3D-tulostaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja micko
  • Aloitettu Aloitettu
Vähä riippuen millaiset ne päädyt on nii voi myös piirtää kappaleeseen kiini esim 40mm kokoisen 1mm korkean "kiekon". Auttaa vähän pitämään kärjen pedissä ja valmiista tulosteesta irtoaa mattopuukolla nätisti.
 
Harva rele hitsaa mihinkään ollessaan kytkettynä tai katkaistuna.
Siirtymä on se hetki jolloin hitsaa ja jos niin tekee on yleisin syy liian pieni releen mitoitus verrattuna ohjattavaan kuormaan.

Melko pienikin hakkuripoweri voi tuottaa yllättävän suuren kytkentäpiikin jolloin rele pitä ylimitoittaa reilusti. Jos oikein näin niin tuossa on vai 7A pikkurele, se voi olla liian pieni varsinkin jos on tuplakärjillä.
Pienimmissä releissä myös kytkentä/katkaisunopeus voi olla liian iso ja se auttaa hitsaamista.

Korjaukseksi siis isompi rele ja mielellään niin että kytkee/katkoo molemmat johtimet.
Itse olen kanssa kokeillut noita kiinankikkareita ja ei niistä ole mihinkään. Jos tuosta powerin ohjauksesta haluaisi oikeasti luotettavan, niin tarivisi laitta jonkun ABB, Siemens, Shnaider yms. valmistajan pieni kontakroti DIN-kiskokiinnityksellä. Tosin tuohonkin tarivisi luotettavan välireleen kontaktorin ohjaukseen. Kontaktorin kela ei tosin luo niin pahoja iduktiivisia kuormia kuin powerit. Silti en laittaisi kiinankikkaretta ohjaamaan edes kontaktorin ohjauspiiiriä. Alan kehittelemäään jotain omaa ratkaisua, niiin postailen tänne.
 
Itse olen kanssa kokeillut noita kiinankikkareita ja ei niistä ole mihinkään. Jos tuosta powerin ohjauksesta haluaisi oikeasti luotettavan, niin tarivisi laitta jonkun ABB, Siemens, Shnaider yms. valmistajan pieni kontakroti DIN-kiskokiinnityksellä. Tosin tuohonkin tarivisi luotettavan välireleen kontaktorin ohjaukseen. Kontaktorin kela ei tosin luo niin pahoja iduktiivisia kuormia kuin powerit. Silti en laittaisi kiinankikkaretta ohjaamaan edes kontaktorin ohjauspiiiriä. Alan kehittelemäään jotain omaa ratkaisua, niiin postailen tänne.

Partcon sivuja kun katsoo noista yleensä vaikka 3D-tulostimen kanssa käytetyistä releistä, niin joka releen kohdalla on speksit ja sitten huomautus että suositellaan oikeasti alle 50V ohjaamiseen. Esim. tämä RELEKORTTI OPTOLLA 1-RELE 5VDC - PARTCO
 
Itse olen kanssa kokeillut noita kiinankikkareita ja ei niistä ole mihinkään. Jos tuosta powerin ohjauksesta haluaisi oikeasti luotettavan, niin tarivisi laitta jonkun ABB, Siemens, Shnaider yms. valmistajan pieni kontakroti DIN-kiskokiinnityksellä. Tosin tuohonkin tarivisi luotettavan välireleen kontaktorin ohjaukseen. Kontaktorin kela ei tosin luo niin pahoja iduktiivisia kuormia kuin powerit. Silti en laittaisi kiinankikkaretta ohjaamaan edes kontaktorin ohjauspiiiriä. Alan kehittelemäään jotain omaa ratkaisua, niiin postailen tänne.

Olen samaa mieltä idän ihmeistä.
Merkkireleet >=16A ovat tähän mennessä kestäneet ainakin omassa käytössä. Tosin käytän vastaavissa aina 12 tai 24V eikä pienivirtaisia malleja, nuo kun vetää/päästää nopeammin.
Yksi hyvä vaihtoehto voisi myös olla sopiva triac ja 0- tunnistus niin ei tule pahoja piikkejä kytkennästä... löytyy esim valmis 0- tunnistava opto, pari komponenttia riittää.
 
Harva rele hitsaa mihinkään ollessaan kytkettynä tai katkaistuna.
Siirtymä on se hetki jolloin hitsaa ja jos niin tekee on yleisin syy liian pieni releen mitoitus verrattuna ohjattavaan kuormaan.

Melko pienikin hakkuripoweri voi tuottaa yllättävän suuren kytkentäpiikin jolloin rele pitä ylimitoittaa reilusti. Jos oikein näin niin tuossa on vai 7A pikkurele, se voi olla liian pieni varsinkin jos on tuplakärjillä.
Pienimmissä releissä myös kytkentä/katkaisunopeus voi olla liian iso ja se auttaa hitsaamista.

Korjaukseksi siis isompi rele ja mielellään niin että kytkee/katkoo molemmat johtimet.

Joo, noinhan sen täytyy olla. Täytyy ylimitoittaa seuraavalla kerralla vielä enemmän. Tosiaan vaan noiden tähän tarkoitukseen valmiiden releboksien suhteen tarjonta on aika niukkaa (ehkä tilanne on tuosta 2020 tilanteesta muuttunut?). En koe olevani pätevä suunnitelemaan noita itse turvallisuuden osalta, enkä siis sellaista haluaisi tehdä.

Mulla on nyt väliajalla tuommoinen TP-link Kasa -pistorasia ajamassa samaa asiaa. En vain pidä tuota sillä tavoin luotettavana, että haluaisin luottaa tuon kontolle turvallisuutta vikatilanteessa. Foorumien perusteella monet kyllä noita käyttävät 3D-printterien kanssa.

Tässä muuten näkyy mikä rele noissa on sisällä:



Switching Voltage277VAC
Contact Rating (Current)16A

Tuo on yksinapainen.

Partcon sivuja kun katsoo noista yleensä vaikka 3D-tulostimen kanssa käytetyistä releistä, niin joka releen kohdalla on speksit ja sitten huomautus että suositellaan oikeasti alle 50V ohjaamiseen. Esim. tämä RELEKORTTI OPTOLLA 1-RELE 5VDC - PARTCO

Tuossa kyseisessä relelaatikossa brittiläinen valmistaja kertoi spekseiksi:

Note: This unit is designed to switch resistive and inductive loads upto 1000 Watts. If planning to switch capacitive loads, then please contact us for advise.

Ajattelin, että tuo olisi riittänyt Ender 3:n melko pienelle kuormalle. Olisin ostanut paremmankin/kalliimmankin, mutta en sellaista löytänyt valmiina pakettina. Täytyy tosiaan vaan ottaa opiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Omronin tuon tyyppiset releet:
Kestää kyllä tuhansia ellei miljonia vetoja noin 4A virralla. Tosiaan ongelma on se siirtymä. Eli pieni valokaari syntyy aina ennen kunnon kontaktia. Kyllä näitä omroneitakin palaa kiinni, mutta yleensä niihin kertyy kärkien väliin knölli valokaarista ja ei saa enää kontaktia ollenkaan.

Jos keksit miten ohjata 24vdc relettä niin multa löytyy releitä ja kantoja laatikollinen. Purkanut noita aina vastaan tullessa talteen, mutta hankaloita noi 24v ohjaukset kotikäytössä.
 
Omronin tuon tyyppiset releet:
Kestää kyllä tuhansia ellei miljonia vetoja noin 4A virralla. Tosiaan ongelma on se siirtymä. Eli pieni valokaari syntyy aina ennen kunnon kontaktia. Kyllä näitä omroneitakin palaa kiinni, mutta yleensä niihin kertyy kärkien väliin knölli valokaarista ja ei saa enää kontaktia ollenkaan.

Jos keksit miten ohjata 24vdc relettä niin multa löytyy releitä ja kantoja laatikollinen. Purkanut noita aina vastaan tullessa talteen, mutta hankaloita noi 24v ohjaukset kotikäytössä.
Optoerottimella olisi varmaankin helpointa ohjailla tuota 24V jännitettä. Ensimmäinen googlaustulos SparkFun Opto-isolator Breakout - BOB-09118 - SparkFun Electronics
 
Ender 3 V2 hankittu reilu vuosi sitten, tuli silloin tilattua myös " Trianglelab BMG Extruder V2.0 Bowden Extruder" kannattaako semmoista enää nykyään asentaakkaan ja jos, niin löytyykö enää mistään simppeliä asennusohjetta?
 

Liitteet

  • Trianglelab.JPG
    Trianglelab.JPG
    33 KB · Luettu: 58
Ender 3 V2 hankittu reilu vuosi sitten, tuli silloin tilattua myös " Trianglelab BMG Extruder V2.0 Bowden Extruder" kannattaako semmoista enää nykyään asentaakkaan ja jos, niin löytyykö enää mistään simppeliä asennusohjetta?
Totta puhuen, jos se alkuperäinen extruder ei ole rikki, et kyllä saa mitään hyötyä BMG:stä. Mulla oli aikoinaan vajaasyöttöä ja hommasin sen, mutta sitten paljastu ettei BMG riittänyt vaan syy vajaasyöstä oli sulanut bowden tuubin pää.
Ei siinä asennuksessa mitään erikoista ole, vähän kun pyörittelee osia käsissään, kyllä niiden asento löytää omansa. Etsin aikoinaan itsekin ohjeita niitä löytämättä, kunnes tajusin että täähän on aika simppeli.
 
Ender 3 V2 hankittu reilu vuosi sitten, tuli silloin tilattua myös " Trianglelab BMG Extruder V2.0 Bowden Extruder" kannattaako semmoista enää nykyään asentaakkaan ja jos, niin löytyykö enää mistään simppeliä asennusohjetta?

Mulla on toi sama ja onhan tuo selkeesti parempilaatuinen kuin Crealityn perusmalli. En ton V2-mallin extruderista tiedä. Siis esim. hammasrattaat paremmin leikattu (katselin näitä suurennoksella). Samoin kahden rattaan systeemi työntää kyllä filamenttia tehokkaammin eteenpäin. Se, että onko sillä sitten mitään merkitystä tulostamisen kannalta on toinen juttu. Tämä siis koskee Trianglelabin alkuperäistä, Aliexpressissä saa olla tarkkana sen suhteen mistä tilaa.

Tästä venäjänkielisestä videosta näkee tuon kokoamisen:



Täällä oli vielä kokoamisohjeita:


1640714626392.png

1640714680076.png

Tää oli tärkein:

1640714574670.png


Edit: korjattu linkkejä
 
Viimeksi muokattu:
Optoerottimella olisi varmaankin helpointa ohjailla tuota 24V jännitettä. Ensimmäinen googlaustulos SparkFun Opto-isolator Breakout - BOB-09118 - SparkFun Electronics

Tuossa pitää varmistaa että transistorit ovat tarpeeksi isot releiden ohjaukseen. En kaivanut kytkentää kun on vain puhelin...
Samoin jos on 24V rele ja 30V transistori marginaalia voi olla liian vähän.

Oikeastaan pelkkä transistori/fet ilman optoa riittää ohjaukseen mainiosti ja näissä tietysti aina suojadiodi kelan rinnalle.
 
Jatketaan vielä hieman.
Tuo edellä mainittu opto ei toimi myöskään logiikan puolesta koska se on tarkoitettu signaalin erotukseen eikä kuorman ohjaukseen.
Jos tuota käyttäisi releen ohjaukseen rele vetäisi silloin kun ohjaus on päällä => väärä suunta.

Esimerkiksi tämä voisi olla sopiva releen ohjain, lisäksi tarvitaan velä se suojadiodi ja tietysti pieni 24V poweri joka on koko ajan päällä (tehoa sen verran että rele vetää+ pieni marginaali).
 
Kiitokset bluedrool:lle ja iplolle! Laitan ohjeet talteen, puhaltimet nykyisessä kokoonpanossa pitävät vähän pahaa ääntä, saattaa olla että kokeilen Trianglelabbiakin jossain välissä...
 
Olen vähän ihmetellyt miksi pitää olla mekaaninen rele puoljohde rele toimii kissan sähköllä, mahdollisesti nollapiste kytkentä.
Tosin usein kytkevät vain yhden nastan? eli toisio jännite jää kelluvaksi.
 
Olen vähän ihmetellyt miksi pitää olla mekaaninen rele puoljohde rele toimii kissan sähköllä, mahdollisesti nollapiste kytkentä.
Tosin usein kytkevät vain yhden nastan? eli toisio jännite jää kelluvaksi.

Ehkä puolijohdemalleja ei löydy niin helposti tee-se-itse modulien listalta?
Tai hinta?
 
Ehkä sitten hinta jos koko relemodulin saa alle 10 ja pelkkä puolijohderele yksinään vähintään saman verran.

Muiden valintaperusteihin en ota kantaa, itse valitsen osat tarpeen enkä hinnan mukaan. Ja joskus myös sen mitä löytyy valmiiksi omasta hyllystä olettaen että ominaisuudet ovat silti kohdallaan...
 
Pelastin torista muutama viikko sitten vanhan Anycubicin Kosselin (ei lineaarijohteinen) deltan. Hinta oli marginaalinen ja ostinkin ton lähinnä kuriositeetiksi. Joku lämpöanturivika siinä piti olla, mutta purkamalla ja putsaamalla sain laitteen toimintakuntoon. Selkeästi ei paljoa ollut käytetty, hotend oli kuitenkin tukossa yms pientä.

12V järjestelmä lämmitetyllä pedillä, V5 hotend, "Trigorilla" emolevy missä viisi askelmoottoriohjainpaikkaa ja kaikissa A4988 askelmoottoriohjaimet (kuinkas muutenkaan) ja tarrojen mukaan valmistettu loppuvuodesta 2018. Erään sortin "ABL" irroitettavalla mikrokytkimellä, mikä näyttäisi ihan toimivalta. Paperilla ei hassumpi laite ja ajatus olikin vähän kiusata vekotinta ja katsoa mihin se pystyy. Mutta voi elämän kevät mikä meteli! Mulla oli aluks Ender 3 Prossa emolevy, missä oli samat A4988 ohjaimet kaikilla akseleilla, eikä se ollut lähellekään yhtä äänekäs.

Äsken tulostelin calibration cuben ja vaikka Kossel oli viereisessä huoneessa, piti olohuoneen telkkariin pistää pari naksua voluumia lisää. Äänimaailma tulostuksen aikana on jotain halvan 80-luvun scifileffan avaruustaistelun ja Commodore 64 latausvaiheen kakefonian väliltä.

Pisti vaan miettimään kuluttajatason 3d-tulostimien kehitystä. Mitä Kosseleista googlettelin, suurin osa jutusta on vuodelta ~2017. Tuo yksilö on valmistettu 2018, eli myyty vuonna 2019 kuluttajalle. En siis pitäisi kovin vanhana. Tulostuslaatu on ihan ok, mutta käytettävyydeltään ja varsinkin käyttömukavuudeltaan on kuin vertaisi lasertulostinta vanhaan matriisitulostimeen.

En tiedä maksaako vaivaa ruveta vaihtamaan askelmoottoriohjaimia hiljaisempiin, ellei sitten jostain käytännössä ilmaiseksi saa. Virtalähteen tuo nyt saa ainakin lainata lämmitettävän enclosuren projektiin..
 
Eikös tuo 3S1 ole paranneltu versio V2:sta? Itellä tuo 3S1 kiinnostaisi enemmän, koska sillä voi ilmeisesti printata enempi materiaaleja, ja olen valmis maksamaan siitä enemmän. Vielä itse en ole 3d printteriä tilannut, mutta 3S1 vaikuttaisi minulle sopivalta vaihtoehdolta. Tuntuisi, että V2 olisi liian vaikeakäyttöinen aloittelijalle, kun sitä pitäisi modailla, että saa printattua materiaaleja, joita haluaa käyttää. Voisitko myös valaista näitä merkittäviä parannuksen kohtia, joita videoissa on? Olen katsellut noita mainoksia, mutta en ole itse löytänyt mitään "hälyttävää"
Juuri julkaistu Voxelab Aquila S2 saattaisi olla sinun tarpeillesi paras vaihtoehto. Suorasyöttö ja täysmetallinen hotend joka pystyy 300 asteeseen asti. Muutamia tahoja on päässyt jo laitetta kokeileen ja ensiarviot ovat varovaisen positiivisia. Firmware näyttäisi olevan hieman keskeneräinen.


 
Minäkin liityin Prusa-herrarotuun ja ostin tuollaisen käytetyn MK3-mallin. Laite toimii hyvin enkä aio sitä mitenkään muokata. Nautin vaan valmiista optimoiduista profiileista ja firmwaresta :)

Kysyisin kuitenkin mielipidettä noista Prusan upgrade-paketeista:


Tuossa ei mielestäni tule mitään välttämätöntä ja valmistajankaan mukaan tulostuslaatu ei parane, jos nykyinen toimii. Itse lähinnä mietin että kannattaako ostaa siltä varalta, että aikanaan tulee MK4-malli ja lakkaisivat tarjoamasta MK3->MK4 päivitysketjua (tulisi vaan MK3s+->MK4). No, tuskin tätä kukaan osaa ennustaa.
 
Oon jo pitkään halunnut jotain vikkelämpää tulostinta ja yleensä kuvio on toistanut samaa kaavaa: Käyn läpi Voron-, Seckit-, Vezbot-kitit yms highendit, totean ne liian kalliiksi, tuiotan FLSunin Super Raceria ja totean etten halua deltaa ja päädyn kattomaan hinnat alkaen- kiinalaisia Core XY-laitteita. Niistä päädyn aina pähkäilemään Two Treesin SP-5:sta (entinen Sapphire Pro).
Joulun pyhinä oli hyvää aikaa toistaa tätä samaa kaavaa. Kävin "kaikki" premium-buildit läpi ja laskeskelin tarkemmin mitä Voron Trident (300x300 tulostusalalla) tulisi kustantamaan jos itse osat hankkisi. Käytännössä itselleni sallima 500€ budjetti meni viheltäen ohi, vaikka listattuna oli vasta ei-elektroniset osat. Ja se oli vielä halvoilla lineaarijohteilla.

Palasin siis takaisin tuohon SP-5/Sapphire Plus linjaan ja tutkiskelin sitä lisää. Mitä enemmän tutki, sitä enemmän potentiaalisesti huonoja piirteitä siitä löytyi ja vastaavasti "varmasti huonot" vaikuttivat yhä varmemmilta välittömiltä päivityskohteilta. Missään nimessä en tuota lukeman perusteella kenellekään suosittelisi. Tänään sellainen tuli postissa.

Ensimmäisenä vilkaisin, ettei paketissa ollut selkeästi vioittuneita osia (niistä on kommentteja mm. redditissä) ja sen jälkeen irroitin hotendin, mikä on tuon tulostimen ehkä tunnetuin "instant upgrade requirement", eikä oikestaan ihmekään:

-IMG_20220103_194525_1[1].jpg


Ylemmässä kuvassa siis Two Treesin hotendi, mikä käyttää V5 heat blockia ja heatbrakea, siili on niiden omaa tuotantoa ja siinähän se suurin ongelma piileekin. Ei tarvitse olla kova thermodynamiikan insinjööri, että keksii miksei pinta-alan korvaaminen massalla toimi 3d-tulostimessa. Massaahan tuossa V6 siilissä (alempi) on ehkä enemmänkin, mutta siinä ei puhallin sentään puhku suoraan sileää seinää kohti ja näppitunteella puhaltimen puoli taitaa olla vielä paksumpikin kuin takapuoli. Tuo on sentään bowden-heatbrakella (eli bowdenputki menee suuttimeen asti kuten Crealityn yleisimmissä (kaikissa?) hotendeissä), all metallina ei varmasti toimisi tuonkaan vertaa. Mutta koska heatbrake on V5 mallinen, se ei ole kierteellä siilissä kiinni (kuten V6), vaan pidätinruuvilla kuten Crealityissä. Sillä erolla, että Crealityllä sovite on melko tarkka, kun taas tässä väljä kuin .. no, joku juttu mikä on tosi väljä :D

No, positiivista on se, että lämmitin ja lämpöanturi menee suoraan V6 blockiin, eli niitä ei tarvii samantien vaihtaa. Ja emolevyä vilkaistessa kaikki driverit oli TMC2225:ia, eli ei tarvinnut Z:oja ja extruderia alkaa heti vaihtamaan.

Veikkaisin että tässä on askartelemista ja pähkäilemistä aika pitkäksikin aikaa...
 
Jos rivakkuutta tulostimelta haluat, eikö silloin olisi parasta hylätä v5 ja v6 heat blockit kokonaan?! Volymeerinen nopeus tulee noissa aika nopeasti vastaan.
 
Joo, tarkoitus on ensin kasata suurinpiirtein alkuperäisen korkuinen hotend tuohon, jotta pääsee muutaman testiprintin tekemään ja toteamaan onko jotain syytä reklamoida takuuasioita. En vielä tiedä onko korkeus oikea V6 vai Volcano -heat blockilla, joska koko paletti menee käytännössä uusiksi. Testiprinttien jälkeen pistän BL Touchin kiinni (minkä ostin Ender 3:sta varten, mutta en koskaan asentanut) ja alkuperäiset Z-stopit joutaa historiaan. Sen jälkeen hotendin korkeudella ei ole niin väliä.

Ajatus on käyttää v6+volcano yhdistelmää, koska niitä osia löytyy omasta jemmasta. En ainakaan vielä ole saanut perusteltua itselleni minkään kalliiimman ostoa, koska pullonkaulana kuitenkin on se, ehtiikö muovi lämpeämään suuttimessa. Vai olenko väärässä?
 
Henkinen päätös on nyt tehty ekan 3D-printterin hankkimiseen. Käyttö ihan vain ihmettely ja värkkäily lasten kanssa. Prusa Mini+ mielessä. Jos olen tekemässä pahaa virhettä valintani kanssa, niin saa kertoa :)
 
Henkinen päätös on nyt tehty ekan 3D-printterin hankkimiseen. Käyttö ihan vain ihmettely ja värkkäily lasten kanssa. Prusa Mini+ mielessä. Jos olen tekemässä pahaa virhettä valintani kanssa, niin saa kertoa :)
Ei se ainakaan virhe ole. Tulostusalue vähän pienehkö mutta säätämisen määrä minimaalinen. Isompaa saa halvemmalla mutta todennäköisesti säätäminenkin lisääntyy.
 
Ajatus on käyttää v6+volcano yhdistelmää, koska niitä osia löytyy omasta jemmasta. En ainakaan vielä ole saanut perusteltua itselleni minkään kalliiimman ostoa, koska pullonkaulana kuitenkin on se, ehtiikö muovi lämpeämään suuttimessa. Vai olenko väärässä?
Niin siis tarkoitat vissiin että V6 heat sink + volcano heat block? Juu semmosena pakettina E3D niitä myy, Volcanoon ei ole kehitetty erillistä ritilää. Ethän vain ole ostanu mitään kopio-kamoja kiinasta? Meinaan just sen takia noi "premium-buildit" on kalliita kun niissä ei käytetä kopioita. On hankala kuvittelella että pystyisit rakentamaan alle 500 eurolla tulostimen joka olisi merkittävästi parempi kuin Ender 3? Moni tulostinvalmistajakin on yrittänyt, ovat yrittäneet todella kovasti.
Mutta jos oikeasti haluat premiumia, kannattaisi katsella E3D:n uusinta Revo -sarjaa. Esimerkiksi Revo Hemerassa on direct drive paketin paino onnistuttu pudottamaan niin pieneksi, että sillä taitaa jo oikeasti saavuttaa bowden-nopeuksia.
 
Niin siis tarkoitat vissiin että V6 heat sink + volcano heat block? Juu semmosena pakettina E3D niitä myy, Volcanoon ei ole kehitetty erillistä ritilää. Ethän vain ole ostanu mitään kopio-kamoja kiinasta? Meinaan just sen takia noi "premium-buildit" on kalliita kun niissä ei käytetä kopioita. On hankala kuvittelella että pystyisit rakentamaan alle 500 eurolla tulostimen joka olisi merkittävästi parempi kuin Ender 3? Moni tulostinvalmistajakin on yrittänyt, ovat yrittäneet todella kovasti.
Mutta jos oikeasti haluat premiumia, kannattaisi katsella E3D:n uusinta Revo -sarjaa. Esimerkiksi Revo Hemerassa on direct drive paketin paino onnistuttu pudottamaan niin pieneksi, että sillä taitaa jo oikeasti saavuttaa bowden-nopeuksia.
Itseasiassa se on aika helppoa rakentaa 500e parempi tulostin kuin Ender3.
 
Niin siis tarkoitat vissiin että V6 heat sink + volcano heat block? Juu semmosena pakettina E3D niitä myy, Volcanoon ei ole kehitetty erillistä ritilää. Ethän vain ole ostanu mitään kopio-kamoja kiinasta? Meinaan just sen takia noi "premium-buildit" on kalliita kun niissä ei käytetä kopioita.
Jep, sellainen setti. Trianglelabsin kamoja nuo ovat. Voron Designsin "sourcing guide" listaa nuo ykkösvaihtoehdoksi viitteellä
Trianglelab sells inexpensive clones of the E3D v6 assembly that is as good, if not better, than the original part. There is no reason to buy the "legit" part here unless you don't like money.

Tiedäppä sitten.
Meinasin koittaa ensin "4mm" heatbrakella, eli bowden tulee suuttimeen asti kuten MK8:issa. Silloin (heat braken / heatsinkin laadusta riippuvaa heat creapia lukuunottamatta) ei paljoa merkitystä pitäisi olla muulla kuin suuttimen laadulla. On mulla tuolla jemmassa myös "all metal" (eli bowden tulee heat brakea vasten) ja "ptfe" (missä bowden menee melkein heatbraken kavennukseen asti) heatbraketkin, eli valinnan varaa on.

On hankala kuvittelella että pystyisit rakentamaan alle 500 eurolla tulostimen joka olisi merkittävästi parempi kuin Ender 3? Moni tulostinvalmistajakin on yrittänyt, ovat yrittäneet todella kovasti.
Mutta jos oikeasti haluat premiumia, kannattaisi katsella E3D:n uusinta Revo -sarjaa. Esimerkiksi Revo Hemerassa on direct drive paketin paino onnistuttu pudottamaan niin pieneksi, että sillä taitaa jo oikeasti saavuttaa bowden-nopeuksia.
Niin no, en itekkään tiedä mitä odotuksia mulla "valmiin" tulostimen suhteen on. En tiedä saanko mitään etua CoreXY:stä cartesianin sijaan, mutta koska se tuntuu olevan 3D-tulostimille sama mitä fidget spinner oli muksuille joku vuosi sitten, päätin mennä muodin mukaan. Sapphiren valitsin lähinnä vain sen tukevan rungon ja semipätevän (eli jatkokehityskelpoisen) rakenteen johdosta. Ja 300x300 tulostusalan johdosta. Tuosta on helppo tehdä nopeampi kuin mun Ender 3 Max, mutta pystyykö se samaan toistettavuuteen niillä nopeuksilla jää nähtäväksi. Maxia kun ei nähtävästi voi piiskata samaan malliin kuin pienempää Enderiä, ainakin mulla suurehkot accellerationit aiheuttaa hihnojen resonointia ja kaikkea muuta epäkivaa. Ehkäpä siksi isommissa CR-sarjalaisissakin on 9mm remmit 6mm sijaan.

Normaaliolosuhteissa tuskin tälläistä nakertelisin, mutta oon nyt ollut melkein kolme kuukautta sairaslomalla, mistä viimeinen 1,5kk oon ollut selkäleikkausjonossa ilman tietoa leikkauspäivämäärästä. Sanoisinkin, että valmista tulostinta suurempi painoarvo tässä projektissa on mielenkiinnon ylläpitämistä johonkin. Ja osa sitä mielenkiintoa on etsiä juuri niitä halvempia vaihtoehtoja ja käyttökokemuksia niistä.

Revo Hemeran hinnalla saa jo tulostimen, joten sen tiputan kyllä heti laskuista pois, mutta kiitos ehdotuksesta. Tähän mennessä loogisimmaksi vaihtoehdoksi direct drivelle (tai melkein directille) on tuon V6-volcanon pariksi laittaa LDO Orbiter V2, mitä maailmalla käyttävät paljon noissa .. noh, vikkelämmissä tulostimissa. V1.5 on ilmeisesti hieman uudelleensuunniteltu, eli ruiskupuristamista varten modattu, "piraattikopio" alkuperäisestä Orbiterista, joten tuo V2 Bondtechin rattaineen vaikuttaa aika pätevältä noin 70 euron hintaan.
(Edit) Orbiter V2 moottoreineen painaa noin 135gr, joten mikään möhkö sekään ei ole.
 
Itseasiassa se on aika helppoa rakentaa 500e parempi tulostin kuin Ender3.
Lol, sittenhän sulla on himskatin helppo bisnes siinä! Sun kannattaa ehdottomasti ruveta pikaisesti hommiin, koska Creality myy miljoonia printtereitä, sulla pitäisi tuossa olla järkyttävän iso business!


Jep, sellainen setti. Trianglelabsin kamoja nuo ovat. Voron Designsin "sourcing guide" listaa nuo ykkösvaihtoehdoksi viitteellä
Trianglelab sells inexpensive clones of the E3D v6 assembly that is as good, if not better, than the original part. There is no reason to buy the "legit" part here unless you don't like money.
Trianglelabs on kyllä kopioista paras, mutta jos joku rupee väittämään sitä paremmaksi kuin E3D, putoo kaikki uskottavuus siitä lähteestä. Toki voidaan keskustella onko järkeä pistää 150 euroa hotendiin jos 20 eurolla saa hotendin joka on 90% sen kalliimman laadusta, mutta mä luulin että oikeesti oli tarkoitus tehdä premium-tason tulostin. Jos Trianglelabs riittää "premium" arvosanaan, niin mikäs E3D osilla sitten on? Superpremium?
...emmä siis kritisoi sua, vaan sitä lähdettä josta olet tommosta informaatiota saanut. Toki Voron on opensource joten sinne voi kuka tahansa sepittää mitä haluaa, kenenkään tietämättä mimmoisia taloudellisia intressejä hänellä on.


Meinasin koittaa ensin "4mm" heatbrakella, eli bowden tulee suuttimeen asti kuten MK8:issa. Silloin (heat braken / heatsinkin laadusta riippuvaa heat creapia lukuunottamatta) ei paljoa merkitystä pitäisi olla muulla kuin suuttimen laadulla. On mulla tuolla jemmassa myös "all metal" (eli bowden tulee heat brakea vasten) ja "ptfe" (missä bowden menee melkein heatbraken kavennukseen asti) heatbraketkin, eli valinnan varaa on.
Yks vaihtoehto on, että ostat vain heat breakin laadukkaalta valmistajalta, periaatteessa vain sen koneistamisella on iso merkitys siinä kuinka paljon(/vähän) saat tutkoksia aikaan. Mutta siis tämä vain jos haluat oikeasti hyvän tulostimen, mutta saattaakin olla että ymmärsin aikomuksesi väärin ja haluatkin vain nopean tulostimen.

Niin no, en itekkään tiedä mitä odotuksia mulla "valmiin" tulostimen suhteen on. En tiedä saanko mitään etua CoreXY:stä cartesianin sijaan, mutta koska se tuntuu olevan 3D-tulostimille sama mitä fidget spinner oli muksuille joku vuosi sitten, päätin mennä muodin mukaan. Sapphiren valitsin lähinnä vain sen tukevan rungon ja semipätevän (eli jatkokehityskelpoisen) rakenteen johdosta. Ja 300x300 tulostusalan johdosta. Tuosta on helppo tehdä nopeampi kuin mun Ender 3 Max, mutta pystyykö se samaan toistettavuuteen niillä nopeuksilla jää nähtäväksi. Maxia kun ei nähtävästi voi piiskata samaan malliin kuin pienempää Enderiä, ainakin mulla suurehkot accellerationit aiheuttaa hihnojen resonointia ja kaikkea muuta epäkivaa. Ehkäpä siksi isommissa CR-sarjalaisissakin on 9mm remmit 6mm sijaan.
Tulostuslaatu ja tulostusnopeus ovat 2 eri asiaa. Vaikka pistäisit 5000 euroa tulostimeen ja haluat vähintään yhtä hyvää laatua kuin mitä halpiskiina-Enderit tekee, et voi tulostusnopeutta merkittävästi nostaa sen Enderin nopeudesta. Toki voit suuren nopeuden tulostusjälkeä parantaa jäykistämällä runkoa, keventämällä tulostuspäätä, panostamalla heat blockiin ja pistämällä isompia ja laadukkaampia hihnoja, mutta silti nopeudella on kääntöpuolensa. Olen ymmärtänyt että nopeuksia kaihoavat eivät ole tarkkoja tulostuslaadusta, joten edottamasti sitten myös joku 0.8mm suutin sinne niin vielä kaksinkertaistat nopeuden! Volcanoon vielä vähän lisää lämpöä niin pitäisi pysyä mukana.

Normaaliolosuhteissa tuskin tälläistä nakertelisin, mutta oon nyt ollut melkein kolme kuukautta sairaslomalla, mistä viimeinen 1,5kk oon ollut selkäleikkausjonossa ilman tietoa leikkauspäivämäärästä. Sanoisinkin, että valmista tulostinta suurempi painoarvo tässä projektissa on mielenkiinnon ylläpitämistä johonkin. Ja osa sitä mielenkiintoa on etsiä juuri niitä halvempia vaihtoehtoja ja käyttökokemuksia niistä.
No sanopa muuta. Vuoden olen ollut leikkausjonossa, ja leikataan vasta jos henkeä uhkaa, sillä leikkaussalit ovat edelleen kiinni rokottamattomien tehohoidon takia. Polvestakin olin vuoden terveyskeskus-limbossa ja viimeisin lääkärin määräys 2-3kk kotihoidosta (odotellaan muuttuuko polvi itsekseen) kyllästyin ja menin yksityiselle jossa polvi hoidettiin kuntoon 3 päivässä.

Revo Hemeran hinnalla saa jo tulostimen, joten sen tiputan kyllä heti laskuista pois, mutta kiitos ehdotuksesta. Tähän mennessä loogisimmaksi vaihtoehdoksi direct drivelle (tai melkein directille) on tuon V6-volcanon pariksi laittaa LDO Orbiter V2, mitä maailmalla käyttävät paljon noissa .. noh, vikkelämmissä tulostimissa. V1.5 on ilmeisesti hieman uudelleensuunniteltu, eli ruiskupuristamista varten modattu, "piraattikopio" alkuperäisestä Orbiterista, joten tuo V2 Bondtechin rattaineen vaikuttaa aika pätevältä noin 70 euron hintaan.
(Edit) Orbiter V2 moottoreineen painaa noin 135gr, joten mikään möhkö sekään ei ole.
Revoilla on joo hintaa ja niiden toimituksetkin vissiin alkaa vasta ens kuussa. E3D patentoi suurimman osan Revon toimintamekanismista, mutta suuttimien pikavaihtosysteemin vissiinkin jättivät avoimeksi, joten muutamassa kuukaudessa alkaa Kiinasta tuleen kopioita siitä. En yllättyisi jos kopiovat koko Revon, mutta kuulemma E3D aikoo sen suhteen olla agressiivinen ja ärhentelevät kopiot pois markkinoilta. Orbiterista mulla ei kyllä ole mitään kokemusta, mutta eikös Bondtech myy omiaankin noin 70 euroon?
 
Lol, sittenhän sulla on himskatin helppo bisnes siinä! Sun kannattaa ehdottomasti ruveta pikaisesti hommiin, koska Creality myy miljoonia printtereitä, sulla pitäisi tuossa olla järkyttävän iso business!
No, kun miettii, että pelkkä ender 3 maksaa sen 150e, ja käyttää sitä runkona, niin siihen jää helposti sellaiset 350e millä saa jo parennettua sitä aika helvetisti... tuohon 350e budjettiin saa jo linear railssit, dual z, (yhdellä z oli aika tuskasta noi railssit pidemmän päälle ainakin cr10:ssä) paremman emon, hotendin. ym. muuta pientä kivaa.
Ja enderiä käytin pohjana kun ne on halpoja, ja runko on melkein hyvä. (ei paras mahdollinen pohja, mutta aika hyvä) Kun oletuksena oli että ei ole tulostinta ollenkaan.
 
No, kun miettii, että pelkkä ender 3 maksaa sen 150e, ja käyttää sitä runkona, niin siihen jää helposti sellaiset 350e millä saa jo parennettua sitä aika helvetisti... tuohon 350e budjettiin saa jo linear railssit, dual z, (yhdellä z oli aika tuskasta noi railssit pidemmän päälle ainakin cr10:ssä) paremman emon, hotendin. ym. muuta pientä kivaa.
Ja enderiä käytin pohjana kun ne on halpoja, ja runko on melkein hyvä. (ei paras mahdollinen pohja, mutta aika hyvä) Kun oletuksena oli että ei ole tulostinta ollenkaan.
Kun tähän mennessä kukaan ei ole pystynyt näyttämään miten he parantavat Ender 3:n tulostusjälkeä asentamalla linear railit, pitäydyn omassa kannassani että vaikka niiden avulla pidennetään tulostimen huoltoväliä, ne eivät tee Ender 3:sta merkittävästi parempaa tulostinta.
Alkuperäisessä väittämässäni taisit hypätä ylitse sanan "merkittävästi". Sanoin: "On hankala kuvittelella että pystyisit rakentamaan alle 500 eurolla tulostimen joka olisi merkittävästi parempi kuin Ender 3". On kyllä helppo tehdä marginaalisesti parempi tulostin alle 500 eurolla, mutta se ei ollutkaan väittämä.
Myin oman CR10 jo pois, mutta siinä ei ollu mitään ongelmia yhdellä Z-tangolla. Kaksi Z-tankoa kiertävät ongelmaa jossa joko kone on kasattu väärin, siinä on kiero Z-tanko tai Z-moottori ei ole oikeassa kulmassa. Ender 3 on huomattavasti pienempi kuin CR10 ja siksi niissä on entistä vähemmän tarvetta tupla Z:lle. Valmistajat niitä ovat nyt koneisiinsa lisäilleet, koska se oli yksi suosituimmista 3rd party modeista mitä markkinoilla myytiin. Jos asiakkaat valittavat että tästä koneesta puuttuu ledinauha, seuraavassa iteraatiossa se jo on, tarvitsee se sitä tai ei. Sitten seuraavaksi varmaankin karvanopat?

Jos otetaan esimerkiksi kone joka on merkittävästi parempi kuin Ender 3, sanoisin ehkä parhaaksi esimerkiksi Original Prusa MK3S+. Sekään ei ole valtavasti parempi laite ja siksi sitä onkin vaikea suositella kenellekään ensimmäiseksi tulostimeksi, mutta kiistämättä se on merkittävästi parempi. En kyllä tiedä kuinka paljon katetta Prusa koneestaan ottaa, mutta uskallan väittää ettei se ole lähellekään 50%:ia, vaikka he saavatkin osat massaostojen takia huomattavasti halvemmalla kuin normaali kuluttaja.
 
Kyllä mä voin Prusaa suositella ensimmäiseksi tulostimeksi, jos budjetti kestää. Kasaamisen jälkeen ei ole tarvinnut säätää, pari kertaa first layerin kalibroinut. Prusan muoviosat ovat PETG:stä printattuja, en osaa sanoa sitten olisiko noi halvempia tuottaa massana jostain kiinasta.
 
mutta mä luulin että oikeesti oli tarkoitus tehdä premium-tason tulostin. Jos Trianglelabs riittää "premium" arvosanaan, niin mikäs E3D osilla sitten on? Superpremium?
Öh, ei. Annoin ehkä väärän kuvan.
highendit, totean ne liian kalliiksi .. päädyn kattomaan hinnat alkaen- kiinalaisia Core XY-laitteita
Lähtökohtana on siis hinnat-alkaen kiinalainen CoreXY. Tää on enemmän "Can you polish a turd" kuin "premium-build". Jos tavoite olisi premium, lähtökohta olisi jotain aivan muuta.
Kiillottihan ne myytinmurtajissakin pökälettä, muistaakseni Hyneman taisi vaan koijata ja käytti jotain vahaa pinnassa. Tässä on aika paljon samaa, nekin aloitti tutkimalla eri elukoiden pökäleitä, että minkä koostumus on kiilloitukseen parhaimmin kelpaava...

Tulostuslaatu ja tulostusnopeus ovat 2 eri asiaa. Vaikka pistäisit 5000 euroa tulostimeen ja haluat vähintään yhtä hyvää laatua kuin mitä halpiskiina-Enderit tekee, et voi tulostusnopeutta merkittävästi nostaa sen Enderin nopeudesta. Toki voit suuren nopeuden tulostusjälkeä parantaa jäykistämällä runkoa, keventämällä tulostuspäätä, panostamalla heat blockiin ja pistämällä isompia ja laadukkaampia hihnoja, mutta silti nopeudella on kääntöpuolensa. Olen ymmärtänyt että nopeuksia kaihoavat eivät ole tarkkoja tulostuslaadusta, joten edottamasti sitten myös joku 0.8mm suutin sinne niin vielä kaksinkertaistat nopeuden! Volcanoon vielä vähän lisää lämpöä niin pitäisi pysyä mukana.
Joo nyt ollaan jo vähän samalla sivulla ;)

Tähän mennessä olen tulostanut yhden koriste-esineen (benchyjä lukuunottamatta) ja kaikki muu on ollut funktionaalista. Yhtään tulostetta en ole maalannut.
Toisaalta inhoan karua tulostusjälkeä, mutta usein on myös tilanteita, milloin sillä ei ole mitään merkitystä ja olisi hyvä vain saada printti nopeasti valmiiksi. Siihen tarkoitukseen tuota rakennan. Jos tulostimen rakentaa kykeneväksi suurehkoon tulostusnopeuteen, nopeutta voi aina tiputtaa tulostusjälkeä parantaakseen. Toisinpäin yrittäessä ei saa kuin feilanneita printtejä. Been there, tried that.

Tuossa on vielä se ironia, että inhoan kovaäänisiä tuulettimia ja tähän asti olen koittanut hiljentää kaikki tulostimet niin pitkälle kuin uskallan. Mitä nopeammaksi tuota Sapphirea yritän rakentaa, sitä rankempaa kappalejäähyä tarvitaan jos printissä on vähääkään overhangeja tai siltoja. Toisaalta todennäköisesti 75% printeistä mitä tuolla teen, tulee olemaan jotain yön yli -tulosteita, missä layer heightin yms säädän sen mukaan, että tuloste valmistuu joskus aamukahvin aikoihin ja niihin voi ihan slicerissä tiputtaa kappalejäähyn tehoa. Loput 25% tulosteista ovat varmaankin niitä, mihin sitä potentiaalia tarvitaan.

Mulla on siis myös normi Ender 3, minkä saisin kyllä melko rivakaksi pienellä säätämisellä. Se on kuitenkin tarkoitus raahata tallille, tunkea lämmitettyyn kaappiin ja pyhittää ABS/ASA yms käyttöön, kunhan äijä on siinä kunnossa että pystyy kaappia rakentamaan. Maxia en enää edes yritä piiskata äkkinäisiin liikkeisiin, se saa piirtää paksua viivaa omaan lupsakkaan tahtiinsa. Sen se tekee hyvin päivästä toiseen.

No sanopa muuta. Vuoden olen ollut leikkausjonossa, ja leikataan vasta jos henkeä uhkaa, sillä leikkaussalit ovat edelleen kiinni rokottamattomien tehohoidon takia.
Mjoo, Terveystalon lähetteellä (ja magneettikuvilla) ne mut Tyksiin lähetti, diagnoosina välilevyn prolapsi ja hermokanava täysin tukossa. Molemmissa paikoissa lekurit ei paljoa muuta ehdotellut kuin leikkausta, Terveystalossa se olisi maksanut jotain 5-10ke joten nyt odotellaan. Ehkä viikko, ehkä kaks kuukautta. Ei voi tietää. Tyksissä ei ainakaan neurokirurgian salit ole kiinni, mutta en usko että ovat myöskään täydellä kapasiteetilla. Selkä ei pahemmin satu, mutta säteilee jalkoihin, eikä kestä kävelyä tai seisomista kuin hetken. Lähikaupassa voi just käydä, mutta naapurin kanssa ei voi jäädä hetkekskään juttelemaan ellei saa persettä penkkiin, muuten lähtee jalat alta. Kolmet eri särkylääkkeet ja se, etten oo kuukauteen ees yrittäny nukkua sängyssä, tekee olon siedettäväks.

Orbiterista mulla ei kyllä ole mitään kokemusta, mutta eikös Bondtech myy omiaankin noin 70 euroon?
Näyttää olevan tuo LGX Lite sitä luokkaa joo, Orbiter about 10 grammaa kevyempi. No, sitä pitää katsoa myöhemmin, aluksi toi tulee bowden-setupilla.
 
Kyllä mä voin Prusaa suositella ensimmäiseksi tulostimeksi, jos budjetti kestää. Kasaamisen jälkeen ei ole tarvinnut säätää, pari kertaa first layerin kalibroinut. Prusan muoviosat ovat PETG:stä printattuja, en osaa sanoa sitten olisiko noi halvempia tuottaa massana jostain kiinasta.
Siinä on vain se, että 95% potentiaalisista 3D tulostimen ostajista ei ikinä saa Prusan printteristä arvoa "ulosmitattua" tekemillään tulosteilla. Itse käytän tulostimia työhommissa, mutta normaali kotitulostelija benchy-armeijan ja maljakoiden jälkeen keksii keskimäärin todella vähän hyödyllistä tulostettavaa (usko pois, tästä on vuosien varrella keskusteltu monessa eri paikkaa ja en ole keksinyt tuota väittämää itse vaan se on lukemattomien ihmisten itsestään sanomaa).
Lisäksi, aloittelijalle (joka yleensä ei edes ole DIY-tyylinen henkilö) Ender 3 on huomattavasti helpompi koota kuin Prusa. Noiden asioiden takia mä suosittelenkin aloittelijalle Ender 3:sta ja jos nyt siitä ei hyötyä irronnut eikä harrastusta syntynyt, niin ainakaan tappiota ei syntynyt paljoa. Sitten jos kuitenkin kipinä syttyi ja huomasi tarvetta olevan paljon, ehdottomasti toinen printteri rinnalle ja se voisi sitten hyvin olla Prusa. Ei ole mitenkään tavatonta että perus DIY-jampalla on rinnakkain porakone ja iskuporakone, joille kummallekin löytyy oma käyttötarkoituksensa...miksi sitten olisi useampaa printteriäkin. Kyllä se Prusan omistaja paljon hyötyä saa irti Enderistäkin!

Se että foorumeilla kysellään enemmän Enderin kokoamisesta kuin Prusan, johtuu siitä että 1) Enderiä myydään varmaankin noin 20x enemmän ja 2) Prusan korkeampi hinta rajaa heidän asiakaskunnan ihmisiin jotka ovat jo aikaisemmin tulostelleet tai ovat DIY -henkisiä valmiiksi. Varmaankin myönnät, että sen 8h Prusa-kokoamisen aikana Enderin kokoamisesta ehtii kysyä monta lisäkysymystä :)


Tää on enemmän "Can you polish a turd" kuin "premium-build". Jos tavoite olisi premium, lähtökohta olisi jotain aivan muuta.
No sitten ymmärsin sun alkuperäisen postauksen vähän väärin kun puhelit Voroneista ja muista :)

Näyttää olevan tuo LGX Lite sitä luokkaa joo, Orbiter about 10 grammaa kevyempi. No, sitä pitää katsoa myöhemmin, aluksi toi tulee bowden-setupilla.
Bondtech käy sekä bowden- että dd-setuppeihin! Jos kun kerran ei ollut premium printteri tekeillä, niin mainitsemaltasi Trianglelabsilta on erittäin hyvä kopio alkuperäisestä ruotsalaisesta ja senkin mukana tulee muutos-osat vaihtamiseen bowdenista direct driveen.
Mutta juu, en tiedä Orbiterista mitään, ehkä se on parempi joka tapauksessa.
 
Siinä on vain se, että 95% potentiaalisista 3D tulostimen ostajista ei ikinä saa Prusan printteristä arvoa "ulosmitattua" tekemillään tulosteilla.

Oma ensimmäinen tulostin on ollut Prusan mk3s+. Itte oon ollut tyytyväinen ja maksoin mielellään preemiota vaivattomuudesta ja siitä, että ei tarvitse säätää jatkuvasti. Ainakin enderiin liittyvissä keskusteluissa monesti tulee esiin kuinka tulostinta joutuu usein säätämään ja kalibroimaan kun taas omassa tulostimessa hommat on vaan toiminut tekemättä sen kummosemmin mitään. Toki oot oikeessa, että en tällä koskaan plussalle pääse, mutta ittellä tää on ollutkin vaan harrastus ja tukee muuta diy rakentelua.

Foorumeilta ei oo tarvinnut myöskään kysellä apuja, kun prusan rakennusohjeet olivat hyvät. Aikaahan siinä kasauksessa meni viikonloppu, mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut säädellä ja ekstraa maksamalla prusan voi ostaa kolmessa palassa, niin kasaaminen onkin jo aika nopeaa.

Riippuu lopulta siitä kuinka paljon laittaa arvoa omalle ajalle, että mikä on sopivin vaihtoehto. Toiset tykkää juuri siitä säätämisestä. Onneksi löytyy vaihtoehtoja kaikille.

Veikkaan myös, että prusan voi myydän suhteellisen helposti eteenpäin, jos harrastus ei lopulta maistukkaan.
 
Siinä on vain se, että 95% potentiaalisista 3D tulostimen ostajista ei ikinä saa Prusan printteristä arvoa "ulosmitattua" tekemillään tulosteilla. Itse käytän tulostimia työhommissa..

Se on totta, että jos tavoitteena on lähinnä tulostella benchyjä ja valmiita palikoita Thingversestä niin Prusa voi olla järeä ja aika monessa asiassa kuitenkin mennään lopulta aina hintakulma edellä. Toisaalta en tiedä minkälaiset markkinat käytetyillä printtereillä on, saako noista "rahat takaisin" jos pistää myyntiin.

Omat tavoitteet laitoin aika korkealle, tehdä autoon pientä custom osaa mitä ei ole valmiina ja hommata tulostin millä saa tulostettua järeämpiäkin nylon-cf osia, tosin en ole vieläkään päässyt näihin asti. Prusan kasaamiseen meni kolme iltaa, 8h ei tainut riittää, mutta Prusalla on niin kattavat ohjeet, että tuon sai kasattua ja printattua ekan benchyn ilman googlettelua.
 
Heitetään nyt omakin lusikka soppaan:

Prusa vs. Creality (tai muu vastaava) keskustelu on mun mielestäni hyvin lähellä Mac vs. PC tai iPhone vs Android vääntöä. Siihen ei ole oikeaa vastausta, vain mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Kummassakin tapauksessa halvemman vaihtoehdon kannattajat näkevät kalliimman hinnassa ilmaa, jonka taas kalliimman vaihtoehdon valinneet näkevät perusteltuna siitä kokonaisuudesta tai käyttökokemuksesta minkä ovat saaneet.

Tulostimista puhuttaessa kumpikaan vaihtoehto ei tarjoa teknistä etumatkaa ja innovaatiot ovat jo kopioitu, joten jäljellä on vain mielipiteet ja näkemykset. Prusa on laadukas, enkä muista nähneeni kenenkään sellaisen omistavan valitelleen valintaansa.

Itse olen PC/Android/kiinatulostin-ihminen, joka ei saa itselleen perusteltua hintaa, mikä on enemmän kuin osien summa. En ole koittanut kobe-härkää kun samalla hinnalla saa kottikärryllisen kassleria. En suostu maksamaan puhelimesta yli 200€, mutta en pitänyt harrastekäyttöön ostamani metallijyrsimen noin 2ke hintaa pahana, "kun ne vain maksaa sen verran". Ymmärrän silti niitä, jotka ostavat sen kalliimman tuotteen, vaikka en samaa mieltä olekaan.

Se, mitä kehottaisin välttämään on suoraan kuluttajamarkkinoille tarkoitetut laitteet, esim. Dremelin Ideabuilder, Flashforge Guider ja Adventurer yms. Ne ovat laitteita, mitkä perustuvat vanhaan WYSIWYG-periaatteeseen (What You See Is What You Get). Prusaa tai Crealityä yms voi helposti, esim. tutorialeja seuraten, muokata mieleisekseen jos kokee tarpeelliseksi. Ideabuilderin kaltaiset laitteet ovat paljon kalliimpia, teknisesti rajoitetumpia ja moninkertaisesti hankalampia muokata, mikäli haluaa jonkin ominaisuuden, mitä tulostimesta ei suoraan löydy.

En tiedä voiko Prusa Miniä sanoa kalliiksi jos ottaa huomioon, että Flashforge Adventurer maksaa Clas Ohlsonilla 499€. Sillekin on ostajansa, vaikka Prusa Mini on Adventureria halvempi, isommalla tulostusalalla varustettu ja monipuolisempi laite.

Prusa Mini+ mielessä. Jos olen tekemässä pahaa virhettä valintani kanssa, niin saa kertoa :)
Ylläolevaan viitaten väittäisin, että jos et pidä hintaa pahana, tuskin kadut ostosta.
 
Prusa vs. Creality (tai muu vastaava) keskustelu on mun mielestäni hyvin lähellä Mac vs. PC tai iPhone vs Android vääntöä. Siihen ei ole oikeaa vastausta, vain mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Kummassakin tapauksessa halvemman vaihtoehdon kannattajat näkevät kalliimman hinnassa ilmaa, jonka taas kalliimman vaihtoehdon valinneet näkevät perusteltuna siitä kokonaisuudesta tai käyttökokemuksesta minkä ovat saaneet.
Tai sitten ehkä enemmän kyse on siitä minkä tasoinen laite kannattaa harrastuksen aluksi hankkia.

Aika harva lähtee RC-puolella ostamaan ensimmäiseksi autokseen kallista kisavalmista settiä, jolla pärjää suomenmestarillekin, vaan ennemmin lähdetään ehkä saman valmistajan tarjoamasta "markettilaitteesta", jolla saa kyllä täyden RC-kokemuksen, mutta iskarit ovat lentokonealumiinin sijasta muovia ja renkaitakin täytyy jossakin kohtaa vaihdella parempiin.

Tai jos innostuu paintballista, ei ehkä ihan ensimmäisenä osteta 1500 euron kilpasettiä, vaan joku 250 euron Tippmannilla saadaan täytettyä tarpeet ja pelihalut pitkäksi aikaa. Jos sitten kipinä syttyy entistä kirkkaampana, hankitaan Tippmannin rinnalle joku 700 euron semikilpa-merkkain...mutta ei sitä Tippmannia silti kannata hukata koska se on loistava backup.

Tai harva lähtee ekana ostaan formulaa tai WRC autoa, aika moni lähtee mikroautoista tai jokkisautosta liikkeelle.
 
Mikä mahtaa olla tällä hetkellä Ender 3, BL-Touchilla paras, TOIMIVA firmis?.Löytyykö linkkiä.
 
Joo, näin olen ymmärtänyt ja enderin oma näyttö jää käytöstä mutta se parin kympin zero W 2 riittää kuulemma hyvin sen ajoon.
 
Kyse siis peruskoneesta, johon lisätty BLTouch, ja uusi hiljainen emolevy, sekä pieniä mekaanisia modauksia.
 
Jos emokin on vaihdettu, ei voi käyttää enää "geneeristä" firmistä vaan pitää olla emon (askelmoottoriohjaimien ja prosessorin) mukaan tehty ja halutut ominaisuudet (BL Touch) otettu käyttöön.. Jos ei itse halua firmistä vääntää - mikä ei kyllä rakettikirurgiaa ole - ei auta kuin etsiä ko. emolle jonkun valmiiksi tekemä. Esim. orggis 4.2.2. emolle tehty firmis ei toimi 4.2.7. emolla juurikin askelmoottoriohjainten vaihduttua. Prosessorieroista eri Crealityn emojen suhteen en tiedä, kun omissa Endereissä on SKR Minit.

Chris Rileyllä on muutama hyvä kohta kohdalta ja kädestä pitäen tehty "näin väännät marlinin" tutoriaali, tosin suurin osa SKR emoihin, mutta ihan samalla tavalla menee Crealityn tai vaikka Makerbasen emoille, muutama valinta on vain vähän erilainen. https://www.youtube.com/c/ChrisRiley/videos
Mulla on tuo video bookmarkattuna ja sitä käyttäny muistilistana vaikka ko. emoa ei enää itellä käytössä olekaan:
 
Joo, näin olen ymmärtänyt ja enderin oma näyttö jää käytöstä mutta se parin kympin zero W 2 riittää kuulemma hyvin sen ajoon.
Mulla on klipperi ja fluiddpi käytössä raspberryssä. Ja toi ender 3 max näyttö ihan normaalisti käytössä samalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom