlettia. Käy kyllä ottaan tuo amazonin muutos
 
Viimeksi muokattu:
Suutinhan ei itse lämpöä tuota, vaan se lämpö siirtyy sinne johtumalla pääasiassa suuttimen kierteellisen osuuden kautta.
Joten - oliko näissä halpiksissa yhtä pitkästi kierrettä, kuin aiemmin käyttämissäsi suuttimissa? Ja onko halpis suutin kiristetty lämpöblokkiin koko kierteensä matkalta?

Sekin on mahdollista että halpis suuttimen reikä ei ole luvatun kokoinen ja/tai työstetty niin huonosti että jokin metallinokare/ylimääräinen uloke suuttimen sisällä haittaa virtausta. Itselle sattui kertaalleen tämä jälkimmäinen.
Aivan, eli se on se lämmönsiirtokapasiteetti mikä rajoittaa sen suuttimen lämpötilaa. En ajatellut tätä ihan loppuun saakka.

Vertasin noita Enderin mukana tulleeseen suuttimeen ja pituus kannasta suuttimen päähän oli yhtä pitkä, eli sen ainakin pitäisi kiertyä yhtä syvälle. Itse kierrettä oli jopa enemmän kuin alkuperäisessä suuttimessa.

Toleranssit ja laatuhan näissä on aina mitä sattuu. Kokeilin myös tuota 0.6mm:stä joka setin mukana tuli, senkin kanssa oli samanlaisia ongelmia.

Kuulostaa siltä että suuttimen ja teflonputken väliin on jäänyt ilmarako joka sitten aiheutti (osittaisen) tukoksen.
Onko kyseessä messinkisuutin? standardi mk8? standardi V6? Aika vaikea mennä tämän enempää arvailemaan ilman lisätietoa.

1mm suutin alkaa olemaan rajoilla että pystyykö vakio mk8 hotendi enää sulattamaan muovia tarpeeksi nopeasti. Siinä touhussa olisi parempi olla Volcano hotendi tai joku vastaava.

Tämäkin voi olla syynä, pitää vielä antaa toinen mahdollisuus näille halpiksille.

Kyseessä ihan vakio MK8, suuttimet ovat terästä tai ainakin magneettisia.

Kiitokset näistä vastauksista, nyt tiedän vähän mihin kiinnittää huomiota ja kokeilen vielä saada nämä tulostamaan jotain. Jos tulostuslaatu miellyttää niin hankkii sitten vaikka Bondtechin CHT suuttimen sopivassa koossa ja bi-metal heatbreakin tähän vanhaan sotaratsuun.
 
Aivan, eli se on se lämmönsiirtokapasiteetti mikä rajoittaa sen suuttimen lämpötilaa. En ajatellut tätä ihan loppuun saakka.

Vertasin noita Enderin mukana tulleeseen suuttimeen ja pituus kannasta suuttimen päähän oli yhtä pitkä, eli sen ainakin pitäisi kiertyä yhtä syvälle. Itse kierrettä oli jopa enemmän kuin alkuperäisessä suuttimessa.

Toleranssit ja laatuhan näissä on aina mitä sattuu. Kokeilin myös tuota 0.6mm:stä joka setin mukana tuli, senkin kanssa oli samanlaisia ongelmia.



Tämäkin voi olla syynä, pitää vielä antaa toinen mahdollisuus näille halpiksille.

Kyseessä ihan vakio MK8, suuttimet ovat terästä tai ainakin magneettisia.

Kiitokset näistä vastauksista, nyt tiedän vähän mihin kiinnittää huomiota ja kokeilen vielä saada nämä tulostamaan jotain. Jos tulostuslaatu miellyttää niin hankkii sitten vaikka Bondtechin CHT suuttimen sopivassa koossa ja bi-metal heatbreakin tähän vanhaan sotaratsuun.
Auttaisko noihin kiinasuuttimiin tiputtaa flow alemmas johonki 80-90% välille?
 
