3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt sain laitteen ja heti pari kysymystä.
Välillä laite tekee ohutta lankaa kun siirtyy pidemmän matkan paikasta toiseen. Onko lämpö väärä vai mitä kannattaisi tehdä? Lämmöt 205c ja peti 60c
Sitten kerran malli irtosi alustastapuolessa välissä ja loppu olikin sitten sotkua.
Pitääkö tuo alusta jotenkin määrätyllä aineella puhdistaa? Tai onko jokin aine kielletty?
Tällainen alusta:

Eryone PLA filamenttia.

Googlen perusteella:
Before each print, wipe your PEI surface down with 70-91% Isopropyl alcohol, to ensure that you wipe away any grease or other residues that may have accumulated on the surface. This will help increase your surface adhesion greatly. Use acetone, isopropyl alcohol, methyl alcohol, or soap to clean your PEI after use.
 
Nyt ollut tuo cr10s pro v2 kuukauden käytössä. Tässä kokemuksia siitä.
Tulostus tunteja tullut about 120h ja ei voi olla kuin tyytyväinen.
Päivityksinä tehty tuet pystytolpille ja myös pedin jouset vaihettu jäykempiin.
Tällä viikolla tehty asiakkaan talomallia ja kaverille lampun varjostinta.
Kerran on mennyt jumiin pitkässä tulostuksessa, joskus ongelmaa aloittaa tulostus, mutta siihenkin auttaa töpselin irroitus ja takaisin.
 
Nyt sain laitteen ja heti pari kysymystä.
Välillä laite tekee ohutta lankaa kun siirtyy pidemmän matkan paikasta toiseen. Onko lämpö väärä vai mitä kannattaisi tehdä? Lämmöt 205c ja peti 60c
Sitten kerran malli irtosi alustastapuolessa välissä ja loppu olikin sitten sotkua.
Pitääkö tuo alusta jotenkin määrätyllä aineella puhdistaa? Tai onko jokin aine kielletty?
Tällainen alusta:

Eryone PLA filamenttia.

Tuota ohutta lankaa kun jää, sitä kutsutaan myös nimellä stringing. Aiheesta löytyy paljon hakemalla ja on mm. testikappaleita joilla voit kokeilla eri retraction asetuksia sen vähentämiseksi.

Kappaleen pysyvyyteen vaikuttaa monet asiat, tuo pedin puhtaus on yksi niistä. Suuttimen etäisyys pedistä on myös tärkeä, eli bed leveling. Paksumpaa aloituskerrosta voit myös kokeilla. Kappaleen muoto vaikuttaa myös pysyvyyteen, terävät kulmat ja pitkulaiset osat yms tahtoo irrota, näihin voi kokeilla anti-warping padia.
 
Itse huomannut että aloituskerroksen nopeudella on aivan valtava vaikutus siihen miten hyvin printti siihen asettuu. Jos ensimmäisessä kerroksessa on paljon reikiä niin nopealla printtausnopeudella hommasta ei tule sitten yhtään mitään, parempi mennä tyyliin 10mm/s vauhtia.
Eli checklist siihen että printti pysyy pedissä kiinni:
1. Suuttimen korkeus.
2. Pedin tasaisuus / rullien kireys.
3. Ensimmäisen kerroksen tulostusnopeus
4. Pedin lämpötila.
5. Suuttimen lämpötila.
6. Pedin puhtaus.

Itse en ole lasipetiä putsannut aineilla kuukausiin ja silti printtaa täydellisesti (koko pedin alalta) kun kaikki muut asiat on kunnossa.
 
Kuinka tiuhaan muuten yleensä tarvitsee suuttimia vaihtaa?
Riippuu aikasen monesta asiasta, kuten:
*Millä materiaalilla tulostaa - etenkin ne missä on lisukkeina hiilikuitua tai muuta kuluttavaa aihuttavat vaihtovälin lyhentymistä
*Sattuuko jostain pääsemään (filamentin mukana tai peräti sen seassa) suuttimeen roska tai muu lopullisen tukoksen aiheuttaja
*Tekee säätöjä jotka vaikuttavat alustan ja suuttimen väliseen etäisyyteen, eikä muista tarkistaa ettei suutin raavi alustaan, laittaa tulostamaan eikä jää seuraamaan mitä tapahtuu...
*Teräksinen suutin kuluu hitaammin kuin perinteiset
*Voi olla tilanne joissa haluaa käyttää 0.2 suutinta ja toinen jossa 1.0 suutinta jne.

Jotain 30 kg on tullut tulostettua ja ainakin 6 suutinta on mennyt roskiin. Luutavasti kaikki muusta syystä kuin kuluminen.
 
Riippuu aikasen monesta asiasta, kuten:
*Millä materiaalilla tulostaa - etenkin ne missä on lisukkeina hiilikuitua tai muuta kuluttavaa aihuttavat vaihtovälin lyhentymistä
*Sattuuko jostain pääsemään (filamentin mukana tai peräti sen seassa) suuttimeen roska tai muu lopullisen tukoksen aiheuttaja
*Tekee säätöjä jotka vaikuttavat alustan ja suuttimen väliseen etäisyyteen, eikä muista tarkistaa ettei suutin raavi alustaan, laittaa tulostamaan eikä jää seuraamaan mitä tapahtuu...
*Teräksinen suutin kuluu hitaammin kuin perinteiset
*Voi olla tilanne joissa haluaa käyttää 0.2 suutinta ja toinen jossa 1.0 suutinta jne.

Jotain 30 kg on tullut tulostettua ja ainakin 6 suutinta on mennyt roskiin. Luutavasti kaikki muusta syystä kuin kuluminen.

Ok.
 
Eilen illalla kävi tulostaessa se mitä mietinkin. Sonic Pad kadotti yhteyden tulostimeen kesken tulostuksen, tulostuspää jäi paikoilleen ja samantien sammui kaikki tuulettimetkin, suuttimet ~200 asteisena, peti 60. En saanut mitenkään jatkamaan tulostusta, joten meni tulostukset roskiin. Oli pitkä tulostus, muistaakseni jotain 5 h, mutta onneksi takan oli vasta 50 min. Näytölle tuli jotain virheilmoituksen, oliko joku ei yhteyttä tulostimeen tai klipper ei löydä tulostinta tms. Uusintatulostusyritys meni maaliin. Olen korvannut vakio usb-johdon uudella, vakiossa on adaptereita välissä, niin nykyinen on ilman adaptereita USB-A --> USB-C vaikkakin kyllä laitteiden pitää toimia oikein pakkauksessa mukana tulevilla osilla/johdoilla. Toki olisin varmaan ajan myötä korvannut sen muutenkin niin saa adapterin välistä pois.

Ihmettelen tätä johdovalintaa Crealityltä, miksi se on USB-A - oliko toi micro-usb ja mukana toimitettiin myös adapteri C:hen. Eikö olisi olisi ollut loogisempaa, jos johto olisi ollut valmiiksi USB-A -- USB-C ja sitten adapterilla muihin; eikös uusimmat printterit ole ja uudet tule olemaan C:llä, niin saa modernimmat olla ilman adaptereita ja vanhempiin adapterin kanssa.
 
Mä käytän enderissäni sitä mukana tullutta microsd-korttia ja sen kautta tulostelen. 100%:sti on toiminu.
Lisäksi mulla on tällä pääkoneella 2200VA:n upsi, jonka takana myös se 3d-tulostin on, ni ei haittaa sähkökatkotkaan tulostuksia..
 
Mä käytän enderissäni sitä mukana tullutta microsd-korttia ja sen kautta tulostelen. 100%:sti on toiminu.
Lisäksi mulla on tällä pääkoneella 2200VA:n upsi, jonka takana myös se 3d-tulostin on, ni ei haittaa sähkökatkotkaan tulostuksia..

Se korttipaikkahan ei toimi kun vaihdettu firmware. Toisaalta sen kortin voi laittaa adapterin kanssa SP:hen, mutta samalla tavallahan se katkeaa tulostus jos yhteys katkeaa.
 
Se korttipaikkahan ei toimi kun vaihdettu firmware. Toisaalta sen kortin voi laittaa adapterin kanssa SP:hen, mutta samalla tavallahan se katkeaa tulostus jos yhteys katkeaa.
Ok. Joo, en sun aiempia viestejäs tuosta hoksinu..
Mulla on ihan stock koko enderi, ainaki vielä.. Taino powerin fööni on vaihettu hiljasempaan. Hyvin tuo on tommosena omiin tarpeisiin ja opetteluihin välttäny.

E. Ja ihan eri härvelihän tuo sulla näyttää olevan ku mulla, muistelin että ois ollu sama. Poistunki tästä takavasemmalle.. :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Joo, en sun aiempia viestejäs tuosta hoksinu..
Mulla on ihan stock koko enderi, ainaki vielä.. Taino powerin fööni on vaihettu hiljasempaan. Hyvin tuo on tommosena omiin tarpeisiin ja opetteluihin välttäny.

E. Ja ihan eri härvelihän tuo sulla näyttää olevan ku mulla, muistelin että ois ollu sama. Poistunki tästä takavasemmalle.. :whistling:

On se ihan hyvä, että tulee ohjeita useammalta. :)
 
Olen tulostellut koekappaleita PETG materiaalista ja nyt tulostin lopullista kappaletta PETG CF (Filament PM) langasta. Kokeet PETG langalla on kaikki onnistuneet hienosti, mutta CF langalla kappaleen keskelle tuli pieni yhden kerroksen sotku ja kerrokset eivät jääneet kunnolla kiinni. Sitten juuri ennen loppua (4h) sotkeutui kappale kokonaan. Aloitus ja muuten tulostusjälki näytti ihan asialliselta.

Käytin samoja PETG asetuksia CF materiaalilla. Printteri on perus Ender 3 V2, messinkisuutin 0,4mm, lämpötila 235C ja kerros 0,2mm. Mitä kannattaisi kokeilla? Kannattaisiko lähteä testaa uudestaan uudella samanlaisella suuttimella? Vai isompi 0,5mm suutin, voiko sotku johtua siitä, että suutin meinaa tukkeutua? Pitäisikö lämpöjä säätää? Langan ohje on 220-250C. Aikaisemmat pienet testit CF langalla on kyllä onnistuneet. Olisiko joku erikoissuutin varmempi CF tulostuksessa? Sinänsä pienissä harvoissa CF tulostuksissa mua ei suuttimen kuluminen haittaisi.
 
Kaikki missä cf on hiovaa materiaalia joka tarvii kovateräs suuttimen. EDIT: ja kantsii harkita myös filament guidea/sidemount spool holderia tai metal extruderia koska nää hiovat filamentit syö osia. Samantien joku dual gear esim bmg clone alista nii ei tarvi tulevaisuudessa uudestaan päivitellä. Varmaan jos katsot suutintas nyt niin ois aika huonossa kunnossa. Nuo monesti hajoaa jo yhden printin aikana. Se nyt ainakin tarvii vaihtaa. Enderin mukana tuli muistaakseni varasuutin niin ei aivan telakalle joudu kun odottelee vaikka sintoselta uusia suuttimia
 
Viimeksi muokattu:
Mites tuotteiden pakkasenkesto? Ilmeisesti kuumiin olosuhteisiin on joku muu kuin PLA hyvä, mutta mites pakkasessa?

Onko muuta eroa kuin totetus, kuin jossain mekanismi on siten, että se tulostusalusta laskeutuu, kaikki muu liike on suuttimessa ja toisissa, esim Crealityn Enderissä, alusta liikkuu yhteen suuntaan ja tulostuspää nousee ja liikkuu toiseen suuntaan. Näkee myös ratkaisuja että se alusta on vain yhden akselin varassa, eikö se yhtään huoju tai tee huonoja tulostuksia; saattaahan jotkut tulostukset olla tosi painaviakin?
 
Viimeksi muokattu:
Mites tuotteiden pakkasenkesto? Ilmeisesti kuumiin olosuhteisiin on joku muu kuin PLA hyvä, mutta mites pakkasessa?

Mulla on joskus parivuotta vuotta sitten tulostettu Biqu B1 tulostimen mukana tulleella PLA:lla "vaihteiston ohjain" (eli osa jota liikutellaan jonkun verran) lumilingossa. Toistaiseksi ei ole osoittanut hajoamisen merkkejä. Ei mitään hajua mikä PLA tuo oli mutta ainakin on pakkasta kestänyt. Täällä pakkanen kuitenkin parhaillaan/pahimmillaan -40c.
 
Mites tuotteiden pakkasenkesto? Ilmeisesti kuumiin olosuhteisiin on joku muu kuin PLA hyvä, mutta mites pakkasessa?
Video tl;dr: Pakkasessa kestävät paremmin vetoa, mutta huonommin iskua. PLA ja PETG on ihan ok, mutta vähän hauraita. Nylon ja ABS parempia yleisesti. Kannattaa suunnitellessa ottaa huomioon että ympärivuotisessa ulkokäytössä on paljon muuttujia. Pitää kestää myös kesän olosuhteet eli lämpö, kosteus, korroosiot... PLA ei varmasti kestä ja PETG siinä kinttaalla kestääkö. ASA tulokset varmasti aika sama kuin ABS, mutta kestää UV-säteilyä paremmin ja kuulemma kivempi printata. Ympärivuotiseen ulkokäyttöön en harkitsisi muita kuin ABS/ASA ja Nylon.
1667751012048.png

1667751019896.png


Onko muuta eroa kuin totetus, kuin jossain mekanismi on siten, että se tulostusalusta laskeutuu, kaikki muu liike on suuttimessa ja toisissa, esim Crealityn Enderissä, alusta liikkuu yhteen suuntaan ja tulostuspää nousee ja liikkuu toiseen suuntaan. Näkee myös ratkaisuja että se alusta on vain yhden akselin varassa, eikö se yhtään huoju tai tee huonoja tulostuksia; saattaahan jotkut tulostukset olla tosi painaviakin?
Olipa oudosti kirjoitettu, mutta vissiin kysyt et mitä eroa on eri motion systemeillä? Enderissä oleva cartesian/"bed slinger" on huomattavasti huonompi kuin corexy tai corexz. Peti painaa lasin kanssa esim. 1 kg mikä tarkoittaa, että maksiminopeus ja -kiihtyvyys on pienempi verrattuna jos ainoa liikutettava massa ois 200g printtipää. Toki enderin vain yhdeltä puolelta tuettu x-gantry on surkea muistakin syistä. Tää video vastaa syvemmin.
 
Kaikki missä cf on hiovaa materiaalia joka tarvii kovateräs suuttimen. EDIT: ja kantsii harkita myös filament guidea/sidemount spool holderia tai metal extruderia koska nää hiovat filamentit syö osia. Samantien joku dual gear esim bmg clone alista nii ei tarvi tulevaisuudessa uudestaan päivitellä. Varmaan jos katsot suutintas nyt niin ois aika huonossa kunnossa. Nuo monesti hajoaa jo yhden printin aikana. Se nyt ainakin tarvii vaihtaa. Enderin mukana tuli muistaakseni varasuutin niin ei aivan telakalle joudu kun odottelee vaikka sintoselta uusia suuttimia
Jaa, en ole ymmärtänyt, että suutin voisi kulua, jopa yhdessä tulostuksessa. Täytyypä tilaa karkaistu suutin. Ja myös tuo dual gear, thanks!
 
IMG_20221107_162826_1.jpg

Edelleen alkaa sottaamaan...tuleeko tavaraa liikaa laitteesta? Mitä tehdä.
Kolme osaa sain uudella laitteella tulostettua ja sitten alkoi ongelmat.
 
IMG_20221107_162826_1.jpg

Edelleen alkaa sottaamaan...tuleeko tavaraa liikaa laitteesta? Mitä tehdä.
Kolme osaa sain uudella laitteella tulostettua ja sitten alkoi ongelmat.
Nozzle näyttäisi ainakin olevan aivan liian lähellä petiä. Nosta z-offsettia, jos peti on vaakatasossa suhteessa tulostuspäähän.
Jos ei ole niin katso vaikka tästä ohjetta:


e: vaikka sulla näyttäisi olevan ABL-anturi tuossa kiinni niin kannattaa silti manuaalisesti tarkistella se pedin tasaisuus ainakin kerran. Ja todennäköisesti tuo korjaantuisi pelkästään z-offsettia säätämällä.
 
Joo petiä on useasti säädetty manuaalisesti sekä auto level myös. Täytyy nostella pikkuhiljaa ja seurata.
 
Mikäköhän mahtaa olla 3d-tulostimen sähkönkulutus? Enderin virtalähde on 350w, mutta tuskin se täyttä höyryä ottaa koko aika.
 
Mikäköhän mahtaa olla 3d-tulostimen sähkönkulutus? Enderin virtalähde on 350w, mutta tuskin se täyttä höyryä ottaa koko aika.
Joku mittaillut täällä: r/3Dprinting - Ender 3 V2 power usage
  • Average Consumption Printing PLA (50°C/200°C): 50 Watts
  • Peak Consumption While Printing PLA: 253 Watts


Tuossa taas on arvioitu 30W nozzle ja 80w bed tulostaessa.

Pitäisi ostella energiamittausta tukeva pistorasiakikkula niin saisi itsekin mitattua oikean kulutuksen. Tällä hetkellä mulla on pelkästään halpis Sonoff wlan-rele kytkemässä virrat pois tulostuksen jälkeen ja se ei osaa mitata energiankulutusta.
 
Pari päivää sitten mittailin, että lämmittäessä petiä otti noin 250W.
Tulostaessa lämmöillä 235/70 otti noin 120W. Pedin lämpötila vaikuttaa eniten, kuten tuossa ehdittiin mainita.
Ja siis Ender 3 v2.
 
Mittailin sitä kulutusta sillon ku upsia mitoitin, ni olikohan jotain 280W startissa sillon ku peti ja kuumapää lämpiää ja sitte tulostuksen aikana keskiarvo pyöri jossain 130W hujakoilla.. Varmaan mittavirhettäki on ku halpa ja vanha kulutusmittari tuo.
 
Noudatin kiinalaisten ohjetta kiristää kunnolla tuo osa kiinni ja nyt on kupariputki pienellä titaanilisällä jäähdytyselementin sisällä :) Mitään ideaa parhaaseen tapaan saada se ulos tuolta niin että alumiinielementti on samoissa mitoissa operaation jälkeen kuin tehtaalta tullessa?
IMG20221108125633.jpg
 
Pieni lovi tuohon päähän ja talttapäisellä meisselillä ruuvaa auki.
 
Yksi oleellinen tieto tuosta kysymyksestä jäi pois. Tuo heat break on ilman kierteitä. Hyvin meni paikoilleen kun kuumensi jäähdytinelementtiä. Jos ei muuta hyvää tässä operaatiosssa niin oppipa sen että seuraavassa laitteessa varaosia saa eu-alueelta ja niiden vaihto on tehty helpommaksi :)
 

Liitteet

  • IMG_20221109_112358.jpg
    IMG_20221109_112358.jpg
    568,4 KB · Luettu: 42
Noiden hotend osien kanssa pitää olla tarkkana ettei niitä kiristä hampaat irvessä. Suutin katkeaa helposti kun messinki ei kovin lujaa materiaalia ole, ja heabreak hajoaa vielä helpommin kun heatblokin ja jäähdytyselementin väliin jäävä kurkku-osa on tarkoituksella äärimmäisen ohut että se johtaisi mahdollisimman vähän lämpöä.
 
Olisiko mitään ideaa kun octoprint ei päivityksen jälkeen löydä seriali porttia. 2 eri raspilla jo kokeiltu ja USB johtoja vaihdeltu ja portteja vaihdettu x miljoona kertaa..
Yhdistämisen jälkeen herjaa vain

Could not autodetect your printer
No working connection parameters could be found. Are you sure your printer is physically connected and supported? Refer to the FAQ for help in debugging this.
 
Olisiko mitään ideaa kun octoprint ei päivityksen jälkeen löydä seriali porttia. 2 eri raspilla jo kokeiltu ja USB johtoja vaihdeltu ja portteja vaihdettu x miljoona kertaa..
Yhdistämisen jälkeen herjaa vain

Could not autodetect your printer
No working connection parameters could be found. Are you sure your printer is physically connected and supported? Refer to the FAQ for help in debugging this.
Odota vaan kauemmin. Ja paina sen jälkeen uudelleen connect. Mulla oli sama ongelma jonkun päivityksen jälkeen, mutta korjaantui odottamalla. Tietysti on mahdollista, että eri tulostimilla on eri ongelmat.
 
Onko kukaan päivittänyt Ender 3 S1 tulostimeen S1 pro-version firmwarea? Tuli sitten hommattua all metal hot end, kuulemma jotain ongelmia voi ton orginaalin kanssa tulla jos jatkuvasti tulosteita kuumalla tekee. Kauppias ehdotti että voisi päivittää pro-sarjan firmare, sitten saa kuulemma 300 asteen lämmön käyttöön, joka on myös ton hot endin raja. Kuulemma sama emolevy tossa, mutta näyttö ei kuulemma toimi pron firmwarella, mutta sehän ei pitäisi mulle olla ongelma, koska on Sonic Pad/Klipper.
 
Onko kukaan päivittänyt Ender 3 S1 tulostimeen S1 pro-version firmwarea? Tuli sitten hommattua all metal hot end, kuulemma jotain ongelmia voi ton orginaalin kanssa tulla jos jatkuvasti tulosteita kuumalla tekee. Kauppias ehdotti että voisi päivittää pro-sarjan firmare, sitten saa kuulemma 300 asteen lämmön käyttöön, joka on myös ton hot endin raja. Kuulemma sama emolevy tossa, mutta näyttö ei kuulemma toimi pron firmwarella, mutta sehän ei pitäisi mulle olla ongelma, koska on Sonic Pad/Klipper.
Onko siitä Klipper firmiksestä muka jotain Crealityn omaa versiota noille S1 ja S1 Pro tulostimille? Eroaako jotenkin vaikkapa Main Sailin mukana tulleesta?
 
Onko siitä Klipper firmiksestä muka jotain Crealityn omaa versiota noille S1 ja S1 Pro tulostimille? Eroaako jotenkin vaikkapa Main Sailin mukana tulleesta?

Ei sen enempää tietoa. Heitti vaan tuollaisen ajatuksen mulle. Kyllähän Klipperiä asentaessa kysy tulostimen mallia ja oli siinä molemmat valittavana.
 
Viimeksi muokattu:
Kauppias lienee puhunut Marlin pohjaisesta stock firmiksestä?
Klipperin Printer.cfg:ssä määritellään se maksimilämpö, niin jos/kun sulla on se jo käytössä.
 
Kauppias lienee puhunut Marlin pohjaisesta stock firmiksestä?
Klipperin Printer.cfg:ssä määritellään se maksimilämpö, niin jos/kun sulla on se jo käytössä.

Tosiaan jos Klipper on jo käytössä niin ymmärtääkseni tarvitse kuin vaihtaa config-tiedostossa arvoja.
 
Noi perusprofiilit tekee tulostuksen ympärille sellasen rinkulan, jonka hauaisin pois. Millä nimellä se menee curassa? Olen jostain ladannut jonkun profiilin, siinä se ei sitä tee joten se on varmasti joku asetus vain?
 
Tuohon 4.2.7 silent boardiin liittyen kymysys..

Elikkä tuossa mun ender 3 pro:ssa oli tosiaan 4.2.2 v3 emo paikallaan, jossa siis ne äänekkäät HR4988 stepperiohjaimet. Firmis siinä oli 1.0.1 versioinen.

Tässä uudessa on TMC2225 ohjaimet. Silent board tuli näkyy samalla 1.0.1 firmiksellä. Tulostin toimii kuten ennenki. Kattelin Crealityn sivuilta tuoreempaa firmistä ni ei näyttäny olevan ku tuo sama mikä on jo asennettuna..

Eli onko tuohon tuoreempaa firmistä? Jos on, ni mitkä sen hyödyt on verrokkina tuohon nykyiseen? Mulle tuo välttää kyllä nytkin, se tekee saman työn yhtä hyvin ku aiemminki ja paljon hiljaisemmin ni se riittää..
 
Silent board tuli näkyy samalla 1.0.1 firmiksellä. Tulostin toimii kuten ennenki. Kattelin Crealityn sivuilta tuoreempaa firmistä ni ei näyttäny olevan ku tuo sama mikä on jo asennettuna..

Eli onko tuohon tuoreempaa firmistä?
Ei varmaan Crealityn tekemänä, mutta ulkopuolisilta löytyy varmaan n+1 versiota. En oo kevään jälkeen seurannut mitä uutta Marliniin on tullut, mutta jos tulostat muistikortilta, ei uudemmat versiot tarjoa paljoa uutta. Vanhemmissakin Marlin-versioissa valmiissa firmiksissä on fifti-sixti onko firmiksen buildaaja ottanut ominaisuuksia käyttöön vai ei.

Mulla tulostimet on sellaisia sekasikiöitä (Bigtreen emot, jälkikäteen asennettua dual-z:aa tai hotendiä (lämpöanturia) yms), että oon firmikset itse konffannut niitä varten. Jos ei mennä kokoonpanoon mille ei löydy valmista firmistä, ei paljoa maksa vaivaa, vaikka yleisimmille kokoonpanoille löytyykin valmis pohja ja youtube on täynnä ohjeita.

Jos taas käytät Octoprinttiä, uudemmissa Marlineissa on mm. kaksisuuntainen tiedonsiirto optiona. Kun sen enabloi, saa tulostuksen laitettua pauselle tai canceloitua tulostimesta, kun taas ilman sitä octoprint lykkää aina seuraavaa komentoa -> pause tai cancel toimii vain octoprintistä tehtynä. Samoin filamentin loppumisen sensori toimii octoprintin kanssa vain jos tämä on enabloitu, ilman sitä tieto ei mene tulostimelta raspille. Itse olen tosin nakannut ko. sensorit hiiteen ja disabloinut koko ominaisuuden firmiksestä, mutta jos sellainen on käytössä..

IMO jos tulostat kortilta ja kaikki toimii, ei kannata murehtia asiasta.
 
Tuli kotiutettua 250kg edestä tulostushistoriaa vuodelta 2003. Eiköhän tuosta meleko tukevan olosesta (näkösestä ainaki) rungosta jotain steppereillä liikutettavaa keksitä. :geek:
 

Liitteet

  • FB_IMG_1668279497194.jpg
    FB_IMG_1668279497194.jpg
    83,8 KB · Luettu: 186
  • IMG_20221113_010904.jpg
    IMG_20221113_010904.jpg
    215,4 KB · Luettu: 186
Moi kaikille,

Ostin 2017 vuonna Tevo Tarantulan. Sitä olen vuosien saatossa parannellut, toinen Z-akseli, lineaarikiskoa, vahvemmat osat ja paljon muuta... Tuolla tulostimella kun alkaa ikää jo olemaan, sekä juuri extruderin moottori lakkasi toimimasta, on tullut aika katsella uutta tulostinta. Vaatimuksena olisi mahdollisuus tulostaa nylonia sekä carbonia. Olen satunnainen tulostelija, lähinnä tulostelen hyötykäyttöön tulevia osia.

Jostain syystä olen katsellut seuraavia malleja:

Creality Ender 3 S1 pro ~ 390€
- Hinta miellyttää
- Onko tämä hyvä tulostin, olen lukenut että olisi jotain isompia ongelmia?

Qidi Tech X-Plus ~ 680€
- Valmis kotelointi plussaa
- Ei ole tullut vastaan mitään kauhean negatiivistä
- Ikää tälläkin on jo muutama vuosi, mutta päivitysversio X-Plus II tullut tänä vuonna.

Prusakin on mielessä käynyt, tosin minissä ei ole tuota direct drivea. MK3 alkaa olevan sen verran iäkäs tulostin, turha enää satsata? Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä suunnalta tulee seuraavaksi.

Mitä mieltä olette noista tulostimista? Mielelläni hankkisin jomman kumman noista kahdesta vaihtoehdosta, vai olisiko jotain muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa tuohon hintaluokkaan? Tarantulan kanssa saanut jo tarpeeksi tutustua tulostimen sielunelämään, joten mielellään käyttäjäystävällinen tulostin haussa seuraavaksi :)
 
Ostin 2017 vuonna Tevo Tarantulan. Sitä olen vuosien saatossa parannellut, toinen Z-akseli, lineaarikiskoa, vahvemmat osat ja paljon muuta... Tuolla tulostimella kun alkaa ikää jo olemaan, sekä juuri extruderin moottori lakkasi toimimasta, on tullut aika katsella uutta tulostinta. Vaatimuksena olisi mahdollisuus tulostaa nylonia sekä carbonia. Olen satunnainen tulostelija, lähinnä tulostelen hyötykäyttöön tulevia osia.

Jostain syystä olen katsellut seuraavia malleja:

Creality Ender 3 S1 pro ~ 390€
- Hinta miellyttää
- Onko tämä hyvä tulostin, olen lukenut että olisi jotain isompia ongelmia?

Onkohan mallit menneet sekaisin? Tuo 390€ hinta viittaa S1 perusversion, prota mitä googlasin nopeasti hinta olisi 100€ kalliimpi, toki voi olla halpoja tarjouksia jossain; oli vain pikagooglaus.

mutta pystyy carbonia perus s1:lläkin tulostaa, joutuu vaan vaihtamaan tulostuspään ja mahdollisesti joku teltta ympärille. Mun mielestä Enderit on hintaansa nähden hyviä perustulostimia.
 
S1 Pro:n saa heti noin 350-360€ esim geekbuyingista. En vetänyt tilausta loppuun, kun sivu kiukutteli. Pari kymmpiä pitäisi saada pois koodille GKB22112. Tuon myötä disclaimeri tähän tarjoukseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom