Tämähän on kuin teinipojat tupakkipaikalla väittelemässä siitä kenen automerkki on paras
Juupas-eipäs väännön sijaan heitetään vähän erilainen mielipide tähän väliin.
Se, miksi markkinoilla ei ole enempää kuluttajatason
länsimaisia tulostimia perustuu mielestäni pitkälti kuluttajien viehätyksestä halpaan hintaan. Kiinalaisten tulostimien suunnittelu perustuu bottom dollar -ajatukseen, eli valmistaa tuote mahdollisimman halvalla. Creality Endereinen on löytänyt siinä "sweet spot" kohdan, missä laatu on riittävä tuotteen menestyksen takaamiseksi. Bottom dollar -kilpailussa ei valmistusketjujen johdosta voi olla länsimaisia voittajia, mutta vastaavasti myöskään useimmat kiinalaiset yritykset eivät ole omaksuneet länsimaisia ajattelutapoja, kuten tuotteen elinkaari, kestävä kehitys (siis tuotteen elinkaaren aikana, en tarkoita ekologisuutta) ja kuluttajalähtöisyys. Creality mielestäni ottaa hapuilevia askelia tuotteen elinkaariajatteluun julkaisemalla nyt kolmannen Ender 3 -sarjan tulostimen, sekä päivittelemällä joitain CR-mallejaan uudemmilla versioilla, mutta jos katsoo yrityksen muuta tuotevalikoimaa, ei siinä ole hirveästi johdonmukaisuutta. Malleja tulee vasemmalta ja oikealta, eikä valmiiden mallien myynnin edistämiseen mielestäni käytetä mitään efforttia. Ender 6 - missä pitäisi olla jonkinverran potentiaalia - näyttää olevan täysin unohdettu, eikä se edes julkistuksen aikaan saanut merkittävää näkyvyyttä. Ender 7 taas sai jonkin verran Youtube -arvosteluja, mutta näkyvyys läsähti kuin lehmän häntä. Länsimaisella (markkinointi) ajattelulla näihin käytettäisiin edes jonkin verran vaivaa, mutta kiinalaisittain Creality nähtävästi vain antaa asian olla.
Myöskin länsimaisemmalla ajattelulla voitaisiin uutta kehittäessä katsoa olemassa olevaa valikoimaa ja poimia siitä parhaita puolia, mutta mielestäni tilanne ei paljoa siltä vaikuta. Esimerkkinä Crealityn kohdalla tuo Ender 3 Maxin "CR-X" hotend- ja kappalejäähdytys (kaksi bloweria kappalejäähdytyksellä), mikä on muihin yhden föönin Endereihin verrattuna teknisesti erittäin mainio keksintö minimaalisella lisäkustannuksella, mutta missään muussa tulostimessa eivät jo valmista komponenttia ole käyttäneet.
Crealityä parempia (huonompia?) esimerkkejä valmiin tuotteen kehittämättä jättämisestä tarjoaa tuo mun projektinani oleva Two Treesin Sapphire Plus. Jo ensimmäisistä Sapphire-youtube -revikoista lähtien "kaikki" ovat kritisoineet hotendiä, mikä on helposti jumiutuvaa mallia heatcreapista johtuen. Silti SP-sarjassa on tuo sama vanha malli, vaikka Two Treesilla
on omassa valikoimassaan parempiakin malleja. Tuo tulostin on mielestäni hyvää designiä - mutta vain noin 90% kokonaisuudesta, ilmeisesti lopun 10% on suunnitellut markkinointiosaston Lissu. Muutamia hölmöjä ratkaisuita esimerkiksi tuossa on hotbedin XT90-liitin juotettuna 1,5mm paksukuoriseen PVC-johtoon. Miedompikin liitin olisi riittänyt ja säästänyt rahaa. Lasilevyn kääntöpuolella oli kaksipuolinen teippi, vaikka levyn kiinnittämiseen oli mukana myös rosteriset raudat. Teipin olisi voinut jättää pois ja säästää rahaa. Firmware oli täyttä kuraa, visuaalisena esimerkkinä siinä oli käännösvirheitä ja yksi alivalikko kokonaan ilman tekstejä. Firmiksen säätämiseen olisi eurooppalaiselta yritykseltä mennyt päivä (koska olisivat testanneet muutokset) kun taas kiinalainen ilman testauksia olisi fiksannut sen iltapäivässä, mikäli olisivat vain suostuneet maksamaan sen muutaman dollarin jollekin kääntäjälle. Z-akselia varten on teetetty uudet kalliimmat ja erikoisemmat ..öh, mutterit (?) mitkä mahdollistavat hieman kieron Z-ruuvin elää pedin kiinnikkeissä ilman pystysuuntaista välystä - mutta lykätty yhä vanhan mallin kiinteään laakeriin perustuvat Z-akselien ylätuet, mitkä vievät kaiken hyödyn tuolta uudelta kalliilta osalta. Ja Z-akseli on toteutettu kahdella akselilla, kahdella askelmoottorilla, kahdella moottoriajurilla, mutta vain yhdellä Z-rajakytkimellä. Moottorit on kytketty yhteen hihnalla ja hihnapyörillä. Ilman mitään mainintaa ohjekirjassa, miten loppukäyttäjän olisi tarkoitus saada ne synkattua. Hihnapyörät ja hihna olivat varmasti kalliimpi vaihtoehto kuin pätkä johtoa ja yksi rajakytkin.
Vastaavien hölmöyksien lista jatkuisi jos jaksaisi. Two Treesin tapauksessa kun tuote (tässä tapauksessa versio 1.1) on saatu ulos, jää tuotteen kehitys siihen, eikä täyttä potentiaalia hyödynnetä. Tässä mielessä länsimaiset yritykset ovat edellä, mutta sillä on hintansa. Kun kiinalaiset oppivat länsimaiseen ajatteluun tuotteen kehityksestä, kuluttajalähtöisyydestä ja loppukäyttäjien vuorovaikutuksesta tuotteen kehitykseen, alkaa heidänkin tuotteidensa hinta olemaan enemmän kuin osien summa. Ovatko ne tuotteet silloin enää yhtä suosittuja, sillä Enderitkään tuskin olisivat vallanneet markkinoita, ellei hinta olisi ollut sieltä alimmasta päästä.
Prusan merkitys tulostinmarkkinoilla on kuitenkin mielestäni merkittävä. Highend-valmistajia lukuunottamatta se taitaa olla ainoa eurooppalainen/amerikkalainen tunnettu nimi? Voron Designhän ei
valmista mitään, vaan kyseessä on pelkkä suunnittelukonsepti. Prusan kohdalla enää ei mielestäni ole kyse teknisestä etumatkasta, vaan siitä länsimaisesta ajattelutavasta: asiakaslähtöisyydestä, laatuvaikutelmasta ja brändi-imagosta. Yritys ei heittele tuotteita ilmaan kuten kiinalaiset, koska siihen ei ole tarvetta. Eikä tavallaan varaakaan; tuotejulkistukset ja tuotteet ylipäätään pitää olla varsin harkittuja & hiottuja, jottei menetetä tarkkaan harkittua ja työllä luotua imagoa. Missejä toki satunnaisesti tulee, kuten tuotekehityksessä aina. Se on riski mikä on otettava, jotta ei päädytä kehityksessä liikaa jälkeen. Prusan merkitys markkinoilla näkyy mielestäni erittäin hyvin Crealityn tuotteissakin: Ender 2 Pro julkistettiin melko pian sen jälkeen kun Prusa Minin suosio oli nähty. Ender 2 oli kuitenkin haudattu (kannattamattomana?) jo paljon ennen, joten Pro tuotiin myyntiin vasta kun Prusa oli luonut markkinat uudelleen sen kaltaiselle tulostimelle. Tai ainakin tälläisen käsityksen ko. skenaariosta olen itse saanut.
Niin kauan kuin Prusa yrityksenä pysyy ns. omissa käsissä, se tarjoaa tulostinmarkkinoille merkittävän lisän juuri länsimaisuutensa, mutta myös harrastajalähtöisyytensä johdosta.
En väitä että kaikki kiinalaiset ovat pelkästään hinta edellä meneviä, mutta koska oma fokukseni näissä tulostusjutuissa on hinnat alkaen -tuotteet, en ole paljoa muuta ehtinyt kokemaan. Tai no, eilen tuli postissa Pheatuksen Dragonfly -hotend. Hyvin brändätty, nätisti pakattu, laadukkaan oloinen tuote ja ohjekirjakin muutamaa pientä kielioppivirhettä lukuuottamatta hyvää englantia (en itse osaisi kirjoittaa paremmin). Mutta 60€ hintaisena tuo ei enää olekaan bottom dollar -tuote..