• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

YT:tä pukkaa ja Suomi nousuun

Tottakai yritystoimintaan liittyy aina riskit. Mutta kai te nyt ymmärrätte, että ilman mitään tukitoimia, meillä ei ole juurikaan täällä työpaikkoja. Veropohja romuttuisi, eikä ole enää teilläkään toisten rahoja joita jakaa. Firmat myös maksaa ihan kivasti veroa niistä yrittäjien rikkauksia. About joka eurosta, joka siirtyy omistajan taskuun, puolet menee valtiolle. Eli kyllä ne aika kivasti tukee tätäkin valtiota.

Tukitoimet on sosialistista politiikkaa.

Yrittämiseen liittyy aina erilaisia riskejä (tuotanto, talous, rahoitus, liiketoimintaympäristö, julkinen valta, ...) ja nyt sitten riskejä on lauennut. Tätä varten pitää olla yrityskohtaisia joustoja. Kapitalistisessa yhteiskunnassa ei pitäisi voida olla niin että yrittäjä/sijoittaja saa tuotot ja yhteiskunta (veronmaksajat) kantaa riskit. Mutta valitettavasti nykyinen talouspolitiikka sitä toteuttaa, jopa USA:ssa joka on muka kapitalistinen maa. Kyse on vain siitä että halutaan että nykyinen tila säilyy ja mikään ei muutu (ppl with have and ppl with have not).

Nyt pitäisi olla niin että yrittäjät/yritykset syö puskurinsa (joita hyvällä yrityksellä aina on) ja sitten jos ei rahaa tule taloon niin firma kääntää kuppinsa. Hyvin hoidetulla yrityksellä on aina vähintään muutaman kuukauden puskurit jotka joko makaa huonosti hoidettuna tilillä ja hyvin hoidettuna sijoitettuna siten että ne saa nopeasti realisoitua käyttöön tai ainakin likviidiksi myymällä. Ja jos firma kääntää kuppinsa niin jos yrityksen pääoma on koneita- ja laitteita niin niille varmasti löytyy jatkaja ja jos pääoma on ihmisiä niin jos ei corona vie meitä kaikkia niin se pääoma säilyy ja alkaa tuottamaan heti kun tilanne selkeytyy. Riskinä on tietenkin että konkurssitilanteessa ulkomaiset toimijat ostaa halvalla pääoman. Tämä pitää jotenkin estää ettei kansakunnan varallisuutta voida realisoida muualle (=lakiteitse).

Jos on elinvoimainen tuote tai yrityksen liiketoimintamalli toimii niin uusi yritys nousee todella nopeasti nykyisten tai uusien yrittäjien toimesta. Jos ei ole elinvoimainen firma niin sitä on aivan turha tekohengittää pystyssä huonona aikana. Siitä ei hyödy käytännössä kukaan. Se on sitä pakkasella housuun kusemista. Käenpoikien suut on aina auki ja sinne menee tukia loputtomasti.

Mutta, tämä riskijuttu ja rahan syytäminen on taas sama että tässä vain pidetään pankkeja pystyssä. Eli, jos yrityksellä on velkaa (yleensä on joko liiketoimintaan tai sijoittamiseen/vipu) niin ei kai sitä rahaa yleensä saa muualta kun erilaisilta pankeilta ja nyt sitten nämä pankit pelkää taseidensa puolesta. Tästä tässä suunnattomien/järjettömien tukipakettien tapauksessa on taas käytännössä kysymys. Kuitenkin, pankkien pitää voida kaatua siinä missä muidenkin. Ehdottomasti. Yksiselitteisesti.

Kuitenkin pitäisi olla niin että pankki kun kaatuu niin lailla pitäisi voida säätää niin että velallisten maksut ei saa laittaa heti maksuun vaan normaalin aikataulun mukaisesti ja talletukset taataan normaalin Suomen pankin määräysten mukaisesti (talletussuoja 100ke). Jos jollain on kaikki munat samassa korissa niin voi voi. Valtio voi perustaa pankin -kaikille- pankin veloille ja saataville, ei vain huonoille (roskapankki). Silloin liiketoiminta ajetaan hallitusti alas ja olemassa olevat pankit saavat uusia asiakkaita. Ainoa joka tässä oikeasti häviää silloin on pankin osakkeenomistaja joka kyllä tällaisessa tilanteessa saakin sijoituksensa hävitä. Toki nämä kaatuneen pankin asiakkaat, varat, velat, ... on omaisuutta joka voidaan myydä kuka haluaa ostaa. Ne on kauppatavaraa siinä missä muutkin. Pankkien tulee saada kaatua. Kyse on vain että lainsäätäjä on tilanteen tasalla ja säätää lait jotka turvaa asiakkaiden aseman.

Veropohja ei romutu. Se vain muuttuu. Ei huonossa hapessa olevat yritykset tuota mitään (vero)tuloja pitkään aikaan ja työttömien määrä siten ei tule laskemaan nopeasti niillä aloilla/firmoilla. Tekohengitys on veden kaatamista kaivoon. Se opetti kansakunnille jo 1990-lama ja 2009-lama. Tukitoimet vain estää yritystoiminnan uudistumisen ja vääristää kilpailua sekä lyhyessä että pitkässä juoksussa. Se on kauhun tasapainoa (status quo) jossa pakonomaisesti pitäydytään vanhassa kun ei ymmärretä miettiä mitä tämän jälkeen. Resurssit pitäisi keskittää uuden luomiseen eikä vanhan tilan säilyttämiseen.

Rikkaat ei maksa globaalissa taloudessa käytännössä isoja veroja. Heitä varten on ammattimaiset verosuunnittelijat. Ja se mistä verotuotot käytännössä suureksi osaksi tulee on tuloverot (35%) = keskituloiset, tavarat ja palvelut (33,5%) =alv ja tupakka/alkoholi ja sosiaaliturvamaksut (27,7%). Omaisuusverot on vain 3,43% valtion budjetista !! Rikas ei voi syödä/ryypätä/kuluttaa määräänsä enempää eikä käytännössä tuloveroillakaan tätä maata rikastuta. Omaisuusvero on ainoa joka oikeasti tuottaisi joka tässä taloustilanteessa pitäisi ehdottomasti ottaa käyttöön ja se tasoittaisi jonkin verran kuilua. Ja tämä siis koskien muuta kun asuntonsa ja perusirtainta omaisuutta.
 
Et sitten huonompaa löytänyt? Lähes kaikki tuon firman liikevaihdosta muodostuu Suomen ulkopuolella. Pitäisikö siis verosuunnittelulla viedä aina varat pääkonttorin maahan? Meillä on niitä aika vähän
En osaa ottaa kantaa Uroksen mahdolliseen veronkiertoon, mutta ainakin omistaja on ennenkin ollut ongelmissa verottajan kanssa. Tuosta voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä.
 
En osaa ottaa kantaa Uroksen mahdolliseen veronkiertoon, mutta ainakin omistaja on ennenkin ollut ongelmissa verottajan kanssa. Tuosta voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä.
Epäilee, mutta oliko tapahtunut?

Uroksella on n. 2.4 milj. € liikevaihto Suomessa. Se on täällä aika nakkikioski. Lähes kaikki sen koko konsernin tuloksesta ja vaihdosta tapahtuu ulkomailla. Pitäisikö sen verosuunnitella tuloutus Suomeen?
 
Itse koen kanssa että kun kriisi pitkittyy niin todellisuudessa pankkeja tässä sitten taas tuetaan.

Ja kyllä itseäni riepoo kun kolmatta kertaa joutuu taas vipuvartta antamaan vaikka itse koko elämäni olen työtä tehnyt ja kädessä on puupenni, onneksi velaton sellainen.
 
Tässä keskustelussa tunnutaan nyt olettavan, että korona ja liikkumisrajoitukset ovat uusi normaali, joihin talouselämä pitää vaan pysyvästi sopeuttaa jonkun talousdarwinismin nimissä.

Tätä ei taida yksikään asiantuntija tukea, vaan tilanne on ohi, oli se sitten viikoissa, kuukausissa tai pahimmillaankin parissa vuodessa. Aika outoa vaatia, että koko yrityskenttä pitää nyt vaan sopeuttaa 100% tähän, ja jos joku yritys ei nyt pärjää se on vaan elinkelvoton. Ei sen puoleen, siitä olen ihan samaa mieltä, että tukea ei pitäisi pääsääntöisesti jakaa harvinnanvaraisesti jonkun valtion think-tank organisaation kautta, vaan olemassaolevien mekanismien kautta vaikka helpottamalla määräaikaisesti työnantajamaksuja, alv-prosentteja tai tilitysaikaa tms. Näin valtio ei valitsisi voittajia, valtio kun on kautta aikain ollut surkea tässä.

Lisäksi tämä uusi markkinaliberalismi (joka tuntuu usein tulevan kummasti sieltä, missä sitä tähän asti on jyrkästi vastustettu) kummasti pätee valikoiden vain yrityksiin ja yrittäjiin. Kummasti jos katsotaan työmarkkinoita, niin ei vaadita TES:ien purkua, yleissitovuuden lopettamista, sosiaalitukien lakkauttamista ja irtisanomissuojan loppua, kuten olisi loogista, jos kerran yhtäkkiä ollaan niin ultaliberaaleja. Kyllähän sekin epäilemättä tehostaisi markkinan sopeutumista, hinta on sitten eri juttu.

Poikkeusaikana on poikkeuspolitiikka. Se, että nyt hyväksytään yritysten tukeminen, jotta talousinfra ei olisi romuna kun kriisi päättyy ei tarkoita, että tämä olisi normaalitilanteessa hyvä politiikka (vaikka niitäkin on joiden mielestä on). Yhtään sen enempää kuin se, että jos nyt hyväksyy vaikka liikkumis- tai elinkeinonvapausrajoituksia, tarkoittaisi automaattisesti, että on kommunistidiktatuurien ystävä normaalioloissa (vaikka toki niitäkin on, jotka on). Poikkeusta ei voida soveltaa säännönmukaisesti, eikä sääntö tarkoita ettei poikkeuksia voisi olla. Lisäsksi vielä suurin osa yritysten ahdingosta ei aiheudu koronaviruksesta, vaan lainsäätäjien määräyksistä sen torjumiseksi. Tämänkään vuoksi en näe mitään ideologista estettä sille, että yhteisen hyvän vuoksi (ainakin tiettävästi) tehtyjen toimien haittavaikutuksia tasataan yhteisesti, etenkni jos sen kokonaistalouden edun mukaista.

Rikkaat ei maksa veroa ja taas on niin väsynyt valhe että... "rikkaat" nimenomaan maksavat ne verot, "köyhät" ovat nettosaajia eivätkä maksa penniäkään. Vinkki: Prosentti isosta luvusta on enemmän kuin prosentti pienestä. Toki pölhöpopulismissa joka vuosi otetaan eniten veroja maksavista lista, ja valitetaan että nämä eivät maksa veroja.
 
Vähän haiskahtaa katkeruudelta kun ollaan jääty kelkasta jollain tavalla.

Todella paljon on yrityksiä jotka tekevät about nollatulosta ja työllistävät ihmisiä. Joillain aloilla nollatulos ei ole edes huono, sillä voi aina katsoa olisiko seuraava vuosi muutos parempaan. Näitä kippaa varmaan aika paljon nyt ja ei välttämättä mitään tunkua luoda uutta liiketoimintaa alalle. Kerran kun olet menettänyt asiakaskuntasi niin sitä ei uus firma nopeasti korvaa.
Meidän putiikissa panostetaan kasvuun ja palkataan uusia teijöitä heti kun on mahdollisuus. Kuukauden puskurilla mennään ja asiakaskunta vain kasvaa. Ollaan tehty vähän pakkasta - nollatulosta ja kaksinkertaistettu lv pari kertaa. Ollaan varmaan idiootteja.
 
Lisäksi tämä uusi markkinaliberalismi (joka tuntuu usein tulevan kummasti sieltä, missä sitä tähän asti on jyrkästi vastustettu) kummasti pätee valikoiden vain yrityksiin ja yrittäjiin. Kummasti jos katsotaan työmarkkinoita, niin ei vaadita TES:ien purkua, yleissitovuuden lopettamista, sosiaalitukien lakkauttamista ja irtisanomissuojan loppua, kuten olisi loogista, jos kerran yhtäkkiä ollaan niin ultaliberaaleja. Kyllähän sekin epäilemättä tehostaisi markkinan sopeutumista, hinta on sitten eri juttu.

Puolestani työnantajien märän unen eli TES:ien purun ja yleissitovuuden lopettamisen voi ottaa käyttöön, kunhan meillä on riittävä perustulo. Tällöin neuvotteluasema työnantajan ja työntekijän välillä on tasapuolinen, kun kumpikin voi hylätä toisen tarjouksen ilman hengenhätää ja muita taloudellisia seuraamuksia. Unelmoimasi sosiaalitukien poisto taas kallistaisi kelkan täysin rikkaiden eduksi, koska tällöin ihmisten pitäisi hyväksyä mitkä tahansa työolosuhteet nälkäpalkkaa vastaan.

Irtisanomissuojan poisto on taas täysin turhaa, koska Suomessa saa väkeä pihalle jo nyt helposti, jos tuotannolliset ja taloudelliset syyt niin pakottavat. Henkilökohtaisestakin syystä voidaan potkut antaa, kunhan on ensin varoitettu ja opastettu.
 
Rikkaat ei maksa veroa ja taas on niin väsynyt valhe että... "rikkaat" nimenomaan maksavat ne verot, "köyhät" ovat nettosaajia eivätkä maksa penniäkään. Vinkki: Prosentti isosta luvusta on enemmän kuin prosentti pienestä. Toki pölhöpopulismissa joka vuosi otetaan eniten veroja maksavista lista, ja valitetaan että nämä eivät maksa veroja.

Absoluuttisesti vai suhteellisesti?

Absoluuttisesti varmaan joo, mutta suhteellisesti ei. Se suurin maksaja ja taakan kantaja, keskiluokka eli työväestö, kantaa oman talouden kokoonsa nähden sekä absoluuttisesti että suhteellisesti moni(kymmen)kertaisen taakan kun rikkaat. Rikas ei anna paljoa paljostaan, mutta keskiluokka antaa paljon vähästään. Yhteiskunta koostuu sekä absoluuttisesti että suhteellisesti suurelta osin keskiluokasta, joten miksi ei noudateta sen arvoja ja valintoja? Siksi että myös valta ei jakaannu määrällisen vaan voimallisen enemmistön mukaan ja raha on kriisittömässä yhteiskunnassa se voima jolla voidaan ostaa myös idealistit ja selkärangattomat.

Omaisuusvero on ainoa jolla määrällinen enemmistö pystyy jakamaan resurssit suhteensa mukaisesti. Toki, se että onko valtio/verotus oikea muoto tuon jakamisen tekemiseksi voidaan keskustella. Varmasti ei koska byrokratia syö resurssin matkalla eikä se jakaannu tarkoitetulla tavalla. Koneiston kitka syö hyötysuhteen.

Kaikkein paras olisi jos ne joilla on itse jakaisivat oman suhteellisen osuutensa enemmistön äänestämällä tavalla. Mutta tämä pitäisi todeta äänestämällä eikä, kuten olen usein todennut, Suomessa joka ei ole aito demokratia (perustuslain mukaan edustuksellinen demokratia jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta), ei tätä demokratiaa toteuteta niinkuin se kuuluisi. Kansalta kysytään isot asiat ja se sitoo toteuttajia (vrt. Sveitsi).
 
Jos firmoja ei tueta, ei ole paljoa työpaikkoja mihin kohta mennä.

Ei kait suurimalla osaa ole mitään sitä vastaan, että näin poikkeusoloissa tuetaan firmoja taloudellisesti. Se mitä tuossa hain kauttarantain oli, kun työntekijää tuetaan työttömyyden aikana, ollaan kyllä moittimassa laiskaksi ja työtä vierovaksi päivärahoilla loisivaksi, mutta kun sitten onkin oma kukkaro vaarassa niin ei olla enää mikään kovan linjan kapitalisti vaan ne valtiovallan tuet kyllä kelpaavat, ellei olla jopa niitä vaatimassa ja samalla valittaamassa tukia liian pieniksi.
 
Puolestani työnantajien märän unen eli TES:ien purun ja yleissitovuuden lopettamisen voi ottaa käyttöön, kunhan meillä on riittävä perustulo. Tällöin neuvotteluasema työnantajan ja työntekijän välillä on tasapuolinen, kun kumpikin voi hylätä toisen tarjouksen ilman hengenhätää ja muita taloudellisia seuraamuksia. Unelmoimasi sosiaalitukien poisto taas kallistaisi kelkan täysin rikkaiden eduksi, koska tällöin ihmisten pitäisi hyväksyä mitkä tahansa työolosuhteet nälkäpalkkaa vastaan.

Irtisanomissuojan poisto on taas täysin turhaa, koska Suomessa saa väkeä pihalle jo nyt helposti, jos tuotannolliset ja taloudelliset syyt niin pakottavat. Henkilökohtaisestakin syystä voidaan potkut antaa, kunhan on ensin varoitettu ja opastettu.
En minä ole fantasioinut tai nähnyt unia mistään TES:in purusta tai sosiaalitukien poistosta. Vaan todennut, että jos haaveilee esittää, että ei ole yhteiskunnan tehtävä välittää yrityksitä vaan selvitköön omillaan ja talousdellinen darwinismi, niin voisi oletaa, että omaa logiikkaansa seuraten tälläinen henkilö sitten ajaisi vastaavaa politiikkaa myös sinne työntekijäpuolelle.

Näin ei kuteinkaan useinmiten tunnu olevan, vaan näennäinen markkinaliberalismi otetaan vain keppihevoseksi, kun halutaan ajaa jotain "yritykset on pahoja" narratiivia, oman kannan ollessa oikeasti aika reilusti vasemmalle tuosta esitetystä suhtautumisesta. Tottakai vastaavsti yhtä tekopyhää olisi sanoa, että yrityksiä pitää nyt tukea koska yhteiskuntavastuu ja kaveria ei jätetä, ja samaan aikaan sanoa että se on työntekijän oma ongelma jos ei ole puskuria tälläisen ongelma varalle. Erityisen hulluksi tämä menee, kun on vielä erikseen mainittu yrittäjät, joista iso osa nyt on vaan itse itsensä työllistäviä "duunareita" eikä mitään passiivisia tuloja nauttivia teollisuuspamppuja.
 
Tätä ei taida yksikään asiantuntija tukea, vaan tilanne on ohi, oli se sitten viikoissa, kuukausissa tai pahimmillaankin parissa vuodessa. Aika outoa vaatia, että koko yrityskenttä pitää nyt vaan sopeuttaa 100% tähän, ja jos joku yritys ei nyt pärjää se on vaan elinkelvoton. Ei sen puoleen, siitä olen ihan samaa mieltä, että tukea ei pitäisi pääsääntöisesti jakaa harvinnanvaraisesti jonkun valtion think-tank organisaation kautta, vaan olemassaolevien mekanismien kautta vaikka helpottamalla määräaikaisesti työnantajamaksuja, alv-prosentteja tai tilitysaikaa tms. Näin valtio ei valitsisi voittajia, valtio kun on kautta aikain ollut surkea tässä.

Lisäksi tämä uusi markkinaliberalismi (joka tuntuu usein tulevan kummasti sieltä, missä sitä tähän asti on jyrkästi vastustettu) kummasti pätee valikoiden vain yrityksiin ja yrittäjiin. Kummasti jos katsotaan työmarkkinoita, niin ei vaadita TES:ien purkua, yleissitovuuden lopettamista, sosiaalitukien lakkauttamista ja irtisanomissuojan loppua, kuten olisi loogista, jos kerran yhtäkkiä ollaan niin ultaliberaaleja. Kyllähän sekin epäilemättä tehostaisi markkinan sopeutumista, hinta on sitten eri juttu.

Kriisi on aina mahdollisuus muutokseen. Staattisen kappaleen liikkelle saaminen vaatii yleensä enemmän energiaa kun valmiiksi dynaamisen kappaleen suunnan muutos. Nyt pitää katsoa siis se suunta eikä yrittää väkisin pysäyttää dynamiikka häiriötilan ajaksi.

Työntekijäjoustot on mielenkiintoinen asia. Tulee pitää mielessä mikä ero on yrityksellä ja henkilöllä/ihmisellä. Yritys/talous voidaan luoda uudelleen ja uudelleen mutta ihminen on se josta kansa(ntalous) koostuu. Valtio puolustaa ihmistä talouden kustannuksella. Arvojärjestys on täsmälleen ja ehdottomasti oikea. Kustannus on hyvinvoinnin kustannus, ja hyvinvointi on subjetiivinen käsite. Rikkaus on käsite jonka jokainen arvomaailmansa mukaan määrittää. Sosiaaliturvaverkon pitää toimia koska se on kuitenkin pieni eli sillä ei "rikastu" vaan se pitää elossa.

Olen samaa mieltä että nyt pitää kaikkien joustaa eli valtion määräämät pakolliset maksut jotka yritys on "tienannut" (kuten alv-palautukset) pitää nyt palauttaa yrityksille. Yritysten kaikki omat resurssit pitää saada käyttöön.

Jos yritys/liiketoiminta on elinkelpoinen niin sitä se on varmasti myös kriisin jälkeen. Jos sitä ei voida uudelleen käynnistää niin joko korvaavat/kilpailevat mallit on syöneet idean tai sitten motivatio kadonnut. Jos asiakkaat on kadonneet niin joko tuotteella ei ole kysyntää tai joku tekee paremmin/nopeammin/halvemmalla/... ja silloin yritys olisi ollut suuren haasteen edessä kuitenkin.
 
Ei kait suurimalla osaa ole mitään sitä vastaan, että näin poikkeusoloissa tuetaan firmoja taloudellisesti. Se mitä tuossa hain kauttarantain oli, kun työntekijää tuetaan työttömyyden aikana, ollaan kyllä moittimassa laiskaksi ja työtä vierovaksi päivärahoilla loisivaksi, mutta kun sitten onkin oma kukkaro vaarassa niin ei olla enää mikään kovan linjan kapitalisti vaan ne valtiovallan tuet kyllä kelpaavat, ellei olla jopa niitä vaatimassa ja samalla valittaamassa tukia liian pieniksi.
On se kumma, kun normaalisti kauhistellaan kommunistidiktatuureja, mutta nyt kun ei ole oma ala kyseessä ollaankin valmiita sulkemaan kaikki yksityiset ravintolat, mitä ei ole tehty edes Kiinassa!

Voisiko olla mahdollista, että tämä nykyhetki jollain tavalla poikkeaisi normaaliajasta?

Kaikkia työttömiä ei kukaan ole tietääkseni esittänyt täällä loisijoiksi ylipäätään, saati sitten näissä olosuhteissa lomautettuja. Toki sellaisiakin on, ja tietysti jos puhutaan nimenomaisesti siitä, että kieltäydytään työstä, koska tuellakin elää riittävän mukavasti, niin silloinhan kyse on nimenomaan tuilla elämisestä tieten tahtoen valintana. Onko loisiminen sitten hyvä sana tällä, en tiedä, mutta ainakin muiden rahoilla siinä eletään vain koska ei haluta tehdä työtä.
 
Osa-aikaista lomautusta pukkasi tähän osoitteeseen. Nyt kun tutustuin päivärahan ehtoihin niin samalla työajalla, kuten 24h/vko käteen tulee enemmän jos työpäivät jakaa neljälle päivää, kuin tekisi kolmena päivänä tunnit täyteen. Mikäs järki tässä on? Alla YTK:n sivuilta kopsatut ohjeet.

Jos sinut lomautetaan viikoittaista työaikaa lyhentämällä, maksamme lomautuspäiviltä päivärahan täysimääräisenä. Työpäiviltä päivärahaa ei makseta.

Lomautus voidaan toteuttaa myös siten, että päivittäistä työaikaasi lyhennetään. Silloin voimme maksaa sinulle soviteltua päivärahaa.

Tarkoittaako tämä siis sitä että jos työtunnit tippuu esim 100% -> 20%, niin tuo 20% kannattaa jakaa 5 päivälle, eikä 1 täyspäivälle? Kuinka suuri rahaero on, onko jotain selkeää laskuria olemassa tähän?

Toinen kyssäri, lomarahathan tulee kesäkuun alussa, ja jos on osa-aikalomeutettu, niin lomarahat menevät täysin hukkaan koska ne vähennetään kassan rahoista. Jos lomautus kestää vain 2kk ja ajoittuu juuri kesäkuun päälle, niin onkohan silloin fiksumpaa olla jo täysin lomautettu vs osa-aikaislomautettu jotta hyötyisi lomarahoista?
 
No yli 20v ja aika monet YT:t läpikäynyt. Kerran saanut itsekin lähteä.

Tietenkään kukaan ei ole korvaamaton. Mutta ei tässä mistään korvaamattomuudesta ole kyse vaan työntekijän tuottavuudesta. Miksi firma irtisanoisi tuottavan työntekijän? Kyllä ne hyvät ja tuottavimmat työntekijät on siinä irtisanomislistalla aika loppupäässä.
Jos yhtä tuottavan työntekijän saisi halvemmalla (ts. olisi helposti korvattavissa), niin miksi firma maksaisi enemmän liksaa kuin on pakko?
 
Tarkoittaako tämä siis sitä että jos työtunnit tippuu esim 100% -> 20%, niin tuo 20% kannattaa jakaa 5 päivälle, eikä 1 täyspäivälle? Kuinka suuri rahaero on, onko jotain selkeää laskuria olemassa tähän?

Toinen kyssäri, lomarahathan tulee kesäkuun alussa, ja jos on osa-aikalomeutettu, niin lomarahat menevät täysin hukkaan koska ne vähennetään kassan rahoista. Jos lomautus kestää vain 2kk ja ajoittuu juuri kesäkuun päälle, niin onkohan silloin fiksumpaa olla jo täysin lomautettu vs osa-aikaislomautettu jotta hyötyisi lomarahoista?
Jos nyt oikein ymmärsin niin jos teet 20% työaikaa niin tuen voi laskea:

Syöttämällä sen jäljelle jäävän palkan osa-aikatuloksi.

Jos taas teet yhtä päivää viikossa niin saat 80% siitä päivärahasta mikä tulisi täydestä lomautuksesta (ilman osa-aikatuloja).
Kumpi on enemmän näyttä riippuvan omista tuloista.

Toki toinen huomioitava asia taitaa olla se, että jos TE-toimisto katsoo, ettei työaikaa voida valvoa esim. etätyössä, niin lyhennetyssä työpäivässä ei saa välttämättä penniäkään tukia (jälleen kerran, oma ymmärrys, paremmin tietävät korjatkoon). Tietysti jos työ tehdään kellokortin kanssa työpaikalla jokatapauksessa, niin tätä ei tarvitse huomioida.
 
Jos yhtä tuottavan työntekijän saisi halvemmalla (ts. olisi helposti korvattavissa), niin miksi firma maksaisi enemmän liksaa kuin on pakko?
Teoriaa. Ei se työntekijän vaihto Suomessa ihan noin vain käy. Mutta eihän firman kannatakkaan juuri maksaa enempää palkkaa kuin on pakko. Ei firmat mitään hyväntekeväisyyttä harrasta. Vaikeasti korvattavat työntekijät sitten saavatkin enemmän palkkaa.
 
Kriisi on aina mahdollisuus muutokseen. Staattisen kappaleen liikkelle saaminen vaatii yleensä enemmän energiaa kun valmiiksi dynaamisen kappaleen suunnan muutos. Nyt pitää katsoa siis se suunta eikä yrittää väkisin pysäyttää dynamiikka häiriötilan ajaksi.

Työntekijäjoustot on mielenkiintoinen asia. Tulee pitää mielessä mikä ero on yrityksellä ja henkilöllä/ihmisellä. Yritys/talous voidaan luoda uudelleen ja uudelleen mutta ihminen on se josta kansa(ntalous) koostuu. Valtio puolustaa ihmistä talouden kustannuksella. Arvojärjestys on täsmälleen ja ehdottomasti oikea. Kustannus on hyvinvoinnin kustannus, ja hyvinvointi on subjetiivinen käsite. Rikkaus on käsite jonka jokainen arvomaailmansa mukaan määrittää. Sosiaaliturvaverkon pitää toimia koska se on kuitenkin pieni eli sillä ei "rikastu" vaan se pitää elossa.

Olen samaa mieltä että nyt pitää kaikkien joustaa eli valtion määräämät pakolliset maksut jotka yritys on "tienannut" (kuten alv-palautukset) pitää nyt palauttaa yrityksille. Yritysten kaikki omat resurssit pitää saada käyttöön.

Jos yritys/liiketoiminta on elinkelpoinen niin sitä se on varmasti myös kriisin jälkeen. Jos sitä ei voida uudelleen käynnistää niin joko korvaavat/kilpailevat mallit on syöneet idean tai sitten motivatio kadonnut. Jos asiakkaat on kadonneet niin joko tuotteella ei ole kysyntää tai joku tekee paremmin/nopeammin/halvemmalla/... ja silloin yritys olisi ollut suuren haasteen edessä kuitenkin.

Eikös ALV ole kuitenkin tulonsiirto loppuasiakkaalta valtiolle? Tällöinhän ALV kuuluisi sille loppuasiakkaalle. Miten tämä käytännössä sitten järjestettäisiin, olisikin jo ihan toinen juttu.
 
Eikös ALV ole kuitenkin tulonsiirto loppuasiakkaalta valtiolle? Tällöinhän ALV kuuluisi sille loppuasiakkaalle. Miten tämä käytännössä sitten järjestettäisiin, olisikin jo ihan toinen juttu.

Kyllä ja ei. Kyllä, asiakas maksaa lopulta alvin tuotteen loppuhinnassa. Ei, jos kyseessä on investointihyödyke tai muu firman oma kulu kotimaasta eli firma ostaa omaan käyttöön tuotteen A tai maksaa esim. vuokran josta se maksaa heti alvin joka sitten tulee palautuksena ajan X kuluttua jos myynnin alvit on pienemmät kun ostojen (joka toki ei voi olla pitkään tuossa tilassa tai tulee noutaja). Ulkomaan ostot EU:sta on toinen asia koska siinä ei ALVit ole mukana firman omissa ostoissa (toki ne pitää ilmoittaa ja kirjata mutta ne on +-0 kirjauksia kirjanpidossa).

Meinaat että ALVit palautettaisiin loppuasiakkaalle asti? Eli käytännössä ostaisimme ALV0%:lla (tai ainakin <24%)? Kuulostaa loistavalta mutta about 25% valtion budjetista tulee ALV:sta ja taitaisi valtiovarainministeri repiä lettinsä jos tehdään 25mrd € lovi budjettiin. ALV on toki paras keino jos halutaan veroja tasata yhteiskuntaluokkien kesken. Se kun ei ole progressiivinen ja täten sattuu enemmän köyhään kun rikkaaseen. Kuten sanottu kulutuksen määrä (ruoka/viina/terva/...) ei ole suoraan verrannollinen varakkuuden kanssa. Taitaisi rikkaan maksa poksahtaa hyvissä ajoin juodun pirtelön kanssa jos juo samassa rahankäyttösuhteessa köyhän kanssa.
 
Jos yhtä tuottavan työntekijän saisi halvemmalla (ts. olisi helposti korvattavissa), niin miksi firma maksaisi enemmän liksaa kuin on pakko?
Olettamuksesi vaatisi että työnantaja tietäisi hyvin suurella varmuudella mitä/ketä on rekryämässä, joka on hyvin usein käytännössä täysi mahdottomuus, kaverin tosiasiallista osaamista on mahdotonta rekryssä selvittää. Toisekseen vähänkin monimutkaisempi homma vaatii vuoden perehtymisen ja siltikin hommat sakkaa kun ei tiedä miksi asia X on tavalla Y kun se periytyy 6 vuoden takaisesta jutusta Z "ja nyt vaan on näin". Ja sitten kun se uus-rekry on asiat on oppinut, niin mikä estää häntä kinuamasta samaa liksaa - tai enemmän - kuin edeltävä ja jos ei onnaa niin firma pääsee taas aloittaan rekryn alusta ja jossain vaiheessa sieltä osuu se musta juotsenkin kohdalle jolloin sille ekalle kaverille olisi itseasiassa ollut halvempaa maksaa jopa 1,5x palkkaa kokonaiskulut huomioiden :).
 
Jos yhtä tuottavan työntekijän saisi halvemmalla (ts. olisi helposti korvattavissa), niin miksi firma maksaisi enemmän liksaa kuin on pakko?
Tuossa on paradoksi. Jos meillä on tuottava työntekijä X, mutta saamme halvemmalla yhtä tuottavan työntekijän Y. Tällöin työntekijä X ei ole yhtä tuottava.

Olen laittanut merkille, että aika usein suomalaisten isojen teollisuusfirmojen duunarit laiskistuvat; uusi työntekijä saapuu taloon pienemmällä palkalla. Nämä vuosia talossa olleet duunarit nakittelevat hommiaan sitten näille uusille "oppimistarkoituksessa", mutta tämä moodi jää tavallaan päälle ja niistä halvemmista työntekijöistä tuleekin ahkerampia. Pienemmissä firmoissa tämä ei niin ole mahdollista, kun kaikkien työpanos on ratkaisevassa roolissa. Isommissa firmoissa ne yksittäiset viittä vaille eläkkeellä olevat duunarit vain sulautuvat massaan.
 
Ajatus siitä että "rikkaat" maksavat kaiken suomessa on erittäin harhaanjohtava. On totta että varsinkin isoa palkkaa saavat maksavat isolla prosentilla tuloveroa. Kuitenkin kaikki "tosirikkaat" osaavat tämän kiertää ja eivät ota palkkatuloina isointa osaa tuloistaan.

Tasaverot esim alv,kiinteistövero ym listaa voisi jatkaa pari sivua ovat samansuuruisia kaikille tuloista riippumatta. Eli "rikkaat" käyttävät pienemmän osan tuloistaan näihin veroihin. Pienellä palkalla työssä käyvät käyttävät suuremman osan tuloistaan näihin veroihin. Lisäksi pitää muistaa että "köyhät" tekevät usein työtä joka mahdollistaa "rikkaiden" työssäkäynnin. Esim päiväkodeissa, vanhusten hoidossa ja kiinteistöhuollossa.

Varsinkin nyt kriisin ollessa päällä taas muistetaan hetken aikaa niitä ihmisiä juhlapuheissa jotka pitävät suomea pystyssä mutta kohta se unohtuu. Mikään koodaaminen tai osakekeinottelu ei todellakaan pidä yhteiskuntaa pystyssä kyllä ne ovat aivan muita ammatteja.
 
Ajatus siitä että "rikkaat" maksavat kaiken suomessa on erittäin harhaanjohtava. On totta että varsinkin isoa palkkaa saavat maksavat isolla prosentilla tuloveroa. Kuitenkin kaikki "tosirikkaat" osaavat tämän kiertää ja eivät ota palkkatuloina isointa osaa tuloistaan.

Tasaverot esim alv,kiinteistövero ym listaa voisi jatkaa pari sivua ovat samansuuruisia kaikille tuloista riippumatta. Eli "rikkaat" käyttävät pienemmän osan tuloistaan näihin veroihin. Pienellä palkalla työssä käyvät käyttävät suuremman osan tuloistaan näihin veroihin. Lisäksi pitää muistaa että "köyhät" tekevät usein työtä joka mahdollistaa "rikkaiden" työssäkäynnin. Esim päiväkodeissa, vanhusten hoidossa ja kiinteistöhuollossa.

Varsinkin nyt kriisin ollessa päällä taas muistetaan hetken aikaa niitä ihmisiä juhlapuheissa jotka pitävät suomea pystyssä mutta kohta se unohtuu. Mikään koodaaminen tai osakekeinottelu ei todellakaan pidä yhteiskuntaa pystyssä kyllä ne ovat aivan muita ammatteja.
Koodaaminen kyllä auttaa tuossa sosiaalisessa eriyttämisessä todella hyvin. Ilman niitä koodattuja web palveluita, väki joutuisi asioimaan todella paljon kasvokkain. Myös hoitohenkilökunnan työtaakkaa auttavat.

Ja juu, vaikka maksavat pienemmän osuuden, niin rikkaan yksi auto voi tuottaa alvina valtiolle jopa kymmenen henkilön koko vero kertymään vuodessa. Prosentti millistä on enemmän, kuin 20% 30k€.

Ja kyllä, osa ammateista on ns. tukiammatteja. Niitä ei ole, ellei asiakkailla ole varaa niistä maksaa. Ja asiakkailla ei ole varaa, jos eivät tienaa enemmän, kuin tukiammatin harjoittaja. Arvokkaita ammatteja kuitenkin.
 
Ajatus siitä että "rikkaat" maksavat kaiken suomessa on erittäin harhaanjohtava. On totta että varsinkin isoa palkkaa saavat maksavat isolla prosentilla tuloveroa. Kuitenkin kaikki "tosirikkaat" osaavat tämän kiertää ja eivät ota palkkatuloina isointa osaa tuloistaan.

Tasaverot esim alv,kiinteistövero ym listaa voisi jatkaa pari sivua ovat samansuuruisia kaikille tuloista riippumatta. Eli "rikkaat" käyttävät pienemmän osan tuloistaan näihin veroihin. Pienellä palkalla työssä käyvät käyttävät suuremman osan tuloistaan näihin veroihin. Lisäksi pitää muistaa että "köyhät" tekevät usein työtä joka mahdollistaa "rikkaiden" työssäkäynnin. Esim päiväkodeissa, vanhusten hoidossa ja kiinteistöhuollossa.

Varsinkin nyt kriisin ollessa päällä taas muistetaan hetken aikaa niitä ihmisiä juhlapuheissa jotka pitävät suomea pystyssä mutta kohta se unohtuu. Mikään koodaaminen tai osakekeinottelu ei todellakaan pidä yhteiskuntaa pystyssä kyllä ne ovat aivan muita ammatteja.
Eihän tuossa ole mitään harhaanjohtavaa. Rikkaat maksavat lähes kaiken Suomessa ja se on fakta. Suomen talous koostuu absoluuttisesta rahamäärästä, joista suurin osa tulee rikkailta. Oikeastaan vasta 38000 euron vuosituloista menee valtion tuloveroa. Jos mä tienaisin 200 miljardia euroa vuodessa ja maksaisin vaikka 50 miljardia euroa veroa "veroja kiertämällä" eli ihan laillisesti verosuunnittelulla, niin siinä olisi about koko valtion budjetti. Eli maksaisin kaikki Suomessa, vaikka mulla jäisikin 150 miljardia käteen. Sillä ei ole mitään väliä kuinka paljon joku käyttää tuloistaan valtion kassaan, meillä on kaikilla täällä samat verotussäännöt ja niiden kanssa eletään. Jos koet, että tulojen nostaminen pääomana on jotenkin väärin, niin mikset perusta sitä omaa yritystä ja tee itsestäsi rikasta? Tai vaikkapa sijoita velkavivulla tehden itsestäsi riskillä mutta "helposti" rikkaan?

"Lisäksi pitää muistaa että "köyhät" tekevät usein työtä joka mahdollistaa "rikkaiden" työssäkäynnin."
Pitää myös muistaa, että "rikkaat" yleensä työllistävät niitä "köyhiä". Munakana-tilanne.
 
Kuvainnollisesti kuinka iso joukko ”siipeilee” isotuloisten siivellä.
4EBD4AFC-A660-4943-B275-D60202EE2555.jpeg
 
Kun nyt nähtävästi oikeasti tärkeää ja arvokasta on vain julkiset peruspalvelut , niin mistä ihmeestä tämä kitinä palkka-eroista, kun me kaikki saamme yhtälailla tasaveroisesti kaikkia oikeasti tärkeitä ja arvokkaita asioita ?
 

Valtion tulot on n57,7 miljardia ja ansio ja pääomatuloverot on vain n10,67 miljardia.En kai pilannut joidenkin fantasioita että ne maksaa "kaiken"?.

Meinaatko, että pää- ja ansiotulovero ovat ainoat, jossa rikkaat joutuvat maksumiehiksi(naisiksi)? Siitä ALV.sta 35% tulee muualta kuin kotitalouksista. Tähän 65% sisältyy myös ne rikkaat kotitaloudet. Rikkaat maksavat suhteessa enemmän (mutu) autoveroa, koska ostavat uusia autoja enemmän. Yhteisövero voitanee lisätä listaan, jota rikkaat riistokapitalistit kantavat. Ajoneuvoverosta on vaikea rikkaankaan luistaa. Mites päivähoitomaksut, jotka nekin ovat progressiivisia? (Toki kuntatalous, mutta kunnat saavat valtiolta rahoitusta)

Edit: toki typerää sanoa rikkaiden maksavan absoluuttisesti kaiken, mutta suurimman osan kyllä.
 
No ton sivun mukaan tulon ja varallisuuden mukaan vain 15,81 miljardia euroa budjetin ollessa 57,7€ miljardia.Ne tulot joilla maksetaan menot tulee oikeasti ihan muualta kuin "rikkailta" verokertymänä ja muina maksuina.Suuri osa alvista taitaa tulla normi tallajan taskuista koska niitä on suurin osa kansasta ja koska kumpikin maksaa saman määrän tuotteesta alvia jonka ne ostaa.Ne firmojen omistajat ja muut on sitten ihan eria asia,nyt tarkoitan palkollisia "rikkaita".
 
Viimeksi muokattu:
No ton sivun mukaan tulon ja varallisuuden mukaan vain 15,81 miljardia euroa budjetin ollessa 57,7€ miljardia.Ne tulot joilla maksetaan menot tulee oikeasti ihan muualta kuin "rikkailta" verokertymänä ja muina maksuina.Suuri osa alvista taitaa tulla normi tallajan taskuista koska niitä on suurin osa kansasta.
Niin toimeentulo, asumistuen, sairaseläkkeiden ja työttömyysturvan muodossa jotka maksaa A. Artisti itse B. Kunnat ja valtio;)
Eläkeläiset on oman eläkkeensä ansainnut vaikka valtio senkin maksaa, niin on hieman eri.
Eli ”siipeilijät” jotka ostaa sitää röökiä ja viinaa ja maksavat siitä ALV ja kerryttävät omasta mielestä valtiolle rahaa, niin ei se todellakaan ole niin. Korkeintaan kierrättävät sitä.
 
No niin! Lomautus lappujen täyttö on lähellä täälläkin ja minulla olisi muutama kysymys. Anteeksi siitä, jos tämä on väärä ketju ja siitä, että olen aika uusavuton näissä jutuissa. Ajattelin, että täältä voisi saada vastauksia vähän valveutuneemmalta porukalta.

Olen YTKn jäsen ja siirryn ansiosidonnaiselle päivärahalle. Lomautus tuli koronan takia. Olen miettinyt, jos tässä pääsisikin tekemään hieman töitä (olkoon vaikka sitten se marjojen poiminta), niin miten se on taloudellisesti kaikista järkevintä?
Onko sillä vaikutusta, teenkö 12h yhtenä päivänä, vai 6 tuntia kahtena päivänä? Entä jos työni osuukin sunnuntaille, mistä ei makseta päivärahaa, minkälainen vaikutus sillä on? Onko jotain tulorajaa, mikä ei vaikuta ansiosidonnaiseen (olen lukenut jostain, että 300e/kk, pitääkö tämä paikkansa)? Kiitos vastauksista!
 
No niin! Lomautus lappujen täyttö on lähellä täälläkin ja minulla olisi muutama kysymys. Anteeksi siitä, jos tämä on väärä ketju ja siitä, että olen aika uusavuton näissä jutuissa. Ajattelin, että täältä voisi saada vastauksia vähän valveutuneemmalta porukalta.

Olen YTKn jäsen ja siirryn ansiosidonnaiselle päivärahalle. Lomautus tuli koronan takia. Olen miettinyt, jos tässä pääsisikin tekemään hieman töitä (olkoon vaikka sitten se marjojen poiminta), niin miten se on taloudellisesti kaikista järkevintä?
Onko sillä vaikutusta, teenkö 12h yhtenä päivänä, vai 6 tuntia kahtena päivänä? Entä jos työni osuukin sunnuntaille, mistä ei makseta päivärahaa, minkälainen vaikutus sillä on? Onko jotain tulorajaa, mikä ei vaikuta ansiosidonnaiseen (olen lukenut jostain, että 300e/kk, pitääkö tämä paikkansa)? Kiitos vastauksista!
Itse en vaarantaisi ansiosidonnaista mansikkabisneksillä. Ensinnäkin jos sulla on mahdollisuus tehdä duunia, mutta haluat tehdä sitä vain ihan vähän ja pikkaisen, niin eikö sulla ole silloin duuni mutta lusmuilet tukia? Ja silloinhan olet myös mansikka-alan huippuosaaja ja työvoimana käytettävissä kenties myös muihin marjoihin jos vain vartin verran perehdytetään. Sullehan voisi heittää myös työtarjouksen TE-keskukselta aina kun on kausityövoiman tarvetta koska olet osaaja ja sillä alalla. Ja siihenhän on tartuttava, jotta tuet säilyvät.

Eli maassa maan tavalla ja käytät energian johonkin verottomaan. Esim. tyhjiin pulloihin tai verottomiin metsämarjoihin ja käpyihin.
 
300e/kk saa tienata. Sen jälkeen käytetään soviteltua päivärahaa, johon vaikuttaa tienatut tulot, ei montako tuntia tai milloin työ on tehty. Kokonaistulojen määrä ei vähene töitä tekemällä.

Ongelma saattaa olla, jos rahat ovat tiukilla, uudelleen käsittelyajat. Jos on sukanvarressa aina sen verran että muutaman viikon voi odotella niin ei huolta.

Kannattaa soittaa YTKhon ja kysyä heiltä, ovat olleet mukavia omasta kokemuksesta.

Miettinyt itsekin marjanpoimintaa ihan vain tekemisen puutteessa, JOS hallitus saisi aikaan lain jolloin se EI vaikuttaisi etuuksiin mitenkään...

edit; Ja TE-keskuksen työtarjouksiin pitää vain osata vastata "oikein".
 
Meinaatko, että pää- ja ansiotulovero ovat ainoat, jossa rikkaat joutuvat maksumiehiksi(naisiksi)? Siitä ALV.sta 35% tulee muualta kuin kotitalouksista. Tähän 65% sisältyy myös ne rikkaat kotitaloudet.

Mikä muu taho maksaa alvia kuin kotitaloudet? Miksi rikkaat kotitaloudet eivät ole kotitalouksia?
 
Mikä muu taho maksaa alvia kuin kotitaloudet? Miksi rikkaat kotitaloudet eivät ole kotitalouksia?
Tuossahan kirjoitin, että 65% (kotitalouksia) sisältää myös ne rikkaat.
Alvia maksaa myös yritykset. Ei alv-velvolliset vähäisen toiminnan vuoksi ja pääsääntöisesti, mikäli myyt arvonlisäverotonta palvelua, et saa hankintojakaan vähentää. Esim. Terveyden- ja sairaanhoitopalvelut. En valitettavasti jaksa tarkemmin selventää. Näistä muista kuin kotitalouksista koostuu 35% ALV:n kannosta valtiolle.
 
Tuossahan kirjoitin, että 65% (kotitalouksia) sisältää myös ne rikkaat.
Alvia maksaa myös yritykset. Ei alv-velvolliset vähäisen toiminnan vuoksi ja pääsääntöisesti, mikäli myyt arvonlisäverotonta palvelua, et saa hankintojakaan vähentää. Esim. Terveyden- ja sairaanhoitopalvelut. En valitettavasti jaksa tarkemmin selventää. Näistä muista kuin kotitalouksista koostuu 35% ALV:n kannosta valtiolle.
Kannattaisi selvittää koska alv on kuluttajille kohdennettu kulutusvero. Yritykset välittää arvonlisäveroa ketjussa, minkä loppuasiakas maksaa. Luonnollisesti jos myy ilman alv niin sitä voi vähentää, sehän on selvää ja oikea toimintatapa. Ongelmanahan on vain jos on investoinut ilman myyntiä.

Terveysalaa ei alv koske, jolloin veroa ei peritä loppuasiakkaalta. Tällöin niitä vähennyksiäkään ei saa. Ala on merkittävä Suomessa, joten luonnollista on että sieltä tulee paljon alv kertymää. Tämä tietysti tarkoittaa että ne kustannukset on leivottu palveluiden hintaan, joten mitään ongelmaa ei ole.

Edit. Piti muuten itse aiheeseen lisätä, että näiden eri yritysten arvonlisäverokertymän maksaa yleensä varakkaammat ihmiset eli ostovoimainen väki. Terveydenhoitoalalla yksityisten osalta yritykset ja keskituloisista ylöspäin muodostaa yksityisen puolen kertymän ja sitten kunnallisella puolella kuntien budjeteista. Lopulta päästään samaan oravanpyörään, missä se pieni vähemmistö maksaa suurimman osan kaikesta.
 
Viimeksi muokattu:
Postilla taas YT:t? Luulisi että tämmöinen rajoitus/karanteeni-aika sataisi suoraan niiden laariin? Ainakin pakettien toimitus on takuulla kasvanut paljon (ja toki siinä busineksessa on muitakin toimijoita). Ihmeellistä..mut kai taantuma iskee Postiinkin.
 
Postilla taas YT:t? Luulisi että tämmöinen rajoitus/karanteeni-aika sataisi suoraan niiden laariin? Ainakin pakettien toimitus on takuulla kasvanut paljon (ja toki siinä busineksessa on muitakin toimijoita). Ihmeellistä..mut kai taantuma iskee Postiinkin.

Voihan tässä näkyä viiveellä viimeisimmän lakon vaikutukset kun asiakkaat vaihtaneet muiden palveluihin? Lisäksi lomautukset koskee hallintohenkilöstöä, jota valtion "yrityksellä" on varmaan helvetisti.
 
Postilla taas YT:t? Luulisi että tämmöinen rajoitus/karanteeni-aika sataisi suoraan niiden laariin? Ainakin pakettien toimitus on takuulla kasvanut paljon (ja toki siinä busineksessa on muitakin toimijoita). Ihmeellistä..mut kai taantuma iskee Postiinkin.

Ei koske pakettipuolta.

"Paketti ja verkkokauppa -liiketoimintaryhmän henkilöstö ei ole näiden yt-neuvottelujen piirissä."

 
Onks täällä ketään luottamusmiehiä tai AY-jyriä? Mikä virka tuolla enintään 90 päivän lomautuksella on, jos firma voi lyödä toisen tiskiin vielä kun edellinenkin on kesken?

Käsittääkseni firma joutuu lomat maksamaan lomakauden aikana viimeistään syyskuussa kuitenkin?


Uudenkaupungin autotehdas suunnittelee uusia lomautuksia
Autotehtaan tilauskannan taso johtaa loppuvuoden osalta vajaatyöllisyyteen.

Uusikaupunki
1.6.2020 klo 15.13



Uudenkaupungin autotehdas aloittaa yt-neuvottelut – koronavirustilanne vaikeuttaa komponenttien saantia
Kyse olisi enintään 90 päivän lomautuksista.

Kotimaa
13.3.2020 klo 17.31
 
Onks täällä ketään luottamusmiehiä tai AY-jyriä? Mikä virka tuolla enintään 90 päivän lomautuksella on, jos firma voi lyödä toisen tiskiin vielä kun edellinenkin on kesken?
On kai se kuitenkin työntekijän näkökulmasta parempi kuin suora irtisanominen? Jos tuotanto palaa normaalitasolle, niin työntekijällä on työpaikka odottamassa valmiina ja toisaalta lomautuksen aikana saa tehdä muualla töitä ihan vapaasti jos haluaa (ja löytää duunin).
 
Akuuttiin kassatilanteeseen pitkätkin lomautukset on myös yritykselle halvempia kuin irtisanominen
 
On kai se kuitenkin työntekijän näkökulmasta parempi kuin suora irtisanominen? Jos tuotanto palaa normaalitasolle, niin työntekijällä on työpaikka odottamassa valmiina ja toisaalta lomautuksen aikana saa tehdä muualla töitä ihan vapaasti jos haluaa (ja löytää duunin).

En ole varma. Meillä oli osittain samaan aikaan YT:t irtisanomisista ja lomautuksista. 90 päivän lomautukset kesällä voi käsittää palkattomana lomana --- ihan ok, jos säästöjä ja työttymyyskassan jäsenyys ja duuni jatkuu normaalisti heinäkuun jälkeen. Pitkittyessä rasite taloudelle kasvaa ja rupeaa kaipaamaan edes kuukauden irtisanomisajan palkkaa. Itseasiassa koronan vasta nostaessa päätään Italiassa, irtisanomis-YT:ssä tultiin luvatuksi myös irtisanomispaketteja. Jos jostain syystä lomautukset jatkuisivat joulukuuhun, kuten uutisessa yllä, häviäjiä olisivat nimenomaan "työnsä" pitäneet.

Siksi siis ihmettelen, mistä tuo 90-päivää tulee, jos sen voi tosta vaan laajentaa 365:ksi, vaikkapa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 799
Viestejä
4 478 519
Jäsenet
74 012
Uusin jäsen
kipeasd

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom