Optimitilanne olisi tietysti se, että toiminta olisi jossain määrin jatkuvaa, eli kun vanha tuotantotilaus päättyy, niin uusi alkaa hyvin pian.
Sitten firma olisi vähän toisella alalla, tai ei olisi lainkaan.
On iso riski antaa valtaosalle kenkää ja solmia samaan aikaan sitovia tuotantodiilejä tulevaisuuteen, jos työmarkkina näyttää kuumenemisen merkkejä, niin kuin nyt näyttää. Toki varmaan tietävät mitä tekevät.
On, mutta ei se oleellista siitä mihinkään muutu, olisko tuotanto tilaa kolmannes ylimääräistä ja uudet suopparit jonossa.
jos työmarkkina näyttää kuumenemisen merkkejä, niin kuin nyt näyttää. Toki varmaan tietävät mitä tekevät.
Toki ja ehdottomasti työvoimakustannusten nousu on riski, kustannus inflaatio on riski, se sitten riippuu miten ne on sopimuksiin kirjattu, minkä osan kantaa tuo yhtiö, minkä osan tilaaja. Siellä on paljon muitakin riskejä, paljonko oikeasti tilataan, toimiiko toimitusketju, eli paljonko valmistaa autoja.
Uudet sopparit mihin uutisessa viitattiin eivät olleet vanhoja perinteisiä autofirmoja, joissa voi taasen olla erilaisia asiakas riskejä.
Se onko kuumenneet työmarkkinat riski, jos siellä on jotain osaajia jotka vaativampien töiden puutteen takia tuolla olleet, niin ne varmaan lähteen aiempaa useammin paremman ja kiinnostavamman leivän perään, jos on toistaiseksi voimassaoleva soppari, ainoa millä voi sitoa työntekijän on määräaikainen sopimus.
Vähän kärjistäen voisi sanoa että "minipalkka" on firman "työvoima" kilpailia, eli paljonko pitää maksaa että ammattitaidon nousee sohvalta ja lähtee säännöllisesti töihin. (*
En tiedä paljonko perus duunareista on talossa ollut yli 5v.
Edit:
Se mitä yritän sanoa että jos firma ottaisi vain sen verran töitä että voisi pitää esim tuhanen ihmistä töissä, niin ei se oikein pystyisi vastaamaan asiakkaiden lisätilauksiin, jos se taasen luopuis lomauksista ja irtisanomista, palkkaisi vain lisää, niin kuka asiakas maksaisi siitä? Jokainen voi miettiä omalta kohdalta maksaisiko itse palvelusta jota et käytä.
(*
Se aiemmin mainittu
firman osaaminen perustuu siihen että kärjistäen ainoa osaaminen mitä vaaditaan on kyky tulla säännöllisesti töihin. Ja että firma on niin tehokas että autovalmistuttajan kannattaa roudata komponentit Uuteenkaupunkiin ,ja täältä roudata ne valmiit autot takaisin ja että se on kokonais edullisempaa kuin tehdä komponentti tehtaiden vieressä halpatyövoimalla, lähellä markkinoita.