3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
PLA hajoaa suorassa auringonvalossa ajan myötä, maalaus suojaa jonkun verran. Lisäksi musta osa suorassa auringonpaisteessa parvekkeella, niin saattaa lämmetä jo sen verran että pehmenee tai jopa sulaa.

Eli ei ainakaan PLA:ta. ABS:n pitäisi kestää hyvin, PC ei ole printattuna tuttua, mutta luulisi senkin olevan parempi vaihtoehto kuin PLA.
Kolmas kesä menossa hiekkasuodattiimen kiristysrenkaan puoliskolla joka on PLA:lla tulostettu ulkona suorassa auringonpaisteessa ja "jännityksessä" koska puristaa ventiilin säiliöön kiinni.. miksikään oo mennyt, jos menee ni si tulostetaan uus..
 
Eli ei ainakaan PLA:ta. ABS:n pitäisi kestää hyvin, PC ei ole printattuna tuttua, mutta luulisi senkin olevan parempi vaihtoehto kuin PLA.
Kiitti, ehkä kokeilen siis suoraan ABS.

Printterinä on itselle tuntematon Prusa i3-MK3S (0.4 ABS). Ultimaker Cura näyttäisi tukevan sitäkin niin ajattelin tehdä slicet sillä. Osaako joku suositella amatöörille tärkeimpiä asetuksia vai onnistuneeko oletusasetuksillakin (20% infill, Grid, 0.8 shell, 60 mm/s print speed)?
 
Morjens! Oisko ketään innokasta tekijää muutamalle muovi osalle. Korvausta vastaan tietty PETG:nä 40% infillillä
samikristian3@gmail.com
 

Liitteet

  • IMG_2762.jpeg
    IMG_2762.jpeg
    118 KB · Luettu: 273
Kolmas kesä menossa hiekkasuodattiimen kiristysrenkaan puoliskolla joka on PLA:lla tulostettu ulkona suorassa auringonpaisteessa ja "jännityksessä" koska puristaa ventiilin säiliöön kiinni.. miksikään oo mennyt, jos menee ni si tulostetaan uus..
Tuostahan on muutamia testejä youtubessa, yritetty mm. maaduttaa mullan alla vuosi ja eipä juuri suurta vaikutusta..
 
Hartsi tulostusten ns. puhdistus nyt kun IPA on melko kallista niin onko omakohtaisia kokemuksia korvikkeista (hih..) ? Jotain bensan jäänestoja taitaa olla (alkoholi) ja sitten tuli mieleen 1.5€litra maksava etanoli E85 polttoaine.. jostain luin että bensa ei juurikaan edes imeydy hartsi tulosteeseen ja sinänsä voisi hyvä liuotinlisä olla. (en ota nyt kantaa käyttöturvallisuuteen.. ei se IPA:kaan ole vaaraton)

On kyllä tulossa ns. vesipestävää hartsia itselle mutta noita vanhoja hartseja roikkuu vielä paljon..
 
Hain varmaan 10v sitten Honkkarista pullon Crystal bensan jäänestoainetta. Ainesosat: propan-2-oli. Eli kannattaa katsella motonetissä tms. ainesosia. Silloin IPA:a ei tuntunut löytävän kaupoista helposti.
 
Periaatteessa ei olisi kummoinen juttu kierrättää IPAa loputtomiin tislaamalla se puhtaaksi. Turha sitä on hävittää sen takia että siihen on liuennut pieni määrä hartsia.

IPAn kiehumispiste on 82,5 °C joten vesihauteella lämmitetty pullo tai purkki sähköhellalla riittäisi hyvin ja olisi "hieman" tuota allaolevaa esimerkkiä turvallisempi.

Näemmä maailmalla tehtykin, yksinkertaisimmillaan joskin vaarallisesti näin.

1690493494538.png
 
Hain varmaan 10v sitten Honkkarista pullon Crystal bensan jäänestoainetta. Ainesosat: propan-2-oli. Eli kannattaa katsella motonetissä tms. ainesosia. Silloin IPA:a ei tuntunut löytävän kaupoista helposti.
Muistan sen etsimisen tuskan, kun pienelektroniikan kanssa puuhaillessa puhdistukseen piti IPA:a löytää ja ainoaksi käytännön vaihtoehdoksi jäi ostaa sitä apteekista todella suolaiseen hintaan desin pikkupullossa. Nyt samaan hintaan saa Motonetistä litran, josta sitten pienempään annostelupulloon sitä laitan. Aiempaan verrattuna tuntuu puoli-ilmaiselta, eikä ole niin pakotettu nuukailuun käytössä.
 
Automaaleja ja pinnoituskemikaaleija myyvistä kivijalkaliikkeistä voi hakea myös 5-10l kanistereissa eikä ole apteekkihintoja ja on taatusti puhdasta kun on maalauskäyttöön tarkoitettua.
 
Kertokaahan mikä juttu noiden uutisissa pyörivien 3D printattujen aseiden kanssa? Muovistako niitä tehdään vai onko kriminaaleilla ollut hienompia printtereitä joilla saa metallista (epäilemme.gif)? Jos muovista niin montako kutia saa menemään ennen kuin paska räjähtää silmille? :confused:
 
Ei niitä ihan pelkästä muovista tehdä ja uutisten kuvista päätellen ovat olleet ihan entry level tulostimia, joilla muoviosat on tehty.

Wikipediasta löytyy tuo ase mitä uutisissakin on mainittu.

Edit: linkki poistettu, kun en ole varma foorumin politiikasta.
 
Kertokaahan mikä juttu noiden uutisissa pyörivien 3D printattujen aseiden kanssa? Muovistako niitä tehdään vai onko kriminaaleilla ollut hienompia printtereitä joilla saa metallista (epäilemme.gif)? Jos muovista niin montako kutia saa menemään ennen kuin paska räjähtää silmille? :confused:

Vicellä on ihan hyvä puolen tunnin "dokkari" jenkkilän touhuista noissa, jossa toimittaja tekee metalliosat sisältävästä valmiskitistä Enderillä Glockin itselleen. Siellä noi on vielä ilmeisesti laillisia jos tekee vain itselle. Mitään erikoisprinttereitä ei tosiaan tarvita mut useimmat sisältää metalliosia jotka hankintaan erikseen eikä sieltä nyt valmista asetta tunnissa tule ja luotettavuus voi olla metalliosien kanssakin vähän mitä sattuu:

 
Viimeksi muokattu:
Tulipa noista mieleen, että jos jotakuta kiinnostaa Ukrainaa auttaa tulostamalla (omalla kustannuksella) niin yv. Filamenttia menee eli millään 2kg ylijäämällä ei kannata vaivautua :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Ukraina on sodassa ja tuskin haluaa levittää tietoa mihin kaikkeen 3dtulostettuja osia voi sodassa hyödyntää. Tämä on tosin ihan oma päätelmäni, ei mikään ohje. Kyseessä on siis sekalaisia osia joita käytetään sitten siellä. Tilanne huomioiden tuskin cosplay asuihin tai seksileluihin.
 
Särähti vähättely, ettei 2kg ole mitään. Usein hyväntekeväisyyteen kelpaa yksittäinen kappale, mutta 2kg on jo 2-4 täyttä rullaa ja silti sanotaan että "ei kannata vaivautua."
 
Se nyt vain on käytännössä todettu että moni vilkaisee sitä jämärullaansa ja ajattelee auttavansa sen verran, mutta se ei nyt valitettavasti tässä tapauksessa ole järkevää oman eikä muiden ajankäytölle vaan tarvitaan pitkäaikaista panostusta eli itselläkin tuolla kone ruksuttanut kuukausia ja 10kg PLA rulla pyörii nytkin. Toki kannattaa sitten auttaa jollain muulla tapaa Ukrainaa.

Eiköhän tämä riitä tästä aiheesta.
 
Ukraina on sodassa ja tuskin haluaa levittää tietoa mihin kaikkeen 3dtulostettuja osia voi sodassa hyödyntää. Tämä on tosin ihan oma päätelmäni, ei mikään ohje. Kyseessä on siis sekalaisia osia joita käytetään sitten siellä. Tilanne huomioiden tuskin cosplay asuihin tai seksileluihin.
Kyseessä ei ole minkään sortin salaisuus jos puhutaan sadoista tai suuremmasta määrästä vapaaehtoisia ympäri maailman, jotka näitä tulostelee. Mikä instanssi keräyksiä järjestää?
 
En itse ole hommassa niin syvällä, että tietäisin miten julkista tai salaista on tai paljonko tekijöitä on muualla, joten helpointa olla sanomatta mitään ylimääräistä.
 
Vicellä on ihan hyvä puolen tunnin "dokkari" jenkkilän touhuista noissa, jossa toimittaja tekee metalliosat sisältävästä valmiskitistä Enderillä Glockin itselleen. Siellä noi on vielä ilmeisesti laillisia jos tekee vain itselle. Mitään erikoisprinttereitä ei tosiaan tarvita mut useimmat sisältää metalliosia jotka hankintaan erikseen eikä sieltä nyt valmista asetta tunnissa tule ja luotettavuus voi olla metalliosien kanssakin vähän mitä sattuu:


Edes videota katsomattakin tästä on tullut mieleen että taas on tehty kärpäsestä härkänen.. suunnilleen että rajoittava tekijä ei ole tuo 3d tulostus vaan nuo muut kriittiset osat.. suunnilleen ihan sama vuoleeko nuo muut osat vaikka puusta tms.. tai ostaako leikkipyssyt tai airsoft rungon ja kasaa aseen noiden kriittisten osien ympärille.. kas kun ei kohta 3d tulostimia bannata samaan aikaan ei tuomita vaikka sorveja ja jyrsimiä millä voi nuo kriittiset osat tehdä..
 
Muutaman päivän päässyt ihmettelemään 3d tulostamista Creality Ender 3 S1 Pro vehkeellä. Nyt iski tälläinen onglema että esimerkiksi XYZ cube tulostuu nätisti, ilman suurempia virheitä. Mutta kun yrittää tulostaa jotain monimutkaisempaa niin jättää aika paljon noita "hiuksia" jälkeensä. Mitähän asetusta kannattaisi aloittaa rukkaamaan Curasta? Flexi puppy meni muuten orkkis profiililla, mutta nämä asetukset muutin kuten cults3d:ssä suositeltiin:

No Supports (very important to disable them)
horizontal expansion = 0 (very important)


Layer Height = tested in 0.1, 0.2 & 0.3 mm (tulostin 0.16 asetuksella)
Wall Line Count = 3
Top/Bottom Thickness = 0.8 ~ 0.9mm (multiple of the layer height)
Infill = 20% appropriate
Print sped = 40 ~ 50 (käytin 45)
Retract at layer change = ON (recommended)
Z Hop When retracted = ON (recommended)

20230729_220615.jpg20230729_220623.jpg20230729_220633.jpg
 
Kokemuksia Clas Olsonin PLAsta?

Tuli hyvin halpana vastaan "Osta 3, maksa 2" tarjouksella eli 3kg 50e. Pakko oli ostaa testiin.
Olen ostanut pari rullaa ja todennut olevan erittäin huonoa lankaa. Suurimpana ongelmana on layer adhesion, eli kerrokset eivät tunnu tarttuvan toisiinsa. Lankaa on kuivattu, muutettu suuttimen lämpötilaa, layer fanin nopeutta, tulostusnopeutta, yms.

Sunlulla on tulostukset onnistunu ongelmitta.
 
Muutaman päivän päässyt ihmettelemään 3d tulostamista Creality Ender 3 S1 Pro vehkeellä. Nyt iski tälläinen onglema että esimerkiksi XYZ cube tulostuu nätisti, ilman suurempia virheitä. Mutta kun yrittää tulostaa jotain monimutkaisempaa niin jättää aika paljon noita "hiuksia" jälkeensä. Mitähän asetusta kannattaisi aloittaa rukkaamaan Curasta? Flexi puppy meni muuten orkkis profiililla, mutta nämä asetukset muutin kuten cults3d:ssä suositeltiin:

No Supports (very important to disable them)
horizontal expansion = 0 (very important)


Layer Height = tested in 0.1, 0.2 & 0.3 mm (tulostin 0.16 asetuksella)
Wall Line Count = 3
Top/Bottom Thickness = 0.8 ~ 0.9mm (multiple of the layer height)
Infill = 20% appropriate
Print sped = 40 ~ 50 (käytin 45)
Retract at layer change = ON (recommended)
Z Hop When retracted = ON (recommended)

20230729_220615.jpg20230729_220623.jpg20230729_220633.jpg
Ei ole tulostinta itsellä eikä asiasta kokemusta mutta tällaiseen ohjeeseen törmäsin:
Ja sieltä kohta "Stringing":
"Temperature is a vital factor and probably one of the 5 most important settings in your profile. If you have a lot of stringing you are almost certainly melting at too high a temperature. Remember that all materials have a range of temperatures in which they can be printed, so try lowering the temperature and bringing it closer to the lower limit recommended by the manufacturer. If you are already using a very low temperature and still have stringing, check the following points."
 
Muutaman päivän päässyt ihmettelemään 3d tulostamista Creality Ender 3 S1 Pro vehkeellä. Nyt iski tälläinen onglema että esimerkiksi XYZ cube tulostuu nätisti, ilman suurempia virheitä. Mutta kun yrittää tulostaa jotain monimutkaisempaa niin jättää aika paljon noita "hiuksia" jälkeensä. Mitähän asetusta kannattaisi aloittaa rukkaamaan Curasta? Flexi puppy meni muuten orkkis profiililla, mutta nämä asetukset muutin kuten cults3d:ssä suositeltiin:

No Supports (very important to disable them)
horizontal expansion = 0 (very important)


Layer Height = tested in 0.1, 0.2 & 0.3 mm (tulostin 0.16 asetuksella)
Wall Line Count = 3
Top/Bottom Thickness = 0.8 ~ 0.9mm (multiple of the layer height)
Infill = 20% appropriate
Print sped = 40 ~ 50 (käytin 45)
Retract at layer change = ON (recommended)
Z Hop When retracted = ON (recommended)

20230729_220615.jpg20230729_220623.jpg20230729_220633.jpg
Mikä muovi kyseessä? pla? Liian korkea lämpö ja/tai liian vähäinen retraction/langan veto takaisin kun suutin siirtyy tulostus paikasta toiselle.
Aika epätasaisen oloiset kerrokset on (layer shift?)?? Onko löysää liikkeessä tai alustassa jne?
 
Mikä muovi kyseessä? pla? Liian korkea lämpö ja/tai liian vähäinen retraction/langan veto takaisin kun suutin siirtyy tulostus paikasta toiselle.
Aika epätasaisen oloiset kerrokset on (layer shift?)?? Onko löysää liikkeessä tai alustassa jne?
Ei ole tulostinta itsellä eikä asiasta kokemusta mutta tällaiseen ohjeeseen törmäsin:
Ja sieltä kohta "Stringing":
"Temperature is a vital factor and probably one of the 5 most important settings in your profile. If you have a lot of stringing you are almost certainly melting at too high a temperature. Remember that all materials have a range of temperatures in which they can be printed, so try lowering the temperature and bringing it closer to the lower limit recommended by the manufacturer. If you are already using a very low temperature and still have stringing, check the following points."

Tulipa tämä ilta käytettyä eri testeihin ja kokeiluihin. Vielä en ongelman juurisyytä löytänyt, mutta ehkä vähän parani tulos. Tosiaan Enderin omaa PLA:ta tulostin alkuun 200c lämpötilalla. Löysää hihnoissa tai alustassa ei omasta mielestäni ollut.

Eka rupesin temppuilemaan Retraction Distance ja Retraction Speed asetuksia, nämä eivät tosin yllätyksenä tuoneet minkäänlaista muutosta lopputulokseen 200c lämpötilalla.
Vasemmalta oikealle distance ja speed:
0.8 40
1.5 40
2 60
2 100
20230730_184133.jpg
Tulostin tämän jälkeen taustalla näkyvän temp towerin ja siitä päätellen laskin lämpötiloja 195 ja 190, nämä Curan alkuperäisellä retractionilla eli 0.8 ja 40:
20230730_193849.jpg20230730_200816.jpg

Edelleen jonkun verran tuota stringingiä tapahtuu, en viitsinyt alemmaksi enään laskea lämpötilaa kun netistä luin että 185 rupee olemaan jo liian matala lämpötila PLAlle. Ehdotuksia otetaan vastaan mitä seuraavaksi lähteä yrittämään. Uudestaan retraction säätöjä nyt tuolla 190c lämpötilalla?
 
Tulipa tämä ilta käytettyä eri testeihin ja kokeiluihin. Vielä en ongelman juurisyytä löytänyt, mutta ehkä vähän parani tulos. Tosiaan Enderin omaa PLA:ta tulostin alkuun 200c lämpötilalla. Löysää hihnoissa tai alustassa ei omasta mielestäni ollut.

Eka rupesin temppuilemaan Retraction Distance ja Retraction Speed asetuksia, nämä eivät tosin yllätyksenä tuoneet minkäänlaista muutosta lopputulokseen 200c lämpötilalla.
Vasemmalta oikealle distance ja speed:
0.8 40
1.5 40
2 60
2 100
20230730_184133.jpg
Tulostin tämän jälkeen taustalla näkyvän temp towerin ja siitä päätellen laskin lämpötiloja 195 ja 190, nämä Curan alkuperäisellä retractionilla eli 0.8 ja 40:
20230730_193849.jpg20230730_200816.jpg

Edelleen jonkun verran tuota stringingiä tapahtuu, en viitsinyt alemmaksi enään laskea lämpötilaa kun netistä luin että 185 rupee olemaan jo liian matala lämpötila PLAlle. Ehdotuksia otetaan vastaan mitä seuraavaksi lähteä yrittämään. Uudestaan retraction säätöjä nyt tuolla 190c lämpötilalla?
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#temp
Sitäpä et voi varmaksi sanoa sattuuko se sun printterin tulostulämpötila olemaan oikeasti 200, jos pyydät 200 (pitäisi verrata johonkin kalibroituun lämpöanturiin jotta se anturin näyttämä olisi muutakin kuin numero ruudulla). Joten temp-toweria tulostamaan, esim. teaching tech -tubettaja on nähnyt vaivaa noiden sivujen eteen ja koostanut tarpeelliset jutut perussäätöjen tekemiseen. Esiasetuksena temp-towerille näyttäis olevan 190,195, 200, 205, 210, joten ne on oikein sopivat PLA:lle.

Ja tosiaan kylmempääkin voi kokeilla, mutta layer adhesion heikkenee lämpötilan laskiessa. 0.8mm retraction kuulostaa aika vähältä, jos käytössä ei ole linear/pressure advancea. Tuosta voisi olla apua: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#retraction
 
Jos haluaa halpaa PLAta niin crealityllä on meneillään aika kiva alennusmyynti:


10kg 129€ +ALV posteineen
 
Kokemuksia Clas Olsonin PLAsta?

Tuli hyvin halpana vastaan "Osta 3, maksa 2" tarjouksella eli 3kg 50e. Pakko oli ostaa testiin.
itellä ainakin clas ohlsonin lanka oli semmoista ihmeellisen pehmeätä, suutin puski sellaista jauhetun purkan oloista töhnää pihalle.
Kyllä sillä tietty printtas isompia palikoita, yksityiskohdat oli aika paskaa juurikin tuon koostumuksen takia.
Clas Ohlson kyllä myy Flashforgen rullia myös, nämä on selvästi parempia koostumukseltaan mutta niissäkin olen löytänyt kovettuneita kohtia mitkä katkeaa bowdenin sisälle ärsyttävästi
 
Joo, en minäkään suosittele ohlsonin muovia missään nimessä.
Itellä ja kaverilla semmostakin ongelmaa että ku se muovi ei ole tasapaksusta ni menee jumiin jne...
Esun pla plussaa ite suosin. Nyt kokeilussa polymaker pla ku esun plussasta en löytäny valkosta suomesta hyllystä, on tämäkin hyvää muovia .
 
Polymakerin Polyterra PLA ja Formfutura ePLA ei ole pettäneet viiden kilon vankalla kokemuksella. Töihin tuli joskus Clasun hyllystä napattua rulla ja toista ei ole tarvinnut hakea.
 
Ohlsonilla on välillä osta 3 maksa 2 ja 20% ale siihen päälle, yli 50€ tilaus tais tulla toimitettuna kotiinkin. Ei ole ollut mitään ongelmaa, lämpötila 200 astetta PLA, 190 kohdalla alkaa kerrokset olemaan heikommin kiinni ja tulosteen värikin muuttuu mataksi. Joku 10kg tulostellu menemään niillä eri värejä.
 
On varmaan vähän tuuripeliä mistä haalivat langat hyllylle, joskus saattaa tietysti olla priimaakin. Vaan en itse ainakaan ala riskeeraamaan että tulee sekundaa muutaman euron/kilo pihistelyn takia :hmm:
 
Bambu Lab P1S kokemuksia.

Sain viime viikolla Bambu Lab P1S tulostimen jonka tilasin, kesti noin 10 päivää tulla Suomeen ja tänään oli mahdollisuus avata paketti ja asentaa laite.

Printterin paketissa kaikki näytti olevan ehjänä ja erittäin hyvin pakattu, yhtä hyvää teippailua joustavalla teipillä joka lähtee siististi ilman tahroja pois ei ole vielä tullut vastaan yhdessäkään laitteessa jonka olen ostanut.

Oheissälät tuli toisena pakettina, mustaan muoviin kiedottuna teipillä päälystettynä, sisällä kolme valkoista kulpamuovipussia, joihin pakattuna hotend, ratas ja tulostuslevy. Levy oli pakattu erittäin kovaan ja paksuun pahviin, ei taatusti ruttaudu edes postin käsittelyssä. Lähettäjän nimeä ei paketissa lainkaan ja tyypillisen eBay -paketin kaltaisesti, pienempien osien paketit rutussa, mutta sentään pintapuolin ainakin näyttävät olevan ehjänä.

Printterin purkaminen paketista ja asennus oli helppoa, tosin pikaohjeessa ei ole listattuna kaikkia poistettavia teippejä, mutta ne näkee Bambu Labin YouTube -kanavalta löytyvästä P1S unboxing -videosta.

Mukana tuleekin Micro SD -kortti (oletin että ei) josta ei selvästi mainita mielestäni pikaohjeessa tai printterin mainossivulla kun katsoin ennen tilausta, siinä on vain printterin osien kaavakuvassa nuoli osoittamassa SD-kortin slottiin, ja otsikko "SD card". Korttia ei oltu listattu mukana tulevissa osissa. Näyttäisi olevan merkitön 32 GB kortti. Kortilla on mukan benchy ja muutamia muita lisäosia joita voi tulostaa P1S:llä.

Ensimmäisen kerran asetuksien läpi en päässyt kokonaan, bluetooth oli päällä Bambu Handy appissa jonka QR-koodista asensin, mutta silti printteriä en saanut löytymään, mutta eipä haittaa, aion muutenkin käyttää vain SD-korttia.

Asetukset loppuu self testiin, joka onkin varsin mielenkiintoista kuunneltavaa, kirjoituspää alkaa tekemään pientä liikettä eri nopeuksilla, joista tulee eri taajuutista värinää ja rutinaa oikein kunnolla, matalasta äänestä korkeaan. Tämä kesti ainakin 3-5 minuuttia, en mittaillut.

Bambu Studio slicer softan asentaminen kysyi asennuksen loppuvaiheessa erikseen nettipalikan asennusta, jätin kokeeksi sen ensin pois niin osa softan tabeista jää sitten toimimatta ja niissä näkyy nettipalikan asennuslinkki kulmassa kannustamassa asentamaan puuttuva osa mutta softa näyttää pääosin toimivan ilman network-osion asentamista.

Haukuttu retro-tyylinen näyttö ei ole mitenkään niin huono kuin annettu videoissa vaikutelma, varsin nopea ja kuva näkyy selvästi eivätkä napit ole erityisen kumiset, vaan sopivan muoviset ja naksahtavat. Itselläni ei vaatinut lainkaan ihemettelyä, ei se tietty OLED-kosketusnäytöillä "pilattuja" mobiililaitteiden käyttäjiä varmaan miellytä mutta itselleni yksi ja sama, etenkin jos toiminnallisuus ei vaadi tarkkaa näyttöä tai kosketusohjausta.

HUOM! jos olet harkitsemassa tätä laitetta, varaudu siihen että pöydän tulee olla todella tukeva. Nyt Prusa Minille riittänyt pöytä muuttui benchyä tulostaessa välittömästi hyytelöksi tulostuksen päästyä vauhtiin. Kyseessä on T-jaloilla seisova IKEAN teräsrunkoinen pöytä jossa noin 7 cm halkaisijaltaan olevat putkijalat ja noin 30x30mm nelikulmaisen profiilin tangosta tehty runko, jossa noin 1.5cm paksu pöytälevy. Printterin nopeat siirtymät saavat pöydän vatkaamaan samalla tapaa kuin koko painolla itse nojaisin pöytään äkillisesti. Printteri siirtyikin välittömästi lattialle, jossa tulostelin benchyn, "oikea" ensimmäinen benchy jäi siis kesken alimpiin layereihin.

Alla kuva ensimmäisestä kokonaisesta benchystä. Mukana tuli ruman väristä vihreää PLA:ta pieni kela. Tulostusaika jotain päälle 20 minuuttia. Siirtymien ja infillin aikana kirjoituspää menee sellaista vauhtia ettei tekisi mieli edes ajatella tunkea kättä tulostustilaan :). Pientä huojuntaa näkyy tasossa missä laivan reunuksessa on 45 kulma kaiteessa, ei näy kuvasta kunnolla. Pohja jäi huonommaksi kuin Prusa Minillä, tekstissä ei näy syvyyttä joka kohdassa. Muuten ilman mitään säätelyjä tulostui. Vaikuttaa siltä että tulee varmaan pienempää nopeutta käytettyä, koska tässä näkee selvästi että siirtymien päätteeksi laitteen ylälaita selvästi huojahtaa, ja koko koppa hieman värisee, en sitten tiedä jos parketin sijaan laittaisi vaikka betoni- tai graniittilaatan laitteen alle.

Negatiivista. Kattolasi ja ovi ovat melkoisen tummia, ja sisus on lähes musta väriltään ja tuntuu imevän huoneesta kimpoavan valon ainakin sateisena päivänä - siksi sisään ei näe kovinkaan hyvin jos on vähänkin hämärämpi huone. Itselläni oli kattovalo ja LED-loisteputki noin 1m päässä, silti piti ottaa taskulamppu avuksi. Laitteessa on sisäinen LED-valotanko vasemmalla puolella, se ei ole kovin kirkas ja se näyttää olevan laite päälle laittaessa aina sammuksissa. Itse olisin mielummin ottanut vaikka valkoisen tai hopean värisen tulostimen ainakin sisustan osalta, vaikka sitten likautuisi käytössä.

20230801_P1S_benchy_1.jpg
20230801_P1S_benchy_2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
On varmaan vähän tuuripeliä mistä haalivat langat hyllylle, joskus saattaa tietysti olla priimaakin. Vaan en itse ainakaan ala riskeeraamaan että tulee sekundaa muutaman euron/kilo pihistelyn takia :hmm:

Pitää muistaa että nämä ovat perus muoveja, ei mitään high tech komponentteja. Papana tulee isoista kemian tehtaista, ei niitä missää Ganges virran varrella keitellä avokattiloissa.

Some vaikuttajat tekevät näistä asioista "täysin" puolueettomia vertailuita ja läppä lentää. Muovi ei ole muovia jos ostat halpaa! Se sitten vaikuttaa omaan käytökseen, tulee vähän vastoinkäymistä ja syy löytyy liskoaivojen mielestä viimeisimmästä ostoksesta. Toki jos olis ollut some hyväksytty kela käytössä, siinä ei voi olla vikaa ja se olisi laitteessa.

3D printtauksessa on ehkä maailman suurin taustakohina ongelmien syyn löytymiselle. Paskat laitteet, paskat langat, paskat softat ja open source yrjöllä kuorutettuna. Rahat loppu ja vaimolle pitää tulostaa vihkisormus, onko maailmassa parempaa ajanvietettä, ei ole.
 
https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#temp
Sitäpä et voi varmaksi sanoa sattuuko se sun printterin tulostulämpötila olemaan oikeasti 200, jos pyydät 200 (pitäisi verrata johonkin kalibroituun lämpöanturiin jotta se anturin näyttämä olisi muutakin kuin numero ruudulla). Joten temp-toweria tulostamaan, esim. teaching tech -tubettaja on nähnyt vaivaa noiden sivujen eteen ja koostanut tarpeelliset jutut perussäätöjen tekemiseen. Esiasetuksena temp-towerille näyttäis olevan 190,195, 200, 205, 210, joten ne on oikein sopivat PLA:lle.

Ja tosiaan kylmempääkin voi kokeilla, mutta layer adhesion heikkenee lämpötilan laskiessa. 0.8mm retraction kuulostaa aika vähältä, jos käytössä ei ole linear/pressure advancea. Tuosta voisi olla apua: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#retraction

Nyt on muutama ilta tulosteltu vain eri retraction testejä sekä yksi temp tower jolla selvisi että 200C on optimi tuolla langalla. Epätoivo iskee aloittelevaan harrastajaan kun tuntuu että mitä asetuksia muuttaakaan niin lopputulos on sama. Retraction distance on käyty läpi 0-2, 0,2 yksikön korotuksilla. Näistä tuntui alkupää olevan paras, eli 0,4-0,6. Retraction speed 25-50 välillä joista myös alkupää tuntui tulostavan parhaiten. Kuitenkin tuloksena joko aikapaljon hiusta tai sitten ihan oksia :confused2:

Olen myös testannut Curasta löytyvää Coasting ja Combing Modea, niilläkään ei ollut vaikutusta. Epäilen että voisiko tämä paketista vedetty PLA olla kuitenkin kosteaa ja aiheuttaa nämä ongelmat, kun tulostuksessa ei ollut mitään vikaa laitteen mukana tulleella pienellä rullalla. Pitäisi seuraavaksi sitä kokeilla, mutta soveltuvaa laitetta ei siihen oikein ole. Uunin lämmönsäätöön en luota että pystyisi pitämään lämpötilan tarpeeksi tarkkana. Airfryeri kyllä löytyisi jossa myös kuivaustoiminto, mutta uskaltaako sillä enään ruokaa valmistaa kuivausoperaation jälkeen.

Tässä viimeisin benchy, jälki muuten hyvää mutta ilkeästi jättää noita roskia sisään
20230801_211537.jpg20230801_211543.jpg
 
@bubbleBob Ihan vaan FYI

”Asetukset loppuu self testiin, joka onkin varsin mielenkiintoista kuunneltavaa, kirjoituspää alkaa tekemään pientä liikettä eri nopeuksilla, joista tulee eri taajuutista värinää ja rutinaa oikein kunnolla, matalasta äänestä korkeaan. Tämä kesti ainakin 3-5 minuuttia, en mittaillut.”

Tuo vaihe lienee ollut kalibrointi, jossa vatkutetaan konetta ja kiihtyvyys anturilla sitten saadaan resonanssit kompensoitua, kun tulostetaan. Jos pöytä/alusta/paikka tulostimella muuttuu, niin kannattanee tehdä uusiksi. Ei kuitenkaan ns. joka päivä, kun sillä tulee ylimääräistä rasitusta koneelle.
 
HUOM! jos olet harkitsemassa tätä laitetta, varaudu siihen että pöydän tulee olla todella tukeva. Nyt Prusa Minille riittänyt pöytä muuttui benchyä tulostaessa välittömästi hyytelöksi tulostuksen päästyä vauhtiin. Kyseessä on T-jaloilla seisova IKEAN teräsrunkoinen pöytä jossa noin 7 cm halkaisijaltaan olevat putkijalat ja noin 30x30mm nelikulmaisen profiilin tangosta tehty runko, jossa noin 1.5cm paksu pöytälevy. Printterin nopeat siirtymät saavat pöydän vatkaamaan samalla tapaa kuin koko painolla itse nojaisin pöytään äkillisesti. Printteri siirtyikin välittömästi lattialle, jossa tulostelin benchyn, "oikea" ensimmäinen benchy jäi siis kesken alimpiin layereihin.
Tätä korostaisin itsekin. Oma P1P on tukevalla biljardipöydällä (15cm paksut täyspuiset jalat, runko paksua täyspuuta ja massiivinen kivi verkan alla, painoa pöydällä ehkä 300kg) ja pöydän tärinän kyllä huomaa.
 
Nyt on muutama ilta tulosteltu vain eri retraction testejä sekä yksi temp tower jolla selvisi että 200C on optimi tuolla langalla. Epätoivo iskee aloittelevaan harrastajaan kun tuntuu että mitä asetuksia muuttaakaan niin lopputulos on sama. Retraction distance on käyty läpi 0-2, 0,2 yksikön korotuksilla. Näistä tuntui alkupää olevan paras, eli 0,4-0,6. Retraction speed 25-50 välillä joista myös alkupää tuntui tulostavan parhaiten. Kuitenkin tuloksena joko aikapaljon hiusta tai sitten ihan oksia :confused2:

Kova syöttöpaine voi myös aiheuttaa. Kokeile tehdä esim. 50% hitaammalla liikkeellä, muuttuuko mikään. Linear Advance ei onnistu bowden tuben kanssa.

Jos haluaa painetta eli nopeutta ylläpitää ennallaan, nosta retraction tasot alkuun paljon korkeammalle ja nopeutta kanssa samaan kuin muiden liikkeiden nopeudet on (esim. 80mm/s). Iso Retract tulee aiheuttamaan aukon seuraavaan aloitukseen (jolloin tiedät että asetus menee perille) jota voit myöhemmin korjata priming arvoa lisäämällä. Priming arvoa voi nostella suuttimen aukon pinta-alan kuutiossa pykälittäin ylöspäin. Retraction/priming haitta on se, että lankaa tullaan hinkuttelemaan edes takaisin kovalla vauhdilla, jota vastaan on liuta muita asetuksia mistä ei kannata vielä huolehtia.
 
Nyt on muutama ilta tulosteltu vain eri retraction testejä sekä yksi temp tower jolla selvisi että 200C on optimi tuolla langalla. Epätoivo iskee aloittelevaan harrastajaan kun tuntuu että mitä asetuksia muuttaakaan niin lopputulos on sama. Retraction distance on käyty läpi 0-2, 0,2 yksikön korotuksilla. Näistä tuntui alkupää olevan paras, eli 0,4-0,6. Retraction speed 25-50 välillä joista myös alkupää tuntui tulostavan parhaiten. Kuitenkin tuloksena joko aikapaljon hiusta tai sitten ihan oksia :confused2:

Olen myös testannut Curasta löytyvää Coasting ja Combing Modea, niilläkään ei ollut vaikutusta. Epäilen että voisiko tämä paketista vedetty PLA olla kuitenkin kosteaa ja aiheuttaa nämä ongelmat, kun tulostuksessa ei ollut mitään vikaa laitteen mukana tulleella pienellä rullalla. Pitäisi seuraavaksi sitä kokeilla, mutta soveltuvaa laitetta ei siihen oikein ole. Uunin lämmönsäätöön en luota että pystyisi pitämään lämpötilan tarpeeksi tarkkana. Airfryeri kyllä löytyisi jossa myös kuivaustoiminto, mutta uskaltaako sillä enään ruokaa valmistaa kuivausoperaation jälkeen.

Tässä viimeisin benchy, jälki muuten hyvää mutta ilkeästi jättää noita roskia sisään
20230801_211537.jpg20230801_211543.jpg
Eiköhän se ole vain märkää vaikka suoraan paketista onkin. Kannattaa ostaa joku kuivuri tai oma airfryeri filamenteille. Ja kannattaa kuivata muutama tunti suoraan paketista otettujakin filamentteja. Onkohan joskus aiemmin tulostimet olleet niin huonoja, että märän langan huonoa jälkeä ei ole edes huomannut vai mistäköhän se väite, että PLA ei ime kosteutta on peräisin? Näillä sateisilla kesäkeleillä tuntuu ihan joka lanka imevän kosteutta rullan pintakerroksille, jos on pari päivää tulostamatta rullasta ja rulla avoimessa tilassa.
 
Millaisia kokemuksia näistä air fryereistä ja hyötykasvikuivureista on ollut filamentin kuivauksessa? Näyttää että nuita ihan siihen tarkoitukseen tehtyjä laitteita saa alkaen 50e...
 
Pitää muistaa että nämä ovat perus muoveja, ei mitään high tech komponentteja. Papana tulee isoista kemian tehtaista, ei niitä missää Ganges virran varrella keitellä avokattiloissa.

Some vaikuttajat tekevät näistä asioista "täysin" puolueettomia vertailuita ja läppä lentää. Muovi ei ole muovia jos ostat halpaa! Se sitten vaikuttaa omaan käytökseen, tulee vähän vastoinkäymistä ja syy löytyy liskoaivojen mielestä viimeisimmästä ostoksesta. Toki jos olis ollut some hyväksytty kela käytössä, siinä ei voi olla vikaa ja se olisi laitteessa.

3D printtauksessa on ehkä maailman suurin taustakohina ongelmien syyn löytymiselle. Paskat laitteet, paskat langat, paskat softat ja open source yrjöllä kuorutettuna. Rahat loppu ja vaimolle pitää tulostaa vihkisormus, onko maailmassa parempaa ajanvietettä, ei ole.

Eli perusmuoveilla ei ole eroa brändien välillä? Rohkenen olla eri mieltä. Valmistajat nyt kuitenkin kilpailevat keskenään ja laadun laskeminen näkyy varmasti miinusmerkkinä viivan alla suht nopeasti. Papanat ovat kyllä tasalaatuista bulkkia mutta siitä jalostettavasta lopputuotteesta löytyy kyllä eroja.
Pelkästään laaduntarkkailu voi olla toisella valmistajalla tarkempaa kuin toisella.

Clas Ohlson ei ole valmistaja, pulju ostaa halvalla ja myy (sentään) sopuhintaan. Mielelläni hakisin muovini sieltä vaan kun yksi testirulla oli paskaa eivätkä muidenkaan käyttäjien kokemukset ole pääsääntöisesti kovin hyviä olleet niin tilaan tavarani Tampereelta tai Itävallasta hyvillä mielin.
Jos käyttämissäni langoissa alkaa laatuvaihteluita tulla niin reklamaatiosta voi olla jopa hyötyä kun valmistaja ottaa asian vakavasti.

Tuo vianhaku on toki printtaushommissa harmaata aluetta, mutta jos ehjä ja säädöissään oleva laite toimii filamentilla X mutta ei filamentilla Y vaikka hienosäädöillä on tulosta haettu niin kyllähän vika filamenttiin viittaa.

Influenssereiden tuuliviirien perusteella hankintojen tekemiseen ei sitten riitäkään aika eikä rahat... :lol:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 467
Viestejä
4 538 851
Jäsenet
74 801
Uusin jäsen
yliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom