3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Suosituksia:
-budjetti noin 1000-3000
-valmis laite
-luotettava & helppo workflow (lähtökohtana ilmainen Fusion 360)
-ainakin yhdessä suunnassa 50cm kokoinen onnistuu
-hyvä toistettavuus suurissa mitoissa
-pienen piperryksen tarkkuus tai pinnan sileys ei niin tärkeä
-ei kuukausimaksullisia softia
-jotenkin tuollaiset kaapissa olevat tuntuvat järkevämmiltä kuin avoimet

Tarkoituksena on ensisijaisesti tulostella malleja, jotka hion, sivelen epoksin päälle, kiillotan ja sitten otan muotit lopullisten tuotteiden tekoon. Eli mitään hienosteluja eri väreistä tai muoveista samaan tulostukseen ei tarvi.
Kaikki paitsi yks:
Bambu labs x1 carbon
 
Välillä joutuu vähä kikkailemaan.. entä jos pursottaa kokonaisena, eli keskiö mukaan. Sen jälkeen lofti ja sitten shell komennolla ylä ja alapinnan valitsemalla halutulla seinämällä "aukasu"?
Ei toiminut. Ongelmana oli että väkisin yritti ottaa "1" ja "2" loftin lisäksi kolmannen "pinnan" jolloin loft ei tietenkään toimi oikeen.
 
Ender 3:een saa noita extension kittejä jos haluaa 50cm z-suunnassa, jää vielä 3 tonnin budjetista vähän ylikin ;)
 
Ei toiminut. Ongelmana oli että väkisin yritti ottaa "1" ja "2" loftin lisäksi kolmannen "pinnan" jolloin loft ei tietenkään toimi oikeen.
Se pitää loftata ensin umpinaiseksi ja sen jälkeen voi uudella loftilla leikata sen sisäosan. Jos et saa valittua loftiin oikeita pintoja niin tee uusi scetch johon projectilla kopioit ne alueet.

Toinen vaihtoehto on loftailla surfacessa ne pinnat ja muuntaa sitten solidiksi.
 
1675426594245.png

Mikähän ihme aiheuttaa ettei saa tuohon tuon muotoista loftia. noi palat on extrudattu sketchistä mistä ois pitänyt alunperinkin lofti tehdä, eli ei sillä väliä. Mun logiikan mukaan pitäis toimia hyvin
Kokeilitko vaihtaa tota Guide Typeä? Nyt sulla on kuvassa "Rails" valittuna, mutta ei yhtään reiliä määriteltynä.

Jos Guide Typen vaihdolla ei onnistu, niin sketsien loftaus onnistuu kyllä varmasti. Loftaat eka solidin uloimmista viivoista (=alimman uloin ja ylimmän uloin). Ja vastaava loft molempien sisä viivoista. Loftien jälkeen sulla pitäisi olla kaksi solidia, jolloin isommasta voit haukkaa pienemmän pienemmän pois.
 
Niin. Se kaikkein tärkein eli 500mm jää uupumaan :)
Toki liima auttaa, kun on muottien tekoon.
Jos kappaleita on tarkoitus jälkikäsitellä muutenkin runsaasti, niin onko pieni liimaus enää kova homma? Prusaslicerin uuteen versioon tulossa ominaisuus että kappaleen saa katkaistua valitsemaansa tasoa pitkin ja ohjelmalla voi lisätä kohdistustapit leikkauspintaan. Tuolla rahalla kun saa vaikka kaksi noita aiemmin mainittuja Bambulabseja (ja halvempaa P1P mallia neljä). Karkeasti arvioiden tulostusaika puolittuu kahdella koneella vrt. yksi iso.
 
Jos kappaleita on tarkoitus jälkikäsitellä muutenkin runsaasti, niin onko pieni liimaus enää kova homma? Prusaslicerin uuteen versioon tulossa ominaisuus että kappaleen saa katkaistua valitsemaansa tasoa pitkin ja ohjelmalla voi lisätä kohdistustapit leikkauspintaan. Tuolla rahalla kun saa vaikka kaksi noita aiemmin mainittuja Bambulabseja (ja halvempaa P1P mallia neljä). Karkeasti arvioiden tulostusaika puolittuu kahdella koneella vrt. yksi iso.

Kiirehän nyt ei ole kun itselle tulostelee, joten vaiva vähenisi mitä vähemmän on liimailtavaa. Tosin nyt olen lueskellut sen verran, että ilmeisesti 3D tulostus on oikeasti aika hidasta eli ei omaan käyttöönkään välttämättä ihan hitainta konetta kannata hankkia. Mutta ei missään tapauksessa kahta tule hankittua.
 
Hidasta se on, mutta kun et ole tarkkuuden perään, niin se nopeuttaa huomattavasti.
Tuo yhden sivun 500mm vaatimus rajaa aika paljon laitteita pois, nuo kun on hieman harvassa. Toki budjettiisi sellainen löytyy varmasti.

Tässä jotain alkuun vilkaistavaksi. Nämä aika järkäleitä kun ovat 500*500*500


Jos 400-450mm kuitenkin riittäisi, niin muutama vaihtoehto

 
Mjuuh, näköjään Sunlu S8 Pro printterin PETG tulosteiden sottaisuus tulee PETG-stringauksesta joka saa muovin tarttumaan suuttimeen klimppeinä jotka sitten lopulta jää kiinni tulosteen pintaan.
Ensimmäistä kertaa kokeilin printterillä perus PLA tulostusta ja seinät olivat nyt täysin sileitä ilman mitään artifakteja.

Päällystetyt suuttimet auttaisivat ongelmaan (kalleimpana rubiinisuutin), mutta eipä tuolla PETG:llä ole tarkoitus printata mitään koriste-esineitä niin antaa olla. Tietysti eri valmistajan\värinen petg käyttäytyisi ehkä paremmin eikä sottaisi perus suuttimella näin paljon. Geeetech ja Sunlu PLA-muovit esimerkiksi on aivan eri planeetoilta stringauksen suhteen kun niitä vertailee keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Mjuuh, näköjään Sunlu S8 Pro printterin PETG tulosteiden sottaisuus tulee PETG-stringauksesta joka saa muovin tarttumaan suuttimeen klimppeinä jotka sitten lopulta jää kiinni tulosteen pintaan.
Ensimmäistä kertaa kokeilin printterillä perus PLA tulostusta ja seinät olivat nyt täysin sileitä ilman mitään artifakteja.

Päällystetyt suuttimet auttaisivat ongelmaan (kalleimpana rubiinisuutin), mutta eipä tuolla PETG:llä ole tarkoitus printata mitään koriste-esineitä niin antaa olla. Tietysti eri valmistajan\värinen petg käyttäytyisi ehkä paremmin eikä sottaisi perus suuttimella näin paljon. Geeetech ja Sunlu PLA-muovit esimerkiksi on aivan eri planeetoilta stringauksen suhteen kun niitä vertailee keskenään.
Mulla fiberlogyn petg lanka ollut helpoin tulostaa, myös stringauksen suhteen. Se ei tunnut olevan tahmeaa sulana kun stringaa niin vähän ja noita edellämainittuja ongelmia on paljon vähemmän entä muilla petgeillä
 
Kiirehän nyt ei ole kun itselle tulostelee, joten vaiva vähenisi mitä vähemmän on liimailtavaa. Tosin nyt olen lueskellut sen verran, että ilmeisesti 3D tulostus on oikeasti aika hidasta eli ei omaan käyttöönkään välttämättä ihan hitainta konetta kannata hankkia. Mutta ei missään tapauksessa kahta tule hankittua.
bambu labsin koneet on keskivertoa huomattavasti nopeampia.
 
Kokeilitko vaihtaa tota Guide Typeä? Nyt sulla on kuvassa "Rails" valittuna, mutta ei yhtään reiliä määriteltynä.

Jos Guide Typen vaihdolla ei onnistu, niin sketsien loftaus onnistuu kyllä varmasti. Loftaat eka solidin uloimmista viivoista (=alimman uloin ja ylimmän uloin). Ja vastaava loft molempien sisä viivoista. Loftien jälkeen sulla pitäisi olla kaksi solidia, jolloin isommasta voit haukkaa pienemmän pienemmän pois.
Juu guide typeä vaihtelin eikä apua. ja sketcheistä aluksi yritinkin loftata, ei toiminut niin extruudasin profiilit mistä yrittää loftia
 
Se pitää loftata ensin umpinaiseksi ja sen jälkeen voi uudella loftilla leikata sen sisäosan. Jos et saa valittua loftiin oikeita pintoja niin tee uusi scetch johon projectilla kopioit ne alueet.

Toinen vaihtoehto on loftailla surfacessa ne pinnat ja muuntaa sitten solidiksi.
Sehän toimi. Itse en älynnyktään kokeilla surfacea :tup:
 
turhan kallis tuo, Ihan yhtä hyvin toimii tulostettu DD kitti kuhan ei jostai plaa tulosta
Laitatko esimerkin?
Jos vaihtaan tuon hot endinkin niin pystyykö tulostamaan kovemmilla lämmöillä kun vakio osilla? Saako tuolla micro swiss kitillä jotain muita hyötyjä? Jos moottori tuodaan samaan pakettiin tulostuspään kanssa niin painohan ainakin nousee aikalailla...
 
Laitatko esimerkin?
Jos vaihtaan tuon hot endinkin niin pystyykö tulostamaan kovemmilla lämmöillä kun vakio osilla? Saako tuolla micro swiss kitillä jotain muita hyötyjä? Jos moottori tuodaan samaan pakettiin tulostuspään kanssa niin painohan ainakin nousee aikalailla...
joo pystyy, mut kannattaa ostaa esim dragonfly bms eikä tuota microswissiä vaikka sekin laadukas on. Lämpöä kestää paljon enempi. Netistä löytyy kymmeniä valmiita malleja direct kiteille. Paino nousee joo, mut ei näil endereillä ilman isoja modeja kovin lujaa tulostetakkaan ettei vaikutus ole iso
 
Sherpa Miniä voin suositella DD käyttööm esim TPU:lle. On todella suosittu.

Löytyy valmiina esim Trianglelabin valmistamana
 
Ompa jännä ongelma. Noissa kahdessa osassa 100% samat asetukset, eli ainut muuttunut on kappale itsessään. Toisessa kuitenkin todella suuri z layer vika, kun taas toisessa täydellinen se niinkuin pitää. Ei tuu itselle enää mieleen mikä syynä :confused:
1675868354045.png
 
Onko järkeä sijoittaa 125e creality Ender-5 tulostimeen? Tarkoitus olisi päivittää tuo nykyinen tulostin siten että voin tulostaa sillä TPU ym muita materiaaleja mihin tuo nykyisellään ei kykene. Jos ostaa tuon dragonfly hotendin ja sherpa minin niin 125e tulee sille hintaa. Olen katsonut nuita rakennelmia millä vois nykyisellä osilla hyvin pitkälle tehdä DD mutta niillä vaikuttaisi huollettavuus kärsivän. esim tämä Ender 5 Direct Drive Stock Hotend and Extruder by Hangtight

Tuohon nykyiseen tulostimeen olen päivittänyt ohjauskortin ja asentanut bl-touchin. Octoprint myös käytössä.

Toimii pääsääntöisesti hyvin mutta satunnaiset tukokset vaivaa jollain langoilla. Onko uusissa tulostimissa jotain sellaista tarpeellista mitä tuohon Ender-5 tulostimeen ei ole mahdollista saada?

Ajatus että tuolla päivityksellä saisi laitteesta "nykyaikaisen".

Miten sinä tekisit?
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-02-08-22-48-10-82_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2023-02-08-22-48-10-82_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    169,5 KB · Luettu: 54
Viimeksi muokattu:
Onko järkeä sijoittaa 125e creality Ender-5 tulostimeen? Tarkoitus olisi päivittää tuo nykyinen tulostin siten että voin tulostaa sillä TPU ym muita materiaaleja mihin tuo nykyisellään ei kykene. Jos ostaa tuon dragonfly hotendin ja sherpa minin niin 125e tulee sille hintaa. Olen katsonut nuita rakennelmia millä vois nykyisellä osilla hyvin pitkälle tehdä DD mutta niillä vaikuttaisi huollettavuus kärsivän. esim tämä Ender 5 Direct Drive Stock Hotend and Extruder by Hangtight

Tuohon nykyiseen tulostimeen olen päivittänyt ohjauskortin ja asentanut bl-touchin. Octoprint myös käytössä.

Toimii pääsääntöisesti hyvin mutta satunnaiset tukokset vaivaa jollain langoilla. Onko uusissa tulostimissa jotain sellaista tarpeellista mitä tuohon Ender-5 tulostimeen ei ole mahdollista saada?

Ajatus että tuolla päivityksellä saisi laitteesta "nykyaikaisen".

Miten sinä tekisit?
FB_IMG_1675917097510.jpgFB_IMG_1675917106500.jpg

Kaverin lineaarijohtemodattuun ender 5 plussaan tuli piirreltyä sherpa mini + v6 combolle palikat, kyllähän tuo kehu että parani kummasti. Tuo sun linkkaama valmis setti on sinänsä vähän huono, koska vakiokamat siirretty vaa liikkuvien päälle, ihan turhaa massaa. Ja toisekseen tuo vakioekstuuderi on melekosen surkea viritys. Sherpa minillä säästät melkosesti painossa ja parannat muutenkin konetta huomattavasti. Monen koneen kokemuksella voin kyllä vahvasti suositella sherpa miniä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko järkeä sijoittaa 125e creality Ender-5 tulostimeen? Tarkoitus olisi päivittää tuo nykyinen tulostin siten että voin tulostaa sillä TPU ym muita materiaaleja mihin tuo nykyisellään ei kykene. Jos ostaa tuon dragonfly hotendin ja sherpa minin niin 125e tulee sille hintaa. Olen katsonut nuita rakennelmia millä vois nykyisellä osilla hyvin pitkälle tehdä DD mutta niillä vaikuttaisi huollettavuus kärsivän. esim tämä Ender 5 Direct Drive Stock Hotend and Extruder by Hangtight

Tuohon nykyiseen tulostimeen olen päivittänyt ohjauskortin ja asentanut bl-touchin. Octoprint myös käytössä.

Toimii pääsääntöisesti hyvin mutta satunnaiset tukokset vaivaa jollain langoilla. Onko uusissa tulostimissa jotain sellaista tarpeellista mitä tuohon Ender-5 tulostimeen ei ole mahdollista saada?

Ajatus että tuolla päivityksellä saisi laitteesta "nykyaikaisen".

Miten sinä tekisit?
Joo kumpikin ainakin on laadukkaita osia.
 
Ompa jännä ongelma. Noissa kahdessa osassa 100% samat asetukset, eli ainut muuttunut on kappale itsessään. Toisessa kuitenkin todella suuri z layer vika, kun taas toisessa täydellinen se niinkuin pitää. Ei tuu itselle enää mieleen mikä syynä :confused:
1675868354045.png
Ensiksi lähtisin tarkistaan onko suutin ok. Tukkeutumassa?
Onko bowden tube sulanut suuttimen päästä?
Suutin asiat kun tarkistettu, niin sen jälkeen kokeilisin retraction calibroinnin.
 
Tuli hankittua hankittua Flashforgen Adveture 3 Lite Geekbuyngista, kun halvalla sai. =) Tässä on nyt muutama päivä opeteltu tulostuksen saloja ja ihmetelty miten asiat toimii. On jäänyt mietityttämään mistä johtuu kuvan kaltainen sauma. Tuossa kohtaa siis alkaa ja loppuu ulkoreunan tulostus. Oon koittanut googlailla ongelmaan ratkaisua mutta ei ole osunut silmään, kun on vielä aloittelija tässä harrastuksessa. Käytän siis tota valmistajan Flashprintti softaa.
IMG20230210213308.jpg
 
Kerroit jo itse mistä se johtuu. Se kohta missä edellinen layeri loppuu ja seuraava alkaa ei tule olamaankaan täydellinen. Voit slaisserissa muuttaa asetuksen että sen paikka vaihtelee, on tulosteen kulmassa tai sitten on noin aina samassa kohdassa.
 
Tuli hankittua hankittua Flashforgen Adveture 3 Lite Geekbuyngista, kun halvalla sai. =) Tässä on nyt muutama päivä opeteltu tulostuksen saloja ja ihmetelty miten asiat toimii. On jäänyt mietityttämään mistä johtuu kuvan kaltainen sauma. Tuossa kohtaa siis alkaa ja loppuu ulkoreunan tulostus. Oon koittanut googlailla ongelmaan ratkaisua mutta ei ole osunut silmään, kun on vielä aloittelija tässä harrastuksessa. Käytän siis tota valmistajan Flashprintti softaa.
IMG20230210213308.jpg
Se on tosiaan sauma, se kuuluu asiaan. Jos haluaa ettei se näy niin selkeästi, voi slicerista valita "Randomize Z seam" tmv.
 
Ok. Kiitoksia tiedosta, löytyi tuo randomize asetus asetuksista. Jotenkin sitä oletti, että olisi ollut siistimpi tuo sauma, Noh oppii aina jotain uutta. =)
 
Ok. Kiitoksia tiedosta, löytyi tuo randomize asetus asetuksista. Jotenkin sitä oletti, että olisi ollut siistimpi tuo sauma, Noh oppii aina jotain uutta. =)
Kyllä se onkin paljon siistimpi, jos löytyy terävä reuna mihin sen saa piiloon. Täysin pyöreät muodot on aina vähän kompromisseja
 
Asensin sherpa minin ja siihen liittyen muutama kysymys.

Jännitettä piti säätää emolevyltä. Säädin ohjeen mukaisesti. Näyttö himmeni samalla(edit. Näyttö Oli korjaantunut)

Seiraavaksi olen yrittänyt säätää Extruderia. Olen yrittänyt tehdä sen cromen lisäosan kautta(gcode sender) onko edes mahdollista?

Emolevy crealityn 4.2.7 ja marlin 1.1.1
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-02-12-19-33-02-00_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    Screenshot_2023-02-12-19-33-02-00_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
    347,7 KB · Luettu: 44
  • IMG_20230212_193655.jpg
    IMG_20230212_193655.jpg
    423,1 KB · Luettu: 45
Viimeksi muokattu:
Mikä on io-techin 3D-printtaus asiantuntijoiden mielestä kaikista käyttäjäystävällisin 3D-tulostin? Onko näiden saralla tapahtunut viime aikoina merkittävää kehitystä halvemman pään (sanotaan alle 500€) tulostimien kanssa, vai onko suurinosa edelleen tasoa hieno Ender 3?

Itsellä on Ender 3 V2. Tuli hankittua pari vuotta sitten. Alkuun jaksoi räpeltää ja ihan vakiokokoonpanolla tuo toimi hyvin ja luotettavasti. Sitten alkoi säätäminen, alkuun tuli BLTouch Marlinin kanssa, se setuppi toimi hyvin. Sitten hyppäsin Marlin + Octoprint kelkkaan mukaan ja päivitin kopio BMG extruderiin. Lopulta tuli Octoprint + Klipper. Tulostusnopeus kasvoi varsinkin viimeisimmän päivityksen myötä, mutta niin kasvoi myös systeemin monimutkaisuus ja ongelmat. Jonkun aikaa tuon kanssa jaksoi säätää, mutta yhden ongelman ratkaisu tuntui tuovan aina uusia ongelmia ja sitten lopahti innostus koko hommaan. Mitenköhän sen sais takas... Pitäis varmaan purkaa kaikki modikset (paitsi ehkä BLTouch) pois ja palata perus marliniin + muistikorttiin. Olisi ehkä sittenkin kivempi, jos tuo olisi vaan työkalu, eikä projekti :D

Hieman valituksen puolelle menee, mutta varsinkin Redditin 3D-tulostusketjuissa kyllä hypetetään näitä päivityksiä maasta taivaisiin ja suositellaan niitä jokaiselle - riippumatta siitä mitä käyttäjä oikeasti tarvii. Jos on aikaa ja innostusta oikeasti repiä kaikki nopeus ja laatu irti Ender 3:n (tai jonkun kopion) hardwaresta, niin siitä vaan päivittämään ja tekemään siitä tulostimesta se projekti, varmasti siitä parempi laite tulee. Mutta jos vaan haluaa, että voit piirrellä CADissa palikoita ja tulostaa niitä luotettavasti ja ilman jatkuvaa säätämistä, niin kannattaa kahdesti miettiä mitä päivityksiä lähtee tekemään. Modeihin kyllä löytyy (yleensä) kattavat ohjeet ja yleensä ne saa aika kivuttomasti toimimaan, mutta aina siihen aikaa kuluu ja ikinä mikään ei toimi täydellisesti ensimmäisellä kerralla. Varsinkin jos aika on kortilla, niin herkästi ei jaksakaan enää alkaa tulostamaan, kun tietää, että taas jotain säätämistä pitäisi tehdä ennen aloitusta. Näin siinä itsellä kävi.

Joskus pyöritellyt päässä ajatusta oman 3D-tulostimen suunnittelusta ja kasaamisesta, missä olisi kaikki tämmöiset pienet säätämiset eliminoitu. Olisi erittäin kätevää, jos tulostin käynnistyksen jälkeen osaisi itse säätää pedin vaakatasoon, tarkistaa/säätää hihnojen kireyden, tarkistaa ja säätää z-offsetin kuntoon ja niin edelleen ilman, että käyttäjän tarvisi tehdä yhtään mitään manuaalista säätämistä. Eli tasoa perinteinen paperitulostin, kun olisihan se aika koomista jos A4:n tulostaminen vaatisi samanlaisen säätörumban kuin mitä Ender 3:n saaminen tulostuskuntoon vaatii. Olisi jäänyt moni paperi tulostamatta :lol:
 
Mikä on io-techin 3D-printtaus asiantuntijoiden mielestä kaikista käyttäjäystävällisin 3D-tulostin? Onko näiden saralla tapahtunut viime aikoina merkittävää kehitystä halvemman pään (sanotaan alle 500€) tulostimien kanssa, vai onko suurinosa edelleen tasoa hieno Ender 3?

Itsellä on Ender 3 V2. Tuli hankittua pari vuotta sitten. Alkuun jaksoi räpeltää ja ihan vakiokokoonpanolla tuo toimi hyvin ja luotettavasti. Sitten alkoi säätäminen, alkuun tuli BLTouch Marlinin kanssa, se setuppi toimi hyvin. Sitten hyppäsin Marlin + Octoprint kelkkaan mukaan ja päivitin kopio BMG extruderiin. Lopulta tuli Octoprint + Klipper. Tulostusnopeus kasvoi varsinkin viimeisimmän päivityksen myötä, mutta niin kasvoi myös systeemin monimutkaisuus ja ongelmat. Jonkun aikaa tuon kanssa jaksoi säätää, mutta yhden ongelman ratkaisu tuntui tuovan aina uusia ongelmia ja sitten lopahti innostus koko hommaan. Mitenköhän sen sais takas... Pitäis varmaan purkaa kaikki modikset (paitsi ehkä BLTouch) pois ja palata perus marliniin + muistikorttiin. Olisi ehkä sittenkin kivempi, jos tuo olisi vaan työkalu, eikä projekti :D

Hieman valituksen puolelle menee, mutta varsinkin Redditin 3D-tulostusketjuissa kyllä hypetetään näitä päivityksiä maasta taivaisiin ja suositellaan niitä jokaiselle - riippumatta siitä mitä käyttäjä oikeasti tarvii. Jos on aikaa ja innostusta oikeasti repiä kaikki nopeus ja laatu irti Ender 3:n (tai jonkun kopion) hardwaresta, niin siitä vaan päivittämään ja tekemään siitä tulostimesta se projekti, varmasti siitä parempi laite tulee. Mutta jos vaan haluaa, että voit piirrellä CADissa palikoita ja tulostaa niitä luotettavasti ja ilman jatkuvaa säätämistä, niin kannattaa kahdesti miettiä mitä päivityksiä lähtee tekemään. Modeihin kyllä löytyy (yleensä) kattavat ohjeet ja yleensä ne saa aika kivuttomasti toimimaan, mutta aina siihen aikaa kuluu ja ikinä mikään ei toimi täydellisesti ensimmäisellä kerralla. Varsinkin jos aika on kortilla, niin herkästi ei jaksakaan enää alkaa tulostamaan, kun tietää, että taas jotain säätämistä pitäisi tehdä ennen aloitusta. Näin siinä itsellä kävi.

Joskus pyöritellyt päässä ajatusta oman 3D-tulostimen suunnittelusta ja kasaamisesta, missä olisi kaikki tämmöiset pienet säätämiset eliminoitu. Olisi erittäin kätevää, jos tulostin käynnistyksen jälkeen osaisi itse säätää pedin vaakatasoon, tarkistaa/säätää hihnojen kireyden, tarkistaa ja säätää z-offsetin kuntoon ja niin edelleen ilman, että käyttäjän tarvisi tehdä yhtään mitään manuaalista säätämistä. Eli tasoa perinteinen paperitulostin, kun olisihan se aika koomista jos A4:n tulostaminen vaatisi samanlaisen säätörumban kuin mitä Ender 3:n saaminen tulostuskuntoon vaatii. Olisi jäänyt moni paperi tulostamatta :lol:

Noh en ole asiantuntija enkä edes omista 3D printteriä mutta mitä näitä viime aikoina on tutkistellut niin Bambu Labsin ja Ankermaken tuoreet printterit yrittävät ensimmäistä kertaa lähemmäksi tota Apple-mallia, jossa printterit on tuotteistettu pitkälle ja panostettu käytettävyyteen ilman että hinta on tuhansissa. Kääntöpuolena sit Applen ongelmat eli proprietary jota ei ihan hirveästi itse säädetä, korjata tai modata muuta kuin valmistajan omilla osilla. Eikä noikaan tee 3D-printtauksesta täysin ongelmatonta eli kyllä niitä pieleen menneitä printtejä ja asetuksien osalta konffattavaa edelleen varmasti tulee. Hintaluokassakaan ei päästä alle 500€ eli pyöritään tuolla alkaen 650-800€ luokassa.
 
Mikä on io-techin 3D-printtaus asiantuntijoiden mielestä kaikista käyttäjäystävällisin 3D-tulostin? Onko näiden saralla tapahtunut viime aikoina merkittävää kehitystä halvemman pään (sanotaan alle 500€) tulostimien kanssa, vai onko suurinosa edelleen tasoa hieno Ender 3?

Itsellä on Ender 3 V2. Tuli hankittua pari vuotta sitten. Alkuun jaksoi räpeltää ja ihan vakiokokoonpanolla tuo toimi hyvin ja luotettavasti. Sitten alkoi säätäminen, alkuun tuli BLTouch Marlinin kanssa, se setuppi toimi hyvin. Sitten hyppäsin Marlin + Octoprint kelkkaan mukaan ja päivitin kopio BMG extruderiin. Lopulta tuli Octoprint + Klipper. Tulostusnopeus kasvoi varsinkin viimeisimmän päivityksen myötä, mutta niin kasvoi myös systeemin monimutkaisuus ja ongelmat. Jonkun aikaa tuon kanssa jaksoi säätää, mutta yhden ongelman ratkaisu tuntui tuovan aina uusia ongelmia ja sitten lopahti innostus koko hommaan. Mitenköhän sen sais takas... Pitäis varmaan purkaa kaikki modikset (paitsi ehkä BLTouch) pois ja palata perus marliniin + muistikorttiin. Olisi ehkä sittenkin kivempi, jos tuo olisi vaan työkalu, eikä projekti :D

Hieman valituksen puolelle menee, mutta varsinkin Redditin 3D-tulostusketjuissa kyllä hypetetään näitä päivityksiä maasta taivaisiin ja suositellaan niitä jokaiselle - riippumatta siitä mitä käyttäjä oikeasti tarvii. Jos on aikaa ja innostusta oikeasti repiä kaikki nopeus ja laatu irti Ender 3:n (tai jonkun kopion) hardwaresta, niin siitä vaan päivittämään ja tekemään siitä tulostimesta se projekti, varmasti siitä parempi laite tulee. Mutta jos vaan haluaa, että voit piirrellä CADissa palikoita ja tulostaa niitä luotettavasti ja ilman jatkuvaa säätämistä, niin kannattaa kahdesti miettiä mitä päivityksiä lähtee tekemään. Modeihin kyllä löytyy (yleensä) kattavat ohjeet ja yleensä ne saa aika kivuttomasti toimimaan, mutta aina siihen aikaa kuluu ja ikinä mikään ei toimi täydellisesti ensimmäisellä kerralla. Varsinkin jos aika on kortilla, niin herkästi ei jaksakaan enää alkaa tulostamaan, kun tietää, että taas jotain säätämistä pitäisi tehdä ennen aloitusta. Näin siinä itsellä kävi.

Joskus pyöritellyt päässä ajatusta oman 3D-tulostimen suunnittelusta ja kasaamisesta, missä olisi kaikki tämmöiset pienet säätämiset eliminoitu. Olisi erittäin kätevää, jos tulostin käynnistyksen jälkeen osaisi itse säätää pedin vaakatasoon, tarkistaa/säätää hihnojen kireyden, tarkistaa ja säätää z-offsetin kuntoon ja niin edelleen ilman, että käyttäjän tarvisi tehdä yhtään mitään manuaalista säätämistä. Eli tasoa perinteinen paperitulostin, kun olisihan se aika koomista jos A4:n tulostaminen vaatisi samanlaisen säätörumban kuin mitä Ender 3:n saaminen tulostuskuntoon vaatii. Olisi jäänyt moni paperi tulostamatta :lol:
Itsellä on Ender 3 Pro, eikä tuon kanssa hirveämmin joudu säätämään. Alustana on Crealityn PEI-pinnoitettu lasilevy, jonka sai halvalla mukaan taannoin. Jos alusta on puhdas ja tasattu kunnolla, voi luottavaisesti lähteä tulostamaan. Modeina Crealityn direct drive TPU:ta varten, laakeroitu rullateline ja parempi tuuletin-asetelma hotendissä; tulostuksen ohjaaminen Octoprintillä. Muutkin tuulettimet vaihdettu, mutta lähinnä jotta saisi mahdollisimman hiljaiseksi. Pedin jouset myös vaihdettu jäykempiin. Kerran joutunut parin vuoden aikana vaihtamaan Z-mikrokytkimen, sekin hoitui vaihtamalla Z ja Y päittäin, sen jälkeen toiminut luotettavasti.

Huomioiden että tuo kustansi alle 200e ja modit meni harjoittelun ja harrastuneisuuden kautta, sanoisin että kiitettävä hinta-laatusuhde. Suoraan paketista teki jo hyvää jälkeä, modit ovat olleet lähinnä elämänlaatupäivityksiä. Näitä on ketjussa puitu useampaan otteeseen, mutta jos haluaa suoraan paketista setin jolle ei tarvitse/kannata tehdä mitään, Enderit eivät välttämättä ole niitä. Jos haluaa puuhastella ja oppia ymmärtämään tulostinta paremmin, Enderit toimii hyvin siihen.
 
Mikä on io-techin 3D-printtaus asiantuntijoiden mielestä kaikista käyttäjäystävällisin 3D-tulostin? Onko näiden saralla tapahtunut viime aikoina merkittävää kehitystä halvemman pään (sanotaan alle 500€) tulostimien kanssa, vai onko suurinosa edelleen tasoa hieno Ender 3?

Itsellä on Ender 3 V2. Tuli hankittua pari vuotta sitten. Alkuun jaksoi räpeltää ja ihan vakiokokoonpanolla tuo toimi hyvin ja luotettavasti. Sitten alkoi säätäminen, alkuun tuli BLTouch Marlinin kanssa, se setuppi toimi hyvin. Sitten hyppäsin Marlin + Octoprint kelkkaan mukaan ja päivitin kopio BMG extruderiin. Lopulta tuli Octoprint + Klipper. Tulostusnopeus kasvoi varsinkin viimeisimmän päivityksen myötä, mutta niin kasvoi myös systeemin monimutkaisuus ja ongelmat. Jonkun aikaa tuon kanssa jaksoi säätää, mutta yhden ongelman ratkaisu tuntui tuovan aina uusia ongelmia ja sitten lopahti innostus koko hommaan. Mitenköhän sen sais takas... Pitäis varmaan purkaa kaikki modikset (paitsi ehkä BLTouch) pois ja palata perus marliniin + muistikorttiin. Olisi ehkä sittenkin kivempi, jos tuo olisi vaan työkalu, eikä projekti :D

Hieman valituksen puolelle menee, mutta varsinkin Redditin 3D-tulostusketjuissa kyllä hypetetään näitä päivityksiä maasta taivaisiin ja suositellaan niitä jokaiselle - riippumatta siitä mitä käyttäjä oikeasti tarvii. Jos on aikaa ja innostusta oikeasti repiä kaikki nopeus ja laatu irti Ender 3:n (tai jonkun kopion) hardwaresta, niin siitä vaan päivittämään ja tekemään siitä tulostimesta se projekti, varmasti siitä parempi laite tulee. Mutta jos vaan haluaa, että voit piirrellä CADissa palikoita ja tulostaa niitä luotettavasti ja ilman jatkuvaa säätämistä, niin kannattaa kahdesti miettiä mitä päivityksiä lähtee tekemään. Modeihin kyllä löytyy (yleensä) kattavat ohjeet ja yleensä ne saa aika kivuttomasti toimimaan, mutta aina siihen aikaa kuluu ja ikinä mikään ei toimi täydellisesti ensimmäisellä kerralla. Varsinkin jos aika on kortilla, niin herkästi ei jaksakaan enää alkaa tulostamaan, kun tietää, että taas jotain säätämistä pitäisi tehdä ennen aloitusta. Näin siinä itsellä kävi.

Joskus pyöritellyt päässä ajatusta oman 3D-tulostimen suunnittelusta ja kasaamisesta, missä olisi kaikki tämmöiset pienet säätämiset eliminoitu. Olisi erittäin kätevää, jos tulostin käynnistyksen jälkeen osaisi itse säätää pedin vaakatasoon, tarkistaa/säätää hihnojen kireyden, tarkistaa ja säätää z-offsetin kuntoon ja niin edelleen ilman, että käyttäjän tarvisi tehdä yhtään mitään manuaalista säätämistä. Eli tasoa perinteinen paperitulostin, kun olisihan se aika koomista jos A4:n tulostaminen vaatisi samanlaisen säätörumban kuin mitä Ender 3:n saaminen tulostuskuntoon vaatii. Olisi jäänyt moni paperi tulostamatta :lol:
Käytännössä kun löytää sen kivan keskitien niin siihen on hyvä jäädä. Eli mahdollisimman hiljainen, mahdollisimman hyvää jälkeä ja mahdollisimman yksinkertaisesti.
Kolme tulostinta käytössä ja itselle on hyvä keskitie vaihtaa printtereiden tuulettimet hiljaisempaan ja asentaa kaikkiin ABL sekä oikeasti luotettava Marlin firmis ABL tuella.
Tietysti päälle ne täysin mallista riippuvat "pakolliset pienet päivitykset" kuten extruderin vaihto metalliseen ja pedin jousien vaihto jäykempiin, esimerkiksi Sunlu S8 Pro printteriin näitä pieniä päivityksiä ei tarvinnut tehdä lainkaan.

Endereillä tulostusnopeutta saa kasvatettua kaksinkertaiseksi CHEP-profiileja hinkkaamalla ihan perus Marlin+muistikortti kokoonpanolla. Octoprint ja Klipper on oikeasti siis aika turhia jos ei ole aikomus tehdä printtifarmia, ja printtifarmissakin mitä enemmän on samoja tulostimia samalla konfiguraatiolla niin sitä helpompi ne on huoltaa.
 
Asensin sherpa minin ja siihen liittyen muutama kysymys.

Jännitettä piti säätää emolevyltä. Säädin ohjeen mukaisesti. Näyttö himmeni samalla(edit. Näyttö Oli korjaantunut)

Seiraavaksi olen yrittänyt säätää Extruderia. Olen yrittänyt tehdä sen cromen lisäosan kautta(gcode sender) onko edes mahdollista?

Emolevy crealityn 4.2.7 ja marlin 1.1.1
Se e-steps asetus pitäis olla ihan siellä valikoissa.

(kuvan perusteella yrität lähettää C-koodia etkä G-koodia :P)
 
Se e-steps asetus pitäis olla ihan siellä valikoissa.

(kuvan perusteella yrität lähettää C-koodia etkä G-koodia :p)
Tarkoitatko curan valikossa vai tuolla selaimen gcode senderin kautta mennessä?

M92 näkyy siellä mutta en osaa antaa oikeaa komentoa...
 
Tarkoitatko curan valikossa vai tuolla selaimen gcode senderin kautta mennessä?

M92 näkyy siellä mutta en osaa antaa oikeaa komentoa...
Tarkotin LCD:n kautta selattava valikkoa, olisko ollut jossain control/motion valikossa.

Voi ton g-coden lisätä myös vaikka Curassa siihen nykyiseen start g-codeen
 
Tarkotin LCD:n kautta selattava valikkoa, olisko ollut jossain control/motion valikossa.

Voi ton g-coden lisätä myös vaikka Curassa siihen nykyiseen start g-codeen
Kiitos, sieltähän se löytyi. Ostin tämän laitteen käytettynä enkä ole kaikkia asetuksia joutunut itse tekemään niin välillä ihan perusasiat hakusessa.
Tällä hetkellä se arvo on 93. Voiko olla että pitää muuttaa 691? :geek:
 

Liitteet

  • IMG_20230213_161705.jpg
    IMG_20230213_161705.jpg
    459,2 KB · Luettu: 24
Kiitos, sieltähän se löytyi. Ostin tämän laitteen käytettynä enkä ole kaikkia asetuksia joutunut itse tekemään niin välillä ihan perusasiat hakusessa.
Tällä hetkellä se arvo on 93. Voiko olla että pitää muuttaa 691? :geek:
Säädä alustava e-step mihin käsketään ja sitten teet kalibrointi-mittauksen missä pistät extruderin työntämään ulos X senttimetriä filamenttia. Jos extruder ei tööttääkkään sitä X senttimetriä filamenttia ulos (vaan Y millimetriä liian paljon/vähän) niin silloin joudut tekemään e-step arvoon korjauksen koska e-step kalibrointi on vinksallaan:

Huomioi että esimerkiksi laakeroidulla filamenttitelineellä voi olla vaikutusta siihen että kuinka paljon extruder tuuttaa ulos filamenttia verrattuna laakeroimattomaan telineeseen.
 
jos tulostin käynnistyksen jälkeen osaisi itse säätää pedin vaakatasoon, tarkistaa/säätää hihnojen kireyden, tarkistaa ja säätää z-offsetin kuntoon ja niin edelleen ilman, että käyttäjän tarvisi tehdä yhtään mitään manuaalista säätämistä.

Ei ole muista kokemusta kuin Prusa Mini plussasta, mutta siinä ei tosiaan tarttenut ole kuin laittaa haluttu filamentti tulostimeen ja alkaa tulostamaan.
Pedin säätämistä ei tarvitse itse tehdä ollenkaan. 8 kuukautta tulostellut 2-5 päivänä viikossa. Materiaaleina PLA(+), PETG ja TPU. Sekä 0,4mm ja 0,6mm suuttimilla. Mitään ei ole tarvinnut säätää fyysisesti tuossa. Jopa extruuderin hammaspyörä tuli paketista sopivan kireänä / löysänä, että tuo löllö TPU on tulostunut heti ensiyrittämästä lähtien ongelmitta.

Ostin siis valmiiksi kasatun, jossa isoimmat osat piti kiinnittää toisiinsa. Vaikka ohjekirjanen oli erittäin yksityiskohtainen, niin ilman videoita olisi se vähäinenkin kasaaminen ollut minulle haastavampaa.

Ainoa mikä vaati säätöä, oli löytää omaan käyttötarkoitukseen (kestävyys edellä) sopivat lämpötilat PLA+:lle ja PETG:lle Sliceriin. Muuten Prusa Slicerissä onkin aika hyvät oletusasetukset. Nyt kun omat suosikit on löytyneet ja käyttää niitä samoja filamentteja, niin ei sitäkään tarvitse enää tehdä.

Lopuksi oma vinkki laiskoille petin pyyhkijöille, tai jos puhdistusaine on loppu:
(Ainakin Prusa minin pedissä) kun käyttää liimapuikkoa kaikille materiaaleille, niin ei tarvitse petiä pyyhkiä lainkaan tulostusten välissä.
Ei ole haitannut vaikka olen petiä taivuttellut ja roplannut paljain käsin tulosteiden irroittamiseksi :thumbsup:
Eli jopa PLA tarttuu siihen paremmin kuin huolimattomasti isopropanolilla pyyhittyyn petiin.
Silloin tällöin ohut kerros kaupan halvinta paperiliimaa ja kun se on kuivunut, niin metallisella pakkelilastalla "höylännyt" suurimmat epätasaisuudet ja pyyhkinyt hilseet pois.
(Petihän on kaksipuoleinen, eli joskus harvoin kun on tarvinnut saada virheettömän sileä pohja, niin sitten olen kääntänyt pedin ympäri ja pyyhkinyt pendantisti.)
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muuten testata liiman ja IPA:lla pyyhkimisen sijaan myös astianpesuaine+lämmin vesi+pesusieni komboa, itte todennut sen olevan melkeen parempi puhdistustapa enkä oo IPAa tarvinnut pitkään aikaan enää oikein mihinkään. Pesen lähtökohtasesti alustat vain silloin kun huomaan että oon näpeillä osunut pedin "tulostusalaan". Yleensä n. pari pesua kuussa piisaa ja tulostin käytössä lähestulkoon joka päivä. Toki jos tulostaa metallisen texturedin sijaan sileillä PEI alustoilla noita tarttuvampia materiaaleja kuten PETG niin silloin tuo liima tosiaan pitää kyllä olla välissä ettei lähe pinta kävelemään irroittaessa :thumbsup:
 
Kymmenisen kiloa kun on tullut PLA/PETG tavaraa tulostettua niin on tullut todettua että helpoin tapa saada printti pysymään kiinni pedissä on brimin käyttö ja mahdollisimman hidas ensimmäinen kerros. Oli peti sitten lasinen tai BuildTak läpyskä niin printit kyllä pysyy pedissä kiinni vaikka et käyttäisi liimaa tai pyyhkäise sitä IPA-litkulla printtien välissä.
Tietenkin pohjavaatimuksena on että pedin tasaus ja Z-offset on reilassa, mikä onnistuu ABL:n avustuksella helposti.

Helppo benchmarkki ensimmäisen kerroksen nopeudella on tulostaa malli jonka pohja on täynnä ~5mm reikiä, tuppaa nuo pienet reiät helposti menemään ensimmäisessä kerroksessa sotkuiseksi jos nopeutta on liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Näillä neuvoilla omalla Enderillä pysyy printit pedissä. Lasipedilläkin sai hakata irti jos ei jaksanut odottaa viittä minuuttia että jäähtyisivät :) Textured PEI jousilevyltä kaikki irtoaa nätisti vaikka heti printin valmistuttua.

- Lue: First Layer Squish
- En käytä isopropyylialkoholia pedin puhdistamiseen, vain fairy + lämmin vesi + pesusieni sillontällöin. Edes 99% IPA ei ole hirveän hyvä poistamaan rasvaa vaan lähinnä levittää sitä. Varsinkin jos tehdään jotain sekunnin pika"puhdistuksia".
- Kaikki toitottaa tätä ja syystä, eli pedin tasaus. Eri probet ja Klipper poistaa tämän ongelman. Itse suosin parin euron KlackEnderia parinkympin BLtouch tms. sijaan. Klipperissä löytyy sitten pedin tasaamiseen omat helpotukset, kuten screw_tilt_calibrate, joka neuvoo kuinka paljon joka ruuvia tarvitsee säätää. Eli z-offsettia lukuunottamatta ei tarvitse mitään epäluotettavia paperitestejä.
- Bed mesh, jos omistaa proben (pakollinen ostos imo). Tämä kannattaa ottaa peti kuumana ennen joka printtiä, vaikka siinä menisikin se pari minuuttia. Klipperillä KAMP, eli adaptiivinen bed mesh, ottaa vain printin alueelta meshin.
- Z-offset on kaikista tärkein. Kun eka kerros on justiin niin printit irtoaa nätisti ja näyttää nätiltä. Hieman liian matala niin jämähtävät kiinni, hieman liian korkea niin irtoavat itsekseen ja printit epäonnistuu. Aivan liian matalalla tai korkealla saa sitten kans vehkeet rikki.
Tämä kannattaa säätää paperitestien sijaan "livenä", eli babysteppaa jäljen omaan silmään sopivan näköiseksi samalla kun printtaa jotain first layer test printtiä.
- 125% first layer height, 120% first layer line width, 20 mm/s first layer speed itselle toiminut hyvin. Isommat ekat kerrokset on vähän anteeksiantavampia. En ole saanut hyötyä lämmöillä pelaamisesta.
- Brim käytän aika herkästi. Yleensä jos en halua kokeilla epäonnistuuko tai kyseessä on iso teräväkulmainen esine. Niiden geometria jäähtyessään pyrkii vetämään kulmat irti pedistä.
- PETG kanssa tarvii nostaa suutinta n. 0.1mm irti pedistä verrattuna muihin materiaaleihin. PETG tosiaan hajottaa sileän PEI:n niinku mainittu. Itse käytän linkattua texturedia kaikille ja hyvin toimii.
- Osta PEI-levy, sitten kun viillät kätesi auki sillä metallikaapimella tai hajotat pedin. Ja printtaa tää.

Resursseja:
- https://ellis3dp.com/Print-Tuning-Guide/articles/index_tuning.html
Tämä on 3D-tulostelijan raamattu. Pääasiassa Klipperille, mutta periaatteet toimii Marlinillakin. Kannattaa lukea jo ihan teorian takia.
- https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#intro
Marlinille.
 
Näin noviisina noin kuukauden harjoittelun jälkeen olen erittäin tyytyväinen Ender 3 Neoon. ABL on siinä vakiona ja start G-codeen on laitettu varmuuden vuoksi joka printin alkuun pedin tasaus. Kun stepperit sai säädettyä niin nyt laite on todellinen set and forget, säätöjen jälkeen yhtään huonoa printtiä ei ole tullut. Pari modausta siihen tein, nyt on vakauden vuoksi tupla -Z akselit ja heatbreak on vaihdettu Chepin suosittelemaan versioon.

Käytössä oli alkuun Cura ja siinä FF profiilit mutta nyt viimeaikoina olen käyttänyt Prusa sliceria ja siinä olevia 3 Neon vakioprofiileja koska pidän Prusan käyttöliittymästä enemmän.

Mukavaa touhua kyllä tämä printtailu ja itse ainakin nimenomaan pidin siitä että kone piti itse kasata ja säätää. Ymmärrän tietysti hyvin jos sitä ei halua tehdä.
 
Onkohan mitään järkeä tulostamalla tehdä moottoripyörän imukauloja? Onko jollain tietoa/kokemusta? Varsinkin materiaalista
 
Onkohan mitään järkeä tulostamalla tehdä moottoripyörän imukauloja? Onko jollain tietoa/kokemusta? Varsinkin materiaalista
Ainakin paljon helpompaa kuin alumiinista tekeminen... Youtubesta löytyy videoita kun jengi tehnyt ainakin autoon imusarjan alkupäitä yms.
Ajatus aiheeseen joskus tutustua, kun projektit pääsis sinne asti. Ilmeisen hyvin materiaalit kestää myös etanolia, mutta epäilen silti kunnes pääsen kokeilemaan.
 
Onkohan mitään järkeä tulostamalla tehdä moottoripyörän imukauloja? Onko jollain tietoa/kokemusta? Varsinkin materiaalista
Kohtuu kalliista hiilikuitu nailonista noita moottoritilaan meneviä osia tunnutaan printtailevan. ABS/ASA kans hyviä hiukan vähemmän kuumiin paikkoihin. Niiden printtaamiseen sitten omat vaatimuksensa. Muovista saa tehtyä, mutta metallista kuitenkin paras tehdä. Jos aikaansa yhtään arvostaa niin halvin ja paras vaan ostaa se osa.



Tuossa lopussa se edellä mainittu imusarja. Videoillaan (playlist) selittää hyvin mitä toi CF Nylonin printtailu vaatii, mutta tässä lyhyesti:
Hotendin tai heatbreakin, sit hardened steel nozzlen ja CF nylon filamenttia. Hotendiksi suosittelen tätä ja kaveriksi uutta fan ductia. Pelkän heatbreakin päivitystä en suosittele ellei halua jotain parin euron kiinalaista kokeilla, ne pitäisi kuulemma kiillottaa sisältä ettei aiheuta tukoksia tms. Jos ei halua alkaa kokeilemaan niin Copperhead on sit jo uuden hotendin hintanen.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan mitään järkeä tulostamalla tehdä moottoripyörän imukauloja? Onko jollain tietoa/kokemusta? Varsinkin materiaalista
Onko tarkoitus tulostaa osa kaasarin ja sylinterin väliin, johonkin ruiskupeliin vai jotain ilmanputsarille meneviä tötteröitä? Jos osa tulee kaasarin/läppärunkojen väliin niin osan pitää kestää bensaa.
 
Millä tavalla nuo estep säädöt pitää tallentaa?

Palautuu virtakatkon jälkeen vanhoihin arvoihin. Olen muuttanut asetukset ja sen jälkeen store settings.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom