Heh, nykyisellään pitäisi maksaa YELiä mun ~375e kuussa ilman alennusta ja silti saisin saman takuueläkkeen kuin ihan jokainen muukin puliukko tai mamu tässä maassa.
Se on hintalappu, jonka suomi on laittanut siihen että saa tehdä työtä omalla vastuulla. Itse otin sen toiseksi alimman rajan siksi että olisi oikeus työttömyysturvaan -- mikä muille tulee jumalan antamana. Jos joskus tulee perustulo, ei ole enää järkeä maksaa mitään YEL:ä. Ja jos ei tule, kannattaa (ainakin itseni) alkaa tekemään siirtymää Viroon.
Minulle vastaus? Olen siis hakemassa starttirahaa, mutta kustannuksia on kuitenkin softalisenssit+toimisto+kirjanpito+muut, joten starttiraha ei kaikkea niitä plus elämistä ja asuntoani kata kuin murto-osalta, joten juoksevien kustannuksien pitää pysyä mahdollisimman alhaalla yritystoiminnan suhteen.
Laskin, että starttiraha oli niin pieni (6500e), ettei kannata tuhlata aikaa niihin lenkkeihin joiden läpi pitäisi hypellä: 2x konsultin haastattelu, liiketoimintasuunnitelma, rahoitus-, myyntis- ja kannattavuuslaskelma, harkintaa tekevän viranomaisen vakuuttelu, mahdollisesti yrittäjäkurssi (??). Ja kun myöntävä päätös ei olisi ollut varmaa; olisi voinut olla määrärahat loppu, olisin voinut kuulua poliittisesti väärään kohorttiin (victim-jäsenkortin puute) tai muuten vaan myöntäjästä ei olisi tuntunut siltä että olisi huvittanut.
Nopeammin opettelee itse ja aloittaa tekemisen, kuin pyytelee
Viimeksi muokattu: