3D-tulostaminen

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
424
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
73
Jos tuota ilmoitusta lukee kuin piru raamattua niin myydäänkö tuossa pelkkää emolevyä?
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
165
No yhtäkkiseltään vaikuttaa ainakin liian hyvältä ollakseen totta kun uus myyjä ja kaikki, toki onhan Aliexpressillä buyer protection mutta taitaa sielläkin myyjillä muutama kusetuskeino silti olla :D Painoitko jo ostonappia?
En kehdannut vielä, katotaan jos joku sais selvän että mikä juttu Onneks on kaikki buyer protectionit tosiaan ja luottokortilla kun maksaa niin sekin auttaa.

Jos tuota ilmoitusta lukee kuin piru raamattua niin myydäänkö tuossa pelkkää emolevyä?
Mulla vähän sama klangi...

Tässä toinen tuote samalta myyjältä, 2 kg pla:ta vielä lisäks ja jotenkin vähän parempi ilmoitus?
Screenshot_2022-01-28-09-41-28-606_com.alibaba.aliexpresshd.jpg


Ei jää mahdottomia hintoja tästäkään
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
424
Nyt lukee jo tuossa ekassa linkkaamassasi ilmoituksessa ainakin "1 order" eli joku on pistäny tilauksen sisään (varmaan myyjä itse hämäykseksi :D)
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
405
Kauppa aloittanut Jan 16 . Jos ei toimita mitään , niin rahat jumissa 95 vrk.
Ellei aiemmin tule tyhjä tai puutteelinen paketti , jolloin voi avata disputen.
Olisiko tavara varastettua ja siksi halpaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
635
Joskus aikoinaan kokeilin samanlaista arpaa, kun oltiin myymässä akryyli anettia. Tuli lähetyskoodit ja kaikki, mutta anettia ei näkyny koskaan. Oliko se hyvä juttu vai ei. Mutta asunto ei ole kuitenkaan palanut. Rahat tuli takaisin kuitenkin disputen kautta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
44
Olisikko kenelläkään intoa, tulostaa pieni kotelo, korvausta vastaan Tampereella?
Yv voi tavoitella.

Edit: Asia hoidossa!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
165
Kauppa aloittanut Jan 16 . Jos ei toimita mitään , niin rahat jumissa 95 vrk.
Ellei aiemmin tule tyhjä tai puutteelinen paketti , jolloin voi avata disputen.
Olisiko tavara varastettua ja siksi halpaa?
Ei mennyt kauaa, aamulla vielä tarkastelin tuotteita (joita oli muuten mennyt useamman sataa!) Ja nyt puolen päivän jälkeen FUTUM koko verkkokauppa tyhjäksi Onneksi en tilannut mitään, oli vähän liian hyvän kuuloista ollakseen totta. Myyjä ilmeisesti netonnut kivat massit parissa päivässä. Kysymyksiäkään ei voinut jättää tuotesivulle, kuten monissa muissa on mahdollista. Ja vähemmän yllättäen myyjä ei vastannut yhteenkään kysymykseeni, ekat viestit luki, mutta ei enää viimeisiä. Ei tule tuolta minulle printteriä.

 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
557
antakaas vinkki, ko jaksanu pitään aikaan seurailla 3d tulostimia, itellä on joku noin 10vuotta vanha kiinan prusa kopio, jaksa sitä alkaa virittään taas käyttöön ko tarve ois aika pian, niin ajattelin investoida uuteen, eli hakusessa sellanen 800-1000€ maksava laite, mitkäs on nykypäivän suositukset siihen? prusa i3 mk3s+ varteenotettava?
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
405
Ei mennyt kauaa, aamulla vielä tarkastelin tuotteita (joita oli muuten mennyt useamman sataa!) Ja nyt puolen päivän jälkeen FUTUM koko verkkokauppa tyhjäksi Onneksi en tilannut mitään, oli vähän liian hyvän kuuloista ollakseen totta. Myyjä ilmeisesti netonnut kivat massit parissa päivässä. Kysymyksiäkään ei voinut jättää tuotesivulle, kuten monissa muissa on mahdollista. Ja vähemmän yllättäen myyjä ei vastannut yhteenkään kysymykseeni, ekat viestit luki, mutta ei enää viimeisiä. Ei tule tuolta minulle printteriä.

Ei tosiaan kannata tuollaisiin huijarimyyjiin sekaantua, vaikka lopulta saisikin rahat takaisin. Jotenkin tuntuu, että huijarimyyjien määrä on kasvanut AliExpressissä.
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
225
Onko joku muu tulostellut hiihtosauvaan sompaa? Omaan vanhaan Excelin sauvaan en ole löytänyt kaupasta varaosaa, joten tein itse Excel ski pole basket by jhelmine ASA:lla tulostin ja protoon se kelvannee. (Umpihankihiihtoon sopiva sompa on myös tuossa ollut tavoitteena. Kovalle latu-uralle sopivat sauvat ja sommat on & varaosia löytyy myös kaupasta.) TPU kai olisi sitkeämpi, mutta hidasta sitä tulostaa bowden putken läpi (Tulostimena Ender 5+). Nailon taas tietäisi lisää opiskelua. Jos mallin tekisi useampien nivelten kanssa, niin saisi joustavuutta -- lisää haastetta piirroksen suuntaan.
 
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
51
Ei tosiaan kannata tuollaisiin huijarimyyjiin sekaantua, vaikka lopulta saisikin rahat takaisin. Jotenkin tuntuu, että huijarimyyjien määrä on kasvanut AliExpressissä.
Eikös Aliexpress panttaa asiakkaan rahoja ja välittää myyjälle vasta kunnes asiakas kuittaa tuotteen vastaanotetuksi tai se order confirmation -aikaraja täyttyy. Joten tuollainen feikkikaupalla äkkirikastuminen ei pitäisi olla yhtä helppoa kuin monella muulla myyntialustalla.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
405
Eikös Aliexpress panttaa asiakkaan rahoja ja välittää myyjälle vasta kunnes asiakas kuittaa tuotteen vastaanotetuksi tai se order confirmation -aikaraja täyttyy. Joten tuollainen feikkikaupalla äkkirikastuminen ei pitäisi olla yhtä helppoa kuin monella muulla myyntialustalla.
Jos asiakas ei saa tuotetta, rahojen palautus voi kestää 3-4kk. Jos asiakas saa esim. tyhjän tai puutteellisen pakkauksen, siinä vaiheessa tehtävä nopeasti dispute ja esitettävä todisteita toimitusketjun varastamasta tuotteesta tai väärennöksestä AliExpressille. Tähän asti itsellä AliExpress ollut asiakkaan puolella eikä myyjä ole päässyt huijaamaan.
Itsellä on juuri Dispute menossa tapauksesta , jossa Suomen Posti on todennäköisesti varastanut paketin sisällön ennen Joulua ja toimitti muovipussissa avatun varsinaisen paketin, josta olennainen osa sisällöstä puuttui.
Postihan ei tietenkään korvaa mitään vastaanottajalle, vaan korvaus saatava AliExpressistä/myyjältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Onko joku muu tulostellut hiihtosauvaan sompaa? Omaan vanhaan Excelin sauvaan en ole löytänyt kaupasta varaosaa, joten tein itse Excel ski pole basket by jhelmine ASA:lla tulostin ja protoon se kelvannee. (Umpihankihiihtoon sopiva sompa on myös tuossa ollut tavoitteena. Kovalle latu-uralle sopivat sauvat ja sommat on & varaosia löytyy myös kaupasta.) TPU kai olisi sitkeämpi, mutta hidasta sitä tulostaa bowden putken läpi (Tulostimena Ender 5+). Nailon taas tietäisi lisää opiskelua. Jos mallin tekisi useampien nivelten kanssa, niin saisi joustavuutta -- lisää haastetta piirroksen suuntaan.
Juuri olen pohtinut samaa, mutta laskettelusauvaan. Alkutalvesta oli pehmeät mäet niin johonkin rykimiseen oli toisesta sauvasta jäänyt tavarat. Kerro kokemuksista vaikka laskettelussa sauvat saakin aika erilaista rasitusta.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
253
Mullon enderi railot ja mellow bmg wind projekti edenny jo tulostusvaiheeseen viimeviikolla, tossa ku ihmettelin tulostusvirheitä ni aloin kattomaan,
että mikähän lämpösensori tässä on mellow bmg wind mukana. Siinä ei lue mitään päällä, pussissa luki QC ok, 100k ohm ku mittasin ja mellow:lta ni varmaan 3950.
Ei vaan riitä klipperin conffii, että ehkä toi. :D
Tilasin sitten uuen heatbreakin ja samalla uuen lämpösensorin ku makso hurjat 7.3€ sensori.
Tilata uus heatblocki kiinasta kuhan tulee rahapäivä.
Slice Engineering Copperhead Heat Break tulee koneeseen. :p:cool:

1643714818858.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
225
Juuri olen pohtinut samaa, mutta laskettelusauvaan. Alkutalvesta oli pehmeät mäet niin johonkin rykimiseen oli toisesta sauvasta jäänyt tavarat. Kerro kokemuksista vaikka laskettelussa sauvat saakin aika erilaista rasitusta.
Ensimmäisen kokeilun tulostin ASA:sta, jotta ei haurastuisi auringossa... -2C kelissä vielä kesti, mutta -10C oli jo liikaa. Jos ei satu olemaan ulkona pakkasta, niin eiköhän sitä pakkasen kestävyyttä voi kokeilla pakastimen ja vasaran kanssa. Joustavuutta kai saanee parhaiten nailon nauhan kanssa (tai joku muu repun hihnamateriaali). Sauvan puoleen tulevan osan voinee kiristää metallilangalla (tai putkiklemmarilla jos painolla ei ole väliä). Tulosteet kun kestää niin paljon paremmin puristusta kuin vetoa, niin sillä metallivahvistuksella senkin saisi kestämään.

Tuossa (Nylonnauha, musta) oli mainittu 10 mm leveän nauhan kestävän 100 kg vetoa. Kestänee vetoa ja iskuja kai myös -25C pakkasessa. Alkuperäinen sauvan sompa on mennyt rikki vastaavilla keleillä. Ei taida tulostetusta TPU:sta olla tuossa kohtaa kilpailijaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
45
Ensimmäisen kokeilun tulostin ASA:sta, jotta ei haurastuisi auringossa... -2C kelissä vielä kesti, mutta -10C oli jo liikaa. Jos ei satu olemaan ulkona pakkasta, niin eiköhän sitä pakkasen kestävyyttä voi kokeilla pakastimen ja vasaran kanssa. Joustavuutta kai saanee parhaiten nailon nauhan kanssa (tai joku muu repun hihnamateriaali). Sauvan puoleen tulevan osan voinee kiristää metallilangalla (tai putkiklemmarilla jos painolla ei ole väliä). Tulosteet kun kestää niin paljon paremmin puristusta kuin vetoa, niin sillä metallivahvistuksella senkin saisi kestämään.

Tuossa (Nylonnauha, musta) oli mainittu 10 mm leveän nauhan kestävän 100 kg vetoa. Kestänee vetoa ja iskuja kai myös -25C pakkasessa. Alkuperäinen sauvan sompa on mennyt rikki vastaavilla keleillä. Ei taida tulostetusta TPU:sta olla tuossa kohtaa kilpailijaksi.
Nylon on oikeastaan aika helppoa tulostaa, jos tulostin vain taipuu sen vaatimaan lämpötilaan. Bowden-tyyppisellä tulostimella paljon helpompaa kuin TPU. Ja nylon kestää pakkasessa varmasti paremmin kuin ASA tai ABS. Oma suosikkini on Polymakerin Polymide CoPa, tosin myös Ultimakerin Nylon on varsin miellyttävää tulostettavaa. Ultimakerin materiaalin valmistajasta ei tosin liene täyttä varmuutta, mutta Maker3D:llä käydessäni arvelivat Ultimakerin käyttävän BASFin materiaaleja, joita löytyy myös 1,75 mm paksuisina.

Tarttuvuutta petiin voi parantaa esimerkiksi DimaFix-liimakynällä, joka on perinteistä liimapuikkoa mukavampi käyttää. Melko käyttökelpoista nylonin kanssa on paksuna kerroksena ollut myös sumutettava 3DLac-lakka (todellisuudessa tiettyä espanjalaista "Laca Nelly" -hiuslakkaa, jota ei saa Suomesta).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Olisko seinäjoen lähialueelta joku joka viitsisi tehdä pari pikku tulostetta vaikka pientä vaivanpalkkaa vastaan?

edit. löytyikin jo tulostaja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
558
EI kellään sattuis olemaan ylimääräisenä tota boorinitriditahnaa? Siis Slice engineeringin "boron nitride paste". Haluaisin kokeilla tulostuspään kuuman puolen kokoamista tuon kanssa, onko siitä mitään hyötyä (valmistajan mukaan tietenkin on). Postikuluineen tuo vaan maksaa jotain 24 euroa joten tulee vähän kalliiksi lämpötahna.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
508
EI kellään sattuis olemaan ylimääräisenä tota boorinitriditahnaa? Siis Slice engineeringin "boron nitride paste". Haluaisin kokeilla tulostuspään kuuman puolen kokoamista tuon kanssa, onko siitä mitään hyötyä (valmistajan mukaan tietenkin on). Postikuluineen tuo vaan maksaa jotain 24 euroa joten tulee vähän kalliiksi lämpötahna.
On sille hinnalle varmaan syy. Itse puskin kerran mx-4:sta heatblockin ja heaterin väliin. Jossain vaiheessa piti irroittaa heatblockki jotta voi vaihtaa uuteen. MX-4 oli kovettunut niin totaalisen kovaan ettei lämpöpatruunaa saanut etes vasaralla ja pultilla irti. Lopulta halkaisin rautasahalla koko blockin.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
558
On sille hinnalle varmaan syy. Itse puskin kerran mx-4:sta heatblockin ja heaterin väliin. Jossain vaiheessa piti irroittaa heatblockki jotta voi vaihtaa uuteen. MX-4 oli kovettunut niin totaalisen kovaan ettei lämpöpatruunaa saanut etes vasaralla ja pultilla irti. Lopulta halkaisin rautasahalla koko blockin.
Sinänsä ihan hyvin toi on linjassa esim. PC-käyttöön tarkoitettujen lämpötahnojen kanssa. Pieni tuubi jotain Kryonauttia maksaa samaan minkä tuo booritahna ilman posteja eli noin kympin. Karvastelee vaan maksaa 140% postikuluja pikkutuubista. Noh, sellasta se on.

Itselläkin on tuo MX-4 peruskäytössä (hyvä tahna on), mutta siinä tuo lämpötilan yläraja on jotain 150 asteen luokkaa:


Continuous use temperature -50-150°C
Tuon booritahnan lisäksi kuvittelisi, että esim. tuo Kryonaut kävisi:


Temperature -250 °C / +350 °C
Redditissä tosin joku Internetin asiantuntija oli kuitenkin sitä mieltä, että tuosta kiehuu silikoniöljy pois ja tuosta tulee myös tuollaista kuivaa laastia. Tiedä sitten. Tuon lisäksi ainakin suuttimen ja heat blockin välissä voisi käyttää kuparitahnaa (esim. Loctite C5-A), mutta se ei oikein sovellu lämmittimeen oikosulkuriskin vuoksi.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
375
EI kellään sattuis olemaan ylimääräisenä tota boorinitriditahnaa? Siis Slice engineeringin "boron nitride paste". Haluaisin kokeilla tulostuspään kuuman puolen kokoamista tuon kanssa, onko siitä mitään hyötyä (valmistajan mukaan tietenkin on). Postikuluineen tuo vaan maksaa jotain 24 euroa joten tulee vähän kalliiksi lämpötahna.
Jos asut Tampereella niin an-cadsolutions myy tuubia 11€. Nouto ilmanen vissiinkin, posteineen se 20€
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
424
Ei kellään kanssaharrastajalla olis jäänyt vaikka päivityksen jäljiltä 4.2.2/4.2.7, skr mini tai vastaavaa emolevyä jouten josta vois hieroa kauppoja ja jolla korvata vanha v1.1.4 emo? :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
95
Mistä olette ostaneet M3-kokoisia messinkisiä kierteitä (kolvilla osiin upotettavia, esim tämmöisiä) ja kuusiokoloruuveja tulostusprojekteihinne?

Ei huvita tullisäätö joten Euroopasta pitäisi saada ja jos löytyisi pk-seudulta jostain kivijalasta kohtuuhintaan niin olen valmis maksamaan pientä ekstraa siitä mutta tilaaminenkin on ok.

Haasteena 3djaken ja 3dkaupan valikoimassa on se että syvyys niissä omiin tarpeisiin liian iso. Tarkoituksena tehdä koteloita piirilevyille joiden koko on luokkaa luottokortti tai pienempi joten kierteiden syvyyskin on useammassa tapauksessa max 5 mm. Vai onko tuon kokoisiin tarvetta edes laittaa kierteitä mielestänne ja pitäisi ruuvata ruuvit suoraan muoviin? Noh joka tapauksessa niitä ruuvejakin tarvii niin saa ehdottaa jompaa kumpaa tai molempia jos tiedätte mistä niitä kannattaisi lähteä tilaamaan/hakemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Aliexpressiltä kun tilaat niin Herra/Rouva Ali hoitaa tullit, joten sun ei tartte säätää muuta kuin tulostinta odotellessa.

Itse olen nyt pari koteloa tehnyt piirilevyille niin olen tehnyt vain tapit piirilevyn ruuvin reikien kohdalle. Vastakappaleeseen sitten paksumpi tms. niin että piirilevy pysyy paikallaan.
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
73
Aliexpressiltä kun tilaat niin Herra/Rouva Ali hoitaa tullit, joten sun ei tartte säätää muuta kuin tulostinta odotellessa.

Itse olen nyt pari koteloa tehnyt piirilevyille niin olen tehnyt vain tapit piirilevyn ruuvin reikien kohdalle. Vastakappaleeseen sitten paksumpi tms. niin että piirilevy pysyy paikallaan.
Suurin osa ebay kauppiaistakin hoitaa nämä nykyisin suoraan.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
558
Mistä olette ostaneet M3-kokoisia messinkisiä kierteitä (kolvilla osiin upotettavia, esim tämmöisiä) ja kuusiokoloruuveja tulostusprojekteihinne?

Ei huvita tullisäätö joten Euroopasta pitäisi saada ja jos löytyisi pk-seudulta jostain kivijalasta kohtuuhintaan niin olen valmis maksamaan pientä ekstraa siitä mutta tilaaminenkin on ok.

Haasteena 3djaken ja 3dkaupan valikoimassa on se että syvyys niissä omiin tarpeisiin liian iso. Tarkoituksena tehdä koteloita piirilevyille joiden koko on luokkaa luottokortti tai pienempi joten kierteiden syvyyskin on useammassa tapauksessa max 5 mm. Vai onko tuon kokoisiin tarvetta edes laittaa kierteitä mielestänne ja pitäisi ruuvata ruuvit suoraan muoviin? Noh joka tapauksessa niitä ruuvejakin tarvii niin saa ehdottaa jompaa kumpaa tai molempia jos tiedätte mistä niitä kannattaisi lähteä tilaamaan/hakemaan.
Amazon tai Aliexpress. Mulla on näitä ja nää on ainakin ihan jees:


Tuo 220pcs setti siis. Noitakin on sitten huonompia ja parempia, noissa paremmissa tuo insertti kaventuu alapäästä ja on siten helpompi laittaa paikalleen. Samoin tuo ulkokuoren rakenne on erilainen ja paremmissa pysyy hanakammin muovissa. Toi 380pcs setti on esimerkki noista huonommista.

Jos on tiedossa koko tarkkaan, niin kannattaa tietenkin ostaa suoraan vaan yhtä kokoa. Esim. tästä tollanen lyhyt M3 (tai muut koot):


Amazon.de saa noita samoja ruuveja kuin Alixpressistä, mutta valikoima on huonompi ja hinta on korkeampi. Aliexpressitä voit tilata vaikka vaan yhtä kokoa ruuvia, mutta Amazonissa on lähinnä tämmösiä settejä:


Aliexpressistä tosiaan nuo tullihommat sujuu nykyään automaattisesti eikä tilauksia tarvi enää muuta kuin odotella. Amazonista tulee toki liukkaammin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
45
Mistä olette ostaneet M3-kokoisia messinkisiä kierteitä (kolvilla osiin upotettavia, esim tämmöisiä) ja kuusiokoloruuveja tulostusprojekteihinne?
...
Vai onko tuon kokoisiin tarvetta edes laittaa kierteitä mielestänne ja pitäisi ruuvata ruuvit suoraan muoviin? Noh joka tapauksessa niitä ruuvejakin tarvii niin saa ehdottaa jompaa kumpaa tai molempia jos tiedätte mistä niitä kannattaisi lähteä tilaamaan/hakemaan.
Itse käyttäisin muoviosissa ensi sijassa Plastofast-ruuveja, joissa on hieman muoviin tarttuvampi kierre kuin puu- tai peltiruuveissa. Würth Elektronikilla noita on ollut myynnissä 1,8-millisestä koosta alkaen, ja ehkä sillä "toisellakin" Würthilla, jos vain löydät myymälän joka myy yksityishenkilöille. M3 on sen verran pieni koko, että tavallinen koneruuvi ei oikein tartu tulostettuun muoviin, vaikka kierretapilla tekisi kierteet.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
508
Itse käyttäisin muoviosissa ensi sijassa Plastofast-ruuveja, joissa on hieman muoviin tarttuvampi kierre kuin puu- tai peltiruuveissa. Würth Elektronikilla noita on ollut myynnissä 1,8-millisestä koosta alkaen, ja ehkä sillä "toisellakin" Würthilla, jos vain löydät myymälän joka myy yksityishenkilöille. M3 on sen verran pieni koko, että tavallinen koneruuvi ei oikein tartu tulostettuun muoviin, vaikka kierretapilla tekisi kierteet.
m3 heat instertti paras ruuvisysteemi mitä on.
 
Liittynyt
30.05.2019
Viestejä
122
Meneekö PLA tai PETG avattuna huonoksi jossain ajassa? Tällä hetkellä tulostelen noin vuoden auki olleita PLA jämiä pois ja ei ainakaan tässä tapauksessa vaikuta jälkeen.
 

trema

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
180
Meneekö PLA tai PETG avattuna huonoksi jossain ajassa? Tällä hetkellä tulostelen noin vuoden auki olleita PLA jämiä pois ja ei ainakaan tässä tapauksessa vaikuta jälkeen.
Keskiverrossa suomalaiskodissa on tyypillisesti sen verran kuivaa, ettei pitäisi olla ongelmaksi. Itse säilytän Ikean muovilaatikossa, jossa silikapusseja. Nyt on menossa Clasun yli vuoden käytössä ollut lanka, ja käyttäytyy samoin kuin heti avaamisen jälkeen.

Enemmän ihmisillä tuntuu olevan ongelmana langan katkeilu, joka johtuu ymmärtääkseni mikrohalkeamista joita muodostuu auki taivutettuun lankaan vähän ajan kuluessa.
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
225
Meneekö PLA tai PETG avattuna huonoksi jossain ajassa? Tällä hetkellä tulostelen noin vuoden auki olleita PLA jämiä pois ja ei ainakaan tässä tapauksessa vaikuta jälkeen.
Kostea PLA alkoi kuplimaan, kun käytin 3D-kynässä. Varmaan tulosteesta olisi tullut pesusienen tapaista, jos isompaa olisi tehnyt. Kyllä ne imee ilmasta kosteutta.

Periaatteessa langan voisi tahallaan kastella, antaa imeä vettä sisään ja katsoa mitä tulee.

Jos on tarkka vaaka, niin voisi kokeilla kuivatuksen vaikutusta. Eli punnitsee ennen ja jälkeen kuivatuksen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
272
Olen harjoitellut Ender 3 v2 käyttöä ja olen ihmetellyt miksi tulostuksen esilämmityksessä tulostin laittaa aina suuttimen tuulettimen täysille? Suutin lämpenee paljon nopeammin ilman tuuletinta. Manuaalisesti tuulettimen voi pysäyttää, mutta olisiko tuohon jotain asetusta ettei tarvitsis tuuletinta aina pysäyttää? Vai onko tuolla tuuletuksella joku funktio?
 
Liittynyt
02.06.2020
Viestejä
51
Olen harjoitellut Ender 3 v2 käyttöä ja olen ihmetellyt miksi tulostuksen esilämmityksessä tulostin laittaa aina suuttimen tuulettimen täysille? Suutin lämpenee paljon nopeammin ilman tuuletinta. Manuaalisesti tuulettimen voi pysäyttää, mutta olisiko tuohon jotain asetusta ettei tarvitsis tuuletinta aina pysäyttää? Vai onko tuolla tuuletuksella joku funktio?
Jäähdytyselementti, johon kyseinen tuuletin puhaltaa, on filamentin syötön ja lämmityselementin välissä. Suutin on kiinni lämmityselementissä, jonka tarkoitus on tietysti sulattaa se muovi. Jäähdytyselementti estää lämmön siirtymisen filamentin syötön suuntaan, jotta filamentti ei kuumene liian aikaisin ja aiheuta tukoksia. Voit etsiä hakusanalla "hotend cross section" kuvia.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
508
Meneekö PLA tai PETG avattuna huonoksi jossain ajassa? Tällä hetkellä tulostelen noin vuoden auki olleita PLA jämiä pois ja ei ainakaan tässä tapauksessa vaikuta jälkeen.
Riippuu tosi paljon seoksesta. Pla ja petg kuitenkin yks helpoimpia, helposti tosi hyvin toiminut vuoden seisseet ilman suojia huoneessa. Pc nylon tjsp on sit vähän tarkempaa
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
112
Olen harjoitellut Ender 3 v2 käyttöä ja olen ihmetellyt miksi tulostuksen esilämmityksessä tulostin laittaa aina suuttimen tuulettimen täysille? Suutin lämpenee paljon nopeammin ilman tuuletinta. Manuaalisesti tuulettimen voi pysäyttää, mutta olisiko tuohon jotain asetusta ettei tarvitsis tuuletinta aina pysäyttää? Vai onko tuolla tuuletuksella joku funktio?
Öm, jos kerran tuulettimen voi manuaalisesti sammuttaa, on varmaan kyseessä se sivussa oleva puhallin? Eli kappalejäähdytyspuhallin. Ketale tuossa kertoi "hotend fan" toiminnan, mutta kappalejäähdytyspuhallinta ei tosiaan tarvita ennen kuin tulostus alkaa. En V2 vakiofirmwaresta tiedä, mutta Marlinin oletus preheat -asetuksille on laittaa myös kappalepuhallin pyörimään.

En nyt muista oikeaa polkua varmaksi, mutta olisikos ollut temperature -valikossa missä saa säädettyä noita preheat -asetuksia (jos ei firmwaressa piilotettu) ja sieltä fan speed asetettua nollaksi. Sen jälkeen store settings ja tulostin muistaa sen seuraavalla kerralla.

Jos taas kyse onkin tuosta suoraan naamaa kohden asennetusta puhaltimesta, sen sammuttaminen ei aiheuta kuin ongelmia, kuten Ketale mainitsi. Lämpö siirtyy nopeasti hotendista ylöspäin, muovi sulaa väärässä paikassa ja tukos on valmis.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
272
Joo kyseessä tämä kappalejäähdytyspuhallin. Niistä preheat toiminnoista sen saa pois, mutta aina kun alkaa tulostaa niin se lykkää sen täysille.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 662
Joo kyseessä tämä kappalejäähdytyspuhallin. Niistä preheat toiminnoista sen saa pois, mutta aina kun alkaa tulostaa niin se lykkää sen täysille.
Hetkinen, sen tuulettimen pitäisi kyllä olla kiinni tulostuksen alussa esimerkiksi Curan PLA vakioasetuksilla.
Mikä sliceri sinulla on käytössä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
272
Hetkinen, sen tuulettimen pitäisi kyllä olla kiinni tulostuksen alussa esimerkiksi Curan PLA vakioasetuksilla.
Mikä sliceri sinulla on käytössä?
Cura on käytössä. Kyseessä siis esilämmityksen aika. Eli kun laittaa tulostimesta tulostuksen käyntiin alkaa tulostin lämmittää petiä ja suutinta. Tällöin tuuletin menee aina täysille ja hidastaa lämpenemistä jonkin verran. Sitten kun lämmöt on ok, pysähtyy tuuletin ja alkaa varsinainen tulostus. Kyllä tuon kanssa voi elää, mutta en ymmärrä miksi se on noin tehty. Ja tietty sen tuulettimen voi manuaalisesti pysäyttää.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 350
Viestejä
4 198 832
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom