Tässäkin jokaisella varmasti oma näkökulma mikä paras, mutta itsellä on nyt ollut ainakin 5 vuotta käytössä tällainen ns. pysyvästi pinnoitettu alumiininen pei alusta.
Our continuous printing plate of its own design , with PEI coated - Print directly to the plate. Our continuous printing plate of its own design , made of finestmilled cast aluminum material ( ACP 5080 ) and coated with PEI , that ( so as Kapton , ABS - acetone mixture , masking tape ) allows a...
clever3d.de
Tällä on tulostettu kymmeniä kiloja erillaisia muoveja niin pla:sta kaikkiin polyestereihin yms. Jokainen materiaali mitä itse tulostanut niin tarttuu kuin tauti tulostuksessa ja irtoaa itsestään kun peti jäähtyy. Jos ei jaksa odottaa pedin jäähtymistä niin kova napautus, vaikka ruuvimeisselin perällä kappaleen kylkeen saa yleensä kappaleen irtoamaan. Tietenkin tarttuminen vaatii oikeat lämpötilat kuin myös oikein lähtökorkeuden tulostukseen. Niinkun jokainen muukin peti.
Peti on kestänyt aivan moitteettomasti, ja ainoat huoltotoimenpiteet mitä olen tehnyt niin pyyhkinyt mikrokuituliinalla pölyt pois ennen tulostusta ja pari kertaa olen pedin pintaa pyyhkässy 500 hiomapaperilla kevyesti. Kertaakaan en ole rasvoja tai muuta poistanu, tosin ei ole juuri tapana sormin räpeltää tuota. Mattoveitsen terällä saa hyvin skirtit pois ja kappale tosiaan irtoaa itsestään jäähdyttyään.
Ainoa miinus tuossa on se, että se vaatii 10-15C kovemmat pedin lämpötilan aloituksessa toimiakseen kunnolla ja koska massa lisääntyy myös lämpiäminen on hitaampaa. Mutta väittäisin tällä kokemuksella, että lähes ikuinen peti, jos sitä ei muuten kaltoin kohtele.