Auttaisko noihin kiinasuuttimiin tiputtaa flow alemmas johonki 80-90% välille?
90%:lla kokeilin alimmillaan, alussa säädin flown kohdalleen yhden seinämän paksuisella neliöllä, niin että seinämän paksuus vastasi Curan viivanleveyttä, mutta mitä enemmän tulostin sitä huonommaksi tilanne muuttui. Voi olla että kyseessä oli bowdenin huono sovitus hotendiin, joka pikku hiljaa paheni. Voisi tuota SuperSliceriakin testailla.
 
90%:lla kokeilin alimmillaan, alussa säädin flown kohdalleen yhden seinämän paksuisella neliöllä, niin että seinämän paksuus vastasi Curan viivanleveyttä, mutta mitä enemmän tulostin sitä huonommaksi tilanne muuttui. Voi olla että kyseessä oli bowdenin huono sovitus hotendiin, joka pikku hiljaa paheni. Voisi tuota SuperSliceriakin testailla.
 
Mitä hartsitulostuksessa pitää ottaa huomioon? Hartsi on myrkyllistä ja tulostaminen sotkuisaa. Tulosteet vaativat myös jälkikäsittelyä ja sekin on sotkuisaa. Täytyykö olla hyvin ilmastoitu tila?
 
Mitä hartsitulostuksessa pitää ottaa huomioon? Hartsi on myrkyllistä ja tulostaminen sotkuisaa. Tulosteet vaativat myös jälkikäsittelyä ja sekin on sotkuisaa. Täytyykö olla hyvin ilmastoitu tila?

Jotain videoita olen katsellut, mitä se homma vaatii. Eli aina työpajassa erikseen puhdas puoli ja likainen puoli. Nitriilihanskat aina kädessä tai käsissä mitkä koskettaa likaista puolta, ja käytetty hanska pois kun kosketat puhdasta puolta. Suojalasit aina päässä. Noissa on tuota nestettä tulostamisen jälkeen, ja sitä voi siis roiskua, ja kappaleita lentää silmään. Itselläni tulee jo iho-oireita joistain kuivista muovilaaduista, saati sitten nestemäisistä.

Ei tuosta puolesta kokemusta kun näyttää sellaiselta että tarvitsee moninkerroin tilaa. Eli tulostin, pesuri, UV-kovetin. Kaikki pinnat ja laskutilat suojattu, että riittää kun peset tai vaihdat työalustan. Kaikki välivaiheet sille tarkoitetulle laskutilalle, eli tulostimesta likaiselle pinnalle ja pesurista puhtaalle pinnalle. Koska sitä hartsia on kappaleessa vielä tulostamisen jälkeen nestemäisenä, todennäköisesti saa jonkin verran siivoilla tulostamisen jälkeen.

Tilassa oltava hyvä ilmankierto, tuo varmaan riippuu tulostusmateriaalista. Hyvä siinä tilassa on joku ilmanpuhdistin olla, oli mikä tulostintyyppi tahansa. Huone kannattaa olla sellainen missä on alipaine. Eli samaan tyyliin kuin vessa, kylpyhuone, vaatehuone, keittiö. Huoneissa missä on poistoilmaventtiili, ei yleensä pitäisi ilman päästä naapurihuoneeseen. Ovia kun auotaan niin paineen tasapaino heittelee, niin kyllä sieltä saunastakin saattaa tulla tuoksuja olohuoneeseen. Mutta kun sitä tulostinta joutuu käydä välillä katsomassa, niin riittävän hyvä ilmanpuhdistin on hyvä olla, jo sen lyhyenkin visiitin takia.
 
Voron 2.4 rakenteilla
 

Liitteet

  • IMG_4299.jpeg
    IMG_4299.jpeg
    368,6 KB · Luettu: 173
Oliskohan joku halunnu ottaa täällä PETG-tulostuskomission vastaan? Tälläsen kaipaisin itselle: Printables eli tuo CPU-puolen tilanluoja olis kova. Mitähän velottaisitte? Helsinkiin pitäisi vielä saada. :)

Tarkennuksena vielä: Toivona olisi saada tuo 18mm spacer, eli sekä front- ja back osat täytyisi tulostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Oliskohan joku halunnu ottaa täällä PETG-tulostuskomission vastaan? Tälläsen kaipaisin itselle: Printables eli tuo CPU-puolen tilanluoja olis kova. Mitähän velottaisitte? Helsinkiin pitäisi vielä saada. :)
Itse en valitettavasti pysty auttamaan asian kanssa, mutta kannattaa mainita tarkalleen kuinka monta ja mitkä osat haluaa. Tuossa printissä näyttää olevan CPU:lle koot 16mm, 18mm ja 20mm ja GPU:lle 16mm ja molemmille on "front" ja "back" osat erikseen.
 
Mitäs tommoselle suunnilleen tulee hintaa suomeen? Siis perussetti ilman mitään suurempia hifistelyjä

En osaa sanoa, aika hemmetin tyyrishän tuo on. 3do:lta saanee tuohon tämän vuoden aikana fabreekon kitin, joka on siellä 949,99$ joten eiköhän eurohinta ole jotain 1000-1500€ välillä. Siihen tarvii vielä päällä yhtä sun toista: virtalähde n. 80€?, MCU n. 40-60€, hotend n. 50-200€, extruder 50€, steppereiden ajurit 8 * 10-20€. Sit varmaan sitä sun tätä pikku röhnäkettä.

Jossain määrin saanee säästettyä jos pystyy ostamaan itse Misumilta, mutta vaatii kai y-tunnukset. Kaippa kitistäkin voi saada säästettyä, siinä tulee luksus osaa esim. valmiit johdot ja alupaneelit.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas juuri Voroniin päädyit?

Pari tuollaista livenä nähnyt millaista jälkeä tekee ja millä nopeudella jonka takia kyseiseen malliin päädyin. Koko, tulostus laatu ja nopeus siis mitkä tuossa kiinnosti. Lisäksi uutta rakenneltavaa itselle ja paljon modaus mahdollisuuksia tarpeen mukaan.
 
Duunin 2.4 valmistui juuri tänään. Huomenna kalibrointeja ja ehkä ekat printit ulos.
 

Liitteet

  • IMG_4367.jpeg
    IMG_4367.jpeg
    347,8 KB · Luettu: 160
Itellä projektina tämmönen "The 100" isonnettu versio ender 3 pedillä 235x235mm.
Saapi värkätä loppuviikon että saa tuon motionsystemin toimiin nuitten lineaaritankojen kans.
Yläosan X ja Y saa helpostikki toimii, mutta veikkaa että pedin kans saa tapella loppuviikon. :D
Reilu 4.4 kiloa meni esun petg:tä ku sitä oli halvalla alessa noin 13€/kilo, ois päässy varmaan 3.5 kilolla jos ei ois tarvinnu tulostaa samoja osia monesti.

1684944184139.png
 
Alkuviikosta tuli Prusan Mini+ ("pojalle synttärilahjaksi"). Tulostuksen sai yllättävän helposti käyntiin hyvällä jäljellä, jotenkin odotin suurempaa säätöä. Kuvassa eka Warhammer terrain-palikka lämpöisenä suoraan uunista. Tuossa hieman laskettu laatua (0,15 mm -> 0,25 mm), kun ei niin siloista tarvitse olla.

IMG_20230526_143621_hdr.jpg
 
Crealityä kannattaa välttää esimerkiksi täällä mainituista syistä:
Tämä pitää paikkansa. Creality on enemmän perinteinen kiinalainen tehdas/supply-chain firma eli sen on perustanut kasa tyyppejä joilla on verkostoja tehtaisiin ja ymmärtävät miten tuotteita valmistetaan Kiinassa. He sitten iskivät kultasuoneen tekemällä erittäin matalahintaisia tulostimia jotka jotenkin toimivat markkinassa jossa keskinkertaisista 3D-tulostimista oli totuttu maksamaan +1000 euroa. Heillä ei kuitenkaan ole mitään omaa syvällistä teknologista osaamista vaan he toimivat lähinnä kokoonpanijana ja suunnittelevat erilaisia tulostimia muiden kehittämällä teknologialla ja open source softalla.

Nyt sitten matalassa päädyssä on runsaasti laadukasta kilpailua ja keski/yläpäädyssä on Bambu Labsin kaltainen firma jonka on perustanut entiset DJI:n droneinisnöörit. Creality ei enää tarjoa parasta hintalaatusuhdetta ja uuden teknologia luomiseen heillä ei ole mitään kyvykkyyksiä joten markkinoille pusketaan kaikenlaista hädisssään tehtyä räkäpalloa johon minimi vaivannäöllä yritetään kopioida kilpailijoiden ominaisuuksia:
1685166632530.png

Yläkuvassa Bambu Labs X1C, alakuvassa Creality K1. :facepalm:

Itse harkitsin hetken tuota K1, mutta pian huomasin että tuubassa on pari maksettua influensseria jotka hypettää tuota laitetta ja kaikilla muilla on vakavia (laatu)ongelmia. Laitoin sitten Bambun X1C ja eipä kyllä tarvitse taakse päin katsella. Kyseessä on aivan fantastinen tulostin joka ei vaadi käytännössä yhtään tunkkausta ja toimii 99.5% niin kuin pitääkin.
 
Täällähän on näköjään useampi V2.4 työn alla.


Leikittelin ajatuksella rakentaa Voron 2.4 nykyisen paljon parannellun CR-20 Pro tilalle.
Pistin rungon ja lineaarikiskot ja muuta pientä tilaukseen mutta totesin etten varsinaisesti tarvitse uutta tulostinta ja lähetin pikaisesti sähköpostia tilauksen peruuttamisesta.

Sain eilen illalla tilauksen seurantakoodin joten näyttää siltä että ei auta muu kuin rakentaa Voron.


Oma yksilö alkaa pikkuhiljaa olla siinä pisteessä että vain paneelit ja muutama muu pieni kilke puuttuu.


Ynnäilin hintoja ja totesin että ylivoimaisesti halvin vaihtoehto on tilata Formbotin kitti.
Sininen runko jonka tilausta en saanut peruutettua saapui ja tulostin kaikki ABS-osat pahvilaatikossa Crealityn vehkeellä.
Kitin saapumisessa meni lopulta yli 6 viikkoa ja sitä oli selkeästi paranneltu verrattuna kaikkiin arvosteluihin joita löysin yli vuoden takaa.

Ainoat suuremmat ongelmat tähän mennessä ovat olleet:
- SB2240:n eli Stealthburnerin CANbus-laudan pikkuruisten liittimien pinnit sekä termistorin ja Z-anturin konfigurointi surkeitten ohjeiden takia.
- Tulostimen konfigurointi, tosin tämä on itsellä ensimmäinen tutustuminen klipperiin.

Arvioisin kokoamisen tähän pisteeseen asti vieneen päälle 25 tuntia ja softapuolen vieneen noin 12 tuntia.


PS. Onko joku mustaa 300mm Voron 2.4 runkoa tai modattua CR-20 Pro:ta vailla?
Edit: Löytyy myös Microswiss NG Ender 3 Linear Rail edition, omat lineaarikiskot hävisi postiin joten löytyy myös toimiva adapteri jolla tuon saa kiinni perus Ender x-vaunuun.
 

Liitteet

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    277,1 KB · Luettu: 72
Viimeksi muokattu:
Itsekkin tuli lähes 10vuoden diy vehkeellä tulostelun jälkeen hankittua Prusan Mk4 kittinä. Diy vehjekin toimi viimeiset 4-5vuotta ilman mitään huolia ja oli varma laite, z korkeus oli vaan rungosta johtuen niin pieni että sen kanssa joutui aika useastia kompromisseihin.

Katsotaan kunhan kittejä saavat toimitettua, minkälainen kokemus tämän kanssa tulee.

Myyntiin tuleepi mk4 saavuttua joitain osia, tässä mieleen tulevia:
- BuildTak FlexPlate System (203mm x 203mm muistaakseni) Täysin käyttämätön ja tämä samantien vapaana.
- Duet3d Duet 2 Wifi
- E3D Titan extruder, pancake moottorilla.
 
Oma voroni tuli tosiaan jo valmiiksi. Tämä siis myös formbotin kitti ja pif muoviosat. Modeina samantien 2 osainen toolhead pcb ja tap sekä btt tft50 jossa klipperscreen. Lisää palikkaa on jo tähän tulossa eli nevermore ja ti backerit. Myös ebb36 jo tilauksessa jos tuohon can väylän ja unbilicalin myös virittelisi. Input shaper on kyllä aivan huippu juttu tässä klipperissä. Prusa mk3s+ löytyy toisena koneena mutta se on kyllä lähes kaikin puolin hieman vanhanaikainen verrattuna tähän voroniin. Seuraavaksi lisää kalibrointeja ja säätöjä eri muoveille.
 

Liitteet

  • IMG_4383.jpeg
    IMG_4383.jpeg
    298,3 KB · Luettu: 72
PS. Onko joku mustaa 300mm Voron 2.4 runkoa vailla?
Formbotin runko? Voisi kiinnostaa, kun ajatus oli askarrella toisesta rungosta filamenttikuivuri samalla lookilla kuin itse tulostin. Jos on Formbotin setti niin hyvällä tuurilla anodisoinnin sävykin täsmäisi edes suunnilleen :)

Itsellä työn alla siis myös 2.4 300mm Formbotin kitistä. Muutoksia tulee alkuperäiseen aika lailla, mm. Chaoticlabin CNC-osat, Hiwinin xy-johteet, ultrakevyt x-palkki jne.
 
Formbotin runko? Voisi kiinnostaa, kun ajatus oli askarrella toisesta rungosta filamenttikuivuri samalla lookilla kuin itse tulostin. Jos on Formbotin setti niin hyvällä tuurilla anodisoinnin sävykin täsmäisi edes suunnilleen :)

Itsellä työn alla siis myös 2.4 300mm Formbotin kitistä. Muutoksia tulee alkuperäiseen aika lailla, mm. Chaoticlabin CNC-osat, Hiwinin xy-johteet, ultrakevyt x-palkki jne.

Juu juurikin Formbotin runko.
Mitä nuo Hiwin-kiskot kustansi ja joutuuko tilaamaan ihan Japanista asti?
 
Juu juurikin Formbotin runko.
Mitä nuo Hiwin-kiskot kustansi ja joutuuko tilaamaan ihan Japanista asti?
Heitä privaan joku hintapyyntö :)
Johteet oli jonkun matkaa toista sataa. Hiwin on taiwanilainen mutta jälleenmyyjiä on pallo puolillaan, tilasin kiinalaiselta myyjältä joka vaikutti kaikin puolin luotettavalta. Palautteet kunnossa ja sain erikseen speksattua X-johteelle Z1-esijännityksen muutaman päivän lisäviiveellä. Eivät ole vielä saapuneet eli voihan sieltä tulla pelkkää kiinanroskaakin :D
 
Bestwayn uima-altaan peitteelle olisin kiinnikkeitä tulostamassa, mutta PLA:n kanssa ongelmana se että muuttaa auringossa muotoaan ja kiinnike löystyy. Mikä materiaali kestäisi paremmin lämpimässä muuttamatta muotoaan? PETG, ABS? Vielä mielellään sellainen minkä tulostaminen onnistuu Ender 3 v2 vakio hotendilla.

Tämmöinen kilke siis mikä napsauttaa teräsputken ympärille.

Screenshot from 2023-05-31 13-42-13.png
 
ASA olisi ulkokäyttöön optimaalinen. Enderillä ainakin 255 astetta vielä onnistui, se kyllä piisaa tyypilliselle ASA:lle.
 
Mulla on PETG toiminut vuoden pihalla. Meinasin sen ruiskia spraymaalilla suojaan, mutta en jaksanut. On vielä aika kovalla käytöllä kun on sähköauton latauskaapelin kannake. Eli siinä roikkuu painoa kokoajan ja lataustöpseliä vedetään ja painetaan paikalleen.
Yllättynyt itsekkin, odotin että vähän väliä saa tulostaa uuden.
 
Pistetään ASA testiin. Ilmeisesti tuollaisen yksinkertaisen palikan tulostus onnistuu hyvin ilman koteloakin.
 
Kyhää pahvista auttavan suojan niin saa vähän pedin lämpöä pysymään kappaleen ympärillä.
 
Bestwayn uima-altaan peitteelle olisin kiinnikkeitä tulostamassa, mutta PLA:n kanssa ongelmana se että muuttaa auringossa muotoaan ja kiinnike löystyy. Mikä materiaali kestäisi paremmin lämpimässä muuttamatta muotoaan? PETG, ABS? Vielä mielellään sellainen minkä tulostaminen onnistuu Ender 3 v2 vakio hotendilla.

Tämmöinen kilke siis mikä napsauttaa teräsputken ympärille.

Screenshot from 2023-05-31 13-42-13.png
Jos puhutaan Suomen auringosta ja kesästä niin about mikä tahansa muu paitsi PLA hoitaa homman. PETG on varmaankin useimpien kohdalla iskun/väännön/veden/lämpötilan-kestävyyden ja tulostuksen helppouden kannalta ultimate sweetspot useimpiin käyttötarkoituksiin.
 
Nyt kun on talliin tullut printteri ostettua ja PETG:stä ulos tulosteltua kiinnikettä ja kannaketta niin juolahtipa mieleen pakkaskesto? Onko kokemusasiantuntijuutta kuinka katuharja pysyy kiinnikkeessään kolmenkympin miinuskeleissä vai käykö katastrofi ja harja kaatuu? :hmm:

edit: Tämän tutkimuspaperin mukaan kestää, hyvin kestää. Ihan mielenkiintoinen paperi muutenkin, kannattaa vilkaista.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se PETG joten kuten kestää pakkasta. Suurempi ero tulee miten hyvin olet optimoinut tulostusparametrit. Vaihdoin PETG merkkiä aikoja sitten ja silloin ensimmäinen kappale oli niin hauras että käsin meni rikki huoneenlämmössäkin ihan sormivoimilla. Vähän parametrien hakua ja kappaleesta sai sellaisen että käsivoimin sitä ei riko.
 
Auton kojetaululla ei pienessä mustassa kappaleessa kesällä kestänyt normaali PLA, PETG eikä ABS muodossaan, mutta löysin vihdoin yhden erikoisemman PLA-pohjaisen mikä on nyt kestänyt useamman vuoden, tarviikin kaivella nimi jostain...

Edit: melko varma, että tuo kestävin lanka on mallia Extrudr BDP Greentec Pro, ostin aikanaan rullan Amazonista.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli huoltoautossa A-pilarin vieressä kojataulun päällä petg:istä tulostettu kotelossa missä oli työvalojen yms katkaisijat ja kyllä se ainakin kesti sen 2kesää mitä sillä autolla ajelin. Toki eihän siihen mitään voimia kohdistu, piti muotonsa eikä mennyt kasaan vaikka sitä helteellä välillä koitin vähän painella testi mielessä.
 
Joo mahtaa riippua paljon kappaleen/seinämien paksuudesta; mitä ohuempi kohta kappaleesta, sen enemmän ropellille menivät suorassa auringonpaisteessa. Esimerkiksi automaattisen parkkikiekon pidikkeen tulostin, missä paljon ohuita kohtia. Tuo Extrudr BDP ei ole muuttanut siinä lainkaan muotoaan, toisin kuin aiemmat materiaalit samoilla mitoilla. Kiillottunut kyllä tuokin hieman puristuksissa olevista kohdista.
 
Sorry tälläisestä perus kysymyksestä, mutta missäs curassa olikaan asetus, jossa laitettiin kappaleen pursotuksen langan katkaisu randomiksi. Eli asetus jossa, langan katkaisu ei tule aina samaan kohtaan tulostettavaa mallia.
Joutu laittaa ohjaavan pc uusiksi, niin perus asiat on hakoteissa taas kerran:confused2:

ps. hyviä asetuksia curan tukirakenteisiin olisi myös hakusessa.
 
Mk4 saapui ja laitoin vähän käytetyn Prusa mini plussan myyntiin:
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään järkeä yrittää virittämään 3d tulostinta vanhaan Mach3 ohjattuun CNC koneeseen? Ei ole aikaisempaa kokemusta 3d tulostamisesta.
Lisäys: kyseessä Kosy A3 CNC
 
Onko mitään järkeä yrittää virittämään 3d tulostinta vanhaan Mach3 ohjattuun CNC koneeseen? Ei ole aikaisempaa kokemusta 3d tulostamisesta.
Lisäys: kyseessä Kosy A3 CNC
Paljon pyynti koneella? Ihan näin täältä sivusta vaa huutelen :D kyllä se helpoin on hommata suoraan tulostin tilalle.
 
Onko mitään järkeä yrittää virittämään 3d tulostinta vanhaan Mach3 ohjattuun CNC koneeseen? Ei ole aikaisempaa kokemusta 3d tulostamisesta.
Lisäys: kyseessä Kosy A3 CNC
Kyllähän se onnistuisi, mutta onko muutoksen tekeminen oikein järkevää. Suurimmaksi ongelmaksi muodostuisi tarvittava nopeus, ettei jo pieninkään printti kestäisi monia tunteja tulostaa. Yritin tossa katsella onko kyseinen jyrsin varustettu ruuvi vai kuula johteilla. Ruuvi version jättäisin suosiolla väliin. Jos kuula johteet niin sitte asia olisi sinällä toteutettavissa, jos ei vaihda sitä hihna vetoseksi, joka luonnollisesti olisi se paras ratkaisu.

Ruuvi vetosuudella tarkoitan sitä, että x ja y veto on toteutettu kierretangoilla. Tuossa tapauksessa askelmoottoreista joutuu ottamaan mielestäni liian suuren nopeuden per/liikkesuunta, jolloin hyöty kadotetaan 3D tulostuksessa liiallisena osa kulumisella. Eli se toimisi, mutta laite kestä kauan käyttöä.

Sitten on kuula johteilla olevat cnc versiot. Niistä saadaan paremmat nopeudet x ja y liikkeille vaihtamalla vain suuremmat ns"välitykset" tangoille. Jos jyrsimesi on kyseistä mallia niin siitä saa pienemmällä vaivalla 3D tulostimen. Josta mielestäni olisi parempi lähteä rakentamaan, jos ylipäänsä alkaa muutosta suunnittelemaan.

Joka tapauksessa, koska olemme DIY puolella niin kokeile ihmeessä;)
Jos jyrsintä ei sinua kiinnosta, niin itse pulttaisin kyseiseen koneeseen tehokkaan laaserin, josta löytyisi sen verran potkua, jotta metallikin antautuisi.

ps. Joskus tänne ketjuun postasi melkoinen "velho", joka oli tehnyt omatekemästä cnc jyrsimestä 3D tulostimen, joka oli todella nopea liikkeissään. Hurjaa meteliä se piti ja ei veinannu pysyä pöydällä, eikä pöytä maassa, joten on se mahdollista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom