3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Minulla ilmestyi petiin myös yksi tuollainen kohta mihin ei meinannu tarttua, kunnollinen pedin putsaus niin ongelma katosi. En oikein keksi mitä siinä oli, liekö vahingossa sormella sitä koskettanu tms, sekin vissiin riittää
 
Direct Drive modin jälkeen en ole saanut kunnon jälkeä aikaiseksi.

Retractionia olen säätänyt ja se on nyt: takaisinvetonopeus 37mm/s ja minimiliike 1mm.
E-step säädetty.
Tuossa kuvassa näkyvä xyz kuutio on polymaker high speed TPU:ta. Nopeus 40mm.

Petg myös samantyylisiä ongelmia. Ei nyt satu olemaan uutta V6 suutinta niin ei voi sitä pois sulkea. Milä teidän mielestä aiheuttaa kuvassa näkyvät ongelmat?
 

Liitteet

  • IMG20230409200933.jpg
    IMG20230409200933.jpg
    427,4 KB · Luettu: 43
  • IMG20230409200939.jpg
    IMG20230409200939.jpg
    443,3 KB · Luettu: 45
  • IMG20230409200949.jpg
    IMG20230409200949.jpg
    433,4 KB · Luettu: 39
  • IMG20230409200959.jpg
    IMG20230409200959.jpg
    429,3 KB · Luettu: 36
  • IMG20230409200902.jpg
    IMG20230409200902.jpg
    370 KB · Luettu: 31
Jahas Crealityltäkin Bambulle kilpailijat $699 ja $999:



 
Direct Drive modin jälkeen en ole saanut kunnon jälkeä aikaiseksi.

Retractionia olen säätänyt ja se on nyt: takaisinvetonopeus 37mm/s ja minimiliike 1mm.
E-step säädetty.
Tuossa kuvassa näkyvä xyz kuutio on polymaker high speed TPU:ta. Nopeus 40mm.

Petg myös samantyylisiä ongelmia. Ei nyt satu olemaan uutta V6 suutinta niin ei voi sitä pois sulkea. Milä teidän mielestä aiheuttaa kuvassa näkyvät ongelmat?

Aika pulleilta näyttää kuution nurkat, sekä myös kirjainten reunat. Et maininnut mikä firmware tulostimessa / mikä tulostin kyseessä. Voisiko tuossa sun kuutiossa räkäpallot johtua ihan vaan siitä että muovia tulee pursotettua liikaa, mitä tapahtuu jos pursotat vaikka 90%? Tai mitä jos tulostusnopeutta laskee. Jos ongelmia on myös PETG:n kanssa, niin silloin ehkä kannattaisi laittaa toi TPU-pussiin takaisin ja tehdä vianmääritystä PETG:n tai PLA:n kanssa.

Lisäksi jos lankarulla on avattu pitkän aikaa sitten, niin uunitus voisi olla ajankohtaista. Itse olen havainnut että PLA on käytännössä immuuni huoneilman kosteudelle, mutta PETG ja TPU imevät vettä sienen lailla ja ne pitäisi kuivata melkeinpä aina ennen käyttöä vaikka kuinka säilyttäisi niitä minigrip-pusseissa silica-geelin kanssa.

Olen tulostanut jonkin verran Recreus Filaflex Shore 70A, sekä bowdenilla (ei ole hyvä ajatus), sekä DD:llä. Tämä lanka on erittäin lötköä ja sen huomaa tulostaessa siitä että painetta tarvii paljon, jotta tavaraa alkaa virrata suuttimen läpi. Käytännössä tämä näkyy siinä että pursotuksen loppuessa sulaa lankaa valuu suuttimesta sekuntien ajan. Stringing-ongelmat olen pyrkinyt välttämään optimoimalla pursotuspään travellit niin että se kulkisi mahdollisimman paljon tulostetulla alueella (jos siis stringing on ongelma valmiissa kappaleessa), klipperin pressure advancea en ole jaksanut hienosäätää ko. langalle vaan laitan sen aina maksimiin minkä Fluiddin slider antaa.
 
Jahas Crealityltäkin Bambulle kilpailijat $699 ja $999:





Creality OS? Voi veljet :woot:
 
Aika pulleilta näyttää kuution nurkat, sekä myös kirjainten reunat. Et maininnut mikä firmware tulostimessa / mikä tulostin kyseessä. Voisiko tuossa sun kuutiossa räkäpallot johtua ihan vaan siitä että muovia tulee pursotettua liikaa, mitä tapahtuu jos pursotat vaikka 90%? Tai mitä jos tulostusnopeutta laskee. Jos ongelmia on myös PETG:n kanssa, niin silloin ehkä kannattaisi laittaa toi TPU-pussiin takaisin ja tehdä vianmääritystä PETG:n tai PLA:n kanssa.

Lisäksi jos lankarulla on avattu pitkän aikaa sitten, niin uunitus voisi olla ajankohtaista. Itse olen havainnut että PLA on käytännössä immuuni huoneilman kosteudelle, mutta PETG ja TPU imevät vettä sienen lailla ja ne pitäisi kuivata melkeinpä aina ennen käyttöä vaikka kuinka säilyttäisi niitä minigrip-pusseissa silica-geelin kanssa.

Olen tulostanut jonkin verran Recreus Filaflex Shore 70A, sekä bowdenilla (ei ole hyvä ajatus), sekä DD:llä. Tämä lanka on erittäin lötköä ja sen huomaa tulostaessa siitä että painetta tarvii paljon, jotta tavaraa alkaa virrata suuttimen läpi. Käytännössä tämä näkyy siinä että pursotuksen loppuessa sulaa lankaa valuu suuttimesta sekuntien ajan. Stringing-ongelmat olen pyrkinyt välttämään optimoimalla pursotuspään travellit niin että se kulkisi mahdollisimman paljon tulostetulla alueella (jos siis stringing on ongelma valmiissa kappaleessa), klipperin pressure advancea en ole jaksanut hienosäätää ko. langalle vaan laitan sen aina maksimiin minkä Fluiddin slider antaa.
Creality Ender-5. Marlin softa. Octoprinttiä käytän.
Mietin itse tuota kuivatusta myös mutta siitä on vähän ristiriitaista tietoa. Pitää ehdottomasti yrittää kuivausta. Koitan huomenna PLA:ta. Säädänkö curasta pursotuksen määrää?
Olen laskenut nopeuksia 60-->40mm/s. Ei mainittavaa vaikutusta petg.
 
Pistetääs nyt jakoon linkki vihdoinkin kun saanut jotain aikaan.


IMG_20230403_203937.jpg

 
Creality Ender-5. Marlin softa. Octoprinttiä käytän.
Mietin itse tuota kuivatusta myös mutta siitä on vähän ristiriitaista tietoa. Pitää ehdottomasti yrittää kuivausta. Koitan huomenna PLA:ta. Säädänkö curasta pursotuksen määrää?
Olen laskenut nopeuksia 60-->40mm/s. Ei mainittavaa vaikutusta petg.

PETG:n osalta märkä lanka pitänyt itselläni sellaista poksuvaa ääntä. TPU:n kanssa ääntä ei ole ilmennyt, mutta ensimmäisen layerin kanssa on ollut vaikeuksia saada pysymään pedissä. PLA on mulla ollut joskus vuodenkin lämpimässä varastossa ilman pussia ja se tulostui sen jälkeen ongelmitta.

En nyt muista mitä kaikkea octoprintistä pystyy säätämään, mutta jos ei voi muuttaa flow:ta siellä, niin Curassa Material->Flow on ainakin yksi vaihtoehto.
 
Direct Drive modin jälkeen en ole saanut kunnon jälkeä aikaiseksi.

Retractionia olen säätänyt ja se on nyt: takaisinvetonopeus 37mm/s ja minimiliike 1mm.
E-step säädetty.
Tuossa kuvassa näkyvä xyz kuutio on polymaker high speed TPU:ta. Nopeus 40mm.

Petg myös samantyylisiä ongelmia. Ei nyt satu olemaan uutta V6 suutinta niin ei voi sitä pois sulkea. Milä teidän mielestä aiheuttaa kuvassa näkyvät ongelmat?
Näyttää puskevan liikaa tavaraa. Olet siis vaihtanut bowdenista direct driveen? Oletko kalibroinut e-stepit tuon vaihdon jälkeen?
 
Päivän aikana tuli ajettua aika monta testi tornia. Näyttäisi että suurimmat ongelmat oli retraction säädöissä. Nyt olen päätynyt 0.2mm takaisinvetoon ja 50mm/s nopeuteen. Niillä säädöillä sai ehjää seinää aikaiseksi. Täytyy jatkaa vielä säätöjen hakemista. E-stepin tarkistin, oli 100mm lanka syötöllä noin 1-2mm liikaa syöttöä. Onko isoa vaikutustusta lopputulokseen?

Tällä sivustolla oli helppo tehdä kalibrointia
 

Liitteet

  • IMG20230410215606.jpg
    IMG20230410215606.jpg
    253,5 KB · Luettu: 67
  • IMG20230410215714.jpg
    IMG20230410215714.jpg
    233,4 KB · Luettu: 80
  • IMG20230410215739.jpg
    IMG20230410215739.jpg
    253,8 KB · Luettu: 75
Päivän aikana tuli ajettua aika monta testi tornia. Näyttäisi että suurimmat ongelmat oli retraction säädöissä. Nyt olen päätynyt 0.2mm takaisinvetoon ja 50mm/s nopeuteen. Niillä säädöillä sai ehjää seinää aikaiseksi. Täytyy jatkaa vielä säätöjen hakemista. E-stepin tarkistin, oli 100mm lanka syötöllä noin 1-2mm liikaa syöttöä. Onko isoa vaikutustusta lopputulokseen?

Tällä sivustolla oli helppo tehdä kalibrointia
Korjaisin mielellään alle millin tarkkuuteen. Mitkähän vehkeet kyseessä? Sherpa minillä 0.5 @ 70 mm/s ihan ok PLA/PETG/TPU/ASA, eli sullakin todennäköisesti kestää vielä nostaa kerta noita "runkoja" koittaa tehdä. Sen retraction speedin voi unohtaa vaikka 50 tai 70 mm/s ku sil ei niin väliä, sit säätää tol retraction distancel vaan loput. Ite nostelen 0.1 stepeissä kunnes löytyy joku joka toimii ja sit viel 0.05 stepeissä jos jaksaa hifistellä. Omalla kohalla ei oo tarvinu retractionii säätää materiaalien välillä muuten ku petg nakkasin 0.1 lisää. Petg stringaa aina vähän, siitä ei pääse mihinkään.

Flow (tai Extrusion Multiplier) on aika hiton isossa roolissa printtien laaduissa. Ite kokenu Ellisin ohjeet paremmiksi ku teaching techin. Toi tuning osio kannattaa tehdä järjestyksessä

 
Korjaisin mielellään alle millin tarkkuuteen. Mitkähän vehkeet kyseessä? Sherpa minillä 0.5 @ 70 mm/s ihan ok PLA/PETG/TPU/ASA, eli sullakin todennäköisesti kestää vielä nostaa kerta noita "runkoja" koittaa tehdä. Sen retraction speedin voi unohtaa vaikka 50 tai 70 mm/s ku sil ei niin väliä, sit säätää tol retraction distancel vaan loput. Ite nostelen 0.1 stepeissä kunnes löytyy joku joka toimii ja sit viel 0.05 stepeissä jos jaksaa hifistellä. Omalla kohalla ei oo tarvinu retractionii säätää materiaalien välillä muuten ku petg nakkasin 0.1 lisää. Petg stringaa aina vähän, siitä ei pääse mihinkään.

Flow (tai Extrusion Multiplier) on aika hiton isossa roolissa printtien laaduissa. Ite kokenu Ellisin ohjeet paremmiksi ku teaching techin. Toi tuning osio kannattaa tehdä järjestyksessä

Sherpa mini ja phaetus dragonfly hotend.

Kiitos ohjeista. Tekemistä selvästi riittää Petgillä tein muistaakseni estepin säädöt. Pitää vielä tehdä uudelleen.
 
Sherpa minillä 0.5 @ 70 mm/s ihan ok PLA/PETG/TPU/ASA, eli sullakin todennäköisesti kestää vielä nostaa kerta noita "runkoja" koittaa tehdä. Sen retraction speedin voi unohtaa vaikka 50 tai 70 mm/s ku sil ei niin väliä, sit säätää tol retraction distancel vaan loput. Ite nostelen 0.1 stepeissä kunnes löytyy joku joka toimii ja sit viel 0.05 stepeissä jos jaksaa hifistellä.
Aika kovat nopeudet retractionille kun Annex itse kehottaa olemaan ylittämättä 30mm/s. Itsellä 0,4mm @ 30mm/s.

 
Esimerkkinä, jos mallinnan vaikka 1cm kuution, johon teen 4mm reiän niin tulosteeseen tulee liian pieni reikä, koska suutin luonnollisesti seuraa laitojen keskipistettä. Löytyykö curasta asetusta, joka ottaisi huomioon kyseisen ominaisuuden? Eli tällä hetkellä joudun laittamaan 4mm reiän kooksi säteelle 2.2mm niin siitä tulee juuri sopiva.
 
Mahtaako kenelläkään olla tarkempaa tietoa mistä järkevästi saisi hommattua kierreinserteille työkalua/kärkeä? Itselläni xytronicin juotosasema johon en ainakaan ensihätään löytänyt mistään sopivia kierreinsertti päitä. Mahdollisesti siis tarvetta hommata erillinen edullinen juotin mihin sitten myös kärjet kierreinserteille. Nämä ovat 3D tulostuksessa nostaneet enemmän ja enemmän suosiota.
 
Mahtaako kenelläkään olla tarkempaa tietoa mistä järkevästi saisi hommattua kierreinserteille työkalua/kärkeä? Itselläni xytronicin juotosasema johon en ainakaan ensihätään löytänyt mistään sopivia kierreinsertti päitä. Mahdollisesti siis tarvetta hommata erillinen edullinen juotin mihin sitten myös kärjet kierreinserteille. Nämä ovat 3D tulostuksessa nostaneet enemmän ja enemmän suosiota.

Tarviit vain sen verran ison että menee vähän sisään inserttiin ja saat painettua sen muoviin sitten, et tosiaan tarvi mitään spessua kolvinpäätä.
 
Jos ostat setin eri kokoja, mukana yleensä tulee ne päätkin. Toki ovat vaan sellasia mitkä sujautetaan kärjen päälle, itse käytän bilteman kympin kolvia vaikkakin kun kärki on alaspäin joutuu pitää pihdeillä tai tippuu. Pinecilin kärjet on sen verran ohuita, että pää heiluu omasta mielestä liikaa.

Toki ilman erillistä päätäkin saa laitettua, mutta ne on näppäriä siitä ettei kolvin kärki mene insertin läpi muoviin tai muuhun.

Riippuu kovasti siitä millasia päitä kolviin löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkkinä, jos mallinnan vaikka 1cm kuution, johon teen 4mm reiän niin tulosteeseen tulee liian pieni reikä, koska suutin luonnollisesti seuraa laitojen keskipistettä. Löytyykö curasta asetusta, joka ottaisi huomioon kyseisen ominaisuuden? Eli tällä hetkellä joudun laittamaan 4mm reiän kooksi säteelle 2.2mm niin siitä tulee juuri sopiva.

Ei se noin mene normaalitilassa (paitsi "vase modessa"). Suutin ei seuraa reunan keskipistettä vaan Cura pyrkii laskemaan linjan niin, että reuna tulee oikeaan kohtaan ruuttaamisen jälkeen. Jos perusasiat eli steps/mm ja extrusion on kalibroitu oikein sekä muovin kutistuma myös huomioitu oikein ja edelleen sen jälkeen ulkomitat liian isot ja reikä liian pieni, niin sitten Flow asetusta pitää pienentää, jolloin se ei ruuttaa niin leveetä viivaa. (Vähäisten kokemusteni mukaan Flow on yleensä oletuksena liian iso eli jos haluaa tuollaisia reikiä ja muuta engineering mitoitettua tehdä niin sitä pitää pudottaa.) Ja lopuksi pitää tietysti huomioida että oikein kalibroitunakaan 1cm kuution ei kuulu mahtua 1cm reikään, vaan piirrustuksissa pitää olla pieni toleranssi, koska mitkään pinnat eivät ole niin täydellisiä.

Ja tuo yllä mainittu Hole horizontal expansion on sitten vasta se ruma viime hetken viritys, jota ei tarvitse jos nuo muut on kunnossa.

Ja vielä lisätään, että monet kalibroi väärin steps/mm ja kutistuma korjaukset mittaamalla kalibrointikuutioiden pelkkiä ulkomittoja, jolloin mahdollinen FLOW arvon heitto tulee mukaan noiden muiden korjauksiin ja silloin se just ei toimi reikien kanssa. Oikea tapa on kalibroida steps/mm ja kutistuma tekemällä sellaisia kalibrointitulosteita, mistä saa sekä ulko- että sisämitan pitkältä matkalta ja sitten niiden keskiarvoilla kalibroidaan, jolloin ulko- ja sisäpintaan tullut liika FLOW kumoutuu. Sitten kun nuo on kunnossa niin lopuksi kalibroidaan FLOW kohdalleen. Sitä voi myös havainnollistaa kalibroimalla useita eri pituisia matkoja ja laittamalla ne Excelissä käyrälle niin näkee, että virheessä on kiinteä osuus (flow virhe) ja matkan mukaan kasvava virhe (steps/mm ja kutistuma virhe). Ja steps/mm ja kutistuma tietysti omilla kalibrointitulosteillaan eli steps/mm tapauksessa pedille erillisiä paloja joiden välejä mitataan tai voi mitata liikkeitä suoraan, mutta minusta helpompi mitata tarkasti paloja.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako kenelläkään olla tarkempaa tietoa mistä järkevästi saisi hommattua kierreinserteille työkalua/kärkeä? Itselläni xytronicin juotosasema johon en ainakaan ensihätään löytänyt mistään sopivia kierreinsertti päitä. Mahdollisesti siis tarvetta hommata erillinen edullinen juotin mihin sitten myös kärjet kierreinserteille. Nämä ovat 3D tulostuksessa nostaneet enemmän ja enemmän suosiota.
Itse olen pari settiä ostanut amazonista näitä yksilöitä ja pelannut erittäin mainiosti
 
Tarviit vain sen verran ison että menee vähän sisään inserttiin ja saat painettua sen muoviin sitten, et tosiaan tarvi mitään spessua kolvinpäätä.

Normaalilla juottimen päällä olen jo lukuisia painanut, mutta tarkkuutta vaativissa kohteissa on tärkeää että kierreinsertti menee suoraan eikä vinoon ja tämä on erittäin hankalaa kartion muotoisella juottimen päällä. Siksi nuo tasapäiset kärjet aion hommata tuohon hommaan.

Itse olen pari settiä ostanut amazonista näitä yksilöitä ja pelannut erittäin mainiosti

Missä kolvissa/juotosasemassa sinulla on nämä kiinni? Eivät mene tuollaisenaan tosiaan omaan xytroniciin, mutta joudun kenties joka tapauksessa hommaamaan toisen vehkeen näille.
 
Normaalilla juottimen päällä olen jo lukuisia painanut, mutta tarkkuutta vaativissa kohteissa on tärkeää että kierreinsertti menee suoraan eikä vinoon ja tämä on erittäin hankalaa kartion muotoisella juottimen päällä. Siksi nuo tasapäiset kärjet aion hommata tuohon hommaan.
Oleks kokeillu painaa kolvilla 90% sisään ja loput jollai metallisella viivottimella tjsp? Pakottaa suoraan ja tasan.
 
Asdfasdf... Oli tarkoitus virittää jo valmiiksi viritelty Anet AM8 tulostin tappiin (toiminut todella hyvin, toki alkuperäisestä Anet A8:sta ei ole paljoakaan jäljellä) ja tilailin, kuten aiemmin kirjoitinkin, 500W silikonilämmittimen, 235x235x6mm alumiinipedin, SSR:t ja pelit ja rensselit. Että lämpiäisi peti nopeammin ja ylipäätään että lämpiäisi tarpeeksi, jotta voisi ASA:aa alkaa tulosteleen.

No, nyt kun toi 6mm paksu peti tuli, niin mun mielestä se painaa niin paljon etenkin kun silikonilämmittimen pistää, että alkaa varmaan tulostusnopeudet / laatu kärsimään. Painaahan toi levy yli 2x sen mitä vanha. Eli voi perhana...

No mä oonkin halunnut pitkään rakentaa uuden 3D tulostimen, joka ei ole tollainen petiä heilutteleva. Eli jonkinlainen Cube/CoreXY/tms. Ja nimenomaan halu on rakentaa, ei ostaa valmista. Mutta en oo lainkaan sisällä skenessä, niin ajattelin täältä kysellä, että mitä kannattaisi alkaa tutkimaan, jos haluaisi uudelleenkäyttää ton uuden pedin ja lämmittimen, tulostuspään (E3D V6), Nema 17 moottoreita, hammashihnoja, pyöriä jne. on kyllä hyllyssä? Eli ns. pitkästä tavarasta uusi tulostin? Voron 2.4 tms.?
 
Asdfasdf... Oli tarkoitus virittää jo valmiiksi viritelty Anet AM8 tulostin tappiin (toiminut todella hyvin, toki alkuperäisestä Anet A8:sta ei ole paljoakaan jäljellä) ja tilailin, kuten aiemmin kirjoitinkin, 500W silikonilämmittimen, 235x235x6mm alumiinipedin, SSR:t ja pelit ja rensselit. Että lämpiäisi peti nopeammin ja ylipäätään että lämpiäisi tarpeeksi, jotta voisi ASA:aa alkaa tulosteleen.

No, nyt kun toi 6mm paksu peti tuli, niin mun mielestä se painaa niin paljon etenkin kun silikonilämmittimen pistää, että alkaa varmaan tulostusnopeudet / laatu kärsimään. Painaahan toi levy yli 2x sen mitä vanha. Eli voi perhana...

No mä oonkin halunnut pitkään rakentaa uuden 3D tulostimen, joka ei ole tollainen petiä heilutteleva. Eli jonkinlainen Cube/CoreXY/tms. Ja nimenomaan halu on rakentaa, ei ostaa valmista. Mutta en oo lainkaan sisällä skenessä, niin ajattelin täältä kysellä, että mitä kannattaisi alkaa tutkimaan, jos haluaisi uudelleenkäyttää ton uuden pedin ja lämmittimen, tulostuspään (E3D V6), Nema 17 moottoreita, hammashihnoja, pyöriä jne. on kyllä hyllyssä? Eli ns. pitkästä tavarasta uusi tulostin? Voron 2.4 tms.?

CoreXY tulostimena hypercubr evo on aika pätevä laite. Ja löytyy paljon eri variaatioilla ja valmiita modeja yms yms kun googlailee. HyperCube Evolution by SCOTT_3D
 
Oleks kokeillu painaa kolvilla 90% sisään ja loput jollai metallisella viivottimella tjsp? Pakottaa suoraan ja tasan.

Tämä metallinen viivoitin tjsp ratkaisu kun on niin saa laittaa mulle tarkempaa infoa miten tehdään. En siis ole kokeillut enkä näe 15€ kärkipakettia ja muutaman kympin juottimen ostamista kauhean isona panostuksena kun kierreinserttejä tulee laitettua kymmeniä/satoja paikoilleen.
 
Tämä metallinen viivoitin tjsp ratkaisu kun on niin saa laittaa mulle tarkempaa infoa miten tehdään. En siis ole kokeillut enkä näe 15€ kärkipakettia ja muutaman kympin juottimen ostamista kauhean isona panostuksena kun kierreinserttejä tulee laitettua kymmeniä/satoja paikoilleen.


Tuosta nyt ekana perusasiat. Ja ihan turha ostaa minkään muunlaisia inserttejä kuin noita Voron tyylisiä. Jos ei tuolla jostain syystä onnistu niin sitten voi tätä kikkaa koittaa. Itse pelkästään videon tyylillä ja lidlin kympin kolvilla laittanut varmaan sata kohta ilman ongelmia. Jos työkseen tekisin niin ostaisin kärkipaketin ja rakentaisin heat insert pressin.

Painat videon tyylillä sillä kolvilla sen insertin sinne 90% matkasta, eli jätät vähän ulos. Sitten painat viivottimella tms tasaisella lätkällä loppumatkan niin jää pinnan tasalle ja kääntää sen suoraksi jos oli kierossa. Olettaen että se on vielä sen verran kuuma että muljuaa.
 
Joo, jos saat työnnettyä insertin muoviin niin se on tarpeeks kuuma, että voi tehdä korjausliikkeitä. Jos pitäny esim. saada irti niin lämmitän inserttia 5-10s, lasken kolvin telineeseen, ruuvaan ruuvin ja nykäsen irti.

Toki voit rakennella ihan oman pressin inserteille, youtubesta, thingiversesta tai jostain löytynee ohjeita joka lähtöön. Omaan käyttöön en nää sellasesta hyötyä.
 
En kyllä ymmärrä miten sen kolvin kärjen muoto siihen vaikuttaa kuinka suoraan se insertti menee muoviin sisään? Ei se ongelma ole että kartion muotoinen kärki liikkuisi sen insertin sisällä vaan se että vapaalla kädellä se ei mene aina kohtisuoraan sisään. Eihän tuo erikoiskärki mitään auta
 
Ongelma on että kartion muotoisessa kärjessä insertti ei ole kohtisuorassa varren kanssa ja näin ollen insertin kohdistaminen nimenomaan suoraan on haastavaa. Inserttikärjen kanssa se insertti on nimenomaan kohtisuorassa varren kanssa jolloin jo silmällä pystyy insertin kohdistamaan suorempaan. Kohtisuoruus on ehdottoman tärkeeää kun ruuvataan pitkää ruuvia syvän reiän läpi jossa ei ole ylimääräistä pelivaraa sivuilla. Jokainen saa laittaa toki insertit haluamallaan tavalla. Antaa palaa vaan kartiokärjillä. Itse kysyin vain jos jollain on jokin kunnollinen systeemi rakennettuna. Itse aion tehdä prässin kunnon kärjillä kun sovellukset on sitä vaativia.
 
Käsin olen laittanut, mutta tuli nyt tälläinen mieleen kun tämä löytyy


Amazonin warehouse dealsistä tuo ei montaa kymppiä maksanut, jos tuohon saa kolvin viritettyä ja miksipä ei saisi. Pitää seuraavan kerran kokeilla.
 
Jaha no en tunne teidän käyttötarkoitusta mutta mihin itse on tullut inserttejä laiteltua niin ei ne osatkaan ole mitään tasasivuisia kuutioita jonka voi asettaa pöydälle nätisti. Vaan epämääräinen möykky joka on toisessa kädessä ja kolvi toisessa, ja kohtisuoruus katsotaan sen insertin reunan ollessa joka kohdasta yhtä syvällä
 
Käsin olen laittanut, mutta tuli nyt tälläinen mieleen kun tämä löytyy


Amazonin warehouse dealsistä tuo ei montaa kymppiä maksanut, jos tuohon saa kolvin viritettyä ja miksipä ei saisi. Pitää seuraavan kerran kokeilla.


Olihan tuohonkin adapteria tarjolla.

Muutenkin näyttää löytyvän jos jonkinlaista apuvälinettä.
 
3d tulostin ollu ties kuin kauan, mutta en oo perehtyny niin onko suuttimissa aina sama kierre ?
tilasin muovia mutta olikin että minimi 0,5mm suutin koska on jotai glitteriä ja nyt on 0,4 suutin koneessa.
edit: tulostin on Anycubic Vyper
 
3d tulostin ollu ties kuin kauan, mutta en oo perehtyny niin onko suuttimissa aina sama kierre ?
tilasin muovia mutta olikin että minimi 0,5mm suutin koska on jotai glitteriä ja nyt on 0,4 suutin koneessa.
edit: tulostin on Anycubic Vyper
Suuttimissa on tärkeintä että osaa ostaa hotendiin sopivaa sorttia. On mk8, Volcanoa ja vaikka mitä suutinta nykyään eivätkä ne sovi kuin omanlaiseensa hotendiin.
Vyper käyttää Volcano tyyppistä suutinta. Joten osta Volcano suuttimia: Suutin Volcano m6 1,75mm

Ja jos muovi on kuluttavaa sorttia ja aiot tulostaa sitä suurempia määriä, osta suoraan teräs Volcano suutin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oo vasta ku reilu pari vuotta tullu tolskattua diy työkalunvaihtajan kanssa ja nyt jo sai kaksvärikilkettä tehtyä. :D
 

Liitteet

  • 342659218_262634426106344_2066998083552946695_n.jpg
    342659218_262634426106344_2066998083552946695_n.jpg
    121,1 KB · Luettu: 149
Minun crtouchi oli osunu muoviin ja haljennu kahtia.
Ihmettelin ku alko kuuluu väkivaltasia ääniä tulostimesta ku se irronnu puolikas osu tuulettimeen. Sillä sivulla tuuletin BMG windissä.
Alkuvitutuksen jälkeen otin sen irti, löin kuoren puolikkaan nippareilla kiinni ja laiton muovi spacerin tilalle pari pulttia että ois millin ylempänä, säädin z-offsetin ja tulostus jatkuu niinku mitään tapahtunukkaa. :D
Jumalauta toi on kestävä
photo_2023-04-22_18-06-25.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom