Z390 (Coffee Lake - R) LGA1151 -emolevyt yleisthreadi

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ei ne tahdo nämä nyky ajan lankut kestää aina tuota, paitsi ne jotka on tehty pelkkää kellotusta varten.
minä ole pitänyt suosiolla mahd pienellä V käyviä muisteja..

Oletko tehnyt sitä testiä muisteille onko ehyet ne varmasti..
Ne nyt yleensä itse muistit käryää kyllä ekana ennen emoa..
Minä tilasin ihan todella rankasti yli mitoitetut muistit nyt omaani 4600mhz ja en todellakaan yritä niitä pitää niillä kelloilla, vaan pyrin sellaiseen 3000 tietämille mahd tiukoilla asetuksilla ja pienillä volteilla..
Ongelma toistuu myös toisilla muisteilla, jopa pelkkä netflix kaataa koneen. Samsung B:t on 1,5V asti ihan valmistajan mukaan turvalliset. Tietysti jos rahaa haluaa hukkaan heittää...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Minä tilasin ihan todella rankasti yli mitoitetut muistit nyt omaani 4600mhz ja en todellakaan yritä niitä pitää niillä kelloilla, vaan pyrin sellaiseen 3000 tietämille mahd tiukoilla asetuksilla ja pienillä volteilla..
Oletko testannut jollain testiohjelmalla miten paljon saat hyötyä ajamalla nopeita muisteja hitaammalla nopeudella ja pienemmillä latensseilla? Meinaan vaan että eikö olisi järkevää hyödyntää muistien ominaisuuksia, tuossahan ajetaan 500€ muisteja 100€ arvoisten nopeudella.
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
11
Yhtä järkevä se on minkä tyyppisen jäähyn kanssa tahansa, eikä korkkaus näiden uusien kanssa enää autuaaksi tee.
Tarkoitatko tämän nyt siinä mielessä, että 9900K käy todella kuumana korkattunakin ja oli mikä jäähy tahansa eli kannattaisi ehkä katsella muita vaihtoehtoja? Vai siinä mielessä, että ei kannata jättää 9900K hankkimatta vain siksi, että ei aio korkata ja ei ole custom looppia?

Lämmöt on nimenomaan se suurin syy miksi en itse ole uskaltanut 9900K:ta edes harkita, reilu satanen HyperThreadingista 9700K:n päälle ei sinänsä olisi paha sijoitus, jos pelit vaikka tulevaisuudessa säikeistyvät paremmin. Varsinkin kun tuo Intelin päivitettävyys ilman uuden emolevyn ostoa on mitä on eli future prooffaaminen voisi olla ihan järkevääkin.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
439
Tarkoitatko tämän nyt siinä mielessä, että 9900K käy todella kuumana korkattunakin ja oli mikä jäähy tahansa eli kannattaisi ehkä katsella muita vaihtoehtoja? Vai siinä mielessä, että ei kannata jättää 9900K hankkimatta vain siksi, että ei aio korkata ja ei ole custom looppia?

Lämmöt on nimenomaan se suurin syy miksi en itse ole uskaltanut 9900K:ta edes harkita, reilu satanen HyperThreadingista 9700K:n päälle ei sinänsä olisi paha sijoitus, jos pelit vaikka tulevaisuudessa säikeistyvät paremmin. Varsinkin kun tuo Intelin päivitettävyys ilman uuden emolevyn ostoa on mitä on eli future prooffaaminen voisi olla ihan järkevääkin.
Korkkauksella tosiaan aika minimaalinen hyöty etenkin verrattuna vanhoihin sukupolviin, ja kyllä se tarpeeksi jäähtyy niin AiO:illa kuin ilmallakin (itsellä NH-D15), kunhan ei tarkoituksena ole ajaa 24/7 jotain AVX/FMA3 prime95.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Oma Z390-I lähti RMA-käsittelyyn, vaikutti välillä toimivan jo ihan normisti, mutta jonkin taivaankappaleen tai muun asento sai aina sen sekoamaan.
Pistin samanlaisen emon tilaukseen, pystyn sillä ainakin pois sulkemaan prosessorin ja muistien vikaisuuden. Piti tilata testiin jonkun toisen valmistajan Z370/390-lankku, ei löytynyt kuin tuo sama malli jossa on 2x NVME-paikat. Palataan asiaan emon saapuessa.
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
439
Mistä liikkeestä kannattaa katsella z390 vesijäähdytys osia, jos niitä tulee edes Asuksen lankkuihin..
Tästä seuraavassa Asuksen z390 mallissa olisi ollutkin vesijäähdytys mahdollisuus vakiona..
Mutta 500e hintalappu ei houkuta.
Kannattaa tuo edellä mainostamasi Gigabyte vain tilata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Tuon graafin perusteella 2666 näyttäisi olevan pullonkaula tuossa testissä ja 3200 nopeudella se poistuu. Vakioon, kun saa tuon +20fps (2666->3200) niin sen jo huomaa mahdollisesti silmälläkin. :)

Nopeammista muisteista kuin 3200 on enää marginaalinen hyöty tuossa kyseisessä testissä.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Tuon graafin perusteella 2666 näyttäisi olevan pullonkaula tuossa testissä ja 3200 nopeudella se poistuu. Vakioon, kun saa tuon +20fps (2666->3200) niin sen jo huomaa mahdollisesti silmälläkin. :)

Nopeammista muisteista kuin 3200 on enää marginaalinen hyöty tuossa kyseisessä testissä.
Muistaakseni Battlefield-pelisarjassa etenkin minimifps kasvoi hurjasti 4000MHz muistikelloilla. Ei tule enää niin syviä dippejä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690


Tässä nyt lainasin vähän Sampsa tutkielmaa kellotuksen ja muistien osalta pelaamisessa.
Jos 2666 muisteja ei lasketa, eroa tulee noissa 13fps. 4600 muisteilla luultavasti kasvaa muutaman framen. Eli mitätön vaikutus pelaamiseen, mukavahan näistä on silti väitellä. :D
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Jos 2666 muisteja ei lasketa, eroa tulee noissa 13fps. 4600 muisteilla luultavasti kasvaa muutaman framen. Eli mitätön vaikutus pelaamiseen, mukavahan näistä on silti väitellä. :D
Noista graafeista kun ei ole ihan kaikki luettavissa, olennainen tekijä on minimifps.

a) 80+150 = 230 = avg 115fps
b) 105+155 = 260 = avg 130fps

Ja siinä meillä on 15fps ero, kun graafeissa pÖyrittiin jossain 13fps kohilla. Se kun FPS ei vatkaa todella alhaalta ylös, vaan heilunta rauhallisempaa, tuntuu homma sulavammalta.
 
Viimeksi muokattu:

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Omien havaintojen mukaan muistikellotus parantaa minimifps lukemia roimasti
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
789
Riippuu varmaan mitä pelaa mutta kokemuksesta voin sanoa, että muistien nopeudella on iso merkitys sulavuuteen. Juuri tuo minimi fps paranee.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Mitä niitä turhaa huudattaaa...
Totta, nopeus ne puolijohteet tappaa eikä lämpö, saati jännite. Liiallisella nopeudella käytettynä ovat lopulta niin hauraat, että muistipiirit voi puhaltaa tomuna ilmoille, käteen jää vain lasikuituiset piirilevyt. Koita siinä sitten RMA-hakemuksia laitella. :beye:

:sdrunk:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Noista graafeista kun ei ole ihan kaikki luettavissa, olennainen tekijä on minimifps.

a) 80+150 = 230 = avg 115fps
b) 105+155 = 260 = avg 130fps
Huippufreimejä tuossa olikin, mutta silti. Tuo 15 ei nyt vielä mikään suuri ole. Freimien mennessä alle sadan vaikuttaa jo enemmän. Itse keskityn pelaamiseen enemmän kuin frameraten seurantaan, yli sadan kun mennään niin sama mitä sieltä tulee. Alle sen niin säädetään asetuksia pienemmälle, nämä siis averagea.
 
Viimeksi muokattu:

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Huippufreimejä tuossa olikin, mutta silti. Tuo 15 ei nyt vielä mikään suuri ole. Freimien mennessä alle sadan vaikuttaa jo enemmän. Itse keskityn pelaamiseen enemmän kuin frameraten seurantaan, yli sadan kun mennään niin sama mitä sieltä tulee. Alle sen niin säädetään asetuksia pienemmälle, nämä siis averagea.
Vielä kerran, se AVG-lukeman tuijottaminen turhaa jos FPS vatkaa jatkuvasti kovasti. Hajonnan ollessa liian isoa, tulisi "cäppää" maksimifps alemmaksi. AVG-arvosta ei kannata vetää johtopäätöksiä, siksi keskitynkin siihen pelituntumaan.
Vaikka se AVG ero olisi vain sen 15fps, minimi voi olla 20fps korkeampi kuten ylläolevalla matikalla koitin osoittaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Vielä kerran, se AVG-lukeman tuijottaminen turhaa jos FPS vatkaa jatkuvasti kovasti. Hajonnan ollessa liian isoa, tulisi "cäppää" maksimifps alemmaksi. AVG-arvosta ei kannata vetää johtopäätöksiä, siksi keskitynkin siihen pelituntumaan.
Pelituntumalla menen itsekin, tarkistan alussa että asetukset kohdallaan ja unohdan ne sen jälkeen. Heiluu miten sattuu, ei vaikuta. Helpompaa vaan keskittyä peliin ja unohtaa se tekniikka. Tämä siinä vähässä mitä pelaan, Exodus läpi kerran ja poistin saman tien. Sama Tomb Raiderissa, Battlefied V pelasin yksinpeluukampanjat läpi ja poistin koskematta multiplayeriin.

Menee jo OTksi, palaan illalla kun uusi Z390-I paikallaan ja olen testannut sen.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Juu ei näitä kaikki huomaa, pelaahan jotkut konsoleillakin tyytyväisenä. :kahvi:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
No toi sun kuva nyt ei kerro yhtään mitään. Kysyin muistien ajoituksia, kuinka paljon sait ajoitukset alle sen xmp profiilin cl16-18-18 @ 3200MHz? Ja millä ohjelmalla testasit vakauden memtest,karhu softwaren muistitesti, memtest86?

Edit. Vai käytätkö vain jotain ai overclocker ohjelmaa ja sulla ei ole hajuakaan mitkä "kireet" ajoitukset sulla on? Mitkä kammat sulla nyt on siinä koneessa kiinni ja mikä MHz ja mitkä ajoitukset? Katso bioksesta tai sillä asuksen ai overclocker softalla tai eikö tuolle intelin alustalle ollut kanssa joku muistien timing checker ohjelma? No hwinfo64 sovellus näyttää ainakin noi primary ajoitukset.

https://www.hwinfo.com/download/
 
Viimeksi muokattu:

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
No toi sun kuva nyt ei kerro yhtään mitään. Kysyin muistien ajoituksia, kuinka paljon sait ajoitukset alle sen xmp profiilin cl16-18-18 @ 3200MHz? Ja millä ohjelmalla testasit vakauden memtest,karhu softwaren memtest, memtest86?

Edit. Vai käytätkö vain jotain ai overclocker ohjelmaa ja sulla ei ole hajuakaan mitkä "kireet" ajoitukset sulla on?
:kahvi:

Kannattaa laittaa lotto tänään, ties vaikka sielläkin naulaisit kohilleen.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Nyt uskalsin kellottaa uusiakin muisteja Gigabyten lankulla, kun vanhoilla muistilla veti biosin sekaisin. Ei mitään ongelmia muutella asetuksia enää, eli vanhat muistit eivät vain jostain syystä tykänneet tästä emosta.

HyperX Predator RGB 3200Mhz -muistit menivät siis ainakin äkkiseltään testattuna 3400Mhz 16-18-18-38. Voisi melkein tuosta koittaa vielä nostaa kelloja hieman tai kiristellä latensseja. Vanhat 2133Mhz muistit olin kellottanut 2800Mhz 15-19-19-38 ja ainakin Battlefield V:ssä tuntui kaikki pienimmät nykimiset hävinneet intensiivisessä räiskinnässä. Toki voi olla jokin muukin syy tuolle, mutta ilmeisesti muutkin havainneet samaa ja tuossa pelissä prossu on pullonkaula, jolloin muistien kellotuksen pitäisi auttaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Nyt on uusi Asuksen Z390-I emo koneessa ja toimii normaalisti, MemOK! toiminto pois ennen ekaa boottia, muisteille käsin 3866-18-19-19-39 asetukset ja 1.35 voltit. 9700K 4.9Ghzksi (4.5 AVX) ja sille 1.3V, emo oli taas nostanut VCCIO ja SA voltit reiluu 1.4V, laskin 1.2V. Katsotaan miten toimi jatkossa. Reboot Windowsista junttasi vanhalla emolla ennen BIOSia, nyt käynnistyy normaalisti ja BSODeja ei ole vielä tullut (koputtaa puuta). Jospa tämä tästä toimisi, EKn ohje blokin kiristykseen on kiertää ruuvit kierteen pohjaan, minä kiersin jokaista 3 kierrosta. Lämmöt näyttäisi pysyttelevän samoissa mitä ennen.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Itse en oo muistien kanssa huomannu mitään muuta kuin suorituskyvyn paranemista, jos muistien kokonaislatenssi pysyy hertsien kasvaessa samana tai pienenee eli siis ymmärtää "muistikellotuksesta" sen verran että täytyy sit hertsien nostamisen lisäksi osata runkata ne ensisijaiset, toiset ja kolmannet latenssit kohdilleen siten että muistien kokonaisviive ei ole lähtötilannetta huonompi.

Jos vaan ruuvaa hertsit kattoon, heittää voltit vähän "no musta tuntuu kun näin kuvassa jollain foorumilla näin" sekä ruikkii latenssit malliin "CEE ÄL 19 19 19 38" ja jättää muut ajoitukset autolle niin taatusti paskaahan siitä saa :)

Asrockilla oli noi auto-asetukset ihan hirveetä paskaa, samoin gigabytellä ja samoin asuksella. Taichilla en tainnu saada muisteja kunnolla buuttaamaan yli 4100Mhz jos asetuksia oli autolla, vasta kun käsin laitteli ~kaikki asetukset niin koneen sai pystyyn 4266CL16 asetuksilla.

Sama tällä Asuksen XI Formulalla, auto-asetukset on ihan skeidaa mitä tämä ehdottelee jos jättää muistiasetuksia arvuuttelun ulkopuolelle. Mulla on nyt 4200MhzCL16-17 asetukset sisässä, kestänyt ajella mustanaamiota, gsattia ja pelejä kaatumatta vaikka kuinka paljon.
 

Jager65

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
303
Ite ajelin tänään 9700k:lla 5.1ghz kohtuu volteilla 1.36v mut enempää en koittanut ilmajäähyllä ja avx autolla.
 
Viimeksi muokattu:

Jager65

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
303
Avot.Voi rykästä tähän vaikka 5.2ghziää millon vaan.Mut ilmajäähy loppuu.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Itse en oo muistien kanssa huomannu mitään muuta kuin suorituskyvyn paranemista, jos muistien kokonaislatenssi pysyy hertsien kasvaessa samana tai pienenee eli siis ymmärtää "muistikellotuksesta" sen verran että täytyy sit hertsien nostamisen lisäksi osata runkata ne ensisijaiset, toiset ja kolmannet latenssit kohdilleen siten että muistien kokonaisviive ei ole lähtötilannetta huonompi.
Itse en aikanaan muistien kellottamista aloittaessa tajunnut tuota ollenkaan ja nostin vaan muistien kellotaajuutta ja ihmettelin, kun kellottuu hyvin. Sitten tajusin, että aina kelloja nostaessa myös latenssit löystyivät ja esim 2800Mhz -> 2933Mhz pudotti latenssit CL15 -> CL17. Nykyään pyrin pitämään ajoitukset tehdasasetuksilla lukittuna, mutta kellotaajuus niin ylös kuin menee.

Memtest64 jäi rullaamaan nyt. Vanhoilla muisteilla se ei tosin riittänyt yönkään yli, vaan kone kaatuili oudosti työpöydällä ja kevyessä rasituksessa välillä, kunnes nostin muistien jännitettä aavistuksen.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Itse en aikanaan muistien kellottamista aloittaessa tajunnut tuota ollenkaan ja nostin vaan muistien kellotaajuutta ja ihmettelin, kun kellottuu hyvin. Sitten tajusin, että aina kelloja nostaessa myös latenssit löystyivät ja esim 2800Mhz -> 2933Mhz pudotti latenssit CL15 -> CL17. Nykyään pyrin pitämään ajoitukset tehdasasetuksilla lukittuna, mutta kellotaajuus niin ylös kuin menee.

Memtest64 jäi rullaamaan nyt. Vanhoilla muisteilla se ei tosin riittänyt yönkään yli, vaan kone kaatuili oudosti työpöydällä ja kevyessä rasituksessa välillä, kunnes nostin muistien jännitettä aavistuksen.
Gsat ja Mustanaamiotesteri (eli RamTest) parhaat muistivakauden testiohjelmat. Mustanaamiolle menee RamTestistä tuotot joten tuet foorumin nörttejä (taitaa olla opiskelija vielä), ja Gsat on ilmanen. Gsat on googlen muistitesteri jolla ne huristelee kun tarkistetaan että niiden palvelimien muistit on speksin mukaiset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Sorruin tuohon Jimmssin 9900K bundleen niin kannattaisiko ostella parempaa muistia siihen kylkeen vai menisikö metsään noilla CL18 3200MHz? Hitaathan ne on, mutta...?
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Sorruin tuohon Jimmssin 9900K bundleen niin kannattaisiko ostella parempaa muistia siihen kylkeen vai menisikö metsään noilla CL18 3200MHz? Hitaathan ne on, mutta...?
Kannattaa testata kun ne siinä bundlessa tulee. Voi olla että tuurilla kulkeekin ihan ok.

Mä kasasin joulun jälkeen threadripper 1950x:n ympärille koneen, ja pohdin sillon muistien kanssa hankintaa. Mulla oli nimittäin omasta takaa ylimääräinen G.Skill ripjaws 4* 8Gb hynixin 3200CL16-18 kitti. Ja tunnetusti ryzen/TR tykkää b-diestä ja hyötyy paljon ~3200Mhz tai paremmasta muistikellotaajuudesta ja kireistä latensseista, esim 3200MhzCL14 ja ryzenin inf-fabbi toimii paljon vikkelämmin mitä noi mun omistamat tikut. Ja vaikutus suorituskykyyn jopa kymmeniä prosentteja. Lisäksi mulla oli aiemmin 1700X:n ympärille kasattu buildi, jossa noi samat muistikammat kulki max 2966MhzCL14-16 (en muista tarkkaan sub-timingseja, mutta löysällä mentiin).

Noh, päätin et pistän jäitä hattuun ja testaan ensin ne mitä on. Ja se kannatti. Sain muistit toimimaan 3400MhzCL16-16 ja kiristettyä sub-timingseja. Toki, bdiet kulkis ehkä 3466Mhz ja aavistuksen kireemmillä latensseilla mutta ero olis häviävän pieni.

Eli kellottamalla noi mun hynixit muuttui kurpitsasta jos ei nyt ihan timantiksi, niin hyväksi hopeeksi ja riittävän lähelle 'terävintä kärkeä' ettei siitä 400€ investoinnista b-dieen ois hyötynyt kun yksittäisiä tai puolikkaita prosentteja benchmarkeissa.
 
Viimeksi muokattu:

Jager65

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
303
Kyllä se kone varmaan käynnistyy vaikka millä kelloilla, mutta testaatko vakautta esim, linxillä tai jollain muulla?
Ainahan mä testaan mut ilmajäähyllä prime on kovin lämpöjä nostattava, joten realbench ym "kevyemmät" on se juttu.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Ainahan mä testaan mut ilmajäähyllä prime on kovin lämpöjä nostattava, joten realbench ym "kevyemmät" on se juttu.
Tarkotin, että testaatko esim Linxillä kaikki residualit kohdilleen? En siis itse ole mikää kummoinen kellottelija, mutta olen ymmärtäny, että olisi tarkoitus saada nuo kuntoon?

Ite taistelin just 5,1GHz, mutta oli pakko laittaa avx offset 2. Ilman sitä ei tullut mitään. Yritin 5GHz kaikille coreille, mutta ei näillä taidoilla ja tällä prossulla.
 

Jager65

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
303
Tarkotin, että testaatko esim Linxillä kaikki residualit kohdilleen? En siis itse ole mikää kummoinen kellottelija, mutta olen ymmärtäny, että olisi tarkoitus saada nuo kuntoon?

Ite taistelin just 5,1GHz, mutta oli pakko laittaa avx offset 2. Ilman sitä ei tullut mitään. Yritin 5GHz kaikille coreille, mutta ei näillä taidoilla ja tällä prossulla.
En ole linxiä käyttäny voisin kokeilla, no vesijäähy on ehkä parempi, mutta jäi tuo vanha ilmajäähy edellisestä koneesta, niin koitan pärjätä sillä. Prime tosiaan nostaa lämmöt aikalailla ja tuolla 5ghz pärjää,lähinnnä pelivakaus on se pointti, prime saattaa mennä läpi, mut peli kaatuu jos oikeen katsotaan vakautta.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
En ole linxiä käyttäny voisin kokeilla, no vesijäähy on ehkä parempi, mutta jäi tuo vanha ilmajäähy edellisestä koneesta, niin koitan pärjätä sillä. Prime tosiaan nostaa lämmöt aikalailla ja tuolla 5ghz pärjää,lähinnnä pelivakaus on se pointti, prime saattaa mennä läpi, mut peli kaatuu jos oikeen katsotaan vakautta.
Kokeile sitä linxiä (esim 0.9.0). Se on mielestäni aika hyvä löytämään jotain pieniä epävakauksia. Vanhalla I7-7700k ajelin prime95 reilu 12h, mutta linxissä meni nuo residual arvot muutamalla rundilla ketuilleen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 386
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom