3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä asetusta pitäisi Curassa muuttaa kun reikien viereen jää tuollainen avoin kaista?

1679725124797.png
 
Mikäs olisi hyvä tulostin n. 500€ hintaluokkaan? Mahdollisimman helppokäyttöinen uudelle tulostelijlle. Itsellä ender 3v2, niin olisiko se sitten tuosta uudempi neo versio? Tuota isompaa petiä ei tarvitse olla.

Bambu Lab P1P ALV 0% 659€. Toki ALVilla menee sitten sen 300€ yli budjetin.

Itse tilanteessasi säästäisin tuon deltan hinnassa, ja ostaisin sen Bambun suosiolla - vaikka pitäisi tovi säästääkin malmia.

Tuota ei juuri Enderiin voi vertailla.
 
Kiitoksia ehdotuksista, tutkitaas näitä tarkemmin.
Tulostin siis ei ole tulossa itselle, siksi mahdollisimman helppokäyttöinen. Ender 3v2 on itseä palvellut hyvin, eikä sen kanssa kyllä ongelmiakaan ole ollut, mutta koska saattaa vaatia säätöä enemmän tai vähemmän niin en sitä lähtenyt suosittelemaan.
Tuo bambu lab vaikutti mielenkiintoiselta mitä pikasesti ehti vilkaiseen.
 
Mikäs olisi hyvä tulostin n. 500€ hintaluokkaan? Mahdollisimman helppokäyttöinen uudelle tulostelijlle. Itsellä ender 3v2, niin olisiko se sitten tuosta uudempi neo versio? Tuota isompaa petiä ei tarvitse olla.
Ite vaihdoin Ender 3v2 Prusa Miniin enkä oo kadunnut sekuntiakaan. Tulosteet onnistuu 99% kerroista suoriltaan ilman mitään ongelmia kun Enderillä tuntu että petiin tarttuminen tai joku muu oli aina ongelma (todennäköisesti käyttäjävirhe tai koottu joku väärin jos joku aikoo sanoo että hänen Enderi toimii aina).
 
Ite vaihdoin Ender 3v2 Prusa Miniin enkä oo kadunnut sekuntiakaan. Tulosteet onnistuu 99% kerroista suoriltaan ilman mitään ongelmia kun Enderillä tuntu että petiin tarttuminen tai joku muu oli aina ongelma (todennäköisesti käyttäjävirhe tai koottu joku väärin jos joku aikoo sanoo että hänen Enderi toimii aina).
Itse tulostanut kymmeniä kiloja tavaraa Enderillä, nuo ongelmat on oikeasti 95% kiinni printtaus asetuksista ja loput 5% huonosta kasauksesta/huollosta. Hyvin saanut printattua sarjatulena pedin täydeltä osia siten että ehkä yksi sadasta osasta ei pysykään kiinni pedissä.
Tosin nyt puhun siis DIY Ender 3 v2 Neo printteristä, alkuperäinen 3 v2 vaatii ABL+pedin jouset päivityksen että pääsee samalle tasolle luotettavuudesta.

Minulla siis kaksi enderiä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko kenelläkään vinkkejä toimivista aineista printtien jälkikäsittelyyn? Pitäisi olla kestävää ja helposti hiottavaa. Epoksi on muuten hyvä, mutta sen kanssa työskentely on vähän turhan vaivalloista.
 
Olisiko kenelläkään vinkkejä toimivista aineista printtien jälkikäsittelyyn? Pitäisi olla kestävää ja helposti hiottavaa. Epoksi on muuten hyvä, mutta sen kanssa työskentely on vähän turhan vaivalloista.
Varmaan kannattaa vähän tarkentaa, että mitä jälkikäsittelyllä haetaan? Mitä materiaalia tulostukset on?

Jos helposti hiottavaa hakee niin ruisku/spraykitti toimii.
ABS:llä silotus asetoni höyryllä, tällä saa tiiviin pinnan printtiin kun pintakerros ikään kuin sulaa ja kovettuu takaisin kun otetaan höyryistä pois.
 
  • Tykkää
Reactions: RTR
Varmaan kannattaa vähän tarkentaa, että mitä jälkikäsittelyllä haetaan? Mitä materiaalia tulostukset on?

Jos helposti hiottavaa hakee niin ruisku/spraykitti toimii.
ABS:llä silotus asetoni höyryllä, tällä saa tiiviin pinnan printtiin kun pintakerros ikään kuin sulaa ja kovettuu takaisin kun otetaan höyryistä pois.
Tarkoituksena on siis tasoittaa kappaleiden ulkopinnat maalaamista varten, materiaaleina PLA ja PETG eli kemiallinen tasoitus ei onnistu. Spraykittiä olen kyllä harkinnut, mutta mitään ruiskutettavaa ei ole kovin mielekästä käyttää sisällä, ja kitistä lähtee vielä melkoiset käryt.
 
Itse kittaillut maalaukseen meneviä PLA-tulosteita polyesterikitillä, jota oli sattunut jäämään jostain autoprojektista tms.
 
Itse olen pitänyt epoksia yhtenä helpoimmista/nopeimmista tavoista käsitellä 3D tulosteiden pintoja. Olen siis lähinnä käyttänyt UV epoksia, jolloin palasen saa käsiteltyä ja kovetettua ihan muutamassa minuttissa ja ei tule valumia.
 
Mitähän olen onnistunut sössimään, mutta yläpinnan tulostuslaatu on muuttunut karheaksi?
Valkea palikka ensimmäisiä tulosteita sen jälkeen kun tulostimen sai toimintaan, siinä yläpinta varsin tasainen, sormelle tuntuu täysin tasaiselta.
Nyt pinta on tuommoinen ruma, sormella kokeiltuna hiekkapaperin karkea.
Lankana Flashforge PLA Pro ja Polymaker Polylite PLA.
Lämmöt on olleet koko ajan extruder 200c, bed 60c.
Noiden välillä tulostimeen, Creality Ender 3 S1 Pro on lisätty Sonic Pad, mutta tuo musta palikka on tehty Cura:ssa "perus S1 Pro:n asetuksilla".
Koneella tulostettu ~kilo PLA:ta, joten ei kai tuossa suutinkaan ole vielä kulunut?
Ainakin lanka tulee suuttimesta täysin suorana norona alaspäin, jos manuaalisesti sitä ajaa.

Muuten tulostusjälki on ainakin omasta mielestä ihan ok, mutta tuo yläpinta nyt häiritsee.

OK_fgdsyoikhjnmnkaer.jpgHuonoa_fgöokhjmrea.jpg
 
Kappas vaan Prusa MK4 putkahti markkinoille. Aika puskista kyllä tuli tämä julkasu ainakin itselle.
Jos pitäisi veikata, niin Bambu labs on laittanut vaikuttanut Prusan myyntiin sitten ilmestymisensä jälkeen. Video oli kyllä sellaista markkinointischeissea, että oksat pois -- en tarkoita etteikö laitteessa olisi paljon hyvääkin. Tässä julkaisussa eniten itselleni pisti silmään, että samoihin printtiaikoihin päästään Bambun kanssa jossain "draft modessa" ja high speed printing tulee myöhemmin firmware päivityksenä ilman mitään indikaatiota milloin. Kittinä myydään ei-oota ja jos vertaa Carbon X comboon, niin kuoret, valot ja MMU3 (ei edes vielä saatavilla) niin ollaan hinnan puolesta toisella tuhatlukemalla ja 40 % yli Bambun hinnan (1400 € vs 2000 €). Riittääkö tähän siis kiinnostusta ja saako rahalle vastinetta näin paljon enemmän... saa aika tosissaan printtailla, että tämä vetää puoleensa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy myöntää, että Prusa on ollut kyllä kehityksessä jäljessä muihin vaikka työkaluja sen asian korjaamiseen olisi varmaan ollut? Bambulabin tulostimien julkaisu ja hype taisi tehdä viimeisen sivalluksen joka herätti firman että nyt täytyy toimia. Prusan suuntaan on kuitenkin kerennyt vuosien saatossa kasvaa aika vakaa luottamus laitteiden toimivuuden ja varaosien saannin puolesta, ja se on omasta mielestä vielä valtti esimerkiksi Bambulabiin tai muihin uusiin toimijoihin verrattuna. Todella hiljaiselta tuo MK4 tosin vaikuttaa, esimerkiksi juuri tuohon Bambulabiin verrattuna. Hetken tässä itsekin punninnut X1C:n tilaamista, mutta saatan sittenkin vielä pyörtää päätökseni ja tilata MK4:sen nykyisen Prusan kaveriksi :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Bambu:n nettikaupan hinnat ovat ilman ALV:a (X combo siis n. €1700) ja MMU3:ssa tulee sitten joskus 5 väriä. Prusan saatavuus, etenkin uutuuksien on aina ollut vaikeaa. Jätin itse Minin ostamatta kun ei jaksanut odottaa.
 
Olisiko kenelläkään vinkkejä toimivista aineista printtien jälkikäsittelyyn? Pitäisi olla kestävää ja helposti hiottavaa. Epoksi on muuten hyvä, mutta sen kanssa työskentely on vähän turhan vaivalloista.
Epoksia minäkin käyttänyt, juuri tuota UV-valoon reagoivaa. Mielestäni aika helppo, sutii vain pintaan ja näyttää hetken UV-valoa jolloin kovettuu. Tosin ennen seuraavaa työvaihetta kannattaa pestä, tahtoo aina vähän rasvaiseksi jäädä.
Ja parempaa peittävyyttä jos haluaa niin voi laittaa esim talkkia sekaan niin saa paksumpaa tavaraa. Toki jos printti sisältää paljoa pieniä yksityiskohtia, niin tällä kyllä hävittää nekin.
 
No täytyypä tuota UV-epoksia kokeilla kun useampi suositellut. Mistä olette tuota ostaneet? Mitä nyt äkkiseltään katsoin niin aivan älyttömän hintaista suomalaisissa kaupoissa.
 
Tein tuossa kaappien kevätsiivousta ja tuli vastaan jonkin verran yli jäänyttä 3D-krääsää, lähinnä Crealityn vehkeisiin. Tuumasin laittaa tänne ennemmin kuin myydään-palstalle, mihin viesti kuitenkin hukkuu. Toivottavasti tästä ei pahastuta...

Ylimääräisenä olisi:
Sunlun tuulettimeton filamenttikuivuri, vain testattu toimivaksi 25€
Crealityn 4.2.2 "silent"-emolevy missä siis X ja Y ovat silenttejä, Z ja extruder perinteisellä driverillä (Ender 3 Max orkkis). Mukaan toinen missä X tai Y mykkä 10€
Bigtreetech SKR Mini E3 B1.2 emolevy (E3Max firmis) 20€

Creality 525mm Z-akseli, käyttämätön. Ostin parin, käytin vain toisen. Tämä jonkun sentin pidempi kuin E3Max orkkis 10€
Avaamaton rulla Primacreatorin harmaata ABS:ää. Primavalue dark grey 1kg 13€
Twotreesin dual gear extruder stepperillä (käyttövalmis bowden-malli) järkevä tarjous?

Ovat Raisiossa, Turun nurkilla. Pistä YV niin laitan kuvia

Löytyy myös sekalaista, mm.
Filament runout sensoreita, mikrokytkinmalli
Vakiotuulettimia (Creality ja Twotrees) ja muutama Sunon
Uusia käyttämättömiä lämpöantureita ja lämmitysvastuksia MK8 ja V6 (kloonit)
Nämä lähinnä jos joku paikallinen tarvii pikaisesti varaosan tms.
 
Viimeksi muokattu:
Miten 360 Fusionissa saa muokattua jo tehtyjä tursotuksia? Piirrepuussa on pelkästään "Body6" ja 3 sketchiä mistä osa rakentuu. Tähän ongelmaan päädyin taas, kun olisin halunnut tuon yläosan välikön täyttää noin puolelta matkalta, mutta eihän tästä nyt tule mitään. Tein tämän täytön uudella sketchilla, mutta nyt tuohon jää jotain epämääräisiä pystyviivoja, jotka varmaan sotkee tulostuksessa, enkä myöskään saa poistettua rikkinäistä pyöristystä tuossa missä kappale paksuuntuu. :cautious:
Yleensä olen tämän ratkaissut tekemällä koko mallinnuksen uudelleen, mutta ei taas jaksaisi kun tehnyt tämänkin kappaleen ihan muutamankerran uudelleen...

Solidworksiä pyörittänyt työkseenkin ja on hermot tiukilla kun ei ohjelma toimi samalla tavalla.
 

Liitteet

  • Hermot menee.JPG
    Hermot menee.JPG
    93,5 KB · Luettu: 36
F360:ssa pitäisi olla tapahtumajana ruudun vasemmassa alareunassa jos se on .f3d tiedosto. Onshapessa taas löytyy sellanen toiminto kun "delete faces" millä olen saanu .stl tai .stp filuista esim. chamferin poistettua.
 
Kiitoksia niin näkyykin olevan! Testasin ja sain rikkinäisen pyöristyksen poistettua ainakin. Pitää huomenna koittaa saada tuota tursotusta korjattua, että millä sen saa korjattua järkevimmin. Solidworksissä tuon kyllä osaisi minuuttiin korjata, mutta tässä menee lähinnä trial&error tyylillä.
Eihän tässä tarvitsi muuta muuttaa kuin tursotus järjestys, että ensin tulisi tuo kapeampi umpitursotus ja tähän päälle "Faceen" tuo ontto muotoiltu tursotus.

Tarkoituksena tehdä G30 Maxiin 30mm tangonjatkopalat. Pitää katsoa tuleeko miten jäykät PLA:lla tulostaessa, ei ainakaan äkkiseltään tuosta pitempiä kehtaa tehdä.
 

Liitteet

  • 1680462823308.png
    1680462823308.png
    20,7 KB · Luettu: 36
Laita nyt vaikka f3d filu jakoon, kun jotenkin kuulostaa et yrität tehdä hommaa ylimonimutkaosesti tjsp. Tai ainakin screenshotit sketcheistä.
 
En äkkiseltään tähän saanut tiedostoa laitettua. Ei Sketcheissa niinkään pitäisi olla mitään vikaa, mutta tursotuksissa tai pikemminkin tursotus järjestyksessä. Todennäköisesti koitan tehdä tätä aivan liian monimutkaisesti, kun ei osaa ohjelmaa kunnolla käyttää. :lol:
Viimeisenä Sketchinä on siis tuo missä koitan tehdä tehdä tuota onttoa muotoiltua osaa osittain umpinaiseksi.
 

Liitteet

  • 1680464320405.png
    1680464320405.png
    286,3 KB · Luettu: 43
  • 1680464361607.png
    1680464361607.png
    167,8 KB · Luettu: 42
  • 1680464385040.png
    1680464385040.png
    188,9 KB · Luettu: 34


tuommoinen tuli youtube suosituksista, vaikuttaa pätevältä viritelmältä


Mä itseasiassa värkkään semmosta magneetti, kuula, magneetti sämpylää omaan z-akseliin tohon pienempään printteriin.
Haaste on siinä että pitää olla tarpeeksi magneettaja ottaa se kiertovoima vastaan mikä tulee siitä trapetsitangosta ku z-akseli nousee.
 
Täytyy myöntää, että Prusa on ollut kyllä kehityksessä jäljessä muihin vaikka työkaluja sen asian korjaamiseen olisi varmaan ollut? Bambulabin tulostimien julkaisu ja hype taisi tehdä viimeisen sivalluksen joka herätti firman että nyt täytyy toimia. Prusan suuntaan on kuitenkin kerennyt vuosien saatossa kasvaa aika vakaa luottamus laitteiden toimivuuden ja varaosien saannin puolesta, ja se on omasta mielestä vielä valtti esimerkiksi Bambulabiin tai muihin uusiin toimijoihin verrattuna. Todella hiljaiselta tuo MK4 tosin vaikuttaa, esimerkiksi juuri tuohon Bambulabiin verrattuna. Hetken tässä itsekin punninnut X1C:n tilaamista, mutta saatan sittenkin vielä pyörtää päätökseni ja tilata MK4:sen nykyisen Prusan kaveriksi :thumbsup:
Tilaat vaan sen bambun nyt
 
Prusaan koteloa. i3mk3s löytyy. Sain 4kpl isoja 3-4mm paksuja pmma levyjä. Mitenhän nuo eristää lämpöä, että riittääkö etes abs tai sitten jopa nylon/pcabs jne. Mites stepperit, niissä ei vissiin etes jäähysiilejä jostain syytä. Kuinkahan herkästi ne ylikuumuu jos kotelossa 50 lämmintä :btooth:
Powerin ainakin vedän kotelon ulkopuolelle. Miten muuten, mitä tuo psu panic cable tekee :bored:
 
Itse säädin Enderistä pystyakselin mahdollisimman suoraan, eikä vakio-osillakaan taida olla tuota ongelmaa. Saa nähdä kuluuko tuo käytössä, ja tulisi myöhemmin ongelmia. Extruderille olisi kyllä linear rail hyvä parannus, kun ei nuo rullat ole ihan pyöreät, niin tulostinpää hyppii helposti 0.1-0.2mm per pyörän kierros
 
Itse säädin Enderistä pystyakselin mahdollisimman suoraan, eikä vakio-osillakaan taida olla tuota ongelmaa. Saa nähdä kuluuko tuo käytössä, ja tulisi myöhemmin ongelmia. Extruderille olisi kyllä linear rail hyvä parannus, kun ei nuo rullat ole ihan pyöreät, niin tulostinpää hyppii helposti 0.1-0.2mm per pyörän kierros
Paljo suurempi hyöty kun päivität toisen z akselin.
 
En äkkiseltään tähän saanut tiedostoa laitettua. Ei Sketcheissa niinkään pitäisi olla mitään vikaa, mutta tursotuksissa tai pikemminkin tursotus järjestyksessä. Todennäköisesti koitan tehdä tätä aivan liian monimutkaisesti, kun ei osaa ohjelmaa kunnolla käyttää. :lol:
Viimeisenä Sketchinä on siis tuo missä koitan tehdä tehdä tuota onttoa muotoiltua osaa osittain umpinaiseksi.

Mä en kyllä ymmärrä ehkä tavoitegeometriaa tuosta, koska äkkipikaa katsoen tossa tarttis ylipäätään yhden (max kaksi) sketchin ja useampi sketch on oire huonosta sketchaamisesta ja ei varmaan saa siistiä mitenkään... Siis mitä tossa pitää olla? Pohjalla tollainen umpinainen pyöreä tanko jonka päähän kolme tollaista piikkiä joiden "sisus" vielä puoleen väliin asti tms. yhtenäistä?

Edit: Täydennyksenä, ei oo tarkoitus vituilla että et vaan osaa, yritän piirtää mielenkiinnosta itse ton Fusionilla... En oo itse Fusion guru, enkä ees osaa 3D-mallinnusta, mutta jonkun verran räpeltänyt.

Edit2: Oliko siis tarkoituksena jotain tällaista saada? Nopea kötöstys, dimensiot päin hemmetitä varmaankin, kaikki viivoja tai pisteitä ei ole rajoitettu jne.:

1680541790842.png


1680541827281.png


Edit3: Ja siis en oo 3D mallintaja tai ees koulutusta saanut, että YMMV, mutta minulle Fusion360 on ollut ultraintuitiivinen sen jälkeen kun tajusi että 3D-malli nostetaan esiin piirustuksesta ja että piirustuksessa kannattaa ja pitää hyödyntää rajoitteita ja dimensioita niin paljon kuin mahdollista, siihen pisteeseen asti ettei yksikään viiva, piste tai yhtään mikään liiku hiirellä vetämällä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en kyllä ymmärrä ehkä tavoitegeometriaa tuosta, koska äkkipikaa katsoen tossa tarttis ylipäätään yhden (max kaksi) sketchin ja useampi sketch on oire huonosta sketchaamisesta ja ei varmaan saa siistiä mitenkään... Siis mitä tossa pitää olla? Pohjalla tollainen umpinainen pyöreä tanko jonka päähän kolme tollaista piikkiä joiden "sisus" vielä puoleen väliin asti tms. yhtenäistä?

Edit: Täydennyksenä, ei oo tarkoitus vituilla että et vaan osaa, yritän piirtää mielenkiinnosta itse ton Fusionilla... En oo itse Fusion guru, enkä ees osaa 3D-mallinnusta, mutta jonkun verran räpeltänyt.

Edit2: Oliko siis tarkoituksena jotain tällaista saada? Nopea kötöstys, dimensiot päin hemmetitä varmaankin, kaikki viivoja tai pisteitä ei ole rajoitettu jne.:

1680541790842.png


1680541827281.png


Edit3: Ja siis en oo 3D mallintaja tai ees koulutusta saanut, että YMMV, mutta minulle Fusion360 on ollut ultraintuitiivinen sen jälkeen kun tajusi että 3D-malli nostetaan esiin piirustuksesta ja että piirustuksessa kannattaa ja pitää hyödyntää rajoitteita ja dimensioita niin paljon kuin mahdollista, siihen pisteeseen asti ettei yksikään viiva, piste tai yhtään mikään liiku hiirellä vetämällä jne.
Joo, tosiaan tuommoista oli tarkoitus tehdä tai tässä tapauksessa muokata vanhasta mallista, jossa ei ollut tuota umpinaista osaa kapeammassa kohdassa keskellä.
En tuota tänään ole kerennyt katsomaan sen kummemmin, mutta huomenna on paremmin aikaa tuohon. Ei taida olla omassa mallissakaan kaikki pisteet täysin rajattu, kun ei muutenkaan ole 100% tarkkamallinnus. Laitoin vaan taustalle kuvan tangosta ja sen päälle koitin mallintaa sopivaksi mitoilla, jotka on mahdollista mitata työntömitalla.
Kyllähän tuo 360 on samantapainen käyttää kuin Solidworks, mutta itse näen SW selvemmäksi käyttää. Tietty kun Solidworksia on pyörittänyt paljon, niin tottakai se tuntuu äkkiseltää helpommalta käyttää. Muuten käyttäisin Solidworksia, mutta koululisenssi loppui vuoden vaihteessa. Pitkään se kyllä toimikin.

Tosiaan itsekkin lähden mallintamaan kappaletta kerroskerrokselta, mutta tässä tapauksessa pitikin väliin muokata "uusi kerros".

E: Teinpähän tuon nyt valmiiksi ja korjailin samalla aiempia sketchejä paremmaksi, niin että ovat nyt kaikki sidottuja eikä näitä voi liikutella. Tuo qweeqwqwe antama info tapahtumajanasta ja sen sijainnista auttoi huomattavasti, kun pääsi aiempia tursotuksia yms säätämään.
 

Liitteet

  • 1680552041098.png
    1680552041098.png
    387,9 KB · Luettu: 12
Viimeksi muokattu:
Prusaan koteloa. i3mk3s löytyy. Sain 4kpl isoja 3-4mm paksuja pmma levyjä. Mitenhän nuo eristää lämpöä, että riittääkö etes abs tai sitten jopa nylon/pcabs jne. Mites stepperit, niissä ei vissiin etes jäähysiilejä jostain syytä. Kuinkahan herkästi ne ylikuumuu jos kotelossa 50 lämmintä :btooth:
Powerin ainakin vedän kotelon ulkopuolelle. Miten muuten, mitä tuo psu panic cable tekee :bored:

Semi haastavaa saada (ainakin nyt talvella) kotelo edes 50 asteeseen ellei ole jotain lämmityselementtejä sisällä.
 
Joo, tosiaan tuommoista oli tarkoitus tehdä tai tässä tapauksessa muokata vanhasta mallista, jossa ei ollut tuota umpinaista osaa kapeammassa kohdassa keskellä.
En tuota tänään ole kerennyt katsomaan sen kummemmin, mutta huomenna on paremmin aikaa tuohon. Ei taida olla omassa mallissakaan kaikki pisteet täysin rajattu, kun ei muutenkaan ole 100% tarkkamallinnus. Laitoin vaan taustalle kuvan tangosta ja sen päälle koitin mallintaa sopivaksi mitoilla, jotka on mahdollista mitata työntömitalla.
Kyllähän tuo 360 on samantapainen käyttää kuin Solidworks, mutta itse näen SW selvemmäksi käyttää. Tietty kun Solidworksia on pyörittänyt paljon, niin tottakai se tuntuu äkkiseltää helpommalta käyttää. Muuten käyttäisin Solidworksia, mutta koululisenssi loppui vuoden vaihteessa. Pitkään se kyllä toimikin.

Tosiaan itsekkin lähden mallintamaan kappaletta kerroskerrokselta, mutta tässä tapauksessa pitikin väliin muokata "uusi kerros".

E: Teinpähän tuon nyt valmiiksi ja korjailin samalla aiempia sketchejä paremmaksi, niin että ovat nyt kaikki sidottuja eikä näitä voi liikutella. Tuo qweeqwqwe antama info tapahtumajanasta ja sen sijainnista auttoi huomattavasti, kun pääsi aiempia tursotuksia yms säätämään.
Ihan yleisesti puhuttaessa tämän muotoisista mallinnuksista niin eikö nuo olisi järkevintä tehdä ns. pyörähdysmallina ja siihen yksi leikkaus toisesta päästä?. Tällöin vältytään eri bodyilta.
 
Onnostuukohan abs ja Asa kuitenkin :lonely:

ABS tai ASA ei vaadi mitään ihan övereitä lämpöjä. Oma kotelo taitaa nousta korkeimmillaan 40-45 asteeseen, ei mitenkään pahasti käyriä. 30 asteen kieppeille on aika 50-50 tuleeko suora osa vaiko banaani.

Mulla on vaan 3 mm polykarbonaattiseinät, dibondista pohjapaneeli. Paneeleihin teipattu solukumitiivisteet. Lisäilin jotain folion näköstä kamaa sisäpuolelle niin auttoi pikkasen, samaten viltin heittäminen päälle.
 
Löytyiskös täältä innokasta filafleksille tulostajaa, pientä korvausta vastaan tietenkin. Pari pikku osaa pitäs tuolta thinaverseta saada. Ite en omilla vehkeillä viitti lähtee edes yrittää kun kyseisiin materiaaleihin en ole edes tutustunut.
 
Löytyiskös täältä innokasta filafleksille tulostajaa, pientä korvausta vastaan tietenkin. Pari pikku osaa pitäs tuolta thinaverseta saada. Ite en omilla vehkeillä viitti lähtee edes yrittää kun kyseisiin materiaaleihin en ole edes tutustunut.
Mä voin. Neljänlaista tpu/tpe lankaa löytyy ja DD
 
No täytyypä tuota UV-epoksia kokeilla kun useampi suositellut. Mistä olette tuota ostaneet? Mitä nyt äkkiseltään katsoin niin aivan älyttömän hintaista suomalaisissa kaupoissa.

Olen käyttänyut ihan näitä korujen tekoon käytettäviä epokseja lähinnä sen takai että olen halunnut säilyttää alkuperäisen tulosteen värin ja vain tasoitella pintoja.
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07VGQKM3G/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o05_s01?ie=UTF8&psc=1
 
Mitä minun pitäisi kalibroinnissa/levelauksessa muuttaa, kun tuossa yhdessä ruudussa menee pieleen:
1680763254718.png


Eli tuo rimmi ei ole tarttunut alustaan. Kappale näyttää kuitenkin ihan ok.
 
Mitä minun pitäisi kalibroinnissa/levelauksessa muuttaa, kun tuossa yhdessä ruudussa menee pieleen:
1680763254718.png


Eli tuo rimmi ei ole tarttunut alustaan. Kappale näyttää kuitenkin ihan ok.
Ihan täysin normaalia. Varsinki tuo karkea pei aiheuttaa yhtenä syynä. Merkittävin kuitenkin pieni layer height ja layer width. 0.3 korkeus 0.3 leveys tarttuu tuohon karkeaan hyvin. Tommonen noin pieni ei tartu kovin hyvän mikä sullakin on (yksittäinen "lanka" siis). Sileeseen peihin tarttuu paremman nuo pienet. Ite käytän 0.4 ja 0.6 suuttimille kummallakin 0.3 first layer height ja 0.6-0.8mm width nii tarttuu.
 
Eli tuo rimmi ei ole tarttunut alustaan.

Tuo tarttumattomuus näyttäisi olevan pahimmillaan kuvasta katsottuna oikealla puolella. Tämä voi viitata siihen että suuttimella on hiuksenhienosti liikaa etäisyyttä alustaan sillä suunnalla missä tarttui huonoimmin. Korkeus säädön tarkistus voi siis myös auttaa, ellei sitten kyse ole vääntyneestä alustasta tai jostain tarttumista haittaavasta sen pinnalla juuri tuolla kohtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom