Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Hintaa lisää tai alentaa kova tai olematon kysyntä.

Kukaan ei halua asua kokemäellä jossain 40-luvun kopissa. Helsingissä vastaavaan haluavia on niin pitkäksi jonoksi asti, että se jono kiemurtelee parhaimmillaan rappukäytävästä pitkälle kadulle asti...
Kyllä, tosin edellyttäen ettei itse tarvitse makasaa, vaan kela maksaa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Tiedustelin S-pankista (tilit, kortit yms. siellä) ensimmäistä asuntolainaa ja sieltä tuli tarjouksena 150 000€ kokonaissummalle 0,55% + Euribor (12kk). Omaa rahaa siis 10% tuosta, eli 15 000€. Takausta pitäisi olla 33000€ tai vaihtoehtoisesti pitäisi ostaa takaus 2500 eurolla. Kuopion alueella ollaan.

Mitäs mieltä tuosta pitäisi olla? Kyselen toki tarjoukset muistakin pankeista.
Aika matala vakuusarvo kohteessa jos oikein laskin. Nordea antaa lähtökohtaisesti (omat kokemukset viime viikolta) 75% ja DanskeBank 75(-80)%, muut yleensä 70%.

Mitenkäs valtiontakaus 85%, onko mahdollinen vai oliko puhetta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Aika matala vakuusarvo kohteessa jos oikein laskin. Nordea antaa lähtökohtaisesti (omat kokemukset viime viikolta) 75% ja DanskeBank 75(-80)%, muut yleensä 70%.

Mitenkäs valtiontakaus 85%, onko mahdollinen vai oliko puhetta?
68% jossain metsikössä on ihan kohtuullinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
682
Aika matala vakuusarvo kohteessa jos oikein laskin. Nordea antaa lähtökohtaisesti (omat kokemukset viime viikolta) 75% ja DanskeBank 75(-80)%, muut yleensä 70%.

Mitenkäs valtiontakaus 85%, onko mahdollinen vai oliko puhetta?
Olin siinä ymmärryksessä, että valtiontakauksen voi saada vain ASP-lainan yhteydessä - ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole. Usein kysyttyä

Tuo asia ei siis tullut laisinkaan puheeksi. Mutta takaus koskisi kuitenkin 85 prosenttia asunnon ostohinnasta ja varsinainen takaus 20% asuntolainan määrästä. Jostain pitäisi siis keplotella hieman lisävakuuksia tai kasvattaa oman rahan määrää?

Kiitos vinkistä, pitää ottaa asia puheeksi.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
44
Tosta vakuuden hinnasta sain ainakin itse S-Pankilta pois ja paljon. ~60kE vakuuden hinta oli ekassa tunnustelussa yli 3000€. Dansken vakuuden hinnaksi olisi tullut 2500€ tms, mainitsin tästä neuvottelijalle ja perään lähetetyissä tarjouspapereissa vakuuden hinta oli enää karvan yli pari tonnia.

Merkillepantavaa tässä on että vakuus tulee kolmannelta osapuolelta (sekä S-Pankin ja Dansken tapauksessa Garantia). S-Pankki yritti siis alkuun vetää omia välistä, mutta päätyi lopulta nostamaan kämpän vakuusarvoa lainalaskelmassa pienentääkseen vakuussummaa saadakseen kaupat tehtyä.
Hyvä tietää, meillä Dansken tarjous oli n. 2200€ ja S-pankin yli neljä tonnia. Päätin jo unohtaa koko S-pankin, mutta katsotaan nyt vielä.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Hyvä tietää, meillä Dansken tarjous oli n. 2200€ ja S-pankin yli neljä tonnia. Päätin jo unohtaa koko S-pankin, mutta katsotaan nyt vielä.
Joo, vakuuden myöntää molemmilla sama taho, joten ainakin Dansken hintaan pitäisi päästä :tup:
 

DaMan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
596
Seitsemännen kerroksen kellariasunto :D Ei oikein voi markkinoida valoisana..
En itse olisi edes huomannut että todellakin, tuossa ei ole edes ikkunaa!! Varmaan tulee kaupan päälle pari seinään upotettua 65" telkkaa jossa pyörii paratiisisaarielokuva 24/7. Tai saisiko tuohon samaan hintaan taloyhtiön puolelta hieman seinistä/lattiasta kantautuvaa laivamoottorien jyskytystä niin voisi kuvitella olevansa halvalla risteilyllä sisähytissä. Toisaalta kotimaisen rakentamisen tason huomioonottaen varmasti rakenteiden läpi kuuluu kaikki "elämisen äänet" joten ei ole tuokaan ongelma.

Tuosta kyllä saa joku loistavan sijoitusasunnon (=Sarkasmi jos ei joku huomannnut). Oletetaan että investoinnin takaisinmaksuaika on 20 vuotta (!) niin kk-kustannus on 1925e! Summa ei ole diskontattu eikä siihen sisälly korkoja (pääomantuotto ja/tai velan korko) eikä yhtiövastiketta. Jotta tuo olisi edes millään riskitasolla ja pienellä tuotto-odotuksella kannattava ja sen vuokraisi "opiskelijalle" vuokran olisi oltava 2500e++/kk. Siis 38m2 koirankopista ilman edes ikkunaa. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan ...
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
En itse olisi edes huomannut että todellakin, tuossa ei ole edes ikkunaa!! Varmaan tulee kaupan päälle pari seinään upotettua 65" telkkaa jossa pyörii paratiisisaarielokuva 24/7. Tai saisiko tuohon samaan hintaan taloyhtiön puolelta hieman seinistä/lattiasta kantautuvaa laivamoottorien jyskytystä niin voisi kuvitella olevansa halvalla risteilyllä sisähytissä. Toisaalta kotimaisen rakentamisen tason huomioonottaen varmasti rakenteiden läpi kuuluu kaikki "elämisen äänet" joten ei ole tuokaan ongelma.

Tuosta kyllä saa joku loistavan sijoitusasunnon (=Sarkasmi jos ei joku huomannnut). Oletetaan että investoinnin takaisinmaksuaika on 20 vuotta (!) niin kk-kustannus on 1925e! Summa ei ole diskontattu eikä siihen sisälly korkoja (pääomantuotto ja/tai velan korko) eikä yhtiövastiketta. Jotta tuo olisi edes millään riskitasolla ja pienellä tuotto-odotuksella kannattava ja sen vuokraisi "opiskelijalle" vuokran olisi oltava 2500e++/kk. Siis 38m2 koirankopista ilman edes ikkunaa. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan ...
Joku äkkirikastunut idiootti (Axl Smith tasoa) voi sijoittaa noihin kaikki pennosensa ja kuvittelee vielä tienaavansa mokomalla ;)
Kantakaupungin asuntokaupassa alkaa jo näkyä samanlaisia merkkejä mitä Tukholman puolella pari vuotta sitten. Suomalaisilla on tapana kopioida myös Svenssonien virheet.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Katsoitko, millaiset lämmityspatterit tuolla oli. Tulee lähinnä mieleen, että olisiko kohteessa sähkölämmityksellä toteutettu vesikeskuslämmitys? Tällöin lämmitys maksetaan vastikkeessa kuten kauko/maalämpökohteissakin.

Jos lämmitys on suoraan sähköpattereilla, sitten kyllä nuo lienee huoneiston oman liittymän takana.
Asuin rivarissa missä sähköpatterit seinillä ja taloyhtiöllä yhteinen liittymä mikä kilpailutettiin parin vuoden välein. Vastikkeessa kerättiin sähköennakkoa mikä sitten tasattiin vuoden lopussa.
Itsellle tullut vastaan vain asuntoja, joissa lämmityssähkö menee oman mittarin kautta. Mutta kuten @agreskap mainitsi, löytyy yhtiöitä joissa yhteinen sähköliittymä. Mutta niissäkin taloyhtiö voi laskuttaa asuntokohtaisten mittarien kautta kulutuksesta kuten vedestäkin.

Kriittisesti kannattaa suhtautua mihin tahansa välittäjään. Asunnot ne haluaa kaupaksi ja puhelevat melkein mitä ikinä se vaatiikaan.

Omalla kohdalla välittäjästä kuoriutui aikamoinen korjaustietäjä kauppoja tehdessä.
Samaa itsekin epäilisin. Kyseessä voi myös olla ns. vanhempi kohde missä esim. aiemmin on ollut käytössä öljylämmitys ja sitten siirrytty joko kauko tai maalämpöön mutta lämmitys edelleen joko lattia tai keskitetty patterilämmitys tavalla. Otaksuen että putkiremontti on tehty jolloin luultavimmin tuo siirtymä olisi toteutettu samalla.
Itse asun taloyhtiössä (sähkö-radiaattorit) jossa kaikki sähkö kuuluu vastikkeeseen koska asunnoissa ei edes ole mittareita. Näitä samanlaisia taloja on lähes koko kaupunginosa täynnä johtuen siitä että paikallisella sahalla oli aikoinaan oma sähkölaitos.
Tossa oli kyllä ihan vesikierto ja kaukolämpö. Oli puhetta vain, että välittäjän mukaan sähköpatterit seinässä menis aina yhtiön mittarin kautta. Mutta tosiaan itse vain törmännyt näihin osakkeen mittarin takana oleviin. Näihin yhteisiin sähköliittymiin en ole törmännytkään.

Onko kukaan muuten onnistunut saamaan S-pankilta lainanlupausta, ilman, että on kohdetta tiedossa ja tarjousvaiheessa menossa? Itse pyytelin tarjousta ja eivät suostuneet normaaliin tapaan tekemään tarjousta ja lainanlupausta vaan, pitää heidä politiikkansa mukaan tehdä aina ehdollinen tarjous ja sitten tarjousken ja papereiden kanssa kysellä lainaa. Onko tämä ihan normi hommaa S-pankilta? Vaikuttaa siltä, että yrittävät selkeesti hankaloittaa lainan kilpailuttamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Tossa oli kyllä ihan vesikierto ja kaukolämpö. Oli puhetta vain, että välittäjän mukaan sähköpatterit seinässä menis aina yhtiön mittarin kautta. Mutta tosiaan itse vain törmännyt näihin osakkeen mittarin takana oleviin. Näihin yhteisiin sähköliittymiin en ole törmännytkään.

Onko kukaan muuten onnistunut saamaan S-pankilta lainanlupausta, ilman, että on kohdetta tiedossa ja tarjousvaiheessa menossa? Itse pyytelin tarjousta ja eivät suostuneet normaaliin tapaan tekemään tarjousta ja lainanlupausta vaan, pitää heidä politiikkansa mukaan tehdä aina ehdollinen tarjous ja sitten tarjousken ja papereiden kanssa kysellä lainaa. Onko tämä ihan normi hommaa S-pankilta? Vaikuttaa siltä, että yrittävät selkeesti hankaloittaa lainan kilpailuttamista.
Itse sain ainakin tarjouksen pari vuotta takaperin ilman kohdetta. Ehkä heille on toimitavat muuttuneet
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
377
Itse sain ainakin tarjouksen pari vuotta takaperin ilman kohdetta. Ehkä heille on toimitavat muuttuneet
S-pankin sivuilla kyllä mainittu, "että Lainaneuvottelun jälkeen teemme sinulle lainatarjouksen... Saamasi lainatarjous on voimassa kuukauden..."

Kuukaudesta virkailija puhui, että eivät sen takia tee tarjouksia kun on niin lyhyen aikaa voimassa

Pitää varmaan kinuta vielä, josko tekisivät sen tarjouksen. Ei tarvisi sitten myöhemmin vaivautua edes kyselemään tarjousta, jos ei ole sopivalla suunnillakaan
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Onko kukaan muuten onnistunut saamaan S-pankilta lainanlupausta, ilman, että on kohdetta tiedossa ja tarjousvaiheessa menossa? Itse pyytelin tarjousta ja eivät suostuneet normaaliin tapaan tekemään tarjousta ja lainanlupausta vaan, pitää heidä politiikkansa mukaan tehdä aina ehdollinen tarjous ja sitten tarjousken ja papereiden kanssa kysellä lainaa. Onko tämä ihan normi hommaa S-pankilta? Vaikuttaa siltä, että yrittävät selkeesti hankaloittaa lainan kilpailuttamista
Lienee virkailijan oma politiikka. Ihan normaalin lainalupauksen saimme S-Pankista pk-seudulla elokuun lopulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Joku äkkirikastunut idiootti (Axl Smith tasoa) voi sijoittaa noihin kaikki pennosensa ja kuvittelee vielä tienaavansa mokomalla ;)
Kantakaupungin asuntokaupassa alkaa jo näkyä samanlaisia merkkejä mitä Tukholman puolella pari vuotta sitten. Suomalaisilla on tapana kopioida myös Svenssonien virheet.
Tuo asunnon leiskakin on aika perseestä. Esimerkki pohjassa ajateltu vielä, että tähän tulee joku urbaani ihminen joka ei tarvitse tv:tä. Sitten välissä kuvia jostain muista asunnoista, mutta ei tästä kuiteankaan ole vaivauduttu tekemään vastaavaa kuvaa.

Oon aina ihmetellyt noita kiinteistövälittäjien nimiä ja tässä näköjään keksitty taas vähän lisää:

Kiinteistönvälittäjä LKV, LVV, KED, Kiinteistöarviointimestari PVS, Uudiskohdemestari NHS

Kaupaksi menee varmaan paremmin kun noin noin paljon lyhenteitä. Onneksi PVS ja NHS on siihen avattu kun ei oikein muuten tietäisi mitä nuo on. KED on vielä sellanen mikä varmaan pitäisi googlettaa. Tuohon voisi pistää vaikka jatkoksi vielä KEK niin kylälähtee.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Ei se kela vaikuta asiaan mitenkään. Ei tuolla kokemäellä halua asua kukaan edes ilmaiseksi. Johan se näkyy hinnasta.
Se vaikuttaa juuri siihen, että Helsinkiin muutetaan jos tuloja ei ole, ja hyvätuloiset muuttavat pois, koska rahalle ei saa mitään vastinetta. Helsinki putoaa jo pian 100 parhaan listalta Suomen kunnista, jos kunnat listataan tulonsaajien keskimääräisen ansion mukaan. Vielä ysärillä oli jossain kymmenen ja kahdenkymmenen joukossa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
Se vaikuttaa juuri siihen, että Helsinkiin muutetaan jos tuloja ei ole, ja hyvätuloiset muuttavat pois, koska rahalle ei saa mitään vastinetta. Helsinki putoaa jo pian 100 parhaan listalta Suomen kunnista, jos kunnat listataan tulonsaajien keskimääräisen ansion mukaan. Vielä ysärillä oli jossain kymmenen ja kahdenkymmenen joukossa.
Taidat olla oikeassa, Helsingissä ei ole töitä, se pienenee ja siellä asuvat ainoastaan sellaiset henkilöt joilla töitä ei ole. Sen sijaan pienemmät paikat kuten Sottunga, Kökar, Kumlinge ja muut pienet kunnat tulevat nousemaan asukasluvun, työpakkkojen, tulonsaajien keskimääräisen ansion jne jne.. mukaan.

Itse kun olen kuitenkin tälläinen vanhemman kansan henkilö joka hieman epäilee nykyisiä fiksuja sekä korkeasti koulutettuja puhtaasti tieteelliseen näkemykseen asialliset faktansa perustavia ihmisiä kuten sinä joudun häpeäkseni ilmaisemaan että olen hieman eriävää mieltä ja tulevaisuudessakin Helsinki saattaa olla suurempi kuin jopa nuo kolme kuntaa yhdessä laskien. Tähän täysin virheelliseen näkökantaan perustuen uskallan jopa väittää että vielä vuonna 2020 ja sen jälkeenkin Helsingin kantakaupungin kiinteistö olisi jopa arvokkaampi kuin kolme samankokoista maanpalasta jopa suuremmilla ja uudemmilla asunnoilla noissa kolmessa kunnassa. :think:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
682
Tiedustelin S-pankista (tilit, kortit yms. siellä) ensimmäistä asuntolainaa ja sieltä tuli tarjouksena 150 000€ kokonaissummalle 0,55% + Euribor (12kk). Omaa rahaa siis 10% tuosta, eli 15 000€. Takausta pitäisi olla 33000€ tai vaihtoehtoisesti pitäisi ostaa takaus 2500 eurolla. Kuopion alueella ollaan.

Mitäs mieltä tuosta pitäisi olla? Kyselen toki tarjoukset muistakin pankeista.
Handelsbankista toinen tarjous, marginaali 0,60% + Euribor 12KK. Lisävakuuksille ei kuulema tarvetta, vaikka ehdottelin valtiontakausta. Aika isoja eroja eri pankkien välillä vakuusasioissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Kysynpä täällä. Eli mulla on speksit päivittynyt ja nyt kaksi vaihtoehtoa:
1) 70% pankilta, 15% valtiontakausta ja 15% omaa rahaa
2) 70% pankilta ja 30% takauksen "ostaminen" pankilta, hintaan ~4.5k€

Itse menisin vaihtoehdolla #1, mutta tuosta omasta 15% osuudesta (+ varainsiirtoverot yms), uupuu noin 15k€.

Kannattaako kysellä tuo 15k€ siivua jostain Garantiasta tai vastaavasta? Tai jotain joustoluottoa toisesta pankista (~7% korolla)?

Itse olen aika neuvoton. Ja ensi maanantaihin mennessä pitäisi olla selkeät kuviot.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Kysynpä täällä. Eli mulla on speksit päivittynyt ja nyt kaksi vaihtoehtoa:
1) 70% pankilta, 15% valtiontakausta ja 15% omaa rahaa
2) 70% pankilta ja 30% takauksen "ostaminen" pankilta, hintaan ~4.5k€

Itse menisin vaihtoehdolla #1, mutta tuosta omasta 15% osuudesta (+ varainsiirtoverot yms), uupuu noin 15k€.

Kannattaako kysellä tuo 15k€ siivua jostain Garantiasta tai vastaavasta? Tai jotain joustoluottoa toisesta pankista (~7% korolla)?

Itse olen aika neuvoton. Ja ensi maanantaihin mennessä pitäisi olla selkeät kuviot.
Tuo 4,5k kuulostaa pirun kalliilta varsinkin kun mainitsit aiemmin, että lainalupaus oli 210k€. Eikös näissä sitäpaitsi tarvitse nykyään hieman olla omaa rahaa vai tuleeko 100% velka? Vaikka olisikin 63k€ takaus, niin 4,5k kuulostaa isolta.
 
Liittynyt
03.10.2018
Viestejä
112
Tuo 4,5k kuulostaa pirun kalliilta varsinkin kun mainitsit aiemmin, että lainalupaus oli 210k€. Eikös näissä sitäpaitsi tarvitse nykyään hieman olla omaa rahaa vai tuleeko 100% velka? Vaikka olisikin 63k€ takaus, niin 4,5k kuulostaa isolta.
15% omaa rahaahan tuossa oli?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Kysynpä täällä. Eli mulla on speksit päivittynyt ja nyt kaksi vaihtoehtoa:
1) 70% pankilta, 15% valtiontakausta ja 15% omaa rahaa
2) 70% pankilta ja 30% takauksen "ostaminen" pankilta, hintaan ~4.5k€

Itse menisin vaihtoehdolla #1, mutta tuosta omasta 15% osuudesta (+ varainsiirtoverot yms), uupuu noin 15k€.

Kannattaako kysellä tuo 15k€ siivua jostain Garantiasta tai vastaavasta? Tai jotain joustoluottoa toisesta pankista (~7% korolla)?

Itse olen aika neuvoton. Ja ensi maanantaihin mennessä pitäisi olla selkeät kuviot.
En ole sinun tapausta seurannut, tai mitä pankkeja olet kysellyt, mutta jos tuo 210ke oli arvo niin kannattaisi varmaan kysäistä sellaiselta pankilta missä saat suuremman vakuuden asunnosta. 5%/210k = 10,5ke, uupuisi siis paljon paljon vähemmän... :) Onko kauppapäivä lyöty lukkoon siis maanantaiksi jo vai mitä oli vaihtoehdot?
 

emviiex

Team Ford
Tukijäsen
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
403
Tänään meni oma kaupaksi ja uusi tuli osteltua jo pari kuukautta sitten. Hyvät fiilikset. Lainaa Nordeasta 0.6 magrinaali ja 12kk euribori.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
113
Tänään meni oma kaupaksi ja uusi tuli osteltua jo pari kuukautta sitten. Hyvät fiilikset. Lainaa Nordeasta 0.6 magrinaali ja 12kk euribori.
Onnittelut!

Omaan aiempaan kysymykseen liittyen, miten järjestelitte lainat ajaksi jolloin omistitte kaksi kämppää? Ja kuinka pitkäksi aikaa varauduitte kahta kämppää pitämään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
56
Vanha lyhennysvapaalle. Pari kuukautta makselin ennen kuin vanha meni kaupaksi. En sinällään varautunut mihinkään aikaan.
 

emviiex

Team Ford
Tukijäsen
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
403
Onnittelut!

Omaan aiempaan kysymykseen liittyen, miten järjestelitte lainat ajaksi jolloin omistitte kaksi kämppää? Ja kuinka pitkäksi aikaa varauduitte kahta kämppää pitämään?
Meillä oli vanha okt jo kokonaan makseltu niin sinällään ei ollut paniikkia sen myynnin kanssa, vaikka uusi ostettiinkin 100% velaksi. Varauduttu oli 6kk+ myyntiin ja sittenkin olisi ollu backuppina laittaa vanha vuokralle ja pitää se. Uuteen oli lainaa haettuna 250k ja talouden nettotulot himpun yli 5k. Vanhan myynnille katetaan nyt vajaa 70% uuden hinnasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 781
Tänään meni oma kaupaksi ja uusi tuli osteltua jo pari kuukautta sitten. Hyvät fiilikset. Lainaa Nordeasta 0.6 magrinaali ja 12kk euribori.
Siistii.

Mekin saatiin joku kuukausi sitten vanha kämppä luovutettua (rivitalo). Nyt pankki vaihtoon kiitos huonontuneen palvelun ym. Nordea -> OP . Uudemman kämpän marginaali oli Nordeassa 0.8% ja OP tarjosi 0.6% joten ei tarvinu senkään puolesta ihmetellä.

Eipä tarvii pakotetusti siirtyä tunnuslukusovelluksiin ja mobiilipankkeihin yms. Ehkä jotain henk koht palvelua joltain ihmiseltä saa kasvotusten myös, kun täällä on vielä lähellä OP konttorikin (no ainakin toistaiseksi).

Nordealta ei päässy tapaamaan ihmistä kasvotusten edes tuossa isommassa kaupungissa vaikka yritti puhelimessa vaatia että haluan tulla selvittämään nämä asiat kasvotusten. (asunnon myynnin jälkeen). Kolme eri ihmistä eri päivinä puhelimessa selitti ihan eri asioita.. huoh.

Erästä toista raha-asiaa ne sekoili puhelimen ja verkkopankkiviestittelyn kanssa 2kk vaikka henk koht tapaamisella asia olisi onnistunut ehkä 1-2 viikossa kahdessa tapaamisessa.

Onnittelut!

Omaan aiempaan kysymykseen liittyen, miten järjestelitte lainat ajaksi jolloin omistitte kaksi kämppää? Ja kuinka pitkäksi aikaa varauduitte kahta kämppää pitämään?
Me ostettiin uusi kämppä 2014 ja vanha oli myynnissä jonkun 1.5v . Ei mennyt kaupaksi, joten laitettiin vuokralle (äitini muutti siihen).

Nyt meni 2018 kesällä kaupaksi, kun laitoimme uudestaan myyntiin.

Maksettiin pelkkiä korkoja uudesta kämpästä ensin 2kk. Sitten lyhenettiin molempia, mutta vanhaa kämppää lyhennettiin enää puolet, kunnes viimeisin vuosi piti sitten lyhentää sitä täyttä summaa mikä siihen oli aikanaan sovittu. Ei jaksettu maksaa lyhennyssumman muutoksesta. Vanhan kämpän korko oli jotain kymppejä / kk 0,3% marginaalin kanssa tms.

Onhan noissa varaa joustaa ja kikkailla jonkun verran.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Tuo 4,5k kuulostaa pirun kalliilta varsinkin kun mainitsit aiemmin, että lainalupaus oli 210k€. Eikös näissä sitäpaitsi tarvitse nykyään hieman olla omaa rahaa vai tuleeko 100% velka? Vaikka olisikin 63k€ takaus, niin 4,5k kuulostaa isolta.
Kämpän hinta on siis 190k€, omaa rahaa atm 29k€. Eli periaatteessa riittää kattamaan sen 15%, mutta ei varainsiirtoveroa (2% = 3.8k€) eikä valtiontakauksen osuutta (2.5% = 750€). Lisäksi pitäisi pari juoksevaa kulua hoitaa, eli totaali on se 10k€ tarvitaan lisää.

Juttelin pankkiherran kanssa tänään ja hän oli (luonnollisesti) sitä mieltä, että pankin myymä osuus on paras, jotta en joudu liian ahtaalle. Siis jos pistän kaikki varani vakuudeksi, niin kuulemma menee liian tiukalle.

No, käyn vielä parit kerrat grindaamassa kasinolla ja katsotaan sitten, onko tuo uupuva 10k€ tullut maanantaihin mennessä hankituksi :D

Todellisuudessa juttelen kavereiden kanssa toivoen, että joltakin löytyisi tuo ylimääräinen kymppi. Tyhmä puolihan tässä on myös se, että maan alle liuenneet muutamat ns. "kaverit" ovat mulle yhteensä 6.5k€ velkaa. Tässä vaiheessa takaisinmaksu olisi erittäin kriittistä, mutta eipä noita tyhjätaskuja saa suorittamaan velkaansa....
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
693
Mitäs lyhennystapoja olette nyt ottaneet lainoihinne?

Nykyinen laina on tasalyhenteinen. Uusi kämppä tulossa ja uuden lainan lyhennystapa vielä valitsematta. Tasalyhenteisessä lainassa maksuerä nousee eniten jos korot sattuvat paljonkin pomppaavan ylöspäin. Annuiteetti tuntuisi siksi vähän helpommalta niin ei mene elämä pelkän lainan makseluksi. Pankin mukaan suosituin lyhennystapa tällä hetkellä kuitenkin on tasaerälaina.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
480
Mitäs lyhennystapoja olette nyt ottaneet lainoihinne?

Nykyinen laina on tasalyhenteinen. Uusi kämppä tulossa ja uuden lainan lyhennystapa vielä valitsematta. Tasalyhenteisessä lainassa maksuerä nousee eniten jos korot sattuvat paljonkin pomppaavan ylöspäin. Annuiteetti tuntuisi siksi vähän helpommalta niin ei mene elämä pelkän lainan makseluksi. Pankin mukaan suosituin lyhennystapa tällä hetkellä kuitenkin on tasaerälaina.
Minulla on kaikissa lainoissa tasalyhennys, tykkään että korko pienenee kun laina lyhenee. Tässä vaihtoehdossa myös korkoja maksetaan vähiten. Toki varsinkin isolla lainalla voi olla riskinä erän kasvaminen suureksi, jos korot nousevat paljon.

Tuli muuten mieleen, että jos tasalyhenteisellä lainalla teen ylimääräisen lyhennyksen pankkiin, laskeeko pankki heti seuraavaan säännölliseen lyhennyserään korot jo uusiksi? Koron määränhän pitäisi olla pienempi kuin alkuperäisessä "ohjelmassa".
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
Minulla on kaikissa lainoissa tasalyhennys, tykkään että korko pienenee kun laina lyhenee. Tässä vaihtoehdossa myös korkoja maksetaan vähiten. Toki varsinkin isolla lainalla voi olla riskinä erän kasvaminen suureksi, jos korot nousevat paljon.

Tuli muuten mieleen, että jos tasalyhenteisellä lainalla teen ylimääräisen lyhennyksen pankkiin, laskeeko pankki heti seuraavaan säännölliseen lyhennyserään korot jo uusiksi? Koron määränhän pitäisi olla pienempi kuin alkuperäisessä "ohjelmassa".
Itse lähtenyt kutakuinkin samalla idealla liikkeelle.
Käytännössä tuo toimii kuten sanoit, eli pankki laskee samantien korot ja koko maksettavan määrän uusiksi ja hyvin luultavasti ehdit saada postia ennen seuraavaa lyhentämistä missä olisi uudet maksut laskettuna X kuukaudeksi eteenpäin.

Nopeasti laskien olen siirtänyt noin 20% ylimääräistä per jokainen kuukausi kun olen tuolle lyhennystilille siirtänyt ja kertaalleen jo soittanut sinne ja pyytänyt heitä tekemään ylimääräisen lyhennyksen sillä summalla mikä siellä nyt kasvoi sitä "mahtavaa" 0.5% korkoa. (HYPO pankki ja itse pirkanmaan seutuvilta)

Mikäli nuo korot nyt nousevat kuten ennustetaan voisi soitella esim. vuoden vaihteessa (tai seuraavan jos korot eivät tämän vuoden aikana nouse) taasen sinne ja pyytää että tekevät toisen ylimääräisen lyhennyksen niillä varoilla mitä sinne on kertynyt. Nopeasti päässä laskien korot saavat kohtuullisesti nousta kun nyt noin 5v (kohtapuoleen) lainaa makseltu että joutuisi edes samaa määrää lakisääteisesti lyhentämään kuin alussa piti. Laina toki otettu 25v (maksimi) pituudelle ihan ajatuksella että "tapahtui mitä tahansa sen pystyy makselemaan vaikka työttömänä päivärahoilla".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
693
Aiemmin pidin kiinteää tasaerää kalliina ja hölmön hommana, mutta nyt se alkaa tuntua joustavuutensa puolesta parhaalta vaihtoehdolta. Kuitenkin lapsia ehkä jossain vaiheessa tulossa jne muuta hankintaa. Mikäli korot nousee niin maksuerä pysyy kuitenkin samana, ja ilmaisia lisälyhennyksiä voi kuitenkin tehdä jos siihen on mahdollisuus, mutta pakko ei ole. Eli käytännössä jos korkojen noustessa tekee lisälyhennyksiä saa tuosta yhtä halvan kuin tasalyhenteisestä lainasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
52
Piti tämän ketjun innottamana kysyä Nordeasta päivitystä marginaaliin. 2h viestin laitosta soittivat ja pudottivat 0,57->0,49
Kaippa tuo olis voinu enempiki tippua mutta mennään hetki nyt tällä.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Lainaa nostettu reilut 300k uudehkoon kiinteistöön, talouden nettotulot n. 5ke/kk. Sijainti kehyskunnissa. Marginaali 0.37% + 12kk eb. Lainasumma oli noin 82% "maksimista".
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 855
Osaako kukaan sanoa seuraako sähkön siirtoliittymän tyyppi (yö-/yleissiirto) sähköenergian myyntisopimuksen tyyppiä? Eli ollaan muuttamassa taloon jossa tällä hetkellä yösähkö käytössä, mutta oma määräaikainen kiinteähintaisella sähköllä. Kun siirrän tuon määräaikaisen uuteen asuntoon muuttuuko sen siirtoliittymä yleissiirroksi? Laskeskelin, että yösähkön energiahinnat ovat sen verran kovemmat, että halvimmalla pääsisin jos pystyisi pitämään siirrossa yösähkön, mutta energian ostaisi kiinteähintaisena.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
Itse olen ainakin joutunut tekemään aina uuden sopimuksen niin sähkö kuin nettiliittymiinkin kun muuttanut kaupungista/kaupunginosasta toiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Siirtosopimus riippuu siitä, millainen mittari on. Jos muutat taloon, jossa on yösähkömittari, niin siirtotaksa menee sen mukaan. Samaa laskeskelin itse viime vuonna. Tasataksalla olisi ollut halvempaa, mutta mittarin uusiminen olisi ollut todella kannattamatonta. Löytyi kuitenkin yösähkösopimus, millä hinta nyt on marginaalisesti tasataksaa (siis sähköstä) edullisempi, kunhan pitää huolen, että lämmitys toimii yöllä.

Laskeskelin eroa toteutuneessa kulutuksessa kahden harkitsemani sähkösopimuksen välillä, joista toinen oli tasataksa ja toinen yö-päivä, niin yö-päivä-sopimuksella säästän 20000kWh vuosikulutuksella parikymmentä euroa vuodessa. Pähkinöitä.

Edit: Tarkastin laskelmat ja oli sitä säästöä 40e
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Jos muutat taloon, jossa on yösähkömittari, niin siirtotaksa menee sen mukaan.
Eikös kuitenkin siirtotuotteen saa (yleensä) vaihtaa sopimuksen alkaessa ja/tai kerran vuodessa veloituksetta? Kuulostaisi oudolta, jos siellä olisi mittari joka osaa vain kaksiaikamittauksen mutta ei yleismittausta...
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 855
Siirtosopimus riippuu siitä, millainen mittari on. Jos muutat taloon, jossa on yösähkömittari, niin siirtotaksa menee sen mukaan. Samaa laskeskelin itse viime vuonna. Tasataksalla olisi ollut halvempaa, mutta mittarin uusiminen olisi ollut todella kannattamatonta. Löytyi kuitenkin yösähkösopimus, millä hinta nyt on marginaalisesti tasataksaa (siis sähköstä) edullisempi, kunhan pitää huolen, että lämmitys toimii yöllä.

Laskeskelin eroa toteutuneessa kulutuksessa kahden harkitsemani sähkösopimuksen välillä, joista toinen oli tasataksa ja toinen yö-päivä, niin yö-päivä-sopimuksella säästän 20000kWh vuosikulutuksella parikymmentä euroa vuodessa. Pähkinöitä.

Edit: Tarkastin laskelmat ja oli sitä säästöä 40e

Ok. Luulin, että nykyiset etäluettavat mittarit olisivat samanlaisia. Näkee sitten millainen on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Eikös kuitenkin siirtotuotteen saa (yleensä) vaihtaa sopimuksen alkaessa ja/tai kerran vuodessa veloituksetta? Kuulostaisi oudolta, jos siellä olisi mittari joka osaa vain kaksiaikamittauksen mutta ei yleismittausta...
Näin se minulle viime vuonna puhelimessa selitettiin. Ihmettelin itsekin kovasti.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Etäluettavat mittarit käytännössä omaavat yksiaikatariffin ja kaksiaikatariffin mittauksen, mutta sähköyhtiö saattaa haluta purkaa kaksiaikatariffiohjauksen jos haluat vaihtaa yksiaikatariffiin. Siitä yleensä nämä maksut tulevat että käyvät ottamassa purkamassa tariffinohjauksen sieltä pois. Mittari todennäköisesti pysyy samana.

Mitä tuohon puikin kysymykseen tulee niin siirtosopimus on yleensä edellämainituista syistä sama kuin edellisellä asukkaalla. Erillisestä pyynnöstä voit tehdä tosiaan muutoksen, mutta se saattaa maksaa. Energian ostosopimus voi sitten olla millä tariffilla itse haluat.

Sähkön hintalaskuri
Tässä minun sähkön hintavertailuketjuun postaama laskuri millä pystyy itse vertaamaan noita eri tariffejakin. Tuossa jo valmiina kolmet laskurit johon olen vertaillut siirtoa yö-/päivätariffi, talviarki-/muuaikatariffi ja yleissähkötariffi. Niinkuin laskurista näkee niin kalleimman ja halvimman ero ~20€, joten siirtotariffin vaihto "halvempaan" ei maksa itseään 200€ kustannuksella järkevästi takaisin. Siirron tariffien hinnat näkee omalta sähköyhtiöltä.
Itse ajattelin esimerkiksi että yö-/päivätariffin on oltava halvempi kuin talviarki-/muuaikatariffin, mutta laskuri sen paljasti, että vaikka talviarkipäivästä maksaa huomattavasti (eli 1,04c/kWh) enemmän perus yösähköstä niin kesän halpa muu aikatariffi kompensoi tuon niin, että näiden hintaero on 5€ luokkaa ja tuon pystyy talvella säästämään kun vähän miettii käyttöään. Nuo lukemat kun on otettu niin että veden lämmitys on ollut viime talvenakin jatkuvasti päällä. Aion tänä talvena kokeilla miten lämmin vesi riittää vain yösähköllä ja paljonko siinä saa säästöä viime talveen verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Aika hyvä! Itse muistan tuollaista saaneeni viimeksi joskus 2005, kun nykyisen kämpän 20v-lainaa haettiin.
Aika kova kyllä, äiteellä sama jostain 2009-10 paikkeilta.

Itse en saanut kuin 0,55%, ja itseasiassa päädyttiinkin 0,6% tarjoukseen muiden kulujen takia kun niissä oma pankki nokitti selvästi.

Nyt sitä sitten maksellaankin vaan omaa :kippis:
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Kannattaa tingata niin pitkään kunnes pankki sanoo ettei mene enää alemmas.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Lainaa nostettu reilut 300k uudehkoon kiinteistöön, talouden nettotulot n. 5ke/kk. Sijainti kehyskunnissa. Marginaali 0.37% + 12kk eb. Lainasumma oli noin 82% "maksimista".
Hyvät ehdot. Mikä pankki ja paljonko oli nostokulut?
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Lainaa nostettu reilut 300k uudehkoon kiinteistöön, talouden nettotulot n. 5ke/kk. Sijainti kehyskunnissa. Marginaali 0.37% + 12kk eb. Lainasumma oli noin 82% "maksimista".
No onpas aika hävyttömän hyvä tarjous. Onko osteltu korkokattoa, muita lisätuotteita tai merkittävää sijoitusvarallisuutta pankissa?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
113
Asuntolaina on tällä hetkellä Nordeassa 1,3% marginaalilla ja 12kk euriborilla. Lähdin tuossa kuukausi sitten katsomaan mitä muut pankit tarjoaisivat. Händels, Danske ja S-pankki kertoivat etteivät pysty. OP kertoi että pystyy samaan kuin nordea, mutta säästän koska omistajabonukset ja mitälie. OP oli kuitenkin vailla 3kk tilitapahtumia minulta ja puolisolta, joten kerroin että voivat tunkkinsa pitää.

Jotenkin jännä tuo suhtautuminen. Molemmilla kuitenkin vakituinen työpaikka, nettotulot 5ke ja asuntolainaakin okt:sta jäljellä 140ke. Olisi ollut takaajaa ja tarvittaessa olisin voinut metsääkin kiinnittää, mutta ei kuulemma vaikutusta. Kummallakin luottotiedot kunnossa olleet aina, joten sekään ei ole rajoitteena. Kaiken lisäksi pari alaista saivat 150ke lainat yksin omakotitaloihinsa ja molemmilla about 2ke nettotulot...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 388
Viestejä
4 200 269
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom