B13 päivitys tuli tänne tarjolle Elisan netillä. B10 päivitys saa vielä olla muutaman viikon käytössä ennenkuin uskaltautuu päivittään.
Oleellisempaa olisi varmaankin tieto siitä mistä tuo reititin on hankittu, eli onko se DNA:n brändäämä laite vai Elisalta tai muualta hankittu vehje - sen mukaanhan ne päivitykset laitteisiin tulevat, eivätkä käytetyn operaattorin perusteella. DNA:n purkki ainakin toimii kaikkien operaattorien SIM -kortilla, joten tässä voi asiaa tuntematta hyvinkin olla kyseessä DNA:n laite Elisan verkossa, johon juuri tuolloin on tuo päivitys tullut tarjolle.
Edes päivityksen muutoslokin perusteella se ei näytä korjaavan laitteen Ethernet -porttien häviämistä käytöstä laitetta kuormitettaessa, ja nuo käyttäjäkokemukset viittaisivat samaan.
Suosittelenkin teitä, joilla netin pätkimisen ongelmia esiintyy satunnaisesti, testaamaan laitetta kuormittamalla sitä mahdollisuuksien mukaan verkkoliikenteellä useamman minuutin ajan yhtämittaisesti, koska omalla kohdallani vian sai toistettua 100% varmuudella parissa minuutissa ajamalla rsync -latausta laitteen ethernet -porttiin kytketyltä laitteelta käsin niin että ko. laite kopioi suurta määrää tiedostoja (vaikkapa Linux -jakelua) verkkopalvelimelta.
Onhan tuo ihmeellistä, että siellä on edelleen myynnissä laite, joka ei edes perustoiminnallisuuden ole ollut kunnossa ilmeisimmin koko sinä aikana kuin se on ollut myynnissä -- ja nämä viat ovat ainakin DNA Oyj:ssä tiedossa ihan loppuasiakaspalvelua myöten.
Että myydään kuluttajille sutta ja sekundaa ja toivotellaan perään vain että odotelkaa, kyllä sieltä sitten se tosi mahtava päivitys joskus tulee.
Viime keväänä laitteessa mainostettiin ilmeisesti USB-levyjakoa, ominaisuutta jonka piti tulla B04-päivityksen mukana, joka sekään ei ilmeisesti toiminut. Ja päivityksiä on lupailtu kuukausikaupalla - niitä julkaisematta. Kuluttajaviranomaisten mukaankin vika on korjattava kohtuullisessa ajassa ja viipymättä tai tarjottava kuluttajalle mahdollisuutta kaupan purkuun; tällaisessa tapauksessa vaikkapa tuo noin 9kk tuskin voidaan kohtuulisena pitää. B04 -version käyttäjäthän kun eivät tänä päivänäkään uutta päivitystä voi saada. Päivitystä, joka ei noita vikoja ilmeisimmin korjaa.
Itselläni oli tuollainen purkki reilu viikko sitten noin vuorokauden ajan, mutta tarina jäi siitä elämään ja jatkuu ja paisuu vaan, tässä vaiheessa mukana ovat jo niin maksukorttiyhtiön reklamaatiokäsittelijä, Kuluttajaneuvoja kuin ainakin DNA Iiro, DNA:n nimetön asiakaspalvelija Facebookissa, sekä ainakin Anne, Petri, Riikka, Joni ja Leenamaija DNA Oyj:n edustajina sähköpostitse.
Keräilen tätä tarinaa tarkemmin nyt joulun vapailla verkkoon osoitteeseen
http://dna-kotimokkula.eu , jotta saadaan yhteen paikkaan keskitettyä tietoa itse laitteen vioista ja niiden korjausyrityksistä -- niitä kun nyt puidaan useammalla foorumilla ja useissa ketjuissa yksin noiden jälleenmyyjien tukifoorumeissa -- sekä siitä kuinka DNA Oyj tulkitsee Nettikaupastaan tapahtuvaa näiden laitteiden etämyyntiä, ja kuinka heidän asiakaspalvelunsa "hoitaa" asioita tämän laitteen osalta.
Jo nyt tuo sivu on käynyt nyppimään DNA Oyj:tä siinä määrin, että heidän omalta foorumiltaan he ovat mitä ihmeellisimpien tekosyiden varjolla pyrkineet sensuroimaan kaikki viittaukset sivulle - epämiellyttävä totuus tahdotaan siellä nähtävästi piilottaa.
Omassa tapauksessani kauppa purettiin ko. laitteesta hyvässä hengessä DNA Oyj:n asiakaspalvelun kanssa 15.12. (DNA Nettikaupasta ostettu laite noudettiin edellisenä päivänä myymälästä) ja laite lähti paluupostina DNA:lle jo seuraavana päivänä, mutta kuluneella viikolla DNA on lukuisia kanavia pitkin mitä mielenkiintoisimmilla verukkeilla alkanut kieltäytyä maksun palautuksesta.
Lain mukaan heillä on tähän 14 vuorokautta toki aikaa, mutta kuten edellä mainitsin, jo tässä vaiheessa on heidän toiminnastaan johtuen täytynyt asia reklamoida maksukorttiyhtiöön, koska nähtävissä on että siellä on nyt joku saanut päähänsä tehdä ainakin yhden asiakkaan elämän mahdollisimman vaikeaksi toistaiseksi tuntemattomasta syystä.
Let's be careful out there.