Seitsemännen kerroksen kellariasunto Ei oikein voi markkinoida valoisana..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä, tosin edellyttäen ettei itse tarvitse makasaa, vaan kela maksaa.Hintaa lisää tai alentaa kova tai olematon kysyntä.
Kukaan ei halua asua kokemäellä jossain 40-luvun kopissa. Helsingissä vastaavaan haluavia on niin pitkäksi jonoksi asti, että se jono kiemurtelee parhaimmillaan rappukäytävästä pitkälle kadulle asti...
Siis tuon ainoa ikkuna on tuo pieni parveke. Ei voi sanoa kuin että ei se ole tyhmä joka pyytää...Seitsemännen kerroksen kellariasunto Ei oikein voi markkinoida valoisana..
Tiedustelin S-pankista (tilit, kortit yms. siellä) ensimmäistä asuntolainaa ja sieltä tuli tarjouksena 150 000€ kokonaissummalle 0,55% + Euribor (12kk). Omaa rahaa siis 10% tuosta, eli 15 000€. Takausta pitäisi olla 33000€ tai vaihtoehtoisesti pitäisi ostaa takaus 2500 eurolla. Kuopion alueella ollaan.
Mitäs mieltä tuosta pitäisi olla? Kyselen toki tarjoukset muistakin pankeista.
68% jossain metsikössä on ihan kohtuullinen.Aika matala vakuusarvo kohteessa jos oikein laskin. Nordea antaa lähtökohtaisesti (omat kokemukset viime viikolta) 75% ja DanskeBank 75(-80)%, muut yleensä 70%.
Mitenkäs valtiontakaus 85%, onko mahdollinen vai oliko puhetta?
Ei se kela vaikuta asiaan mitenkään. Ei tuolla kokemäellä halua asua kukaan edes ilmaiseksi. Johan se näkyy hinnasta.Kyllä, tosin edellyttäen ettei itse tarvitse makasaa, vaan kela maksaa.
Aika matala vakuusarvo kohteessa jos oikein laskin. Nordea antaa lähtökohtaisesti (omat kokemukset viime viikolta) 75% ja DanskeBank 75(-80)%, muut yleensä 70%.
Mitenkäs valtiontakaus 85%, onko mahdollinen vai oliko puhetta?
Tosta vakuuden hinnasta sain ainakin itse S-Pankilta pois ja paljon. ~60kE vakuuden hinta oli ekassa tunnustelussa yli 3000€. Dansken vakuuden hinnaksi olisi tullut 2500€ tms, mainitsin tästä neuvottelijalle ja perään lähetetyissä tarjouspapereissa vakuuden hinta oli enää karvan yli pari tonnia.
Merkillepantavaa tässä on että vakuus tulee kolmannelta osapuolelta (sekä S-Pankin ja Dansken tapauksessa Garantia). S-Pankki yritti siis alkuun vetää omia välistä, mutta päätyi lopulta nostamaan kämpän vakuusarvoa lainalaskelmassa pienentääkseen vakuussummaa saadakseen kaupat tehtyä.
Joo, vakuuden myöntää molemmilla sama taho, joten ainakin Dansken hintaan pitäisi päästäHyvä tietää, meillä Dansken tarjous oli n. 2200€ ja S-pankin yli neljä tonnia. Päätin jo unohtaa koko S-pankin, mutta katsotaan nyt vielä.
En itse olisi edes huomannut että todellakin, tuossa ei ole edes ikkunaa!! Varmaan tulee kaupan päälle pari seinään upotettua 65" telkkaa jossa pyörii paratiisisaarielokuva 24/7. Tai saisiko tuohon samaan hintaan taloyhtiön puolelta hieman seinistä/lattiasta kantautuvaa laivamoottorien jyskytystä niin voisi kuvitella olevansa halvalla risteilyllä sisähytissä. Toisaalta kotimaisen rakentamisen tason huomioonottaen varmasti rakenteiden läpi kuuluu kaikki "elämisen äänet" joten ei ole tuokaan ongelma.
Tuosta kyllä saa joku loistavan sijoitusasunnon (=Sarkasmi jos ei joku huomannnut). Oletetaan että investoinnin takaisinmaksuaika on 20 vuotta (!) niin kk-kustannus on 1925e! Summa ei ole diskontattu eikä siihen sisälly korkoja (pääomantuotto ja/tai velan korko) eikä yhtiövastiketta. Jotta tuo olisi edes millään riskitasolla ja pienellä tuotto-odotuksella kannattava ja sen vuokraisi "opiskelijalle" vuokran olisi oltava 2500e++/kk. Siis 38m2 koirankopista ilman edes ikkunaa. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan ...
Katsoitko, millaiset lämmityspatterit tuolla oli. Tulee lähinnä mieleen, että olisiko kohteessa sähkölämmityksellä toteutettu vesikeskuslämmitys? Tällöin lämmitys maksetaan vastikkeessa kuten kauko/maalämpökohteissakin.
Jos lämmitys on suoraan sähköpattereilla, sitten kyllä nuo lienee huoneiston oman liittymän takana.
Asuin rivarissa missä sähköpatterit seinillä ja taloyhtiöllä yhteinen liittymä mikä kilpailutettiin parin vuoden välein. Vastikkeessa kerättiin sähköennakkoa mikä sitten tasattiin vuoden lopussa.
Itsellle tullut vastaan vain asuntoja, joissa lämmityssähkö menee oman mittarin kautta. Mutta kuten @agreskap mainitsi, löytyy yhtiöitä joissa yhteinen sähköliittymä. Mutta niissäkin taloyhtiö voi laskuttaa asuntokohtaisten mittarien kautta kulutuksesta kuten vedestäkin.
Kriittisesti kannattaa suhtautua mihin tahansa välittäjään. Asunnot ne haluaa kaupaksi ja puhelevat melkein mitä ikinä se vaatiikaan.
Omalla kohdalla välittäjästä kuoriutui aikamoinen korjaustietäjä kauppoja tehdessä.
Samaa itsekin epäilisin. Kyseessä voi myös olla ns. vanhempi kohde missä esim. aiemmin on ollut käytössä öljylämmitys ja sitten siirrytty joko kauko tai maalämpöön mutta lämmitys edelleen joko lattia tai keskitetty patterilämmitys tavalla. Otaksuen että putkiremontti on tehty jolloin luultavimmin tuo siirtymä olisi toteutettu samalla.
Itse asun taloyhtiössä (sähkö-radiaattorit) jossa kaikki sähkö kuuluu vastikkeeseen koska asunnoissa ei edes ole mittareita. Näitä samanlaisia taloja on lähes koko kaupunginosa täynnä johtuen siitä että paikallisella sahalla oli aikoinaan oma sähkölaitos.
Itse sain ainakin tarjouksen pari vuotta takaperin ilman kohdetta. Ehkä heille on toimitavat muuttuneetTossa oli kyllä ihan vesikierto ja kaukolämpö. Oli puhetta vain, että välittäjän mukaan sähköpatterit seinässä menis aina yhtiön mittarin kautta. Mutta tosiaan itse vain törmännyt näihin osakkeen mittarin takana oleviin. Näihin yhteisiin sähköliittymiin en ole törmännytkään.
Onko kukaan muuten onnistunut saamaan S-pankilta lainanlupausta, ilman, että on kohdetta tiedossa ja tarjousvaiheessa menossa? Itse pyytelin tarjousta ja eivät suostuneet normaaliin tapaan tekemään tarjousta ja lainanlupausta vaan, pitää heidä politiikkansa mukaan tehdä aina ehdollinen tarjous ja sitten tarjousken ja papereiden kanssa kysellä lainaa. Onko tämä ihan normi hommaa S-pankilta? Vaikuttaa siltä, että yrittävät selkeesti hankaloittaa lainan kilpailuttamista.
Itse sain ainakin tarjouksen pari vuotta takaperin ilman kohdetta. Ehkä heille on toimitavat muuttuneet
Lienee virkailijan oma politiikka. Ihan normaalin lainalupauksen saimme S-Pankista pk-seudulla elokuun lopulla.Onko kukaan muuten onnistunut saamaan S-pankilta lainanlupausta, ilman, että on kohdetta tiedossa ja tarjousvaiheessa menossa? Itse pyytelin tarjousta ja eivät suostuneet normaaliin tapaan tekemään tarjousta ja lainanlupausta vaan, pitää heidä politiikkansa mukaan tehdä aina ehdollinen tarjous ja sitten tarjousken ja papereiden kanssa kysellä lainaa. Onko tämä ihan normi hommaa S-pankilta? Vaikuttaa siltä, että yrittävät selkeesti hankaloittaa lainan kilpailuttamista
Eli siis perus laiska virkailija joka haluaa varmaan säästyä mahdollisimman paljolta paperityöltäLienee virkailijan oma politiikka. Ihan normaalin lainalupauksen saimme S-Pankista pk-seudulla elokuun lopulla.
Joku äkkirikastunut idiootti (Axl Smith tasoa) voi sijoittaa noihin kaikki pennosensa ja kuvittelee vielä tienaavansa mokomalla
Kantakaupungin asuntokaupassa alkaa jo näkyä samanlaisia merkkejä mitä Tukholman puolella pari vuotta sitten. Suomalaisilla on tapana kopioida myös Svenssonien virheet.
Se vaikuttaa juuri siihen, että Helsinkiin muutetaan jos tuloja ei ole, ja hyvätuloiset muuttavat pois, koska rahalle ei saa mitään vastinetta. Helsinki putoaa jo pian 100 parhaan listalta Suomen kunnista, jos kunnat listataan tulonsaajien keskimääräisen ansion mukaan. Vielä ysärillä oli jossain kymmenen ja kahdenkymmenen joukossa.Ei se kela vaikuta asiaan mitenkään. Ei tuolla kokemäellä halua asua kukaan edes ilmaiseksi. Johan se näkyy hinnasta.
Se vaikuttaa juuri siihen, että Helsinkiin muutetaan jos tuloja ei ole, ja hyvätuloiset muuttavat pois, koska rahalle ei saa mitään vastinetta. Helsinki putoaa jo pian 100 parhaan listalta Suomen kunnista, jos kunnat listataan tulonsaajien keskimääräisen ansion mukaan. Vielä ysärillä oli jossain kymmenen ja kahdenkymmenen joukossa.
Tiedustelin S-pankista (tilit, kortit yms. siellä) ensimmäistä asuntolainaa ja sieltä tuli tarjouksena 150 000€ kokonaissummalle 0,55% + Euribor (12kk). Omaa rahaa siis 10% tuosta, eli 15 000€. Takausta pitäisi olla 33000€ tai vaihtoehtoisesti pitäisi ostaa takaus 2500 eurolla. Kuopion alueella ollaan.
Mitäs mieltä tuosta pitäisi olla? Kyselen toki tarjoukset muistakin pankeista.
Kysynpä täällä. Eli mulla on speksit päivittynyt ja nyt kaksi vaihtoehtoa:
1) 70% pankilta, 15% valtiontakausta ja 15% omaa rahaa
2) 70% pankilta ja 30% takauksen "ostaminen" pankilta, hintaan ~4.5k€
Itse menisin vaihtoehdolla #1, mutta tuosta omasta 15% osuudesta (+ varainsiirtoverot yms), uupuu noin 15k€.
Kannattaako kysellä tuo 15k€ siivua jostain Garantiasta tai vastaavasta? Tai jotain joustoluottoa toisesta pankista (~7% korolla)?
Itse olen aika neuvoton. Ja ensi maanantaihin mennessä pitäisi olla selkeät kuviot.
Tuo 4,5k kuulostaa pirun kalliilta varsinkin kun mainitsit aiemmin, että lainalupaus oli 210k€. Eikös näissä sitäpaitsi tarvitse nykyään hieman olla omaa rahaa vai tuleeko 100% velka? Vaikka olisikin 63k€ takaus, niin 4,5k kuulostaa isolta.
Kysynpä täällä. Eli mulla on speksit päivittynyt ja nyt kaksi vaihtoehtoa:
1) 70% pankilta, 15% valtiontakausta ja 15% omaa rahaa
2) 70% pankilta ja 30% takauksen "ostaminen" pankilta, hintaan ~4.5k€
Itse menisin vaihtoehdolla #1, mutta tuosta omasta 15% osuudesta (+ varainsiirtoverot yms), uupuu noin 15k€.
Kannattaako kysellä tuo 15k€ siivua jostain Garantiasta tai vastaavasta? Tai jotain joustoluottoa toisesta pankista (~7% korolla)?
Itse olen aika neuvoton. Ja ensi maanantaihin mennessä pitäisi olla selkeät kuviot.
Onnittelut!Tänään meni oma kaupaksi ja uusi tuli osteltua jo pari kuukautta sitten. Hyvät fiilikset. Lainaa Nordeasta 0.6 magrinaali ja 12kk euribori.
Onnittelut!
Omaan aiempaan kysymykseen liittyen, miten järjestelitte lainat ajaksi jolloin omistitte kaksi kämppää? Ja kuinka pitkäksi aikaa varauduitte kahta kämppää pitämään?
Siistii.Tänään meni oma kaupaksi ja uusi tuli osteltua jo pari kuukautta sitten. Hyvät fiilikset. Lainaa Nordeasta 0.6 magrinaali ja 12kk euribori.
Onnittelut!
Omaan aiempaan kysymykseen liittyen, miten järjestelitte lainat ajaksi jolloin omistitte kaksi kämppää? Ja kuinka pitkäksi aikaa varauduitte kahta kämppää pitämään?
Kämpän hinta on siis 190k€, omaa rahaa atm 29k€. Eli periaatteessa riittää kattamaan sen 15%, mutta ei varainsiirtoveroa (2% = 3.8k€) eikä valtiontakauksen osuutta (2.5% = 750€). Lisäksi pitäisi pari juoksevaa kulua hoitaa, eli totaali on se 10k€ tarvitaan lisää.Tuo 4,5k kuulostaa pirun kalliilta varsinkin kun mainitsit aiemmin, että lainalupaus oli 210k€. Eikös näissä sitäpaitsi tarvitse nykyään hieman olla omaa rahaa vai tuleeko 100% velka? Vaikka olisikin 63k€ takaus, niin 4,5k kuulostaa isolta.
Mitäs lyhennystapoja olette nyt ottaneet lainoihinne?
Nykyinen laina on tasalyhenteinen. Uusi kämppä tulossa ja uuden lainan lyhennystapa vielä valitsematta. Tasalyhenteisessä lainassa maksuerä nousee eniten jos korot sattuvat paljonkin pomppaavan ylöspäin. Annuiteetti tuntuisi siksi vähän helpommalta niin ei mene elämä pelkän lainan makseluksi. Pankin mukaan suosituin lyhennystapa tällä hetkellä kuitenkin on tasaerälaina.
Minulla on kaikissa lainoissa tasalyhennys, tykkään että korko pienenee kun laina lyhenee. Tässä vaihtoehdossa myös korkoja maksetaan vähiten. Toki varsinkin isolla lainalla voi olla riskinä erän kasvaminen suureksi, jos korot nousevat paljon.
Tuli muuten mieleen, että jos tasalyhenteisellä lainalla teen ylimääräisen lyhennyksen pankkiin, laskeeko pankki heti seuraavaan säännölliseen lyhennyserään korot jo uusiksi? Koron määränhän pitäisi olla pienempi kuin alkuperäisessä "ohjelmassa".
Jos muutat taloon, jossa on yösähkömittari, niin siirtotaksa menee sen mukaan.
Siirtosopimus riippuu siitä, millainen mittari on. Jos muutat taloon, jossa on yösähkömittari, niin siirtotaksa menee sen mukaan. Samaa laskeskelin itse viime vuonna. Tasataksalla olisi ollut halvempaa, mutta mittarin uusiminen olisi ollut todella kannattamatonta. Löytyi kuitenkin yösähkösopimus, millä hinta nyt on marginaalisesti tasataksaa (siis sähköstä) edullisempi, kunhan pitää huolen, että lämmitys toimii yöllä.
Laskeskelin eroa toteutuneessa kulutuksessa kahden harkitsemani sähkösopimuksen välillä, joista toinen oli tasataksa ja toinen yö-päivä, niin yö-päivä-sopimuksella säästän 20000kWh vuosikulutuksella parikymmentä euroa vuodessa. Pähkinöitä.
Edit: Tarkastin laskelmat ja oli sitä säästöä 40e
Näin se minulle viime vuonna puhelimessa selitettiin. Ihmettelin itsekin kovasti.Eikös kuitenkin siirtotuotteen saa (yleensä) vaihtaa sopimuksen alkaessa ja/tai kerran vuodessa veloituksetta? Kuulostaisi oudolta, jos siellä olisi mittari joka osaa vain kaksiaikamittauksen mutta ei yleismittausta...
Aika hyvä! Itse muistan tuollaista saaneeni viimeksi joskus 2005, kun nykyisen kämpän 20v-lainaa haettiin.Marginaali 0.37% + 12kk eb
Aika hyvä! Itse muistan tuollaista saaneeni viimeksi joskus 2005, kun nykyisen kämpän 20v-lainaa haettiin.
Hyvät ehdot. Mikä pankki ja paljonko oli nostokulut?Lainaa nostettu reilut 300k uudehkoon kiinteistöön, talouden nettotulot n. 5ke/kk. Sijainti kehyskunnissa. Marginaali 0.37% + 12kk eb. Lainasumma oli noin 82% "maksimista".
Lainaa nostettu reilut 300k uudehkoon kiinteistöön, talouden nettotulot n. 5ke/kk. Sijainti kehyskunnissa. Marginaali 0.37% + 12kk eb. Lainasumma oli noin 82% "maksimista".