3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Moi kaikille,

Ostin 2017 vuonna Tevo Tarantulan. Sitä olen vuosien saatossa parannellut, toinen Z-akseli, lineaarikiskoa, vahvemmat osat ja paljon muuta... Tuolla tulostimella kun alkaa ikää jo olemaan, sekä juuri extruderin moottori lakkasi toimimasta, on tullut aika katsella uutta tulostinta. Vaatimuksena olisi mahdollisuus tulostaa nylonia sekä carbonia. Olen satunnainen tulostelija, lähinnä tulostelen hyötykäyttöön tulevia osia.

Jostain syystä olen katsellut seuraavia malleja:

Creality Ender 3 S1 pro ~ 390€
- Hinta miellyttää
- Onko tämä hyvä tulostin, olen lukenut että olisi jotain isompia ongelmia?

Qidi Tech X-Plus ~ 680€
- Valmis kotelointi plussaa
- Ei ole tullut vastaan mitään kauhean negatiivistä
- Ikää tälläkin on jo muutama vuosi, mutta päivitysversio X-Plus II tullut tänä vuonna.

Prusakin on mielessä käynyt, tosin minissä ei ole tuota direct drivea. MK3 alkaa olevan sen verran iäkäs tulostin, turha enää satsata? Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä suunnalta tulee seuraavaksi.

Mitä mieltä olette noista tulostimista? Mielelläni hankkisin jomman kumman noista kahdesta vaihtoehdosta, vai olisiko jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa tuohon hintaluokkaan? Tarantulan kanssa saanut jo tarpeeksi tutustua tulostimen sielunelämään, joten mielellään käyttäjäystävällinen tulostin haussa seuraavaksi :)


Monella on ollut ongelmia tuon S1 Pro n bedin kanssa. Eivät saa sitä suoraan. Varmaan vikaa on myös käyttäjissä kun eivät ymmärrä miten petiä säädetään. Itsellä ei ole S1 pron kanssa ollut mitään ihmeempiä ongelmia. Pari kertaa on suutin mennyt tukkoon mutta se on ollut ihan oma vika kun ajellut liian pienillä lämmöillä. Jos tuon tilaa suoraan kiinasta niin takuu ei sitten taida pelata kovin hyvin jos koneessa on jotain laatuongelmia.
 
Moi kaikille,

Ostin 2017 vuonna Tevo Tarantulan. Sitä olen vuosien saatossa parannellut, toinen Z-akseli, lineaarikiskoa, vahvemmat osat ja paljon muuta... Tuolla tulostimella kun alkaa ikää jo olemaan, sekä juuri extruderin moottori lakkasi toimimasta, on tullut aika katsella uutta tulostinta. Vaatimuksena olisi mahdollisuus tulostaa nylonia sekä carbonia. Olen satunnainen tulostelija, lähinnä tulostelen hyötykäyttöön tulevia osia.

Jostain syystä olen katsellut seuraavia malleja:

Creality Ender 3 S1 pro ~ 390€
- Hinta miellyttää
- Onko tämä hyvä tulostin, olen lukenut että olisi jotain isompia ongelmia?

Qidi Tech X-Plus ~ 680€
- Valmis kotelointi plussaa
- Ei ole tullut vastaan mitään kauhean negatiivistä
- Ikää tälläkin on jo muutama vuosi, mutta päivitysversio X-Plus II tullut tänä vuonna.

Prusakin on mielessä käynyt, tosin minissä ei ole tuota direct drivea. MK3 alkaa olevan sen verran iäkäs tulostin, turha enää satsata? Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä suunnalta tulee seuraavaksi.

Mitä mieltä olette noista tulostimista? Mielelläni hankkisin jomman kumman noista kahdesta vaihtoehdosta, vai olisiko jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa tuohon hintaluokkaan? Tarantulan kanssa saanut jo tarpeeksi tutustua tulostimen sielunelämään, joten mielellään käyttäjäystävällinen tulostin haussa seuraavaksi :)
Moi kaikille,

Ostin 2017 vuonna Tevo Tarantulan. Sitä olen vuosien saatossa parannellut, toinen Z-akseli, lineaarikiskoa, vahvemmat osat ja paljon muuta... Tuolla tulostimella kun alkaa ikää jo olemaan, sekä juuri extruderin moottori lakkasi toimimasta, on tullut aika katsella uutta tulostinta. Vaatimuksena olisi mahdollisuus tulostaa nylonia sekä carbonia. Olen satunnainen tulostelija, lähinnä tulostelen hyötykäyttöön tulevia osia.

Jostain syystä olen katsellut seuraavia malleja:

Creality Ender 3 S1 pro ~ 390€
- Hinta miellyttää
- Onko tämä hyvä tulostin, olen lukenut että olisi jotain isompia ongelmia?

Qidi Tech X-Plus ~ 680€
- Valmis kotelointi plussaa
- Ei ole tullut vastaan mitään kauhean negatiivistä
- Ikää tälläkin on jo muutama vuosi, mutta päivitysversio X-Plus II tullut tänä vuonna.

Prusakin on mielessä käynyt, tosin minissä ei ole tuota direct drivea. MK3 alkaa olevan sen verran iäkäs tulostin, turha enää satsata? Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä suunnalta tulee seuraavaksi.

Mitä mieltä olette noista tulostimista? Mielelläni hankkisin jomman kumman noista kahdesta vaihtoehdosta, vai olisiko jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa tuohon hintaluokkaan? Tarantulan kanssa saanut jo tarpeeksi tutustua tulostimen sielunelämään, joten mielellään käyttäjäystävällinen tulostin haussa seuraavaksi :)
Monella on ollut ongelmia tuon S1 Pro n bedin kanssa. Eivät saa sitä suoraan. Varmaan vikaa on myös käyttäjissä kun eivät ymmärrä miten petiä säädetään. Itsellä ei ole S1 pron kanssa ollut mitään ihmeempiä ongelmia. Pari kertaa on suutin mennyt tukkoon mutta se on ollut ihan oma vika kun ajellut liian pienillä lämmöillä. Jos tuon tilaa suoraan kiinasta niin takuu ei sitten taida pelata kovin hyvin jos koneessa on jotain laatuongelmia.
 
Monella on ollut ongelmia tuon S1 Pro n bedin kanssa. Eivät saa sitä suoraan. Varmaan vikaa on myös käyttäjissä kun eivät ymmärrä miten petiä säädetään. Itsellä ei ole S1 pron kanssa ollut mitään ihmeempiä ongelmia. Pari kertaa on suutin mennyt tukkoon mutta se on ollut ihan oma vika kun ajellut liian pienillä lämmöillä. Jos tuon tilaa suoraan kiinasta niin takuu ei sitten taida pelata kovin hyvin jos koneessa on jotain laatuongelmia.

Eikö siinä ole auto-levelling? Semmoisen kanssa saakin olla vähän vino, printteri osaa kompensoida.
 
Mä oon ihmetellyt tota, että on auto-levelling, niin miksi se pitää käsin säätää z offset kohdilleen, eikö se osaa sitä anturin avulla katsoa, että on riittävä etäisyys. Miten huomaa, että suutin on tukossa?
 
Mä oon ihmetellyt tota, että on auto-levelling, niin miksi se pitää käsin säätää z offset kohdilleen, eikö se osaa sitä anturin avulla katsoa, että on riittävä etäisyys.
Koska kone ei tiedä etäisyyttä anturin ja suuttimen kärjen välillä. Erilaiset suuttimet saattavat olla vielä erimittaisia.
Ja juu, tähänkin on keino. Bambulabissa peti tasataan painamalla suutin sitä päin, ja pedin alla olevat anturit tunnistavat tämän.
 
Koska kone ei tiedä etäisyyttä anturin ja suuttimen kärjen välillä. Erilaiset suuttimet saattavat olla vielä erimittaisia.
Ja juu, tähänkin on keino. Bambulabissa peti tasataan painamalla suutin sitä päin, ja pedin alla olevat anturit tunnistavat tämän.

Ok, en tullut tuota ajatelleeksi, toisaalta sehän on vain suunnittelukysymys. Esim. anturi voisi olla säädettävissä, ja avulla tasataan anturi ja suutin samaan tasoon. Mutta ehkä liiallinen automatisoiti nostaisi tuotteen hintaa liikaa. Tai voisiko suutin itse toimia anturina jne.
 
Asiaan liittyen, Voronilta on tässä kuun lopuksi tulossa pihalle "Tap", jonka avulla pitäisi päästä eroon tuosta z offsetin mittailun tarpeesta. Suutin painetaan petiin ja siinä taas käytetään gantryssä olevaa mekanismia ja sensoria mittaukseen.

Jos porukalla on jotain custom viritelmiä erilaisille hotendeille niin voi olla että tuo idea valuu sinnekin
 
Eikö siinä ole auto-levelling? Semmoisen kanssa saakin olla vähän vino, printteri osaa kompensoida.
Ainakin minulla siinä oli ongelmia Crealityn omalla firmiksellä. Virhettä 0,3mm y-akselin suunnassa ABL-mittauksella, käsin säädettynä toimi hyvin. Lopulta purin laitteen osiin, siis nekin mitä oli tehtaalla valmiiksi kasattu, ja kasasin uudelleen. Ja vika hävisi. En tiedä mikä oli, mutta viittaisi rungon kierouteen. Päivitin sitten Crealityn sivuilta uusimman firmiksen, ja se oli niin sutta ja sekundaa, ettei ollut helppo käyttöinen. Nyt Klipperin kanssa ei mitään ongelmia ollut hetkeen. Ei ollut minun mielestä ihan niin helppo käyttöönotto kuin hehkutettiin. Dokumentointikin kun on suorastaan virheellinen, ja kolmannen osapuolen foorumeita selaamalla saa oikean tiedon, niin eihän homma voi mennä alkuun kuin vain pieleen.
 
Vielä sarjassamme tyhmiä kymysyksiä tuosta crealityn 1.0.1 firmiksestä.
Onko siinä "ARC_SUPPORT” enabloitu defaulttina? Miten voin tarkistaa/testata että onko se asetus päällä?
 
Mistä Tevo Flashiin kappale tuulettimen "nokkia"?
Siis vähän saman tyylisiä kuin nämä muuten, mutta ~45 asteen kulmassa ilmaa antavia 90 aseteen kulman sijasta.
 
Vielä sarjassamme tyhmiä kymysyksiä tuosta crealityn 1.0.1 firmiksestä.
Onko siinä "ARC_SUPPORT” enabloitu defaulttina? Miten voin tarkistaa/testata että onko se asetus päällä?
Meinaat siis Curan Arc Welder -plugaria varten? Mulla on sellainen kutina, että koko arc welder taisi olla enemmän hetken huumaa, eikä hetken innostuksen jälkeen monenkaan käytössä. Koko Arc-toiminto/komento on tehty enemmän laserleikkureita yms varten, mutta sitä koitettiin hyödyntää myös 3d-tulostukseen hyödyn kuitenkin jäädessä marginaaliseksi.

Enihuu, jos saat tyrkättyä tulostimen usbikaapelilla tietokoneeseen kiinni, voi vaikka prontierface -terminaaliohjelmalla koittaa miten tulostin reagoi. Eli ensin vehkeet tulille ja sen jälkeen tulostimeen prontierfacella komento G28 (auto home). Jos tulostin tekee auto homen tuolla, tietää että yhteys toimii. Seuraavaksi voi koittaa noita Arc-komentoja esim kopioiden tuon sivun alareunasta:
Eli esim
G2 I20 J20
tekee kokonaisen ympyrän jos Arc_support on käytössä. Hotend kannattaa ennen testausta siirtää keskelle build platea jos Crealityn vakiofirmiksen oletus on vasen alanurkka. Siihen voi käyttää ihan tulostimen omaa valikkoa, ei sekoita terminaaliyhteyttä millään tavalla.
Jos Arc_support ei ole käytössä, noi G2 ja G3 alkuiset komennot aiheutttavat virheilmoituksen "Unsupported command" tai vastaavaa.

Tai itseasiassa nyt kun alko asiaa miettimään, muistikortilla toi menee vielä helpommin. Avaa vain notepadin, copypasteaa ton G2 I20 J20 -tekstin siihen ja tallentaa nimellä jotain.gcode. Tiedosto muistikortille, tulostimelle auto home ja mahdollinen hotendin siirto about keskelle buildplatea, sen jälkeen valitsee vain Print ja tuo jotain.gcode -tiedosto. Lopputuloksena tulee joko virheilmoitus unknown command tai tulostin pyöräyttää rinkulan ilmassa ja tuuttaa fanfaarit valmistuneesta tulostuksesta.
 
Meinaat siis Curan Arc Welder -plugaria varten? Mulla on sellainen kutina, että koko arc welder taisi olla enemmän hetken huumaa, eikä hetken innostuksen jälkeen monenkaan käytössä. Koko Arc-toiminto/komento on tehty enemmän laserleikkureita yms varten, mutta sitä koitettiin hyödyntää myös 3d-tulostukseen hyödyn kuitenkin jäädessä marginaaliseksi.

Enihuu, jos saat tyrkättyä tulostimen usbikaapelilla tietokoneeseen kiinni, voi vaikka prontierface -terminaaliohjelmalla koittaa miten tulostin reagoi. Eli ensin vehkeet tulille ja sen jälkeen tulostimeen prontierfacella komento G28 (auto home). Jos tulostin tekee auto homen tuolla, tietää että yhteys toimii. Seuraavaksi voi koittaa noita Arc-komentoja esim kopioiden tuon sivun alareunasta:
Eli esim
G2 I20 J20
tekee kokonaisen ympyrän jos Arc_support on käytössä. Hotend kannattaa ennen testausta siirtää keskelle build platea jos Crealityn vakiofirmiksen oletus on vasen alanurkka. Siihen voi käyttää ihan tulostimen omaa valikkoa, ei sekoita terminaaliyhteyttä millään tavalla.
Jos Arc_support ei ole käytössä, noi G2 ja G3 alkuiset komennot aiheutttavat virheilmoituksen "Unsupported command" tai vastaavaa.

Tai itseasiassa nyt kun alko asiaa miettimään, muistikortilla toi menee vielä helpommin. Avaa vain notepadin, copypasteaa ton G2 I20 J20 -tekstin siihen ja tallentaa nimellä jotain.gcode. Tiedosto muistikortille, tulostimelle auto home ja mahdollinen hotendin siirto about keskelle buildplatea, sen jälkeen valitsee vain Print ja tuo jotain.gcode -tiedosto. Lopputuloksena tulee joko virheilmoitus unknown command tai tulostin pyöräyttää rinkulan ilmassa ja tuuttaa fanfaarit valmistuneesta tulostuksesta.
Mulla on octoprintissä arc welder -plugin ja kun se käsittelee .gcode tiedoston niin sen koko pienenee. Jos normaalisti pyöreä kaari tarvitsisi vaikka 20 pientä tulostuspään siirtoa/komentoa niin arc welderin kanssa vaatiikin parhaimmassa tapauksessa vain yhden. Tuosta on hyötyä ainakin siten, että bufferit täyttyy tarpeeksi nopeasti ja ei tarvita niin suurta kaistaa tiedonsiirtoon, joten niiden takia ei pitäisi tulla tulostusvirheitä. Pahimmassa tapauksessa tulostin siis pysähtyy odottamaan uusia komentoja.

Mulla on Jyers firmware käytössä ja tulostelen octoprintin kanssa usb-kaapelilla. Mitään suurta eroa laadussa en ole huomannut arc welderin kanssa, mutta ei ole tulostusvirheitäkään tullut.
 
Tuli kokeiltua PLA:n maalausta, tarttuu pirun hyvin ja pinnanlaatu paranee! Maston spraypurkit on edullisia ja värejä löytyy. Maskeilla saa moniväristäkin.
 
Tuli kokeiltua PLA:n maalausta, tarttuu pirun hyvin ja pinnanlaatu paranee! Maston spraypurkit on edullisia ja värejä löytyy. Maskeilla saa moniväristäkin.

Jep, samoilla itsekin maalaillu. Testaillu myös tuota UV-hartsilla tasoittelua, tässä kaksi kerrosta vähän paksunnettua UV-hartsia pinnassa ja aika hyvin häviää jo layer linet.
20221106_165558.jpg
 
Jep, samoilla itsekin maalaillu. Testaillu myös tuota UV-hartsilla tasoittelua, tässä kaksi kerrosta vähän paksunnettua UV-hartsia pinnassa ja aika hyvin häviää jo layer linet.
20221106_165558.jpg
Onko sulla jotain tiettyä UV-hartisia käytössä? Itse olen myös pinnoittanut muutamia kappaleita epoksihartsilla ja UV-hartsilla. UV-hartsin kanssa tulee helposti pieniä epätasaisuuksia (kuvassa alla auringonvalo hieman liioittelee ongelmaa). Epoksihartsi toimii hieman paremmin mutta se taas kuivuu hitaasti, jolloin saattaa tulla valumia.
 

Liitteet

  • UV-hartsi.JPG
    UV-hartsi.JPG
    58,4 KB · Luettu: 114
Copymaster3D standard-hartsia. Tässä en oo huomannut muuta ongelmaa kuin ilmakuplat, niitä toki tulee vissiin joka hartsiin. Isommissa valuissa taitaavat lämmittämällä niitä poistaa? Tässä kuvassa näkyy esim hiontavärin jälkeen paljastununeet jäljet, minkä olettaisin olevan ilmakuplia joiden pinta mennyt rikki välihionnassa.
20221108_141818.jpg
 
Olen etsinyt thingiversestä jne. mutta en ole löytänyt, varmaan on, mutta huonoin hakusanoin.

Eli hakusessa olisi n. 1 dl vetoinen kierrettävällä kannella oleva purkki, tarvitsisin sitä vaseliinipurkiksi, kun itse ostan sitä isoissa erissä ja useampi paikka jossa sitä tarvitsen. Osaako kukaan auttaa
 
Olen etsinyt thingiversestä jne. mutta en ole löytänyt, varmaan on, mutta huonoin hakusanoin.

Eli hakusessa olisi n. 1 dl vetoinen kierrettävällä kannella oleva purkki, tarvitsisin sitä vaseliinipurkiksi, kun itse ostan sitä isoissa erissä ja useampi paikka jossa sitä tarvitsen. Osaako kukaan auttaa
Jos sattuu olemaan saatavilla Pringles kansia, niin silloin ei välttämättä tarvitse edes kierteellistä vaseliinille. Jolloin esim: Pringles Lid Bowl by Swift2568
tai vaikka
 
Jos sattuu olemaan saatavilla Pringles kansia, niin silloin ei välttämättä tarvitse edes kierteellistä vaseliinille. Jolloin esim: Pringles Lid Bowl by Swift2568
tai vaikka

:D Kaikkea ne keksii. Ehkä voisi pringles-purkin ostaa vaikka tuota tarkoitusta varten.
 
Täytyy todeta että olen ollut tyhmä kun en ole noita huomannut hauistani huolimatta. Aina tuntuu että ne samat tuotteet on siellä, mitkä ei mun mielestä liity niihin hakuihin joita teen.
 
Ajattelin nyt Black Fridayn yhteydessä ostaa 3D-tulostimen, valitettavan speksinä vain se että ns. pohjan jonkinlaista pintaa koskettavat elementit pitäisi saada mahdutettua Kallax-hyllyn päälle (eli max. 39cm lyhyempi sivu). Aika monessa laitteessa on mitat tuon yli, mutta tulostusalustaan suhteutettuna vaikuttavat siltä, että mitoissa on aina mukana kaikki ns. yli menevät komponentit (esim. kiskot). Osaako kukaan sanoa onko yleensä näin vai ovatko nuo ilmoitetut mitat vain sen vaaditun alapinta-alan mukaan? Oletan vahvasti että mitat ovat koko paketille mutta haluaisin vielä ennen tilaamista varmistua.

PS. Laitevaihtoehtoina itselläni mielessä Kingroonin KP3S, Elegoon Neptune 3 tai Anycubicin Kobra Go, käyttötarkoitus pitkälti X kertaa kuukaudessa lautapeli-insertien/osien tulosteluun, eli ei mitään supertarkkaa/yksityiskohtaista hommaa. Saa laittaa ehdotuksia jos tuntuu siltä että jokin olisi parempi!
 
Ajattelin nyt Black Fridayn yhteydessä ostaa 3D-tulostimen, valitettavan speksinä vain se että ns. pohjan jonkinlaista pintaa koskettavat elementit pitäisi saada mahdutettua Kallax-hyllyn päälle (eli max. 39cm lyhyempi sivu). Aika monessa laitteessa on mitat tuon yli, mutta tulostusalustaan suhteutettuna vaikuttavat siltä, että mitoissa on aina mukana kaikki ns. yli menevät komponentit (esim. kiskot). Osaako kukaan sanoa onko yleensä näin vai ovatko nuo ilmoitetut mitat vain sen vaaditun alapinta-alan mukaan? Oletan vahvasti että mitat ovat koko paketille mutta haluaisin vielä ennen tilaamista varmistua.

PS. Laitevaihtoehtoina itselläni mielessä Kingroonin KP3S, Elegoon Neptune 3 tai Anycubicin Kobra Go, käyttötarkoitus pitkälti X kertaa kuukaudessa lautapeli-insertien/osien tulosteluun, eli ei mitään supertarkkaa/yksityiskohtaista hommaa. Saa laittaa ehdotuksia jos tuntuu siltä että jokin olisi parempi!
Ilmoitetuissa mitoissa on mukana kaikki varusteet ja ulokkeet, mitä tulostimeen kuuluu. Alustaa vasten tulevat jalat toki ovat pienemmällä alalla. Huomioon pitää ottaa, että tulostettaessa tulostin vaatii enemmän tilaa Y-suuntaan (eteen - taakse)(tuon tyyppisissä laitteissa), eikä tätä mittaa välttämättä ole ilmoitettu.
Itsellä Prusa MK3S+ Kallaxin päällä niin että Y-akseli lyhyen sivun mukaisesti. Tulostin tulee hyllystä yli molemmin puolin, eikä hylly ei voi olla seinässä kiinni.
 
Kiitos vastauksista! Uskallan näiden pohjalta ostaa jonkin miettimistäni laitteista, sillä ei ole niin väliä saako hyllyn seinään kiinni kunnolla vai ei.
 
Oisko täällä ketään joka voisi tulostaa mulle 8kpl näitä kiinnikkeitä,

Maksan kyllä ja postitus kirjeessä :)
Ei ole tunnin ajomatkan sisällä ees mitään kirjastoa jossa onnistuisi itse tulostella.

Edit; Sain privallla tarjouksen :)
 
Viimeksi muokattu:
Oisko täällä ketään joka voisi tulostaa mulle 8kpl näitä kiinnikkeitä,

Maksan kyllä ja postitus kirjeessä :)
Ei ole tunnin ajomatkan sisällä ees mitään kirjastoa jossa onnistuisi itse tulostella.

Suositus @Skk3

 
Onko täällä kellään muulla Sonic Padia? Mulla se kadottaa printteriä ajoittain sekä välillä tosi vaikea saada netin välityksellä yhteyttä. Yleensä mun pitää padista käydä verkkoasetuksissa klikkaamassa verkon nimeä, niin sitten yhdistää. En tosin tiedä onko vika wlanissa vai laitteessa. Tietokoneessakin oli pätkimisongelmia wlanin kanssa, mut sitten siirryin langalliseen.
 
3djakella ihan ok näköinen BF tarjouskamppis:

Poimintana esimerkiksi Ender 3 Neo missä on ABL ja hiljainen 32-bit emolevy:
 
Ender 3 Neo ja Ender 3 V2 näyttäisi olevan saatavilla suurinpiirtein samalla hinnalla. Kumpaa suosittelisitte noviisille ensitulostimeksi?
 
Ender 3 Neo ja Ender 3 V2 näyttäisi olevan saatavilla suurinpiirtein samalla hinnalla. Kumpaa suosittelisitte noviisille ensitulostimeksi?
Neossa on korjattu käytännössä kaikki mikä V2 on pielessä. Kunnon pedin jouset, ABL, metallinen extruder, jne. Emolevykin on molemmissa ilmeisesti sama.

Tuo Ender 3 Neo taitaa itse asiassa olla se uusin mahdollinen Ender 3 iteraatio.




Paremmuus hierarkia menee Ender kolmosessa suurinpiirtein näin:
Ender 3 < Ender 3 Pro < Ender 3 V2 << Ender 3 Neo < Ender 3 V2 Neo << Ender 3 S1 < Ender 3 S1 Pro

Käytännössä Ender 3 Neo vastaa vakiona omia Ender 3 V2 printtereitä mihin olin asentanut hiellä ja vaivalla uudet jouset, extruderin, ABL:n ja paremman hotend jäähdytyksen.
Tosin nyt noissa minun Endereissä on sikakalliit Noctua-modaukset asennettuna jonka takia ne on melko äänettömät, ja sellaista ominaisuutta ei kyllä mistään markkinoilla olevista printtereistä löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Ender-3 ja Ender-2 löytyy, piti silti laittaa tuo Neo tilaukseen kun hinta/laatu kohtaa. Noh, harrastus tämäkin.
 
En tiedä onko muilla syksyn ja talven kylmyyden takia ollut vaikeuksia välttää ABS/ASA:n käyristymistä, mutta löysin itselle sopivan ratkaisun. Kävin hakemassa Tokmannilta halvimman hiustenkuivaimen ja pöhöttelen sillä kuumaa ilmaa kotelon täyteen sen ajan kun peti ja hotend lämpiää. Toki jos pedin pistää lämpiämään puoleksi tunniksi ennen tulostamista niin silläkin kotelo lämpiää tarpeeksi ja ei tule banaaninmuotosia tulosteita. Föönikuuri säästää kuitenkin huomattavasti aikaa.

:psmoke:
 
Poimintana esimerkiksi Ender 3 Neo missä on ABL ja hiljainen 32-bit emolevy:

Tuossa ei vissiin oo mitään filamenttia mukana, minkälainen rulla kannattaa ostaa kaveriks? Joku millä helppo tulostaa, että pääsee testaileen tulostinta
 
Tuossa ei vissiin oo mitään filamenttia mukana, minkälainen rulla kannattaa ostaa kaveriks? Joku millä helppo tulostaa, että pääsee testaileen tulostinta
PLA-muovilla on hyvä aloittaa.

Jos 3djakelta olet tilaamassa printterin niin sieltä voit napata jotain vähemmän eksoottista 1,75mm PLA:ta (musta ecoPLA yms.) tilaukseen mukaan:
 
Viimeksi muokattu:
Jos clasohlson on lähellä nii sieltä saa helposti hyllystä ihan jees PLA:ta. Mustaa ja valkoista tarvii aina. Kannattaa ottaa vaikka vaaleansinistä kans kun näkyy paremmin virheet kun mustasta tai valkoisesta, ja kiva saada eri väriäkin välillä :) Jos 3djakelta tai sintoselta tilailee nii kannattaa ottaa eSun PLA+ jos haluaa "parempaa" PLA:ta. Ja kannattaa harkita myös eSun PETG, sitä kun saa tosi pienillä modauksilla printattua (bimetal heatbreak tai capricorn)
 
Missä asennossa tuon isomman v3 ilmanohjaimen saa tulostettua ilman supporttia? Tulostin vaakatasossa mutta ei mitään toivoa saada kanavan sisältä tukia pois

16696520198278371591089914664912.jpg
 
^ Ellet ole vielä, niin koittaisin tulostaa vaakatasossa ilman supporteja. Sen verran pieni kappale, että pitäisi onnistua.

EDIT: Nyt kun pääsin slicerissä katsomaan, niin leveämmän kanavan sisään on tuossa mallissa suunniteltu väliseinä tueksi joten, pitäisi tulostua ilman ylimääräisiä sisä-supportteja vaakatasossa.
Vaihtoehtoisesti kuten alla ehdotettu, eli pysyssä, ja tuet vain ulkopuolelle. Se saattaisi olla noiden kiinnitysreikien kestävyyden kannalta parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Missä asennossa tuon isomman v3 ilmanohjaimen saa tulostettua ilman supporttia? Tulostin vaakatasossa mutta ei mitään toivoa saada kanavan sisältä tukia pois

16696520198278371591089914664912.jpg

Tulosta juuri tuossa asennossa mutta supportit vain ulkopuolella kappaletta.
 
Kiitos vastanneille.
Mikä asetus on millä valitaan supportit ulkopuolelle?
Jos otat käyttöön Tree supportit niin sen pitäisi tehdä ne pelkästään mallin ulkopuolelle. Ja support blockereiden kanssa voi myös rajata supportit vain tiettyihin kohtiin. Ja Curassa on myös mahdollista käyttää custom supportteja vain tietyissä kohdissa.


 
Jos otat käyttöön Tree supportit niin sen pitäisi tehdä ne pelkästään mallin ulkopuolelle. Ja support blockereiden kanssa voi myös rajata supportit vain tiettyihin kohtiin. Ja Curassa on myös mahdollista käyttää custom supportteja vain tietyissä kohdissa.



Tulostin tree supportia käyttäen mutta kappale oli vaakatasossa. Pitääpä yrittää pystyasennossa. Kiitos
 
Hommasin tohon Ender 3 S1:n PrimaCreatorin FlexPlaten. Kannattaako se vaan vaihtaa nykyisen tilalle, pelkästään se levy vai liimata toi magneettinen alustakin? Levyhän pysyy ton alkuperäisen paikallakin. Tai kannattaako toi nykyinen alusta repiä jotenkin pois?
 
Hommasin tohon Ender 3 S1:n PrimaCreatorin FlexPlaten. Kannattaako se vaan vaihtaa nykyisen tilalle, pelkästään se levy vai liimata toi magneettinen alustakin? Levyhän pysyy ton alkuperäisen paikallakin. Tai kannattaako toi nykyinen alusta repiä jotenkin pois?
Ehdottomasti liimaa se magneettilätkä. Siihen alumiinin näköseen pohjaan missä ruuveja. Sen päällä voi käyttää lasia normaalilla tavalla halutessaan. On se eri nättiä nostaa PEI irti, taittaa vähän ja printit irtoo. Sitten vaan PEI takas ja magneeteilla pysyy kiinni. Toki jos jaksaa 2min odotella niin printit irtoaa PEI:ltä itsekseen.
 
Ehdottomasti liimaa se magneettilätkä. Siihen alumiinin näköseen pohjaan missä ruuveja. Sen päällä voi käyttää lasia normaalilla tavalla halutessaan. On se eri nättiä nostaa PEI irti, taittaa vähän ja printit irtoo. Sitten vaan PEI takas ja magneeteilla pysyy kiinni. Toki jos jaksaa 2min odotella niin printit irtoaa PEI:ltä itsekseen.

Olihan vanhassakin magneetti ja tuo uusi lätkä pysyy myös siinä. Eli korvaan vain hajonneen, tosin eri merkkisellä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom