3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Tjaa... voishan noi petgit kokeilla kuivata ihan kuivausuunissa kun sellaiseenkin on mahdollisuus.
Eipä ole tullu mieleenkään, että ne vois olla kosteita vakuumista otettuna.
 
Tulostin sitten tuo litteä osa alaspäin aikaisemmin mainituilla asetuksilla. Näyttää kuvassa aika epätasaselta mutta oikeasti nuo suorat pinnat on hyvinkin tasaisia. Joku pieni hikka on tuolla alaosassa käynyt kun näkyy selkeä kerrosraja, siitä huolimatta kerrokset on hyvin tarttunut toisiinsa.
Nyt oli tuo vasen alareuna koittanut terävistä nurkista nousta muutaman millin irti, muuten oli tiukasti pedissä kiinni vielä jäähtymisen jälkeenkin. 29h 40min luki tulostimen ruudulla, supportit vei yksinään curan arvion mukaan 14h.

Mulla on tossa tulostimessa hieman vanhempi Jyers firmware (helmi-maaliskuu 2021), katsoin juuri että muutama päivitys on tullut sen jälkeen saataville. Tarvinnee päivitellä kunhan saa loput kaksi osaa tulostettua, toimivaan kun ei kannata koskea jos ei ole pakko :)

imukotelo-o1-3.jpg
 
Sonic pad aina ajoittain tekee tän:

"Lost communication with MCU 'mcu'
Once the underlying issue is corrected, use the
FIRMWARE_RESTART command to reset the firmware, reload the
config, and restart the host software.
Printer is shutdown" Ja tulostus pitää aloittaa alusta. Osaakohan kukaan sanoa mistäpäin kannattaa vikaa aloittaa etsiä?
 
Sonic pad aina ajoittain tekee tän:

"Lost communication with MCU 'mcu'
Once the underlying issue is corrected, use the
FIRMWARE_RESTART command to reset the firmware, reload the
config, and restart the host software.
Printer is shutdown" Ja tulostus pitää aloittaa alusta. Osaakohan kukaan sanoa mistäpäin kannattaa vikaa aloittaa etsiä?
Cpu ylikuumenee tai huono usb johto
 
Cpu ylikuumenee tai huono usb johto

Teki samaa Sopic Padin USB-johdon kanssa. Siinä oli käytössä adaptereita, ostin paremman johdon joka on suoraan perus usb --> usb c ilman adaptereita; molemmilla teki. Voisiko vikaa olla Sonic padin usb-väylän kanssa, kun ongelmia on myös usb-tikkujen tunnistamisen kanssa? Toki useinmiten siirrän tiedostot verkon kautta.
 
boat2.jpgboat1.jpg
Ensimmäinen tulostus yritys Ender 3 Neolla. Peti jäi puhdistamatta kunnolla, niin irtosi kesken kaiken. Muuten omaan silmään tulostusjälki näyttä hyvältä. Vai onko tuossa jotain parantamista?
Vasta kasattu tulostin ja ihan vakiosäädöillä, kun ensimmäinen tulostin kyseessä.
 
boat2.jpgboat1.jpg
Ensimmäinen tulostus yritys Ender 3 Neolla. Peti jäi puhdistamatta kunnolla, niin irtosi kesken kaiken. Muuten omaan silmään tulostusjälki näyttä hyvältä. Vai onko tuossa jotain parantamista?
Vasta kasattu tulostin ja ihan vakiosäädöillä, kun ensimmäinen tulostin kyseessä.
Kun vasta aloittelet harrastusta niin käytä aina slicerissa brimiä että printti pysyy paremmin pedissä kiinni.
 
boat2.jpgboat1.jpg
Ensimmäinen tulostus yritys Ender 3 Neolla. Peti jäi puhdistamatta kunnolla, niin irtosi kesken kaiken. Muuten omaan silmään tulostusjälki näyttä hyvältä. Vai onko tuossa jotain parantamista?
Vasta kasattu tulostin ja ihan vakiosäädöillä, kun ensimmäinen tulostin kyseessä.

Näyttää hyvältä, tuossa kölin yläpuolella näkyy vaan tuo tumma viiva, kannattaa katsella näkyykö vastaavaa muissa printeissä.
 
Näyttää hyvältä, tuossa kölin yläpuolella näkyy vaan tuo tumma viiva, kannattaa katsella näkyykö vastaavaa muissa printeissä.
The Benchy hull line | Prusa Knowledge Base
Ihan yleinen virhe tuossa mallissa.

Turha alkaa mitään ihmeempiä optimointeja miettimään. Kovaa ajoa vaan :tup:. Tulostat jotain itsellesi hyödyllistä ja katso onko siinä sellaisia ongelmia jotka vaativat toimenpiteitä. Jotain piiloon jääviä kannakkeita tai kulmia kun tulostaa niin pienet reiät eivät mitään haittaa jos niiden uhalla saa tulostusajasta hiottua minuutteja pois.
 
Oisko jollain heittää vinkkejä mistä voisi johtua kun PLA:sta tulostettujen osien layerit irtautuu toisistaan todella helposti?. Ulkoisesti printit on hyvännäköisiä ja kerrokset näyttää päällepäin hyvin liimautuneilta, mutta käytännössä todella hauraita. Printterinä Ender Neo Max, slicerina Cura, lämmöt 200 / 60.

Voisiko tuossa langassa olla jotain vikaa? Tähän hätään ei ole kuin tuo yksi kela PLA:ta, joten toisella langalla testaaminen ei vielä onnistu.
 
Oisko jollain heittää vinkkejä mistä voisi johtua kun PLA:sta tulostettujen osien layerit irtautuu toisistaan todella helposti?. Ulkoisesti printit on hyvännäköisiä ja kerrokset näyttää päällepäin hyvin liimautuneilta, mutta käytännössä todella hauraita. Printterinä Ender Neo Max, slicerina Cura, lämmöt 200 / 60.

Voisiko tuossa langassa olla jotain vikaa? Tähän hätään ei ole kuin tuo yksi kela PLA:ta, joten toisella langalla testaaminen ei vielä onnistu.
Onko tehtys perus tuunaukset, lämpötilä, flow, e-steps, yms? Teaching techillä on hyvä sivusto näiden toteuttamiseen:

Varsinkin temperature tuning on hyvä tehdä ja samalla koittaa sivareilla katkasta layerien välistä, niin huomaa kuinka paljon tiukemmassa kuumempana tulostetut layerit ovat.
 
Oisko jollain heittää vinkkejä mistä voisi johtua kun PLA:sta tulostettujen osien layerit irtautuu toisistaan todella helposti?. Ulkoisesti printit on hyvännäköisiä ja kerrokset näyttää päällepäin hyvin liimautuneilta, mutta käytännössä todella hauraita. Printterinä Ender Neo Max, slicerina Cura, lämmöt 200 / 60.

Voisiko tuossa langassa olla jotain vikaa? Tähän hätään ei ole kuin tuo yksi kela PLA:ta, joten toisella langalla testaaminen ei vielä onnistu.

Alkuun koittaisin laittaa vaan lisää lämpöä.
Esim. omat PLA-tulostukseni menee 215-220 asteessa. Jos on pieni, mutta korkea kappale ja alemmat kerrokset meinaa ruveta sulamaan lämmöstä, niin saatan pistää kaksi kappaletta tulostumaan samaan aikaan. Ehtii kappale hieman jäähtyä kerrosten välillä, mutta silti tulee riittävän kuumaa filamenttia kunnon liimautumiseen.
 
Noniin, nyt on se turkasen imukotelo tulostettu. Kyllä toi vaan nihkeesti tahtoi pysyä 95-asteisessa pedissä kiinni. Ehkä olis voinu kokeilla kuumempaakin petiä mutta lopuksi aina onnistui.
Pientä muodonmuutosta tuli yleensä oikeaan reunaan tulostetta, vasen reuna pysyi pedissä paremmin kiinni.
Onneksi päämitat kuitenkin säilyi lähes muuttumattomina, nyt joutuu liimatessa vaan käyttämään jämerämpää vahviketta ja vähän puristusta että saa menemään oikeaan muotoon.
imukotelo-02.jpg
imukotelo-03.jpg
Jokanen osa vaati melkein kolme yritystä ennenkuin onnistui. Tulostimen säätöä ja palauttamista toimintaan tulikin harjoiteltua tämän projektin kanssa sopivasti.
fail.jpg

Tarvitsee varmaan vielä hyödyntää tuota loppua ASAa mitä jäi jäljelle uuden fanshroudin tulostamiseen. Tuo PLA vähän muutti kanssa muotoa lämpimässä kaapissa. Erityisesti BL-touchin kannake päätti vinoutua.
Viimeisen kahden osan aikana lämpötila kaapissa oli n. 35-astetta.
 
fail.jpg
Viimeisen kahden osan aikana lämpötila kaapissa oli n. 35-astetta.
Rajota jotenki toi kaapin korkeus (esim. välitaso heti printterin päälle) tai nosta edes toi printteri lähemmäs kattoa niin saat sitä lämpöä tarpeeksi vaikka falskaisikin
 
Rajota jotenki toi kaapin korkeus (esim. välitaso heti printterin päälle) tai nosta edes toi printteri lähemmäs kattoa niin saat sitä lämpöä tarpeeksi vaikka falskaisikin
Juu sitähän tuossa aikaisemmin neuvottiinkin. En vaan viitsisi alkaa tuota tulostinta enempää muokkaamaan (siirtämään virtalähdettä/elektroniikkaa). Tuo n. 35-astetta alkaa olemaan jo itselleni uskalluksen rajoilla. Seuraavaksi saakin muuten ruveta jännäämään tulipaloa :redface:
Pienempiä osia kun tulostelin niin ongelma ei ollut lainkaan samaa luokkaa. Yleensä se kutistuminen alkoi n. 4-6h tulostuksen alusta noilla isoilla osilla. Luulenpa että jos enemmän aion jatkossa ASAlla printtailla niin hankin erikseen tulostimen sitä varten. Saa tuon sitten tuoda takaisin mökkiin sisälle ettei aina tartte rampata autotallin taakse tarkistamaan ja valvomaan tulostusta.
 
RPi tai melkein mikä vaan muu ja kamera siihen. Ei suuri panostus ja loppuu ramppaaminen, toki jos tarkistuskeikalla sipaistaan olut jos toinenkin, niin sitten se ei kannata :)
 
Osaako joku neuvoa miksi Cura tekee supporttiin tämmöisen ulokkeen ilmaan leijumaan? Olen käynyt läpi lähes kaikki support asetukset, mutta mikään ei näytä auttavan.

1672334149438.png
 
Nostamalla tosi paljon "Support Overhang Angle" arvoa (82) sain tuon pois, mutta sitten lähtee muitakin tukia pois.
 
Mitäs sliceria porukka nykyään käyttää?

Pitkään tullut mentyä pelkällä Curalla, mutta pitäisikö sitä kokeilla jotain muutakin?
On varmasti vuosia, kun on edes yrittänyt jotain toista, mutta omalla käytöllä en edes tiedä miksi pitäisi kokeilla jotain toista.

Superslicer tullut nyt tässä vastaan, joka ilmeisesti forkki Prusasta, joka taas Slic3rsta. Onko jollain jotain pros/cons?

Klipperiä käytän.
 
No ainakin omasta mielestä tässä pätee se yleinen viisaus, että mitä sitä toimivaa vaihtamaan? Itsekin ainoastaan Curaa käytän, pari erikoistapausta tullut sen kanssa vastaan, jolloin käyttäny Prusaa. Siinä itseäni häirinnyt erikoiset supportin asettelut, jotka varmaan saisi säätämällä asetuksista kuntoon, mutta en ole sitä opetellut sen enempää.

Mitäs firmistä tykkäätte käyttää Ender 3 V2?

Itsellä ollut pitkään Jyers, mutta siirryin nyt siitä pois kun sille ei taida enää tukea olla. Ajattelin että Crealityn firmiksellä pärjää, mutta huomasin siitä puuttuvan esim tulostuksen aikana z-offsetin säätö sekä pedin tasaukseen ei ole mitään valikkoa. Onko tosiaan niin että tulostuspää pitää manuaalisesti ajella ympäri petiä tasausta varten?

Ollut tosiaan pitkään tuon z-akselin kanssa haasteita, ei kestä 0-kohta paikallaan ei millään. Sen takia olen juuri tarvinnut tuota z-offsetin säätöä tulostuksen aikana. Kytkin on jo kertaalleen vaihdettu. Pitää nyt kuitenkin vielä tarkistella kaikki paikat kertaalleen ja vaihtaa tuo kytkin vielä. Varovasti toivoin että firmikselläkin olisi tähän ongelmaan vaikutusta, muttei niin taida olla.
 
Mitäs firmistä tykkäätte käyttää Ender 3 V2?

Itsellä ollut pitkään Jyers, mutta siirryin nyt siitä pois kun sille ei taida enää tukea olla. Ajattelin että Crealityn firmiksellä pärjää, mutta huomasin siitä puuttuvan esim tulostuksen aikana z-offsetin säätö sekä pedin tasaukseen ei ole mitään valikkoa. Onko tosiaan niin että tulostuspää pitää manuaalisesti ajella ympäri petiä tasausta varten?

Ollut tosiaan pitkään tuon z-akselin kanssa haasteita, ei kestä 0-kohta paikallaan ei millään. Sen takia olen juuri tarvinnut tuota z-offsetin säätöä tulostuksen aikana. Kytkin on jo kertaalleen vaihdettu. Pitää nyt kuitenkin vielä tarkistella kaikki paikat kertaalleen ja vaihtaa tuo kytkin vielä. Varovasti toivoin että firmikselläkin olisi tähän ongelmaan vaikutusta, muttei niin taida olla.

Jyersiä olen kanssa ite käyttänyt. Tosin vanhempaa versiota.

Tuohon Z-akselin pitämiseen, oletko muistanut putsata ja rasvata Z-akselin?
Mitä tahansa rasvaa ei kannata laittaa, ite olen käyttänyt motonetistakin löytyvää CRC:n kuivavoiteluainetta.
 
Tuo ongelma on ollu ihan alusta asti, eli samoilla rasvoilla tuo on edelleen. Mutta voisi toki tuon akselin ja koko gantryn liikkuvuuden toki kaikinpuolin vielä tarkastella, hyvä vinkki.
 
Tuo ongelma on ollu ihan alusta asti, eli samoilla rasvoilla tuo on edelleen. Mutta voisi toki tuon akselin ja koko gantryn liikkuvuuden toki kaikinpuolin vielä tarkastella, hyvä vinkki.
Kannattaa myös tarkistaa se Z-akselin kierretangon suoruus. Avaa se yläpään laakerin sivusuuntainen kiinnitys ja aja moottoria ylä- ja alarajoille. Katso sitten haluaako se laakeripukki liikkua paljonkin. Jos se liikkuu paljon niin tarkastele ruuvin suoruutta irrallaan.
 
Tuo ongelma on ollu ihan alusta asti, eli samoilla rasvoilla tuo on edelleen. Mutta voisi toki tuon akselin ja koko gantryn liikkuvuuden toki kaikinpuolin vielä tarkastella, hyvä vinkki.
Tee homing usean kerran putkeen samaan paikkaan ja testaa paperilla se tiukkuus kuinka lähellä suutin on petiä jokaisella kerralla. Itsellä ei Enderin Z-mikrokytkin aktivoitunut aina samassa paikassa vaan joka toisella homingilla kuului kytkimen naksahdus (meni pohjaan asti) ja joka toisella ei kuulunut naksahdusta (ei mennyt pohjaan asti).
Nuo mikrokytkimet ei omalla kokemuksella ole olleet kovin luotettavia kun halutaan tasalaatuinen Z-homing, sen takia kaikkiin printtereihin tuli asenneltua ABL tuon ongelman huomaamisen jälkeen.

ABL Enderien petejä en ole tasannut varmaan puoleen vuoteen ja silti vaan saa koko pedin alalta printattua tavaraa.
 
Tässähän ei z-akselin yläpäässä ole mitään tukea tai laakerointia vakiona, mutta pitää tuo ruuvi tarkistaa myös.

Googlailun jälkeen huomasin itsekin että taitaa aika epätarkkoja olla nuo mikrokytkimet. Itsellä tekee juuri noin että välillä naksahtaa ja välillä ei kun tekee homingia. Ongelman on saanut kierrettyä niin, että pedin korkeus on siten ettei homing aja koskaan niin alas, että suutin raapisi petiä. Mahdollisen korkeusvirheen näkee sitten noita tulostuksen "alkuviivoja" tehdessä ja silloin z-offsetillä korkeus kohdalleen.

Pari mikrokytkintä on nyt tulossa testiin, jos ei niillä lähde parenemaan niin sitten BL-touchia kehiin. Hitto kun juuri kerkesin uuden tuuletinkehikon tulostella ja virittelin valotkin siihen. Kun olis ollu kaukaa viisas niin olis tulostanu sen mallin missä on kiinnike BL-touchille valmiina :facepalm:
 
Onko täällä porukka tulostellut silikonista juttuja? Esim. puhelimen suojakuoria tai pölysuojia? Onko ollut onnistuneita?
 
Silikoni voisi ehkä olla helpompi tulostaa muotti ja valaa se silikoni sinne muottiin?
 
Itsellä on alkanut nyt kiinnostamaan 3d printterin hankkiminen, kun on jos jonkinmoista pientä tarvetta tulostella. Onko missään aloittelijalle helposti ymmärrettävää opasta, jonka vois lukasta? Ender 3pro kävi jo ostoskorissa, mutta vielä maltoin mieleni olla painamatta tilausnappia. Mikäs ois halvin aloittelijaystävällinen tulostin? Entäs kuinka kovat käryt näistä lähtee? Onko terveellistä hengitellä, vai pitääkö olla joku suodatinkaappi missä tulostella. Omat keuhkot jo mennyttä, mutta parin muksun terveys vähän mietityttää
 
Itsellä on alkanut nyt kiinnostamaan 3d printterin hankkiminen, kun on jos jonkinmoista pientä tarvetta tulostella. Onko missään aloittelijalle helposti ymmärrettävää opasta, jonka vois lukasta? Ender 3pro kävi jo ostoskorissa, mutta vielä maltoin mieleni olla painamatta tilausnappia. Mikäs ois halvin aloittelijaystävällinen tulostin? Entäs kuinka kovat käryt näistä lähtee? Onko terveellistä hengitellä, vai pitääkö olla joku suodatinkaappi missä tulostella. Omat keuhkot jo mennyttä, mutta parin muksun terveys vähän mietityttää
Suositeltava printteri riippuu siitä että mistä haluaa tilata ja kiinnostaako odottaa tarjouksia. Ender 3 Pro on nykyään oikeasti aika huono vaihtoehto kun Ender 3 Neo mallisto on julkaistu. Tietty jos saat 3 Pron satkun pintaan niin edelleen ok ostos, jos yli 200€ niin se on jo kaamea riistohinta.
Hornet taitaa olla helpoimmasta päästä kasata.

PLA muovi ei käryttele printatessa käytännössä lainkaan, jotain pienhiukkas päästöjä tulee mutta taitaa normaali kynttilä olla paljon pahempi päästölähde.

Parhaat lähteet printtauksen opiskeluun on CHEP/FilamentFriday tyyppiset youtube-kanavat sekä sivustot kuten all3dp:

Niin, ja kannattaa opetella käyttämään ilmaista Fusion 360 3D-mallinnus softaa. Sen kun opettelet niin saat vartissa tehtyä varaosia mihin tahansa käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kattavasta vastauksesta. Tuo fusion oli kans hyvä neuvo, joka minulla pitikin kysyä, että mikä olisi hyvä mallinnussofta. Onko tuo neo sitten joku uutuus malli kun tuntuu olevan jokapaikassa loppu/ ennakkotilattavissa?
 
Freecadillä piirtelee kans ihan hyvästi ja sitte tinkercad kans ajaa asiansa yksinkertaisemmissa palikoissa.
 
Kiitos kattavasta vastauksesta. Tuo fusion oli kans hyvä neuvo, joka minulla pitikin kysyä, että mikä olisi hyvä mallinnussofta. Onko tuo neo sitten joku uutuus malli kun tuntuu olevan jokapaikassa loppu/ ennakkotilattavissa?



Ender 3 Neo on uusin iteraatio noista Endereistä, siinä on korjattu aikalailla kaikki mikä aiemmissa versioissa on ollut aivan hanurista (suositus on ollut vaihtaa kyseiset osat parempiin heti kun printterin on ottanut ulos paketista).
Ender 3 V2 Neo on sitten eri printteri, käytännössä sisarmalli missä on eri näyttö ja petimateriaali.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Neossa vielä tinatut virtaliittimet? Se on ehkä pahin moka mistä syystä endereitä ei uskalla suositella kenellekään, kun on niin todellinen tulipaloriski. Tee-se-itse miehille ei toki homma eikä mikään tehdä liitokset kuntoon ennen käyttöönottoa.
 
Itse hankin aikoinaan Anycubic Vyperin. Veistetty samasta puusta kuin esim. Enderitkin. Vyperissa valmiina moni sellainen asia mitä Enderiin(ainakin vanhempaan malliin. En ole Neon ominaisuuksiin tutustunut) päivitellään yleensä ensimmäisenä.
Vyper toiminut omissa printtailuissa mallikkaasti.
 
Kiitos kattavasta vastauksesta. Tuo fusion oli kans hyvä neuvo, joka minulla pitikin kysyä, että mikä olisi hyvä mallinnussofta. Onko tuo neo sitten joku uutuus malli kun tuntuu olevan jokapaikassa loppu/ ennakkotilattavissa?
Sanoppa jos päädyt Ender 3 Neo hankkimaan. Itsellä olisi myös "tarve" tulostella Thingiversestä kaikenlaista.

Onko tuo 3Djake ihan legitti firma? Myyvät kaikkea "liian" halvalla.
 
Sanoppa jos päädyt Ender 3 Neo hankkimaan. Itsellä olisi myös "tarve" tulostella Thingiversestä kaikenlaista.

Onko tuo 3Djake ihan legitti firma? Myyvät kaikkea "liian" halvalla.
Halvalla? Itse kyllä pidän 3djakea kalliina minkä takia sieltä ei ole tullut tilattua mitään.
AliExpress Eurooppa-varastoista tilaillut samaa tavaraa parhaimmillaan puolet halvemmalla (Ender 3 V2 @150€ yms.).

 
Viimeksi muokattu:
Halvalla? Itse kyllä pidän 3djakea kalliina minkä takia sieltä ei ole tullut tilattua mitään.
AliExpress Eurooppa-varastoista tilaillut samaa tavaraa parhaimmillaan puolet halvemmalla (Ender 3 V2 @150€ yms.).

Nopealla katsannalla tuota Ender 3 Neo -tulostinta en löytänyt Aliexpressistäkään halvemmalla kuin 223,86 € kotiin toimitettuna. Luotettavalta ulkomaiselta toimijalta tilaaminen ei ole ongelma.
 
Mitäs eroa tuolla artillery hornet 3D vs ender 3 Neo? Enderi on vähän kalliimpi, mutta varaosien saatavuus taitaa olla parempaa enderiin. Bed leveling on vissiin manuaalinen hornetissa. Eipä tuollla muutamalla kympillä ole väliä, jos ender on oikeesti parempi
 
3Djake on ihan legitti kyllä ja itse tilaillut sieltä kilotolkulla filamentteja. Ei mielestäni erityisen halpa mutta valikoima todella hyyvä. Suomalainen hyvä asiakaspalvelu löytyy myös vaikka muuten ulkolainen firma
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa itsekin liityttyä 3D tulostamisen maailmaan. Tilasin 3DKaupalta discord-suosituksen jälkeen Ender 3 NEOn ja tänään kävin hakemassa postista. Muutaman jutun lukeneena ja videoihin perehtyneenä pistin samaan konkurssiin myös paremman heatbreakin (CHEPin suosituksesta) ja toisen Z-akselin parin arvostelun perusteella. Ilmeisesti tällä paketilla on nyt hyvä alkaa harjoittelemaan. Clas Ohlsonilta hain ensimmäiset PLA:t.
 
Olisko ketään innokasta tekijää tuollaiselle lampun pesurin lätkälle? Tuon jäänteet tallessa, mutta toiselta puolelta saa mallin, mikä peilikuvana. Pirkanmaan seudulta mieluusti.
 

Liitteet

  • IMG20221227133047.jpg
    IMG20221227133047.jpg
    454,7 KB · Luettu: 183

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 785
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom